Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.
Want?CyBeR schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 12:36:
Ja, brandveiligheid.
Als je ethernet naast voedingskabels legt wordt het risico op brand groter?
Je kan eens bij Kindermann kijken. Kost wel wat, maar dan heb je wel alle mogelijkheden. En het is te combineren met de meest gangbare merken.painkill schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 13:51:
Ligt eraan, qua merk kun je kijken naar busch-jaeger of niko. Deze producten zijn goed verkrijgbaar en worden veel gebruikt in nl.
http://shop.kindermann.co....Aluminium/107013.54%20mm
Dat past bv gewoon in regulier Bush Jaeger inbouwmateriaal, en je hebt ongeveer uit elke plug keuze...
Je kan 't oa op Amazon.de kopen.
Goedkoper alternatief is om zelf iets te maken, sommige connectoren kun je redelijk makkelijk 'inbouwen' in een blindplaatje van je huidige installatiemateriaal.
[ Voor 23% gewijzigd door DJSmiley op 09-02-2013 21:05 ]
Zo ongeveer, ja. Je mag in buizen met electra geen andere bekabeling proppen, en qua electra mag je niet twee groepen door een buis laten gaan.Compizfox schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 20:51:
[...]
Want?
Als je ethernet naast voedingskabels legt wordt het risico op brand groter?
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
DJSmiley schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 21:01:
[...]
Je kan eens bij Kindermann kijken. Kost wel wat, maar dan heb je wel alle mogelijkheden. En het is te combineren met de meest gangbare merken.
http://shop.kindermann.co....Aluminium/107013.54%20mm
Dat past bv gewoon in regulier Bush Jaeger inbouwmateriaal, en je hebt ongeveer uit elke plug keuze...
Je kan 't oa op Amazon.de kopen.
Goedkoper alternatief is om zelf iets te maken, sommige connectoren kun je redelijk makkelijk 'inbouwen' in een blindplaatje van je huidige installatiemateriaal.
https://dl.dropbox.com/u/60384/Netwerk%20overzicht.vsd
ik heb straks ook een visio met daarop mijn groepen (waar en wat er op een grope staat
en hoe de kabels door mijn huis lopen.
http://www.microsoft.com/...oad/details.aspx?id=21701ThinkPadd schreef op zondag 10 februari 2013 @ 16:55:
remcoXP moet hem dus even opslaan als PDF bestand (optie zit standaard in Visio). Ik ben namelijk wel benieuwd
Maar een pdfje of pic is sneller en makkelijker
[ Voor 8% gewijzigd door DJSmiley op 10-02-2013 16:57 ]

Verwijderd
Een puur modem kan niet routen, heeft maar 1 poort en geeft geen IP-adressen uit.
Een router verder op in het netwerk van je ISP geeft je public IP uit aan de client die je aan je modem hebt hangen (meestal een router)
Van:

Na kabelmanagement:

Boven het patchpaneel een extra stekkerdoos bevestigd, dit omdat de adapters meteen hele stekkerdoos in bezet nam.

Verder gemonteerd kabelgoot, en electrobuis in de hoeken gebogen etc.

Reeds zit er al weer 1extra patch tray in, moet nog kabelmanagement 1u in voor naar patchpanel. Verder ben ik er blij mee zit er netjes in zo.
Verwijderd
1. Wat is het nadeel van twee aparte switches in een netwerk? Treedt hier eventueel veel capaciteits- of snelheidsverlies op?
2. Bij het gebruik van een patch panel wil ik 16 pvc buizen naar de eerste verdieping aanleggen. Ik heb vernomen dat twee CAT6 kabels trekken per pvc buis heel lastig is. Helaas is de ruimte in mijn meterkast relatief beperkt. Hoe hebben jullie dit aangepakt?
3. Ik zou graag een kabel willen trekken naar mijn schuur (50 meter afstand hemelsbreed vanaf modem en grotendeels buiten ondergronds). Welke type kabel kan ik hiervoor het beste gebruiken? (shielded/unshielded en UTP/FTP)
2.) Je hebt verschillende maten PVC buizen. Als je een buis neemt die groot genoeg is voor 2 UTP kabels, dan zie ik het probleem niet zo. Ik heb echter een stuk of 20 UTP kabels langs verwarmingsbuizen getrokken, omdat daar erg veel ruimte over was. Ik ga geen gaten boren, als er al genoeg gaten zijn.
3.) In dat geval moet je zorgen dat je een grondkabel UTP te pakken hebt, maar dat is wel vrij prijzig.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Waarschijnlijk wil hij 2 switches op verschillende plekken in het huis. Niets mis mee imho, het is immers veel flexibeler.GioStyle schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 14:19:
1.) Je kan je beter afvragen wat het voordeel is van 2 aparte switches? 2 switches verbruiken vaak meer dan 1 switch. De HP 1410-16G is een 16 poorts switch die 10 watt verbruikt. Wat wil je met 2 switches bereiken?
2) Wat dacht je van een kabelgoot (was voor mijn beste omdat het via de muur loopt)? Zie een paar post terug mijn afwerking met uitleg. Helaas diende er geboord te worden anders paste er niet door.
3) grondkabel utp alleen dat kost veel geld. Dan is utp shielded (dat is ook niet het goedkoopste) in een pcv buis op 1 of 2 meter diep het beste.
[ Voor 0% gewijzigd door RobbyTown op 17-02-2013 03:05 . Reden: diepte edit ]
Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe
Het zag er al goed uit. Maar nu de kabels bij elkaar zitten oogt het lekker strak.Andso schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 13:55:
Het heeft even wat langer geduurd dan de bedoeling was maar alle goede dingen kosten tijd als je ze goed wil doen! Zie eerdere post: Andso in "Het grote topic voor nette lan afwerking thuis deel 3"
Van:
[afbeelding]
Na kabelmanagement:
[afbeelding]
Boven het patchpaneel een extra stekkerdoos bevestigd, dit omdat de adapters meteen hele stekkerdoos in bezet nam.
[afbeelding]
Verder gemonteerd kabelgoot, en electrobuis in de hoeken gebogen etc.
[afbeelding]
[afbeelding]
Reeds zit er al weer 1extra patch tray in, moet nog kabelmanagement 1u in voor naar patchpanel. Verder ben ik er blij mee zit er netjes in zo.
5-7 meter diep?vandeMeulenhof schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 01:44:
3) grondkabel utp alleen dat kost veel geld. Dan is utp shielded (dat is ook niet het goedkoopste) in een pcv buis op 5 of 7 meter diep het beste.
Vorst komt maar tot 30cm, graven gebeurd zeker niet dieper dan 1m.
Dus alles vanaf 1m is al meer dan goed. Je kunt het eventueel nog in een pvc buis leggen, welke je met buissokken aan elkaar lijmt, dan is een nieuwe kabel trekken ook erg makkelijk.
Verwijderd
Klopt, ik zou graag 16 UTP aansluitpunten willen maken op de eerste en tweede verdieping. Mijn meterkast zit onder de badkamer in een jaren 30 woning. Hier is heel weinig plaats om 16 pvc buizen aan te leggen.Compizfox schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 15:05:
Waarschijnlijk wil hij 2 switches op verschillende plekken in het huis. Niets mis mee imho, het is immers veel flexibeler.
Ik neig daarom om vanaf het modem een aansluiting naar de woningkamer te trekken en vanuit een switch mijn apparatuur aan te sluiten. Anderzijds wil ik een aansluiting naar de studeerkamer maken en vanuit een switch wil ik dan leidingen trekken naar de slaapkamers.
Weten jullie misschien een andere oplossing?
Of moeten alle 16 aansluitingen naar een nadere plek?
[ Voor 30% gewijzigd door The Fatal op 15-02-2013 14:30 ]
Verwijderd
Nee, twee aansluitingen per kamer. Deze buis zou dus in principe voldoende moeten zijn. Ik neem aan dat deze buis verkrijgbaar is bij de praxis, gamma of karwei?The Fatal schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 14:30:
8 3/4 buizen.. kan je makkelijk 2 kabels in 1 buis krijgen. Lukt zelfs met een 5/8ste buis al. 8 Buizen krijg je meestal wel kwijt hoor. Zeker als je nog houten vloeren etc hebt. Met betonnen vloeren is het een ander verhaal.
Of moeten alle 16 aansluitingen naar een nadere plek?
Ik heb bij mij in huis alleen maar 3/4 buis gebruikt. Waarom een 5/8 is gewoon veel te klein om fatsoenlijk 2kabels door heen te kunnen trekken laat staan als je in een x lengte ook nog bochten hebt.Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 15:43:
[...]
Nee, twee aansluitingen per kamer. Deze buis zou dus in principe voldoende moeten zijn. Ik neem aan dat deze buis verkrijgbaar is bij de praxis, gamma of karwei?
Heb even wat voor je gemeten:
3/4 Buitendiameter: 19mm - binnendiameter 17mm
5/8 Buitendiameter: 16mm - binnendiameter 14mm
Ik heb gebruik gemaakt van CAT6 digitus kabel deze heb ik ook even voor je gemeten.

