is een D5 dan zuiniger? Zou toch van den zotte zijn, dat de vette uitvoering van de diesel serie zuiniger is dan zijn 2 minder bedeelde broertjes.
Ik doe met mijn V40 ph2 1.9TD (95pk) uit 2000 gemiddeld 6,4l / 100km dus 1:15,6 (gemeten over +4000km)
Als het verkeer vloeiend is en ik weinig stadskilometers maak zit ik rond de 6,2l / 100km dus 1:16,1
Een 1.6je zou toch in principe zuiniger moeten zijn?
Als het verkeer vloeiend is en ik weinig stadskilometers maak zit ik rond de 6,2l / 100km dus 1:16,1
[ Voor 5% gewijzigd door Mx. Alba op 14-12-2006 16:44 ]
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Niet altijd. Die 1.6 moet net zoveel kg's meetrekken onderhand, en die 1.6 is eigenlijk veel te licht voor een V50.Mx. Alba schreef op donderdag 14 december 2006 @ 16:43:

Je ziet dat overigens bij meer auto's: dat de lichtere versie meer verbruikt dan de zwaardere variant.
Klopt. In geval van de V50 zou de 1.6D echter wel zuiniger moeten zijn.Bart-Willem schreef op donderdag 14 december 2006 @ 17:12:
[...]
Niet altijd. Die 1.6 moet net zoveel kg's meetrekken onderhand, en die 1.6 is eigenlijk veel te licht voor een V50.Dus harder werken = meer toeren = hoger verbruik.
Je ziet dat overigens bij meer auto's: dat de lichtere versie meer verbruikt dan de zwaardere variant.
Overigens, ik ben hartstikke tevreden met mijn wagen, op deze punten na.
Ik had echter voor de 42.000,- die de wagen heeft gekost, vooral in geval van de startmoter, veel betere service verwacht.
Wel vreemd. Ik zal het ook aan m'n broer doorgeven, die heeft nu de allerlaatste V40 die verkocht werd.PWM schreef op donderdag 14 december 2006 @ 17:16:
[...]
Klopt. In geval van de V50 zou de 1.6D echter wel zuiniger moeten zijn.
Overigens, ik ben hartstikke tevreden met mijn wagen, op deze punten na.
Ik had echter voor de 42.000,- die de wagen heeft gekost, vooral in geval van de startmoter, veel betere service verwacht.
De 3-serie is sowieso de betere autoBart-Willem schreef op donderdag 14 december 2006 @ 17:26:
[...]
Wel vreemd. Ik zal het ook aan m'n broer doorgeven, die heeft nu de allerlaatste V40 die verkocht werd.Maar is nu voor een nieuwe aan het kijken. Hij heeft een BMW 3-serie op het oog, maar ook zo'n V50 als jij hebt.
Echter, voor deze 42.000 heb ik een volledig aangekleede V50. Inclusief mooie Audio, 17 inch, automatische alles, en mooi breedbeeld navigatie scherm.
Dat is 3500,- minder, dan de allerkaalste BMW 320 Touring
Ik zou hem dan met een 318d vergelijken, aangezien die 320d wel wat meer vermogen heeft (163 tegen 136pk).
Zat ik ook even naar te kijken. Ook niet helemaal eerlijk, wat dan is het 122 tegen 136, en een aanzienlijk verschil in koppel.Timmert schreef op donderdag 14 december 2006 @ 18:17:
Ik zou hem dan met een 318d vergelijken, aangezien die 320d wel wat meer vermogen heeft (163 tegen 136pk).
Nemen we de 318D, blijft het verschil 9000,-. Kan je ook een leuke 2e hands voor kopen.
Nee ok, maarja.. De BMW is sowieso de betere auto van de 2, in mijn ogen dan
Dat rechtvaardigt het prijsverschil enigszins. Ik zou het overigens een verdraaid lastige keuze vinden..
Voor ruwweg €10.000,- op een totaal van €40.000,- weet ik het wel hoor, gewoon lekker de V50
De BMW lijkt mij ook een leukere auto dan de V50, maar voor mij maakt dit het enorme prijsverschil nog niet goed eigenlijk. Het is ook maar net hoeveel je kwijt wil aan een auto.
Ik moet altijd smalijk lachen om mensen die in een 316i rijden, met 2 boxen, slinger ramen, wieldoppen en inschuif radioPhreak schreef op donderdag 14 december 2006 @ 19:08:
Voor ruwweg €10.000,- op een totaal van €40.000,- weet ik het wel hoor, gewoon lekker de V50De BMW lijkt mij ook een leukere auto dan de V50, maar voor mij maakt dit het enorme prijsverschil nog niet goed eigenlijk. Het is ook maar net hoeveel je kwijt wil aan een auto.
Kostte wat het kost BMW rijden, terwijl je voor het zelfde geld een veel luxere auto hebt.
Een BMW moet je nemen als je het geld er voor hebt, om een mooie te nemen. Heb je dat niet, dan moet je lekker naar een ander merk kijken.
Ik ken een BMW dealer erg goed. De meest verkochte modellen zijn toch de 318i's met weinig opties. Allemaal mensen die het BMW logo willen hebben.
BMW is fantastisch, maar in een BMW met zo'n mooi onderstel hoort wel een passende moter. Bij zo'n ergonomisch dashboard horen wel de ingebouwde radio en climate control enz.
Ergo:
Als ik een 320D Touring full-option kon betalen (leasen) zou ik dat wellicht doen. Echter, dan kan ik niet, mijn budget houd op bij ruim 40.000 euro. Dan kies ik inderdaad de mooie aangeklede V50, i.p.v. een kale 318D
Damn, mijn seat Leon 1.9 TDI (ok, appels met peren):PWM schreef op woensdag 13 december 2006 @ 12:51:
.....
EDIT:
Dit is overigens mijn gem. verbruik bij constante snelheid. Volgens mijn tank pas, is het het volgende:
13.500 kilometer gereden bij laatste tankbeurt. Totaal aantal liters getankt: 1147
Gemmideld verbruik: 1 op 11.76 ofwel 8.5 l/100.
Normverbruik na bijna 70K: 5.06 per 100km
(1 op 20 en ik heb best een zware voet)
wijze woorden
Klinkt allemaal heel aantrekkelijk zo'n diesel. Maar na hoeveel km per maand ga je der op vooruit te aanzien van een benzine? Weet iemand trouwens het gemiddelde verbruik van een volvo 460 1.8i, ik heb een redelijk "zware voet" zoals dat zo leuk gezegt word.
Verder heb ik de wagen nu bijna 3 weken. Ik vind hem echt heelrijk rijden, en ik ben blij dat ik voor een volvo gegaan ben, voor relatief weinig geld heb je een een hele goede wage IMO.
Edit: Die ook nogeens in 1 x start met koud weer
Verder heb ik de wagen nu bijna 3 weken. Ik vind hem echt heelrijk rijden, en ik ben blij dat ik voor een volvo gegaan ben, voor relatief weinig geld heb je een een hele goede wage IMO.
Edit: Die ook nogeens in 1 x start met koud weer
[ Voor 5% gewijzigd door darkdesign op 20-12-2006 13:41 ]
Hmm, leuke S60 zien staan: zwarte 2.4L 140pk 5-bak uit 2001. Zijn daar nog positieve of negatieve commentaren over te geven? Komend weekend proefrit
Rijgedrag en comfort zijn het belangrijkst trouwens.
Heb de nieuwe C30 ook gezien in de showroom: moooooie wagen, alleen jammergenoeg onpraktisch doordat hij 3-deurs is en de bagageruimte toch wel tegenvalt
Heb de nieuwe C30 ook gezien in de showroom: moooooie wagen, alleen jammergenoeg onpraktisch doordat hij 3-deurs is en de bagageruimte toch wel tegenvalt

