Het grote topic voor nette lan afwerking thuis deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 28 Laatste
Acties:
  • 860.199 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03:09
Holy shit, dacht dat dit het topic over LAN afwerking was en niet over hoe je al die meuk aansluit?!?! Gooi ff een eigen topic anders open. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lil
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-01-2022

lil

Vince22 schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 16:08:
Hier eindelijk mijn schema voor thuis zoals ik het nu aan het aanleggen ben. Kabels liggen er, alleen nog afmonteren.
[afbeelding]

Foto's volgen nog indien gewenst.
heb je deze tekening met Visio gemaakt? Hoe krijg je die "moderne" symbooltjes? Waar haal je die vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRebell
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:36
marcel87 schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 01:31:
Holy shit, dacht dat dit het topic over LAN afwerking was en niet over hoe je al die meuk aansluit?!?! Gooi ff een eigen topic anders open. :)
lol, hij zegt dat 'ie van stap 1 tot 10.000 foto's gaat maken dus dan kan 'ie het een beetje goedmaken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03:09
Haha dat zal best, maar er zijn wel meer mensen die dat hebben geopperd, lees maar terug. Wordt nogal een zooitje als iedereen dat gaat doen, mja daar mag de TS/moderator mooi naar kijken.

Op naar nieuwe pics! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -_-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-03 18:53

-_-

komt goed >:)

Zit met visio te klooien om een mooi diagrammetje te maken. Valt toch tegen...ik vind die mooie symbooltje niet :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRebell
-_- schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 00:56:
blablabla....

Dat mag je mij morgen nog eens uitleggen wat dit begrijp ik niet. Ik heb geen beschikking over glasvezel helaas. Als ik overal 2 UTP kabels naast elkaar zou leggen betekend dit ook dat de switch 15 x 2 = 30 + NAS is 31 openingen moet hebben...
Ik zie 11 dozen, de meeste hebben 2 UTP aansluitingen waarvoor je per aansluiting een kabel nodig hebt. Dan kom je op 22 totaal. Je NAS moet dan op je switch en een uplink van je modem = 24. Switch vol.
Uiteraard staat het je vrij om niet alle dozen volledig aan te sluiten, dan houd je nog wat ruimte over. Ik zou dan wel overal 2 kabel naartoe leggen trouwens (met oog op toekomstig gebruik, als je toch kabels trekt) en dan niet alles aansluiten mocht je ruimte op je switch nodig hebben voor andere dingen (bv 2e NAS, server, whatever).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRebell
marcel87 schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 23:29:
Haha dat zal best, maar er zijn wel meer mensen die dat hebben geopperd, lees maar terug. Wordt nogal een zooitje als iedereen dat gaat doen, mja daar mag de TS/moderator mooi naar kijken.

Op naar nieuwe pics! :D
Agreed :)
Nog een week wachten en dan krijg ik de sleutel dus kan ik ook wel wat pics gaan bijdragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -_-

-_-

TheRebell schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 23:36:
[...]

Ik zie 11 dozen, de meeste hebben 2 UTP aansluitingen waarvoor je per aansluiting een kabel nodig hebt. Dan kom je op 22 totaal. Je NAS moet dan op je switch en een uplink van je modem = 24. Switch vol.
Uiteraard staat het je vrij om niet alle dozen volledig aan te sluiten, dan houd je nog wat ruimte over. Ik zou dan wel overal 2 kabel naartoe leggen trouwens (met oog op toekomstig gebruik, als je toch kabels trekt) en dan niet alles aansluiten mocht je ruimte op je switch nodig hebben voor andere dingen (bv 2e NAS, server, whatever).
Als ik bijvoorbeeld op elke slaapkamer in 2 hoeken een internet inbouw doosje heb zitten. Waarom zou ik dan in beide hoeken in elk inbouwdoosje 2 UTP kabels willen hebben? Dus 4 UTP per slaapkamer? Wat is hier het nut van?
TheRebell schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 23:37:
[...]

Agreed :)
Nog een week wachten en dan krijg ik de sleutel dus kan ik ook wel wat pics gaan bijdragen :)
ik zal er eens ff een paar op zetten ;-) een momentje

*** EDIT

beginsituatie woonkamer: Beton moet nog gestort worden
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/23hko51.jpg

Beton is gestort, nu kan het leiding werk beginnen
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/24v33es.jpg

[ Voor 69% gewijzigd door -_- op 10-01-2013 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:54

Compizfox

Bait for wenchmarks

-_- schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 23:49:
[...]
Als ik bijvoorbeeld op elke slaapkamer in 2 hoeken een internet inbouw doosje heb zitten. Waarom zou ik dan in beide hoeken in elk inbouwdoosje 2 UTP kabels willen hebben? Dus 4 UTP per slaapkamer? Wat is hier het nut van?
Geen idee, dat heb ik niet bedacht :P

Punt is gewoon dat RJ45-wandcontactdozen eigenlijk altijd dubbel uitgevoerd zijn. Dus dan kun je beter beide aansluitingen gebruiken, anders verpruts je eigenlijk de helft van je geld. (Als je van elk doosje maar de helft van de aansluitingen gebruikt, moet je twee keer zoveel doosjes kopen)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

-_- schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 23:49:
[...]

Het is natuurlijk helemaal geen noodzaak of verplichting, alleen iets wat je mee kan laten wegen.
Het voordeel zou zitten in de extra capaciteit. Stel je voor dat je apparatenpark groeit en je hebt op dezelfde plek 2 verbindingen nodig.
Omdat je nu begint met een mooi "Blank" canvas, stelt het weinig voor om alles dubbel aan te sluiten. Wanneeer dit achteraf moet gebeuren is het vaak veel werk en kost het moeite.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

@ -_-:

Waarom heb je niet je pvc-pijpen op de wapening gelegd en vast gevlecht met ijzerdraad voordat het beton gestort werd?

* RaZ heeft tijdens stage electro genoeg pvc-pijpen op bewapening zitten vastvlechten

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRebell
Wat boven genoemd, en misschien ook wat tweak-x-factor ;)
Of het nu zonde van het geld is weet ik dan zo ook niet helemaal zeker aangezien die doosjes niet zo duur zijn maar je toch ook nog eens eenzelfde lengte aan UTP moet gebruiken (en dat kost ook knaken).

Het staat je helemaal vrij, niemand/niets zegt dat 2 aansluitingen niet genoeg zijn (keuze, keuzes) :)

Trouwens, wat RaZ ook opmerkt. Is er een reden waarom je het niet direct in de betonnen vloer hebt gelegd?

