Wat ik schreef dus.inquestos schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 01:41:
[...]
Ja, als je je echt op kilometers hoogte begeeft zonder bebouwing zou je net niet de ondergrond zien in deze foto.
@Gianti, Erg mooie foto, persoonlijk zou ik de vlek onder haar linker ellenboog weghalen. Je watermerk komt wat cheap over, misschien iets eenvoudiger/eleganter kiezen?
@Wout; Bizarre compositie maar het spreekt me erg aan juist doordat het bizar is
Deze man trof ik enkele dagen geleden in Gent (België) aan tijdens de Gentse feesten waar hij oude stripboeken verkocht.
Edit: Ik heb het geheel wat zachter gemaakt nu
@Wout; Bizarre compositie maar het spreekt me erg aan juist doordat het bizar is
Deze man trof ik enkele dagen geleden in Gent (België) aan tijdens de Gentse feesten waar hij oude stripboeken verkocht.
Edit: Ik heb het geheel wat zachter gemaakt nu
[ Voor 6% gewijzigd door christoforius op 30-07-2015 17:02 . Reden: Aanpassing foto ]
Verwijderd
Leuk hoe je de stripboeken op de voorgrond hebt als inleiding voor je beeld. Ik word wel heel erg afgeleid door het heftige sepia/vignette/kader feestje dat er gaande is op deze foto.
Eens met Sabine. De foto is erg leuk en de positionering van het geheel ook. De bewerking lijkt echter uit een van de tig mobiele apps voor foto-effectjes te komen. Of het moet ook een echte analoge foto zijn, maar dat lijkt me niet.
En waarom sla je de foto op als GIF? Waarom niet als JPG?
En waarom sla je de foto op als GIF? Waarom niet als JPG?
Foto is inmiddels .jpg, maar er lopen vertikale lichte strepen door? Ergens in de bewerking iets misgegaan, zo lijkt het.
Portret an sich spreekt mij wel aan, maar de omgeving is eerder storend dan dat het iets toe lijkt te voegen. Zo valt bijvoorbeeld het lichte haar gedeeltelijk weg tegen de lichte achtergrond.
Portret an sich spreekt mij wel aan, maar de omgeving is eerder storend dan dat het iets toe lijkt te voegen. Zo valt bijvoorbeeld het lichte haar gedeeltelijk weg tegen de lichte achtergrond.
Verwijderd
AW_Bos - Op zich een leuk plaatje van een leuke blondine en brunette. Interessante compositie met die twee hoofden zo naast elkaar in zijaanzicht. Ik heb alleen het gevoel dat ze voor iemand anders aan het poseren zijn...? De donkere band met witte letters op de achtergrond vind ik wat teveel in het oog springen. Jammer van het harde licht ook. Voor dit soort beautyshots is zacht licht vaak wat vleiender, al geeft het licht hier wel een mooi effect op het haar.
Gianti - Fijne plaat! Hele mooie gezichtsuitdrukking. Nog wel wat suggesties: inderdaad, onderste gedeelte eraf. Armen en schouder iets donkerder maken. De 'glow' op het gezicht vind ik wat té. De ogen zou ik iets oplichten. En de (bijna) kleuren... ik vind ze niet fijn kijken. Je zit nu een beetje tussen de keuze voor zwart-wit en kleur. Ik hoop dat het niet te negatief klinkt allemaal, want het is gewoon al een mooie plaat.
Woutoud - Interessant. Ik dacht eerst dat de achtergrond een bevlekte, grungy muur was. Toen ik zag dat het een wolkenlucht was vond ik de plaat meteen een stuk minder logisch. Ook ik vind de voet iets te dicht bij de rand, en jammer dat ie onscherp is. Je gezichtsuitdruking is wat raadselachtig imho, maar dat doet niet per se afbreuk aan de plaat. Het combineren van achtergrond en voorgrond is goed gelukt door het fijne kleurenpallet en contrast, alhoewel ik net wat meer contrast zou willen zien op sommige delen van je kostuum.
christoforius - Leuke setting en uitdrukking van die man. Wat zijn die verticale lijntjes? Ik vond hem in sepia op zich net wat interessanter, maar zou dan wel voor iets minder gesatureerde sepia gaan. Kadering had wat mij betreft net een tikje naar rechts gemogen, omdat er links nog ruimte is, en rechts zijn hand wordt afgesneden.
Ik heb zelf al een tijd niets meer gepost op Tweakers, maar ben wel veel bezig geweest met verschillende fotografieprojecten. Ik heb alleen helaas niet zoveel tijd om ook veel te posten. Anyway, deze plaat komt uit een shoot die ik gisteren heb gedaan. Het was ver buiten mijn comfort zone. Ik fotografeer niet vaak mensen, en al zeker niet in dit soort settings. Ik ben erg benieuwd wat jullie er van vinden en of jullie nog mogelijkheden zien qua nabewerking om deze plaat te verbeteren. Hij komt het beste tot zijn recht op een donkere achtergrond in een verduisterde ruimte.
Gianti - Fijne plaat! Hele mooie gezichtsuitdrukking. Nog wel wat suggesties: inderdaad, onderste gedeelte eraf. Armen en schouder iets donkerder maken. De 'glow' op het gezicht vind ik wat té. De ogen zou ik iets oplichten. En de (bijna) kleuren... ik vind ze niet fijn kijken. Je zit nu een beetje tussen de keuze voor zwart-wit en kleur. Ik hoop dat het niet te negatief klinkt allemaal, want het is gewoon al een mooie plaat.
Woutoud - Interessant. Ik dacht eerst dat de achtergrond een bevlekte, grungy muur was. Toen ik zag dat het een wolkenlucht was vond ik de plaat meteen een stuk minder logisch. Ook ik vind de voet iets te dicht bij de rand, en jammer dat ie onscherp is. Je gezichtsuitdruking is wat raadselachtig imho, maar dat doet niet per se afbreuk aan de plaat. Het combineren van achtergrond en voorgrond is goed gelukt door het fijne kleurenpallet en contrast, alhoewel ik net wat meer contrast zou willen zien op sommige delen van je kostuum.
christoforius - Leuke setting en uitdrukking van die man. Wat zijn die verticale lijntjes? Ik vond hem in sepia op zich net wat interessanter, maar zou dan wel voor iets minder gesatureerde sepia gaan. Kadering had wat mij betreft net een tikje naar rechts gemogen, omdat er links nog ruimte is, en rechts zijn hand wordt afgesneden.
Ik heb zelf al een tijd niets meer gepost op Tweakers, maar ben wel veel bezig geweest met verschillende fotografieprojecten. Ik heb alleen helaas niet zoveel tijd om ook veel te posten. Anyway, deze plaat komt uit een shoot die ik gisteren heb gedaan. Het was ver buiten mijn comfort zone. Ik fotografeer niet vaak mensen, en al zeker niet in dit soort settings. Ik ben erg benieuwd wat jullie er van vinden en of jullie nog mogelijkheden zien qua nabewerking om deze plaat te verbeteren. Hij komt het beste tot zijn recht op een donkere achtergrond in een verduisterde ruimte.

