LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover
Bye bye Ati, R.I.P.

tering dit is toch wel heel ingrijpend, een amd chipset onder een intel cpu?
Wat moet er gaan gebeuren met drivers?
worden de nieuwere kaarten voorzien van amd logo's in het configuratiescherm, en de nieuwere met amd logo's?
Ik vind het niet echt een slimme zet eigenlijk.
waarom niet net als compaq en hp de boel gescheiden houden met "ati by amd" of "amd ati" maar deze naamsverandering vind ik echt machtmisbruik!
[Voor 12% gewijzigd door duncanvdlinden op 08-08-2006 12:51]
WS: i7 K3770, Asus Maximus V Gene, 2x4GB Corsair PC1600CL9 1.5v, Saphire HD6770, Crucial M4 128GB, Dell 2005FPW 20,1", Lian-Li V1200B | Server: Intel D510MO, 2x WD Green 3TB | Laptop: MacBook Air 2012 13,1", 8GB
Ik hoop dat deze overname goed uitpakt maar voorlopig houdt ik mijn hart vast.

[Voor 8% gewijzigd door Help!!!! op 08-08-2006 12:52]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Anoniem: 100386

Theoretisch mogelijk natuurlijk, practisch wss ook wel ... maar of het zal gaan gebeuren ?
Het is een 'vrijwillige overname'. Veel mensen associeren overname met 'hostile takeover'. Vergeet niet dat ATi het zelf wilde en dat het management maar al te goed weet waar het naar toe wil.Anoniem: 38733 schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 12:46:
AMD betaalde niet voor niets 5 miljard, dit doe je niet bij een fusie of "samenwerking". Het is gewoon een keiharde overname geweest.
Bye bye Ati, R.I.P.
Ik verwacht dat alle merknamen gewoon blijven bestaan omdat het in het AMD rijtje 'on' past:
- Athlon
- Turion
- Opteron
- Sempron
- Radeon
- Xilleon
- Imageon
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Alleen een kwaliteitspost begint met: "Let wel", "In mijn optiek", of "Je vergeet dat...". Jíj bent die kwaliteitsposter! || De Echte Hardcore Tweaker kijkt niet op Tweakers, maar verwijst naar Linus Tech Tips.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Nee, dit spreekt de conference call absoluut niet tegen. In de samenvatting had ik hier verder ook niets over gezegd, maar ik had wel gelinkt naar de FAQs op de ATi site die ook op de AMD site te vinden is. Daarin staat dat de nieuwe naam van het bedrijf "AMD" werd. Dit stond ook al in de PDFjes die direct bij het bekend maken van het nieuws, gereleased werden, zie ook hier:m277755 schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 00:25:
Spreekt dit de conference call van 24 juli niet tegen? Er kunnen in 2 weken natuurlijk wel dingen veranderen, maar ik vind het toch wel raar.
Ik moet wel toegeven dat ik de call zelf niet meegekregen heb, alleen de samenvatting van CJ
http://www.amd.com/us-en/...ts/AMD_ATI_Fact_Sheet.pdf
Het was dus gewoon een kwestie van tijd. AMD heeft verder wel aangegeven dat ze inzien dat naast de naam ATi, de merknamen Radeon, CrossFire, Imageon, Xilleon etc sterke namen zijn die veel bekendheid genieten en dat ze daar 'gebruik' van willen maken.
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.
[Algemeen] Radeon Nieuwsdiscussie Topic?
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Intel Core 2 Duo + AMD Radeon X1950XTX

Vroeg ik me ook al af...XanderDrake schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 14:45:
Hoe gaat dit topic dan heten?
[Algemeen] Radeon Nieuwsdiscussie Topic?
"[Algemeen] AMD VGA Nieuwsdiscussie Topic"

Nog een punt, de meeste kaarten worden aangeduid met de serie-naam+type nummer; voorbeeld Geforce 7800 of Radeon 1900XT. Ati of Nividia wordt 8 van de 10 keer niet eens genoemd.
Why all the fuss

Samsung TV QE55Q9F 2018 | Sonos Beam gen1 | Sonos Sub gen3 | Sonos One 2x | APsystems 14x315Wp - ZW | MacBook Pro 13" 2017 | MacBook Air 13" 2017 I iPad 2018 | iPhone 12 | TV 2021 4K | AirPods Pro gen2
7950GT 512MB voor zelfde prijs als 7900GT 256MB nu
Reactie van ATI blijft nog even uit... wordt ziek van dit haasje over spelletje, voordat er nog maar producten op de markt zijn.
Het naamspelletje is nog niet uitgespeeld....
AMD komt nu terug op haar opmerking dat de ATi naam gedropt gaat worden (waarschijnlijk na de heftige reacties hierop).
Bron: http://www.pcpro.co.uk/cu...d-over-ati-brand-axe.htmlCustom PC discovered yesterday that a number of AMD and ATi staff had understood the ATi brand was to be dropped. However, AMD has backtracked on that position, saying no such decision has been made and that it maintains a strong commitment to the ATi brand.
Het nieuwsartikel op de frontpage is dus verouderd (en nu ook inmiddels geupdate

[Voor 6% gewijzigd door CJ op 08-08-2006 17:34]
Re-branding van de 7900GTX? Een 7900GT met 512MB? Een sneller geklokte 7900GT (tussen 500-600) met 512MB?The Source schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 17:23:
7950GT 512MB voor zelfde prijs als 7900GT 256MB nu
[Voor 3% gewijzigd door CJ op 08-08-2006 17:40]
Ik kan er enkel van uitgaan dat het gewoon een 7900GT is ipv 256MB dan 512MB. Klok weet ik niets van echter is het een perfecte kans om deze ook iets omhoog te gooien. Een 7900GT 512MB tov een 1900XT 256MB (beide 299,= consument advies) dan zullen veel mensen voor de 512MB gaan.CJ schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 17:39:
[...]
Re-branding van de 7900GTX? Een 7900GT met 512MB? Een sneller geklokte 7900GT (tussen 500-600) met 512MB?
Mbt dat ATI nu wel of niet doorgaat als merknaam. Op korte of lange termijn zal het naar mijn mening gaan verdwijnen. Na een overname heeft het geen nut om 2 merken te blijven promoten, het kost dubbel zoveel geld en effort terwijl het onder een naam promoten veel meer synergy kan brengen. Daarbij vermoed ik dat alles pas omgezet wordt zodra (1) heel de overname rond is, en dat zal pas einde van dit jaar zijn (2) Intel de stop gooit op de ATI buslicentie. Dus ik vermoed dat een (onvermijdelijke) naamsverandering pas ergens in 2007 / begin 2008 van kracht gaat worden. Haha of direct de bijl erin, meestal het meest effectief