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Dat kun je zelf uitrekenen. Wegenbelasting is een vaste factor, dan verbruik x brandstofprijs erbij tellen en het geheel in een grafiekje in Excel uitzetten.darkdesign schreef op woensdag 20 december 2006 @ 13:38:
Klinkt allemaal heel aantrekkelijk zo'n diesel. Maar na hoeveel km per maand ga je der op vooruit te aanzien van een benzine?
Als je het echt goed wil doen moet je natuurlijk ook het verschil in aanschafprijs en verwacht verschil in onderhoudskosten meenemen, maar dat vind ik een beetje moeilijk schatten. Daarbij is de ene wagen de andere niet.
Volgens autoweek 7,6 l/100 km.Weet iemand trouwens het gemiddelde verbruik van een volvo 460 1.8i, ik heb een redelijk "zware voet" zoals dat zo leuk gezegt word.
Vergelijk je het op mijn manier met de eerder genoemde Leon dan heb je het omslagpunt op 12.800 km en bij 20.000 km/jaar bespaar je 300 euro met de Leon.
Signatures zijn voor boomers.
De 140 pk versie vind ik wat aan de zwakke kant voor een grote, zware auto als een S60. Verwacht er geen wonderen van. De 170 pk 2.4i of de 2.0T (180 pk) hebben wat meer reserve. Die laatste is alleen pas vanaf 2003 op de markt en dus een stuk duurder. De 2.4i was qua nieuwprijs 1700 euro duurder dan de 2.4 dus tweedehands zal het verschil wel meevallen. Carbase geeft voor een exemplaar uit 2001 (basisversie) nog een verschil van 700 euro op, dat moet te overzien zijn. De 140 pk-versie is dan wel eenvoudig te tweaken naar 170 pk maar dat zal duurder zijn dan het prijsverschil nu is.Sorcerer8472 schreef op woensdag 20 december 2006 @ 17:20:
Hmm, leuke S60 zien staan: zwarte 2.4L 140pk 5-bak uit 2001. Zijn daar nog positieve of negatieve commentaren over te geven? Komend weekend proefritRijgedrag en comfort zijn het belangrijkst trouwens.
De 2.4i gaat anderhalve seconde sneller naar de 100, tussensprints scheelt meer en het verbruik is zo goed als gelijk.
Persoonlijk vind ik de D5 de lekkerste motor in de S60 (ok, de T5 en de R zijn ook niet verkeerd)
Sja, maar probeer er ook maar eentje te vinden bij een betrouwbare garage, zo'n 2.4i (en dan ook nog in een kleur waarmee je gezien durft te worden). Die garage waar ik deze heb gezien is namelijk een goeie bekende van mijn schoonvader die er zelf ook nogal wat geld voor een nieuwe Volvo heeft neergelegd, dus die kijkt wel uit met wat hij aan me verkoopt.
Zelf zou ik de 2.5T of T5 het liefst rijden, maarja, deze is met 10.2s naar de 100 toch al een stuk sneller dan mijn huidige Peug 206 1.4 die er 2 seconden langer over doet. Chippen naar 170pk zou nog eens zo'n 1.5 seconden kunnen schelen, maarja, da's inderdaad duur en ik heb geen idee wat de dealer daarvan zou vinden eigenlijk. Door de grote motorinhoud zullen tussensprints op de snelweg in ieder geval een flink stuk sneller gaan dan in m'n 206 (denk en hoop ik). Ook lijkt me 120 rijden met een normaal toerental wel prettig
Ik heb alleen ervaring met diezelfde 140pk 2.4-motor in de zwaardere V70 met 5-trapsautomaat (dus naast extra gewicht ook nog wat verlies van vermogen in de automaat). Op zich rijdt dat prima, hoewel los van motorisatie het stuur op de snelweg wat gevoelig reageerde.
Bovendien kan ik nou wel hard van stapel lopen en een snellere motor nemen, maar het is ook wel leuk om telkens weer een stapje hoger te gaan. Ook financieel verstandiger, ben immers nog <25 en deze S60 gaat me met beperkt casco-verzekering al zo'n 110 a 120 euro p/m kosten, los van de 4 tientjes wegenbelasting per maand en de ~1000 euro afschrijving per jaar. Ik denk dat ik gewoon heeeeeel kritisch ga rijden met het ding a.s. zaterdag en hem alleen neem als ik echt zo'n "dat wordt em!"-gevoel heb
Zelf zou ik de 2.5T of T5 het liefst rijden, maarja, deze is met 10.2s naar de 100 toch al een stuk sneller dan mijn huidige Peug 206 1.4 die er 2 seconden langer over doet. Chippen naar 170pk zou nog eens zo'n 1.5 seconden kunnen schelen, maarja, da's inderdaad duur en ik heb geen idee wat de dealer daarvan zou vinden eigenlijk. Door de grote motorinhoud zullen tussensprints op de snelweg in ieder geval een flink stuk sneller gaan dan in m'n 206 (denk en hoop ik). Ook lijkt me 120 rijden met een normaal toerental wel prettig
Ik heb alleen ervaring met diezelfde 140pk 2.4-motor in de zwaardere V70 met 5-trapsautomaat (dus naast extra gewicht ook nog wat verlies van vermogen in de automaat). Op zich rijdt dat prima, hoewel los van motorisatie het stuur op de snelweg wat gevoelig reageerde.
Bovendien kan ik nou wel hard van stapel lopen en een snellere motor nemen, maar het is ook wel leuk om telkens weer een stapje hoger te gaan. Ook financieel verstandiger, ben immers nog <25 en deze S60 gaat me met beperkt casco-verzekering al zo'n 110 a 120 euro p/m kosten, los van de 4 tientjes wegenbelasting per maand en de ~1000 euro afschrijving per jaar. Ik denk dat ik gewoon heeeeeel kritisch ga rijden met het ding a.s. zaterdag en hem alleen neem als ik echt zo'n "dat wordt em!"-gevoel heb
Mijn vader rijdt een s60 2.4 140pk en dat rijdt echt vlot genoeg hoor
Een racemonster is het niet maar naar de 200 wil die best makkelijk. Ook tussenacceleraties zijn prima te doen, mits in de juiste versnelling.
Ik heb zelf ook nog gekeken naar een S60 diesel.
Helaas gaapt er nog al een gat tussen de 2 versies. Het is of 126, of 185pk (EDIT 163pk nog, was ik even vergeten). daar tussenin zit niets.
Voor de 42.000 die ik nu aan mijn V50 (nou ja, ik..
) kwijt was, had ik de 126pk versie gehad, wel redelijk aangekleed.
Als er een 140-150pk diesel was voor de S60, had ik die waarschijnlijk genomen.
De 163, en 185 pk werden net te duur.
Helaas gaapt er nog al een gat tussen de 2 versies. Het is of 126, of 185pk (EDIT 163pk nog, was ik even vergeten). daar tussenin zit niets.
Voor de 42.000 die ik nu aan mijn V50 (nou ja, ik..
[ Voor 9% gewijzigd door PWM op 20-12-2006 22:46 ]
Ik weet van de s80 nieuwe diesels dat ze alle versies naar 220 pk kunnen chippen. Echt waanzinnig, de 126, 163 en 185 pk, allemaal keihard boven de 200 pks. Vooral het feit dat je bijna een verdubbeling qua pks hebt met die 126.PWM schreef op woensdag 20 december 2006 @ 22:44:
Ik heb zelf ook nog gekeken naar een S60 diesel.
Voor de 42.000 die ik nu aan mijn V50 (nou ja, ik..) kwijt was, had ik de 126pk versie gehad, wel redelijk aangekleed.
Van 80 naar 120. Dat doe je hopelijk toch in de 4 en niet in de 3? Want dat is me een beetje téheuker schreef op woensdag 20 december 2006 @ 22:42:
Mijn vader rijdt een s60 2.4 140pk en dat rijdt echt vlot genoeg hoorEen racemonster is het niet maar naar de 200 wil die best makkelijk. Ook tussenacceleraties zijn prima te doen, mits in de juiste versnelling.
Red Devil: ook bij BMW... het lijkt wel alsof ze gewoon 1 motor bouwen (in dit geval voor bijv. de 116/118/120, 318/320) en die dingen gewoon 'underclocken' om maar even in T.net-termen te blijven... en dan op die manier zo veel mogelijk rendement uit het hele ontwikkelings-verkooptraject te halen.
Het zijn alle 2.4 5 cylinders. De snelle versies hebben echter wel wat aanpassingen, dus of het heel verstandig is.....Red devil schreef op woensdag 20 december 2006 @ 23:01:
[...]
Ik weet van de s80 nieuwe diesels dat ze alle versies naar 220 pk kunnen chippen. Echt waanzinnig, de 126, 163 en 185 pk, allemaal keihard boven de 200 pks. Vooral het feit dat je bijna een verdubbeling qua pks hebt met die 126.
Maar goed, mijn Seat mocht ik chippen van de leasemij, aangezien Pon dat ondersteund. Volvo doet dat helaas niet meer.
Goedkoper zal het ook niet worden tenzij je echt met meukoplossingen zoals marktplaats-powerboxen gaat werken. Dat wil je niet. Als je chipt doe het dan goed. De prijsstelling is natuurlijk gebaseerd op het feit dat het goedkoper moet izjn dan het nemen van een grotere motor bij aanschaf van een nieuwe auto. Bij gebruikt is het prijsverschil natuurlijk kleiner en loont chippen bijna nooit. Met de gewone 2.4 ben je trouwens geen stumper hoor, 't vergt alleen een wat actievere rijstijl (ben zelf een luie chauffeur, vandaarSorcerer8472 schreef op woensdag 20 december 2006 @ 23:06:
Van 80 naar 120. Dat doe je hopelijk toch in de 4 en niet in de 3? Want dat is me een beetje téAls je die S60 naar 170/175pk chipt dan zou er echt niks meer op aan te merken zijn denk ik, maarja, vast niemand die daar goede solide en goedkope oplossing voor weet? Want goedkoper dan 500 euro heb ik nog niet gezien voor een chipbeurt voor dat ding.
Dat vijfcilindergeluid is wel lekker
De 116i is toch echt een ander (kleiner) blok van 1596 cc. De 118i en de 120i gebruiken beiden inderdaad hetzelfde 1995 cc blok. Het verschil in vermogen is puur softwarematig. Bij Volvo zijn de 2.4i en de 2.4 volstrekt gelijk (alleen licht andere versnellingsbakverhoudingen), bij de diesels zit er wel wat meer verschil tussen. De 126 pk diesel naar 200+ gooien zou ik niet snel doen, naar ~170 lijkt me geen enkel probleem.Red Devil: ook bij BMW... het lijkt wel alsof ze gewoon 1 motor bouwen (in dit geval voor bijv. de 116/118/120, 318/320) en die dingen gewoon 'underclocken' om maar even in T.net-termen te blijven... en dan op die manier zo veel mogelijk rendement uit het hele ontwikkelings-verkooptraject te halen.
Kameraad van me heeft een E46 BMW 330d, die verbruikt precies evenveel als de jouwe, en rijdt niet echt met een zijden voet.Mx. Alba schreef op donderdag 14 december 2006 @ 16:43:
Ik doe met mijn V40 ph2 1.9TD (95pk) uit 2000 gemiddeld 6,4l / 100km dus 1:15,6 (gemeten over +4000km)
Screw you guys, I'm goin' home! >_>
Nou. Mijn pa heeft een S80 2.5 D (ook 140 pk) en dat wil wel hoor. Mijn eigen ZX is met 100 pk en < 1000 kg nu niet bepaald langzaam, maar het gemak dat je met die S80 (ongemerkt) op de 120 zit, dat vind ik voor zo'n zware auto toch wel verbazend hoor.Daniel schreef op woensdag 20 december 2006 @ 19:29:
[...]
De 140 pk versie vind ik wat aan de zwakke kant voor een grote, zware auto als een S60. Verwacht er geen wonderen van.
En op de autoweg rij je fluitend naar de 180 km/h en zet je de cruisecontrol aan. Mijn moeder had het nog niet eens in de gaten dat het zo snel zo hard ging.
140 pk is echt niet aan de zwakke kant hoor.
Daniel: idd mijn fout van die 116, maar het idee is duidelijk 
2.5D, da's van de eerste S80-serie dus? Die is zelfs nog wat zwaarder dan de S60. Ik post in ieder geval zaterdagavond wel mijn bevindingen en zal kritisch zijn... ben erg benieuwd
2.5D, da's van de eerste S80-serie dus? Die is zelfs nog wat zwaarder dan de S60. Ik post in ieder geval zaterdagavond wel mijn bevindingen en zal kritisch zijn... ben erg benieuwd
Inderdaad, met de Audi 5-cilinder en het ongelofelijke turbogat.Sorcerer8472 schreef op donderdag 21 december 2006 @ 22:36:
Beviel goed, 140pk is genoeg. De boordcomputer overdrijft wel trouwens. Als je lang doortrekt in een versnelling geeft hij al vrij snel 99L/100km aan, kom op 
Anyway, enige wat me tegenviel is het zicht naar achteren (ben kortere sedans + stations/hatchbacks gewend). Da's echt even wennen. Parkeersensoren (zitten niet op deze occasion) zouden geen overbodige luxe zijn.
Ik denk er tijdens de kerst nog even over na
Anyway, enige wat me tegenviel is het zicht naar achteren (ben kortere sedans + stations/hatchbacks gewend). Da's echt even wennen. Parkeersensoren (zitten niet op deze occasion) zouden geen overbodige luxe zijn.
Ik denk er tijdens de kerst nog even over na
Anoniem: 171278
Toevoeginkje: je ziet dit ook bij bijvoorbeeld de V70 classic, bij de 2.0 (126pk) en de 2.4 (140pk). Verbruik van de 2.0: 10L/100km. Verbruik van de 2.4: 8.6L/100km.Bart-Willem schreef op donderdag 14 december 2006 @ 17:12:
[...]
Niet altijd. Die 1.6 moet net zoveel kg's meetrekken onderhand, en die 1.6 is eigenlijk veel te licht voor een V50.Dus harder werken = meer toeren = hoger verbruik.
Heerlijk he die 200 op de Nederlandse snelwegen en in je eigen woonplaats, ècht een genotheuker schreef op woensdag 20 december 2006 @ 22:42:
Mijn vader rijdt een s60 2.4 140pk en dat rijdt echt vlot genoeg hoorEen racemonster is het niet maar naar de 200 wil die best makkelijk. Ook tussenacceleraties zijn prima te doen, mits in de juiste versnelling.

