Toon posts:

[Verzamel] Straat en snapfotografie

Pagina: 1 ... 8 9 10 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:38
Topic bump........
Vishari Beduk schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 19:10:
Post earthquake economic blockade specials :)

[afbeelding]DSC_2261C by Vishari Beduk, on Flickr

[afbeelding]DSC_2289C by Vishari Beduk, on Flickr

op flickr staan er nog wat meer
Fraai straatbeeld Vishari. Is dit gewoon een markt 's nachts? Of hoe moet ik dit zien?

--------------------------------

Zelf afgelopen weekend in Amsterdam op stap geweest om met mijn nieuwe camera te spelen (X100s).

Amsterdam by Patrick de Bie, on Flickr

Amsterdam by Patrick de Bie, on Flickr

Album @ Flickr (5 foto's): https://www.flickr.com/ph...ie/sets/72157667491501926

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-06 21:28

Karel V

Een simpele ziel

PdeBie: prima plaat die eerste. Herkenbaar sfeerbeeld tussen rust en drukte.
Voor beide foto's vind ik de zwart/wit omzetting een goede keuze. ik vind ze ook allebei qua boodschap veelzeggend en een diepere gedachte dragen. Toch wel de kunst van professionele fotografie.
De tweede plaat vind ik sterk in die zin dat het laat zien hoe het leven verandert tussen jong en 'oud'. Technisch is er wel wat op aan te merken. Zo begrijp ik niet de keuze van een grote scherptediepte en langere sluitertijd. In deze situatie had het net andersom gemogen. Nu is het gezicht van de jonge dame onscherp en dat is wel jammer. Kan me wel voorstellen dat je ineens deze situatie zag en geen tijd had je instellingen aan te passen.

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

• Mr. Hayes
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Vishari Beduk: die Boudnanath-foto heeft een leuke sfeer. Ik heb het even getest, komt een vierkante crop niet beter over omdat het zich allemaal op de rechterkant afspeelt nu? De drie foto's daaronder zijn mij iets te druk.

PdeBie: bijzondere reflectie, je ziet nagenoeg geen verschil in wat binnen en wat buiten is. Bij die tweede is het jammer dat je de oudere vrouw niet met een stapje meer naar rechtsvoren geïsoleerd hebt van de achtergrond. Dat die jonge vrouw onscherp is lijkt mij juist prima, geeft goed het verschil in snelheid aan.

[Voor 1% gewijzigd door Mr. Hayes op 03-05-2016 14:15. Reden: CA bij #1 nog even weggehaald]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-06 20:23

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

@PdeBie: Mijn foto's waren 's avonds op straat niet al te laat. Maar omdat er geen straatverlichting is lijkt het later.
Jouw foto's vind ik lastig te beoordelen; bij de eerste is de spiegeling nogal onprettig en bij de tweede is de achtergrond veel te scherp (scherper dan voorgrond zelfs).
Ik zou het diafragma veel verder open draaien.

@refused: Bij straatfotografie denk ik (onbewust) aan de stad maar jij pakt het anders aan. Verfrissend.
Al zou ik de foto's iets krapper kaderen.

deepin linux addict

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:59

Eindelijk weer eens even een uurtje snapshotten...

[Voor 25% gewijzigd door Garyu op 02-05-2016 19:56]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mr. Hayes
  • Niet online
Vishari Beduk schreef op zondag 01 mei 2016 @ 09:17:
@refused: Bij straatfotografie denk ik (onbewust) aan de stad maar jij pakt het anders aan. Verfrissend.
Al zou ik de foto's iets krapper kaderen.
Die tweede is idd redelijk wat "loze ruimte" (ook een twijfelgevalletje of ik 'm neer zou moeten zetten maar ik vond de sfeer uiteindelijk wel mooi genoeg), maar bij #1 heb je nu het karakteristieke dak van het Olympiapark te pakken waarbij die schaduw m.i. goed de foto inloopt. Hoe zou jij die krapper kaderen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Garyu
refused schreef op maandag 02 mei 2016 @ 23:20:
[...]

Die tweede is idd redelijk wat "loze ruimte" (ook een twijfelgevalletje of ik 'm neer zou moeten zetten maar ik vond de sfeer uiteindelijk wel mooi genoeg), maar bij #1 heb je nu het karakteristieke dak van het Olympiapark te pakken waarbij die schaduw m.i. goed de foto inloopt. Hoe zou jij die krapper kaderen?
Ik vind #1 juist precies goed, echt niks meer aan doen :).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

refused schreef op maandag 02 mei 2016 @ 23:20:
[...]

Verkeerde woordkeuze van mij. Ik bedoel niet post-processing maar met je voeten dichter naar het onderwerp lopen. Maar ja, dat moet je ook maar durven/willen.

@Garyu: Lastig hoor, in principe wel mooie zonnestralen. Maar die muur is verder wat saai en die mensen veel te donker.

deepin linux addict

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PdeBie
Bedankt voor de reacties allemaal (en sorry mijn late respons daarop).

De tweede foto is inderdaad helaas niet op het juiste punt scherp. Hij is dan ook in de haast van het moment geschoten en ik had net wat met de instellingen lopen vogelen, waardoor hij niet helemaal correct is. Tevens moest ik nog ontzettend wennen aan de AF van de Fujifilm, waardoor er meerdere van mijn foto's van die dag niet correct scherpgesteld zijn.

Toch vond ik de foto niet heel onprettig kijken en heb ik hem bewaard. :)

Bedankt nogmaals voor de reacties. Neem het zeker mee in mijn volgende wandeling.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mr. Hayes
  • Niet online
Vishari Beduk schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 18:24:
Verkeerde woordkeuze van mij. Ik bedoel niet post-processing maar met je voeten dichter naar het onderwerp lopen. Maar ja, dat moet je ook maar durven/willen.
In dit geval was het kaderen tot ik de omgeving voor mijn gevoel goed had, dicht bij de grond zitten en wachten maar. Je moet net geluk hebben met het looppad van de wandelaars natuurlijk, de foto daarna zijn ze dichterbij maar al teveel naar de hoek en is zij niet goed zichtbaar.

Garyu: Op dit kleine formaat lijkt het alsof de foto met een telefoon gemaakt is en het dynamisch bereik daarna kunstmatig te ver uiteen getrokken. Ik vind de compositie verder prima werken, misschien nog een klein beetje van de bovenkant af, en wel de vignetting weglaten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Garyu
Dank voor de feedback - ja, vrees dat het voordeel van de snelle online bewerking met Google Photos niet in de buurt komt van Lightroom. Ik ga het nog eens subtiel overdoen om wat minder instagram-filter-effect te produceren.

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-06 20:38
@PdeBie: Mooie contrastrijke omzetting naar B&W, vooral de eerste foto spreekt me aan door de manier waarop de man samenvalt met de weerspiegelingen in het raam.

@Garyu: Ik vind het een sfeervolle foto. Het "Instagram" achtige filter vind ik niet storen bij deze foto. De mensen zijn ook niet groot genoeg in beeld om herkenbaar te zijn dus dat ze ietwat donker zijn vind ik dan ook niet zo erg. De heftige vignetting in de hoeken had van mij dan weer niet gehoeven.

Ik kwam zelf nog een foto tegen van een tijdje terug. Ik vond de symmetrie i.c.m. het lege perron wel interessant om vast te leggen.

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

@AdmiralSnipe: Jammer dat die stootblokken het zicht op de treinen wegnemen. Zelf zou ik of verder naar voren en dan wijder of dichterbij de grond een foto maken.

Geen modder, wel zeewater. by Vishari Beduk, on Flickr

deepin linux addict

• Mr. Hayes
  • Niet online
Het was een mooie actiefoto geweest ware het niet dat ik een uitdrukking op het gezicht mis doordat ze beiden naar beneden kijken. Nu komt hij heel statisch over en dat is een beetje dubbel in deze foto want het onderwerp schreeuwt actie.

