Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TNT78
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

TNT78

De goeroe

Topicstarter
Als topic starter van deel 1 zal ik ook deze post een goed begin geven.
VOor je bij Sogeti aan de slag kunt dien je eerst een aantal testen af te leggen. Dit gaat van cijfer reeksen tot figuren maar ook je persoonlijkheid word getest.
Als je deze testen goed door komt word je een contract aangeboden.

YP starten met een 3 weekse introductie cursus in OHIO en worden daarna bij de klant ingezet.
Het start salaris voor een YP is als ik me niet vergis 2175,- per maand.

Collega`s die al wat langer meelopen worden in 1 van de salaris banden ingdeeld dat varieert van 1 tm 10.
Het salaris is meer dan markt conform.

Aantal vakantie dagen per jaar is op dit moment 27.
De lease vergoeding is 670,- per maand incl brandstof. it bedrag is voor iedereen gelijk.
Lease contracten zijn op basis van 2 jaar 80.000 KM of 4 jaar 160.000 KM.

Verder werkt Sogeti met een cafetaria model.
Concreet houdt dit in je je bruto salarus kunt inleveren om bv bij te leggen op je lease bedrag zodat je een grotere auto kunt leasen.

De mogelijkheden tot het volgen van opleidingen zijn legio. Zowel online als klassikaal en dit wordt ook zeker gestimmuleerd.

Als je verder nog vragen hebt stel ze dan gerust.

Mous XP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:13

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Misschien heel basic, maar een linkje naar deel 1 zou fijn zijn. Verder ga ik niets met sogeti doen verwacht ik, dus ben ik weer weg :w

[ Voor 42% gewijzigd door gwystyl op 19-11-2007 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaroto
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:26
Ik mag binnenkort beginnen als Young Professional bij de divisie Infrastructure Services. :*) De sollicitatie verliep erg soepel en ik moet ik zeggen dat ik bij weinig bedrijven zo goeie indruk heb bij de eerste ontmoeting. De sfeer is echt mijn ding, professioneel maar toch een heersende informele sfeer.

De secondaire voorwaarden zijn niet verkeerd, alleen de salaris is niet echt super hoog. Maar dat is voor mij geen afknapper, ik denk als je je eerst moet bewijzen als YP.

Mijn opleiding begint in feb 2008, heb dus genoeg tijd om me optimaal voor te bereiden voor de zware training :) Wie hebben er ervaringen met de MCSA en ITIL basistraining, en kan er meer over vertellen?

(hopelijk blijft deze topic wel in leven...)

[ Voor 11% gewijzigd door Kakaroto op 20-11-2007 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:28

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Dan kan ik mij hierbij ook gaan melden als nieuwe Sogeti-er per 1 januari bij de divisie Software en Control (Test) in Groningen. Heb er ook veel zin in!
Kakaroto schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 21:48:
Mijn opleiding begint in feb 2008, heb dus genoeg tijd om me optimaal voor te bereiden voor de zware training :) Wie hebben er ervaringen met de MCSA en ITIL basistraining, en kan er meer over vertellen?

(hopelijk blijft deze topic wel in leven...)
Daar kan ik jou wel wat over vertellen. Ik ben zelf MCSA-er en ITIL gecertificeerd. Voor MCSA heb je 3 core examens nodig en 1 elective:

De 3 core examens zijn:

- 70-270 Windows XP Prof (Ga deze doen en niet Vista, want de meeste bedrijven blijven toch bij XP de komende jaren en je kunt daarna toch altijd een update doen)
- 70-290 Windows 2003 Server
- 70-291 Windows 2003 server in een netwerkomgeving

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:08
TNT78 schreef op maandag 19 november 2007 @ 22:04:
YP starten met een 3 weekse introductie cursus in OHIO en worden daarna bij de klant ingezet.
Het start salaris voor een YP is als ik me niet vergis 2175,- per maand.
Als YP starten houdt in dat je 2 maanden (sommige divisies langer) een divisie specifiek opleidingstraject doorloopt. In deze periode vallen de 3 weken Ohio.
Na het opleidingstraject wordt je asap bij een klant geplaatst. Soms vinden de intakes hiervoor al tijdens de opleiding plaats.

Tijdens je proeftijd, welke binnen de opleindgsduur valt, heb je geen recht op een lease auto.
Je krijgt wel reiskosten vergoeding van 19ct/km of de kosten van OV.
Mocht je reistijd dermate lang zijn (90min +) dan is er de optie om in een hotel te overnachten. Deze kosten, inclusief diner (max 25,- per dag) worden vergoed.

Het bruto start salaris van een YP (uitgaande van P3) is 2075 inclusief vakantiegeld, exclusief resultaatbonus.
Deze resultaatbonus (standaard 75,-) krijg je na je proeftijd. Deze kan oplopen naarmate het aantal gewerkte uren per maand.

[ Voor 7% gewijzigd door Nnoitra op 21-11-2007 15:51 ]

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNT78
  • Laatst online: 16-03-2024

TNT78

De goeroe

Topicstarter
hey stinger bedankt voor de juiste info :-)

Mous XP

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-03 09:01
Stinger_ schreef op woensdag 21 november 2007 @ 15:38:
Het bruto start salaris van een YP (uitgaande van P3) is 2075 inclusief vakantiegeld, exclusief resultaatbonus.
Deze resultaatbonus (standaard 75,-) krijg je na je proeftijd. Deze kan oplopen naarmate het aantal gewerkte uren per maand.
Dus 1921,- ex. vakantiegeld, dat is misschien wat makkelijker voor de berekening.

Is het ook niet zo dat die resultaatbonus € 0,- is en deze tot € 75 kan oplopen afhankelijk van je facturabele uren? Of zie ik dit verkeerd?

En is het nog altijd zo dat je in je proeftijd het minimumloon krijgt?

Anoniem: 230137

Ben bezig met het uitzoeken van een leaseauto. Mag ik bij mijn calculaties (bij ING) nu uitgaan van een bedrag van 750 euro of 670 euro. Die 80 euro waar over gesproken is, is volgens mij een wassen neus. :S Klopt dit?

• Nnoitra
De resultaatbonus is €75,-
Per maand is er een productiviteitsdrempel qua uren, meestal iets van 142 uur per maand.
Per uur boven deze 142uur krijg je *% van de resultaatbonus erbij.
Dit kan, als ik me niet vergis, oplopen tot max 200% van de resultaatbonus.

Blijf je qua facturabele uren (ver) onder de 142uur, dan zal de €75,- voor die maand verlaagt worden.
De daaropvolgende maand begin je weer met €75,-

----------------------------------------------------
Je moet uitgaan van €670,-
Die €80,- wordt wel voor je betaald, maar dit word ergens intern geregeld.
Als het niet intern geregeld zou worden, en je zou die €80,- erbij krijgen. Dan zou je het alsnog weer terug moeten betalen.
Komt dus op hetzelfde neer..
Maar dit was administratief eenvoudinger, geloof ik.

Bovendien, je mag/kan natuurlijk altijd boven de €670,- gaan zitten.
Maar dan betaal je het verschil zelf, wel uit je flexpot natuurlijk ;)

[ Voor 40% gewijzigd door Nnoitra op 29-11-2007 13:35 ]

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:10
Stinger_ schreef op donderdag 29 november 2007 @ 12:32:
Blijf je qua facturabele uren (ver) onder de 142uur, dan zal de €75,- voor die maand verlaagt worden.
De daaropvolgende maand begin je weer met €75,-
Je legt het een beetje omslachtig uit volgens mij. Voorbeeld:

In een maand zitten bijv. 184 uur (24 dagen), waardoor je boven de 147 uur (>80%) facturabel voor ELK uur het bonuspercentage van die maand krijgt uitgekeerd.