Op zich kan ik me in je redenering vinden alleen zitten aan een naamswijziging vele kanten. Er zijn ook goede argumenten om de naam in stand te houden. We zullen moeten afwachten wat er in dit geval gebeurt.The Source schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 18:09:
[...]
Mbt dat ATI nu wel of niet doorgaat als merknaam. Op korte of lange termijn zal het naar mijn mening gaan verdwijnen. Na een overname heeft het geen nut om 2 merken te blijven promoten, het kost dubbel zoveel geld en effort terwijl het onder een naam promoten veel meer synergy kan brengen. Daarbij vermoed ik dat alles pas omgezet wordt zodra (1) heel de overname rond is, en dat zal pas einde van dit jaar zijn (2) Intel de stop gooit op de ATI buslicentie. Dus ik vermoed dat een (onvermijdelijke) naamsverandering pas ergens in 2007 / begin 2008 van kracht gaat worden. Haha of direct de bijl erin, meestal het meest effectiefWel jammer, maar een merk wordt gemaakt door de technologie en marketing die erachter zit, dus er komt iets voor in de plaats.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Is het niet aan de producenten van kaarten (Sapphire, MSI, club3d...) om de kleur van het PCB te bepalen? Zij krijgen toch de chip, ref design en koeler , en dan bouwen ze daarmee een kaartje. Kunnen zij toch mooi een rood PCB behoudencoolfris schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 18:00:
Hier iets om alvast aan de kleur te wennen.De naam staat nog ter discussie, maar het "Ati-rood" zal wel zeker gaan verdwijnen. Of zal dat aan de naam verbonden blijven?
[afbeelding]

Groen tegen groen is niet mooi nee..
True. Of AMD moet ze zelf gaan bouwen. Zelf lijkt me Zwart met Zilver wel mooi en dan is een beetje groen niet erg. Lijkt me juist wel mooi. Maar wel de nadruk op een beetje groen. Meer zo iets als het A64 logo dus met Wit/Zilver zwart en groen.Arrigi schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 19:18:
[...]
Is het niet aan de producenten van kaarten (Sapphire, MSI, club3d...) om de kleur van het PCB te bepalen? Zij krijgen toch de chip, ref design en koeler , en dan bouwen ze daarmee een kaartje. Kunnen zij toch mooi een rood PCB behouden.
Groen tegen groen is niet mooi nee..
Het lijkt me niet waarschijnlijk dat kaarten een evt. AMD naam meekrijgen voordat de fusie formeel is.CJ schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 19:26:
Sterke namen worden wel vaker behouden na overnames (zie bv Skoda van Volkswagen, Ferrari van Fiat, IBM en Hitachi, Compaq en HP etc) dus het zegt op zich nog helemaal niets en is gewoon een kwestie van afwachten op wat er wordt besloten. Maar dat wordt binnenkort wel definitief bekend gemaakt, want de nieuwe serie kaarten komt er aan en die moeten ook een naampje krijgen.
PC Specs
Ok een tweaker weet dat er gewoon ati technologie onder shuil gaat maar de gemiddelde klant zou het maar een vreemde verwarrende zaak vinden. Wat heb ik nou een amd of een intel pc?
Amd heeft een naam als "Advanced micro devices" in die naam past helemaal geen grafische kaarten toch?
Ik moet dit eerst nog zien eigenlijk en dan geloven, zou het wel zo zijn, denk ik dat ze er geen meter mee opschieten en eerder op achteruit gaan.
Amd is een cpu fabrikant en zou die naam gewoon moeten in stand houden, en niet een mengelmoes gaan vormen van produkten. ik vind dat eerder onprofessioneel dan professioneel, de aard zit nog anders bij ati, de grondlegger van het produkt.
[Voor 7% gewijzigd door duncanvdlinden op 08-08-2006 21:45]
WS: i7 K3770, Asus Maximus V Gene, 2x4GB Corsair PC1600CL9 1.5v, Saphire HD6770, Crucial M4 128GB, Dell 2005FPW 20,1", Lian-Li V1200B | Server: Intel D510MO, 2x WD Green 3TB | Laptop: MacBook Air 2012 13,1", 8GB
De high-end kaarten kaarten zijn de laaste jaren meestal 'finished cards", dus voor alle fabrikanten gelijk, hieronder vallen voor ATI de 1900XTX en de 1900XT. Dit omdat ATI meer marge kan pakken en de consumenten prijs veel beter kan sturen. Dus die PCB zal in de kleur van ATI zijn (op dit moment dus rood).Astennu schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 19:29:
[...]
True. Of AMD moet ze zelf gaan bouwen. Zelf lijkt me Zwart met Zilver wel mooi en dan is een beetje groen niet erg. Lijkt me juist wel mooi. Maar wel de nadruk op een beetje groen. Meer zo iets als het A64 logo dus met Wit/Zilver zwart en groen.
Trouwens, nog een interessant nieuwtje, kort na de introductie van de nieuwe 1950XTX zal ATI rebates van 100$ geven aan bepaalde resellers die in een ATI rebate programma zitten. Dan is het natuurlijk afwachten wat er gaat gebeurden, die kan gedeeltelijk in eigen zak gestoken worden, maar ook gebruikt worden om de prijs af te schieten, meestal gebeurt het laatste, maar dat is altijd even wachten totdat de eerste start. Ik weet wie in de benelux deel uit maken van de ATI rebate programmas maar jullie begrijpen wel dat ik hier geen namen ga noemen, maar logischerwijs zijn dit de grotere jongens. Ik weet nog geen datums mbt deze 1950XTX rebate, maar wellicht iets om rekening mee te houden
Is de datum van deze rebate iets wat je wel met ons kan delen als jij het weet? Begrijp me niet verkeerd, ik ben erg dankbaar voor de informatie die je al gegeven hebt

Klinkt goed. Ik zat zelf aan 2x X1950 Pro te denken. Zodat ik die interne Crossfire eens kan testen. Maar daar zullen ze dan wel geen rebates op geven of wel ?The Source schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 23:19:
[...]
De high-end kaarten kaarten zijn de laaste jaren meestal 'finished cards", dus voor alle fabrikanten gelijk, hieronder vallen voor ATI de 1900XTX en de 1900XT. Dit omdat ATI meer marge kan pakken en de consumenten prijs veel beter kan sturen. Dus die PCB zal in de kleur van ATI zijn (op dit moment dus rood).
Trouwens, nog een interessant nieuwtje, kort na de introductie van de nieuwe 1950XTX zal ATI rebates van 100$ geven aan bepaalde resellers die in een ATI rebate programma zitten. Dan is het natuurlijk afwachten wat er gaat gebeurden, die kan gedeeltelijk in eigen zak gestoken worden, maar ook gebruikt worden om de prijs af te schieten, meestal gebeurt het laatste, maar dat is altijd even wachten totdat de eerste start. Ik weet wie in de benelux deel uit maken van de ATI rebate programmas maar jullie begrijpen wel dat ik hier geen namen ga noemen, maar logischerwijs zijn dit de grotere jongens. Ik weet nog geen datums mbt deze 1950XTX rebate, maar wellicht iets om rekening mee te houden
Beetje zoals dit?Astennu schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 19:29:
[...]
True. Of AMD moet ze zelf gaan bouwen. Zelf lijkt me Zwart met Zilver wel mooi en dan is een beetje groen niet erg. Lijkt me juist wel mooi. Maar wel de nadruk op een beetje groen. Meer zo iets als het A64 logo dus met Wit/Zilver zwart en groen.