[ Voor 13% gewijzigd door TheRebell op 10-01-2013 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince22
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:19
lil schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 23:05:
[...]

heb je deze tekening met Visio gemaakt? Hoe krijg je die "moderne" symbooltjes? Waar haal je die vanaf.
sorry voor de late reactie... maar de tekening heb ik niet meer met visio gemaakt, het werkt allemaal, de verbouwing is klaar en dan gaat de zin naar een nulpunt :)

De tekening die je bedoelt heb ik met Gliffy gemaakt.

Sowieso schrijf je zo! https://www.onzetaal.nl/taalloket/sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -_-

-_-

RaZ schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 00:37:
@ -_-:

Waarom heb je niet je pvc-pijpen op de wapening gelegd en vast gevlecht met ijzerdraad voordat het beton gestort werd?

* RaZ heeft tijdens stage electro genoeg pvc-pijpen op bewapening zitten vastvlechten
Boven op de beton komt 10 cm afsmeer vloer.
Hierin krijg ik de vloerverwarming + electra buizen voor al dit soort zaken. 10 cm is daarvoor wel genoeg :9

Op de bovenverdieping komt 4 cm afsmeervloer en op de zolder 5 cm
Dus ook hier kom ik weg met al mijn buizen :+

[ Voor 10% gewijzigd door -_- op 10-01-2013 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -_-

-_-

Wat denken jullie ervan?? tips/aan- opmerkingen? Klopt mijn tekening een beetje?

Ik wil nogmaals benadrukken dat niet alle wcd's in het zicht komen. De meeste zullen gewoon weg gestukadoord worden. Mja, je weet nooit voor de toekomst 8)

Het idee is dat mocht de tv ergens anders komen er altijd een UTP aansluiting bij de TV is. Voor de toekomst zullen (smart)TV's toch met internet samenwerken. Verder wil ik altijd de mogelijkheid hebben een direct kabeltje in een wcd te stoppen.

6x utp woonkamer
1x utp keuken
3x utp slaapkamer 1
3x utp slaapkamer 2
3x utp slaapkamer 3
1x utp badkamer
2x utp zolder
=========================
totaal: 19 UTP kabels

+
1x utp naar NAS
1x utp naar wifi extender
1x utp naar wifi modem Ziggo

==========================
totaal: 22 UTP kabels naar Switch

directje linkje naar groot plaatje: http://i45.tinypic.com/35cmuts.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/vb75z.jpg

[ Voor 119% gewijzigd door -_- op 10-01-2013 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:28
Ziet er oke uit. Hangt natuurlijk af van je wensen.

Ik zou er eerder voor kiezen om 2x utp trekken naar mn tv posite in woonkamer dan naar mn slaapkamer. (Als je de afweging zou moeten maken tussen 1x of 2x)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -_-

-_-

Remco Tr schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 22:41:
Ziet er oke uit. Hangt natuurlijk af van je wensen.

Ik zou er eerder voor kiezen om 2x utp trekken naar mn tv posite in woonkamer dan naar mn slaapkamer. (Als je de afweging zou moeten maken tussen 1x of 2x)
Is het handig om 2 UTP te hebben bij je tv? Waar zou je die voor gebruiken?
In de slaapkamer heb ik bij de tv 1 utp en in 2 hoeken van de kamer. Mocht ik hier ooit een pc willen neerzetten of tv heb ik in de buurt een utp punt.

En wat bedoel je precies met "wensen"? Aan welke andere opties zou je kunnen denken. Ik wil graag zoveel mogelijk advies inwinnen alvorens ik helemaal los ga met buizen trekken.

[ Voor 13% gewijzigd door -_- op 10-01-2013 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 18:33
TV, settopbox, media-player, telefonie ?

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -_-

-_-

fast-server schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 22:54:
TV, settopbox, media-player, telefonie ?
moet je een media-player direct op internet aansluiten of op de TV? En de TV op de NAS (via de switch)
Telefonie gaat toch niet via UTP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 16:51
Waarom niet? Telefonie kan prima via een VoIP-toestel. Twee netwerkkabeltjes is zeker geen overbodige luxe. Stel je wilt TV kijken via IPTV en je provider heeft een VLAN voor TV en een ander voor Internet, dan ben je alsnog twee netwerkkabels nodig (of een VLAN-switch).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -_-

-_-

Puch-Maxi schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 23:03:
Waarom niet? Telefonie kan prima via een VoIP-toestel. Twee netwerkkabeltjes is zeker geen overbodige luxe. Stel je wilt TV kijken via IPTV en je provider heeft een VLAN voor TV en een ander voor Internet, dan ben je alsnog twee netwerkkabels nodig (of een VLAN-switch).
aha ik snap m. Maar zou je dit door het hele huis doen of alleen op "hoofd-plekken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
Ik zou het overal doen kabel kost bijna niks. En in toekomst een extra kabel bij trekken kan niet.

Op hoofdplekken waar veel media/data gaat stromen nu of in toekomst zou ik er zeker 2 trekken.

Als je er nu geen genoeg geld hebt laat dan 1 punt in de slaapkamer vallen die kun je later nog treken mocht je dat willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -_-

-_-

Remco Tr schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 23:30:
Ik zou het overal doen kabel kost bijna niks. En in toekomst een extra kabel bij trekken kan niet.

Op hoofdplekken waar veel media/data gaat stromen nu of in toekomst zou ik er zeker 2 trekken.

Als je er nu geen genoeg geld hebt laat dan 1 punt in de slaapkamer vallen die kun je later nog treken mocht je dat willen.
Ok je hebt mij overtuigd, gaat snel he :P
Alles CAT6?