een goede 6mm doorsnede, en ik moet zeggen ik heb overal 2kabels ingetrokken en bij sommige stukken moest ik echt heel hard trekken om doorvoer te krijgen (en had zelfs hulp bij invoer andere zijde)
Ik heb ook nog losse stukken gekocht hierbij kreeg ik een iets soepelere kabel wel net zo dik deze gingen iets makkelijker met trekken. Het is dus ook beetje anfhangkelijk van de kabel. Maar gebruik dus 3/4 voor 2kabels en de 5/8 voor max 1 kabel. Meer kabels er door heen lukt absoluut niet! Kabels uiteraard wel direct tegelijk trekken en niet 1 voor 1 door 1 buis.
Koop buis niet zo los bij de bouwmarkt deze zijn duur en verkopen vaak niet de 4M lengtes waar ze normaal in worden geleverd. Ga naar een electro installatie bedrijf of bestel via internet vele malen goedkoper helemaal als je hoop meters nodig hebt.
Omtrend je andere vragen.
1) Dit is helemaal geen probleem omtrend snelheid etc. Maar zolang je binnen de 100meter grens blijft kwa lengte van de kabel heb je geen extra switches nodig. Ik heb laatste internet verbinding overmoeten leggen naar compleet andere kant van gebouw. Hiervoor is 190M kabel gebruikt. setup van modem - 80M - switch - 80M - switch - rest van netwerk verlies 0,0 op snelheid van het internet.
2) zie boven gebruik 3/4 buis
3) gebruik gewoon de standaard UTP kabel en leg deze gewoon in een PVC pijp, graven moet je toch als je het in de grond wil leggen. Tevens metten tip trek 2kabels ga je nooit spijt van krijgen.
Kabelgoot?Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 10:09:
[...]
Klopt, ik zou graag 16 UTP aansluitpunten willen maken op de eerste en tweede verdieping. Mijn meterkast zit onder de badkamer in een jaren 30 woning. Hier is heel weinig plaats om 16 pvc buizen aan te leggen.
Ik neig daarom om vanaf het modem een aansluiting naar de woningkamer te trekken en vanuit een switch mijn apparatuur aan te sluiten. Anderzijds wil ik een aansluiting naar de studeerkamer maken en vanuit een switch wil ik dan leidingen trekken naar de slaapkamers.
Weten jullie misschien een andere oplossing?
Standaard paste het bij mij ook niet. Even met een boor wat extra ruimte gemaakt. Modem staat benden en switch op zolder lopen 16 kabels door van kamer naar zolder
vandeMeulenhof in "Het grote topic voor nette lan afwerking thuis deel 3"
Ik ga ook even mijn setup tonen. De situatie is als volgt: ik woon in een jaren '30 huis en doe eigenlijk alles met Wifi. Ik heb vanaf mijn adsl modem 1 cat5e UTP lopen naar mijn werk/studeer/hobby kamer.
Nu ik de laatste jaren steeds meer met Cisco ben gaan werken en ook mijn certificeringen wil gaan halen heb ik al een tijdje een thuislab opgesteld staan om te oefenen en ervaring op te doen met Cisco apparatuur.
Een tijdje geleden was ik het zat om dat thuislab op mijn bureau te hebben staan en moest er een patchkast komen. Omdat ik van mening ben dat als je iets doet je het goed moet doen dus heb ik sinds kort een 42 HE patchkast in mijn kamer staan.
Ik ben afgelopen week begonnen met het aanleggen van de benodigde bekabeling hiervan.
De bedoeling is om een compleet 24poorts paneel vanuit de patchkast te koppelen met een 24 poorts paneel op mijn bureau. Dit heeft als voordeel dat ik alle console poorten vanaf het patchpaneel op mijn bureau beschikbaar heb (ik ben liever lui dan moe, een echte tweaker eigenschap
Genoeg gepraat voor nu, foto's:
De patchkast in mijn kamer:

Patchpaneel compleet gedoggerd (klote werk

Rangeer en patchpaneel bovenin de kast:

De 24 UTP kabels netjes weggewerkt:

En nu verder met het doggeren van het "bureaupaneel", wordt vervolgd!!
www.google.nl
12 HE was niet genoeg neem ik aan
Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?
Zo, het doggeren van het bureaupaneel is ook af:

En de eerste lab devices hangen er ook al in!

