The birds turned into The Flying Dutchmen!
Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.
Verwijderd

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Erg gave foto vind ik dat. Met die actie en mooi opgezet met die dame en haar kleding!Verwijderd schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 11:06:
Een plaatje uit een van mijn laatste opdrachten waar ik wel tevreden over ben.![]()
[afbeelding]SINCE1912 by Sabine Metz, on Flickr
Een bijdrage van mijn kant. Deze zijn gemaakt tijdens een workshop flitsen met een softbox. Het was niet de bedoeling om mooie foto's te maken. Het ging er meer om waar je de softbox kan plaatsen en wat voor effect dat geeft, kort gezegd. Dit zijn dus de eerste probeerselen met een flitser.
Ik besef dat het erg donker is. Dat grotendeels de bedoeling is. De schaduwen zijn in PS subtieler, het wordt denk ik tijd om m'n scherm te gaan kalibreren.

...
@Luxicon, de eerste plaat is erg goed. Daar werkt de selectieve belichting goed. Nummer twee werkt het niet.
In de herfst op stap met mn dochter. Ik weet dat kinder foto altijd een risico zijn....

Derde foto vind ik erg mooi, alleen beetje jammer van die vieze maillot...RobbieHifi schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 19:02:
In de herfst op stap met mn dochter. Ik weet dat kinder foto altijd een risico zijn....
Thanx, mevrouw wilde eerste niet stilzitten. Dus eerst wat ravotten......helaas was de maillot vies en hadden we geen schone bij ons. En dit was maar een fractioneel moment dat ze even stilzat.zeeg schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 11:07:
[...]
Derde foto vind ik erg mooi, alleen beetje jammer van die vieze maillot...
Bij de eerst is er te veel loze ruimte naar mijn smaak en bij de 3e kijkt ze compositioneel de verkeerde kant uit. En is het licht minder sfeervol vergeleken met de 1e 2 foto's.
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
@RobbieHifi: Ik ben het eens met Barrycade. Foto 2 is de beste van de drie. Erg leuk
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Allemaal waar, maar het maakt de foto's niet beter.RobbieHifi schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 12:45:
[...]
Thanx, mevrouw wilde eerste niet stilzitten. Dus eerst wat ravotten......helaas was de maillot vies en hadden we geen schone bij ons. En dit was maar een fractioneel moment dat ze even stilzat.
De kleur is bijzonder. Veel roder dan de bladeren in mijn direkte omgeving. Nadeel is, dat de huid van het kind hierdoor wat onnatuurlijk overkomt, net als de wat fletse kleur van de jas.
De bokeh zorgt, zoals dat hoort natuurlijk, dat het onderwerp mooi loskomt van de omgeving. Anderzijds kan je redeneren, dat de herfst ook een onderwerp is. Een vergelijkbare foto, waarbij de achtergrond ook scherp is, zou als totaalplaatje misschien eerder een "muurfoto" opleveren?
En ik vind dat juist weer een heel leuk detail, typisch iets wat zo'n kindje zou doen en daardoor des te spontaner.Fiber schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 20:09:
Ik vind het jammer van die tong uit haar mond bij foto twee...
The devil is in the details.
De tong is wat mij betreft ook wel een aandachtspuntje, alleen de lichaamshouding was hier beter.
Verwijderd

Hier een foto van mijn zoon (10 maanden nu)

