Het grote topic voor nette lan afwerking thuis deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 28 Laatste
Acties:
  • 860.200 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 18:33
Kun je de kabels niet vervangen voor goede kabel en waar nog geen kabel ligt een paar gaatjes boren zodat daar ook alles bekabeld is?

Het is even werk maar dan heb je het wel goed voor elkaar :)

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-09 15:01
fast-server schreef op zondag 09 december 2012 @ 23:39:
Kun je de kabels niet vervangen voor goede kabel en waar nog geen kabel ligt een paar gaatjes boren zodat daar ook alles bekabeld is?

Het is even werk maar dan heb je het wel goed voor elkaar :)
Ik mag het helaas niet doen... Ik was van plan om de lange kabel te vervangen maar hij gaat door allerlei hoeken en gaten, ik denk ook provisorisch aan elkaar gemaakt + allerlei plinten die ik weg zal moeten halen.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Door omstandigheden het KISS principe toegepast. Ik heb niet de ganse topic doorgenomen, maar ik vermoed dat ik hierdoor toch 1 van de simpelste en overzichtelijke netwerken heb.

De modem staat bij mijn huisgenoot in de kamer hiernaast direct verbonden via CAT5 met mijn router die net naast de modem staat. Voor de rest geen UTP meer voor mij, enkel 802.11n, en bij mijn speedtests merk ik niet echt een performantieverschil op. Naar WAN toe een minimum van 17000 kbs down en 2000 kbs up en op LAN een minimum van 100 mbs.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/x90uou8sve7o0o6/Screenshot_2012-12-10-04-38-29.png

Als bekabeling blijft dus enkel de voeding over. Diy heb ik op gelost door 2 stroomblokken van 4 contacten in daisy chain op mijn bureau te bevestigen.
Deze poweren
- laptop (dient als backup server/lan server/media center)
- tablet (proprietary USB connector)
- bluetooth toetsenbord tablet
- 3 GSM's (micro USB)
- camera (micro USB)
- Garmin Forerunner 410 (proprietary USB connector)

https://www.dropbox.com/s...2012-12-10%2001.59.18.jpg

Nu nog wachten op de evoluties in draadloos opladen zodat ook al die USB kabeltjes overbodig worden :9

Voordeel van deze setup is dat ze simpel overzichtelijk is en als de apparaten opgeladen zijn erg mobiel is. Bijkomend voordeel was dat we geen gat in de muur hoefden te boren.

https://www.dropbox.com/s...0physical%20-%20small.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarlian
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-01 16:50
@Earthian & Timmie1

Dit topic gaat om nette LAN afwerking thuis... Als je dan een schema post met een modem, wifi router en 5 draadloze apparaten... of je mag niks lostrekken om een oude telegraaf kabel te vervangen; Post het dan gewoon niet en ga je bureau opruimen ofzo...

"Never argue with a fool. He will only drag you down to his level and beat you on experience."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Jarlian
Dit is de toekomst van elke bedrade technologie. Nl. Draadloos gaan. Geen geklooi meer met boren, terug inwerken, wel een zo praktisch mogelijke oplossing voor connectiviteit met genoeg performantie. Ik stak mijn werk hierinm niet om nutteloze opmerkingen van jou te krijgenm ;aar om alternatieven voor de topic starter te bieden die hem hopelijk op deelvlakken van zijn probleem te kunnen helpen
Mijn ervaring ligt in bedrade en niet bedrade met o.m WAP en repeaters LAN-technologie en als jij vindt dat ik mijn ervaring hierover niet mag delen is dat jammer voor jouw en blijf je maar in de 20ste eeuw leven. Tot 2003 had ik een cisco 2600 router met daarop een 20 tal machines hangen,. Was leuk, ;aar een andere tijd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 15:39:
@Jarlian
Dit is de toekomst van elke bedrade technologie. Nl. Draadloos gaan.
Dat is wel de grootste onzin die ik recent gehoord heb.

Draadloos is niet betrouwbaar. Draadloos heeft bandbreedtebeperkingen omdat draadloos zich niet beperkt tot één fysiek medium maar een uitgezonden medium is. Je hebt dus inherent een limiet aan de hoeveelheid draadloze apparaten gebruikmakend van dezelfde frequentie in een gegeven fysieke ruimte. Plus er zijn maar zoveel frequentiebanden beschikbaar -- op een gegeven moment kom je in het domein van frequenties wat schadelijk is voor mens en dier -- waardoor je ook nog eens een limiet hebt aan de hoeveelheid verschillende technieken in een gegeven fysieke ruimte. En last but not least draadloze signaaloverdracht is extreem energieinefficient dus je verspilt nog hordes aan stroom ook.

Optisch is eerder de toekomst.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Eensch met de bovenstaande heren; dit hoort amper thuis in dit topic imo.

Draadloos blijft pauper tov bedraad leggen, plain and simple. Als je alleen maar WiFi capable apparaten hebt , tsja dan is het een ander verhaal.

Maar draadloos de toekomst?

Afbeeldingslocatie: http://cdn.memegenerator.net/instances/400x/28920176.jpg

Als jij mij kan overtuigen dat ik dezelfde snelheid + latency kan halen draadloos haal ik nu de post weg. Maar tot die tijd ;)

WiFi is een onderdeel van een LAN, niets meer, niets minder. Maar dit topic ging over het (mooi) afwerken van de LAN opstellingen thuis. En draadloze router met een hopeloos bureau past daar niet bij :)

[ Voor 18% gewijzigd door Notna op 11-12-2012 16:03 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince22
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:22
Hier eindelijk mijn schema voor thuis zoals ik het nu aan het aanleggen ben. Kabels liggen er, alleen nog afmonteren.
Voor de duidelijkheid: ik heb cat5e kabels+connectoren+patchpaneel gebruikt omdat ik dat voorhanden had en geen zin had honderden euro's uit te geven voor kabels + connectoren + patchpaneel CAt6 terwijl dit op de plank lag.
De HP 1410-16G switch zit in een Toten 10" patchkast met Digitus DN91512U patchpaneel.
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/2ytxlpt.jpg

Foto's volgen nog indien gewenst.

Oh en voor de duidelijkheid Bedraad > Wireless

[ Voor 4% gewijzigd door Vince22 op 11-12-2012 16:09 ]

Sowieso schrijf je zo! https://www.onzetaal.nl/taalloket/sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-09 16:02

painkill

Pain(k)(ill)

Tja, draadloos hoort wat mij betreft in elk thuisnetwerk thuis. Niet als primaire verbinding met het internet maar meer als aanvulling. Heb hier thuis ook heel wat apparaten draadloos verbonden met het internet, waaronder een camera, weegschaal, en televisies..

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@cyber
Beide zijn de toekomst. Optisch voor backbone, wireless voor de rest. Als je dit onzin noemt dan lul je maar verder uit je nek. Alle technologie heeft zijn toepassing en evolutie maar zoals het nu loopt zie ik optisch enkel nog richting verbindingen alla ISP-backbone en high=-end audio-visuele toepassing waar kwaliteit primeert over gebruiksgemak. Als we praten over gebruiksgemak en we zien de evolutie op vlak van 802.11n, 3G en 4G, sattelite apps zoals GPS zie ik weinig mogelijkheden voor optisch
Dit is eigenlijk het laatste wat ik hierover te vertellen heb tegen een flamende bende. Hier zie je me enkel nog terug voor de bij wijlen interessante reviews, niet om mijn 20 jaar + ervaring de grond in te laten boren door kortzichtige tweakers die meer nutteloos posten dan echte projecten opzetten en proberen de beste oplossing voor een specifiek probleem te vinden
mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Verwijderd schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 20:24:
@cyber
Beide zijn de toekomst. Optisch voor backbone, wireless voor de rest. Als je dit onzin noemt dan lul je maar verder uit je nek. Alle technologie heeft zijn toepassing en evolutie maar zoals het nu loopt zie ik optisch enkel nog richting verbindingen alla ISP-backbone en high=-end audio-visuele toepassing waar kwaliteit primeert over gebruiksgemak. Als we praten over gebruiksgemak en we zien de evolutie op vlak van 802.11n, 3G en 4G, sattelite apps zoals GPS zie ik weinig mogelijkheden voor optisch
Dit is eigenlijk het laatste wat ik hierover te vertellen heb tegen een flamende bende. Hier zie je me enkel nog terug voor de bij wijlen interessante reviews, niet om mijn 20 jaar + ervaring de grond in te laten boren door kortzichtige tweakers die meer nutteloos posten dan echte projecten opzetten en proberen de beste oplossing voor een specifiek probleem te vinden
mvg
Ik ken behoorlijk wat mensen die rood aan zullen lopen bij de opmerking "weinig mogelijkheden voor optisch". Schijnt een enorm goedlopende bedrijfstak te zijn, dat glasvezel-gebeuren.
Persoonlijk denk ik dat glasvezel en draadloos elkaar nooit zullen vervangen. Het zijn beide alternatieven voor koper, maar zullen nooit met elkaar concurreren. Het toepassingsgebied is niet hetzelfde.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-09 21:27

