[Verzamel] Straat en snapfotografie

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:22
@Hielko Mooi licht, dus een goede keuze van het tijdstip. Aan je foto is nog wel het een en ander te verbeteren. Ik denk dat het de foto goed had gedaan als er bijvoorbeeld een fietser ook naar je toe was komen fietsen. Wat je zou kunnen proberen om de foto wat interessanter te maken is een deel aan de rechter- en bovenkant afsnijden. Daarmee haal je ook een deel van de lucht af, deze is overbelicht en trekt best veel aandacht. Het stopverbodbord aan de rechterkant komt heel raar over met de zwarte randen tussen de overgangen van de kleuren.
De nabewerking vind ik niet zo mooi. Zo is bijvoorbeeld weinig te geen detail meer te zien in de door de zon verlichte bladeren.

@OttiglioM Bedankt voor de complimenten. :)

Leuk snapshot! Zijn het zussen of vriendinnen? …….Mooi contrast in kleding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:17
@MRIdev Thanks voor het commentaar, beetje croppen maakt de foto inderdaad aantrekkelijker. Komt de focus wat meer op de staat te liggen waar de actie te vinden is :). Qua nabewerking heb ik trouwens weinig gedaan, alleen de highlights helemaal omhoog omdat de straat anders ook overbelicht was en de shadows wat omhoog omdat anders dingen in de schaduw juist heel erg donker waren (denk dat je daar niet aan ontkom als je zo tegen de zon inschiet, maar dat heeft weinig met de bladeren gedaan iig). Daarnaast de kleuren klein beetje warmer gemaakt.

Wat betreft het stopbord aan de linkerkant, volgens mij zit er geen zwarte rand tussen de overgang van kleuren, maar die valt inderdaad erg op. Weet niet hoe het licht dat bord bereikt, maar die lijkt een stuk meer in de zon te zitten dan de andere borden op de foto. Dat kan iig makkelijk beetje aangepast worden in Photoshop. Wat betreft de bladeren, misschien een kwestie dat ik het plaatje niet op super hoge resolutie online heb gezet? Of misschien dat ie standard sharpening voor online doet als ik exporteer. Als ik inzoom hier kan ik de nerven nog ziet in sommige bladeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@Hielko Stopbord aan de rechterkant bedoel jij denk ik en ik moet het over witte strepen hebben ;). Als ik jou was zou nieuwsgierig zijn en proberen te achterhalen waar het vandaan komt, want het is wel gek aangezien de zon aan de andere kant staat. Is het de bewerking, exportereninstellingen,...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
MRIdev schreef op woensdag 14 november 2018 @ 09:08:
@Hielko Stopbord aan de rechterkant bedoel jij denk ik en ik moet het over witte strepen hebben ;). Als ik jou was zou nieuwsgierig zijn en proberen te achterhalen waar het vandaan komt, want het is wel gek aangezien de zon aan de andere kant staat. Is het de bewerking, exportereninstellingen,...
Ah, dat bedoel je. Die witte randen; dat is gewoon hoe het bord eruit ziet. Geen idee waarom ze hier een wat ander bord geplaatst hebben dan de overige borden, is iig niet iets wat ontstaan is in de nabewerking of export. In de volle resolutie raw is het super duidelijk gewoon zoals het is. De 300% crop ter illustratie :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/igCMcqI3RDmGLFB26vS4jFNd/full.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Hielko schreef op woensdag 14 november 2018 @ 10:21:
[...]

Geen idee waarom ze hier een wat ander bord geplaatst hebben dan de overige borden, is iig niet iets wat ontstaan is in de nabewerking of export.
[Afbeelding]
Offtopic: Sinds 2012 zijn nieuwe verkeersborden voorzien van witte randen tussen de kleurovergangen. Dit zodat kleurenblinden deze borden beter kunnen zien. Heel veel borden in Nederland zijn ouder en hebben dat nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
Om een klein beetje leven weer in dit topic te blazen, een paar foto's van twee dagen geleden, gemaakt in Antigua, Guatemala. Erg veel kleuren op straat, soort van makkelijk om leuke foto's te maken. Heb een hele lading plaatjes geschoten, maar denk dat ik het meest enthousiast ben over het drietal hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cYwl6v3IuYILCK3bqu8WzWjC/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/61ETLMXs8OMALv26Zzqm5661/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qi7jpmshTxjbGYohxiNruY2S/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@Hielko Drie erg geslaagde platen met mooie kleuren en verhalen. Bij de derde moest ik even goed kijken, maar het oogcontact tussen de twee dames en de telefoon maken het helemaal goed.

Hieronder een foto van mij die ik tijdens onze zomervakantie heb geschoten. Tijdens een boottocht kwamen we lang Fort Boyard. Natuurlijk zelf ook een foto van gemaakt, maar ik kont het toch niet laten om ook een stapje terug te doen. Het licht is helaas wel erg hard.

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7843/45737474585_eeb6ebc7a0_c.jpgFort_Boyard_street by Roger Wilco, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttiglioM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-06 18:33
Hielko schreef op maandag 10 december 2018 @ 15:09:
Om een klein beetje leven weer in dit topic te blazen, een paar foto's van twee dagen geleden, gemaakt in Antigua, Guatemala. Erg veel kleuren op straat, soort van makkelijk om leuke foto's te maken. Heb een hele lading plaatjes geschoten, maar denk dat ik het meest enthousiast ben over het drietal hieronder.
Inderdaad. Straat is niet echt populair. Jammer. Mensen maken je foto. En dat zeg ik, iemand die zich "far from the madding crowd" heeft teruggetrokken op het platteland en blij is dat hij de hele week met rust is gelaten :)

Probeer toch die amateuristisch aandoende rode balken te vermijden. Zelfs een IT leek van 63 weet hoe dat moet ;)

#1 Oogcontact is altijd een ruim pluspunt. Meestal wordt een fooitje op prijs gesteld bij zoveel medewerking :)

#2 Prachtige moeder/kind scene. De handel rechts zou er af kunnen en maakt de beleving van moeder kind relatie nog sterker. Verder weet ik niet of je uitklapbaar schermpje op je camera hebt maar hoe lager je standpunt, hoe meer je "de straat" gaat beleven. En passant krijg je ook meer moeder expressie op je foto.

#3 Een vierkantje met mens vullen is een prachtig uitgangspunt. Prachtige interactie heb je vastgelegd. Mijn enige "probleem" met deze foto is de "vlees noch vis" positie van de onderlijven. Ik zou kiezen voor afsnijden tot iets onder de arm.

Mooi werk hoor!

@MRIdev

Best wel een aardig plaatje. Moet wel even wat groter worden bekeken. Massatoerisme en stereotype kopieergedrag veroveren de wereld. Brengt wel even een vieze oude man gevoel in mij naar boven want ik blijf maar naar bepaalde benen kijken :)

[ Voor 8% gewijzigd door OttiglioM op 03-02-2019 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
@OttiglioM Ik twijfelde nog of ik die gele broek een wat minder opvallende kleur moest geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
@OttiglioM Thanks voor het commentaar.

Bij #1 hadden we een paar aardbeienmilkshakes besteld, dat hielp denk ik :)

Qua standpunt van de camera bij #2 heb je helemaal gelijk, heb een uitklapbaar schermpje, en weet niet zeker, maar denk ook niet dat ik deze foto op mijn ooghoogte heb genomen, maar als mensen nog niet eens 1.50 lang zijn oid en jij een heel stuk langer wordt het soms wel wat lastiger als je niet erg je best doet :)

Ik zal bij #3 eens spelen met de crop en/of aspectratio, kijken wat er verder mogelijk is. Ben het ansich wel met je eens.

offtopic:
PS. Ik weet ook wel hoe ik keurig kleinere plaatjes kan uploaden, maar is toch ook niet meer echt van deze tijd om dingen met 800px breed online te zetten als iedereen high dpi schermen gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-06 17:28

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Gisteren voor het eerst met de camera/lightroom aan de slag gegaan. uiteraard nog heel veel te leren en te oefenen maar vond deze (zolang ik hem niet met jullie foto's vergelijk ;-) ) Best geslaagd. tevens een kleine kick om dit topic omhoog te krijgen hehe...

