Ervaring werken bij Sogeti Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 31 32 Laatste
Acties:
  • 392.312 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuneScimi007
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10-09 10:01
Is hier iemand in dienst bij sogeti die een van de traineeships heeft gevolgd? Ik zou graag wat meer te weten willen komen over de traineeships maar ook over het bedrijf. Stuur mij een pm als je jouw ervaring kwijt wilt waarbij ik wat vragen kan stellen, word gewaardeerd! ben namelijk zelf aan het kijken naar een traineeship bij sogeti.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunflame
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-09 12:54
x280 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:58:
Heeft iemand nog wat oefen materiaal voor de assessment ?

Ik heb hem eerder gehaald jaren geleden, maar kan de oefen bladen niet meer vinden.
Oefentesten:
Ik raad je aan om voor de intelligentietest te oefenen. Een aantal oefentests vind je hier: https://assessio.com/nl/kandidaten/. Voor meer oefenmateriaal kun je kijken op www.123test.nl. Let wel op, de oefentests worden over het algemeen iets makkelijker gezien dan de daadwerkelijke test.

Tip voor aantal vragen:
Bij de test gaat het om de hoeveelheid goede antwoorden er zijn gegeven en niet hoeveel vragen er zijn gemaakt. Wanneer je een antwoord niet weet, is het beter de vraag over te slaan dan te gokken. Het is (bijna) onhaalbaar om binnen de tijd alle 68 vragen te beantwoorden. Wel is het aan te raden om minimaal 40 tot 45 vragen te maken.

Overslaan vragen:
Dit wordt niet als fout gerekend. De test rekent het pas als een fout wanneer er een fout antwoord is ingevuld.

De vier categorieën
De vragen in de test zijn verdeeld over vier categorieën, namelijk cijfermatig redeneervermogen, logisch redeneervermogen, rekenvaardigheid en verbale aanleg. Tijdens de test worden de vragen uit de verschillende categorieën door elkaar heen gesteld.

Cijfermatig redeneervermogen (cijferreeksen)
Welk getal volgt in deze reeks: 49 -- 8 -- 41 -- 10 -- 31 -- 15 -- ...
Het is bij de cijferreeksen de bedoeling dat het eerstvolgende cijfer in de reeks wordt geselecteerd. Daarvoor moet eerst de regelmaat tussen de cijfers worden ontdekt. Bij cijferreeksen wordt een beroep gedaan op het redeneervermogen, het logisch kunnen nadenken en verbanden kunnen leggen op basis van cijfermatig materiaal. Het is hierbij van belang dat hoofd- en bijzaken gescheiden worden.

Rekenvaardigheid (rekenopgaven)
Los op: 20,44 = ? % van 511 of bijvoorbeeld breuken.
Het is bij de rekenopgaven de bedoeling dat de juiste oplossing wordt gevonden voor een rekenkundig probleem. Daarvoor wordt een beroep gedaan op inzicht in getalrelaties en gevoel voor getallen. Het is hierbij van belang dat men analytisch vermogen bezit met betrekking tot cijfermatige informatie.

Verbale aanleg (analogieën):
Welk woord ontbreekt hier: 'Muis staat tot olifant als klein staat tot ...'
Het is bij de analogieën de bedoeling dat het woord wordt geselecteerd dat de relaties tussen twee woordparen afmaakt. Daarvoor wordt een beroep gedaan op het verbaal begrip: het begrijpen van geschreven tekst en hiertussen verbanden kunnen leggen.

Logisch redeneervermogen (syllogismen)
Welke uitspraak volgt logisch en onvermijdelijk uit de eerste twee uitspraken: 'Een zwerver is arm. Piet is een zwerver.'
Het is bij de syllogismen de bedoeling dat de conclusie wordt geselecteerd die logisch en onvermijdelijk volgt uit de genoemde stellingen. Daarvoor wordt een beroep gedaan op het vermogen logisch te redeneren en conclusies te trekken. Het is hierbij van belang dat hoofd- en bijzaken gescheiden worden.

Veel succes met het maken van het assessment. Laat het me weten wanneer je nog vragen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunflame
Frame164 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 16:10:
[...]

En op wat voor km-prijs kom je dan uit als je het declareert? (en is je auto verzekerd door de werkgever als je voor het werk op pad bent?)
Ik geloof dat de km vergoeding nu op € 0,23 per km zit.

Je bent NIET verzekerd vanuit de werkgever tijdens woon / werk verkeer of wanneer je vanuit huis naar een klant rijd. Dat wordt wettelijk gezien als een privé rit.

De werkgever is wel aansprakelijk wanneer je tijdens het werk dienstritten maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

RuneScimi007 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 18:23:
Is hier iemand in dienst bij sogeti die een van de traineeships heeft gevolgd? Ik zou graag wat meer te weten willen komen over de traineeships maar ook over het bedrijf. Stuur mij een pm als je jouw ervaring kwijt wilt waarbij ik wat vragen kan stellen, word gewaardeerd! ben namelijk zelf aan het kijken naar een traineeship bij sogeti.
Wat houd je tegen om de vragen hier te delen? Dan heeft iedereen ook wat aan de eventuele antwoorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-09 16:45
sunflame schreef op zondag 24 maart 2024 @ 23:33:
[...]

Lease wordt binnenkort gelijk getrokken met Capgemini. Dus helaas voor de Sogetisten ook geen onbeperkt privé gebruik.
Nee, dat klopt niet. Ik heb de interne podcast nog eens beluisterd waarbij de directie het een en andere bevestigd, maar vooral veel ontkracht. Cap en Sogeti hadden namelijk tegelijkertijd hetzelfde vraagstuk en het onderzoek hebben ze samen gedaan, maar de uitkomst en hoe het straks er uit komt te zien zal voor Cap en Sogeti compleet anders zijn. Sogeti houdt dus zijn eigen mobiliteitsregeling. Sogeti gaat dus niet het model van 12k privé km van Cap. Voor de liefhebbers van de interne podcast (14:04)

Het gaat vooral om een duurzamere, betaalbare (terecht mag je vraagstellen.. voor wie, Sogeti of voor de Sogetisten), simpele en flexibele mobiliteitsregeling. In de podcast wordt ook gesproken over short lease van een auto.

De broodjes aapverhalen die je wel eens hoorde in Vianen, zijn gelukkig niet verdwenen in Leidsche Rijn.

ID.3 1st Plus Mangan Grey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 13:39

avotar

P0werd by Black Coffee

sunflame schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 21:26:
[...]

Cijfermatig redeneervermogen (cijferreeksen)
Welk getal volgt in deze reeks: 49 -- 8 -- 41 -- 10 -- 31 -- 15 -- ...
16 8)

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

• RuneScimi007
Hoi Sogetisten (zeg ik het zo goed?)

Ik heb een vraagje over het leaseregelement.

Ik ben momenteel in gesprek bij Sogeti om daar te starten aan als Test Engineer (medior 2-5 jaar).
Ik ga hoogstwaarschijnlijk 4000 euro brutto verdienen (incl. mobiliteitsvergoeding & vakantiegeld).

Nu heb ik hierover 2 vragen, namelijk:

1. Ik weet dat je o.a. een Tesla kan leasen, is het ook mogelijk om een Polestar 2 te leasen als het binnen het budget valt?

2. Hoeveel zou ik netto overhouden? Is zit even af te wegen of het worth it is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB1983
RuneScimi007 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 15:19:
Hoi Sogetisten (zeg ik het zo goed?)

Ik heb een vraagje over het leaseregelement.

Ik ben momenteel in gesprek bij Sogeti om daar te starten aan als Test Engineer (medior 2-5 jaar).
Ik ga hoogstwaarschijnlijk 4000 euro brutto verdienen (incl. mobiliteitsvergoeding & vakantiegeld).