Foto heeft iets van een screenshot uit een FPS-game. Leuk!Verwijderd schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 01:17:
Anyway, deze plaat komt uit een shoot die ik gisteren heb gedaan.
@christoforius: bewerking/analoge leidt idd wat af. Los daarvan zou ik de omgeving (de boeken) wat meer ruimte hebben gegeven. Nu staan ze meer in de weg dat het bijdraagt aan de foto.
Sytsuuh: wow, net gedaan dan. En dit zijn dingen die bij mij ook buiten mijn comfortzone vallen, maar misschien dat ze daarom zo leuk zijn. Je foto vind ik wel wat donker, en het licht te hard. Ik begrijp dat je daar bewust voor gekozen hebt, dat het bij de sfeer zou passen. Maar ik heb wel vergelijkbare foto's gezien in het verleden (ik geloof van 'tompie' op Dutchphotozone, helaas nu niet meer offline) waarbij het contrast juist laag was, en het licht zacht. Dat maakte de foto een stuk echter en daardoor krachtiger. Dit is misschien net iets te ge'pose'd.
Nog een van mij van het Samsung/tweakers evenement. Nee, geen crosspost, deze heb ik eerder gepost. Daarop lacht ze niet, maar is het licht wel weer wat aangenamer. Bij deze heb je net wat zonlicht op haar wang.
unnamed #2 by Ferdinand van Oostrom, on Flickr
Sytsuuh: wow, net gedaan dan. En dit zijn dingen die bij mij ook buiten mijn comfortzone vallen, maar misschien dat ze daarom zo leuk zijn. Je foto vind ik wel wat donker, en het licht te hard. Ik begrijp dat je daar bewust voor gekozen hebt, dat het bij de sfeer zou passen. Maar ik heb wel vergelijkbare foto's gezien in het verleden (ik geloof van 'tompie' op Dutchphotozone, helaas nu niet meer offline) waarbij het contrast juist laag was, en het licht zacht. Dat maakte de foto een stuk echter en daardoor krachtiger. Dit is misschien net iets te ge'pose'd.
Nog een van mij van het Samsung/tweakers evenement. Nee, geen crosspost, deze heb ik eerder gepost. Daarop lacht ze niet, maar is het licht wel weer wat aangenamer. Bij deze heb je net wat zonlicht op haar wang.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Nette plaat inquestos! Fijne sfeer zit erin, heel licht en zomers. Houd ik zeker van! De scherptediepte die aanwezig is vind ik ook erg fijn wegkijken!
Vond vooral de plaat van Woutoud op de vorige pagina erg interessant. Hele fijne compositie en vind er een goeie sfeer in zitten. Complimenten!
We gaan gewoon van start met een simpel portret van mijn kant van een paar weekjes terug

(Ik zie overigens al wat bekende namen voorbij springen haha)
Vond vooral de plaat van Woutoud op de vorige pagina erg interessant. Hele fijne compositie en vind er een goeie sfeer in zitten. Complimenten!
We gaan gewoon van start met een simpel portret van mijn kant van een paar weekjes terug

(Ik zie overigens al wat bekende namen voorbij springen haha)
Met lach is ze een stuk knapper :-)inquestos schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 18:57:
@christoforius: bewerking/analoge leidt idd wat af. Los daarvan zou ik de omgeving (de boeken) wat meer ruimte hebben gegeven. Nu staan ze meer in de weg dat het bijdraagt aan de foto.
[afbeelding]unnamed #2 by Ferdinand van Oostrom, on Flickr
Mooie vriendelijke foto
Bedankt, of eigenlijk is dat meer een compliment aan haar. Ik had maar 2 minuten.
Ik dacht dat Alerion (Sabine Metz) een nieuwe avatar had. Maar blijkbaar heeft ze er een concurrent bij, vergelijkbare sfeer, en die vind ik erg aangenaam! Ik mis wel wat scherpte doordat je tinypic gebruikt.Courses schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 18:41:
[afbeelding]
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Ja ik merk dat Tinypic soms niet helemaal praktisch werkt. Echter ben ik niet zo'n frequent Flickr gebruiker dus daar moet ik nog steeds wat voor bedenken inderdaad haha.
@sytsuuh, gaaf, lijkt inderdaad uit een spel! Het sterke contrast zou het niet overal goed doen denk ik maar bij deze pakt het wel goed uit.
@inquestos, mooi moment gepakt alleen jammer van haar dichtgeknepen ogen. Weinig aan te doen als het om een snelle foto ging maar als je echt de tijd had is het wel iets om de volgende keer op te letten. Je zou hier en daar nog wat op kunnen schonen: lip, randje van haar tand, oneffenheden in de huid, schaduw op de kin iets verzachten en dat soort dingetjes. Er is denk ik dus nog wat meer uit te halen maar al wel een mooi shot
@Courses, welkom I guess!
Tenminste, ik heb je naam nog niet eerder voorbij zien komen eigenlijk. Mooie sfeer heb je neer gezet! Kleuren in de makeup zijn een toffe zet geweest, trekken meteen de aandacht naar haar ogen. Ben het eens met Inquestos over de scherpte, die ontbreekt op deze manier helaas maar dat komt dus door Tinypic (probeer dropbox of Copy eens). Enige waar ik nog wel over val is de enorme verkleuring in de schaduw op haar gezicht (van haar haar), die mag van mij wel iets subtieler en neutraler van kleur. Als je dan toch bezig bent zou ik ook heel iets de uitgroei bijwerken wat vooral bij de scheiding goed zichtbaar is.
Als je écht wil miereneuken: misschien dat haar nek nog een tikje lichter had gemogen. Die is wat donker en contrastrijk in vergelijking met haar gezicht en kleding. Nou is het persoonlijk maar wat je zou kunnen overwegen is de schaduw op haar arm wat op te lichten waardoor haar arm wat egaler wordt, daarna ook de kleur even egaal maken. Dan heb je een rustiger maar misschien ook wat meer cheesy beeld, is maar een idee en nogmaals waarschijnlijk heel persoonlijk
* Ventieldopje heeft genoeg mieren genuekt vandaag. Gave platen allemaal
@inquestos, mooi moment gepakt alleen jammer van haar dichtgeknepen ogen. Weinig aan te doen als het om een snelle foto ging maar als je echt de tijd had is het wel iets om de volgende keer op te letten. Je zou hier en daar nog wat op kunnen schonen: lip, randje van haar tand, oneffenheden in de huid, schaduw op de kin iets verzachten en dat soort dingetjes. Er is denk ik dus nog wat meer uit te halen maar al wel een mooi shot
@Courses, welkom I guess!