Maarre...dan moet ik wel een Switch van 40 gaten hebben 8)7 8)7 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door -_- op 10-01-2013 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

-_- schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 22:57:
[...]
Telefonie gaat toch niet via UTP?
Oh jawel. Normaal gesproken gaat telefonie over cat1 met een 6P4C-stekkertje, die prima in 8P8C-WDS's passen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
Switch van 40? Je gaat toch niet alles gelijk gebruiken. Je hoeft nog niet alle kabels voor te bereiden. Als ze maar in de buizen zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Ik kan me voorstellen dat het een beetje te gortig is om het hele huis te gaan voorzien van netwerkaansluitingen. Je zou het in ieder geval kunnen voorbereiden, dus alvast wat extra mantelbuisjes trekken van de vertrekken naar de meterkast. Later is het namelijk veel moeilijker om kabels te trekken wanneer je geen loze mantelbuizen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -_-

-_-

Puch-Maxi schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 23:47:
Ik kan me voorstellen dat het een beetje te gortig is om het hele huis te gaan voorzien van netwerkaansluitingen. Je zou het in ieder geval kunnen voorbereiden, dus alvast wat extra mantelbuisjes trekken van de vertrekken naar de meterkast. Later is het namelijk veel moeilijker om kabels te trekken wanneer je geen loze mantelbuizen hebt.
klopt idd wel dat je niet direct alles aan hoeft te sluiten op de switch. Meer dan de helft zal gewoon in de muur verstopt zitten. Zouden jullie wel al de UTP cat6 kabel door de buis trekken? Kun je trouwens 2 stugge cat6 kabels door 1 16mm elektra buis trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
Gewoon 3/4 (19mm) gebruiken als je ze nog moet leggen.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-09 16:02

painkill

Pain(k)(ill)

Er passen er een stuk of 3 door een 16mm buis, ligt een beetje aan de bochten..
Ik zou trouwens wel zoveel mogelijk alvast erin maken, zeker als je er overal 1 hebt en er later nog 1 of 2 bij moet doen, dan kan een redelijke hel worden :p
Ik zou trouwens wel adviseren om 19mm te nemen, zeker als je ook coax meetrekt..
Heb het hier op de harde manier moeten leren dat goede coax en dito netwerkkabel niet graag samen door 1 16mm buis gaan.. Zonder bochten ging het al lastig :p

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Het is mij ooit eens gelukt om eenmaal KOKA799 en tweemaal UTP CAT5e (solid) door één 16mm buis te persen. Ik kan het niemand aanraden, het is verschrikkelijk :'( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

-_- schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 23:51:
[...]
klopt idd wel dat je niet direct alles aan hoeft te sluiten op de switch. Meer dan de helft zal gewoon in de muur verstopt zitten. Zouden jullie wel al de UTP cat6 kabel door de buis trekken? Kun je trouwens 2 stugge cat6 kabels door 1 16mm elektra buis trekken?
Ja, dat lukt wel.

Ik weet niet hoe groot de kamers zijn waar we over praten, maar ik vind het wel opvallend dat je in elke hoek een WCD wilt hebben. Je geeft ook aan geen 2 aansluitingen per WCD nodig te hebben.
Kun je dan niet beter gewoon 1 WCD met 2 aansluitingen per kamer doen, met een korte patchkabel naar de andere hoek van de kamer?

In sommige gevallen ligt die kabel dan in het zicht (dat snap ik) maar in heel veel gevallen ligt hij ook gewoon achter een kast, bureau of bank. Dat is wel acceptabel toch?

Vergeet niet dat je ook altijd nog een 5-poorts switch aan een WCD kunt hangen bij onverwachte uitbreiding. Dat is in bepaalde gevallen goedkoper dan maar zoveel mogelijk aansluitingen maken die je waarschijnlijk nooit allemaal gaat benutten.

[ Voor 12% gewijzigd door Compizfox op 11-01-2013 01:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRebell
Ik ga zelf in elke kamer 1 WCD (dubbele) plaatsen. Als ik dan later nog meer aansluitingen nodig heb of een bureau komt toch ergens anders, dan trek ik vanaf daar wel een subtiel patch kabeltje. Als je even 5 min langer nadenkt wat de meest strategische plek voor je wcd is, dan heb je hier misschien zelfs geeneens last van.

Het maakt het je trouwens wel super veel makkelijker nu je de vloeren ook nog moet storten. Ik moet met de frees aan de gang :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -_-

-_-

TheRebell schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 13:21:
Ik ga zelf in elke kamer 1 WCD (dubbele) plaatsen. Als ik dan later nog meer aansluitingen nodig heb of een bureau komt toch ergens anders, dan trek ik vanaf daar wel een subtiel patch kabeltje. Als je even 5 min langer nadenkt wat de meest strategische plek voor je wcd is, dan heb je hier misschien zelfs geeneens last van.

Het maakt het je trouwens wel super veel makkelijker nu je de vloeren ook nog moet storten. Ik moet met de frees aan de gang :(
Ik heb een frees, daarmee morgen de leidingen omlaag naar de vloer. De wcd's hang ik op 30-35 cm vanaf de vloerhoogte. Dat voordeel heb ik gelukkig nu vandaar ik de mogelijkheden optimaal wil benutten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:12
Compizfox schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 01:32:

Vergeet niet dat je ook altijd nog een 5-poorts switch aan een WCD kunt hangen bij onverwachte uitbreiding. Dat is in bepaalde gevallen goedkoper dan maar zoveel mogelijk aansluitingen maken die je waarschijnlijk nooit allemaal gaat benutten.
Als je toch al kabels gaat leggen, dan kan je het beter maar goed doen in plaats van half half zodat je in de toekomst spijt gaat krijgen dat je toch niet genoeg aansluitingen hebt.

Hier ook: in elke kamer 4 aansluitingen die allemaal uitkomen in de meterkast. Vanuit de meterkast netjes alles aangesloten op 2x 12 poorts patchpanels en vanuit de patchpanels de gebruikte poorten aangesloten op een 16 poorts switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Dat weet ik ook wel, maar ik vind 4 WCD's per kamer gewoon zwaar overdreven. Zeker als je van elke WCD maar 1 poort gebruikt en dus netto maar 4 poorten per kamer hebt ipv de acht die je kunt hebben.
(over half half gesproken ;))

Een beter manier lijkt mij dan 2 WCD's per kamer waarvan je beide poorten gebruikt. Netto evenveel aansluitingen maar wel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Correct. Ik ging er even vanuit 1 WCD = 1 aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -_-

-_-

Hi zjwaemke.

Als ik het goed zie wil je direct vanaf je switch utp kabels trekken naar je wcd's. Dan krijg je te maken met kabels waar aan de ene kant een rj45 plug wordt gemonteerd en aan de andere kant worden de kabels rechtstreeks in je wcd gemonteerd. Dit gaat problemen opleveren, want je zult dan moeten kiezen voor kabel met een stugge kabel of soepele kabel (https://netwerkproducten....kern-en-soepele-kern.html). Soepel werkt prima met de plug maar is niet of moeilijk aan te sluiten op de lsa aansluiting van je wcd.
Mijn advies is om te werken met een losse 10" patch kast, zodat je stugge (installatie)kabel vanuit deze kast door je huis kunt trekken naar de wcd's en vanuit deze kast met patch kabels naar je switch kunt gaan.

succes
Wat denken jullie hiervan? Zit hier wat in? Kan ik beter van al mijn kabels eerst naar een patch kast (of patch beugel) gaan en dan naar een switch? En vanuit de switch naar de router?