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/66dfpqsm9ext8.jpg

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
@Nutterd Het is je goed gelukt om het gebouw er in de avond op te krijgen qua belichting, maar als totale fotografieleek vind ik de foto verder wat rommelig. Links heb je bijv. takken van een boom in beeld terwijl er rechts ook een boom in de weg staat. Wellicht een paar stappen dichterbij zetten? Qua compositie is simpelweg het object wat je wilt fotograferen in het midden van de foto plaatsen ook niet echt het spannendst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

@Nutterd prachtig shot! Hoe heb je die verlichting zo mooi op de foto gekregen? Groot diafragma... en verder? Complimenten.

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

@iApp Nou de kleuren waren veel te donker...2 uur lightroom met youtube er langs heeft er iig IETS van gemaakt.

@Hielko als ik een stap naar voren deed kreeg ik het gebouw er niet helemaal op helaas! Ik vond hem ook rommelig maar hoop dat als ik iets meer ervaring heb ik dingen er mooier op krijg!

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

@Nutterd áha op die manier. Ik snap het. Je kan ook drie foto's maken als je een statief mee hebt. Eentje met -2.0EV, 0EV en +2.0EV. Daar kan je vervolgens een HDR foto mee maken in Lightroom Classic. Scheelt wat werk denk ik.
--
Het kan zijn dat ik dit subjectief zie doordat ik een Apple-fan ben, maar ik smolt toen ik die foto's van de eerste Apple Store in Amsterdam voorbij zag komen. En dan vooral om deze twee plaatjes.

Afbeeldingslocatie: https://s3-storage.textopus.nl/wp-content/uploads/2015/10/18024725/apple-store-amsterdam-4.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.iphoned.nl/wp-content/uploads/2016/05/Apple-Store-Amsterdam-580x375.png

Die belichting, perfect! Jullie een idee hoe je het interieur van buiten zo op de foto krijgt? Bij de eerste foto lijkt de lichtinval uit alle hoeken te komen (lijkt een beetje op de truc die deze jongen heeft uitgevoerd). Bij de tweede foto is het interieur uitstekend van buitenaf uitstekend belicht.

[ Voor 24% gewijzigd door iApp op 09-02-2019 15:47 ]

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

@iApp ik heb (nog) geen statief...

Die foto’s zijn wel heel strak van die apple store 👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:06
iApp schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 15:43:
@Nutterd áha op die manier. Ik snap het. Je kan ook drie foto's maken als je een statief mee hebt. Eentje met -2.0EV, 0EV en +2.0EV. Daar kan je vervolgens een HDR foto mee maken in Lightroom Classic. Scheelt wat werk denk ik.
--
Het kan zijn dat ik dit subjectief zie doordat ik een Apple-fan ben, maar ik smolt toen ik die foto's van de eerste Apple Store in Amsterdam voorbij zag komen. En dan vooral om deze twee plaatjes.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Die belichting, perfect! Jullie een idee hoe je het interieur van buiten zo op de foto krijgt? Bij de eerste foto lijkt de lichtinval uit alle hoeken te komen (lijkt een beetje op de truc die deze jongen heeft uitgevoerd). Bij de tweede foto is het interieur uitstekend van buitenaf uitstekend belicht.
Beide foto's zullen hoogstwaarschijnlijk samengesteld zijn uit meerdere foto's. Zeker voor grote namen zoals Apple is het niet ondenkbaar dat zo'n foto is opgebouwd uit 10+ foto's met allemaal verschillende belichtingen (belichting als in zowel camera-instellingen als verschillende locaties van flitsen/lampen).

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konstantine
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-03 16:50
Nutterd schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 11:49:
Gisteren voor het eerst met de camera/lightroom aan de slag gegaan. uiteraard nog heel veel te leren en te oefenen maar vond deze (zolang ik hem niet met jullie foto's vergelijk ;-) ) Best geslaagd. tevens een kleine kick om dit topic omhoog te krijgen hehe...

[Afbeelding]
Hoewel je foto wel op straat is genomen, is het eerder architectuur wat mij betreft. Wellicht als er mensen hadden gelopen of auto's hadden gereden dat ik het als straatfotografie had geclassificeerd. Dit neemt niet weg dat ik het een mooie foto vind. Wat kleine dingen kunnen beter: er staan wat afleidende dingen in beeld, zoals de eerder genoemde boom, en veel elementen voegen niet veel toe, zoals de winkels aan het rechter deel van de foto.

Deze foto hieronder heb ik vanavond in Montezuma, Costa Rica genomen. Ik was er zo enthousiast over dat ik hem met m'n tablet ietwat heb bewerkt en meteen wilde delen. Wat mij betreft pakt hij enerzijds goed de surfsfeer die hier hangt en anderzijds vind ik dat deze twee mooie mensen er sprekend op staan. Ik ben benieuwd wat jullie vinden.

Waiting for the bus in Montezuma

Je ne sais pas ce que cela signifie, mais ça va être intelligent sur Français. - Jean-Paul Sartre

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Konstantine schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 04:57:
[...]

Hoewel je foto wel op straat is genomen, is het eerder architectuur wat mij betreft. Wellicht als er mensen hadden gelopen of auto's hadden gereden dat ik het als straatfotografie had geclassificeerd. Dit neemt niet weg dat ik het een mooie foto vind. Wat kleine dingen kunnen beter: er staan wat afleidende dingen in beeld, zoals de eerder genoemde boom, en veel elementen voegen niet veel toe, zoals de winkels aan het rechter deel van de foto.

Deze foto hieronder heb ik vanavond in Montezuma, Costa Rica genomen. Ik was er zo enthousiast over dat ik hem met m'n tablet ietwat heb bewerkt en meteen wilde delen. Wat mij betreft pakt hij enerzijds goed de surfsfeer die hier hangt en anderzijds vind ik dat deze twee mooie mensen er sprekend op staan. Ik ben benieuwd wat jullie vinden.

Waiting for the bus in Montezuma
Bedankt!

Vind jou foto persoonlijk mooi en geeft een leuke sfeer weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Ik vind de foto qua sfeer wel geslaagd, maar vind wel dat de gezichtsuitdrukking van de vrouw wat afbreuk doet aan de plaat. Daarnaast vind ik wel dat er heel erg veel ruis aanwezig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OttiglioM
@Konstantine Tja, wat is straatfoto en wat is het niet. De meningen daaromtrent lopen sterk uiteen. Naar mijn idee moet het een enigszins spontane gebeurtenis in de openbare ruimte zijn en moet tenminste één mens een rol in spelen in die gebeurtenis.

Jouw Montezuma foto voldoet daar ruim aan :) Je hebt het over bewerking. Bedoel je daarmee de kleurtoon, de ruis en de korrel mee? Het lijkt mij meer dan ietwat bewerking. Wat betreft surfsfeertjes heb ik geen referentiekader maar ik zie het als een moderne variant van wat we vroeger een "Hippiesfeertje" genoemd zouden hebben.

Krachtige lichaamstaal en gezichten die meer op wanhoop dan op hoop staan. Het oogcontact met één van de deelnemers van de scene bevordert betrokkenheid met de kijker. Dat is altijd een pluspunt voor je foto. Dat de vrouw een tikje "verbaast" kijkt is zo goed als onvermijdbaar is dit soort fotografie. Verder is de ambiance van afbladderende verf en een stervende plant een mooi understatement voor de ietwat desolate positie waar deze twee in terecht gekomen lijken. Ik begrijp je enthousiasme volkomen.

Laat ik ook nog eens een poging doen. Geen uitgesproken gebeurtenis. Een gevangen "beweging", mooie (pastel)kleurtjes, strijkende lichtval en de maximum scherpte op de juiste plek deden mij een beetje enthousiast maken over deze plaat.

maart 2006 - op de grens van Nepal en India.

Afbeeldingslocatie: https://www.allardteraa.nl/forum/in230650hs2.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-06 20:58
OttiglioM schreef op zondag 3 februari 2019 @ 13:20:
[...]