Dus stel dat je 160 uur facturabel bent geweest, dan krijg je 13 x (bijv) 6% is 78% van je normbonus. Zit je onder de 147 uur, dan krijg je dus niks... Ben je 184 uur facturabel geweest dan krijg je niet 37 x 6% aangezien 200% van de normbonus de max is.

• Nnoitra
De maandelijkse uitkering is gelijk aan het aantal productieve uren boven de productiviteitsdrempel x bonuspercentage x normbonus.

De maandelijkse uitkering is gemaximeerd op een percentage van de normbonus

Volgens mij krijg je die €75 altijd als je de productiviteitsdrempel haalt. Als je dat niet haalt, dan zal het bedrag van €75,- verminderen, rekening houdende met het aantal wel gewerkte uren.
Het wordt, voorzover ik weet, niet meteen op € 0 gezet.

Anoniem: 241846

Ik ga per 4 februari een afstudeerstage lopen bij Sogeti. Iemand hier ervaring mee en kan iemand mij daar wat over vertellen hoe het bij jou is gegaan?

ThnQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenzie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 11:54

Koenzie

Never leave, just go

Stinger_ schreef op donderdag 29 november 2007 @ 12:32:
Je moet uitgaan van €670,-
Die €80,- wordt wel voor je betaald, maar dit word ergens intern geregeld.
Als het niet intern geregeld zou worden, en je zou die €80,- erbij krijgen. Dan zou je het alsnog weer terug moeten betalen.
Komt dus op hetzelfde neer..
Maar dit was administratief eenvoudinger, geloof ik.

Bovendien, je mag/kan natuurlijk altijd boven de €670,- gaan zitten.
Maar dan betaal je het verschil zelf, wel uit je flexpot natuurlijk ;)
Welke 80 euro.... werk al een tijd bij Sogeti maar heb daar nog nooit/niets over gehoord.... please tell me more :D

Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-05 13:29

JC

- minimalistic -

@Koenzie: dat is een bedrag wat Sogeti betaald voor de leaseregeling. Voorheen werden die kosten niet genoemd, maar nu wel. Ergo: er verandert niets in het te besteden leasebudget ;)

@Stinger_: het eerste deel klopt (de berekening), het tweede deel klopt niet helemaal. Als het aantal productieve uren boven de productiviteitsdrempel 0 is, dan wordt de som 0. Dus de resultaatbonus gaat pas lopen op het moment dat je boven de productiviteitsdrempel komt. Voorbeeld:

Max. # facturabele uren in maand: 176 uur
Productiviteitsdrempel: 80% van 176 uur = 140 (grof afgerond)
Bonuspercentage: 6% (verschilt per maand!)
Normbonus: 75 euro
Max % van normbonus: 200%

Stel dat daadwerkelijk # facturabele uren in maand 176 uur is, dan wordt bonus:
(176 - 140) * 6% * 75 = 162 euro -> is meer dan 200% dus bonus wordt vastgezet op 150 euro!
Stel dat daadwerkelijk # facturabele uren in maand 144 uur is, dan wordt bonus:
(144 - 140) * 6% * 75 = 18 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
JC schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 11:14:
@Koenzie: dat is een bedrag wat Sogeti betaald voor de leaseregeling. Voorheen werden die kosten niet genoemd, maar nu wel. Ergo: er verandert niets in het te besteden leasebudget ;)

@Stinger_: het eerste deel klopt (de berekening), het tweede deel klopt niet helemaal. Als het aantal productieve uren boven de productiviteitsdrempel 0 is, dan wordt de som 0. Dus de resultaatbonus gaat pas lopen op het moment dat je boven de productiviteitsdrempel komt. Voorbeeld:

Max. # facturabele uren in maand: 176 uur
Productiviteitsdrempel: 80% van 176 uur = 140 (grof afgerond)
Bonuspercentage: 6% (verschilt per maand!)
Normbonus: 75 euro
Max % van normbonus: 200%

Stel dat daadwerkelijk # facturabele uren in maand 176 uur is, dan wordt bonus:
(176 - 140) * 6% * 75 = 162 euro -> is meer dan 200% dus bonus wordt vastgezet op 150 euro!
Stel dat daadwerkelijk # facturabele uren in maand 144 uur is, dan wordt bonus:
(144 - 140) * 6% * 75 = 18 euro
Oftewel precies wat ik schreef...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-03 09:01
Okee, nu is de bonusregeling duidelijk uitgelegd. Maar mijn andere vraag staat nog open, klopt het van het minimumloon tijdens proeftijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JC

JC

- minimalistic -

@Martijn: uuhhh.... ja :D

@ebia: of dat minimumloon is weet ik niet, maar tijdens proeftijd is je salaris inderdaad een paar honderd euro minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 196108

Onzin, tijdens je proeftijd krijg je gewoon je loon, niks meer en niks minder.
Daarentegen krijg je nog geen leaseauto, geen resultaatbonus, maar kun je wel al je vervoerskosten declareren (en zelfs hotelkosten als je uit het verre oosten komt en in Diemen een stuk basisopleiding hebt).
Loonsverhogingen komen ook pas na je proeftijd.

Over afstuderen bij Sogeti: heb ik zelf niet gedaan, maar ik ken er wel een aantal die dat doen / hebben gedaan - bij degenen die ik ken bevalt dat zo goed dat ze graag blijven na afstuderen.
Zoals bij elke andere medewerker gaat: je moet net zo hard schreeuwen als dat je aandacht wilt, maar dan krijg je ook wat je nodig hebt. ;)

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 196108 op 30-11-2007 14:59 . Reden: Afstudeerstage vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JC

JC

- minimalistic -

@DwarvenWarrior: als je in de basisopleiding zit dan krijg je tijdens de proeftijd (2 maanden) een lager salaris. Tenminste, dat was in november 2005 zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Juist, dat is dus al jaren veranderd. Ik heb de basisopleiding in mei / juni 2007 gedaan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JC

JC

- minimalistic -

Ik word oud :P

Vandaag is de eerste lichting richting Praag gegaan.
Ik ga morgen. Wie nog meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 230137

Ik ga ook morgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:02

FreakNL

Well do ya punk?

Neem trouwens in bovenstaande bonus-uitleg mee dat het bonuspercentage dit jaar de 6% niet één keer heeft gehaald. Ook deze maand is het wederom 5.5%, waardoor je, als je compleet facturabel draait, "slecht" 198% scoort...

Dagje ziek, en je zit op 154% ..... Als het bonuspercentage hoog is, kun je je nog een dagje ziek verloorloven, met deze percentages moet je echt volledig facturabel zijn, en dan nog haal je de 200% niet (okay, het scheelt maar 2%, maar toch)....

Maargoed, het is een extraatje natuurlijk...
Anoniem: 196108 schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 15:17:
Juist, dat is dus al jaren veranderd. Ik heb de basisopleiding in mei / juni 2007 gedaan. ;)
Jaren, jaren....

Ik deed de basisopleiding in november 2006, en toen was het gewoon nog minimumloon. De groep na mij had hetzelfde... Ik denk dat ze het begin 2007 pas veranderd hebben...

[ Voor 28% gewijzigd door FreakNL op 30-11-2007 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jaren, jaren....

Ik deed de basisopleiding in november 2006, en toen was het gewoon nog minimumloon. De groep na mij had hetzelfde... Ik denk dat ze het begin 2007 pas veranderd hebben...
Oh, dan hebben ze het mij verkeerd verteld en spijt het me...