[ Voor 40% gewijzigd door freddyathlon op 22-11-2016 13:19 . Reden: Formaat foto aangepast en link naar betere kwaliteit foto. ]
Apple iPhone 16 Pro Max Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200
@freddyathlon, mooie plaat is wel lastig met die kleintjes.
Technisch ziet het er goed uit, fijne belichting.
Het is een intrigerende foto en dat komt, na een tijdje gekeken te hebben, door dat alles (op de twee schilderijen na) net scheef is, maar alles wel symmetrisch lijkt. Als je dat expres zo hebt gedaan, chapeau.
En het lijkt op deze foto ook alsof ze geen wenkbrauwen heeft, dat is onbewust ook unsettling.
Haar ene oog is echt de bliktrekker zo (de centre van de foto, ook al is het niet precies in het midden).
Als ik dan toch moet nitpicken:
- Je lijkt net boven haar knie te hebben gekadert/gecropped. Of dat lijkt zo door de kousen.
- Normaliter boeit vignettering me totaal niet, maar het donkere hoekje rechtsboven leidt af.
- Ik had rechts een paar pixels meer ruimte gehouden zodat de stoel optisch meer in het midden lijkt.
Maar dat is mierenziften en muggenneuken.
Wat is het verhaal er achter? Hoe kom je op deze stilistische keuze?
Weet van alles een beetje en van een beetje alles!
Hopelijk komt het door de belichting, maar haar neus lijkt nogal scheef.
Verder lijkt het, dat ze erg oncomfortabel is, c.q. zich niet op haar gemak voelt, bij deze pose.
Niks echt mis met de technische staat van de foto, maar iets maakt, dat ik me er niet lekker bij voel. Als dat de bedoeling was, dan is dat goed gelukt.
Verwijderd
@Verwijderd Vooral de vlakken boven het model maken het iets vervreemdends hebben, maar daardoor wel aangenaam. Alleen de schouderpositie is wel erg gespannen als ik eerlijk ben.
Ik vind je foto kil doordat ze zo stilistisch is. Ik denk dat dit komt omdat je een creatief idee hebt en je je onderwerpen dit zo laat uitvoeren waarbij de persoonlijkheid wegvalt. Alsof de ziel van die persoon er even uit is en alle focus valt op het creatieve idee. Dit is heel goed te zien bij de serie foto's zonder iris en komt hier door de koele blik en setting terug. Ik denk dat dit je kracht is.
Een stijl zoals die van Alerion focust zich daarentegen op de persoonlijkheid en trekt mij meer aan, maar dat zegt meer iets over mij dan over de kwaliteit die je levert.
Verwijderd
Daarnaast probeer ik mijn basis qua techniek (belichting, compositie, post-processing) verder te ontwikkelen en meer basis te geven met dit soort probeersels. Al doende leert men en zo.
Van mij een tweetal foto's die gemaakt zijn in een sessie die voornamelijk draaide om het schieten van een model reel (video dus) voor een model waarmee ik vaker samen heb gewerkt. Het is geschoten met een Kinefinity Terra 6K cinema camera en heb voor de foto's gekozen voor +/- dezelfde beeldverhouding als de video omdat ik ook de foto's een film look mee wilde geven.

De tweede foto oogt huiselijk dankzij de fijne dof, de locatie en de zachte kleuren. Haar kleding en pose geven dit portret een intieme setting en de highlight langs het gordijn kan ik in deze foto en sfeer goed verdragen. De beeldverhouding komt door je compositie voor mijn gevoel goed uit. Het enige wat onnatuurlijk oogt is het detail van haar reflectie in de spiegel achter haar. Het is een klein detail en om de een of andere reden stoort dat mij. Het voelt voor mij ordinair om haar daar vanachter in die spiegel te zien. Of die keuze past in een model reel met deze setting is dan weer een kwestie van smaak.
Overigens vind ik in beide foto's je model ontspannen overkomen wat ook iets zegt over je kwaliteit als fotograaf.
Vandaag zelf ook aan het knutselen gegaan nadat een groot aantal mij voor zijn gegaan ook zelf maar de #lofthousepose gemaakt. Voor de gene die het gemist hebben: http://www.diyphotography...led-photographer-friends/. Nou gaat het hierbij dus niet om perfectie maar gewoon als grap

Als je er ook een maakt, tag mij dan, dan zorg ik dat Clinton het ook te weten komt
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Gister waren de omstandigheden eindelijk goed om de maternity shoot met mijn vrouw te doen!
Helaas heb ik een HSS probleem met mijn flitser en daardoor met een Vari ND moeten werken.
Werkt vrij vervelend en de AF van mijn Sigma maar hunten met de filter ervoor.
Daardoor ligt de focus niet overal even lekker maar ach, voor gebruik op Facebook/smart phone of een klein printje werken ze prima.