Deze week eerst eens geaarde spanning aanleggen... Voordat ik de rest volbouw.
De patchkast heeft ook al een naam: De Telefooncel. Sommige vrienden hadden al het idee om PTT groene verf te kopen voor me.
www.google.nl
het gaat opzich wel hoor om 2 cat 6 kabels in 1 5/8ste buis te trekken, je moet wel met zijn 2en zijn. Heb bij mij mijn halve huis zo gedaan, moet alleen nog naar de zolder(moet nog 3 lengtes van 20 meter) en ik heb er nu meer dan 100 meter in zitten alles dubbel uit gevoerd. Wat ook veel scheelt is het goed aan knopen aan je trekveer en dan goed aftapen.Andso schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 16:52:
[...]
Ik heb bij mij in huis alleen maar 3/4 buis gebruikt. Waarom een 5/8 is gewoon veel te klein om fatsoenlijk 2kabels door heen te kunnen trekken laat staan als je in een x lengte ook nog bochten hebt.
Omtrend je andere vragen.
1) Dit is helemaal geen probleem omtrend snelheid etc. Maar zolang je binnen de 100meter grens blijft kwa lengte van de kabel heb je geen extra switches nodig. Ik heb laatste internet verbinding overmoeten leggen naar compleet andere kant van gebouw. Hiervoor is 190M kabel gebruikt. setup van modem - 80M - switch - 80M - switch - rest van netwerk verlies 0,0 op snelheid van het internet.
2) zie boven gebruik 3/4 buis
3) gebruik gewoon de standaard UTP kabel en leg deze gewoon in een PVC pijp, graven moet je toch als je het in de grond wil leggen. Tevens metten tip trek 2kabels ga je nooit spijt van krijgen.
Had dan een KPN rack gekochtMisteRMeesteR schreef op maandag 18 februari 2013 @ 20:42:
De patchkast heeft ook al een naam: De Telefooncel. Sommige vrienden hadden al het idee om PTT groene verf te kopen voor me.
Voor mijn eindwerk op school heb ik besloten ons huidige "netwerk"aan te pakken en te verbeteren.
Momenteel is het een combinatie van wireless en bekabeld maar er moet vooral een groot deel extra bekabeling bijkomen.
Momenteel ziet het er als volgt uit:

Problemen die we hier vooral hebben is de slechte wifi ontvangst en snelheid op de 2e verdieping door de betonnen muren en vloeren die het signaal afzwakken.
Ook de grote hoeveelheid data die overal verspreid staat opgeslagen is een grote ramp. Als we snel iets moeten zoeken zijn we makkelijk al een 15min bezig ...
Dit wil ik helemaal anders zien, er zal nieuwe bekabeling komen (Cat 5e), een extra access point en een NAS zodat al onze data centraal staat.

Ik heb ook al redelijk wat gelezen hier op dit topic en naar de vorige posts gekeken en ik moet zeggen dat er een hele boel mooie dingen tussen zitten.
Het 2e hands stukje "Vraag en Aanbod" heb ik ook goed in de gaten gehouden de laatste weken en zo heb ik toch al een switch gevonden die aan mijn eisen voldoet.
De HP Procurve 1800-24G - 24 poorten Manageable Gigabit switch.
Ook is er een Zywall USG 20 firewall onderweg die dienst zal doen als Router, DNS, DHCP, NAT en VPN server voor remote acces naar de NAS toe.
Een patchkast was me iets te duur voor wat het moet doen, dus ben ik er zelf aan beginnen knutselen en ben momenteel al tot dit gekomen:

Zoals je kan zien moet er nog 1 plank inkomen voor de firewall op te zetten, maar dit wordt normaal morgen/zaterdag gedaan. Wat op de foto niet is te zien, is dat er achter de switch een stekkerblok is vastgemaakt zodat ik ook geen slordige indruk maak met stroomkabels.
Bij de switch zelf waren geen brackets meer aanwezig en omdat er een fan aan de zijkant zit, heb ik besloten hem dan zo op te hangen zodat er genoeg airflow is (ipv plat tegen de zijkant te plaatsen).
Van zodra deze helemaal in orde is kan ik hem gaan bevestigen en kabels beginnen leggen :-)
Ondertussen heb ik dan ook al eens nagedacht over de layout van de "patchkast" en deze zou er ongeveer zou gaan uitzien.

Uit de vorige topics heb ik dan een zeer goedkope webshop gevonden in Duitsland (letts-sell) die goedkope netwerkproducten levert. Dus hier heb ik dan ook al een bestelling geplaatst voor de kabels, pluggen, wandcontactdoosjes enz.
Dus nu ben ik momenteel nog aan het wachten op de firewall om alles te plaatsen en kabels te beginnen leggen
Dit was het voorlopig voor mijn 1e post ivm "mijn thuisnetwerk", laat maar weten wat jullie er van vinden en of waar ik al de mist ben in gegaan ;-)
Patchkast leuk bedacht, maar het had (denk ik, of je had stuk hout nog liggen) goedkoper gekunt van de KEA, LackRack
Ben wel benieuwd naar aanleg en resultaat in praktijk
Uhm waarmee heb je het getekent? Het zijn geen visio icoontjes
En als ik zelf iets in elkaar steek heb ik er meer voldoening van ;-)
Nu ben ik begonnen met wandcontactdoosjes op te hangen en kabels te leggen. Morgen zal ik nog een paar foto's posten met het huidige resultaat.
Het teken programma is eigenlijk webbased en het heet Gliffy (30 dagen gratis en dan betalend indien je je tekeningen privé wil houden).
http://www.gliffy.com/
Het biedt in de basis ondersteuning voor allerlei tekeningen (basis en businnes netwerken, grondplan, ...)
Normaal gebruik ik Diagram.ly, maar die kan de verbindingen/lijntjes niet zo mooi 'routen' met bochten en zo
Hier heb ik een aansluitpunt met stopcontact geplaatst voor het draadloos access point voor op de bovenverdieping. Ineens 2 aansluitingen voorzien (je weet nooit voor later).