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover
Jah Perfect man

Dan kun je nog eens voor de dag komen met je pc ( Mits je een raampje in de kast hebt

http://www.thepetitionsit.../948903027?ltl=1155060916
Al meer dan 700 mensen gingen u voor...

[Voor 8% gewijzigd door Demon_Eyez op 09-08-2006 15:47]
theinquirerquote: INQHe told the INQ recently that fans are so loyal that they'll do the weirdest things to support the Reds (ATI) over the Greens (Nvidia).
Such as this clip on YouTube showing a young man licking a vegemite ATI logo off another man's naked torso.

Oh my God! Fanbased action? Of is dat een symbolische actie van AMD die die knakker heeft ingehuurd om duidelijk te maken dat de naam ATi toch gaat verdwijnen?

Gaat harder dan ik dacht, 1070 alweer

JONGENS, ALLEMAAL FF TEKENEN SVP!!!!!!!

nummertje 1340
hopelijk blijft (de naam ) ati bestaan

i7 4790k; 12GB ram; Asrock Z97 Extreme4; 1080ti;
Echter zijn er wat vraagjes over de performance van de (quad) SLI kaarten en welke timedemo's er gebruikt zijn. Maar here it goes:
X1950 Crossfire gelekte benches: Quad SLI ontkroont en vernederd

bron: DailyTechThese early benchmarks are favorable to ATI. Call of Duty 2, Half-Life 2: Episode 1 and Serious Sam II heavily favor ATI, most likely due to better multi-GPU scaling on ATI’s side. FarCry, Quake 4 and Doom 3 performance shows the Quad SLI system creeping up to the performance of ATI’s X1950XTX/CrossFire system. However, the Quad SLI system still falls behind, close but no cigar. F.E.A.R. is the only game that can take advantage of Quad SLI and shows the Quad SLI system beating out the similarly configured X1950XTX/CrossFire system; though at 2560x1600 with 4xAA and 8xAF the X1950XTX/CrossFire takes the lead once again. With Elder Scrolls IV: Oblivion the X1950XTX/CrossFire system manages to take a nice lead over Quad SLI at 1600x1200 with 8xAF. The lead narrows when the resolution is raised to 2560x1600 with 8xAF.
While these early benchmarks show ATI’s X1950XTX/CrossFire beating out NVIDIA’s Quad SLI there’s more to the story. Since the benchmarks are only comparing performance with 4x anti-aliasing and 8x anisotropic filtering at most, it doesn’t show the true performance of NVIDIA’s Quad SLI. The true performance of Quad SLI being its capability to render high levels of anti-aliasing without taking a heavy performance hit. Ryan Shrout at PC Perspective has written an excellent article covering early Quad SLI performance.
"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "
eindelijk z'n spierballen kan laten zien dankzij GDDR4?

zou ik toch met een korreltje zout nemen...

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Niet om het feestje te verpesten, maar Quad SLI is nog zo gammel als wat, beta beta drivers. Het had niet op de markt mogen komen.Althalus schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 21:09:
X1950 Crossfire gelekte benches: Quad SLI ontkroont en vernederd
Klopt, er moet eerst meer aandacht besteed worden aan drivers en betere support icm spellen. Maar dit zal ook wel de score gedrukt hebben:The Source schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 21:44:
[...]
Niet om het feestje te verpesten, maar Quad SLI is nog zo gammel als wat, beta beta drivers. Het had niet op de markt mogen komen.
The ATI CrossFire test system is identical with the Quad SLI system except the nForce 590 SLI Intel Edition motherboard was swapped out for an early Radeon Xpress 3200 (RD600) motherboard and two ATI Radeon X1950XTX/CrossFire graphics cards.
In de tekst die om die zin staat wordt dat ook uitgelegd.The Source schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 21:44:
[...]
Niet om het feestje te verpesten, maar Quad SLI is nog zo gammel als wat, beta beta drivers. Het had niet op de markt mogen komen.

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "
Anoniem: 149755
Dit is zeker waar, maar gezien de grote verschillen doet me vermoeden dat de X1950XTX wat meer dan 7% sneller is dan X1900XTX.The Source schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 21:44:
[...]
Ik ben benieuwd hoe een enkele X1950XTX tegenover de GF7950 zal doen, het zal me niet verbazen als deze aan elkaar gewaagt zijn.
zo CJ ook maar voor de ATi naam gekozenCJ schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 15:05:
Voor de liefhebbers is hier een petitie om de ATi-naam te behouden:
http://www.thepetitionsit.../948903027?ltl=1155060916
Al meer dan 700 mensen gingen u voor...

en om als trotse bezitten van een Sapphire Ati Radeon X1900 XTX gaat deze kaart ook nooit meer het huis uit ook want stel dat de naam van ATi verdwijnt dan heb ik daar nog een zeer leuke herinnering van en de X1900 XTX is ook de eerste ATi kaart met 48 Pixel Shader Processors ook weel een soort mijlpaal

[Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 23009 op 09-08-2006 23:41]
Bron: http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=3688ATI Radeon X1900 512MB CrossFire: $375, down from $500
ATI Radeon X1900XTX 512MB: $370, down from $500
ATI Radeon X1900XT 512MB: $310, down from $370
ATI Radeon X1900GT 256MB: $280, down from $310
Sapphire Radeon X1900GT 256MB: $230, down from $250
In Europa zakken ze ook al, maar dan kunnen we de $ gewoon vervangen door een €.
[Voor 8% gewijzigd door CJ op 10-08-2006 01:16]

anders stuur ik het plaatje nog wel door naar AMD / ATi, naar hun afdeling R&D

[Voor 15% gewijzigd door Demon_Eyez op 10-08-2006 09:39]
AMD denkt erover om ((functionele) delen van) de ATi-driver te open sourcen. Eindelijk een goede driver voor Linux dus, want de wil vanuit te community om er zelf aan te programmeren is zeker aanwezig. Ik hoop dat het doorzet!
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Deze nwe. ontwikkelingen op licentie-gebied zijn wat dat betreft jammer, want hoe minder concurrentie hoe minder druk op de prijzen en op de ontwikkeling.
ATi heeft een mooie chipset gemaakt voor de Core-architectuur, de RD600. En deze chip zal nog wel op moederborden komen.Anoniem: 100386 schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 10:01:
En toch vindt ik het wat jammer dat Ati nu problemen heeft met de licentie voor de Intel FSB. De nieuwe core-achitectuur zet nl. best indrukwekkende prestaties neer, en Ati had wellicht een mooie chipset kunnen gaan maken als alternatief/concurrent voor de Intel chipsets.
Deze nwe. ontwikkelingen op licentie-gebied zijn wat dat betreft jammer, want hoe minder concurrentie hoe minder druk op de prijzen en op de ontwikkeling.
Volgens mij geen HDMI poort, maar de kaart zou geloof ik wel HDMI-over-DVI moeten kunnen.__Deathscythe__ schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 10:37:
zou de X1950 serie ook een HDMI poort krijgen of blijft dit nog bij DVI poorten?
Doe dat maar. Dan kunnen ze een ATi Radeon X1950 AMD edition uitbrengenDemon_Eyez schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 09:38:
Whehe, thanx!![]()
anders stuur ik het plaatje nog wel door naar AMD / ATi, naar hun afdeling R&D

Bron: http://forums.vr-zone.com/showthread.php?t=85758
Het blijkt dat de cooler goed werkt en zelfs in 3D stil is, maar als je 'm zelf vol aan zet dan maakt-ie best veel lawaai:
Cooler works not bad, default fan speed even in 3d is quite quiet, but that's around 1k, 1k+rpm. I manually pulled it to 4.8krpm via overclockerstool, temp lowered a lot, air coming out from behind incrased tremendously, but dustbuster for sure.
Atitool and Overclockers tool doesnt oc this card properly atm, so using overdrive easily hit limit allowed by CCC without effort.
voltages can be controlled via overclockers tool. VGPU up to 1.6v, 1.2v default. Vmem default is 1.9v, octools report 0.2v lower so up to 2.2v is 2.0v actual. Measured by multimeter.
finished with the 1950 on the Gx2 atm to give comparative numbers.
[Voor 52% gewijzigd door CJ op 10-08-2006 18:24]
Ze hebben naar Astennu geluisterd en het voltage van de core op 1.2V gezet.VGPU up to 1.6v, 1.2v default.

[Voor 24% gewijzigd door Krizzie op 10-08-2006 20:22]
Jah ik zag dat ook al. Ik vraag me dus af of dit toch niet het 2e voltage is. Maar het kan makkelijk mijn X1900 kaartjes deden ook 650 MHz op 1.25v. Of is dit toch 0.08u ? Dat laatste lijkt me niet. Maar 1.2v en 650 MHz is nice. Dan zijn de chips een stuk beter dan eerst en moet 700 MHz nu makkelijker haalbaar zijn.Krizzie schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 20:21:
[...]
Ze hebben naar Astennu geluisterd en het voltage van de core op 1.2V gezet.
Mischien moet ik toch maar een X1950 XTX kopen ipv de X1950 Pro.
[Voor 6% gewijzigd door Astennu op 10-08-2006 21:34]
Maar dan kan het signaal niet meer versleuteld zijn (vrees ik) en dat is zowat de enige reden waarom iemand HDMI zou gebruiken, om die HD-DVD & B-Ray te mogen draaien op volle resolutie. (welke pc monitoren hebben nu eigenlijk al HDMI?)CJ schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 13:06:
[...]
Volgens mij geen HDMI poort, maar de kaart zou geloof ik wel HDMI-over-DVI moeten kunnen.
GF7600GT gaat richting $130
GF7900GS komt uit tussen de $179-$199 (20PS/7VS @ 450Mhz)
GF7950GT komt zoals door The Source bekend gemaakt uit rond de $299
De GF7900GS was al via OEMs leverbaar, maar het lijkt er op dat nVidia in ieder geval 'iets' in de strijd wil gooien tegen de X1950Pro en het daarom naar de retail brengt. En de prijsverlaging van de GF7600GT komt waarschijnlijk omdat nV de X1650XT in actie heeft gezien en weet dat ze dit alleen maar met een prijsverlaging kunnen bevechten.
Als dit doorgaat dan kan (afhankelijk van de uiteindelijke pricing) de situatie ontstaan dat de X1650XT ($149-179)tegenover de GF7900GS komt te staan wat betreft prijs. Wat betreft performance zal de 7900GS het dan winnen. Het kan ook gebeuren dat de 7900GS tegenover de X1950Pro komt te staan wat betreft prijs (minder waarschijnlijk) en dan wint de X1950Pro het wat betreft performance.
En ik hoorde ook iets vaags over (weer) een last minute naamsverandering. X1950Pro (RV570) zou X1950GT worden. Maar misschien weet The Source hier iets meer over?

[Voor 7% gewijzigd door CJ op 11-08-2006 02:35]
Want ik wil CF weer eens serieus gaan overwegen. Maar dan moet die X1950 Pro/GT wel beter opschalen in CF dan de X1950 XTX.
Die lijkt me nu ook interessant nu ze het stroom verbruik blijkbaar hebben aangepakt en de core op 1.2v hebben gezet. ( Mits dit niet gewoon het 2d voltage is. )
Ook betere koeling voor de vregs, volgens mij zie ik een koperen heatsink ipv van dat rode alu geval.CJ schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 18:21:
Voor de liefhebbers een hele reeks plaatjes van de X1950XTX in vergelijking met de X1900XTX op VR-Zone. Het blijkt dat het PCB van de X1950XTX op een aantal punten verandert is, dwz simpeler is geworden, wat er volgens Shamino op duidt dat de kaart minder stroom verbruikt dan de X1900XTX.
Bron: http://forums.vr-zone.com/showthread.php?t=85758
Het blijkt dat de cooler goed werkt en zelfs in 3D stil is, maar als je 'm zelf vol aan zet dan maakt-ie best veel lawaai:
[...]

X1950Pro en X1650XT zouden pas in Oktober beschikbaar komen.Astennu schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 08:30:
Ik ben wel benieuwd naar die nieuwe kaarten van ATi. Deze zouden toch deze maand uitkomen ?

Edit: ik moet er trouwens wel even bijzeggen dat ik CJ een tijdje ervan verdacht heb om die petitie gestart te hebben, maar dat was dus niet zo na een checkDell to equip AMD-based notebooks with ATI graphics chips
Celia Lin, Taipei; Steve Shen, DigiTimes.com [Friday 11 August 2006]
Forthcoming Dell's AMD-based notebooks, which are expected to be available in late October or early November, will be equipped with ATI Mobility Radeon graphics chips, according to sources at Taiwan notebook makers.
Although it will not be the first time for the market to get AMD-based notebooks with ATI GPUs inside, Dell's offering will be the first launched after AMD's recent announcement of acquiring ATI for US$5.4 billion, the sources noted.
Dell's decision to use ATI GPUs in AMD-based notebooks indicates that the impact of AMD's acquisition of ATI on the PC industry will likely start intensifying in the near future, the sources said.

[Voor 8% gewijzigd door Jejking op 11-08-2006 13:49]
En in het persbericht zelf staat eigenlijk ook niks over wat "FuzzySharp Technologies" inhoudt...
PS. heeft iemand nog een update over RD580 boards voor AM2?
[Voor 9% gewijzigd door SpankmasterC op 11-08-2006 14:19]
http://gauss.ffii.org/PatentView/EP591325SpankmasterC schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 14:18:
Weet iemand trouwens hier iets van? Het enige wat ik op google kan vinden is hetzelfde persbericht op +- 10.000 andere sites...
En in het persbericht zelf staat eigenlijk ook niks over wat "FuzzySharp Technologies" inhoudt...
Zie het patent van die Dr. Hong Lip Lim die dat "Fuzzy Projection Method" heeft gepatenteerd, en wat weer wordt geëxploiteerd door FuzzySharp Technologies;SpankmasterC schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 14:18:
Weet iemand trouwens hier iets van? Het enige wat ik op google kan vinden is hetzelfde persbericht op +- 10.000 andere sites...
http://www.freepatentsonline.com/5914721.html
Geen Update. Ze komen Eind Augustus / September. Het probleem is een te kort aan SB600 chippies. ( Dit hoorde ik van DFI hun bord komt dus half augustus maar zal beperkt leverbaar zijn in September zouden er genoeg zijn )SpankmasterC schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 14:18:
Het lijkt er toch op dat de X1900 minder om memory-bandwith staat te springen dan ik dacht... In Quake 4 wel grote verschillen, maar in de andere games, ook op 1600x1200 met 4xAA weinig verschil met de X1900...
Je moet er wel rekening mee houden. Dat dit HiS IceQ 3 Turbo op 700-850 loopt. Dat is dus een stuk sneller. En dan vind ik het verschil wel mee vallen. En er wordt maar een FX 55 gebruikt. Mischien heeft dat kaartje meer aan een FX 60 ?SpankmasterC schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 16:39:
[...]
Het lijkt er toch op dat de X1900 minder om memory-bandwith staat te springen dan ik dacht... In Quake 4 wel grote verschillen, maar in de andere games, ook op 1600x1200 met 4xAA weinig verschil met de X1900...
HardwareZone gebruikt een FX55. VR-Zone gebruikt een Conroe X6800. Zie daar... een wereld van verschil in resultaten...SpankmasterC schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 16:39:
[...]

http://www.vr-zone.com/?i=3885Even with 4xAA turned on, the X1950XTX is still the winner in all 6 games, but the margin between the X1950XTX and the 7950GX2 seems to have shrunk a bit. The X1950XTX is overall 15% faster than the 7950GX2 on average, and 19% faster than a X1900XTX on average. It also does seem to me that the Catalyst 6.7 drivers seems to have boost gaming performance quite a bit.
[Voor 32% gewijzigd door CJ op 11-08-2006 18:21]

Van VR-zone, link hierbovenEven though the X1950XTX seems designed for lower power consumption compared to the X1900XTX, results show otherwise. The X1950XTX consumes about 36watts more power than the X1900XTX, and about 11watts more power than the 7950GX2 during our short tests. It is not that much surprising for the X1950XTX to consume more power than the X1900XTX, but seeing it surpass the dual GPU 7950GX2 in terms of power consumption is the bigger surprise. I redid the tests to confirm and the results were similar. Perhaps the 512MB of GDDR4 running at 1000MHz can be held accountable.

Ik had dat idd niet echt verwacht maar trek mijn conclusies pas nadat er meer tests zijn verschenen.niels88 schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 18:54:
Dit had ik wel eerlijk gezegd niet verwacht, en vele ook niet denk ik.
[...]
Van VR-zone, link hierboven
Persoonlijk denk ik dat ATI voor de R580+ niet alles meer uit de kast heeft gehaald maar voor de volgende doelen is gegaan:
- geluid verminderen
- warmte verminderen
- ddr4 testen icm ringbus memcontroller
- beter concurreren met nVidia qua prijs en prestatie.
De volgende ronde wordt, over een paar maanden al, beslist door de match tussen G80 en de R600 en is veel belangrijker dan deze refresh, derhalve denk ik dat ATI momenteel zoveel mogelijk resources aan de R600 alloceert.
Hierbij verwacht ik, zeker gezien de geruchten en de opgedane ervaring met de Xenox/Xbox360 GPU, dat ATI zal gaan winnen qua compatibiliteit met DX10 api, qua IQ maar ook qua snelheid. Alleen qua kosten/diesize ben ik bang dat nVidia de upperhand heeft.
Het worden weer mooie tijden en ik alhoewel mijn centen in mijn broekzak branden wacht ik netjes af totdat er duidelijkheid is over de R600/G80 strijd voordat ik iets koop.

PC Specs
Ik hoop echt dat dat een (slechts minimaal afgeslankte) X1900/1950 zal worden, want het is NVidia dat al jaren de interessantste kaarten rond de 150-200 euro heeft (eerst de 5900XT, toen de 6800NU, Ati probeerde een graantje mee te pikken met voordelig geprijsde X800Pro's, maar die kwamen toch eigenlijk nooit onder de 200). Wordt IMHO tijd dat Ati eens wat van zich laat zien in deze klasse. Een opgevoerde X1600 is nou eenmaal geen partij voor een afgeslankte 7800/7900.CJ schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 02:28:
Als dit doorgaat dan kan (afhankelijk van de uiteindelijke pricing) de situatie ontstaan dat de X1650XT ($149-179)tegenover de GF7900GS komt te staan wat betreft prijs. Wat betreft performance zal de 7900GS het dan winnen. Het kan ook gebeuren dat de 7900GS tegenover de X1950Pro komt te staan wat betreft prijs (minder waarschijnlijk) en dan wint de X1950Pro het wat betreft performance.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
het is een soort methode om HW culling te doen, om dingen die je niet ziet niet te moeten berekenenSpankmasterC schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 14:18:
Ik denk dat ati de enige is die gddr4 geheugen kan gebruiken & samsung al een eindje met de massaproductie begonnen is.The Source schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 20:16:
R580+ is idd gewoon R580 met DDR4 en dit tegen een enorm lagere prijs. Ik vermoed dat deze direct vanaf launch beschikbaar gaat zijn, want afgezien van oude stock is het de laatste 2 maanden moeilijk om R580's te krijgen bij ATI. Ook geen wonder dat hij meer power verbruikt tov de 7950GX2 want die is gebaseerd op de mobile chipset.
http://www.samsung.com/us...y_20060705_0000268897.asp
[Voor 42% gewijzigd door oeLangOetan op 11-08-2006 21:04]
True. Had alleen verwacht dat de X1950 minder zou verbruiken dan de X1900. Maar het lijkt toch anders te zijn. Dus die 1.2v was wel het 2e voltage. En GDDR 4 blijkt meer te gebruiken. En ik vraag me af of de final pcb ook minder power regulators heeft.The Source schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 20:16:
R580+ is idd gewoon R580 met DDR4 en dit tegen een enorm lagere prijs. Ik vermoed dat deze direct vanaf launch beschikbaar gaat zijn, want afgezien van oude stock is het de laatste 2 maanden moeilijk om R580's te krijgen bij ATI. Ook geen wonder dat hij meer power verbruikt tov de 7950GX2 want die is gebaseerd op de mobile chipset.
Ik heb trouwens de charts van de first post weer even geupdate (en binnenkort weer een update als de 7900GS/7950GT/X1650/X1950 echt uit zijn):

Alles onder voorbehoud, dus fouten kunnen voorkomen.
[Voor 6% gewijzigd door CJ op 11-08-2006 22:23]
Niet dat het echt uitmaakt, maar vroeg het me af.
Is er trouwens bekend of de launch van de x1950xtx een paper launch wordt, of een launch met volledige beschikbaarheid net als de x1900xtx destijds?
De GF7x00 serie ondersteunt niet direct hardwarematig 3Dc. Als een game 3Dc gebruikt, dan wordt dit onderschept door de GF7 serie, en laat het de CPU de normal maps decomprimeren aan het begin van de game (bv een level). Daarna worden deze normal maps opnieuw gecomprimeerd naar het U8V8 formaat, waarna ze in het geheugen van de videokaart worden geladen. Het laden van games met 3Dc op systemen met nVidia kaarten kan dus iets langer duren en tevens kan de kwaliteit van de textures iets minder zijn.epo schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 23:00:
Mmm, ik dacht je een keer had gepost dat je GF79xx reeks nu ook 3dc hardwarematig ondersteunde?
Niet dat het echt uitmaakt, maar vroeg het me af.
Of het iets uitmaakt, is nog moeilijk te zeggen... de meeste Xbox360 games die gemaakt worden, hebben het standaard, aangezien 3Dc een standaard is binnen dat systeem en ook opgenomen is in DX10. Als er meerdere ports uit komen, dan zou het kunnen zijn dat je verschillen ziet.
Zie een paar posts boven me van The Source.Is er trouwens bekend of de launch van de x1950xtx een paper launch wordt, of een launch met volledige beschikbaarheid net als de x1900xtx destijds?
Bij X1650 en X1950pro staat nog 0,09 + low k....Alles onder voorbehoud, dus fouten kunnen voorkomen.

Het extra stroomgebruik kan nooit aan deze chips liggen aangezien deze ontworpen zijn om zonder active koeling te kunnen functioneren. Een geheugenchip met een oppervlakte van paar cm2 zal hooguit 2 Watt per stuk verstoken voordat ze opbranden.GDDR4 verbruikt niet meer. Bij dezelfde kloksnelheden verbruikt GDDR4 zo'n 40% minder stroom dan GDDR3. Maar het geheugen van de X1900XTX en X1950XTX lopen niet op dezelfde snelheden... VR-Zone kwam in hun 7900GTX review uit op 135W voor de X1900XTX. Tel daar 31W bij op en je komt op 166W. Dat is dus een stijging van 22%, terwijl het geheugen wat betreft snelheid er met bijna 30% omhoog ging.
Wellicht dat de driverondersteuning voor de X1950XTX nog niet optimaal is voor energiemanagement.
Daarnaast zou GDDR4 voor hogere gebruik in de memcontroller van de core kunnen zorgen.
[Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 149755 op 12-08-2006 01:12]
Weet je dat heel zeker? ATi is hier nooit echt duidelijk over geweest. En er zit wel een hele vette cooler op de X1950XTX inclusief apart gedeelte voor de memorychips die geheel uit koper bestaat en dikke thermalpads heeft. Die zitten er vast niet voor niets op. Shamino schijnt te denken dat het wel door het geheugen komt.Anoniem: 149755 schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 01:08:
[...]
Het extra stroomgebruik kan nooit aan deze chips liggen aangezien deze ontworpen zijn om zonder active koeling te kunnen functioneren. Een geheugenchip met een oppervlakte van paar cm2 zal hooguit 2 Watt per stuk verstoken voordat ze opbranden.
Als dat zo zou zijn, dan zou het hogere gebruik in de memorycontroller, ook voor een warmere core moeten zorgen aangezien de mem-controller binnen in de core zit. Maar de temperatuurwaardes zijn nagenoeg bijna identiek als je de X1900XTX en X1950XTX vergelijkt, wat weer strookt met het feit dat ze beide gewoon dezelfde cores gebruiken. De Vcore is verder omlaag gegaan, dus zou je ook een lager stroomverbruik verwachten. Misschien ligt het dan aan het PCB, waar de meeste veranderingen in zitten.Wellicht dat de driverondersteuning voor de X1950XTX nog niet optimaal is voor energiemanagement.
Daarnaast zou GDDR4 voor hogere gebruik in de memcontroller van de core kunnen zorgen.
Ik denk dat ATi met de X1950XTX gaat voor:
1) betere cooler
2) sneller
3) lage prijs
En stroomverbruik heeft dus duidelijk een plaats op de achterbank gekregen.
Trouwens zijn beide previews verwijdert van het net. Maar voor degenen die het gemist hebben hier de VR-Zone cijfers:
Testsysteem:
CPU: Core 2 Duo X6800
Drivers: Catalyst 6.7beta
Mobo: ASUS P5W DH Deluxe
Memory: 2 x 1GB Corsair 8500C5 DDR2 Memory set at CL4-4-4-5 DDR2 800
HD: Seagate 80GB Barracuda SATA
X1950XTX - X1900XTX
3DM05 13231 - 10692
23,7% sneller dan een X1900XTX
3DM06 6662 - 5003
33,2% sneller dan een X1900XTX
1600x1200, Max Quality, 16xAF, no AA
Oblivion 44 - 42
4,8% sneller dan een X1900XTX
2,3% sneller dan een 7950GX2
Serious Sam2 78 - 71
9,9% sneller dan een X1900XTX
36,8% sneller dan een 7950GX2
HL2 LC 75 - 72
4,2% sneller dan een X1900XTX
19,0% sneller dan een 7950GX2
CoD2 50 - 34
47,1% sneller dan een X1900XTX
28,2% sneller dan een 7950GX2
FEAR 40 - 32
25% sneller dan een X1900XTX
17,6% sneller dan een 7950GX2
Quake 4 77 - 58
32,6% sneller dan een X1900XTX
20,3% sneller dan een 7950GX2
1600x1200, Max Quality, 16xAF, 4xAA
Oblivion 41 - 36
13,9% sneller dan een X1900XTX
5,1% sneller dan 7950GX2
Serious Sam2 61 - 53
15,1% sneller dan een X1900XTX
19,6% sneller dan een 7950GX2
HL2 LC 57 - 52
7,7% sneller dan een X1900XTX
14,3% sneller dan een 7950GX2
CoD2 37 - 29
27,6% sneller dan een X1900XTX
8,8% sneller dan een 7950GX2
FEAR 33 - 24
37,5% sneller dan een X1900XTX
26,9% sneller dan een 7950GX2
Quake 4 39 - 36
8,3% sneller dan een X1900XTX
14,7% sneller dan een 7950GX2
Ik heb zelf wat liggen prutsen met een X1600XT, waarvan ik het rubber tussen de geheugenchip en de koelblok heb verwijderd. De GDDR3 1,4ns geheugenchips haalde hierna nog steeds 750Mhz overgeklokt. Dit is gewoon logisch aangezien samsung ook geen active koeling specificeert in de datacheets.Weet je dat heel zeker? ATi is hier nooit echt duidelijk over geweest. En er zit wel een hele vette cooler op de X1950XTX inclusief apart gedeelte voor de memorychips die geheel uit koper bestaat en dikke thermalpads heeft. Die zitten er vast niet voor niets op. Shamino schijnt te denken dat het wel door het geheugen komt.
Meestal dient de koeling niet voor geheugenchips maar andersom. De geheugenchips zijn prima bevestigingspunen om de koeling stabiel en degelijk te monteren. Daarnaast kan de ruimte boven de geheugenchips ook voorzien worden van ribben wat extra koeloppervlak oplevert voor de core. Het feit dat koeling ook de geheugenchips (iets) koelen is meegenomen (voor overklokken) maar vooral een marketingtechnisch verhaal. De fabrikant slaat nu dus 2 vliegen in één klap.
In het verleden zijn genoeg voorbeelden van bloot-liggende geheugenchips, b.v. op X800XT. Hier zitten de chip gewoon op de achterkant van de PCB zonder problemen.
Natuurlijk zal sneller geheugen wat meer warmte maken. Maar realiseer wel dat 40% meer vermogen op 1 Watt geen zoden aan de dijk legt. (Als de core 110W maakt)
De vermogensverhouding tussen geheugenchips en core is nog steeds 1:10 (met 8 geheugenchips)
Als je beseft dat beide kaarten een andere koelblok hebben in combinatie met dezelfde temperatuur en uitgaande dat de koelblok van de X1950XTX beter koelt dan de X1900XTX, is het logisch dat de X1950 meer vermogen stookt.Maar de temperatuurwaardes zijn nagenoeg bijna identiek als je de X1900XTX en X1950XTX vergelijkt, wat weer strookt met het feit dat ze beide gewoon dezelfde cores gebruiken.
Dit is het punt waar ik twijfel, ik heb namelijk het vermoeden dat dit niet het gaval is. (en dat drivers wellicht niet geoptimaliseerd zijn)De Vcore is verder omlaag gegaan, dus zou je ook een lager stroomverbruik verwachten.
De huidige spanningsregelaars halen een rendement van 94 tot 96%. Dit betekend dat de PCB hooguit 5 tot 8 W gebruikt....Misschien ligt het dan aan het PCB, waar de meeste veranderingen in zitten.
Verder nog wat advies voor overklokkers die een zuinige en snelle X1900XT(X) kaart willen hebben:
Zorg voor een lagere Vcore en indien nodig een lager core snelheid. (dit bespaard tientallen watt's) Maak het geheugen zo snel mogelijk (met hogere Vmem) aangezien het vermogen wat hierbij vrijkomt niet noemenswaardig is.
Het blijkt gewoon dat de X1900 wordt gebottlenecked door te lage geheugenbandbreedte, niet door core-snelheid. Het is zonde onnodige coresnelheid te maken die onvoldoende benut kan worden.
Klinkt allemaal heel erg leuk en aardig over de stabiele bevestigingspunten en extra koeloppervlak voor de core zelf. Dat zou ik dan ook direct geloven. Maar op de X1950XTX zit een apart koelblok op de geheugenchips die los staat van het koelblok op de core. Het bestaat uit twee gedeeltes en zelfs de heatpipe van de core-cooler raakt het koelblok van de mem-chips niet.Anoniem: 149755 schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 11:24:
[...]
Ik heb zelf wat liggen prutsen met een X1600XT, waarvan ik het rubber tussen de geheugenchip en de koelblok heb verwijderd. De GDDR3 1,4ns geheugenchips haalde hierna nog steeds 750Mhz overgeklokt. Dit is gewoon logisch aangezien samsung ook geen active koeling specificeert in de datacheets.
Meestal dient de koeling niet voor geheugenchips maar andersom. De geheugenchips zijn prima bevestigingspunen om de koeling stabiel en degelijk te monteren. Daarnaast kan de ruimte boven de geheugenchips ook voorzien worden van ribben wat extra koeloppervlak oplevert voor de core. Het feit dat koeling ook de geheugenchips (iets) koelen is meegenomen (voor overklokken) maar vooral een marketingtechnisch verhaal. De fabrikant slaat nu dus 2 vliegen in één klap.
In het verleden zijn genoeg voorbeelden van bloot-liggende geheugenchips, b.v. op X800XT. Hier zitten de chip gewoon op de achterkant van de PCB zonder problemen.

Dus in dit geval wordt het niet gebruikt als 'prima bevestigingspunten om de koeling stabiel en degelijk te monteren' , en ook wordt het niet gebruikt om 'extra koeloppervlak voor de core' op te leveren. Ik vraag me dan af waarom het een apart blok is en niet uit 1 geheel bestaat. Als het er toch niet op had hoeven zitten, dan had ATi het kaartje een stuk goedkoper kunnen maken door geen koperen heatsink op het geheugen te plaatsen.
Moeten de drivers geoptimaliseerd zijn als je de voltages van core en mem rechtstreeks afleest met een universeelmeter op de juiste plekken op het PCB? Want dat is hoe Shamino het o.a. heeft gedaan, naast het gebruik van Overclockertool. En blijkbaar kwamen die waardes overeen.Dit is het punt waar ik twijfel, ik heb namelijk het vermoeden dat dit niet het gaval is. (en dat drivers wellicht niet geoptimaliseerd zijn)
3dfx had bij de Voodoo 5 6000 ook een overdreven cooling gemonteerd, en toen was de Voodoo 5 6000 well in de planning voor productie, de cooling bleek overkill te zijn, de heatsink raakte niet het geheugen maar alle de 4 GPU's die er op zitten:

Die cooling had wel erg chil geweest maar bleek ook net als die kopere cooling voor het geheugen van die X1950 XTX overbodig te zijn, dus de Voodoo 5 6000's kregen 4 van deze AAVid's als goedkopere oplossing:

Dus ik denk dat ATi nog aan het bekijken wat nodig was om de juiste cooling voor het geheugen te zoeken. dat deed ASUS met hun X800 XT Platinum Edition ook, ASUS had eerst een kopere cooling met een heatpipe ontwikkeld voor de X800 XT Platinum Edition:

De achterkant bleek niet veel veranderingen te hebben alleen de cooler zelf, maar ook dit bleek overkill te zijn en een probleem omdat ATi dit niet wilde het was of zo iets in die richting, er bleek nogal een gedoe over dit onderwerp zijn geweest.
Nou ja toen kwam ASUS met deze oplossing:

toch het geheugen ook koelen maar dan zonder die heatpipe, de originele cooler van ATi koelde het geheugen net niet , bij de ASUS was dat wel zo

[Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 23009 op 12-08-2006 13:38]
Fabrikanten nemen meestal een afweging. Er zijn namelijk veel mensen die perse geheugenkoeling willen hebben en voor overklokkers is dit zeker wel bruikbaar. Ook is dit voor de fabrikant zelf een stukje extra zekerheid. Daarnaast is de meerprijs van dat extra stuk koper niet echt schokkend.Als het er toch niet op had hoeven zitten, dan had ATi het kaartje een stuk goedkoper kunnen maken door geen koperen heatsink op het geheugen te plaatsen.
Overigens is de zien dat het er geen active luchtstroming door deze geheugenkoelblok gaat, dit zegt dus alles over het geringe vermogen dat hierin omgezet wordt en is tevens het bewijs dat het extra vermogen van de X1950XTX niet hier vandaan komt.
De bevestiging is vooral van toepassing bij goedkopere midrange en budget kaartjes. Bij de X1300/X1600 series is de standaard bevestiging mager (goedkoop) en dienen de geheugenchips als stabiel platform voor een grotere koeler.
Dit is een voorbeeld waar de geheugenchips enkel als platform worden gebruikt. Het heeft namelijk geen zin om alleen de chips op de bovenkant van de PCB te koelen en niet de onderkant.toch het geheugen ook koelen maar dan zonder die heatpipe, de originele cooler van ATi koelde het geheugen net niet , bij de ASUS was dat wel zodeze kaart had ik ook namelijk voor me X1900 XTX
echt een fijn ding geweest.
[Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 149755 op 12-08-2006 14:06]
En de reden dat R580s moeilijk te krijgen waren voor fabrikanten de afgelopen twee maanden was omdat de X1900XTX en X1900XT gebruik maakten van de A22 revisie van de R580 core. De X1950XTX en X1900XT256 zullen gebruik maken van de A31 revisie aldus Rys van Beyond3D/Hexus.
[Voor 44% gewijzigd door CJ op 12-08-2006 15:27]
Anoniem: 162692
Anders hangt er toch een luchtje aan die benchmarks.
Want ik zie staan dat de X1900XTX sneller is in Oblivion en nog paar gamez..
Maar dat is niet mogenlijk.. heb ze beiden single gehad.. 7950GX2 heb ik nog.
En ik moet zeggen dat alles veel vlotter draait @ higer settings met de 7950GX2.
Als dit Crossfire vs. Quad SLI is. Dan zwijg ik.

Ze hadden da wel eigenlijk beter 7900GTX SLI vs. 1950XTX CF gedaan.. want die zullen overal wel sneller lopen dan 7950GX 2* 2
Triest dat de launchdate naar achteren geschoven is... breng de kaart dan helemaal maar niet uit stelletje prutsers...
[Voor 3% gewijzigd door epo op 12-08-2006 17:36]
Als de launchdate is uitgesteld dan is dat wel wat vreemd.epo schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 17:35:
Die Benchmarks zeggen helemaal niks, er zijn slechts een paar spellen meegenomen en bovendien is dat Quad SLI zo beta als maar wat. Ik zie liever een single x1950xtx tegen een 7950GX2 review...
Triest dat de launchdate naar achteren geschoven is... breng de kaart dan helemaal maar niet uit stelletje prutsers...

Misschien zijn er logistieke problemen

PC Specs
De benchmarks van VR-Zone zijn gedraaid met single kaarten. Dus een single X1950XTX vs X1900XTX vs GF7950GX2.Anoniem: 162692 schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 17:21:
Deze benchmarks zijn wel gebeurd crossfire en Quad SLI ?
Anders hangt er toch een luchtje aan die benchmarks.
Want ik zie staan dat de X1900XTX sneller is in Oblivion en nog paar gamez..
Maar dat is niet mogenlijk.. heb ze beiden single gehad.. 7950GX2 heb ik nog.
En ik moet zeggen dat alles veel vlotter draait @ higer settings met de 7950GX2.
Als dit Crossfire vs. Quad SLI is. Dan zwijg ik.
Ze hadden da wel eigenlijk beter 7900GTX SLI vs. 1950XTX CF gedaan.. want die zullen overal wel sneller lopen dan 7950GX 2* 2
Zie boven en de post die ik gemaakt heb met de samenvatting van de VR-Zone review. Ik heb 'm helemaal gecached (Shamino zei zelf nog dat mensen 'm snel moesten cachen want hij ging offline).epo schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 17:35:
Die Benchmarks zeggen helemaal niks, er zijn slechts een paar spellen meegenomen en bovendien is dat Quad SLI zo beta als maar wat. Ik zie liever een single x1950xtx tegen een 7950GX2 review...
Voorbarige conclusie. Ik heb niets definitiefs gepost over een verplaatsing van de launchdate. Ik heb alleen gezegd dat het 'mogelijk is' dat de launchdate is verplaatst naar 14 September. Misschien dat ze het gelijk willen samen laten vallen met de launch van een andere kaart...Triest dat de launchdate naar achteren geschoven is... breng de kaart dan helemaal maar niet uit stelletje prutsers...
Verder vind ik die scores van de X1950 toch erg goed. ( Mits ze kloppen ) Soms 30% sneller dan een X1900 XTX door alleen meer memory bandwith.
Als ik voor weinig geld een X1950 XTX kan krijgen doe ik dat mischien wel. En dan bij de R600 CF weer eens overwegen.
Anoniem: 184997
Of specificaties van verschillende uitgevers van de x1950xtx? Mmm... hoelang laat het nog op zich wachten verdomme

Ach... vrolijk wachten we door...
Dit topic is gesloten.