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7
Om een beetje in het thema te blijven, gister een newborn shoot gedaan met mijn nieuwe neefje
Super leuk om te doen, maar blijft een lastige tak van sport. 3 uur lang gewacht op een diepe slaap om wat te poseren, maar kwam helaas niet. Tijdens wat hazenslaapjes gelukkig wel het een en ander kunnen doen:

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7
Persoonlijk vind ik de haren voor de mond en over de kin wat afleiden. Er lijkt links van haar haren een halo te zitten bij de overgang naar de achtergrond. Wellicht met opzet gedaan, maar ik zou em op f/2 geschoten hebben zodat het rechteroog (voor de kijker rechts) ook helemaal scherp was.
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Feedback: Clone de flyaways weg, voornamelijk aan de rechterkant en zoals Deatchant zegt op de lippen.
Ik zit hier achter een niet gekallibreerd scherm, maar misschien de highlights ook een tikkeltje terugbrengen op het voorhoofd en onder de ogen, misschien ook de lachrimpel een beetje lichter maken door te dodgen
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Verwijderd
De highlights zijn zeker niet blown out, en de lachrimpel heb ik heel bewust laten zitten.
Verder is het veel te stil in dit topic! Ik heb vorige week de bruiloft van vrienden gefotografeerd. Blij met de eerste resultaten

[ Voor 46% gewijzigd door jd1987 op 13-09-2017 14:26 ]
Eerst @jd1987 gave foto's. Zou alleen bij de eerste de heide net wat meer kleur geven. Vind het nu een beetje dood. Tweede foto is gewoon gaaf, helemaal alleen op zo'n heide. Leuk idee!
Paar weekjes terug moest ik voor een maatschappelijke stage een dag meelopen met een professional. Kende toevallig een fotograaf, dus dacht waarom niet vragen of ik een dag met haar mee mocht lopen. Vond ze een leuk idee. Dus moest ik een model scoren en zijn wij een dag bezig geweest. Zo een beetje inzicht gekregen het werk achter een foto. Tevens was dit mijn eerste keer met een flitser. (erg slecht voor je spaarpot om met een professional op stap te gaan)
Vind het persoonlijk wel een geslaagde set, eerste vind ik het mooist alleen beetje jammer dat de oorbel niet in focus is. En bij de laatste een beetje jammer dat die rimpels in haar nek zitten. Helaas ben ik niet goed in photoshop dus lukte het mij niet goed om het weg te krijgen. Wat vind de menigte van deze foto's

Nikon D7200 | Nikon 18-55 | Nikon 55-200 | Sigma 50-500
Verwijderd
De flits zie ik alleen terug in 2 en 3, als fill light van voren?
2 is voor mij de winnaar, omdat deze het meest ontspannen en authentiek oogt.
Klopt had hem gewoon op de camera zitten.De flits zie ik alleen terug in 2 en 3, als fill light van voren?
Nikon D7200 | Nikon 18-55 | Nikon 55-200 | Sigma 50-500
Na vorig jaar amper shoots gedaan te hebben ga ik daar dit jaar verandering in brengen en dit langzamerhand weer oppakken. Even geleden dus mijn eerste portret shoot dit jaar en hier een resultaat daarvan. Op social media staat er nog een en zal ik ook weer nieuwe plaatsen als die er zijn.
Naast de Milvus 85mm f/1.4 nu ook een Canon EOS 1N gekocht, een analoge camera. Het lijkt mij erg leuk om hier ook mee te experimenteren en zal dit dan ook voornamelijk eerst gebruiken om portretten te schieten. Je zal mij dus binnenkort ook wel in de analoge topics vinden

Klik voor groot - Canon 1D X, Zeiss Milvus 85mm f/1.4, 1/1600s f/1.4 ISO 100
Model: Myrna Moonstruck
Schedeltje: Mundura
[ Voor 7% gewijzigd door Ventieldopje op 04-03-2019 19:42 ]
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Jouw foto, hoewel niet helemaal mijn ding, heeft best wel iets intrigerends en een fantastische bokeh.
Wat ik jammer vind, is het "donkere" op de achtergrond, dat net uit haar hoofd lijkt te groeien, plus de hoorntjes, die afgekapt worden. desondanks houdt je foto de aandacht best wel even vast.

