Dit geeft denk ik wel de essentie weer: https://fstoppers.com/edi...started-photography-30897
Wat Refused hier boven laat zien inderdaad, onder aan het artikelen staan een aantal duidelijke voorbeelden (ook zwart-wit). Precies dat bedoel ik met meer dynamiek in je foto zodat het niet een grijze massa wordt.Iocalhost schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 16:18:
Dank voor de opbouwende feedback heren!
@ventieldopje ik snap wat je zegt, maar ik vind het moeilijk om dat voor me te "zien" wat je precies bedoeld. Zou je misschien voor me willen beschrijven (of een voorbeeld laten zien) wat ik concreet kan doen (tijdens maken van de foto/nabewerking) om de foto minder flets te krijgen en wat meer highlights te krijgen?
Nou heeft dit verder weinig met make-up te maken en die resultaten hebben dan ook gewoon een berg photoshop werk achter de kiezen.
Om je op gang te helpen een paar basis technieken voor het omzetten naar zwart-wit die een wereld van verschil kunnen maken:
Omzetten naar zwart-wit
http://blog.spoongraphics...e-your-photos-black-white
Curves
http://photoshopcafe.com/...rves/photoshop-curves.htm
Nou heeft Lightroom voor het omzetten naar zwart-wit niet zo veel mogelijkheden als Photoshop maar dat wil niet zeggen dat je niks kan tweaken. Na het omzetten naar zwart-wit krijg je een nieuw paneel genaamd B&W (Black & White Mix). Daar kun je voor elke kleur bepalen hoe donker hij moet zijn bij de omzetting naar zwart-wit. Handig voor precieze controle over de huid, ogen, lippen etc.
Curves kun je ook gewoon mee werken in Lightroom en werkt overigens in elk programma precies het zelfde. Ze zijn niet alleen handig om erg precies contrasten mee te bepalen maar ook voor zogenaamde toning bij kleuren foto's, al is dat iets voor als je curves helemaal onder de knie hebt.
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Eergisteren besloten om ondanks dat het winter is om tóch een ondiepe grot te bezoeken hier niet ver van mij vandaan (zuid-spanje). Het water bleek aangenaam warm, en toevallig precies gedurende deze paar weken schijnt de zon kortstondig naar binnen. Erg gelukkig, zo kom ik de winter wel door tot het zeewater weer opwarmt 
http://i.imgur.com/qYWCupk.jpg
Plaatjes verkleinen graag!
http://i.imgur.com/qYWCupk.jpg
Plaatjes verkleinen graag!
[ Voor 6% gewijzigd door Ventieldopje op 01-03-2016 12:02 . Reden: Te grote plaatjes ]
@Majic, gave foto maar met een beetje tijd in photoshop kun je er echt een pracht foto van maken. Zo drijft er nu nog allemaal prut op het water en zitten er hier en daar wat highlights in het water die er te veel uit springen. Ook de rots zou je weg kunnen halen en de zonnestralen wat meer door kunnen laten lopen tot aan de randen, zou een prachtige wallpaper maken
Wellicht dat de dehaze functie nog voor wat extra scherpte op je model kan zorgen.
www.maartendeboer.net
Ventieldopje, ik val van mijn stoel van verbazing. Letterlijk elk stukje advies wat je geeft zou de foto slechter, saaier, generieker, nepper en amateuristischer maken. Misschien was het ook mijn fout om in dit forum te verwachten dat er interesse was in dit soort beeldmateriaal. Ik heb geen behoefte om een wallpaper te maken, ik maak liever mooie fotografie met karakter en echtheid.Ventieldopje schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 12:04:
@Majic, gave foto maar met een beetje tijd in photoshop kun je er echt een pracht foto van maken. Zo drijft er nu nog allemaal prut op het water en zitten er hier en daar wat highlights in het water die er te veel uit springen. Ook de rots zou je weg kunnen halen en de zonnestralen wat meer door kunnen laten lopen tot aan de randen, zou een prachtige wallpaper makenWellicht dat de dehaze functie nog voor wat extra scherpte op je model kan zorgen.
Jammer van het formaat - 1280 pixeltjes breed is 1/4de van een 4K monitor resolutie, piepklein dus. Wordt tijd dat tweakers z'n 1998 regels een keer aanscherpt wat fotoresolutie betreft - zo blijf je stilstaan in de tijd als forum!
Je bent ook niet verplicht er wat mee te doen gelukkigmajic schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 12:09:
[...]
Ventieldopje, ik val van mijn stoel van verbazing. Letterlijk elk stukje advies wat je geeft zou de foto slechter, saaier, generieker, nepper en amateuristischer maken. Misschien was het ook mijn fout om in dit forum te verwachten dat er interesse was in dit soort beeldmateriaal. Ik heb geen behoefte om een wallpaper te maken, ik maak liever mooie fotografie met karakter en echtheid.
Jammer van het formaat - 1280 pixeltjes breed is 1/4de van een 4K monitor resolutie, piepklein dus. Wordt tijd dat tweakers z'n 1998 regels een keer aanscherpt wat fotoresolutie betreft - zo blijf je stilstaan in de tijd als forum!
Net even je Instagram bekeken en daar zitten wel gave platen tussen, beter dan de gene die je net plaatste, maar dat is mijn mening
[ Voor 6% gewijzigd door Ventieldopje op 01-03-2016 12:13 ]
www.maartendeboer.net
Ik zou echter als moderator wel oppassen met zulk advies geven - je zult zo bepaalde goede fotografie ontmoedigen, en juist generieke stockfotografie aanmoedigen. Dat kan niet de bedoeling zijn - beter om inderdaad als moderator technisch advies te geven, en niet te veel bezig te zijn met de creatieve/conceptuele kant. En daar ga ik je nu ook om vragen - hoe kan ik bijv. een plaatje van instagram linken en hier "verkleind" weergeven? dank!Ventieldopje schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 12:11:
[...]
Je bent ook niet verplicht er wat mee te doen gelukkigPlaatjes verkleinen echter wel, 800px is de max die nu gesteld is voor de foto's. Eventueel kun je wel linken naar een grote foto, bijv. op flickr of in je Tweakers fotoalbum.
Ik denk niet dat je daar wat over te zeggen hebt, bovendien ben ik hier nog steeds gewoon een lid van het forum met als aanvullende taak de zaken in goede banen te leiden. Voor het linken van de foto zal je eerst ergens de 800px brede foto moeten uploaden en in moeten voegen in je bericht. Daarna omsluit je de img tags met een url tag of makkelijker misschien, je selecteerd de volledige regel met img tags en klikt op het icoontje met de ketting. Vervolgens vul je daar de link naar de grote afbeelding in of pagina waar deze te zien is.majic schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 12:15:
[...]
Ik zou echter als moderator wel oppassen met zulk advies geven - je zult zo bepaalde goede fotografie ontmoedigen, en juist generieke stockfotografie aanmoedigen. Dat kan niet de bedoeling zijn - beter om inderdaad als moderator technisch advies te geven, en niet te veel bezig te zijn met de creatieve/conceptuele kant. En daar ga ik je nu ook om vragen - hoe kan ik bijv. een plaatje van instagram linken en hier "verkleind" weergeven? dank!
Nergens heb ik gezegd dat het een slechte foto was en kennelijk verschillen wij van mening over wat er mogelijk is met deze foto. Dat is prima maar de persoonlijke toon waarop je dit brengt zint mij niet, ik zou je dan ook willen adviseren dit in het vervolg anders te brengen en minder op de persoon te spelen. Mocht er toch behoefte zijn om persoonlijk je hart te luchten wil ik je vriendelijk verzoeken dit via een DM te doen.
www.maartendeboer.net
Ah, oké. Da's een flinke lijst met taken voor het plaatsen van een foto met betere resolutie. Hmm.Ventieldopje schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 12:23:
[...]
Ik denk niet dat je daar wat over te zeggen hebt, bovendien ben ik hier nog steeds gewoon een lid van het forum met als aanvullende taak de zaken in goede banen te leiden. Voor het linken van de foto zal je eerst ergens de 800px brede foto moeten uploaden en in moeten voegen in je bericht. Daarna omsluit je de img tags met een url tag of makkelijker misschien, je selecteerd de volledige regel met img tags en klikt op het icoontje met de ketting. Vervolgens vul je daar de link naar de grote afbeelding in of pagina waar deze te zien is.
Nergens heb ik gezegd dat het een slechte foto was en kennelijk verschillen wij van mening over wat er mogelijk is met deze foto. Dat is prima maar de persoonlijke toon waarop je dit brengt zint mij niet, ik zou je dan ook willen adviseren dit in het vervolg anders te brengen en minder op de persoon te spelen. Mocht er toch behoefte zijn om persoonlijk je hart te luchten wil ik je vriendelijk verzoeken dit via een DM te doen.
Wat betreft de communicatie : Ik denk dat je zelf ook niet goed door hebt door op die manier naar een verders goede foto (ik ben daar ondertussen oud en wijs genoeg voor zeg maar) te kijken je precies het soort mensen wegjaagd of demotiveerd waar dit subforum baat bij zou hebben. Ik begrijp dat er hier een subcultuur heerst (ik ben er ooit zelf onderdeel van geweest, een half decennium voor jij hier geregistreerd was als beginnende gebruiker) welke elkaars normen en waarden onderling propageert en verder versterkt. "Incestieus" is één woord, het ander is "specifieke identiteit".
Ik probeer iets terug te doen voor GOT, mijn "roots" liggen hier namelijk. Ik ben daarna via DPZ naar de kunstacademie gegaan. Echter de feedback die je gaf is bijna beledigend (dehaze stukje overigens mee eens, maar ik hou meer van de "analoge" feel dus keihard contrast heb ik liever niet). En vandaar mijn geprikkelde reactie
Ik vind het een prachtige foto, maar ik ben dan ook geen kenner.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Op vakantie in Tibet kwamen wij al lopend in Lhasa deze oude dame tegen. Toevallig net mijn fototoestel in mijn hand en een lucky shot (imho) gemaakt.
PSN: TDBtje
Inderdaad een zeer lucky shot. Heel fraaie belichting, die in een studio waarschijnlijk uren had gekost... Foto lijkt aan de krappe kant, maar daar houd ik eigenlijk wel van. Anderen zullen wellicht iets meer "context" willen zien, maar je hebt vast nog wel meer foto's van Tibet.TDB schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 14:23:
[afbeelding]
Op vakantie in Tibet kwamen wij al lopend in Lhasa deze oude dame tegen. Toevallig net mijn fototoestel in mijn hand en een lucky shot (imho) gemaakt.
@TDB, ik zou nooit gedacht hebben dat dit een lucky shot zou zijn! Ze kijkt precies in de camera en de krappe kadering maakt het een mooi indringend portret. Toevallig moest ik even aan dit topic denken, niet dat dit direct van toepassing is op je foto: [Photoshop] Tips om rimpels te versterken?