Is een patch kast niet een soort switch?

***edit:

kun je in een patchkast (of patch beugel) ook een switch / router / nas inbouwen ipv in de meterkast? Of is dit zinloos...

[ Voor 6% gewijzigd door -_- op 11-01-2013 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Zit zeker wat in, je bent dan ook veel flexibeler! Je kunt dan ook bijv. rustig RJ-45 poorten gaan gebruiken voor telefonie. Je kunt dan naar hartenlust gaan patchen :)

[ Voor 22% gewijzigd door Puch-Maxi op 11-01-2013 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -_-

-_-

Puch-Maxi schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 22:18:
Zit zeker wat in, je bent dan ook veel flexibeler! Je kunt dan ook bijv. rustig RJ-45 poorten gaan gebruiken voor telefonie. Je kunt dan naar hartenlust gaan patchen :)
wat is nou het verschil of ik zo'n rj45 stekker richting een patch kast zet of richting een switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Het verschil is dat je je netwerk professioneel of als beunwerk neerzet.

[ Voor 12% gewijzigd door GioStyle op 11-01-2013 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRebell
Een switch doet wat het zegt: switchen :). Een patchpanel is een paneel met aansluitingen: aan de ene kant heb je RJ45 poorten en aan de andere kant komen je kabels. Voor kabels kun je dan installatie kabel gebruiken (stugge kabel) en vanaf de poorten op je patchpanel gebruik je patchkabels (flexibel) om de
poorten op je switch aan te sluiten.

Zo'n panel kun je op een crea-bea manier vastmaken aan een Ikea kastje t/m een patch kast gebruiken. Daar kun je dan ook je switch en je NAS in kwijt. Mits deze natuurlijk passen (en 19" switch past niet in een 4U 10" kast tenzij met geweld ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
-_- schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 22:28:
[...]
wat is nou het verschil of ik zo'n rj45 stekker richting een patch kast zet of richting een switch?
Nou, officieel mag je geen stekkertjes knijpen op solid utp. Deze behoor je af te monteren in het WCD middels keystones en aan de andere kant middels een patchpanel dit alles met LSA+. Soepele kabel (patchkabel) is voor het monteren van connectoren, stugge (installatiekabel) is daar eigenlijk niet voor geschikt (al kun je er wel speciale connectoren voor kopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRebell
Puch-Maxi schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 22:34:
[...]
Nou, officieel mag je geen stekkertjes knijpen op solid utp. Deze behoor je af te monteren in het WCD middels keystones en aan de andere kant middels een patchpanel dit alles met LSA+. Soepele kabel (patchkabel) is voor het monteren van connectoren, stugge (installatiekabel) is daar eigenlijk niet voor geschikt (al kun je er wel speciale connectoren voor kopen).
"officieel"....bij ons op kantoor heeft de installatieboer dat dus wel gedaan en zit ik altijd te kl**ien om een veel te stugge kabel in mn laptop te krijgen...(geloof dat het cat6 kabel was)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -_-

-_-

TheRebell schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 22:31:
Een switch doet wat het zegt: switchen :). Een patchpanel is een paneel met aansluitingen: aan de ene kant heb je RJ45 poorten en aan de andere kant komen je kabels. Voor kabels kun je dan installatie kabel gebruiken (stugge kabel) en vanaf de poorten op je patchpanel gebruik je patchkabels (flexibel) om de
poorten op je switch aan te sluiten.

Zo'n panel kun je op een crea-bea manier vastmaken aan een Ikea kastje t/m een patch kast gebruiken. Daar kun je dan ook je switch en je NAS in kwijt. Mits deze natuurlijk passen (en 19" switch past niet in een 4U 10" kast tenzij met geweld ;) )
kan ik jou ook ff pm-en ofzo? Of IRC of wat dan ook. Anders wordt het hierzo zo'n chatroom met allemaal posts :P . Op elk antwoord van jullie heb ik weer wat andere vraagjes.

****EDIT

Ik heb de tekening opnieuw gemaakt. Suggesties???

Directe link voor groot plaatje: http://i46.tinypic.com/2uo2nw0.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/2uzr0uq.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door -_- op 11-01-2013 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRebell
-_- schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 22:56:
[...]

kan ik jou ook ff pm-en ofzo? Of IRC of wat dan ook. Anders wordt het hierzo zo'n chatroom met allemaal posts :P . Op elk antwoord van jullie heb ik weer wat andere vraagjes.
offtopic:
sure: pm of mail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -_-

-_-

check je gmail :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Trouwens, je kunt mij ook dm-en als je wilt.

Maar ik zie dat je overal ook coax gaat leggen?
Of gaat het hier om internet voor tv, en ligt coax er al?
Daarnaast raad ik je aan om niet 3 aparte aansluitingen te maken, of je moet met rare ruimtes te maken hebben. 2 tegenover elkaar moet genoeg zijn, een beetje nadenken waar een bureau oid komt te staan en het gaat altijd wel goed.

En heb je misschien al bepaalde producten in gedachten welke je wilt gebruiken, daar heb ik ook nog wel wat adviezen over.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -_-

-_-

kun je CAI ook naar de patchkast sturen?

Dwz een patchpaneel utp en een patchpaneel CAI?

Of kun je alles in 1 cat6 paneel duwen?

[ Voor 54% gewijzigd door -_- op 13-01-2013 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NjitsSs
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22-09 10:32
Natuurlijk kun je CAI ook in de patchkast laten toekomen. Maar je kunt coaxkabels niet aansluiten op dezelfde connectoren als je netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -_-

-_-

NjitsSs schreef op zondag 13 januari 2013 @ 18:21:
Natuurlijk kun je CAI ook in de patchkast laten toekomen. Maar je kunt coaxkabels niet aansluiten op dezelfde connectoren als je netwerk.
Wat moet je hiervoor dan gebruiken? Stel ik wil van 15 CAI vanuit de wcd in de patchkast uitkomen, heb je hier dan een soort panel voor? Of kom je terecht bij zoiets:
http://www.kuijperselektr...ultitap-8-voudig-afc-2081

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

-_- schreef op zondag 13 januari 2013 @ 20:52:
[...]

Wat moet je hiervoor dan gebruiken? Stel ik wil van 15 CAI vanuit de wcd in de patchkast uitkomen, heb je hier dan een soort panel voor? Of kom je terecht bij zoiets:
Dat zijn inderdaad de verdeelblokken die je daarvoor kan gebruiken. Ze zullen ook vast wel in 19" of 10" patchpaneel-vorm te vinden zijn, maar ik denk dat je daar de hoofdprijs voor kunt betalen.