Ik ga ook morgenochtend naar Praag, groep groen (vliegtuig half 12) - afgezien van het feit dat je me kunt herkennen aan een rode sogeti-pashmina heb ik een slanke jongen bij die twee koppen groter is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
Hmm..
Dab heb ik resultaatbonusverhaal destijds niet goed begrepen, my bad.
Heb 't ook nog niet kunnen controleren omdat ik 'm deze maand pas voor het eerst uitbetaald krijg :p

Wat vonden jullie trouwens van het hele Praha gebeuren?
Ik was er vrijdag op zaterdag, en heb me PRIMA vermaakt!
Super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mijn reistijd was wat minder handig, waardoor eenmaal aangekomen in het hotel we de papieren hebben aangenomen en als de wiedeweerga naar de tram zijn gelopen, om bij de burcht nog een rondleiding te kunnen krijgen - na de rondleiding stevig doorstappen door de stad naar het Novotel, om snel om te kleden etc. voor het diner een feest: wat een geweldig eten was dat trouwens!
De muziek bij het feest was niet mijn ding, dat was het enige dat ik over heb geslagen aan het programma.
Zondagochtend vroeg op om de eerste voorstelling in het Black Light Theatre mee te maken, heel kort de stad in te kunnen om weer richting huis te vertrekken.
Als YP heb je het wel ietsje makkelijker dan de rest: je hebt al leren timeboxen in Ohio, dus snel en efficiënt genieten is niks nieuws meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-05 23:08

djidee

Mr. Slungel

Topic maar gebookmarkt, binnen kort een gesprek bij Sogeti, contact met hun gehad op de Nobiles Carriere Beurs, en ze leken mij erg geintresseerd, nadeel is dat ik in het noorden zit, en ze daar alleen een testafdeling hebben, en geen beheerkant (waar ik altijd in gewerkt heb). Wel lijkt me dat erg intressant, en het feit dat ik daar als halve finalist op de beurs rond liep (iq/eq test (www.qmasters.nl geloof ik) iets en de daarbij behorende gevolgen/uitnodigingen/gesprekken met diverse bedrijven. Sogeti en haar hele verhaal kwam erg goed op mij over. Eigenlijk een beetje hetzelfde beeld wat ik hier krijg (samen met deel1).. Dus ben erg geintresseerd, en hoop dat ik ondanks het missen van een hbo diploma, toch het YP traject kan ingaan

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Anoniem: 196108 schreef op maandag 03 december 2007 @ 15:41:
...een feest: wat een geweldig eten was dat trouwens!
De muziek bij het feest was niet mijn ding, dat was het enige dat ik over heb geslagen aan het programma.
..
Denk dat Froger en Jamai sowieso niet de favoriet zijn van de gemiddelde nerd/geek/ICT-er met IQ > 130, vandaar ook dat de ene helft hoofdschuddend achter in de zaal stond, terwijl de ander helft er iets van probeerde te maken voorin de zaal....

Ik behoorde trouwens tot de laatste groep. Ik heb allang geleden opgegeven om me te ergeren aan dat soort muziek, het kost je een hoop vrienden en gezelligheid. Het merendeel van de mensen vind die muziek nu eenmaal WEL leuk, en om die mensen nu de rest van mijn leven te ontlopen, dan wordt je wereldje ook wel erg klein ;) Bovendien, Froger was nog best te pruimen ook....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Laatst online: 29-05 10:42

MicroWhale

The problem is choice

FreakNL schreef op woensdag 05 december 2007 @ 08:58:
[...]

Bovendien, Froger was nog best te pruimen ook....
Hij was wel vaak z'n tekst kwijt.... Daar gaat het tijdens zo'n feest gelukkig niet om, het is dan ook geen idols. :P Ik vond vooral de performance van de medewerker bij Sister Sledge grandioos!!! :D Die gast ging echt helemaal uit z'n dak!

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
djidee schreef op woensdag 05 december 2007 @ 02:26:
Topic maar gebookmarkt, binnen kort een gesprek bij Sogeti, contact met hun gehad op de Nobiles Carriere Beurs, en ze leken mij erg geintresseerd, nadeel is dat ik in het noorden zit, en ze daar alleen een testafdeling hebben, en geen beheerkant (waar ik altijd in gewerkt heb). Wel lijkt me dat erg intressant, en het feit dat ik daar als halve finalist op de beurs rond liep (iq/eq test (www.qmasters.nl geloof ik) iets en de daarbij behorende gevolgen/uitnodigingen/gesprekken met diverse bedrijven. Sogeti en haar hele verhaal kwam erg goed op mij over. Eigenlijk een beetje hetzelfde beeld wat ik hier krijg (samen met deel1).. Dus ben erg geintresseerd, en hoop dat ik ondanks het missen van een hbo diploma, toch het YP traject kan ingaan
Ik heb gister ook even telefonisch contact gehad met Sogeti, ik moest als noorderling toch wel verhuizen. Ze willen dat je op max. anderhalf uur van de klant zit, dus je kan nu zelf gaan uitrekenen waar je naar toe moet verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JC

JC

- minimalistic -

@artharpe en djidee: klopt. De IS (Infrastructuur) divisie is hier in het noorden aanzienlijk kleiner dat in de Randstad. Ik kwam op gesprek bij Sogeti met het idee dat ik bij A&BS zou komen. Al snel bleek dat de SC (Software Control) divisie hard(er) op zoek naar mensen was en tot op de dag van vandaag heb ik daar geen spijt van!

En overstappen naar een andere divisie is altijd nog mogelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WasBak
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Morgen het eerste gesprek met Sogeti, bij ESE in Den Bosch.

Ben benieuwd, klinkt allemaal erg goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artharpe
  • Niet online
Ik moet eerlijk zeggen dat het telefonische contact wat ik heb gehad heel erg positief was. De bedrijfscultuur zoals deze geschetst werd klonk mij goed in de oren. Wat ik de pré's van Sogeti vond waren de goede opleidingsmogelijkheden en de onderzoeken die het bedrijf doet (dan ben je volgens mij goed bezig). Ik zit momenteel alleen tussen YP en Profesional in, mij werd dan ook aangeraden eerst zelf MCSE af te ronden aangezien ik dan een betere instroom (lees match qua salaris vs. leeftijd) zou hebben. Dus mijn MCP traject ga ik weer even boosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dynast
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Gaan alle YP wel naar Ohio, want dat zie ik niet terug in de vacature van bijvoorbeeld YP informatieanalyse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JC

JC

- minimalistic -

@dynast:ja, alle Young Professionals volgen de basisopleiding waar Ohio een deel van is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ben benaderd door iemand van Sogeti via Monsterboard.
Ben erg benieuwd gezien wat collega's daar zijn gaan werken en ze nogal tevreden schijnen te zijn ;)

Ben benieuwd of ze iets hebben in de regio brabant/limburg want dat is waar ik heen ga verhuizen op korte termijn.

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WasBak
  • Niet online
Gisteren een gesprek gehad in Den Bosch, klonk allemaal erg goed en 2e gesprek zal december nog plaats vinden. :)

Ben benieuwd of de cap. test wat is eigenlijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertjan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-02 22:12
Ik heb donderdag een test gedaan. Ik vond dat het bijzonder slecht ging, maar tot mijn verbazing wel de test gehaald.

Zijn er ook mensen die deze test niet halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:22

BM

Moderator Spielerij
bertjan schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 18:06:
Zijn er ook mensen die deze test niet halen?
Zeker wel.
Ik heb vorig jaar die capaciteitentest gedaan in Rotterdam, samen met nog 2 anderen. Deze twee waren juist afgestudeerd aan het HBO, en hebben de test niet gehaald (ruim niet, naar ik later vernam).