Al een aantal kabels getrokken maar nog niet aangesloten.

Kabels gestript.

Voor de 1e keer met een LSA tool gewerkt, het zag er moeilijker uit dan het uitvoeren zelf. De kracht die je moet zetten is zo goed als te verwaarlozen.

Dan een kabelgoot aangebracht onder mijn bureau. 2x stopcontact, 2x LAN, 1x LAN (komt een VLAN op) en TV/Radio. De VLAN op de 1 alleenstaande aansluiting zal dienen voor PC's die ik ter reparatie krijg. Zo blijf mijn thuisnetwerk gespaard van mogelijk virussen, malware of andere zaken die mogelijk op de PC aanwezig zouden kunnen zijn.

De 2 afdekplaatjes hebben een andere kleur, dit stoort mij niet zo erg aangezien ze toch verstopt zitten onder mijn bureau. Ik kan het ook zien als een extra aandachtspunt om mij niet te vergissen met de LAN-VLAN aansluiting.

Kabels aangesloten op de wandcontactdoosjes en de kabels al voor een groot deel mooi gebundeld op de balk.

Ook de geïmproviseerde patchkast heb ik al een plaatsje gegeven in de berging. Hier zullen alle kabels van de bovenverdieping op toekomen.

Voorlopig zal het zo even blijven staan aangezien ik donderdag pas terug een dag vrij ben om er aan verder te kunnen werken.
Sorry voor de beknopte besprekingen maar het was een drukke dag en ik had niet veel fut meer om nog meer tekst te verzinnen. Ik heb mezelf nog verplicht deze post te maken vooraleer ik ga slapen, dus bij deze is dit gebeurt en zoek ik mijn bed op.
Tot de volgende (wrs donderdag)
de vriendin en ik zijn aan het bouwen en binnekort wordt elektriciteit + netwerk gelegd. De indeling ervan zal er als volgt uitzien.
- Woonkamer: 5 utp aansluitingen
- Kinderkamer 1: 2 utp aansluitingen
- Kinderkamer 2: 2utp aansluitingen
- Slaapkamer: 2 utp aansluitingen
- Zolder: 2 utp aansluitingen
Kom ik in totaal op 13 utp aansluitingen. Deze komen allemaal in de garage uit waar ook de draadloze router/modem van telenet zal staan.
Ik ben ook van plan om een synology rackstation aan te schaffen. Ik wil dit alles mooi wegwerken in een soort van wandkast maar heb geen idee welk materiaal ik hiervoor het best aanschaf en wat goed samenwerkt.
Eerst dacht ik om een wandkast te kopen, hierin de rackstation in te bouwen en ook een switch met een 20 tal poorten in te bouwen. Maar blijkbaar wordt een switch daar niet ingebouwd maar wel een patchpanel. Of ben ik mis ?
Kunnen jullie mij wat raad geven ? Bedoeling is om alles mooi weg te werken. De synology rackstation nas is zo goed als een zekerheid, er moet ook voldoende plaats zijn in de wandkast om hiervoor ook binnen een paar jaar een expansion unit te kunnen plaatsen in geval van opslagtekort.
Graag jullie mening. Dank!
Beide wordt daar ingebouwd.Rebbelx schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 14:26:
Eerst dacht ik om een wandkast te kopen, hierin de rackstation in te bouwen en ook een switch met een 20 tal poorten in te bouwen. Maar blijkbaar wordt een switch daar niet ingebouwd maar wel een patchpanel. Of ben ik mis ?
Als je een wandkast neemt, let even op de diepte en of je synology daar in past.
Dus al je utp aansluitingen worden achteraan je patchpanel bevestigd en nadien via de front van je patchpanel verbonden met je switch ? Je kan toch gewoon je utp aansluitingen direct bevestigen op je switch of ben ik mis ?CyBeR schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 14:38:
[...]
Beide wordt daar ingebouwd.
Als je een wandkast neemt, let even op de diepte en of je synology daar in past.
Maar met een patchpaneel heb je de mogelijkheid om extra kabels te trekken maar ze nog niet aan te sluiten op de switch.
Zo is de kabel al aanwezig voor wanneer je hem denkt nodig te hebben (vb: Aansluiting in de kinderkamer maar momenteel is er nog geen computer aanwezig --> Waarom zou je hem dan al aansluiten met het internet).
Natuurlijk kan je ook die losse kabel in je kast laten toekomen en deze pas in de switch steken wanneer je hem nodig hebt.
Jij moet wel de keuze maken natuurlijk, het is meer een keuze van "wat vind ik het mooist"
Maar het is niet zo dat wanneer je een utp kabel van je telenetmodem aansluit op deze patchpanel alle poorten op dat moment voorzien zijn van internet indien je er een apparaat mee zou verbinden ? Dat is veronderstel ik enkel mogelijk via een switch ?!Toon-VA schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 15:00:
Dit kan je inderdaad doen.
Maar met een patchpaneel heb je de mogelijkheid om extra kabels te trekken maar ze nog niet aan te sluiten op de switch.
Zo is de kabel al aanwezig voor wanneer je hem denkt nodig te hebben (vb: Aansluiting in de kinderkamer maar momenteel is er nog geen computer aanwezig --> Waarom zou je hem dan al aansluiten met het internet).
Natuurlijk kan je ook die losse kabel in je kast laten toekomen en deze pas in de switch steken wanneer je hem nodig hebt.
Jij moet wel de keuze maken natuurlijk, het is meer een keuze van "wat vind ik het mooist"
Dit klopt helemaal.Rebbelx schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 15:02:
[...]
Maar het is niet zo dat wanneer je een utp kabel van je telenetmodem aansluit op deze patchpanel alle poorten op dat moment voorzien zijn van internet indien je er een apparaat mee zou verbinden ? Dat is veronderstel ik enkel mogelijk via een switch ?!
Een switch zal alle poorten van internet voorzien indien jij er een UTP kabel instopt van de Telenet modem (ik hou hier even rekening met BASIC netwerken en geen VLAN).
Een patchpaneel is meer een "doorluspaneel", hier laat je alle kabels van je huiskamers op toekomen en je kiest zelf welke je doorlust naar da switch. (Elke poort staat op zichzelf en wordt intern niet doorgestuurd)
Correct. Patchpanels zijn ook een maatregel om de boel netjes te houden, niet om iets te laten werken.Rebbelx schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 14:55:
[...]
Dus al je utp aansluitingen worden achteraan je patchpanel bevestigd en nadien via de front van je patchpanel verbonden met je switch ? Je kan toch gewoon je utp aansluitingen direct bevestigen op je switch of ben ik mis ?
Typisch gezien verbind je een wcd met een patch panel en daarna de wcd met je apparaat en de patch panel met de switch. Zo heb je alle infra al vantevoren gelegd en kun je die in gebruik nemen op het moment dat dat nodig is. En op dat moment besluit je ook waarvoor: zet je er je LAN op of gebruik je de aansluiting bijvoorbeeld voor telefonie. (En dan VoIP of analoog, etc.)
Deze kabels die je achteraan aansluit op de patchpanel, zijn deze altijd gestript of is het mogelijk om deze ook met zo een plugToon-VA schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 15:09:
[...]
Dit klopt helemaal.
Een switch zal alle poorten van internet voorzien indien jij er een UTP kabel instopt van de Telenet modem (ik hou hier even rekening met BASIC netwerken en geen VLAN).
Een patchpaneel is meer een "doorluspaneel", hier laat je alle kabels van je huiskamers op toekomen en je kiest zelf welke je doorlust naar da switch. (Elke poort staat op zichzelf en wordt intern niet doorgestuurd)
http://upload.wikimedia.o...g/220px-Rj45plug-8p8c.png
aan de achterkant van de patchpanel te koppelen aangezien ik niet echt veel netwerkkennis heb.

