Retonator schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 16:09:
Hoi mensen,
Ik heb dit topic met veel aandacht gelezen. De aanleiding hiervoor is dat ik ongeveer een half jaar geleden ben afgestudeerd aan de opleiding TI(Technische Informatica) hbo. Na mijn opleiding ben ik eigenlijk direct begonnen bij een erg klein bedrijf <6 werknemers. In princiepe ben ik de enigste full time werknemer met software ontwikkelings ervaring.
Ik ben dus erg aan het kijken voor een nieuwe stap, op deze zoek tocht kwam ook sogeti in beeld.
Naar aanleiding van dit topic heb ik een aantal vragen.
Zijn er mensen die werken of gaan werken bij de divisie Distributed Software Engineering want dat is inprinciepe de divisie waar ik voor zou willen werken.
Hoe is de cultuur ten aanzien van de programmeurs worden die behandeld als software machines of is er ook nog enigs sinds inspraak ten opzichten van de architecten / testers.
En hoe werkt het detacherings princiepe tov programmeurs worden die ingezit n.a.v hun kwaliteit of het vermogen van deze programmeurs om een opdracht te verwerven.
Hoe gaat sogeti om met het feit dat ik op dit moment nog ergens anders werk(tijdens solicitaties).
Wat is het bruto start salaris?
Misschien dat jullie niet elke vraag kunnen beantwoorden iemand die nu al bij sogeti werkt mag me ook pm met zijn/haar email adres.
mvg
Retonator
Beste Retonator,
ik ben al een tijdje geleden begonnen bij de divisie DSE. Ik heb mijn collega's bij DSE hoog in het vaandel. Via cursussen en werkervaring dragen zij hun ervaring over.
De collega's bij de andere divisies (uitgezonderd ESE) zijn carriére-malloten. Binnen de divisie wordt dit binnen de kortste keren gecommuniceerd. Gelet op die achtergrond probeer ik je vragen -als toekomstig DSE-werknemer- te beantwoorden:
*Zijn er mensen die werken of gaan werken bij de divisie Distributed Software Engineering want dat is in principe de divisie waar ik voor zou willen werken.
-Ja. De verdeling is als volgt: DSE 400 man, Microsoft 200, Java 120, Oracle 80.
*Wat is het bruto start salaris?
-Als YP 1900 euro. 1900 euro = 3 maanden opleiding waaronder 3 weken Ohio. Je krijgt gedurende deze periode de tijd de certificering binnen te halen voor jouw expertise (Oracle, Java of Microsoft). Begin je als YP zonder Sogeti-opleiding zul je rekening moeten houden met minder geduld bij plaatsing voor een opdracht en minder respect voor de technische achtergrond bij je opdracht, maar met méér salaris. Je zou zo maar één jaar op een klus komen te zitten die weinig met je expertise van doen heeft.
* Hoe is de cultuur ten aanzien van de programmeurs, worden deze behandeld als software machines of is er ook nog enigzins inspraak ten opzicht van de architecten / testers.
- Sogeti is een detacheerder. Het liefst zullen ze de projecten zelf leiden, maar dit is niet altijd het geval. Daarom is er geen sprake van een 'cultuur ten aanzien van programmeurs'. Doorgaans (ik spreek uit eigen ervaring) is er sprake van een bepaalde inrichting van een project, met architecten, ontwikkelaars en testers. Inspraak met architecten kan er zeker zijn, gedurende een ontwikkkeltraject komt men nu eenmaal tot andere inzichten. Inspraak met testers, kan tot op zekere hoogte. Van de andere kant: zij controleren de systeemwensen. In hoeverre wil je dáár inspraak in? Ik vermoed dat je vraag onstaan is uit een onvrede met de praktijk.
Als overkoepelend antwoord geef ik je: voor het overgrote deel van de projecten bij Sogeti geldt een professionele projectinrichting. Daar hoef je je niet druk te maken over de bejegening van een ontwikkelaar. Hoewel er altijd deadlines zijn, maar dat geldt voor elke branche.
*En hoe werkt het detacherings principe t.o.v. programmeurs? Worden die ingezet op basis van hun kwaliteit of het vermogen van deze programmeurs om een opdracht te verwerven.
- deze worden ingezet op basis van hun kwaliteit. Wanneer werknemers zelf een opdracht weten te verkrijgen worden ze beloond voor het binnenhalen van de opdracht, maar het binnenhalen van een opdracht is op zichzelf geen doel.
* Hoe gaat sogeti om met het feit dat ik op dit moment nog ergens anders werk(tijdens solicitaties).
- Ik schat in dat ze het marktmechanisme van werknemerschap wel waarderen. Immers: zowel de sollicitant als de werkgever wordt beter van de samenwerking! Leve het kapitalisme!
ps. let op je Nederlands, je maakt taalfouten die onnodig zijn als je geduldiger bent met het opstellen van een stuk. Je vriend is
www.vandale.nl
Groet,
Aap Twee Hangjas