[OC & INFO] AMD Athlon64/Opteron OC resultaten deel 27 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste
Acties:
  • 3.596 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:40
Ik word er een beetje moedeloos van, allemaal mensen met een x2 3800+ die de 2700Mhz blijken te halen. Ik blijf rond de 2400 mhz hangen :( wel volledig prime95 stable. Maar temps boven de 60C

[ Voor 16% gewijzigd door silencedead op 04-08-2006 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-06 13:17

Format-C

Tracing Rays

silencedead schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 19:42:
Ik word er een beetje moedeloos van, allemaal mensen met een x2 3800+ die de 2700Mhz blijken te halen. Ik blijf rond de 2400 mhz hangen :( wel volledig prime95 stable.
Heb je het al eens geprobeerd met een hele lage geheugendivider zodat je RAM niet tegenwerkt?

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Andere multiplier gebruikt, met een hogere FSB? HTT-frequency wel omlaag gedaan? Voltage van 'auto' af? Klein voltmodje gegeven? Wat voor problemen kom je tegen als je iets hoger gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedead
Heb denk ik alles wel geprobeerd. Ik weet dat mijn geheugen zonder aanpassing van timings perfect draait tot 220 mhz. Heb htt op 3x gezet Geheugen op 266 Mhz en timings nog slechter gezet. MP op 9 9,5 en 10 geprobeerd. Voltage op auto en manueel ingesteld. Krijg hem wel op 2500+ Mhz opgestart, maar pifast kapt er gelijk mee bij 1,45V. Voor 2400 Mhz moet ik al naar 1,45V en lopen de temperaturen al snel richting 60C en van de week met het warme weer zelfs nog iets hoger.

(Stepping ben ik vergeten te noteren voor het monteren was iets met 0606, maar via google kwam ik een 0606 tegen die over de 3ghz draaide)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
4x is genoeg voor de HTT hoor.. En heb je bijvoorbeeld al 221x11 geprobeerd, ipv 220x11, of meteen hoger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedead
Weet wel dat HTT van 4X genoeg is, maar om uit te sluiten dat dit het probleem is heb ik hem op 3X gezet. En MP van 10X is het max van een x2 3800+. En heb allerlei FSB snelheden geprobeerd, heb hem ook al op 2500+ Mhz opgestart met 1,5V dat ging wel, alleen durfde geen prime te runnen met die hoge temperaturen. (1,5V is het max van mijn mobo)

[ Voor 39% gewijzigd door silencedead op 05-08-2006 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 154414

Heb mn 4600+ nu ook binnen, dus maar meteen in de PC gedrukt :)
Volgens mij heb ik wel een goede stepping, namelijk LDBHE 0601 SPFW.
Ik las hier dat veel mensen daar best hoog mee kwamen?

Verder vraag ik me af of die processordrivers nu wel nodig zijn? ik gebruik geen C&Q.

Ik zal dit weekend nog wel bezig zijn met overklokken ervan, houdt jullie op de hoogte.

Edit:

Ik heb nu ff dualprime gedaan op 12 x 210... hiervoor was al wel een voltageverhoging nodig naar 1,4v voor de eerste core, die klapte er anders meteen uit.

Ook appart is dat de temperatuur eerst steeds op de 48 graden lag, daarna de C&Q Processor Driver toch maar geinstalleerd en ik zag de temperatuur gewoon met 10 graden dalen! Dat is heel mooi want nu is ie gewoon nog koeler dan mn 3700SD. C&Q staat gewoon uit.
Wat me ook opvalt is dat mn internal core temp bij deze lager is dan de CPU temp, bij mn single core was de interne temp hoger.

Edit 2:

Zit nu te dualprimen op 12 x 220 = 2640Mhz. Om core1 er niet binnen 5 minuten een error te laten geven moest ik er wel 1.49v op zetten, de temperatuur is dan CPU: 54 graden en Core: 60 graden.
Ik weet niet of die dualcores beter tegen hitte kunnen dan singlecores? (MaxTcase geeft 59 graden aan)

[ Voor 57% gewijzigd door Anoniem: 154414 op 05-08-2006 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
silencedead schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 10:22:
Weet wel dat HTT van 4X genoeg is, maar om uit te sluiten dat dit het probleem is heb ik hem op 3X gezet.
Hij moet rond de duizend hangen, maar hem dus maar weer lekker 4 :)
En MP van 10X is het max van een x2 3800+. En heb allerlei FSB snelheden geprobeerd, heb hem ook al op 2500+ Mhz opgestart met 1,5V dat ging wel, alleen durfde geen prime te runnen met die hoge temperaturen. (1,5V is het max van mijn mobo)
Maarja, op 221x10, ipv 220x10 doet 'ie ook niets? (220 was het max wat je haalde toch?) Probeer eens enorm kleine stapjes.. Of had je dit al gedaan en niet gemeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03-2024
Viss schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 16:14:
Netjes thijs, goed weer wat van je te zien! Tijd voor 2001se met die X19 GT ;)
inderdaad, zodra ik tijd heb (ik hoop nog dit weekend, anders begin volgende week) ga ik 2k1se benchen!
Nog steeds mijn favoriete bench :)

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hij loopt al langer dan een uur op 2460Mhz stabiel :) dat is ongeveer waar ik op gehoopt had, dus goed nieuws. Als ik em op 2700Mhz laat draaien klapt de eerste core er weer zeer snel uit, en lijkt me niet verstandig het voltage nog verder te verhogen...
Minder goed nieuws is dat ik mn oude 3700+ met mn stonede kop heb laten vallen bij het schoonmaken :X en 2 pinnetjes zijn bijna niet meer te repareren... er zit helemaal een kronkel in, ik weet niet of iemand nog tips heeft daarvoor? De pincet die ik heb is te dik en met een bankpasje kun je die kronkels er niet uithalen.

Anders maak ik er een sleutelhanger van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:23
Anoniem: 154414 schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 14:58:
Hij loopt al langer dan een uur op 2460Mhz stabiel :) dat is ongeveer waar ik op gehoopt had, dus goed nieuws. Als ik em op 2700Mhz laat draaien klapt de eerste core er weer zeer snel uit, en lijkt me niet verstandig het voltage nog verder te verhogen...
Minder goed nieuws is dat ik mn oude 3700+ met mn stonede kop heb laten vallen bij het schoonmaken :X en 2 pinnetjes zijn bijna niet meer te repareren... er zit helemaal een kronkel in, ik weet niet of iemand nog tips heeft daarvoor? De pincet die ik heb is te dik en met een bankpasje kun je die kronkels er niet uithalen.

Zijn vast wel manieren om hem te maken,... anders neem ik hem graag van je over :*).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 171130

ik heb mijn x2 4400+ naar 2.44 ghz geklokt met een stressed temp van 48graden. maar als ik em hoger wil klokken crashed ie gewoon moet ik die vcore(staat op 1.35) omhoog gooien?
en alles wat ik in mijn bios klok werkt niet want dan crashed mijn bios meteen en moet ik het bios resetten.( MSI k8n neo2-fx mobo) help pls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Anoniem: 154414 schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 14:58:

Zijn er pinnetjes verbogen? Electro-schroevendraaiers/micro-schroevendraaiers, epileertangen, en al dat soort meuk doet wonderen _O_

Maar serieus? Je gaat toch niet van een €200,- chip een sleutelhanger maken, terwijl je voor €1,- bij het Kruidvat een epileertang/nagelvijl kan kopen :?
Anoniem: 171130 schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 15:57:
ik heb mijn x2 4400+ naar 2.44 ghz geklokt met een stressed temp van 48graden. maar als ik em hoger wil klokken crashed ie gewoon moet ik die vcore(staat op 1.35) omhoog gooien?
en alles wat ik in mijn bios klok werkt niet want dan crashed mijn bios meteen en moet ik het bios resetten.( MSI k8n neo2-fx mobo) help pls.
Tja, overklokken is niet alleen maar simpel je FSB omhoog gooien, en naar je temps kijken... Ik zou zeggen, lees je eens een beetje in, hier in de faq's staat genoeg, maar ook Google weet veel.