Nu heb ik hierover 2 vragen, namelijk:

1. Ik weet dat je o.a. een Tesla kan leasen, is het ook mogelijk om een Polestar 2 te leasen als het binnen het budget valt?
Tesla mag je niet leasen vanuit het Cap merkenbeleid.. Polestar 2 wel. Het kan wel zijn dat er af en toe een Tesla in de leasepool beschikbaar komt.
2. Hoeveel zou ik netto overhouden? Is zit even af te wegen of het worth it is.
Dat hangt wel af, hoe duur je Polestar 2 gaat maken. Heb net even in de leaseportaal van Alphabet gekeken, maar standaard Polestar 2 220kw Single Motor Long Range Plus ben je inclusief brandstofscomponent net geen €1000 kwijt (zonder laadpaal thuis, inclusief inleveren en na 24uur vervangende auto)

Bruto 4000 - €320 (vakantiegeld)

En nu gaat het even hard pijn doen.
Een fiscale waarde van €52.800
Ga je zo naar de €800 euro bruto bijtelling

Brutoloon4000
Vakantiegeld-320
Bijtelling+800
Waarde auto-1000

Dan heb je dus een brutoloon voor de belasting van ongeveer €3500, en zo goed ben ik niet in de witte loontabellen van de belasting, maar met loonheffingskorting ongeveer op €700. Maar je kan het ook gewoon vragen bij Salaris om een bruto/netto berekening voor je te maken.

En ja het is Sogetisten :Y En bijna welkom dan mede-tester :D

* brandstofprijzen gaan binnenkort omhoog, dus dit kan weleens bij de offerte een stuk hoger gaan uitvallen. Bij mijn verlenging van het leasecontract mocht ik 50 euro meer aan brandstofkosten aftikken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuneScimi007
PB1983 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 11:49:
[...]

Tesla mag je niet leasen vanuit het Cap merkenbeleid.. Polestar 2 wel. Het kan wel zijn dat er af en toe een Tesla in de leasepool beschikbaar komt.

[...]

Dat hangt wel af, hoe duur je Polestar 2 gaat maken. Heb net even in de leaseportaal van Alphabet gekeken, maar standaard Polestar 2 220kw Single Motor Long Range Plus ben je inclusief brandstofscomponent net geen €1000 kwijt (zonder laadpaal thuis, inclusief inleveren en na 24uur vervangende auto)

Bruto 4000 - €320 (vakantiegeld)

En nu gaat het even hard pijn doen.
Een fiscale waarde van €52.800
Ga je zo naar de €800 euro bruto bijtelling

Brutoloon4000
Vakantiegeld-320
Bijtelling+800
Waarde auto-1000

Dan heb je dus een brutoloon voor de belasting van ongeveer €3500, en zo goed ben ik niet in de witte loontabellen van de belasting, maar met loonheffingskorting ongeveer op €700. Maar je kan het ook gewoon vragen bij Salaris om een bruto/netto berekening voor je te maken.

En ja het is Sogetisten :Y En bijna welkom dan mede-tester :D

* brandstofprijzen gaan binnenkort omhoog, dus dit kan weleens bij de offerte een stuk hoger gaan uitvallen. Bij mijn verlenging van het leasecontract mocht ik 50 euro meer aan brandstofkosten aftikken
Bedankt voor het antwoorden van mijn vraag met de berekening! Het is nu wat duidelijker geworden voor mij.
Is het ook mogelijk om een occasion te nemen? Dus dat ik een Polestar neem waar iemand al eerder in heeft gereden waardoor de fiscale waarde lager zit? Of kan je alleen nieuwe auto's leasen?

Over elektrisch rijden, plaatst Sogeti dan ook een laadpaal op de parkeerplaats voor mij appartmentcomplex? En betaal ik daarvoor of Sogeti? Hoe zit het met de kosten voor laden? Want dat is goedkoper van tanken ga ik uit en kan ik ook prive zoveel km's rijden als ik wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB1983
RuneScimi007 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 14:45:
[...]

Bedankt voor het antwoorden van mijn vraag met de berekening! Het is nu wat duidelijker geworden voor mij.
Is het ook mogelijk om een occasion te nemen? Dus dat ik een Polestar neem waar iemand al eerder in heeft gereden waardoor de fiscale waarde lager zit? Of kan je alleen nieuwe auto's leasen?
Geen occassions, maar het is wel mogelijk om een van de beschikbare poolauto's te kiezen. Dit zijn lease-auto's van collega's die uit dienst zijn gegaan. Echter kan dat alles zijn van een Peugeot 208 tot een fully spec Audi Q6. Al staan er nu wel een paar Polestars. Daarnaast stelt sommige collega's hun lease-auto's beschikbaar, vanwege uitdiensttreding of gewoon wijziging in mobiliteit.
Over elektrisch rijden, plaatst Sogeti dan ook een laadpaal op de parkeerplaats voor mij appartmentcomplex? En betaal ik daarvoor of Sogeti? Hoe zit het met de kosten voor laden? Want dat is goedkoper van tanken ga ik uit en kan ik ook prive zoveel km's rijden als ik wil?
Laadpaal kan je meeleasen. Weet niet helemaal hoe het zit met een eigen laadpaal. Echter bij een appartementencomplex (zelfs als je een eigen parkeerplek hebt), ligt dat aan hoe de VVE dat geregeld heeft. Echter de eerste 48 of 60 maanden is de laadpaal van de leasemaatschappij, daarna ben jij de eigenaar. Bij de lease-auto krijg je een laadpas, dus die kosten zijn voor de zaak. Met de laadpas zou je in veel Europese landen kunnen laden, maar goed Frankrijk being Frankrijk heb ik een van de back-uppassen moeten gebruiken.

Hoe dat berekend wordt met een eigen laadpaal, dat weet ik niet. Dat kan je ook navragen bij het gesprek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x280
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-09 10:45
PB1983 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 14:20:
[...]

Nee, dat klopt niet. Ik heb de interne podcast nog eens beluisterd waarbij de directie het een en andere bevestigd, maar vooral veel ontkracht. Cap en Sogeti hadden namelijk tegelijkertijd hetzelfde vraagstuk en het onderzoek hebben ze samen gedaan, maar de uitkomst en hoe het straks er uit komt te zien zal voor Cap en Sogeti compleet anders zijn. Sogeti houdt dus zijn eigen mobiliteitsregeling. Sogeti gaat dus niet het model van 12k privé km van Cap. Voor de liefhebbers van de interne podcast (14:04)

Het gaat vooral om een duurzamere, betaalbare (terecht mag je vraagstellen.. voor wie, Sogeti of voor de Sogetisten), simpele en flexibele mobiliteitsregeling. In de podcast wordt ook gesproken over short lease van een auto.

De broodjes aapverhalen die je wel eens hoorde in Vianen, zijn gelukkig niet verdwenen in Leidsche Rijn.
Tegen mij is inderdaad ook verteld dat de meeste mensen die geen elektrische auto willen gaat het om de vakantie. En om juist die mensen over de streep te halen zijn ze aan het kijken of ze in de zomer maanden voor deze maanden een hybride auto kunnen huren.

Wat je dan krijgt is dat je 10 of 11 maanden elektrisch rijdt in je eigen lease auto. En dan die ene maand dat je op vakantie gaat even je auto gaat ruilen voor een hybride. Na terugkomst ruil je weer naar je eigen lease auto.

En er komen weer 3 standaard auto's voor 800 / 900 / 1000 euro lease bedrag. Het gaat dan om een kleine, middel en een grote auto. Er is gesuggereerd dat dit dan bijvoorbeeld om een VW id3, id4, id5 gaat. Maar staat nog niet vast.

Als het goed is kunnen we komende weken het definitieve plan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB1983
x280 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 23:11:
[...]

Tegen mij is inderdaad ook verteld dat de meeste mensen die geen elektrische auto willen gaat het om de vakantie. En om juist die mensen over de streep te halen zijn ze aan het kijken of ze in de zomer maanden voor deze maanden een hybride auto kunnen huren.
Ik heb wel een paar collega's wat minder doen laten twijfelen, dat een reis naar het zuiden van Frankrijk prima te doen is met een EV. Afgezien een horrorverhaal in een middle of nowhere dorpje. Je moet alleen geen Volkswagen ID.3 1st edition, waarbij je geen dakdrager kan installeren en niks mag trekken hebben. >:)

Voor €800 kan je echt geen ID.3 leasen (meer) leasen, trust me I know >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• x280
Frankrijk zou best nog kunnen maar ik rij naar Turkije. In de balkan landen heb je soms al moeite met tanken laat staan als je moet laden.