Hier nog even een grafisch voorbeeld van hoe het eruit ziet.
- Je hebt de gebruikers die hun UTP kabel hebben aangesloten op een wandcontactdoos.
- Deze wandcontactdoos is via een UTP kabel verbonden op het patchpaneel.
- Alle uitgangen van deze wandcontactdozen op het patchpaneel moeten worden aangesloten op de switch indien ze willen kunnen communiceren via het netwerk
- En dan heb je nog 1 UTP kabel nodig van de switch naar je modem om op het internet te kunnen.
Deze zijn altijd gestript, ik heb nog geen enkel patchpaneel tegengekomen dat dit ondersteund met een RJ45 stekker.Rebbelx schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 15:14:
[...]
Deze kabels die je achteraan aansluit op de patchpanel, zijn deze altijd gestript of is het mogelijk om deze ook met zo een plug
http://upload.wikimedia.o...g/220px-Rj45plug-8p8c.png
aan de achterkant van de patchpanel te koppelen aangezien ik niet echt veel netwerkkennis heb.

Hier even een voorbeeld van hoe het er uitziet aan de andere kant van het patchpaneel
[ Voor 5% gewijzigd door Toon-VA op 05-03-2013 15:23 ]
Is zoiets moeilijk aan te sluiten op een patchpanel of is dat enkel kwestie van de juiste kleurtjes met elkaar te verbinden ?Toon-VA schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 15:20:
[...]
Deze zijn altijd gestript, ik heb nog geen enkel patchpaneel tegengekomen dat dit ondersteund met een RJ45 stekker.
[afbeelding]
Hier even een voorbeeld van hoe het er uitziet aan de andere kant van het patchpaneel
De kleurcode's staan aangegeven op de aansluiting in het patchpaneel, je moet dus enkel de juiste kleur van kabel verbinden met de kleur die overeenkomt op het patchpaneel.
Je koopt best wel een LSA tool om hem makkelijk in de houder te klikken (niet duur)

Deze tool knipt de kabel ook meteen af zodat er geen overtollige kabel achterblijft.
Hier ook nog een filmpje:
[ Voor 6% gewijzigd door Toon-VA op 05-03-2013 15:33 ]
Meestal gebruik je voor vaste aansluitingen stugge kabel (met een harde kern) en hier kan je niet zo makkelijk utp plugjes aanzetten (kan wel maar is vaak minder betrouwbaar). Daarom eerst een patchpanel en dan met flexibele draad een verbinding naar de switch.Rebbelx schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 14:55:
[...]
Dus al je utp aansluitingen worden achteraan je patchpanel bevestigd en nadien via de front van je patchpanel verbonden met je switch ? Je kan toch gewoon je utp aansluitingen direct bevestigen op je switch of ben ik mis ?
Was

Is nu

UPC modem staat op het kastje ivm ontvangst. Dit was sowieso nodig om ruimte te maken voor de NAS. Betreft een Synology 212J
"Never argue with a fool. He will only drag you down to his level and beat you on experience."
Je kan ze direct op switch prikken. Moet je wel de juiste kabel hebben!Rebbelx schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 14:55:
[...]
Als er een hard plastic in het midden heb word rj45 erop dicht knijpen wat lastiger.
http://i46.tinypic.com/24lvbs9.jpg
Verder met patch paneel oogt het een stuk netter.
Mr_gadget en sloth waren wij al voor

[ Voor 3% gewijzigd door RobbyTown op 06-03-2013 14:32 ]
Ik heb een DS1812+ en ga een 9U wandkastje ophangen. Hoe gaat het bij jou met de temperatuur van je NAS in zo'n kleine ruimte?Jarlian schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 14:20:
Update van eerdere post ivm vraag Synology een paar posts terug:
....
Heb je nog extra fan's in de kast gemonteerd, of hem gewoon standaard gehouden?
Kleine tussenstand:
Heb al een tijdje niets meer gereageerd maar leef nog
Kleine tussenstand:

de "tv" muur
rechts en links halverwege komen 2 wandlampjes
rechts en links onder dubbele stopcontacten

Dit is een 2e "TV-plek" mocht de TV ooit verzet worden naar een andere muur
1x CAI doos
1x UTP doos
4x stopcontact