@MRIdev

Best wel een aardig plaatje. Moet wel even wat groter worden bekeken. Massatoerisme en stereotype kopieergedrag veroveren de wereld. Brengt wel even een vieze oude man gevoel in mij naar boven want ik blijf maar naar bepaalde benen kijken :)
Ja maar die korte ruitjesbroek valt ook wel op hoor. :+

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Nutterd schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 11:49:

[Afbeelding]
Ziet er uit als Venlo ;)

Ik vind de foto wat te druk, maybe wat croppen in staand formaat zodat wat meer het gebouw prominenter in beeld komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
Hatseflats, schop naar boven:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/933/42173097580_03d74ba3cf_c.jpg67Frankrijk2018_2018 by Roger Wilco, on Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:56
Deze foto heb ik ergens in 2018 in kleur geschoten en was er nooit echt tevreden over. Onlangs ergens gelezen hoe met name grainy foto's kunnen profiteren van zwart/wit, dus heb dat nog eens geprobeerd. Na het verwijderen van wat storende elementen, denk ik dat er een vrij tijdloze foto uit is gekomen. Is het "fingerlicking good"? Nee, maar ik denk wel leuk genoeg om te delen. Plus er wordt maar weinig gepost de laatste tijd, zeker in dit topic. Misschien verlaagd dit de drempel wat :+

Het is geen straatfoto, maar wel een snapshot, dus dit topic leek mij het meest geschikt.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51183804480_d2dc5d3b3e_c.jpg
Geschoten met een fuji x-t20 en xc50-230
@180mm, f/6.4, 1/80e, iso6400

[ Voor 13% gewijzigd door LA-384 op 24-05-2021 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@LA-384 De kleuren versie ik niet natuurlijk niet, maar deze vind ik zo erl aardig geslaagd. Verbeterpunt in mijn ogen is dat de vissers zelf wegvallen tegen de achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
MRIdev schreef op maandag 24 mei 2021 @ 10:55:
Verbeterpunt in mijn ogen is dat de vissers zelf wegvallen tegen de achtergrond.
Ik zie niet heel goed wat je bedoeld, op mijn beeldscherm lijkt het contrast groot genoeg om een onderscheid te maken. Het is wel zo dat door de korrel en niet perfecte scherptiediepte er geen ragscherpe scheiding is, maar ik weet niet of ik dat kan verbeteren. Ik heb eigenlijk zelfs de aanwezige korrel nog iets benadrukt om het wat meer sfeer te geven.

De kleuren versie staat hier. Nu door de zwart/wit bewerking valt die ook minder tegen moet ik zeggen, maar ik vind daar de korrel wel storender. Misschien als ik de kleuren nog wat fletser maak, dat dit minder storend wordt. De korrel echt noemenswaardig verlagen lukt mij zo niet, zonder de foto wazig te maken. Zal vooral door de limieten van de hardware komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:49

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

LA-384 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 12:46:
[...]

Ik zie niet heel goed wat je bedoeld, op mijn beeldscherm lijkt het contrast groot genoeg om een onderscheid te maken. Het is wel zo dat door de korrel en niet perfecte scherptiediepte er geen ragscherpe scheiding is, maar ik weet niet of ik dat kan verbeteren. Ik heb eigenlijk zelfs de aanwezige korrel nog iets benadrukt om het wat meer sfeer te geven.

De kleuren versie staat hier. Nu door de zwart/wit bewerking valt die ook minder tegen moet ik zeggen, maar ik vind daar de korrel wel storender. Misschien als ik de kleuren nog wat fletser maak, dat dit minder storend wordt. De korrel echt noemenswaardig verlagen lukt mij zo niet, zonder de foto wazig te maken. Zal vooral door de limieten van de hardware komen.
Same here, genoeg contrast om ze te onderscheiden :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:00
Contrast lijkt me prima en inderdaad een flinke verbetering tov kleur 👍. Mooi sfeerbeeld, grijzige past daar prima bij ( al heeft dat vast ook te maken met mijn beeld van vissers 😉)

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:49
Contrast tussen vissers en omgeving is idd weinig mis mee, maar de vissers klonteren wel aardig samen. Wat meer seperatie onderling en liefst ook nog wat ordening zou de plaat wel beter maken.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-06 20:42

mvh

State Governor

LA-384 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 10:22:
Deze foto heb ik ergens in 2018 in kleur geschoten en was er nooit echt tevreden over. Onlangs ergens gelezen hoe met name grainy foto's kunnen profiteren van zwart/wit, dus heb dat nog eens geprobeerd. Na het verwijderen van wat storende elementen, denk ik dat er een vrij tijdloze foto uit is gekomen. Is het "fingerlicking good"? Nee, maar ik denk wel leuk genoeg om te delen. Plus er wordt maar weinig gepost de laatste tijd, zeker in dit topic. Misschien verlaagd dit de drempel wat :+

Het is geen straatfoto, maar wel een snapshot, dus dit topic leek mij het meest geschikt.
[Afbeelding]
Geschoten met een fuji x-t20 en xc50-230
@180mm, f/6.4, 1/80e, iso6400
Mooie sfeer, uitsnede en lijnenspel (y)

Ik verbaas me al mijn hele leven over dit soort ongeduld, zodat ik vandaag besloten heb mezelf naar buiten te slepen om wat foto's te maken van mensen die (niet) voor slagbomen wachten. Niet echt mooi licht, maar toont volgens mij goed aan wat ik bedoel. Ik ben zelf niet altijd fan van foto's met bevroren beweging, vandaar ook hier een wat langere sluitertijd (ND103).

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51301631212_8f9315db97_c.jpgDisobedience #2 by Maarten van Heek, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51302566138_f4b0d55ff3_c.jpgDisobedience #4 by Maarten van Heek, on Flickr

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinquin422nd
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-04 04:42
@LA-384 Hier ook geen probleem met het contrast, de kleurenvariant vind ik ook gaaf maar de zwart/wit versie draagt wat mij betreft bij aan de sfeer en setting. Ook de korrel draagt daar aan bij.

Mijn bijdrage is nog uit 2008 met een Canon EOS 30 en Fuji Velvia 100 diafilm.

Maltese man

Sinds afgelopen weekend weer een camera in mijn bezit dus hopelijk snel meer recent materiaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02:46
Ik kwam laatst nog deze foto tegen die ik een paar jaar terug maakte in Seattle:

Afbeeldingslocatie: https://photost.net/uploads/small/88aff7194270c9574e536867a1037875@2x.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
Weer een nieuwe foto in de categorie lokale bevolking Guatemala met telefoons.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QnvjhfkVxXUVuzP2vzAEvttEJqE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YcIyyoRg3iR5cJyOGiTBJXnC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chrisuu01
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 18-06 19:21
Nou ik was al een tijdje opzoek naar een topic zoals deze.

Kijken of er toch wat meer leven in kan komen.

1:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52263474816_f5351c272b_z.jpg

2:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52263747699_5233f0a738_z.jpg[url=https://flic.kr/p/2nCnnmg]

3:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52263492003_e0250a92cf_z.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:21

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Hielko Mooie top down. Lekker die kleuren tegen de donkere grijze ondergrond. Weet niet of deze al wat bijgesneden is want anders zou ik hem ook een keer in een vierkante crop kunnen proberen, met dan onder en boven iets meer ruimte. Dat werkt ook wel mooi denk ik.

@Chrisuu01 Nice. Nummer 1 is heel gaaf. Die textuur en lijnen. En die fiets is leuke toevoeging. Zonder fiets en iets krapper gecropt zou ie het ook prima doen trouwens. Mooi gevonden/gezien.

[ Voor 42% gewijzigd door sys64738 op 05-08-2022 10:15 ]

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisuu01
sys64738 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:12:
@Hielko Mooie top down. Lekker die kleuren tegen de donkere grijze ondergrond. Weet niet of deze al wat bijgesneden is want anders zou ik hem ook een keer in een vierkante crop kunnen proberen, met dan onder en boven iets meer ruimte. Dat werkt ook wel mooi denk ik.