Enig idee hoeveel Volvo-rijders er in de grensstreek wonen of wel eens door Duitsland rijden op weg naar vakantie?snugger schreef op maandag 25 december 2006 @ 08:30:
[...]
Heerlijk he die 200 op de Nederlandse snelwegen en in je eigen woonplaats, ècht een genot![]()
Die jaloezie elke keer.....

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---
Oh oh,...wat een korte teentjes..no need for that..
Het was tenslotte met een knipoog geschreven..
Enne,..pstt..zelf Volvo-rijder hier, van jaloezie dus al helemaal geen sprake
Ik verwonder me gewoon regelmatig, dat zoiets als 200 km..als argument gebruikt wordt. Daar waar de keren dat je daadwerkelijk dit kunt rijden, op jaarbasis verwaasloosbaar zijn, imho..
Het was tenslotte met een knipoog geschreven..
Enne,..pstt..zelf Volvo-rijder hier, van jaloezie dus al helemaal geen sprake
Ik verwonder me gewoon regelmatig, dat zoiets als 200 km..als argument gebruikt wordt. Daar waar de keren dat je daadwerkelijk dit kunt rijden, op jaarbasis verwaasloosbaar zijn, imho..
Ach, ik verwonder me elke keer als er wordt geroepen dat je toch nooit van die snelheid gebruik kunt maken.
Ik ga regelmatig vanuit midden-Limburg op visitie bij familie in noord-groningen. Het scheelt me dan gewoon een half uur of meer als ik over de autobahn ga. Ook al is dat een kleine 40 kilometer "omrijden"....
In Nederland is is de topsnelheid inderdaad niet echt belangrijk, hooguit het vlot kunnen inhalen/wegrijden als dat nodig is. Dan is het stukje passieve veiligheid van Volvo gewoon een aanvulling op mijn levensverzekering.... (ik mag er zelf dan wel een defensieve rijstijl op nahouden, niet iedereen doet dat....)
Ik ga regelmatig vanuit midden-Limburg op visitie bij familie in noord-groningen. Het scheelt me dan gewoon een half uur of meer als ik over de autobahn ga. Ook al is dat een kleine 40 kilometer "omrijden"....
In Nederland is is de topsnelheid inderdaad niet echt belangrijk, hooguit het vlot kunnen inhalen/wegrijden als dat nodig is. Dan is het stukje passieve veiligheid van Volvo gewoon een aanvulling op mijn levensverzekering.... (ik mag er zelf dan wel een defensieve rijstijl op nahouden, niet iedereen doet dat....)
--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---
Dat weet ik dus zo net nog niet.. Ik rij zeer regelmatig (2-3x per week) van Amsterdam naar Hengelo via de A1, en bijna iedere rit is er wel de mogelijkheid om veilig 200 te rijden. Zéker 's nachts. In de randstad lukt dat je niet, maar richting het noorden/oosten kan het makkelijk hoor..snugger schreef op maandag 25 december 2006 @ 10:28:
ontopic: * Timmert kijkt naar een 850
Vandaag maar eens een Volvo-familiefoto maken...
De blauwe 960 van mijn ouders, de zwarte V40 ph1 van mijn zusje, en mijn eigen zilvergrijze V40 ph2
Als de plaatselijke Volvo-dealer hier langs zou rijden zou hij zeggen "my work here is done"
De blauwe 960 van mijn ouders, de zwarte V40 ph1 van mijn zusje, en mijn eigen zilvergrijze V40 ph2
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
heb de review van de xc60 gelezen in autoWeek, erg vet!
Heeft er iemand ervaring met het 2.5TDI blok van Audi in een S70/V70 classic? Hoe bevalt dat?
of...Mx. Alba schreef op maandag 25 december 2006 @ 12:27:
Vandaag maar eens een Volvo-familiefoto maken...
De blauwe 960 van mijn ouders, de zwarte V40 ph1 van mijn zusje, en mijn eigen zilvergrijze V40 ph2Als de plaatselijke Volvo-dealer hier langs zou rijden zou hij zeggen "my work here is done"
tijd om te upgraden
Jep, m'n pa heeft 'm in z'n V70 TDI zitten dus.Timmert schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 12:54:
Heeft er iemand ervaring met het 2.5TDI blok van Audi in een S70/V70 classic? Hoe bevalt dat?
Ik vind het qua prestatie's een heel fijn blok, erg veel koppel. Een met grind beladen tandemasser merk je wel, maar hij wil nog lekker vooruit.
Maar ook op de snelweg is het een heerlijk blok, je hebt altijd power over om fatsoenlijk te kunnen inhalen, en ook 200 rijden is niet zo'n punt (nu die discussie geopend is
Het is natuurlijk geen snelheidsmonster, maar voor z'n leeftijd en vergeleken met andere 'oudere' diesels is het een heel krachtig blok vind ik.
De enige nadelen zijn dat 'ie wat nukkig is als 'ie koud is, maar het grootste nadeel is toch wel de herrie. Van buiten, maar ook van binnen hoor je heel erg het dieselgeluid.
Op kruissnelheid merk je er weinig van, maar met doortrekken hoor je 't heel goed.
't Is maar hoeveel je je eraan stoort, maar echt stil is 'ie niet dus.
Ik geloof dat m'n pa pakweg 3 ton op de teller heeft staan, praktisch probleemloos.
Zelf rij ik een 850 2.5 20V op LPG, maar hoewel 'ie niet zo snel is als de TDI vind ik 'm wel prettiger rijden. Het is allemaal iets minder rauw, en natuurlijk die 5 cilinder roffel
Niet zo snel als de TDI? De 2.5 20V heeft toch 170 pk vs de 140 van de TDI? OK, de tdi zal wat meer koppel hebben, maar als het er echt op aankomt is je 2.5 toch sneller?Hydraulik-Phunk schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 13:55:
[...]
Zelf rij ik een 850 2.5 20V op LPG, maar hoewel 'ie niet zo snel is als de TDI vind ik 'm wel prettiger rijden. Het is allemaal iets minder rauw, en natuurlijk die 5 cilinder roffel
En die van mij in zijn S80.Hydraulik-Phunk schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 13:55:
[...]
Jep, m'n pa heeft 'm in z'n V70 TDI zitten dus.
De turbo komt later in dan wat je van een moderne turbodiesel kunt verwachten, bij accelereren gebeurt er onder de 2000 toeren niet veel. Ik merk ook dat hij een flinke wolk roet uitbraakt als je na flink doortrekken in de toeren schakelt. Ik weet niet of dat normaal is of dat dat is omdat mijn pa normaal niet boven de 3000 toeren uitkomt.
En het mooiste is het geluid van dat ding. Een 5 cilinder is al wat rauwer, en dan is het nog een diesel ook. En als je stationair staat dan voel je de hele auto een beetje schudden. Heerlijk.
Maar verder is die motor meer dan voldoende om vlot met het verkeer mee te komen, en als je geen haast hebt (bebouwde kom bijvoorbeeld) is het ook geen probleem om van onder de 1500 toeren te accelereren.
Anoniem: 105758
Zo mijn Volvo is weer door de APK heen, zonder er naar om te kijken naar APK station gereden en kwam er pijnloos doorheen. Binnenkort zelf even olie verversen en wat nieuwe bougies erin draaien en een nieuwe luchtfilter en we kunnen er weer een jaar tegen aan.
Heb ze nog niet naast elkaar op de strip gehad, (which reminds meRed devil schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 14:45:
[...]
Niet zo snel als de TDI? De 2.5 20V heeft toch 170 pk vs de 140 van de TDI? OK, de tdi zal wat meer koppel hebben, maar als het er echt op aankomt is je 2.5 toch sneller?
Volgens de specs doet de mijne 8.9 op 0-100, en de V70 10.2
De mijne heeft 220 Nm, de V70 290 Nm, en dat voel je wel.
Nu rij ik 99% van de tijd op LPG, dus dan voelt 'ie ook wat trager aan. Op benzine kan je wel merken dat 'ie direct onderin al wat meer power heeft.
Oliefilter niet vergeten heAnoniem: 105758 schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 16:16:
Zo mijn Volvo is weer door de APK heen, zonder er naar om te kijken naar APK station gereden en kwam er pijnloos doorheen. Binnenkort zelf even olie verversen en wat nieuwe bougies erin draaien en een nieuwe luchtfilter en we kunnen er weer een jaar tegen aan.

[ Voor 22% gewijzigd door Hydraulik-Phunk op 26-12-2006 20:46 ]
Het is em geworden: S60 2.4 140 pk. Net getekend. En er wordt nog een origineel Volvo navigatiesysteem ingebouwd ook, voor kleine meerprijs.
Ding is zwart-metallic, hij is van begin 2001. Prachtige bak!
Het enige dat er nog op aan te merken is, is dat het de 140 pk-versie is. Toch jammer als je weet dat het enige verschil met de 170 pk-versie een stukje software is. Verder is het ding echt helemaal compleet en zit hij er op 2 kleine bijna onzichtbare krasjes na als helemaal nieuw uit
Ding is zwart-metallic, hij is van begin 2001. Prachtige bak!
Het enige dat er nog op aan te merken is, is dat het de 140 pk-versie is. Toch jammer als je weet dat het enige verschil met de 170 pk-versie een stukje software is. Verder is het ding echt helemaal compleet en zit hij er op 2 kleine bijna onzichtbare krasjes na als helemaal nieuw uit
Mooie bak! Wat betreft de software, kun je hem niet laten chippen?Sorcerer8472 schreef op woensdag 27 december 2006 @ 18:13:
Sjaaa, is toch wel prijzig. Bij Rica ben je incl. garantie meer dan 1000 euro kwijt...Red devil schreef op woensdag 27 december 2006 @ 19:46:
[...]
Mooie bak! Wat betreft de software, kun je hem niet laten chippen?
Bij andere toko's (meeste zijn rond de 500 euro zag ik, iedereen chipt hem dan naar 170 of 175 pk) is het altijd maar afwachten wat voor sjonnies er met hun laptopje + standaardsoftware nou van bakken en hoe kundig ze er mee bezig zijn...