Deze foto is gemaakt bij de traditionele broodlevering en -weging in de gemeente Bronckhorst. Deze traditie is al honderden jaren oud en dus vol folkore en traditie (en mooie fotomomenten). Deze man is daar altijd met zijn paard (en wagen) aanwezig. Ik heb hem al vaker gezien bij andere evenementen en vind het altijd weer een mooi gezicht. Nu maar eens geprobeerd om er een mooie nostalgische foto van te maken.
[ Voor 7% gewijzigd door wolly_a op 03-06-2019 11:36 ]
Had ook in de categorie straat gekund.
Voor het overige een leuke plaat. Heerlijk los van de achtergrond. Man en paard delen een bepaalde berusting. Een overdragen pet. Een iets te krappe jas. Scheefstand van de sluitingen. Hier heeft moeder natuur de regie gehad. Daar houd ik wel van.
Ticking away, the moments that make up a dull day
Ik vind het wel een sprekende foto met een hoop interessante details. En die man doet mij heel erg denken aan Sjef de Jong (van het Dickens Museum in Bronkhorst - die man is alleen vorig jaar overleden). Maar daar moest ik gelijk aan denken.wolly_a schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 12:03:
[Afbeelding]
Deze foto is gemaakt bij de traditionele broodlevering en -weging in de gemeente Bronckhorst. Deze traditie is al honderden jaren oud en dus vol folkore en traditie (en mooie fotomomenten). Deze man is daar altijd met zijn paard (en wagen) aanwezig. Ik heb hem al vaker gezien bij andere evenementen en vind het altijd weer een mooi gezicht. Nu maar eens geprobeerd om er een mooie nostalgische foto van te maken.
Ja, Sjef de Jong was ook een prachtige kerel en een bijzondere verschijning ook. Fijn om te lezen dat je deze man ook een interessante verschijning vindt. Ik had 'm ook al veelvuldig gezien bij allerlei evenementen en hij stond altijd nog op mijn lijstje...Elissen schreef op maandag 3 juni 2019 @ 22:34:
[...]
Ik vind het wel een sprekende foto met een hoop interessante details. En die man doet mij heel erg denken aan Sjef de Jong (van het Dickens Museum in Bronkhorst - die man is alleen vorig jaar overleden). Maar daar moest ik gelijk aan denken.
Een naam kunnen geven aan een geportretteerde is altijd een voordeel. Het brengt een betrokkenheid met de mens op de foto. Alles wat aan betrokkenheid bijdraagt aan een foto is weer een pluspunt in de beleving.
Ik fotografeer graag mensen onderweg. Deze man had mij zijn naam gegeven. Het is Francesco Brezza. Bio-boer uit San Giorgio Monferrato. Hij is trots op zijn Barbera druiven. Dat wilde hij laten zien in eigen regie. Ik hoefde alleen maar af te drukken.

Hierbij een foto die ik pas geleden heb genomen. Ik heb hier letterlijk meer dan een uur voor achter de pc gezeten om te kijken of die te bewerken is, maar uiteindelijk niks mee gedaan. Ik kon hem niet verbeteren, maarja wie ben ik
:strip_exif()/f/image/VZQIt6q5D4HcAPoxF7R9Pflz.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/vXZbYPZTo7Ltd9KhbsqGaRko.jpg?f=fotoalbum_medium)
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm
Gedaan met paint.net. Ook de verzadiging iets hoger gezet.
:strip_exif()/f/image/eiP3b0p5YzMofKQcKxQ9sA89.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 91% gewijzigd door JoStad op 10-09-2020 19:54 ]
Een watte? Nog nooit van die term gehoord, en via Google kom ik vooral dit soort dingen tegen:JoStad schreef op donderdag 10 september 2020 @ 19:24:
Ik kan je een light equalizer aanraden.