Ik zou gewoon hirschmann verdeelblokken gebruiken. Als de patchkast groot genoeg is, kun je ze binnen aan de zijkant oid. bevestigen. Anders gewoon netjes tegen de muur.

Edit: zelfbouw is natuurlijk altijd een optie.
Edit 2: Daar heb je natuurlijk helemaal niets aan. Ik neem aan dat je een enkel signaal wil splitsen en niet 24x een enkele verbinding door gaat zetten.

[ Voor 15% gewijzigd door c0ne op 13-01-2013 21:01 ]

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -_-

-_-

c0ne schreef op zondag 13 januari 2013 @ 20:59:
[...]
Dat zijn inderdaad de verdeelblokken die je daarvoor kan gebruiken. Ze zullen ook vast wel in 19" of 10" patchpaneel-vorm te vinden zijn, maar ik denk dat je daar de hoofdprijs voor kunt betalen.

Ik zou gewoon hirschmann verdeelblokken gebruiken. Als de patchkast groot genoeg is, kun je ze binnen aan de zijkant oid. bevestigen. Anders gewoon netjes tegen de muur.
Lijkt me zo'n verdeelblokje idd een beter plan
c0ne schreef op zondag 13 januari 2013 @ 20:59:
[...]
Edit: zelfbouw is natuurlijk altijd een optie.
Edit 2: Daar heb je natuurlijk helemaal niets aan. Ik neem aan dat je een enkel signaal wil splitsen en niet 24x een enkele verbinding door gaat zetten.
Ik wil gewoon op elke kamer een cai aansluiting hebben die tegelijkertijd werkt met fatsoenlijk signaal.
Heb ik dan aan zo'n hirschmann verdeelblok voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRebell
Voordeel met CAI is natuurlijk dat je het gewoon kunt verdelen, bv op elke verdieping en eventueel met een versterker. Met UTP gaat dat natuurlijk niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
-_- schreef op zondag 13 januari 2013 @ 21:17:

Ik wil gewoon op elke kamer een cai aansluiting hebben die tegelijkertijd werkt met fatsoenlijk signaal.
Ik zou 't inderdaad eerst alleen met een verdeelblok proberen. Heb je dan niet op alle kamers goede ontvangst kun je nog altijd een versterker tussen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racnor2
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:21
-_- schreef op zondag 13 januari 2013 @ 21:17:
[...]

Lijkt me zo'n verdeelblokje idd een beter plan

[...]

2x 8-weg Multitap voor TV + goede signaal versterker ? Werkt hier prima voor 7 aansluitingen.

of 2x TV versterker met 8 uitgangen Ben je meteen klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -_-

-_-

racnor2 schreef op zondag 13 januari 2013 @ 23:07:
[...]

2x 8-weg Multitap voor TV + goede signaal versterker ? Werkt hier prima voor 7 aansluitingen.

of 2x TV versterker met 8 uitgangen Ben je meteen klaar.
Theoretisch gezien zal ik nooit meer dan 5 tv's (alle kamers) direct aanhebben. Dus 8 lijkt mij wel voldoende.
Alle overige coax aansluitingen mogen fijn in de buis blijven zitten totdat ze ooit nodig zijn in de toekomst.
Daar doe ik dus niets mee.

Heb je op alle 7 de aansluitingen goed signaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racnor2
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:21
-_- schreef op zondag 13 januari 2013 @ 23:48:
[...]

Theoretisch gezien zal ik nooit meer dan 5 tv's (alle kamers) direct aanhebben. Dus 8 lijkt mij wel voldoende.
Alle overige coax aansluitingen mogen fijn in de buis blijven zitten totdat ze ooit nodig zijn in de toekomst.

Signaal is goed. Alleen ik dacht dat bij het aanhebben van meerdere analoge tv's de beeldkwaliteit iets zakt. Maar dat licht denk ik aan de kwaliteit van de signaal versterker. Bij digitaal beeld overigens geen problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Laatst online: 19-09 14:11

Geckoo

Good news, everyone!

-_- schreef op zondag 13 januari 2013 @ 23:48:
[...]

of je wel of niet 5 tv's tegelijk aan hebt maakt niet uit...
ik neem aan dat je niet steeds voordat je tv kijkt een kabeltje er in of er uit wilt halen...

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -_-

-_-

Geckoo schreef op maandag 14 januari 2013 @ 09:10:
[...]

of je wel of niet 5 tv's tegelijk aan hebt maakt niet uit...
ik neem aan dat je niet steeds voordat je tv kijkt een kabeltje er in of er uit wilt halen...
lijkt me niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als je ooit nog eens digitale tv wilt gebruiken moet je wel een retourgeschikte versterker nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -_-

-_-

jadjong schreef op maandag 14 januari 2013 @ 11:19:
Als je ooit nog eens digitale tv wilt gebruiken moet je wel een retourgeschikte versterker nemen.
Dat is wel een goeie tip. Maar je hebt altijd een versterker nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-09 18:04
jadjong schreef op maandag 14 januari 2013 @ 11:19:
Digitale TV werkt ook prima via een niet-retourgeschikte versterker.

Retourgeschikt moet ie alleen zijn als je on-demand, uitzendinggemist enz wilt gebruiken. Voor kaal tv kijken is het niet nodig.

Een versterker is alleen nodig als je veel aansluitingen gelijktijdig wilt gebruiken, en je bronsignaal niet sterk genoeg hiervoor is. Voor de meeste installaties heb je geen krachtige versterker nodig, maar wel een goede. Zeker bij lange kabellengtes is een goede versterker wel handig. Met een Hirschmann zit je bv prima, maar ook merken als Aastro of Tratec worden veel gebruikt.

Overigens kun je TV ook prima via netwerkbekabeling laten lopen. Diverse merken hebben hier oplossingen voor.
Lexcom heeft bv hier oplossingen voor om zowel data als telefonie als CATV over netwerkkabels te gooien. Goede (STP) kabel is dan wel een eis.
( http://www.schneider-elec...xcom-delta-8-brochure.pdf )
-_- schreef op zondag 13 januari 2013 @ 20:52:
[...]

Bedenk wel dat veel grotere multitaps verschillende dempingen hebben. Kan rustig 8 dB schelen tussen de eerste en laatste poort. Als je verschillende kabellengtes hebt kan dat best interessant zijn, maar als je kabels overal ongeveer even lang zijn is dat minder handig, en dan kun je beter een tap zoeken met gelijkmatige demping op alle poorten.