Voorbeeldje: http://www.ziptuning.nl/chiptuning/Volvo-S60-2.4-140pk.html
Hoe betrouwbaar is zoiets nou?
[ Voor 15% gewijzigd door Sorcerer8472 op 27-12-2006 21:02 ]
Inderdaad is Rica een goede:Sorcerer8472 schreef op woensdag 27 december 2006 @ 20:49:
[...]
Sjaaa, is toch wel prijzig. Bij Rica ben je incl. garantie meer dan 1000 euro kwijt...
Bij andere toko's (meeste zijn rond de 500 euro zag ik, iedereen chipt hem dan naar 170 of 175 pk) is het altijd maar afwachten wat voor sjonnies er met hun laptopje + standaardsoftware nou van bakken en hoe kundig ze er mee bezig zijn...
http://www.rica.nl/chiptu...ade.php?Merk=29&Model=258
Echter, er zijn echt wel meer betrouwbare toko's.
Net m'n eigen bericht ge-edit vlak voordat jij posttePWM schreef op woensdag 27 december 2006 @ 21:01:
[...]
Echter, er zijn echt wel meer betrouwbare toko's.
ZIP Tuning is niks, ver weg van blijven.Sorcerer8472 schreef op woensdag 27 december 2006 @ 21:02:
[...]
Net m'n eigen bericht ge-edit vlak voordat jij postte
Kijk anders eens op www.volvo-forum.nl waar anderen het hebben laten doen. Volgens mij heeft Daniel hem hier ook laten chippen.
Ik heb mijn Seat 3 jaar geleden ook laten tunen bij JD engineering. Perfect. Helaas doen die alleen VAG modellen. Ik heb me voor mijn V50 2.0D er niet echt in verdiept. Mijn leasemij support het niet
[ Voor 22% gewijzigd door PWM op 27-12-2006 21:16 ]
-update-
Het lijkt erop (als je specs + vermogenscurves bekijkt) dat de S60 140 pk-versie vanaf ~4500 rpm gewoon minder power levert. Hij heeft geen echte piek zoals een niet-'vertraagde' motor. Met andere woorden: onderin gedraagt de 140 pk-versie zich hetzelfde als de 170 pk-versie.
Koppel op snelwegsnelheden verbetert dus niet en alleen als je terugschakelt (wat ik in de praktijk bijna nooit doe) merk je wat van het extra vermogen.
Kortom: voor mij is chippen het geld niet waard
Misschien dat iemand die ook twijfelt in de toekomst ooit nog wat aan deze post heeft
Het lijkt erop (als je specs + vermogenscurves bekijkt) dat de S60 140 pk-versie vanaf ~4500 rpm gewoon minder power levert. Hij heeft geen echte piek zoals een niet-'vertraagde' motor. Met andere woorden: onderin gedraagt de 140 pk-versie zich hetzelfde als de 170 pk-versie.
Koppel op snelwegsnelheden verbetert dus niet en alleen als je terugschakelt (wat ik in de praktijk bijna nooit doe) merk je wat van het extra vermogen.
Kortom: voor mij is chippen het geld niet waard
maar maar het klinkt zo gaaf om de auto zo nu en dan tot boven de 4500 rpm door te trekken?Sorcerer8472 schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 15:48:
-update-
Kortom: voor mij is chippen het geld niet waardMisschien dat iemand die ook twijfelt in de toekomst ooit nog wat aan deze post heeft
Klopt, voor Volvo-motoren staat Rica toch wel erg goed bekend. Maar zoals al eerder gezegd, voor een gebruikte auto is het de meerprijs niet waard, incl. motorgarantie zit je op bijna 1100 euro. Op een verschil in nieuwprijs van 2 mille is dat wel gunstig, gebruikt is het zonde van je geldPWM schreef op woensdag 27 december 2006 @ 21:05:
Kijk anders eens op www.volvo-forum.nl waar anderen het hebben laten doen. Volgens mij heeft Daniel hem hier ook laten chippen.
Vind sowieso het geld niet waard in dit geval: als je een turbo chiptunet dan krijg je er ook aan de onderkant koppel bij, in dit geval merk je het dus alleen boven de 4500 toeren. En om nou alleen te chippen voor die momenten dat ik em lekker hoog in de toeren trek, dat is het me nou ook niet waard... Komt er op zich op neer dat de 2.4 140pk nu het gedrag van een ongeknepen 170 pk 2.4-motor kent in de lage toerengebieden. Heb overigens maar één ervaring kunnen vinden van iemand die de 140 -> 170 chip heeft gedaan en die meldt dat het alleen in de hoge toerengebieden werkt ("alsof een onzichtbare hand hem vroeger tegenhield boven de 4500 rpm").Daniel schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 20:40:
[...]
Klopt, voor Volvo-motoren staat Rica toch wel erg goed bekend. Maar zoals al eerder gezegd, voor een gebruikte auto is het de meerprijs niet waard, incl. motorgarantie zit je op bijna 1100 euro. Op een verschil in nieuwprijs van 2 mille is dat wel gunstig, gebruikt is het zonde van je geldKun je een hoop onderhoud van doen.
Anders had ik het wel gedaan, want zo gemakkelijk is het niet om zo'n complete auto te vinden met goeie km-stand, in de goede kleur én met de goeie motor, en dat alles ook nog eens bij een goeie betrouwbare merkdealer bij wie ze bovendien wel uit zullen kijken met wat ze verkopen aangezien m'n schoonvader er om de paar jaar een nieuwe auto koopt
Hmmz... ondanks dat me mr2 voor het geld het super doet zal ik voor de vakantie toch wat anders willen... dus kom ik weer eens informeren over een 480 
Kan iemand vertellen of die kofferbak ruim voldoende is om een hoop vakantiespullen (tent, slaapzakken, kleren, koelkast enz enz) mee te nemen ?
evt in vergelijk met een alfa 155
Kan iemand vertellen of die kofferbak ruim voldoende is om een hoop vakantiespullen (tent, slaapzakken, kleren, koelkast enz enz) mee te nemen ?
evt in vergelijk met een alfa 155
Zo ik heb nu ook eindelijk een echte eigen Volvo. Het ging de laatste tijd vooral over de laatste modellen. Niets mis mee maar nu weer even een echte volvo
. Ik heb nog net in 2006 mn eerste auto gekocht. Het is gelijk een oldtimer geworden, een hardstikke mooie 144 uit 1970. Moet nog wel wat doen aan de passagiers deur, die heeft last van roest aan de onderkant.
Hier wat plaatjes. Even tank helemaal vol gegooid (LPG), en hup naar huis. Moest gelijk Gorinchem - Rotterdam afleggen in de stromende regen, dus dat was gelijk een goede vuurdoop. Ging helemaal perfect. Wel even wennen zon oude auto, nu leer je pas echt rijden.

Thuis op de parkeerplaats

Hips don't lie

Nog even alles checken hoe het werkt, motor nog even beter arfstellen. Slotjes smeren, electronica en lampjes nalopen (zou wel leuk zijn als die grote joekels op de bumper het ook echt doen).
Dit zijn dus linkjes op imageshack, moet nog even een goede spam vrije site hebben.
Hier wat plaatjes. Even tank helemaal vol gegooid (LPG), en hup naar huis. Moest gelijk Gorinchem - Rotterdam afleggen in de stromende regen, dus dat was gelijk een goede vuurdoop. Ging helemaal perfect. Wel even wennen zon oude auto, nu leer je pas echt rijden.

Thuis op de parkeerplaats

Hips don't lie

Nog even alles checken hoe het werkt, motor nog even beter arfstellen. Slotjes smeren, electronica en lampjes nalopen (zou wel leuk zijn als die grote joekels op de bumper het ook echt doen).
Dit zijn dus linkjes op imageshack, moet nog even een goede spam vrije site hebben.
Nice!
Ziet er goed uit zo op de foto's, wat voor blok ?
Ziet er goed uit zo op de foto's, wat voor blok ?
leuke auto!
het zou waarschijnlijk een B20A zijn. 2liter carburateur.
kijk eens wat een likje verf al niet kan veranderen.
na de nokkenas te hebben vervangen heb ik ook het blok even opnieuw in de kleur gezet.
het motor blok is een B30 6 cilinder uit onze 164E

links boven een preview van de andere werkzaamheden
het zou waarschijnlijk een B20A zijn. 2liter carburateur.
kijk eens wat een likje verf al niet kan veranderen.
na de nokkenas te hebben vervangen heb ik ook het blok even opnieuw in de kleur gezet.
het motor blok is een B30 6 cilinder uit onze 164E
links boven een preview van de andere werkzaamheden
[ Voor 73% gewijzigd door B-lennium op 01-01-2007 22:11 ]
De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel
Nieuw kleurtje doet 'm altijd goed. Waarmee heb je 'm gereinigd ?
wasbenzine, kwastje en heel veel oude lappen
Gefeliciteerd Dop!
Brakke foonpic van onze familie-reünie:

Mijn zilvergrijze V40 ph2, de zwarte V40 ph1 van mijn zusje, en de blauwe 960 van mijn ouders in de garage.
(Naast de garage staat nog een blauwe Fiat Doblo "van de zaak" maar die telt natuurlijk niet mee en staat er ook niet op.)