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

@refused: Ja, voor de perfecte foto had ik vier zaken tegelijkertijd nodig: 1. mensen die net uit het water kwamen, 2. anderen mensen die net een grote plons veroorzaken 3. goede scherpte op de voorgrond 4. in de camera kijken.
Die combinatie is niet voorgevallen, daarom deze gekozen.

Inmiddels een andere mud run gefotografeerd, Hier wel modder en ik kon gelukkig dichterbij komen.
Om verklaarbare redenen hadden de mensen hier hun ogen niet open :+

Wel modder by Vishari Beduk, on Flickr

De complete serie staat hier: https://flic.kr/s/aHskEkvwMp

deepin linux addict

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
@Vishari Foto 1: Tof! Dat water en de vrouw op de achtergrond maken het idee "afzien" lekker duidelijk. Foto 2 vind ik wat moeilijker, zeker omdat ik bij die banden op de achtergrond eerder denk aan een grote auto die over hem heen wil rijden oid.

Tijd om dit topic weer wat tot leven te weken met twee fotootjes vanuit Havana:

80D | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED

• PdeBie
@BeefHazard: Vind de kleuren van foto 1 te verzadigd. Daarnaast is hij volgens mij onderbelicht.

Foto 2 vind ik beter, maar ook hier neigen de kleuren al naar iets teveel verzadiging.

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:07
@PdeBie de eerste grappig snapshot met verassende combinatie scherpte binnen en buiten.
@refused tweede mooie plaat met die leegte. Het contrast van de man alleen en verderop de groep.
@Garyu mooi sfeertje, vignetting wel iets teveel aanwezig
@AdmiralSnipe eens met het commentaar van Vishari Beduk volgende keer iets lager.
@Vishari Beduk lekker scherpe platen, mooie kleuren. Technisch perfect. tweede mooi met die Sony actioncam en zijn blik!
@BeefHazard lekkere kleurtjes! Eerste idd onderbelicht. beide foto's hebben een standpunt waarbij je net voorbij bent gelopen en terug draait om het plaatje te maken. Misschien iets teruglopen om recht te schieten waardoor de compositie beter wordt.

Een snap op straat:

http://i67.tinypic.com/skvl3n.jpg

RicohGRIII, X-S10, XF23mm 1.4 LM WR, XC 50-230, AW8, Model 3

• PdeBie
Grappig! Een Porsche rijden en een vrachtwagen erachter met toevallig de tekst 'Success' wat voor mij het beeld schept dat je succesvol bent als je Porsche rijdt.

Ik vind hem goed!

De tekst heb je niet toevallig zo gephotoshopped? Anders, heel toevallig en erg komisch wel :)

(alleen wat zit dit gast raar achter z'n stuur :? )

• leonvw
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 02-05 20:02
Inderdaad een leuk moment! De tekst past inderdaad goed bij zo iemand :)

En dat rare zitten valt mee, dat doe ik ook vaak als het dak open staat.. Lekker met je handen in de lucht _O-

• PdeBie

• Tomas_
PdeBie schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 13:10:
Grappig! Een Porsche rijden en een vrachtwagen erachter met toevallig de tekst 'Success' wat voor mij het beeld schept dat je succesvol bent als je Porsche rijdt.

Ik vind hem goed!

De tekst heb je niet toevallig zo gephotoshopped? Anders, heel toevallig en erg komisch wel :)

(alleen wat zit dit gast raar achter z'n stuur :? )
haha tnx. Nee zeker niet geshopt, en ook echt een snapshot. Gemaakt met mijn ricoh GR waar ik altijd een voorinstelling heb op 1/60 seconden. Ik trek dan de camera mee. 5 shots gemaakt waarvan eigenlijk alleen diegene waar de vrachtwagen precies achter de porsche rijd scherp was. Uiteraard had ik die vrachtwagen helemaal niet gezien. Pas later toen ik het resultaat zag. heb nog geggoled naar die vrachtwagen, maar geen resultaat. Succes is een te algemeen woord

Het was een beetje file rijden daar en hij hing met zijn handen bovenop zijn raam.

[Voor 8% gewijzigd door Tomas_ op 01-08-2016 14:48]

• BeefHazard
  • Nu online
PdeBie schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 08:46:
@BeefHazard: Vind de kleuren van foto 1 te verzadigd. Daarnaast is hij volgens mij onderbelicht.

Foto 2 vind ik beter, maar ook hier neigen de kleuren al naar iets teveel verzadiging.
Ik gebruik idd veel verzadiging, daar mijn camera een heel matig dynamisch bereik heeft en dit een van de weinige manieren is om een plaat een beetje tot leven te brengen. Wel goed dat je het zegt, dan weet ik dat ik goed in de gaten moet houden wanneer het té wordt.
technonose schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 12:46:
@BeefHazard lekkere kleurtjes! Eerste idd onderbelicht. beide foto's hebben een standpunt waarbij je net voorbij bent gelopen en terug draait om het plaatje te maken. Misschien iets teruglopen om recht te schieten waardoor de compositie beter wordt.
De eerste draaide ik me inderdaad om, de tweede liep ik er naartoe. Ik wilde snel schieten voordat het jochie me zag, want ik ben zowel heel schuchter wanneer mensen in een arm land me een foto zien maken (vragen nog wel eens geld) als erg gefocust op het vastleggen van "normaal" gedrag, waarin iemand niet weet dat ze op een foto staan. Thanks voor je commentaar!

80D | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED

• Tomas_
BeefHazard schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 16:16:
[...]

.

[...]

De eerste draaide ik me inderdaad om, de tweede liep ik er naartoe. Ik wilde snel schieten voordat het jochie me zag, want ik ben zowel heel schuchter wanneer mensen in een arm land me een foto zien maken (vragen nog wel eens geld) als erg gefocust op het vastleggen van "normaal" gedrag, waarin iemand niet weet dat ze op een foto staan. Thanks voor je commentaar!
Herkenbaar, ik heb dat ook. Wat ik wel eens doe is dan opstellen voor de goede compositie en dan omhoog kijken terwijl ik vooruit schiet.

Blijft een beetje gedoe maar het werkt wel ;-)

• PdeBie
technonose schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 19:42:
[...]

Herkenbaar, ik heb dat ook. Wat ik wel eens doe is dan opstellen voor de goede compositie en dan omhoog kijken terwijl ik vooruit schiet.

Blijft een beetje gedoe maar het werkt wel ;-)
Ik doe het juist andersom. Ik zet mij camera wel eens op live view. Dan doe ik eerst alsof ik door de zoeker naar boven kijk, alsof ik iets wil fotograferen. Dan kijk ik op het display of de foto gelukt is. Zogenaamd dus.... In werkelijkheid schiet ik dan juist de foto door middel van live view. De mensen denken echter dat ik de foto van 'boven' aan het bekijken ben.

Hiervoor gebruik ik overigens wel de Fuji, aangezien die muisstil is. De Nikon is zelfs in Quiet mode niet heel stil te noemen :P

• Tomas_
PdeBie schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 08:20:
[...]

Ik doe het juist andersom. Ik zet mij camera wel eens op live view. Dan doe ik eerst alsof ik door de zoeker naar boven kijk, alsof ik iets wil fotograferen. Dan kijk ik op het display of de foto gelukt is. Zogenaamd dus.... In werkelijkheid schiet ik dan juist de foto door middel van live view. De mensen denken echter dat ik de foto van 'boven' aan het bekijken ben.

Hiervoor gebruik ik overigens wel de Fuji, aangezien die muisstil is. De Nikon is zelfs in Quiet mode niet heel stil te noemen :P
Goede tip, ga ik ook proberen, kun je beter kaderen!

• BeefHazard
  • Nu online
PdeBie schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 08:20:
[...]

Je moest eens proberen met een 600D met die goedkope Canon sluiter.... KLIIIEEKKKK!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

@BeefHazard: Dit soort foto's houd ik wel van. Wel is die eerste foto wat te donker, persoonlijk vind ik het belangrijk dat de gezichten voldoende belicht moeten zijn.