@Chrisuu01 Nice. Nummer 1 is heel gaaf. Die textuur en lijnen. En die fiets is leuke toevoeging. Zonder fiets en iets krapper gecropt zou ie het ook prima doen trouwens. Mooi gevonden/gezien.
Ja de fiets maakte hem voor mij helemaal af wat fotosoep en een leuke(sarcasme) plant verwijderen al daar een goed resultaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flugelisoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-06 18:47
Ik ben ook begonnen met fotograferen en heb vandaag de volgende foto's gemaakt met de Nikon P500 (wellicht binnenkort eens kijken naar een Sony A6000).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7W2OmH6tUfiinZfZoHInGuG8l8M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dTzfjh9Xv1KJhqw0HM3FiRtq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PZTpxyPjHblt-wW1xOsmWpwpSPU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mY9ct47SUrQ66K5qUgMGgchh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5L-21LCSZr15QFk9dFABry8DFL0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oWHFVa2S4QJQRZNkAqFXQM3T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fKs1-EfvVfDdf8LFrk6IHKW2vx0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bgrQxTSTuXqXPSJI1qXILAUS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gXoyr0ivZIaZQwX9C_DBZGzrbyM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JhHAO8YSQIedTsWp2237yJfJ.jpg?f=fotoalbum_large

Feedback is altijd leuk, ik heb veel te leren over fotografie!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chrisuu01
@flugelisoke Nou je aandacht voor kleuren gaat goed. Al mis ik lijnen en vooral niet scheve verticale lijnen.

De compositie heeft nog wel wat werk nodig. bedenk je wat je wilt benadrukken. Bijvoorbeeld de op 1 na laatste foto is schots en scheef. Bij de tweede is het gras heel afleidend.

Ik zou wellicht wat rustiger aan gaan doen me de slider in je bewerkingssoftware. Het oogt allemaal erg scherp en gebakken.

Zelf ook nog maart wat dan. De zoektocht naar rood

1: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-wT4tzqlV3_DiskRXsj2hhtfG_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D4PzgjboQCsfXY1E7xJPJnzH.jpg?f=fotoalbum_large

2: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j96XY_wfUBHLS79-8Et6xfeC7W8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0vTCeeyzsDzmU6L1iNebXUBM.jpg?f=fotoalbum_large

3: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ASlMn40gmbKJBkNc-6wusmF7PHc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4kl1QZrVYemDKEdAMA4EO912.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-06 21:49
flugelisoke schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 19:30:
Ik ben ook begonnen met fotograferen en heb vandaag de volgende foto's gemaakt met de Nikon P500 (wellicht binnenkort eens kijken naar een Sony A6000).

[Afbeelding]
Feedback is altijd leuk, ik heb veel te leren over fotografie!
De eerste foto heeft een beroemde voorganger: https://www.nga.gov/collection/art-object-page.78749.html
Wat vind je zelf van de foto's? Wat een andere vindt, is altijd subjectief.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
Een nieuw jaar, een nieuwe foto uit de reeks lokale bevolking Guatemala met telefoons (helaas is dit topic zo inactief dat je niet ver hoeft te scrollen voor mijn vorige bijdragen...):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rfop9K3X_2iD3sXg4_8ooyICUeA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uGtsqASCK1AjCMEb5pMOGvUI.jpg?f=fotoalbum_large
(Ik zat nog te twijfelen of ik deze foto verder moet croppen en de ruimte boven en rechts weghalen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttiglioM
Hielko schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:20:
.......(helaas is dit topic zo inactief ...)
Vind ik ook. De straat is niet populair. Jammer, want er is zoveel leuks vast te leggen op straat. Op andere fora/media zijn overigens wel een aantal specifieke straatfotografen actief. Maar zo fanatiek (en aandachtsgeil) dat de spontaniteit er af is.

Leuk en kleurrijk beeld. Vandaag de dag zo veel telefoons op straat dat het een kunst wordt een onderwerp zonder te vinden :) Croppen maakt je onderwerp sterker. Maar je levert in op de ambiance en ruimte van de straat. Blijft een kwestie van wat je het belangrijkste vindt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChrisLNFF
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:26
Twijfelend of deze in het juiste topic komt, maar ach....De Halstraat in Den Haag. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pg9N6Bh2n0biO4pwSlJ8u36k-0I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/evQPat4a4rE4zvtTh40Vu0LV.jpg?f=fotoalbum_large

Leica M10 met Distagon 35mm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
'Street' met de 70-200GMII:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52749861719_059bf8d6f7_b.jpg
Local vs tourist in Venice [Explored] by Alan Parker, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52753243738_32a91769e0_b.jpg
Impressions of Venice by Alan Parker, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52752212397_68f6f64ea6_b.jpg
Impressions of Venice by Alan Parker, on Flickr

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• k7of9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-05 13:24
Wat reanimatie met wat plaatjes uit Glasgow en Edinburgh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eh2HpJOLQRC3_GlJXwyqPlCbJyQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d41gITf2QKNKA6aGc0tRCMgk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6dHgU95yM0fy01xmHkEG6iOTz5U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9i1wNWtvBqF5Z91T0TEdwFOW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X8joYQB7ZA3KpNQpuVbmgBasnK0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jia3xCbD5oW0w3wpHX1n1nSy.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7jCKYtWmQRAake_Mfopo-IeL-Cg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UtAuLG3N0WpvZyQYANWqe1rC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FgIoc1QkXr0HKcGr_ZPW5oecqvE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k07aQpp2DsNvXnilT1G5NQOK.jpg?f=fotoalbum_tile

Mijn fotografie en videografie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisLNFF
Nice, vind zelf 1 en 2 de mooiste van het stel. Bewerking ook fijn, met de blauwe en rode kleuren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eggthud
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:06
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5TYGgm06YNa1-CQKAo5JhNwy9X0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ohLal7rK3dodPyhTMWttyRDX.jpg?f=fotoalbum_large

Eguisheim, in de Elzas. Van de winter echt een prachtweek gehad met voor je gevoel de hele dag golden hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-06 12:47
Welke lenzen gebruiken jullie voor "street photography"?

Ik zou dit graag willen oppakken, maar ik ben niet iemand die naar een persoon loopt om een foto te mogen maken.

Daarom wil ik liever een zoom camera hebben, maar ik weet niet welke geschikt is.

Ik heb een Sony A6100 crop sensor (heb nu een kit lens van 16-50mm en prime lens 30mm)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-06 03:37
Knamix schreef op zondag 9 juli 2023 @ 16:06:

Ik zou dit graag willen oppakken, maar ik ben niet iemand die naar een persoon loopt om een foto te mogen maken.

Daarom wil ik liever een zoom camera hebben, maar ik weet niet welke geschikt is.

Ik heb een Sony A6100 crop sensor (heb nu een kit lens van 16-50mm en prime lens 30mm)
Persoonlijk vind ik naar iemand toelopen om een foto te maken, geen straatfotografie. Voor mij gaat het juist meer om het vastleggen van de omgeving met mensen daarin, die niet in de gaten hebben dat ze gefotografeerd worden. Wanneer specifiek iemand gefotografeerd wordt, kom je wat mij betreft meer in de portretfotografie terecht.

Ik gebruik meestal een 50mm of 35mm objectief (fullframe equivalent). Er zijn ook straatfotografen die het liefst een 28mm gebruiken. En Ricoh biedt niet voor niks naast de 28mm (equivalent) GR ook een 40mm (equivalent) GRX aan.

Mijn advies: onderzoek eerst welk type foto's je graag wil maken. Bekijk bijvoorbeeld youtubekanalen van straatfotografen zoals Samual Streetlife. Als je merkt dat je een bepaalde stijl aantrekkelijk vindt, kijk dan wat voor apparatuur daarvoor is gebruikt. Dan heb je een idee wat het beste bij jou past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Zelf gebruik ik meestal een 24-105mm zoom (fuill-frame) of 50mm of 85mm f1.4 prime in de avond/'s nachts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
Kwintessens schreef op zondag 9 juli 2023 @ 18:03:
[...]

Persoonlijk vind ik naar iemand toelopen om een foto te maken, geen straatfotografie. Voor mij gaat het juist meer om het vastleggen van de omgeving met mensen daarin, die niet in de gaten hebben dat ze gefotografeerd worden. Wanneer specifiek iemand gefotografeerd wordt, kom je wat mij betreft meer in de portretfotografie terecht.

Ik gebruik meestal een 50mm of 35mm objectief (fullframe equivalent). Er zijn ook straatfotografen die het liefst een 28mm gebruiken. En Ricoh biedt niet voor niks naast de 28mm (equivalent) GR ook een 40mm (equivalent) GRX aan.