ingezoomd op de "TV-plek"
5 stopcontacten
2 dozen voor UTP
1 doos voor CAI
Op de hele vloer komt nog vloerverwarming en 8 cm afsmeervloer
[ Voor 78% gewijzigd door -_- op 06-03-2013 23:20 ]
ik heb 2 blokken van 4 gemaakt. Zou net naast elkaar moeten passen...Bartjezz schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 08:18:
@ -_-: Check eens hoe dicht je die 4-voudige afdekraampjes tegen elkaar krijgt... Misschien moet je gaan zagen!
Normaal heb je ongeveer 1 a 1,5 cm nodig naast je doos voor een afdek raam.
Situatie nu is alles draadloos en hopenloos dus daarom alles bedraad nu!.
Elke kamer 2 utp aansluitingen en de woon kamer 4 ivm toekomst plannen met Itv.
Omdat ik een nas wil plaatsen wegens het hebben van een samsung smart tv wil ik minimaal Gbit dus cat6,
Nu met mijn zoektocht naar cat6 kabel stuit ik op deze duitse webshop iemand daar mee bekend ? http://www.premium-cable.de
Scheelt toch dik 35 euro met in nederland ? voor cat6 op 305M.
http://www.premium-cable....m-Spule-grau_p7008_x2.htm
Is deze misschien wat:Jan-man schreef op zondag 10 maart 2013 @ 23:23:
Die had ik ook al gevonden inderdaad maar geen cat6 op rol helaas. En de Cat5e die hun aanbieden hebben slechte reacties wat betreft Gbit over lengtes meer dan 20M wat hier ruim nodig is.
http://www.allekabels.nl/index.php
Voor mijn nieuwe huis ben ik ook aan het kijken hoe ik een bekabeld netwerk kan gaan aanleggen. We gaan alle elektra vervangen, dus een mooie gelegenheid om ook COAX en UTP goed neer te leggen.
Mijn vraag is eigenlijk: hoeveel meter (cat6 shielded) UTP kabel heb ik ongeveer nodig voor deze opstelling (in volgorde van aansluiten):
Woonkamer begane grond
Ziggo kabel ingang
Meterkast begane grond
Ziggo Modem
Sitecom Wireless Router
Nieuw aan te schaffen 10 poorts gigabit switch
Begane grond
Wandcontactdoos met 2 uitgangen (voor TV en 1 ongebruikt)
Slaapkamer 1e etage
Wandcontactdoos met 2 uitgangen (voor TV en 1 ongebruikt)
Kantoor 1e etage
Wandcontactdoos met 4 uitgangen (2 WCD's dus) (voor PC, printer, laptop en 1 ongebruikt)
bijkamer 1e etage
Wandcontactdoos met 1 uitgang (1 ongebruikt)
Zolder
Wandcontactdoos met 1 uitgang (1 ongebruikt)
Iemand een idee? Het huis heeft een oppervlakte van 140m2, plafondhoogte van 2m50 en een breedte van 7m (ongeveeer). Of heeft iemand een idee hoe ik dit kan opmeten?
Heb je geen bouwkundige tekening van het huis? Is op schaal, kopie maken en intekenen en lengte opmeten.goldcard schreef op maandag 11 maart 2013 @ 13:59:
Hallo iedereen,
Voor mijn nieuwe huis ben ik ook aan het kijken hoe ik een bekabeld netwerk kan gaan aanleggen. We gaan alle elektra vervangen, dus een mooie gelegenheid om ook COAX en UTP goed neer te leggen.
Mijn vraag is eigenlijk: hoeveel meter (cat6 shielded) UTP kabel heb ik ongeveer nodig voor deze opstelling (in volgorde van aansluiten):
Iemand een idee? Het huis heeft een oppervlakte van 140m2, plafondhoogte van 2m50 en een breedte van 7m (ongeveeer). Of heeft iemand een idee hoe ik dit kan opmeten?
Of je moet iemand kennen die het ff in Autocad zet.
[ Voor 91% gewijzigd door DeBaroN op 11-03-2013 14:14 ]
- waar je meterkast zit;
- waar het stijgpunt zit;
- of je 1 kabel naar de andere verdiepingen voert en hem vervolgens op een switch aansluit richting je dozen op die verdieping, of toch elke aansluiting apart vanaf een centrale switch laat komen;
- of je enkele of dubbele aansluitpunten neemt;
- etc, etc.
In het algemeen is er dus weinig over te zeggen. Ik heb bij mij in een woning van 160 m2 met in de meeste kamers 2 dubbele aansluitingen en een redelijk centraal gelegen switch ongeveer 200 m kabel weggelegd. En dan kon ik naar de BG maar 1 kabel leggen, omdat ik daar niet meer kabels kon doorvoeren. Anders was het waarschijnlijk nog 50m extra geweest. Het is niet nodig en waarschijnlijk wordt 75% van de aansluitingen nooit gebruikt, maar als je nu alles opnieuw laat stuccen, dan is het vanuit indelingsflexibiliteit wel het mooiste om het nu gelijk mee te nemen.
Het is dus maar zo gek als je het zelf wilt maken. Ik denk dat een ander het met 50m ook prima naar z'n zin had kunnen aanleggen. Zoals Baronruud zegt; even een paar tekeningen (of schetsen) maken, kijken hoe je kabeltrace's zouden kunnen lopen en dat bij elkaar optellen.
Wanneer ik even mee tel kom ik op een benodigde 12 poorten.goldcard schreef op maandag 11 maart 2013 @ 13:59:
Meterkast begane grond
Ziggo Modem
Sitecom Wireless Router
Nieuw aan te schaffen 10 poorts gigabit switch
Dan kom je denk ik uit op een 16 poorts switch, bij mijn weten zijn die er niet voor 10 of 12 poorten.
Daarnaast mis ik telefoons. Het kan zijn dat je DECT hebt; maar als je ooit wil overstappen naar VOIP telefoons of bedrade telefoons dan heb je geen uitbereidingsruimte meer in de kamers.
Nog enkele wandcontactdoosjes geplaats en bekabel (verdieping 1 en 2 is momenteel klaar).
Dan begonnen aan het patchpaneel te bekabelen.

De voorlopige bekabeling met de switch (verdieping 1 en 2 hebben nu internet), alles voor de benedenverdieping is voor de komende weken.

Geel = Telenet modem / Rood = Intern netwerk (DHCP - NAT - Firewall) / Groen = Accepoint (Momenteel enkel AP op de bovenverdieping)

Ook alle kabels nu netjes opgeruimd en op de balk bevestigd, dit maakt het makkelijker voor mij als ik er toch nog eens moest komen om problemen op te lossen.