1Ds III, 85mm f/1.2L, 1/800s f/1.2 ISO 100

1Ds III, 85mm f/1.2L, 1/800s f/1.2 ISO 100
www.maartendeboer.net
Mooi beeld ventieldopje, erg gave combinatie en prettige kleuren!
kleine mierenneukerige opmerken:
Wat me opviel:
- model staat net niet in het midden, waarschijnlijk omdat ze naar rechts kijkt heb je meer ruimte rechts overgelaten.
- hoewel het donkere sfeertje de foto wel goed doet, vind ik het toch wat donker uitzien allemaal
- bokeh oogt wat druk. Komt niet door de lens, maar door de achtergrond zelf. Veel takken, waarschijnlijk veel sprieten e.d.
- de uil kan er niks aan doen, maar de "o'rly"-blik en de blik van het meisje werken niet zo goed samen. Beiden krijgen eigenlijk niet genoeg aandacht van de kijker: ik kijk meestal naar t plaatje in het geheel, maar nu kijk ik of naar de uil of naar het meisje, maar niet naar ze samen...Seems a little off...then again, ik ben geen portretfotograaf dus ik zou zelf niet direct kunnen benoemen hoe ik het anders zou doen.
Kleurgebruik en sfeer vind ik wel grote pluspunten in je foto's.
Wat me opviel:
- model staat net niet in het midden, waarschijnlijk omdat ze naar rechts kijkt heb je meer ruimte rechts overgelaten.
- hoewel het donkere sfeertje de foto wel goed doet, vind ik het toch wat donker uitzien allemaal
- bokeh oogt wat druk. Komt niet door de lens, maar door de achtergrond zelf. Veel takken, waarschijnlijk veel sprieten e.d.
- de uil kan er niks aan doen, maar de "o'rly"-blik en de blik van het meisje werken niet zo goed samen. Beiden krijgen eigenlijk niet genoeg aandacht van de kijker: ik kijk meestal naar t plaatje in het geheel, maar nu kijk ik of naar de uil of naar het meisje, maar niet naar ze samen...Seems a little off...then again, ik ben geen portretfotograaf dus ik zou zelf niet direct kunnen benoemen hoe ik het anders zou doen.
[ Voor 20% gewijzigd door Deathchant op 05-03-2016 20:25 ]
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Ik vind de contrasterende blikken juist wel goed uit de verf komen. De uil kijkt heel vastberaden en scherp, terwijl de vrouw wat afwexig en dromerig kijkt. Maar goed, misschien was het ook wel mooi geweest als ze dezelfde blik hadden. Misschien heeft Maarten die ook wel gemaakt.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Ik vind de details in de achtergrond wel goed werken, anders krijg je één egale bende heb ik het idee. Het is toch niet zo dat die takken ook duidelijk zichtbaar zijn en storen?Deathchant schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 20:23:
kleine mierenneukerige opmerken:
Wat me opviel:
Model staat inderdaad bewust niet in het midden vanwege dus waar ze naar toe kijkt. Vind dat echt niet mooi als ze dan in het midden zou staan, niet mijn ding
Eensch, juist die verschillende blikken vind ik erg gaaf en geeft een beetje een onheilspellend gevoel. Zij lijkt erg op haar gemak en wat weg te dromen en vervolgens valt je blik op de uil die je recht aan zit te staren. Zelf geeft mij dat toch telkens weer een bizar onheilspellend gevoel.Universal Creations schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 20:35:
Ik vind de contrasterende blikken juist wel goed uit de verf komen. De uil kijkt heel vastberaden en scherp, terwijl de vrouw wat afwexig en dromerig kijkt. Maar goed, misschien was het ook wel mooi geweest als ze dezelfde blik hadden. Misschien heeft Maarten die ook wel gemaakt.
Maar goed, voor ieder wat wils. Ik heb nog véél meer foto's hier van en ook wel dat ze de zelfde blik hebben. Heeft ook wel wat, maar is toch net anders