( 12 uur wachten op de grens van hongarije servie is dood normaal )

Anyway, ik ben benieuwd welke standaard auto's het dan wordt. Ze hadden het wel over flinke korting...

[ Voor 21% gewijzigd door x280 op 02-09-2024 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryen
  • Laatst online: 13-09 16:58
x280 schreef op maandag 2 september 2024 @ 19:30:
Frankrijk zou best nog kunnen maar ik rij naar Turkije. In de balkan landen heb je soms al moeite met tanken laat staan als je moet laden.

( 12 uur wachten op de grens van hongarije servie is dood normaal )
Tip: Reis via Brindisi (Italië) en pak de boot naar Griekenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB1983
Ryen schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 17:11:
[...]

Begint bijna Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa te worden :)
x280 schreef op maandag 2 september 2024 @ 19:30:

Anyway, ik ben benieuwd welke standaard auto's het dan wordt. Ze hadden het wel over flinke korting...
Aangezien nu alles via de portal met Alphabet gaat (en vervolgens na calculatie er ook een naar Arval of ALD gaat), zou ik eerder verwachten dat de iets duurdere standaard leaseauto's meer richting de BMW groep zullen gaan. Zag de laatste keer dat ik op het leaseportaal van Alphabet keek namelijk kortingen op BMW iX1's.

Maar het zou na de zomer bekend worden. Beetje Sogeti kennende, kan dat ook pas eind oktober worden. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x280
Ryen schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 17:11:
[...]

Ik rij gewoon op bezine. Prima te doen.

Hoe zit het met de laptop, kan je nog zelf iets kiezen of krijgt iedereen een standaard hp laptop ? Ik begin volgende maand. (Maar ik heb eerder gewerkt bij Sogeti en het contact loopt goed.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB1983
Volgens mij hangt het een beetje af wat er beschikbaar is. Sommige collega's hebben een nieuwe Lenovo of HP gekregen of eentje van een ex-collega. Denk dat mijn Elitebook al een tijdje economisch is afgeschreven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuneScimi007
Hoe zit het bij Sogeti met prive gebruik van de leaseauto? mag je zoveel prive km maken als je wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB1983
RuneScimi007 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:22:
Hoe zit het bij Sogeti met prive gebruik van de leaseauto? mag je zoveel prive km maken als je wilt?
Ja. Directie heeft ook in de (interne) podcast al aangegeven dat er nog steeds vrije privékilometers gereden mogen worden, ook in de nieuwe mobiliteitsregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuneScimi007
PB1983 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:46:
[...]

Ja. Directie heeft ook in de (interne) podcast al aangegeven dat er nog steeds vrije privékilometers gereden mogen worden, ook in de nieuwe mobiliteitsregeling.
Dat is wel echt ideaal zeg! Hoe zit dat met het kiezen van een auto? Ik begin hoogstwss in november bij Sogeti, kan ik hiervoor dan al een auto kiezen? En is het qua keuze ook een beetje ruim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goegol
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:43
RuneScimi007 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 12:22:
[...]

Dat is wel echt ideaal zeg! Hoe zit dat met het kiezen van een auto? Ik begin hoogstwss in november bij Sogeti, kan ik hiervoor dan al een auto kiezen? En is het qua keuze ook een beetje ruim?
Nee, eerst een poolauto en na je proeftijd mag je auto kiezen.

Hemelaar Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuneScimi007
Goegol schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 12:40:
[...]

Bedankt voor je snelle antwoord! Aan welke auto's kan ik denken bij een "poolauto"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB1983
RuneScimi007 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 12:46:
[...]

Bedankt voor je snelle antwoord! Aan welke auto's kan ik denken bij een "poolauto"?
Ik weet niet of je daarin een keuze hebt.. Toen ik bij Sogeti in dienst kwam, werd er gekeken wat is een beetje jouw loon/grade was en welke auto past financieel daarbij. Dat je niet als medior tester opeens een oud-leaseauto van een ex-collega die een stuk hoger in de boom zit (en dito salaris heeft) terecht komt.

Bij mij was het een lichtblauwe Skodia Fabia Combi met 8000km op de teller. Het was eerst, Nee, niet een Skoda, maar ik heb zeker 3,5 jaar met heel veel plezier in de babyblauwe-burgerbak gereden. Jammer dat Skoda nu geen Fabia Combi's meer maakt -O- (ander topic :Y )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldcard
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 08:38
Goegol schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 12:40:
[...]

Ik geloof - maar weet niet 100% zeker - dat het nét iets anders zit. Ik kan namelijk niets vinden over een een poolauto in je proeftijd. Na je proeftijd mag je inderdaad een auto kiezen, en is er de mogelijkheid om gedurende de besteltijd van jouw gekozen leaseauto ook een voorloopauto te krijgen. Deze voorloopauto zal qua klasse en prijs (en dus bijtelling) ongeveer gelijk zijn aan jouw bestelde leaseauto.

• RuneScimi007
Hoi Sogetisten,

Deze week heb ik een contractaanbod ontvangen, waardoor veel zaken duidelijker voor mij zijn geworden. Ik heb echter nog een paar vragen over het leasen van een auto. Ik heb een proforma ontvangen waarin staat hoe mijn salaris eruit zal zien als ik een auto ga leasen, en ik vind de leaseprijzen vrij hoog. Bij mijn huidige werkgever zijn de kosten wat lager. Toch geef ik de voorkeur aan een leaseauto en zoek ik nu jullie advies. Wat raden jullie aan?

De recruiter vertelde mij dat ik kan kiezen tussen het zelf samenstellen van een auto of het kiezen van een auto uit de pool, waarbij de laatste optie wat goedkoper zou zijn. Klopt dit? Leasen jullie zelf via Sogeti? En wat zouden jullie adviseren?

Het salarisvoorstel zag er goed uit, maar als ik ook een auto wil leasen, lijkt het financieel iets minder aantrekkelijk te worden.

• PB1983
RuneScimi007 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 13:10:

De recruiter vertelde mij dat ik kan kiezen tussen het zelf samenstellen van een auto of het kiezen van een auto uit de pool, waarbij de laatste optie wat goedkoper zou zijn. Klopt dit? Leasen jullie zelf via Sogeti? En wat zouden jullie adviseren?
Ik heb de eerste 3,5 jaar een auto uit de leasepool gereden. Dit was destijds ook goedkoper, ik reed toen in een leaseauto van €19.995, maar was in dezelfde specificatie nieuw al ruim €22.000.

Maar of het goedkoper is, dat hangt echt af van de specs van een auto in de leasepool staan. Nu had ik het voordeel dat ik net nog een EV kon leasen met 8% bijtelling (tot 45.000). En nog een jaartje van 8% mag profiteren.

Ik hoop (en ja aannames zijn dodelijk) dat de recruiter je wel verteld heeft over een wijziging omtrent het mobiliteitsbeleid. Hoe dat er exact uit komt te zien, is (helaas) nog niet bekend.

Een van de 'geruchten' die ik heb gehoord, is dat je zou kunnen spelen met het maximum aantal kilometers op jaarbasis. Een lagere kilometrage is wel gunstiger voor het leasebedrag per maand. Ik kan mij nog herinneren dat ik voor 2020 bijna 30.000km per jaar maakte (prive+zakelijk). Nu zit ik ongeveer op 15k.

Daarom kan je nu niks adviseren omtrent het leasen van auto. Wat ik je wel kan vertellen, dat het als tester/quality engineer echt heel tof bij Sogeti is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RuneScimi007
PB1983 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 16:59:
[...]

Ik heb de eerste 3,5 jaar een auto uit de leasepool gereden. Dit was destijds ook goedkoper, ik reed toen in een leaseauto van €19.995, maar was in dezelfde specificatie nieuw al ruim €22.000.