Mijn zilvergrijze V40 ph2, de zwarte V40 ph1 van mijn zusje, en de blauwe 960 van mijn ouders in de garage.
(Naast de garage staat nog een blauwe Fiat Doblo "van de zaak" maar die telt natuurlijk niet mee en staat er ook niet op.)
Het is inderdaad een B20a, leuk blokkie, trekt eigenlijk altijd. Herrie viel me eigenlijk nog wel mee op de snelweg. Ik heb 120 gereden in een "moderne" (1992) mazda 323 1.6 en dat maakte veel meer herrie, terwijl die een versnelling meer heeft.
Ben ook wel benieuwd naar het reinigingsmiddeltje voor de motor. De auto is goed gepoetst, maar onder de kap is er nog wel werk te doen. Kan ik de hogedrukspuit op het blok zetten. (electonica, kabels etc ontwijken?)
Weet iemand zo 1-2-3 te vertellen hoe ik de deurbekleding (voor) eraf haal (Fhunk?)
Ben ook wel benieuwd naar het reinigingsmiddeltje voor de motor. De auto is goed gepoetst, maar onder de kap is er nog wel werk te doen. Kan ik de hogedrukspuit op het blok zetten. (electonica, kabels etc ontwijken?)
Weet iemand zo 1-2-3 te vertellen hoe ik de deurbekleding (voor) eraf haal (Fhunk?)
het motorblok is echt een enorme klus geweest hoor!
en er is ook een busje nieuwe verf gebruikt.
maar als je het blok met de hogedruk afspuit dan ben je van het vuil af, dikke lagen vet blijven gewoon bestaan
bij ons liep het blok na 2x starten weer... (p.s. electronica?? :-) )
de deurpanelen zitten met een soort drukkertjes vast (pas op paneel is gewoon van karton)
eerst het deur zwengeltje eraf (zit vies vast, gewoon trekken) armsteun/asbakje enz.
dan met een schroevendraaier de drukkertjes losmaken. meestal kun je ze wel voelen.
succes!
en er is ook een busje nieuwe verf gebruikt.
maar als je het blok met de hogedruk afspuit dan ben je van het vuil af, dikke lagen vet blijven gewoon bestaan
de deurpanelen zitten met een soort drukkertjes vast (pas op paneel is gewoon van karton)
eerst het deur zwengeltje eraf (zit vies vast, gewoon trekken) armsteun/asbakje enz.
dan met een schroevendraaier de drukkertjes losmaken. meestal kun je ze wel voelen.
succes!
[ Voor 4% gewijzigd door B-lennium op 02-01-2007 17:31 ]
Idd, raamzwengel zit met een borgclip vast, best krijg je 'm eraf door 'm te 'wippen'.
Daarnaast zitten er uit mn hoofd 'n aantal schroeven die je zo ziet zitten (kan in de war zijn met m'n 850), en de armsteunen zitten met 3 schroeven vast.
Ook ff de lijstjes van de ontgrendelingshendel eraf halen van tevoor.
Best vlot he zo'n B20
Ik heb alleen erg veel lawaai, er zit geen originele demper onder en volgens mij is 'ie helemaal leeggehaald.
Maar ik vind 't altijd wel leuk om zo nu en dan vrij nonchalant met 140~150 nog te kunnen inhalen op de snelweg
Blok schoonmaken met de stoomreiniger helpt vaak een hele hoop, maar die klei-achtige ouwe rommel kan je vaak beter met een plamuurmes en remmenreiniger en poetsen en remmenreiniger en poetsen (
) weghalen.
Daarnaast zitten er uit mn hoofd 'n aantal schroeven die je zo ziet zitten (kan in de war zijn met m'n 850), en de armsteunen zitten met 3 schroeven vast.
Best vlot he zo'n B20
Ik heb alleen erg veel lawaai, er zit geen originele demper onder en volgens mij is 'ie helemaal leeggehaald.
Maar ik vind 't altijd wel leuk om zo nu en dan vrij nonchalant met 140~150 nog te kunnen inhalen op de snelweg
Blok schoonmaken met de stoomreiniger helpt vaak een hele hoop, maar die klei-achtige ouwe rommel kan je vaak beter met een plamuurmes en remmenreiniger en poetsen en remmenreiniger en poetsen (
[ Voor 15% gewijzigd door Hydraulik-Phunk op 02-01-2007 19:41 ]
Ik heb zoals jullie weten sinds 2 dec een volvo 460 1.8i. Nu heb ik eens bijgehouden hoeveel hij zuipt, en dat komt uit op 1 liter per 10 kilometer. Dat vind ik behoorlijk onzuinig, is dat altijd zo met dit soort wagens of heb ik een slecht afgestelde wagen?
Het hóeft niet meteen te betekenen dat je een slecht afgestelde auto hebt, het kan ook andere oorzaken hebben. Heb je de afgelopen maand bijvoorbeeld veel wat kortere stukjes gereden? Veel stads- of fileverkeer? Veel de achterruitverwarming en de blower aangehad (niet heel gek, in deze tijd van het jaar, natuurlijk)? Allemaal factoren die het verbruik beïnvloeden, naast dat je natuurlijk eerst een tijdje aan de auto moet wennen om erachter te komen waar de optimale schakelmomenten liggen voor een laag verbruik. (En misschien heb je de auto in het begin ook wel een beetje extra op de staart getrapt om erachter te komen hoe hard-ie looptdarkdesign schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 19:42:
Ik heb zoals jullie weten sinds 2 dec een volvo 460 1.8i. Nu heb ik eens bijgehouden hoeveel hij zuipt, en dat komt uit op 1 liter per 10 kilometer. Dat vind ik behoorlijk onzuinig, is dat altijd zo met dit soort wagens of heb ik een slecht afgestelde wagen?
Ik weet niet precies wat het door de fabriek opgegeven verbruik van zo'n 440 is, maar in meer optimale omstandigheden (warm, zon, lange stukken op de snelweg) kun je er misschien inderdaad wel meer uithalen. Mocht er dan nog niet meer uit te halen zijn, dan moet je misschien inderdaad eens naar de afstelling kijken
Pakkingen zijn vaak de boosdoener, vooral die van t spruitstuk. Dat was bij mij t geval toen ik nog een 460 had. Kon er eerst makkelijk 1 op 14~15 uithalen op snelweg, dat werd steeds minder. Totdat die een keer een opdonder op de snelweg kreeg en 1 op 6 a 7 begon te rijden of nog slechter en een hoop lawaai begon te maken. Toen maar eens die pakking vervangen. Daarna reed die weer als een speer.
Mijn 440 (paar jaar gehad) deed ook niet beter dan 1 op 11 (max). Was een 1.7 carb-motor. Maar mij leek het ook dat dat niet optimaal was.. Betekende wel dat ik niet schrok toen ik overstapte op een zware 940 met 2.3 motordarkdesign schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 19:42:
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Lol, ik heb dezelfde overstap gemaakt!kraats schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 22:19:
[...]
Mijn 440 (paar jaar gehad) deed ook niet beter dan 1 op 11 (max). Was een 1.7 carb-motor. Maar mij leek het ook dat dat niet optimaal was.. Betekende wel dat ik niet schrok toen ik overstapte op een zware 940 met 2.3 motor
Ben echt superblij met deze auto. Half maart heb ik 'm een jaar en het ding rijdt nog steeds als nieuw.
Clipje achter raamzwengel kan je ook met een doek proberen los te halen... doek strak erachter houden en op en neer bewegen...Hydraulik-Phunk schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 19:39:
Idd, raamzwengel zit met een borgclip vast, best krijg je 'm eraf door 'm te 'wippen'.
werkte iig bij mijn niet-volvo
Expertise gevraagd 
Aangezien ik al enige tijd met het idee zit om mijn Mini uit de bijtelling te halen (is toch dik €200 per maand netto), ben ik al een tijdje aan het rondsnuffelen op occassionsites, marktplaats en speurders naar een goedkope auto voor erbij om mijn prive kilometers mee te maken. Mijn CTI is momenteel geschorst voor restauratie en zal het komende half jaar zeker niet te rijden zijn.
Nadat ik eerder mijn oog heb laten vallen op een Peugeot 205 Roland Garros (helaas verkocht voordat ik er serieus naar kon kijken) en mijn ex 205 diesel (vraagprijs ligt teveel boven mijn budget om een deal te maken; auto is het zeker wel waard, maar ik kan het nu niet opbrengen), kom ik toch weer uit auto op mijn andere favoriete merk: Volvo
Ik heb voor mezelf de (te verwachten) kosten eens op een rijtje gezet en ik ben tot de conclusie gekomen dat een 740 binnen mijn maandbudget past
Ik heb mijn zinnen dus gezet op een 740 en ik heb een aantal exemplaren gezien op het internet die binnen mijn aanschafbudget vallen (€1000 max) en in eerste instantie aan mijn eisen voldoen.
Mijn eisen zijn:
- 2.3 motor
- minder dan 350k op de teller
- geen grote schades
Nu wil ik binnenkort (dit of volgend weekend) een kijkje gaan nemen bij een 1989 2.3GL automaat op benzine met 293k op de klok. De verkoper (autobedrijf) is overtuigd van de auto (ik citeer: elke keuring (ook ANWB/DEKRA) toegestaan) en bij aflevering krijgt de auto een nieuwe APK. Op de foto's ziet de auto er ook nog netjes uit (zeker het interieur/stoelen).
Waar moet ik op letten bij een 740? De standaardzaken zijn mij wel bekend, maar kent de 740 met 2.3i motor (doorontwikkeling van de B23 toch?) nog specifieke zwakke punten die ik moet controleren?
Aangezien ik al enige tijd met het idee zit om mijn Mini uit de bijtelling te halen (is toch dik €200 per maand netto), ben ik al een tijdje aan het rondsnuffelen op occassionsites, marktplaats en speurders naar een goedkope auto voor erbij om mijn prive kilometers mee te maken. Mijn CTI is momenteel geschorst voor restauratie en zal het komende half jaar zeker niet te rijden zijn.
