Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom
ik wou helemaal geen commentaar, ik had de foto eraf willen halen, maar op de een of andere manier is er iets mislukt.nomad85 schreef op zondag 11 februari 2007 @ 10:59:
Tony wat wil je met je post zeggen, dat je alsnog graag commentaar wilt op je foto?
Op deze manier krijg je het van mij niet, maar als je gewoon vraagt wil ik het best wel
sorry!!
heb hem een beetje bewerkt en was benieuwd of het een beetje okè is
Nikon D750| Nikkor AF 300/4, 80-200/2.8D, 85/1.8D, 60/2.8D, 50/1.4D, 35/2D 24/2.8 20/2.8D | Tokina 400/5.6 | MF Vivitar Series 1 70-210/3.5
Ik vind hem niet zo mooi, je scherpte ligt niet echt lekker.....halverwege het beestje is die scherp en daarna weer niet. je DOF (depth of field) gebruik je om je onderwerp mee te accentueren, hier accentueer je het middelste stukje, maar waarom is me dan niet duidelijk.renbull schreef op zondag 11 februari 2007 @ 17:39:
Deze kroop zomaar over mijn pad, kon het niet laten even een foto'tje te nemen.
[afbeelding]
heb hem een beetje bewerkt en was benieuwd of het een beetje okè is
Volgende keer of proberen het hele beestje scherp te krijgen, of bijvoorbeeld zijn hoofdje.
Maar ging me meer om hoe de kleuren waren.
maar bedankt voor het commentaar.
Nikon D750| Nikkor AF 300/4, 80-200/2.8D, 85/1.8D, 60/2.8D, 50/1.4D, 35/2D 24/2.8 20/2.8D | Tokina 400/5.6 | MF Vivitar Series 1 70-210/3.5

Edwin, nog steed 100x beter dan mijn foto's maar toch wel slechter dan je standaard werk. Justawitte; Coole foto's weer. Soms een wat te kleine dof naar mijn mening.
Een oudje van mij om het af te leren:

nomad85 schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 00:53:
het stokje van de 2e foto had van mij nog wel iets langer scherp mogen zijn
Tja denk dat daar bij mij op dit moment weining aan te veranderen valt. De dof blijft gewoon veels te klein als ik die raynox op m'n 70-300 gebruik. Alls nu is geschoten op f16 en zo rond de 120mm. Wat eigenlijgenlijk niet heel veel is voor de vergroting die je dan krijgt. Het diafragma zou nog wel wat kleiner kunnen, ga ik van de week ff proberen.Frank|A schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 00:54: Soms een wat te kleine dof naar mijn mening.
Een oudje van mij om het af te leren:
Gewoon doen, als ik je foto's de laatste tijd zie dan ben je lekker op dreef. Voor mij was de overstap van de s5500 naar de 10d iig een verademing.Frank|A schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 00:54:
Is het weer tijd??!! Ik moet gaan opletten. Op dit moment vooral met microstock fotografie bezig, maar macro blijft m'n passie. Binnen kort ga ik m'n kamera eens omruilen voor een pentax k100d denk ik. De teller van m'n s5600 staat nu op ~15.000 lijkt me genoeg...
Wat jou foto betreft. Niks mis mee, alleen de achtergornd is een beetje donker groen, wat de foto's zo grauw maakt. Misschien is dat nog wat optelichten.
Wel wat leuke feuteaux kunnen schieten. dit was wel een van de betere:
Macro Testje 16-02-07
Enige wat aangepast is is de WB (geschoten in NEF) met Photoshop. kleuren etc zijn clean.
Verwijderd

Ik weet het eerlijk gezegd niet helemaal, had denk ik de stampers (heten die zo) allemaal scherp willen zien. Ben benieuwd naar wat jullie vinden.

