@
Konstantine Tja, wat is straatfoto en wat is het niet. De meningen daaromtrent lopen sterk uiteen. Naar mijn idee moet het een enigszins spontane gebeurtenis in de openbare ruimte zijn en moet tenminste één mens een rol in spelen in die gebeurtenis.
Jouw Montezuma foto voldoet daar ruim aan

Je hebt het over bewerking. Bedoel je daarmee de kleurtoon, de ruis en de korrel mee? Het lijkt mij meer dan ietwat bewerking. Wat betreft surfsfeertjes heb ik geen referentiekader maar ik zie het als een moderne variant van wat we vroeger een "Hippiesfeertje" genoemd zouden hebben.
Krachtige lichaamstaal en gezichten die meer op wanhoop dan op hoop staan. Het oogcontact met één van de deelnemers van de scene bevordert betrokkenheid met de kijker. Dat is altijd een pluspunt voor je foto. Dat de vrouw een tikje "verbaast" kijkt is zo goed als onvermijdbaar is dit soort fotografie. Verder is de ambiance van afbladderende verf en een stervende plant een mooi understatement voor de ietwat desolate positie waar deze twee in terecht gekomen lijken. Ik begrijp je enthousiasme volkomen.
Laat ik ook nog eens een poging doen. Geen uitgesproken gebeurtenis. Een gevangen "beweging", mooie (pastel)kleurtjes, strijkende lichtval en de maximum scherpte op de juiste plek deden mij een beetje enthousiast maken over deze plaat.
maart 2006 - op de grens van Nepal en India.