[ Voor 24% gewijzigd door DJSmiley op 14-01-2013 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:49
Ik ben nu ook bezig met een netwerkplan voor mijn nieuwbouw woning en wil daar overal cat6 leggen (post het plan en de spullen nog.

maar ik vroeg me af of dit een geschikte kabel is(kan ik voor 80 euro voor 300m overkopen):
Emitex Category 6 Unshielded Twisted Pair (UTP) Cable
omdat ik veel lees over cat 6 was niet echt 100procent koper is waardoor je haast beter cat5e kan kopen.
http://www.emitex.co.uk/product-details.asp?productID=12

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
Als je het goed wil doen haal Je CAT7 1200MhZ (doet 100 Gigabit), vervolgens sluit je hierop CAT6A keystones (CAT7 keystones zijn er nog niet) dan heb je een 10 Gigabit ready netwerk.
Als je later je netwerk wil upgraden dan hoef je alleen nog maar de keystones te vervangen voor CAT7 en hoef je niet de hele boel over de kop te trekken.

Spreek uit ervaring, heb het op de harde manier geleerd :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
maar de kabel die ik aangaf is dat een goede cat6 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -_-

-_-

remcoXP schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 20:58:
maar de kabel die ik aangaf is dat een goede cat6 ?
Ik gebruik precies dezelfde, zit nu ook in de aanleg fase van mijn netwerk. En dat is een prima kabel waarmee je nog jaaaaaaaaaaaaaaren vooruit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRebell
remcoXP schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 19:01:
maar ik vroeg me af of dit een geschikte kabel is(kan ik voor 80 euro voor 300m overkopen):
Emitex Category 6 Unshielded Twisted Pair (UTP) Cable
omdat ik veel lees over cat 6 was niet echt 100procent koper is waardoor je haast beter cat5e kan kopen.
http://www.emitex.co.uk/product-details.asp?productID=12
Is dit trouwens wel installatiekabel? Er staat "soft plain copper", misschien is dat dan patchkabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -_-

-_-

TheRebell schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 23:04:
[...]

Is dit trouwens wel installatiekabel? Er staat "soft plain copper", misschien is dat dan patchkabel?
op het plaatje was wel een harde kern te zien of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRebell
-_- schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 23:10:
op het plaatje was wel een harde kern te zien of niet?
Of ik wordt oud en jij hebt goeie ogen, of het staat niet op die doos. Aan de kabel kun je het (dacht ik) zo iet zien. Ik zie geen aders, en dus of het strains zijn of een solid...
fast-server schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 20:46:
Als je het goed wil doen haal Je CAT7 1200MhZ (doet 100 Gigabit), vervolgens sluit je hierop CAT6A keystones (CAT7 keystones zijn er nog niet) dan heb je een 10 Gigabit ready netwerk.
Als je later je netwerk wil upgraden dan hoef je alleen nog maar de keystones te vervangen voor CAT7 en hoef je niet de hele boel over de kop te trekken.

Spreek uit ervaring, heb het op de harde manier geleerd :/
Waarom zet je keystones op je kabel ipv dat je ze direct in je WCD aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
-_- schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 22:06:
[...]

Ik gebruik precies dezelfde, zit nu ook in de aanleg fase van mijn netwerk. En dat is een prima kabel waarmee je nog jaaaaaaaaaaaaaaren vooruit kan.
dat wil ik horen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
de bedoeling van die kabel is van switch naar wallouts te gaan. goed toch? (drie dubbel check)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRebell
remcoXP schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 23:33:
de bedoeling van die kabel is van switch naar wallouts te gaan. goed toch? (drie dubbel check)
Je hebt je plaatje geloof ik nog niet gepost maar de oplossing/aanpak/whatever die je het meeste voor ziet komen is:
modem -[patchkabel]->router-[patchkabel]->switch-[veul patchkabels]->patchpanel-[installatiekabel->wall outlets.

Dwz dat alleen een apparaat-apparaat verbinding met een flexibele patchkabel is. De vaste verbindingen met WCD's zijn met de stugge installatiekabel.
Het is ook makkelijker om een installatiekabel te gebruiken in een WCD aangezien je daarmee het beste contact krijgt. Met een patchkabel heb je kans dat de mesjes in de WCD de dunnen strains door snijden of gewoon niet zo'n goed contact maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik denk dat je stranded UTP ook makkelijker beschadigd/kapottrekt als ze in een muur een hoekje om moeten.

Hoe dan ook: solid-core-UTP is om één keer door de muur te trekken en dan te laten zitten. Ga dus niet solid-core-UTP als patchkabels gebruiken, want tegen vaak buigen kunnen ze niet.
Stranded UTP is veel flexibeler en wel geschikt als patchkabel. Elke patchkabel met stekkers eraan die je koopt is in principe stranded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09 13:56

Ultimation

Het is als Appels en peren

Meer foto's mensen!

MacBook Pro 2023 [14-inch, M2 Pro, 32GB RAM, 512GB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-09 15:48
Compizfox schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 00:35:
Ik denk dat je stranded UTP ook makkelijker beschadigd/kapottrekt als ze in een muur een hoekje om moeten.

Hoe dan ook: solid-core-UTP is om één keer door de muur te trekken en dan te laten zitten. Ga dus niet solid-core-UTP als patchkabels gebruiken, want tegen vaak buigen kunnen ze niet.
Stranded UTP is veel flexibeler en wel geschikt als patchkabel. Elke patchkabel met stekkers eraan die je koopt is in principe stranded.
Heb jij voor mij een link naar goede CAT6 patchkabels van 0.2 of 0.3 meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchITMaster
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-09 17:41

DutchITMaster

Pay peanuts, get monkeys.

Er bestaat ook nog iets als Abitana kabel , ik heb 2 klanten die dit hebben , is een soort cat7 kabel die tevens geschikt is om audio, video , telefonie , coax , satteliet enz enz over te zetten.

http://www.promeicon.nl/page/abitana-home-networks

Het is volgens mij wel dure kabel maar het scheelt weer coax , speakerkabels enz . Gewoon genoeg aansluitingen maken en dan is het erg interesant .

De eerste verschillen die ik zag was dat er een aantal aders serieus dikker waren. Wat het voor invloed heeft op netwerk gebied weet ik niet omdat ik bij die klanten daarvoor weer cat6a gebruik . Maar voor de nieuwbouwers zeker iets om eens in te verdiepen

Netwerk Engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarlian
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-01 16:50
Mensen hou aub op met off-topic vragen en slowchat geneuzel. Als je wil weten hoe je een TV moet aansluiten maak dan aub een apart topic.
josvane schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 12:22:
Als mijn netwerk niet voldoet wat dan?
Dan kun je helaas niet terecht in dit topic. Je kunt dan je netwerk opknappen en het alsnog laten zien of het op een andere plaats posten.

