[Verzamel] Macro foto's deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:
  • 18.932 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:58

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Frank|A schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 22:49:
[...]

Daar komt de aap uit de mauw...hmmm..ook maar eens gaan doen :P. Vindt raw altijd zo een gedoe. ;)

Mooie fotos hoor. Vindt 1 iets te soft.
Mee eens, mooie kleuren, en Raw schieten, tja dat kan ik ook alleen op de een of andere manier zit er dan veel meer ruis in. Dat had ik al bij de S9500 en nu ook bij de S9600, Ik doe iets nog niet goed.
Maar wat weet ik ff nog niet.

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 14:50

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Dat zou best kunnen Montana. Bij Raw word er veel meer lichtinformatie opgeslagen dan bij jpg en bij raw word er vaak ook geen extra bewerking door de camera uitgevoerd, wat bij jpg wel het geval is. (Verscherping, ruisreductie enz.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-09 16:58
@The Alchemist
Bedankt voor je reply. Ze zijn inderdaad een beetje standaard maar ik heb nog niet de juiste lenzen voor erg mooie macro's, zijn natuurlijk met de standaard lens gemaakt. Ben wel van plan om tussen ringen te gaan kopen maar weet nog niet wanneer en of dat wel zo'n goed idee is met de standaard kit lens :)

@Justawitte
Erg mooie foto's, vooral die tweede vindt ik erg mooi gelukt. De eerste en de laatste vindt ik een beetje vreemd qua focus maar ik moet zeggen dat het wel iets aparts heeft :)

[ Voor 23% gewijzigd door Soepstengel op 28-03-2007 09:56 ]

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana

Montana

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/montana/20%20Fuji%20S9500%20Photos%202007/2007nr045.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/montana/20%20Fuji%20S9500%20Photos%202007/2007nr044.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/montana/20%20Fuji%20S9500%20Photos%202007/2007nr043.jpg

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kom ook meedoen :) Eerste bijdrage:

Afbeeldingslocatie: http://www.8thcontinent.nl/temp/ladybug5.jpg

350D, Vivitar Series 1 90/2.5 macro. (MF)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2007 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justawitte
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Montana schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 23:11:
[...]
Mee eens, mooie kleuren, en Raw schieten, tja dat kan ik ook alleen op de een of andere manier zit er dan veel meer ruis in. Dat had ik al bij de S9500 en nu ook bij de S9600, Ik doe iets nog niet goed.
Maar wat weet ik ff nog niet.
Ik kan je iig vertellen dat mijn S5500 ook RAW had, maar dat werkte echt rampzalig. Op een of andere anier heb ik dat nooit echt lekker vinden werken. Misschien is dat ook het geval bij meerdere Fuji camera's maar dat hoeft natuurljk niet.

Met mijn camera nu schiet ik eigenlijk alleen nog maar in RAW. Tis idd een boel werk om al je foto's te bewerken, maar dan heb je iig wel de meeste vrijheid. Daarnaast gebruik ik ook veel eenprogramma om alles foto's in een keer om te zetten naar jpg. De foto's waar ik dan uiteindelijk wat mee doe, die bewerk ik dan eerst nog goed na.

Je laatste serie foto's is iig weer montana zoals ooit tevoren. Lekekre foto's. Laatste had eigenlijk wel iets scherper gemogen.
Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 20:11:
Kom ook meedoen :) Eerste bijdrage:

[afbeelding]

350D, Vivitar Series 1 90/2.5 macro. (MF)
Mooie natuurljke kleuren. Lb had imo wel wat uit het midden mogen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-01-2013
Wie van julie gebruikt de techniek Lab colors en dan met de alpha en beta kanalen de kleur op krikken. Ik heb het geprobeert en de kleuren worden idd een stuk frisser! Maar het werkt niet voor iedere foto.

Hier had ik wat info gevonden.
http://www.flickr.com/photos/wwwayneup/256110989/

Pentax k10d - Blog - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon2107
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-09-2022

Falcon2107

DUTCH-FALCON

Nu maak ik normaal geproken mijn macro's met mijn Sigma 70-300. Dit gaat best ok, maar ik moet een meter van mijn object blijven om hem scherp te kunnen stellen. Met als resultaat dat ik veel moet croppen om bijvoorbeeld een bij volledig in beeld te krijgen.

Afbeeldingslocatie: http://www.dereuswebdesign.nl/fotos/macro/macro_002t.jpg

Nu heb ik al vaker iets over tussenringen gehoord. Nu heb ik bij fotokonijn de Soligor Tussenringen set gevonden.

Afbeeldingslocatie: http://www.fotokonijnenberg.nl/images/content/klein/14498.jpg

Volgens de informatie die ik nu heb, moet je toch de "bij" veel groter in je beeld krijgen. Betekend dit dat je dichter bij je object kan komen of dat hij enkel vergoot?

Als ik dit nu moet vergelijken met een raynox voorzetlens, dan kan ik hier toch meer kwaliteit mee behalen?

[ Voor 7% gewijzigd door Falcon2107 op 31-03-2007 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaborGardens
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:56
Falcon2107 schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 12:52:
...
[afbeelding]

Nu heb ik al vaker iets over tussenringen. Nu heb ik bij fotokonijn de Soligor Tussenringen set gevonden.

[afbeelding]

Volgens de informatie die ik nu heb, moet je toch de "bij" veel groter in je beeld krijgen. Betekend dit dat je dichter bij je object kan komen of dat hij enkel vergoot?
Van de website van de leverancier:
This extension tube set reduces the minimum distance of your lens and makes it fit for close-up photography. Single or multiple tube combinations increase your flexibility for creative close-up shots of insects, flowers, coins just to mention a few popular subjects.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 19:26

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Falcon2107 schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 12:52:
Nu maak ik normaal geproken mijn macro's met mijn Sigma 70-300. Dit gaat best ok, maar ik moet een meter van mijn object blijven om hem scherp te kunnen stellen. Met als resultaat dat ik veel moet croppen om bijvoorbeeld een bij volledig in beeld te krijgen.

[afbeelding]

Nu heb ik al vaker iets over tussenringen. Nu heb ik bij fotokonijn de Soligor Tussenringen set gevonden.