Mijn advies: onderzoek eerst welk type foto's je graag wil maken. Bekijk bijvoorbeeld youtubekanalen van straatfotografen zoals Samual Streetlife. Als je merkt dat je een bepaalde stijl aantrekkelijk vindt, kijk dan wat voor apparatuur daarvoor is gebruikt. Dan heb je een idee wat het beste bij jou past.
Ik bedoel inderdaad een lens waarbij mensen niet in de gaten hebben dat je een foto maak waar hun in zitten. Met een 200mm bijvoorbeeld is het minder merkbaar voor die persoon dan een 35mm (als voorbeeld)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:04

bobcom

Dedicated dabbler

Is maar hoe je het bekijkt. Als er van een metertje of twaalf een grote (vaak witte) toeter naar je wijst valt dat meer op dan wanneer iemand op een paar meter afstand een camera vasthoudt die misschien wel, misschien niet op jou gericht is. Lijkt mij, maat ik ben eigenlijk te bleu voor street.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Laatst online: 22-06 03:37
Knamix schreef op zondag 9 juli 2023 @ 18:42:
[...]

Ik bedoel inderdaad een lens waarbij mensen niet in de gaten hebben dat je een foto maak waar hun in zitten. Met een 200mm bijvoorbeeld is het minder merkbaar voor die persoon dan een 35mm (als voorbeeld)
Persoonlijk houd ik niet zo van de beeldhoek van een telelens voor straatfotografie, maar je kunt het natuurlijk proberen. Op een APS-C heb je toch al snel een vrij groot objectief. Kijk je bijvoorbeeld naar de Sony RX100 VII dan heb je 200mm in een hele kleine camera.
Je zou eens een goedkope tweedehandse compactcamera met voldoende zoom kunnen proberen. Kijken of het je bevalt om met een telelens straatfotografie te doen. Daarna kun je altijd nog opschalen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Knamix
Grote foto dump incoming :)

Stoute schoenen aangetrokken, Sony A6100 verkocht en dezelfde dag een Fujifilm XS-10 gekocht :).

Ik heb zelf een zwak voor een vintage effect (beetje richting analoog en gelig)

Met wat aanpassingen in de camera zelf heb ik onderstaande foto's gemaakt.

Normaal maak ik foto's van auto's en is dit dus de eerste keer dat ik "street photography" doe.

1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sYUYFweVWZvJTxLwZkBukmPt-0M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fd1vefiTwPgdJN4mZeQBj6CO.jpg?f=fotoalbum_large

2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9k2ZuLltdHv0kyzX2cK2-EilMKE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/16uYKL706htku74U5hC45QCD.jpg?f=fotoalbum_large

3:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8g0wXrkal_yIjY_Bk61XNrwnTKk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oWRZoQrQR9ZYgPxOXuPSG1e5.jpg?f=fotoalbum_large

4:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zmB-F6WvidOD2TbCCkaVrfhPvAg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EUbUq0WqBHqMyMNUxpN9mdoN.jpg?f=fotoalbum_large

5:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ETvZ3Z8M4W0xWcmP2x7i99Otjz8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sYMC2xBRGiXGWW9OADnDoHyA.jpg?f=fotoalbum_large

6:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xt1OEby5w71pal5EV0IvJn3ENw4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GVoqURvoqxPhDRHxavoBS7Mv.jpg?f=fotoalbum_large

7:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t7k5ummE5Rg4PpSCZ3Wb-XFS7gI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WZgyciko7WtS5gqG77c5gkhM.jpg?f=fotoalbum_large

8:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C8RvZJCV2EBnLgJHh134mERjWbY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TvEmxSVdrFZIPsvjicjvuHlF.jpg?f=fotoalbum_large

Met auto's kan ik foto's blijven maken, maar met shots op straat krijg ik wel een soort writers block... Dan zie ik niet iets wat ik kan fotograferen of iets wat mij aanspreekt.

Tips zouden top zijn want dit is de eerste keer :)

[ Voor 43% gewijzigd door Knamix op 05-08-2023 08:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Knamix schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 23:40:
Grote foto dump incoming :)

Stoute schoenen aangetrokken, Sony A6100 verkocht en dezelfde dag een Fujifilm XS-10 gekocht :).

Ik heb zelf een zwak voor een vintage effect (beetje richting analoog en gelig)

Met wat aanpassingen in de camera zelf heb ik onderstaande foto's gemaakt.

Normaal maak ik foto's van auto's en is dit dus de eerste keer dat ik "street photography" doe.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Met auto's kan ik foto's blijven maken, maar met shots op straat krijg ik wel een soort writers block... Dan zie ik niet iets wat ik kan fotograferen of iets wat mij aanspreekt.

Tips zouden top zijn want dit is de eerste keer :)
Je zegt gelig, maar al je foto's zijn vooral groenig, tegen het Matrix-achtige aan :P

Er zitten leuke shots tussen, maar als je ze nummert, dan wordt het makkelijker feedback geven :) (En in de regels staat eigenlijk dat je slechts 1 of 2 foto's per post mag posten hier ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
Hahn schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 01:31:
[...]

Je zegt gelig, maar al je foto's zijn vooral groenig, tegen het Matrix-achtige aan :P

Er zitten leuke shots tussen, maar als je ze nummert, dan wordt het makkelijker feedback geven :) (En in de regels staat eigenlijk dat je slechts 1 of 2 foto's per post mag posten hier ;))
Excuus! Ik zal het zo even aanpassen.

Bij nader inzien zijn ze wel heel er gelig/groenig (denk dat ik me monitor maar moet kalibreren 🤣)

Foto's aangepast :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chrisuu01
Vindt vooral foto 6 wel leuk.

Ze zijn inderdaad wel allemaal erg groenig.
Maar dat zetten we dan maar weg onder persoonlijke voorkeur voorkeur.

1:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53106544827_0e46c9db32_b.jpgMotion in light by Chris Fotos, on Flickr

2:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53107322289_bca85f899d_b.jpgStation by Chris Fotos, on Flickr

3:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53107570795_3f38da3d4d_b.jpgTrain to somewhere by Chris Fotos, on Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:29

Steef

GoT's Most Eaten

Knamix schreef op zondag 9 juli 2023 @ 16:06:

Als je het gecomprimeerde uiterlijk leuk vind is een 70-350G op Sony APS-C iets wat in je wensen past. Is 2e hands ook wel te vinden.

Niet "standaard street" natuurlijk, maar ik kan me wel vinden in het gevoel wat je beschrijft.

Impressie:
YouTube: 350MM POV STREET PHOTOGRAPHY (sony 70-350mm f4.5-6.3 g oss)

Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chrisuu01
Nou een kleine set van mij

1:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53429734535_1046b8799b_c.jpgSudden Downpoor by Chris Fotos, on Flickr

2:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53429382323_64866ac4ea_c.jpgHet Zand by Chris Fotos, on Flickr

3:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53161802548_280c7404bd_c.jpgKoppeltrain by Chris Fotos, on Flickr

4:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53429494333_b6ba96d350_c.jpgAround the bend by Chris Fotos, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Letterlijk (!) straatfotografie:

Precies 14 jaar (!) geleden sneeuwde het. En werden we 's-ochtends wakker met dit uitzicht in onze straat:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50911783911_f2136c2a18_c.jpg
BeetjeSneeuw by Erik Haak, on Flickr

Da's nu wel anders, met die woeste 'Henk'. :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisuu01
ehtweak schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 23:04:
Letterlijk (!) straatfotografie:

Precies 14 jaar (!) geleden sneeuwde het. En werden we 's-ochtends wakker met dit uitzicht in onze straat:

[Afbeelding]
BeetjeSneeuw by Erik Haak, on Flickr

Da's nu wel anders, met die woeste 'Henk'. :+
Ik mis wel leuke compositie. lage hoek of iets anders leuks.Dit is niet hel veel bijzonders als ik naar de regels van het topic wat kritisch kan zijn. Technisch scherp natuurlijke kleur maar niet super creatief.

@Knamix Hoe vergaat het je inmiddels? Ben benieuwd.

1: Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53499820233_912af4d015_c.jpgRietlanden Afternoon by Chris Fotos, on Flickr

2: Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53498779742_a1eae5b9fd_c.jpgRietlanden Afternoon 2 by Chris Fotos, on Flickr

3: Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53498779792_d386f16436_c.jpgSumatrakade 2 by Chris Fotos, on Flickr

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Knamix
Chrisuu01 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:32:
[...]