@technonose: Not my cup of tea.

Dit weekend was het weer zomer carnaval in Rotterdam :9

DSC_6882C by Vishari Beduk, on Flickr

DSC_6309C by Vishari Beduk, on Flickr

En de serie staat hier: https://www.flickr.com/ph.../albums/72157671865790936

deepin linux addict

• bas84_nl
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:12
Cuba (volgens mij Cienfuegos en Trinidad):

• ToyotaMR2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:15
Vishari:
De foto's doen mij op zich niet zo heel veel, maar wel leuke interactie met de personen!

base84:
De eerste is een leuke foto, wellicht had de standpunt nog iets beter gekund.
Bij de laatste vind ik het jammer dat het gezicht van de staande dame niet zichtbaar is.

Van mij een buongiorno principessa gevoel?

Untitled by Reno, on Flickr

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
@ Vishari: mooi kleurgebruik in je foto's. De tweede springt er voor mij meer uit.
@ Bas84_nl: de tweede foto doet mij niet zoveel. De eerste vind ik dan weer goed geslaagd. Ik zou wel zorgen voor meer contrast, zodat de foto beter wegkijkt.
@ ToyotaMR2: weet niet of deze foto wel in dit topic thuishoort. Vind hem wel mooi, maar het gebouw linksboven stoort mij. Deze zou ik dan ook wegshoppen indien mogelijk.

Van mij een foto van vandaag in kleur en zwartwit. De kleurenvariant is imho beter, maar wilde de zwartwit versie ook delen.
DSC_9896 by Sj44k13, on Flickr

DSC_9896-2 by Sj44k13, on Flickr

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

De kleurversie is inderdaad fijner om naar te kijken ja! Vind hem vooral rustiger, de zwart-witvariant is wat druk bij de personen aan de rechterkant en mag misschien wat meer belichting gebruiken.

Eentje van mij uit St. Petersburg:

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
tobiasvs schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 20:09:
De kleurversie is inderdaad fijner om naar te kijken ja! Vind hem vooral rustiger, de zwart-witvariant is wat druk bij de personen aan de rechterkant en mag misschien wat meer belichting gebruiken.

Eentje van mij uit St. Petersburg:
[afbeelding]
Aparte foto op een goede manier. Ik ben benieuwd wat het zwarte deel boven in is. Mooi dat de pijlen op de weg ernaar wijzen.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:59
Ik vind 'm erg vet, op de zwarte balk bovenin na. Het lijkt ook niet te kloppen met de schaduw van de persoon die oversteekt, dus helaas doet dat flink afbreuk voor mij...

The devil is in the details.

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Hahn schreef op woensdag 16 november 2016 @ 23:41:
Ik vind 'm erg vet, op de zwarte balk bovenin na. Het lijkt ook niet te kloppen met de schaduw van de persoon die oversteekt, dus helaas doet dat flink afbreuk voor mij...
Die harde contrasten waren nu net wat bij mij de aandacht trok! Jammer om te horen dat het voor jou afbreuk doet, want die zwarte balk is gewoon de schaduw van het gebouw aan de overkant van de straat. Niets aan gefotoshopt.

Maar goed, aangezien dat in deze tijd nauwelijks geloofd wordt zonder bewijs te tonen, hierbij het schermpje van Lightroom waarop te zien is dat er geen gradients over de foto zitten ;)

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• Hahn
tobiasvs schreef op donderdag 17 november 2016 @ 18:33:
[...]

Die harde contrasten waren nu net wat bij mij de aandacht trok! Jammer om te horen dat het voor jou afbreuk doet, want die zwarte balk is gewoon de schaduw van het gebouw aan de overkant van de straat. Niets aan gefotoshopt.

Maar goed, aangezien dat in deze tijd nauwelijks geloofd wordt zonder bewijs te tonen, hierbij het schermpje van Lightroom waarop te zien is dat er geen gradients over de foto zitten ;)

[afbeelding]
Ook dat bewijst natuurlijk helemaal niks, het kan ook prima dat je de bewerkte foto in Lightroom hebt geladen :+ ;)

Maar goed, in mijn hoofd ontstaat er beetje kortsluiting door de goed belichte straat en de totale afwezigheid van licht in die bovenbalk, wat opeens er is. Wil niet zeggen dat ik je niet geloof, ik vind het alleen niet mooi.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@tobiasvs: ik heb je serie, gemaakt in St. Petersburg eens bekeken en het zijn wel 'typische' beelden moet ik zeggen. :| De toegepaste bewerking doet me denken aan foto's van tig jaar terug, ja zelfs uit het analoge tijdperk.
Wellicht is dat ook de bedoeling. (?) Maar mooi of fraai? Tja; ik ben er nog niet over uit. Wel 'typisch'. ;)

Een hele simpele, gemaakt in 2006. We waren in Laas, Süd-Tirol.
Tijdens het jaarlijkse Marmor und Marillen festival. Waar men viert dat het Laaser marmer en de abrikozen het dorp veel goeds brengen.
Het Laaser marmer is o.a. gebruikt voor het nieuwe WTC station in New York. In het dorp zelf is zelfs de stoep geplaveid met marmer!

Een local keek vanuit z'n venster toe op de menigte toeristen die aan hem voorbijtrok:

MenInWindowinLaas by Erik Haak, on Flickr

Mooie Plaatjes   

• Crowdpleaser
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-06 08:51
Onderstaande foto is gemaakt in Cairo, Egypte, op een van de grootste bazaars van de stad, erg veel potentie voor straatfoto's, en natuurlijk erg veel licht in het warme land ;), Leica M6, Fujicolor 200.

Untitled by Alexander Snel, on Flickr

Onderstaande foto is gemaakt in Gent, toeval qua licht en persoon, gelukkig liep de oude baas niet zo snel, dat ik prima kon focussen met de Rolleiflex. Rolleiflex T, kodak Tri-x 400.

Untitled by Alexander Snel, on Flickr

[Voor 28% gewijzigd door Crowdpleaser op 21-11-2016 11:23]

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Crowdpleaser: bij die opname uit Caïro heb ik het idee dat er wat scheef staat/zit. Is dat optische vertekening of iets anders (stond je gewoon wat scheef)? Want het gebouw, rechts op de achtergrond, staat scheef...
Op mijn kleurgecalibreerde scherm + browser (FF) oogt het geheel redelijk flets. Waarschijnlijk ook te maken met de enorme hoeveelheid licht overdag?

Hier een (Z/W bewerking) recente opname uit Amsterdam. Weinig licht (net voor het donker), genomen uit de hand, vanaf het bruggetje boven de ijsbaan. @ 1000 ISO, 1/20s.

Rijksmuseum41BW by Erik Haak, on Flickr
Het was lastig om de camera stil te houden, niet zozeer vanwege de koude en de langzame sluitertijd, maar vooral omdat er zoveel toeristen over dat bruggetje denderden, dat de hele constructie continu bewoog... ;)

Voor de kleurliefhebbers, alhier: https://flic.kr/p/QpJJCm de kleurenversie.

[Voor 10% gewijzigd door ehtweak op 28-12-2016 10:15]

Mooie Plaatjes   

• PdeBie
Hij staat ietwat scheef naar links volgens mij (gezien het Rijksmuseum).

Verder vind ik hem iets te donker voor het fijne. Iets lichter mag.

Ik vind het wel leuk om lekker rond te kijken op de foto wat er allemaal gebeurt. Net als vroeger op de grote tekeningen van Jan van Haasteren met allerlei bizarre situaties :)

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

PdeBie schreef op woensdag 28 december 2016 @ 10:25:
Hij staat ietwat scheef naar links volgens mij (gezien het Rijksmuseum).

Verder vind ik hem iets te donker voor het fijne. Iets lichter mag.
Dat 'scheve' dacht ik zelf ook, maar als ik rechthoeken trek over mijn plaat, dan staan de torens van het Rijksmuseum toch echt netjes recht. Waarschijnlijk komt het licht bollende effect van het objectief @ 24mm. (?)
Ook dat heb met wat warping in PS geprobeerd weg te halen, maar dan verlies ik toch een bepaalde look&feel, m.a.w. die optische vertekening (bolling) heb ik juist er in gelaten...