Als je écht wil miereneuken: misschien dat haar nek nog een tikje lichter had gemogen. Die is wat donker en contrastrijk in vergelijking met haar gezicht en kleding. Nou is het persoonlijk maar wat je zou kunnen overwegen is de schaduw op haar arm wat op te lichten waardoor haar arm wat egaler wordt, daarna ook de kleur even egaal maken. Dan heb je een rustiger maar misschien ook wat meer cheesy beeld, is maar een idee en nogmaals waarschijnlijk heel persoonlijk
* Ventieldopje heeft genoeg mieren genuekt vandaag. Gave platen allemaal
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Verwijderd
Nu je het zegt. De onderkant van haar keel ziet er, sorry, ontzettend apart uit. De schaduw valt net even wat anders in het 'kuiltje'. Hoe dat wordt als het iets wordt opgelicht zou ik niet durven zeggen.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2015 00:23 ]
Wat dodge en burn zal dat wel op kunnen lossen maar hij mag van mij ook wel in z'n geheel iets lichter en qua toon ook meer als haar bovenarm en gezicht.
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Verwijderd
De keel lijkt deels raar omdat er een beetje haar in draait, lijkt net een beetje ongelukkig. Is echter inderdaad prima te fixen.
creepy ogen
ora et labora
Ik vind het wel wat hebben, maar stoor me een beetje aan wat slordigheidjes. Het streepje lippenstift is net niet netjes symmetrisch en de ketting mocht wel even opgepoetst worden. Achtergrond had ik ook liever egaal gehad.
De expressie en belichting kan ik wel weer waarderen. Ik twijfel nog of ik de iets overbelichte neus storend vind
.
De expressie en belichting kan ik wel weer waarderen. Ik twijfel nog of ik de iets overbelichte neus storend vind
Ogen staan scheef. Kan ze ook niks aan doen. Maar dat had ik dan voor de symmetrie even geshopt.
Ze kijkt idd wel een beetje alsof ze figurant voor de walking dead wil zijn.. O_O
Ze kijkt idd wel een beetje alsof ze figurant voor de walking dead wil zijn.. O_O
Verwijderd
Hmmm, ik ben er geen fan van. Ik heb het gevoel dat je een hele strakke beauty look emuleert, maar het is niet strak. Bobbeltjes in het haar, rommelige make-up, iets van een oranje reflectie in de ketting, verschillen in huidtint (gezicht/lichaam). De blik spreekt mij totaal niet aan... en wat er ook al gezegd werd: door het symmetrische beeld valt alles dat asymmetrisch is heel erg op (ogen, haarlijn). Sorry, einde zeik reactie.
Verwijderd
We wilden niet direct iets emuleren, gewoon met z'n tweeën kijken wat we voor elkaar konden krijgen in mijn werkkamertje met een paar honderd euro aan licht en een beperkt setje make-up. Wat dat betreft ben ik erg tevreden, had niet verwacht dat dit er uit zou rollen. Maar goed, dat zien jullie niet op de foto natuurlijk. 
Huidtint moet ik nog even naar kijken. Daar heb ik al wel aan gecorrigeerd namelijk, maar ben ik nog niet heel bedreven in. De symmetrie heb ik bewust niets aan gedaan, het nastreven van 'perfectie' in retoucheren irriteert me. Het haar wil ik nog wel even mee prutsen.
Anyhow, bedankt voor de kritiek!
Al mag het bij sommigen wat opbouwender.
Huidtint moet ik nog even naar kijken. Daar heb ik al wel aan gecorrigeerd namelijk, maar ben ik nog niet heel bedreven in. De symmetrie heb ik bewust niets aan gedaan, het nastreven van 'perfectie' in retoucheren irriteert me. Het haar wil ik nog wel even mee prutsen.
Anyhow, bedankt voor de kritiek!
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2015 11:42 ]
Hehe.. Verder wel een toffe foto hoor. Alleen die o_O blik leid een beetje af. Haar linker ( op de foto rechts ) oog lijkt ook groter dan het ander.
Denk als je dat shopt dat het gewoon veel fijner kijkt. Maar ik ben juist een 'shopper' .. Als iemand dat niet wil respecteer ik dat. Ik zou het namelijk niet kunnen zonder. Maar persoonlijk vind ik de geshopte foto's simpelweg mooier.
Verder vind ik de achtergrond erg leuk. Vind de toning op de huid juist wel fijn. Ok beetje minder highlicht misschien. Of de DOF zou wat minder moeten zijn en dan dezelfde belichting op de nek / schouders.
Maar dat ken nu niet meer :-)
Denk als je dat shopt dat het gewoon veel fijner kijkt. Maar ik ben juist een 'shopper' .. Als iemand dat niet wil respecteer ik dat. Ik zou het namelijk niet kunnen zonder. Maar persoonlijk vind ik de geshopte foto's simpelweg mooier.
Verder vind ik de achtergrond erg leuk. Vind de toning op de huid juist wel fijn. Ok beetje minder highlicht misschien. Of de DOF zou wat minder moeten zijn en dan dezelfde belichting op de nek / schouders.
Maar dat ken nu niet meer :-)
[ Voor 23% gewijzigd door Lasteraar op 14-08-2015 14:18 ]
De nieuwe die je nu plaatst vind ik wel een stuk mooier:

Linda II by Woutoud Photography, on Flickr
Maar ik waardeer je experimenten wel heel erg. Gewoon wat uitproberen, want als je dat niet doet, kom je ook niet verder.

Linda II by Woutoud Photography, on Flickr
Maar ik waardeer je experimenten wel heel erg. Gewoon wat uitproberen, want als je dat niet doet, kom je ook niet verder.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Oh ja, veel beter dit. Alles wat met de vorige foto 'mis' was, is hier goed: licht, make-up, haar, achtergrond
Maar goed dat je blijft experimenteren, als je ook maar inziet wanneer een experiment wat minder is geslaagd
Maar goed dat je blijft experimenteren, als je ook maar inziet wanneer een experiment wat minder is geslaagd
Verwijderd
Veel beter qua foto, maar hier wel weer heel duidelijk aanwezige "frequency seperation" look qua huidbewerking. Ik weet natuurlijk niet of dat ook de techniek is die je hier hebt toegepast, maar de huidtextuur ziet er wat onnatuurlijk uit, vooral op schouder, borst en nek.
DIe laatste is veel natuurlijker en kijkt daarom veel lekkerder weg. hoofd een beetje schuin ipv recht van voren doet ook veel goeds. en geen creepy ogen meer.
ora et labora
Lijkt een beetje op kippenvel.Verwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 20:00:
Veel beter qua foto, maar hier wel weer heel duidelijk aanwezige "frequency seperation" look qua huidbewerking. Ik weet natuurlijk niet of dat ook de techniek is die je hier hebt toegepast, maar de huidtextuur ziet er wat onnatuurlijk uit, vooral op schouder, borst en nek.
Verwijderd
Klopt, in deze foto ben ik er verder mee gegaan dan ik normaal doe. Even kort: In plaats van Gaussian Blur heb ik Dust & Scratches gebruikt voor het maken van de splitsing. Daarna heb ik de kleurlaag wel selectief geblurred, wat ik normaal gesproken niet doe.Verwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 20:00:
Ik vind het zelf ook te aanwezig, maar wederom een experimentje.
Gewoon bij D&B blijven, FS ga je echt in de meeste gevallen zien en dat is gewoon jammer. D&B is wat werk maar als je het onder de knie hebt mag het resultaat er ook zijn
www.maartendeboer.net
Voor de niet ingewijde onder ons, D&B? Vast niet Drum 'N Bass.Ventieldopje schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 14:12:
Gewoon bij D&B blijven, FS ga je echt in de meeste gevallen zien en dat is gewoon jammer. D&B is wat werk maar als je het onder de knie hebt mag het resultaat er ook zijn
zeg dan meteen wat het wel isDivWhis schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 15:01:
[...]
Voor de niet ingewijde onder ons, D&B? Vast niet Drum 'N Bass.
Dodge en Burn, iets met lokaal lichter of donkerder maken.al heb ik geen idee hoe het werkt overigens
ora et labora
Ik wist oprecht niet wat hij bedoelde. Daarom de vraagmrc4nl schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 15:04:
[...]
zeg dan meteen wat het wel is![]()
Dodge en Burn, iets met lokaal lichter of donkerder maken.al heb ik geen idee hoe het werkt overigens
Verwijderd
DB en FS dienen voor mij elk een ander doel, dus ik blijf ze lekker beide gebruiken. ^^Ventieldopje schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 14:12:
Voor beide geldt ook gewoon dat het goed gedaan is, als het niet opvalt.
Woutoud, nee FS en DNB dienen beide voor het zelfde doel alleen is FS een snelle maar vaak slordige manier. Het is echt de moeite waard om je eens te verdiepen in DNB vooral op micro niveau 
Het is zéker meer werk maar het resultaat is er ook naar. Je moet na het clonen/dnb'en nog een extra kleurcorrectie ronde doen om de huid egaal te maken. Iets wat bij FS een stuk sneller gaat omdat je de onderliggende kleur laag blurred (en ook de schaduwen). Daar ligt meteen het probleem, je raakt al snel schaduw details kwijt waardoor je een plastic look krijgt.
Volgende keer met dit soort shots ook even de sierraden oppoetsen, ik zie wat vlekjes
Het is zéker meer werk maar het resultaat is er ook naar. Je moet na het clonen/dnb'en nog een extra kleurcorrectie ronde doen om de huid egaal te maken. Iets wat bij FS een stuk sneller gaat omdat je de onderliggende kleur laag blurred (en ook de schaduwen). Daar ligt meteen het probleem, je raakt al snel schaduw details kwijt waardoor je een plastic look krijgt.
Volgende keer met dit soort shots ook even de sierraden oppoetsen, ik zie wat vlekjes
www.maartendeboer.net
Verwijderd
Ik zeg dan ook "voor mij". Het maakt me niet zo veel uit met welke intentie de technieken in het leven geroepen zijn.Ventieldopje schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 16:10:
Woutoud, nee FS en DNB dienen beide voor het zelfde doel alleen is FS een snelle maar vaak slordige manier.
Will do sir!Het is echt de moeite waard om je eens te verdiepen in DNB vooral op micro niveau
Normaal gesproken blur ik de onderste laag dus niet. Ik zit er nu toevallig alleen wel een beetje mee te experimenteren. Je hebt zeker gelijk dat het snel een plastic effect geeft.Het is zéker meer werk maar het resultaat is er ook naar. Je moet na het clonen/dnb'en nog een extra kleurcorrectie ronde doen om de huid egaal te maken. Iets wat bij FS een stuk sneller gaat omdat je de onderliggende kleur laag blurred (en ook de schaduwen). Daar ligt meteen het probleem, je raakt al snel schaduw details kwijt waardoor je een plastic look krijgt.
Die zijn al flink gepoetst, ik ben er klaar mee!Volgende keer met dit soort shots ook even de sierraden oppoetsen, ik zie wat vlekjes
Op F-Stoppers is veel te vinden over DnB en ook in verschillende high-end retouching groepen op Facebook worden vaak handige tips en tricks geplaatst: https://fstoppers.com/pos...-part-1-fundamentals-9261.
offtopic:
De ironie ... F-Stoppers (FS) ... terwijl we het over FS (frequency separation) hebben.
.
De ironie ... F-Stoppers (FS) ... terwijl we het over FS (frequency separation) hebben.
[ Voor 18% gewijzigd door Ventieldopje op 15-08-2015 17:38 ]
www.maartendeboer.net
Verwijderd
Als je dan toch FS wil gebruiken, zou ik inderdaad niet meer de kleurlaag blurren. Het idee dat je details bewaard blijven in je High Frequency layer is een fabel, ook in de lage frequencies zit informatie die je beter niet kunt blurren. FS kan wel werken (voor mij niet, ben het eens met Maarten en doe alles met D&B, maar toch), maar dan zou ik ook even goed naar dit artikel kijken: https://fstoppers.com/fas...-retouching-results-30913
En dat kan enkel met PS? Of ook met Elements?
Verwijderd
Moet ook kunnen met Elements denk ik, al heb ik er zelf nul ervaring mee. Dodge & Burn kan op heel veel verschillende manieren (komt toch neer op dingen lichter en donkerder maken, niet echt rocket science), een snelle google search vertelt mij dat Frequency Seperation ook mogelijk is in Elements.
Verwijderd
Nog niets van deze serie laten zien hier. Editorial voor schoenen ontwerpster Hazal Karasah.
Op 1 foto na is deze hele serie met natuurlijk licht gefotografeerd, ik vraag me af of jullie kunnen aanwijzen welke met flits was.
HAZAL KARASAH by Sabine Metz, on Flickr
Op 1 foto na is deze hele serie met natuurlijk licht gefotografeerd, ik vraag me af of jullie kunnen aanwijzen welke met flits was.

Verwijderd
ISO 100, f/6.3 geeft 'm weg denk ik, maar dat was de foto die ik had gekozen zonder de instellingen te zien.Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 20:16:
Nog niets van deze serie laten zien hier. Editorial voor schoenen ontwerpster Hazal Karasah.
[afbeelding]HAZAL KARASAH by Sabine Metz, on Flickr
Toffe serie, maar ik moest wel zoeken naar de schoenen. Zal vooral komen door het afleidende model.
Verwijderd
Ahh ik was de EXIF vergeten, flauw hoor. 
Het is dan ook een editorial, geen reclame of lookbook. Het lookbook met alleen benen + schoenen hebben we apart geschoten. Dit is sfeerbeeld.
Het is allemaal eyeliner en andere make-up.
Het is dan ook een editorial, geen reclame of lookbook. Het lookbook met alleen benen + schoenen hebben we apart geschoten. Dit is sfeerbeeld.
Het is allemaal eyeliner en andere make-up.
Sabine zou een tattoo zaak moeten openen!
Foto had ik al gezien ergens, erg nice alleen lijken de tattoo's wel erg zwart, als het geheeld is dan krijgt het toch al snel (afhankelijk van je eigen huidskleur) een ander tintje. Dat gaf het eigenlijk meteen weg maar ach, het is niet storend en de ontwerpen zijn gaaf gedaan.
www.maartendeboer.net
Zeker mooie foto's!
Tevens heeft ze vandaag een foto van mij op IG geliked dus ik zit kennelijk in de lift haha
Tevens heeft ze vandaag een foto van mij op IG geliked dus ik zit kennelijk in de lift haha
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Dames, heren, ik heb wat foto's die ik in een fotoboek wil gaan plaatsen, maar ik kan niet goed kiezen welke foto's qua houding de beste zijn en ik heb wat vragen mbt het positioneren van de foto's. Kan ik er hier wat vragen over stellen en wat voorbeeldfoto's er bij plaatsen?
Het beste kun je denk ik even een nieuw topic aan maken, je vraag is niet echt on topicDancing_Animal schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 20:59:
Dames, heren, ik heb wat foto's die ik in een fotoboek wil gaan plaatsen, maar ik kan niet goed kiezen welke foto's qua houding de beste zijn en ik heb wat vragen mbt het positioneren van de foto's. Kan ik er hier wat vragen over stellen en wat voorbeeldfoto's er bij plaatsen?
www.maartendeboer.net
Erg mooi Alerion! Had hem al voorbij zien komen, maar een erg fijne plaat.
Gisteren kreeg ik mijn Zeiss 50MP f/2 binnen, gekocht van Hamed. 's Avonds even getest toen mijn schoonbroertje aan het vissen was.
Brother in law with Zeiss 50MP by Peter van der Ham, on Flickr
Ik ben nu al verliefd op deze lens
Gisteren kreeg ik mijn Zeiss 50MP f/2 binnen, gekocht van Hamed. 's Avonds even getest toen mijn schoonbroertje aan het vissen was.

Ik ben nu al verliefd op deze lens
https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection
Mooie bokeh swirl!
www.maartendeboer.net
Beter verliefd op je lens dan op je schoonbroer
Je zus zal er anders over denken 
Nee, mooi portret hoor, geeft wel kracht zo licht van onderen. Aangename achtergrond en zacht licht. Goede omzetting ook.
@Alerion: als het onderwerp de schoenen zijn vind ik de (overduidelijke) nep tattoos toch wat afleiden. Ik had het ook allemaal liever wat symmetrischer gezien.
Nee, mooi portret hoor, geeft wel kracht zo licht van onderen. Aangename achtergrond en zacht licht. Goede omzetting ook.
@Alerion: als het onderwerp de schoenen zijn vind ik de (overduidelijke) nep tattoos toch wat afleiden. Ik had het ook allemaal liever wat symmetrischer gezien.
@Alerion: mooi licht, maar lijkt ook net of zij niet precies in het midden staat, wat mij een beetje stoort.
@Peter: Lekker portretje, mooi omzetting en scherpte. Niks over te zeuren.
Hier eentje van mij. Vriendin had een vogeltje gevonden en verzorgd nu was hij wat groter dus ze wilde er een shoot mee. Zelf ben ik heel tevreden over deze plaat omdat de sfeer goed overkomt. Aan de andere kant ik ben misschien een beetje bevooroordeeld
Laura & Charlie by Karsten, on Flickr
@Peter: Lekker portretje, mooi omzetting en scherpte. Niks over te zeuren.
Hier eentje van mij. Vriendin had een vogeltje gevonden en verzorgd nu was hij wat groter dus ze wilde er een shoot mee. Zelf ben ik heel tevreden over deze plaat omdat de sfeer goed overkomt. Aan de andere kant ik ben misschien een beetje bevooroordeeld

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Mooi met dat huisje op de achtergrond alleen de vogel viel mij nu pas op. Nu ik er beter naar kijk lijkt het mij alsof hij een looping vliegt? Wel jammer dat ze hem niet in d'r handen houd zodat het vogeltje beter zichtbaar is, dit lijkt heel raar zo. Net of ze schrikt van een vogel die spontaan aan komt vliegen.
Technisch gezien zou ik de bovenste rand er nog af croppen of niet geschoten hebben, daar zie je nu de witte lucht er doorheen piepen en hoewel dat niet zo zeer storend is maakt het de foto nog wel extra flets. Iets blauwe lucht zou een mooi balans brengen denk ik.
Technisch gezien zou ik de bovenste rand er nog af croppen of niet geschoten hebben, daar zie je nu de witte lucht er doorheen piepen en hoewel dat niet zo zeer storend is maakt het de foto nog wel extra flets. Iets blauwe lucht zou een mooi balans brengen denk ik.
www.maartendeboer.net
Vind het een mooie foto! Maar het onderwerp van de vogel valt een beetje weg door het veel aanwezige achtergrondje denk ik.
Mede leiding van scouting kamp
Mede leiding van scouting kamp

Verwijderd
@Mr Pingu: Prettige kleuren, model en kleding passen er ook mooi in.
Ik had uit het beeld alleen de vogel niet kunnen opmaken. Als het verzorgen van het vogeltje hier centraal staat had ik liever een wat intiemer shot gezien met meer connectie met het beestje.
@Casejunky: Ik ben er niet per se op tegen om een foto scheef te nemen, maar dan verwacht ik wel dat daar een duidelijke motivatie voor is (bijvoorbeeld een al aanwezige diagonale lijn die je extra kracht wil bijzetten). In dit geval word ik vrij direct aangekeken door deze jongeman en oogt het gewoon heel scheef in plaats van dat het je beeld kracht bijzet. Ik kan zijn ontspannen blik in combinatie met de opvallende outfit wel heel erg waarderen!
Anderhalf jaar geleden was ik fotograaf en director of photography van een erg ambitieus filmproject. Het project was zo ambitieus dat de film nooit afgemaakt is.
Wel heb ik nu besloten de foto's te publiceren, hier dus een portret van een van de hoofdkarakters uit de film.
Cloudwalker the film by Sabine Metz, on Flickr
@Casejunky: Ik ben er niet per se op tegen om een foto scheef te nemen, maar dan verwacht ik wel dat daar een duidelijke motivatie voor is (bijvoorbeeld een al aanwezige diagonale lijn die je extra kracht wil bijzetten). In dit geval word ik vrij direct aangekeken door deze jongeman en oogt het gewoon heel scheef in plaats van dat het je beeld kracht bijzet. Ik kan zijn ontspannen blik in combinatie met de opvallende outfit wel heel erg waarderen!
Anderhalf jaar geleden was ik fotograaf en director of photography van een erg ambitieus filmproject. Het project was zo ambitieus dat de film nooit afgemaakt is.

@Alerion gave plaat alleen het paars rechts leidt af.
Waarom zou het een zonde zijn? Mooie kleuren in de foto! Dat rood contrasteert goed met het groene gras. De flits/belichting op haar gezichtje en armen is wel erg fel en de gezichtsuitdrukking vind ik mwa.
Als ze naar de camera had gekeken, was het misschien een portret geweest dat ook niet-bekenden aanspreekt
Nu kan ik me voorstellen dat hij voor jou speciaal is (en terecht, want dit is mooier dan 95% van de foto's die andere ouders van hun kinderen maken), maar voor een buitenstaander is hij niet zo prikkelend.
Wat is er trouwens gebeurd bovenin beeld? Nu zijn er lelijke JPEG-compressieartefacts te zien in het witte deel.
Als ze naar de camera had gekeken, was het misschien een portret geweest dat ook niet-bekenden aanspreekt
Wat is er trouwens gebeurd bovenin beeld? Nu zijn er lelijke JPEG-compressieartefacts te zien in het witte deel.
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Dat bedoel ik nu met de zonde. Mijn objectieve blik is weg.tobiasvs schreef op woensdag 02 september 2015 @ 13:36:
Nu kan ik me voorstellen dat hij voor jou speciaal is (en terecht, want dit is mooier dan 95% van de foto's die andere ouders van hun kinderen maken), maar voor een buitenstaander is hij niet zo prikkelend.
Is uitgebeten door de belichting, ik zal even lightroom gaan naslaan om te kijken wat het precies is. Of het alleen JPEG of ook in de RAW zit.tobiasvs schreef op woensdag 02 september 2015 @ 13:36:
Helaas was de lucht meer bewolkt dan blauw. Oh wist niet dat het zo zou overkomen, vond de houding wat meer bij de stijl passen. En over de looping vliegen, het beestje kon nog niet eens vliegenVentieldopje schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 12:44:
Mooi met dat huisje op de achtergrond alleen de vogel viel mij nu pas op. Nu ik er beter naar kijk lijkt het mij alsof hij een looping vliegt? Wel jammer dat ze hem niet in d'r handen houd zodat het vogeltje beter zichtbaar is, dit lijkt heel raar zo. Net of ze schrikt van een vogel die spontaan aan komt vliegen.

@casejunky: Vind het een mooie omzetting enige, vraag me wel af hoe ie was als ie recht was in plaats van schuin.
@Alerion: Oh lekker licht en scherp waar ie scherp moet zijn, fijne scherptediepte
@Robbiehifi, tja wel een beetje je objectieve blik weg maar we kunnen alsnog wel commentaar geven om de foto voor breder publiek toegankelijk te maken. Fijne kleurtjes, die zon op de achtergrond maakt het een fijn geheel. Als is de huid af en toe wel een beetje flets, vooral aan haar rechterkant.
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Ik begrijp dat paars dan weer wel... Geeft de plaat een mooie diepte en de kleur ondersteunt de rook. Haal je het weg, dan blijft een in mijn ogen veel minder interessante, wat "platte" foto over.Mr Pingu schreef op woensdag 02 september 2015 @ 17:03:
[...]
@Alerion: Oh lekker licht en scherp waar ie scherp moet zijn, fijne scherptediepteZou alleen wel die paarse vlek wegclonen of in iedere geval wat minder verzadigen
@Robbiehifi: Uitgebeten lucht (kies bijvoorbeeld voor 4x5 formaat om er vanaf te komen) en zo te zien iets overbelicht gezichtje zijn wel minpuntjes, maar daar is misschien nog iets aan te doen. Verder is jouw kindje natuurlijk het mooiste van de wereld (net als de mijne) en is je foto sowieso een stuk beter dan wat je gemiddeld ziet.
[ Voor 25% gewijzigd door Toff op 02-09-2015 22:41 ]
Zit wat in, maar iets minder verzadiging dan, vind het nu te prominent aanwezig maar helemaal weg zou misschien de foto wel plat maken ja. Die rook is namelijk een fijn detailToff schreef op woensdag 02 september 2015 @ 22:34:
[...]
Ik begrijp dat paars dan weer wel... Geeft de plaat een mooie diepte en de kleur ondersteunt de rook. Haal je het weg, dan blijft een in mijn ogen veel minder interessante, wat "platte" foto over.
Laatst een beetje geassisteerd bij een collega fotograaf en tussendoor ook even een portretje kunnen schieten.

Je compositie vind ik aansprekend en de kleuren vind ik ook goed.
Ik twijfel een beetje over de haarlok maar ik heb te weinig inzicht om te beoordelen of het mooier is als het iets meer van haar rechter oog weghangt (nu heb je er schaduwval in haar linker ooghoek). Ik ben bang dat dan weer afgedaan zou worden aan het effect van het half wegschuilend gezicht. Aan de andere kant had er van mij wel meer scherptediepte mogen zijn. Haar rechterhaarlok is nu ook scherp en leidt af richting de rest van het haar richting een wazige achtergrond terwijl het haar een onderdeel van je verhaal is. Alleen dan zou ik er wel voor kiezen om het haar iets meer van haar rechter oog weg te laten vallen zodat het iets minder nadrukkelijk aanwezig is. Maar als leek op dit gebied kan ik wel makkelijk praten maar in een studio lijkt me dat veel lastiger te beoordelen. Heb je nog op verschillende scherptedieptes kunnen schieten? Wat vind je zelf beter uitkomen?
Wat ik persoonlijk minder vind is de ruis in je foto. Is dat een bewuste keuze geweest?
Ik twijfel een beetje over de haarlok maar ik heb te weinig inzicht om te beoordelen of het mooier is als het iets meer van haar rechter oog weghangt (nu heb je er schaduwval in haar linker ooghoek). Ik ben bang dat dan weer afgedaan zou worden aan het effect van het half wegschuilend gezicht. Aan de andere kant had er van mij wel meer scherptediepte mogen zijn. Haar rechterhaarlok is nu ook scherp en leidt af richting de rest van het haar richting een wazige achtergrond terwijl het haar een onderdeel van je verhaal is. Alleen dan zou ik er wel voor kiezen om het haar iets meer van haar rechter oog weg te laten vallen zodat het iets minder nadrukkelijk aanwezig is. Maar als leek op dit gebied kan ik wel makkelijk praten maar in een studio lijkt me dat veel lastiger te beoordelen. Heb je nog op verschillende scherptedieptes kunnen schieten? Wat vind je zelf beter uitkomen?
Wat ik persoonlijk minder vind is de ruis in je foto. Is dat een bewuste keuze geweest?
Dank voor je uitgebreide commentaar!
Mijn doel voor deze foto was of ik snel een interessante portret foto kon maken met het beeld wat ik in mijn hoofd had, ook vanwege het feit dat ik dit even tussendoor gemaakt heb. Daar hoorde deze scherptediepte bij en ik heb eigenlijk niet geprobeerd of een andere waarde mooier was
Wellicht een leuk idee om een keer te proberen als ik meer tijd heb.
Ik ben het eens met de lok aan de rechterkant die scherp is en daardoor afleid van het oog. Die lok had iets verder naar achteren gemogen waardoor die ook onscherp zou worden. De grain is later toegevoegd en een bewuste keuze geweest. Gewoon om eens te kijken wat het effect is. Zelf vond ik het wel passen bij de foto.
Mijn doel voor deze foto was of ik snel een interessante portret foto kon maken met het beeld wat ik in mijn hoofd had, ook vanwege het feit dat ik dit even tussendoor gemaakt heb. Daar hoorde deze scherptediepte bij en ik heb eigenlijk niet geprobeerd of een andere waarde mooier was
Ik ben het eens met de lok aan de rechterkant die scherp is en daardoor afleid van het oog. Die lok had iets verder naar achteren gemogen waardoor die ook onscherp zou worden. De grain is later toegevoegd en een bewuste keuze geweest. Gewoon om eens te kijken wat het effect is. Zelf vond ik het wel passen bij de foto.
RobbieHifi, erg mooie compostie, ik heb alleen het idee dat de belichting op het gezichtje wat fel/overexposed is?
Myrdhin, interessant portret met een goede uitstraling, vind dat je die goed hebt weten weer te geven in de foto.
Reporter by Bart Kramer, on Flickr
Ben nog maar kort begonnen met fotograferen, ik woon in Boedapest en zoals jullie weten is daar nu een migrantencrisis. Ik heb hier een verslaggever op de foto gezet, vond het zelf wel treffend hoe hij recht in de camera kijkt met een serieuze/bezorgde blik aangezien het wel serieuze dingen zijn die zich daar afspelen. Deze komt zo onbewerkt uit de camera, ik vroeg me af of jullie nog tips hebben voor postprocessing/kadering. (Als dat niet hier de bedoeling is hoor ik het ook graag, ik meen dat er vroeger een geef commentaar op je foto topic was maar die kan ik niet vinden).
Myrdhin, interessant portret met een goede uitstraling, vind dat je die goed hebt weten weer te geven in de foto.

Ben nog maar kort begonnen met fotograferen, ik woon in Boedapest en zoals jullie weten is daar nu een migrantencrisis. Ik heb hier een verslaggever op de foto gezet, vond het zelf wel treffend hoe hij recht in de camera kijkt met een serieuze/bezorgde blik aangezien het wel serieuze dingen zijn die zich daar afspelen. Deze komt zo onbewerkt uit de camera, ik vroeg me af of jullie nog tips hebben voor postprocessing/kadering. (Als dat niet hier de bedoeling is hoor ik het ook graag, ik meen dat er vroeger een geef commentaar op je foto topic was maar die kan ik niet vinden).
[ Voor 11% gewijzigd door Bartske op 04-09-2015 10:24 ]
Verwijderd
Commentaar op foto's is hier en in alle andere fototopics wenselijk, dus ook van jou op andere foto's. 
Wat betreft de kadering van jouw foto, waarom heb je die zo gekozen?
En bedoel je niet: Solo testcasefoto's - om van te leren. deel 15
Al vind ik dit niet echt een portret, maar meer iets voor [Verzamel] straat en snapfotografie - deel 1
Al vind ik dit niet echt een portret, maar meer iets voor [Verzamel] straat en snapfotografie - deel 1
Myrdhin: de ruis voegt sfeer toe die je foto goed kan hebben. Daar heb je gelijk in. Ik ben er persoonlijk niet echt weg van, maar misschien is dat ook omdat ik vind dat je foto van zichzelf al voldoende sfeer heeft.
Je kan linksbovenin bij het scherpe deel van haar haar nog een wit stipje wegwerken. Die valt me op als ik je foto zie.
Jammer dat je weinig tijd had om de foto's te nemen. Voor je missie ben je wat mij betreft geslaagd. Foto is interessant genoeg om te kunnen boeien.
Bartske, je reporter valt een beetje weg in de situatie. Ik kan me wel vinden in de vraag van Woutoud.
Het valt me op dat die lamp links netjes gekaderd in je foto staat alsof je die er bewust bij wilde hebben. Die voegt vind ik niet veel aan je foto toe omdat hier de reporter je onderwerp is. Als je de situatie op de grond er op de achtergrond bij had willen hebben dan heb je die situatie voor de helft laten wegvallen voor een lamp.
Je kan linksbovenin bij het scherpe deel van haar haar nog een wit stipje wegwerken. Die valt me op als ik je foto zie.
Jammer dat je weinig tijd had om de foto's te nemen. Voor je missie ben je wat mij betreft geslaagd. Foto is interessant genoeg om te kunnen boeien.
Bartske, je reporter valt een beetje weg in de situatie. Ik kan me wel vinden in de vraag van Woutoud.
Het valt me op dat die lamp links netjes gekaderd in je foto staat alsof je die er bewust bij wilde hebben. Die voegt vind ik niet veel aan je foto toe omdat hier de reporter je onderwerp is. Als je de situatie op de grond er op de achtergrond bij had willen hebben dan heb je die situatie voor de helft laten wegvallen voor een lamp.
Die bedoel ik inderdaad, ik wilde hem ook niet posten om te 'showen' maar meer om er voor de volgende keer weer wat van te leren. Het was ook neit bedoelt als portret, maar in deze topictitel staat ook 'mensen' en dat kan je vrij breed opvatten natuurlijkUniversal Creations schreef op donderdag 03 september 2015 @ 20:43:
En bedoel je niet: Solo testcasefoto's - om van te leren. deel 15
Ik zal mijn eerste post aanpassen met commentaar.Verwijderd schreef op donderdag 03 september 2015 @ 20:22:
Commentaar op foto's is hier en in alle andere fototopics wenselijk, dus ook van jou op andere foto's.
Wat betreft de kadering, eerlijkheid gebied te zeggen dat het behoorlijk chaotisch daar was/is, en het dus echt een 'moment' was waarop hij naar mij keek en ik afdrukte. Ik zal hem proberen te croppen en kijken of ik er dan een betere compositie. Ik had graag nog iets meer van de chaotische sfeer meegepakt maar dat speelde zich allemaal af achter mij en ik kon geen goede plek aan de andere kant vinden om dat er ook bij te krijgen.
Je hebt helemaal gelijk, ik vind het lastig merk ik om bij het kijken door de viewfinder te letten op de gehele compositie en focus me vooral op het onderwerp. Ik heb die lamp er niet bewust bijgezet.Karel V schreef op donderdag 03 september 2015 @ 21:12:
Bedankt voor jullie commentaar
Verwijderd
@ Peter_Aragorn: Leuk standpunt en goede zwart/wit-omzetting.
@ Mr_Pingu: Mooie foto, helemaal met het verhaaltje er bij, kan de kleuren wel waarderen.
@ Casejunky: Op zich een prima foto, maar ik vind 'm nu wel echt te scheef om er rustig naar te kunnen kijken.
@ Alerion: Goede plaat, maar het paarse vlak vind ik nu ook te veel afleiden. Daarnaast vind ik de foto voor een portret van een man wat aan de zachte kant... Of zo... Als dat ergens op slaat.
@ RobbieHifi: Leuke foto, tof belicht. Wat aan de felle kant, maar zeker niet storend.
@ myrdhin: Goede foto op zich, leuk afgesneden. Ik vind de toning alleen niet zo geslaagd, te veel bruin/rood.
@ Bartske: Technisch is het een geslaagde foto, de sfeer die je beschrijft zie ik er echter niet in terug. Dat maakt het voor mij nu een beetje een kiekje.
Na het advies van Ventieldopje en Alerion om toch eens serieuzer met dodge/burn aan de slag te gaan, gister weer een beetje aan het kloten geweest met een vriendin (die het in het begin nog altijd doodeng vind om op de foto te gaan
):
Els by Woutoud, on Flickr
@ Mr_Pingu: Mooie foto, helemaal met het verhaaltje er bij, kan de kleuren wel waarderen.
@ Casejunky: Op zich een prima foto, maar ik vind 'm nu wel echt te scheef om er rustig naar te kunnen kijken.
@ Alerion: Goede plaat, maar het paarse vlak vind ik nu ook te veel afleiden. Daarnaast vind ik de foto voor een portret van een man wat aan de zachte kant... Of zo... Als dat ergens op slaat.
@ RobbieHifi: Leuke foto, tof belicht. Wat aan de felle kant, maar zeker niet storend.
@ myrdhin: Goede foto op zich, leuk afgesneden. Ik vind de toning alleen niet zo geslaagd, te veel bruin/rood.
@ Bartske: Technisch is het een geslaagde foto, de sfeer die je beschrijft zie ik er echter niet in terug. Dat maakt het voor mij nu een beetje een kiekje.
Na het advies van Ventieldopje en Alerion om toch eens serieuzer met dodge/burn aan de slag te gaan, gister weer een beetje aan het kloten geweest met een vriendin (die het in het begin nog altijd doodeng vind om op de foto te gaan

Ik vind dat er teveel licht bovenop haar hoofd valt en het lijkt erop dat je dat hebt proberen te verdoezelen met highlights in dat gebied omlaag te trekken waardoor het contrast lager is dan in de rest van de foto. Maar ik kan er naast zitten... Het ziet er voor mij zo uit iig. Het gezicht vind ik goed belicht, dat streepje op haar neus leidt mij niet af. Haar huid ziet er natuurlijk uit (op haar schouders en in haar nek). Blik in haar ogen is beetje depri, maar ik vind dat wel mooi zo.
Verwijderd
Grappig, wat je beschrijft heb ik zeker niet gedaan. Eerder het omgekeerde, echter niet heel heftig. Je hebt wel gelijk dat het licht redelijk van boven komt.
Ik zie nu trouwens wel redelijk wat magenta terugkomen in de schaduw bij haar hals, anderen ook? Dat zou ik nog wel even recht kunnen trekken.
Ik zie nu trouwens wel redelijk wat magenta terugkomen in de schaduw bij haar hals, anderen ook? Dat zou ik nog wel even recht kunnen trekken.
Heb je de schaduwen opgetrokken waardoor het contrast minder lijkt? Of heeft je Nikon te weinig dynamisch bereik?
[ Voor 27% gewijzigd door Universal Creations op 05-09-2015 17:27 ]
Verwijderd
Hahaha,dat laatste natuurlijk! 
Ik heb de highlights iets aangezet, in plaats van omlaag getrokken.
Ik heb de highlights iets aangezet, in plaats van omlaag getrokken.
Iemand nog naar de Redhead Days (RHD) in Breda geweest dit weekend toevallig?
www.maartendeboer.net
@Bartske, de reporter valt mij net te veel weg in de omgeving. Daardoor trekt deze niet de aandacht. De blik is wel lekker.
@Woutnout, haar houding is wat vreemd. Belichting is voor mij ok en doet het lekker. Alleen de stand van haar hoofd en nek zijn voor mij een beetje vreemd.
@Ventieldopje....ik heb een andere haarkleur, maar mn dochtertje zou wel mee kunnen.
@Woutnout, haar houding is wat vreemd. Belichting is voor mij ok en doet het lekker. Alleen de stand van haar hoofd en nek zijn voor mij een beetje vreemd.
@Ventieldopje....ik heb een andere haarkleur, maar mn dochtertje zou wel mee kunnen.
Eigenlijk nooit hier gekeken, maar zit al heel wat jaren op tweakers. Hierbij een foto gemaakt 2 weken geleden op mijn vakantie in Italië (dolomieten).
https://scontent-ams3-1.x...5732298867584944160_o.jpg
[ Voor 3% gewijzigd door Universal Creations op 10-09-2015 19:24 . Reden: Plaatje verkleinen tot maximaal 800pixel breed ]
Ik ben te lui om op linkjes te klikken...
(en blijkbaar ook te lui om de toegevoegde edit te lezen)
(en blijkbaar ook te lui om de toegevoegde edit te lezen)
[ Voor 47% gewijzigd door Toff op 11-09-2015 20:22 ]
Je moet ook mét kleren aan beginnen..Verwijderd schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 16:25:
, gister weer een beetje aan het kloten geweest met een vriendin (die het in het begin nog altijd doodeng vind om op de foto te gaan):
[afbeelding]Els by Woutoud, on Flickr
Verder niks op aan te merken. Streep op neus stoort mij niet.
Vind de z/w foto op je Flickr eigenlijk nog wat beter. Mooi contrast. Krachtigere look. Enkel iets teveel schouders , zou ik iets korter maken om meer focus op het gezicht te geven.
Wat me verder opvalt is dat de kwaliteit en de continuïteit van je foto's gewoon hoog en consequent blijven. Wat goed is.
Vaak kijk ik op 500px.. En dan kom ik erachter wat voor een prutser ik ben.
Maar als je kijkt naar:
https://500px.com/SeanArcher
Deze persoon werk veel met structuren als achtergrond. Wat gewoon geshopt is meen ik. Maar geeft wel een andere look aan de foto's.
Gewoon leuk om eens te posten.. Mijn 2 favo (portret)posters op 500px:
https://500px.com/LisaHolloway
en
https://500px.com/Mingmuang
Bizar goed.
[ Voor 46% gewijzigd door Lasteraar op 11-09-2015 08:29 ]
En dan moet je ook nog eerst checken of de link wel veilig is....
Ik ben het wel met Toff eens dat het prettiger is om direct de afbeelding te kunnen zien.
Inhoudelijk vind ik de foto geslaagd. De sfeer die er vanaf straalt is prima alleen vind ik hem over de top bewerkt. Verder zegt mijn gevoel dat groenige wolken niet bestaan
maar dat kan ook puur smaak zijn. Even kijken hoe je bewerking bij andere tweakers in de smaak valt.
Ik ben het wel met Toff eens dat het prettiger is om direct de afbeelding te kunnen zien.
Inhoudelijk vind ik de foto geslaagd. De sfeer die er vanaf straalt is prima alleen vind ik hem over de top bewerkt. Verder zegt mijn gevoel dat groenige wolken niet bestaan
Verwijderd
Haha, ze was op zich volledig gekleed hoor. Alleen schouders bloot.
Thanks! Dat vind ik heel tof om te horen. Dit is namelijk waar ik heel hard aan heb gewerkt de laatste tijd. Niet per ongeluk een leuke foto maken, maar meer echt een portret proberen te creëren.Verder niks op aan te merken. Streep op neus stoort mij niet.
Vind de z/w foto op je Flickr eigenlijk nog wat beter. Mooi contrast. Krachtigere look. Enkel iets teveel schouders , zou ik iets korter maken om meer focus op het gezicht te geven.
Wat me verder opvalt is dat de kwaliteit en de continuïteit van je foto's gewoon hoog en consequent blijven. Wat goed is.
Dit vind ik overigens nog steeds moeilijk genoeg hoor.
De reden dat de foto van keversloper achter een link zit, is omdat ik zijn bericht heb aangepast, het plaatje wat hij plaatste was namelijk te groot. De reden waarom wij te grote plaatjes aanpakken is oa vanwege datalimieten op mobiele telefoons. Als ik enkel een berichtje stuur en de foto laat staan, blijft het probleem bestaan totdat de user het aanpast.
a
[ Voor 99% gewijzigd door indostylo op 29-09-2015 08:10 ]
Verwijderd
Als je ook actief meedoet door commentaar te geven op je voorgangers, dan ben je volledig welkom. 
//Edit: Al zie ik dat die momenteel niet meer op de laatste pagina staan.
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2015 18:55 ]
Ik denk dat andere Tweakers het al vermeld heeft, ik had ook iets meer contrast op gedaan als ik jou was.Verwijderd schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 16:25:
Technisch is het een geslaagde foto, de sfeer die je beschrijft zie ik er echter niet in terug. Dat maakt het voor mij nu een beetje een kiekje.
Na het advies van Ventieldopje en Alerion om toch eens serieuzer met dodge/burn aan de slag te gaan, gister weer een beetje aan het kloten geweest met een vriendin (die het in het begin nog altijd doodeng vind om op de foto te gaan):
[afbeelding]Els by Woutoud, on Flickr
Maar goed, ik vind dat bij portret fotografie als je een mooie model hebt dat je dan halve werk gedaan hebt
Gebruik je ook retouch actions in photoshop voor je portraits? of doe je ze handmatig met de tools?
Ik had er meer natuurlijke kleuren erbij gelaten, vooral de huidskleuren, maar dit is meer een kwestie van smaak. En volgens mij staat je focus punt op de takken net achter je want ze zijn scherper dan de 2 personen op de voorgrond.Keversloper schreef op donderdag 10 september 2015 @ 18:37:
Eigenlijk nooit hier gekeken, maar zit al heel wat jaren op tweakers. Hierbij een foto gemaakt 2 weken geleden op mijn vakantie in Italië (dolomieten).
kwa compositie zou ik de 2 personen op de voorgrond iets naar links van de huidige framing sturen, dan zijn de objecten goed verdeeld door de framing. Nu ziet de rechter kant zwaarder uit dan links.
Bij wide photo's vooral landschap en architecture vind ik wel mooier om kleinere aperture te gebruiken aangezien dat als ik wide landschap foto's schiet, wil ik dat dan ook aan het publiek laten zien.
Daar sluit ik me volledig bij aan.Verwijderd schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 18:53:
Als je ook actief meedoet door commentaar te geven op je voorgangers, dan ben je volledig welkom.
Betreft de //Edit: Je kunt bij de Forum Instellingen reactie overzicht het Aantal reacties of berichten per pagina instellen. Bij mij staat dit op 30 en ik zie op de laatste pagina 3 foto's, naast die van indostylo.
Commentaar op de laatste foto: Op mijn monitor is er geen scheiding tussen het haar van het paar en de achtergrond. Beetje licht vanaf de achterkant had dit kunnen oplossen. Verder vind ik het eeuwig zonde dat de jurk aan de onderkant buiten beeld valt. De blikken van het paar zijn wel mooi getroffen.
Ja ik ben wel idd aan het overwegen om 580/600ex aan te schaffen, maar vraag me nog af in hoeverre ik het nodig heb. Ik koop meestal nieuwe apparaturen pas als ik beperkingen van de huidige gear tegenkom.Toff schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 20:54:
[...]
Daar sluit ik me volledig bij aan.
Betreft de //Edit: Je kunt bij de Forum Instellingen reactie overzicht het Aantal reacties of berichten per pagina instellen. Bij mij staat dit op 30 en ik zie op de laatste pagina 3 foto's, naast die van indostylo.
Commentaar op de laatse foto: Op mijn monitor is er geen scheiding tussen het haar van het paar en de achtergrond. Beetje licht vanaf de achterkant had dit kunnen
oplossen. Verder vind ik het eeuwig zonde dat de jurk aan de onderkant buiten beeld valt. De blikken van het paar zijn wel mooi getroffen.
Wat de jurk betreft, ze staan op de bank in de hotel bar, zonder de digitale crop aan de onderkant, is de rest van de jurk te zien, maar ook tafels en stoelen op dr voorgrond
Als je serieus aan de gang wilt, zal je moeten investeren in reserve gear etc. Als je voor de lol zo nu en dan een fotootje maakt, dan kan je leren leven met de beperkingen, of de locaties zodanig kiezen dat je met je bestaande spullen uit de voeten kan. Dat laatste geldt natuurlijk ook voor je excuus voor het ontbreken van de onderkant van de jurk. Als kiekje neem je het zoals het valt, maar als serieuze fotograaf zoek je een beter plek of regel je dat ontsierende elementen even opzij gezet worden. De keuze is aan jou.