Nadat ik eerder mijn oog heb laten vallen op een Peugeot 205 Roland Garros (helaas verkocht voordat ik er serieus naar kon kijken) en mijn ex 205 diesel (vraagprijs ligt teveel boven mijn budget om een deal te maken; auto is het zeker wel waard, maar ik kan het nu niet opbrengen), kom ik toch weer uit auto op mijn andere favoriete merk: Volvo
Ik heb voor mezelf de (te verwachten) kosten eens op een rijtje gezet en ik ben tot de conclusie gekomen dat een 740 binnen mijn maandbudget past
Mijn eisen zijn:
- 2.3 motor
- minder dan 350k op de teller
- geen grote schades
Nu wil ik binnenkort (dit of volgend weekend) een kijkje gaan nemen bij een 1989 2.3GL automaat op benzine met 293k op de klok. De verkoper (autobedrijf) is overtuigd van de auto (ik citeer: elke keuring (ook ANWB/DEKRA) toegestaan) en bij aflevering krijgt de auto een nieuwe APK. Op de foto's ziet de auto er ook nog netjes uit (zeker het interieur/stoelen).
Waar moet ik op letten bij een 740? De standaardzaken zijn mij wel bekend, maar kent de 740 met 2.3i motor (doorontwikkeling van de B23 toch?) nog specifieke zwakke punten die ik moet controleren?
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
of de kleppen goed gesteld zijn.Wok schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 23:55:
Expertise gevraagd
of hij goed klinkt. verder zijn het gewoon tanks, waar, als je een beetje handig bent, een hoop zelf aan te doen valt. niet zo spannend imo.
of hij een open dak heeft (dat is no go
oh en ik heb zelf ook recent zitten denken om toch weer een 740 erbij te kopen (voor de verzameling) maar ik zou dan zelf een gle zoeken zit een zwaardere motor in, en rijdt daardoor leuker dan een gl (ervaring
/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen
Een 740 en 940 zijn voor 85% identiek. Mijn open dak lekt overigens absoluut niet. 
De standaard aandachtspunten:
- accu. De 740's en 940's zijn best bekend als accu-slopers, dus een goede (werkende) accu is wel belangrijk. Let op: als er een Bosch of Varta Blueline accu in zit: laat deze vervangen, deze accu's zorgen voor een hoop ellende in deze auto's (ineens niet meer werken, zwak starten, etc etc);
- De injectors of relais daarvoor willen soms wel eens stuk gaan. Relais is niet duur (27,50 voor het onderdeeltje), injectors zijn fors duurder (rond de 400 Euro). Of dit allemaal in orde is, is simpel te testen: hoe start de auto wanneer de motor nét warm is geworden? En wanneer de motor warm is en je komt een half uur later terug: start deze ook meteen? Koude starts doet 'ie met een defecte relais of lekkende injectors wel goed.
- Roest hoef je niet op te letten, die dingen roesten toch niet.
- Volgens mij is er in de 740 nog geen 16V-blok geleverd, mocht dat zo zijn: dan hoef je niet te letten op afgestelde kleppen (deze zijn namelijk zelfstellend). Ik heb gewoon de normale B230 met 8V, en heb er eigenlijk nooit op gelet.
Tja, ze tikken niet en het verbruik is normaal. 
- Voor de automaat geldt: let op het pijl van de olie, en of deze olie nog zuiver is.
Pijl moet je controleren als de boel nog warm is en met draaiende motor.
Verder kan je aan een 740 geen miskoop doen: die auto's roesten niet, ze zijn betrouwbaar en onderdelen zijn echt spotgoedkoop (een originele uitlaat vanaf de kat tot en met achter is maar 150 Euro, en dat origineel Volvo
), zeker vergeleken met de 440 die ik hiervoor had. Autorijden is (ondanks het hoge gewicht en duurdere verzekering) voor mij een stuk voordeliger geworden. En het allerbelangrijkste van Volvo's, en vooral bij de 700/900: de goede stoelen.
Ik heb lange benen en heb met de meeste auto's moeite om een goede zit te hebben. Een Opel of Ford is vragen om ellende, alleen in Volvo's zit ik echt perfect. Verder rammelen de dashboards ook nooit, wat je zelfs bij nieuwe auto's vanaf het begin af aan al ziet.
De standaard aandachtspunten:
- accu. De 740's en 940's zijn best bekend als accu-slopers, dus een goede (werkende) accu is wel belangrijk. Let op: als er een Bosch of Varta Blueline accu in zit: laat deze vervangen, deze accu's zorgen voor een hoop ellende in deze auto's (ineens niet meer werken, zwak starten, etc etc);
- De injectors of relais daarvoor willen soms wel eens stuk gaan. Relais is niet duur (27,50 voor het onderdeeltje), injectors zijn fors duurder (rond de 400 Euro). Of dit allemaal in orde is, is simpel te testen: hoe start de auto wanneer de motor nét warm is geworden? En wanneer de motor warm is en je komt een half uur later terug: start deze ook meteen? Koude starts doet 'ie met een defecte relais of lekkende injectors wel goed.
- Roest hoef je niet op te letten, die dingen roesten toch niet.
- Volgens mij is er in de 740 nog geen 16V-blok geleverd, mocht dat zo zijn: dan hoef je niet te letten op afgestelde kleppen (deze zijn namelijk zelfstellend). Ik heb gewoon de normale B230 met 8V, en heb er eigenlijk nooit op gelet.
- Voor de automaat geldt: let op het pijl van de olie, en of deze olie nog zuiver is.
Verder kan je aan een 740 geen miskoop doen: die auto's roesten niet, ze zijn betrouwbaar en onderdelen zijn echt spotgoedkoop (een originele uitlaat vanaf de kat tot en met achter is maar 150 Euro, en dat origineel Volvo
Injectors zijn goed te reinigen hoor in een ultrasoon reinigingsbad, daar zie je mij iig geen 400 euro aan uitgeven.
gewoon de injectoren in het bad gooien?
of profesioneel laten reinigen (+/- 25,- stuk)
of profesioneel laten reinigen (+/- 25,- stuk)
Gewoon zelf op je opleiding doen (alle hoge scholen of universiteiten hebben die apparaten massaal rond staan, tenminste als ze een technische opleiding hebben), of iemand vragen die nog op school zit.
weet ik daarom vraag ik het, maar gooi je gewoon de hele injector in het ultrasoonbad?
of zoals profesionals dat doen alleen de punt en dan constant doorspoelen met vloeistof?
of zoals profesionals dat doen alleen de punt en dan constant doorspoelen met vloeistof?
die ultrasoon badjes kosten geen drol
zeker niet in de kleine maatjes
zie marktplaats
maar je kan ze er helemaal ingooien ja volgens mij
zeker niet in de kleine maatjes
zie marktplaats
maar je kan ze er helemaal ingooien ja volgens mij
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Allemaal tevreden mensen
dat maakt me blij! ik werk nu bij Volvo de Beemd (Inspiration Center) te Best. Heb hiervoor bij Volvo Kallen in Geleen gewerkt en hou zelf heel erg van Volvo's. Heb nu zelf een C30 op de oprit staan. T5 met bodykit, heerlijk bakkie!
Bij mijn V40 die ik nu 2 1/2 maand en een slordige 7.500km heb gaat nu sinds vandaag opeens alweer het Service-lampje branden (233.000km). Is dat een standaard service-interval of is er iets mis?
(Ik hoor wel tussen de 1500 en 2000 toeren een zacht rammelend geluid, iets als een fan die uit balans is. Daaronder en daarboven hoor ik niets.)
(Ik hoor wel tussen de 1500 en 2000 toeren een zacht rammelend geluid, iets als een fan die uit balans is. Daaronder en daarboven hoor ik niets.)
PICS!Annihilator17 schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 16:30:
Allemaal tevreden mensendat maakt me blij! ik werk nu bij Volvo de Beemd (Inspiration Center) te Best. Heb hiervoor bij Volvo Kallen in Geleen gewerkt en hou zelf heel erg van Volvo's. Heb nu zelf een C30 op de oprit staan. T5 met bodykit, heerlijk bakkie!
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Als ze lekken heb je niets aan het reinigen ervan.Anoniem: 105758 schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 11:57:
Injectors zijn goed te reinigen hoor in een ultrasoon reinigingsbad, daar zie je mij iig geen 400 euro aan uitgeven.
De Beemd, daar komt m'n 940 vandaan en is daar ook het grootste deel van z'n leven onderhouden.Annihilator17 schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 16:30:
Allemaal tevreden mensendat maakt me blij! ik werk nu bij Volvo de Beemd (Inspiration Center) te Best. Heb hiervoor bij Volvo Kallen in Geleen gewerkt en hou zelf heel erg van Volvo's. Heb nu zelf een C30 op de oprit staan. T5 met bodykit, heerlijk bakkie!
[ Voor 49% gewijzigd door Bart-Willem op 04-01-2007 18:22 ]
Pics!Annihilator17 schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 16:30:
Die C30 is bijna net zo snel als de S80 met 4.4L V8-motor!
Morgen m'n S60 ophalen bij de dealer, zin in
Me tante heeft een nieuwe volvo gekocht, een station iig, welk type weet ik niet juist 
Zal van de week nog wel eens kijken, hij is iig best vet
Zal van de week nog wel eens kijken, hij is iig best vet
De Nederbelg !
er 'KAN' rommel tussen de naald zitten, dan staan ze constant open zeg maar.Bart-Willem schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 18:21:
[...]
Als ze lekken heb je niets aan het reinigen ervan.
[...]
mazzelaarAnnihilator17 schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 16:30:
zijn er nog ict vacatures?