Te donker? Hmmm, komt ook door de z/w conversie, waar ik doelbewust het wat duister gehouden heb. Als je de foto op wat groter formaat bekijkt, oogt het imho al anders.
PdeBie schreef op woensdag 28 december 2016 @ 10:25:
Ik vind het wel leuk om lekker rond te kijken op de foto wat er allemaal gebeurt. Net als vroeger op de grote tekeningen van Jan van Haasteren met allerlei bizarre situaties :)
Ja, leuk he? :) Ik wilde eerst een panorama opname maken, maar na verschillende pogingen op het wiebelende bruggetje heb ik dat maar opgegeven. Nog afgezien van de vele moving objects die ik dan tijdens PP had moeten corrigeren. Maar dan had je helemaal een ongelofelijke resolutie met detail exploratie kunnen bereiken.

[Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 28-12-2016 10:44]

Mooie Plaatjes   

• PdeBie
ehtweak schreef op woensdag 28 december 2016 @ 10:37:
[...]

Dat 'scheve' dacht ik zelf ook, maar als ik rechthoeken trek over mijn plaat, dan staan de torens van het Rijksmuseum toch echt netjes recht. Waarschijnlijk komt het licht bollende effect van het objectief @ 24mm. (?)
Ja, daar lijkt het inderdaad op :)

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Voor de volledigheid, een ietwat lichtere versie:

Rijksmuseum41BW-2 by Erik Haak, on Flickr

Mooie Plaatjes   

• Crowdpleaser
ehtweak schreef op woensdag 28 december 2016 @ 10:10:
@Crowdpleaser: bij die opname uit Caïro heb ik het idee dat er wat scheef staat/zit. Is dat optische vertekening of iets anders (stond je gewoon wat scheef)? Want het gebouw, rechts op de achtergrond, staat scheef...
Op mijn kleurgecalibreerde scherm + browser (FF) oogt het geheel redelijk flets. Waarschijnlijk ook te maken met de enorme hoeveelheid licht overdag?
Scheef denk ik inderdaad, als stoort het mij niet zo erg omdat de voorgrond zo druk is. Het fletse lijkt op mijn 2 schermen ook wel mee te vallen, maar ik ben vrij zeker dat het door het felle licht op de locatie komt.

• guillaume1
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-06 12:58
Recent heb ik voor mezelf beslist dat ik drastisch wil verbeteren in fotografie. Om dat te verwezenlijken ben ik met een blog begonnen, maar leek het me ook verstandig om eens actief te worden op de fora. Ik denk dat uit jullie commentaar het meeste valt te leren.

Dit is niet de recentste foto, maar wel een typische snapchatfoto. Het was op een waterbus in Venetië waar ik gewoon maar wat kiekjes aan het nemen was. Achteraf leek het in mijn ogen wel een foto met redelijk veel gevoel in. Ik ben benieuwd wat jullie ervan denken! :)

Public Entrance by Guillaume, on Flickr

• OttiglioM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14:12
guillaume1 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 15:19:
Recent heb ik voor mezelf beslist dat ik drastisch wil verbeteren in fotografie... Ik denk dat uit jullie commentaar het meeste valt te leren..... Ik ben benieuwd wat jullie ervan denken! :)
Jammer genoeg voor je loopt het nog niet storm met commentaren. Misschien zegt dat ook wat. Deze foto lijkt me meer een snapshot dan een snapchat. Ik ben vooral benieuwd naar het gevoel dat je bij deze foto zegt te hebben.

Qua (straat) onderwerp lijkt het me wel wat. Je kan mooi laten zien dat het publiek helemaal geen aandacht heeft voor het mooie Venetië. Helaas zien we door de overbelichte ramen niets van dat mooie Venetië. Dus die vlieger gaat niet op. Blijft over een intrigerend persoon links onder. Man, wat is die fanatiek bezig! Zijn koptelefoon zet het geheel nog eens kracht bij. En fraaie schilderachtige lichtplekken op hoofd en handy. Indien ik met een camera in die waterbus zou zitten en behoefte aan een foto zou hebben, dan zou ik me op die man concentreren. En de rest van de waterbus vergeten....

Overigens is die waterbus een leuke plek om foto's te maken. Het bood me eens een (onverwachte) kans een aardig cliché plaatje van deze over gefotografeerde stad te maken.

• OttiglioM
Sj44k13 schreef op maandag 14 november 2016 @ 20:20:
Van mij een foto van vandaag in kleur en zwartwit. De kleurenvariant is imho beter, maar wilde de zwartwit versie ook delen.
Goede wijn behoeft geen krans. En een goede straatfoto behoeft geen ZW.

• Woembah
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:39
Een aantal maanden geleden op de Tsukiji Fish Market in Tokyo:

[Voor 23% gewijzigd door Woembah op 28-01-2017 19:09]

Check out my photography on Instagram

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-06 16:18
Tijdje terug tijdens carnaval. Ik heb er niets mee, met dat hele gebeuren. Ik vond onderstaande foto wel mooi vanwege de niet-blije gezichten en ietwat dikkige optochtlopers.

Carnaval3 by Emil Kroezen, on Flickr

[Voor 2% gewijzigd door Universal Creations op 19-03-2017 21:25. Reden: Kleiner plaatje gekozen]

• cedras
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:08
Als ik er zo bij zo lopen, dan zou ik mij ook ietwat ongemakkelijk voelen. Het spreekt dus boekdelen het gevoel van die kerels.

Ik was in Ieper dit weekend. Bij de dagelijkse herdenking van WW1, de Last Post, bij de Menenpoort stond deze Amerikaanse dame vooraan.

De foto is geschoten met de sony a5100 en de 55-210 op 210.

Last Post, Menenpoort Ieper. by Cedras Liggiegoet, on Flickr

• Crowdpleaser

• PdeBie
Leuke platen @Crowdpleaser

bij foto 1 ben ik echt aan het kijken geweest wat er op elk balkonnetje stond. De oma viel mij pas op het laatst op :+

Foto twee vind ik ook sterk. Misschien iets te heftige korrel, maar dat is een smaak dingetje.
Heb je ook nog een variant waarbij je dichter op de persoon staat?

• Crowdpleaser
PdeBie schreef op donderdag 13 april 2017 @ 09:57:
Leuke platen @Crowdpleaser

bij foto 1 ben ik echt aan het kijken geweest wat er op elk balkonnetje stond. De oma viel mij pas op het laatst op :+

Foto twee vind ik ook sterk. Misschien iets te heftige korrel, maar dat is een smaak dingetje.
Heb je ook nog een variant waarbij je dichter op de persoon staat?
Helaas niet, is vanuit een rijdende auto geschoten

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Don Quijote

El Magnifico

@Crowdpleaser De eerste doet me persoonlijk niet zo veel, maar de tweede vind ik ontzettend goed gelukt. Ontzettend sfeervol. Zou ik thuis zo aan de muur hangen.

• Crowdpleaser
DivWhis schreef op donderdag 13 april 2017 @ 17:10:
@Crowdpleaser De eerste doet me persoonlijk niet zo veel, maar de tweede vind ik ontzettend goed gelukt. Ontzettend sfeervol. Zou ik thuis zo aan de muur hangen.

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-06 03:13
@Crowdpleaser: Foto 2 vind ik zeer geslaag. Beetje een dystopisch gevoel geeft 't, een man helemaal alleen langs de weg.

Looking back... by Sander, on Flickr

• Dennis_k
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-06 18:46
Soms wil het lot een handje helpen...

A hand by Dennis Koehoorn, on Flickr

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GetaGrip
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-06 10:54

GetaGrip

Nee... echt? - Ga weg!

Na drie jaar geleden mijn Fuji X100 verkocht te hebben is het bloed toch weer gaan kruipen waar het niet gaan kan..... en heb ik een X100F een tweetal weken geleden kunnen bemachtigen.

Toch raar dat die X100 serie telkens weer een glimlach op mijn gezicht tovert.... Fuji magic. :+

GetaGrip is net een mens.......

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:36

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Crowdpleaser Mooie platen. Vind ze allebei goed maar de 2e is de mooiste alleen leidt die lantaarnpaal wel wat af...

@Sakete Erg bekend plekje. Deze heb ik al vaak voorbij zien komen op fotofora. Ik zou hem ook geschoten hebben hoor, als ik er toch was. Maar je loopt wel het risico dat het een seen-that-done-that foto wordt. Gelukkig voegen de omkijkende dames in dit geval iets extra's toe aan deze plaat.

@Dennis_k Dat handje is inderdaad wel leuke touch maar voor mij niet genoeg om er een leuke foto van te maken. Ik mis toch een onderwerp.

@GetaGrip Mooie foto van deze jonge dame. Zelf zou ik wel wat minder negative space gebruiken. Negative space is vooral mooi als je de schaal of eenzaamheid van een subject wilt laten zien. Maar iedereen kan wel inschatten hoe groot je dochter (gokje?) ongeveer is en eenzaam is ze hopelijk ook niet ;-) Dus gewoon lekker vol in beeld (in portrait)

Zelf gister ook weer even rondje (door inschattingsfout veel te groot rondje uiteindelijk...) wezen lopen bij Petten / Hondsbosche Duinen. Perfect weer met heerlijke wolkenlucht dus leuke platen kunnen schieten. Vond onderstaande wel goed gelukt. Mooi plekje gevonden en binnen de kortste keren liepen er genoeg interessante mensen langs. Toch weer op zwart-wit uitgekomen. Hoewel de kleurenversie best OK is, vind ik kleur te veel afleiden van de lijnen en patronen.

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Alwayshappyz
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-06 16:05
@GetaGrip Ik vind de foto heel mooi gelukt. Was voor mij wel wat mooier geweest als ze de camera in had gekeken, maar dat is iets persoonlijks.

@sys64738 Heb hem net op Flickr zelf ook even geliked, ik vind het effect echt prachtig. Goede keuze om een zwart-wit foto te gebruiken denk ik. De lucht is helemaal mooi gelukt.

Ik wil zelf ook een foto uploaden, maar ik heb geen idee hoe jullie het doen dat het plaatje doorverwijst naar flickr en niet te groot hier op tweakers verschijnt. [img] tags werken niet en [/url] net zo min. En met foto album dan is de thumbnail veel te klein, of juist veel te groot.

[Voor 30% gewijzigd door Alwayshappyz op 07-05-2017 13:35]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Alwayshappyz Ja dat doe je inderdaad met URL en IMG. Die van mij hierboven ziet er zo uit:

(url=https://www.flickr.com/photos/gijsbertpeijs/34106235970/)(img=640,480]https://farm5.staticflickr.com/4162/34106235970_60b1141a22_z_d.jp)(/img)(/url)

Waarbij je de haakjes weer even moet vervangen door [ ] . Die URL is de url van je photo op Flickr (in principe alleen je naam/ID. En die img link is de download link van de medium versie op Flickr. Ga naar je foto, kies voor download en in plaats van op de Medium link te klikken, doe je rechts klik en copy URL. Klaar is kees.

Ben benieuwd naar je foto.

Oh, en thanks voor je complimenten ;-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Alwayshappyz
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-06 16:05
sys64738 schreef op zondag 7 mei 2017 @ 14:27:
@Alwayshappyz Ja dat doe je inderdaad met URL en IMG. Die van mij hierboven ziet er zo uit:

(url=https://www.flickr.com/photos/gijsbertpeijs/34106235970/)(img=427,640]https://farm5.staticflickr.com/4162/34106235970_60b1141a22_z_d.jp)(/img)(/url)

Waarbij je de haakjes weer even moet vervangen door [ ] . Die URL is de url van je photo op Flickr (in principe alleen je naam/ID. En die img link is de download link van de medium versie op Flickr. Ga naar je foto, kies voor download en in plaats van op de Medium link te klikken, doe je rechts klik en copy URL. Klaar is kees.

Ben benieuwd naar je foto.

Oh, en thanks voor je complimenten ;-)
Thanks!

Gemaakt bij een rondje in Delft. Zag een steegje en ik zag in gedachten dat het best een mooie zwart/wit foto zou kunnen zijn. Bewerkt en ik ben best tevreden.

[Voor 8% gewijzigd door Alwayshappyz op 07-05-2017 14:47]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:24

Grozno

acts without consequence!

Perspectief even rechttrekken, de takken wegpoetsen en je hebt een topper! :)

Advocatus ineptias | Free Speech Online

• OttiglioM
Eigenlijk was ik op zoek naar een topic analoog. En dan bedoel ik de tijd dat de moderne trial and error fotografie nog niet was uitgevonden. Je moest toen nog nadenken voor je op de knop drukte en je kon het resultaat meestal pas na een paar dagen bekijken. Onmiddellijke feedback was er nog niet bij....

Dit roadside portretje van een Javaanse Jongen is van maart 1997. Wie met of zonder loep op zoek gaat naar artefacten zal die zeker vinden. Voor midden op de dag onder de tropenhemel genomen is het best wel een aardig plaatje geworden. In ieder geval heeft o.a. dit soort foto's me op het idee gebracht dat foto's met mensen meestal leuker zijn dan zonder. Fuji 400.

[Voor 0% gewijzigd door OttiglioM op 29-08-2017 21:41. Reden: spelfout]

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Street is helaas niet zo populair hier. Maar weer eens een poging doen we leven in de brouwerij te krijgen :*)

@Alwayshappyz Ik vind hem iets te vel/licht. En hoewel het een leuk steegje is zo met al die fietsen had een (of meerdere) personen in de foto alles iets interessanter gemaakt.

@OttiglioM Mooie plaat. Die uitdrukking en die sigaret erbij. Mooi gevangen. En uh, ik denk nog steeds goed na hoor voordat ik op de knop druk. Dat je meteen kan kijken of het ook geworden is zoals je bedoelde, is alleen maar erg handig.... Met spray-en-pray fotografie krijg je zelden/nooit echt mooie platen.

Zal zelf uiteraard ook even foto posten. Ook weer genomen in mijn weekendje Keulen (misschien eens kijken of ik er een serie uit kan maken....). Museum Ludwig is sowieso de moeite waard vanwege de kunst maar het gebouw en de mensen maken het helemaal af.

• StatQ
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-05 20:13
Afscheid nemen.
Antwerpen, genomen met nikon Coolpix A, 28mm equivalent.

[Voor 63% gewijzigd door StatQ op 20-10-2017 14:44. Reden: blijkbaar ben ik te dom om een foto te posten]

• OttiglioM
@sys32768 Fraai stukje architectuur met levende ornamenten :)

@StatQ Mooi straatmoment met prachtige emotie. Wat de uitsnede betreft begrijp ik niet dat je afscheidnemer gehalveerd hebt en de koffer heel hebt gelaten. Misschien kan je dat nog eens toelichten. Ik denk dat ik de camera in dit geval iets naar links gedraaid zou hebben. Mogelijk zie ik de clou over het hoofd :)

• StatQ
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-05 20:13
@StatQ Mooi straatmoment met prachtige emotie. Wat de uitsnede betreft begrijp ik niet dat je afscheidnemer gehalveerd hebt en de koffer heel hebt gelaten. Misschien kan je dat nog eens toelichten. Ik denk dat ik de camera in dit geval iets naar links gedraaid zou hebben. Mogelijk zie ik de clou over het hoofd :)
De uitsnede is inderdaad verre van perfect perfect. :) Foto is genomen met de camera op de heup en al wandelend afgedrukt, focus op manueel. Dit op ongeveer 1,5m voor het onderwerp.Ik ben ook nog niet lang bezig met straatfotografie. Momenteel is het dus zeker candid. En een situatie waar mensen aan het wenen zijn is sowieso al moeilijk om er dan nog eens een tweede maal voorbij te wandelen. Ik ben nog geen Bruce Gilden.

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:28
Dit verzameltopic even uit de klei trekken.

@OttiglioM Op zich hoeven artefacten me niet te storen, maar wat er in zijn gezicht gebeurt vind ik wel storend. Verder leuke plaat en voor de fotografie is het rookverbod wel weer jammer.

@sys64738 Heerlijke plaat, mooi lijnenspel en goede compositie!

@StatQ Ik vind deze uitsnede eigenlijk niet zo storend. Hierdoor lijk het afscheid onafwendbaar en is hij al vertrokken. Mooi om de emotie te zien en de foto vertelt een goed verhaal.

Vorige week was ik twee dagen in Marseille en daar mijn A7ii met Samyang 35mm f/2.8 meegenomen. De Samyang met opzet voor dit soort tripjes aangeschaft ivm de redelijke compactheid. In de metro onderstaande foto geschoten. Door al het schudden van de metro wel de ISO op 5000 moeten zetten om tot een redelijke sluitertijd te komen.

Zelfs na twee weken ben ik nog steeds tevreden met deze foto. Haar gezicht is uitgelicht, de diepte door de plafondlampen het contrast tussen de dame en de omgeving. vind ik erg geslaagd. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Girl_in_Subway_Marseille by Roger Wilco, on Flickr

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@MRIdev En terecht dat je tevreden bent met deze plaat. Hij is zeer fraai. Mooi "model" dat ook nog eens prima belicht is. En dan al dat oranje met vooral die lijn dwars door de foto. Prima. En dan vertelt de foto ook nog een mooi verhaal. Toerist die kijkt of ze er bij de volgende stop al uit moet.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:18
Net even een heel klein rondje met mijn nieuwe camera door het park gelopen (Noorderplantsoen, Groningen). Vond deze foto zelf het meest geslaagd, gewoon lekker herfstig, zonnig en typisch Groningen.

• OttiglioM
@MRIdev In veel Aziatische landen is roken de standaard optie voor volwassen mannen. Het lijkt er op dat alleen vrouwen en mietjes de niet-rokers vormen. Het viel niet mee onder de felle tropenzon en onder de rand van de hoed nog wat detail in het gezicht te krijgen. De grimas is authentiek. Hoe gaaf de huid van origine geweest is weet ik niet (meer). De opname en het negatief zijn onmiddels al zo'n 20 jaar oud.

Prachtig opname uit de metro. Technisch een zeer goed beheersing van het, naar ik aanneem, toch spaarzame licht. In het bijzonder omdat het toch een gelegenheidsopname betreft. (Toch maar eens gaan sparen om mijn A77 in te ruilen...) Fraai de convergerende lijnen naar een punt tussen beide personen in. Je mede passagiere doet het erg goed in dit beeld. Een onvervalst "lezende" expressie en een overtuigende kijklijn naar de rechterbovenhoek. Waarmee het relatieve overschot aan ruimte boven een functionele eenheid met de rest van het beeld gaat worden. Kortom een ijzersterke compositie.

@StatQ De koffer is nu in je beeld een onderwerp op zich en zou eigenlijk niet meer dan een ondersteunend ornament moeten zijn. Je kan overwegen de koffer ook te halveren. Dat brengt hem in balans met de halve man. Boven kan er bovenin ook best nog wel wat af. Al met al wordt het dan een lekker compact plaatje die de kijker zonder overbodige afleiding laat deelnemen aan het afscheidsverdriet.

@Hielko Fraai herfstig stadslandschapje in tegenlicht. De fietsers brengen een levendige rust in. Goede plaatsing van de straat in de linker onderhoek.

Hieronder een echt snapshotje uit Milaan. Wel mooi gevuld vind ik.

• MRIdev
@Hielko Mooi licht, dus een goede keuze van het tijdstip. Aan je foto is nog wel het een en ander te verbeteren. Ik denk dat het de foto goed had gedaan als er bijvoorbeeld een fietser ook naar je toe was komen fietsen. Wat je zou kunnen proberen om de foto wat interessanter te maken is een deel aan de rechter- en bovenkant afsnijden. Daarmee haal je ook een deel van de lucht af, deze is overbelicht en trekt best veel aandacht. Het stopverbodbord aan de rechterkant komt heel raar over met de zwarte randen tussen de overgangen van de kleuren.
De nabewerking vind ik niet zo mooi. Zo is bijvoorbeeld weinig te geen detail meer te zien in de door de zon verlichte bladeren.

@OttiglioM Bedankt voor de complimenten. :)

Leuk snapshot! Zijn het zussen of vriendinnen? …….Mooi contrast in kleding.

• Hielko
@MRIdev Thanks voor het commentaar, beetje croppen maakt de foto inderdaad aantrekkelijker. Komt de focus wat meer op de staat te liggen waar de actie te vinden is :). Qua nabewerking heb ik trouwens weinig gedaan, alleen de highlights helemaal omhoog omdat de straat anders ook overbelicht was en de shadows wat omhoog omdat anders dingen in de schaduw juist heel erg donker waren (denk dat je daar niet aan ontkom als je zo tegen de zon inschiet, maar dat heeft weinig met de bladeren gedaan iig). Daarnaast de kleuren klein beetje warmer gemaakt.

Wat betreft het stopbord aan de linkerkant, volgens mij zit er geen zwarte rand tussen de overgang van kleuren, maar die valt inderdaad erg op. Weet niet hoe het licht dat bord bereikt, maar die lijkt een stuk meer in de zon te zitten dan de andere borden op de foto. Dat kan iig makkelijk beetje aangepast worden in Photoshop. Wat betreft de bladeren, misschien een kwestie dat ik het plaatje niet op super hoge resolutie online heb gezet? Of misschien dat ie standard sharpening voor online doet als ik exporteer. Als ik inzoom hier kan ik de nerven nog ziet in sommige bladeren :)

• MRIdev
@Hielko Stopbord aan de rechterkant bedoel jij denk ik en ik moet het over witte strepen hebben ;). Als ik jou was zou nieuwsgierig zijn en proberen te achterhalen waar het vandaan komt, want het is wel gek aangezien de zon aan de andere kant staat. Is het de bewerking, exportereninstellingen,...

• Hielko
MRIdev schreef op woensdag 14 november 2018 @ 09:08:
@Hielko Stopbord aan de rechterkant bedoel jij denk ik en ik moet het over witte strepen hebben ;). Als ik jou was zou nieuwsgierig zijn en proberen te achterhalen waar het vandaan komt, want het is wel gek aangezien de zon aan de andere kant staat. Is het de bewerking, exportereninstellingen,...
Ah, dat bedoel je. Die witte randen; dat is gewoon hoe het bord eruit ziet. Geen idee waarom ze hier een wat ander bord geplaatst hebben dan de overige borden, is iig niet iets wat ontstaan is in de nabewerking of export. In de volle resolutie raw is het super duidelijk gewoon zoals het is. De 300% crop ter illustratie :D

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:44
Hielko schreef op woensdag 14 november 2018 @ 10:21:
[...]

Geen idee waarom ze hier een wat ander bord geplaatst hebben dan de overige borden, is iig niet iets wat ontstaan is in de nabewerking of export.
[Afbeelding]
Offtopic: Sinds 2012 zijn nieuwe verkeersborden voorzien van witte randen tussen de kleurovergangen. Dit zodat kleurenblinden deze borden beter kunnen zien. Heel veel borden in Nederland zijn ouder en hebben dat nog niet.

• Hielko
Om een klein beetje leven weer in dit topic te blazen, een paar foto's van twee dagen geleden, gemaakt in Antigua, Guatemala. Erg veel kleuren op straat, soort van makkelijk om leuke foto's te maken. Heb een hele lading plaatjes geschoten, maar denk dat ik het meest enthousiast ben over het drietal hieronder.