[afbeelding]

Als ik dit nu moet vergelijken met een raynox voorzetlens, dan kan ik hier toch meer kwaliteit mee behalen?
wat hierboven gezegd wordt klopt.
Met tussenringen verklein je de minimale focus afstand. Maar je verliest ook een hoop licht op je sensor.
De lens die jij witl gebruiken is F/ 5.6 op macro stand, dat gaat wat erg weinig zijn. Je zoeker zal erg donker worden en je sluitertijden worden gauw langer dan je wilt.
Kortom, tussenringen werken prima, maar dan wel met een lichtsterkere lens doen.
(bijv. 105mm macro lens of 50mm 1.8)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon2107

Falcon2107

DUTCH-FALCON

nomad85 schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 15:02:
[...]

wat hierboven gezegd wordt klopt.
Met tussenringen verklein je de minimale focus afstand. Maar je verliest ook een hoop licht op je sensor.
De lens die jij witl gebruiken is F/ 5.6 op macro stand, dat gaat wat erg weinig zijn. Je zoeker zal erg donker worden en je sluitertijden worden gauw langer dan je wilt.
Kortom, tussenringen werken prima, maar dan wel met een lichtsterkere lens doen.
(bijv. 105mm macro lens of 50mm 1.8)
Dus het is af te raden met de sigma.
en met mijn Nikkor maak je minder mooie plaatjes, dus ook geen succes.

[ Voor 5% gewijzigd door Falcon2107 op 30-03-2007 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
Met tussenringen verlies je echt niet zo veel licht, dus das niet echt het probleem. Wel geld dat voor 1:1 macro je met een 50mm lens je er 50mm tubes tussen moet doen. Bij 300mm zou dat dan 300mm meter tubes zijn, onmogenlijk dus. Ik heb bij de bovenstaande plaaten (van dit jaar) tussenringen gebruikt met een 50mm 2.0 en dat werkt goed. Je afstand tot je onderwerp zal zo'n 10-15cm zijn. Als je dus macro wilt met je 70-300 zou ik toch voor de raynox gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
hoeveel tussenringen heb je dan gebruikt, een volledige set van 3 tegelijk? of maar een enkele?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana

Montana

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/montana/20%20Fuji%20S9500%20Photos%202007/2007nr046.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
MvdKelen schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 16:53:
hoeveel tussenringen heb je dan gebruikt, een volledige set van 3 tegelijk? of maar een enkele?
Meestal (dit is de 3e keer dat ik ze heb gebruikt) gebruik ik in totaal 56mm aan tube en dan heb ik de 10mm nog niet toegevoegt. Bij groto beesten heb je namelijk al snel dat ze niet meer op de foto "passen".

Nog wat voorbeelden van 50mm 2.0 + 56mm extension tubes:

Afbeeldingslocatie: http://i61.photobucket.com/albums/h78/tweakerpiet/spin1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i61.photobucket.com/albums/h78/tweakerpiet/lhb1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i61.photobucket.com/albums/h78/tweakerpiet/wesp-1.jpg

Eentje met de kitlens:

Afbeeldingslocatie: http://i61.photobucket.com/albums/h78/tweakerpiet/frog.jpg

Montana, weer erg frisse kleuren!! Mij lukt het niet. Mischien ook door de omgeving waarin ik schiet.

[ Voor 6% gewijzigd door Frank|A op 01-04-2007 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThomasW schreef op maandag 24 juli 2006 @ 18:25:
Canon EOS 350D met de standaard kitlens in combinatie met de raynox DCR 250.
Hi Thomas,

Dus jij gebruikt gewoon een standaard 350D met de DCR250? Ik ben namelijk ook op zoek naar iets waarmee ik supermacro's kan maken met mijn 400D, maar volgens een fotowinkel hier in de buurt kan dat alleen met een echte macrolens en niet met een opzetlens... Maar jij gebruikt 'm dus gewoon met de standaard 18-55 lens van Canon?

Bij voorbaat dank voor je antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Laatst online: 28-08 19:02
Jahoor, gaat goed zo. Denk er wel aan dat de werkafstand echt heel klein is met de raynox op een 18-55.

* ThomasW gaat ook maar eens een setje tussenringen halen nu ik de foto's van The Alchemist zie... Hoe zit dat trouwens met het diafragma, blijft dat wijd open staan met zo'n soligor setje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Barry; zou 'm een direct message sturen, werkt beter dan zo'n post in een draadje. Tja daar gaat me stelling over DM :)

Maar de Raynox 250 is een leuk voorzetlensje. Zeker voor de prijs <40 euro heb je er een.
Ik gebruik 'm met mijn 50 mm 1.8 en met mijn 70-300. Ik heb ook een 18-125 maar daarmee krijg ik redelijk veel vignetting, dat komt waarschijnlijk omdat die lens een 62 mm front lens heeft en de raynox een veel kleinere diameter heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door Barrycade op 03-04-2007 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justawitte
  • Niet online
ThomasW schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 11:55:
Jahoor, gaat goed zo. Denk er wel aan dat de werkafstand echt heel klein is met de raynox op een 18-55.

* ThomasW gaat ook maar eens een setje tussenringen halen nu ik de foto's van The Alchemist zie... Hoe zit dat trouwens met het diafragma, blijft dat wijd open staan met zo'n soligor setje?
Als je een set koopt die alles doorgeeft aan je camera, kan je je diafragma gewoon aanpassen zoals deze. Andere optie is deze , wel goedkoper, maar geen electronica die je diafragma kunnen doorgeven aan je lens.

Over de raynox:
Het gaat aardig op de kitlens, maar de echte werking van de raynox krijg je eigenlijk pas als je lens wat verder kan inzoomen. Dus zeg zo rond de 100mm oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
Als je simpele tussenringen gebruikt (die van 32 euro).Dan moet je het meeste handmatig doen. Je heb dan ook een lens nodig waarop je het diafragma kan instellen. Ik heb dus ook een oude lens (50mm) en deze simpele ringen. Heeft me nog geen 2 tientjes gekocht. Ik heb alleen pentax. Weet niet hoe makkelijk het is voor canon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

littlejoannes schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 11:56:
Barry; zou 'm een direct message sturen, werkt beter dan zo'n post in een draadje. Tja daar gaat me stelling over DM :)

Maar de Raynox 250 is een leuk voorzetlensje. Zeker voor de prijs <40 euro heb je er een.
Ik gebruik 'm met mijn 50 mm 1.8 en met mijn 70-300. Ik heb ook een 18-125 maar daarmee krijg ik redelijk veel vignetting, dat komt waarschijnlijk omdat die lens een 62 mm front lens heeft en de raynox een veel kleinere diameter heeft.
Ik heb er ook nog een 55-200mm lens bij... Kan ik die beter gebruiken dan? (samen met de raynox)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Frank|A schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 12:39:
Als je simpele tussenringen gebruikt (die van 32 euro).Dan moet je het meeste handmatig doen. Je heb dan ook een lens nodig waarop je het diafragma kan instellen.
Nope, alhoewel omslachtig kan je dankzij een trucje bij elke lens het diafragma handmatig instellen. Kwestie van lens eraf draaien terwijl het diafragma tot de gewenste waarde dichtgeknepen is en vervolgens de tussenringen er weer bij pakken. :) Dit is uiteraard niet de meest gebruiksvriendelijke hack. :P

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Verwijderd schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 12:51:
[...]
Ik heb er ook nog een 55-200mm lens bij... Kan ik die beter gebruiken dan? (samen met de raynox)
Kwestie van uit proberen, maar zoals hierboven reeds aangegeven: met wat meer mm's krijg je een betere vergroting. Dus op je 50-200 zal het prima werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaborGardens
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:56
Frank|A schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 12:39:
Als je simpele tussenringen gebruikt (die van 32 euro).Dan moet je het meeste handmatig doen. Je heb dan ook een lens nodig waarop je het diafragma kan instellen. Ik heb dus ook een oude lens (50mm) en deze simpele ringen. Heeft me nog geen 2 tientjes gekocht. Ik heb alleen pentax. Weet niet hoe makkelijk het is voor canon.
Zoek op ebay naar "macro extension" en je krijgt een heleboel hits voor rond de 12-15 euro incl. verzenden. Zo heb ik ze voor m'n Nikon D70s gekocht, maar er staan er ook een boel op voor Canon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
De automatische tussenringensets van Kenko en Soligor zijn overigens, zoals de fabrikanten zelf op hun sites Kenko Soligor melden, not qualified voor Canon EF-S objectieven. Geen idee waarom, want bij de losse tubes staat niets hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon2107

Falcon2107

DUTCH-FALCON

Je gaat met deze sets 3 f-stops omhoog.
Houdt dit dan ook in dat je scherpte diepte veranderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Altijd, je komt dichterbij, dus een krappere DOF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

binnenkort kan ik er meer over vertellen, hopelijk morgen bij de post: kenko tussenringen.
Heb een 50mm om het mee te proberen en een 105mm macro. Andere lenzen zijn niet echt lichtsterk genoeg voor tussenringen.
Zodra ik wat geprobeerd heb vertel ik er meer over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raviculus
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-08 10:55
Die wants staat goed in het vlak. Mooie foto!

Ben zelf eergisteren in de achtertuin geweest om wat plaatjes te schieten:

Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/185/447525255_fc93038073.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/232/447519222_d9207f8d69.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ook al gepost in nikon lenzen topic, maar ik heb dus vandaag de tussenringen gekregen en ondanks dat ik moet leren en ziek ben, toch nog even naar buiten geweest.
Letterlijk een kleine 10 minuten want voel me niet lekker, maar wou toch even proberen.
Eerste resultaat van 105mm sigma met kleine 50mm aan tussenringen.
Afbeeldingslocatie: http://www.fs-techniek.nl/postmap/DSC_9542small.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

nomad85 schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 18:51:
Ook al gepost in nikon lenzen topic, maar ik heb dus vandaag de tussenringen gekregen en ondanks dat ik moet leren en ziek ben, toch nog even naar buiten geweest.
Oei! Hij's fijn :) Op mijn balkon lopen zulke beestje niet. Misschien toch heel burgelijk wat plantenbakken aan het balkon hangen om ze te lokken.

PS Beterschap

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
nomad85 schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 14:00:
binnenkort kan ik er meer over vertellen, hopelijk morgen bij de post: kenko tussenringen.
Heb een 50mm om het mee te proberen en een 105mm macro. Andere lenzen zijn niet echt lichtsterk genoeg voor tussenringen.
Zodra ik wat geprobeerd heb vertel ik er meer over :)
Ik ben wel benieuwd wat ze kosten en hoeveel het scheelt, mits ik ze bij Canon op een EF-S kan gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

thanks (ook voor beterschap). Dit beestje liep op mijn balkon :), dus het kan wel hoor :)...zoveel plantjes staan er nou ook weer niet, het is gewoon leuk "aan gekleed" zeg maar. Kortom, goed kijken en je vind een hoop :)

je kan dus iets meer dan 3:1 krijgen en ze hebben met 2e hands (absolute nieuwstaat) voor 75 euro gekocht. Nieuw kosten ze 150 euro.
Je krijgt beduidend meer op de foto en er zit geen glas in, noch doe je een optische crop, dus de kwaliteit blijft gewoon helemaal goed, echt super. Je diafragma moet je wel behoorlijk knijpen, dus flitser is wel absoluut aan te raden :)

[ Voor 45% gewijzigd door Nomad op 07-04-2007 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
Kijk nog iemand met tussenringen. Ziet er goed uit. Hopelijk snel weer beter zodat je meer kan schieten. Vandaag ook ff de tuin in geweest. Er waren weinig beestje dus dit keer wat meer plantaardig spul. Geschoten met Samsung GX-1l, ISO400, f/11, 1/125s.

1.
Afbeeldingslocatie: http://i61.photobucket.com/albums/h78/tweakerpiet/flower1.jpg

2.
Afbeeldingslocatie: http://i61.photobucket.com/albums/h78/tweakerpiet/flower2.jpg

3.
Afbeeldingslocatie: http://i61.photobucket.com/albums/h78/tweakerpiet/blad2.jpg

4.
Afbeeldingslocatie: http://i61.photobucket.com/albums/h78/tweakerpiet/blad.jpg

5.
Afbeeldingslocatie: http://i61.photobucket.com/albums/h78/tweakerpiet/blad3.jpg

6.
Afbeeldingslocatie: http://i61.photobucket.com/albums/h78/tweakerpiet/luizen.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

mooie plaatje, nummer 6 lijkt mams wel dood eigenlijk :|
maar toch, kewl :) al die kleintjes erbij ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Nomad op 08-04-2007 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana

Montana

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/montana/20%20Fuji%20S9500%20Photos%202007/2007nr051.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/montana/20%20Fuji%20S9500%20Photos%202007/2007nr053.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

die tweede is erg lekker. Je hebt ook altijd lekker kleuren, fuji chrome?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
Een bepaalt nikon filter als ik me kan herinneren. Mooi fotos weer. Kijken of ik dit weekend weer wat beestjes op de foto kan zetten. Heb een monopod gekocht dus...mischien gaat het beter. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mooie platen komen er weer langs de laatste tijd, lijkt wel voorjaar.

Deze springen er toch wel uit voor mij:
#1: Justawitte in "[Verzamel] Macro foto's deel 5"
Montana in "[Verzamel] Macro foto's deel 5"
#1: Frank|A in "[Verzamel] Macro foto's deel 5"
nomad85 in "[Verzamel] Macro foto's deel 5"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana

Montana

nomad85 schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 23:26:
die tweede is erg lekker. Je hebt ook altijd lekker kleuren, fuji chrome?
Nee, die gebruik ik bewust niet, omdat dan een paar andere instellingen niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Thanks :), jammer dat ik het zo druk heb de laatste tijd, want ik sta te springen om weer lekker bezig te gaan. Als het morgen het zonnetje gaat schijnen zal ik buiten nog wel eens even kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-09 16:06

AndereKoekoek

Ping! Pong?

ja ja kicke foto's weer hoor ! volg het hier al een jaar geloof ik en ben echt geinteresseerd in marco foto's enz. Heb nu eerst een sigma 70-300 APO besteld met een raynor250 om ff wat te oefenen voor ik veel geld uit ga geven aan een dure macro lens. Heb zelf btw een Nikon D50.
Hoop na dit weekend toch ook wel iets moois te kunnen posten hier.

