De nieuwe Sigma en de nieuwe Phottix bevallen goed inderdaad. Het 'harde' licht van links is volledig bewust, door Nomad opgezet trouwens! 
Hoe had jij dat liever gezien?
Verwijderd
Dat zeker. Heb hem laatst in mijn handen gehad op een evenement. Ik vond mijn 18-35 al heftig, maar met bijna het dubbele aan gewicht is de 50-100 echt lompVerwijderd schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 16:09:
Thanks!
De 50-100/1.8 zou ik niet omschrijven als prettig, wel als steengoed en zwaar.
Eva by joost schobre, on Flickr
Eva in de belly-bowl by joost schobre, on Flickr[ Voor 33% gewijzigd door MazeWing op 12-07-2016 16:59 ]
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 9800X3D / RTX5090 / 64GB) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Sterk! Maar dat had ik al wel gezegdVerwijderd schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 11:49:
Alweer van een tijdje geleden, maar ik moest even toestemming regelen:
[afbeelding]Romée by Woutoud, on Flickr
A summary of Japan by Maarten Mensink, on Flickr
www.maartenmensink.com - Landscape & cityscape photography
Verwijderd
Deze kan wat mij betreft wat extra punch gebruiken en misschien is ie zelfs een tikje donker, maar dat weet ik niet zeker. Het is zeker een geslaagde plaat, maar ik vind 'm wel wat vlak.Maarten Mensink schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 22:37:
[...]
Normaalgesproken zijn portretten niet echt mijn ding, maar ik was toch best tevreden met deze plaat die op mijn pad kwam in Japan:
[afbeelding]A summary of Japan by Maarten Mensink, on Flickr
Bedankt, DOF kan ik niets meer aan doen, heb hem licht herkaderd.PdeBie schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 13:52:
[...]
@Maarten: Weinig op aan te merken. Prima foto. Misschien had de DOF net ietsje groter gemogen, zodat de paraplu in zijn geheel scherp was en de vingertopjes van de hand onderin weg croppen. Nu zie je net nog twee miniscule puntjes.
Eens!Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2016 @ 18:55:
[...]
Deze kan wat mij betreft wat extra punch gebruiken en misschien is ie zelfs een tikje donker, maar dat weet ik niet zeker. Het is zeker een geslaagde plaat, maar ik vind 'm wel wat vlak.
A summary of Japan (v2) by Maarten Mensink, on Flickrwww.maartenmensink.com - Landscape & cityscape photography
Dacht dat je een Elinchrom flitser had. Dat meen ik ergens gelezen te hebben in een media of hardware topic. Maarja, zo'n flitser / monolight zal fijn werken zijn lijkt me, met ingebouwde accu en ontvanger voor hss / ttl (+veel vermogen uiteraard)Verwijderd schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 11:41:
De nieuwe Sigma en de nieuwe Phottix bevallen goed inderdaad. Het 'harde' licht van links is volledig bewust, door Nomad opgezet trouwens!
...

[ Voor 7% gewijzigd door TomSwinnen op 16-10-2016 23:03 ]
Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.
Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.
Verwijderd
Het lijkt me dat het gewoon een grauwe dag was, dan kun je daar niet zo veel aan doen. Hij zal dan niet uitgebeten zijn maar gewoon tsja, grijs zoals de lucht wasTomSwinnen schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 10:38:
Die kille, afstandelijke gedesatureerde sfeer is inderdaad bewust gekozen. De locatie deed mij Scandinavisch aan, en wou die sfeer ook weergeven in de foto's.
De takken op de voorgrond & de tak die ze vast heeft hadden eigenlijk niet veel betekenis. Ik vond het een leuk idee, en zo kreeg ze inderdaad een soort van "warrior" pose. De "opdracht" was ook om zoveel mogelijk full-body shots te creëren, omdat ze er een aantal nodig had.
Wat ik mij wel afvraag is hoe ik het beste omga met die uitgebeten lucht? Gewoon zoveel mogelijk proberen te vermijden, of is er iets anders dat ik kan proberen om dit tegen te gaan?
[ Voor 15% gewijzigd door Ventieldopje op 17-10-2016 10:48 ]
Verwijderd
Vignet is inderdaad iets waar ik een zwak voor heb. Zou ik wat mee moeten oppassen, kan dat snel over gebruiken, heb je helemaal goed opgemerkt.Ventieldopje schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 10:45:
[...]
Het lijkt me dat het gewoon een grauwe dag was, dan kun je daar niet zo veel aan doen. Hij zal dan niet uitgebeten zijn maar gewoon tsja, grijs zoals de lucht was
Wat wel kan helpen is een lichtsterke lens zodat je een mooie zachte achtergrond krijgt. Ook al stop je af, de duurdere lenzen hebben vaak toch een zachtere achtergrond (bokeh kwaliteit). Dan storen dat soort elementen ook een stuk minder.
En pas nou op met zo'n vignet, dat ziet er niet uit op deze manier. Een vignet is normaal een lens eigenschap en die houdt licht tegen. Dat wil zeggen dat het op die plekken donkerder wordt en dat is een ander effect dan een zwarte vage rand om je foto tekenen zoals sommige programma's doen. Het vignet zal afhankelijk van de lichte en donkere elementen in de foto ook nooit overal helemaal gelijk zijn qua intensiteit.
Verwijderd