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen
Van de week nog een keertje proberen als ik tijd heb. Kon de klip niet zien oid, zit ook nog een zwarte plastic ring voor, die het zicht belemmerd. Misschien de truc met de doek proberen.Hydraulik-Phunk schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 19:39:
Blok schoonmaken met de stoomreiniger helpt vaak een hele hoop, maar die klei-achtige ouwe rommel kan je vaak beter met een plamuurmes en remmenreiniger en poetsen en remmenreiniger en poetsen () weghalen.
Kwam er overigens achter dat ik een 144S heb
Als het goed is heb ik dan nog wel een "snellere" C-nokkenas en hogere compressie.
S60 rijdt echt geniaal relaxed 
De 140pk-motor voelt helemaal niet aan alsof het de lichtste motor zou zijn: hij is gewoon snel als je niet te vroeg opschakelt hoor
Navi was mooi ingebouwd, alleen viel me nu pas op dat hij geen achterruitenwisser heeft. Terwijl die ruit wel vol kan komen te liggen met druppeltjes, zoals toen het gisteravond regende. Verder is er goed nagedacht over het ding: erg mooie ruime comfortabele auto. Drempels nemen in 30-zones kan (i.t.t. met mijn 206'je) gewoon met 30 km/h
Kortom: weer een tevreden Volvorijder erbij. Komende week de eerste 1000 km ermee
De 140pk-motor voelt helemaal niet aan alsof het de lichtste motor zou zijn: hij is gewoon snel als je niet te vroeg opschakelt hoor
Navi was mooi ingebouwd, alleen viel me nu pas op dat hij geen achterruitenwisser heeft. Terwijl die ruit wel vol kan komen te liggen met druppeltjes, zoals toen het gisteravond regende. Verder is er goed nagedacht over het ding: erg mooie ruime comfortabele auto. Drempels nemen in 30-zones kan (i.t.t. met mijn 206'je) gewoon met 30 km/h
Kortom: weer een tevreden Volvorijder erbij. Komende week de eerste 1000 km ermee
Zometeen met J0YR1D3R samen even een C30 onder de loep nemen
Ruitenwissers op t achterraam? Welke sedan (van Volvo) heeft dat nou? Ziet er toch gay uit. Heb nog nooit last gehad dat mn zicht slecht was achter. Ja beslagen, maar dan zet je even je achterruit verwarming aan.
Nou, kleine regendruppeltjes kunnen wel lastig zijn vind ik. Als je ruit schoon is zie je in één oogopslag wat er achter je zit. In andere gevallen moet je vaak toch net ff wat langer kijken, en met een ruitenwisser los je dat op.Anoniem: 105758 schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 16:13:
Ruitenwissers op t achterraam? Welke sedan (van Volvo) heeft dat nou? Ziet er toch gay uit. Heb nog nooit last gehad dat mn zicht slecht was achter. Ja beslagen, maar dan zet je even je achterruit verwarming aan.
Maargoed, ik was het gewend van m'n ouwe hatchback en zie ook nu pas dat bijna geen enkele sedan het heeft. Went vast wel
Hmpf, ook oude Volvo 142's kunnen 48 km/u te hard rijden