Zoals ook de bedoeling was van de voorgaande topics, gaat het er om te laten zien hoe jij je netwerk thuis netjes aangelegd hebt.

We kunnen hier aan elkaar laten zien hoe we ons thuisnetwerk er uit kunnen laten zien. Zoals koffie in het vorige topic zij "Naast een soort show-off van je afgewerkte LAN is dit namelijk ook een discussie draad om tips en ideen uit te wisselen om het thuis ook professioneel er uit te laten zien."

"Never argue with a fool. He will only drag you down to his level and beat you on experience."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Gister bij m'n oma Ziggo telefonie aangelegd. Hield in dat ik dus AOP (Coax contactdoos) op de binnenkomende kabel moest zetten, en modem ophangen + telefoonkabels aansluiten op modem.

Maar bij het aansluiten van AOP ging het al mis, de coax kabel is veel dikker dan normaal, hij was bijna een centimeter diameter! (groene stugge kabel). Het werkt nu wel, maar ik kreeg het coax doosje niet eens normaal dicht, en tegen de achterwand geschroefd. Iemand dat ooit eerder meegemaakt?

De coax die naar de TV liep (ook een groene trouwens) was wel van de dikte die ik normaal gesproken zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
Normaal gesproken is de AOP van de kabelaar, als die er niet op zit dan moet je de kabelaar bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Dat zat er niet. Situatie was als volgt: Dikke, stugge coaxkabel komt binnen, zit f-connector aan, hier f-connector koppelstuk (female-female), deze zit aan dunne, soepelere coax kabel naar TV waar ook f-connector aan zit.

Nogal typische situatie.

En een AOP aansluiten is niet echt rocketscience :P Ik verbaas me er alleen over dat die kabel zo dik en stug is. De f-connector terugzetten op de dikke kabel gaat ook niet lukken, die zat erop geknepen, en heb ik eraf geknipt. Anders had ik dat deel nog kunnen laten zien, en dan de dunne kabel na na de f-connector af kunnen knippen, en die op het nieuwe Ziggo AOP doosje aan kunnen sluiten

Hmm...

Plaatje erbij voor de duidelijkheid:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/OugVKTTPDW6OWO8wk0GDWOjC/full.png

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 24-01-2013 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 15:07
Voor bij mij in huis ben ik op zoek naar een gecombineerde WCD met TV en ethernet (Cat5e).
Paar jaar geleden leek het mij niet nodig om COAX te trekken naar de slaapkamers maar nu zou het toch fijn zijn om te hebben. Ik heb dus maar 1 WCD die nu 2x ETH is maar die wil ik vervangen voor een gecombineerde COAX/ETH,

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06:33

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Ballebek schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 10:29:
Voor bij mij in huis ben ik op zoek naar een gecombineerde WCD met TV en ethernet (Cat5e).
Paar jaar geleden leek het mij niet nodig om COAX te trekken naar de slaapkamers maar nu zou het toch fijn zijn om te hebben. Ik heb dus maar 1 WCD die nu 2x ETH is maar die wil ik vervangen voor een gecombineerde COAX/ETH,
Ik heb deze destijds bij de gamma gevonden (staat ergens in dit topic al benoemd incl foto dacht ik)

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Als je goede snelheid erover wilt halen dan zou ik niet een doosje van de Gamma halen. Die gebruiken voor het aansluiten van de netwerkkabel in het doosje vaak schroefconnectoren, en dat is nou niet echt je-van-het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 15:07
devino schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 11:23:
[...]

Ik heb deze destijds bij de gamma gevonden (staat ergens in dit topic al benoemd incl foto dacht ik)
Hebben niets meer gecombineerd (meerdere soorten schakelmateriaal is er niet meer bij de Gamma) en het moet wel een beetje degelijk zijn idd.
Uiteraard heb ik zelf ook het een en ander proberen te vinden maar helaas.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 08:39:
Maar bij het aansluiten van AOP ging het al mis, de coax kabel is veel dikker dan normaal, hij was bijna een centimeter diameter! (groene stugge kabel). Het werkt nu wel, maar ik kreeg het coax doosje niet eens normaal dicht, en tegen de achterwand geschroefd. Iemand dat ooit eerder meegemaakt?
De coax kabel die je omschrijft is standaard grondkabel voor de CAI , Normaal hoort deze naar je meterkast te gaan en van daaruit te worden opgesplitst/overgebracht middels een WCD naar de standaard coax kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Wat overigens hier besproken is en beter thuis hoort ;)

painkill in "\[Doe-Het-Zelf] Het klussende Tweaker Q&A en verzamel topique"

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Niet iedereen heeft toegang tot de huiskamer.

Luctor et Emergo || specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Uiteindelijk is het wel gelukt, heb de dikke kabel wel in het AOP doosje wat Ziggo meeleverde kunnen krijgen :) Voorzichtig beetje buigen en toen lukte het. De kabel richting de woonkamer een coax > f-connector verloopje erop en klaar. Internet werkt, telefoon werkt, en digitale TV ook. Mission completed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-09 17:32

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Modbreak:Heren, zullen we weer terugkomen op het onderwerp van dit topic? Dus nette LAN afwerking thuis. Slap kletsen kun je doen in de NT Kroeg v0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Ballebek schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 10:29:
Pas hiermee op! Ik heb thuis ook in elke kamer een lege PVC laten leggen. Eindmontage een WCD van Nedap, zie hier. Dit lijkt allemaal prima en qua netwerkaansluiting is dit ook prima. Ik haal netjes 1 gb aansluiting; goed genoeg om m'n filmpjes te streamen e.d. Alleen de TV aansluiting is ruk. De WCD 'filtert' bepaalde frequenties waardoor de Horizon box van UPC niet goed werkt. Ik kan dit echt bevestigen en met eigen ogen gezien. Pas dus op!

Meer info:
- klik
- klak

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/1757832/NEDAP%20spul.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/1757832/NEDAP%20-%20IMG_2434.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal , na het lezen van dit topic ook maar eens in de meterkast gekeken wat voor bende het was en eens nagedacht over een patchpanel.
Inmiddels heb ik alle spullen in huis , maar ik zit nog met 1 probleem ;
Ik heb cat6 keystones besteld bij Deal Extreme , maar ik snap geen snars van de kleurcode achterop de keystones.
Kan iemand mij vertellen in welke volgorde ik de netwerkkabel daarop moet inprikken ?
Dit zijn de bestelde keystones :
http://dx.com/p/rj45-giga...k=1&t=1&s=118106&u=116152
Gare phonepic :
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/65zxqs.jpg
Kleine tekening die het geheel wat duidelijker maakt :
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/ivkfuf.gif
Thnx in advance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerry-c
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 10:45
In europa gebruiken we de 'TIA/EI1 568-B' standaard, je moet dus de kleuraanduiding B gebruiken. Die halfgevulde vakjes staan voor kleur-wit combinatie. Bij de connector in je onwijs scherpe phonpic is de aansluiting linksboven dus voor het blauw-witte draadje. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:27

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Welk patch paneel heb je hierbij? Is dit ook universeel of moet je een specifieke inbouwopening hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een gewoon een standaard patchpanel :
https://netwerkproducten....inch-24-poorts-p-851.html
Maar ik heb bij Deal Extreme het een en ander gekocht voor de netwerkaansluitingen in de kamers , deze bestaan uit losse modules voor HDMI , Netwerk , Audio , Audio/Video e.d.
Die moet ik nog aan gaan sluiten , heb nu de B standaard gepakt naar aanleiding van Jerry-C en het geheel werkt perfect , nu nog het een en ander afwerken in de meterkast en we kunnen plaatjes uploaden !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 11:42

EnnaN

Toys in the attic

smeerbartje schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 09:13:
[...]

Pas hiermee op! Ik heb thuis ook in elke kamer een lege PVC laten leggen. Eindmontage een WCD van Nedap, zie hier. Dit lijkt allemaal prima en qua netwerkaansluiting is dit ook prima. Ik haal netjes 1 gb aansluiting; goed genoeg om m'n filmpjes te streamen e.d. Alleen de TV aansluiting is ruk. De WCD 'filtert' bepaalde frequenties waardoor de Horizon box van UPC niet goed werkt. Ik kan dit echt bevestigen en met eigen ogen gezien. Pas dus op!

Meer info:
- klik
- klak

[afbeelding]

[afbeelding]
Dit zoek ik dus: gewoon een WCD waar ik m'n coax en de binnenkort te trekken netwerkkabel in kan steken. Als ik aparte kabels heb, dan hoeft er toch geen ingewikkelde filters in, zodat het niet werkt? Is er niet makkelijk zo'n ding te krijgen met alleen maar .. eeuhm, for lack of a better word, gaten? Gewoon dat ik m'n kabels daar op kan laten uitkomen?
Daarnaast vind ik 275 euro ook wat overdreven namelijk :)

(Google heeft veel hits op zo'n wandcontactdoos, maar die sturen me allemaal naar dezelfde webshop (met 404), dus nog niet iets kunnen vinden). Iemand een idee waar ik dat kan krijgen?

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Dat is dit :)... de WCD heeft twee "gaten". Eentje voor de netwerkkabel en eentje voor de coax kabel. Het "netwerkgat" is goed genoeg voor CAT5E snelheid. Het andere "gat", het "coax gat" is niet goed. Je sluit de COAX kabel aan en het ding "splitst" naar radio en tv. Echter hier gaat e.e.a. aan frequenties verloren. Dat wil je niet, zeker niet als de -in mijn geval- Horizon box hiermee niet overweg kan.

En die prijs is per 100 ofzo... ik heb per aansluitpunt iets van 40 euro betaald volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Kleine vragen mogen hier ook, toch?

Ik ben op zoek naar korte patchkabels voor in een rack. In deze rack ligt een stekkerdoos met redelijk wat adapters voor netwerkmateriaal, maar ook 2 voedingkabels voor servers net naast de rack.
De patchkabels komen hier vlak naast te liggen.

Mijn vraag is of het in deze situatie wel of niet aan te raden is STP te gebruiken? Ik weet namelijk niet of het in deze situatie nuttig is, of pas bij industriële toepassingen waar bv. netwerk bekabeling in een kabelgoot naast 380 volt ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

smeerbartje schreef op zondag 27 januari 2013 @ 14:28:
Dat is dit :)... de WCD heeft twee "gaten". Eentje voor de netwerkkabel en eentje voor de coax kabel. Het "netwerkgat" is goed genoeg voor CAT5E snelheid.
Volgens mij heeft een stekkertje/keystone überhaupt nauwelijks/geen invloed op de signaalkwaliteit. Dat ligt vooral aan de kabel.
(Mits je keystone de kabels goed 'doorprikt'!)
sloth schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 00:25:
Kleine vragen mogen hier ook, toch?

Ik ben op zoek naar korte patchkabels voor in een rack. In deze rack ligt een stekkerdoos met redelijk wat adapters voor netwerkmateriaal, maar ook 2 voedingkabels voor servers net naast de rack.
De patchkabels komen hier vlak naast te liggen.

Mijn vraag is of het in deze situatie wel of niet aan te raden is STP te gebruiken? Ik weet namelijk niet of het in deze situatie nuttig is, of pas bij industriële toepassingen waar bv. netwerk bekabeling in een kabelgoot naast 380 volt ligt.
Neuh, hoeft niet. Als er een stekkerdoos naast ligt, is dat niet zo'n probleem volgens mij :P Pas als je kabels een aantal meters langs voedingskabels legt, is dat aan te raden.
(AFAIK is het sowieso niet aan te raden om ethernet langs voedingskabels in dezelfde buis te trekken, maar goed)

[ Voor 4% gewijzigd door Compizfox op 09-02-2013 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Compizfox schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 00:41:
[...]

Neuh, hoeft niet. Als er een stekkerdoos naast ligt, is dat niet zo'n probleem volgens mij :P Pas als je kabels een aantal meters langs voedingskabels legt, is dat aan te raden.
Nah, UTP is héél goed bestend tegen dit soort storing. Ik heb het soms tientallen meters langs krachtstroom liggen zonder een greintje pijn.
(AFAIK is het sowieso niet aan te raden om ethernet langs voedingskabels in dezelfde buis te trekken, maar goed)
Inderdaad, maar dat heeft meer te maken met dat 't volgens de NEN-regels niet mag en dat is een probleem met je verzekering.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Het probleem is ook meer dat ze dan in dezelfde inbouwdoos uitkomen, en daar is de kans redelijk groot dat het ooit mis gaat. Als je ze langs kabels ligt, bijvoorbeeld in een wandgoot dan is er weinig aan de hand.

Mijn SNES verzameling!

Pagina: 1 ... 6 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Dit topic is niet bedoeld voor kletsen maar voor het tonen van je nette LAN afwerking thuis. Slap kletsen kan je doen in <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1358515">de NT Kroeg</a>~~~[/html]