• MRIdev
@Hielko Drie erg geslaagde platen met mooie kleuren en verhalen. Bij de derde moest ik even goed kijken, maar het oogcontact tussen de twee dames en de telefoon maken het helemaal goed.

Hieronder een foto van mij die ik tijdens onze zomervakantie heb geschoten. Tijdens een boottocht kwamen we lang Fort Boyard. Natuurlijk zelf ook een foto van gemaakt, maar ik kont het toch niet laten om ook een stapje terug te doen. Het licht is helaas wel erg hard.

Fort_Boyard_street by Roger Wilco, on Flickr

• OttiglioM
Hielko schreef op maandag 10 december 2018 @ 15:09:
Om een klein beetje leven weer in dit topic te blazen, een paar foto's van twee dagen geleden, gemaakt in Antigua, Guatemala. Erg veel kleuren op straat, soort van makkelijk om leuke foto's te maken. Heb een hele lading plaatjes geschoten, maar denk dat ik het meest enthousiast ben over het drietal hieronder.
Inderdaad. Straat is niet echt populair. Jammer. Mensen maken je foto. En dat zeg ik, iemand die zich "far from the madding crowd" heeft teruggetrokken op het platteland en blij is dat hij de hele week met rust is gelaten :)

Probeer toch die amateuristisch aandoende rode balken te vermijden. Zelfs een IT leek van 63 weet hoe dat moet ;)

#1 Oogcontact is altijd een ruim pluspunt. Meestal wordt een fooitje op prijs gesteld bij zoveel medewerking :)

#2 Prachtige moeder/kind scene. De handel rechts zou er af kunnen en maakt de beleving van moeder kind relatie nog sterker. Verder weet ik niet of je uitklapbaar schermpje op je camera hebt maar hoe lager je standpunt, hoe meer je "de straat" gaat beleven. En passant krijg je ook meer moeder expressie op je foto.

#3 Een vierkantje met mens vullen is een prachtig uitgangspunt. Prachtige interactie heb je vastgelegd. Mijn enige "probleem" met deze foto is de "vlees noch vis" positie van de onderlijven. Ik zou kiezen voor afsnijden tot iets onder de arm.

Mooi werk hoor!

@MRIdev

Best wel een aardig plaatje. Moet wel even wat groter worden bekeken. Massatoerisme en stereotype kopieergedrag veroveren de wereld. Brengt wel even een vieze oude man gevoel in mij naar boven want ik blijf maar naar bepaalde benen kijken :)

[Voor 8% gewijzigd door OttiglioM op 03-02-2019 13:28]

• MRIdev
@OttiglioM Ik twijfelde nog of ik die gele broek een wat minder opvallende kleur moest geven.

• Hielko
@OttiglioM Thanks voor het commentaar.

Bij #1 hadden we een paar aardbeienmilkshakes besteld, dat hielp denk ik :)

Qua standpunt van de camera bij #2 heb je helemaal gelijk, heb een uitklapbaar schermpje, en weet niet zeker, maar denk ook niet dat ik deze foto op mijn ooghoogte heb genomen, maar als mensen nog niet eens 1.50 lang zijn oid en jij een heel stuk langer wordt het soms wel wat lastiger als je niet erg je best doet :)

Ik zal bij #3 eens spelen met de crop en/of aspectratio, kijken wat er verder mogelijk is. Ben het ansich wel met je eens.

offtopic:
PS. Ik weet ook wel hoe ik keurig kleinere plaatjes kan uploaden, maar is toch ook niet meer echt van deze tijd om dingen met 800px breed online te zetten als iedereen high dpi schermen gebruikt.

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-06 21:43

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Gisteren voor het eerst met de camera/lightroom aan de slag gegaan. uiteraard nog heel veel te leren en te oefenen maar vond deze (zolang ik hem niet met jullie foto's vergelijk ;-) ) Best geslaagd. tevens een kleine kick om dit topic omhoog te krijgen hehe...

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

• Hielko
@Nutterd Het is je goed gelukt om het gebouw er in de avond op te krijgen qua belichting, maar als totale fotografieleek vind ik de foto verder wat rommelig. Links heb je bijv. takken van een boom in beeld terwijl er rechts ook een boom in de weg staat. Wellicht een paar stappen dichterbij zetten? Qua compositie is simpelweg het object wat je wilt fotograferen in het midden van de foto plaatsen ook niet echt het spannendst.

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

@Nutterd prachtig shot! Hoe heb je die verlichting zo mooi op de foto gekregen? Groot diafragma... en verder? Complimenten.

An  a day keeps the doctor away.

• Nutterd

Nutterd

@iApp Nou de kleuren waren veel te donker...2 uur lightroom met youtube er langs heeft er iig IETS van gemaakt.

@Hielko als ik een stap naar voren deed kreeg ik het gebouw er niet helemaal op helaas! Ik vond hem ook rommelig maar hoop dat als ik iets meer ervaring heb ik dingen er mooier op krijg!

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

@Nutterd áha op die manier. Ik snap het. Je kan ook drie foto's maken als je een statief mee hebt. Eentje met -2.0EV, 0EV en +2.0EV. Daar kan je vervolgens een HDR foto mee maken in Lightroom Classic. Scheelt wat werk denk ik.
--
Het kan zijn dat ik dit subjectief zie doordat ik een Apple-fan ben, maar ik smolt toen ik die foto's van de eerste Apple Store in Amsterdam voorbij zag komen. En dan vooral om deze twee plaatjes.

Die belichting, perfect! Jullie een idee hoe je het interieur van buiten zo op de foto krijgt? Bij de eerste foto lijkt de lichtinval uit alle hoeken te komen (lijkt een beetje op de truc die deze jongen heeft uitgevoerd). Bij de tweede foto is het interieur uitstekend van buitenaf uitstekend belicht.

[Voor 24% gewijzigd door iApp op 09-02-2019 15:47]

An  a day keeps the doctor away.

• Nutterd

Nutterd

@iApp ik heb (nog) geen statief...

Die foto’s zijn wel heel strak van die apple store 👌

• Hahn
iApp schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 15:43:
@Nutterd áha op die manier. Ik snap het. Je kan ook drie foto's maken als je een statief mee hebt. Eentje met -2.0EV, 0EV en +2.0EV. Daar kan je vervolgens een HDR foto mee maken in Lightroom Classic. Scheelt wat werk denk ik.
--
Het kan zijn dat ik dit subjectief zie doordat ik een Apple-fan ben, maar ik smolt toen ik die foto's van de eerste Apple Store in Amsterdam voorbij zag komen. En dan vooral om deze twee plaatjes.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Die belichting, perfect! Jullie een idee hoe je het interieur van buiten zo op de foto krijgt? Bij de eerste foto lijkt de lichtinval uit alle hoeken te komen (lijkt een beetje op de truc die deze jongen heeft uitgevoerd). Bij de tweede foto is het interieur uitstekend van buitenaf uitstekend belicht.
Beide foto's zullen hoogstwaarschijnlijk samengesteld zijn uit meerdere foto's. Zeker voor grote namen zoals Apple is het niet ondenkbaar dat zo'n foto is opgebouwd uit 10+ foto's met allemaal verschillende belichtingen (belichting als in zowel camera-instellingen als verschillende locaties van flitsen/lampen).

• Konstantine
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-06 21:42
Nutterd schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 11:49:
Gisteren voor het eerst met de camera/lightroom aan de slag gegaan. uiteraard nog heel veel te leren en te oefenen maar vond deze (zolang ik hem niet met jullie foto's vergelijk ;-) ) Best geslaagd. tevens een kleine kick om dit topic omhoog te krijgen hehe...

[Afbeelding]
Hoewel je foto wel op straat is genomen, is het eerder architectuur wat mij betreft. Wellicht als er mensen hadden gelopen of auto's hadden gereden dat ik het als straatfotografie had geclassificeerd. Dit neemt niet weg dat ik het een mooie foto vind. Wat kleine dingen kunnen beter: er staan wat afleidende dingen in beeld, zoals de eerder genoemde boom, en veel elementen voegen niet veel toe, zoals de winkels aan het rechter deel van de foto.