Maar of het goedkoper is, dat hangt echt af van de specs van een auto in de leasepool staan. Nu had ik het voordeel dat ik net nog een EV kon leasen met 8% bijtelling (tot 45.000). En nog een jaartje van 8% mag profiteren.

Ik hoop (en ja aannames zijn dodelijk) dat de recruiter je wel verteld heeft over een wijziging omtrent het mobiliteitsbeleid. Hoe dat er exact uit komt te zien, is (helaas) nog niet bekend.

Een van de 'geruchten' die ik heb gehoord, is dat je zou kunnen spelen met het maximum aantal kilometers op jaarbasis. Een lagere kilometrage is wel gunstiger voor het leasebedrag per maand. Ik kan mij nog herinneren dat ik voor 2020 bijna 30.000km per jaar maakte (prive+zakelijk). Nu zit ik ongeveer op 15k.

Daarom kan je nu niks adviseren omtrent het leasen van auto. Wat ik je wel kan vertellen, dat het als tester/quality engineer echt heel tof bij Sogeti is.
Aha, dus er komen wijzigingen aan het mobiliteitsbeleid? Dit is mij niet verteld, ik ben dan heel benieuwd wat er gaat veranderen. Kan ik er dan van uitgaan dat wat er word gewijzigd, nadelig voor ons zal zijn?

En ik geloof je zeker dat het super tof is bij Sogeti als QA Engineer. De sfeer en de mensen die er rondlopen geven mij alleen maar een positief gevoel. Als ik eenmaal start bij Sogeti gaan we een bakkie doen, oke? @PB1983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB1983
RuneScimi007 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 18:53:
[...]

Aha, dus er komen wijzigingen aan het mobiliteitsbeleid? Dit is mij niet verteld, ik ben dan heel benieuwd wat er gaat veranderen. Kan ik er dan van uitgaan dat wat er word gewijzigd, nadelig voor ons zal zijn?
Ik ben ook benieuwd wat er gaat veranderen. Het wordt eerder een flexibelere mobiliteitsbeleid van wat ik uit de interne podcast heb begrepen, dan een versobering of nadelig. Denk bijvoorbeeld aan short lease (als je bijvoorbeeld een keer opdracht hebt bij een klant op een troosteloze bedrijventerrein ergens in Gouda met een waardeloze OV verbinding), dat je niet gelijk vast zit aan een lease-auto. Of juist andersom, dat je even geen lease-auto nodig hebt, omdat je op fietsafstand opdracht hebt.
En ik geloof je zeker dat het super tof is bij Sogeti als QA Engineer. De sfeer en de mensen die er rondlopen geven mij alleen maar een positief gevoel. Als ik eenmaal start bij Sogeti gaan we een bakkie doen, oke? @PB1983
Sounds like a plan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x280
RuneScimi007 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 12:46:
[...]

Pool auto kan alles zijn er zijn 2 categorieën waaruit je kan kiezen. Dit is alleen voor de eerste x maanden totdat je eigen lease auto komt. Dit is niet verplicht, bij je contract aanbod zit een brief bij waar je kan kiezen.

Het kan ook gewoon een huur auto zijn omdat er toevallig geen pool auto meer beschikbaar was. Of juist een hele dure auto die je voor iets minder duur krijgt omdat het net even beter uitkomt.

Ja de lease prijzen zijn hoog, dit heeft vooral te maken met brandstof incl. onbeperkt prive km's. De auto's worden geleased voor heel veeel kilometers en voor 5 jaar. En geen eigen risico.

De meeste bedrijven leasen voor iets minder kilometers waardoor de prijzen iets lager zijn. Sommige bedrijven doen ook bijvoorbeeld 500 euro eigen risico.

Ps. ik begin komende maand bij Sogeti. Nog meer nieuwe mensen hier ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyPenguin
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08-09 15:02

MightyPenguin

Ik weet even weinig als jij

Ik ben per September begonnen bij Sogeti Noord-Oost, ingestroomd als Professional onder Data & Integration (nog wel A-grade). Ik besef me ook dat ik mezelf nu aardig doxx hahaa maar ik ben toch voornamelijk positief over mijn dienstverband tot nu toe. Vooral prettig dat er de ruimte is om tijd te nemen voor het behalen van certificaten e.d.

Mijn handen jeuken nog wel voor een interessante opdracht (zit nu op de bank) maar er is wel begrip voor vanuit mijn Career Manager. Al moet ik ook zeggen dat het niet storm loopt met data-aanvragen in het noorden van het land.

Grootste minpunt vind ik de 2 maanden proefperiode. Misschien ligt het aan mij maar dit maakt me ietwat onrustig en vind ik wel lang, ik zal blij zijn als ik de akkoord van verlenging binnenkort krijg. Staat dan wel een permanent contract met nette termen en opzegtermijnen tegenover, dus misschien stel ik me aan.

Ryzen 5 3600 | ASRock Fatal1ty B450 Gaming K4 | 16GB DDR4 3000 MHz | Gigabyte GTX 1060 G1 Gaming | Eclipse P400S | MX200 500GB | RM550x | AOC 24G2U | HD558

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB1983
Welkom bij Sogeti @MightyPenguin, die twee maanden zijn wel spannend, ook al zit je nu op de bank. Ik zal als ik jou was niet al te veel zorgen gaan maken. Meestal had je het nu allang gehoord, dat ze niet verder met jou zouden gaan.

Anders gewoon een belletje met jouw Career Manager, met de vraag.. hoe kom ik in de mobiliteitsportal van Alphabet? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuneScimi007
Ik las net in het Capgemini topic dat er vanaf 1 januari nieuw mobiliteitsregeling zal komen voor Capgemini, geld de nieuwe regeling dan ook voor Sogeti?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB1983
RuneScimi007 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:35:
Ik las net in het Capgemini topic dat er vanaf 1 januari nieuw mobiliteitsregeling zal komen voor Capgemini, geld de nieuwe regeling dan ook voor Sogeti?
Nee, Sogeti heeft (en krijgt) een eigen regeling. Het enige wat Cap en Sogeti hebben gedaan, is gezamenlijk een onderzoek gedaan naar het mobiliteit. Beide hadden op hetzelfde moment vraagstuk, maar beide nieuwe regelingen zullen wel van elkaar verschillen. Het enige wat wel blijft is het merkenbeleid.

Ik heb echt nog geen flauw idee, hoe de mobiliteitsregeling er uit gaat zien.. Dat zou na de zomer bekent gemaakt worden. Ik ken Sogeti ondertussen goed genoeg omdat met een flinke korrel zout te nemen.

[ Voor 15% gewijzigd door PB1983 op 16-10-2024 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wumbly
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 30-10-2024
Hi (ex-)Sogetisten,

In januari start ik met het traineeship Cloud Engineer. Ik heb nog een paar vragen en ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen:

1. Het basissalaris is relatief laag (circa €2500). Ik begrijp dat er gedurende de eerste 1,5 jaar elke zes maanden een mogelijkheid is voor een salarisverhoging. Welke percentages kan ik realistisch verwachten (bijv. 3%, 5%, 8%)? En hoe vaak vinden dergelijke salarisverhogingen daadwerkelijk plaats binnen dit traject?

2. Na twee jaar zal ik doorgroeien van Young Professional (YP) naar een Professional positie (of een andere graad). Hoe ziet de salarisontwikkeling er doorgaans uit bij deze overgang?

3. Er is een mobiliteitsbudget van €750 beschikbaar als ik geen leaseauto kies. Wordt dit mobiliteitsbudget bij mijn bruto salaris opgeteld? Welke keuze hebben jullie gemaakt en waarom?