Nu moet ik wel zeggen dat dat nog de vorige test was, daarbij viel geloof ik 50% ongeveer af. Hoe de verhoudingen liggen met de huidige test weet ik niet. Toen ik die test maakte als proef vond ik het akelig beroerd gaan, en dat bleek ook uit de uitslag.
Misschien dat ze de normering wat aangepast hebben.

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JC

JC

- minimalistic -

De oude test werd gemiddeld door twee op de vijf gehaald. De nieuwe test heb ik zelf niet gezien, maar ik begreep dat daar meer mogelijkheden voor compensatie zijn. Waar je bij de oude test alles minimaal voldoende moest scoren, kan je nu een onderdeel met een te lage score componseren met een onderdeel dat je bovengemiddeld hebt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Quipers
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-11-2022
JC schreef op maandag 10 december 2007 @ 11:10:
Waar je bij de oude test alles minimaal voldoende moest scoren, kan je nu een onderdeel met een te lage score componseren met een onderdeel dat je bovengemiddeld hebt gemaakt.
Ook bij de oude test kon dat hoor :) Ik heb in september 2006 de test gedaan en eerst niet gehaald. Zelfs met een aantal scores die te compenseren waren werd het net niet voldoende. Vanwege m'n enthousiasme toch een herkansing gekregen waar ik later over gebeld zou worden.
Paar dagen later bij CapGemini de test gedaan. Deze kwam op veel fronten overeen met de test van Sogeti. Was hetzelfde soort testprogramma. Ik rolde ook hier net niet doorheen. Echter waren de scores voor onderdelen die ik bij de Sogeti test niet haalde nu wel goed. Bij thuiskomst gelijk naar Sogeti gebeld met de vraag of deze 2 testen evt. te combineren waren, waardoor ik bij Sogeti ook geen herkansing zou hoeven doen.

Uiteindelijk een uur later teruggebeld met de mededeling dat het geen probleem was! Ik mocht dus op een vervolggesprek komen. De PAPI-test ingevuld, een goed gesprek gehad en het contract getekend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-05 23:08

djidee

Mr. Slungel

JC schreef op maandag 10 december 2007 @ 11:10:
De oude test werd gemiddeld door twee op de vijf gehaald. De nieuwe test heb ik zelf niet gezien, maar ik begreep dat daar meer mogelijkheden voor compensatie zijn. Waar je bij de oude test alles minimaal voldoende moest scoren, kan je nu een onderdeel met een te lage score componseren met een onderdeel dat je bovengemiddeld hebt gemaakt.
Maar die testen zijn voornamelijk op het analystische vlak toch? Heb van een bedrijf gespecialiseerd in testen toen ook een 3tal testen gehad (allemaal van dat rijtjes werk/analytisch spul), waar ik redelijk makkelijk doorkwam, maar waar diverse hbo'ers op vastlopen. Dat analytische moet je maar net liggen denk ik vooral.

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaroto
Wie starten er ook per 1 februari 2008 als YP bij IS? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:53
Kun je daar als MCSE-er terecht zonder eerst die flauwekulweek in Ohio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artharpe
  • Niet online
vosss schreef op maandag 10 december 2007 @ 14:07:
Ik begreep dat dit alleen voor YP'ers was, als MCSE'er gaan die weken aan je voorbij, de één vindt dat jammer de ander vindt dat idd onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JC

JC

- minimalistic -

@Dr. Quipers: toentertijd gold dat op alle vlakken voldoende gescoord moest worden. Zo was er iemand in mijn groep die vanwege een onvoldoende op taalgebied niet door kon. Hij had dyslexie en ze gingen kijken of nog er andere mogelijkheden waren, maar in principe was hij niet door. Dat kan intussen aangepast zijn, aangezien ik de test dik twee jaar geleden heb gemaakt.

@djidee: de oude test had betrekking op vijf gebieden. Even uit mijn hoofd: taal, ruimtelijk inzicht, getallenreeksen, logica en stroomdiagrammen. Ik denk dat dat wel gelijk is gebleven.

En, een test is slechts een indicatie. Vergelijk bv. de CITO-toets ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

vosss schreef op maandag 10 december 2007 @ 14:07:
Wanneer jij aangeeft niet naar Ohio te willen (om wat voor reden dan ook), dan is het vast mogelijk om niet te gaan - ik ken collega's die wel YP zijn en niet zijn geweest. Om Ohio af te doen als 'onzin' vind ik nogal kort door de bocht gaan, er wordt daar erg veel geleerd door de meeste YP's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Laatst online: 28-05 12:26
Stel ik wil oefenen voor die toelatingstest, waar kan ik dat dan doen? (behalve de voorbeeldvragen op de Sogeti website)

Komt het bijvoorbeeld erg overeen met deze voorbeelden?

[ Voor 47% gewijzigd door smeerbartje op 11-12-2007 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empathy
  • Laatst online: 19-05 16:27

Empathy

Extreme Audio

Ik heb vorige week de test gedaan en heb een aanbieding gehad om voor Software Control in Amersfoort te gaan werken als Test Engineer. Waarschijnlijk ben ik dan vanaf 1 januari dus ook Sogetist :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaroto
smeerbartje schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 09:41:
Stel ik wil oefenen voor die toelatingstest, waar kan ik dat dan doen? (behalve de voorbeeldvragen op de Sogeti website)

Komt het bijvoorbeeld erg overeen met deze voorbeelden?
Je kan het beste de testen oefenenen op 123test.nl en intermediar. Echter zijn de daadwerkelijke vragen bij de toelatingstest wel lastiger.
Als je YP bent zou ik tevens de stroomdiagrammen goed beheersen. Als je namelijk eenmaal weet hoe het werkt is het super simpel.

Voor professionals moet je ipv stroomdiagrammen, logische redeneren doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Kakaroto op 11-12-2007 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empathy

Empathy

Extreme Audio

Empathy schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 15:09:
Ik heb vorige week de test gedaan en heb een aanbieding gehad om voor Software Control in Amersfoort te gaan werken als Test Engineer. Waarschijnlijk ben ik dan vanaf 1 januari dus ook Sogetist :)
En inmiddels heb ik het contract getekend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Empathy schreef op woensdag 12 december 2007 @ 12:11:
[...]

En inmiddels heb ik het contract getekend :)
Wat vond je van de toelatingstest? Wat heb je aan voorbereidin gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empathy

Empathy

Extreme Audio

smeerbartje schreef op woensdag 12 december 2007 @ 12:23:
[...]

Wat vond je van de toelatingstest? Wat heb je aan voorbereidin gedaan?
De test vond ik erg moeilijk, maar op de een of andere manier ben ik er toch doorheen gekomen, gelukkig mag je compenseren :). Ik heb als voorbereiding de voorbeeldvragen op de site van Sogeti gedaan, maar snapte geen klote van dat stroomschema. Gelukkig krijg je voor elke test een goede uitleg, dus die stroomschema's waren niet echt meer een probleem tijdens de echte test. Verder heb ik wat testjes gedaan op 123test.nl en intermediair.nl, maar die waren een stuk makkelijker dan de vragen die je op de test krijgt :) Dus gewoon proberen goed te scoren op de dingen waar je goed in bent :) Verder kan je niet echt voorbereiden dus gewoon over je heen laten komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 232939

Kan iemand mij meer info gever over de opleiding voor YP's bij de divisie A&BS? Ik heb begrepen dat het Ohio-gedeelte voor elke YP hetzelfde is, en dat de overige weken per divisie verschillend ingericht worder. Wat kan ik verwachten bij A&BS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Mocht je je goed willen voorbereiden op de test zal ik je aanraden om het boek "Het Psychologisch Onderzoek" te gaan halen bij de bibliotheek of boekhandel.