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

@cyber
mvg
GPS is iets heel anders, dat is eenrichtingsverkeer meestal. Er zijn nu al problemen met een volle ether, hoewel de technieken beter zullen worden zal het problematisch worden als straks iedereen gbit snelheden door de lucht wil halen.
Maar dit topic gaat over lan afwerking, hoe mensen een groot computerpark wat door het huis verspreid is met liefst een dikke nas erbij van een dikke netwerk infrastructuur voorzien. Een draadloze router neerzetten is een veel te makkelijke, beperkte oplossing voor de meeste echte tweakers :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

@cyber
mvg
Noem je mij nou een flamende bende? Ik ontken niet dat ik dat ook wel 's voor de lol doe maar ik dacht hier toch een prima onderbouwde post neergezet te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

CyBeR schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 21:31:
[...]

Noem je mij nou een flamende bende? Ik ontken niet dat ik dat ook wel 's voor de lol doe maar ik dacht hier toch een prima onderbouwde post neergezet te hebben.
Ik denk eerder dat meneer onzeker is en even moet aangeven "zoveel ervaring te hebben" waar wij snotneuzen nog wat van kunnen leren oid.

Maargoed, genoeg offtopic gelul denk ik zo :)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarlian
Vince22 schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 16:08:
Foto's volgen nog indien gewenst.
Foto's > nutteloze discussie over wireless of ethernet. Dus heel graag ;-) Laten we het ontopic houden folks.
mijn 20 jaar + ervaring.... etc etc
Earthian, ik begrijp je reactie niet aangezien ik nooit iets heb gezegd over wireless vs ethernet. Mijn punt is namelijk dat dit topic voor nette lan afwerking is.

Jij komt met dit plaatje en een schema met een wireless router, laptop, tablet en wat GSM's.
Afbeeldingslocatie: http://img717.imageshack.us/img717/904/20121210015918.jpg

Nu begrijp ik ten eerste niet wat er "net" aan is en ten tweede snap ik niet zo goed wat je er mee denkt te bereiken om te laten zien dat je 5 apparaten aan een draadloos netwerk hebt hangen. Oke het zal best goed werken maar wie heeft er tegenwoordig nu niet een draadloos netwerk thuis? Anyways... volgens mij zijn er genoeg tweakers met me eens. Laten we de wireless discussie aub voor wat het is.. Het draagt niet bij aan dit onderwerp.

"Never argue with a fool. He will only drag you down to his level and beat you on experience."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
Even een vraagje:

Ik moet nog een aantal 40x40mm kabelkokers en een 60x40 kabelkoker gaan bestellen om de CAT7 kabel weg te werken.

Ik heb nu de volgende 3 merken gevonden:
Canalit
OBO Betterman
Attema

Zit hier nog een beetje kwaliteit verschil tussen of zijn ze alle 3 gewoon OK?

Update:

Heb vandaag Attema kabelkoker KK besteld :)

[ Voor 10% gewijzigd door fast-server op 12-12-2012 20:09 . Reden: update ]

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:00
Na het hele topic doorgespit te hebben, zal ik ook maar eens posten:

Binnenkort verhuizen we van ons huidige appartement naar een bestaand huis (jaren 90) en ik wil al het netwerk gebeuren ook netjes weggewerkt hebben.

Ik heb al een 12 poorts shielded digitus patchpanel en wat inbouw wanddoosjes besteld (allebei cat6).
Maar ik zit nog in twijfel qua kabel wordt het cat6, cat6a of cat7. shielded / foiled of niet. Aangezien het in de muur komt wordt het vaste kern, dat weet ik al wel en met 100 meter kom ik wel uit.

Alleen het prijsverschil is nogal groot en ik kan niet goed beoordelen of goedkoop uiteindelijke duurkoop zal worden.

Heeft iemand verder nog tips qua winkels? Ik ben al bekend met allekabels.nl en wat duitse websites waar ik al links van voorbij zag komen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:19
Duitsland heeft sowieso voorkeur lijkt mij. Kabel is kabel, dus dat kan je ook prima uit Duitsland halen, scheelt flink in de prijs. Alleen wel goed opletten dat je goede kwaliteit kabel koopt, en geen pingpongbabipangpang kwaliteit©, zie ook Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels

Misschien dus handig om eerst een kleine batch te bestellen, en dan pas een grotere order ;) En let ook op wat er voor buizen in de muur zitten, zou zonde zijn als je degelijke kabel hebt, maar dat hij te lomp/stug is om door je muren te krijgen.

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 13-12-2012 12:03 ]

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:28
SiErRa schreef op donderdag 13 december 2012 @ 11:31:
Heeft iemand verder nog tips qua winkels? Ik ben al bekend met allekabels.nl en wat duitse websites waar ik al links van voorbij zag komen.
Ik heb alles bij www.netwerkproducten.com gehaald.
patchpanel, switch, cat6 kabel op rol, patchkabels, gereedschap alles.

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

[...]

Ik heb al een 12 poorts shielded digitus patchpanel en wat inbouw wanddoosjes besteld (allebei cat6).
Maar ik zit nog in twijfel qua kabel wordt het cat6, cat6a of cat7. shielded / foiled of niet. Aangezien het in de muur komt wordt het vaste kern, dat weet ik al wel en met 100 meter kom ik wel uit.

[...]
Je kunt voor een woonhuis gewoon unshielded nemen. Shielded/foiled is bedoeld als afscherming voor industriele toepassing waar hele zware hoogspanningskabels in de buurt van je netwerkkabels lopen. Aangezien je dit in woonhuizen niet tegen gaat komen lijkt het mij vrij onnodig (en een beetje duur) om shielded kabel te kopen. Ik heb zelf ook mijn netwerk voorzien van UTP en er liggen kabels in de buurt van electriciteitskabels en ik heb nergens last van en haal gewoon de volle Gbps snelheid (iperf op 950 Mbps).

Oftewel UTP is meer dan genoeg.

Luctor et Emergo || specs

• Vince22
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:22
Ik heb mijn patchpaneel bij www.Kab24.de gekocht. Prima service, binnen 3 dagen op de deurmat!

Patchkast, rangeerpaneel en stroom heb ik bij netwerkproducten.com gekocht. Alleen de eerste levering was het rangeerpaneel beschadigd in de verpakking en hadden ze een switch geleverd ipv de stroom.
Uiteindelijk wel goed gekomen.

[ Voor 25% gewijzigd door Vince22 op 13-12-2012 15:47 ]

Sowieso schrijf je zo! https://www.onzetaal.nl/taalloket/sowieso

• fast-server
http://www.amazon.de/gp/p...ef=oh_details_o00_s00_i06

76 euro inclusief de verzendkosten! kan geen Nederlandse shop tegen op!
Heb al 2x daar besteld en de aders zijn gewoon koper zoals het ook hoort.

• Jarlian

Voor zes tientjes zou ik er niet over nadenken... echter;
Cat7 heeft een nog striktere specificatie tegen crosstalk en ruis dan Cat6. Om dit te bereiken is er over de individuele kabelparen, en over de hele kabel bescherming aangebracht.
Dus eigenlijk is Cat 7 gewoon Cat 6 +shielding. En over die shielding werd hierboven als iets gezegd; Die is eigenlijk overbodig in thuis netwerken. Dus leuk voor de heb, maar twijfelachtig of je er ooit iets aan gaat hebben. Maar nogmaals; 60 euro voor 100m is ook geen geld.