Gebruiken jullie eigenlijk een statief? Neem aan van wel? Al lijkt het mij dat het die beestjes aardig afschrikt. En de sluitertijden enz? Ben zelf nog flink aan het oefenen met mijn camera en schiet het meeste op Auto :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Floris-K ik raad je aan je D50 met je die combinatie op A zetten. Met macro's wil je controle hebben over de scherpte diepte en die regel je met het diafragma. Meerendeel werk ik uit de hand. Statief is erg bewerkelijk met diertjes. Met bloemen is het wel erg handig.

Deze plaat heb ik met de 70-300 met Raynox genomen gewoon uit de hand. Was een van eerste foto's die ik schoot met die combi. Dus ik ben er erg tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Ok cool ! Thanks !

Morgen komt het zooitje binnen dus heel het weekend flink knoeien. Heb iig het geluk dat er as. weekend veel licht zal zijn buiten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

statief werkt voor mij zelden, alleen bij bloemen, maar dan hoeft de dof niet zo groot en schiet ik vaak alsnog uit de hand.
Je kan dingen prima uit de hand schieten voor macro.
Ter info: een 105mm met maximale tussenringen en daarbovenop een raynox (minstens 5:1) kan zonder statief. Je leunt natuurlijk wel ergens tegen aan.
Ik kan je wel vertellen dat het niet meer lekker werkt met 5:1....dan heb je op F22 nog bijna geen dof....kreeg een iniminie beestje niet scherp, ondanks alles. Zo'n heeeel klein rood dinkie....1mm ongeveer groot, zeker niet meer

heb het niet scherper, wou echt niet :S :, doordat ik zo dicht op het beestje zat werkt flitsen niet meer (ook externe niet, dus vandaar slechts F/9 in deze foto)
Afbeeldingslocatie: http://www.fs-techniek.nl/postmap/DSC_9753small.jpg

Kan iemand vertellen wat dit voor beestje moet zijn, mij is te slim af door gewoon te klein te zijn :P

[ Voor 7% gewijzigd door Nomad op 12-04-2007 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is dat niet gewoon een vlo? Die zijn toch rood, hebben zo'n dik achterlijf en van die kleine pootjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibmos2warp
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11-2023

ibmos2warp

Eval is Evil

nomad85 schreef op donderdag 12 april 2007 @ 21:52:
heb het niet scherper, wou echt niet :S :, doordat ik zo dicht op het beestje zat werkt flitsen niet meer (ook externe niet, dus vandaar slechts F/9 in deze foto)
[afbeelding]
Kan iemand vertellen wat dit voor beestje moet zijn, mij is te slim af door gewoon te klein te zijn :P
Volgens mij is het geen vlo maar een teek. Kijk maar naar dit plaatje.
Die beestjes kunnen rood zijn. Vooien hebben ook meer "harige" poten.

Ik weet alles van niks
Vind Excel ongelovelijk irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is volgens mij geen teek en ook geen vlo maar een (roof)mijt, Afbeeldingslocatie: http://www.organicearth.nl/newsite/images/beestjes/roofmijt.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

denk dat je gelijk hebt martijn, zo zien ze er inderdaad uit. Bovendien als het teken zouden zijn dan zaten ze wel wat vreemd, 10 meter hoog (balkon) met geen beestje te beleven.
Mijt dus.....nou, ze zijn iig klein, wat ze verder ook zijn : :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLuKee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-09 16:22
Ook nog eens een bloempje, met de 80-400 + 500D.

Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/195/456412745_7278b2e5a1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03:00
Van de week ben ik ook op pad gegaan met mijn Sony DSC-H2 + Raynox DCR-150:

1
Afbeeldingslocatie: http://xs4all.nl/~richub/b.jpg

2
Afbeeldingslocatie: http://xs4all.nl/~richub/a.jpg

3
Afbeeldingslocatie: http://xs4all.nl/~richub/c.jpg

4
Afbeeldingslocatie: http://xs4all.nl/~richub/d.jpg

5
Afbeeldingslocatie: http://xs4all.nl/~richub/e.jpg

De foto's zijn onbewerkt, dat vind ik zonde bij dit soort platen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonysettanta
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-07-2023
Richub schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 12:47:
Van de week ben ik ook op pad gegaan met mijn Sony DSC-H2 + Raynox DCR-150:

1
[afbeelding]

2
[afbeelding]

3
[afbeelding]

4
[afbeelding]

mooie plaatjes richub, vooral nr 4 erg mooi, weet je toevallig hoe die heet? :P :9
5
[afbeelding]

De foto's zijn onbewerkt, dat vind ik zonde bij dit soort platen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03:00
@ Tonysettanta: Nee, deze bloem stond in de tuin, ik had deze nog nooit eerder gezien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Net eindelijk de 70-300 APO binnen van Sigma. Wat zitten oefenen met de raynor 250 erop, maar beweeg toch echt teveel om een goede shot te krijgen. Elk klein trillinkje lijkt wel een meter door die lens. Zal flink oefenen worden met dit apparaatje.. heeft het eigenlijk nut om anders een monopootje aan te schaffen? Zetten jullie de lens op macro stand en dan 200-300 of gewoon normaal en dan 70-200?

Vanmiddag hier in natuurgebied Kampina echt op de grond gelegen met de kitlens en de raynor opzetlens met dit als resultaat.. 2 'parende' torren. Met de kitlens niet zo'n last van de trillingen.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/floris-k/Tor.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door AndereKoekoek op 14-04-2007 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
Floris-K schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 17:54:
Net eindelijk de 70-300 APO binnen van Sigma. Wat zitten oefenen met de raynor 250 erop, maar beweeg toch echt teveel om een goede shot te krijgen. Elk klein trillinkje lijkt wel een meter door die lens. Zal flink oefenen worden met dit apparaatje.. heeft het eigenlijk nut om anders een monopootje aan te schaffen? Zetten jullie de lens op macro stand en dan 200-300 of gewoon normaal en dan 70-200?

Vanmiddag hier in natuurgebied Kampina echt op de grond gelegen met de kitlens en de raynor opzetlens met dit als resultaat.. 2 'parende' torren. Met de kitlens niet zo'n last van de trillingen.

