ze moeten vind ik reeks tegenover elkaar zetten...Astennu schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 10:47:
[...]
Nope dat zijn de X1900 XT kaarten als het goed is.
Maar eigenlijk vind ik dat de X1950 XTX TOV de 7950 GX2 gezet moet worden. Want dat is gewoon snelste kaar VS snelste kaart. De X1950 zal alleen wel veel goedkoper zijn en dat is denk ik wat ATi met het bovenstaande rijdje wil aangeven. dat de X1950 XTX daarom TOV de 7900 GTX wordt gezet. Omdat ze in de zelfde prijs klasse komen.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Juist. Het gaat om beste prijs-kwaliteit prestatie. En op single-core kaart gebied doet ATi het gewoon heel goed. nVidia heeft twee cores nodig om het topmodel van ATi overtuigend te verslaan. Ik weet nog wel dat er een tijdje terug veel nVidia mensen vonden dat er gekeken moest worden naar de prijsklassen, omdat dit hetgene was waar de koper naar zou kijken. ATi heeft hier blijkbaar naar geluisterd en wil nu veel waar voor je geld bieden.Astennu schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 10:47:
[...]
Nope dat zijn de X1900 XT kaarten als het goed is.
Maar eigenlijk vind ik dat de X1950 XTX TOV de 7950 GX2 gezet moet worden. Want dat is gewoon snelste kaar VS snelste kaart. De X1950 zal alleen wel veel goedkoper zijn en dat is denk ik wat ATi met het bovenstaande rijdje wil aangeven. dat de X1950 XTX daarom TOV de 7900 GTX wordt gezet. Omdat ze in de zelfde prijs klasse komen.
Wat tegenover de 7900GT wordt gezet is een beetje vaag. De X1900XT256 leek het meest logische voor zo'n €249-€299 en zal het ook wel eerst worden (veel sneller en bijna dezelfde prijs). Maar er is nu ook sprake van de X1950XT256. Er is weinig spelingsruimte meer wat betreft prijsklassen om die kaart ergens tussen te proppen, tenzij deze kaart straks gewoon de X1900XT256 vervangt.
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.
Meer info over de RD600:
First Looks from Taiwan – RD600 "CrossFire Xpress 3200 IE"
ATI produkten in de voor mij interessante gebieden zien er zo goed uit
. Ben echt wat verdrietig als Intel de boel een beetje gaat zitten blokkeren.
ATI produkten in de voor mij interessante gebieden zien er zo goed uit
[ Voor 31% gewijzigd door Help!!!! op 02-08-2006 19:03 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Tja ze zullen zichzelf er mee hebben. AMD vind het prima dat er intel chipsets gebakken worden. Intel wil ze zelf niet. En benadeeld hun klanten die daar vast niet blij mee zijn.Help!!!! schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 19:01:
Meer info over de RD600:![]()
ATI produkten in de voor mij interessante gebieden zien er zo goed uit. Ben echt wat verdrietig als Intel de boel een beetje gaat zitten blokkeren.
Maar goed. Straks krijgen we ook erg leuke Chipsets voor AMD. Mischien wordt er dan zelfs nog meer moeite in gestoken dan nu het geval is. En krijgen we wel hele snelle AMD borden
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Artikel had ik al gelezen maar in vond het beetje teveel gehyped, te positief, het is meer een PR bericht dan echt een serieuze test met kritische opmerkingen. RD600 zal ongetwijfeld interesssant zijn, maar denk je echt dat Intel het iets interesseert dat het niet op de markt komt? Geen zak, want dan verkopen ze zelf meer 975x chipsets. Daarbij kan Intel het niet tegenhouden aangezien de bus licentie nog loopt.
Tja superobjectief is het natuurlijk niet maar gezien de vrij goede resultaten die ATI met hun eerste serieuze chipset voor het s939 platform had ben ik wel geneigd te geloven dat de RD600 een heel goede chipset wordt.The Source schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 20:11:
Artikel had ik al gelezen maar in vond het beetje teveel gehyped, te positief, het is meer een PR bericht dan echt een serieuze test met kritische opmerkingen.
Het interesseert Intel idd geen reet en dat is voor de consument gewoon slecht. Daarom hebben veel mensen in de DIY market een hekel aan Intel. Als het aan Intel had gelegen waren ze nu nog steeds die netburst architectuur aan het uitmelken met 100mhz per jaar ofzo.....RD600 zal ongetwijfeld interesssant zijn, maar denk je echt dat Intel het iets interesseert dat het niet op de markt komt? Geen zak, want dan verkopen ze zelf meer 975x chipsets. Daarbij kan Intel het niet tegenhouden aangezien de bus licentie nog loopt.
Als ik er aan denk wordt ik alweer misselijk en ik heb er van genoten dat een tien keer kleiner bedrijf Intel een paar jaar compleet geownd heeft kwa prestaties op desktopgebied en van een nobody op x86 servergebied nu (vooralsnog) een kwart van deze markt heeft veroverd.
Imo zou een situatie in CPU/chipset land zoals voorheen in GPU land met twee min of meer gelijkwaardige spelers veel zinvoller zijn.
Wat AMD doet is te begrijpen en wat Intel doet ook alleen is wat AMD doet voor mij als consument te prefereren.
PC Specs
Zoon overclock wonder is de RD600 nou ook weer niet. De 975X komt in de meeste gevallen ook over de 430Mhz bus heen, in een ander topic heeft er al iemand meer dan 500Mhz gehaald (wel met een cpu koeler op de nb maar dan nog)
Een chipset is meer dan alleen overklokken. De dingen die ik heb gelezen over de laatste chipsets van ATI, bijv de RD580, bevielen me zeer.Krizzie schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 21:23:
Zoon overclock wonder is de RD600 nou ook weer niet. De 975X komt in de meeste gevallen ook over de 430Mhz bus heen, in een ander topic heeft er al iemand meer dan 500Mhz gehaald (wel met een cpu koeler op de nb maar dan nog)
Intel maakt zeker ook goede chipsets maar is niet echt gericht op het maken van enthusiast chipsets. Kijk bijv. naar de 965 die imo o.a. te weinig pci-e lanes heeft.
nVidia ook niet slecht maar imo ook een hele hoop poeha en marketingmumbojumbo voor "innovaties" die bijna niemand gebruikt of maar deels of zelfs niet werken (nVidia ActiveArmor ).
Van die drie is voor mij ATI momenteel het meest veelbelovend.
ATI zou alleen eens wat aggresiever moeten worden in hun wil om beter te scoren op time to market. Bijv. de R600, dat ding moet niet in nov dec of jan op de markt komen maar gewoon gelijk met de G80. Als je dan ook nog eens het betere produkt zou hebben, ja dan scoor je gewoon punten.
Laten we eerlijk zijn, wie zit er nou echt te wachten op de X1950 als de G80 en de R600 om de hoek staan.
[ Voor 21% gewijzigd door Help!!!! op 02-08-2006 21:54 ]
PC Specs
Ik wacht gewoon tot beide (G80 en R600) op de markt zijn en dan koop ik er pas een.
Hoewel ik gok dat de R600 toch sneller zal zijn, zo niet betere iq heeft.
En om nou idd te gaan upgraden is niet slim. Tenzij je met een X1600 zit nou en sneller wil, maar met een X18/900 zou ik gewoon even wachten.
En om nou idd te gaan upgraden is niet slim. Tenzij je met een X1600 zit nou en sneller wil, maar met een X18/900 zou ik gewoon even wachten.
Verwijderd
Nou ik kan niet wachten, met zo'n x800xt is het hier niet te doen..... gelukkig nog een paar weekjes en dan zijn ze uit. Tenminste de X1950xtx dan.Krizzie schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 21:45:
Ik wacht gewoon tot beide (G80 en R600) op de markt zijn en dan koop ik er pas een.![]()
Ik doe precies hetzelfde als jij, afwachten en de beste kopen.Krizzie schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 21:45:
Ik wacht gewoon tot beide (G80 en R600) op de markt zijn en dan koop ik er pas een.![]()
Ook ik heb hogere verwachtingen van de R600 dan van de G80 m.n. ook omdat de techniek erachter volgens de wandelgangen interessanter, meer
Voor mij blijft nVidia de straatvechter die niet alleen óók hele mooie produkten maakt maar je, als je even niet oplet, ook gelijk even knock out tikt.
PC Specs
Verwijderd
Kan het kloppen dat de nieuwe catalyst (6.7) nogal onstabiel is? Ik heb hem geprobeerd en Windows werd traag als de nete. Oudere versie erop en alles loopt weer als een zonnetje...
Op mijn laptop loopt i prima.Verwijderd schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 22:03:
Kan het kloppen dat de nieuwe catalyst (6.7) nogal onstabiel is? Ik heb hem geprobeerd en Windows werd traag als de nete. Oudere versie erop en alles loopt weer als een zonnetje...
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Verwijderd
ATi zou deze maand moeten komen met de x1950, waarom zijn de x1900CF dan nog zo vreselijk duur ? Moeten nogsteeds 480 euro kosten en daar staan ze al een tijdje op..
Huh ? Die X1900 CF van sapphire is al heel lang 380 euro.Verwijderd schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 08:28:
ATi zou deze maand moeten komen met de x1950, waarom zijn de x1900CF dan nog zo vreselijk duur ? Moeten nogsteeds 480 euro kosten en daar staan ze al een tijdje op..
http://tweakers.net/pricewatch/133840
Ik heb even gekeken en zie dat die shop nou niet echt goed is. Laagste is daar na 410 dat is idd wat hoog.
[ Voor 19% gewijzigd door Astennu op 03-08-2006 09:26 ]
Verwijderd
Bedoelde de Asus, maar die van Sapphire zijn iets goedkoper idd.Astennu schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 09:25:
[...]
Huh ? Die X1900 CF van sapphire is al heel lang 380 euro.
http://tweakers.net/pricewatch/133840
Ik heb even gekeken en zie dat die shop nou niet echt goed is. Laagste is daar na 410 dat is idd wat hoog.
Waarom zou je een Asus willen ? Tis toch hetzelfe. alleen bij Sapphire heb je betere support. Asus doet niets aan consumenten met problemen. En dan ook nog meer laten betalen ook. Ik zou zo i zo even wachten tot de X1950 CF uit is. Dan zullen die prijzen behoorlijk omlaag gaan.Verwijderd schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 09:50:
[...]
Bedoelde de Asus, maar die van Sapphire zijn iets goedkoper idd.
Jah die winkel had al een slechte referentie. Dus ik vertrouwde die 380 euro al niet helemaal. Maar goed 410 is toch al een stuk minder dan de 480 van de Asus niet waar ?Verwijderd schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 12:55:
@ Astennu
op pricewatch staat idd dat die Sapphire X1900 CFE kaart 380 euro is, dus ik naar die van 380 euro gaan blijkt het een gewone X1900XT te zijn helemaal geen CFE kaart lol
[afbeelding]
dus de goedkoopste is dan net weer over de 410 euro
Verwijderd
jazeker dat wel hehe
maar je heb gelijk effe wachten totdat de X1950 CFE komt dan is de X1900 CFE lekker goedkoop dat hopen we maar hehe
een X1950 CFE zou niet lekker werken met een X1900 serie nietwaar vanwegen dat die GDDR4 heeft en dat die X1900's GDDR3 hebben? Zou dat gaan botsen of kan het toch wel aangezien de VPU's het zelfde zijn hehe
een X1950 CFE zou niet lekker werken met een X1900 serie nietwaar vanwegen dat die GDDR4 heeft en dat die X1900's GDDR3 hebben? Zou dat gaan botsen of kan het toch wel aangezien de VPU's het zelfde zijn hehe
Ik gok dat het gewoon werkt. Nu kan je ook al een X1900 CF en een X1900 XTX gebruiken en de XTX waar opclocken. Je hebt er alleen niet heel veel aan.Verwijderd schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 14:44:
jazeker dat wel hehemaar je heb gelijk effe wachten totdat de X1950 CFE komt dan is de X1900 CFE lekker goedkoop dat hopen we maar hehe
Ik weet niet of ik al m'n geld op zo'n gok zou zetten...
Bedenk je eens... waarom zou ATi anders een speciale CF versie van de X1950 uit brengen? Als het mogelijk zou zijn om een X1900 aan een X1950CF te koppelen, dan zou dit omgekeerd ook moeten kunnen (dus een X1950XT aan een X1900CF), maar toch komt er een speciale X1950CF kaart uit.
CrossFire maakt het theoretisch gezien mogelijk om zelfde cores met verschillende snelheden/configuraties aan elkaar te koppelen. Als X1950 en X1900 beide echt op exact dezelfde cores zijn gebaseerd, dan zou het moeten kunnen. Maar als er bepaalde dingen gewijzigd zijn in X1950 (R580+) dan zou zelfs de kleinste wijziging het onmogelijk kunnen maken om een X1950CF aan een X1900 te koppelen.
Bedenk je eens... waarom zou ATi anders een speciale CF versie van de X1950 uit brengen? Als het mogelijk zou zijn om een X1900 aan een X1950CF te koppelen, dan zou dit omgekeerd ook moeten kunnen (dus een X1950XT aan een X1900CF), maar toch komt er een speciale X1950CF kaart uit.
CrossFire maakt het theoretisch gezien mogelijk om zelfde cores met verschillende snelheden/configuraties aan elkaar te koppelen. Als X1950 en X1900 beide echt op exact dezelfde cores zijn gebaseerd, dan zou het moeten kunnen. Maar als er bepaalde dingen gewijzigd zijn in X1950 (R580+) dan zou zelfs de kleinste wijziging het onmogelijk kunnen maken om een X1950CF aan een X1900 te koppelen.
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.
Dan heb ik nog een leuke, waarom brengen ze een 1950 Crossfire edition uit?? Immers er wordt aan een nieuwe SLI Crossfire bridge gewerkt die op de nieuwe generatie zou zitten. Maar nu denk ik dat deze enkel op de 80nm product te vinden zal zijn. Overigens hoor ik dat die bridge de Crossfire performance pas echt tot zijn recht laat komen. Maar dat zal dan meer iets voor volgend jaar (R600?) zijn.
Ik hoor dat de RS600 voor Intel zeker nog op de markt gaat komen. Echter is de daarop volgende generatie nog totaal onduidelijk. Intel laat zich nog niet uit, omdat het nog niet hoeft. Daarbij heeft Intel een erg groot probleem met de G965, het zal het traagste vista chipset worden uit de geschiedenis, en dan hebben ze nog een heleboel bugs op te lossen. Hierom denk ik ook dat Intel wel met RC410 door zal moeten gaan op hun eigen mainboards omdat ze anders helemaal niets hebben om terug op te vallen. Het gecancelde C60 (nVidia UMA Intel) chipset staat nu weer op de roadmaps maar dat zal midden 2007 worden. Dus Intel kan zeker nog tot het einde van het jaar, wanneer officieel de overname gedaan is, nog een politiek spelletje spelen. Als tegen die tijd Intel haar eigen (Vista) problemen heeft opgelost, en nVidia kan beginnen met sampleen van C60 dan kan Intel best wel eens de deur dicht gooien voor R?700 chipset generatie. Van bronnen hoor ik dat ATI zich hier erg bewust van is en zich daarom qua resouces voornamelijk op AMD platform zal richten, zal ook wel nodig zijn.
AMD zal volwassenheid naar ATI brengen qua marketing en productmanagment. ATI werkt voor de chipsets altijd met 2 aparte engineering teams, eentje voor de northbridge en eentje voor de southbridges, dit dus ook qua productie. Hierdoor heeft ATI afgelopen jaar ook markt moeten inleven omdat de ene keer er een shortage was op de northbridge, en de andere keer weer op de northbridge. De ervaring van AMD mbt deze planning zal ATI erg goed doen geloof ik. Mbt die southbridge lijkt ATI ook eindelijk haar zaakjes voor elkaar te hebben... ATI had een erg groot probleem omdat nVidia Uli voor de ogen van ATI had weggekocht, ze waren gewoon sneller. Uli wilde opgekocht worden, door of ATI of nVidia, omdat Uli erg goed was in het maken van discreet chipsets, maar zijn niet konden groeien (en dus overleven) zonder UMA chipsets. En daarvoor heb je grafische kennis nodig die zowel nVidia als ATI hadden. Na de aankoop van Uli zorgde nVidia voor kunstmatige 'shortages' voor vendors die de Uli southbridge wilde gebruiken in combinatie met ATI chipsets. Lekker de concurrentie een hak zetten. ATI was dus aangewezen op SB450, maar dat is ook rotzooi geworden. Nu blijkt eindelijk !! SB600 perfect te zijn van wat ik hoor.
Spijtig nieuws voor de ATI freaks hier, maar ik ben van mening dat ATI zich niet meer zal gaan richten op de high-end graphics business. Dit heeft nVidia misschien al door, vandaar dat ze zo erg blij zijn. Maar AMD trekt voortaan aan de touwtjes en hun prioriten liggen voornamelijk bij chipsets met snelle UMA graphics voor desktop en notebook, hier ligt het volume van de markt, en bij elk chipset hoort een .... CPU
De graphic core die ooit in de toekomst op de CPU wordt ingebakken zal ook niet echt een high-end gpu gaan worden, maar entry level vanwege het volume. nVidia doet het hier erg goed mee, zijn releasen binnenkort C61 (C51 single chip version) die ze qua prijs op hetzelfde niveau in de markt gaan zetten als de VIA K8M890. Maar doordat het een single chip version is is de kostprijs veel lager, en daarbij komt ook nog dat de 6100 graphics veel en veel sneller zijn tov dat VIA grafische geweld (of Sis for that matter). Via en SiS hebben zelfs op hun roadmaps van 2007 nog geen Vista prenium ready chipsets staan. Dus nVidia gaat in het komende jaar op AMD gebied zowel SiS als Via kapot concurrenren, enkel afhangende van hoeveel winst nVidia op haar C61 chipsets wil pakken. (misschien dat als VIA kapot is, en dus erg goedkoop is door nVidia wordt opgekocht, omdat ze ook x86 CPU's maken, dan past nVidia in het rijtje AMD / Intel, de grote 3). Van ATI's kant zal het komende jaar niet zoveel veranderen, geplande producten worden gewoon gereleased.
Ik hoor dat de RS600 voor Intel zeker nog op de markt gaat komen. Echter is de daarop volgende generatie nog totaal onduidelijk. Intel laat zich nog niet uit, omdat het nog niet hoeft. Daarbij heeft Intel een erg groot probleem met de G965, het zal het traagste vista chipset worden uit de geschiedenis, en dan hebben ze nog een heleboel bugs op te lossen. Hierom denk ik ook dat Intel wel met RC410 door zal moeten gaan op hun eigen mainboards omdat ze anders helemaal niets hebben om terug op te vallen. Het gecancelde C60 (nVidia UMA Intel) chipset staat nu weer op de roadmaps maar dat zal midden 2007 worden. Dus Intel kan zeker nog tot het einde van het jaar, wanneer officieel de overname gedaan is, nog een politiek spelletje spelen. Als tegen die tijd Intel haar eigen (Vista) problemen heeft opgelost, en nVidia kan beginnen met sampleen van C60 dan kan Intel best wel eens de deur dicht gooien voor R?700 chipset generatie. Van bronnen hoor ik dat ATI zich hier erg bewust van is en zich daarom qua resouces voornamelijk op AMD platform zal richten, zal ook wel nodig zijn.
AMD zal volwassenheid naar ATI brengen qua marketing en productmanagment. ATI werkt voor de chipsets altijd met 2 aparte engineering teams, eentje voor de northbridge en eentje voor de southbridges, dit dus ook qua productie. Hierdoor heeft ATI afgelopen jaar ook markt moeten inleven omdat de ene keer er een shortage was op de northbridge, en de andere keer weer op de northbridge. De ervaring van AMD mbt deze planning zal ATI erg goed doen geloof ik. Mbt die southbridge lijkt ATI ook eindelijk haar zaakjes voor elkaar te hebben... ATI had een erg groot probleem omdat nVidia Uli voor de ogen van ATI had weggekocht, ze waren gewoon sneller. Uli wilde opgekocht worden, door of ATI of nVidia, omdat Uli erg goed was in het maken van discreet chipsets, maar zijn niet konden groeien (en dus overleven) zonder UMA chipsets. En daarvoor heb je grafische kennis nodig die zowel nVidia als ATI hadden. Na de aankoop van Uli zorgde nVidia voor kunstmatige 'shortages' voor vendors die de Uli southbridge wilde gebruiken in combinatie met ATI chipsets. Lekker de concurrentie een hak zetten. ATI was dus aangewezen op SB450, maar dat is ook rotzooi geworden. Nu blijkt eindelijk !! SB600 perfect te zijn van wat ik hoor.
Spijtig nieuws voor de ATI freaks hier, maar ik ben van mening dat ATI zich niet meer zal gaan richten op de high-end graphics business. Dit heeft nVidia misschien al door, vandaar dat ze zo erg blij zijn. Maar AMD trekt voortaan aan de touwtjes en hun prioriten liggen voornamelijk bij chipsets met snelle UMA graphics voor desktop en notebook, hier ligt het volume van de markt, en bij elk chipset hoort een .... CPU
Ik mag hopen dat AMDATI toch niet zo dom? zal zijn om de high end graphics markt te laten zakken, dat zou betekenen dat alle gamers welk het beste in huis willen hebben, en dus vanzelf ook zowat alle reviews, ineens alle pijlen in de richting van nVidia laten wijzen. Das zowat het doodvonnis van het merk ATi dan, de goeie naam en alles kun je dan ook wel met stoffer en blik bijeenvegen.. 
Nee, als ze dat werkelijk gaan doen dan zal ATi geen gamers-merk meer zijn imho, ongeacht of ze het nog wel zo goed doen op mainstream gebied, de highend kaarten zijn de eyecatchers, 90% van alle reviews gaan daarover en stellen hun conclusie op dat gebied dus wat mij betreft is dat een vorm van dief van je eigen succes...
Nee, als ze dat werkelijk gaan doen dan zal ATi geen gamers-merk meer zijn imho, ongeacht of ze het nog wel zo goed doen op mainstream gebied, de highend kaarten zijn de eyecatchers, 90% van alle reviews gaan daarover en stellen hun conclusie op dat gebied dus wat mij betreft is dat een vorm van dief van je eigen succes...
There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature
PC Specs | Mo Murda Squad Clan
Interessante analyse.The Source schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 19:05:
Dan heb ik nog een leuke, waarom brengen ze een 1950 Crossfire edition uit?? Immers er wordt aan een nieuwe SLI Crossfire bridge gewerkt die op de nieuwe generatie zou zitten. Maar nu denk ik dat deze enkel op de 80nm product te vinden zal zijn. Overigens hoor ik dat die bridge de Crossfire performance pas echt tot zijn recht laat komen. Maar dat zal dan meer iets voor volgend jaar (R600?) zijn.
Spijtig nieuws voor de ATI freaks hier, maar ik ben van mening dat ATI zich niet meer zal gaan richten op de high-end graphics business. Dit heeft nVidia misschien al door, vandaar dat ze zo erg blij zijn. Maar AMD trekt voortaan aan de touwtjes en hun prioriten liggen voornamelijk bij chipsets met snelle UMA graphics voor desktop en notebook, hier ligt het volume van de markt, en bij elk chipset hoort een .... CPUDe graphic core die ooit in de toekomst op de CPU wordt ingebakken zal ook niet echt een high-end gpu gaan worden, maar entry level vanwege het volume. nVidia doet het hier erg goed mee, zijn releasen binnenkort C61 (C51 single chip version) die ze qua prijs op hetzelfde niveau in de markt gaan zetten als de VIA K8M890. Maar doordat het een single chip version is is de kostprijs veel lager, en daarbij komt ook nog dat de 6100 graphics veel en veel sneller zijn tov dat VIA grafische geweld (of Sis for that matter). Via en SiS hebben zelfs op hun roadmaps van 2007 nog geen Vista prenium ready chipsets staan. Dus nVidia gaat in het komende jaar op AMD gebied zowel SiS als Via kapot concurrenren, enkel afhangende van hoeveel winst nVidia op haar C61 chipsets wil pakken. (misschien dat als VIA kapot is, en dus erg goedkoop is door nVidia wordt opgekocht, omdat ze ook x86 CPU's maken, dan past nVidia in het rijtje AMD / Intel, de grote 3). Van ATI's kant zal het komende jaar niet zoveel veranderen, geplande producten worden gewoon gereleased.
Ik denk dat er ook argumenten zijn waarom ATI wel Highend GPU's zal blijven maken
In deze business kun je nl. alleen overeind blijven als je topproducten maakt.
Kijk naar Via, SIS en ULI. Zoals jezelf al aangeeft gaan die binnenkort zeer ws ten onder Dit verbaast me niks want m.n. Via en SIS hebben voorzover ik weet al in geen jaren iets bijzonders gemaakt.
Kijk naar Intel. Omdat ze geen topproduct hadden verovert in een paar jaar tijd haar concurrent een kwart vd lucratieve X86 servermarkt, een belangrijk groter deel vd desktopmarkt en uiteindelijk levering door Dell.
Ik ben ervan overtuigd dat eigenlijk alle grote deals die ATI gedaan heeft (Xbox360, Wii, CE market etc.) te danken zijn aan het goede imago op graphicsgebied. Ik denk zelfs dat ze bij Sony behoorlijk balen dat ze met een verouderde nvidia GPU opgescheept zitten.
Verder is het simpelweg zo dat je naam wordt gevestigd met highend produkten. Als je wilt dat ook je midend competetief is, heb je die highend nodig vanwaaruit de nodige technologie naar beneden kan sijpelen.
Stel dat GPU idd met CPU integreert. Wie zit er, zeker in perioden dat AMD geen sterke CPU's heeft, op dat platform te wachten
Een "monopolist" als Intel loopt altijd het levensgrote gevaar dat ze de markt willen gaan conroleren. "Als we dit jaar een snelheidsverhoging van 100mhz met onze netburst realiseren is het wel goed". Die mentaliteit.
Zonder de Athlon64 was de conroe er niet of veel later gekomen. Intel is simpelweg een paar jaar lang zwaar vernederd.
Ik kan me nog een uur durende presentatie van een paar jaar geleden herinneren van een gefrustreerde ex-intel chiefengineer van o.a. P3 en P4 die uitlegde waarom Intel vast zou gaan lopen. Alles is uitgekomen.
Imo zal AMDATI als ze ooit op gelijke voet met Intel willen komen, alleen een kans hebben als ze een openminded platformstrategie hanteren en proberen met revolutionaire gewilde produkten te komen.
PS: Je ziet trouwens nu al dat loyaliteit ligt daar waar de topproducten liggen. Iedereen wil nu een Core2Duo op Astennu na dan ......
PC Specs
Een topproduct hoeft daarom niet high-end te zijn maar kan best in de volume markt zitten. Je eigen naam maken met high-end producten ok, maar het meeste geld zit nog altijd in de volume markt. Je kent de situatie van AMD ook wel en wat zouden ze nu doen: hopen geld in high-end GPU's stoppen voor een goede naam, of hopen geld in de volume markt stoppen om daar achteraf heel veel winst van terug te krijgen?In deze business kun je nl. alleen overeind blijven als je topproducten maakt.
Verder is het simpelweg zo dat je naam wordt gevestigd met highend produkten
Dit mag je nu nog niet denken, GPU integratie is pas voor over enkele jaren. AMD's toekomstige FAB in NY zal naar horen zeggen GPU's kunnen bakken, dus we spreken ten vroegste over 2010.Stel dat GPU idd met CPU integreert.
Wie zit er, zeker in perioden dat AMD geen sterke CPU's heeft,
Ik begrijp wat je zegt maar uhh met alle respect, heb je mijn post wel gelezenHacku schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 20:31:
[...]
Een topproduct hoeft daarom niet high-end te zijn maar kan best in de volume markt zitten. Je eigen naam maken met high-end producten ok, maar het meeste geld zit nog altijd in de volume markt. Je kent de situatie van AMD ook wel en wat zouden ze nu doen: hopen geld in high-end GPU's stoppen voor een goede naam, of hopen geld in de volume markt stoppen om daar achteraf heel veel winst van terug te krijgen?
Maar goed misschien krijg ik ongelijk. Time will tell.
PC Specs
Het enige wat jij uitlegt is dat de combinatie GPU + CPU (nu) niet zal werken, verder zeg je ook dat m'n alleen overeind kan blijven met topproducten waarop ik antwoord dat topproducten ook best in de volume markt kunnen liggen en niet high-end hoeven zijn, wat jij wel beweert.
Wat ik zeg is dat je highend producten nodig hebt om topproducten in de volumemarkt te kunnen maken en af te zetten. Dat is wel een verschil.Hacku schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 20:45:
Het enige wat jij uitlegt is dat de combinatie GPU + CPU (nu) niet zal werken, verder zeg je ook dat m'n alleen overeind kan blijven met topproducten waarop ik antwoord dat topproducten ook best in de volume markt kunnen liggen en niet high-end hoeven zijn, wat jij wel beweert.
AMDATI zal nooit top in de volumemarkt kunnen zijn als ze niet top in de highendmarkt zijn.
Mijn voorspelling is dat AMDATI het niet zal lukken om haar volumedeel vast te houden laat staan vergroten als ze geen aansprekende highendproducten meer hebben.
Intel mag het dan gelukt zijn om haar volumedeel redelijk vast te houden in slechte tijden.
Maar alles wat Intel had om dit klaar te spelen heeft AMDATI niet. Enorme cashreserves, veel meer productiecapaciteit, ruim een jaar voorlopende productietechnologie, exclusief contract met DELL, eerste keus bedrijfsleven, de bekende naam en de mogelijkheid om in slechte tijden enorme resources op R&D te zetten.
PC Specs
AMD is moving in
Intel mag dan nog zo'n goede CPU hebben maar OEM deals worden ongeveer een jaar vooruit geplanned. Dell en nog wat andere OEM's zal AMD toch weer een paar extra procent marktaandeel extra gaan opleveren. De vraag is hoeveel gaat de Conroe ze in het channel kosten. Ik denk dat AMD in het komende half jaar haar marktaandeel kan behouden of zelfs iets zal uitbreiden, daarna... ?
Ik denk niet dat AMD marktaandeel zal verliezen. Dell gaat zelf laptops met AMD cpu's verkopen, en met een prachtige ATI chipset erbij heb je een pracht van een laptop, wat wil je nog meer? Verder heb je Athlon 64 FX voor de high-end markt en zelf het 4x4 platform. Ik zie geen problemen met het schrappen van high-end GPU's, maar zoals je al zei: time will tell 
Tot eind dit jaar heeft AMD weinig te vreezen maar Intel zal in 2007 een grote spurt nemen, idd.The Source schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 21:15:
[...]
AMD is moving in![]()
Intel mag dan nog zo'n goede CPU hebben maar OEM deals worden ongeveer een jaar vooruit geplanned. Dell en nog wat andere OEM's zal AMD toch weer een paar extra procent marktaandeel extra gaan opleveren. De vraag is hoeveel gaat de Conroe ze in het channel kosten. Ik denk dat AMD in het komende half jaar haar marktaandeel kan behouden of zelfs iets zal uitbreiden, daarna... ?
[ Voor 46% gewijzigd door XWB op 03-08-2006 21:16 ]
@Source
Je hebt natuurlijk gelijk. De vraag is voor mij wel in hoeverre Dell met AMD doorgaat als ze geen costeffectieve volumeprodukten kunnen leveren en geen aansprekende highend produkten.
Toch ben ik daar niet supernegatief over omdat ik denk dat het voor Dell ook van belang is om keuze te bieden.
@Hacku
Met de komst van de Core2duo is de FX imo niet highend meer. Verder ben ik bang dat het 4*4platform zo highend gaat zijn dat vrijwel niemand het kan betalen en daarmee zijn doel voorbij schiet. Maar je hebt gelijk, het zal wel highend zijn
. Ben verder benieuwd in hoeverre die ingeslagen "4*4 weg" ook positief kan zijn voor de volumemarkt. (ps bedoelde mijn eerste reactie op je post niet rot hoor. Maar bij teruglezen lijkt het wel wat onaardig
)
@Beiden. Idd time will tell.
Zelf hoop ik echt dat AMDATI gaat slagen en er zo twee competitieve spelers ontstaan (en nVidia waarschijnlijkk als sterke derde) want dat is volgensmij het meest in mijn (ons) belang. Het zal echter nog een harde strijd worden voor AMDATI ben ik bang.
Je hebt natuurlijk gelijk. De vraag is voor mij wel in hoeverre Dell met AMD doorgaat als ze geen costeffectieve volumeprodukten kunnen leveren en geen aansprekende highend produkten.
Toch ben ik daar niet supernegatief over omdat ik denk dat het voor Dell ook van belang is om keuze te bieden.
@Hacku
Met de komst van de Core2duo is de FX imo niet highend meer. Verder ben ik bang dat het 4*4platform zo highend gaat zijn dat vrijwel niemand het kan betalen en daarmee zijn doel voorbij schiet. Maar je hebt gelijk, het zal wel highend zijn
@Beiden. Idd time will tell.
Zelf hoop ik echt dat AMDATI gaat slagen en er zo twee competitieve spelers ontstaan (en nVidia waarschijnlijkk als sterke derde) want dat is volgensmij het meest in mijn (ons) belang. Het zal echter nog een harde strijd worden voor AMDATI ben ik bang.
[ Voor 5% gewijzigd door Help!!!! op 03-08-2006 21:27 ]
PC Specs
Dat zeg jijMet de komst van de Core2duo is de FX imo niet highend meer.
Leesvoer: nieuws: AMD's 4x4-platform gaat Quad-Father hetenVerder ben ik bang dat het 4*4platform zo highend gaat zijn dat vrijwel niemand het kan betalen
Verwijderd
Dit zou niet alleen spijtig zijn voor de Ati freaks...Spijtig nieuws voor de ATI freaks hier, maar ik ben van mening dat ATI zich niet meer zal gaan richten op de high-end graphics business.
Zelfs de grootste Nvidiots, die natte dromen beleven bij de gedachte dat Ati wel eens van het hi-end toneel zou kunnen verdwijnen, zullen over één a twee jaar hun mening moeten bijstellen: Nvidia kan vragen voor een top kaart wat zij wil - er is immers geen concurrentie meer - en de technische vooruitgang zal enorm vertragen. Eindelijk kan Nvidia een generatie volledig uitmelken zonder de hete adem van Ati te voelen.
Nee, Ati verdwijnen van het hi-end toneel moet niemand willen, behalve Nvidia zelf. (en ik denk zelfs dat Jen-Hsun Huang diep in zijn hart de competitie met Ati ook wel leuk vind
Dat laatste leesvoer had ik even gemist maar klinkt idd best positief.Hacku schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 21:33:
[...]
Dat zeg jijOndanks de Core 2 Duo beter presteert is de FX lijn nog altijd voor de high-end markt.
[...]
Leesvoer: nieuws: AMD's 4x4-platform gaat Quad-Father heten
Dat denk ik ook. Om boven jezelf uit te kunnen stijgen heb je een waardige opponent nodig.Verwijderd schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 21:39:
[...]
Dit zou niet alleen spijtig zijn voor de Ati freaks...
Zelfs de grootste Nvidiots, die natte dromen beleven bij de gedachte dat Ati wel eens van het hi-end toneel zou kunnen verdwijnen, zullen over één a twee jaar hun mening moeten bijstellen: Nvidia kan vragen voor een top kaart wat zij wil - er is immers geen concurrentie meer - en de technische vooruitgang zal enorm vertragen. Eindelijk kan Nvidia een generatie volledig uitmelken zonder de hete adem van Ati te voelen.
Nee, Ati verdwijnen van het hi-end toneel moet niemand willen, behalve Nvidia zelf. (en ik denk zelfs dat Jen-Hsun Huang diep in zijn hart de competitie met Ati ook wel leuk vind)
Trouwens ik denk dat Jen thuis gewoon stiekem met een ATI gamed
[ Voor 53% gewijzigd door Help!!!! op 03-08-2006 21:43 ]
PC Specs
Nou, geruchten gaat dat Intel de discreet VGA markt weer opwillen. Maar zal voorlopig wel bij gerucht blijven. Ik wil niet teveel afwijken van de VGA discussie, in het CPU forum lopen verschillende topics mbt Conroe en K8.Verwijderd schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 21:39:
[...]
Dit zou niet alleen spijtig zijn voor de Ati freaks...
Nee, Ati verdwijnen van het hi-end toneel moet niemand willen, behalve Nvidia zelf. (en ik denk zelfs dat Jen-Hsun Huang diep in zijn hart de competitie met Ati ook wel leuk vind)
[ Voor 5% gewijzigd door The Source op 03-08-2006 22:13 ]
De nieuwe CrossFire bridge (dubbele "SLi" bridge) zit op de X1950Pro en X1650Pro, niet op de X1950XTX. Dus inderdaad alleen de 80nm prducten hebben dit, daarom adverteert ATi in haar X1950Pro/X1650XT slides ook al met "No Compromise CrossFire","Internal CrossFire Connectivity" en "No external cable adapter or Master/Slave".The Source schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 19:05:
En daarom komt er dus ook een CF versie uit van de X1950XTX omdat deze nog niet de geintegreerde CrossFire functionaliteit heeft zoals RV560 en RV570. Dit zit wel in R600, maar in Oktober zien we dus X1950Pro en X1650XT die een voorproefje zijn van ATi's dubbele bridge-chip.
En de CrossFire bridge laat SuperAA helemaal tot z'n recht komen en laat SLiAA in het stof bijten.
Verwijderd
idd en zo hoort het
FSAA x6T3 is ook mooi met HDR moet ik toegeven dan nog 16x AF daarbij, pas effe met HL2 EP1 zit te klooien met die leuke effecten ook iets waar NV van dromen kan 
de R420 aka ATi M18 Mobillity Radeon 9800 die in me laptop zit kan ook een soort van HDR doen wat Blooming heet, iig het lijkt er best veel op alleen HDR heeft meer precisie en betere detail in het effect en het manier van doen met het vermeerdere of het vermindere van lichtinval.
de R420 aka ATi M18 Mobillity Radeon 9800 die in me laptop zit kan ook een soort van HDR doen wat Blooming heet, iig het lijkt er best veel op alleen HDR heeft meer precisie en betere detail in het effect en het manier van doen met het vermeerdere of het vermindere van lichtinval.
[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2006 03:50 ]
Verwijderd
Ik zou graag die presentatie willen zien. Want ik kan me nauwelijks voorstellen dat die engineer in de toekomst kon kijken. De P4 was gebouwd voor hoge freq, wat ook voorspeld was door de ITRS. Dus dit is of puur speculatief, of gewoon weer Intel-bashen. Wat betreft de 100mhz per jaar: Intel heeft niks aan een monopolie, vanwege de hoeveelheid rechtzaken die ze tegen zich krijgen dan. Dus ze willen AMD niet doodmaken maar ook niet te groot maken. Je kan t ook zien aan de prijzen van de conroe. Deze zouden in principe lager kunnen.Help!!!! schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 20:04:
[...]
Een "monopolist" als Intel loopt altijd het levensgrote gevaar dat ze de markt willen gaan conroleren. "Als we dit jaar een snelheidsverhoging van 100mhz met onze netburst realiseren is het wel goed". Die mentaliteit.
Zonder de Athlon64 was de conroe er niet of veel later gekomen. Intel is simpelweg een paar jaar lang zwaar vernederd.
Ik kan me nog een uur durende presentatie van een paar jaar geleden herinneren van een gefrustreerde ex-intel chiefengineer van o.a. P3 en P4 die uitlegde waarom Intel vast zou gaan lopen. Alles is uitgekomen.
ontopic: Als the source gelijk heeft zitten we over een paar jaar dus met een high end NV kaart met een intel proc (ik geloof niet dat Intel de touwtjes zo makkelijk meer uit handen gaat geven). Dat is een hard gelach voor AMD/ATI dan.
Ik hoop toch echt dat AMD High end VGA kaarten blijft maken. Want wat andere ook zeggen je koopt het beste merk. En Als dat merk niet in de Top mee speeld heb je ook zo iets van hummm.... Is dit wel de snelste kaart in deze klasse ? en kan ik toch niet beter een nVidia kaart komen die de snelste kaart op de wereld heeft ?
Dan zou je het idd van de chipsets moeten hebben die je bij een platform verkoopt waar je dan min of meer aan vast zit zodat je toch je inkomsten hebt.
Ik snap wel dat AMD meer werk wil steken in Chipsets en hun cpu's maar ik denk dat ze de high end kaarten ook moeten laten bestaan.
Als ze zulke goede High end kaarten blijven maken als ATi afgelopen jaren kunnen ze mischien een next gen console deal binnen halen en er misschien weer een AMD cpu bij verkopen
.
Over de nieuwe CF bridge: Ik ben wel erg benieuwd naar de peformance van die kaartjes. Ik zou dit best wel eens willen testen met 2x X1950 Pro in CF. Maar ik hoop wel dat de CF peformance tegen die tijd ook verbeterd is door wat nieuwe dirvers.
Dan zou je het idd van de chipsets moeten hebben die je bij een platform verkoopt waar je dan min of meer aan vast zit zodat je toch je inkomsten hebt.
Ik snap wel dat AMD meer werk wil steken in Chipsets en hun cpu's maar ik denk dat ze de high end kaarten ook moeten laten bestaan.
Als ze zulke goede High end kaarten blijven maken als ATi afgelopen jaren kunnen ze mischien een next gen console deal binnen halen en er misschien weer een AMD cpu bij verkopen
Over de nieuwe CF bridge: Ik ben wel erg benieuwd naar de peformance van die kaartjes. Ik zou dit best wel eens willen testen met 2x X1950 Pro in CF. Maar ik hoop wel dat de CF peformance tegen die tijd ook verbeterd is door wat nieuwe dirvers.
[ Voor 6% gewijzigd door Astennu op 04-08-2006 08:52 ]
Ik ben bang dat The Source wel eens gelijk kan gaan krijgen. Iig denk ik er ook zo over.
AMD koopt Ati niet omdat ze goede high-end kaarten hebben. Ze kopen Ati omdat de platformstrategie van Intel enorm aanslaat. Om te overleven zullen ze hetzelfde moeten doen. Immers, dit is de hele reden achter de fusie met Ati. In een klap hebben ze nu op alle fronten (behalve dan de uber-highend markt (itanium bv)) een gelijkwaardig concurrerend product. Intel is echt enorm op de chipset markt doordat ze een volledige oplossing kunnen bieden. Dus CPU + chipset met integrated graphics. Kijk maar naar het marktaandeel van Intel op de VGA markt. In de tijden dat AMD de betere CPU heeft zie je dat Intel marktaandeel inlevert. Maar Intel heeft op deze momenten nog steeds het chipset + IGP. AMD heeft dit niet. Nu de Conroe op de markt is zal Intel (zeer waarschijnlijk) veel marktaandeel terugpakken.
Als AMD zich niet volledig gaat concentreren op deze markt dan gaan ze de slag met Intel alsnog verliezen. Als de resources van Ati zich voor een gedeelte gaan concentreren met het maken van een high-end VGA kaart dan kunnen ze deze niet gebruiken voor de markt waar het echt om gaat namelijk de volume-markt waar Intel nu zo sterk in is met hun chipsets. AMD koopt Ati niet omdat ze zulke goede high-end VGA kaarten maken maar omdat ze op deze chipset markt het geld kunnen verdienen door ook dezelfde platform-strategie van Intel te kiezen.
Vergeet niet dat 90% van de particulieren (en ik denk nog wel meer) geen idee heeft wat voor vga kaart ze hebben. Ati of Intel of Nvidia of wat dan ook. Ze interesseren zich er ook niet voor of een van deze fabrikanten de snelste kaart van dat moment heeft omdat ze het simpelweg niet weten. Ga eens na, hoeveel mensen lezen werkelijk de tech-sites zoals wij (of de meeste mensen die hier komen) ze lezen?
Voor de zakelijke markt, waar toch het meeste geld te verdienen valt, geldt dit ook wat desktops betreft. Dat kleine marktaandeel waar nu de bv FireGL en Quadro kaarten zich bevinden kunnen ze dan misschien wel kwijtraken maar als ze daarvoor in de plaats de volumes op de desktopmarkt krijgen zoals Intel ze nu heeft dan is dat veel interessanter.
Ikzelf hoop ook met het oog op concurrentie en omdat ik vand dat Ati goede GPU's maakt, dat de high-end van Ati blijft bestaan maar ik vrees dat het anders of zal lopen.
AMD koopt Ati niet omdat ze goede high-end kaarten hebben. Ze kopen Ati omdat de platformstrategie van Intel enorm aanslaat. Om te overleven zullen ze hetzelfde moeten doen. Immers, dit is de hele reden achter de fusie met Ati. In een klap hebben ze nu op alle fronten (behalve dan de uber-highend markt (itanium bv)) een gelijkwaardig concurrerend product. Intel is echt enorm op de chipset markt doordat ze een volledige oplossing kunnen bieden. Dus CPU + chipset met integrated graphics. Kijk maar naar het marktaandeel van Intel op de VGA markt. In de tijden dat AMD de betere CPU heeft zie je dat Intel marktaandeel inlevert. Maar Intel heeft op deze momenten nog steeds het chipset + IGP. AMD heeft dit niet. Nu de Conroe op de markt is zal Intel (zeer waarschijnlijk) veel marktaandeel terugpakken.
Als AMD zich niet volledig gaat concentreren op deze markt dan gaan ze de slag met Intel alsnog verliezen. Als de resources van Ati zich voor een gedeelte gaan concentreren met het maken van een high-end VGA kaart dan kunnen ze deze niet gebruiken voor de markt waar het echt om gaat namelijk de volume-markt waar Intel nu zo sterk in is met hun chipsets. AMD koopt Ati niet omdat ze zulke goede high-end VGA kaarten maken maar omdat ze op deze chipset markt het geld kunnen verdienen door ook dezelfde platform-strategie van Intel te kiezen.
Vergeet niet dat 90% van de particulieren (en ik denk nog wel meer) geen idee heeft wat voor vga kaart ze hebben. Ati of Intel of Nvidia of wat dan ook. Ze interesseren zich er ook niet voor of een van deze fabrikanten de snelste kaart van dat moment heeft omdat ze het simpelweg niet weten. Ga eens na, hoeveel mensen lezen werkelijk de tech-sites zoals wij (of de meeste mensen die hier komen) ze lezen?
Voor de zakelijke markt, waar toch het meeste geld te verdienen valt, geldt dit ook wat desktops betreft. Dat kleine marktaandeel waar nu de bv FireGL en Quadro kaarten zich bevinden kunnen ze dan misschien wel kwijtraken maar als ze daarvoor in de plaats de volumes op de desktopmarkt krijgen zoals Intel ze nu heeft dan is dat veel interessanter.
Ikzelf hoop ook met het oog op concurrentie en omdat ik vand dat Ati goede GPU's maakt, dat de high-end van Ati blijft bestaan maar ik vrees dat het anders of zal lopen.

Verwijderd schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 04:59:
[...]
Ik zou graag die presentatie willen zien. Want ik kan me nauwelijks voorstellen dat die engineer in de toekomst kon kijken. De P4 was gebouwd voor hoge freq, wat ook voorspeld was door de ITRS. Dus dit is of puur speculatief, of gewoon weer Intel-bashen.
offtopic:
Welnee dit heeft niks met Intel bashen te maken (niet dat daar geen redenen voor te bedenken zijn trouwens).
Kijk gewoon naar wat er gebeurd is de afgelopen jaren. Het zijn feiten. Bij Intel heeft in die periode de marketing overwonnen tov de engineers die al gewaarschuwd hadden dat het niet zou gaan werken. Inmiddels hebben de engineers het weer wat meer voor het zeggen. De presentatie is overigens iets recenter dan ik me herinnerde namelijk feb 2004 maar geeft een goede inkijk van wat er mis is gegaan bij Intel.
Hierbij de link:
Zoek naar Bob Colwell hij staat redelijk onderaan
Klik vooral ook even hierop en lees het stukje "about the speaker":
http://episteme.arstechni...f=77909774&m=602009952631
Welnee dit heeft niks met Intel bashen te maken (niet dat daar geen redenen voor te bedenken zijn trouwens).
Kijk gewoon naar wat er gebeurd is de afgelopen jaren. Het zijn feiten. Bij Intel heeft in die periode de marketing overwonnen tov de engineers die al gewaarschuwd hadden dat het niet zou gaan werken. Inmiddels hebben de engineers het weer wat meer voor het zeggen. De presentatie is overigens iets recenter dan ik me herinnerde namelijk feb 2004 maar geeft een goede inkijk van wat er mis is gegaan bij Intel.
Hierbij de link:
Zoek naar Bob Colwell hij staat redelijk onderaan
Klik vooral ook even hierop en lees het stukje "about the speaker":
http://episteme.arstechni...f=77909774&m=602009952631
Wat jij zegt klopt wel maar dat is niet wat ik bedoelde met die 100mhz per jaar.Verwijderd schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 04:59:
[...]
Wat betreft de 100mhz per jaar: Intel heeft niks aan een monopolie, vanwege de hoeveelheid rechtzaken die ze tegen zich krijgen dan. Dus ze willen AMD niet doodmaken maar ook niet te groot maken.
Je ziet vaker bij dat soort bedrijven dat ze niet werken volgens de lijn: "he hoe kunnen we een geweldig nieuw produkt maken wat een sprong vooruit is en waar onze klanten echt enthousiast van worden".
In plaats daarvan gaan ze datgene maken waarvan ze denken dat ze het goed kunnen verkopen. Marketing dus (veel mhz is in ogen van klant beter dus moeten we produkten met veel mhz maken of dat nu verstandig is of niet). Tegelijkertijd kijken ze van: " mmm als we dit jaar 100mhz erbij hebben kunnen we AMD nog steeds voorblijven dus dat is wel goed genoeg".
[ Voor 38% gewijzigd door Help!!!! op 04-08-2006 10:18 ]
PC Specs
Verwijderd
Ik denk dat je ATI onderschat als het gaat om het verdelen van ontwerp capaciteit. ATI is de afgelopen jaren prima in staat gebleken om veel markten te voorzien van hardware, zelfs de XboX360 en Wii. Ik geloof ook niet dat het schrappen van de high-end markt meer zal opleveren als nu het geval is.Als de resources van Ati zich voor een gedeelte gaan concentreren met het maken van een high-end VGA kaart dan kunnen ze deze niet gebruiken voor de markt waar het echt om gaat namelijk de volume-markt waar Intel nu zo sterk in is met hun chipsets.
Denk alleen maar aan de console markt die volledig uit handen wordt gegeven door deze acties.
De High-end levert tegelijkertijd ook veel aandacht en is marketing technisch zeer interessant. Ik denk niet dat AMD zomaar deze markt zal opgeven om dan Intel na te doen, dit is juist een troef waarmee ze Intel een stap voor zijn (en mogelijk pijn kunnen doen). Ik denk dat intel maar wat graag de kennis had gehad om op de high-end markt potten te kunnen breken.
Misschien heb je wel gelijk maar bedenk eens hoevel het kost om een high-end chip te ontwikkelen. Ik denk dat AMD dit geld liever ziet in marktaandeel veroveren door een soort platformstrategie ala Intel. De fusie kost al geld genoeg.Verwijderd schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 10:55:
[...]
Ik denk dat je ATI onderschat als het gaat om het verdelen van ontwerp capaciteit. ATI is de afgelopen jaren prima in staat gebleken om veel markten te voorzien van hardware, zelfs de XboX360 en Wii. Ik geloof ook niet dat het schrappen van de high-end markt meer zal opleveren als nu het geval is.
Denk alleen maar aan de console markt die volledig uit handen wordt gegeven door deze acties.
De High-end levert tegelijkertijd ook veel aandacht en is marketing technisch zeer interessant. Ik denk niet dat AMD zomaar deze markt zal opgeven om dan Intel na te doen, dit is juist een troef waarmee ze Intel een stap voor zijn (en mogelijk pijn kunnen doen). Ik denk dat intel maar wat graag de kennis had gehad om op de high-end markt potten te kunnen breken.
Ik denk dat AMD de high end GPU markt niet zo snel zal verlaten. Ze hebben in een recent interview aangegeven dat ze weten dat de namen ATi, Radeon, Imageon, Xilleon, CrossFire, Xpress etc allemaal gevestigde namen zijn binnen het PC wereldje (en dan met name fabrikanten/gamers), dat ze dit niet snel willen afstoten. In dit zelfde interview gaven ze aan dat ze CPU engineers naar de GPUs willen laten kijken om ze efficienter/sneller te maken en GPU engineers mee laten werken aan CPU engineers omdat GPU engineers gewend zijn aan het moordende tempo (elk half jaar een nieuwe core).
Daarnaast is in de presentatie die A(Ti)MD heeft gegeven over de toekomst duidelijk dat de gamers/high performancemarkt 1 van de 4 lange termijn doelen was. AMD heeft veel te danken aan de gamers en tweakers op het gebied van CPUs, dus die zullen ze op dat gebied altijd het beste willen voorschotelen.
En als je dan moet kiezen tussen: 1) je eigen CPU + GPU van de concurrent + mobo van de concurrent of 2) je eigen CPU + eigen GPU + eigen mobo... tja, welke zou dan het meest lucratief zijn/bereik je de grootste markt (waar het uiteindelijk allemaal om draait)?
Daarnaast is in de presentatie die A(Ti)MD heeft gegeven over de toekomst duidelijk dat de gamers/high performancemarkt 1 van de 4 lange termijn doelen was. AMD heeft veel te danken aan de gamers en tweakers op het gebied van CPUs, dus die zullen ze op dat gebied altijd het beste willen voorschotelen.
En als je dan moet kiezen tussen: 1) je eigen CPU + GPU van de concurrent + mobo van de concurrent of 2) je eigen CPU + eigen GPU + eigen mobo... tja, welke zou dan het meest lucratief zijn/bereik je de grootste markt (waar het uiteindelijk allemaal om draait)?
[ Voor 12% gewijzigd door CJ op 04-08-2006 13:36 ]
Tja ik zou het niet leuk vinden als ik alleen maar "Mid range" kaarten van ATi zou kunnen kopen. Ik zou dan ook naar Nvidia overstappen. Dus AMD zal met zo'n actie klanten kwijt raken. Maar mischien ook weer meer winnen omdat ze goede platforms hebben en wel een goede IGP in tegen stelling tot Intel. Daar wil het met de IGP's niet echt goed gaan.
Maar ik blijf er bij dat ze met de high end markt ook die console markt kunnen berijken en dus mischien ook een AMD cpu mee verkopen. How Knows......
Maar ik denk dat dit soort veranderingen pas over 1-2 jaar merkbaar gaan worden. En dan zullen we wel zien of AMD nog moeite doet voor de high end kaartjes.
Maar ik blijf er bij dat ze met de high end markt ook die console markt kunnen berijken en dus mischien ook een AMD cpu mee verkopen. How Knows......
Maar ik denk dat dit soort veranderingen pas over 1-2 jaar merkbaar gaan worden. En dan zullen we wel zien of AMD nog moeite doet voor de high end kaartjes.
Even iets anders tussendoor, volgens L'Inq zullen ook de X1900XTX en de X1900XT 512 MB versies blijven bestaan, naast de X1950 serie kaarten....
Dan vraag ik me nu toch echt af, als de X1950XTX $399 moet kosten, wat zullen dan de prijzen worden?
En waar past dan nog de X1950Pro tussen, die moet dan dik onder de $300 komen te zitten....
Pff het wordt er zeker niet duidelijker op.... (ik weet nu al niet meer of er nou nog een 256 MB versie kwam van de X1950 XT...)
Dan vraag ik me nu toch echt af, als de X1950XTX $399 moet kosten, wat zullen dan de prijzen worden?
En waar past dan nog de X1950Pro tussen, die moet dan dik onder de $300 komen te zitten....
Pff het wordt er zeker niet duidelijker op.... (ik weet nu al niet meer of er nou nog een 256 MB versie kwam van de X1950 XT...)
X1950Pro: $199-$249SpankmasterC schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 14:24:
Even iets anders tussendoor, volgens L'Inq zullen ook de X1900XTX en de X1900XT 512 MB versies blijven bestaan, naast de X1950 serie kaarten....
Ik vind 200 euro wel een mooie prijs
Waarom OF / OF ?Markjuh schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 12:58:
[...]
Misschien heb je wel gelijk maar bedenk eens hoevel het kost om een high-end chip te ontwikkelen. Ik denk dat AMD dit geld liever ziet in marktaandeel veroveren door een soort platformstrategie ala Intel. De fusie kost al geld genoeg.
Een platform is een combo cpu / chipset / gpu. Opzich ligt dat allemaal op de plank nu bij AMDATI. Het ontwikkelen/stroomlijnen van zo'n platform is helemaal niet zoveel werk.
ATi heeft de R600 al zo goed als af en de opvolger zit ook weer in de pijplijn lijkt me zo.
Waarom zou ATi niet in staat zijn om met een beetje synergie met AMD de juiste chipsets/gpu combo te disignenen daarnaast nog tijd genoeg hebben voor highend GPU design ?
ATi maakt toch winst zo.. vooral op GPU's
I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.
Geen Chuck patch voor Catalyst 6.7
Yep, je leest het goed. Er komt geen Chuckpatch voor Catalyst 6.7.
In plaats van elke maand een hotfix te maken van elke Catalyst, besteed Chuck nu al z'n tijd aan het integreren van de patch in de WHQL drivers. Daarnaast heeft het driverteam besloten om de Chuckpatch ook meteen te koppelen aan de Vista drivers wat voor extra vertraging zorgt.
Daarnaast duurt het door Vista ook iets langer voordat het profiling-systeem voor CrossFire echt op z'n plaats zit. Vista staat hoger op de priority list van ATi dan het CrossFire profilingsysteem, wat ook niet meer dan logisch is gezien het kleine aantal gebruikers van CrossFire tov het potentiele aantal Vista gebruikers.
Bron: Catalyst Maker @ Elite Bastards
Yep, je leest het goed. Er komt geen Chuckpatch voor Catalyst 6.7.
In plaats van elke maand een hotfix te maken van elke Catalyst, besteed Chuck nu al z'n tijd aan het integreren van de patch in de WHQL drivers. Daarnaast heeft het driverteam besloten om de Chuckpatch ook meteen te koppelen aan de Vista drivers wat voor extra vertraging zorgt.
De Chuckpatch zal uiterlijk in Oktober geintegreerd zijn in de WHQL drivers. Dit zal ongetwijfeld gekoppeld zijn aan de geruchten die er rond gaan dat MS rond November Vista RTM uit wil hebben gebracht voor OEMs.The reason for the delay in incorporating this functionality into WHQL drivers is that the driver team have decided to tie the addition of the 'Chuck' patch into other changes and additions to their low-level driver code, which relates to their Windows Vista driver implementation.
Daarnaast duurt het door Vista ook iets langer voordat het profiling-systeem voor CrossFire echt op z'n plaats zit. Vista staat hoger op de priority list van ATi dan het CrossFire profilingsysteem, wat ook niet meer dan logisch is gezien het kleine aantal gebruikers van CrossFire tov het potentiele aantal Vista gebruikers.
Bron: Catalyst Maker @ Elite Bastards
Ik heb het gelezen, mogelijk t/m okt geen HDR+AA meer (met de nieuwste drivers). Ik vind dit persoonlijk erg jammer en tegen de grens aanzitten van niet kunnen, maar ik heb begrepen dat het vooral aan de gamedev's ligt waardoor ATI zelf aan de drivers moet sleutelen en we het als een toegift moeten beschouwen. Ik kan echter zelf moeilijk beoordelen waar de waarheid ligt, maar ik begrijp niet dat het grootste sellingpoint niet meer aandacht krijgt.
Het beloofd trouwens helemaal niet veel goeds meer voor XP als ik zo lees.
Het beloofd trouwens helemaal niet veel goeds meer voor XP als ik zo lees.
Niet op voorraad.
Het is inderdaad een toegift van ATi voor de gamers. ATi heeft de hardware zo gemaakt dat developers gemakkelijk zelf AA + HDR kunnen implementeren. Dat ATi dan zelf met een patch moet komen om het te activeren in een game, waarvan de devs hebben gezegd dat HDR + AA absoluut onverenigbaar was met de manier waarop Oblivion HDR deed, terwijl 1 iemand binnen ATi in een paar uur een patch had geschreven waarmee niet alleen Oblivion, maar waarschijnlijk ook andere games als SC:CT van mee kunnen profiteren, is voor mij een duidelijk signaal dat het probleem niet bij ATi ligt, maar bij de devs.
En tja, over XP support... zie de overgang Win ME -> Win XP. Het wordt gewoon minder - zeker wanneer Vista officieel uit is, dat is niet meer dan normaal.
En tja, over XP support... zie de overgang Win ME -> Win XP. Het wordt gewoon minder - zeker wanneer Vista officieel uit is, dat is niet meer dan normaal.
[ Voor 11% gewijzigd door CJ op 04-08-2006 17:49 ]
Verwijderd
ben benieuwd waar Omega Catalyst Driver 6.6 blijft of gaan ze meteen door naar 6.7?
ik werk namelijk nog met Omega 6.3 aangezien 6.5 wat instabilliteiten gaf met FS 2004 en Omega 6.3 weer niet..
ik werk namelijk nog met Omega 6.3 aangezien 6.5 wat instabilliteiten gaf met FS 2004 en Omega 6.3 weer niet..
[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2006 17:53 ]
Verwijderd
Zodra de G80 komt heeft ieder (toekomstig) spel HDR+AA out of the box, inclusief Oblivion via een officiële patch.ik heb begrepen dat het vooral aan de gamedev's ligt waardoor ATI zelf aan de drivers moet sleutelen en we het als een toegift moeten beschouwen.
Het is vrij simpel denk ik. Als er een tijd komt dat AMD écht moet gaan bezuinigen, gaat de hi-end GPU als eerste de deur uit.Ik denk dat AMD de high end GPU markt niet zo snel zal verlaten.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2006 19:11 ]
Ik denk het zelf niet. Er zijn genoeg andere onderdelen waarin gesneden kan worden of waar ATi al min of meer naar integratie werkt binnen de GPUs (zie bv Xilleon, Rage Theater etc). Vergeet niet dat ATi altijd eerst de high-end GPU ontwikkeld en daarvan afgeleides maakt voor de low-end. Dat ontwerpproces zullen ze niet snel veranderen, omdat de boel heel goed lineair meeschaalt. Je hoeft in wezen dus maar 1 ontwerp te maken en aan de hand daarvan maak je de rest van de serie.Verwijderd schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 19:06:
[...]
Het is vrij simpel denk ik. Als er een tijd komt dat AMD écht moet gaan bezuinigen, gaat de hi-end GPU als eerste de deur uit.
Daarnaast verwacht ik eigenlijk dat er zowiezo weinig in de productlineup wordt gesneden om de kosten te drukken, maar eerder in het personeel aangezien bepaalde functies nu gewoon overbodig zijn (dubbel), terwijl andere zaken efficienter kunnen door bv de CPU en chipset teams (2 stuks bij ATi) te combineren. Ik zie het wel gebeuren dat van de 3 GPU teams er 1 uit gaat en zich richt op CPUs of op de geintegreerde CPU/GPU. ATi ging zowiezo al richting een gezamenlijk ontwikkelde GPU (R800 zou de eerste GPU die volledig door de drie gezamenlijke teams zou zijn ontwikkeld).
Nja Vista is bagger DX 8 en 9 wordt geemuleerd. Dus een goede rede voor mij om zeker niet naar vista te gaan tot de eerste DX 10 games en daar na ook nog Win XP er naast houden voor de oude games.CJ schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 17:48:
Het is inderdaad een toegift van ATi voor de gamers. ATi heeft de hardware zo gemaakt dat developers gemakkelijk zelf AA + HDR kunnen implementeren. Dat ATi dan zelf met een patch moet komen om het te activeren in een game, waarvan de devs hebben gezegd dat HDR + AA absoluut onverenigbaar was met de manier waarop Oblivion HDR deed, terwijl 1 iemand binnen ATi in een paar uur een patch had geschreven waarmee niet alleen Oblivion, maar waarschijnlijk ook andere games als SC:CT van mee kunnen profiteren, is voor mij een duidelijk signaal dat het probleem niet bij ATi ligt, maar bij de devs.
Dus ik vind dat ATi wel veel moeite in de Win XP drivers moet steken.
Verwijderd
hmm ik kies nog steeds voor die Omega Drivers, die Catalyst Control center vind ik maar niks, bij de Omega Driers heb je terminste een fatsoenlijke Conttrol panel wat ook veel lichter is voor je PC
de Catalyst Control center kan er wel mooi uit zien maar echt handig vind ik het niet, je mist de gemakkelijkheden van de control panel zelf te veel extra wat het me zeer onduidelijk maakt en het duurt ook best lang om te laden lol, rather bigged up I must say hehe.
Maar oke er zijn mischien mensen die het geweldig vinden , natuurlijk spreek ik uit eigen mening hier hehe, so no offence plaese
Maar oke er zijn mischien mensen die het geweldig vinden , natuurlijk spreek ik uit eigen mening hier hehe, so no offence plaese
weet iemand hier of je guild wars factions bij sapphire select kan kiezen?
Beroeps brabander
Dat roep je nu...Astennu schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 20:18:
[...]
Nja Vista is bagger DX 8 en 9 wordt geemuleerd. Dus een goede rede voor mij om zeker niet naar vista te gaan tot de eerste DX 10 games en daar na ook nog Win XP er naast houden voor de oude games.
Dit zelfde verhaal had je in de tijd van Windows 98/ME naar XP ook. Het is al gebleken dat die emulatie amper verlies geeft op de performance. En welke Directx 8 game zou niet soepel draaien op een R600/G80 ook al had je zeg 10% verlies van de emulatie?
Als het zo weinig tijd en moeite kost, vraag ik me helemaal af waarom het er deze keer niet inzit. Je maakt duizenden zoniet honderdduizenden, waarschijnlijk meer, mensen gelukkig.CJ schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 17:48:
Niet op voorraad.
Vista heeft een betere versie van dx9 dan winxp (oa een betere behandeling van het small batches probleem, dus minder cpu overhead) & die staat los naast dx10(!) bovendien is de aero interface geschreven voor die dx9 variant van windows vista.Astennu schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 20:18:
[...]
Nja Vista is bagger DX 8 en 9 wordt geemuleerd. Dus een goede rede voor mij om zeker niet naar vista te gaan tot de eerste DX 10 games en daar na ook nog Win XP er naast houden voor de oude games.
DX8 en alle voorgaande versies komen in de common graphics pipeline maar dat is toch geen probleem aangezien alle kaarten nu toch meer dan krachtig genoeg zijn om die te emuleren (bovendien is die emulatielaag zeer licht omdat dx implementaties nooit dramatisch veranderden, met uitzondering van dx10)
//edit
eigenlijk is DX10 een van de weinige dingen die MS goed heeft gedaan in vista
//edit 2
idd, eens je een goed ontwerp hebt dan is het alleen maar logisch van ati om dat uit te bouwen naar een chip-familie voor alle markten, zo kunnen ze overal een graantje meepikken. Ik vraag met trouwens sterk af of het ontwikkelen van een midrange versie veel meer kost dan een hi-end versie of een low end versie, je hebt een aantal basisonderdelen (fragment pipe, vertex engine, video logic, avivo logic, etc) een daarmee wordt wat "gepuzelt".Vergeet niet dat ATi altijd eerst de high-end GPU ontwikkeld en daarvan afgeleides maakt voor de low-end. Dat ontwerpproces zullen ze niet snel veranderen, omdat de boel heel goed lineair meeschaalt. Je hoeft in wezen dus maar 1 ontwerp te maken en aan de hand daarvan maak je de rest van de serie.
Ik denk dat ati ook coprocessoren gaan ontwikkelen voor het amd platform als een goedkope gpu of eventueel als ppu
http://arstechnica.com/news.ars/post/20060602-6977.htmlCoherent HT licensing and coprocessors
One of the more exciting, pie-in-the-sky aspects of yesterday's meeting was AMD's talk of licensing coherent HT to GPU, physics, and media processor makers for eventual use in 4x4 systems. The idea here is that you'd drop, say, a GPU into that second CPU socket, in place of another Athlon FX. I was more optimistic about this coprocessor strategy in the server space, where the prices are higher and the volumes are lower, but I'm not so sold on its viability in the consumer market.
From a technical perspective, a multisocket coherent HT system that includes a dual-core processor and a tightly coupled GPU or physics coprocessor is a fantastic idea. If ATI or NVIDIA were to take AMD up on the licensing offer, such a system could make for a high-performance, expandable, and relatively low-cost God Box. Think about it: you don't have the extra production cost associated with a graphics daughtercard, you can cheaply expand the amount of DDR2 that's attached to the GPU socket, you get the benefits of a shared pool of system and graphics RAM, you have a high-bandwidth link directly between the CPU and GPU with no intervening bridge chip, and so on. It has all the makings of a killer gaming rig that, while expensive, might still be cheaper than a comparable Conroe system.
& ook interessant:
http://arstechnica.com/articles/culture/amd-ati.ars
[ Voor 61% gewijzigd door oeLangOetan op 04-08-2006 23:08 ]
Ik kan verschillende reden verzinnen, maar de meest voor de hand liggende redenen worden al door Terry genoemd... alleen Chuck is er mee bezig. Als het een globale patch wordt voor alle games die HDR zonder AA ondersteunen, dan is dat veel werk om te testen, zeker als het in de WHQL drivers komt te zitten. Ik denk dat ATi het gewoon in 1x goed wil doen.edward2 schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 22:47:
[...]
Als het zo weinig tijd en moeite kost, vraag ik me helemaal af waarom het er deze keer niet inzit. Je maakt duizenden zoniet honderdduizenden, waarschijnlijk meer, mensen gelukkig.
En bedenk je ook.... als ATi het implementeert kan ik me voorstellen dat een aantal devs denken dat ze toch geen native HDR met AA hoeven te implementeren, aangezien de patch dit toch wel doet... dan zijn we nog verder van huis en hebben we niets aan al die vormen van HDR die de X1K serie hardwarematig ondersteunt.
Verwijderd
dit vond ik ook leuk om achter te komen wat de letters ATI echt betekenen 
http://nl.wikipedia.org/wiki/ATI
ATI (Array Technology Industry)
dus nu dat AMD (Advanced Micro Devices) ook van de party is zou de nieuwe uitkomst zo zijn maybe:
Advanced Array Micro Technology Devices Industry aka AAMTDI
http://nl.wikipedia.org/wiki/ATI
ATI (Array Technology Industry)
Advanced Array Micro Technology Devices Industry aka AAMTDI
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2006 04:28 ]
Dat is wel een mond vol om uit tespreken, ook als afkorting.

Zo Had ik het nog niet bekeken. Zelf heb ik heel lang op Win 98 gezeten. Zelfs toen XP Al uit was. Toen daar na ben ik Win 2K gaan gebruiken. En pas toen SP2 er bijna was ben ik overgestapt naar een Win XP + 2K dual boot. Qua OS ben ik er niet snel bijoeLangOetan schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 22:51:
[...]
Vista heeft een betere versie van dx9 dan winxp (oa een betere behandeling van het small batches probleem, dus minder cpu overhead) & die staat los naast dx10(!) bovendien is de aero interface geschreven voor die dx9 variant van windows vista.
DX8 en alle voorgaande versies komen in de common graphics pipeline maar dat is toch geen probleem aangezien alle kaarten nu toch meer dan krachtig genoeg zijn om die te emuleren (bovendien is die emulatielaag zeer licht omdat dx implementaties nooit dramatisch veranderden, met uitzondering van dx10)
//edit
eigenlijk is DX10 een van de weinige dingen die MS goed heeft gedaan in vista
//edit 2
[...]
offtopic:
Astennu, soms kan ik je niet volgen hoor!
Wat was er in vredesnaam mis met XP?
Heb nog nooit zo'n fijn Windows OS gehad! 
Astennu, soms kan ik je niet volgen hoor!

PC Specs
Rage3D IRC chat met Godfrey Cheng, director of Marketing for CrossFire & Avivo
Rage3D heeft een paar dagen geleden een chat gehouden met Godfrey Cheng van ATi, de director of Marketing for CrossFire & Avivo. Naast de nodige marketingpraat zit er ook interessante informatie in. Op de vraag waarom CrossFire niet werkt op SLi chipsets wordt er simpelweg geantwoord:
Cheng benadrukt weer eens dat ATi veel sneller is dan nVidia (X1600 is 4x sneller dan een 7900GTX) wanneer het aankomt op physics. Dit komt vanwege de 48 shaderprocessors die gezien moeten worden als 48 aparte CPUs met elk een aparte dedicated branching unit (dus ook 48 in totaal) en de mogelijkheid om met kleinere threads tegelijk te werken.
Hij geeft aan dat ATi al een tijd lang GPUs ontwikkeld met GPGPU en physics in het achterhoofd, omdat ze de trend al aan zagen komen.
Verder wordt er gepraat over wat dingen die we eigenlijk al wisten zoals... het profilingsysteem dat er aan komt, CrossFire zonder master/slave, mobile CrossFire. Lees de hele chat hier:
http://www.rage3d.com/interviews/chats/ircchat9/
Rage3D heeft een paar dagen geleden een chat gehouden met Godfrey Cheng van ATi, de director of Marketing for CrossFire & Avivo. Naast de nodige marketingpraat zit er ook interessante informatie in. Op de vraag waarom CrossFire niet werkt op SLi chipsets wordt er simpelweg geantwoord:
Daarnaast wordt er veel over Physics gesproken. Het blijkt dat ATi zijn drivers al prima in orde heeft voor physics, maar dat het wachten is op de eerste games die ook daadwerkelijk Havok FX ondersteunen. Deze worden binnen nu en de eerste 6 maanden verwacht. Vandaar ook de uitspraak van Dave Orton dat ATi verwacht dat er meer kaarten verkocht zullen worden dankzij de physicsondesteuning over 6-9 maanden. Wanneer de eerste games er aan komen, zal Catalyst geupdate worden met physics ondersteuning.Question: Why can Crossfire not work on SLI capable motherboards?
Answer: Please ask nVidia
Cheng benadrukt weer eens dat ATi veel sneller is dan nVidia (X1600 is 4x sneller dan een 7900GTX) wanneer het aankomt op physics. Dit komt vanwege de 48 shaderprocessors die gezien moeten worden als 48 aparte CPUs met elk een aparte dedicated branching unit (dus ook 48 in totaal) en de mogelijkheid om met kleinere threads tegelijk te werken.
Hij geeft aan dat ATi al een tijd lang GPUs ontwikkeld met GPGPU en physics in het achterhoofd, omdat ze de trend al aan zagen komen.
Interessant is ook de vraag of CrossFire ook Avivo functies versneld. Cheng zegt dat dit nog niet het geval is, maar dat er een reden is waarom hij het hoofd is van zowel CrossFire als Avivo. De verwachting is dus dat CrossFire in de toekomst ook bv H.264 codering zal kunnen versnellen.We saw the trend for Physics and GPGPU a couple of years ago and designed our GPUs to capitalize on it. The side benefit is that it is also a better GPU for rendering purposes. We will always consider physics and GPGPU in our design from now on.
Verder wordt er gepraat over wat dingen die we eigenlijk al wisten zoals... het profilingsysteem dat er aan komt, CrossFire zonder master/slave, mobile CrossFire. Lees de hele chat hier:
http://www.rage3d.com/interviews/chats/ircchat9/
In het begin was Win 98 veel sneller. En Win 2K sneller en stabieler. Nu is het idd prima maar zonder SP1 was XP nog al ruk. Maar het laatste jaar ben ik erg tevreden over de stabiliteid van windows. Maar dat soort dingen hebben gewoon wat tijd nodig.Help!!!! schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 14:19:
offtopic:
Astennu, soms kan ik je niet volgen hoor!![]()
Wat was er in vredesnaam mis met XP?
Heb nog nooit zo'n fijn Windows OS gehad!
[ Voor 13% gewijzigd door Astennu op 05-08-2006 17:25 ]
Ik verwacht dat Omegadrivers meteen doorgaan naar 6.7. Zou immers niet de eerste keer zijn dat Omegadriver een versie skipt.Verwijderd schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 17:51:
ben benieuwd waar Omega Catalyst Driver 6.6 blijft of gaan ze meteen door naar 6.7?
AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65
Verwijderd
@ Indy91
jah idd das waar
maare ik vroeg me alleen af hehe, ben namelijke en Omega driver fan hehe.
@ Astennu
heb noe 6 systemen hiero 1 met 2K Pro SP4 fully updated en 5 met XP Pro SP2 fully updated en echt geen probs.
wat bellangerijk is bij XP Pro is dat je echt alle updates moet pakken om hem goed tye krijgen, want ik ben namelijk nog eigenlijk de enige hier in huis die nog met 2K pro SP4 werkt omdat , dat OS nog de beste die echt jaren lang goed kan draaien, heb namelijk ook een slechte ervaring met dat XP gedoe echt, maar blijkt het oke te gaan, en ik hoop dat het zo blijft, anders dan maar terug naar 2K Pro SP4 ej
jah idd das waar
@ Astennu
heb noe 6 systemen hiero 1 met 2K Pro SP4 fully updated en 5 met XP Pro SP2 fully updated en echt geen probs.
wat bellangerijk is bij XP Pro is dat je echt alle updates moet pakken om hem goed tye krijgen, want ik ben namelijk nog eigenlijk de enige hier in huis die nog met 2K pro SP4 werkt omdat , dat OS nog de beste die echt jaren lang goed kan draaien, heb namelijk ook een slechte ervaring met dat XP gedoe echt, maar blijkt het oke te gaan, en ik hoop dat het zo blijft, anders dan maar terug naar 2K Pro SP4 ej
De laatste jaren heb ik ook nergens last van hoor. Maar toen XP net uit was was het gewoon niets. Dat is altijd zo geweest. Na SP1 liep het ook nog niet helemaal goed en iets daar na ging het prima. En ben ik ook steeds meer XP gaan gebruiken. Dus ik kraak het niet af of zo.Verwijderd schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 13:11:
@ Indy91
jah idd das waarmaare ik vroeg me alleen af hehe, ben namelijke en Omega driver fan hehe.
@ Astennu
Maar ik ga pas echt naar vista als het helemaal goed werkt en snel is. En ik verwacht dat dat nog wel een jaar duurt.
Maar hee, om weer terug te komen op ATi zelf...
Wat wordt nu de line-up in september?
X1950XTX
X1950XT 256MB
X1900XTX 512 MB
X1900XT 512MB
X1900XT 256MB
X1950 Pro
X1650 XT
X1650 Pro
X1600 Pro
X1300 Pro
X1300
Is dit nu het hele lijstje?
X1950XTX
X1950XT 256MB
X1900XTX 512 MB
X1900XT 512MB
X1900XT 256MB
X1950 Pro
X1650 XT
X1650 Pro
X1600 Pro
X1300 Pro
X1300
Hier stond na wat onderzoek onzin
[ Voor 95% gewijzigd door Zeus op 06-08-2006 17:01 ]
"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "
Verwijderd
Dat heeft je dan zeker een vermogen gekost aan licentiegelden. Ik dacht toch dat XP Home veel goedkoper was? Waarom heb je hier dan niet voor gekozen?Verwijderd schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 13:11:
Het hele lijstje vanaf Augustus/September/Oktober heb ik hier al eens gepost: CJ in "[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - D..."SpankmasterC schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 16:23:
Maar hee, om weer terug te komen op ATi zelf...
X1950XTX
X1950XT 256MB
X1900XTX 512 MB
X1900XT 512MB
X1900XT 256MB
X1950 Pro
X1650 XT
X1650 Pro
X1600 Pro
X1300 Pro
X1300
En daarnaast moet men natuurlijk ook de oude voorraad nog weg werken, dus de nieuwe kaarten en oude kaarten lopen eerst nog een beetje door elkaar heen.
Perhaps he has been drawn to the dark side...Verwijderd schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 20:48:
[...]
Dat heeft je dan zeker een vermogen gekost aan licentiegelden. Ik dacht toch dat XP Home veel goedkoper was? Waarom heb je hier dan niet voor gekozen?
Verwijderd
lol ik heb hier ook XP pro liggen hoor lol men krijgt wel eens leuke dingen en OS'en kopen eum neeVerwijderd schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 20:48:
[...]
Dat heeft je dan zeker een vermogen gekost aan licentiegelden. Ik dacht toch dat XP Home veel goedkoper was? Waarom heb je hier dan niet voor gekozen?

@ jj90
Darkside yeah right

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2006 02:26 ]
domme vraag: Klopt het dat de core van de x1900 voor 3d snelheden 1.425v is? Bij mij staat die nl standaard op 1.125v maar dit schijnt de 2de voltage te zijn. Nu ging ik de boel een beetje overclocken en deed die makkelijk 705 mhz met de core op 1.400v maar werd die wel erg heet (92 graden) Nu staat die op 1.275 en draait die zeer goed op 685 mhz (mem 850). En komt die niet boven de 81 graden
Lijkt me toch wel een beetje raar dat je zo ver kan overclocken met eigenlijk nog een te lage core voltage?
weet iemand btw hoezo de chuckpatch voor oblivion het niet doet? heb de standard 6.6 drivers maar aa aan of uit maakt geen verschil
Lijkt me toch wel een beetje raar dat je zo ver kan overclocken met eigenlijk nog een te lage core voltage?
weet iemand btw hoezo de chuckpatch voor oblivion het niet doet? heb de standard 6.6 drivers maar aa aan of uit maakt geen verschil
[ Voor 12% gewijzigd door evilpin0 op 07-08-2006 11:10 ]
http://www.twitch.tv/jannustitannus
van de 6.6 zijn twee versies uitgekomen: 6.6WHQL (die gebruik jij ws) en de 6.6nonwhql incl chuckpatch. Dus je moet even de laatst genoemde installeren.evilpin0 schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 11:06:
Voor de 6.7 komt voorlopig (tot okt?) geen chuckpatch uit. Zoek ff in dit topic. Is al besproken.
[ Voor 7% gewijzigd door Help!!!! op 07-08-2006 11:39 ]
PC Specs
Jep klopt helemaal. Je hebt blijkbaar een lekker kaartje als i 700 core kan halen zonder vastlopers in zware games.evilpin0 schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 11:06:
domme vraag: Klopt het dat de core van de x1900 voor 3d snelheden 1.425v is? Bij mij staat die nl standaard op 1.125v maar dit schijnt de 2de voltage te zijn. Nu ging ik de boel een beetje overclocken en deed die makkelijk 705 mhz met de core op 1.400v maar werd die wel erg heet (92 graden) Nu staat die op 1.275 en draait die zeer goed op 685 mhz (mem 850). En komt die niet boven de 81 graden
Maar igg standaard is 1.4. Maar het werkt ook prima met minder.
Er zit een artic cooler x2 opAstennu schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 11:49:
[...]
Jep klopt helemaal. Je hebt blijkbaar een lekker kaartje als i 700 core kan halen zonder vastlopers in zware games.
Maar igg standaard is 1.4. Maar het werkt ook prima met minder.
Ben benieuwd hoe ver die kan gaan zonder het voltage flink te verhogen.
@Help!!!!
Thx ga die meteen thuis installeren
Zag ook de aparte topic niet, mijn excusses voor vervuiling
[ Voor 7% gewijzigd door evilpin0 op 07-08-2006 16:44 ]
http://www.twitch.tv/jannustitannus
Hoe kan ik makkelijk het voltage van mijn X1900XT verhogen ?
ATI control center heb ik er af gegooit omdat ik het een bagger programma vind. Ik klok nu over met Rivatuner en dat gaat prima. Ik heb de TS gelezen een een stuk van het topic maar kon niet vinden hoe ik het voltage kan verhogen, sorry als het makkelijk te vinden is.
Het liefst verhoog ik het voltage met een programma ipv in de BIOS van de kaart te moeten gaan kloten.
Mijn X1900XT is watergekoelt en ik zou het voltage graag willen verhogen van de 1.3 van de XT naar 1.4 van de XTX om zo de kaart op XTX snelheden of iets hoger te laten lopen. Temps zijn geen probleem stressed zit de core nog onder de 45 graden.
ATI control center heb ik er af gegooit omdat ik het een bagger programma vind. Ik klok nu over met Rivatuner en dat gaat prima. Ik heb de TS gelezen een een stuk van het topic maar kon niet vinden hoe ik het voltage kan verhogen, sorry als het makkelijk te vinden is.
Het liefst verhoog ik het voltage met een programma ipv in de BIOS van de kaart te moeten gaan kloten.
Mijn X1900XT is watergekoelt en ik zou het voltage graag willen verhogen van de 1.3 van de XT naar 1.4 van de XTX om zo de kaart op XTX snelheden of iets hoger te laten lopen. Temps zijn geen probleem stressed zit de core nog onder de 45 graden.
NOFI uiteraard maar voor deze vragen is eigenlijk een apart topic.PilatuS schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 15:23:
Hoe kan ik makkelijk het voltage van mijn X1900XT verhogen ?
PC Specs
Help!!!! schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 16:27:
[...]
NOFI uiteraard maar voor deze vragen is eigenlijk een apart topic.Misschien wil jij en evilpino de vragen daar nog een keer stellen zodat we hier ons op nieuws blijven concentreren.
offtopic:
Tnx, ik had het OC topic ff niet gezien
Tnx, ik had het OC topic ff niet gezien
als ik het goed begrijp is eind augustus de x1650xt er al?
als het nou niet te lang duurt kan ik hem nog in mijn core 2 duo systeem nemen
als het nou niet te lang duurt kan ik hem nog in mijn core 2 duo systeem nemen
http://www.pcpro.co.uk/cu...md-to-drop-ati-brand.html
De merknaam ATi zal uit het VGA-straatbeeld verdwijnen, want alles zal onder de naam AMD uitgebracht gaan worden. Staks dus een all AMD systeem mogelijk
Of een AMD Radeon in een Intel systeem.
De merknaam ATi zal uit het VGA-straatbeeld verdwijnen, want alles zal onder de naam AMD uitgebracht gaan worden. Staks dus een all AMD systeem mogelijk
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Hmm, bah bah bah (mijn mening) Veel mensen zullen nu zoiets hebben van, hé er is alleen nog maar nVidia... Persoonlijk vind ik dat AMD beter ATi als onderdeel van AMD had kunnen houden en de naam moeten behouden, immers de naam is erg bekend in de grafische wereld, en AMD totaal niet. Ok, de naam Radeon wel dat klopt, dus als ze die wel blijven gebruiken is het nog enigsinds beter maar imho gewoon bah... AMD Radeon..... vind het niet echt klinken, magoed de meeste consumenten weten amper wat er in hun pc zit, de een zegt, ja een GeForce en de ander, ja een Radeon... Blijkbaar toch dé naam die bekend is....Breepee schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 21:41:
http://www.pcpro.co.uk/cu...md-to-drop-ati-brand.html
De merknaam ATi zal uit het VGA-straatbeeld verdwijnen, want alles zal onder de naam AMD uitgebracht gaan worden. Staks dus een all AMD systeem mogelijkOf een AMD Radeon in een Intel systeem.
There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature
PC Specs | Mo Murda Squad Clan
Bah ik als lichtelijk intel fan, heb de voorkeur voor ati, maar een amd videokaart in een intel pc....is als een bmw met krassen.
Verwijderd
Dit is onzin, alle ATI kaarten draaien ook goed op nVidia chipsets. Dit is namelijk het voordeel van een gestandaardiseerde bussen zoals PCI-e en AGPmaar een amd videokaart in een intel pc....is als een bmw met krassen.
ja ik keur het ook niet af maar het klinkt zo raar die 2 concurenten in 1 pcVerwijderd schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 22:36:
[...]
Dit is onzin, alle ATI kaarten draaien ook goed op nVidia chipsets. Dit is namelijk het voordeel van een gestandaardiseerde bussen zoals PCI-e en AGP
maargoed moeten we er maar ff aan gaan wennen
betere quote: het is net een BMW met een AMG (mercedes) sportpakket, beide mooie produkten maar moeten niet met elkaar vermengd worden
[ Voor 15% gewijzigd door duncanvdlinden op 07-08-2006 22:50 ]
en jij vindt jezelf slechts lichtelijk een intel fan...duncanvdlinden schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 22:48:
[blah blah blah]
het gaat om het feit dat je die 2 merken nu moet combineren, wat meer kwa naam vreemd is dan dat het produkt er anders van wordt.oeLangOetan schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 23:18:
[...]
en jij vindt jezelf slechts lichtelijk een intel fan...
misschien dat ik het verkeert verwoord heb, ben een liefhebber van intel produkten, maar als er amd produkten zijn die mij meer te bieden hebben ga ik daarvoor, heb een amd server, een amd laptop, en mijn desktop-pc van intel.
het ging mij dus hoofdzakelijk om de combinatie van de merken
[ Voor 35% gewijzigd door duncanvdlinden op 08-08-2006 00:03 ]
Spreekt dit de conference call van 24 juli niet tegen? Er kunnen in 2 weken natuurlijk wel dingen veranderen, maar ik vind het toch wel raar.
Ik moet wel toegeven dat ik de call zelf niet meegekregen heb, alleen de samenvatting van CJ
Ik moet wel toegeven dat ik de call zelf niet meegekregen heb, alleen de samenvatting van CJ

Lijkt me niet meer dan logisch. AMD kan zoiets in een conference call wel zeggen, maar op langere termijn zullen ze de naam toch wijzigen. De merknaam AMD heeft een veel en veel grotere waarde tov de naam ATI. Ten eerste komen veel meer consumenten in aanraking met de merknaam, bij elke A-brand die er verkocht wordt wordt het platform (AMD / Intel) gespecificeerd, VGA (nVdia / ATI ) wordt lang niet altijd gespecificeerd, en daarnaast heeft 70 tot 80% van die systemen onboard graphics waarbij helemaal niets genoemd wordt. Daarnaast heeft AMD de laaste 2 jaar enorm veel geld gespendeerd in marketing, dus dat wil zeggen MDF richting winkels, dealers en distributeurs, ATI doet hier helaas bitter weinig aan.
Ghehe dat vind ik wel een mooie uitspraak. Het is natuurlijk raar voor de Intel fans. Maar voor de AMD Fans maakt het niets uit. Ik vind AMD Radeon niet slecht klinken maar het is wel raar. Mischien had ik ook liever gehad dat het ATi bleef.duncanvdlinden schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 22:48:
[...]
ja ik keur het ook niet af maar het klinkt zo raar die 2 concurenten in 1 pc
maargoed moeten we er maar ff aan gaan wennen
betere quote: het is net een BMW met een AMG (mercedes) sportpakket, beide mooie produkten maar moeten niet met elkaar vermengd worden
Nu moet ik een nieuwe flag zoeken. Want ATi zal niet veel langer meer zijn.
Edit:
Ik vraag me trouwens af of er dan nog veel Intel servers met Radeon chippies uitgevoerd worden. Want de NEC intel server hier hebben een radeon 7000 chip.
[ Voor 10% gewijzigd door Astennu op 08-08-2006 08:56 ]
Ik zou het zelf zonde vinden als ze hun naam nu overboord lieten gooien, AMD Radeon klinkt me toch wel een beetje raar.
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
Verwijderd
Lijkt me een heel verstandige keuze. Marketing geld over twee merknamen verdelen is gewoon niet effeciënt.De merknaam ATi zal uit het VGA-straatbeeld verdwijnen, want alles zal onder de naam AMD uitgebracht gaan worden. Staks dus een all AMD systeem mogelijkOf een AMD Radeon in een Intel systeem.
gewoon een kwestie van wennenIk zou het zelf zonde vinden als ze hun naam nu overboord lieten gooien, AMD Radeon klinkt me toch wel een beetje raar.
Voor de Intel fans valt het wel meer hoor. Het zal vooral moeilijk worden voor de combinatie nVdiot/AMD fanboyHet is natuurlijk raar voor de Intel fans. Maar voor de AMD Fans maakt het niets uit.
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2006 10:16 ]
Dit topic is gesloten.