lang geleden dak een velgje gemaakt heb, duurde ff wat langer, en zeker met die gekke 9 spaken

nu ff de gaatjes maken, en screenshots uiteraard
voor de meekijkers, heb niet veel aandacht besteed aan de rest van de velg, ging gewoon om het stukje rond de gaatjes, maar wilde gelijk van de gelegenheid gebruik maken er toch voor het oog iets van een velg omheen te fabriceren 
men neme, een standaard velgje, maar met de 9 spaken.
ter referentie, maken we een 5 zijdige cylinder aan, netjes uitlijnen op 0.0.0 zoals ook met de velg is gedaan.

Op de punten van de vijfhoek heb ik 8 zijdige cylinders gezet, deze trekken we straks over.
We selecteren de middelste polygoon, en drukken op het blokje naast
inset, speel nu met de waardes, tot ongeveer de ring met edges de punten van je vijfhoek aanraaken. Druk op
apply, en vervolgens op
ok.

De vijfhoek kan nu weg, heeft geen nut meer.
Ik dacht dat een paar extra edges geen kwaad kunnen. Dit omdat ik verwacht dat straks de diagonale lijnen die we straks gaan toevoegen, weleens niet zo mooi smoothen waar ze aansluiten op de buitenste cirkel.

Eerst even de cirkels op de juiste manier draaien, zodat 4 punten van de cylinders op zijn minst in de buurt van een edge vallen. Daarna moeten we even proberen de kruispunten waar de cirkels op komen te staan, zoveel mogelijk in het centrum van de cirkels te krijgen. Dit kan heel makkelijk door de coordinaten te copieren van de cylinders, en deze toe te kennen aan de vertexen die onder de cirkels zitten. Alleen bij de bovenste cirkel is dit een probleempje, hier wordt dus niks gedaan.
voor
na
Nu kunnen we met de cut tool gaan snijden. Hiervoor moeten we echter wel snap aanzetten, om het accuraat te houden. Druk met de rechtermuisknop op snap toggle, en zorg dat alleen
vertex aangevinkt staat.
Nouja dat cutten zelfs lijkt me dat geen toelichting meer hoeft te hebben, snap tool aan, en gewoon van vertex naar vertex klikken tot je rond bent.
Mgoed, de situatie na het cutten, cylinders gedelete, hebben geen nut meer.
Ik concentreer me nu even op 1 cirkeltje, omdat het voor de rest precies hetzelfde werkt, behalve de bovenste.
Het eerste wat we doen zijn de vertexen die onstaan zijn voor het cutten weg te werken met target weld. Ik ben hier vergeten van een screenshot te maken mgoed. Klik op target weld, selecteer een vertex, en selecteer vervolgens de vertex waar ie geweld aan moet worden.
Ook zijn er nog wat onnodige edges die er door het cutten bij zijn gekomen, dit kwam door het maken van een cut op een vlak ipv een edge.
Na de opruiming:

Omdat wij lief zijn, en smooth cool is, voegen we extra lijnen toe, om 4zijdige polygoontjes te blijven houden, is wel zo netjes.

Nouja de rest is natuurlijk simpel nu je weet hoe dit in elkaar steekt. Gaan we door naar de iets moeilijkere, de bovenste cirkel van de vijf hoek.

De rode lijnen maken we erbij hier.

De nu rode lijnen, removen we.

Nu kunnen aardig wat onnodige vertexen opruimen.
Hierna zitten we aan de onderkant nog met een probleempje. We hebben links en rechts van de onderkant 2 vijf zijdige polygonen zitten, en de onderste is wel een vier zijdige. Dit foefelen we weg door de bovenste 2 vertexen van de vierzijdige polygoon te target welden, met de onderste 2 vertexen van de cirkel.van
Nu kunnen we alle cirkels selecteren, en weer een
inset toepassen, ditmaal met de waarde 0,1, om het lekker scherp te houden.

Met nog steeds dezelfde polygonen geselecteerd, maken we nu een inwaardse
extrude.
Dan rest ons nog wat verder inwaards extruden, en weer afmaken met een extrude van rond de -0,02 om ook het einde van het gat strak te houden.
smooth er overheen rammen, en klaar is kees.
op de final render moet je nog ff wachten 
klaarwrw
[
Voor 98% gewijzigd door
Schuey op 02-07-2006 20:46
]