[ Voor 23% gewijzigd door Ventieldopje op 05-03-2016 20:50 ]
www.maartendeboer.net
Deatchchant, ik denk dat al die aanpassingen het beeld geen goed gaan doen. Het is toch gewoon een mooi prettig portret zo? De kleuren passen goed, de blik van zowel uil als vrouw zijn interessant. Dat hij nét niet in het midden staat, wellicht een punt. Maar makkelijk op te lossen en bovendien niet storend. Achtergrond vind ik creamy en natuurlijk ogen.
We moeten denk ik soms gewoon even de knop omdraaien en genieten van mooi beeld, ipv het tot een louter technisch iets terug te redeneren. Tenzij de maker van het beeld natuurlijk specifiek om technische feedback zit te springen
We moeten denk ik soms gewoon even de knop omdraaien en genieten van mooi beeld, ipv het tot een louter technisch iets terug te redeneren. Tenzij de maker van het beeld natuurlijk specifiek om technische feedback zit te springen
Mwah, smaken verschillen gewoon. Tikje lichter zou geen kwaad kunnen in mijn ogen en de bokeh kan ook romiger. Dus op zich heeft DC prima punten en goed onderbouwd. Maar het komt gewoon allemaal neer op persoonlijke voorkeuren.
Stiekem kan dat ook, de bokehUniversal Creations schreef op zondag 06 maart 2016 @ 01:04:
Mwah, smaken verschillen gewoon. Tikje lichter zou geen kwaad kunnen in mijn ogen en de bokeh kan ook romiger. Dus op zich heeft DC prima punten en goed onderbouwd. Maar het komt gewoon allemaal neer op persoonlijke voorkeuren.
Ik kijk nu op mijn laptop en heb hem alleen maar groot gezien, maar misschien kan hij inderdaad wel een tikje lichter. Toch maar eens even proberen!
Dingen waar ik eerder benieuwd naar ben en wel reacties op had verwacht: het touwtje, de regen druppels en de verdwaalde haren die ik op had kunnen ruimen. Het grootste deel van het touw heb ik weg gewerkt en is foetsie maar een klein deel van het touw heb ik gelaten om nadruk te leggen dat ze ook een handschoen aan heeft. Ik heb het gevoel dat als ik het touw weg haal dat niet opvalt en net lijkt alsof ze een onderarm mist.
Zo vallen me nog wel wat puntjes op als ik er langer naar kijk, misschien toch nog maar eens weer even goed voor gaan zitten om er de laatste hand aan te leggen.
[ Voor 30% gewijzigd door Ventieldopje op 06-03-2016 02:30 ]
www.maartendeboer.net
@TDB: Sterke foto. Al is voor mijn smaak de kadering wat aan de krappe kant.
@Ventieldopje: Ik zie helemaal geen touwtje, regendruppels of verdwaalde haren.

De man met de hamer, ergens ver weg by Vishari Beduk, on Flickr
@Ventieldopje: Ik zie helemaal geen touwtje, regendruppels of verdwaalde haren.

De man met de hamer, ergens ver weg by Vishari Beduk, on Flickr
weet het niet meer
Ik vind het heel erg storend dat z'n ogen niet scherp zijn, vooral omdat 'ie recht de camera in kijkt. Anders had ik 'm denk ik best sterk gevonden.
The devil is in the details.
@Vishari Beduk: Bij het zien van de foto keek ik als eerste naar het gezicht van de man die totaal niet scherp is, pas later zag ik dat de focus ligt op de hamer. Ik had liever de man scherp gezien i.p.v. de hamer.
~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe
Daar was ik al bang voor. De intentie was om het hoofd onscherp te krijgen en de nadruk op de hamer en die gloeiende sikkel. Ik had op de hamer scherp gesteld en het hoofd bewust ver buiten de DOF gelaten.Hahn schreef op zondag 06 maart 2016 @ 12:30:
Ik vind het heel erg storend dat z'n ogen niet scherp zijn, vooral omdat 'ie recht de camera in kijkt. Anders had ik 'm denk ik best sterk gevonden.
Mijn poging gefaald dus. Maar goed, bedankt voor de reacties, ik zal het niet meer doen.AdmiralSnipe schreef op zondag 06 maart 2016 @ 12:35:
@Vishari Beduk: Bij het zien van de foto keek ik als eerste naar het gezicht van de man die totaal niet scherp is, pas later zag ik dat de focus ligt op de hamer. Ik had liever de man scherp gezien i.p.v. de hamer.
weet het niet meer
Eensch met hier boven maar het blijft wel een vette foto, die indringende blik en gloeiend metaal
www.maartendeboer.net
Ik denk dat de foto wat natuurlijker over zou komen, als de man gewoon naar zijn werk zou kijken, in plaats van naar de camera. Nu dit niet zo is, komt het onscherpe gezicht eerder over als een fout, dan als een bewust gekozen DoF. Desalniettemin een foto met inhoud, waar je (ik iig) langer naar kijkt dan gemiddeld.
Eens met ieder hierboven. Je kan nog een poging doen er een detailfoto van te maken en een liggende crop rondom aambeeld/hamer te doen.
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Om het goed te maken hierbij een (oude) foto waarbij de focus wel nadrukkelijk op de ogen ligt.

Desi eyes by Vishari Beduk, on Flickr

weet het niet meer
Het licht van de foto vind ik fijn, maar verder komt de foto een beetje druk/rommelig over (naar mij). Misschien komt dat door de oranje slinger in het haar.Vishari Beduk schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 21:48:
Om het goed te maken hierbij een (oude) foto waarbij de focus wel nadrukkelijk op de ogen ligt.
[afbeelding]
Verder zijn de ogen té bewerkt naar mijn mening, en heeft de foto over het algemeen iets teveel sharpening.
Ik denk dat deze foto in het zwart/wit misschien wel beter zou werken, vooral omdat de slinger dan minder afleidend is en de lichte achtergrond icm het donkere meisje en het licht op de zijkant van haar gezicht vrij fijn werkt.
En hier een zelfportret:

Ik kom van het fotograferen van gebouwtjes en concerten af, en het werken met poseren en het belichten van een persoon vind ik nog steeds wennen. Ik heb al één enkele shoot gehad met een model (waarvan hopelijk binnenkort resultaten), en in de tussentijd probeer ik met mezelf maar wat ideeën uit. Ik ben benieuwd naar de kritiek.
@ImmortalSoul: Jouw foto is goed! De belichting en post-processing zelfs erg sterk.
Het enige wat ik te muggenziften heb is dat de achtergrond niet egaal is (horizontale strepen).
Wat betreft jouw opmerking over mijn foto; foto is wel behoorlijk bewerkt (frequency seperation) maar juist nauwelijks verscherpt.
Het enige wat ik te muggenziften heb is dat de achtergrond niet egaal is (horizontale strepen).
Wat betreft jouw opmerking over mijn foto; foto is wel behoorlijk bewerkt (frequency seperation) maar juist nauwelijks verscherpt.
weet het niet meer
Thanks, de niet-egale achtergrond baal ik ook van. Dit is een rolgordijn van de ikea, en hij is één keer op de grond gevallen en daardoor zitten er nu lelijke vouwen inVishari Beduk schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 21:07:
@ImmortalSoul: Jouw foto is goed! De belichting en post-processing zelfs erg sterk.