De eerste lichting S60's van het KLPD hadden in ieder geval een achterruitenwisser achteraf geïnstalleerd, waarschijnlijk vanwege hetzelfde probleem. Of dat nu nog steeds gebeurt weet ik niet, maar het is dus in ieder geval mogelijkAnoniem: 105758 schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 16:13:

lekker lelijk met het draaipunt in het dak
De gemiddelde KLPD auto is toch al op allerlei plekken voorzien van gaten, vierkante stukken die missen in de grille, gaten in het dak, allerlei gaten in het interieur etc. Denk je dat ze daar dan wakker van liggen? Het werkt en het werkt goed, daar gaat het omGhannes schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 17:31:
lekker lelijk met het draaipunt in het dak
Ik heb een tijd gereden met een Seat Toledo en Volvo S40 zonder ruitewisser achter. Heel heel irritant. Je zicht verslechterd natuurlijk. Als je stil staat in de file en het regent of sneeuwt is het zo irritant.Anoniem: 105758 schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 16:13:
Onbegrijpelijk dat het nog kan anno 2007
Dat heeft het KLPD al gedaan vanaf ze 850's hadden. Een jaar of wat geleden kwam ik er zo eentje in burger tegen. Hij was dus niet meer van het KLPD, de teller was de 400.000 voorbij en je kon hem herkennen aan het dichtgestopte gaatje voor de ruitenwisseras bovenaan de ruit.wouterve schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 17:09:
[...]
De eerste lichting S60's van het KLPD hadden in ieder geval een achterruitenwisser achteraf geïnstalleerd, waarschijnlijk vanwege hetzelfde probleem. Of dat nu nog steeds gebeurt weet ik niet, maar het is dus in ieder geval mogelijk. Als je op onderstaande foto goed kijkt, kun je de wisser wel zien zitten:
Sedans hebben in de regel nooit een achterwisser, omdat het raam vanzelf wordt schoongeblazen door de rijwind.PWM schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 19:21:
[...]
Ik heb een tijd gereden met een Seat Toledo en Volvo S40 zonder ruitewisser achter. Heel heel irritant. Je zicht verslechterd natuurlijk. Als je stil staat in de file en het regent of sneeuwt is het zo irritant.
Onbegrijpelijk dat het nog kan anno 2007
Achterwisser heb je daar ook heel vaak niet nodig. We hebben jaren zonder achter wisser gereden en echt nooit verminderd zicht gehad. Daarbij gaat je achterraam ook nog sneller open als het beslagen is bij een sedan omdat dat raam meestal verder naar voren zit dan bij een hatchback.
Sterker nog, ik vind auto's die een achterwisser echt nodig hebben nog onveiliger omdat je bij regen alleen kan kijken door het stukje dat je wisser schoonveegt. Naast dat stukje blijven de regendruppels gewoon zitten, zie je inder en heb je last van strooilicht van je achterligger als je in je binnenspiegel kijkt
[edit]
Hmm nu lijkt het of ik tegen achterwisser ben, dus even er nog bij zetten dat ze inderdaad heel handig zijn bij lichte sneeuw of als je stil staat, maar als je stilstaat heb je ze ook niet zo nodig
Ik kan alleen niet zeggen dat het veel onveiliger is zonder achterwisser, dat ligt nogal aan het type auto.
[ Voor 11% gewijzigd door Klippy op 06-01-2007 22:10 ]
Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO