@
ehtweak Dankjewel, ben het met je eens dat de achtergrond nog niet je dat is. Zal voorlopig WIP blijven.
Ik heb (nog steeds) een LR-PS abonnement, maar met Photoshop kom ik nergens. Beetje tekst toevoegen, resizen, soms wat pogingen tot retouche. Als ik wat met de achtergrond wil doen leg ik er meestal in LR een filter (meestal gradient, soms ellips) overheen, en met de erase-brush deselecteer ik wat ik niet wil be/mishandelen. Daarna met de schuifjes aan de slag om het gefilterde deel aan te passen. In dit geval "Dehaze" terugzetten, en contrast, verzadiging , clarity, sharpness en texture stevig omlaag. Overige schuifjes naar behoeven. Soms - als een schuifje niet verder wil - dupliceer ik het filter, en dan "da capo".
Topaz Studio 2 heb ik dit keer voor het eerst gebruikt, alleen vanwege de "lens deblur"-en "AI clear"functies, waarmee onscherpe delen beter op te halen zouden zijn dan met LR edge maskin / clarity / texture. Maar, zoals iemand ongetwijfeld zal opmerken, het blijft behelpen - mislukt is mislukt. (Ont)maskeren gaat hetzelfde als in LR, dus voor mij behapbaar. Plus de optie om te werken met lagen, inclusief laageigenschappen en transparantie -iets wat ik van Photoshop ook nog net snap.
Bij PS struikel ik over de maskerfuncties, de armetierige bediening van de instrumenten en vooral de onduidelijke structuur van het programma. Ook de talloze "how to's" helpen me weinig - of ze veronderstellen te veel voorkennis, of te weinig. Dus blijf ik aanmodderen, tot ik de complete Photoshop Faq voor mensen die er niets van snappen" tegenkom. Tips welkom.
OIverigens is je Spiderman-voorbeeld wel een impuls om het maar weer eens te gaan proberen. Waarvoor dank.
[
Voor 5% gewijzigd door
bobcom op 28-09-2020 09:29
]