[ Voor 23% gewijzigd door TheZeroorez op 05-08-2006 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb em al gemold... heb nog ff rondgekeken maar zoals mijn pinnen verbogen waren was niet meer te repareren. Nu haal ik ff de IHS eraf en dan maak ik er een mooie hanger van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176663

Anoniem: 154414 schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 16:55:
Ik heb em al gemold... heb nog ff rondgekeken maar zoals mijn pinnen verbogen waren was niet meer te repareren. Nu haal ik ff de IHS eraf en dan maak ik er een mooie hanger van :)
zonde :(

maar ik ben wel erg beniewd naar wat jij met je 4600+ kan. Ik heb namelijk me 4400 verkocht omdat deze niet verder wou als 2.4Ghz en ik had em gekocht in de hoop toch op ze minst 2.6Ghz te halen. Nu ben ik van plan een 4600+ te gaan halen einde van maand ( als we weer geld hebben, ja ik ben soms niet zo slim! ) maar ik kan geen overclock reviews vinden over de 4600+, alleen over de 4200+. Nu geeft dit wel een indicatie, maar toch niet helemaal aangezien een 4600+ een hogere multiplier heeft. Het lijk mij dat dit ding toch wel theoretisch gezien makkelijk 2.8Ghz zou moeten kunnen halen met een redelijke temperatuur.
Ben benieuwd wat jij eruit perst, zou nogal is bepalend voor mijn keuze kunnen zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik denk dat ik wel redelijk richting de max zit ondertussen, aangezien de temperatuur al op de grens ligt. Verder ben ik er wel tevreden mee, 2640Mhz (nog steeds primestable) is al sneller dan mn oude 3700+ liep en dan ook nog eens dualcore. Dat was ook de bedoeling, dat ie minstens evensnel was als de SD.
En wat jij zegt dat ze theoretisch de 2800Mhz moeten halen zou ik maar niet vanuit gaan, natuurlijk zijn er CPU's bij die dat halen maar aangezien elke processor anders is kun je dat nooit voorspellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

@turboO : Al s gekeken naar een Opteron? Als je zo graag hoge clocks wil moet je daar zeker maar s naar kijken. :)

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mijn snelheid nu:

Afbeeldingslocatie: http://img474.imageshack.us/img474/5720/46001en7.th.jpg

Lijkt me toch in orde? Laat em nog wel ff draaien maar heb zo'n gevoel dat het wel goed zit :)
Verder vraag ik me af wat een normale temp is voor een oc'de X2? 54 graden max @ dualprime lijkt me toch wel te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sp33dFr34k schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 17:46:
@turboO : Al s gekeken naar een Opteron? Als je zo graag hoge clocks wil moet je daar zeker maar s naar kijken. :)
nee, wel over nagedacht, maar ik ga toch maar voor een X2, een 4600+ in dit geval. Denk dat ik daarmee de meesta kans maak om 2.6Ghz te halen. eens zien hoeveel geluk ik heb :)
Anoniem: 154414 schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 18:23:
Mijn snelheid nu:

[afbeelding]

Lijkt me toch in orde? Laat em nog wel ff draaien maar heb zo'n gevoel dat het wel goed zit :)
Verder vraag ik me af wat een normale temp is voor een oc'de X2? 54 graden max @ dualprime lijkt me toch wel te doen?
Ik vind het persoonlijk (van uit mijn beginners ogen gezien, vet netjes :D)
lage vcore
en maar 54 graden :D ik zou persoonlijk nog ff verder gaan tot de 60 :) maar dat is misschien mij noobness 8)7

[ Voor 82% gewijzigd door Anoniem: 176663 op 05-08-2006 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasb84267
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-01-2024
Viss schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 16:30:
IHS verwijder je zodat proc warmte beter kwijt kan, 2 cores produceren meer warmte dan 1. Zolang je lucht/phase gebruikt zou ik hem persoonlijk laten zitten, waterkoeling is ander verhaal.
Waarom is waterkoeling en ander verhaal?

X360: klaasb, Barton 2.5 ghz, 1 gig mem, 6800 LE, 13" Low Radiation CRT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Omdat dat niet met een gewoon 'klemmetje' op je CPU zit, maar met schroefjes die je zelf kunt stellen. Ook hebben die zelf een enorm aluminium/koper blok, alleen stroomt hier water door. De IHS is dan dus een stuk waar géén water door stroomt, en eigenlijk gewoon de hitte-afvoer belemmerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hmm erg vaag. Heb net 7 uur dualprime erop zitten zonder errors, dus ik wil een screenie maken. Kijk ik naar de voltages in Speedfan zie ik ineens dat de Vcore tijdens idle gewoon 0.1v hoger ligt dan tijdens stress :?
Komt dit omdat het stressen de lijn doet verzwakken? Of iets anders?
Ik heb wel de C&Q Processor drivers geinstalleerd maar in de bios staat het op disabled. Verder heb ik die AMD optimizer er opgezet om eventuele problemen te voorkomen. Iemand een idee waar het aan ligt?

Hier kun je het goed zien:
Afbeeldingslocatie: http://img466.imageshack.us/img466/741/voltagesvf1.th.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 154414 op 05-08-2006 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Aan Speedfan, als je namelijk naar je CPUz kijkt, zie je dat hij wel gewoon is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutZoR
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-05 08:35

WoutZoR

"Laser"

@ Dynacore

Is het niet een idee om je 3700+ tekoop aan te bieden? wie weet wat de gek ervoor geeft.
Ik heb wel eens op e-Bay cpu's gezien waarvan een aantal pinnen compleet waren afgebroken waar nog redelijk op geboden werd.
Als er nou niemand is die er een redelijk bedrag voor geeft of niet wil hebben kan je er altijd nog een sleutelhanger van maken :Y)

Just my 2 cents...

Gigabyte X570i | Ryzen 3800X | G.Skill 2x16GB 3200CL16 Trident Z RGB | Gigabyte RTX2070 8GB | NZXT H1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TheZeroorez schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 21:40:
Aan Speedfan, als je namelijk naar je CPUz kijkt, zie je dat hij wel gewoon is :)
Jah, nu is hij ook weer geklommen. Als je goed kijkt zie je in de grafiek dat ie nu ook op 1,44 staat. En tijdens het stressen veel lager was. Iemand een verklaring hiervoor? Lijkt me niet normaal namelijk.
WoutZoR schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 22:53:
@ Dynacore

Is het niet een idee om je 3700+ tekoop aan te bieden? wie weet wat de gek ervoor geeft.
Ik heb wel eens op e-Bay cpu's gezien waarvan een aantal pinnen compleet waren afgebroken waar nog redelijk op geboden werd.
Als er nou niemand is die er een redelijk bedrag voor geeft of niet wil hebben kan je er altijd nog een sleutelhanger van maken :Y)

Just my 2 cents...
Denk niet dat iemand nog wat overheeft voor zo'n vernaggelt ding. Zelfs als ie t nog deed krijg je er niet meer dan 70 euro voor. Daarom lijkt me dat verkopen via e-bay de moeite niet echt waard...