4. Ik kan een leaseauto uit de B-klasse kiezen, en mijn voorkeur gaat uit naar een elektrische auto (EV). Hebben jullie aanbevelingen of tips voor het kiezen van een auto binnen deze klasse?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Als YP krijg je 200 euro bruto er bij per 6 maand, dus 600 euro totaal. Maar dat is wel 200 inclusief vakantiegeld etc, dus niet basis salaris.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Als je geen leaseauto neemt krijg je mobiliteitbudget uitbetaald. Je kunt dat budget ook gebruiken om met ov te reizen tegen bruto salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB1983
Wumbly schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 20:24:
Hi (ex-)Sogetisten,

2. Na twee jaar zal ik doorgroeien van Young Professional (YP) naar een Professional positie (of een andere graad). Hoe ziet de salarisontwikkeling er doorgaans uit bij deze overgang?

3. Er is een mobiliteitsbudget van €750 beschikbaar als ik geen leaseauto kies. Wordt dit mobiliteitsbudget bij mijn bruto salaris opgeteld? Welke keuze hebben jullie gemaakt en waarom?

4. Ik kan een leaseauto uit de B-klasse kiezen, en mijn voorkeur gaat uit naar een elektrische auto (EV). Hebben jullie aanbevelingen of tips voor het kiezen van een auto binnen deze klasse?

Alvast bedankt!
Welkom nieuwe collega! Gelukkig kan ik daar wel iets over zeggen. :)

2. Dat is vrij complex verhaal om in een paar regels samen te vatten. Echter ligt dat deels wat je beoordeling is en deels hoe jouw salaris ligt ten opzichte van jouw collega's met dezelfde werk- en kenniservaring.

Misschien wel het belangrijkste aspect is, hoe groot het zak met geld dat vanuit "Frankrijk" komt voor salarisverhogingen is. In de wandelgangen van LR ook wel "de loonruimte" is. De loonruimte ligt meestal in de lijn met de winstverwachting. Pas op als je woorden hoort als "genormaliseerd aan", dat is bull shit bingo voor.. "niet veel" >:)

3/4. Geen idee hoe het bij de YP's zit, maar bij de Professionals zit het in je beloningsbudget. Kies je geen auto, dan heb je een hogere brutoloon, maar wel de kosten voor mobiliteit. Dus ook de parkeerkosten om te parkeren in de buurt van de klant, komen dan voor eigen rekening (en 21ct kilometervergoeding)

Ik heb de keuze gemaakt om voor een lease-auto te gaan. Puur omdat ik niet wist, waar mijn eerste opdracht zou zijn en mijn Opel Corsa uit 2008 wel wat kuren begon te krijgen. Ik kwam ook in dienst met ruim 7 jaar werkervaring. Ik had het geluk dat er een goedkope poolauto/voorloopauto voor mij klaarstond. Heb daar ruim 3,5 jaar met heel veel plezier in gereden. Wat ik zou aanraden, is navragen bij je nieuwe career manager, recruiter of HR of er al iets bekend over de aankomende mobiliteitsregeling is, en dan je keuze gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyPenguin

MightyPenguin

Wumbly schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 20:24:
Hi (ex-)Sogetisten,

In januari start ik met het traineeship Cloud Engineer. Ik heb nog een paar vragen en ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen:

Alvast bedankt!
Let er wel op dat het bijtellingsvoordeel van EVs gaat komen te vervallen per 2026. Dit kan het behoorlijk duur maken.

Ik zou, als je een nieuwe auto wilt rijden, eens serieus naar private lease kijken. Daar kan je na een jaar maandelijks opzegbare contracten vinden voor ~400 de maand. Alle voordelen van leasen zonder bijtelling. Daarboven krijg dus ook nog gewoon die 21 cent/km reiskostenvergoeding.

Maar reken vooral even uit voor jezelf wat het voordeligste is. Ik zou ook zeggen dat elektrisch rijden vooral interessant is als je thuis kan laden (bv van zonnepanelen), houd daar ook rekening mee

Ryzen 5 3600 | ASRock Fatal1ty B450 Gaming K4 | 16GB DDR4 3000 MHz | Gigabyte GTX 1060 G1 Gaming | Eclipse P400S | MX200 500GB | RM550x | AOC 24G2U | HD558

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wumbly
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 30-10-2024
Gropah schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 10:44:
Als YP krijg je 200 euro bruto er bij per 6 maand, dus 600 euro totaal. Maar dat is wel 200 inclusief vakantiegeld etc, dus niet basis salaris.
Was dit dus bij jou een standaard salarisverhoging, of zat er variatie tussen collega's qua salarisverhoging op basis van prestaties?
PB1983 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 08:25:
[...]

2. Dat is vrij complex verhaal om in een paar regels samen te vatten. Echter ligt dat deels wat je beoordeling is en deels hoe jouw salaris ligt ten opzichte van jouw collega's met dezelfde werk- en kenniservaring.
Weet jij of de ranges van bepaalde grades inzichtelijk zijn?
3/4. Geen idee hoe het bij de YP's zit, maar bij de Professionals zit het in je beloningsbudget. Kies je geen auto, dan heb je een hogere brutoloon, maar wel de kosten voor mobiliteit. Dus ook de parkeerkosten om te parkeren in de buurt van de klant, komen dan voor eigen rekening (en 21ct kilometervergoeding)

Ik heb de keuze gemaakt om voor een lease-auto te gaan. Puur omdat ik niet wist, waar mijn eerste opdracht zou zijn en mijn Opel Corsa uit 2008 wel wat kuren begon te krijgen. Ik kwam ook in dienst met ruim 7 jaar werkervaring. Ik had het geluk dat er een goedkope poolauto/voorloopauto voor mij klaarstond. Heb daar ruim 3,5 jaar met heel veel plezier in gereden. Wat ik zou aanraden, is navragen bij je nieuwe career manager, recruiter of HR of er al iets bekend over de aankomende mobiliteitsregeling is, en dan je keuze gaat maken.
Weet jij toevallig al wat er gaat veranderen met de aankomende mobiliteitsregeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Wumbly schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 13:11:
[...]
Weet jij toevallig al wat er gaat veranderen met de aankomende mobiliteitsregeling?
Voor non-lease blijft de mobilteitsregeling hetzelfde voor zover bekend.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB1983
[...]

Weet jij of de ranges van bepaalde grades inzichtelijk zijn?
Ja, staan ergens in de krochten op Einstein onder Beloningsstructuur. Ik heb alleen geen idee of deze loonbanden nog actueel zijn, maar geeft wel een beeld als je eenmaal toegang hebt. Daarnaast mag je elk jaar met je career manager een salarisperspectief-verhaal inplannen. Bij mij was dat werkelijk maar 5 minuten in bijpraatmoment met nieuwe Career Manager.
Afgezien wat onbevestigde geruchten en wat de directie in de interne podcast heeft verteld, eigenlijk vrij weinig. "Na de zomervakantie" wordt in typische Sogeti stijl, weer heel ruim genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

[...]

Was dit dus bij jou een standaard salarisverhoging, of zat er variatie tussen collega's qua salarisverhoging op basis van prestaties?

[...]
De hoogte is voor iedere YP hetzelfde, maar het is niet gegarandeerd dat je hem krijgt. Als het niet goed gaat, kan het zijn dat je hem niet krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB1983
Een deel van het nieuwe mobiliteitsbeleid is vorige week bekend gemaakt. Een paar "geruchten" die door LR zijn inderdaad bevestigd.
  • Standaardauto's komen terug. 2 daarvan zouden binnen het mobiliteitsbudget geleased kunnen worden. Geen bevestiging welke modellen dat zijn.
  • Nog steeds eigen keuze binnen het merkenbeleid
  • Flex lease op de standaardauto's
  • KM vergoeding voor lease-rijders die met de fiets naar klant/kantoor gaan
  • Vergoeding OV fiets voor leaserijder. Dat product stond toch al aan op je NS business card?
  • Hogere kilometervergoeding voor privé-rijders die elektrisch of hybride rijden
Met "geruchten" bedoel ik de zaken die al soort van bevestigd waren in de Interne SoPodcast.