Nu ben ik nog aan het wachten op de verkoop van mijn Zywall USG 20 en dan de aankoop van een USG 100, momenteel heb ik een geïnteresseerde persoon dus het kan snel gaan ;-)
Wat staat er nu nog op de planning:
- Bekabelen benedenverdieping
- Plaatsen wandcontactdozen
- Aankoop Router / Firewall
- Aankoop NAS
- Finetunen
Heeft er hier iemand een paar gebruiksvriendelijke tools om je netwerksnelheid (geen speedtest van je ISP) te testen tussen 2 pc in je netwerk? Ik zou willen kijken of ik alles zo een beetje goed heb aangesloten en ik mijn Gigabit snelheid haal.
Het is op zich niet zo heel moeilijk te maken hoor, een paar houten plankjes en metalen hoeken en je bent al voor 50% klaarVerwijderd schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 17:37:
[...]
Allemachtig, weet je wel hoe onmoedigend jouw "geïmproviseerde patchkast" is voor wie hier naar uitvoerbare ideeën zoekt??
Edit: Nu wil ik eens volgens de regels van Tweakers spelen en dan krijg ik nog geen afbeeldingen te zien (ik heb een kleine en grote versie geupload van de prentjes en als tumbnail aangeboden met hun code volgens de FAQ).
http://gathering.tweakers.net/forum/faq/forumsurvival#images
"

[ Voor 7% gewijzigd door Toon-VA op 12-03-2013 20:13 ]
Roelf558, ik ga eigenlijk alleen uit van de uitgaande porten. Is dat een misrekening? Ben nog niet zo thuis in de wereld van switches...Roelf558 schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 15:51:
[...]
Wanneer ik even mee tel kom ik op een benodigde 12 poorten.
Dan kom je denk ik uit op een 16 poorts switch, bij mijn weten zijn die er niet voor 10 of 12 poorten.
Thnx voor alle tips! Ik ga inderdaad de plattegrond van het huis 'misbruiken' om kabels te tekenen en op te meten.HvB83 schreef op maandag 11 maart 2013 @ 14:33:
Het is dus maar zo gek als je het zelf wilt maken. Ik denk dat een ander het met 50m ook prima naar z'n zin had kunnen aanleggen. Zoals Baronruud zegt; even een paar tekeningen (of schetsen) maken, kijken hoe je kabeltrace's zouden kunnen lopen en dat bij elkaar optellen.
Goed opletten met die benaming.
Want wat je daar noemt bestaat volgens mij niet. Bedoel je FTP of STP kabel?
Nieuwe naamgeving zou: F/UTP en U/FTP zijn.
[ Voor 35% gewijzigd door Ultraman op 13-03-2013 10:19 ]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
iperfToon-VA schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 20:09:
[*knip*]
Heeft er hier iemand een paar gebruiksvriendelijke tools om je netwerksnelheid (geen speedtest van je ISP) te testen tussen 2 pc in je netwerk? Ik zou willen kijken of ik alles zo een beetje goed heb aangesloten en ik mijn Gigabit snelheid haal.
[*knip*]
Luctor et Emergo || specs
Je moet ook nog 2 apparaten met je switch verbinden.goldcard schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 20:31:
[...]
Roelf558, ik ga eigenlijk alleen uit van de uitgaande porten. Is dat een misrekening? Ben nog niet zo thuis in de wereld van switches...
Je Ziggo Modem sluit je aan op de switch, kost 1 poort.
Ook je Sitecom Wireless Router sluit je aan op de switch, kost ook 1 poort.
Ik vind het echt heel leuk dat je laat zien hoe je het aanpakt! Ikzelf zit nu te denken ga ik dit ook doen. Ik heb het spul al een jaar liggen. Heb je die maten van die patchkast gevonden? Want ik heb zelf een 10 inch patchpaneeltje (tenminste dat denk ik
Daarnaast. Ondanks dat het een betaalbaar alternatief is vind ik deze 'wat minder' afgewerkt. Sorry, ik werk veel met hout en ik zie gewoon dat het veel netter kan. Wat ik zie is dat je het goed hebt gedaan om je patchpaneel niet aan je MDF te schroeven. MDF houdt totaal niets vast door haar structuur. Onder je patchpaneel zit je switch die je met 6 boutjes hebt vastgeschroefd.
Als je nou over de hele hoogte van je patchkast een houten balk zet (of van die 19 inch oren die je kunt krijgen bij de pro audio boer) dan ziet het er 10 keer netter en steviger uit. Dan kun je alle apparaten op dezelfde manier monteren. Als je nog servertjes oid ophangt dan kun je altijd aan het achtereind van je nog van die haakse beugeltjes zetten.
http://www.totusoft.com/lanspeed.htmlToon-VA schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 20:09:
[...]
http://www.totusoft.com/lanspeedserver.html
Ja, ik ben er ook niet 100% tevreden van maar voorlopig zal het zo blijven staan. Als ik ooit een versie 2 of in mijn eigen huis een soort gelijk systeem maak dan zal het er anders uitzienBlackWhizz schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 14:00:
[...]
Ik vind het echt heel leuk dat je laat zien hoe je het aanpakt! Ikzelf zit nu te denken ga ik dit ook doen. Ik heb het spul al een jaar liggen. Heb je die maten van die patchkast gevonden? Want ik heb zelf een 10 inch patchpaneeltje (tenminste dat denk ik) maar ik kan daar de officiele maten niet van vinden. Hoe diep moet je zoiets maken?
Daarnaast. Ondanks dat het een betaalbaar alternatief is vind ik deze 'wat minder' afgewerkt. Sorry, ik werk veel met hout en ik zie gewoon dat het veel netter kan. Wat ik zie is dat je het goed hebt gedaan om je patchpaneel niet aan je MDF te schroeven. MDF houdt totaal niets vast door haar structuur. Onder je patchpaneel zit je switch die je met 6 boutjes hebt vastgeschroefd.
Als je nou over de hele hoogte van je patchkast een houten balk zet (of van die 19 inch oren die je kunt krijgen bij de pro audio boer) dan ziet het er 10 keer netter en steviger uit. Dan kun je alle apparaten op dezelfde manier monteren. Als je nog servertjes oid ophangt dan kun je altijd aan het achtereind van je nog van die haakse beugeltjes zetten.
Maar het hangt dan ook in de berging, tussen de verwarmingsketel en de wasmanden, dus het moest er ook niet super uitzien (elk bezoek dat je daar maakt is nog geen 2min)
De afmetingen van de kast heb ik zelf zo een beetje gekozen, ik heb de afmetingen van 1U genomen en deze opgeteld voor de plaatsen die ik ongeveer nodig zou hebben. Het papier met de exacte afmetingen ligt thuis maar ik zal het vanavond/morgen online zetten. (kort uit het hoofd dacht ik 48,5 cm breed en 25 cm hoog - diepte weet ik niet meer)
Iperf en Jperf zal ik eens bekijken en hopelijk vallen de snelheidsresultaten mee
Edit:
Even op wikipedia gaf me deze informatie:
Rack Unit (U)
Racks are divided into regions, 1.75 inches (44.45 mm) in height, within which there are three complete hole pairs in a vertically symmetric pattern, the holes being centered 0.25 inches (6.35 mm), 0.875 inches (22.23 mm), and 1.5 inches (38.10 mm) from the top or bottom of the region. Such a region is commonly known as a U, for "unit", or in German "HE" (for Höheneinheit) and heights within racks are measured by this unit. Rack-mountable equipment is usually designed to occupy some integer number of U. For example, an oscilloscope might be 4U high, and rack-mountable computers are most often 1U or 2U high. A blade server enclosure might require 10U.
Occasionally, one may see fractional U devices such as a 1.5U server, but these are much less common. 1.5U servers have more airflow, less noise and better cooling than 1U servers, and are still more space-efficient than 2U servers.[8]
The height of a rack can vary from a few inches, such as in a broadcast console, to a floor mounted rack whose interior is 45 rack units (78.75 inches / 200 centimetres) high. Many wall-mounted industrial equipment enclosures have 19-inch rack rails to support mounting of equipment.
[ Voor 23% gewijzigd door Toon-VA op 13-03-2013 15:16 ]
Ik ging er eigenlijk vanuit dat ik de router aansluit op het modem en daarna de switch koppel aan de router? Dit 'kost' dan inderdaad wel één poort.Roelf558 schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 13:20:
[...]
Je moet ook nog 2 apparaten met je switch verbinden.
Je Ziggo Modem sluit je aan op de switch, kost 1 poort.
Ook je Sitecom Wireless Router sluit je aan op de switch, kost ook 1 poort.
http://wiki.eth0.nl/index.php/LackRack ? Low-cost en gelakt dus enigszins waterdichtToon-VA schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 15:11:
Als ik ooit een versie 2 of in mijn eigen huis een soort gelijk systeem maak dan zal het er anders uitzien
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi
www.google.nl
Sorry voor de late reactie. Sinds dat dit topic meer een kroegtopic is kijk ik niet zo vaak meer. Ik heb alles standaard gehouden. De patchkast heeft genoeg naden, kieren en vensters om wame lucht af te voeren. De metalen behuizing en de nas zelf voelen totaal niet warm aan. Dus geen probleem.HvB83 schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 17:10:
[...]
Ik heb een DS1812+ en ga een 9U wandkastje ophangen. Hoe gaat het bij jou met de temperatuur van je NAS in zo'n kleine ruimte?
Heb je nog extra fan's in de kast gemonteerd, of hem gewoon standaard gehouden?
"Never argue with a fool. He will only drag you down to his level and beat you on experience."
2 Woon kamer
2 Logeer/computer kamer
4 in de Meter kast voor als er hier eindelijk eens Vdsl komt en ik over kan gaan op Interactieve tv. Dan kan ik direct de 4 poorten van de modem door patchen.
Heb de Cat6 besteld bij netwerkproducten.com. Reden hiervoor is de zekerheid van 100% koperen kabel.
De 2 * 24 poorts patch panel heb ik van een Tweaker overgenomen
De patch kabels 0,5m en de wand contact doosjes heb ik bij lets-sell.de vandaan.
Alles komt boven in de meterkast binnen waar de switch en patchpanel komen samen met nas waar ik nog naar aan het kijken ben.
Tevens weet ik ook nog niet voor welke switch ik moet gaan dus daar ben ik ook nog mee bezig om uit te zoeken welke het beste is voor mijn doeleinden.
https://www.dropbox.com/s...2013-03-22%2021.13.22.jpg
https://www.dropbox.com/s...2013-03-22%2019.41.27.jpg
https://www.dropbox.com/s...2013-03-22%2019.41.32.jpg
https://www.dropbox.com/s...2013-03-22%2019.43.59.jpg
https://www.dropbox.com/s...2013-03-22%2019.48.20.jpg
https://www.dropbox.com/s...2013-03-22%2019.58.06.jpg
Het muurdoosje heeft 2 uitgangen, waarvan ik er nu maar eentje gebruik. Zou graag nog een kabel trekken, en dan ook de 2e gebruiken. Maar gaat dat lukken met het huidige doosje? Het lijkt wel alsof de poortjes zijn doorverbonden o.i.d.