[ Voor 34% gewijzigd door Jarlian op 13-12-2012 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 13:59
Zo jaloers op allle nette in de muur weg gewerkte installaties jammer dat dat bij mijn niet gaat lukken (Gewapend beton) had graag mijn stuff netjes in een centrale plaats afgemonteerd en vanuit daar verspreid.
Nu bevind alle apparatuur zich in een lang tv meubel

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:29
Ik heb (had, woon nu ergens anders) ook niet alles in de muur, maar met een paar kabelgootjes kom je een heel eind :) Tussen 2 kamers kun je vaak wel een gaatje boren en zelfs tussen verdiepingen is geen probleem mits je een boor hebt die lang genoeg is. Vooral als je een route kunt nemen die achter meubels loopt of onder radiatoren valt zo'n kabelgootje amper op.

Je moet dan misschien niet naar alles kamers in het huis 4 kabels willen trekken 'voor de toekomst' maar naar je HTPC / Interactieve Decoder / Smart-TV en PlayStation3 moet wel lukken, desnoods plaats je een simpel switchje zodat je over 1 kabel toch 4 of 7 apparaten aan kan sluiten :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
Ik heb nu een 8 poort layer3 netgear switch in mijn lange tv meubel liggen en dat werkt fantastisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Het nut van dat Layer3 ontgaat me even? Als je IPTV hebt snap ik VLAN's, maar Layer3? :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

lordgandalf schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 09:51:
Zo jaloers op allle nette in de muur weg gewerkte installaties jammer dat dat bij mijn niet gaat lukken (Gewapend beton) had graag mijn stuff netjes in een centrale plaats afgemonteerd en vanuit daar verspreid.
Tenzij de wapening zich direct onder het oppervlak bevindt hoeft gewapend beton geen probleem te zijn hoor.

Sleufje maken, pijpje erin, dichtplamuren. 't is alleen een kwestie van een goede boorhamer hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09 13:56

Ultimation

Het is als Appels en peren

Als ik dit topic zie dan zou ik echt willen dat ik 5 jaar verder in mijn leven was. Ik zou het wel weten hoor!

Chapeau voor de mensen die dit al hebben gerealiseerd. Ik blijf meelezen en ideeen op doen wanneer ik aan de beurt ben een DIK bedraad/draadloos netwerk aan te leggen. :D

MacBook Pro 2023 [14-inch, M2 Pro, 32GB RAM, 512GB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:28
lordgandalf schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 09:51:
Muur van gewapend beton?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Da's wel een punt trouwens, meestal zijn binnenmuren van huizen en appartementen niet van gewapend beton, maar van gewoon beton of soms zelfs een zwakker soort steen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03:09
Beter gewapend dan bewapend toch? :9

Maar idd in de muur zit toch alleen maar druk ipv trek, misschien lokaal bij de oplegging van het plafond door het oplegmoment een beetje trek. Misschien dat daar wel wat staal zit lijkt me. Hier en daar een klein netje, af en toe een staafje. :)

[ Voor 39% gewijzigd door Aardwolf op 14-12-2012 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-09 15:01
Bij deze even een snel gemaakt tekeningetje van de situatie hier in huis:

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/33zd0eq.jpg

Blauwe lijn is UTP-kabel cat4? die slecht werkt, als hij werkt geeft hij 25 van 50 mbps door.
Zwarte lijn van router naar scherm zijn de homeplugs.
Langs alle muren zitten plinten vast aan de muur (zit in ontwerp/constructie huis).
Het blauwe draad gaat via allerlei witte 'kabelgeultjes' en pvc-pijpjes, deels door kelder deels tegen plafond. De UTP komt via een gat naast de deurpost binnen. Ik denk zelf dat kabel toen doorgeknipt is, anders kon kabel niet door de gaten en pijpen heen. Probleem is dat als ik dat ga doen, kan ik waarschijnlijk zelf plugje niet goed opkrijgen.

Tenzij ik anders hoor, ben ik van plan om die afgesloten kabelgeultjes open te breken en met een zo lang mogelijke cat 6 kabel te vervangen.

Wat betreft routers ben ik nog niet zo uit. Heb 4 routers waarvan 2 recent: een Sitecom en net nieuwe D-Link. Moet zowieso meerdere routers hebben ipv internettv en te weinig poorten in de achterste kamer. Ik heb ook een switch maar deze is 10 BASE en haalt maar 8 mbps. Ongeschikt dus

ALs iemand nog wat wijze raad heeft, hoor ik het graag :9

[ Voor 80% gewijzigd door timmie1 op 14-12-2012 20:22 ]

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:28
He

Als ik jou was zou ik dr alles aan doen om een hele nieuwe CAT6 te leggen. 2 kabels aan elkaar knopen en ook nog van verschillende kwaliteit, blijft een beetje vragen om problemen.

De kabel hoeft natuurlijk niet door gek ipt te zijn. De pluggen kunnen ook naderhand opgezet zijn ;)

En in principe heb je maar 1 router nodig. De rest kun je met switches af. Voor IPTV heb je wel de managed variant nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
Nouw laat ik het zo stellen we hebben in mijn douche een voorzetwand moeten maken omdat sleuven maken een nogo was :S.
Dus ik weet niet wat erin zit maar het is verekte hard.
Moet wel zeggen dat het een appartement is in een wat oudere flat.
Maar mijn vader zij van we gaan het niet aanpassen dan ben je weken bezig en hij zal het aardig weten als bouwvakker xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-09 21:13
en ook in zware betonnen muren gaat het (soort van tunnelbouw), ja de muur is licht roze van de stuc primer voor niet zuigende gladde muren, beton dus:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/32518921/overzicht%20leiding%20werk%20tv%20muur20120430_155719-800.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door The Fatal op 15-12-2012 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:00
Die hele rij lasdozen is voor achter de TV? Wat komt er allemaal in te zitten?

Ik ben overigens voor amazon.de gegaan, voor UTP.
Het is al onderweg, maar kan een maand duren voordat het aankomt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
SiErRa schreef op zondag 16 december 2012 @ 17:44:
Die hele rij lasdozen is voor achter de TV? Wat komt er allemaal in te zitten?
Gokje: 4* 220V, 2* netwerk en in de hoek nog eens 1*220V voor een lamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

CAI? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-09 21:13
sypie schreef op zondag 16 december 2012 @ 17:58:
[...]
Gokje: 4* 220V, 2* netwerk en in de hoek nog eens 1*220V voor een lamp?
bijna goed,
4x 230V
1X dubbel netwerk cat6.
1x Cai wat de mogelijkheid heeft om over een paar jaar over een netwerk van te maken.

In de beide hoeken nog eens 230V aansluiting voor lamp of voor de vrouw (stofcontact ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:54

Compizfox

Bait for wenchmarks

Zonet m'n serverhok een beetje opgeknapt (laminaat! :+)

Servert heeft ook een upgrade gekregen (AMD FX-8120, 3x 750 GB in RAID-z, draait nu ESXi)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/E5O22eMpczEgXUu9vt9tDnJg/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ykF2VxWNiLc5BOeHvv3yRV0c/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/JvDKG4StnjM4tdvXkAHjz9B0/thumb.jpg

En ja, moet de switch nog upgraden naar 1 Gb/s :P

Meer (telefoon)pics van de server:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/TiA4hdB57xvTz4U2NpLX8mhR/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/GZQjtFxsxzEMRmaeJsRRt7KF/thumb.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door Compizfox op 24-12-2012 16:12 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andso
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-03 22:46

Andso

Tabby SCORE!!!

Hierbij mijn projectje, het betreft een nieuwbouwhuis hier heb ik zelf tijdens de bouw de leidingen en contactdozen in aangebracht.

Gebruikte materialen:
- 160m Digitus UTP CAT6 kabel
- 5x Digitus Wandcontactdoos CAT6 2x utp inbouw
- 1x Digitus Wandcontactdoos CAT6 2x utp opbouw
- 1x 10 inch CAT6 Digitus Patch Panel 12 poorts
- 1x 19 inch patch muurbeugel 6U
- 1x 10 inch vaste tray grijs
- Verder hele lading CAT6 UTP aansluitkabels (diverse kleuren)
- Juiste gereedschap!