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 154414 op 05-08-2006 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Nee, en het lijkt me ook niet normaal dat 'ie functioneert op 2,6GHz @ 0.44 volt, zelfs op standaard snelheden loopt 'ie dat nooit of te nimmer. Tijdens het stressen zal ook CPUz 1.44 aangeven, het probleem ligt dus gewoon bij SpeedFan, als ook CPUz het aangeeft, zullen de chips op je moederbord die het voltage-meten regelen hun werk niet goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasb84267
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-01-2024
TheZeroorez schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 21:05:
Omdat dat niet met een gewoon 'klemmetje' op je CPU zit, maar met schroefjes die je zelf kunt stellen. Ook hebben die zelf een enorm aluminium/koper blok, alleen stroomt hier water door. De IHS is dan dus een stuk waar géén water door stroomt, en eigenlijk gewoon de hitte-afvoer belemmerd.
Er zijn toch ook koperen luchtkoelers die ipv clipjes met schroeven worden bevestigd?

In ieder geval, zodra ik mijn hardware binnenkrijg ga ik eens kijken wat beter koelt. Is een IHS trouwens weer terug te bevestigen na dat je 'm los peurtert?

X360: klaasb, Barton 2.5 ghz, 1 gig mem, 6800 LE, 13" Low Radiation CRT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TheZeroorez schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 23:12:
Nee, en het lijkt me ook niet normaal dat 'ie functioneert op 2,6GHz @ 0.44 volt, zelfs op standaard snelheden loopt 'ie dat nooit of te nimmer. Tijdens het stressen zal ook CPUz 1.44 aangeven, het probleem ligt dus gewoon bij SpeedFan, als ook CPUz het aangeeft, zullen de chips op je moederbord die het voltage-meten regelen hun werk niet goed doen.
Je kijkt denk ik verkeerd :P, het is een verschil van 0.1v... Tijdens de dualprime lag het voltage op 1,35v en toen ik de tests stopte klom de vcore naar 1,44v
Kan dit niet komen door een te zwakke voeding? Ik heb net ff CoD2 gedaan maar liep allemaal vlekkeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-03 20:00
Max met vcore 1.325x113%. Boxed koeler 120mm fan:

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v292/Viss1/29761Mdual1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v292/Viss1/3GsandravalidatedS.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas81
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-08-2024
en waarom zou dit wel uitmaken bij waterkoeling en niet bij air/phase? Bij lucht is dat dan toch ook een stuk wat de warmte-afvoer zou belemmeren? Of je nou met water, lucht of phase koelt, het principe blijft altijd hetzelfde, nl warmte overdracht. Ik zie de logica van jou beredenering niet, misschien dat je het nog een keer kan uitleggen...maar volgens mij maakt het geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
klaasb84 schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 23:28:
[...]
Er zijn toch ook koperen luchtkoelers die ipv clipjes met schroeven worden bevestigd?
Ja, ook die zijn er ja.
In ieder geval, zodra ik mijn hardware binnenkrijg ga ik eens kijken wat beter koelt. Is een IHS trouwens weer terug te bevestigen na dat je 'm los peurtert?
Met siliconenkit kun je hem weer vast zetten, gooi een kwakje op wat plastic, en breng het voorzichtig met een plastic spateltje aan op je IHS. Zorg er wel voor dat het niet teveel is, en dat er 2 stukjes open blijven, net als normaal gesproken, anders blijft het vocht erin hangen.
lucas81 schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 01:24:
[...]

en waarom zou dit wel uitmaken bij waterkoeling en niet bij air/phase? Bij lucht is dat dan toch ook een stuk wat de warmte-afvoer zou belemmeren? Of je nou met water, lucht of phase koelt, het principe blijft altijd hetzelfde, nl warmte overdracht. Ik zie de logica van jou beredenering niet, misschien dat je het nog een keer kan uitleggen...maar volgens mij maakt het geen verschil.
Waarom het blij lucht niet uit maakt, is omdat er bij lucht een koperen deel op gedrukt wordt, die de warmte door allemaal koper en aluminium naar een grote heatsink brengt, vanuit waar het door een ventilator weggeblazen wordt, bij luchtkoeling is een heatsink dus nodig. Bij waterkoeling echter, heb je geen heatsink, daar schroef je er een stuk koper op, waardoor water gaat. Als hiertussen dan nog een stuk aluminium zit, wat een klein heatsinkje is, is dat overbodig, en werkt het tegenstrijdig, want dat aluminium versprijdt de hitte enorm goed over de gehele processor, in plaats van de core, wat in de luchtkoeling verder zou gaan. Bij waterkoeling is het idee dat het water koelt, en dus zo vlak mogelijk langs de core komt, door een koper deel wat goed warmte gelijd.
Anoniem: 154414 schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 23:34:
[...]

Je kijkt denk ik verkeerd :P, het is een verschil van 0.1v... Tijdens de dualprime lag het voltage op 1,35v en toen ik de tests stopte klom de vcore naar 1,44v
Kan dit niet komen door een te zwakke voeding? Ik heb net ff CoD2 gedaan maar liep allemaal vlekkeloos.
Ik keek inderdaad verkeerd :P Maar welk voltage geeft CPUz nu aan, als je full load hebt? Geeft die ook 1.35 aan, of gewoon 1.44?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CPU-Z geeft ongeveer dezelfde waardes aan, is alleen iets trager met uitlezen. Ik heb nog een testje gedaan, hier kun je goed zien wat er gebeurt:

Afbeeldingslocatie: http://img132.imageshack.us/img132/5654/voltages2pp4.th.jpg

Voor de eerste rode lijn is gewoon idle stand, dan tussen de 2 rode lijnen ligt het voltage als ik dualprime uitvoer. Daarna heb ik nog een 3Dmark06 run gedraait, daarbij lagen de voltages weer wat hoger zoals je kunt zien achter de 2e rode lijn.

Is deze afwijking normaal te noemen? Zou misschien iemand anders met een dualcore kunnen kijken wat er met zijn 12v lijnen gebeurt tijdens dualprime?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Ik denk toch dat het de programmatjes zijn. Op welk voltage staat jouw CPU ingesteld in je BIOS? Als dat 1.45 oid is, moet je 1.35 eens proberen, zou mooi zijn als 'ie dat kan (Waarschijnlijk boot 'ie dan niet eens..). Het lijkt me allemaal zeer onwaarschijnlijk, want jij hebt je voltmod neem ik aan ook pas gedaan toen hij zonder niet verder wilde? Waarom zou hij het dan nu ineens wel doen, op een nog lager voltage :?

Maar verder lijkt het me geen kwaad kunnen, zelfs al zou het voltage lager liggen. Zolang het gewoon stabiel loopt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In het bios staat het voltage op 1,492v
Ik heb het idd pas omhoog geschroefd toen de eerste core eruit klapte met prime, dus lager voltage lijkt me niet verstandig :P
Waar het mij op leek is dat door 2 cores volledig te stressen de vcore inzakte, maar aangezien het voor een voeding niet moeilijk moet zijn om 1,5v stabiel te leveren lijkt me dat eigenlijk niet. Ach ja, ik laat het gewoon zoals t is. Loopt idd retestabiel zo :)

Nog een vraagje, ik heb cheap-ass Dane Elec PC3200 geheugen, met mn SD kon ik deze mbv 180 divider op 216Mhz laten meedraaien, en ik was dus aan het proberen of 220Mhz eventueel ook mogelijk was, alleen hoeveel volts mag je op zulk geheugen ongeveer zetten? Kan ik zonder problemen het max van het mobo erop gooien (2,85v)? Temperatuur lijkt me geen probleem, zit een crossflow fan op te blazen en nog een 80mm fan uit het zijpaneel.
Zou mooi zijn want dan kan ik misschien 1:1 draaien met fsb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Heb je het ooit weleens zonder divider geprobeert? Kun je misschien beter even vanaf een laag pitje opnieuw OC'en, zonder divider. Zie je dit niet zitten, moet je even je timings lossen naar het 'standaard', en je geheugen wat sneller laten draaien. 2.6v is standaard, maar zo zal 'ie het nooit doen. Je kunt hem beter op 2.7 ofzo zetten, en als het goed gaat lager, weer goed? Lager. Zo geef je het dus misschien een iets te hoge OC, en downclock je.

Als je het veilig wil doen klok je die CPU 'opnieuw' over, met het geheugen zonder divider. Je weet dat dat ding kan, dus als het fout gaat ligt het probleem bij je geheugen, en geef je die evt. 2.65v ipv 2.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas81
TheZeroorez schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 10:05:

Waarom het blij lucht niet uit maakt, is omdat er bij lucht een koperen deel op gedrukt wordt, die de warmte door allemaal koper en aluminium naar een grote heatsink brengt, vanuit waar het door een ventilator weggeblazen wordt, bij luchtkoeling is een heatsink dus nodig. Bij waterkoeling echter, heb je geen heatsink, daar schroef je er een stuk koper op, waardoor water gaat. Als hiertussen dan nog een stuk aluminium zit, wat een klein heatsinkje is, is dat overbodig, en werkt het tegenstrijdig, want dat aluminium versprijdt de hitte enorm goed over de gehele processor, in plaats van de core, wat in de luchtkoeling verder zou gaan. Bij waterkoeling is het idee dat het water koelt, en dus zo vlak mogelijk langs de core komt, door een koper deel wat goed warmte gelijd.
Sorry maar ik denk dat je ergens een denkfout maakt. Bij waterkoeling koelt het water helemaal niet, het water is alleen maar eentransport middel om de warmte van de cpu naar je radiator te brengen. Je radiator die moet ervoor zorgen dat de warme weer wordt afgevoerd aan de lucht die er langs wordt geblazen. Het is voor beide koelingsmanieren beneficial (ben het nederlandse woord kwijt) om zo min mogelijk materiaal overgangen te hebben tussen cpu-die en warmte afdrager. Enkel water is gewoon efficienter om warmte te vervoeren en af te dragen aan andere materialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Inderdaad, en dat water moet dus zo dicht mogelijk langs de CPU, om de meeste warmte af te kunnen voeren (naar de radiator dus!!). Die IHS belemmert dat allemaal alleen maar, want het is immers die core die het heetst ( :? ) wordt.

Maar we zitten in ieder geval op één lijn, ik denk alleen dat mijn bericht niet helder genoeg was/jij het niet goed opvatte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas81
Maar dan zou het voor air toch ook wel uitmaken als je die ihs eraf haalt? :) dat bedoelde ik eigenlijk te zeggen...hehehe..misschien praten we lekker heel dicht langs elkaar heen..:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TheZeroorez schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 12:35:
Heb je het ooit weleens zonder divider geprobeert? Kun je misschien beter even vanaf een laag pitje opnieuw OC'en, zonder divider. Zie je dit niet zitten, moet je even je timings lossen naar het 'standaard', en je geheugen wat sneller laten draaien. 2.6v is standaard, maar zo zal 'ie het nooit doen. Je kunt hem beter op 2.7 ofzo zetten, en als het goed gaat lager, weer goed? Lager. Zo geef je het dus misschien een iets te hoge OC, en downclock je.

Als je het veilig wil doen klok je die CPU 'opnieuw' over, met het geheugen zonder divider. Je weet dat dat ding kan, dus als het fout gaat ligt het probleem bij je geheugen, en geef je die evt. 2.65v ipv 2.6
Nou ik heb dus gewoon met memtest gekeken of het goed ging, alleen voor 220Mhz was 2,75v nog niet voldoende. Daarom vroeg ik me af of het veel kwaad kan er nog een 0.1v bij op te zetten?
Met 2,75v kwam ik de eerste 5 tests wel goed door, de 6e (iets met moving nogwat) test gaf meteen 4 fouten, toen heb em maar weer teruggezet.

Edit: Wat ik ook nog wou weten is of het wel de moeite waard is om bijvoorbeeld 220Mhz te draaien maar dan met timings 4-5-5-10 (ipv 200Mhz @ 3-4-4-8) De snelheid is toch van grotere invloed dan de timings?

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 154414 op 06-08-2006 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
De sneldheid heeft inderdaad grotere invloed op je prestatie dan de timings, ook al moeten de timings nite te hoog oplopen.. Maar ik zou hem iig lekker zo 'teruggezet' laten...
lucas81 schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 13:28:
Maar dan zou het voor air toch ook wel uitmaken als je die ihs eraf haalt? :) dat bedoelde ik eigenlijk te zeggen...hehehe..misschien praten we lekker heel dicht langs elkaar heen..:D
Dus de beste luchtkoeling is zonder IHS of heatsink, met puur een fan op de core gericht :?

Luchtkoeling kun je zien als een klein passief blok, waar dan alleen lucht doorheen gaat, en er dus veel lucht langs komt, om goed te koelen. Om de warmte lekker met de lucht mee te laten gaan, is een groot oppervlak nodig, de hele heatsink dus. Dat hieronder een InternalHeatSink zit, is alleen maar beter, om het meeste al te verdelen.

Omdat er bij waterkoeling eigenlijk alleen een sink nodig is, omdat je core niet zo goed tegen water kan, zit die IHS dus in de weg.

Maar ook ik vermoed dat we hetzelfde bedoelen, en flink langs elkaar heen aan het lullen zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas81
klaasb84 schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 16:25:
Vraagje, is het bij X2 procs ook verstandig om de IHS te verwijderen of zit dat anders in elkaar?
Viss schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 16:30:
IHS verwijder je zodat proc warmte beter kwijt kan, 2 cores produceren meer warmte dan 1. Zolang je lucht/phase gebruikt zou ik hem persoonlijk laten zitten, waterkoeling is ander verhaal.
klaasb84 schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 20:40:
[...]
Waarom is waterkoeling en ander verhaal?
Zoo, ik heb even het hele verhaal erbij gepakt. Ik denk dat dit een hoop verklaart :)

Wat ik bedoel te zeggen is, dat no matter what cooling you are using, the results are the same. Dus, de manier van koelen mag niet mee wegen in je beslissing van het al dan niet erafhalen van je ihs, omdat het geen verschil maakt (je manier van koelen dus).

Dit bedoelen wij toch? :+

en nu snap ik jouw post ook...je bent bang om je core crushen door de manier van bevestigen van luchtkoelers tov waterblokjes.....toch toch toch? :*)
hehehe..

Laatste edit dan! :)

Hehe, goed..ik snap je logica nog steeds ergens niet, maar ben wel erg nieuwsgierig geworden! Ik heb helaas sinds mn overstap naar A64 mn waterkoeling verkocht..dus heb enkel nog maar aircooling hier. Ik kan dus niet dubbel checken. Wat ik bedoel met core crushen is, als je (nadat je je mounting hebt aangepast aan de hoogte minus ihs) je koelblok erop zet, dat je de core kan beschadigen.
Ik ga volgende week ff mijn ihs eraf halen om te kijken wat de temp verschillen zijn. Alleen komt er ook meteen een andere heatsink op..dus echt een eerlijke vergelijking is het ook weer niet...hmmmm...hoop toch dat je het ergens nog kan toelichten....en anders..pech...als ik volgende week maar beetje goede resultaten krijg. :)

[ Voor 23% gewijzigd door lucas81 op 06-08-2006 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Ehhm.. nee. Maar het lijkt me dat we hier niet verder over moeten gaan, want dan staat dit topic alweer zo snel vol enzo.. En dan steeds met hetzelfde in andere woorden..

Maar als jij dat denkt, haal gerust je IHS eraf vij luchtkoeling, of laat hem erop met waterkoeling. Probeer het beide ook andersom, en je weet waarom :Y)

En nee, ik ben niet bang de core te crushen. De klemmetjes zijn namelijk gemaakt voor een CPU mét IHS, dus de koeler staat er bijna los op, en je kunt hem er bij wijze van spreken 'af tillen'. Cores crushen doe je juist eerder wanneer je schroefjes tot je beschikking hebt, en denkt dat het nog wel wat strakker kan :P

[ Voor 31% gewijzigd door TheZeroorez op 06-08-2006 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84021

Mijn AMD 3800+ X2 Windsor loopt nou op 2300mhz. 1.35v rond 50graden. (230HTT)
Alleen ik heb 1 raar probleem, hij kan makkelijk hoger maar in de bios kan ik maar een voltage van 0.8 tot 1.35 selecteren. Niet hoger dus, terwijl ik dat wel nodig heb om stabiel 2400mhz en hoger te kunnen halen.

De CPU moet het kunnen, koeling is goed, geheugen is OCZ gold 667 met genoeg ruimte nog over, het moederbord moet het ook kunnen, alleen ik kan simpelweg geen hoger voltage selecteren in de bios:(
Moederbord is: Asrock AM2XLI eSata2. Bios update had geen effect. En in reviews kon het moederbord ZONDER mods hoger. In de manual staat een voorbeeldfoto waar toevallig de vcore 1.45 is. Verder heb ik nog in manual en op internet gezocht naar eventuele jumper/ beveiliging andere opties die invloed hebben op de vcore maar daar kan ik niks over vinden.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 84021 op 06-08-2006 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Pak de manual van je moederbord er eens bij :?

Dit probleem moet wel bij je mobo liggen, heb je de nieuwste updates voor je BIOS? Waarschijnlijk kan je moederbord gewoon niet hoger, niet echt een probleem, gewoon een moederbord dat niet zo geschikt is voor serieus overklokken :)

edit:
Of er zit een beveiliging op, maar ook dat zou je in je manual kunnen vinden..

[ Voor 14% gewijzigd door TheZeroorez op 06-08-2006 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84021

TheZeroorez schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 14:58:
Pak de manual van je moederbord er eens bij :?

Dit probleem moet wel bij je mobo liggen, heb je de nieuwste updates voor je BIOS? Waarschijnlijk kan je moederbord gewoon niet hoger, niet echt een probleem, gewoon een moederbord dat niet zo geschikt is voor serieus overklokken :)

edit:
Of er zit een beveiliging op, maar ook dat zou je in je manual kunnen vinden..
Ik vermoed dat ook, alleen voor zover ik dus heb kunnen constateren moet het gewoon kunnen. In de manual kan ik helaas niet vinden waar de fout zit. Maar ik blijf zoeken en proberen en zal natuurlijk posten zodra ik een oplossing of oorzaak vind.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 84021 op 06-08-2006 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik weet niet of jullie ook dat coretemp progsel gebruiken? Is wel erg handig, kun je per core de temperatuur uitlezen.
Bij mij is core 2 steeds 4/5 graden warmer, waardoor komt dit verschil, en welke temp moet je als max aannemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben zeeeeeeeer benieuwd naar je resultaten lucas81 :)
zowel temperatuur als clockspeed :)

en kev0 .. ik had een ASRcok 939sli 32 ..
deze kon het voltage ook maar aanpassen met 0.05v
van 1,35 standaard tot 1.40 max.
ASRock is niet zo heel geschikt voor volt mods. Hoewel ik wel een manier had gezien dit aan te passen maar dan moet je iets op de achterkant solderen dus vervalt je garantie.

[ Voor 62% gewijzigd door Anoniem: 176663 op 06-08-2006 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 104819

Anoniem: 154414 schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 15:09:
Ik weet niet of jullie ook dat coretemp progsel gebruiken? Is wel erg handig, kun je per core de temperatuur uitlezen.
Bij mij is core 2 steeds 4/5 graden warmer, waardoor komt dit verschil, en welke temp moet je als max aannemen?
Lol ja, ik gebruik dat progje ook maar bij mij geeft hij 30 graden aan @ core 1 en 44 @ core 2 :S
Ik dacht dat er maar 1 tempsensor in de CPU zat?
Het vage is ook als ik die van mij overclock, de multiplier omhoog gooi naar 2,8 of 3.0 ghz maakt niet uit hoger ben ik niet gegaan nog, dan boot hij soms door en meestal boot hij helemaal niet.
Als ik door kom tot windows krijg ik geen errors en niks kan ik gewoon SuperPi draaien op de 2 cores en geen errors...
Ik snap er geen bal meer van nou, ik hem hem maar op stock lopen nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Er zit inderdaad maar één sensor in, dus het is een beetje bullshit ;)

Ow, en Lucas, ik weet best wat een core crushen is hoor ;) Maar toelichten kan ik niet verder dan dat ik gedaan heb (wat volgens mij niet helemaal begrijpt :? ) er zal vast wel meer achter zitten, maar aangezien ik zelf gewoon met luchtkoeling werk, weer ik er verder ook niet extreem veel vanaf enzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fern
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-05 17:32
Is hier iemand die met een Opteron 165 CCBBE 0610 draait? IK ben benieuwd met welke cloks je draait en welke Vcore,de mijne is stabiel op 2,8Ghz 1,4V,op 2,9Ghz 1,45V is ie niet stabiel meer ook niet op 1,47V,heb de indruk dat dit mijn limiet is op m'n MSI :'(

PowerStation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m9nossie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-12-2023
Fern schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 15:06:
Is hier iemand die met een Opteron 165 CCBBE 0610 draait? IK ben benieuwd met welke cloks je draait en welke Vcore,de mijne is stabiel op 2,8Ghz 1,4V,op 2,9Ghz 1,45V is ie niet stabiel meer ook niet op 1,47V,heb de indruk dat dit mijn limiet is op m'n MSI :'(
Ik draai er eentje, 2.9Ghz op 1.4v is de sweetspot van mijne ( IHS removed @ Zalman 9500LED )

Temps zijn HEEL belangrijk met deze stepping, een paar graadjes hoger kan al een Prime fail geven.

http://www.image-shared.com Fast and most reliable Image Hosting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fern
m9nossie schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 13:47:
[...]

Ik draai er eentje, 2.9Ghz op 1.4v is de sweetspot van mijne ( IHS removed @ Zalman 9500LED )

Temps zijn HEEL belangrijk met deze stepping, een paar graadjes hoger kan al een Prime fail geven.
Hm,ik draai met een big typhoon zo'n 43C idle en load 53C,zijn dat al temps die te hoog zijn?
Ik heb de IHS niet verwijderd,zou wel wat schelen tuurlijk.

PowerStation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viss
43idle/53load is aan de hoge kant met TTBT. Mijn 0610 wordt nu max rond de 45 graden load (dualprime) met 1.45v en arctic freezer (IHS niet verwijderd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bij mij zijn de temperaturen ongeveer hetzelfde hoor met een TTBT, als ik dualprime (op een warmere dag) komt ie ook op de 54 graden uit. Idle issie ongeveer 40 graden (nu 35 aangezien het niet zo warm is). Ik heb deze in een stacker met 9 fans alleen al in de behuizing. Op de TTBT heb ik een 110CFM silverstone fan gemonteerd. (en nee, niet te veel koelpasta)
Ik heb zo'n gevoel dat de onderkant van de Big Typhoon wel wat vlakker had mogen zijn, misschien moet ik em een keer laten lappen, alleen waar doen ze zoiets?

Is het trouwens niet zo dat sommige steppings nou eenmaal warmer worden dan anderen?

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 154414 op 08-08-2006 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Vast wel, aangezien sommige steppings als een hoger model gemaakt zijn, en anderen gewoon niet hoger kunnen, als je een 3200+ of een 3500+ koopt, is er nauwelijks temperatuurverschil, als je hem overklokt soms ook niet, en soms dus wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb trouwens ook "nieuw" geheugen van iemand overgekocht, het betreft een 2 x 1GB setje van Corsair. (VS2GBKIT400C3)

Er zitten samsung UCCC chips op die waarschijnlijk 275Mhz aan kunnen, lijkt me niet slecht voor €125.
Ik vraag me af wat ik dan het beste kan doen, naast de MA Timing op 1T zetten.
-Ik laat het zoals het nu is op 12x220 maar dan het geheugen 1:1.
-Ik verlaag de multiplier naar 11x240 zodat mn geheugen op 240Mhz loopt. (mits mijn moederbord die htt aankan).

Wat zal waarschijnlijk de beste prestaties opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viss
11x240

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Als jouw HTT omhoog gaat, gaat je geheugen ook sneller draaien, en loop je nog steeds 1:1. Ik zou dus 11x240 doen, zodat het geheugen 240 (480)MHz doet, daarna kun je altijd nog wat gaan spelen met alle timings :Y)
Lekker onderbouwd ook weer, hier heeft 'ie toch niets aan :?

[ Voor 29% gewijzigd door TheZeroorez op 08-08-2006 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viss
11x240 geheugen 240 is 1:1. Cpu zelfde snelheid maar mem 240 is sneller dan met 220....Ter onderbouwing:

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v292/Viss1/1M12x220s.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v292/Viss1/1m11x240s-1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v292/Viss1/pif12x220s.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v292/Viss1/pif11x240s.jpg

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat is erg goed nieuws! Ik kan niet wachten tot de postbode komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Viss schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 18:43:
11x240 geheugen 240 is 1:1. Cpu zelfde snelheid maar mem 240 is sneller dan met 220....Ter onderbouwing:

[plaatjes]

;)
Kijk, als je nu meteen zo'n goede onderbouwing had gegeven.. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspergt
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04 03:10
Hey hallo, ik ben een tijdje niet aan het ocen geweest en ben wel toe aan een nieuwe proc, ik heb nu een opteron 144 @ 2.6 ghz.
Ik heb dit hele topic doorgelezen, en tevens op XS gekeken, maar wat is nou de echte bang for the buck, single core en dual core.

Greetz,

Ridiculer lvl70 Resto drood :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:30
4600+, 222 euro in de pricewatch.. Als dualcore

mijn 3500+ doet nu ook 2700mhz, is nu 85 euro (budget proc al dus :O )

[ Voor 56% gewijzigd door 418O2 op 08-08-2006 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulti23
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-06 03:59

Ulti23

Quality Time

Ik ben nu ook lekker aan het clocken gegaan met een AMD64 4000+ Single Core, stock op 2,4 Ghz die draait op een ASUS A8N-SLI Premium en 2x 1Gb Corsair PC3200 geheugen.

Draai nu prime95 stable al een paar dagen op 255 x 11 met de htt op 4x. Vcore staat op 1,45 en mem draait nu, volgens de BIOS op 166 Mhz, effectief volgens CPU-z op 200,7 Cas 2. Maximale temperatuur die de processor laat zien is 48 graden. Met luchtkoeling. Ik heb verder niets gedaan met de ander in te stellen voltages, alleen het voltage voor het geheugen staat nu op 2,9V.

Ik blijf nog even met deze setup draaien, al is ie erg stabiel. Laatste paar dagen 2 uur aan een stuk Prime gedraaid, geen errors, geen fouten niks. Games als NFS MW, FEAR, Quake 4 draaien allemaal rock stable.

Heb het idee dat de processor nog wel verder kan, maar ik denk dat 2810 Mhz, zoals CPU-z dit aangeeft, al een aardig begin is. Als ik nou verder wil, is het dan verstandiger om de multiplier te verlagen en een hogere FSB? Ik vraag me af of de processor ook stabiel draait als ik bijvoorbeeld 280 x 10 draai, htt op 3x en geheugen moet dan ook qua frequency naar beneden. Denk dat mijn geheugen dan echt de beperkende factor zal zijn. Maar goed, ben al happy met de overclock die nu stabiel draait! :)

I pitty the fools who took my game-station.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackBull
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-01 18:46
418O2 schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 23:40:
4600+, 222 euro in de pricewatch.. Als dualcore

mijn 3500+ doet nu ook 2700mhz, is nu 85 euro (budget proc al dus :O )
voor 2 tientjes meer heb je toch al de 4000+ single?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fern
Anoniem: 154414 schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 15:48:
Bij mij zijn de temperaturen ongeveer hetzelfde hoor met een TTBT, als ik dualprime (op een warmere dag) komt ie ook op de 54 graden uit. Idle issie ongeveer 40 graden (nu 35 aangezien het niet zo warm is). Ik heb deze in een stacker met 9 fans alleen al in de behuizing. Op de TTBT heb ik een 110CFM silverstone fan gemonteerd. (en nee, niet te veel koelpasta)
Ik heb zo'n gevoel dat de onderkant van de Big Typhoon wel wat vlakker had mogen zijn, misschien moet ik em een keer laten lappen, alleen waar doen ze zoiets?

Is het trouwens niet zo dat sommige steppings nou eenmaal warmer worden dan anderen?
Ik draaide hiervoor met een Thermalright slk948u,zat ik qua load rond de 44C,wel met een opteron 146 btw.maar toch vindt ik de temps hoog zoals Viss al aan gaf,valt me eigenlijk wat tegen die TTBT als dit normale waarden zijn :| nu zal dualcore natuurlijk ook meer warmte genereren,helaas kon ik niet vergelijken met de TTBT-146.

btw.mijn temps zijn nu 38C idle,aangezien het binnen(op zolder)nu zo'n 20C is.

[ Voor 8% gewijzigd door Fern op 09-08-2006 12:01 ]

PowerStation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
BlackBull schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 10:02:
[...]

voor 2 tientjes meer heb je toch al de 4000+ single?
Ja, maar toen 'ie hem kocht niet ;) Hij vindt het dus jammer dat hij dik heeft betaald, en het nu al een budget-dingetje is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hij bedoeld denk ik dat een 4000+ voor 2 tientjes meer waarschijnlijk meer bang for the buck is. Als antwoord op de vraag iets hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 124625

Wil nu toch ook wel graag een dual core kopen voor mijn 939 socket. Maar nou weet ik niet of ik vanwege de prijsdaling, voor een x2 moet gaan of toch voor een opteron. Wil er dus wel mee gaan overklokken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viss
Fern schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 13:55:Hm,ik draai met een big typhoon zo'n 43C idle en load 53C,zijn dat al temps die te hoog zijn?
Ik heb de IHS niet verwijderd,zou wel wat schelen tuurlijk.
Vcore met die temps? Zijn dit je temps nu met dit weer of een dag of 10 geleden? Scheelt nogal wat met lucht. Even snel gekeken, open kast en kamertemp 22 graden. Niet zo'n prime liefhebber maar geloof dat settings kloppen. 1.275v x 113% = 1.44 vcore. Processor doet meer maar mem wil niet mee op deze divider, 3.20 vdimm bios zakt in tot 3.08v...

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v292/Viss1/prime1.jpg
Anoniem: 124625 schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 20:39:
Wil nu toch ook wel graag een dual core kopen voor mijn 939 socket. Maar nou weet ik niet of ik vanwege de prijsdaling, voor een x2 moet gaan of toch voor een opteron. Wil er dus wel mee gaan overklokken...
Zowel recente Opterons als X2's kunnen hard gaan, kijk hier eens:

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=96900

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=92953

[ Voor 28% gewijzigd door Viss op 09-08-2006 21:01 ]

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Hmm, ga morgen maar eens kijken voor een CPU. Twijfel nog tussen een x2 3800+ en een x2 4400+. What to do, what to do...? 3800 zal beter overclocken, maar heeft weer minder cache, iemand advies? :)

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

• Fern
@Viss,die temps waren van 10 dagen geleden,mijn temps zijn nu 38C idle en zo'n 50C load als ik game.Vindt ik nog steeds veel,ik denk dat ik die TTBT maar eens los haal en de plaat ga polijsten voor beter contact.

PowerStation

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:45
Iemand nog leuke X2 4800's 939 kopen..... staan een paar in Monchengladbach
Is alleen beetje ver rijden, woonde ik maar in Limburg :P Is echt die core ... hij heeft er 5, leuke resultaten van op XS

Fern schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 15:45:
@Viss,die temps waren van 10 dagen geleden,mijn temps zijn nu 38C idle en zo'n 50C load als ik game.Vindt ik nog steeds veel,ik denk dat ik die TTBT maar eens los haal en de plaat ga polijsten voor beter contact.
Als je dat gedaan hebt zou je dan misschien ff hier neer kunnen zetten hoe dat precies is gegaan? Ik lees overal dat ze em "lappen"... ik weet niet of ze daar ook polijsten mee bedoelen? De onderkant van mn TTBT is ook niet echt gaaf te noemen, zou mooi zijn als dat veel zou schelen. Werk naast een (klein)metaalbewerkingsbedrijf, daar moeten ze dat toch wel kunnen lijkt me.

Mijn CPU wordt met dit weer tijdens dualprime ook niet warmer dan 50 graden meer. Tijdens games komt ie een keer op 46. Is niet te hoog, maar om het nou echt laag te noemen.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 154414 op 10-08-2006 16:19 ]

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

@Vandread: Ik woon in Limburg, en MG is maar 45 minuutjes (of minder met 160 over de snelweg :P ). Ik had die kerel al gemaild, heel verhaal opgesteld op z'n Duits of ik hem kon ophalen e.d. en wat stuurt die kerel terug als antwoord... Alleen "nur versenden". Ik vertrouw m voor geen meter hoor. Maarja, das mijn mening.

• Vandread
Sp33dFr34k, contact mij op mijn profiel msn ofzo.
Vertrouw het ook niet, net gemaild dat ik er 2 wil komen halen ;) (of jij... ofzo... ;))
(hij beweerde er 5 te hebben, nog meer mensen, we krijgen vast korting met 5 :+ vooral als hij het mag opsturen 8)7 )

edit: ze german haz rezponded:
i only send because i'm almost never at home

enfin... ik wacht wel op je reactie speedfreak :)

[ Voor 50% gewijzigd door Vandread op 10-08-2006 17:38 ]

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Wil je hem ze laten opsturen dan? Als je vooruit betaald en hij stuurt ze niet af (wat ik sterk vermoed) ben je wel screwed. Of weet je hoe je het anders wilt doen? Beetje n louche zaakje...

• Vandread
Speedfreak waarom wil of kan je geen Direct messages ontvangen?
zie: http://gathering.tweakers.net/forum/list_discussions
is wellicht wat makkelijker :)

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

//offtopic
Nu wel, maar jij hebt t nog uit 8)7 Ga je naar Myreact en dan voorkeuren, daar moet je ergens het vinkje "Ja - Gebruikers kunnen mij een direct message sturen" aanvinken :)
//offtopic

• TheZeroorez
  • Niet online
Vandread heeft ze aan, enkel wordt het tekentje niet meer weergegeven bij je berichten, maar in je MyReact. Als het echt niet lukt, mail dan ff, of voeg hem toe op MSN, maar loop dit niet vol te stuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viss
Fern schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 15:45:
Het lijkt mij ook wat hoog voor een TTBT. Heb je al gekeken of contact goed is? Lappen kan nooit kwaad maar moet gewoon zo ook koeler kunnen denk ik. Wat krasjes op basis van koeler maken bij goed contact echt geen graden verschil.
Vandread schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 15:56:
Iemand nog leuke X2 4800's 939 kopen..... staan een paar in Monchengladbach
Is alleen beetje ver rijden, woonde ik maar in Limburg :P Is echt die core ... hij heeft er 5, leuke resultaten van op XS
5 lijkt me idd wat veel, Axxx zijn er niet veel van... Mooie prijs, had ik hem direct voor gekocht als alles ok zou zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door Viss op 11-08-2006 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb nu mn nieuwe Corsair geheugen binnen, met samsung UCCC chips. En het verschil mag er wezen. Haalde eerst met 4 latjes @ 200mhz @ 2T aan leesprestaties ongeveer 3600MB/s en schrijfprestaties zo'n 5600MB/s.
Nu met 2x1GB @ 220Mhz @ 1T haal ik aan leesprestaties 6670MB/s (dubbele bijna) en aan schrijfprestaties haal ik ook 6700MB/s. Erg mooi als je nagaat dat het me maar €25 euro heeft gekost in totaal :)

Nou zou het mooi zijn om op 11x240 te kunnen draaien, alleen boot mn mobo dan al niet meer op :?
Is dat niet weinig voor een MSI K8N SLI? Ik kan natuurlijk proberen wat meer voltage op de chipset te gooien maar zal het dan nog wel stabiel zijn?
Ook kan ik in de bios hogere geheugensnelheid instellen, dus boven de 200Mhz. Zodra ik dit doe en dan reboot staat het ineens lager dan normaal, iemand een idee wat dat betekend? Als ik em op 200 laat staan klokt ie gewoon 1:1 mee met de processor, zodra ik em "verhoog" wordt t ineens een heel stuk trager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172314

je bedoelt dus de divider? op welke timings staat het geheugen nu dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Standaard zijn de timings 3-3-3-8 @ 200Mhz. Heb t nu op 220Mhz lopen met 2.5-3-3-8 en hij passde net memtest. Ziet er dus wel goed uit.
In het (uitgebreide) bios kan ik dus een divider omlaag doen (bijvoorbeeld 180-166-150-133 enz.) en omhoog naar 216-233-250. Alleen net op 216 gezet liep het geheugen ineens op 133 Mhz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
  • Laatst online: 28-05 22:00
Anoniem: 154414 schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 14:31:
Standaard zijn de timings 3-3-3-8 @ 200Mhz. Heb t nu op 220Mhz lopen met 2.5-3-3-8 en hij passde net memtest. Ziet er dus wel goed uit.
In het (uitgebreide) bios kan ik dus een divider omlaag doen (bijvoorbeeld 180-166-150-133 enz.) en omhoog naar 216-233-250. Alleen net op 216 gezet liep het geheugen ineens op 133 Mhz.
er moet een optie zijn om de HTT handmatig te kunnen instellen (los van elkaar), het lijkt erop dat ie dat automatisch voor je doet. pak je manual erbij of zoek en gij zult vinden.

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Ja, de divider. Je zet hem bijvoorbeeld van 200MHz naar 166, maar je HTT is 20MHz omhooggegooid, wat een OC van 10% is op je HTT. Vermenigvuldig 166 met 1,1 (10% dus) en je komt uit op 182,6

Bij sommige moederborden kun je misschien de snelheid apart instellen, dus onafhankelijk, maar niet bij alle. Ook ik kan dit (met m'n A8N-E) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wel vaag dan, ik wist niet dat je ook dividers omhoog had. Jammer dat mn moederbord niet opstart met 240htt. Lijkt me toch dat een MSI wel verder moet kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Probeer het s met 1.6v op je chipset. Moet zeker de 300 kunnen halen met dat bordje....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172314

Anoniem: 154414 schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 18:41:
Wel vaag dan, ik wist niet dat je ook dividers omhoog had. Jammer dat mn moederbord niet opstart met 240htt. Lijkt me toch dat een MSI wel verder moet kunnen?
voltage geheugen? en cpu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geheugen stond nog op 2,65v Had ik inderdaad nog niet eens verhoogd, goed dat je het zegt. CPU voltage hoeft toch niet verder te worden verhoogt lijkt me? Ik verlaag de multiplier naar 11 zodat uiteindelijk de CPU even snel loopt.

Edit: Net geprobeerd met de chipset op 1,7v en geheugen op 2,75. Ik kom de boot gewoon niet door. Als ik in bios de multiplier op 11x zet en vervolgens in windows (met Clockgen for Nforce4) de HTT op 400 zet lijkt het wel allemaal stabiel te draaien. Alleen kan ik dan niet fatsoenlijk het geheugen testen. Ik weet niet of die in windows test een beetje te vertrouwen is? Anders maak ik gewoon een savefile.ini aan voor clockgen.

[ Voor 48% gewijzigd door Anoniem: 154414 op 11-08-2006 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Anoniem: 154414 schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 18:41:
Je deelt het, dus de divider gooit het omlaag (omhoog heb je vaak ook..), maar je HTT speelt daar dus ook een rol in. 200MHz @ 220MHz HTT = 220MHz geheugen, en zo is 166MHz @ 220MHz HTT dus 182,6MHz geheugen.. Logisch toch?

Maar bij mijn mobo zijn er iig ook opties om het hoger te zetten dan 200...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

lees dit maar eens... alleen wat daarvan bekend is is dat het alleen met winchesters voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-04 23:54
Anoniem: 154414 schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 19:55:
lees dit maar eens... alleen wat daarvan bekend is is dat het alleen met winchesters voorkomt.
Heb even vluchtig de eerste twee posts op die link doorgelezen. Komt op mij eerder over als een bekend probleem met het Nforce4 chipset. Voor zover mij bekend (weet dit alleen zeker voor Asus A8N-iets boards), maar waarschijnlijk gaat het ook op voor andere boards, is dit een probleem dat veroorzaakt wordt door de volgorde waarin een aantal zaken 'automatisch' uitgerekend/vastgesteld worden tijdens booten. In het geval van een Asus A8N board valt dit probleem te omzeilen door ALLE opties handmatig in te stellen.

Ik heb helaas nooit echt de tijd gehad om eea uit te zoeken welke opties het precies zijn die verkeerd gedetecteerd worden als ze OCed boot, maar het onderstaande lijstje van opties is wat ik handmatig ingesteld heb waarop het probleem weg was.

- Frequency
- HTT-multiplier
- DDR-rating / DDR-divider
- alle 5 tot 9 (afhankelijk van BIOS) geheugen timings. (CAS, RAS2CAS, etc)
- PCI-E clock
- PCI clock

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
Dynacore: heb je wel de settings in DRAM CONFIG op manual staan (NIET op auto), Dynamic Overclocking op disable.

Ik heb dan wel een oudere bord, maar de bios zal niet veel verschillen van de mijne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ Kalizec:
Ik heb zelf het meeste wel met de hand ingesteld. Alleen de geheugentimings... zijn er erg veel. Ik zou niet weten welke ik moet hebben met dit geheugen.

@ Terryb47:
Die opsties staan goed.

Heb net met clockgen op 240 ingesteld en memtest for windows gedraait. Kreeg op een gegeven moment wel een paar errors.
Heb em toen maar afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
Da's wel raar dan dat ie vanzelf je geheugen meetrekt.

2.65vdimm is wel erg laag hoor, zelfs voor TCCD die ik op m'n Gskills heb. maar goed ik heb geen ervaring met UCCC

ik zou niet aan de chipset voltage zitten, hoe zit het met de vcore?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vcore staat op 1,492 om precies te zijn. Dit is op 12x220 gewoon dualprime stabiel. Nu zou ik het dus mooi vinden om 11x240 te draaien. maar bios werkt niet mee. Ik zal het geheugenvoltage wat verhogen naar 2.75 en dan nog eens mbv clockgen de boel op 11 x 240 zetten. Nforce voltage niet aanzitten? Temps van die chip geven nu 23 graden aan dus dat zal niet zo'n probleem zijn, en ik kan tot 1,8v als ik wil :P .
Alleen moet ik nu eerst iemand helpen met zn pc, nieuwe mobo/voeding/videokaart inbouwen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
Tja het kan geen kwaad om wat meer vcore te geven 1.55 kan makkelijk, maar dit is wel een X2 4600+ kan gewoon zijn dat ie niet zo ver kan. Moet je wel kijken hoe warm het wordt die dual cores worden wel stuk warmer, 23C lijkt me niet betrouwbaar: heb je speedfan 4.29? die leest dan wel een core af, meestal 5 tot 10C warmer.

al 10x260 geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-04 23:54
Anoniem: 154414 schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 20:49:
@ Kalizec:
Ik heb zelf het meeste wel met de hand ingesteld. Alleen de geheugentimings... zijn er erg veel. Ik zou niet weten welke ik moet hebben met dit geheugen.
Deze startpost bevat onderin een samenvatting van de meeste geheugentimings. Ik weet niet of je er wellicht nog meer dan 9 hebt en/of ze wellicht dezelfde naam hebben. Wellicht kun je even een lijstje maken van welke timings je allemaal in kunt stellen?

\[OC-939]Asus A8N-SLI Deel 2

[ Voor 5% gewijzigd door kalizec op 11-08-2006 22:46 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Terryb47 schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 21:49:
Tja het kan geen kwaad om wat meer vcore te geven 1.55 kan makkelijk, maar dit is wel een X2 4600+ kan gewoon zijn dat ie niet zo ver kan. Moet je wel kijken hoe warm het wordt die dual cores worden wel stuk warmer, 23C lijkt me niet betrouwbaar: heb je speedfan 4.29? die leest dan wel een core af, meestal 5 tot 10C warmer.

al 10x260 geprobeerd?
Aan de processor ligt t niet. Ik weet heel goed dat ik de temperaturen in de gaten moet houden, speedfan gebruik ik al erg lang. Die 23 graden is dus niet van de processor maar de chipset. Dit is best mogelijk gezien de airflow in mn kast.
10x260 lijkt me niet verstandig omdat het moederbord dus al problemen heeft met 240htt.
Kalizec schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 22:46:
[...]

Deze startpost bevat onderin een samenvatting van de meeste geheugentimings. Ik weet niet of je er wellicht nog meer dan 9 hebt en/of ze wellicht dezelfde naam hebben. Wellicht kun je even een lijstje maken van welke timings je allemaal in kunt stellen?

\[OC-939]Asus A8N-SLI Deel 2
Ik heb dat ff doorgelezen, zou zomaar kunnen dat deze MSI hetzelfde heeft. Ik heb even gekeken in het bios en de volgende waardes kan ik allemaal instellen:

Afkorting: // Huidige waarde // In te stellen
TCL // 3
TRAS // 8
TRCD // 3
TRP // 3
TRRD // auto // 2-3-4
TRC // 12T
TRFC // 24T
TRWT // auto // 1-2-3-4-5
TWR // auto // 2-3
TWTR // auto // 1-2
Pagina: 1 2 ... 7 Laatste