Nou, probeer als eerste eens uit of die andere poort het ook doet...ThinkPadd schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 14:53:
Het muurdoosje heeft 2 uitgangen, waarvan ik er nu maar eentje gebruik. Zou graag nog een kabel trekken, en dan ook de 2e gebruiken. Maar gaat dat lukken met het huidige doosje? Het lijkt wel alsof de poortjes zijn doorverbonden o.i.d.
Maar het lijkt er sterk op dat vier van de acht aders naar de ene, en vier naar de andere poort toegaan. Dat is de gebruikelijke truc om met 1 UTP kabel twee poorten aan te sluiten - maar dan wel voor max. 100Mbit snelheid. Wil je (ooit) gigabit, dan heb je 1 UTP kabel (8-draads) nodig per poort.
Maar: hoe is de andere kant van de kabel aangesloten? Is dat gewoon een 8-pins connector of zo?
Aan de andere kant zit gewoon een RJ45 netjes op de goede adervolgorde geknepen.
Volgens mij gaat gigabit dan sowieso niet lukken met dit doosje.
Zijn er ook lokale winkels waar ik een goede inbouw doos kan kopen? Op internet ken ik er genoeg, maar dan zit je incl. verzendkosten op 15 euro voor 1 doosje, en dat is toch wel een beetje veel.
Verwijderd
Alles is nu zover klaar dat ik alleen nog moet gaan doggen , patchen en de kabels erachter even netjes wegwerken.
VOOR

NA

Ombouw is gemaakt van 18mm MDF en alles mat zwart gespoten.
Nu de rest van de meterkast verder naar beneden afwerken ,zodat die er ook pico bello uitziet.
[ Voor 10% gewijzigd door jostefa op 06-04-2013 18:25 ]
Alles wat onder een "veilige" spanning valt is niet gebonden aan regels, dus het mag altijd.jostefa schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 18:21:
Staat er een max aantal kabels wat je door 19mm mag/kan trekken? De afstond is ongeveer 12 meter. Ik ben van plan om 2 cad6 kabels en 1 coax door een 19mm pijp te trekken.
Alleen denk ik niet dat het je gaat lukken, als jij erg lange bochten hebt dan geef ik je nog een kans, maar anders niet.
Dit topic is gesloten.
~~~[html]Dit topic is niet bedoeld voor kletsen maar voor het tonen van je nette LAN afwerking thuis. Slap kletsen kan je doen in <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1358515">de NT Kroeg</a>~~~[/html]