Meterkast eerst voorzien van een apparte groep met een WCD voor switch/modem etc.

Meterkast voor
Afbeeldingslocatie: http://i.imgbox.com/abfXgxrH.jpg

Netwerk/CAI kabels van beneden
Afbeeldingslocatie: http://i.imgbox.com/adgzmi2a.jpg

Netwerkkabels van boven verdieping/zolder
Afbeeldingslocatie: http://i.imgbox.com/adwcNZJX.jpg

Aangezien dat een 10inch behuizing met glazen deur niet helemaal zou gaan passen zodat de deur ervan nog open kon gekozen voor een 19inch patch muurbeugel. Uiteraard te groot dus de slijptol erin gezet.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgbox.com/adzXEm3O.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgbox.com/adexX8AZ.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgbox.com/adcPCXZX.jpg

10inch patchpanel
Afbeeldingslocatie: http://i.imgbox.com/abbYjeDb.jpg

Jep aan de verkeerde kant aangesloten dit ging even wat makkelijker aangezien dat je soms toch 4handen nodig hebt voor de werking geen probleem. Alle 12 zitten inmiddels aangesloten.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgbox.com/aclQYxfg.jpg

Even wat minder handig, de inbouw dozen zijn eigenlijk alleen geschikt voor enkele toepassing.
Ik had me netjes aan de maten gehouden van 2 inbouwdozen langs elkaar dit houdt in dat je het afdek kapje moet inkorten.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgbox.com/adz4ExNa.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgbox.com/abjLHWqV.jpg

En passend gemaakt!
Afbeeldingslocatie: http://i.imgbox.com/abix6xNz.jpg

De opbouwdoos
Afbeeldingslocatie: http://i.imgbox.com/adtqBwqP.jpg

Stekkerdoos erbij
Afbeeldingslocatie: http://i.imgbox.com/aco8dK3E.jpg

Resultaat voor nu, er moet nog heel wat gedaan worden aan kabelmanagemant! Tevens switch erin, kabel gootjes etc. etc.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgbox.com/abcM0WjE.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgbox.com/abjT3Wfy.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgbox.com/adjsEl5E.jpg

Eigenlijk voor iedereen die twijfelt om ook te beginnen met bekabeld netwerk in huis, het is allemaal goed duidelijk aangegeven hoe je de kabels kwa kleur moet aansluiten tevens zit er een schema bij die ook weer aangeeft welke kleur op welke plaats moet zitten. Dit geldt ook voor het patch panel even goed kijken waar wat moet en kan haast niet misgaan meer.

De inbouw windcontactdoos
Afbeeldingslocatie: http://i.imgbox.com/acu8bLA6.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgbox.com/abfEISuU.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgbox.com/abrzPjGJ.jpg

Na de kerst weer verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Zo dat is netjes :) 5 jaar geleden een huis van zo'n 50 jaar gekocht, ik moet het nu hebben van kabels langs de CV buizen. Volgende huis ros ik meteen overal kabels in ;)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:12
Netjes. Ik heb precies hetzelfde, maar dan wel patchkast van Digitus. Ik vind het echt kwalitief goed spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:20

djidee

Mr. Slungel

Wij zijn druk aan het verhuizen, en eigenlijk wil ik proberen de boel nu eens in 1 keer goed te doen.

Onze huidige woning is een beetje een houtje/touwtje gebeuren wat in de loop van de tijd is ontstaan, en met het oog op een verdere digitalisering en de verwachting dat we in ons nieuwe huis wel een decennia of langer blijven wonen wil ik het goed aanpakken.

Huidige situatie schets:

Triple play via 1 aanbieder op ADSL

ISRA afgemonteerd in woonkamer, daar hangen 2 fritzboxen aan (hadden eerst alleen de 7170, met komst tv via adsl, is daar die 7340 bij gekomen. Deze fungeert als router. Echter, laatst genoemde heeft slechts 2 ethernetpoorten, dus de 7170 er als switch achter gehangen. Op die 7170 hangen dus de max 3 apparaten wat nog mogelijk is, 2 pc's boven en de tv.
Telefonie verloopt nog altijd via de 7170 (als het nog werkt, waarom zou je het stekkertje en instellingen omhangen naar de andere :+ )
7170 is wifi AP voor eigen gebruik, beveiliging op mac en met wep (want wii)
7340 is wifi AP voor evt gasten

Schets:
Huidig

Nu gaan we verhuizen naar een nieuw huis (2 onder 1 kap, bouwjaar 1996) en is het een beetje de vraag wat we gaan doen.

Triple play (verhuizen dus) via 1 aanbieder op ADSL, hele korte termijn wijziging naar glas (zelfde aanbieder)

Isra zit in de meterkast, net als de kabelaansluiting en straks ook het glas (ligt reeds tot de voordeur, moet alleen nog afgemonteerd worden). De router zal daar ook komen, eerst de 7340 mee verhuizen, provider lijkt glas aan te bieden met de 7390 (veel van hetzelfde, alleen wel weer 4 poorts ethernet).

Vanuit de meterkast loopt via een buisje onder de vloer door een coax kabel naar de hoek in de woonkamer waar we de tv willen hebben. Daar met een wandcontactdoos afgemonteerd. Lijkt mogelijk om die eruit te trekken, en er direct 2 netwerkkabels in te trekken, en het wandcontactdoosje van de kabel te vervangen door 1 met 2 rj-45 aansluitingen. En van daar naar de settopbox/smarttv.

Telefoon beetje zelfde verhaal, andere optie zou zijn om de dect toestellen rechtstreeks aan te melden op de fritzbox modems, de nieuwe schijnen als basisstation te kunnen fungeren (moet ik nog testen).

De pc's (en later een nas/servertje) komen op zolder, kabels zijn goed te trekken langs de leidingen van de CV (rechtomhoog vanuit de meterkast) die ook op zolder staat.

In de slaapkamer komt op termijn een 2e tv, wel even kijken hoe snel de prijzen van 'smart' tv's zakken, anders komt daar eerst een los apparaat aan te hangen voor de nodige connectiviteit. En dus een settopbox voor het tv gedeelte (wil geen digitenneboel, en ziggo blijft buiten de deur).
De slaapkamer is lastiger met betrekking tot directe bekabeling, maar ik zie mogelijkheden om het via een omweg via de zolder te doen (makkelijker kabels naar de andere kant van het huis te krijgen), en van daar weer naar beneden de slaapkamer in. Of je moet aan een devolo of draadloze oplossing denken, maar liever niet

Schets:
Nieuw

Feit is dus, dat er extra aansluitingen nodig zijn, een hoop kabels, en een stukje logica.

Concrete vragen:
  • Cat5e of Cat6 gaan doen? Gebruik: Wat streaming, wat bestandsuitwisseling onderin, maar echt heavy duty, nee, dat dan weer niet.
  • Bestaande 7170 hergebruiken (evt op zolder neerzetten, en vanaf daar kabels uitrollen (maar tv beneden is dan lastiger)), of gewoon een nieuwe x poorts switch gaan neerzetten? Ga op termijn zowieso poorten tekort komen lijkt het.
  • Bestaande oplossing/scheiding met 2 wifi netwerken blijven hanteren?
Verder lees ik al een hoop tips&trucs welke ik zeker ga gebruiken, waarvoor alvast dank!

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
Kan je niet je telefoon kabels vervangen door cat5/6? Neem aan dat je dat in je slaapkamer hebt. 1 poort voor netwerk de andere maak je een verloop je voor dat je je telefoon eraan kunt hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

@andso
Nice inbouw kaastjes @cat6!

Btw je bent 1 ding vergeten in je lijstje. Stekkerdoos van conrad :P?

@Compizfox. Leuk dat je fotos post maar ik zie 1 swtich, waar is de rest van de nette lan :S ?