meer foto's hier
en even een vraagje:
hoe krijgen jullie het goed voor elkaar om:
a: een mooie egale achtergrond te krijgen (buiten kleine dof om)
b: je onderwerp 'los' te maken van de rand? ik heb zoals bij de eerste foto vaak dat me onderwerp me foto uitloopt.. mooier zou zijn als hij er voledig in zou zitten..
[ Voor 6% gewijzigd door BasieP op 17-02-2007 23:36 ]
This message was sent on 100% recyclable electrons.
Egale achtergrond is ook manipuleren, professionele macro fotograferen werken bijna altijd met dode insecten en neppe settings, dat vind ik not-done, maar ja, wie ben ik. Je kan natuurlijk wel dat beestje proberen op een beter takje te krijgen
dankjenomad85 schreef op zondag 18 februari 2007 @ 09:28:
basieP, die eerste foto van jouw is werkelijk geweldig!...echt heel mooi, zacht en toch scherp, nice
Egale achtergrond is ook manipuleren, professionele macro fotograferen werken bijna altijd met dode insecten en neppe settings, dat vind ik not-done, maar ja, wie ben ik. Je kan natuurlijk wel dat beestje proberen op een beter takje te krijgenetc, maar volgens mij ben je al goed bezig en kunnen we ook nog wel iets leren van jouw, welke lens heb je die eerste foto gemaakt?
ik heb een S5600 met raynox DCR-250 macro lensje.
Trouwens flits ik nu bij de meeste foto's, ik zoek nog een paar goede methodes om ongeveer evenveel licht wat beter verdeeld op mijn onderwerp te krijgen.
[ Voor 4% gewijzigd door BasieP op 18-02-2007 13:09 ]
Da's vrij moeilijk met een s5600. Je kan proberen om iets van een papiertje te fixen om het licht wat meer te verdelen, maar ik denk dat het moeilijk gaat worden.BasieP schreef op zondag 18 februari 2007 @ 13:08:
[...]
dankje
ik heb een S5600 met raynox DCR-250 macro lensje.
Trouwens flits ik nu bij de meeste foto's, ik zoek nog een paar goede methodes om ongeveer evenveel licht wat beter verdeeld op mijn onderwerp te krijgen.
Die vraag snap ik niet helemaal. Zou je bij jou foto dan de stamper er in z'n geheel op willen, of wil je het zo hebben dat de onderkant niet meer scherp is?b: je onderwerp 'los' te maken van de rand? ik heb zoals bij de eerste foto vaak dat me onderwerp me foto uitloopt.. mooier zou zijn als hij er voledig in zou zitten..
dat laatste.. dat zegmaar naar de rand toe je onderwerp minder scherp is. (al is dat in dit geval denk ik alleen maar lelijk)justawitte schreef op zondag 18 februari 2007 @ 13:18:
Die vraag snap ik niet helemaal. Zou je bij jou foto dan de stamper er in z'n geheel op willen, of wil je het zo hebben dat de onderkant niet meer scherp is?
maar bij bijv foto's van diertjes zou dat wel goed kunnen.. zelf dacht ik bijv aan het niet dwars op een takje oid schieten maar scheef er op, zodat het takje aan het begin en eind wat out of focus is.
Verwijderd
Thanks, de foto is eigenlijk zo uit de camera komen rollen.. Was ook wel blij met de zachtheid van de kleuren.Toff schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 23:18:
Grappige belichting (van achteraf?) en lekkere kleuren. Deze tulp heeft één stamper - in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden het vrouwelijke deel - en meerder meeldraden daaromheen, waar het mannelijk stuifmeel vandaan komt.

Nieuwe van de zelfde bloem. Dit keer wat scherper en wat mooiere kleuren.
Wederom:
Nikon D70s
Sigma 24mm f2,8 Super Wide II Macro
Settings:
1/60s
f7,1
ISO: 200
Flitser (-3.0)
*voor volledige resolutie PM/Mail/MSN me maar, 3008x2000)

Misschien straks nog meer, ga zo nog ff kijken of er nog wat leeft in de tuin.
Edit: nog 2 erbij.

[ Voor 54% gewijzigd door Justawitte op 06-04-2007 16:24 ]
als ik zo al je foto's zie kan ik me voorstellen dat jouw tuin een erg dooie boel is vol met rottende dode en half dode insectenjustawitte schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 14:30:
Shotje van vandaag.
[afbeelding]

justawitte schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 14:30:
Shotje van vandaag.
[afbeelding]
Edit: nog 2 erbij.
[afbeelding]
[afbeelding]
1

2

3

4

5

6

Verwijderd
1)

2)

3)

4)

5)

6)

Verwijderd

Dit is met een Panasonic DMC-FZ7 zonder extra macrolens ofzo..
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2007 18:59 ]
[ Voor 25% gewijzigd door Nomad op 13-03-2007 18:49 ]
Verwijderd
Edit : Ik zie het probleem
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2007 18:53 ]
Dit zijn IMO foto's die redelijk de moeitewaard waren om te posten, alle vanmiddag geschoten met een Powershot A710 en twee verrekijker lenzen

En deze was te groot kwam ik net achter: http://home.hccnet.nl/mathieu.hoeijmakers/IMG_0190-600.jpg
[ Voor 11% gewijzigd door Speedsmile op 13-03-2007 20:13 ]
If good's on the left, then I'm sticking to the right.
Alleen is het geen bij maar een zweefvliegThomasW schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 15:30:
Mooi weer, en dan zoeken de bijtjes de bloemetjes op
[afbeelding]
Mooie scherpe foto, jammer dat de onderkant van de foto zo krap gecropt (?) is. Een beetje meer ruimte aan de onderkant zou de foto goed doen imho.
SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"
Neo je kan goed fotograferen, maar ben hier niet echt van onder de indruk.neographikal schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 13:22:
Het was weer eens een beetje mooi weer, macrolens gepakt en gaan met die banaan:
Kan niet echt goed omschrijven wat het nu precies is, maar ik denk vooral dat het je onderwerpen zijn icm de kleuren. Moet wel zeggen dat het groene gras lekker knalt, maar bij die foto is je onderwerp dan weer wat saai.
Die's wel leuk, zou hem alleen nog iets meer croppen, zodat je rechtsboven wat minder in beeld hebt. Bij je 2e foto is de combinatie van 't uitgebeten wit en het schaduw gedeelte niet echt mooi.Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 18:48:
Macro is toch wel leuk, hier mijn eerste macro shots
[afbeelding]
Dit is met een Panasonic DMC-FZ7 zonder extra macrolens ofzo..
Daar ben ik het compleet mee eens.nomad85 schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 23:41:
Speedsmile, foto 4 vind ik erg mooi, kleuren en scherpte, evenals compositie, goed gedaan. De anderen vind ik niet slecht, maar vaak wat dof of saai.

Wat het zijn, dat weet ik niet.
Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Vaag
Jonge wantsen. In tegenstelling tot kevers kennen wantsen geen larve- en popstadium maar worden ze als klein zespotig wantsje (nog vleugelloos) "geboren" uit het ei, waarna ze regelmatig vervellen en bij iedere vervelling groeien en meer op volwassen wantsen lijken. Deze wantsen zijn nog niet uitgegroeid.
SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Nikon D80
Wat geschoten met een panagor macroconverter + 50mm 2.0:
Natuurlijk licht:

Maar de volgende heb ik moeten flitsen, maar in de M mode meet ie niet zelf dus f op 22 en sluitertijd op 160s en dan schieten.

Ik ben een beetje in dubbio over de resultaten. Hoe flits je fatsoenlijk bij zulke fotos?
Ik gebruik de onboard flash.
Een Blauw Druifje.

Nikon D80

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount
Jan, echt mooi gedaan, mooie scherpte en mooi los van de achtergrond
Nu heb ik een Raynox DCR-250 voorzet lens hiervoor op het oog. Heeft iemand hiermee ervaring i.c.m. een 18-70 kit lens? Ik heb wel wat gezocht in deze en anderen macrofoto topics en wat resultaten met een DRC-250 met andere lensen kunnen vinden, maar niet i.c.m. een 18-70 kit lens. Ik hoop dat iemand hier wat over kan zeggen?
Deze post heb ik afgelopen zatedag ook in het grote nikon objectieven topic gepost, maar hierop heb ik nog geen reactie gekregen. Ik hoop door het hier te posten meer resultaat te boeken, zodat ik de beslissing kan maken om de voorzetlens wel of niet te kopen.
Edit:
@nomad; dat zou mooi zijn
ik heb de combinatie, maar gebruik de raynox op mijn 70-300, zal even proberen voor je.Dreamshadow schreef op maandag 19 maart 2007 @ 17:41:
Ik heb een nikon D80 met een 18-70 kit lens. Met mijn vorige compact camera vond ik het altijd leuk om macro/close-up foto's te maken. Dit is (zo als te verwachten) niet te doen met de 18-70 kitlens. Nou ben ik opzoek naar een goedkope tussen oplossing om macro/closeup foto's te maken. Een echte macro lens is mij nog te duur.
Nu heb ik een Raynox DCR-250 voorzet lens hiervoor op het oog. Heeft iemand hiermee ervaring i.c.m. een 18-70 kit lens? Ik heb wel wat gezocht in deze en anderen macrofoto topics en wat resultaten met een DRC-250 met andere lensen kunnen vinden, maar niet i.c.m. een 18-70 kit lens. Ik hoop dat iemand hier wat over kan zeggen?
Deze post heb ik afgelopen zatedag ook in het grote nikon objectieven topic gepost, maar hierop heb ik nog geen reactie gekregen. Ik hoop door het hier te posten meer resultaat te boeken, zodat ik de beslissing kan maken om de voorzetlens wel of niet te kopen.
Scherpte zal niet best zijn waarschijnlijk met mijn voorbeeld, maar het gaat om de vergroting, scherpte krijg je met wat meer oefenen ook goed.
Als ik het vergeet te posten, moet je maar even dm-en ofzo.
C40 Twin Ultimate MY23 - Thunder Grey - 20" - Zappi v2.1 - 7470Wp O/W - Enphase
Over de 18-70 icm de raynox250:
Hier wat resultaten. Eerst zie je de foto zonder raynox250 en daarna met. Kun je het verschil zien, beiden hebben de grootst mogelijke macro vergroting. Kun je dus goed vergelijken.
Klikbaar voor origineel, maar wat verkleind met ps2.
(mijn horloge

(Met raynox erop gezet)

Zoals je ziet wil het prima, maar je krijgt wel vignettering, je moet dus een stuk van je foto croppen.
De vergroting vind ik prima voor wat ik er voorlopig mee ga doen, ook de DOF lijkt me wel goed te doen. Wat ik me nog afvraag is of die vignettering en de vergroting nog afhangen van de brandpuntsafstand die je gebruikt? Bij mij is dat maximaal 70mm.
Idd gemaakt met de sigma 70-300 maar bij lange na niet op 300mm hoor. Daar is de lens echt veels te onscherp, en de DOF veels te klein. Ik zit meestal zo rond de 135 mm tot max. 200mm. En dan wel de lens op de MF stand en dan voorbij de infinity focus gedraaid.nomad85 schreef op maandag 19 maart 2007 @ 19:08:
Cyberrobin: Hij heeft hoogstwaarschijnlijk de 70-300 Apo van sigma gebruikt op 300mm icm de raynox250.
Over de raynox icm de raynox250:
Hier wat resultaten. Eerst zie je de foto zonder raynox250 en daarna met. Kun je het verschil zien, beiden hebben de grootst mogelijke macro vergroting. Kun je dus goed vergelijken.
Klikbaar voor origineel, maar wat verkleind met ps2.
(mijn horloge)
[afbeelding]
(Met raynox erop gezet)
[afbeelding]
Zoals je ziet wil het prima, maar je krijgt wel vignettering, je moet dus een stuk van je foto croppen.
Ik vraag me alleen wel af op hoeveel mm je deze voorbeelden heb geschoten, want ik heb nooit last van vigentting, ja op 18 mm ofzo, maar daar gebruik ik hem toch nooit.
Nu ik toch post, kan er ook nog wel een fototje bij

Op 70mm geschoten met de 18-70, om de maximale vergroting te laten zien.Justawitte schreef op maandag 19 maart 2007 @ 19:34:
[...]
Idd gemaakt met de sigma 70-300 maar bij lange na niet op 300mm hoor. Daar is de lens echt veels te onscherp, en de DOF veels te klein. Ik zit meestal zo rond de 135 mm tot max. 200mm. En dan wel de lens op de MF stand en dan voorbij de infinity focus gedraaid.
Ik vraag me alleen wel af op hoeveel mm je deze voorbeelden heb geschoten, want ik heb nooit last van vigentting, ja op 18 mm ofzo, maar daar gebruik ik hem toch nooit.
[afbeelding]
Dat je op 135 tot 200 scherper krijgt wist ik eigenlijk niet, goed om te weten
Wat veel liefeheersbeestjes op je foto trouwens...jemig
[ Voor 3% gewijzigd door Nomad op 19-03-2007 21:13 ]
En dan heb je nog zulke vigentting? Heb toevallig nog gekeken waar de lens op stond qua focus afstand. Want dat scheelt dus echt. Probeer maar eens op infinity, en op de minimales scherpstel afstand. Bij de sigma draai ik hem altijd op infinity, omdat hij daar voor m'n gevoel het scherpste is.nomad85 schreef op maandag 19 maart 2007 @ 20:02:
[...]
Op 70mm geschoten met de 18-70, om de maximale vergroting te laten zien.
Dat je op 135 tot 200 scherper krijgt wist ik eigenlijk niet, goed om te weten
Coole plaat! Het aziatische liefeheersbeestje dat eigenlijk hier niet thuis hoortJustawitte schreef op maandag 19 maart 2007 @ 19:34:
[...]
Idd gemaakt met de sigma 70-300 maar bij lange na niet op 300mm hoor. Daar is de lens echt veels te onscherp, en de DOF veels te klein. Ik zit meestal zo rond de 135 mm tot max. 200mm. En dan wel de lens op de MF stand en dan voorbij de infinity focus gedraaid.
[afbeelding]
Nog tips voor mijn probleem met flitsen of flitsen jullie nooit?
Tja het hangt er een beetje vanaf.Frank|A schreef op maandag 19 maart 2007 @ 20:26:
[...]
Coole plaat! Het aziatische liefeheersbeestje dat eigenlijk hier niet thuis hoort
Nog tips voor mijn probleem met flitsen of flitsen jullie nooit?
Als je sluitertijd, en het zolicht het toelaten dan zou ik zeker niet flitsen. Je hebt namelijk al snel het probleem dat al het natuurlijke sfeerlicht dan weg is.
Is je sluitertijd aan de krappe kant, of is je dof te klein, en dus kleiner diafragma dus minder licht, dan zou ik wel flitsen. Mijn foto's flits ik meestal wel, omdat ik vaak een F/22 gebruik, dus dan heb je eigenlijk geen normale sluitertijden bij normaal weer.
Als je flitst via de onboard flitser, dan zou ik hem zo zacht mogelijk prberen te zetten, en eventueel een wat langere sluitertijd voor wat sfeerlicht. Verder had ik, voordat ik een externe flitser had, voor dit soort fotografie meestal een wil A4'tje in een soort van boog over de flitser geplakt om het licht wat beter te verdelen. Gewoon wat rommelen, en kijken wat het beste resultaat geeft.
Btw nog bedankt voor je comments. waaraan zie je eigenlijk dat het aziatische lb's zijn?
[ Voor 3% gewijzigd door Justawitte op 19-03-2007 20:42 ]
Flitsen met de interne flitser gaat idd redelijk als je een wit stukje papier (of beter nog, fotokarton) erover plakt, als een soort afdak. Nadeel is wel dat veel schuw "wild" de benen/vleugels neemt als je in de buurt komt
@aeoluswmd: Zo had ik nog nooit naar blauwe druifjes gekeken, heel bijzonder!
67mm front element he, dat zal er ook wel wat mee te maken hebben. Had gefocust op dichtstbijzijnde en niet infinity, misschien dat dat nog helpt inderdaad. Ben nu niet meer thuis, dus kan dat niet testen, maar zo belangrijk is dat nou ook weer niet.Justawitte schreef op maandag 19 maart 2007 @ 20:23:
[...]
En dan heb je nog zulke vigentting? Heb toevallig nog gekeken waar de lens op stond qua focus afstand. Want dat scheelt dus echt. Probeer maar eens op infinity, en op de minimales scherpstel afstand. Bij de sigma draai ik hem altijd op infinity, omdat hij daar voor m'n gevoel het scherpste is.
Een wit fotorolletjesdoosje (Justawitte schreef op maandag 19 maart 2007 @ 20:34:
[...]
Verder had ik, voordat ik een externe flitser had, voor dit soort fotografie meestal een wil A4'tje in een soort van boog over de flitser geplakt om het licht wat beter te verdelen.
[...]
Lijkt me wat makkelijker dan aan A4 of een stuk karton.
Ik had je er al een dm over gestuurd, maar ik denk idd dat die vignetting dan door dat frontelement komt. Daar had ik ff geen rekening mee gehouden.nomad85 schreef op maandag 19 maart 2007 @ 21:15:
[...]
67mm front element he, dat zal er ook wel wat mee te maken hebben. Had gefocust op dichtstbijzijnde en niet infinity, misschien dat dat nog helpt inderdaad. Ben nu niet meer thuis, dus kan dat niet testen, maar zo belangrijk is dat nou ook weer niet.
Da's waar, maar in mijn geval zit de raynox op m'n sigma en dat is samen best een behoorlijk ding. De gewone flitser kon niet dicht genoeg over de raynox heen flitsen, vandaar dat ik er een A4'tje voor heb gebruikt om het licht zeg maar over de raynox heen te kunnen leiden.Siparti schreef op maandag 19 maart 2007 @ 21:37:
[...]
Een wit fotorolletjesdoosje () (plastic cilindertje) voldoet toch ook? Als je die zo knipt dat je hem over je flitser kunt hangen. Dat heb ik vaker gezien, dit is toch ook te gebruiken bij macro-fotografie?
Lijkt me wat makkelijker dan aan A4 of een stuk karton.
Hmmm je kan wel eens gelijk hebben. Die grote is de sevenstip, de meest voorkomende. En de andere lijken kleiner terwijl de aziaat groter is. Maar voor meer info www.stippen.nl.Toff schreef op maandag 19 maart 2007 @ 21:11:
Ik geloof niet dat dit aziaten zijn: "zijn herkenbaar aan de zwarte 'M'-vormige tekening op het halsschild (pronotum) en het van achteren vaak wat geplooide of gedeukte rugschild". bron
Flitsen met de interne flitser gaat idd redelijk als je een wit stukje papier (of beter nog, fotokarton) erover plakt, als een soort afdak. Nadeel is wel dat veel schuw "wild" de benen/vleugels neemt als je in de buurt komt.
@aeoluswmd: Zo had ik nog nooit naar blauwe druifjes gekeken, heel bijzonder!
Ik ben van plan om ze gaan te verzamelen
[ Voor 3% gewijzigd door Frank|A op 19-03-2007 23:09 ]
Nou het scheelt toch wel met infinity focus op 23cm focus afstand.Justawitte schreef op maandag 19 maart 2007 @ 21:41:
[...]
Ik had je er al een dm over gestuurd, maar ik denk idd dat die vignetting dan door dat frontelement komt. Daar had ik ff geen rekening mee gehouden.
[...]
Da's waar, maar in mijn geval zit de raynox op m'n sigma en dat is samen best een behoorlijk ding. De gewone flitser kon niet dicht genoeg over de raynox heen flitsen, vandaar dat ik er een A4'tje voor heb gebruikt om het licht zeg maar over de raynox heen te kunnen leiden.
Zie hier de verschillen, uiteraard blijf je wel stevige vignettering houden door het grote frontelement, maar het helpt dus wel.
Focus op dichtbij (23cm)

focus op infinity

Op mijn 55-200mm lens heb ik er helemaal geen last van.
Deze lenzen hebben 52mm en 58mm filtermaat..
Binnen afzienbare tijd wil ik een 50mm omgekeerd op mijn 70-200 gaan zetten, dat zou een vergroting van 4:1 moeten geven, maar of de vignettering nog een normaal beeld over laat weet ik niet, hoop van wel. Probleem is dat de 70-200 een frontelement heeft van 77mm en de 50mm van 52mm, als het niet wil, probeer ik het met mijn 105mm macro, die 58mm frontelement heeft.
De vergroting is dan slechts 2:1, ongeveer gelijk aan de 70-300 combi met raynox, misschien zelfs wel iets minder.....hoop dat de 70-200 combinatie wil

De afstand van je onderwerp tot je lens is wel minder. Reken op zo'n 4,5 cm maximaal.
De onscherpte links kan komen omdat ik mogelijk niet helemaal parallel geschoten heb.
EXIF: 1/400, F7.1
edit: het kan bij bij nader inzien ook een beetje invallend zonlicht zijn, linksonder.
[ Voor 9% gewijzigd door Toff op 21-03-2007 23:21 ]
Ik denk dat ik wel leuk kan experimenteren met de raynox voorzetlens. Die vignetering had ik eigenlijk niet zo sterk verwacht (mijn kit lens iheeft namelijk ook een 67mm front lens), maar wat wil je voor die prijs? Ik denk dat ik er maar een verjaardags cadeautje van maak voor als ik in april jarig ben, of misschien wel doorspaar voor een echte marco lens.
@Justawitte; die foto met die lieveheersbeetjes is erg mooi!
Het was echter al te donker buiten voor wat testfoto's dus even in de badkamer met de flitser wat
geschoten. Niet echt ideaal, maar ik wou het toch even delen met jullie. Misschien is er morgen
nog een beetje zon en wat leuks in de tuin ( nou ja, weinig kans met dit weer). In iedergeval ik ben er positief verrast over wat ik al gezien heb. Een mooie lens, daarmee ga ik zeker mooie plaatjes mee maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Montana op 21-03-2007 22:34 ]
Ik had ff op de raynox website zitten kijken, maar kon niet goed het verschil zien tussen de dcr-250 en deze. Wat is het verschil eigenlijk, geef dit meer vergroting, of zit het voordeel erin dat je het trapsgewijs kan opbouwen? Voordeel ansich is natuurlijk wel dat dit een veel grotere diameter heeft, dus ideaal kan zijn, voor de 18-70 waar we het eerder over hadden in het topic.Montana schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 22:27:
Vandaag binnen gekregen de Raynox DCR 5320 een macroconverter met een pasring voor de Fuji S9600 72 > 58 mm.
Het was echter al te donker buiten voor wat testfoto's dus even in de badkamer met de flitser wat
geschoten. Niet echt ideaal, maar ik wou het toch even delen met jullie. Misschien is er morgen
nog een beetje zon en wat leuks in de tuin ( nou ja, weinig kans met dit weer). In iedergeval ik ben er positief verrast over wat ik al gezien heb. Een mooie lens, daarmee ga ik zeker mooie plaatjes mee maken
Waar heb je het ding besteld en wat kostte hij?
Ik heb trouwens wel het idee dat het ding wat minder vergroot dan een DCR-250: http://raynox.co.jp/compa...comp_300d.htm#dcr-5320pro
edit: owkeeeeej, als dít de prijzen zijn, ga ik wel voor de echte macrolenzen denk ik: http://www.factoryprices....=Raynox&products_id=51701
[ Voor 31% gewijzigd door Henk op 21-03-2007 12:16 ]
Justawitte, ik probeer nog wat te schieten deze middag, ik kom er op terugJustawitte schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 10:34:
[...]
Ik had ff op de raynox website zitten kijken, maar kon niet goed het verschil zien tussen de dcr-250 en deze. Wat is het verschil eigenlijk, geef dit meer vergroting, of zit het voordeel erin dat je het trapsgewijs kan opbouwen? Voordeel ansich is natuurlijk wel dat dit een veel grotere diameter heeft, dus ideaal kan zijn, voor de 18-70 waar we het eerder over hadden in het topic.
Of het ook pas bij 77mm moet je even nakijken.RedXraD schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 12:07:
Erg interessant ding, mede omdat het ding dus op een 77mm lens past. Ik wil namelijk best wat spelen met macro, maar vind het niet interessant genoeg om een 'dedicated' macro voor te kopen zoals de 60 of 105 nikkors. Ik heb mijn 70-300 apo min of meer net verkocht, en was sowieso niet echt wild van de kwaliteit, dus druk op zoek naar een oplossing voor mijn 80-200, en deze lijkt dat aardig in te kunnen vullen.
Ik heb trouwens wel het idee dat het ding wat minder vergroot dan een DCR-250: http://raynox.co.jp/compa...comp_300d.htm#dcr-5320pro
edit: owkeeeeej, als dít de prijzen zijn, ga ik wel voor de echte macrolenzen denk ik: http://www.factoryprices....=Raynox&products_id=51701
Prijs valt wel mee € 171,50 (nouja) bij Foto Konijnenberg ( linkje )
Qua vergroting kom ik er nog opterug, (ook voor Justawitte)
Met een raynox-DCR250 ben je overigens voor 32,50 al klaar.
Heb deze ook, en heb er geen spijt van.
Da's waar maar deze heeft Montana al in bezit.MvdKelen schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 14:56:
factory prices is nou niet bepaald de voordeligste site voor lenzen.
Met een raynox-DCR250 ben je overigens voor 32,50 al klaar.
Heb deze ook, en heb er geen spijt van.
@ Montana ik wacht je resultaten wel af. Ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar wat resultaten.
Je kan btw ook nog kijken naar een 500d lens van Canon. Die zijn ook van zeer goede kwaliteit en bruikbaar op 77mm meen ik. Zijn alleen wel een stukje duurder als een dcr-250.RedXraD schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 12:07:
Erg interessant ding, mede omdat het ding dus op een 77mm lens past. Ik wil namelijk best wat spelen met macro, maar vind het niet interessant genoeg om een 'dedicated' macro voor te kopen zoals de 60 of 105 nikkors. Ik heb mijn 70-300 apo min of meer net verkocht, en was sowieso niet echt wild van de kwaliteit, dus druk op zoek naar een oplossing voor mijn 80-200, en deze lijkt dat aardig in te kunnen vullen.
1) Te weinig tijd, de voeding van de PC was defect heb ik deze middag vervangen.
2) Het was hier in Apeldoorn te donker te koud, tuin opgeruimd dus een beetje kaal. En totaal niets
te zien in de tuin.
Nu kan ik wel wat foto's maken van koffiebonen / suiker / zout enz. Maar dat vindt ik niet echt spannend. Ik zal nog even kijken of er leuks tussen zit. Dan link ik die nog even. En anders wordt het toch pas a.s. weekeinde, met misschien wat mooi weer.
( met de S9660 en de DCR 5320 )

Maar het mooie werk moet nog komen. Ik moet wel zeggen dat het heel makkelijk werkt. Vergroting zal denk ik ongeveer gelijk liggen aan de DCR 250. Voor mijn gevoel iets beter. Het werkt wel een stuk rustiger, meer licht opbrengst en ook meer detail. En de afstand tot het opject is wat groter, dat werkt wel prettiger. Omdat het gebied groter is wordt je ook minder afsgestraft voor bewegingen. ( ik ben niet van de technische uitspraken).
Ook nog met de daarop de DCR-250 geprobeerd, maar dan heb je veel meer licht nodig en qua bewegingen best wel moeilijk. Maar dat krijgt ook nog een vervolg.
Dus laat de bloemen en de bijtjes maar komen, het wordt tijd voor een mooie lente.
( foto's zijn niet gecopt wel iets met levels gedaan)
met de DCR-250 zit je praktisch tegen je object aan.. dus enorm veel last van beweging (helaas)
[ Voor 36% gewijzigd door BasieP op 22-03-2007 00:33 ]
2 iets meer boeiende shots van de serie:
Iso800, 1/120, f5,6 20mm tussenring

Iso400, 1/80, f5.6, 20mm tussenring.

Netjes hoor, aquarium is altijd erg moeilijk vind ik.Frank|A schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 23:43:
Op aanraden van snoeikoei vandaag wat met tussenringen en m'n pentax-m 50mm 2.0 gespeeld. Super plaaten!! Ik was ze al weer vergeten, maar dit is echt 10x beter dan mijn eigengemaakte diopter (had een van mijn oude DIY lenzen omgebouwt tot filtermaat 49mm). Echt iets om te proberen met macro. Mijn aquarium is voorlopig nog steeds proef konijn. Licht is er weinig, maar toch leuke close ups kunnen schieten uit de hand!! Dus dat belooft wat voor macro bij meer ligt.
2 iets meer boeiende shots van de serie:
Iso800, 1/120, f5,6 20mm tussenring
[afbeelding]
Iso400, 1/80, f5.6, 20mm tussenring.
[afbeelding]
Leuk die slakkenhuis chichlides trouwens
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom
Volgens mij denk je verkeerd, grotere DOF betekend dat er meer scherp is in je foto. Bij macro foto's is het juist mooier als je een kleine DOF hebt (vind ik dan tenminste) zodat alleen je onderwerp scherp is en de achtergrond lekker vaag.BasieP schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 00:32:
grotere afstand tot object => grotere DOF, en dat is gewenst bij macro fotografie
met de DCR-250 zit je praktisch tegen je object aan.. dus enorm veel last van beweging (helaas)
haha, geloof me, bij macro wil je een grote DOF. Zo groot als je lukt, want bij macro fotografie is een grote DOF nog steeds inieminie-DG- schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 16:58:
[...]
Volgens mij denk je verkeerd, grotere DOF betekend dat er meer scherp is in je foto. Bij macro foto's is het juist mooier als je een kleine DOF hebt (vind ik dan tenminste) zodat alleen je onderwerp scherp is en de achtergrond lekker vaag.
Op F/16 met mijn macro lens op 1:1 vergroting heb ik nog steeds slechts een kop van een spin half scherp, zeker niet de hele spin plus achtergrond ofzo
kortom, je onderwerp isoleer je al met dof, ook al is die erg groot, want groot is nog steeds erg klein bij macro fotografie.
Ik heb overigens ook alleen macro ervaring met een compact cam (die sowieso al een grotere DOF hebben) en daar was het met F/5 (of iets in die richting) nog prima te doen, vandaar.
Ik ben het met je eens; maar een voordeel van een laag diafragma getal is weer dat er veel licht binnenkomt. Als je snel bewogen foto's hebt bij het macroën op bijv. f/11 kan dat een uitkomst zijn. Dan kan je weer kortere sluitertijden gebruiken.-DG- schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 16:58:
[...]
Volgens mij denk je verkeerd, grotere DOF betekend dat er meer scherp is in je foto. Bij macro foto's is het juist mooier als je een kleine DOF hebt (vind ik dan tenminste) zodat alleen je onderwerp scherp is en de achtergrond lekker vaag.
Kan handig zijn toch?
Ah, mooi!Frank|A schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 16:49:
Vandaag ff een uurtje wat macro's geschoten. Het is nog wel goed zoeken. Alles geschoten met 50mm, f=11, iso400, 1/125, met 56mm tussen ringen.
1.
[afbeelding]
2.
[afbeelding]
3.
[afbeelding]
4.
[afbeelding]
5.
[afbeelding]
Met name #1, #2!! bevallen me (#3 ook nog wel).
Bij #4 heb je geflitst zo te zien, en bij de rest?

Picture info:
Resolution: !!!1658×1024!!!
Shutter Speed: 1/100 second
F Number: F/8.0
Focal Length: 41 mm
ISO Speed: 200
Deze is uit de hand geschoten en zo ver mogelijk ingezoomd om een mooi blur effectje te krijgen.

Picture info:
Resolution: 1280×1024
Shutter Speed: 1/160 second
F Number: F/5.6
Focal Length: 49 mm
Eerste keer dat ik wat probeer met water druppels. Deze is gemaakt i.c.m. een statief. De focus goed krijgen was een probleem maar heb dit kunnen verholpen door een plastic dopje in het water te leggen daar autofocus op te doen om daarna naar manual te switchen en hem eventueel bij te stellen.
p.s. werken die plaatjes een beetje via devart?
Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800
Ik vond hem toch wel erg goed gelukt, hij is wel een beetje gecropt en de waardes van licht iets aangepast. (automatisch met programma).
Klik voor groter:

Ze heeft vanochtend een Olympus SP-510 gekocht, daarmee wil ze nog wat meer gaan stoeien, hopen dat er nog meer zulke plaatjes uitkomen.
Wat vinden jullie ervan? En wat zouden jullie anders doen, ook qua nabewerking.
Dit is de originele trouwens:
http://i178.photobucket.c...finchible/wandelen037.jpg
Ze werken. Beetje standaart platen he. De bloemen zijn wat overbelicht en de druppel is zie ik niet echt. Ik ben benieuwt naar je volgende platen.Soepstengel schreef op maandag 26 maart 2007 @ 16:06:
Oke, heb net een nieuwe camera dus ben lekker bezig geweest. Foto's zijn gemaakt met een Canon EOS 400D met standaard kit lens. Ben nog een beetje aan het spelen met instellingen en posities maar er zitten aardige tussen als zeg ik het zelf. Op de plaatjes kan je klikken trouwens, krijg je ze groter te zien
[afbeelding]
Picture info:
Resolution: !!!1658×1024!!!
Shutter Speed: 1/100 second
F Number: F/8.0
Focal Length: 41 mm
Deze is uit de hand geschoten en zo ver mogelijk ingezoomd om een mooi blur effectje te krijgen.
[afbeelding]
Picture info:
Resolution: 1280×1024
Shutter Speed: 1/160 second
F Number: F/5.6
Focal Length: 49 mm
Eerste keer dat ik wat probeer met water druppels. Deze is gemaakt i.c.m. een statief. De focus goed krijgen was een probleem maar heb dit kunnen verholpen door een plastic dopje in het water te leggen daar autofocus op te doen om daarna naar manual te switchen en hem eventueel bij te stellen.
p.s. werken die plaatjes een beetje via devart?
Mooie foto, lekker scherp.. vraag me bijna af waarom ik een spiegelreflex heb gekocht.Infinchible schreef op maandag 26 maart 2007 @ 21:45:
Mijn vriendin wil graag ook een beetje wat meer met fotografie gaan doen en ik heb haar even een beetje wat nieuwe dingen laten zien als Macro en dergelijke. Nu kwam ze gister na een rondje door het bos wandelen thuis met de volgende foto (gemaakt met een Canon Powershot A410).
Ik vond hem toch wel erg goed gelukt, hij is wel een beetje gecropt en de waardes van licht iets aangepast. (automatisch met programma).
Klik voor groter:
[afbeelding]
Ze heeft vanochtend een Olympus SP-510 gekocht, daarmee wil ze nog wat meer gaan stoeien, hopen dat er nog meer zulke plaatjes uitkomen.
Dit is de originele trouwens:
http://i178.photobucket.c...finchible/wandelen037.jpg
[ Voor 26% gewijzigd door Frank|A op 27-03-2007 07:55 ]
Foto 2 en 3 komen lekker over door de mooie kleurtjes.
Probeer bij 1, 4 en 5 datzelfde effect wat meer te creeeren door ze ein een kleurrijkere omgeving te fotograferen.
Ps zet je Direct Message ff aan. Dan kan in je voorkeuren.
Ik zou het beest iig in een andere omgeving hebben gefotografeerd. Nu is het meer het vastleggen van het insect dan een echte foto waar je langer naar blijft kijken. De omgeving rond het insect is nu wat kaal, dus een klein steentje, of een takje kan al veel goeds doen. Daarbij kan je op die manie rook zorgen dat er wat meer kleur in je foto komt.Infinchible schreef op maandag 26 maart 2007 @ 21:45:
Bergrijp me verder niet verkeerd want voor een beginner vind ik het een uitstekende foto.
[ Voor 3% gewijzigd door Justawitte op 27-03-2007 12:36 ]
Bedankt voor je opmerking. Nu ik weet dat tussen ringen "werken" moet ik idd wat beter naar de compositie gaan kijken. Ik heb alleen even in de tuin geschoten dus niet veel keus, maar idd.Justawitte schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 12:35:
[...]
Foto 2 en 3 komen lekker over door de mooie kleurtjes.
Probeer bij 1, 4 en 5 datzelfde effect wat meer te creeeren door ze ein een kleurrijkere omgeving te fotograferen.
Ps zet je Direct Message ff aan. Dan kan in je voorkeuren.
[...]
Ik zou het beest iig in een andere omgeving hebben gefotografeerd. Nu is het meer het vastleggen van het insect dan een echte foto waar je langer naar blijft kijken. De omgeving rond het insect is nu wat kaal, dus een klein steentje, of een takje kan al veel goeds doen. Daarbij kan je op die manie rook zorgen dat er wat meer kleur in je foto komt.
Bergrijp me verder niet verkeerd want voor een beginner vind ik het een uitstekende foto.
Ik heb direct message aangezet. Wat is voorkeuren dan?
Frank
Nee nee, ik vind het zeker niet erg hoor dat je er wat over zegt, het is ook alleen maar om te leren. Vind het juist goedJustawitte schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 12:35:
Ik zou het beest iig in een andere omgeving hebben gefotografeerd. Nu is het meer het vastleggen van het insect dan een echte foto waar je langer naar blijft kijken. De omgeving rond het insect is nu wat kaal, dus een klein steentje, of een takje kan al veel goeds doen. Daarbij kan je op die manie rook zorgen dat er wat meer kleur in je foto komt.
Zal er de volgende keer ook zelf meer op letten en het natuurlijk even doorgeven.
Bedankt voor de reacties in ieder geval!
hoe jij die kleurtjes altijd zo mooi krijgt is me een raadsel, maar het resultaat mag er elke keer weer zijn

Da's een beetje van photoshop en een beetje van maggie.nomad85 schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 18:23:
[...]
hoe jij die kleurtjes altijd zo mooi krijgt is me een raadsel, maar het resultaat mag er elke keer weer zijn
Maar het helpt natuurlijk ook om alles in raw te schieten zodat je daar al lekker qua kleur in kan bewerken.
Daar komt de aap uit de mauw...hmmm..ook maar eens gaan doenJustawitte schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 19:38:
[...]
Da's een beetje van photoshop en een beetje van maggie.
Maar het helpt natuurlijk ook om alles in raw te schieten zodat je daar al lekker qua kleur in kan bewerken.
Mooie fotos hoor. Vindt 1 iets te soft.
Dit topic is gesloten.