@Knamix Hoe vergaat het je inmiddels? Ben benieuwd.
Was helaas van korte duur.

Meerdere keren geprobeerd (eerder geforceerd) om fotos te maken in de stad, maar als ik daar eenmaal ben, dan weet ik niet wat ik ga fotograferen. Ik mis de creativiteit hier in denk ik.

Ook moet ik zeggen dat ik vaak op Instagram kijk en dat ik dan ook zulke fotos wil maken, maar dat het niet lukt. Een eigen stijl vinden lukt niet.

Hier toch nog wat fotos van de laatste tijd:

1: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kkCFXCgOVDT7mD-sdpW8kj4g4bU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TSZFTA2wcQQoQiRyIoVlOjMy.jpg?f=fotoalbum_large

2:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HIuOSipHKkV72q_1p8H3puJfnO8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AfRFiijPNcwIGsY6xW2V9U5Y.jpg?f=fotoalbum_large

3:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aOx9KjwKpWEPnVckPrTvIEvm_bI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZGVgrMv8laVRiX3IRRI9fG1V.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisuu01
Knamix schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:48:
[...]

Meerdere keren geprobeerd (eerder geforceerd) om fotos te maken in de stad, maar als ik daar eenmaal ben, dan weet ik niet wat ik ga fotograferen. Ik mis de creativiteit hier in denk ik.

Ook moet ik zeggen dat ik vaak op Instagram kijk en dat ik dan ook zulke fotos wil maken, maar dat het niet lukt. Een eigen stijl vinden lukt niet.

1: [Afbeelding]

2:[Afbeelding]

3:[Afbeelding]
Doe vooral niet wat anderen doen na. Kijk wat je mooi vindt. Denk wat vind ik aan verschillende stijlen mooi.

En bedenk je dat het tijd kost. Wees vooral niet te kritisch op jezelf. Zie het als lekker wandelen en rondkijken en als extra 1q of 2 leuke foto's in een week. Ik zie een goed oog je moet er alleen creatief me om leren gaan. Bij de laatste foto zou ik vooral wat lager gaan experimenteer met hoeken die niet camera voor de ogen zijn.

Bij de foto op Rotterdam CS zou ik vooral experimenteren met die lijn van donker naar lichtere tegel. Kijk of je iemand op die lijn kan krijgen. En dat de lijn dan bijvoorbeeld diagonaal van rechts boven naar links onder gaat. Maar zoals eerder gezegd ga er gewoon vaak op uit. Als ik mn Lightroom uit 2021 bekijk toen ik begon was bijna niks überhaupt scherp. Dus heb geduld en vooral veel lol en oefening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisuu01
Een tweetal dingen die mij heel erg hebben geholpen is video's kijken over framing compositie en de rule of thirds en vooral hoe je die kan breken voor foto's met wat bite.

En leading lines!

[ Voor 5% gewijzigd door Chrisuu01 op 31-01-2024 11:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jobius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-06 22:52
Goede timing op die foto. Vet dat zijn hoofd letterlijk een wolk is.

@Chrisuu01
Wat een ontzettend wijde lens gebruik jij. Wat is dat? 18mm oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisuu01
@Jobius Ik denk naar FF beeldhoek omgerekend iets van 16mm.

De middelste foto is een 24mm equivalent.

Ik wil nog een lineaire ultra wide op het moment haal ik de vertekening uit m'n ultra wide fisheye.

[ Voor 32% gewijzigd door Chrisuu01 op 31-01-2024 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisuu01
[...]

Nog een hersenspinsel. Maar wellicht is Urban niet jouw genre. Ik dacht eerst dat landschap m'n favoriet was denk aan Henry Turner op YouTube. Maar eigenlijk kwam ik vrij snel in de stad uit.

Kijk bijvoorbeeld video's over rule of thirds and how to break it. Denk aan Robin Wong op YouTube of Roman Fox

[ Voor 5% gewijzigd door Chrisuu01 op 31-01-2024 15:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jobius
Hierbij een paar plaatjes van de afgelopen maanden. Ik vind het schieten altijd veel leuker dan het delen dus ik heb ze even opgespaard. Geschoten op de Ricoh GR3.

1.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E4vFX1-H-JEStz4BB0IFB54Ugbk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K5IGV5RRmmMF5REQYoawCFwB.jpg?f=fotoalbum_large

2.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vzUyygc4XpXV3I309ctmFMo2WVU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ab3CoSFSdOxAumJeEbUoenqD.jpg?f=fotoalbum_large

3.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cZpl5OHh2VRntIvOeyrRl6eUK74=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jMna3nWZFzAdEDrKMF7odvxo.jpg?f=fotoalbum_large

4.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1E2AuTDq3XV0321Ovonhv0KsyiQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0uB3zEuVRNOnBI8IR1QzFCHG.jpg?f=fotoalbum_large

• Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tmsZoHsmhmJ7mkoSxAZ6F9KtAYQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D9oOnfu9mgUVkSManPzOI4VO.jpg?f=fotoalbum_large nu

• Edje44magnum
Deze foto geschoten in Parijs vorig jaar december ik vind Street fotografie erg leuk omdat je echt de onverwachtse blikken kan vastleggen ik doe dit graag met mijn ff Sony A7III met een 24/105 f4
En ik fotografeer graag vanuit de heup dan klap ik mijn schermpje wat op en kan ik zo de onverwachtse gebeurtenissen fotograferen ook straatfotografie met extreme tele gaat ook erg goed dit is weer mooier omdat je het portret wat kan isoleren

• Edje44magnum
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/96gobrR07qGlw-2WylWJRkiU-Bs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s0arcPxay79XA1MMOdofWj57.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5wHHdf7HorKMBfsTyitNrBfgksY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/efb52wvguehmNE8d2w2ROOqm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o-XWJBZAlhnxWKiYyfNbKV-tisI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/392skfHmYHpBw5vrjU2rrqmi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xlkDsplsNrjZmrf3TOLlIFSuSjI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/USm9zEUGj85H4EnfoBQP2kbe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EUEku1XtXzIRKVkKgzbw43HKMKQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0anhaOjGBdgJSwuxCgggnvaW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nZ51UsSTrsYU3E9igc8myKtm_cQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Ii7WhvwlZwpO3q5mhN34lfP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wiewatwaar
  • Laatst online: 10-06 14:30

wiewatwaar

whatever

Amsterdam, eind september. Rondgelopen met de Leica M240 met 35mm. f8 en focus rond de 2m. Niet twijfelen maar mikken en afdrukken. In een dikke twee uur ruim 350 opnamen en daar ruim 100 van overgehouden...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hrrXb-AWjLgQ7wQdfJNqJP_a9C4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/76Vh6RGscIToCN97IIgEPndb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FdAjClvYteWOS9s8o7WI8-2mVVY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ew4STrymF8uhXUJUT42orC5.jpg?f=fotoalbum_large

De rest staat hier: https://jp.vroemen.eu/ind.../album-20240921-amsterdam

Fotoalbum: https://jp.vroemen.eu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-06 23:48

DirtyBird

Praktiserend denker

@wiewatwaar mooie foto's, maar...en niet om pedant te zijn, maar ben echt benieuwd naar de etiquette...zou het niet netjes zijn om iemand die op straat zit te blowen achter mo-tags te doen?

Ik zou het persoonlijk wel kut vinden als dit vindbaar is :+ maar is me verder om het even :)

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiewatwaar

wiewatwaar

whatever

DirtyBird schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:05:
@wiewatwaar mooie foto's, maar...en niet om pedant te zijn, maar ben echt benieuwd naar de etiquette...zou het niet netjes zijn om iemand die op straat zit te blowen achter mo-tags te doen?

Ik zou het persoonlijk wel kut vinden als dit vindbaar is :+ maar is me verder om het even :)
Ik snap je punt maar ben het niet met je eens. Ik fotografeer gewoon in de openbare ruimte en als je niet blowend op straat aangetroffen wil worden moet je dat gewoon niet doen.
In de serie staan wel meer mensen op een manier zoals ik niet gefotografeerd wil worden. Doe dat dan niet, zou ik zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:04

bobcom

Dedicated dabbler

@DirtyBird Deel je mening - heeft nmm niets met pedanterie te maken maar gewoon met rekening houden met iemand anders' gevoelens. Kan je gewoon lak aan hebben en foto's maken waar en wanneer je wilt, of niet, Ik kies voor het laatste, maar anderen maken een andere keus.