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee

djidee

Mr. Slungel

Remco Tr schreef op woensdag 26 december 2012 @ 01:37:
Kan je niet je telefoon kabels vervangen door cat5/6? Neem aan dat je dat in je slaapkamer hebt. 1 poort voor netwerk de andere maak je een verloop je voor dat je je telefoon eraan kunt hangen.
Slaapkamer had vroeger een telefoonaansluiting, deze is eruit getrokken door de vorige bewoners, en die contactdozen/leidingen zijn afgesmeerd. Had al geprobeerd daar wat doorheen te trekken/krijgen (incl gebruik trekveer), maar zonder succes... Had me wat zoekwerk gescheeld, al neig ik nu gewoon erg om de boel naar boven te brengen, helemaal in de muur wegwerken gaan we niet doen, komt toch een grote kast te staan tot bijna aan het plafond, daarachter kan hij prima naar beneden en dan horizontaal langs de plint richting de plek waar dan in de toekomst een tv komt. Afmonteren dan mbt een opbouwdoos.

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

@djidee: Ik zou weg blijven van ADSL, dat is hopeloos achterhaald in vergelijking met DOCSIS (kabelinternet) of glas.
vandeMeulenhof schreef op woensdag 26 december 2012 @ 01:47:
@Compizfox. Leuk dat je fotos post maar ik zie 1 swtich, waar is de rest van de nette lan :S ?
Het ging me voornamelijk om de server (en het hok waar ie in staat). Ik kon geen 'show je server'-topic vinden, dus vond dit het meest gepast.

De rest van het LAN is een modem en wat kabels in de meterkast, en een router op de eerste verdieping (idem met wat kabels in een wandcontactdoos)
Niet enorm interessant dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee

djidee

Mr. Slungel

Compizfox schreef op woensdag 26 december 2012 @ 01:54:
@djidee: Ik zou weg blijven van ADSL, dat is hopeloos achterhaald in vergelijking met DOCSIS (kabelinternet) of glas.
Dorp gaat over op glas, op mijn oude adres eind maart, nieuwe adres eind januari.
Provider adviseerde mij eerst adsl te verhuizen, omzetting naar glas volgt dan vrij snel zodra afmonteren door reggefiber heeft plaatsgevonden.

Ziggo komt er bij mij niet meer in, teveel nare ervaringen uit het verleden. Andere opties zijn er domweg ook niet. Ook beetje principiële ban omdat de kabelmarkt nog altijd niet open is, en je dus veroordeeld bent aan de lokale monopolist. Daarom ook erg bij met glas (ook redelijk wat ingezet bij werven geïnteresseerden om de 30% drempel te halen). Met adsl overigens geen problemen gehad, snelheid is hier goed, TV (ook HD) loopt prima ook, settopbox en software kan nog veel beter, maar zoveel tv kijk ik niet (en vriendin red zich maar).

Maar goed, dat is een andere discussie. Nu eerst die lan afwerking in het huis gaan fixxen, ongeacht de buitenlijn :+

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-09 16:12
Ik woon in een flat, 4 hoog, en ik ben van plan mijn servers en ups naar de berging te verplaatsen. Het hele zooitje neemt namelijk nogal wat ruimte in en maakt flink wat lawaai.

Dat betekend echter wel dat ik kabels moet gaan trekken, hoe zouden jullie dat aanpakken ?
Ik heb voor mijn gevoel 2 makkelijke opties: ik boor door mijn muur (50cm dik) naast mijn glasvezel modem naar buiten en jas 2 utp kabels door de bestaande glas of ziggo goot. Beneden trek ik dan de 2 kabels door een tuinslang die ik ingraaf. Of ik boor vlak boven mijn balkon deur naar buiten en trek een tuinslang met utp kabels door de regenpijp, de regenpijp loopt toevallig ook door mijn berging heen en dit zou waarschijnlijk de minste moeite kosten (al wellicht niet de netste oplossing).

too weird to live too rare to die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-09 15:48
Is je kelder niet te vochtig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:19

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Een berging is geen kelder meestal zitten bergingen in flats en zijn die gewoon boxen :) met een beetje geluk loopt op die etage/bg ook de hoofdlijn van de verwarming voor het gebouw waardoor er altijd een droog en constant graadje of 18/19 is.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Laatst online: 19-09 14:11

Geckoo

Good news, everyone!

daarnaast is het veilig in je schuur?? kan je die goed afsluiten?

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terror538
Geckoo schreef op zondag 30 december 2012 @ 21:27:
daarnaast is het veilig in je schuur?? kan je die goed afsluiten?
Hmm, goed punt. Zoals het nu is zou ik die deur waarschijnlijk binnen 2 minuten open kunnen breken als ik dat wil ;) (cylinder steekt uit en er zit redelijke speling op die deur).
Daar moet ik even aan gaan klussen dan ;) Wat dievenklauwen en veligheids beslag erop zetten, evt zelfs een stel pinsloten :)
Nou denk ik niet dat er snel ingebroken zal worden (de flat bestaat maar uit 8 appartementen), als dat gebeurd zal het iemand van buiten zijn, een gelegenheids dief, dus zorgen dat het wat langer duurt zou voldoende moeten zijn :) Eventueel zou ik als extra nog een webcammetje kunnen ophangen met bewegings gebeuren die mij een foto stuurt op het moment dat er wat gebeurd daar :P

Punt is eigenlijk gewoon dat mijn appartement echt behoorlijk klein is en ik nergens in het huis veel zooi kwijt kan, en dat ik de zooi die ik heb staan eigenlijk ook vooral niet meer wil horen. Naar de berging er mee is dan eigenlijk de enige oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-09 15:48
Oke, dan dus gewoon kiezen voor de makkelijke weg... pleur die kabel ernaartoe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:56
Je hebt wel (eigen) 220V in die kelder? Vaak heb je alleen een gezamelijke 220V, niet bedoeld voor dit soort permanent gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-09 19:53
Buiten of het werkt, is het wel verstandig om die kabel naar je berging te trekken?

Weet niet of je huurt of koopt, maar volgens mij mag je niet zomaar de regenpijp open boren om er een tuinslang met UTP uit te laten komen. Laat staan hoe je het water dicht maakt, een regenpijp voor een flat zal aardig wat water transporteren.
vanaalten schreef op maandag 31 december 2012 @ 12:19:
Je hebt wel (eigen) 220V in die kelder? Vaak heb je alleen een gezamelijke 220V, niet bedoeld voor dit soort permanent gebruik.
En wat vanaalten inderdaad zegt, is het een gezamelijke 230V of alleen voor jouw? Grote kans als het gezamelijk is dat de stoppen er zo uit schieten als een van je buren ook eens iets gaat doen in zijn berging. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terror538
ro3lie schreef op maandag 31 december 2012 @ 12:48:
Buiten of het werkt, is het wel verstandig om die kabel naar je berging te trekken?

Weet niet of je huurt of koopt, maar volgens mij mag je niet zomaar de regenpijp open boren om er een tuinslang met UTP uit te laten komen. Laat staan hoe je het water dicht maakt, een regenpijp voor een flat zal aardig wat water transporteren.

[...]

En wat vanaalten inderdaad zegt, is het een gezamelijke 230V of alleen voor jouw? Grote kans als het gezamelijk is dat de stoppen er zo uit schieten als een van je buren ook eens iets gaat doen in zijn berging. :+
Het is huur (woningbouw) dat van die regenpijp is dus inderdaad enigszins een issue ;) Als ik het zou doen zou ik een tuinslang er netjes van boven naar beneden in laten glijden (ik woon op de bovenste verdieping). Beneden in mijn berging loopt diezelfde buis en zit er een schroefdop in een zwanenhals achtige constructie, die zou ik dus kunnen aanpassen voor mijn doeleinde ;) Dan verder uiteraard flink dichtspuiten met kit. Zou ik weggaan dan hoef ik enkel die dop te vervangen ;)
Maar deze optie is dus inderdaad niet de allerbeste, wel de makkelijskte, daarom mijn vraag ook of jullie het zouden overwegen of uitvoeren ;)

Qua stroom is dat inderdaad ook een vraag, volgens mij is het een gedeelde stroomverziening, ik zou dan dus moeten kijken wat de woningbouw er uberhaubt van vind, al mag je volgens mij ook een grote vriezer plaatsen in je berging, dus stroom gebruiken daar is niet zo'n issue. De servers verbruiken bij elkaar bij lange na niet zoveel watt dus er is ook zat ruimte op de stoppen (het is geen vol 42u rack heh ;) gewoon een 1u mini-itx firewall/router en een stevige homeserver + 3000va UPS)