Ja! Frequency seperation zat ik al te denken maar dat had ik eerlijk gezegd juist niet verwacht bij zo'n foto.
@ Vishari: Op zich een mooi straatportret, alleen het licht is wat hard. De FS maakt wat mij betreft de foto echter alleen maar slechter, dat zou ik (zeker in zo'n geval) gewoon niet gebruiken.
@ ImmortalSoul: Prima portret hoor! Ik mis alleen een echt witpunt, nu is de foto nogal grijs.
Ik heb toevallig ook een portret met stoel, maar daar houdt de vergelijking wel ongeveer op

Ill Favoured by Woutoud, on Flickr
@ ImmortalSoul: Prima portret hoor! Ik mis alleen een echt witpunt, nu is de foto nogal grijs.
Ik heb toevallig ook een portret met stoel, maar daar houdt de vergelijking wel ongeveer op

Advocatus ineptias | Free Speech Online
@ImmortalSoul, gaaf zelfportret en de belichting vind ik in deze toch wel goed gelukt. Paar puntjes van kritiek vind ik dat hij nog best wel flets oogt (net als veel andere zwart wit foto's die ik zie overal), er mag best wel wat meer wit in voor mijn gevoel omdat je er ook puur zwart in hebt zitten. Qua blik zou ik het sterker gevonden hebben als je iets naar beneden keek of met een schuin oog naar de camera, met de blik die je nu hebt lijkt het net alsof dit een b-shot is en een andere fotograaf de shoot doet. Maar dat is mijn mening 
@Woutoud, op welk scherm ik ook kijk en op welke grootte ook, hij oogt onscherp en haar contactlens versterkt dat gevoel nog eens. Vind hem ook niet heel erg bijzonder, tis een mooie dame maar ik heb er totaal geen gevoel bij, geen sfeer.
Ik ben druk met werk maar volgende week zal ik zelf ook weer een foto plaatsen, mogen jullie mij te grazen nemen
@Woutoud, op welk scherm ik ook kijk en op welke grootte ook, hij oogt onscherp en haar contactlens versterkt dat gevoel nog eens. Vind hem ook niet heel erg bijzonder, tis een mooie dame maar ik heb er totaal geen gevoel bij, geen sfeer.
offtopic:
Volgens mij zijn littekens ook altijd subtieler en in deze vorm een stuk lichter maar vallen ze op doordat ze een hele andere structuur hebben en het licht anders reflecteren
. Zonder de zombie look zou het een leuk portret zijn maar nog steeds niet heel bijzonder (hoeft ook niet) Volgens mij zijn littekens ook altijd subtieler en in deze vorm een stuk lichter maar vallen ze op doordat ze een hele andere structuur hebben en het licht anders reflecteren
Ik ben druk met werk maar volgende week zal ik zelf ook weer een foto plaatsen, mogen jullie mij te grazen nemen
www.maartendeboer.net
Die onscherpte kan ik niet verklaren, behalve dan dat Flickr stomme dingen doet misschien. In het origineel is de scherpte prima in orde en in post heb ik nog sharpening gedaan.
Waar ik nu echter wel benieuwd naar ben (gezien ik graag leer), wat maakt voor jou een portret bijzonder? Wat zorgt voor jou voor gevoel of sfeer?
Waar ik nu echter wel benieuwd naar ben (gezien ik graag leer), wat maakt voor jou een portret bijzonder? Wat zorgt voor jou voor gevoel of sfeer?
Foto's als deze hier onder (van jou) doen mij veel meer, het plaatje klopt zeg maar. Bij de foto die je hierboven hebt geplaatst vind ik de zombie look niet overtuigend genoeg om een aandeel te hebben in de foto, je zou het dan of achterwege moeten laten of vol uit gaan en voor grove verwondingen moeten gaan (of juist heel creepy, vrouwelijk en clean, denk aan een "glimlach" van oor tot oor ala the joker of andere creepy dingen).
Bij de "the roses are" foto heb je dit juist wel goed aangepakt met mooie make-up en een pose die er goed bij past. Goed, de roos is nep maar verder is het goed uitgewerkt, ook daar klopt het plaatje.
https://www.flickr.com/photos/woutoud/21997781013/
https://www.flickr.com/photos/woutoud/24077615959/
https://www.flickr.com/photos/woutoud/20972218778/
https://www.flickr.com/photos/woutoud/20682209002/
Foto's van anderen als voorbeeld:
https://www.flickr.com/photos/135566963@N06/22655638192/
https://www.flickr.com/photos/acidgloss/20390050654/
Bij de "the roses are" foto heb je dit juist wel goed aangepakt met mooie make-up en een pose die er goed bij past. Goed, de roos is nep maar verder is het goed uitgewerkt, ook daar klopt het plaatje.
https://www.flickr.com/photos/woutoud/21997781013/
https://www.flickr.com/photos/woutoud/24077615959/
https://www.flickr.com/photos/woutoud/20972218778/
https://www.flickr.com/photos/woutoud/20682209002/
Foto's van anderen als voorbeeld:
https://www.flickr.com/photos/135566963@N06/22655638192/
https://www.flickr.com/photos/acidgloss/20390050654/
www.maartendeboer.net
Zijn die littekens en dat vreemde oog echt of is het grime...?Grozno schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 23:39:
[...]
[afbeelding]
Zo ja: Prachtige en dappere foto. Zo nee, afschuwelijk en zonde van zo'n mooie dame.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Nep gelukkig! 
Een vriendin van me is in haar vrije tijd veel bezig met make-up en grime, dus ze zoekt af en toe slachtoffers om op te oefenen.
Een vriendin van me is in haar vrije tijd veel bezig met make-up en grime, dus ze zoekt af en toe slachtoffers om op te oefenen.
Bump van bjina een maand! 

1Ds III, 85mm, 1/250s f/1.2 ISO 100
Model: Nadieh & Valdimar
Vest (van Valdimar) door: Botique Nadieh