Deze foto hieronder heb ik vanavond in Montezuma, Costa Rica genomen. Ik was er zo enthousiast over dat ik hem met m'n tablet ietwat heb bewerkt en meteen wilde delen. Wat mij betreft pakt hij enerzijds goed de surfsfeer die hier hangt en anderzijds vind ik dat deze twee mooie mensen er sprekend op staan. Ik ben benieuwd wat jullie vinden.

Waiting for the bus in Montezuma

Je ne sais pas ce que cela signifie, mais ça va être intelligent sur Français. - Jean-Paul Sartre

• Nutterd

Nutterd

Konstantine schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 04:57:
[...]

Hoewel je foto wel op straat is genomen, is het eerder architectuur wat mij betreft. Wellicht als er mensen hadden gelopen of auto's hadden gereden dat ik het als straatfotografie had geclassificeerd. Dit neemt niet weg dat ik het een mooie foto vind. Wat kleine dingen kunnen beter: er staan wat afleidende dingen in beeld, zoals de eerder genoemde boom, en veel elementen voegen niet veel toe, zoals de winkels aan het rechter deel van de foto.

Deze foto hieronder heb ik vanavond in Montezuma, Costa Rica genomen. Ik was er zo enthousiast over dat ik hem met m'n tablet ietwat heb bewerkt en meteen wilde delen. Wat mij betreft pakt hij enerzijds goed de surfsfeer die hier hangt en anderzijds vind ik dat deze twee mooie mensen er sprekend op staan. Ik ben benieuwd wat jullie vinden.

Waiting for the bus in Montezuma
Bedankt!

Vind jou foto persoonlijk mooi en geeft een leuke sfeer weer.

• Hielko
Ik vind de foto qua sfeer wel geslaagd, maar vind wel dat de gezichtsuitdrukking van de vrouw wat afbreuk doet aan de plaat. Daarnaast vind ik wel dat er heel erg veel ruis aanwezig is.

• OttiglioM
@Konstantine Tja, wat is straatfoto en wat is het niet. De meningen daaromtrent lopen sterk uiteen. Naar mijn idee moet het een enigszins spontane gebeurtenis in de openbare ruimte zijn en moet tenminste één mens een rol in spelen in die gebeurtenis.

Jouw Montezuma foto voldoet daar ruim aan :) Je hebt het over bewerking. Bedoel je daarmee de kleurtoon, de ruis en de korrel mee? Het lijkt mij meer dan ietwat bewerking. Wat betreft surfsfeertjes heb ik geen referentiekader maar ik zie het als een moderne variant van wat we vroeger een "Hippiesfeertje" genoemd zouden hebben.

Krachtige lichaamstaal en gezichten die meer op wanhoop dan op hoop staan. Het oogcontact met één van de deelnemers van de scene bevordert betrokkenheid met de kijker. Dat is altijd een pluspunt voor je foto. Dat de vrouw een tikje "verbaast" kijkt is zo goed als onvermijdbaar is dit soort fotografie. Verder is de ambiance van afbladderende verf en een stervende plant een mooi understatement voor de ietwat desolate positie waar deze twee in terecht gekomen lijken. Ik begrijp je enthousiasme volkomen.

Laat ik ook nog eens een poging doen. Geen uitgesproken gebeurtenis. Een gevangen "beweging", mooie (pastel)kleurtjes, strijkende lichtval en de maximum scherpte op de juiste plek deden mij een beetje enthousiast maken over deze plaat.

maart 2006 - op de grens van Nepal en India.

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 31-05 22:39
OttiglioM schreef op zondag 3 februari 2019 @ 13:20:
[...]

@MRIdev

Best wel een aardig plaatje. Moet wel even wat groter worden bekeken. Massatoerisme en stereotype kopieergedrag veroveren de wereld. Brengt wel even een vieze oude man gevoel in mij naar boven want ik blijf maar naar bepaalde benen kijken :)
Ja maar die korte ruitjesbroek valt ook wel op hoor. :+

www.mariovisser.com

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-06 22:33
Nutterd schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 11:49:

[Afbeelding]
Ziet er uit als Venlo ;)

Ik vind de foto wat te druk, maybe wat croppen in staand formaat zodat wat meer het gebouw prominenter in beeld komt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MRIdev
Hatseflats, schop naar boven:

67Frankrijk2018_2018 by Roger Wilco, on Flickr

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:01
Deze foto heb ik ergens in 2018 in kleur geschoten en was er nooit echt tevreden over. Onlangs ergens gelezen hoe met name grainy foto's kunnen profiteren van zwart/wit, dus heb dat nog eens geprobeerd. Na het verwijderen van wat storende elementen, denk ik dat er een vrij tijdloze foto uit is gekomen. Is het "fingerlicking good"? Nee, maar ik denk wel leuk genoeg om te delen. Plus er wordt maar weinig gepost de laatste tijd, zeker in dit topic. Misschien verlaagd dit de drempel wat :+

Het is geen straatfoto, maar wel een snapshot, dus dit topic leek mij het meest geschikt.

Geschoten met een fuji x-t20 en xc50-230
@180mm, f/6.4, 1/80e, iso6400

[Voor 13% gewijzigd door LA-384 op 24-05-2021 12:30]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MRIdev
@LA-384 De kleuren versie ik niet natuurlijk niet, maar deze vind ik zo erl aardig geslaagd. Verbeterpunt in mijn ogen is dat de vissers zelf wegvallen tegen de achtergrond.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:01
MRIdev schreef op maandag 24 mei 2021 @ 10:55:
Verbeterpunt in mijn ogen is dat de vissers zelf wegvallen tegen de achtergrond.
Ik zie niet heel goed wat je bedoeld, op mijn beeldscherm lijkt het contrast groot genoeg om een onderscheid te maken. Het is wel zo dat door de korrel en niet perfecte scherptiediepte er geen ragscherpe scheiding is, maar ik weet niet of ik dat kan verbeteren. Ik heb eigenlijk zelfs de aanwezige korrel nog iets benadrukt om het wat meer sfeer te geven.

De kleuren versie staat hier. Nu door de zwart/wit bewerking valt die ook minder tegen moet ik zeggen, maar ik vind daar de korrel wel storender. Misschien als ik de kleuren nog wat fletser maak, dat dit minder storend wordt. De korrel echt noemenswaardig verlagen lukt mij zo niet, zonder de foto wazig te maken. Zal vooral door de limieten van de hardware komen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:29

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

LA-384 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 12:46:
[...]

Ik zie niet heel goed wat je bedoeld, op mijn beeldscherm lijkt het contrast groot genoeg om een onderscheid te maken. Het is wel zo dat door de korrel en niet perfecte scherptiediepte er geen ragscherpe scheiding is, maar ik weet niet of ik dat kan verbeteren. Ik heb eigenlijk zelfs de aanwezige korrel nog iets benadrukt om het wat meer sfeer te geven.

De kleuren versie staat hier. Nu door de zwart/wit bewerking valt die ook minder tegen moet ik zeggen, maar ik vind daar de korrel wel storender. Misschien als ik de kleuren nog wat fletser maak, dat dit minder storend wordt. De korrel echt noemenswaardig verlagen lukt mij zo niet, zonder de foto wazig te maken. Zal vooral door de limieten van de hardware komen.
Same here, genoeg contrast om ze te onderscheiden :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Pagina: 1 ... 8 9 10 Laatste

Let op:
~[html]Regels:
- Wees vriendelijk en geef een duidelijke motivatie waarom je iets vindt
- 1 of 2 foto's per keer, geen pure poep, maar iets aan passie voor je werk wordt gewaardeerd
- Geef commentaar op andermans/vrouws foto's

Let op: plaats hier alleen foto's als je tegen kritiek kunt. Verwacht niet dat als je hier een foto plaatst mensen deze alleen maar bewierroken. Mocht je geen kritiek op je foto's wensen, plaats de foto dan niet.~[/html]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee