[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - Deel 41 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:
  • 4.428 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
CJ schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 22:27:
[...]

De cooler is koelt de GPU zo'n 10-11C beter dan de huidige ATi reference cooler. Onthoudt dat GDDR4 zo'n 40-45% minder stroom verbruikt dan GDDR3 op dezelfde snelheid. ATi gebruikt nu 2Ghz GDDR4. Grote kans dat ondanks de hogere snelheid het stroomverbruik door het geheugen dus alsnog lager ligt, wat de gehele kaart weer ten goede komt.

[...]

Overklok een X1900GT naar 600Mhz core en 1400Mhz mem, en je hebt een goede inschatting van de performance van de X1950Pro. En dat voor zo'n €199-€249.

[...]

nVidia heeft in elke core SLi-logic ingebakken. Dat doet ATi dus nu ook vanaf de RV560/RV570.
Over dat GDDR 4. En dat het 40%minder stroom verbruikt: Dat is wel mooi. Maar door alleen het core voltage te verlagen van 1.4 naar 1.25v gebruikte mijn kaart 60 watt minder. Het geheugen voltage verlagen deed niet heel veel mischien 5-10 watt. Dus het grootste probleem qua stroom verbruik zit in dde R580 chip. Maar die cooler ziet er geweldig uit ik denk dat dat 2 van de 3 problemen zal oplossen.

RV570: Ik bedoelde eigenlijk meer de overclockbaarheid omdat deze wel op 0.08u gemaakt is. Hopelijk halen ze makkelijk 700 of mischien meer. Dan zou dit een heel interessant kaartje voor CF worden/

En over die SLI-Logic. Gebruikt Nvidia ook zo veel die space ? Of is dat bij ATi meer ? Want die chip van nvidia is maar klein ( 200 miljoen transistors geloof ik ) en dat met toch die 24 shader pipes. Wel een stuk minder dan de 36 van ATi maar die heeft ook maar 12 Robs.

Ik gok dat die On Die CF meer kan. Want die nvidia kaarten zijn niet zo goed in dat Supper AA. Waar ATi echt in uitblinkt. Maar dit is meer een gokje van mij.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Die cooler lijkt verdacht veel op die HiS gebruikt op zijn IceQ:

Afbeeldingslocatie: http://www.guru3d.com/admin/imageview.php?image=7525

Afbeeldingslocatie: http://pics.computerbase.de/1/4/3/6/0/1_m.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.hkepc.com/bbs/attachments_dir/ext_jpg/atiradeonx1950xtx-photo_wIA3mErhOn5Q.jpg

Het lijkt er alleen op dan de Fan iets anders is, Het kopere blok lijkt ook groter en het plastic kapje is wat mooier gemaakt.

Ik vraag me trouwens af hoe het PWM gedeelte wordt gecooled. Volgens mij wordt er ook aan de onderkant wat lucht uitgebalazen. Mischien hebben we straks een wat latere PWM temp kun je weer iets verder clocken.

Ik ben benieuwd hoe dit beestje presteerd TOV een VF900.

[ Voor 83% gewijzigd door Astennu op 26-07-2006 10:33 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
(overleden)
Astennu schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 08:43:
[...]

En over die SLI-Logic. Gebruikt Nvidia ook zo veel die space ? Of is dat bij ATi meer ? Want die chip van nvidia is maar klein ( 200 miljoen transistors geloof ik ) en dat met toch die 24 shader pipes. Wel een stuk minder dan de 36 van ATi maar die heeft ook maar 12 Robs.

Ik gok dat die On Die CF meer kan. Want die nvidia kaarten zijn niet zo goed in dat Supper AA. Waar ATi echt in uitblinkt. Maar dit is meer een gokje van mij.
Klik hier om te zien hoeveel die-space er gebruikt wordt op bv een NV40 voor de SLI-logic. KLIK. Zoals je ziet is dat maar een klein gedeelte van de 220M tellende NV40.

G70 had trouwens 302M transistoren en G71 heeft er 278M. Ik denk dat ATi toch wel iets meer die-space nodig heeft ghad aangezien ze de Compositing Engine nu ingebakken hebben.

En reken maar dat ATi's Enhanced CrossFire meer kan dan SLi. Je voorbeeld van SuperAA is er een van. Ik geloof dat ATi daarom twee over-the-top-bridges heeft ipv 1. SuperAA was zo snel dankzij de compositing engine in combinatie met de externe dongle. Dit zorgde er voor dat de SuperAA data niet over de PCIe bus hoefde te gaan. ATi wil dit snelheidsvoordeel niet kwijt, dus hebben ze er voor gezorgd dat full speed SuperAA gewoon mogelijk blijft.

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
CJ schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 11:21:
[...]

Klik hier om te zien hoeveel die-space er gebruikt wordt op bv een NV40 voor de SLI-logic. KLIK. Zoals je ziet is dat maar een klein gedeelte van de 220M tellende NV40.

G70 had trouwens 302M transistoren en G71 heeft er 278M. Ik denk dat ATi toch wel iets meer die-space nodig heeft ghad aangezien ze de Compositing Engine nu ingebakken hebben.

En reken maar dat ATi's Enhanced CrossFire meer kan dan SLi. Je voorbeeld van SuperAA is er een van. Ik geloof dat ATi daarom twee over-the-top-bridges heeft ipv 1. SuperAA was zo snel dankzij de compositing engine in combinatie met de externe dongle. Dit zorgde er voor dat de SuperAA data niet over de PCIe bus hoefde te gaan. ATi wil dit snelheidsvoordeel niet kwijt, dus hebben ze er voor gezorgd dat full speed SuperAA gewoon mogelijk blijft.
Jah zo iets dacht ik al. Maar is CF nu ook sneller geworden omdat alles nu in de core zelf zit ? of maakt dit niet veel uit ? Data moet nog steeds over de PCB dus ik gok dat het niet heel veel zal uitmaken. Het voordeel is nu wel dat je altijd CF kan maken. Nadeel is dat je veel die space gebruikt en als je geen CF gebruikt dat dus een beetje zonde is. Maar goed je kan niet alles hebben :)

Mischien ga ik wel 2x RV570 in CF testen of een RV570 Gemini. Maar ik wacht wel eerst op die driver update die CF beter zou maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Leuk stukje tekst voor ATI liefhebbers.
"Back onto the RD600 Conroe chipset, DFI engineers are having much success overclocking the RD600 chipset (on a reference board) to around 430 – 450MHz FSB. Although on the other hand, nVidia’s nForce 590 SLI chipset is only reaching around 350MHz on the reference motherboard. We’ll have more for you on this later in the week in a very exclusive article from Taiwan."

[ Voor 5% gewijzigd door Help!!!! op 26-07-2006 12:02 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Dat is niet mis. Maar je zag ook al dat de RD580 het beter deed dan de Nforce4. Hoe het met de Nforce 590 voor AMD weet ik niet maar dat zal dan ook wel ongeveer 350 zijn.

Het probleem is dat die referenced borden beter zijn dan die van Asus. Heb laatst een test gezien van een Asus NF590 vs Foxconn. De Foxconn had Nvidia referenced ontwerp en Asus een eigen ontwerp.

Het resultaat was dat de Foxconn 5% sneller was in tests. Conclussie AM2 is sneller dan S939. Maar dit kwam niet naar voren omdat ze allemaal die Asus borden hadden gebruikt en die waren dus lang niet zo snel.

Dus die Asus A8R32-mvp had mischien ook beter kunnen zijn. Ik weet niet hoe de Sapphire het doet die de ATi PCB gebruikt. Maar ik had gehoord dat daar bios matig niet alles helemaal lekker was. ( Bij asus trouwens ook het geval maar deel dus ook PCB )

Anyway het is nog maar afwachten of de uitendelijke RD600 borden het ook zo goed gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-09 17:07

Krizzie

Progressive Music \o/

ASUS doet het anders erg goed op het Core platform, veel beter dan de DFI. :)

Maar klein beetje offtopic hier. :P

Geluidswolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

As it seems dat de R580+ niet op 80nm is gebakken, ga ik em skippen ook al zit er leuk geheugen op.

Ik houd m'n X800XL nog wel eventjes, misschien een 2e-hands 7600GT of X1800GTO of een RV570, en anders gewoon meteen de overstap naar R600. Ik heb niet zoveel op met supersnelle superstroomzuipende producten (hip hip hurray voor undervolting :) )

[ Voor 7% gewijzigd door Jejking op 26-07-2006 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Nou upgraden is sowieso een beetje dom imo. :)

Ik hou het wel vol tot de R600 er is.

Geluidswolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-09 22:28

edward2

Schieten op de beesten

CJ schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 22:27:
[...]

Kijk voor de gein eens op de Intel website en neem de productmix van Intel eens onder de loupe. Natuurlijk bieden ze een hele zooi CPUs aan, maar de 'kleinere onderdelen' zoals chipsets, complete moederborden, platformen als ViiV & Centrino, Networking, Servers etc zijn net zo belangrijk voor Intel. AMD wil ook meer geld halen uit andere gebieden dan CPUs. Neem bijvoorbeeld Notebooks. De verwachting is dat er binnen onafzienbare tijd meer notebooks worden verkocht dan desktops. AMD heeft daar niets om tegenover het Centrino platform te stellen. Ze hebben een processor, maar verder geen platform. ATi kan dat platform leveren. En daarnaast heeft ATi op het gebied van GPUs zo'n 60 a 70% van de notebookmarkt in handen. Een welkome toevoeging aan het arsenaal van AMD.

Daarnaast wil AMD zich ook richten op gebieden waar zij zich nog niet in begeven, maar waar ATi zich al wel winstgevend in begeeft. CPUs zijn belangrijk, maar ik heb het idee dat dit al lang niet meer het belangrijkste is voor AMD. GPUs schijnen veel winstgevender te zijn dan CPUs, zeker in de midrange en low-end (vaak worden CPUs gewoon gespeedbinned, terwijl GPUs specifiek voor een bepaalde markt wordt gemaakt). Dus ook zeer interessant voor het nieuwe AMD.

ATi heeft 85% van de DTV markt in handen, ATi zit in de GameCube, ATi zit in de Wii, ATi zit in de Xbox360, ATi zit in veel HTPCs. ATi heeft een enorme aanwezigheid in alle huiskamers. ATi heeft deals op zak met Nokia en met Motorala. Dat zijn dingen waar AMD tot nu toe alleen nog maar van kon dromen en nu hebben ze het. Denk maar niet dat ze dit allemaal zullen verwaarlozen.

Daarnaast kunnen GPUs bepaalde dingen een stuk sneller dan CPUs, denk aan bepaalde GP Processing, en dat op veel lagere kloksnelheden. Verwacht dus ATi GPU tech in toekomstige CPUs, terwijl de GPUs zelf waarschijnlijk kleiner en efficienter worden dankzij AMDs kennis. In het ergste geval zullen AMD CPUs straks op bepaalde manieren gebruik kunnen maken van hun GPUs, terwijl dit niet werkt op nV GPUs..
Ja ik geloof best dat het voor AMD veel voordelen heeft, maar dat was m'n punt niet.
Onderhangelingen tussen ATi en AMD begonnen eind vorig jaar. Maar die onderhandelingen komen natuurlijk niet zo maar uit de lucht vallen. De board of directors van zowel ATi als AMD hebben hiervoor research moeten doen en dat doen ze niet zo maar in 1 dag. Ga er maar van uit dat men al wel een half jaar (oid) bezig was met het onderzoeken van de mogelijkheden van een eventuele fusie. Het hield ATi in ieder geval niet tegen de ontwikkeling van RD600 gewoon door te laten gaan aangezien er vraag naar was

En nu ziet het er naar uit dat RD600 zo'n 10% sneller is dan de i975 en ook nog eens goedkoper... AMD gaat er van uit dat Intel straks niet onder de grote vraag naar RD600 chipsets uit kan..
Ja en zo lang dat niet zeker is, gingen ze gewoon door op de oude gedachtengang, dus een zo goed mogelijke chipset voor het Conroeplatform ontwikkelen, het feit dat de RD600 de laatste in z'n soort is, bevestigd toch een verandering van die gedachtengang.

Ik snap ook wel dat een fusie niet in 1 dag geboren en beslist wordt ;)
Technisch gezien kan CrossFire gewoon op nForce mobos werken aldus ATi, maar moet nVidia dit toestaan in hun nForce drivers. AMD kan nu zeggen: "Zeg beste Jen-Hsun, leuk dat je mooie nForce chipsets maakt, maar we zouden het ook leuk vinden als je onze CrossFire-techniek hier op toestaat... We weten dat het werkt... en we zouden het heeeeeeel vervelend vinden als we opeens geen gebruik meer zouden kunnen maken van jullie chipsets waar jullie toch best veel geld aan verdienen...."
Ik moet het nog zien, maar het zou een aanwinst zijn voor de consument.
Als Intel echt zo dom is om van de i975 de laatste chipset te maken die officieel CrossFire ondersteunt, dan hebben ze dus geen multi-GPU mobo in huis en zal de echte gamer dus moeten uitwijken naar moederborden met bv een nVidia of ATi of Via chipset. Nu Conroe al als 'de gamers CPU' naar voren wordt geschoven denk ik niet dat ze zo stom zullen zijn om dit helemaal te blokkeren, aangezien ze dan een grote hoeveelheid aan inkomsten mislopen (ik geloof dat nVidia inmiddels 1.5M SLi chipsets heeft verkocht?).
Ligt dat ook niet aan ATI?, als onderdeel van het AMD consern kan ik me heel goed voorstellen dat ze de CF support drastsisch gaan indammen in de drivers, waarom kan de 965 bv geen CF aan, dat lijkt me geen toeval, al is het in dit geval een hardware limit?

[ Voor 3% gewijzigd door edward2 op 26-07-2006 14:05 ]

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Heeft intel dat niet toegegeven dat het aan de 965 chipset lag ?

En als mischien wil intel niet dat je overal cf op kan want wie koopt er dan 975. Dus mischien doen ze het zelf wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Dat CrossFire niet werkt op de 965 is een hardware-limiet. ATi had aangegeven dat ze met Intel eraan wilden werken om het toch aan de gang te kunnen krijgen. Daarnaast heeft ATi als alternatief op de i965 hun eigen RD500 chipset die op mobos moet komen van rond de €60-70.

Van Anandtech:
Much to our surprise, ATI recently informed all of the motherboard manufacturers that CrossFire is currently not supported on 965 (Broadwater) platforms. Apparently the chipset lacks support for peer to peer writes, which are necessary for CrossFire to function. ATI is investigating if a workaround is possible but for now the only option for CrossFire on an Intel chipset with Conroe support is using the 975X platform.
Bron: http://anandtech.com/tradeshows/showdoc.aspx?i=2770&p=2

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Altijd lachen met die jongens van nVidia :>

On hearing the news that AMD is gobbling up ATI, NVIDIA's CEO said that it's great news for his own company. "I thought it was just impossible to get a gift like this," said Jen-Hsun Huang. "ATI is basically throwing in the towel, leaving us as the only stand-alone (graphics chip) company in the world."

Misschien wel op de korte termijn, maar op de lange termijn kunnen ze het nog wel eens lastig gaan krijgen denk ik zo, net als de schrijver van het artikel. Kon het niet laten om het even te vermelden ;)

Edit: heeft iemand al de Catalyst 6.7 Bèta geprobeerd? Op de FP was er iemand die met 2xAA in 3DMark2006 op 1920x1200 zijn score met 19% zag toenemen! Dat is lekker eten op je bordje :)

[ Voor 21% gewijzigd door Jejking op 26-07-2006 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Dat zou leuk zijn. Zijn dit dan de wonder drivers waar we op wachten ? En dan vraag ik me ook meteen af hoe het met de cf support zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolfris
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-12-2024
Jejking schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 20:57:
Altijd lachen met die jongens van nVidia :>

On hearing the news that AMD is gobbling up ATI, NVIDIA's CEO said that it's great news for his own company. "I thought it was just impossible to get a gift like this," said Jen-Hsun Huang. "ATI is basically throwing in the towel, leaving us as the only stand-alone (graphics chip) company in the world."

Misschien wel op de korte termijn, maar op de lange termijn kunnen ze het nog wel eens lastig gaan krijgen denk ik zo, net als de schrijver van het artikel. Kon het niet laten om het even te vermelden ;)
Ati:
On the gift to Nvidia: Nvidia has seen the writing on the wall, and doesn't like what it's saying. The PC market is a tough place to be without any friends. ATI now has all the resources of AMD behind it, and will be producing faster, more compact GPUs and reaching the channel more effectively than ever before. Nvidia's words are bravado, designed to confuse the market while the company tries to find a way to compete now that it's standing alone.
http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=3524

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Tja, een Jen Hsung zal het toch wel een beetje benauwd hebben gekregen ondanks z'n stoere woorden. ;)

Plaatje ziet er wel officieel uit trouwens:

Afbeeldingslocatie: http://images.dailytech.com/nimage/2166_large_stree_flash.png

Ook interessant:
So, there’s an upcoming launch event for Conroe as many of you know. We’re very excited to launch our Conroe systems at the event – and we were supposed to have a system on stage with ATi. Apparently this isn’t happening anymore – ATi has been removed from the event and I suspect that Intel is changing the configurations of all the machines based on the feedback I’ve been hearing. I don’t understand the reasoning behind this - because we all know that ATi Crossfire works on the 975 chipset and there’s no doubt in my mind that we will sell a ton of Crossfire configurations with Intel Core 2 Duo. ATi will continue to make chipsets for Conroe configurations (at least for the current generation) so it’s too bad it had to end like this.
Bron: http://voodoopc.blogspot.com/

Daarnaast ook een interessant interview met AMD EVP Henri Richard over de "merger":
Q: Obviously the acquisition does have implications for the fabrication of ATI's products. ATI's products are not based, like AMD's, on SOI technology. So in practice, how will things work from a manufacturing point of view?

A: In practice, we're not going to change anything. ATI is going to continue to rely on a fabless model. We want to nurture the great relationship that exists, here in Taiwan, with TSMC. And you're right, because they're on bulk wafers, and we're on SOI, even if there was a good reason for us to go and think about doing things differently, it's not practical in any short period of time. As I mentioned, one day it will make sense to put a GPU and CPU on the same die. In that case, of course, they would have to be manufactured on the same process.

But right now, AMD's manufacturing strategy is focused on increasing rapidly, as per plan, our CPU capacity, so we don't want to do anything to disrupt that. And then ATI has a very successful model, working very closely with TSMC, and we don't want to disrupt that either. So we'll be both a fab and a fabless company, and we are looking forward to getting the best of both those worlds.
Hieruit blijkt dus dat er de eerst komende twee jaar niets verandert voor de GPUs. TSMC blijft deze gewoon bakken en dat bleek geloof ik al uit wat The Source eerder zei.

En ook dit is interessant:
Q: If you do not, in fact, finally acquire ATI, what do you think ATI's state of health will be in the market? Do you think they'll have difficulty in surviving? Do you think they require this acquisition by AMD to survive?

A: No, I think ATI has a choice to be a successful independent graphics and chipset company. But obviously, as we started to talk with each other and look at the possibilities for the combined company in the marketplace, both managements came to the conclusion that the acquisition would be the best route forward for both companies. ATI hasn't done this out of any short-term necessity or even long-term necessity.

Perhaps the only element that could have been on the horizon is that at some point in time, the sheer budget of transistors available implies that at some level the GPU technology and CPU technology would share the same die. If you look at it from that perspective, it's not a matter of if but of when. And then you could argue whether that would be in this decade or next decade, but I'm sure there was something of that thinking in ATI's management. But this is a very good company that is performing well. It has a lot of very happy customers, and we're very glad that we could convince them that joining forces with AMD would be a big plus for both our employees and shareholders, and perhaps most importantly for our customers. It's our customers who kept telling us that, one way or the other, we should do something like this.
AMD zegt dus dat ATi het eigenlijk absoluut niet nodig had om een "merger" aan te gaan met AMD, zoals bepaalde mensen van nVidia je willen laten denken.

Bron: http://www.digitimes.com/systems/a20060726VL203.html

[ Voor 255% gewijzigd door CJ op 27-07-2006 02:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abu
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 20:31

Abu

Abu!

Jejking schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 20:57:

Edit: heeft iemand al de Catalyst 6.7 Bèta geprobeerd? Op de FP was er iemand die met 2xAA in 3DMark2006 op 1920x1200 zijn score met 19% zag toenemen! Dat is lekker eten op je bordje :)
Volgens mij is het 11% als je het zelf uitrekent en afrondt. Hoe dan ook een mooie winst voor de mensen die op die resolutie spelen.

Insanus sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Wat CrossFire nieuws voor Catalyst 6.7... Als je Catalyst AI op "Advanced" zet dan wordt in elke applicatie AFR geforceerd ipv standaard Supertiling te gebruiken wanneer er geen gameprofiel is voor AFR of SFR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
CJ schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 22:18:
Wat CrossFire nieuws voor Catalyst 6.7... Als je Catalyst AI op "Advanced" zet dan wordt in elke applicatie AFR geforceerd ipv standaard Supertiling te gebruiken wanneer er geen gameprofiel is voor AFR of SFR.
Ah okeey dan. Als mensen dit zouden willen testen heel graag. Dan ga ik mischien wel weer aan CF beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even mijn bijdrage aan dit topic:

Na een mailtje aan Arctic-cooling blijkt er over 2-3 maanden een koeler voor de x1600 te komen.
Misschien handig voor de mensen die een x1600 hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 23:01:
Even mijn bijdrage aan dit topic:

Na een mailtje aan Arctic-cooling blijkt er over 2-3 maanden een koeler voor de x1600 te komen.
Misschien handig voor de mensen die een x1600 hebben.
Dat is idd wel handig. Een VF700 past igg niet en ik vond een VF 900 te duur. Want dat was de helft van wat de kaart koste :). De kaart was ook niet voor mij zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens de TheInquirer kan AMD al tegen eind dit jaar GPU's maken in Dresden ... Goedkoper gpu's produceren dan Nvidia.

edit:
Fab 36 is currently working at 15 to 20 per cent of its possible capacity and AMD has to ramp up production ASAP. Once the yields are steady it will get AMD is much better position versus Nvidia, as Nvidia’s TSMC-produced chip should end up more expensive than AMD's ATI one.

This won’t be easy for MADATI and our crystal balls predict a lot of problems in ramping up the GPU production in Dresden but this is an imperative for the new company. µ
http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=33320

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2006 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 12:30:
Volgens de TheInquirer kan AMD al tegen eind dit jaar GPU's maken in Dresden ... Goedkoper gpu's produceren dan Nvidia.
Doen ze niet. AMD heeft nu al problemen om aan de vraag van cpu's te voldoen. En een Fab aanpassen op een bepaalde chip kost tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Klopt, verwacht de eerst komende twee jaar maar geen GPUs uit de AMD fabs. Het omschakelen kost geld en AMD wil graag de goede relaties die ATi heeft met TSMC/UMC handhaven omdat ze dit later misschien nog van pas kan komen. ATi zal in de eerste plaats profiteren van het feit dat AMD de kennis heeft om kleinere, efficientere en energiezuinigere chips te maken. Deze GPUs zullen dan de eerst komende tijd door TSMC/UMC worden geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:21
ATi zal in de eerste plaats profiteren van het feit dat AMD de kennis heeft om kleinere, efficientere en energiezuinigere chips te maken.
Nu maar hopen dat we binnen enkele generaties technieken zoals powernow/cnq kunnen verwachten op GPU's.

Ik vraag me af wat hypertransport voor de videokaarten kan betekenen.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CJ schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 13:38:
Klopt, verwacht de eerst komende twee jaar maar geen GPUs uit de AMD fabs. Het omschakelen kost geld en AMD wil graag de goede relaties die ATi heeft met TSMC/UMC handhaven omdat ze dit later misschien nog van pas kan komen. ATi zal in de eerste plaats profiteren van het feit dat AMD de kennis heeft om kleinere, efficientere en energiezuinigere chips te maken. Deze GPUs zullen dan de eerst komende tijd door TSMC/UMC worden geproduceerd.
Indien de vraag naar AMD CPU's niet zo hoog is dan verwacht zal er onmiddelijk ingegrepen worden om de fabriek op volle capaciteit te runnen en kunnen er zeker wel GPU uit dresden komen. AMD mag misschien wel zeggen dat ze de eerste 2 jaar geen GPU bakken, maar ze zullen er alles aan doen om die fab's zo effecient mogelijk in te zetten, en dat is niet door ze op half capaciteit te runnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpankmasterC
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-08 10:27
Het is niet zo makkelijk als het lijkt, die fabs zijn helemaal gericht op het maken van CPUs, en dat tezamen met technieken als SOI die nog nooit gebruikt zijn in GPUs maakt dat je niet zomaar kan zeggen "oh, we rammen dr wel een wafertje X1900s doorheen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

CJ schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 22:18:
Ik neem aan dat dat nog niet voor de beta's geld? Want ik merkte bv in Hitman BM geen verschil met dus de beta's. Bovendien crasht Prey weer eens en zijn de artefacten in Condemned nog steeds present.

Call Of Juarez loopt trouwens vrij goed met CF en afr-friendlyd3d, alleen werkt aa niet met HDR. Zo makkelijk blijkt het zgn. voordeel van de X-architectuur nou ook weer niet tot uiting te komen in de praktijk, maar dat wordt mede veroorzaakt doordat er een TWIMTBP logo voorbij komt fietsen :(
Waarom is ATI niet meer betrokken bij de gamesdevelopment?

[ Voor 36% gewijzigd door edward2 op 28-07-2006 15:13 ]

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
edward2 schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 15:06:
[...]

Ik neem aan dat dat nog niet voor de beta's geld? Want ik merkte bv in Hitman BM geen verschil met dus de beta's. Bovendien crasht Prey weer eens en zijn de artefacten in Condemned nog steeds present.

Call Of Juarez loopt trouwens vrij goed met CF en afr-friendlyd3d, alleen werkt aa niet met HDR. Zo makkelijk blijkt het zgn. voordeel van de X-architectuur nou ook weer niet tot uiting te komen in de praktijk, maar dat wordt mede veroorzaakt doordat er een TWIMTBP logo voorbij komt fietsen :(
Ook met die Catalyst AI op Advanced ? dan hopen dat het in de Officials wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Astennu schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 15:19:
[...]

Ook met die Catalyst AI op Advanced ? dan hopen dat het in de Officials wel werkt.
Yep, het is zelfs iets trager.

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
edward2 schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 15:22:
[...]

Yep, het is zelfs iets trager.
Nou nu maar hopen dat de officials het wel hebben. Als het daar na wel lekker werkt koop ik mischien 2x RV570 in CF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Intel pulls ATI from Conroe launch

Als ik het goed begrepen heb, schijnt Intel alle ATi-producten uit de Conroe-launchtent gegooid te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Jejking schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 15:42:

Als ik het goed begrepen heb, schijnt Intel alle ATi-producten uit de Conroe-launchtent gegooid te hebben?
Nja ze willen nu niet hun core 2 duo promoten met een "AMD" Chipset. Dus ik kan het me wel voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Astennu schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 15:47:
[...]

Nja ze willen nu niet hun core 2 duo promoten met een "AMD" Chipset. Dus ik kan het me wel voorstellen.
Ik ook. Helaas is de kans niet groot dat Intel in de toekomst uit zichzelf ATI/AMD chipsets zal gaan toelaten cq voldoende ondersteunen. Intel is gekend vanwege haar neiging om monopolistisch gedrag te vertone.

Erg balen want dat is slecht voor de consument. Hoog tijd dat er eens een mededingingsautoriteit ingrijpt.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Verwijderd schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 13:51:
[...]

Indien de vraag naar AMD CPU's niet zo hoog is dan verwacht zal er onmiddelijk ingegrepen worden om de fabriek op volle capaciteit te runnen en kunnen er zeker wel GPU uit dresden komen. AMD mag misschien wel zeggen dat ze de eerste 2 jaar geen GPU bakken, maar ze zullen er alles aan doen om die fab's zo effecient mogelijk in te zetten, en dat is niet door ze op half capaciteit te runnen.
TSMC is tot halverwege 2007 volgeboekt door ATi. Dus dat is in ieder geval 1 jaar.

Wat SpankmasterC zegt klopt ook helemaal. Het ombouwen van de fabs naar GPUs neemt daarnaast ook een flinke tijd in beslag, aangezien de fabs puur ingesteld zijn op microprocessors en van andere technieken gebruik maken zoals SOI, daar waar de GPUs dit helemaal niet gebruiken. R600 en aanverwanten zijn de ontwerpfase al ver voorbij dus die komen in ieder geval nog uit de fabs van TSMC (wat ook de boekingen tot halverwege 2007 verklaart).

Daarnaast is de ontwikkeling van R700 ook al in een verre fase (zeker als je weet dat ATi in 2004 al programmeurs zocht voor het ontwikkelen van drivers voor de R600). Het omschakelen van de GPU naar SOI zal ook de nodige tijd kosten, dus de prognose van A(Ti)MD dat de komende twee jaar nog geen eigen GPUs gaat bakken is zeker niet onrealistisch. Anders wordt het wanneer je kijkt naar nieuw ontwikkelde producten zoals de GPU/CPU in 1 die voor de lagere segmenten. Die zouden al vanaf het begin uit de AMD fabs kunnen rollen.

Oh ja, daarnaast schijnt AMD Fab 36 straks echt nodig te hebben voor alle CPUs die ze moeten leveren aan Dell.
[...]

Ik geloof niet dat het in de beta zit.
Wat heeft X-Architecture met CrossFire te maken? X-Architecture is voor ATi een manier om de kosten te drukken doordat de cores goedkoper kunnen worden geproduceerd door het verwijderen van een metal-layer.

En stuur Richard Huddy eens een mailtje over gamesdevelopment. Ik denk dat je een zeer verhelderend mailtje terug krijgt. Een interessant weetje... in 2004 had de European Dev Relations team van ATi maar 4 mensen aan boord, twee account managers en twee technical staff. Samen met de Dev Rel-teams uit Japan, San Jose, Boston en Toronto bestond de Global Dev Rel team van ATi uit zo'n 30 man... en dat op een totaal werknemers aantal van rond de 2000-3000. De meeste mensen zitten in de R&D. In 2006 is het aantal Dev Rel mensen wel flink toegenomen en je ziet dan ook dat ATi het vaak in TWIMTBP games helemaal niet zo slecht doet (vaak sneller dan nV). Daarnaast is TWIMTPB vaak gewoon een brandawareness tactiek.

En je moet het Dev Relations team helemaal los zien van de Driver Dev team. Die werken wel samen, maar het Dev Rel team geeft dingen door aan het driverteam om te fixen in de drivers, terwijl het dev-rel team samen werkt met developers om eventueel code te optimaliseren voor ATi hardware.
Jejking schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 15:42:

Nee, dat heb je verkeerd. Het schijnt dat alleen de 'onstage' demos geen ATi kaarten meer hadden, dwz dat de CrossFire demo is gecanceled, ondanks dat CrossFire het snelste gamersplatform was volgens Intel. 'Offstage' werden er nog wel demos gegeven met CrossFire en ATi mobos. Intel heeft zelfs verklaard dat er zo'n 5 ATi systemen waren. En volgens The Inq zei Intel dat de ATi CrossFire demo was gecanceled omdat er 'technische problemen' mee waren... Yeah right.

Intel schijnt nu bezig te zijn om ook SLi aan de praat te krijgen op hun Conroe systemen. nVidia heeft zelfs al in de laatste drivers Mobile SLi geactiveerd voor Centrino platform. Het schijnt dat Intel het niet kan hebben dat AMD straks het enigste platform is dat zowel CrossFire als SLi ondersteunt en dat ze dit ook beide willen ondersteunen. Het laatste woord is hier dus nog niet over gesproken en voorbarige conclusies zoals "Intel ondersteunt straks geen CrossFire meer" zorgen dus voorlopig alleen voor verwarring en meer onduidelijkheid totdat we echt een eenduidig antwoord hebben van Intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

CJ schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 16:52:
[...]

Wat heeft X-Architecture met CrossFire te maken? X-Architecture is voor ATi een manier om de kosten te drukken doordat de cores goedkoper kunnen worden geproduceerd door het verwijderen van een metal-layer.
Ik bedoel de X1xxx serie met het oog op HDR en AA.
Tot nu toe heeft dit in de praktijk nog weinig potten kunnen breken meestal omdat elk spel een aangepaste of aparte behandeling via de drivers nodig heeft en in sommige gevallen is het gewoon niet mogelijk (GRAW). En daarmee verwijs ik in sommige gevallen als mogelijke oorzaak naar TWIMTBP.
Het klopt dat ATI kaarten het vaak op deze titels toch goed doet, maar dan hoofdzakelijk op het gebied van performance en niet op het gebied van het volledig benutten van de GPU mogenlijkheden.
En stuur Richard Huddy eens een mailtje over gamesdevelopment. Ik denk dat je een zeer verhelderend mailtje terug krijgt. Een interessant weetje... in 2004 had de European Dev Relations team van ATi maar 4 mensen aan boord, twee account managers en twee technical staff. Samen met de Dev Rel-teams uit Japan, San Jose, Boston en Toronto bestond de Global Dev Rel team van ATi uit zo'n 30 man... en dat op een totaal werknemers aantal van rond de 2000-3000. De meeste mensen zitten in de R&D. In 2006 is het aantal Dev Rel mensen wel flink toegenomen en je ziet dan ook dat ATi het vaak in TWIMTBP games helemaal niet zo slecht doet (vaak sneller dan nV). Daarnaast is TWIMTPB vaak gewoon een brandawareness tactiek..
Goede zaak, maar nog niet goed genoeg, dat is nodig ook. (Bijna)Alle nieuwe titels hebben geen HDR (fb)+AA out of the box, terwijl dit juist het sellingpoint is tov de concurentie. In feite heb ik nog maar bar weinig van dit voordeel gemerkt.
(Nou begrijp ik best dat gezien de ontwikkeltijd van een game en de beschikbaarheid van de X-serie je dit niet direct kan verwachten).

[ Voor 8% gewijzigd door edward2 op 28-07-2006 17:31 ]

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Nja ik zie Intel echt wel CF blokkeren zodra ze SLi werkend hebben. Ze erg zijn ze wel. Hun will een soort MS worden van de CPU markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-08 17:19
SpankmasterC schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 14:09:
Het is niet zo makkelijk als het lijkt, die fabs zijn helemaal gericht op het maken van CPUs, en dat tezamen met technieken als SOI die nog nooit gebruikt zijn in GPUs maakt dat je niet zomaar kan zeggen "oh, we rammen dr wel een wafertje X1900s doorheen"
Het is eigenlijk andersom, de fab is niet gericht op het maken van een bepaalde soort chips maar het chip ontwerp is gericht op de eigenschappen van een bepaald productieproces. Om chips bij amd-fabs te produceren zal ati nieuwe ontwerpen moeten maken die rekening houden met de specifieke eigenschappen van de amd-trasistororen, daarom dat het waarschijnlijk nog 2 jaar duurt (ongeveer de tijd om een nieuwe gpu-familie te maken) voordat we chips uit amd-fabs zullen zien want uiteindelijk moet het zeker goedkoper zijn om bij amd te produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oeLangOetan schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 18:20:
[...]

Het is eigenlijk andersom, de fab is niet gericht op het maken van een bepaalde soort chips maar het chip ontwerp is gericht op de eigenschappen van een bepaald productieproces. Om chips bij amd-fabs te produceren zal ati nieuwe ontwerpen moeten maken die rekening houden met de specifieke eigenschappen van de amd-trasistororen, daarom dat het waarschijnlijk nog 2 jaar duurt (ongeveer de tijd om een nieuwe gpu-familie te maken) voordat we chips uit amd-fabs zullen zien want uiteindelijk moet het zeker goedkoper zijn om bij amd te produceren.
Die 2 jaar is onzin, voor een heel nieuw ontwerp moeten alle beslissingen worden genomen en het ontwerp(en) worden bepaald. In dit geval is het ontwerp er al lang en hoeft de chip alleen een nieuwe lay-out te hebben, dit zou binnen een half jaar kunnen. Vergelijk het met een overgang van 130nm naar 90nm, het is zeker een behoorlijke klus, maar geen 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Astennu schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 08:28:
[...]

Dat is idd wel handig. Een VF700 past igg niet en ik vond een VF 900 te duur. Want dat was de helft van wat de kaart koste :). De kaart was ook niet voor mij zelf.
De VF700 past niet?, volgends de zalman site wel.. En ik heb hem net bestelt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Officiele drivers ( 6.7 ) geinstalleerd en voor het eerst geen foutmelding meer met Half Life 2 bij het opstarten. Kreeg met elke versie steeds errors.. Ook kreeg ik geen vragen meer tijdens het installeren en ziet het beeld er na mijn idee VEEL beter uit.. Ook scheelde het 10FPS met Counter Strike Source.. De eerste driver waar ik tevreden over ben van ATi !!!

https://support.ati.com/i...sk=knowledge&folderID=293

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 22:59:
Officiele drivers ( 6.7 ) geinstalleerd en voor het eerst geen foutmelding meer met Half Life 2 bij het opstarten. Kreeg met elke versie steeds errors.. Ook kreeg ik geen vragen meer tijdens het installeren en ziet het beeld er na mijn idee VEEL beter uit.. Ook scheelde het 10FPS met Counter Strike Source.. De eerste driver waar ik tevreden over ben van ATi !!!

Mooi ben benieuwd zal ze morgen gaan installeren + testen.
Verwijderd schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 21:03:
[...]

De VF700 past niet?, volgends de zalman site wel.. En ik heb hem net bestelt :(
Nja ik had een powercoler X1600 pro agp voor een kennis maar daar paste i niet. wel vaag die mountingholes waren anders dan die van een X1900 want daar paste die VF700 wel op. Mischien raar kaartje gehad :)

[ Voor 27% gewijzigd door Astennu op 28-07-2006 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:26

Pubbert

random gestoord

[...]

Vreemd, bij bovenstaande games nergens last van, Hitman BM merk ik ook niet al te veel vooruitgang (denk zon 10 tot 20%) Prey draait zonder problemen, en Condemned fftjes gedaan, maar geen rare artifacts gezien.

Dit alles met 2x X1800GTO

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-09 11:40

Format-C

Tracing Rays

Verwijderd schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 22:59:

* Format-C heeft ze er ook al opstaan.

Ik zal zo 3DMark05 en 06 eens even draaien om te kijken of deze drivertjes ons nog wat punten opleveren. :)

Ik zal ook CSS eens ff testen zo. Het is het enige spel dat op me PC staat dus ik hoop idd dat er nog wat performancewinst merkbaar is. :P

Edit: in de 3DMarks ben ik niet veel opgeschoten, maar in CSS heb ik nu 189FPS ipv 180FPS. :Y)

[ Voor 9% gewijzigd door Format-C op 29-07-2006 09:44 . Reden: typo ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er waren toen geruchten dat je geen master card meer nodig had en je eventueel 2x een x1900XTX kon gebruiken.. Ik hoor daar niets meer van of heb eroverheen gelezen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Verwijderd schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 09:47:
Er waren toen geruchten dat je geen master card meer nodig had en je eventueel 2x een x1900XTX kon gebruiken.. Ik hoor daar niets meer van of heb eroverheen gelezen ?
Niets meer dan geruchten. Catalyst 6.7 zou alleen mastercard-less CrossFire brengen voor de X1900GT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 21:27

Apoca

Array Technology Industry

Denk dat we dat pas kunnen zo snel de X1950 uit is. Dan zal deze functie wel voor de X1900 beschikbaar komen.

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Thund3r schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 08:37:
[...]

Vreemd, bij bovenstaande games nergens last van, Hitman BM merk ik ook niet al te veel vooruitgang (denk zon 10 tot 20%) Prey draait zonder problemen, en Condemned fftjes gedaan, maar geen rare artifacts gezien.

Dit alles met 2x X1800GTO
Prey crashed met super aa alleen. Hitman BM is hier zonder CF sneller dan met.

Condemned geeft alleen arties na reload of autosave. (kan ook aan het mobo liggen, daar ben ik nog niet uit. Er was nog iemand die hier last van had op rage3d.

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kom nu ook meerdere release datums tegen voor de x1950XTX. Dit stond er op de frontpage van tweakers:

"De XTX zou vanaf 7 augustus beschikbaar moeten zijn; de Crossfire-editie laat een week langer op zich wachten. De prijs van de kaart zou initieel iets meer dan vierhonderd euro bedragen."

Op hardforum word weer gezegt 21 augustus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

En ik kwam dit tegen: ATi Catalyst 6.7 with Control Panel ! :*)

Volg deze link en je bent snel klaar :)

AMD & ATI - Marketing VP Talks is ook interessant om te lezen / horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:52
misschien al gepost... kan jullie technisch gelul niet altijd volgen :)

http://www.ati.com/produc...g%20-%20Summer%202006.pdf
Overzicht van alle vendors met mainboards voor ATI chipsets, zowel AMD als Intel.

Interessant om te zien dat A-Open komt met een picoBTX mainboard voor AM2.
Uit het overzicht kan ik ook opmaken dat MSI en ECS de grootste klanten voor AM2 chipsets zijn van AMD. Ga maar na, zij hebben als enige een AM2 mainboard met onboard graphics (RS485) en dit zijn de volume mainboards. Dat Crossfire gedoe pakt maar een zeer zeer klein deel van de markt.
Voor Intel segment was Intel de grootste klant voor het RC410 chipset. Was goed voor 100 miljoen omzet per jaar.

[ Voor 75% gewijzigd door The Source op 29-07-2006 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Apoca schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 13:38:
Denk dat we dat pas kunnen zo snel de X1950 uit is. Dan zal deze functie wel voor de X1900 beschikbaar komen.
Reken maar van niet.

Er is een recente test waarin een X1800GTO vergeleken wordt in CrossFire en wel:

1 - X1800XT Mastercard + X1800GTO (dus de X1800XT schakelt 4 pipelines en 256MB geheugen uit)
2 - X1800GTO + X1800GTO (dus zonder mastercard en cable)

Hieruit blijkt dat combinatie 1 in veel gevallen toch sneller is dan combinatie 2 zeker wanneer het aan komt op AA/AF en hoge resoluties. De X1800GTO is dus eigenlijk al een borderline geval, en bij de X1900GT zal je dit helemaal zien. Laat staan dat je volledige 16 pipes kaarten aan elkaar koppelt. Ik vermoed dat als je hier gaat vergelijken tussen CrossFire met mastercard en CrossFire zonder mastercard, je uit komt op verschillen van 30-50% in performance in het voordeel van de Mastercard opstelling.

De highend kaarten komen dus gewoon PCIe bandbreedte te kort, en dat is waar de mastercard + dongle dus van pas komen. High end kaarten hebben dus niet genoeg aan de bandbreedte tussen de twee PCIe slots, daar waar low-end en midrange kaarten dit wel hebben. Hoe sneller je kaart, des te beter is het om een echte CrossFire verbinding te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CJ schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 21:58:
[...]

Reken maar van niet.

Er is een recente test waarin een X1800GTO vergeleken wordt in CrossFire en wel:

1 - X1800XT Mastercard + X1800GTO (dus de X1800XT schakelt 4 pipelines en 256MB geheugen uit)
2 - X1800GTO + X1800GTO (dus zonder mastercard en cable)

Hieruit blijkt dat combinatie 1 in veel gevallen toch sneller is dan combinatie 2 zeker wanneer het aan komt op AA/AF en hoge resoluties. De X1800GTO is dus eigenlijk al een borderline geval, en bij de X1900GT zal je dit helemaal zien. Laat staan dat je volledige 16 pipes kaarten aan elkaar koppelt. Ik vermoed dat als je hier gaat vergelijken tussen CrossFire met mastercard en CrossFire zonder mastercard, je uit komt op verschillen van 30-50% in performance in het voordeel van de Mastercard opstelling.

De highend kaarten komen dus gewoon PCIe bandbreedte te kort, en dat is waar de mastercard + dongle dus van pas komen. High end kaarten hebben dus niet genoeg aan de bandbreedte tussen de twee PCIe slots, daar waar low-end en midrange kaarten dit wel hebben. Hoe sneller je kaart, des te beter is het om een echte CrossFire verbinding te hebben.
is dit dan zoals bij SLI(hun brugje) waar je dus ook high-end kaarten verbind maar ook geen nadeel hebben van te weinig bandbreedte door dat ze dat brugje hebben???? zoals de kabel bij ATI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Verwijderd schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 23:08:
[...]

is dit dan zoals bij SLI(hun brugje) waar je dus ook high-end kaarten verbind maar ook geen nadeel hebben van te weinig bandbreedte door dat ze dat brugje hebben???? zoals de kabel bij ATI
Ja. Bij nVidia werken de low-end kaarten via de PCIe-bus met elkaar, net zoals bij ATi de X1300-serie, X1600-serie, X1800GTO en sinds kort de X1900GT.

Alleen bij nVidia heb je dan nog wel het extra probleem bij de highend kaarten van lage SLi AA performance, terwijl ATi's CrossFire gebouwd is voor highspeed SuperAA. Je ziet de performance van nVidia's SLiAA inkakken vanwege het feit dat dit allemaal via de PCIe-bus dan wel connector moet, terwijl nVidia bij het ontwerpen van de SLi functionaliteit geen rekening had gehouden met SLi AA. Dit was toen immers niet geimplementeerd. Pas toen ATi met superieure AA kwam in CrossFire, kwamen ze met SLi AA als tegenhanger. ATi had echter de Compositing Engine + externe kabel die echt ontworpen waren met o.a. SuperAA op hoge snelheid in gedachten.

Verwacht dus maar dat G80 SLI2 ondersteunt met ook hogere snelheid SLI-AA. Snelle SuperAA performance is waarschijnlijk ook de reden dat ATi twee over-the-top-connectors gebruikt ipv 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpankmasterC
The Source schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 21:03:

Overzicht van alle vendors met mainboards voor ATI chipsets, zowel AMD als Intel.
Het valt me op dat er geen Enthousiast borden meer komen, dus geen "Overclockable" boards meer zonder 2x PCIe 16x sloten... Nu is dit ergens ook wel logisch, aangezien al die boards gebaseerd zijn op de RD580, maar toch had ik wel gedacht een enthousiast bord te vinden met 1 PCIe 16x slot...
Naja, dan maar een upgrade naar een crossfire enables mobo he... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
The Source schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 21:03:

Interessant om te zien dat A-Open komt met een picoBTX mainboard voor AM2.
Uit het overzicht kan ik ook opmaken dat MSI en ECS de grootste klanten voor AM2 chipsets zijn van AMD. Ga maar na, zij hebben als enige een AM2 mainboard met onboard graphics (RS485) en dit zijn de volume mainboards. Dat Crossfire gedoe pakt maar een zeer zeer klein deel van de markt.
Voor Intel segment was Intel de grootste klant voor het RC410 chipset. Was goed voor 100 miljoen omzet per jaar.
Deze datums kloppen niet meer. Ik heb met DFi gesproken en die zeggen dat hun bord pas in augustus komt en in september pas goed leverbaar zal worden. Het probleem zijn de SB600 chips van ATi. Die schijnen er nog niet genoeg te zijn. Dit verklaart waarom we nog geen RD580 borden voor AM2 hebben zonder SB is het lastig om een moederbord uit te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 14:19:
Ik kom nu ook meerdere release datums tegen voor de x1950XTX. Dit stond er op de frontpage van tweakers:

"De XTX zou vanaf 7 augustus beschikbaar moeten zijn; de Crossfire-editie laat een week langer op zich wachten. De prijs van de kaart zou initieel iets meer dan vierhonderd euro bedragen."

Op hardforum word weer gezegt 21 augustus..
Mmm, 7 augustus zou wel mooi zijn, maar dat is denk ik iets te vroeg voor ze. Ik heb net mijn x1900xtx de deur uitgedaan voor nu nog een leuke prijs. En dan maar een x1950xtx halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Epo

van een X1900 XTX naar een X1950 XTX is echt zonde van je geld, de verschil is ook amper te merken zelfs maar uitelijk 7% snelheids winst lol, ik zou zeggen wacht maar voor X2800 XTX aka de R600 dat is terminste een goede vooruitgang :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Verwijderd schreef op zondag 30 juli 2006 @ 16:48:
[...]

Mmm, 7 augustus zou wel mooi zijn, maar dat is denk ik iets te vroeg voor ze. Ik heb net mijn x1900xtx de deur uitgedaan voor nu nog een leuke prijs. En dan maar een x1950xtx halen.
Forget it, het wordt einde van de maand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nah, als die x1950xtx slechts 400-425 euro gaat kosten, dan wordt het een kosteloze ruil. Bovendien een betere koeler die de lucht de kast uitblaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

De X1900XT/X cooler doet dat ook al hoor? :P Alleen met een hoog aantal db's :P

Geluidswolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Precies, en ik neem aan dat de nieuwe dat niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb nu een X1900XT draaien hier. Helaas heb ik wel 1 probleempje, als ik 2 schermen instel werkt dat opzich goed alleen zodra ik dan reboot gaat de 2de monitor uit zodra ik in windows kom en moet ik die weer opnieuw instellen.

Bij elke reboot is de instelling weer weg, zowel bij de gewone windows als bij het control center van de kaart. Iemand een oplossing voor dit irritante probleem ?

Edit : Is opgelost met Ultramon.

[ Voor 4% gewijzigd door PilatuS op 31-07-2006 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Man on Fiya
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-01-2018
ej allemaal,
ik ben de enigzins-in-gekrenkte-trotse-eigenaar-van een X850XT Platinum Edition, maar ik vind dat hij rete veel herrie maakt en heb al gedacht aan omlaag klokken, maar dacht ook aan een nieuwe koeler
en mss is hier iemand die al zon AC Ati Koeler 5 (rev 2) ding heeft en kan die mij dan vertellen hoeveel het in geluid scheelt.

Tnx alvast

MBP 2.2 GHz, 2 GB, 8600GT 128mb, Bootcamp Vista, Crumpler Gel Sleeve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 30 juli 2006 @ 18:21:
Nah, als die x1950xtx slechts 400-425 euro gaat kosten, dan wordt het een kosteloze ruil. Bovendien een betere koeler die de lucht de kast uitblaast.
Gelukkig ben ik niet de enige die van een x1900XTX naar een x1950XTX overstap dus :p

7% is toch 7% :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 30 juli 2006 @ 20:40:
[...]

Gelukkig ben ik niet de enige die van een x1900XTX naar een x1950XTX overstap dus :p

7% is toch 7% :p
Deze 7% is voltrekt vaag.
De toename in geheugenbandbreedte bij de X1950XTX is meer dan 25%. Je zou dus kunnen zeggen dat in geheugen intensieve instellingen (AA+ van alles) de toename veel hoger zal zijn dan deze 7%. Bij weinig IQ instellingen zou het minder kunnen zijn dan 7%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolfris
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-12-2024
Tijdje terug werd er al op 10 tot 20% winst gerekend met DDR4.(http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/25497031)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-08 17:19
euh, misschien kunnen jullie dat geld sparen voor een G80, die komt uit ergens na september, wat variatie :) & die gaat wel meer dan een boost van 7% geven
later kan je dan nog altijd een R600 kopen

(btw die 7% is te weinig om een spel er drastisch beter te laten uitzien. imho)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sparen is zonde van je geld, en slecht voor de economie en bovendien niet nodig in mijn geval. Wil gewoon het snelste van het snelste. Ik verwacht dat die x1950 wel zo'n 15 a 20 procent sneller is, en bovendien koeler! Bovendien is een x1950xtx gunstig in de prijs dus wordt het een gratis swap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ epo

niet idereen is zo rijk als hou, de meeste mensen net als mij moeten sparen totdat ze iets willen hebben, zonder sparen kom je nergens.

dankzei dat ik vanaf me 16de heb gespaard voor een nieuw huis die over 150 werkdagen klaar is ;)
maare effe back to the point die 7% van die X1950 XTX tegen over de X1900 XTX merk je echt niet of je noe 255 fps haalt of 7% meer, je ogen zien dat never nooit niet, en qua herrie valt de stock cooler van de X1900 XTX echt mee hoor, heb nooit echt veel herrie gehoord :)

ik moet me oude zooi verkopen en goed sparen om zo iets aan te kunnen schaffen maar goed heb er lang voor gespaard en 2 systemen voor verkocht om de X1900 XTX, X2 4400+, ASUS A8R32 MVP Deluxe en 1x Corsair TwinX2048C2PT[2x 1GB PC3200 XMS Platinum] aan te kunnen schaffen, maar toch nog veel plezier van, en om nu om de 3 maanden het nieuwste aan te schaffen eum nee, is de moeite niet echt waard geliever om de 2 a 3 jaar ;)

doe vaak Real Time flights met FS 2004 op 1600 x 1200 x32 met 6x FSAA en 16x AF max settings en dan moet hij hard blazen om de kaart goed te koelen, maar zo hard is dat niet valt best mee :)

Kan er wel een Zalman VF900 er op zetten maare waarom? goede case cooling scheelt ook en ja met AirCo kom je ook een eind :)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2006 02:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
A(Ti)MD zet CrossFire druk op Intel

ATi heeft een paar dagen geleden een persbericht de wereld in gedaan waarin de combinatie CrossFire + Conroe als snelste gamersplatform wordt aangeprezen. Om dit allemaal te versterken quote men verschillende systeembouwers die het er allemaal mee eens zijn. Het lijkt er op alsof A(Ti)MD hiermee extra druk op Intel wil uitoefenen door te laten zien dat ze gamers het snelste platform niet mogen ontzeggen. Bij naam genoemd worden oa Gateway, Alienware, Velocity Micro, VoodooPC, MESH, Armari Ltd, Evesham, Powerline en All American Computers.
'Boundless gaming' comes home: ATI CrossFire™ and Intel® Core™ 2 Extreme platforms now available from leading system integrators and OEMs worldwide

MARKHAM, ONTARIO, Jul 27, 2006 (CCNMatthews via COMTEX News Network) -- 'Boundless gaming' comes home today as ATI Technologies (TSX:ATY)(NASDAQ:ATYT) announced that leading system integrators and OEMs from around the world are bringing to market the powerful combination of ATI's Radeon® X1900 CrossFire™ multi-GPU graphics and the Intel® Core™ 2 Extreme processor. As the graphics solution most chosen for Intel Core 2 demo systems at Computex 2006, ATI CrossFire has become the preferred graphics platform of leading system integrators and OEMs for their Intel Core 2 Extreme processor offerings.

The rendering horsepower of two ATI graphics cards in concert with the brawn of the new Intel Core 2 Extreme processor works to break down the barriers associated with traditional gaming, addressing GPU- and CPU-bound scenarios to produce leading image quality and performance in games. The result is 'boundless gaming.' Today through system integrators and OEMs, more than twenty 'boundless gaming' systems are available to gamers everywhere.

"ATI CrossFire and the Intel Core 2 Extreme processor represents PC gaming excellence today," said Godfrey Cheng, director of marketing, platform technologies, ATI Technologies Inc., responsible for ATI's CrossFire strategy. "The number of system integrators and OEMs worldwide backing the platform demonstrates the impact of combining these technologies."

"Savvy customers who demand the latest in leading-edge technology can get it right now, direct from Gateway in our Gateway FX510 Series desktop PCs, which combine the cutting-edge technology of the Intel Core 2 Extreme processor platform with the top-notch performance of ATI CrossFire™ X1900 graphics to deliver an unsurpassed experience for gamers and PC enthusiasts," said John Schindler, Gateway's director of consumer product marketing. "Gateway's cooler, quieter BTX design further complements the supercharged power of the new Intel Core 2 Extreme processor and photorealistic image quality produced by ATI CrossFire graphics to deliver industry-leading reliability, even when handling the most powerful technologies available today."

"Velocity Micro gaming systems promise the ultimate immersion in the computing experience, and the performance of the Intel Core 2 Extreme processor platform combined with ATI CrossFire graphics delivers that," said Randy Copeland, president, Velocity Micro. "With the Intel Core 2 Extreme processor and ATI CrossFire X1900 graphics, Velocity Micro's custom-designed, custom built enthusiast systems give gamers fast performance, with uncompromising attention to detail and reliability."

"Alienware fully supports the perfect blend of ATI's Crossfire X1900 graphics and Intel's Core 2 Extreme processor as the ideal combination for a high-performance gaming solution," said Frank Azor, senior vice president and general manager of Alienware's Worldwide Product Group. "By incorporating these technologies into Alienware systems users will be given the tools to tackle any task with the fastest performance, reliability and in vivid detail."

"Voodoo PCs represent the pinnacle of computing performance and luxury, categories that the Intel Core 2 Extreme processor platform and ATI CrossFire graphics excel at," said Rahul Sood, president and CTO, VoodooPC. "The new Intel Core 2 Extreme processor and CrossFire X1900 graphics combined with Voodoo's elite PC craftsmanship brings gamers the highest performance possible, unsurpassed image quality, all in a cool, quiet, and stylish package that makes this gaming's piece de resistance."

"As the UK's leading manufacturer of performance systems, MESH is dedicated to using cutting-edge technology that gives gamers the competitive advantage they're looking for," said Tony Riccardi, general manager, MESH Computers. "Today there's no bigger competitive advantage than the combined might of the Intel Core 2 Extreme processor and ATI CrossFire graphics, and with MESH's award-winning design of built-to-order systems, we're bringing gamers high performing, ultra-reliable machines."

"The choice of an ATI Crossfire X1900 based multi-GPU graphics solution for our top of the line gaming systems was an easy decision for us," said Dan Goldsmith, technical director of Armari Ltd. "It provides leading image quality and performance, with both HDR (High-Definition Rendering) together with Anti Aliasing and that's what our enthusiast customers are demanding."

Robin Daunter, Evesham R&D manager said "this is what the educated users have been waiting for: a faster processor which is cooler and costs less to run, coupled with the awesome power of ATI CrossFire in the multi-award-winning Evesham box, all of which is sure to cause some havoc in the ultimate PC enthusiast arena."

"Lahoo offers PC solutions at various price points and our high-end solutions always consist of the best of the best in technology. We are proud to announce two Intel Core 2 processor-based solutions equipped with ATI Radeon® X1900 and CrossFire X1900 graphics," said Frank Brunen, managing director of Brunen IT. "These configurations represent the cutting edge in gaming experience, maximum performance, features and image quality combined in one impressive system."

Other OEMs and system integrators worldwide including OverDrive PC, Systemax, All American Computers, ZTGroup, HyperSonic, CyberPower, iBuyPower, Maingear, Powerline Computers, and EUD Teknik are also introducing systems based on the Intel Core 2 Extreme processor platform combined with ATI CrossFire graphics. For more information please visit http://www.aticrossfire.com
http://ir.ati.com/phoenix...icle&ID=888643&highlight=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op maandag 31 juli 2006 @ 02:23:
@ epo

niet idereen is zo rijk als hou, de meeste mensen net als mij moeten sparen totdat ze iets willen hebben, zonder sparen kom je nergens.

dankzei dat ik vanaf me 16de heb gespaard voor een nieuw huis die over 150 werkdagen klaar is ;)
maare effe back to the point die 7% van die X1950 XTX tegen over de X1900 XTX merk je echt niet of je noe 255 fps haalt of 7% meer, je ogen zien dat never nooit niet, en qua herrie valt de stock cooler van de X1900 XTX echt mee hoor, heb nooit echt veel herrie gehoord :)

ik moet me oude zooi verkopen en goed sparen om zo iets aan te kunnen schaffen maar goed heb er lang voor gespaard en 2 systemen voor verkocht om de X1900 XTX, X2 4400+, ASUS A8R32 MVP Deluxe en 1x Corsair TwinX2048C2PT[2x 1GB PC3200 XMS Platinum] aan te kunnen schaffen, maar toch nog veel plezier van, en om nu om de 3 maanden het nieuwste aan te schaffen eum nee, is de moeite niet echt waard geliever om de 2 a 3 jaar ;)

doe vaak Real Time flights met FS 2004 op 1600 x 1200 x32 met 6x FSAA en 16x AF max settings en dan moet hij hard blazen om de kaart goed te koelen, maar zo hard is dat niet valt best mee :)

Kan er wel een Zalman VF900 er op zetten maare waarom? goede case cooling scheelt ook en ja met AirCo kom je ook een eind :)
Je hebt hier voor het grootste deel wel gelijk. Maar die X1900 maakt echt wel herrie op stock voltages je merkt het niet als je non silent case fans hebt dan maakt dat beetje extra niet veel uit maar ik heb nu allemaal silent fans die 1800 rpm doen op 12v en die lopen op 5 of 7v. Dus dan is het echt veel herrie. Ik heb het toen deels opgelost door op 1.2v te gaan draaien maar ook dan gaat hij bij games wat harder lopen. Dus ik denk dat niet nieuwe cooler echt een gods zegen wordt. Jammer genoeg heeft die X1950 dezelfde core dus overclocken zal bagger blijven. Of dat GDDR 4 moet wel een hele goede uitwerking hebben zodat de core minder warm wordt en dan mischien toch makkelijker de 700 MHz kan halen. Maar ik gok dat de slechtere cores gewoon naar de X1900 XT / CF kaarten worden gegooid en de goede op de X1950 kaarten komen.

[ Voor 6% gewijzigd door Astennu op 31-07-2006 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpankmasterC
Volgens L'Inq komt ATi met nog een SKU, de X1950XT.
Gebaseerd op R580+ core, met GDDR4 op 2,0 GHz, zelfde coreclock, alleen met 256 mb geheugen...
Deze zal dus qua prijs ergens tussen de X1900XT 256MB en de X1950XTX 512 MB komen (tussen de 300 en 400 dollar?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Astennu schreef op maandag 31 juli 2006 @ 13:08:
[...]

Je hebt hier voor het grootste deel wel gelijk. Maar die X1900 maakt echt wel herrie op stock voltages je merkt het niet als je non silent case fans hebt dan maakt dat beetje extra niet veel uit maar ik heb nu allemaal silent fans die 1800 rpm doen op 12v en die lopen op 5 of 7v. Dus dan is het echt veel herrie. Ik heb het toen deels opgelost door op 1.2v te gaan draaien maar ook dan gaat hij bij games wat harder lopen. Dus ik denk dat niet nieuwe cooler echt een gods zegen wordt. Jammer genoeg heeft die X1950 dezelfde core dus overclocken zal bagger blijven. Of dat GDDR 4 moet wel een hele goede uitwerking hebben zodat de core minder warm wordt en dan mischien toch makkelijker de 700 MHz kan halen. Maar ik gok dat de slechtere cores gewoon naar de X1900 XT / CF kaarten worden gegooid en de goede op de X1950 kaarten komen.
Tja, als die stock koeler eenmaal flink gaat draaien heb je een enorme tering herrie, en deze hoor je ook boven je speakers uit. Een ik heb al niet de minste speakers...
In principe voor het geld wat ik ervoor uit heb gegeven in januari, 600euros had er toch echt wel
een betere koeler op kunnen zitten. Ik huiver nu al voor de G80 en de R600 die bijna 200watt gaan gebruiken... wat voor ellende wordt dat wel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 30 juli 2006 @ 22:13:
Sparen is zonde van je geld, en slecht voor de economie en bovendien niet nodig in mijn geval. Wil gewoon het snelste van het snelste. Ik verwacht dat die x1950 wel zo'n 15 a 20 procent sneller is, en bovendien koeler! Bovendien is een x1950xtx gunstig in de prijs dus wordt het een gratis swap.
G80 komt pas eind november begin december ? R600 volgend jaar pas.. Dus wachten heb ik geen zin in.. En als ik een G80 wil word er weer geroepen wacht op de G81 :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
SpankmasterC schreef op maandag 31 juli 2006 @ 14:15:
Volgens L'Inq komt ATi met nog een SKU, de X1950XT.
Gebaseerd op R580+ core, met GDDR4 op 2,0 GHz, zelfde coreclock, alleen met 256 mb geheugen...
Deze zal dus qua prijs ergens tussen de X1900XT 256MB en de X1950XTX 512 MB komen (tussen de 300 en 400 dollar?)
Qua prijs zal je wel ongeveer gelijk hebben. Grappig dat ze dit keer weer afwijken van het principe "XT is lagere core en memsnelheid dan XTX/PE" door alleen de grootte van het geheugen te halveren. En om eerlijk te zijn, maakt zo'n X1950XT256 meteen de X1900XT256 overbodig, tenzij deze voor een veel lagere prijs kan worden afgezet vanwege het GDDR3 en de X1950XT256 hem redelijk outperformed.

G80 wordt trouwens in September/Oktober verwacht met directe availability (nVidia heeft het beloofd). Dan heeft nV eindelijk ook een kaart die HDR + AA kan.

Daarnaast over dat stroomverbruik... er gaan geruchten dat ATi met een externe kaart komt, dus eentje die je bv in een van je 5.25" slots kan proppen a la DVD-drive.

Dan nog dit. De nieuwe naam. :P

Afbeeldingslocatie: http://uk.theinquirer.net/images/articles/daamit.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
lol CJ :D

Maar over die Ati kaart in een 5,25 slot. Wat is het nut daar van ?

Maar als die R600 200 watt gaat gebruiken gaat het echte de verkeerde kant op. Ze moeten echt meer de kant van cpu's op. Daar zie je dat de snelheid nog steeds omhoog gaat maar het stroomverbruik omlaag gaat. Daar moeten ze nu ook weer heen want 200 watt is straks meer dan de rest van het systeem. Dat gaat mij wat te ver :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij steekt men zoveel meer energie in de cpu's om het verbruik laag te houden. volgens mij heeft inten en amd ook zoveeeel meer tijd om een nieuwe architectuur te maken. het duurt toch altijd een paar jaar tot er een nieuwe architectuur is. en hoeveel maanden is het niet voordat er een nieuwe beeldkaart uitkomt. toch wel heel vlug eh. de druk is bij nivida en ATI gewoon te hoog. pff ik kan mis zijn ook hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 31 juli 2006 @ 16:04:
[...]

Tja, als die stock koeler eenmaal flink gaat draaien heb je een enorme tering herrie, en deze hoor je ook boven je speakers uit. Een ik heb al niet de minste speakers...
In principe voor het geld wat ik ervoor uit heb gegeven in januari, 600euros had er toch echt wel
een betere koeler op kunnen zitten. Ik huiver nu al voor de G80 en de R600 die bijna 200watt gaan gebruiken... wat voor ellende wordt dat wel niet.
lol tering herrie valt wel mee hoor ;)
gewoon je kast op de grond goede boxen en herrie wat is dat :+, maar ja als je met je oor er achter gaat hangen maakt het idd wat herrie maar zo moet je het niet opvatten lol.

Die R600 lijkt me ook wel wat die G80 euhm nee, omdat die niet alles aan bied wat de R600 gaat krijgen, geen unified Pixel shader architechture of zo iets hehe :)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2006 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op maandag 31 juli 2006 @ 16:37:
Volgens mij steekt men zoveel meer energie in de cpu's om het verbruik laag te houden. volgens mij heeft inten en amd ook zoveeeel meer tijd om een nieuwe architectuur te maken. het duurt toch altijd een paar jaar tot er een nieuwe architectuur is. en hoeveel maanden is het niet voordat er een nieuwe beeldkaart uitkomt. toch wel heel vlug eh. de druk is bij nivida en ATI gewoon te hoog. pff ik kan mis zijn ook hoor.
Neeh okeey daar heb je wel gelijk in maar nu wordt het wel heel erg. Een goede pc gebruikt iets van 190 watt ( met een mid range kaartje er in ) En een High end kaart gebruikt meer dan die pc waar dan ook nog een dual core cpu in zit.

Dan wordt het volgens mij de hoogste tijd om een keer ipv snelheid het verbruik aan te pakken. En dan proberen het verbruik te halveren of zelfs zorgen dat het maar 1/4e is zonder dat je snelheid inlevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Wat mij verbaast is dat de R600 die voorzover ik weet een afgeleide is van de XBOX360 gpu zoveel stroom schijnt te verbruiken.

De GPU uit de XBOX staat er toch niet bekend om zo'n exorbitante stroomvreter te zijn dus waar zit dat verschil dan in :?

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar als die R600 200 watt gaat gebruiken gaat het echte de verkeerde kant op. Ze moeten echt meer de kant van cpu's op. Daar zie je dat de snelheid nog steeds omhoog gaat maar het stroomverbruik omlaag gaat. Daar moeten ze nu ook weer heen want 200 watt is straks meer dan de rest van het systeem. Dat gaat mij wat te ver :)
CPU hebben jaren lang op slechts 10 tot 15% per jaar aan snelheidswinst doorgemaakt. GPU's liggen op zeker 60%. Dit betekend dat de siliciumtoename en transistortoename bij GPU veel hoger ligt.
De grote warmte toename bij GPU's is veel moeilijker te beperken, GPU draaien namelijk veel meer gigaflop's dan CPU, een GPU is dus een zeer efficient ontwerp waar weinig optimalisatie mogelijk is.
Wat wel zou kunnen helpen is een ander productieproces of de core's op lager voltage laten bedrijven.

Een ander productieproces is bij TCMC jaren lang alleen maar gebaseerd op zoveel mogelijk transistors per oppervakte eenheid, niet zozeer op het veranderen van productietechnieken. Dit omdat het laatste zeer duur is en men weet dat de concurrent van dezelfe fab gebruik maakt, er is dus geen direct gevaar.

Het is mogelijk om de core's met verminderde kloksnelheid op een lager voltage te runnen met daarbij een expotentiële afname van de warmteafgifte. Gezien de huidige concurrentiestrijd zal dit niet in overweging worden genomen m.b.t. de ultra high-end modellen.

Ik zelf snap de kritiek niet zo voor deze warmte productie. Jaren lang hebben de CPU's stil gestaan en krijgen nu alle lof voor het lage gebruik. Bij GPU zijn we de afgelopen jaren verwend met bijna een verdubbeling in snelheid per generatie. Nu begint men te zeuren over warmteproductie terwijl dit inherent is aan de ontwikkeling en de concurrentiestrijd. Je moet weten dat de warmteprobleem zich alleen beperkt tot de high-end, dus slecht paar % van de markt. Ik denk dat ATI en nVidia zich echt niet gaan uitsloven om dit marktsegment zuinig te maken. Als je de stroomrekening niet kan betalen kun je je altijd beperken tot lichtere modellen. Ik denk dat tweakers in de toekomt gewoon moeten wennen dat én het snelste én een laag gebruik niet meer mogelijk is.

Bij CPU's is dit een heel ander verhaal, hier word één ontwerp op zoveel mogelijk markten toegepast waarbij de kloksnelheid de maat is van snelheid en niet het ontwerp zelf. Hierbij kan dus moeiteloos lagere voltages gebuikt worden voor lagere modellen met laag gebruik.
Met de komst van multi core CPU's gaat alles steeds meer op GPU's lijken, namerlijk verschillen chips voor verschillende marktsegmenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Help!!!! schreef op maandag 31 juli 2006 @ 18:29:
Wat mij verbaast is dat de R600 die voorzover ik weet een afgeleide is van de XBOX360 gpu zoveel stroom schijnt te verbruiken.

De GPU uit de XBOX staat er toch niet bekend om zo'n exorbitante stroomvreter te zijn dus waar zit dat verschil dan in :?
Xbox360 GPU: ong 200+100M = 300M
R600 GPU: ong 500M+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

CJ schreef op maandag 31 juli 2006 @ 19:08:
[...]

Xbox360 GPU: ong 200+100M = 300M
R600 GPU: ong 500M+
Nog even de TS nagelezen:
X1900 heeft 384M , 16 ROP's, 16 texture units + 8vertex units en 256mbit meminterface
Xenos heeft 200M + 100M eDRAM. 8 ROP's, 48 unified pipelines en 128mbit meminterface
R600 heeft 500M , ??ROP's, 64 unified pipelines (zegt men) en 256 meminterface

Weet je ook waarom de R600 dan 300M transistors meer nodig heeft dan de Xenos? Zit er dan toch meer verschil tussen de chips als ik dacht? Of zit het hem alleen in die meminterface en iets meer pipelines?

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

*oops volgens mij stond hier iets doms* }:O

[ Voor 75% gewijzigd door Jejking op 31-07-2006 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Help!!!! schreef op maandag 31 juli 2006 @ 21:48:
[...]

Nog even de TS nagelezen:
X1900 heeft 384M , 16 ROP's, 16 texture units + 8vertex units en 256mbit meminterface
Xenos heeft 200M + 100M eDRAM. 8 ROP's, 48 unified pipelines en 128mbit meminterface
R600 heeft 500M , ??ROP's, 64 unified pipelines (zegt men) en 256 meminterface

Weet je ook waarom de R600 dan 300M transistors meer nodig heeft dan de Xenos? Zit er dan toch meer verschil tussen de chips als ik dacht? Of zit het hem alleen in die meminterface en iets meer pipelines?
Even ter vergelijking... G80 heeft ook meer dan 500M transistoren (bevestigd door nVidia). Dat is dus een toename van bijna 100% (aangezien G71 er 278M heeft). Bij nVidia zit de toename in:
- meer pixelshaderpipelines
- meer vertexshaders
- geometryshader-functies toevoegen aan de vertexshaders
- memorycontroller geschikt maken voor GDDR4
- snellere dynamic branching
- HDR + AA
- shadermodel 4.0/DX10 ondersteuning

Bij ATi zit het in het volgende als je kijkt naar Xenos -> R600:
- twee keer zo veel ROPs (veel transistoren)
- meer unified shaderengines
- geometry shader funtionaliteit moet worden toegevoegd aan de shaderengines naast pixel- en vertex-processing
- 256-bit memory interface (veel transistoren aangezien dit de 512-bit ringbus is uit R5x0 die een groot gedeelte beslaat)
- nieuwe features (?)
- geen eDRAM, dus de functies die de daughterdie uitvoerde op Xenos, moeten in R600 zelf zitten
- volledige shadermodel 4.0/DX10 ondersteuning (zie onder)

Xenos ondersteunt bijna alle functies van DX10, maar niet de grote belangrijkste die veel transistors kosten om te implementeren. Te denken valt aan:
* virtualisatie
* integer-pipeline. Xenos heeft een volledige floatingpoint pipeline. DX10 vraagt echter een volledige integer-pipeline ALS een volledige floatingpoint pipeline. Dit kost ook weer wat extra transistoren om elke pipeline aan te passen.

Vergeet daarnaast niet dat de Xenos is gebouwd voor een closed-box-environment. Alles is precies ingesteld op elkaar... dingen veranderen hier niet... CPU, memory etc alles blijft hetzelfde. Daarom is bv een 128-bit memory interface ook voldoende, dankzij al die interne koppelingen aan het geheugen en CPU. Developers zullen hier ook precies voor kunnen ontwikkelen. Ze weten precies hoe de Xbox360 reageert in bepaalde situaties omdat elke Xbox360... hetzelfde is. R600 wordt gebouwd voor een open-environment, de GPU zal gekoppeld worden aan allerlei configuraties en moet dus ook meeschalen. ATi moet hier rekening mee houden. Dit kost dus meer transistoren.

In Xenos zit dus het eDRAM dochter-die gedeelte, waar ook AA en andere operaties worden uitgevoerd. Door dit gedeelte heeft de Xenos genoeg aan 8 ROPs (voor zover je hiervan kan spreken in het geval van Xenos, maar het kan in ieder geval 8 pixels per clockcycle outputten), aangezien MSAA in het eDRAM geheugen gebeurt met allerlei speciale optimalisaties (soort van tiling). R600 heeft dit geheugen niet, dus moet dit allemaal in de core zelf geintegreerd worden.

ATi hoeft echter weinig meer te doen aan dynamic branching performance, HDR + AA zit er gewoon al in, hoekonafhankelijke AF zit er al in. Dit zijn zaken waar nVidia nog aan moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op maandag 31 juli 2006 @ 18:35:
[...]

CPU hebben jaren lang op slechts 10 tot 15% per jaar aan snelheidswinst doorgemaakt. GPU's liggen op zeker 60%. Dit betekend dat de siliciumtoename en transistortoename bij GPU veel hoger ligt.
De grote warmte toename bij GPU's is veel moeilijker te beperken, GPU draaien namelijk veel meer gigaflop's dan CPU, een GPU is dus een zeer efficient ontwerp waar weinig optimalisatie mogelijk is.
Wat wel zou kunnen helpen is een ander productieproces of de core's op lager voltage laten bedrijven.

Een ander productieproces is bij TCMC jaren lang alleen maar gebaseerd op zoveel mogelijk transistors per oppervakte eenheid, niet zozeer op het veranderen van productietechnieken. Dit omdat het laatste zeer duur is en men weet dat de concurrent van dezelfe fab gebruik maakt, er is dus geen direct gevaar.

Het is mogelijk om de core's met verminderde kloksnelheid op een lager voltage te runnen met daarbij een expotentiële afname van de warmteafgifte. Gezien de huidige concurrentiestrijd zal dit niet in overweging worden genomen m.b.t. de ultra high-end modellen.

Ik zelf snap de kritiek niet zo voor deze warmte productie. Jaren lang hebben de CPU's stil gestaan en krijgen nu alle lof voor het lage gebruik. Bij GPU zijn we de afgelopen jaren verwend met bijna een verdubbeling in snelheid per generatie. Nu begint men te zeuren over warmteproductie terwijl dit inherent is aan de ontwikkeling en de concurrentiestrijd. Je moet weten dat de warmteprobleem zich alleen beperkt tot de high-end, dus slecht paar % van de markt. Ik denk dat ATI en nVidia zich echt niet gaan uitsloven om dit marktsegment zuinig te maken. Als je de stroomrekening niet kan betalen kun je je altijd beperken tot lichtere modellen. Ik denk dat tweakers in de toekomt gewoon moeten wennen dat én het snelste én een laag gebruik niet meer mogelijk is.

Bij CPU's is dit een heel ander verhaal, hier word één ontwerp op zoveel mogelijk markten toegepast waarbij de kloksnelheid de maat is van snelheid en niet het ontwerp zelf. Hierbij kan dus moeiteloos lagere voltages gebuikt worden voor lagere modellen met laag gebruik.
Met de komst van multi core CPU's gaat alles steeds meer op GPU's lijken, namerlijk verschillen chips voor verschillende marktsegmenten.
Ik ben het met je eens hoor begrijp me niet verkeerd. Maar ik vind het persoonlijk tijd dat GPU's zuiniger gaan worden. Dan maar even geen extra snelheid. En door Dual core cpu's hebben ze het verbruik laag kunnen houden door 2 cores op laag voltage te laten draaien en toch dubbele snelheid krijgen doordat je 2 cores hebt.

Je ziet dat Nvidia dit ook bij de GX2 heeft gedaan. 2x7900 GTX gebruiken veel meer. Dus voor mij hoeft het even niet sneller maar weer wat zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Astennu schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 11:54:
[...]

Ik ben het met je eens hoor begrijp me niet verkeerd. Maar ik vind het persoonlijk tijd dat GPU's zuiniger gaan worden. Dan maar even geen extra snelheid. En door Dual core cpu's hebben ze het verbruik laag kunnen houden door 2 cores op laag voltage te laten draaien en toch dubbele snelheid krijgen doordat je 2 cores hebt.

Je ziet dat Nvidia dit ook bij de GX2 heeft gedaan. 2x7900 GTX gebruiken veel meer. Dus voor mij hoeft het even niet sneller maar weer wat zuiniger.
Wat nVidia met de GX2 gedaan heeft zijn twee mobile chips (G71M) aan elkaar koppelen en niet de G71. Deze chips zijn gebouwd om minder stroom te verbruiken, maar klokken niet zo hoog als de originele G71 en zijn dus ook minder snel als een echte 7900GTX in SLi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

CJ schreef op maandag 31 juli 2006 @ 23:43:
[...]Lang verhaal over R600 en Xenos opbouw.
Duidelijk verhaal. Ik dacht dat het eDram puur een stukje extra snel geheugen om zaken in op te slaan. Ik wist niet dat er ook bewerkingen in uitgevoerd werden.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 21:06
Klein verhaaltje, sinds 2 dagen het ik GTA SA. Met als bijhordende videokaart 6600GT (ja ik was nvidia aanhanger). Oke in installeer GTA SA, dan start ik het op, je mag raden wat ik toen zag...

spoiler:
Een tering splashscreen, "Nvivia the way it's meant to be played"

Hier heb ik nou ZO een enorme tering hekel aan :( :( |:( Gevolg, er komt hier bij mij vanaf nu geen nvidia product meer in huis, van bedrijven die zulke praktijken doen moet ik echt niets in huis hebben. Gelukkig maakt ATI nog videokaarten en nu ook chipsets :Y) Zijn er nog mensen die zich aan zulk soort praktijken mateloos hinderen?

Oke dat wilde ik dus even kwijt! Sorry voor de lichte off-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Hier wat recente marktaandeelcijfers van Q2 2006, waaruit blijkt dat nVidia het niet slecht gedaan heeft op het gebied van mobile discrete graphics, terwijl ATi een beetje weet weg te snoepen van nVidia op het gebied van desktop discrete graphics.

Algemeen
1) Intel 40,3% (+1,2 in vergelijking tot Q1)
2) A(Ti)MD 27,6% (-1,1)
3) nVidia 20,3% (+1,3)
4) Via 8,2% (-0,8)
5) SiS 3,5% (-0,3)
6) Matrox 0,1% (-/+)

Notebook Integrated
1) Intel 54,9%
2) ATi 31%
3) nVidia 10,9%

Notebook Discrete
1) ATi 63,1% (-11,5)
2) nVidia 36,7% (+11,7)
3) de rest

Desktop Discreet
1) nVidia 51,5% (-1,5)
2) ATi 47,9% (+2,8)
3) de rest
Bron: www.jonpeddy.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:04
Ik zit hier met nog een radeo9500 kaart in mijn pc. Ik game van tijd tot tijd wel eens maar ben zeker geen hardcore gamer (kan ook niet anders met zo'n antieke radeon).
Laatst heb ik de nieuwste catalyst drivers geinstalleerd en merkte dat deze toch opvallend slechter presteerden in COD2 dan mijn oudere drivers (ergens jaar 2004). Blijkbaar is mijn kaart niet helemaal geoptimaliseerd voor deze nieuwe drivers.

Nu vond ik het nieuwe Control Center van ATI wel een grote vooruitgang tot het oude. Dus wat ik ideaal vond is om de oude drivers te combineren met het nieuwe control-center. Aangezien het Control-Center altijd als aparte download wordt aangeboden op de website van ATI dacht ik niet dat dit een probleem zou opleveren.

Helaas blijkt dit niet te werken, na de installatie van ControlCenter reageert de snelkoppeling niet waarmee deze wordt opgestart. Wanneer ik rechtstreeks de .exe opstart gebeurd er blijkelijk ook niets.
Iemand enig idee of dit wel uberhaupt mogelijk is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
CJ schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 11:57:
[...]

Wat nVidia met de GX2 gedaan heeft zijn twee mobile chips (G71M) aan elkaar koppelen en niet de G71. Deze chips zijn gebouwd om minder stroom te verbruiken, maar klokken niet zo hoog als de originele G71 en zijn dus ook minder snel als een echte 7900GTX in SLi
Ah okeey dat wist ik niet. Wel slim. Jammer genoeg heeft ATi nog geen X1900 Mobility chips. Maar dit is wel een goede oplossing. Mischien moeten ze gewoon 2 smaken gaan uitbrengen een voor peformance een voor prestatie / Watt. Of mensen moeten zelf gaan underclocken.

ATi zou die optie in de drivers kunnen in bakken aangezien voltages ook via software verandert kunnen worden. Zou je een low power knopje kunnen maken.

Maar goed die dingen zullen ze toch nooit in drivers maken dus is het wachten tot ze kaarten gaan maken die zuiniger worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Xbit labs heeft een soort vervolg op een eerder artikel over AMDATI.

Heb het nog niet kunnen lezen maar ziet er wel leuk uit:

AMD Puts Arms Around ATI: Questions Answered

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Astennu schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 17:48:
[...]

Ah okeey dat wist ik niet. Wel slim. Jammer genoeg heeft ATi nog geen X1900 Mobility chips. Maar dit is wel een goede oplossing. Mischien moeten ze gewoon 2 smaken gaan uitbrengen een voor peformance een voor prestatie / Watt. Of mensen moeten zelf gaan underclocken.

ATi zou die optie in de drivers kunnen in bakken aangezien voltages ook via software verandert kunnen worden. Zou je een low power knopje kunnen maken.

Maar goed die dingen zullen ze toch nooit in drivers maken dus is het wachten tot ze kaarten gaan maken die zuiniger worden.
CJ zei toen nog (inmiddels vorig jaar) dat het in de drivers ingesteld zou gaan worden door ATi, dat de kaarten automatisch veel zuiniger om zouden gaan met de stroom. Ik blijf toch hopen dat er voor de X1k-users toch iets dergelijks komt, wánt...

Het lijkt wel of here XBit hier mee heeft zitten luisteren, getuige de review die ze gisteren online zetten... Aldus: Faster, Quieter, Lower: Power Consumption and Noise Level of Contemporary Graphics Cards. Hieruit blijkt gewoon dat het stroomverbruik ziékelijk veel hoger ligt dan bij de opposite cards van de Grote Groene Concurrent, bij deze heb ik definitief besloten dat áls er een upgrade komt het óf een goedkoop nVidia-product is met SM3.0 ondersteuning om het uit te zingen totdat de R600 of RV570 er is (eerder geef ik ATi geen kans vanwege dit exorbitante stroomverbruik) óf ik zing het nog wel even uit met m'n X800XL met binnenkort Silencer 5! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
ATI gaat weer een keer voor de prijsstrategie (tussen haakjes 3dm '05/'06)

1950XTX/512M (11000/x) goedkoper vs 7900GTX/512M (7850/x)
1950PRO/256M (9558/5320) goedkoper vs 7600GT/256M OC (6042/3745)
16050XT/256M (6690/3724) goedkoper vs 7600GT/256M std (5468/3018)
1650PRO/512M (5269/2943) ongeveer zelfde vs 7600GS/512M OC (3955/2853)
1650PRO/256M (5269/2943) duurder vs 7600GS/256MB (3955/2853)

Alles is relatief en prijs delta is soms erg klein, soms erg groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
The Source schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 23:02:
ATI gaat weer een keer voor de prijsstrategie (tussen haakjes 3dm '05/'06)

1950XTX/512M (11000/x) goedkoper vs 7900GTX/512M (7850/x)
16050XT/256M (6690/3724) goedkoper vs 7600GT/256M std (5468/3018)
1650PRO/512M (5269/2943) ongeveer zelfde vs 7600GS/512M OC (3955/2853)
1650PRO/256M (5269/2943) duurder vs 7600GS/256MB (3955/2853)

Alles is relatief en prijs delta is soms erg klein, soms erg groot.
Leuke Lineup. Die X1950 Pro lijkt me wel wat voor CF. Prestaties zien er goed uit. Maar dit is alleen maar 3Dmark en dat zegt niet echt veel. Ik ben benieuwd hoe die kaart in andere games presteerd. En hoe de on-die + Interne CF verbinding het doen TOV X1900 ON-PCB + dongel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Staat de 1950pro niet tegenover de 7900GT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 10:36:
[...]

Staat de 1950pro niet tegenover de 7900GT?
Nope dat zijn de X1900 XT kaarten als het goed is.

Maar eigenlijk vind ik dat de X1950 XTX TOV de 7950 GX2 gezet moet worden. Want dat is gewoon snelste kaar VS snelste kaart. De X1950 zal alleen wel veel goedkoper zijn en dat is denk ik wat ATi met het bovenstaande rijdje wil aangeven. dat de X1950 XTX daarom TOV de 7900 GTX wordt gezet. Omdat ze in de zelfde prijs klasse komen.

[ Voor 33% gewijzigd door Astennu op 02-08-2006 10:49 ]

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.