Mij heeft dit boek erg veel geholpen.

Iemand al meer info gekregen over SC vanaf 2 januari? Wie wat hoe en waar? Nog 3 weken.. morgen anders maar es contact opnemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Falcon schreef op woensdag 12 december 2007 @ 20:54:
Mocht je je goed willen voorbereiden op de test zal ik je aanraden om het boek "Het Psychologisch Onderzoek" te gaan halen bij de bibliotheek of boekhandel.

Mij heeft dit boek erg veel geholpen.

Iemand al meer info gekregen over SC vanaf 2 januari? Wie wat hoe en waar? Nog 3 weken.. morgen anders maar es contact opnemen :)
He man, bedankt voor je reactie. Bedoel je dit boek?

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

smeerbartje schreef op woensdag 12 december 2007 @ 21:34:
[...]

He man, bedankt voor je reactie. Bedoel je dit boek?
Yep.. succes!

• Frenkpie
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-05 10:25

Frenkpie

"Crocs Rule !"

ik studeer nog (4e jaar BI Fontys HS) en heb dus ook die capaciteitentest en papi test moeten doen (en gehaald :) ). Alleen moet ik nog een keer die introductie meelopen (hoorde van de unitmanager dat het elke keer de eerste werkdagen van de maand is?). Heeft iemand die al gehad? Zo ja, hoe was het ? Wat heb je allemaal gedaan in die 3 dagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:51
Frenkpie schreef op donderdag 13 december 2007 @ 18:05:
Heeft iemand die al gehad? Zo ja, hoe was het ? Wat heb je allemaal gedaan in die 3 dagen?
Op je kont zitten en luisteren ;)

Je doet niet veel, behalve op de laatste dag.
Je krijgt wel een goed beeld van het hele bedrijf.

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Zanderzzz: bij A&BS krijg je in 2 maanden (excl. 3 weken Ohio) alle pakketten en methodieken geleerd (basisprincipes, want compleet onder de knie gaat niet in die paar weken).
Denk hierbij aan een stukje ERP (o.a. SAP), Regatta, DYA, procesmodelleren, etc.
De kennis die je vóór Ohio hebt opgedaan is mooi meegenomen, altijd handig bij de opdrachten die je daar moet doen, de rest is ook handig voor het werk dat je gaat doen (en al naar gelang je interesses gebruik je sommige dingen meer of minder).
Waarschijnlijk ga ik je wel tegenkomen, ik ben Wing(Wo)Man voor A&BS, je mag me dus nog veel meer gaan vragen ;)
Als ik je zie dan kom ik wel even handjes schudden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156147

Afgelopen week de test gehaald en met een aanbieding naar huis gegaan.

Nu schijnt het contract op de mat te liggen en als alles goed is ga ik dat dit weekend lekker ondertekenen :*)

Per 1 maart weer iemand erbij bij SC :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JC

JC

- minimalistic -

Scuz, welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intGod
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

intGod

Ars non postulat causam

Na 8 maand bij Sogeti begin ik het wel aardig beu te raken. Het meest irritante is wel dat mijn loon blijft schommelen zonder dat ze kunnen uitleggen waarom De bandbreedte waarin het schommelt over de afgelopen drie maand is 600 euro zonder dat een wijziging heeft plaatsgevonden. Dus geen andere auto, geen kinderen erbij of eraf, geen verschillen in bonus etc.

En zo is er elke maand wel wat. En na 8 maand is dat opgeteld een heleboel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirrorshade
  • Laatst online: 29-08-2024

Mirrorshade

Chain of life

intGod schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 20:50:
Na 8 maand bij Sogeti begin ik het wel aardig beu te raken. Het meest irritante is wel dat mijn loon blijft schommelen zonder dat ze kunnen uitleggen waarom De bandbreedte waarin het schommelt over de afgelopen drie maand is 600 euro zonder dat een wijziging heeft plaatsgevonden. Dus geen andere auto, geen kinderen erbij of eraf, geen verschillen in bonus etc.

En zo is er elke maand wel wat. En na 8 maand is dat opgeteld een heleboel.
Dat klinkt idd wel erg vreemd.
Ik heb daar geen last van gehad. Heb je misschien iets in je flex pot gestopt? Of al een keer een afspraak gemaakt met je unitmanager / hrm manager van je divisie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dat klinkt naar een flexpot verhaal, of de ene maand wel de bonus halen en de andere maand niet?

Maar hoe kan het zo zijn dat zij niet uit kunnen leggen waar dat verschil vandaan komt? Waar zit het verschil op je loonstrookje dan trouwens? Bovenaan, gelijk al beginnende met je brutoloon? Of ergens bij de belastingen? Of ergens bij het bonusgedeelte? Een beetje uitzoekwerk kan geen kwaad lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intGod
  • Niet online

intGod

Ars non postulat causam

FreakNL schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 17:11:
Dat klinkt naar een flexpot verhaal, of de ene maand wel de bonus halen en de andere maand niet?

Maar hoe kan het zo zijn dat zij niet uit kunnen leggen waar dat verschil vandaan komt? Waar zit het verschil op je loonstrookje dan trouwens? Bovenaan, gelijk al beginnende met je brutoloon? Of ergens bij de belastingen? Of ergens bij het bonusgedeelte? Een beetje uitzoekwerk kan geen kwaad lijkt me?
Uiteraard kan een beetje uitzoekwerk geen kwaad. En ik heb het ook achterhaald, maar ik vind het van de gekke dat ik elke maand alles moet gaan nakijken voor mijn loon een beetje kloppend is. Ik werk, ik krijg betaald. Niet: ik werk, ik kijk na of ik alles goed heb ingevuld deze maand, ik verifieer mijn flexsaldo, ik verhoog desnoods het flexsaldo deze maand met 100 euro en de volgende maand verminder ik het weer met 50 euro en dan zie ik wel wat ik overhou aan het einde van de maand.

Nu moet ik zeggen dat ik het een beetje beu begin te worden bij Sogeti en dan is het natuurlijk zo dat dit soort zaken alleen maar extra ergernis veroorzaken. Misschien dat een YP dit heel normaal vindt, sterker nog, misschien is het wel heel normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 187160

intGod schreef op maandag 17 december 2007 @ 08:25:
[...]

Uiteraard kan een beetje uitzoekwerk geen kwaad. En ik heb het ook achterhaald, maar ik vind het van de gekke dat ik elke maand alles moet gaan nakijken voor mijn loon een beetje kloppend is. Ik werk, ik krijg betaald. Niet: ik werk, ik kijk na of ik alles goed heb ingevuld deze maand, ik verifieer mijn flexsaldo, ik verhoog desnoods het flexsaldo deze maand met 100 euro en de volgende maand verminder ik het weer met 50 euro en dan zie ik wel wat ik overhou aan het einde van de maand.

Nu moet ik zeggen dat ik het een beetje beu begin te worden bij Sogeti en dan is het natuurlijk zo dat dit soort zaken alleen maar extra ergernis veroorzaken. Misschien dat een YP dit heel normaal vindt, sterker nog, misschien is het wel heel normaal.
Dit is ook één van de redenen dat ik daar ben weggegaan...en daar heb ik geen spijt van gehad..
Ik weet nu tenminste wat ik aan het einde van de maand op mijn rekening gestort krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JC

JC

- minimalistic -

@intoGod en 450sel: ik kan me goed voorstellen dat een wisselend salaris op den duur gaat vervelen. Jullie zijn de eerste twee die ik dit verhaal hoor vertellen. Wat is de reden hiervan? Dat kan ik niet uit jullie reactie halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 240939

JC schreef op maandag 17 december 2007 @ 11:46:
@intoGod en 450sel: ik kan me goed voorstellen dat een wisselend salaris op den duur gaat vervelen. Jullie zijn de eerste twee die ik dit verhaal hoor vertellen. Wat is de reden hiervan? Dat kan ik niet uit jullie reactie halen.
Ik heb het in de 2,5 jaar dat ik bij Sogeti heb gewerkt ook nooit mee gemaakt.
Ook geen collega's die daar last van hadden.
Misschien afhankelijk van je divisie? Ik zat bij SC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

een fluctuerend salaris kan meerdere oorzaken hebben:
- net begonnen en "achterstand in betaling" inhalen (bijv. pensioen)
- veelvuldig gebruik NS business card (declareren)
- gebruik van flexruimte
- belkosten
- % inzet (voor bonus)
- incentive regeling
- doceren bij cursussen
- overuren
- etc... er zijn er nog wel een paar....

[ Voor 8% gewijzigd door MicroWhale op 17-12-2007 13:06 ]

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empathy

Empathy

Extreme Audio

Die zaken zijn toch wel vrij makkelijk te achterhalen lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intGod
  • Niet online

intGod

Ars non postulat causam

Empathy schreef op maandag 17 december 2007 @ 21:07:
Die zaken zijn toch wel vrij makkelijk te achterhalen lijkt me?
Het is gewoon te lastig. Om de een of andere reden heb ik in november een terugstorting eigen bijdrage van een paar 100 euro gehad, in december niet, en in oktober is er bijna 600 euro van mijn loon ingehouden ivm eigen bijdrage.

Mijn NS business card is volledig van mijn nettoloon ingehouden terwijl dat volgens de regels eigenlijk gewoon niet moet ingehouden worden maar automatisch verrekend en gedeclareerd worden (zie reglement mobiliteit).

Enfin, het blijft er op neerkomen dat ondanks de mooie voorspiegeling van Sogeti, ik toch aan het eind van een gemiddelde maand 700 euro netto minder verdien dan mijn vorige baan waar ik op papier 15000 euro bruto minder per jaar zou verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intGod
  • Niet online

intGod

Ars non postulat causam

Anoniem: 187160 schreef op maandag 17 december 2007 @ 11:38:
[...]

Dit is ook één van de redenen dat ik daar ben weggegaan...en daar heb ik geen spijt van gehad..
Ik weet nu tenminste wat ik aan het einde van de maand op mijn rekening gestort krijg.
Kijk! Ik ben niet gek, of we zijn tenminste met z'n 2en gek en dan zijn we al een groep. Dus ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intGod
  • Niet online

intGod

Ars non postulat causam

Da's nog zoiets ... Ik heb dit jaar al 4 maand op de bank gezeten. Dat scheelt me ongeveer 600 euro bonus dit jaar.

Er is niets mis met een prestatiebonus, maar als je buiten je eigen wil om 4 maand op de bank zit omdat er in mijn vakgebied gewoon weinig te vinden is dan vind ik het jammer van het geld. Met 600 euro had ik toch weer een mooi stukje techniek kunnen aanschaffen voor mijn studio ...

En nu hou ik op met zeuren. Er zijn ook leuke dingen aan het werken bij Sogeti, zoals het feit dat de frisdrank er gratis is. Als je natuurlijk ooit de kans hebt om op 1 van de kantoren te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JC

JC

- minimalistic -

intGod schreef op maandag 17 december 2007 @ 21:17:
[...]

Kijk! Ik ben niet gek, of we zijn tenminste met z'n 2en gek en dan zijn we al een groep. Dus ...
Volgens mij zegt niemand dat jullie gek zijn, jullie zijn de eersten die ik dit hoor vertellen ;)
Hoe dan ook, erg vervelend voor jou. Ik hoop voor je dat je salaris weer steady wordt! Misschien kan je UM e.e.a. uitleggen/uitzoeken.

[ Voor 5% gewijzigd door JC op 17-12-2007 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intGod
  • Niet online

intGod

Ars non postulat causam

JC schreef op maandag 17 december 2007 @ 21:34:Misschien kan je UM e.e.a. uitleggen/uitzoeken.
Doet 'ie ook. Mijn UM doet zijn werk goed. En ik ook, want ik ga binnenkort ergens werken waar ik WEL weet wat ik aan het einde van de maand verdien, zonder al die rare flextoestanden waarbij ze de helft van de spullen die ik declareer niet aannemen omdat het geen "zakelijke uitgaven" zijn. Oh, ik ging positieve dingen vertellen.

Je hoeft geen diesel te rijden voor Sogeti. Je mag ook op benzine een contract van 40000 km oprijden. Het maakt hun niet veel uit aangezien je zelf (het merendeel van) de benzine betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intGod
  • Niet online

intGod

Ars non postulat causam

Falcon schreef op woensdag 12 december 2007 @ 20:54:
Zonder in detail te treden over de Sogeti test kan ik zeggen dat je dat ding aardig voor de gek kan houden. De wijze waarop is dezelfde als bij examens met multiple-choice vragen waarbij foutief beantwoorde vragen geen negatief resultaat hebben op het eindresultaat.

Met andere woorden, op het moment dat je in tijdnood raakt is het zaak om zo snel mogelijk alle resterende vragen door te lopen en lukraak een antwoord te kiezen (bijvoorbeeld steeds a, of a, b, c en d in die volgorde etc). Want een JUIST antwoord levert je punten op, terwijl een FOUT antwoord je geen strafpunten oplevert.

Het is natuurlijk niet de bedoeling om die test te neppen, uiteindelijk nep je enkel jezelf, maar het is op zich een totaal oninteressante test die eigenlijk weinig vertelt over de persoon. Maar daarvoor is er dan weer een PAPI-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik het vindt het verhaal rond je salaris maar een raar iets.

1. Je eigenbijdrage van je leaseauto wordt betaald uit je flex.
2. Je hebt een standaard brutoloon waar je een aantal keuzes hebt bij gekregen:
- Vakantiegeld per jaar of per maand
- Brutoloon storten in van de 4 flex categorieen (mobiliteitsflex, mobielflex, ovflex en nog 1)
- Pensioen keuzes
3. Je krijgt standaard een bonus van 75,- netto. Bij inzet bij een klant wordt dit meer. Dit moet je ook niet meer of minder zien als een bonus/extraatje. Zeker niet zien als vast loon.
4. Einde van het een eindejaarsbonus. Deze verschilt per jaar en ook dit moet gezien worden als een extraatje.

Het enige wat bij jouw fout gegaan kan zijn zijn de volgende dingen:

- Je ziet de bonusregeling als een vast inkomen en rekend hier ook op. Dit kan maar dan alleen die 75,-.. de rest neem je je zelf in de maling
- Je hebt te weinig in je flex gestopt waardoor je de rest netto moet dokken.
- Sogeti heeft een administratieve fout gemaakt en dit rechtgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:22

BM

Moderator Spielerij
Kleine aanvulling daarop:
Die bonus kan wel hoger zijn dan 75 euro. 75 is het beginniveau voor een YP, maar dat stijgt redelijk snel (in mijn beleving althans). Voor een professional (en dat is intGod volgens mij) zal dat van begin af aan al wel hoger geweest zijn.

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Maar toch blijft het een bonus en vindt ik persoonlijk dat je die ook zo moet zien. Een leuk extraatje per maand die je kunt gebruiken om voor je zelf wat leuks te kopen of voor het sparen van onvoorziene uitgaven. Maar als standaardloon het te gaan zien is in mijn ogen je zelf in de maling nemen.

[ Voor 3% gewijzigd door Falcon op 18-12-2007 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Falcon schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 13:27:
Maar toch blijft het een bonus en vindt ik persoonlijk dat je die ook zo moet zien. Een leuk extraatje per maand die je kunt gebruiken om voor je zelf wat leuks te kopen of voor het sparen van onvoorziene uitgaven. Maar als standaardloon het te gaan zien is in mijn ogen je zelf in de maling nemen.
Dan moet Sogeti het ook niet meenemen op de aanbieding, en dat doen ze wel -> misleiding....

Begrijp me niet verkeerd, ik profiteer ten volle van de bonus, heel het jaar inzetbaar, en altijd 200% vanwege overuren. Heb je die overuren niet dan is het vaak niet eens die 200%, en ben je niet inzetbaar heb je dus 0% (niet eens 100%).... Dan is het zuur, zeker als je de regeling niet helemaal begrijpt...

Ik ben tevreden, maar ik kan begrijpen dat de regeling voor sommigen zuur kan zijn...

intGod schreef op maandag 17 december 2007 @ 21:17:
[...]
Mijn NS business card is volledig van mijn nettoloon ingehouden terwijl dat volgens de regels eigenlijk gewoon niet moet ingehouden worden maar automatisch verrekend en gedeclareerd worden (zie reglement mobiliteit).
...en dat heb je dus volledig mis - de NS-businesscard maakt het vele malen handiger om treinreizen te declareren, Sogeti weet ook niet of jouw reizen voor werk of privé zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Anoniem: 196108 schreef op donderdag 20 december 2007 @ 10:23:
[...]

...en dat heb je dus volledig mis - de NS-businesscard maakt het vele malen handiger om treinreizen te declareren, Sogeti weet ook niet of jouw reizen voor werk of privé zijn...
Correct me if i'm wrong, maar het is toch zo dat je vantevoren je rit boekt, en dat je daarna overal vanaf bent? Ik heb nog nooit iemand gehoord over achteraf declareren, volgens mij werkt dat niet zo...

Of heb ik de voorwaarden helemaal verkeerd gelezen?

Letterlijke quote uit de voorwaarden:
De NS factureert gemaakte kosten per kalendermaand achteraf aan Sogeti. Kosten gemaakt in maand X worden dus pas in maand (X+1) gefactureerd. Sogeti betaalt deze rekening. Treintaxi- en treinkosten 2de klas op werkdagen voor lease-rijders komen ten laste van Sogeti. Alle overige kosten worden op het salaris ingehouden. Met de reguliere declaratie¬processen kunnen ingehouden kosten worden gedeclareerd mits deze zakelijk van aard zijn.
En nog één:
2.2 Declareren
Voor lease-rijders worden de volgende kosten standaard vergoed:
• treinkosten 2de klas
• treintaxi

Alle overige kosten (parkeren, treinkosten 1ste klas, gewone taxi) worden op het salaris ingehouden. Deze kosten kunnen via de reguliere declaratieprocessen gedeclareerd worden mits ze zakelijk van aard zijn. De kaarthouder dient er rekening mee te houden dat er toestemming vereist is van de directe manager om voor vergoeding in aanmerking te komen en/of dat er sprake is van een drempel (zie regeling onkostenvergoeding 2007).
:?

[ Voor 49% gewijzigd door FreakNL op 21-12-2007 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
Het is zoals het er staat:
treinritten via de ns-businesskaart zie je niet meer terug

Toeslag op 1e klas zie je wel terug

Parkeerkosten kan je declareren, maar je hebt een drempel. Oftewel; stel je hebt 35 euro parkeerkosten in een maand. De krijg je van Sogeti 35 -10 (drempel) = 25 euro

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intGod
  • Niet online

intGod

Ars non postulat causam

Zosas schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 09:15:
Het is zoals het er staat:
treinritten via de ns-businesskaart zie je niet meer terug

Toeslag op 1e klas zie je wel terug

Parkeerkosten kan je declareren, maar je hebt een drempel. Oftewel; stel je hebt 35 euro parkeerkosten in een maand. De krijg je van Sogeti 35 -10 (drempel) = 25 euro
Dus niet. Ik moet gewoon alles betalen van mijn nettoloon en daarna terugvorderen. Zoals ik zei, er klopt geen hout van. Nu begrijp ik dat ik een "pechgeval" ben en dat ik zowat alle mogelijk pech heb gehad die je kan hebben ... Maar hoe kan dat in een bedrijf waar "de werknemer centraal staat" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ook ik betaal alles van mijn nettoloon, vandaar ook mijn eerdere reactie: het is makkelijker declareren, maar je moet dus wel declareren.
Zo lang alle regels en mogelijkheden duidelijk zijn is er niks aan de hand, maar blijkbaar is dat niet altijd het geval - en dan krijg je dus wel ontevreden werknemers. Persoonlijk vind ik het declareren e.d. geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
intGod schreef op zondag 30 december 2007 @ 18:45:
[...]

Dus niet. Ik moet gewoon alles betalen van mijn nettoloon en daarna terugvorderen. Zoals ik zei, er klopt geen hout van. Nu begrijp ik dat ik een "pechgeval" ben en dat ik zowat alle mogelijk pech heb gehad die je kan hebben ... Maar hoe kan dat in een bedrijf waar "de werknemer centraal staat" ?
Ik heb wel eens mijn bussinescard gebruikt, maar heb hier niets van teruggezien.
Heb je ook een leasewagen?

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Woensdag de eerste introductiedag. Ben erg benieuwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empathy

Empathy

Extreme Audio

Falcon schreef op maandag 31 december 2007 @ 12:01:
Woensdag de eerste introductiedag. Ben erg benieuwt.
Dan ga ik jou waarschijnlijk nog wel een hand geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intGod
  • Niet online

intGod

Ars non postulat causam

Zosas schreef op maandag 31 december 2007 @ 10:27:
[...]

Ik heb wel eens mijn bussinescard gebruikt, maar heb hier niets van teruggezien.
Heb je ook een leasewagen?
Ja. Het wordt nog beter. Ik zie nu dat ze bij Sogeti niet hebben genoteerd dat ik met mijn uiteindelijke leaseauto rondrij en dat ze dus al 2 maand doodleuk de verkeerde bijtelling hebben berekend.

Stelletje amateurs :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

intGod schreef op maandag 31 december 2007 @ 16:43:
[...]

Ja. Het wordt nog beter. Ik zie nu dat ze bij Sogeti niet hebben genoteerd dat ik met mijn uiteindelijke leaseauto rondrij en dat ze dus al 2 maand doodleuk de verkeerde bijtelling hebben berekend.

Stelletje amateurs :(
En jij bent hier onderdeel van. "Ze" => "Wij". Dit houdt in dat jij de verantwoordelijkheid hebt om te controleren of je collega's hun werk, aangaande jouw situatie, goed hebben gedaan. Het punt waarop jij centraal komt te staan, is wanneer je iets bespeurt dat onjuist is en dit meldt. Op dat moment word er heel snel en adequaat gereageerd en wordt het euvel verholpen. Zolang jij niet signaleert, komt er voor je collega's administratief gezien niks vreemds naar boven.

Mocht je ideeën hebben over het verbeteren van procedures of processen, laat het de betreffende mensen even weten of gooi iets in de ideeënbus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
MrWilliams schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 11:00:
[...]

En jij bent hier onderdeel van. "Ze" => "Wij". Dit houdt in dat jij de verantwoordelijkheid hebt om te controleren of je collega's hun werk, aangaande jouw situatie, goed hebben gedaan. Het punt waarop jij centraal komt te staan, is wanneer je iets bespeurt dat onjuist is en dit meldt. Op dat moment word er heel snel en adequaat gereageerd en wordt het euvel verholpen. Zolang jij niet signaleert, komt er voor je collega's administratief gezien niks vreemds naar boven.

Mocht je ideeën hebben over het verbeteren van procedures of processen, laat het de betreffende mensen even weten of gooi iets in de ideeënbus.
Met ^^

Wat een gezeur, intGod.... Er mag wel een beetje eigen verantwoordelijkheid van je verwacht worden... Zeker bij momenten van overschakeling van lease-auto is het raadzaam om te controleren of het op je loonstrook goed staat...

Daarbij vind ik je verhaal van 'ik weet niet wat ik elke maand krijg' echt complete BS, je weet precies wat je basis salaris is, dus dat is het zeker... Daarnaast kun je nu al zien wat je over 2 maanden aan bonus gestort krijgt (aangezien dat afgelopen maand betreft) en weet je ook wat je flex uitgaven van vorige maand zijn... Maargoed, wat ik al zei, beetje eigen verantwoordelijkheid aub, past wel bij een Sogetist... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Martijn schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 12:43:
[...]

Met ^^

Wat een gezeur, intGod.... Er mag wel een beetje eigen verantwoordelijkheid van je verwacht worden... Zeker bij momenten van overschakeling van lease-auto is het raadzaam om te controleren of het op je loonstrook goed staat...
Wat een ongeloofelijke BS, als ik mij aan een bedrijf verhuur mag ik er van uitgaan dat het bedrijf ( dat speciaal een aantal werknemers heeft ingezet om administratieve handelingen te verrichten ) zijn verantwoording neemt om de financiele kant, dat geheel in de handen van het bedrijf ligt, correct af te wikkelen. Als een werknemer van te voren al moet uitgaan van fouten die gemaakt gaan worden is het bedrijf aan het klooien, niet de werknemer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
Anoniem: 187160 schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 14:29:
[...]

Wat een ongeloofelijke BS, als ik mij aan een bedrijf verhuur mag ik er van uitgaan dat het bedrijf ( dat speciaal een aantal werknemers heeft ingezet om administratieve handelingen te verrichten ) zijn verantwoording neemt om de financiele kant, dat geheel in de handen van het bedrijf ligt, correct af te wikkelen. Als een werknemer van te voren al moet uitgaan van fouten die gemaakt gaan worden is het bedrijf aan het klooien, niet de werknemer....
Waar mensen werken worden fouten gemaakt en zeker bij het wisselen van lease auto is zo'n klein foutje snel gemaakt... Als je daar als werknemer niet een beetje op kan letten, dan zegt dat veel over de werknemer imo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Martijn schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 14:53:
[...]

Waar mensen werken worden fouten gemaakt en zeker bij het wisselen van lease auto is zo'n klein foutje snel gemaakt... Als je daar als werknemer niet een beetje op kan letten, dan zegt dat veel over de werknemer imo...
Ik noem zoiets geen klein foutje, je gaat om met financiele situaties/belangen van werknemers. Als dat soort dingen als kleine foutjes wordt gezien zegt dat veel over het bedrijf imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

Anoniem: 187160 schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 15:20:
[...]

Ik noem zoiets geen klein foutje, je gaat om met financiele situaties/belangen van werknemers. Als dat soort dingen als kleine foutjes wordt gezien zegt dat veel over het bedrijf imo.
IMO is het een irreële verwachting te veronderstellen dat alle administratieve/financiële handelingen voor alle medewerkers 100% correct, tijdig èn naar wens van de betreffende medewerker verwerkt worden. Hoe je dat dan ook wilt noemen: het gebeurt.

[ Voor 4% gewijzigd door MicroWhale op 03-01-2008 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MrWilliams schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 07:54:
[...]

IMO is het een irreële verwachting te veronderstellen dat alle administratieve/financiële handelingen voor alle medewerkers 100% correct, tijdig èn naar wens van de betreffende medewerker verwerkt worden.
Als er één persoon op de financiele afdeling werkt wel ja....als er meerdere collega's zijn op die afdeling kunnen ze elkaar controleren....op een dergelijke afdeling lijkt mij dat eerder een vereiste dan een optie...
Hoe je dat dan ook wilt noemen: het gebeurt.
En zolang er mensen zijn die niet het lef hebben om daar iets aan te doen zal dat altijd zo blijven...

De verwachting is dus niet irreel, maar de werknemers bij Sogeti accepteren gewoon dat de mensen op de financiele afdeling niet accuraat genoeg werken. Als fouten op een financiele afdeling gemaakt worden moet daar gelijk op ingesprongen worden door de leiding om te voorkomen dat dit nogmaals gebeurt.
Dit soort fouten werden al gemaakt toen ik daar jaren geleden werkte, als die nu nog gemaakt worden is er iets structureel mis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

Inderdaad: zolang intgod niks van zijn problemen kenbaar maakt, zal de financiële administratie denken dat ze haar werk goed heeft gedaan. Inclusief leiding. Dat is precies de reden waarom ik hem aanspoor om iets te ondernemen. Via zijn UM of direct op de FA. Overigens is hij wat mij betreft een uitzondering, want ik heb er verder nog niemand over gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MrWilliams schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 09:40:
Inderdaad: zolang intgod niks van zijn problemen kenbaar maakt, zal de financiële administratie denken dat ze haar werk goed heeft gedaan. Inclusief leiding. Dat is precies de reden waarom ik hem aanspoor om iets te ondernemen. Via zijn UM of direct op de FA. Overigens is hij wat mij betreft een uitzondering, want ik heb er verder nog niemand over gehoord.
Jouw antwoord kan m.i. 2 doelen hebben:

Of je verdraait mijn reactie zodanig dat het lijkt of ik het met je eens ben..(wat dus niet zo is..)
Of je bent het met me eens dat er iets structureel mis is bij die afdeling.

(verduidelijking van mijn standpunt: deze problemen zijn de reden dat ik vertrokken ben bij Sogeti, heb ik ook duidelijk aangegeven bij het management. Deed ik al langer maar er werd niets mee gedaan.)

En dat Intgod een uitzondering is, is erg kort door de bocht. Niet iedereen die bij Sogeti werkt post hier. Ik kan je vertellen dat ik nog steeds kontakt heb met ex-collega's en er zijn er meer die problemen hebben met de werkwijze van de afdeling salaris en mobiliteit. Er wordt echter niks gedaan met klachten...dat is er dus structureel mis bij Sogeti, hoe rooskleurig je het ook wil bekijken ( net zoals ze in Den Haag doen dus...)

[ Voor 59% gewijzigd door Anoniem: 187160 op 03-01-2008 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

@450sel:
Het is geen kwestie van gelijk hebben of halen. Je zal vast een goede reden hebben om te reageren zoals je hierboven hebt gedaan. Het komt alleen niet overeen met het beeld dat ik heb.

Dit forum is inderdaad absoluut niet representatief. Om je gerust te stellen: Ik werk er zelf ook, heb al tientallen collega's gesproken en heb er nog niemand over gehoord. Vandaar mijn interesse.

Ook op het gebied van klachten en verbeterpunten heb ik niet dezelfde ervaring. Elk punt wat ik tot nu toe aangedragen heb, is behandeld en hierdoor zijn ook verbeteringen doorgevoerd.
Ik hoor daarom graag (maar niet via dit topic) van je wat er precies verbeterd kan worden, zodat ik kan checken of er iets aan gedaan is/wordt. Zo niet, ga ik daar achteraan. Mits je een punt hebt natuurlijk. :)

Grappig dat een beeld van een organisatie zo verschillend kan zijn.

Pagina: 1 2 ... 32 Laatste