www.maartendeboer.net
Sprookjesachtig sfeertje wederom. Is het vest van Nadieh niet ook van Boutique Nadieh?
Over de belichting gaan we het niet eens worden, want jij schiet gewoon een stop donkerder dan ik zou doen, maar ieder zo zijn ding. Ik vind Valdimar wat soft (out of focus), te kleine dof?
Over de belichting gaan we het niet eens worden, want jij schiet gewoon een stop donkerder dan ik zou doen, maar ieder zo zijn ding. Ik vind Valdimar wat soft (out of focus), te kleine dof?
Yes, dat is zijUniversal Creations schreef op zondag 08 mei 2016 @ 15:10:
Sprookjesachtig sfeertje wederom. Is het vest van Nadieh niet ook van Boutique Nadieh?
Belichting gaan we het nooit over eens worden maar dat hoeft ook niet. Als het maar bij de stijl past, ongeacht of het jouw stijl is. Ik geef ook commentaar op foto's die qua belichting niet mijn ding zijn maar als het wel bij de sfeer past en het is goed uitgevoerd dan hoor je mij daar niet over (en jou trouwens ook niet)
Gewoon wide-open, smaken verschillen maar ik vind niet dat alles 101% scherp moet zijn, daar mag best ook wat diepte in zitten.
[ Voor 3% gewijzigd door Ventieldopje op 08-05-2016 15:22 ]
www.maartendeboer.net
Alles hoeft ook niet 101% scherp te zijn, maar zijn ogen lijken buiten het scherpte vlak te liggen (haar ogen komen mij wel scherp over) en dat vind ik persoonlijk niet zo mooi. Ik houd ook erg van kleine scherptediepte, maar de ogen (of bij schuin gezicht het meest dichtbij staande oog) moeten wel in focus zijn voor mij.
Mijn mening is ook dat 'ie echt te donker is. Net even in Photoshop geprobeerd en een halve stop lichter maakt voor mij al het verschil. Ik snap dat je een donkere sfeer neer wilt zetten, maar dat kan je ook doen door het soort belichting, niet door het gewoon te donker te maken.
Sfeer is verder wel leuk en de kleding van beide personen past goed bij elkaar, maar qua houding/blik word ik er niet heel warm van. Hij kijkt wezenloos voor zich uit en zij kijkt wat ongemakkelijk. En een verhaal kan ik er ook niet van maken, ondanks de sfeer. Het is net alsof ze op de bus staan te wachten
Sfeer is verder wel leuk en de kleding van beide personen past goed bij elkaar, maar qua houding/blik word ik er niet heel warm van. Hij kijkt wezenloos voor zich uit en zij kijkt wat ongemakkelijk. En een verhaal kan ik er ook niet van maken, ondanks de sfeer. Het is net alsof ze op de bus staan te wachten
Nouja, hij is niet alleen donkerder gemaakt, dat klinkt wel heel simpelHahn schreef op zondag 08 mei 2016 @ 15:53:
Mijn mening is ook dat 'ie echt te donker is. Net even in Photoshop geprobeerd en een halve stop lichter maakt voor mij al het verschil. Ik snap dat je een donkere sfeer neer wilt zetten, maar dat kan je ook doen door het soort belichting, niet door het gewoon te donker te maken.
www.maartendeboer.net
Een halve stop lichter vind ik 'm nog steeds een donkere sfeer hebben en stoor ik me er niet meer aan dat 'ie zo (in mijn ogen te) donker isVentieldopje schreef op zondag 08 mei 2016 @ 16:02:
[...]
Nouja, hij is niet alleen donkerder gemaakt, dat klinkt wel heel simpelMaar goed, zoals ik al zei moet het je smaak zijn. Lichter vind ik écht de sfeer weg vallen
Ligt het misschien ook niet deels aan de monitor waarop je werkt? Kan zijn dat je monitor vrij licht staat ingesteld, waardoor je een vertekend beeld krijgt.
Mijn monitor staat voor de maximum gamut op 300cd/m2 maar ook op 160cdm/2 vind ik hem goed te doen. Licht dan ook voornamelijk aan het omgevingslicht wat je hebt, dat maakt donkere prints altijd lastig bespreken en krijg je dit soort welles nietes zonder dat je ook daadwerkelijk naar het zelfde zit te kijken.Hahn schreef op zondag 08 mei 2016 @ 16:05:
[...]
Een halve stop lichter vind ik 'm nog steeds een donkere sfeer hebben en stoor ik me er niet meer aan dat 'ie zo (in mijn ogen te) donker is
Ligt het misschien ook niet deels aan de monitor waarop je werkt? Kan zijn dat je monitor vrij licht staat ingesteld, waardoor je een vertekend beeld krijgt.
Alleen op print in een lichtbak zijn deze foto's goed te bepsreken lijkt, dan is dat euvel in ieder geval opgelost
On a more serious note, ik kan wel een meting doen van mijn scherm en je de data sturen maar dat gaat voor dit topic wat off-topic.
[ Voor 6% gewijzigd door Ventieldopje op 08-05-2016 16:15 ]
www.maartendeboer.net
Ik ben het eigenlijk helemaal met Hahn eens. Over smaak valt niet te twisten maar deze is wel erg donker.
Bij jouw foto's krijg ik sterk de indruk dat jij vooral 'anders' wilt zijn. Op zich is dat natuurlijk een mooi streven maar zo langzamerhand wordt het er niet mooier op.
Bij jouw foto's krijg ik sterk de indruk dat jij vooral 'anders' wilt zijn. Op zich is dat natuurlijk een mooi streven maar zo langzamerhand wordt het er niet mooier op.
weet het niet meer
Hoewel hij wat donker is vind ik hem wel wat hebben en heb ik niet het idee dat de foto te donker is. De foto heeft een goede sfeer.
Nah nee dan sla je wel de plank mis. Ik maak wat ik mooi vind ongeacht of meer mensen dat doen. Overigens zijn er erg veel fotografen die soortgelijk werk maken, die zijn alleen niet hier te vinden viel mij op. Maar dat het anders is dan wat hier doorgaans geplaatst wordt wil niet zeggen dat het ook zo anders is. Om "anders" te willen zijn vind ik eigenlijk best een belediging.Vishari Beduk schreef op zondag 08 mei 2016 @ 18:44:
Ik ben het eigenlijk helemaal met Hahn eens. Over smaak valt niet te twisten maar deze is wel erg donker.
www.maartendeboer.net
Als ik eerlijk ben is mijn eerste indruk ook dat je foto te donker is. Een donkere foto zoals deze van jou hand vind ik prachtig! Ik ben ook wel benieuwd waar je op doelt als je het hebt over het meer donkere type fotografie dat je hier mist op dit forum.Ventieldopje schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 14:18:
Bump van bjina een maand!
[afbeelding]
[ Voor 11% gewijzigd door Karel V op 16-05-2016 08:12 ]
Ik vind het eigenlijk wel een mooie foto. Op mijn scherm loopt alleen aan de onderkant van de foto het vest een beetje dicht qua kleur. Zou wat mij betreft gewoon in een modekrantje kunnen staan.
s
Daarnaast ben ik wel benieuwd naar soortgelijk werk, kan je wat voorbeelden tonen? Want ik denk dat ik wel begrijp welke sfeer je over wilt brengen, maar vind de keuzes die je maakt niet zo goed. Wanneer je het vergelijkt met werk van anderen, waar moet ik dan aan denken?
Enerzijds is het goed dat je doet wat je mooi vind, anderzijds lijken mij dit ook beelden met een doel, ze moeten de vesten aanprijzen. Door je keuze zet je wellicht een bepaalde sfeer neer, die bij de vesten passen, maar doordat het zo donker is, druk je de vesten zelf ook weg. Dat doel zou je naar mijn idee ook niet uit het oog mogen verliezen. Ik denk dat je met andere keuzes ook zo'n zelfde sfeer neer kunt zetten, wat wel recht doet aan de vesten. Daarnaast vind ik door je keuzes de huidtinten ook erg onaangenaam. Met name het vest wat zij aan heeft, vind ik wel mooi, maar dit zijn niet de foto's waardoor ik getriggerd zou worden om zo'n vest te kopen. Dat doel moet je denk ik ook niet uit het oog verliezen.Ventieldopje schreef op zondag 08 mei 2016 @ 19:11:
[...]
Nah nee dan sla je wel de plank mis. Ik maak wat ik mooi vind ongeacht of meer mensen dat doen. Overigens zijn er erg veel fotografen die soortgelijk werk maken, die zijn alleen niet hier te vinden viel mij op.
Daarnaast ben ik wel benieuwd naar soortgelijk werk, kan je wat voorbeelden tonen? Want ik denk dat ik wel begrijp welke sfeer je over wilt brengen, maar vind de keuzes die je maakt niet zo goed. Wanneer je het vergelijkt met werk van anderen, waar moet ik dan aan denken?
Als het voor een mode blad was of een webshop dan geef ik je helemeaal gelijk, dan past dit shot daar alleen misschien om sfeer te geven maar zal de kleding niet aanprijzen. Dit is daar echter niet voor bedoeld, daar heb ik andere shots voor, al is het voor geen van de shots de bedoeling om in een webshop te komen. Dat idee moet je dus even los latenlateef schreef op zondag 15 mei 2016 @ 16:23:
s
[...]
Enerzijds is het goed dat je doet wat je mooi vind, anderzijds lijken mij dit ook beelden met een doel, ze moeten de vesten aanprijzen. Door je keuze zet je wellicht een bepaalde sfeer neer, die bij de vesten passen, maar doordat het zo donker is, druk je de vesten zelf ook weg. Dat doel zou je naar mijn idee ook niet uit het oog mogen verliezen. Ik denk dat je met andere keuzes ook zo'n zelfde sfeer neer kunt zetten, wat wel recht doet aan de vesten. Daarnaast vind ik door je keuzes de huidtinten ook erg onaangenaam. Met name het vest wat zij aan heeft, vind ik wel mooi, maar dit zijn niet de foto's waardoor ik getriggerd zou worden om zo'n vest te kopen. Dat doel moet je denk ik ook niet uit het oog verliezen.
Dit 'soort' foto's kom je onder andere tegen in Dark Beauty Magazine en bij heel veel ontwerpers die dit soort kleding / accesoires maken.
www.maartendeboer.net
Een modeblad prijst geen kleding aan hé, maar een stijl (mode). Ik vind je shot te donker omdat ik geen doortekening in het beeld zie. Ik hou ook wel van wat donker belicht, maar wat je nu hebt is vooral veel zwarten. Als je goed kijkt naar de fotos in 't Dark Beauty Magazine zie je dat ook belichting daar een stuk complexer is dan gewoon een stop onder. Een goede mooie donkere foto an sich is best nog een kunst.
|>
Hoezo "gewoon" een stop onder, dat is echt onzin. Ik zou zeggen doe suggesties, ik heb er nog geen een gehoordsimon schreef op zondag 15 mei 2016 @ 17:36:
Een modeblad prijst geen kleding aan hé, maar een stijl (mode). Ik vind je shot te donker omdat ik geen doortekening in het beeld zie. Ik hou ook wel van wat donker belicht, maar wat je nu hebt is vooral veel zwarten. Als je goed kijkt naar de fotos in 't Dark Beauty Magazine zie je dat ook belichting daar een stuk complexer is dan gewoon een stop onder. Een goede mooie donkere foto an sich is best nog een kunst.
www.maartendeboer.net
Met aanprijzen doelde ik op een bredere betekenis van het woord, ik verwachtte niet zo zeer duidelijke productfoto's voor een webwinkel ofzo, maar wel foto's waardoor mijn interesse in de kledingstukken/stijl getrokken wordt. Ik denk dat dat wel het doel van je foto('s) was, mede ook omdat de foto's op de Facebook van de maakster geplaatst waren. Het lijkt me wel wervend en geen autonoom werk? Welk concept zat er achter deze foto/serie?Ventieldopje schreef op zondag 15 mei 2016 @ 17:03:
[...]
Als het voor een mode blad was of een webshop dan geef ik je helemeaal gelijk, dan past dit shot daar alleen misschien om sfeer te geven maar zal de kleding niet aanprijzen. Dit is daar echter niet voor bedoeld, daar heb ik andere shots voor, al is het voor geen van de shots de bedoeling om in een webshop te komen. Dat idee moet je dus even los laten
Op die site staat heel veel, ik heb willekeurig wat doorgebladerd, maar de meeste foto's die ik zag leken enerzijds een ander doel te hebben en/of waren anderzijds technisch beter uitgevoerd. Jouw foto's lijken onderbelicht te zijn.Ventieldopje schreef op zondag 15 mei 2016 @ 17:03:
[...]
Dit 'soort' foto's kom je onder andere tegen in Dark Beauty Magazine en bij heel veel ontwerpers die dit soort kleding / accesoires maken.
Laat ik dan maar heel bot zijn, deze foto was daar niet voor. Dit was een gezellige middag schietenlateef schreef op zondag 15 mei 2016 @ 23:35:
[...]
Met aanprijzen doelde ik op een bredere betekenis van het woord, ik verwachtte niet zo zeer duidelijke productfoto's voor een webwinkel ofzo, maar wel foto's waardoor mijn interesse in de kledingstukken/stijl getrokken wordt. Ik denk dat dat wel het doel van je foto('s) was, mede ook omdat de foto's op de Facebook van de maakster geplaatst waren. Het lijkt me wel wervend en geen autonoom werk? Welk concept zat er achter deze foto/serie?
[...]
Op die site staat heel veel, ik heb willekeurig wat doorgebladerd, maar de meeste foto's die ik zag leken enerzijds een ander doel te hebben en/of waren anderzijds technisch beter uitgevoerd. Jouw foto's lijken onderbelicht te zijn.
Mijn foto's staan ook op de site
www.maartendeboer.net
Ook ik vind hem wat donker
. En ik ken je stijl, maar denk dat je deze sfeer ook kan bereiken met een lichter shot.
We zijn er niet om jouw foto's te maken, je plaatst hem hier voor kritiek, en this is what you get. Ik vind 'm donker, en het komt onderbelicht over, niet heel scherp. Het kan allemaal intentioneel zijn, maar het maakt voor mij de foto niet beter.Ventieldopje schreef op zondag 15 mei 2016 @ 21:37:
[...]
Hoezo "gewoon" een stop onder, dat is echt onzin. Ik zou zeggen doe suggesties, ik heb er nog geen een gehoord
Misschien ben ik een beetje bot, maar als een legioen mensen 't zeggen, en de reactie is doe een suggestie dan denk ik wut.
Om een suggestie te doen voor je belichting (uiteindelijk ben ik geen echte lul): belicht de foto redelijk normaal, maar doe dingen als het 'donkerige' in post-prod, of met goed licht. Trek de licht curve van de foto wat platter, maar zorg dat er genoeg detail en scherpte in zit. Krijg je een 10x spannende foto.
|>
Ik zal zometeen het origineel plaatsen, het is namelijk in post gedaansimon schreef op maandag 16 mei 2016 @ 15:25:
[...]
We zijn er niet om jouw foto's te maken, je plaatst hem hier voor kritiek, en this is what you get. Ik vind 'm donker, en het komt onderbelicht over, niet heel scherp. Het kan allemaal intentioneel zijn, maar het maakt voor mij de foto niet beter.
Misschien ben ik een beetje bot, maar als een legioen mensen 't zeggen, en de reactie is doe een suggestie dan denk ik wut.
Om een suggestie te doen voor je belichting (uiteindelijk ben ik geen echte lul): belicht de foto redelijk normaal, maar doe dingen als het 'donkerige' in post-prod, of met goed licht. Trek de licht curve van de foto wat platter, maar zorg dat er genoeg detail en scherpte in zit. Krijg je een 10x spannende foto.
www.maartendeboer.net
Nou, ik ga ondertussen maar even voor een herkansing! Nog steeds van de sessie van een tijd terug, kom door andere werkzaamheden de laatste tijd niet zo veel aan schieten en bewerken toe... 
Lisa II by Woutoud, on Flickr

Mooie foto. Maar dat gekke oog trekt me toch te veel aandacht...
De volgende keer doen we dat ook niet weer, was slechts een experimentje.
Anoniem: 30965
Ik denk dat het beter had gewerkt als je beide ogen gedaan zou hebben (het verschil trekt de aandacht), maar dat heb je vast ook geprobeerd en die foto was minder? En zit hier nu al werk tussen van je 50-100mm of is dit nog steeds de 18-35?
Twee ogen vonden we zelf al too much inderdaad, maar achteraf één eigenlijk ook. Dan blijkt een "alles of niet"-aanpak toch beter voor de toekomst.
50/1.4 was dit nog, die is nu vervangen door de 50-100/1.8.
50/1.4 was dit nog, die is nu vervangen door de 50-100/1.8.
Heb je ook foto's waarbij de schaduw aan de kant van het "gekke oog" zit? Dan trekt het misschien net wat minder aandacht.
~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe
Dat ziet er trouwens wel behoorlijk scherp uit voor de 50 1.4. Misschien moet ik maar eens wat portretten met m'n 1.8 proberen. Lijkt me qua belichting nog erg lastig. Gebruik je een fliter of lamp(en) voor de foto?Grozno schreef op maandag 16 mei 2016 @ 21:43:
Nou, ik ga ondertussen maar even voor een herkansing! Nog steeds van de sessie van een tijd terug, kom door andere werkzaamheden de laatste tijd niet zo veel aan schieten en bewerken toe...
[afbeelding]Lisa II by Woutoud, on Flickr
...
Dit lijkt mij gewoon met een flitser geschoten en daarom ook afgestopt, dat scheelt een hoop qua scherpte.Luxicon schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 20:15:
[...]
Dat ziet er trouwens wel behoorlijk scherp uit voor de 50 1.4. Misschien moet ik maar eens wat portretten met m'n 1.8 proberen. Lijkt me qua belichting nog erg lastig. Gebruik je een fliter of lamp(en) voor de foto?
www.maartendeboer.net
Is geschoten met de 50/1.4 Art op f/5.6 inderdaad. Veel scherper kun je niet wensen!
Van de andere kant belichten hebben we niet gedaan, dit is namelijk haar goed kant... Die we dus expres lelijk hadden gemaakt...
Van de andere kant belichten hebben we niet gedaan, dit is namelijk haar goed kant... Die we dus expres lelijk hadden gemaakt...
Prachtige foto, zoals ik ook op je flickr-pagina zei.
Heel mooi. En een verademing dat er een echte achtergrond aanwezig is (echt een verbetering t.o.v. de gebruikelijke papierrol).Grozno schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 11:49:
Alweer van een tijdje geleden, maar ik moest even toestemming regelen:
[afbeelding]Romée by Woutoud, on Flickr
Zo te zien bevalt de nieuwe Sigma goed.
Toch klein verbeter puntje; persoonlijk vind ik het licht wat hard van links komen.
weet het niet meer
Ikzelf vind de belichting, de positie van de stoel en haar pose goedGrozno schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 11:49:
(voor de rest: ik was erbij toen deze foto gemaakt werd
Ik had het natuurlijk al gezegd, maar heel geslaagd portret dit en Romee mag er meer dan tevreden mee zijn om zo'n shot van jezelf te hebben.
Die Phottix Indra werkt top, mooi ding en lekker traploos instelbaar.
De nieuwe Sigma en de nieuwe Phottix bevallen goed inderdaad. Het 'harde' licht van links is volledig bewust, door Nomad opgezet trouwens! 
Hoe had jij dat liever gezien?
Mooie foto Woutoud!
Falloff qua schaduw op het gezicht misschien een tikkeltje te hard voor mijn smaak, maar niet storend.
De Sigma 50-100 1.8 is een prettig lensje of niet?
Falloff qua schaduw op het gezicht misschien een tikkeltje te hard voor mijn smaak, maar niet storend.
De Sigma 50-100 1.8 is een prettig lensje of niet?
Thanks!
De 50-100/1.8 zou ik niet omschrijven als prettig, wel als steengoed en zwaar.
Dat zeker. Heb hem laatst in mijn handen gehad op een evenement. Ik vond mijn 18-35 al heftig, maar met bijna het dubbele aan gewicht is de 50-100 echt lompGrozno schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 16:09:
Thanks!
Erg mooie foto Wout en ook een prachtig model!
Heb zelf vorige week deze foto gemaakt van mijn 2e (pasgeboren) dochter Eva.
Eva by joost schobre, on Flickr
En nog een "belly-bowl" foto, waarin mevrouw in een idiote houding ligt. Helaas was dit de beste van de set.
Eva in de belly-bowl by joost schobre, on Flickr
Beide gemaakt met de Fuji X-T1 + XF35 F2 met enkel natuurlijk licht.
Heb zelf vorige week deze foto gemaakt van mijn 2e (pasgeboren) dochter Eva.

En nog een "belly-bowl" foto, waarin mevrouw in een idiote houding ligt. Helaas was dit de beste van de set.

Beide gemaakt met de Fuji X-T1 + XF35 F2 met enkel natuurlijk licht.
[ Voor 33% gewijzigd door MazeWing op 12-07-2016 16:59 ]
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | XBX | Switch | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Sterk! Maar dat had ik al wel gezegdGrozno schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 11:49:
Normaalgesproken zijn portretten niet echt mijn ding, maar ik was toch best tevreden met deze plaat die op mijn pad kwam in Japan:

www.maartenmensink.com - Landscape & cityscape photography
@Mazewing: Allereerst, gefeliciteerd 
En nu de foto's:
Foto 1 is een tikkeltje te donker. Had iets lichter gemogen.
Wel prima foto verder. Misschien net jammer dat het handje deels voor het gezicht zit, maar dat is muggenzifterij.
Bij foto 2 zou ik de bowl vanaf de andere kant hebben gefotografeerd en het natuurlijk licht op Eva laten vallen. Neem daarbij een kleine DOF, zodat de achtergrond mooi wazig wordt.
Nu is de achtergrond compleet uitgeblazen.
@Maarten: Weinig op aan te merken. Prima foto. Misschien had de DOF net ietsje groter gemogen, zodat de paraplu in zijn geheel scherp was en de vingertopjes van de hand onderin weg croppen. Nu zie je net nog twee miniscule puntjes.
En nu de foto's:
Foto 1 is een tikkeltje te donker. Had iets lichter gemogen.
Wel prima foto verder. Misschien net jammer dat het handje deels voor het gezicht zit, maar dat is muggenzifterij.
Bij foto 2 zou ik de bowl vanaf de andere kant hebben gefotografeerd en het natuurlijk licht op Eva laten vallen. Neem daarbij een kleine DOF, zodat de achtergrond mooi wazig wordt.
Nu is de achtergrond compleet uitgeblazen.
@Maarten: Weinig op aan te merken. Prima foto. Misschien had de DOF net ietsje groter gemogen, zodat de paraplu in zijn geheel scherp was en de vingertopjes van de hand onderin weg croppen. Nu zie je net nog twee miniscule puntjes.
Deze kan wat mij betreft wat extra punch gebruiken en misschien is ie zelfs een tikje donker, maar dat weet ik niet zeker. Het is zeker een geslaagde plaat, maar ik vind 'm wel wat vlak.Maarten Mensink schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 22:37:
[...]
Normaalgesproken zijn portretten niet echt mijn ding, maar ik was toch best tevreden met deze plaat die op mijn pad kwam in Japan:
[afbeelding]A summary of Japan by Maarten Mensink, on Flickr
Bedankt, DOF kan ik niets meer aan doen, heb hem licht herkaderd.PdeBie schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 13:52:
[...]
Eens!Grozno schreef op maandag 18 juli 2016 @ 18:55:
[...]
Deze kan wat mij betreft wat extra punch gebruiken en misschien is ie zelfs een tikje donker, maar dat weet ik niet zeker. Het is zeker een geslaagde plaat, maar ik vind 'm wel wat vlak.
Poging twee:

Blijkt maar weer dat een edit op laptop suboptimaal blijft, nu ietsje meer mijn best gedaan.
www.maartenmensink.com - Landscape & cityscape photography
Verschil is niet echt groot, maar als ik naar de kimono kijk, is je eerste poging beter geslaagd dan de tweede.
Verder lijkt het mij nogal een "toeristenplaatje", in plaats van een zorgvuldig geplande foto, maar echt veel mis is er niet mee.
Verder lijkt het mij nogal een "toeristenplaatje", in plaats van een zorgvuldig geplande foto, maar echt veel mis is er niet mee.
De tweede versie is beter vind ik. Valt nu ook pas echt op dat de eerste inderdaad wat te donker is (terwijl mij (en woutoud) dat eerst niet echt op viel).
Vingertjes onderin ook mooi weg gecropt
Vingertjes onderin ook mooi weg gecropt
Mij viel het dus juist wel op hè
Dacht dat je een Elinchrom flitser had. Dat meen ik ergens gelezen te hebben in een media of hardware topic. Maarja, zo'n flitser / monolight zal fijn werken zijn lijkt me, met ingebouwde accu en ontvanger voor hss / ttl (+veel vermogen uiteraard)Grozno schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 11:41:
De nieuwe Sigma en de nieuwe Phottix bevallen goed inderdaad. Het 'harde' licht van links is volledig bewust, door Nomad opgezet trouwens!
...
Lang geleden dat ik nog hier heb gepost. Sinds kort mijn eerste dSLR (eindelijk) en op vraag van de vriendin een kleine fotoshoot gedaan. Deze foto was veruit mijn favoriet uit de reeks:

De rest (incl. grote versie van deze foto):
http://tomswinnen.pixieset.com/sarafotoshoot/

De rest (incl. grote versie van deze foto):
http://tomswinnen.pixieset.com/sarafotoshoot/
[ Voor 7% gewijzigd door TomSwinnen op 16-10-2016 23:03 ]
Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.
Eigen huisdieren, kinderen of vriendinnen liggen nogal gevoelig. De emotionele waarde van dit soort foto's loopt niet altijd parallel met de artistieke waarde. Ik onthoud me danook van commentaar.
Bijzonder vreemde commentaar op zichzelf, lijkt me.
Je onderschat ermee mijn vermogen van om te gaan met feedback (ongeacht of de persoon op de foto een bekende is of niet) en kraakt automatisch de foto er mee af. Dan heb ik liever écht niets of constructieve commentaar, toch?
Je onderschat ermee mijn vermogen van om te gaan met feedback (ongeacht of de persoon op de foto een bekende is of niet) en kraakt automatisch de foto er mee af. Dan heb ik liever écht niets of constructieve commentaar, toch?
Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.
Waarom die takken in beeld? Ook door het lage standpunt krijgt de uitgebeten lucht veel aandacht.
In je hele serie heb je gekozen voor een afstandelijk standpunt. Dat kan een keuze zijn. Maar samen met de toning wordt het allemaal wat koeltjes.
Wellicht bewust zo gedaan. Maar spreekt me niet zo aan.
In je hele serie heb je gekozen voor een afstandelijk standpunt. Dat kan een keuze zijn. Maar samen met de toning wordt het allemaal wat koeltjes.
Wellicht bewust zo gedaan. Maar spreekt me niet zo aan.
Het standpunt vind ik prima, maar de toning is wel wat flets en koel inderdaad.
Als ik langer naar de foto kijk valt me echter op dat ik de pose niet snap. Hoezo houdt ze die dode boom zo vast, alsof ze er achter schuilt of 'm nodig heeft als houvast?
Als ik langer naar de foto kijk valt me echter op dat ik de pose niet snap. Hoezo houdt ze die dode boom zo vast, alsof ze er achter schuilt of 'm nodig heeft als houvast?
Eens met bovenstaande, ik snap die tak niet helemaal. Krijg er aan de ene kant het gevoel van dat ze de tak idd nodig heeft als steun. Aan de andere kant krijg ik een beetje een 'holbewoner' idee, een oude tak als wapen/gereedschap.
Die kille, afstandelijke gedesatureerde sfeer is inderdaad bewust gekozen. De locatie deed mij Scandinavisch aan, en wou die sfeer ook weergeven in de foto's.
De takken op de voorgrond & de tak die ze vast heeft hadden eigenlijk niet veel betekenis. Ik vond het een leuk idee, en zo kreeg ze inderdaad een soort van "warrior" pose. De "opdracht" was ook om zoveel mogelijk full-body shots te creëren, omdat ze er een aantal nodig had.
Wat ik mij wel afvraag is hoe ik het beste omga met die uitgebeten lucht? Gewoon zoveel mogelijk proberen te vermijden, of is er iets anders dat ik kan proberen om dit tegen te gaan?
De takken op de voorgrond & de tak die ze vast heeft hadden eigenlijk niet veel betekenis. Ik vond het een leuk idee, en zo kreeg ze inderdaad een soort van "warrior" pose. De "opdracht" was ook om zoveel mogelijk full-body shots te creëren, omdat ze er een aantal nodig had.
Wat ik mij wel afvraag is hoe ik het beste omga met die uitgebeten lucht? Gewoon zoveel mogelijk proberen te vermijden, of is er iets anders dat ik kan proberen om dit tegen te gaan?
Het lijkt me dat het gewoon een grauwe dag was, dan kun je daar niet zo veel aan doen. Hij zal dan niet uitgebeten zijn maar gewoon tsja, grijs zoals de lucht wasTomSwinnen schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 10:38:
Die kille, afstandelijke gedesatureerde sfeer is inderdaad bewust gekozen. De locatie deed mij Scandinavisch aan, en wou die sfeer ook weergeven in de foto's.
Wat wel kan helpen is een lichtsterke lens zodat je een mooie zachte achtergrond krijgt. Ook al stop je af, de duurdere lenzen hebben vaak toch een zachtere achtergrond (bokeh kwaliteit). Dan storen dat soort elementen ook een stuk minder.
En pas nou op met zo'n vignet, dat ziet er niet uit op deze manier. Een vignet is normaal een lens eigenschap en die houdt licht tegen. Dat wil zeggen dat het op die plekken donkerder wordt en dat is een ander effect dan een zwarte vage rand om je foto tekenen zoals sommige programma's doen. Het vignet zal afhankelijk van de lichte en donkere elementen in de foto ook nooit overal helemaal gelijk zijn qua intensiteit.
[ Voor 15% gewijzigd door Ventieldopje op 17-10-2016 10:48 ]
www.maartendeboer.net
Anoniem: 351863
@TomSwinnen: Ook ik zou 'm graag een stuk warmer zien, wellicht zelfs in golden hour setting. Ik heb hetzelfde gevoel als Woutoud over de pose.
@Maarten Mensink: Yessss Japan! Ok, van mij krijg je een zeer subjectieve beoordeling, want ik vind dit gewoon tof. Klassiek geslaagd portret. Nieuwe crop en bewerking zijn nog een stuk fijner.
@Mazewing: Inderdaad wat donker en ook erg rood (de huid vooral). Nu is dat ook zo bij pasgeboren babytjes, maar persoonlijk zou ik dit in de bewerking proberen aan te passen naar iets zachters/neutralers.
@Maarten Mensink: Yessss Japan! Ok, van mij krijg je een zeer subjectieve beoordeling, want ik vind dit gewoon tof. Klassiek geslaagd portret. Nieuwe crop en bewerking zijn nog een stuk fijner.
@Mazewing: Inderdaad wat donker en ook erg rood (de huid vooral). Nu is dat ook zo bij pasgeboren babytjes, maar persoonlijk zou ik dit in de bewerking proberen aan te passen naar iets zachters/neutralers.
Vignet is inderdaad iets waar ik een zwak voor heb. Zou ik wat mee moeten oppassen, kan dat snel over gebruiken, heb je helemaal goed opgemerkt.Ventieldopje schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 10:45:
[...]
Het lijkt me dat het gewoon een grauwe dag was, dan kun je daar niet zo veel aan doen. Hij zal dan niet uitgebeten zijn maar gewoon tsja, grijs zoals de lucht was
Wat wel kan helpen is een lichtsterke lens zodat je een mooie zachte achtergrond krijgt. Ook al stop je af, de duurdere lenzen hebben vaak toch een zachtere achtergrond (bokeh kwaliteit). Dan storen dat soort elementen ook een stuk minder.
En pas nou op met zo'n vignet, dat ziet er niet uit op deze manier. Een vignet is normaal een lens eigenschap en die houdt licht tegen. Dat wil zeggen dat het op die plekken donkerder wordt en dat is een ander effect dan een zwarte vage rand om je foto tekenen zoals sommige programma's doen. Het vignet zal afhankelijk van de lichte en donkere elementen in de foto ook nooit overal helemaal gelijk zijn qua intensiteit.
Betreffende de lens, dit is inderdaad de standaard kit zoomlens en die is gewoon niet zo erg goed, denk ik. Een collega van me raadde me al de 50mm all-rounder aan als goede, veilige investering, dus die staat op m'n verlanglijstje.
(Oh, en ja, het was een bijzonder grijsgrauwe avond)
offtopic:
Zonder hier een hardware-discussie te starten, houd rekening met het formaat van je sensor bij het aanschaffen van een all-rounder.
Op crop wil je dan iets van 30-35mm, maar op full frame inderdaad 50mm.
Zonder hier een hardware-discussie te starten, houd rekening met het formaat van je sensor bij het aanschaffen van een all-rounder.
Op crop wil je dan iets van 30-35mm, maar op full frame inderdaad 50mm.