Voor wat plaatsen betreft: dit is zoals de NVJ de regels inzake het publiceren samenvat.
Fotograferen in de openbare ruimte is toegestaan. Bij het publiceren van foto’s komt de AVG om de hoek kijken. Voor foto’s waar mensen op te zien zijn geldt dat sprake is van persoonsgegevens als een persoon herkenbaar is. In dat geval geldt de AVG en moet je bij commercieel gebruik toestemming vragen om de foto te kunnen maken en te gebruiken. Wordt de foto voor een journalistieke productie gebruikt, dan geldt de journalistieke uitzondering en hoef je de mensen op de foto niet om toestemming te vragen.

Blijft de vraag of plaatsen op GOT commercieel of journalistiek gebruik is. Wat probeer je te bereiken met je mensenfoto's in dit topic? En wat zouden de mensen op je foto's ervan vinden?

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-06 23:48

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik wil er helemaal niks van regels of wat dan ook bijhalen en het gaat mij persoonlijk ook niks aan. Ik wilde het alleen even vragen voor het geval er nog niet over was nagedacht.
Als dat wel zo is, dan prima en wat mij betreft ieders eigen keus en afweging :)

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
DirtyBird schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:05:

Als iemand midden op straat aan het blowen is, dan is diegene het blijkbaar niet stiekem aan het doen. Dus dan lijkt het me ook niet nodig om een foto van diegene wel te gaan verstoppen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
bobcom schreef op zondag 29 september 2024 @ 14:27:
@DirtyBird Deel je mening - heeft nmm niets met pedanterie te maken maar gewoon met rekening houden met iemand anders' gevoelens. Kan je gewoon lak aan hebben en foto's maken waar en wanneer je wilt, of niet, Ik kies voor het laatste, maar anderen maken een andere keus.

Voor wat plaatsen betreft: dit is zoals de NVJ de regels inzake het publiceren samenvat.
Fotograferen in de openbare ruimte is toegestaan. Bij het publiceren van foto’s komt de AVG om de hoek kijken. Voor foto’s waar mensen op te zien zijn geldt dat sprake is van persoonsgegevens als een persoon herkenbaar is. In dat geval geldt de AVG en moet je bij commercieel gebruik toestemming vragen om de foto te kunnen maken en te gebruiken. Wordt de foto voor een journalistieke productie gebruikt, dan geldt de journalistieke uitzondering en hoef je de mensen op de foto niet om toestemming te vragen.

Blijft de vraag of plaatsen op GOT commercieel of journalistiek gebruik is. Wat probeer je te bereiken met je mensenfoto's in dit topic? En wat zouden de mensen op je foto's ervan vinden?
Wel een interessante casus voor dit topic, commercieel gebruik zal 99,9% van dit topic niet onder vallen, en journalistiek gebruik is ook nogal bedenkelijk. Je zou het onder 'kunst' kunnen scharen, maar iets in mij zegt dat dat ook een bedenkelijke discussie wordt.

Ik heb wel 't idee dat de AVG en de veranderende discussie rond privacy de laatste jaren best impact heeft gehad op straatfotografie, de Bruce Gildenesque (YouTube: WNYC Street Shots: Bruce Gilden) manier van fotograferen zal je toch minder snel mee weg komen. Ik fotografeer ook al heel wat jaar vrijwel niet (op wat familiefotos na), maar ik zie mij ook niet snel meer een rondje lopen met een cameratje en mensen 'onvrijwillig' portretteren. Het bewustzijn van mensen over hun 'publieke beeld' is volgens mij behoorlijk veranderd, en in beeld zijn wordt er niet meer op gewaardeerd.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiewatwaar

wiewatwaar

whatever

simon schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:15:
[...]

Wel een interessante casus voor dit topic, commercieel gebruik zal 99,9% van dit topic niet onder vallen, en journalistiek gebruik is ook nogal bedenkelijk. Je zou het onder 'kunst' kunnen scharen, maar iets in mij zegt dat dat ook een bedenkelijke discussie wordt.

Ik heb wel 't idee dat de AVG en de veranderende discussie rond privacy de laatste jaren best impact heeft gehad op straatfotografie, de Bruce Gildenesque (YouTube: WNYC Street Shots: Bruce Gilden) manier van fotograferen zal je toch minder snel mee weg komen. Ik fotografeer ook al heel wat jaar vrijwel niet (op wat familiefotos na), maar ik zie mij ook niet snel meer een rondje lopen met een cameratje en mensen 'onvrijwillig' portretteren. Het bewustzijn van mensen over hun 'publieke beeld' is volgens mij behoorlijk veranderd, en in beeld zijn wordt er niet meer op gewaardeerd.
Als ik het sentiment van mensen om mij heen aanvoel kan er inderdaad niets maar ik krijg er nooit een vinger achter wat er dan precies mis is. Het lijkt meer een soort algemeen NEE tegen alles, vooral om maar eens een keer wél invloed te hebben op alles wat de oprukkende technologie de afgelopen twintig jaar gebracht heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobius
Ik denk dat het vaak ook zo is dat de fotograaf gewoon niet goed kan uitdrukken waarom hij de foto heeft genomen. Als je echt een goede reden hebt om de foto te nemen en je word er een keer naar gevraagd kan je het makkelijk onderbouwen en verdedigen, maar als je klakkeloos iedereen fotografeert zonder achterliggende gedachte is dat een stuk lastiger.

Ik fotografeer zelf maar heel weinig mensen (althans, weinig herkenbaar in beeld). Maar als ik het doe heb ik er altijd een reden voor bijvoorbeeld; "Oh ik vond je rode sjaal en die groene achtergrond een mooi contrast hebben". Als je een duidelijke visie hebt word het voor veel mensen al veel minder persoonlijk en eerder artistiek en zullen ze daar ook sneller mee instemmen. Althans dat is mijn ervaring.

Dat gezegd hebbende, als iemand niet op de foto wilt verwijder ik hem gewoon. Totaal de discussie niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
The Best Street Photographers of All Time: https://streetphotographe...hotographers-of-all-time/, met quotes van de betreffende fotografen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
[...]

Het is een cliché, maar het klopt wel: kunst is 90% transpiratie & 10% inspiratie. Ofwel door hardwerken kom je tot iets. Verder is de kennis van techniek ook belangrijk. Zonder kennis loop je tegen grenzen aan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ChrisLNFF
Ik merk dat ik bij veel steden toch wel plekjes heb waar ik blijf terugkomen. Den Haag, Spuistraat. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VEoatY85w1qPA-Fc_Ji3Q_nrnWI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7mmbFmHKGUFI17mIHXfSeDv2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• OlivierF
  • Laatst online: 20-06 16:06
Goedemorgen!

Dit zijn twee foto's van een recente (werk) trip naar New York. Ik denk dat ik hier in het juiste topic zit? Ik hoor graag jullie feedback.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/viOXFK1rktO76cSTZ4_iRjp6ZCE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lpx3HoEGmyJAWti4AZav8G10.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Stxo6xldG9KY4KORDJlW6X81gOU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YwcwPtbU74dgbsMT6NX7YjVY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisLNFF
OlivierF schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:23:
Goedemorgen!

Dit zijn twee foto's van een recente (werk) trip naar New York. Ik denk dat ik hier in het juiste topic zit? Ik hoor graag jullie feedback.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het is iig anders dan wat ik bij NY verwacht. Desolaat zeg maar. Ik zie veel ‘leading lines’, dit kijkt altijd wel prettig. Heb je nog meer van the big apple? Echt het walhalla voor straatfotografie wat mij betreft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OlivierF
  • Laatst online: 20-06 16:06
ChrisLNFF schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:47:
[...]