The birds turned into The Flying Dutchmen!
Verwijderd
SINCE1912 by Sabine Metz, on Flickr
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Erg gave foto vind ik dat. Met die actie en mooi opgezet met die dame en haar kleding!Verwijderd schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 11:06:
Een plaatje uit een van mijn laatste opdrachten waar ik wel tevreden over ben.![]()
[afbeelding]SINCE1912 by Sabine Metz, on Flickr

...
Waiting in the autumn by Rob Blank, on Flickr
In the leaves by Rob Blank, on Flickr
Just wait by Rob Blank, on Flickr
Derde foto vind ik erg mooi, alleen beetje jammer van die vieze maillot...RobbieHifi schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 19:02:
In de herfst op stap met mn dochter. Ik weet dat kinder foto altijd een risico zijn....
Thanx, mevrouw wilde eerste niet stilzitten. Dus eerst wat ravotten......helaas was de maillot vies en hadden we geen schone bij ons. En dit was maar een fractioneel moment dat ze even stilzat.zeeg schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 11:07:
[...]
Derde foto vind ik erg mooi, alleen beetje jammer van die vieze maillot...
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Allemaal waar, maar het maakt de foto's niet beter.RobbieHifi schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 12:45:
[...]
Thanx, mevrouw wilde eerste niet stilzitten. Dus eerst wat ravotten......helaas was de maillot vies en hadden we geen schone bij ons. En dit was maar een fractioneel moment dat ze even stilzat.
En ik vind dat juist weer een heel leuk detail, typisch iets wat zo'n kindje zou doen en daardoor des te spontaner.Fiber schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 20:09:
Ik vind het jammer van die tong uit haar mond bij foto twee...
The devil is in the details.
Verwijderd
All Over Piercings Campaign by Sabine Metz, on Flickr
Mijn zoon Jarno by Freddy Onderstal, on Flickr
[ Voor 40% gewijzigd door freddyathlon op 22-11-2016 13:19 . Reden: Formaat foto aangepast en link naar betere kwaliteit foto. ]
Apple iPhone 16 Pro Max Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200
Weet van alles een beetje en van een beetje alles!
Verwijderd
Verwijderd

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Verwijderd

[ Voor 46% gewijzigd door jd1987 op 13-09-2017 14:26 ]

Nikon D7200 | Nikon 18-55 | Nikon 55-200 | Sigma 50-500
Verwijderd
Klopt had hem gewoon op de camera zitten.De flits zie ik alleen terug in 2 en 3, als fill light van voren?
Nikon D7200 | Nikon 18-55 | Nikon 55-200 | Sigma 50-500

[ Voor 7% gewijzigd door Ventieldopje op 04-03-2019 19:42 ]
[ Voor 7% gewijzigd door wolly_a op 03-06-2019 11:36 ]
Ticking away, the moments that make up a dull day
Ik vind het wel een sprekende foto met een hoop interessante details. En die man doet mij heel erg denken aan Sjef de Jong (van het Dickens Museum in Bronkhorst - die man is alleen vorig jaar overleden). Maar daar moest ik gelijk aan denken.wolly_a schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 12:03:
[Afbeelding]
Deze foto is gemaakt bij de traditionele broodlevering en -weging in de gemeente Bronckhorst. Deze traditie is al honderden jaren oud en dus vol folkore en traditie (en mooie fotomomenten). Deze man is daar altijd met zijn paard (en wagen) aanwezig. Ik heb hem al vaker gezien bij andere evenementen en vind het altijd weer een mooi gezicht. Nu maar eens geprobeerd om er een mooie nostalgische foto van te maken.
Ja, Sjef de Jong was ook een prachtige kerel en een bijzondere verschijning ook. Fijn om te lezen dat je deze man ook een interessante verschijning vindt. Ik had 'm ook al veelvuldig gezien bij allerlei evenementen en hij stond altijd nog op mijn lijstje...Elissen schreef op maandag 3 juni 2019 @ 22:34:
[...]
Ik vind het wel een sprekende foto met een hoop interessante details. En die man doet mij heel erg denken aan Sjef de Jong (van het Dickens Museum in Bronkhorst - die man is alleen vorig jaar overleden). Maar daar moest ik gelijk aan denken.
:strip_exif()/f/image/VZQIt6q5D4HcAPoxF7R9Pflz.jpg?f=fotoalbum_medium)
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm
[ Voor 91% gewijzigd door JoStad op 10-09-2020 19:54 ]
Een watte? Nog nooit van die term gehoord, en via Google kom ik vooral dit soort dingen tegen:JoStad schreef op donderdag 10 september 2020 @ 19:24:
Ik kan je een light equalizer aanraden.

Ik vind dit:Hahn schreef op donderdag 10 september 2020 @ 19:43:
[...]
Een watte? Nog nooit van die term gehoord, en via Google kom ik vooral dit soort dingen tegen:
[Afbeelding]
[ Voor 37% gewijzigd door JoStad op 12-09-2020 22:24 ]
Op zich bevalt me de lichtere versie. Deels omdat het origineel wat aan de donkere kant is. Deels omdat de ogen nog beter uit komen. Maar er is ook veel detail verloren gegaan. Helaas. Dit jonge meisje heeft nog zo'n gave huid, die heeft geen verzachting nodig. In mijn beleving dan.JoStad schreef op donderdag 10 september 2020 @ 19:24:
Ik kan je een "light equalizer" aanraden. In Paint.net heet dat "aanpassen/curven toepassen op lichtsterkte".
Gedaan met paint.net. Ook de verzadiging iets hoger gezet.
Gewoon een luma curve dusJoStad schreef op donderdag 10 september 2020 @ 19:50:
[...]
Ik vind dit:
https://www.microsoft.com...tivetab=pivot:overviewtab
https://www.acdsee.com/nl/lighteq/
Light EQ™, een van de verlichting tools gevonden in de bewerkingsmodus werkt als een geluid equalizer, maar met licht. U kunt het aanpassen van de helderheid en het contrast van verschillende tone bands (gebieden van relatieve helderheid of donkerheid) onafhankelijk van elkaar met een schuifregelaar voor elke band Toon.
EQ staat voor equalizer.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
[ Voor 16% gewijzigd door Hahn op 26-09-2020 22:02 ]
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Diafragma kleiner maken helpt een berg.bobcom schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 22:09:
@Hahn Ik had de scherpte uiteraad ook liever in het goede vlak gehad, maar da's lastig als je iemands hoofd onder een hoek fotografeert. Dus het blijft hoe dan ook behelpen.
Bijvoorbeeld in z'n mond, in de bewerkte foto zie je wat blurry/ghosting effect om z'n tanden heen, en het zwarte vlak in z'n mond is grijzig geworden.Maar wat bedoel je precies met ghosting effecten?
Ik weet niet hoe je de achtergrond meer wilt gaan 'wegwerken', maar een lamp die onder een hoek van zo'n ~20 graden staat krijg je niet zomaar weg?Wat dat scheve betreft - kan ik inkomen, mij stoort het minder, hoewel ik wellicht de achtergrond wat meer weg zou kunnen werken.
De echt goede foto's die je maakt, worden meestal alleen maar minder in de nabewerking...bobcom schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 23:22:
Maar ik begrijp dat deze dus niet aan de critera voor "portret" voldoet. Ga ik maar weer kiekjes maken..
Een portret is een simpelweg een foto van een persoon, en dat is ditbobcom schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 23:22:
Maar ik begrijp dat deze dus niet aan de critera voor "portret" voldoet. Ga ik maar weer kiekjes maken..
:strip_exif()/f/image/lLOLdwKb8txEZ2eWRtfBPzOC.jpg?f=fotoalbum_large)

[ Voor 57% gewijzigd door ehtweak op 27-09-2020 22:09 ]
[ Voor 5% gewijzigd door bobcom op 28-09-2020 09:29 ]
Ik vind de foto's verschrikkelijk, waarom? Het is gewoon compleet onscherp, dat is het meest storende. Verder is een foto van onder niet heel erg flateus voor diegene op de foto.... De boel staat scheef, zonder dat dat bijdraagt aan een interessante compositie, de achtergrond stoort mij enorm, het leidt enorm af, zeker zo bij het hoofd. Een kleiner probleem, maar wel gelijk het lastigste, is de hinderlijke spiegeling in de brilglazen.bobcom schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 21:52:
Met amper 9 portretten ervaring heb ik natuurlijk nauwelijks recht van spreken, maar ik geef de voorkeur aan de onbewerkte versie. De "luma curve dus" maakt het portretje weliswaar helderder, maar het licht wordt imo ook vlakker.
Denk dat het probleem niet zozeer in het licht zit, maar in de scherpte: het scherpteverschil tussen ogen en tandjes en de huidpartijen zet je misschien een tikje op het verkeerde been.
Ik heb zelf sinds kort ook een lensje voor portret (wat ik dus amper doe): de Jupiter 9, 2.0 85mm. Dus dan kan je er niet omheen een foto te maken van een oude vriend. Thuis kwam ik erachter dat f/2.0 weliswaar een mooie egale achtergrondonscherpte geeft, maar ook je onderwerp niet overal even goed uit de verf laat komen.
1: Rolando, sooc. A7Rii met Jupiter 9 85mm F2.0, 1/125, f/2, ISO 800
[Afbeelding]
Daarom de digitale doka (LR en Topaz Studio 2) erop los gelaten en wat blijkt: met twee filters (sharpen/lens deblur en AI clear) is een gebrek aan scherptediepte lokaal best aardig te verhelpen.
2: Rolando, edit.
[Afbeelding]
Blijf ik zitten met twee vragen:
1: Mag dit, en is het resultaat het werk waard?
2: Is het in een situatie als deze (lunch, babbeltje, camera erbij, scherpstellen met de hand en fotootje schieten) beter de sluiter op continuous zetten of in de zoeker te blijven scherpstellen en een single shot te maken?
Ik ben juist blij dat je post, want je merkt dat iedereen een andere mening is aangedaan, wat ook prima is. En je kunt prima verklaren waarom je bepaalde keuzes hebt gemaakt. Perfect, want dan is daar over nagedacht. Uiteindelijk kun je niet iedereen pleasen en het gaat erom wat jij en wat de geportretteerde er van vindenbobcom schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:18:
@PageFault Bedankt voor je reactie. Gelukkig hoef je niet constant tegen zulke verschrikkelijke foto's aan te kijken. De scheefstand is besproken, flatteus is een kwestie van perceptie: Het is Rolando zoals wij hem kennen, en ik zie nergens iets dat door perspectief of hoekvertekening zijn gezicht ineens volledig anders maakt. En ook al is het een verre van perfecte foto, het is wel een beeld van een dierbare vriend zoals hij is.
In mijn bestand zitten perfecte foto's (0), gelukte foto's (5%), aardige foto's (25%), zomaar foto's (40%), foto's waar misschien nog wat mee te doen is (20%) en mislukte foto's die ik niet wil weggooien omdat ze bij een bijzonder moment horen (10%). Gelukkig vermaak ik me evenzeer bij het fotograferen als achter die suffe computer - zo heb ik plezier van alle facetten van mijn fotohobby. En kan ik aan mijn foto's misschien nog iets toevoegen, waaroor ze een categorietje opschuiven.
Uiteindelijk is ook fotograferen een kwestie van perspectief: de een fotografeert omdat hij perfecte foto's wil maken, voor de ander is de foto een bijproduct van het vertier. Ik behoor tot de laatste categorie, en probeer geen dingen omdat ze goed en leerzaam zijn, maar omdat (en als) ze leuk zijn. En ik probeer niets in nabewerking "op te lossen", ik vind het gewoon leuk om een foto net wat aardiger of sprekender te krijgen dan'ie was.
Soms post ik het resultaat, omdat ik nieuwsgierig ben hoe anderen er tegenaan kijken. Niet eens zozeer om te leren - op een gegeven moment ben je wel uitgeleerd - maar vooral om vastgroei in eigen opinies en ideeen te voorkomen. En vaak kom je dan ook nog allerlei leuke tips en wetenswaardigheden tegen.
[ Voor 143% gewijzigd door djengizz op 20-10-2020 00:32 ]
Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2026
•
Hosting door TrueFullstaq