[afbeelding]
Jammer dat ze ook niet echt scherp zijn. Diafragma lekker klein maken helpt. Ik heb wel een monopod gekocht en dat helpt zeker!

Nog wat macro's: 50mm + 32mm tussenringen, f11:

Om 12:00 was het ook te warm voor de insecten, ze zaten allemaal onder een blad.

1.
Afbeeldingslocatie: http://i61.photobucket.com/albums/h78/tweakerpiet/wesp-2.jpg

2.
Afbeeldingslocatie: http://i61.photobucket.com/albums/h78/tweakerpiet/wans.jpg

3.
Afbeeldingslocatie: http://i61.photobucket.com/albums/h78/tweakerpiet/zweever.jpg

4. Deze vondt ik zelf erg mooi: mooie kleuren
Afbeeldingslocatie: http://i61.photobucket.com/albums/h78/tweakerpiet/LHBnice.jpg

5.
Afbeeldingslocatie: http://i61.photobucket.com/albums/h78/tweakerpiet/bloemen.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

alchemist, je hebt het lekker fris gehouden, mooi gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLuKee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-09 16:22
Vandaag ook een wants gevonden:

Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/231/459780312_613150be58.jpg

klikbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justawitte
  • Niet online
Ik vind je kleuren een beetje flets. Verder worden de comosities iig al beter ;)
FLuKee schreef op zondag 15 april 2007 @ 14:25:

[afbeelding]

klikbaar!
Mooi gedaan, vooral op groot formaat is ie echt strak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Frank|A schreef op zondag 15 april 2007 @ 13:25:
[...]

Jammer dat ze ook niet echt scherp zijn. Diafragma lekker klein maken helpt. Ik heb wel een monopod gekocht en dat helpt zeker!
Ja ik merkte dus bij het scherstellen dat ik niet heel de torren scherp op de foto kreeg. Zat er ook echt maar 2-3 cm vandaan.. is gedaan met de kitlens van de D50. Zal eens wat vaker oefenen. Iig bedankt voor de tip :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana

Montana

1
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/montana/20%20Fuji%20S9500%20Photos%202007/2007nr060.jpg
2
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/montana/20%20Fuji%20S9500%20Photos%202007/2007nr059.jpg
3
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/montana/20%20Fuji%20S9500%20Photos%202007/2007nr058.jpg
4
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/montana/20%20Fuji%20S9500%20Photos%202007/2007nr057.jpg
5
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/montana/20%20Fuji%20S9500%20Photos%202007/2007nr056.jpg
6
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/montana/20%20Fuji%20S9500%20Photos%202007/2007nr055.jpg
7
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/montana/20%20Fuji%20S9500%20Photos%202007/2007nr054.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Zeg.... kan ik niet bij jullie een cursus macrofotografie volgen?
Of anders een dagje meelopen in een natuurgebied zoals Kampina bij Oisterwijk?
Vanmiddag lopen kloten, maar krijg het echt niet voor elkaar. Heb ik het midden schep, maar de zijkanten weer minder scherp etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justawitte
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana

Montana

Mooi, zeer strak. Daar hou ik wel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
nomad85 schreef op zondag 15 april 2007 @ 13:37:
alchemist, je hebt het lekker fris gehouden, mooi gedaan :)
Dankje, vond ik ook
FLuKee schreef op zondag 15 april 2007 @ 14:25:

[afbeelding]

klikbaar!
Zeer scherp. Door hun vorm zijn ze erg lastig te fotograferen, dus zeker geslaagt
1 en 2 vindt ik mooi, de anderen weet ik niet... ik ben beter van je gewent. Nu is een vlieg ook niet zo spannend meer.
Floris-K schreef op zondag 15 april 2007 @ 20:18:
Zeg.... kan ik niet bij jullie een cursus macrofotografie volgen?
Of anders een dagje meelopen in een natuurgebied zoals Kampina bij Oisterwijk?
Vanmiddag lopen kloten, maar krijg het echt niet voor elkaar. Heb ik het midden schep, maar de zijkanten weer minder scherp etc etc
Cursus? Hahaha ik ben zelf nog aan het leren. Maar mischien kunnen we je helpen. Wat zijn de instellingen van je camera en je lens als je de fotos maakt? Kan je niet wat test shots doen met een boek. Scherpstellen op een woord en dan kijken wat diafragma en sluitertijde doet. Ik heb mijn camera bv. ook op spot (scherpstellen) staan als ik macro’s aan het nemen ben.
JAAA... Super!! 2, 6 en de laatste zijn echt super. De rest is ook bovengemiddeld!
Mischien moeten we eens met een aantal lui van hier een flickr groep oprichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Iedereen is in pricnipe nog aan het leren... niemand is ooit uitgeleerd !

Ben zelf alleen nog flink aan het stoeien met diafragma, sluitertijd etc etc.
Heb zelf een D50 en sinds dit weekend de 70-300 APO van Sigma met de DCR-250 van Raynor. Las hier gisteren dat sommige met autofocus de foto's maken terwijl dat bij mij toch echt niet werkt. Krijg vaak niet heel de foto scherp, maar slechts delen ervan..

heb btw ook geen flitser.. alleen die op de d50 zit maar dat werkt niet

[ Voor 8% gewijzigd door AndereKoekoek op 16-04-2007 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
Ik gebruik tussen ringen en dan heb ik ook alleen maar handmatige focus. Dus dat moet niet echt het probleem zijn.

Nogmaals probeer het eens met een boek. Lekker in het zonnetje, plat op je buik zodat je stevig ligt en dan diafragma op f11 (of f16). De sluitertijd zou eerst even gelijk zetten aan de zoom. Ofwel 300mm = 1/300s, 200mm - 1/200 etc en dan scherpstellen op 1 woord en dan kijken of je die scherp krijgt. Mischien zit de focus er naast en moet je bij AF de focus mode mischien op spot zetten, bij MF moet je mischien de dioptrie van de zoeker aanpassen. Lukt het dan kun je naar kotere sluitertijden todat je bewegings onscherpte krijgt. Dan weet je dat alles goed is ingesteld en dan kun je naar de beestjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justawitte
  • Niet online
Floris-K schreef op maandag 16 april 2007 @ 11:34:
Iedereen is in pricnipe nog aan het leren... niemand is ooit uitgeleerd !