Het is iig anders dan wat ik bij NY verwacht. Desolaat zeg maar. Ik zie veel ‘leading lines’, dit kijkt altijd wel prettig. Heb je nog meer van the big apple? Echt het walhalla voor straatfotografie wat mij betreft.
Ja nog wel een paar, die mijn ogen iets minder zijn. Niet mislukt maar wat minder 'boeiend' ofzo?
Deze bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cFS0J_DsiKRiNkP8aTCcS-o5kLg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xBUwrzoRtHWZoOxzNbmax7Tq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KgELzIEoSH4EwV4NYb9E_fw2Ke4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HnmHoQbMux5GFy3PTq4nKVsg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DIr5ID2lCDQD_7ZNsUf_db0zeVI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q4d3IKuES0aaDsRE6j96VWFp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ChrisLNFF
Ach, niks is mislukt. Iedereen kijkt weer anders naar foto’s. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cHeEITIUb4dEV2l4bf8C-nZGKsM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xObxxVSy080qK3qBNMLGZdkV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PfEVCfRGQXoYsArXgxR87t5ObGA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oe8ywIh5YPb7DdJN1chqhcwv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7eAW0XornO77-GLrIePyvSAJkx4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PurtypspkIoLR9w9EpuWbmy7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ChrisLNFF
Rotterdam Centraal, maandagochtend. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BNF9nH-NmnQMuVK_1w4SXaLEcXA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OACrerT6uT5XNAsUWAvGwLLf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje44magnum
Mooie plaat
Chapeau

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje44magnum
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zforrngJTJsXoPhjcFTJwLj9cwU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lgssEfOnKE6kdHL6Cvx6RxIr.jpg?f=fotoalbum_large

Op straat in Palermo

[ Voor 3% gewijzigd door Edje44magnum op 28-11-2024 06:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Delpozo
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-05 08:38
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mPvw9MqacVL8iiEGVzVmGHmOnM8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iYfvpMLsYdO26VgJmu5qQ9lp.jpg?f=fotoalbum_large

'Kameleonman'

Sinds enige tijd richt ik me op straatfotografie en ik liep al gauw aan tegen het dilemma van de tijd nemen om een foto te maken tegenover discretie ten opzichte van de perso(o)n(en) die je fotografeert. Ik heb deze foto geschoten op een herfstmarkt in Lisse en je kunt aan de imperfecte kadrering zien dat hij wat gehaast is genomen. Ik heb overwegen om het gezicht van de man beter zichtbaar te maken in de nabewerking, maar dan zou zijn gezicht het focuspunt zijn geworden, waarmee het ‘kameleon’-effect teniet wordt gedaan.

Camera: Sony A6400
Lens: Sony EPZ 16-50mm F3.5-5.6 OSS
Datum: 23 september 2024
Brandpuntsafstand: 39mm
Sluitertijd: 1/60s
Diafragma: f/6.7
ISO: 320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Ik vind het wel geslaagd, zo'n foto waar je even een goed moet kijken om nou te zien wat het is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Delpozo
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-05 08:38
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jfekMidr2Dce0sfDLxgZVKfgHKA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IwAv8IwdMMSDXlY2UuObFep3.jpg?f=fotoalbum_large

Jeugd in Lyon

Camera: Sony A6400
Lens: Sony EPZ 16-50mm F3.5-5.6 OSS
Plaats: Lyon, Frankrijk
Datum: 3 oktober 2024
Brandpuntsafstand: 39mm
Sluitertijd: 1/60s
Diafragma: f/16
ISO: 400

Ik vind zelf deze ook wel geslaagd, maar twijfel een beetje over het publiceren van foto's waarop vreemden herkenbaar in beeld staan, zonder hun toestemming. Hoe gaan jullie daarmee om?

[ Voor 13% gewijzigd door Delpozo op 09-12-2024 16:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ChrisLNFF
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WVYgD5MRaGiB4ysOZGbtT3_GoRQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qHnohowIAzG1LDFTWUfVEbax.jpg?f=fotoalbum_large

Antwerpen, Chinatown.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wiewatwaar

wiewatwaar

whatever

@ChrisLNFF Mooie foto! (station)Ik zou alleen eens naar de uitsnede kijken. Zeker aan de bovenkant is er veel "niets"
Die Chinese poort is mij wat leeg
@Delpozo Meer afstand houden en achteraf croppen helpt. Leuk shot trouwens van de man bij zijn kraam.
De tweede van de mensen op de trap komt saai en flets over.

Afgelopen zaterdag op goed geluk in Amsterdam geschoten en werd gelijk getrakteerd op regenbui na regenbui. Gelukkig is de Q2 waterbestendig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d6sIppKxWoW51RKVbL6Gh23YMII=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pG0mbpclygBRomU0nRmaV2Jw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2oKAh7S2dEAduzo4X8Ay62mKpK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/juzu6hhJIGBeuencpdGBEUnw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/phovs3WGFwYJFiokzNwE3BVyY6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2qEfmUIrH5gGsDjSWc4poRfI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDS9QR13vEfVkygqTujoYYP3xwE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8DgztNtTUZcNxyoq1Afq91NE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jobius
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ge5m0LGsVmr2dT27bvX4Ub5bE9c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rUeZLW3R4sBiXIcGhKk4ehvW.jpg?f=fotoalbum_large

Paar weken geleden deze foto genomen in Scheveningen. Het was even 15 min wachten tot er weer iemand van de kabelbaan ging, maar dat was geen straf in het zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
Lang geleden dat ik een foto geplaatst heb, dus dan meteen een topic kick :)

@Delpozo Het lijnenspel en compositie ervan biedt mogelijkheden, maar nu vind ik de personen te statisch en voegen niet veel toe aan het geheel.

@ChrisLNFF Het lage standpunt werkt goed. Goede timing bij de mensen aan de linkerkant die precies goed in het licht lopen.

@wiewatwaar mooie serie, waarbij de motorrijder niet echt bij de voetgangers past. De sfeer van de regen komt goed over.

@Jobius De mensen aan de kabel vind ik nu storend. Ik denk als je de toren links en de mensen weg laat dat je een mooie strakke foto krijgt.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54439661820_2e4a858df1_b.jpg2022-08-15 13-49-27 DSC00501 by Roger Wilco, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
MRIdev schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:14:
Lang geleden dat ik een foto geplaatst heb, dus dan meteen een topic kick :)

@Delpozo Het lijnenspel en compositie ervan biedt mogelijkheden, maar nu vind ik de personen te statisch en voegen niet veel toe aan het geheel.

@ChrisLNFF Het lage standpunt werkt goed. Goede timing bij de mensen aan de linkerkant die precies goed in het licht lopen.

@wiewatwaar mooie serie, waarbij de motorrijder niet echt bij de voetgangers past. De sfeer van de regen komt goed over.

@Jobius De mensen aan de kabel vind ik nu storend. Ik denk als je de toren links en de mensen weg laat dat je een mooie strakke foto krijgt.

[Afbeelding]2022-08-15 13-49-27 DSC00501 by Roger Wilco, on Flickr
Ik weet niet wat voor filter hier over zit, denk een sharpen filter op +1000?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@Hielko Oh, oh, oh, dat heb ik aardig over het hoofd gezien. Er stond nog wel meer aan dan een flinke verscherping, wat het gevolg is van veel foto's moeten bewerken voor een fotoalbum. Dus niet alleen deze is het slachtoffer.

Nu al die randzaken (;)) uit.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54441269488_b33af2804d_b.jpg2022-08-15 13-49-27 DSC00501_1 by Roger Wilco, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newbreed
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:30
Nog niet eerder in dit topic geweest, maar er zit echt prachtig werk tussen.

Zelf fotografeer ik hobbymatig. Meestal schiet ik gewoon gezinsfoto's, maar af en toe ook wel eens wat straatwerk. Hierbij twee foto's van het Carnaval in Maastricht (was in 2022) waar ik zelf wel content mee was.

Voel je vrij om te delen wat je zelf anders had gedaan.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54545366262_60e90d0894_z.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54546595440_e181d608bb_z.jpg
Pagina: 1 ... 9 10 Laatste

Let op:
~~~[html]Regels:
- Wees vriendelijk en geef een duidelijke motivatie waarom je iets vindt
- 1 of 2 foto's per keer, geen pure poep, maar iets aan passie voor je werk wordt gewaardeerd
- Geef commentaar op andermans/vrouws foto's

Let op: plaats hier alleen foto's als je tegen kritiek kunt. Verwacht niet dat als je hier een foto plaatst mensen deze alleen maar bewierroken. Mocht je geen kritiek op je foto's wensen, plaats de foto dan niet.~~~[/html]