Ik vind dit:Hahn schreef op donderdag 10 september 2020 @ 19:43:
[...]
Een watte? Nog nooit van die term gehoord, en via Google kom ik vooral dit soort dingen tegen:
[Afbeelding]
https://www.microsoft.com...tivetab=pivot:overviewtab
https://www.acdsee.com/nl/lighteq/
Light EQ™, een van de verlichting tools gevonden in de bewerkingsmodus werkt als een geluid equalizer, maar met licht. U kunt het aanpassen van de helderheid en het contrast van verschillende tone bands (gebieden van relatieve helderheid of donkerheid) onafhankelijk van elkaar met een schuifregelaar voor elke band Toon.
EQ staat voor equalizer.
[ Voor 37% gewijzigd door JoStad op 12-09-2020 22:24 ]
Op zich bevalt me de lichtere versie. Deels omdat het origineel wat aan de donkere kant is. Deels omdat de ogen nog beter uit komen. Maar er is ook veel detail verloren gegaan. Helaas. Dit jonge meisje heeft nog zo'n gave huid, die heeft geen verzachting nodig. In mijn beleving dan.JoStad schreef op donderdag 10 september 2020 @ 19:24:
Ik kan je een "light equalizer" aanraden. In Paint.net heet dat "aanpassen/curven toepassen op lichtsterkte".
Gedaan met paint.net. Ook de verzadiging iets hoger gezet.
Gewoon een luma curve dusJoStad schreef op donderdag 10 september 2020 @ 19:50:
[...]
Ik vind dit:
https://www.microsoft.com...tivetab=pivot:overviewtab
https://www.acdsee.com/nl/lighteq/
Light EQ™, een van de verlichting tools gevonden in de bewerkingsmodus werkt als een geluid equalizer, maar met licht. U kunt het aanpassen van de helderheid en het contrast van verschillende tone bands (gebieden van relatieve helderheid of donkerheid) onafhankelijk van elkaar met een schuifregelaar voor elke band Toon.
EQ staat voor equalizer.
www.maartendeboer.net
Denk dat het probleem niet zozeer in het licht zit, maar in de scherpte: het scherpteverschil tussen ogen en tandjes en de huidpartijen zet je misschien een tikje op het verkeerde been.
Ik heb zelf sinds kort ook een lensje voor portret (wat ik dus amper doe): de Jupiter 9, 2.0 85mm. Dus dan kan je er niet omheen een foto te maken van een oude vriend. Thuis kwam ik erachter dat f/2.0 weliswaar een mooie egale achtergrondonscherpte geeft, maar ook je onderwerp niet overal even goed uit de verf laat komen.
1: Rolando, sooc. A7Rii met Jupiter 9 85mm F2.0, 1/125, f/2, ISO 800

Daarom de digitale doka (LR en Topaz Studio 2) erop los gelaten en wat blijkt: met twee filters (sharpen/lens deblur en AI clear) is een gebrek aan scherptediepte lokaal best aardig te verhelpen.
2: Rolando, edit.

Blijf ik zitten met twee vragen:
1: Mag dit, en is het resultaat het werk waard?
2: Is het in een situatie als deze (lunch, babbeltje, camera erbij, scherpstellen met de hand en fotootje schieten) beter de sluiter op continuous zetten of in de zoeker te blijven scherpstellen en een single shot te maken?
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
2. Wat jij het beste vindt werken
Zelf vind ik de foto in basis al te onscherp om er echt nog wat van te kunnen maken. De nabewerking krijgt daardoor nog meer aparte ghosting effecten. En de compositie, of vooral het scheve, vind ik niet fijn om naar te kijken. Ik krijg het gevoel dat de man (of ik/de camera) aan het vallen is, omdat de foto zo scheef genomen is
Om niet alleen maar kritiek te leveren, maar ook nog een tip te geven: f/2 was in dit geval denk ik wat te shallow. Het moment zelf vind ik overigens wel aardig gelukt, voor bijvoorbeeld de familie van de man kan ik me voorstellen dat dit een geslaagde foto is
[ Voor 16% gewijzigd door Hahn op 26-09-2020 22:02 ]
Maar wat bedoel je precies met ghosting effecten?
Wat dat scheve betreft - kan ik inkomen, mij stoort het minder, hoewel ik wellicht de achtergrond wat meer weg zou kunnen werken.
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Diafragma kleiner maken helpt een berg.bobcom schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 22:09:
@Hahn Ik had de scherpte uiteraad ook liever in het goede vlak gehad, maar da's lastig als je iemands hoofd onder een hoek fotografeert. Dus het blijft hoe dan ook behelpen.
Bijvoorbeeld in z'n mond, in de bewerkte foto zie je wat blurry/ghosting effect om z'n tanden heen, en het zwarte vlak in z'n mond is grijzig geworden.Maar wat bedoel je precies met ghosting effecten?
Ik weet niet hoe je de achtergrond meer wilt gaan 'wegwerken', maar een lamp die onder een hoek van zo'n ~20 graden staat krijg je niet zomaar weg?Wat dat scheve betreft - kan ik inkomen, mij stoort het minder, hoewel ik wellicht de achtergrond wat meer weg zou kunnen werken.
Ghostartefacten nu gezien. Ligt dat aan de nabewerking of mijn beheersing daarvan? Ik was wel blij met de mogelijkheid om achteraf wat afwezige scherpte te winnen.
Met "wegwerken" bedoel ik minder nadrukkelijk aanwezig maken Voor diegenen die de foto nog te redden vinden.
Maar ik begrijp dat deze dus niet aan de critera voor "portret" voldoet. Ga ik maar weer kiekjes maken..

De echt goede foto's die je maakt, worden meestal alleen maar minder in de nabewerking...bobcom schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 23:22:
Maar ik begrijp dat deze dus niet aan de critera voor "portret" voldoet. Ga ik maar weer kiekjes maken..
Deze was in de basis onvoldoende om ooit iets moois te worden, al heb je hem voor gebruik in de familie best wel aardig opgehaald, als je de tanden / mond buiten beschouwing laat.
Het hangt er ook vanaf, hoe je naar je onderwerp kijkt. Een oudere man wordt interessant van meer details in zijn gelaat, waar je voor een jong meisje eerder zoekt naar dromerige zachtheid.
Blijft staan dat, zoals eerder hierboven is opgemerkt, dat foto's waarbij de achtergrond zo nadrukkelijk niet recht is, hiervoor een reden moeten hebben, zoals bijvoorbeeld sneheid. Statische foto's van oude mensen lijken imho het meest gebaat bij een "normale" weergave.
Ik kijk uit naar je volgende portret!
Een portret is een simpelweg een foto van een persoon, en dat is ditbobcom schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 23:22:
Maar waarom ben je zo bezig met zaken als 'mag dit?' en 'is dit wel een portret?' eigenlijk? Het belangrijkste is wat jij er zelf van vindt. Als jij het een geslaagde foto vindt, dan is het een geslaagde foto voor jou. Wat ik of 1000 anderen er ook van zeggen.
Jammer, helaas en weer doorgaan.
www.maartendeboer.net
Maar goed, zoals @Ventieldopje al zei - weer doorgaan. Evenwel niet zonder te verwijzen naar mijn blogpostje waarin ik de andere portretjes (plus de foto met de zoveel mogelijk weggepoetste achtergrond. t.b.v @Hahn) heb opgenomen. Van @Toff hoor ik t.z.t graag of die meer overeenkomen met de meer normale weergave waar wij oudjes het meest bij gebaat zijn.
Maar je moet diezelfde bewerking juist niet loslaten op de achtergrond. Dan krijg je zo'n rare halo rond de schemerlamp.
Gebruik objectselectie (ik weet niet welke s/w jij gebruikt) om het gefotografeerde portret 'los' te halen van de achtergrond. En gooi er dan een soft/glow/blur/desaturation tegenaan voor die achtergrond. Dan valt 'ie niet zo op c.q. valt weg...
En als er ergens in die achtergrond een te opvallende, een hele lichte of juist hele donkere plek zit, kun je die met een local adjustment juist wat minder opvallend maken.
Een beetje dit idee:
Zo zag Spiderman er uit, SOOC:
:strip_exif()/f/image/lLOLdwKb8txEZ2eWRtfBPzOC.jpg?f=fotoalbum_large)
En zo, na bewerking (naar smaak):

M.a.w. ik heb Spiderman geselecteerd, die wat opgelicht en vervolgens de achtergrond fletser gemaakt.
[ Voor 57% gewijzigd door ehtweak op 27-09-2020 22:09 ]
Ik heb (nog steeds) een LR-PS abonnement, maar met Photoshop kom ik nergens. Beetje tekst toevoegen, resizen, soms wat pogingen tot retouche. Als ik wat met de achtergrond wil doen leg ik er meestal in LR een filter (meestal gradient, soms ellips) overheen, en met de erase-brush deselecteer ik wat ik niet wil be/mishandelen. Daarna met de schuifjes aan de slag om het gefilterde deel aan te passen. In dit geval "Dehaze" terugzetten, en contrast, verzadiging , clarity, sharpness en texture stevig omlaag. Overige schuifjes naar behoeven. Soms - als een schuifje niet verder wil - dupliceer ik het filter, en dan "da capo".
Topaz Studio 2 heb ik dit keer voor het eerst gebruikt, alleen vanwege de "lens deblur"-en "AI clear"functies, waarmee onscherpe delen beter op te halen zouden zijn dan met LR edge maskin / clarity / texture. Maar, zoals iemand ongetwijfeld zal opmerken, het blijft behelpen - mislukt is mislukt. (Ont)maskeren gaat hetzelfde als in LR, dus voor mij behapbaar. Plus de optie om te werken met lagen, inclusief laageigenschappen en transparantie -iets wat ik van Photoshop ook nog net snap.
Bij PS struikel ik over de maskerfuncties, de armetierige bediening van de instrumenten en vooral de onduidelijke structuur van het programma. Ook de talloze "how to's" helpen me weinig - of ze veronderstellen te veel voorkennis, of te weinig. Dus blijf ik aanmodderen, tot ik de complete Photoshop Faq voor mensen die er niets van snappen" tegenkom. Tips welkom.
OIverigens is je Spiderman-voorbeeld wel een impuls om het maar weer eens te gaan proberen. Waarvoor dank.
[ Voor 5% gewijzigd door bobcom op 28-09-2020 09:29 ]
Ik vind de foto's verschrikkelijk, waarom? Het is gewoon compleet onscherp, dat is het meest storende. Verder is een foto van onder niet heel erg flateus voor diegene op de foto.... De boel staat scheef, zonder dat dat bijdraagt aan een interessante compositie, de achtergrond stoort mij enorm, het leidt enorm af, zeker zo bij het hoofd. Een kleiner probleem, maar wel gelijk het lastigste, is de hinderlijke spiegeling in de brilglazen.bobcom schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 21:52:
Met amper 9 portretten ervaring heb ik natuurlijk nauwelijks recht van spreken, maar ik geef de voorkeur aan de onbewerkte versie. De "luma curve dus" maakt het portretje weliswaar helderder, maar het licht wordt imo ook vlakker.
Denk dat het probleem niet zozeer in het licht zit, maar in de scherpte: het scherpteverschil tussen ogen en tandjes en de huidpartijen zet je misschien een tikje op het verkeerde been.
Ik heb zelf sinds kort ook een lensje voor portret (wat ik dus amper doe): de Jupiter 9, 2.0 85mm. Dus dan kan je er niet omheen een foto te maken van een oude vriend. Thuis kwam ik erachter dat f/2.0 weliswaar een mooie egale achtergrondonscherpte geeft, maar ook je onderwerp niet overal even goed uit de verf laat komen.
1: Rolando, sooc. A7Rii met Jupiter 9 85mm F2.0, 1/125, f/2, ISO 800
[Afbeelding]
Daarom de digitale doka (LR en Topaz Studio 2) erop los gelaten en wat blijkt: met twee filters (sharpen/lens deblur en AI clear) is een gebrek aan scherptediepte lokaal best aardig te verhelpen.
2: Rolando, edit.
[Afbeelding]
Blijf ik zitten met twee vragen:
1: Mag dit, en is het resultaat het werk waard?
2: Is het in een situatie als deze (lunch, babbeltje, camera erbij, scherpstellen met de hand en fotootje schieten) beter de sluiter op continuous zetten of in de zoeker te blijven scherpstellen en een single shot te maken?
Wanneer je iets nieuws/anders probeert (wat altijd heel goed en leerzaam is) of met een specialere lens werkt: check gewoon van enkele foto's gewoon op locatie even tussendoor de scherpte op het scherm. Vaak kun je met 1 druk op de knop inzoomen tot 100% en dan had je nog actie kunnen ondernemen ipv thuis met een teleurstelling geconfronteerd te worden.
Andere tip: probeer niet alles in de nabewerking op te lossen. De meeste problemen zijn sneller en gemakkelijker tijdens het fotograferen op te lossen. Bijkomend voordeel is dat je op die manier ook meer uren spendeert aan fotograferen dan achter die suffe computer.
In mijn bestand zitten perfecte foto's (0), gelukte foto's (5%), aardige foto's (25%), zomaar foto's (40%), foto's waar misschien nog wat mee te doen is (20%) en mislukte foto's die ik niet wil weggooien omdat ze bij een bijzonder moment horen (10%). Gelukkig vermaak ik me evenzeer bij het fotograferen als achter die suffe computer - zo heb ik plezier van alle facetten van mijn fotohobby. En kan ik aan mijn foto's misschien nog iets toevoegen, waaroor ze een categorietje opschuiven.
Uiteindelijk is ook fotograferen een kwestie van perspectief: de een fotografeert omdat hij perfecte foto's wil maken, voor de ander is de foto een bijproduct van het vertier. Ik behoor tot de laatste categorie, en probeer geen dingen omdat ze goed en leerzaam zijn, maar omdat (en als) ze leuk zijn. En ik probeer niets in nabewerking "op te lossen", ik vind het gewoon leuk om een foto net wat aardiger of sprekender te krijgen dan'ie was.
Soms post ik het resultaat, omdat ik nieuwsgierig ben hoe anderen er tegenaan kijken. Niet eens zozeer om te leren - op een gegeven moment ben je wel uitgeleerd - maar vooral om vastgroei in eigen opinies en ideeen te voorkomen. En vaak kom je dan ook nog allerlei leuke tips en wetenswaardigheden tegen.
Ik ben juist blij dat je post, want je merkt dat iedereen een andere mening is aangedaan, wat ook prima is. En je kunt prima verklaren waarom je bepaalde keuzes hebt gemaakt. Perfect, want dan is daar over nagedacht. Uiteindelijk kun je niet iedereen pleasen en het gaat erom wat jij en wat de geportretteerde er van vindenbobcom schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:18:
@PageFault Bedankt voor je reactie. Gelukkig hoef je niet constant tegen zulke verschrikkelijke foto's aan te kijken. De scheefstand is besproken, flatteus is een kwestie van perceptie: Het is Rolando zoals wij hem kennen, en ik zie nergens iets dat door perspectief of hoekvertekening zijn gezicht ineens volledig anders maakt. En ook al is het een verre van perfecte foto, het is wel een beeld van een dierbare vriend zoals hij is.
In mijn bestand zitten perfecte foto's (0), gelukte foto's (5%), aardige foto's (25%), zomaar foto's (40%), foto's waar misschien nog wat mee te doen is (20%) en mislukte foto's die ik niet wil weggooien omdat ze bij een bijzonder moment horen (10%). Gelukkig vermaak ik me evenzeer bij het fotograferen als achter die suffe computer - zo heb ik plezier van alle facetten van mijn fotohobby. En kan ik aan mijn foto's misschien nog iets toevoegen, waaroor ze een categorietje opschuiven.
Uiteindelijk is ook fotograferen een kwestie van perspectief: de een fotografeert omdat hij perfecte foto's wil maken, voor de ander is de foto een bijproduct van het vertier. Ik behoor tot de laatste categorie, en probeer geen dingen omdat ze goed en leerzaam zijn, maar omdat (en als) ze leuk zijn. En ik probeer niets in nabewerking "op te lossen", ik vind het gewoon leuk om een foto net wat aardiger of sprekender te krijgen dan'ie was.
Soms post ik het resultaat, omdat ik nieuwsgierig ben hoe anderen er tegenaan kijken. Niet eens zozeer om te leren - op een gegeven moment ben je wel uitgeleerd - maar vooral om vastgroei in eigen opinies en ideeen te voorkomen. En vaak kom je dan ook nog allerlei leuke tips en wetenswaardigheden tegen.
Ik vind alle (tegen)argumenten van alle kanten altijd interessant. Ik leer ook veel van mensen die iets posten en dan vervolgens van diverse kritieken, al dan niet positief.
Zeker met de mobiel, is denk ik 90-95% van mijn foto's tegenwoordig in jouw category "zomaar".
Kortom: blijf plezier beleven en zo nu en dan wat posten
Remove pls
[ Voor 143% gewijzigd door djengizz op 20-10-2020 00:32 ]
Een tijdje terug, weer eens lekker aan het 'strobisten' geweest. Het balanceren tussen het aanwezige licht en de flitser, terwijl het vlot donkerder wordt, is nog best een uitdaging.

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2