De netste oplossing zou natuurlijk zijn om buitenlangs bij de flat te gaan en de kabelgoot van ziggo of de glasvezel te gebruiken, en dan ondergronds mijn kabels doortrekken naar mijn berging. Moet ik wel een vrij lange schacht graven die ik dan ook liever minstens 50cm diep wil gooien.
Maar uiteindelijk valt het met de stroom, mocht dat inderdaad echt een groot issue zijn vanuit de woningbouw dan zie ik het toch niet echt zitten om een 230 kabel naar beneden te trekken, een goede buitenkabel wordt al gauw prijzig en mocht er ooit iets fout gaan heb ik het gedaan ;) Liever niet.
-edit- die prijzen voor buitenkabels vallen ook behoorlijk mee. Is dus zeker te overwegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
In een appartementencomplex van een corporatie is een kabel door je HWA trekken natuurlijk uit den boze. En als je niet zou huren, dan is het wel een VVE die daartegen in het geweer zal komen, terecht. En stel dat er een keer lekkage door dat gepruts ontstaat, dan krijg jij de veelal gepeperde rekening voor het leegpompen en uitvoeren van de herstelwerkzaamheden.

Zelf 230v gaan aanleggen op een niet-gecertificeerde manier is ook al niet iets waar de woningbouwvereniging toestemming voor zal geven. Stel dat de tent affikt of iemand gewoon een keer klaagt omdat ze jouw kabeltje zien lopen, dan ben je gewoon de pineut. En wees eerlijk, zou jij het prettig vinden als je buurman dit soort acties zou uithalen?

Als je dit soort dingen naar eigen goeddunken wilt kunnen doen, dan zou ik zorgen dat je een woning koopt waar je niks met een huurbaas of een VVE van doen hebt. Dan mag je verkrachten wat je zelf goed dunkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evolutionz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-09 12:58
Hoewel het niet om een complex netwerk gaat, zou ik graag jullie expertise willen raadplegen over mijn situatie. Ik ben geen netwerkexpert, maar heb wel het een en ander hier meegelezen. Als mijn vraag hier niet thuishoort, laat me dat dan vooral weten.

Onlangs is mijn zus verhuisd naar een nieuwbouw appartement met glasvezel tot aan de meterkast (staat buiten de woning, naast de voordeur). Zij heeft gekozen voor een Triple Play pakket van KPN. In eerste instantie stond de KPN modem in de meterkast, maar door de dikke betonnen muren was er amper wifi signaal in huis. Om die reden heeft de KPN monteur de modem verplaatst naar de woonkamer en de AOP doorgelust via de standaardnetwerkkabel die van de meterkast naar de woonkamer loopt (geen idee of dit een stugge of soepele kabel is).

In de woonkamer is er geen sprake van een wandcontactdoos, maar komt de kabel rechtstreeks uit de muur naar de KPN modem. Dit gegeven neem ik aan dat de kabel uit de muur een soepele kabel is (de UTP stekker is overigens door de monteur geknepen). De KPN modem is vervolgens aangesloten op de Set-top-box (voor iptv), de htpc en de telefoon. Dit is natuurlijk geen gezicht in een nieuwbouwwoning, komt bij dat er in de slaapkamer nog steeds slecht wifi signaal is (oppervlakte van de woning is om en nabij 80m2).

Vanwege het bovenstaande ben ik op zoek naar een andere oplossing. Hoewel de monteur de modem heeft verplaatst heb ik nog steeds het idee dat deze zo dicht mogelijk bij de AOP moet staan. Daarom ben ik van plan de modem terug te zetten in de meterkast. Daarvandaan wil ik een stugge kabel trekken naar de woonkamer en een WCD maken om vervolgens daarop een fatsoenlijke router aan te sluiten. Op deze manier is de afwerking netter en zal het wifi signaal naar verwachting beter zijn.

Vanaf de router wil ik verbinding maken met de set-top-box, de htpc en SmartTV. Ik heb enkel nog de volgende twijfels:
  • Op de KPN modem zijn er 2 uitgangen, 1 voor iptv en 1 voor LAN. Kan ik hier wel 1 kabel doortrekken naar de router en daarop de set-top-box en de overige apparaten aansluiten? Of moeten er 2 kabels worden getrokken vanuit de meterkast - 1 voor iptv en 1 voor LAN?
  • Wat te doen met de lijn voor de telefoon, moet ik hiervoor nieuwe kabels trekken?
Nu is het bovenstaande een behoorlijke operatie en is het misschien handiger om de huidige situatie te behouden en het gat in de muur net af te werken. Vervolgens een goede AP aansluiten voor de draadloze apparaten. Ik hoor graag wat jullie denken over bovenstaande situatie. Als er nog andere opties zijn (Powerline adapters heb ik nog mijn twijfels bij) dan hoor ik ze graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Evolutionz schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 13:32:
Vanwege het bovenstaande ben ik op zoek naar een andere oplossing. Hoewel de monteur de modem heeft verplaatst heb ik nog steeds het idee dat deze zo dicht mogelijk bij de AOP moet staan.
Dit is alleen zo bij analoge signalen, zoals het PSTN-signaal van het IS/RA tot de modem bij ADSL of de coax-kabel naar je modem bij DOCSIS.

De kabel waar jij het over hebt is volgens mij gewoon ethernet en heeft dus dit probleem niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Compizfox op 04-01-2013 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRebell
  • Laatst online: 06:36
Maakt het eigenlijk uit of je de combi switch & patchpanel zo dicht mogelijk bij je router/modem hebt staan (e.g. de meterkast) of zou je het ook op zolder kunnen zetten en daar alles pas opdelen. Volgens mij maakt het niet uit maar misschien toch wel of zijn er voor/nadelen uit functioneel oogpunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Evolutionz schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 13:32:
Vanwege het bovenstaande ben ik op zoek naar een andere oplossing. Hoewel de monteur de modem heeft verplaatst heb ik nog steeds het idee dat deze zo dicht mogelijk bij de AOP moet staan.
Zoals gezegd: dat is niet zo. Een ethernetkabel (zoals waar 't hier om gaat) mag 100 meter lang zijn, ongeacht of die stug of soepel is.
Daarom ben ik van plan de modem terug te zetten in de meterkast. Daarvandaan wil ik een stugge kabel trekken naar de woonkamer en een WCD maken om vervolgens daarop een fatsoenlijke router aan te sluiten. Op deze manier is de afwerking netter en zal het wifi signaal naar verwachting beter zijn.
Het wifi-signaal gaat kut blijven zijn omdat je nou eenmaal met natuurwetten zit die stellen dat radiosignalen niet zo goed door beton gaan. En nieuwbouw is nou eenmaal voor een enorm deel beton.

Wat je beter kunt doen is een of meerdere access points inzetten. Of je dan de router van KPN (het is geen modem op dat moment) terug in de meterkast zet moet je zelf weten. Het is in ieder geval niet nodig voor wat betreft de lengte van de ethernetkabel naar je glasvezelaansluiting.

Dit dus:
Nu is het bovenstaande een behoorlijke operatie en is het misschien handiger om de huidige situatie te behouden en het gat in de muur net af te werken. Vervolgens een goede AP aansluiten voor de draadloze apparaten.
TheRebell schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 16:18:
Maakt het eigenlijk uit of je de combi switch & patchpanel zo dicht mogelijk bij je router/modem hebt staan (e.g. de meterkast) of zou je het ook op zolder kunnen zetten en daar alles pas opdelen. Volgens mij maakt het niet uit maar misschien toch wel of zijn er voor/nadelen uit functioneel oogpunt?
Zelfde laken een pak. Ethernetkabels (van koper) mogen 100 meter lang zijn. Daarbinnen is 't een kwestie van wat voor jou het handigst is.

[ Voor 16% gewijzigd door CyBeR op 03-01-2013 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-09 11:37

TheNephilim

Wtfuzzle

Leuk om te zien, al die nette oplossingen! Het huis wat ik nu woon (bij mijn ouders) is helaas niet zo rijkelijk voorzien van loze buizen om kabels doorheen te halen. Dus heel netjes zal het allemaal niet worden.

Wie weet in m'n eigen huisje ooit, lijkt me wel vet om het ook zo netjes op te lossen en dergelijke! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

TheNephilim schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 20:37:
Leuk om te zien, al die nette oplossingen! Het huis wat ik nu woon (bij mijn ouders) is helaas niet zo rijkelijk voorzien van loze buizen om kabels doorheen te halen. Dus heel netjes zal het allemaal niet worden.

Wie weet in m'n eigen huisje ooit, lijkt me wel vet om het ook zo netjes op te lossen en dergelijke! :o
@me ook geen loze buizen. Maar een flinke boor doet wonderen (alleen zij pa en ma wat minder blij :-) )

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-09 13:03
terror538 schreef op zondag 30 december 2012 @ 20:06:

Dat betekend echter wel dat ik kabels moet gaan trekken, hoe zouden jullie dat aanpakken ?
Ik heb voor mijn gevoel 2 makkelijke opties: ik boor door mijn muur (50cm dik) naast mijn glasvezel modem naar buiten en jas 2 utp kabels door de bestaande glas of ziggo goot. Beneden trek ik dan de 2 kabels door een tuinslang die ik ingraaf. Of ik boor vlak boven mijn balkon deur naar buiten en trek een tuinslang met utp kabels door de regenpijp, de regenpijp loopt toevallig ook door mijn berging heen en dit zou waarschijnlijk de minste moeite kosten (al wellicht niet de netste oplossing).
Ik zou hoe dan ook gaan voor glasvezel met een media-converter. Alles wat je naar buiten brengt en in de grond graaft wil je galvanisch scheiden. Alles wat koper is kun je mogelijk blikseminslag op krijgen.

Succes met een van de twee opties. Denk dat beide wel een goede oplossing zijn qua uitwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorick87
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-08 19:06
nieuws: Belgisch waterbedrijf legt glasvezel via waterleiding aan
Als het in België door de waterleiding kan moet het hier door de regenpijp ook lukken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRebell
heeft trouwens iemand deze Digitus inbouwdozen? Op de plaatjes zie ik dat je 2 kabels vanaf 1 kant erin kunt stoppen (wel zo handig met inbouwen). Alleen lijkt de achterkant gewoon open te zijn en niet afgedicht met een klepje. Klopt dat?

Lijkt verder een OK doos, gelijk 5 (tenzij de kwaliteit bagger is, dan moet ik ergens andere zoeken :()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-09 21:27

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Als je kijkt naar de handleiding zien je een metalen klepje wat er weer op komt te zitten. Heb zelf de opbouwvariant ervan in gebruik, prima kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRebell
Mr_gadget schreef op zondag 06 januari 2013 @ 18:00:
Als je kijkt naar de handleiding zien je een metalen klepje wat er weer op komt te zitten. Heb zelf de opbouwvariant ervan in gebruik, prima kwaliteit.
Hmm, suf ja daar heb ik overheen gekeken |:( Ok, goed dat ie bevalt dan heb ik de inbouwdozen gevonden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -_-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-03 18:53

-_-

Beste mensen,

ik heb een huis gekocht dat helemaal opgeknapt moet worden. Het project waar ik nu mee ga starten is de bekabeling. Dwz elektra, CAI, internet etc

Ik ben van plan een bekabeld thuisnetwerk te maken met een NAS. Hier kan ik wel wat feedback bij gebruiken. Hierbij kan ik (indien gewenst) regelmatig foto's maken van nul tot einde

Op verschillende punten hebben we internet punten gepland. Dit kan wellicht overdreven uitkomen (en is het misschien ook) maar we zijn ook van plan "blind" dozen in de muren te maken waar mogelijk ooit internet nodig kan zijn. In de praktijk zijn misschien maar enkele dozen zichtbaar. Sowieso bij elke CAI aansluiting zit een internet aansluiting. Smart TV is de toekomst. Ook op de bovenverdieping willen we de aansluitpunten zo in de muren hebben dat er bij een andere kamer indeling toch de mogelijkheid bestaat van een vast internetpunt.

Onderstaande een schematische tekening zoals ik het nu voor mij zie.
Verder heb ik een platte grond toegevoegd hoe het er globaal uit komt te zien.

Hebben jullie al tips voor mij?
Bedoeling is om de NAS + router + wifi in de meterkast te plaatsen.
Moeten er "switches" komen, en zo ja waar?

Ik heb momenteel 200 m CAT6 kabel tot mijn beschikking om te starten.

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/157m0g.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/2wrdk69.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/14xmkvc.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
-_- schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 23:43:
Op verschillende punten hebben we internet punten gepland.
Als het puur voor internet is en de punten onderling niet met elkaar mogen communiceren moet er inderdaad wel het een en ander gekocht en ingesteld worden. Voordat ik daar over begin vraag ik liever eerst of dat ook daadwerkelijk is wat je bedoeld. Mogelijk bedoel je ethernet of netwerkaansluitingen?
Hebben jullie al tips voor mij?
Tips waarover? Dingen als sleuven frezen en patchpanelen zijn al uitgebreid langsgekomen :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
-Wat moet je met een auto in je badkamer? :p
-Verder ben ik het met je eens. Gelijk alles goed doen nu je toch bezig bent.
-Wat doe je met je telefoonaansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Voor zoveel aansluitingen zou ik alles bij elkaar laten komen in een centraal patchpanel en daar een flinke switch (24-poorts heb je nodig) neerzetten.
Kost wel wat, trouwens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -_-

-_-

Paul schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 23:49:
[...]
Als het puur voor internet is en de punten onderling niet met elkaar mogen communiceren moet er inderdaad wel het een en ander gekocht en ingesteld worden. Voordat ik daar over begin vraag ik liever eerst of dat ook daadwerkelijk is wat je bedoeld. Mogelijk bedoel je ethernet of netwerkaansluitingen?
[...]
Tips waarover? Dingen als sleuven frezen en patchpanelen zijn al uitgebreid langsgekomen :)
Het belangrijkste vind ik dat alle apparatuur (TV's en PC's) toegang moeten hebben tot de centrale NAS en Ethernet :p
Ik weet alleen niet of je aparte switchers moet hebben of 1 grote centrale patch kast.
Remco Tr schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 00:02:
-Wat moet je met een auto in je badkamer? :p
bhehehe :P das mijn bad
Remco Tr schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 00:02:
-Wat doe je met je telefoonaansluiting?
Ook in de meterkast laten binnenkomen? Ook die komt via het Ziggo modem binnen. Moet ik nog ergens een plekje voor zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
Je hoeft toch niet gelijk een pro curve?

Denk niet dat hij alle aansluitingen gelijk/tegelijk vol gaat belasten. Normale Gbit 24p switch werkt ook prima volgens mij. Die heb je voor 100+ euro.

Je kan je telefoon ook via de cat6 kabel laten gaan. Uit ziggo modem direct in je patchpaneel. Dus zonder switch. Ik heb namelijk al mn telefoon leidingen bekabelt met cat6. Maarja als je het toch al heb liggen maakt dat niet uit.

[ Voor 39% gewijzigd door Remco Tr op 09-01-2013 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Wie heeft het over een procurve dan? Ik zie in de Pricewatch zelfs een 24-poorts switch van TP-Link voor €90 of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -_-

-_-

Remco Tr schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 00:14:
Je hoeft toch niet gelijk een pro curve?

Denk niet dat hij alle aansluitingen gelijk vol gaat belasten. Normale Gbit 24p switch werkt ook prima volgens mij. Die heb je voor 100+ euro.
een pro curve?? Vergeet niet dat een semi leek ben he :p Wat is dat?

De bedoeling is dat je gewoon direct van alle internetpunten toegang hebt tot de NAS en waar nodig een HD film kan streamen. En dat hoeft echt niet met 3 tvs tegelijk te zijn.

Maar klopt dat dat alle apparaten via een switch met de NAS verbonden moeten worden? En alle apparaten via een switch met de Router?

[ Voor 16% gewijzigd door -_- op 09-01-2013 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ja, dat klopt. Ik zou zeggen, haal een patchpanel en een rackmountable switch (het scheel dat die 24-poorts switches dat bijna allemaal zijn).
Kun je dat mooi in een Lackrack hangen ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.dansdata.com/images/blog/kludges/lackrack.png
Afbeeldingslocatie: http://wiki.eth0.nl/images/thumb/0/0f/Norco-3216-LackRack.jpg/400px-Norco-3216-LackRack.jpg

Houd er trouwens rekening mee dat je waarschijnlijk gigabit en later ook 10 gigabit wil.
Leg dus tenminste cat6 of cat6a, en haal een gigabit switch (10 gigabit switches zijn nog niet betaalbaar)

[ Voor 21% gewijzigd door Compizfox op 09-01-2013 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
Slow chat hier..

Jep weet alleen niet wat makelijker is denk 1 grote switch. Of 4 kleine om kosten te besparen. Mijn voorkeur gaat uit naar 1 grote. Ligt aan jou eisen/budget wat het dan gaat worden.

AOP>Modem>Router>Switch

Procurve is een switch van HP ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Remco Tr op 09-01-2013 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -_-

-_-

Remco Tr schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 00:20:
Slow chat hier..

Jep weet alleen niet wat makelijker is denk 1 grote switch. Of 4 kleine om kosten te besparen. Mijn voorkeur gaat uit naar 1 grote. Ligt aan jou eisen/budget wat het dan gaat worden.

AOP>Modem>Router>Switch

Priocurve is een switch van HP ;)
'

dan praten we over zoiets?
Compizfox schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 00:17:
Wie heeft het over een procurve dan? Ik zie in de Pricewatch zelfs een 24-poorts switch van TP-Link voor €90 of zo.
Compizfox schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 00:19:
Ja, dat klopt. Ik zou zeggen, haal een patchpanel en een rackmountable switch (het scheel dat die 24-poorts switches dat bijna allemaal zijn).
Kun je dat mooi in een Lackrack hangen ;)

Houd er trouwens rekening mee dat je waarschijnlijk gigabit en later ook 10 gigabit wil.
Leg dus tenminste cat6 of cat6a, en haal een gigabit switch (10 gigabit switches zijn nog niet betaalbaar)
Ik heb 200m cat6 kabel liggen, daarmee moet ik het doen...

[ Voor 30% gewijzigd door -_- op 09-01-2013 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
Als je geen zware netwerk activiteiten hebt is dat prima. Kopieren van en maar de nas gaat prima. Iets meer pro switch is 3zx zo duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -_-

-_-

Remco Tr schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 00:24:
Als je geen zware netwerk activiteiten hebt is dat prima. Kopieren van en maar de nas gaat prima. Iets meer pro switch is 3zx zo duur.
Maar nog even voor mijn beeldvorming.

Zeg ik heb 15 ethernet aansluitingen in huis (voor internet toegang voor pc/laptop/smart tv/nas) moet er een switch komen tussen mijn router en alle apparaten.

Maar als ik wil dat al mijn apparaten ook toegang hebben tot mijn NAS, moet dan hier een 2e switch komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 13:53

Felyrion

goodgoan!

Nee hoor, je NAS is gewoon één van de aangesloten apparaten, en neemt dus gewoon één poortje van de switch in beslag.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
Je hebt 11 punten in je huis. Als je er overal 2 kabels naar toe trekt kom je op 22 aansluitingen.

+1 van je router dan hou je er nog 1 over voor je NAS is samen 24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -_-

-_-

Felyrion schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 00:31:
Nee hoor, je NAS is gewoon één van de aangesloten apparaten, en neemt dus gewoon één poortje van de switch in beslag.
Dus je krijgt:

Ziggo
|
Modem
|
Switch
|
15 UTP kabels van alle apparatuur (waaronder de NAS, Mediaspeler, Smart tv, laptop, desktop)

Alle apparatuur heeft nu toegang tot de NAS en tot de router. Klopt dit?
Remco Tr schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 00:33:
Je hebt 11 punten in je huis. Als je er overal 2 kabels naar toe trekt kom je op 22 aansluitingen.

+1 van je router dan hou je er nog 1 over voor je NAS is samen 24.
En ik heb naar alle punten 2 kabels nodig?

[ Voor 26% gewijzigd door -_- op 09-01-2013 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Mits je van de modem een modemrouter (modem en router in één) maakt, wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -_-

-_-

Compizfox schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 00:36:
Mits je van de modem een modemrouter (modem en router in één) maakt, wel :)
dat is zo'n standaard ziggo modem + wifi in een

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
Hoe kom je aan 15utps? 11punten heb je plus nas is 12. Doe je alle punten dubbel kom je op 22.

Al die cat6 doosjes in de muur hebben 2poorten. Trek je 1 kabel dan werkt 1 poort. Trek je er 2 dan werken er 2.;)

[ Voor 38% gewijzigd door Remco Tr op 09-01-2013 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -_-

-_-

Remco Tr schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 00:39:
Hoe kom je aan 15utps? 11punten heb je plus nas is 12. Doe je alle punten dubbel kom je op 22.

Al die cat6 doosjes in de muur hebben 2poorten. Trek je 1 kabel dan werkt 1 poort. Trek je er 2 dan werken er 2.;)
als je op de schematische tekening van de vorige pagina kijkt die je dat ik op de begane grond 5 aansluitingen heb, 8 op de eerste verdieping en 2 op de zolder. Dat maakt 15 UTP toch?

Kun je mij alleen nog even uitleggen waarom je 2 werkende UTP poorten naast elkaar zou willen hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

voor de *drumroll* "nette lan afwerking" ;) De meeste muurplaatjes zijn dubbel uitgevoerd.

maar het hoeft niet persé natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -_-

-_-

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/105zh2t.jpg

Dus met dit voorbeeld heb ik met alle apparatuur toegang tot Internet/Ethernet en toegang tot de NAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

-_- schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 00:53:
[afbeelding]

Dus met dit voorbeeld heb ik met alle apparatuur toegang tot Internet/Ethernet en toegang tot de NAS?
Klopt helemaal, LAN verkeer is altijd tweerichtingsverkeer, dus alles aan de switch kan elkaar zien, inclusief je modem/router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
Klopt en dat zijn er dus 16 totaal. 15 punten plus nas.

Dubbel uitvoeren kan zn voordelen hebben. Verschillende netwerken of VLAN( video over lan wordt gebruikt voor glasvezel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -_-

-_-

Felyrion schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 00:54:
[...]

Klopt helemaal, LAN verkeer is altijd tweerichtingsverkeer, dus alles aan de switch kan elkaar zien, inclusief je modem/router.
Dan ga ik morgen eens een mooie uitgewerkte tekening maken en kom ik hier weer terug. Die stroomschema's die iedereen maakt, met welk programmaatje doe je dat?

Chat off :D :p

bedankt voor alle hulp voor vandaag.
Remco Tr schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 00:55:
Dubbel uitvoeren kan zn voordelen hebben. Verschillende netwerken of VLAN( video over lan wordt gebruikt voor glasvezel)
Dat mag je mij morgen nog eens uitleggen wat dit begrijp ik niet. Ik heb geen beschikking over glasvezel helaas. Als ik overal 2 UTP kabels naast elkaar zou leggen betekend dit ook dat de switch 15 x 2 = 30 + NAS is 31 openingen moet hebben...

[ Voor 33% gewijzigd door -_- op 09-01-2013 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

Visio? ;) Daar zitten netjes alle netwerk symbooltjes in als je zou willen... Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
Slaaplekker en droom fijn over al die rj45 pluggen en twisted pairs :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Remco Tr schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 00:20:
Slow chat hier..

AOP>Modem>Router>Switch

Procurve is een switch van HP ;)
1 grote is minder als deze eruitlicht licht alles eruit >.>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -_-

-_-

Remco Tr schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 00:58:
Slaaplekker en droom fijn over al die rj45 pluggen en twisted pairs :p
jaja...het kraakt in mijn hoofd...ben totaal niet thuis in die vaktermen :P
Pagina: 1 ... 5 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Dit topic is niet bedoeld voor kletsen maar voor het tonen van je nette LAN afwerking thuis. Slap kletsen kan je doen in <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1358515">de NT Kroeg</a>~~~[/html]