Wordt wel een leuk gesprek met mijn CM over die fietsvergoeding, dat ik toch wel weer Rijksoverheid wil doen. Den Haag ligt op fietsafstand. >:)

Jaja, Regio Den Haag heeft ook o.a. Odido, PostNL en MN. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyPenguin

MightyPenguin

PB1983 schreef op maandag 4 november 2024 @ 07:43:
Een deel van het nieuwe mobiliteitsbeleid is vorige week bekend gemaakt. Een paar "geruchten" die door LR zijn inderdaad bevestigd.
Ik was nieuwsgierig naar de nieuwe leaseregeling maar ik vind leasen via Sogeti vooral erg duur. Goed dat ze elektrisch pushen (de extra kilometervergoeding voor elektrisch privérijden is een mooie), en de extra flexibiliteit is ook fijn maar daar betaal je dan ook voor. Het leasecontract en de bijtelling is niet mals.

Ik ben nu zelf voor private lease, een gloednieuwe Peugeot 208 benzine, 420 euro netto kwijt per maand. En dat abonnement is na een jaar maandelijks opzegbaar en zit je niet vijf jaar aan vast. Voor vijf jaar vastzetten kan dat al voor ~385 euro per maand. En dan behoud je ook gewoon nog je kilometervergoeding wat op mijn traject meer oplevert dan de brandstofkosten. Misschien als je heel veel auto rijdt zakelijk leasen interessant is (omdat de bijtelling hetzelfde is voor 1000 als 50.000 privékilometers) maar voor het normale forens en s keer op vakantie verkeer vind ik het zelf financieel niet de moeite waard.

Enige nadeel is dat je wel BKR-geregistreerd maar omdat het maandelijks opzegbaar is zie ik dat niet als een groot probleem eerlijk gezegd. En als je huurt of een huis gekocht hebt, is dat ook geen punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB1983
MightyPenguin schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:27:
[...]

Ik was nieuwsgierig naar de nieuwe leaseregeling maar ik vind leasen via Sogeti vooral erg duur. Goed dat ze elektrisch pushen (de extra kilometervergoeding voor elektrisch privérijden is een mooie), en de extra flexibiliteit is ook fijn maar daar betaal je dan ook voor. Het leasecontract en de bijtelling is niet mals.
Dat is reden waarom ik nog een jaartje met 8% bijtelling rij, maar het wordt misschien interessanter om te private leasen. Het hangt ook vanaf wat straks de klant wil, anders wordt het gewoon een opdracht in de buurt. Lekker met de fiets, of de combi Auto en OV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB1983
Voor de liefhebbers. De EV-standaardauto's zijn in de interne Podcast bekend gemaakt.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 11% gewijzigd door PB1983 op 22-11-2024 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stroopwafelvla
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 27-05 10:16
Goedemiddag alle,

Ik ben hier nieuw en sinds een aantal dagen in gesprek met een recruiter van Sogeti. Nou zag ik wat berichten heen en weer gaan m.b.t. de lease auto.

We zitten in het nieuwe jaar en was benieuwd of het één en ander al bekend is met de nieuwe mobiliteitsregeling van Sogeti :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunflame
De nieuwe leaseregeling is inderdaad ingegaan per 1 jan. Wat wil je precies weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stroopwafelvla
sunflame schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:49:
De nieuwe leaseregeling is inderdaad ingegaan per 1 jan. Wat wil je precies weten?
Wat is er veranderd tov de oude regeling? Is het nog mogelijk om bijv. benzine auto’s te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB1983
stroopwafelvla schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 00:07:
[...]

Wat is er veranderd tov de oude regeling? Is het nog mogelijk om bijv. benzine auto’s te nemen?
Niet heel veel, maar benzine, diesel, mild- en plugin-hybride zijn compleet uit de regeling gehaald. Om de Net Zero doelstellingen van 2030 te halen, is alles full EV. Duur leasecontract gaan nu ook naar 60 maanden in plaats van 48.

Standaardauto's zijn terug vanwege geweest, het is nu ook mogelijk voor shortlease (wel standaardauto's). Vind het toch grappig, werken bij Sogeti topic gaat voornamelijk over het mobiliteitsbeleid >:).. En echt niet vaak het over werken bij :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stroopwafelvla
PB1983 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:19:
[...]

Niet heel veel, maar benzine, diesel, mild- en plugin-hybride zijn compleet uit de regeling gehaald. Om de Net Zero doelstellingen van 2030 te halen, is alles full EV. Duur leasecontract gaan nu ook naar 60 maanden in plaats van 48.

Standaardauto's zijn terug vanwege geweest, het is nu ook mogelijk voor shortlease (wel standaardauto's). Vind het toch grappig, werken bij Sogeti topic gaat voornamelijk over het mobiliteitsbeleid >:).. En echt niet vaak het over werken bij :D
Dat is wel minder, dat je alleen EV kunt nemen. Over het algemeen ben ik bekend met het werken bij Sogeti. Ik was benieuwd naar de "nieuwe" mobiliteitsregeling en dank voor je terugkoppeling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB1983
stroopwafelvla schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:09:
[...]

Dat is wel minder, dat je alleen EV kunt nemen. Over het algemeen ben ik bekend met het werken bij Sogeti. Ik was benieuwd naar de "nieuwe" mobiliteitsregeling en dank voor je terugkoppeling :)
Je kan ook een elektrische fiets kiezen, maar dat valt dan onder het leasefietsplan ;) Of kiezen voor eentje met je eigen verbrandingsmotor :D

Overigens is dat ook gewijzigd. Als je als leaserijder, met je (eigen of lease-) fiets naar de klant of kantoor gaat.. krijg je daar nu ook reiskostenvergoeding voor

[ Voor 15% gewijzigd door PB1983 op 09-01-2025 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stroopwafelvla
PB1983 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:19:
[...]

Je kan ook een elektrische fiets kiezen, maar dat valt dan onder het leasefietsplan ;) Of kiezen voor eentje met je eigen verbrandingsmotor :D

Overigens is dat ook gewijzigd. Als je als leaserijder, met je (eigen of lease-) fiets naar de klant of kantoor gaat.. krijg je daar nu ook reiskostenvergoeding voor
Hoe zit het met het merkenbeleid? Kun je alle merken leasen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB1983
stroopwafelvla schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:38:
[...]

Hoe zit het met het merkenbeleid? Kun je alle merken leasen?
Nee, dat is al sinds 2022 gelimiteerd tot een beperkte set van merken. Dus geen Tesla, Chinese of Koreaanse EV's. Hoewel Polestar en Volvo op papier eerder Chinees dan Zweeds zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stroopwafelvla
PB1983 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:17:
[...]

Nee, dat is al sinds 2022 gelimiteerd tot een beperkte set van merken. Dus geen Tesla, Chinese of Koreaanse EV's. Hoewel Polestar en Volvo op papier eerder Chinees dan Zweeds zijn.
Dan blijft er niet veel over :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunflame
Alle europese merken + wat uitzonderingen:
Renault, Opel, Jeep, Volkswagen, Audi, Skoda, BMW, Nissan, Fiat, Volvo, Polestar etc.... zijn allemaal gewoon mogelijk.
Best nog wat om uit te kiezen.

[ Voor 8% gewijzigd door sunflame op 13-01-2025 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vickvenom
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 28-08 09:25
Hoi allen,

Een tijd geleden had ik hier ook al iets gepost, ik voel me bijna bezwaard om nog een vraag te stellen, vooral omdat het weer over mobiliteit gaat, haha. Misschien wordt het tijd voor een apart forumonderwerp: Mobiliteitsregeling bij Sogeti 😉

Maar goed, voordat ik afdwaal: ik heb een aanbieding gekregen om bij Sogeti aan de slag te gaan als business analist.

Nu lees ik op het forum regelmatig dat leasen via Sogeti vrij duur kan zijn en dat private lease wellicht voordeliger is. Ik ben echter echt een leek als het gaat om leasen en alles wat daarbij komt kijken. Daarom neig ik ernaar om toch via Sogeti te leasen, puur vanwege het gemak.

Alleen vraag ik me af met wat voor maandelijkse bedragen ik ongeveer rekening moet houden. Stel dat ik een gezinsauto zou willen leasen via Sogeti, moet ik dan denken aan bedragen van €700, €800, €900 of zelfs meer?

Ik hoor graag jullie ervaringen en eventuele tips!
Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB1983
vickvenom schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:06:
Hoi allen,

Een tijd geleden had ik hier ook al iets gepost, ik voel me bijna bezwaard om nog een vraag te stellen, vooral omdat het weer over mobiliteit gaat, haha. Misschien wordt het tijd voor een apart forumonderwerp: Mobiliteitsregeling bij Sogeti 😉

Maar goed, voordat ik afdwaal: ik heb een aanbieding gekregen om bij Sogeti aan de slag te gaan als business analist.

Nu lees ik op het forum regelmatig dat leasen via Sogeti vrij duur kan zijn en dat private lease wellicht voordeliger is. Ik ben echter echt een leek als het gaat om leasen en alles wat daarbij komt kijken. Daarom neig ik ernaar om toch via Sogeti te leasen, puur vanwege het gemak.

Alleen vraag ik me af met wat voor maandelijkse bedragen ik ongeveer rekening moet houden. Stel dat ik een gezinsauto zou willen leasen via Sogeti, moet ik dan denken aan bedragen van €700, €800, €900 of zelfs meer?

Alvast bedankt!
Oh nee, het M-woord :o

Kleine waarschuwing vooraf, want het gaat niet goedkoop worden. Ik zit namelijk ook te kijken naar een nieuwe lease-auto en aangezien de company policy vanaf 2025 volledig elektrisch is, wordt het flink hap uit je beloningsbudget

Je hebt eigenlijk 4 opties, maar als je een gezinsauto wilt, dan heb je maar 3. 3 Standaardauto's tegen een gunstiger tarief of via het merkenbeleid;

1. Citroen e-C3, is te klein voor een gezin, die valt af, vanwege de range en het formaat). Leaseprijs per maand is ongeveer €650 per maand inclusief brandstofkosten
2. Citroen e-C4, is groter, maar ook weer een beperkte range. Leaseprijs per maand is ongeveer €750 per maand inclusief brandstofkosten
3. BMW iX1, de grootste van de drie, 400+ is ook acceptabeler range, maar de leaseprijs is gelijk €885 per maand. Voor een BMW ook erg kaal en voorwielaandrijving, maar je krijgt knipperlichten er wel standaard bij. >:)
4. Merkenbeleid. Je hebt wel beperkte keuze aan merken, maar voldoende merken om iets leuks te vinden. Persoonlijk jammer dat je geen Kia, Hyundai of Ford meer mag leasen. Ook de Chinezen en Tesla vallen af.

Ik kijk momenteel naar de Skoda Enyaq, Elroq of Cupra Tavascan. Aan maandelijks tarieven moet je denken van €950 tot €1100 inclusief brandstofkosten.

Om het een beetje inzichtelijk en vooral pijnlijk te maken. Momenteel ga ik bij een standaard company car BMW ix1 er €250 netto minder verdienen en bij een Tavascan €475 netto minder verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vickvenom
PB1983 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:27:
[...]

Oh nee, het M-woord :o

Kleine waarschuwing vooraf, want het gaat niet goedkoop worden. Ik zit namelijk ook te kijken naar een nieuwe lease-auto en aangezien de company policy vanaf 2025 volledig elektrisch is, wordt het flink hap uit je beloningsbudget

Je hebt eigenlijk 4 opties, maar als je een gezinsauto wilt, dan heb je maar 3. 3 Standaardauto's tegen een gunstiger tarief of via het merkenbeleid;

1. Citroen e-C3, is te klein voor een gezin, die valt af, vanwege de range en het formaat). Leaseprijs per maand is ongeveer €650 per maand inclusief brandstofkosten
2. Citroen e-C4, is groter, maar ook weer een beperkte range. Leaseprijs per maand is ongeveer €750 per maand inclusief brandstofkosten
3. BMW iX1, de grootste van de drie, 400+ is ook acceptabeler range, maar de leaseprijs is gelijk €885 per maand. Voor een BMW ook erg kaal en voorwielaandrijving, maar je krijgt knipperlichten er wel standaard bij. >:)
4. Merkenbeleid. Je hebt wel beperkte keuze aan merken, maar voldoende merken om iets leuks te vinden. Persoonlijk jammer dat je geen Kia, Hyundai of Ford meer mag leasen. Ook de Chinezen en Tesla vallen af.

Ik kijk momenteel naar de Skoda Enyaq, Elroq of Cupra Tavascan. Aan maandelijks tarieven moet je denken van €950 tot €1100 inclusief brandstofkosten.

Om het een beetje inzichtelijk en vooral pijnlijk te maken. Momenteel ga ik bij een standaard company car BMW ix1 er €250 netto minder verdienen en bij een Tavascan €475 netto minder verdienen.
Haha ja the infamous M-woord :+

Dankjewel voor de snelle reactie en handige info!

Ja, dit geeft inderdaad een goed beeld. En nee, goedkoop is het zeker niet als ik het zo allemaal bekijk :| .

Misschien moet ik toch maar even serieus naar private lease gaan kijken. Tot nu toe hebben we het gered met een Volvo V40 als gezinsauto. Prima wagen hoor, niks mis mee, maar hij is wel aan de krappe kant. Vandaar dat ik nu ook echt naar iets ruimers kijk.

Nogmaals bedankt voor alle info, dit helpt me echt om een beter beeld te krijgen! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hasseroderman
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-09 17:00
vickvenom schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:06:
Hoi allen,
..
Alvast bedankt!
Hoi, ik heb gekozen voor private lease. Dat geeft je vrije keuze in het merk en type auto. Wij rijden nu een grote gezinsauto zonder bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB1983
vickvenom schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:58:
[...]

Haha ja the infamous M-woord :+

Dankjewel voor de snelle reactie en handige info!

Nogmaals bedankt voor alle info, dit helpt me echt om een beter beeld te krijgen! _/-\o_
Haha, inderdaad >:)

Er is nog een vijfde optie, shortlease, dan kan je kiezen een van de drie standaardauto's, voor een korte duur leasen, leaseprijs gaat dan wel met 6% omhoog. Private lease wordt hier ook een serieuze optie, maar had ook al berekend, dat ik netto wel een stuk meer ga verdienen, maar dat verschil dan bijna teniet wordt gedaan aan de maandelijkse leasekosten + brandstof/laadkosten die voor eigen rekening zijn.

En ook de parkeerkosten die je mogelijk voor de klant moet maken, zijn dan voor eigen rekening, want dat zit dan in je reiskostenvergoeding. Had een meeting bij de klant in hartje Den Haag, die echt op locatie moest tijdens een OV-staking. Een werkdagje parkeren Den Haag CS New Babylon €35, doet dan toch iets minder pijn. Had ook de fiets gekund, maar het was schijtweer.. :'(

Yep, dit zijn eerstewereldproblemen :*) En misschien welkom als collega *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vickvenom
PB1983 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:03:
[...]

Haha, inderdaad >:)

Er is nog een vijfde optie, shortlease, dan kan je kiezen een van de drie standaardauto's, voor een korte duur leasen, leaseprijs gaat dan wel met 6% omhoog. Private lease wordt hier ook een serieuze optie, maar had ook al berekend, dat ik netto wel een stuk meer ga verdienen, maar dat verschil dan bijna teniet wordt gedaan aan de maandelijkse leasekosten + brandstof/laadkosten die voor eigen rekening zijn.

En ook de parkeerkosten die je mogelijk voor de klant moet maken, zijn dan voor eigen rekening, want dat zit dan in je reiskostenvergoeding. Had een meeting bij de klant in hartje Den Haag, die echt op locatie moest tijdens een OV-staking. Een werkdagje parkeren Den Haag CS New Babylon €35, doet dan toch iets minder pijn. Had ook de fiets gekund, maar het was schijtweer.. :'(

Yep, dit zijn eerstewereldproblemen :*) En misschien welkom als collega *O*
Jazeker! Ik heb de aanbieding geaccepteerd. Dus, wie weet tot snel een keer :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BibbotDev88
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 31-07 21:09
Hoi!

Weet iemand hoe het zit met het brandstofvoorschot. Komt dit bedrag bovenop je leasetarief en draag jij deze kosten als medewerker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB1983
Ja, als je eenmaal toegang hebt tot het leaseportaal van Alphabet kan je zelf een auto calculeren. Daar wordt eerst een prijs getoond zonder brandstof. Voor bijvoorbeeld een Cupra Tavascan 77Kwh heb je een leaseprijs van ongeveer €875 euro (incl. vervroegd inleveren en >24u vervangend vervoer). Afhankelijk of je thuis kan laden of niet, komt daar nog een brandstoftoeslag bovenop van ongeveer €140 bij thuisladen of €240 zonder thuislaadmogelijkheid. De brandstofvoorschot die Alphabet toont, klopt meestal niet.

In dat geval betaal je dus voor een Tavascan 1015 of 1115 per maand. Laad je nou meer dan €240 per maand, zijn die kosten voor Sogeti.. Laad je minder dan €240, dan zie je dat niet terug in je salaris.

Zaterdag maar een proefrit met BMW iX1, want die is met €885 inclusief brandstof een stuk goedkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chromoris
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:56
Brandstofvoorschot is een component van je leasebedrag. Afhankelijk van de opzet van de lease, betaal je zelf vanuit je mobiliteitsbudget altijd het voorschot voor de brandstof. Als je dan toch meer tankt, dan worden de extra kosten doorberekend naar de werkgever. Capgemini/Sogeti hebben geloof ik nog een verrekening die de extra kosten/opbrengsten na x aantal maanden doorberekend aan de leaserijder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-09 13:01
goedemiddag,

Als het goed is krijg ik een aanbod van Sogeti.

Ik heb nu een Kia EV6 die helaas niet mee kan en ik dus moet afkopen.
Ik vraag mij alleen af wat bijvoorbeeld een Renault Scenic E tech zou kosten? IS er een mogelijkheid dat iemand dat bekijkt in het portal?

Ik ben namelijk erg benieuwd wat zoiets bij Sogeti zou kosten. Mijn leasebudget bij huidige werk is 850 elektrisch(excl brandstof) en onbeperkt prive kilomters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuneScimi007
Klopt het dat het opzergtermijn 2 maanden is bij Sogeti? Zou zweren dat het 1 maand was, maar er staat 2 manden in mijn contract of heb ik een bril nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB1983
Haha, dat kan ik wel. Moet over een paar maanden mijn ID.3 inleveren :/, dus heb toegang tot de calculatiemodule. Je maakt daar de calculatie en bestelling en dan wordt naar 3 LM's gestuurd.

Ik heb Scenic E-Tech Long Range Esprit Alpine voor je gecalculeerd, met Two Tone en twee optiepakketten. In dat geval moet je denken aan tussen de 845-860 euro. Bij de laadkosten kan je uitgaan van ongeveer 200 euro. Als je thuis kan laden is de prijs lager, kan je dat niet is die hoger dan 200.

Ik denk nu sterk over de BMW iX1 company car.. aangezien deze inclusief laadkosten, echt een stuk goedkoper is dan het lease van een auto uit merkenbeleid (maar een flinke bijtelling.. :'( )

Blijft grappig.. werken bij Sogeti gaat meestal over Leasen bij Sogeti :D
RuneScimi007 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 16:09:
Klopt het dat het opzergtermijn 2 maanden is bij Sogeti? Zou zweren dat het 1 maand was, maar er staat 2 manden in mijn contract of heb ik een bril nodig?
Ja, het is twee maanden in mijn arbeidsovereenkomst. Too be fair.. HR Workforce is ook lekker duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoppo198
  • Laatst online: 23:29
PB1983 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 16:17:
Haha, dat kan ik wel. Moet over een paar maanden mijn ID.3 inleveren :/, dus heb toegang tot de calculatiemodule. Je maakt daar de calculatie en bestelling en dan wordt naar 3 LM's gestuurd.

Ik heb Scenic E-Tech Long Range Esprit Alpine voor je gecalculeerd, met Two Tone en twee optiepakketten. In dat geval moet je denken aan tussen de 845-860 euro. Bij de laadkosten kan je uitgaan van ongeveer 200 euro. Als je thuis kan laden is de prijs lager, kan je dat niet is die hoger dan 200.

Ik denk nu sterk over de BMW iX1 company car.. aangezien deze inclusief laadkosten, echt een stuk goedkoper is dan het lease van een auto uit merkenbeleid (maar een flinke bijtelling.. :'( )

[...]

Ja, het is twee maanden in mijn arbeidsovereenkomst. Too be fair.. HR Workforce is ook lekker duidelijk.
En dan heb je een vrij kale auto en je rijdt BMW..., moet je ook maar willen 😉
Het is ook genieten dat workzone zo goed werkt op je mobiel. Verder is het inderdaad 2 maanden op eigen initiatief of 4 maanden vanuit Sogeti.
sgouman schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:51:
goedemiddag,

Als het goed is krijg ik een aanbod van Sogeti.

Ik heb nu een Kia EV6 die helaas niet mee kan en ik dus moet afkopen.
Ik vraag mij alleen af wat bijvoorbeeld een Renault Scenic E tech zou kosten? IS er een mogelijkheid dat iemand dat bekijkt in het portal?

Ik ben namelijk erg benieuwd wat zoiets bij Sogeti zou kosten. Mijn leasebudget bij huidige werk is 850 elektrisch(excl brandstof) en onbeperkt prive kilomters.
Voor de scenic heb ik ook zitten kijken. Eerlijk gezegd was ik niet enthousiast. Het maakt ook nogal uit welke variant je wil (er is dus iets meer info nodig), ik kwam voor de techno met grote accu uit op een leasebedrag van 1050. Bijtelling wordt natuurlijk ook steeds minder leuk.

Zo leuk als de ev6 gaat het niet worden 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij is het daar niet echt internationaal? Of kan iedereen daar gewoon binnenrollen? :+

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2025 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vickvenom
PB1983 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 16:17:

Haha, ja daarom voelde ik me ook een beetje bezwaard om het laatst te vragen O+ . Het is ook echt iets waar mensen naar kijken voordat ze in dienst komen (zeker nu alles elektrisch moet).

Ik zat zelf al een beetje rond te kijken op allerlei leasingsites om te zien wat er zoal beschikbaar is. Vind het vooral lastig om in te schatten wat een beetje betaalbare gezinsauto’s zijn, als die überhaupt al bestaan, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB1983
vickvenom schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:20:
[...]

Haha, ja daarom voelde ik me ook een beetje bezwaard om het laatst te vragen O+ . Het is ook echt iets waar mensen naar kijken voordat ze in dienst komen (zeker nu alles elektrisch moet).
Don't worry, ik vind dat HR/Recruiter je daar als nieuwe collega in de employer journey ook wat beter in kan helpen. Ook al krijg je pas na je proeftijd toegang tot het leaseportaal.

Die e-C3 en e-C4 hebben een range wat eigenlijk lachwekkend 313 of 343 is, komt in de winter richting de 200km/230km. De e-C4 heeft 380liter kofferbak ruimte. Dan maar een kale BMW als gezinsauto, maar gelukkig zijn richtingaanwijzers standaard wel meegeleverd >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vickvenom
PB1983 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:59:
[...]

Don't worry, ik vind dat HR/Recruiter je daar als nieuwe collega in de employer journey ook wat beter in kan helpen. Ook al krijg je pas na je proeftijd toegang tot het leaseportaal.

Die e-C3 en e-C4 hebben een range wat eigenlijk lachwekkend 313 of 343 is, komt in de winter richting de 200km/230km. De e-C4 heeft 380liter kofferbak ruimte. Dan maar een kale BMW als gezinsauto, maar gelukkig zijn richtingaanwijzers standaard wel meegeleverd >:)
Haha dat scheelt! Bij auto's van Stellantis moet je sowieso uitkijken of je wel een goedwerkende airbag hebt... dat ie niet spontaan ontploft ofzo 8)7
Pagina: 1 ... 31 32 Laatste