Ik wilde graag een kleine newborn shoot doen met onze pasgeboren zoon. Helaas dacht meneer daar anders over... Na 3 uur met een wakkere baby te hebben gezeten, 2x onder gepiest en 1x onder gekotst te worden laat ik het maar bij deze
Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7
Het ventje heeft gewoon een eigen willetje. Mooie foto hoor, alleen kan ik niet zo goed tegen dat schuine.
Ik vind m een beetje gelige huid hebben. Heeft hij wat geling? Anders iets warmer maken?
Hij heeft nog wat laatst van geling. Ik zie het op m'n iPhone scherm inderdaad veel meer naar voren komen dan op m'n MacBook. Volgende week op werk op mijn kleurechte monitor, maar even goed dubbelchecken!
Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7
Ik vind het een mooie foto, maar ik krijg wel een naar onderbuikgevoel, omdat het net is alsof 'ie elk moment naar beneden kan vallen (lees: ik vind de foto ook flink te schuin).
Mooi mannetje trouwens
Gefeliciteerd!
Mooi mannetje trouwens
[ Voor 16% gewijzigd door Hahn op 24-09-2015 22:10 ]
The devil is in the details.
Feli met je zoon en je foto is, mits iets minder schuin, ook zeer de moeite waard. Wel snel die kleine warm ingepakt, mag ik hopen, want zo warm is het nu ook weer niet...
@ Woutoud, De belichting vind ik prima, maar ik vind nu heel erg lijken alsof haar neus scheef staat.
@ JD 1987, Leuke foto, hij is inderdaad wat gelig, maar mij stoort het scheve beeld nog veel meer, als je hem recht draait heb je in mijn ogen een betere foto.
Monk by Merijn Geurts, on Flickr
@ JD 1987, Leuke foto, hij is inderdaad wat gelig, maar mij stoort het scheve beeld nog veel meer, als je hem recht draait heb je in mijn ogen een betere foto.

R6+R8 | RF14-35/4.0L IS | RF24-105/4.0L IS | RF35/1.8 | RF50/1.8 | RF85/1.2L |