Ben zelf alleen nog flink aan het stoeien met diafragma, sluitertijd etc etc.
Heb zelf een D50 en sinds dit weekend de 70-300 APO van Sigma met de DCR-250 van Raynor. Las hier gisteren dat sommige met autofocus de foto's maken terwijl dat bij mij toch echt niet werkt. Krijg vaak niet heel de foto scherp, maar slechts delen ervan..

heb btw ook geen flitser.. alleen die op de d50 zit maar dat werkt niet
Autofocus heeft totaal geen nut met deze combinatie. Je kan 't beter gewoon op MF zetten en dan zelf naar voren/achteren bewegen. Verder zou ik de sigma zo maximaal rond de 135 mm gebruiken. Dan zijn je platen nog van goede kwaliteit, verder dan 135 mm en het word echt rap minder. Daarbij gebruik ik de combi altijd met de lens voorbij het infinity punt gedraaid.
Frank|A schreef op zondag 15 april 2007 @ 23:39:
[...]
JAAA... Super!! 2, 6 en de laatste zijn echt super. De rest is ook bovengemiddeld!
Mischien moeten we eens met een aantal lui van hier een flickr groep oprichten.
Thanx voor je comments. Ik zie nu dat de 7e niet echt lekker van kleur is. Had eigenlijk wel wat meer fel-groen in gemogen.
Montana schreef op zondag 15 april 2007 @ 22:46:
[...]

Mooi, zeer strak. Daar hou ik wel van.
Thanx, was me trouwens opgevallen dat we veel dezelfde planten hebben. Ik meen dat je dit plantje toch laatst ook op de foto hebt gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana

Montana

Justawitte schreef op maandag 16 april 2007 @ 12:15:

Thanx, was me trouwens opgevallen dat we veel dezelfde planten hebben. Ik meen dat je dit plantje toch laatst ook op de foto hebt gezet?
Klopt wel een beetje, maar in mijn geval was het dit keer een bosje bloemen, even uit de kamer gejat
en in de zon gezet. Ik ben nog behoorlijk aan het stoeien met mijn DCR 5320, fototechnisch gaat het wel. Mooie foto's gaat wel.... maar dat komt nog wel. Nog iets te weinig aanbod in de tuin. Waar ik wel mee zit is dat je steeds meer wilt, steeds dichter bij, dat is in detail mooi, maar het beestje staat er niet meer helemaal op ( wat niet hoeft altijd). Hierin moet ik nog ff mijn richting vinden....En weer terug naar mijn kleuren. Iets meer kritisch op mijzelf zijn, Met materiaal alleen kom je er niet.

Maar we hebben nog een mooie tijd te gaan, dus vele kansen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Misschien een hele domme vraag, maar wat is het infinity punt? :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-07-2024
heb je de exif info er misschien bij? (over globaal misschien, hoeft niet per foto, zal niet veel verschillen)

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justawitte
  • Niet online
BasieP schreef op maandag 16 april 2007 @ 18:13:
[...]

heb je de exif info er misschien bij? (over globaal misschien, hoeft niet per foto, zal niet veel verschillen)
Ja die heb ik wel voor je.
Voor foto 1, 2 en 3
1/125 - F/8 - iso:200

4
1/500 - F/2.8 - iso:400

5
1/1000 - F/2.8 - iso:400

6 en 7
1/200 - F/13 - iso:400 en geflitst

8
1/200 - F/6.7 - iso:400 en geflitst

Alles geschoten met de 50 mm icm soligor 1.7 tc en raynox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadro!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 14:10
Floris-K schreef op maandag 16 april 2007 @ 18:10:
Misschien een hele domme vraag, maar wat is het infinity punt? :>
http://en.wikipedia.org/wiki/Infinity_focus kort gezegd: het is die kwartslag gedraaide 8 op je focusring :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/floris-k/DSC_0374t.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/floris-k/DSC_0372t.jpg

Weer aan het stoeien geweest en krijg echt niet de hele foto scherp.. pff..
Blijf nog wel ff door oefenen.. tips welkom :*)

Zijn beide klikbaar

[ Voor 139% gewijzigd door AndereKoekoek op 16-04-2007 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan33|IA
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-04-2007
Vanmiddag even met mijn nieuwe camera aan het spelen geweest.. (fuji s5700)
In de tuin op de macro 2 stand piepkleine spinnetjes fotograferen.. Niet origineel natuurlijk, maar er gaat een wereld voor me open..

Afbeeldingslocatie: http://aycu07.webshots.com/image/15846/2000460359566066661_th.jpg

(op de thumbnail klikken voor de originele foto.)

Prettig verrast door de goede scherpstelling van de autofocus is de macro 2 stand.. Wat vinden jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
Floris-K schreef op maandag 16 april 2007 @ 21:52:
[afbeelding]
[afbeelding]

Weer aan het stoeien geweest en krijg echt niet de hele foto scherp.. pff..
Blijf nog wel ff door oefenen.. tips welkom :*)

Zijn beide klikbaar
Heb net ff je exif bekeken en je diafragma is veel te groot. f waarden van 4.8 en 5.6 die geven je veel te weinig dof (scherp gebied in de foto). In je kamera moet je het diafragma op minimaal 8 zetten (beter nog op 11 of 16)! Let maar op dan gaat al een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Betekent dat de sluitertijd ook omhoog gaat en ik dus minder mag trillen...
Hmmm misschien toch tijd voor een monopodje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
Je sluiter tijden gaan omhoog, maar je hebt best nog wat speling 1/800 en 1/300 geloof ik. Diafragma is veel belangrijker anders krijg je nooit scherpe fotos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Ja zou wel eens handig zijn als ik bijv. met een van jullie een dagje mee zou kunnen lopen? Niemand uit Brabant ergens? Afgelopen weekend naar Kampina geweest bij Oisterwijk(7km vanaf Tilburg) en zitten erg mooie beestjes.. :D Veel vennetjes met water en planten met daar omheen een bos wat redelijk open is met veel lucht.. iig een tip voor mensen die er in de buurt wonen

Eerstvolgende zonnige weekend maar weer eens erop uit.. heb nl. geen flister dus moet zonnnn hebben

*edit moet ook nog eens testen of die 70-300 apo wel een goeie is. Volgens mij ziet het er allemaal wel netjes uit. Weet niet wat precies de kenmerken zijn van een 'slechte'. In ieder gelezen dat je de focuschart ff moet printen enz daarmee testen

[ Voor 32% gewijzigd door AndereKoekoek op 16-04-2007 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik weet van justawitte en alchmist dat ze in de buurt van groningen wonen, ikzelf woon dus in groningen. Misschien dat we over een tijdje een macro meet kunnen doen in het noorden.....we zouden een animo-check in dit topic kunnen doen. Het is niet de bedoeling om uitgebreid hier erover te gaan lullen, want het is fgs waar we zitten, maar als je toch al een post doet hier, zet er ook even bij of je het wat lijkt.
zet dus even onderin je post of je het leuk lijkt om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
Woon ook IN groningen hoor :P Ik wil best eens een minimeet houden, maar waar wou je dat doen? Je hebt niet echt een vlindertuin ofzo in de stad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Anders kom gezellig naar het zuiden met zijn 3e.. Kan ik er namelijk ook bij zijn en hebben jullie ook eens wat van het land gezien. Hier hebben ze namelijk wel vlaktes met vlinder etc etc :P

Jammer dat jullie zo ver weg wonen. Ga nu altijd al met mijn vriendin op pad, maar die heeft er al helemaal geen kaas van gegeten. Die staat als bijbaantje altijd aan de andere kant van de camera. Die foto's is ze gewend dus al die van mij worden afgekeurd.. :/ lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Floris-K

Volgens mij heb je een D50 right?

Dus even je camera op standje A, je diafragma naar minimaal 8 brengen met het wieltje.
Je Sigma op 70 mm zetten (dus maximaal uitgezoomd) en je camera op Manual focus zetten (met de schakelaar onder je lens).
Je scherpstelring op je Sigma naar of voorbij oneindig en Raynoxje er op.

Is het zonnig heb je waarschijnlijk nog geen probleem met je sluitertijd, mocht je dat wel krijgen kan je met het ISO-knopje ingedruk met je wieltje een hoger ISO getal selecteren. Niet hoger gaan dan 800 anders wordt het een beetje te ruizig.

Camera op je oog /gezicht drukken :) en doormiddel van het langzaam naar je onderwerp bewegen de boel scherp proberen te krijgen. Ik gebruik vaak de burst om meerdere foto's te kunnen maken zodat je tijdens het schieten nog even kan corrigeren. Bust instellen weet ik even niet uit mijn hoofd maar staat zeker in de manual.

De eerste keren had ik tranende ogen en een brakke rug omdat je constant door de zoeker loopt te gluren in een gebukte stand. Maar training maakt mooie foto's. :)

En anders maak je toch foto's van je vriendin met die Sigma. Op 70 mm is die perfect voor portret fotografie en dan hebben wij ook leuke platen om naar te kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnagy
  • Laatst online: 21-07 14:51
littlejoannes schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 15:30:
Floris-K

Volgens mij heb je een D50 right?

Dus even je camera op standje A, je diafragma naar minimaal 8 brengen met het wieltje.
Je Sigma op 70 mm zetten (dus maximaal uitgezoomd) en je camera op Manual focus zetten (met de schakelaar onder je lens).
Je scherpstelring op je Sigma naar of voorbij oneindig en Raynoxje er op.

Is het zonnig heb je waarschijnlijk nog geen probleem met je sluitertijd, mocht je dat wel krijgen kan je met het ISO-knopje ingedruk met je wieltje een hoger ISO getal selecteren. Niet hoger gaan dan 800 anders wordt het een beetje te ruizig.

Camera op je oog /gezicht drukken :) en doormiddel van het langzaam naar je onderwerp bewegen de boel scherp proberen te krijgen. Ik gebruik vaak de burst om meerdere foto's te kunnen maken zodat je tijdens het schieten nog even kan corrigeren. Bust instellen weet ik even niet uit mijn hoofd maar staat zeker in de manual.

De eerste keren had ik tranende ogen en een brakke rug omdat je constant door de zoeker loopt te gluren in een gebukte stand. Maar training maakt mooie foto's. :)

En anders maak je toch foto's van je vriendin met die Sigma. Op 70 mm is die perfect voor portret fotografie en dan hebben wij ook leuke platen om naar te kijken ;)
Waarom is het geen goed idee om de macro stand van de sigma apo 70-300 te gebruiken? die werkt alleen op 200-300mm. nu is 200 qua kwaliteit d8 ik het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/floris-k/DSC_0524t.JPG

Net even na de tips de tuin in gegaan en dit gekregen en het wordt al iets scherper, maar ben zelf nog steeds niet tevreden. Was ook bijna geen licht, dus sluitertijd werd wat langer.

Btw wat is dat met je lens op oneindig zetten. Zelfde als infinity neem ik aan? De 8 aan kwart slag draaien? Ik draai de lens altijd zo ver mogelijk met de klok mee zodat hij bij die N met dat pijltje staat. Ben maar een leek namelijk. Diafragma, iso enz krijg ik net beetje onder de knie.. iig bedankt voor de hulp allemaal :D

Owja Carnagy op 200mm met je raynox foto's maken zonder statief schiet echt niet op

[ Voor 42% gewijzigd door AndereKoekoek op 17-04-2007 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justawitte
  • Niet online
Floris-K schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 17:50:
Btw wat is dat met je lens op oneindig zetten. Zelfde als infinity neem ik aan? De 8 aan kwart slag draaien? Ik draai de lens altijd zo ver mogelijk met de klok mee zodat hij bij die N met dat pijltje staat. Ben maar een leek namelijk. Diafragma, iso enz krijg ik net beetje onder de knie.. iig bedankt voor de hulp allemaal :D
Mijn ervaring met deze lens (en ik heb er een hoop foto's mee geschoten) is dat op een of andere manier de lens aan die kant het scherpste beeld geeft. Dus niet naar de N draaien maar voorbij het ∞ teken.
Carnagy schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 16:15:
Waarom is het geen goed idee om de macro stand van de sigma apo 70-300 te gebruiken? die werkt alleen op 200-300mm. nu is 200 qua kwaliteit d8 ik het beste.
We hebben het nu over de 70-300 icm de raynox als voorzetlens. Dan is op 200mm je foto gewoon teveel vergroot, en daardoor ook niet scherp, en heb je een zeer kleine DOF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Ok! Begint alweer wat donkerder te worden, dus kan niet meer de tuin in. Morgen weer ff testen.

Ben over 1,5 maand jarig en iedereen vraagt me nu al waar ze voor kunnen gaan sparen. Wil iig iets voor de camera aanschaffen. Zat zelf te denken aan een flitser? Dan wel een goedkope zoals de SB400 speedlight van Nikon. Hopelijk lukken de foto's dan nog beter. Ze vroegen me ook al of ze geld bij elkaar moesten leggen voor een macro lens, maar denk zelf dat ik meer aan een flitser heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Floris-K schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 19:43:
Ok! Begint alweer wat donkerder te worden, dus kan niet meer de tuin in. Morgen weer ff testen.

Ben over 1,5 maand jarig en iedereen vraagt me nu al waar ze voor kunnen gaan sparen. Wil iig iets voor de camera aanschaffen. Zat zelf te denken aan een flitser? Dan wel een goedkope zoals de SB400 speedlight van Nikon. Hopelijk lukken de foto's dan nog beter. Ze vroegen me ook al of ze geld bij elkaar moesten leggen voor een macro lens, maar denk zelf dat ik meer aan een flitser heb?
Een flitser heb je pas nodig voorbij 1:1 vind ik, daarvoor kun je met de zon en een goede dag prima vooruit. Ik denk dat je absoluut meer hebt aan optisch spul, zij het een dedicated macro lens of een voorzetlensje ofzo. Als je het voor elkaar kan krijgen, dan zeker een 90mm of 105mm ofzo....of een 60mm van nikon, die dan oko een fijne portret lens kan zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Hmmm.. die lenzen net bekeken en ze zitten allemaal rond de 500euro?
Is idd iets teveel van het goede... 100-150 euro zit meer in de buurt lol :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Floris-K schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 22:16:
Hmmm.. die lenzen net bekeken en ze zitten allemaal rond de 500euro?
Is idd iets teveel van het goede... 100-150 euro zit meer in de buurt lol :/
500 is wat overdreven, maar 388 kost het wel ja. Je kan 2e hands kijken, zo rond de 300 euro meestal.
Dat is niet goedkoop nee, maar misschien moet je anders gewoon geld vragen voor je verjaardag en dan doorsparen.....goedkoop is duurkoop zeggen ze wel eens, hoewel dat uiteraard niet altijd op gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnagy
Zijn er hier mensen met een Sigma Apo 70-300? De macrostand die je daar kan selecteren is toch de beste optie die je hebt? bij 300mm normaal heb je last van CA. Dat is neem ik aan hetzelfde, daar zal 300mm ook last hebben van CA..

wat ik nu zelf doe is de macro stand aan op m'n camera (nikon D50) en de lens op macro zetten. Ik probeer de focusafstand zo klein mogelijk te houden en de diafragmawaarde rond de 4 (ik weet nu dat ik beter 8 kan gebruiken). Je kan de diafragmawaarde niet instellen op de macrostand van de camera dus die kan ik beter niet selecteren of wel? Wat is de toegevoegde waarde van de macro stand van een camera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Carnagy schreef op woensdag 18 april 2007 @ 12:43:
Zijn er hier mensen met een Sigma Apo 70-300? De macrostand die je daar kan selecteren is toch de beste optie die je hebt? bij 300mm normaal heb je last van CA. Dat is neem ik aan hetzelfde, daar zal 300mm ook last hebben van CA..

wat ik nu zelf doe is de macro stand aan op m'n camera (nikon D50) en de lens op macro zetten. Ik probeer de focusafstand zo klein mogelijk te houden en de diafragmawaarde rond de 4 (ik weet nu dat ik beter 8 kan gebruiken). Je kan de diafragmawaarde niet instellen op de macrostand van de camera dus die kan ik beter niet selecteren of wel? Wat is de toegevoegde waarde van de macro stand van een camera?
ik snap je verhaal echt niet eigenlijk..... Dat je de body op macro stand zet is jouw keuze, kan vast geen kwaad. Focusafstand is nou eenmaal minimaal 90 cm met die lens, dus je probeert het daar ergens te houden voor de maximale vergroting. Hij kan pas op 90cm focussen wanneer de lens tussen 200 en 300mm staat en in de macro stand. Dat doe je dan dus ook.
vervolgens is je grootste diafragma al F/5 op 200mm als ik me niet vergis, dus wat jij met F/4 bedoelt weet ik niet. That's it eigenlijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnagy
nomad85 schreef op woensdag 18 april 2007 @ 15:53:
[...]

ik snap je verhaal echt niet eigenlijk..... Dat je de body op macro stand zet is jouw keuze, kan vast geen kwaad. Focusafstand is nou eenmaal minimaal 90 cm met die lens, dus je probeert het daar ergens te houden voor de maximale vergroting. Hij kan pas op 90cm focussen wanneer de lens tussen 200 en 300mm staat en in de macro stand. Dat doe je dan dus ook.
vervolgens is je grootste diafragma al F/5 op 200mm als ik me niet vergis, dus wat jij met F/4 bedoelt weet ik niet. That's it eigenlijk....
hmmz, het klopt inderdaad dat het F5 is, dat was ik even vergeten :)

Wat ik me afvraag is wat het verschil is als ik m'n lens op de macro stand zet met de auto stand van m'n camera met de macro stand van m'n camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justawitte
  • Niet online
Waarschijnlijk kiest je camera in die stand bij genoeg licht eerder voor kleinere diafragma's ipv kortere sluitertijden. Maar daar kom je zo achter als je er wat foto's mee gaat schieten het gaat vergelijken met de autostand in de zelfde lichtomstandigeheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

En een kleine selectie van mij:
Afbeeldingslocatie: http://www.fs-techniek.nl/postmap/DSC_9875.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.fs-techniek.nl/postmap/DSC_9880.jpg

(heb eens zitten spammen, post niet vaak meer foto's, dus er staat nu 1 in Showcase, 1 in testcase en 2 hier :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Netjes hoor ! Vlinders zijn mij helaas nog niet gelukt. Vliegen te snel weg bij mij. Heb je miss. sluitertijd en diafragma voor me?:D En met welke lens geschoten? Gezien je toch wel wat afstand moet houden bij deze beestjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeke1984
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-02 19:52
Naar mijn mening jammer dat bij die tweede foto de vleugels er niet scherp op staan en het stengeltje erboven wel, van mij had de focus iets lager mogen zijn, voor de rest prachtige fotos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

leeke1984 schreef op donderdag 19 april 2007 @ 13:27:
Naar mijn mening jammer dat bij die tweede foto de vleugels er niet scherp op staan en het stengeltje erboven wel, van mij had de focus iets lager mogen zijn, voor de rest prachtige fotos!
het is echt het hoofdje wat ik scherp heb (die is ook behoorlijk scherp)

Licht waar ik schoot was erg krap, dus alles genomen op iso800, F/3,5 - F/4 en sluitertijden van 1/70e...samen met een 105mm macro lens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
nomad85 schreef op donderdag 19 april 2007 @ 18:54:
[...]
alles genomen op iso800, F/3,5 - F/4 en sluitertijden van 1/70e...samen met een 105mm macro lens
Exif's spreken dit tegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Toff schreef op donderdag 19 april 2007 @ 21:26:
[...]
Exif's spreken dit tegen?
ja je hebt gelijk, ben er 2x geweest, 1x in de ochtend en 1 keer later in de middag (vlindertuin in dierentuin emmen). De tweede keer dat ik er was was rond 5 uur, toen was er zo weinig licht dat ik me heel bewust was van welke instellingen ik had, blijkbaar was er 's ochtends iets meer licht, want deze 2 zijn die ochtend gemaakt.

De meeste foto's van de vlindertuin liggen wel echt op het randje van wat me lukte.

[ Voor 21% gewijzigd door Nomad op 19-04-2007 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonysettanta
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-07-2023
[URL]=http://imageshack.us/[img]59/6499/s077ig3.jpg[/IMG]
[URL]=http://imageshack.us]Afbeeldingslocatie: http://img62.imageshack.us/img62/8004/s077bq1.jpg

[ Voor 156% gewijzigd door tonysettanta op 20-04-2007 19:30 ]

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.