Toon posts:

[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - Deel 39 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste
Acties:
  • 3.569 views sinds 30-01-2008
Joepi schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 21:03:
Wie heeft er nou recentelijk goed verdient aan AGP? Nvidia toch!
en terecht, want de klanten zijn zeer tevreden :7
Dus heeft Ati toch een probleem, of niet?
Ati komt heus nog met een AGP-toppertje, maar niet voor juli/augustus!
ATi heeft geen probleem hoor.

ATi heeft altijd gezegd dat ze AIBs zouden ondersteunen wanneer die AGP versies van alle PCIe kaarten wilden maken. Dat geldt ook voor een AGP versie van de X1900 serie. Maar AIBs willen blijkbaar geen AGP versies maken van deze kaarten, dus komen ze er niet. Dit heeft niets met ATi's onwillendheid te maken, want ze willen wel, maar laten het over aan de AIB.

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Ik denk gewoon dat het punt is dat er (terecht) met de beschuldigende vinger naar ATi gewezen wordt, omdat die gewoon de macht heeft om een AGP-topkaart tussen de fabrikanten heen te wringen. Geen kaarten voor de heren fabrikanten -> geen inkomsten. Zo zit het, en niet anders.

Ik ben het vollédig met de meute eens (ondanks dat ik op PCI-Express zit) dat ze dit ATi kwalijk nemen, want niet iedereen heeft de poen om over te stappen (hier is er hárd over nagedacht en voor gespaard dus ook bij ons gold dat we over moésten stappen omdat dit meer toekomstgericht is, dan hoeven we later niet meer een nieuw mobo erin te zetten). Tot zover mijn punt ;)

Anoniem: 100386

Bovenstaande argumenten, daar ben ik het helemaal mee eens (natuurlijk, ik zwengelde de discussie immers aan ;) ). Het blijkt prima haalbaar om een high-end kaart op een AGP poort te zetten, dat vormt niet de bottelneck.

Er is in mijn ogen zelfs een extra argument om nog niet over te stappen naar een nieuw mobo. Want in dekomende tijd is het imo veel verstandiger even af te wachten. Er zit o.a. een nieuwe intel generatie processoren aan te komen. En dat belooft een hele opschudding in de CPU wereld te gaan veroorzaken (met o.a. allerlei prijsdalingen tot gevolg). En bovendien ziet het er naar uit dat die nieuwe Core generatie heel snelle/efficiente CPU's te gaan opleveren.

Met al die argumenten, wacht ik liever tot begin 2007 om een overstap te gaan maken (of mss nog wel iets later). En tot die tijd wil ik gewoon op mijn systeem blijven draaien ... met AGP dus. Ook dat is een argument voor een nieuwe AGP kaart.

En wat de "AIB's" betreft; Die AGP kaarten van nVidia worden ook alleen maar door AIB's gemaakt. Daar zit hem niet het verschil in tussen nVidia en Ati.

[Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 08-06-2006 23:13]

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-06 13:24

Krizzie

Progressive Music \o/

Blijkbaar is de vraag dus niet zo hoog dat de aib's AGP kaarten gaan maken. :) Dat er hier 10 mensen vinden dat wel vraag naar is wil niet zeggen dat de rest van de wereld dat ook vind. :p

Geluidswolk

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-06 13:42
biobak schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 13:10:
[...]

Zou kunnen, maar bij mijn SLI config warmt de onderste videokaart de bovenste op. Ik kan daardoor een stuk minder ver overclocken dan bij een enkele kaart.
Dat is bij ATi niet het geval de Warme lucht gaat meteen de kast uit. En als ik alleen me CF kaart gebruik heb ik een beetje hetzelfde probleem. Die XTX'en gaan gewoon veel harder dan XT's of CF kaarten.
Joepi schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 21:03:
Wie heeft er nou recentelijk goed verdient aan AGP? Nvidia toch!
en terecht, want de klanten zijn zeer tevreden :7
Dus heeft Ati toch een probleem, of niet?
Ati komt heus nog met een AGP-toppertje, maar niet voor juli/augustus!
Tja ATi heeft de optie gegeven om een AGP kaart uit te brengen. Blijkbaar zien merken als sapphire en Asus er geen brood in om zelf een pcb te ontwerpen voor een X1900 met Raltio. Dus dan is het idd wachten op de RV560 en RV570 waar ATi mischien een pcb met een raltio chip ontwerpt en ze dat kunnen overnemen.
Anoniem: 51473 schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 21:21:
[...]

Doe je jou CF kaart mischien weg ? Me neef zoekt er nog 1.. Ik heb het heel iets dat stotteren bij 3dmark, maar heb het zelf niet in CF met games..
Jah mischien wel mits ik er een beetje redelijke prijs voor krijg. Ik speel de laatste tijd bijna alleen maar World of warcraft en die heeft nog niet heel veel baat bij CF ik moet zeggen dat ik wel 20% hogere fps heb gezien maar dat is niet altijd het geval. Mischien is CF over een half jaar beter.

Mail me anders maar eens op Astennu91 AT Hotmail.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joepi
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08-06 13:15
Het ging toch wel raar met die X1600 8)7
De pro versie bleek de zelfde chip te zijn als de XT en Ati heeft knallende ruzie gehad omdat een paar Taiwanezen de pro met GDDR3 wilden maken.
Op de pro chip stond dus pro en op de XT stond XT:
Ati vroeg onevenredig meer voor de XT en dat zagen de Taiwanezen niet zitten.
Dus bleef de zaak liggen...
pro moest met DDR2 en XT met GDDR3 en geen flauwe kul daar in China :7
Resutaat: eindeloos gemier om de release van de x1600pro agp, die eind december klaar was en alleen op aandringen van Sapphire Germany (Pc Partner dus) en blijkbaar een verdwaalde container (?) opeens als uit het niiets begin januari exclusief in D bij Alternate te koop was, verder nergens op de hele wereld, want hij stond onder NDA tot de Cebit! Bij een aantal Taiwanesen zijn ze toen best kwaad geworden, heb zelf met Connect3d en Gecube er over gesproken 8) belachelijke toestanden, maar Ati heeft het volgehouden: er kwam geen pro met GDD3, wat 20-30% prestatie scheelt!
Maar ok ...
Pas recentelijk heeft Gecube eindelijk een XT met GDDR3 aangekondigt, voor belachelijke 299$, en daar ligt het prob: die kaartjes worden blijkbaar bij de plenning veel te hoog qua prijs aangezet in verhouding tot de uiteindelijke straatprijs ;)
Is dat hier al langs gekomen ? Indien wel, sorry CJ, maar het mag natuurlijk niet ontbreken: de eerste AGP XT met GDDR3 hehe - een half jaar te laat!!!..
The only first of its Class, X1600XT 512MB (RoHS) Ultra-Speed GDDR 3, AGP 8x Edition, launched to Power GAMERS !!

Taipei, Taiwan, May 19th, 2006 --GECUBE, the major supplier of the world's leading graphics card brand, today announced the performance AGP 8x graphics card besides the PCI-Express x16 512MB edition, and is now shipping to the market—the GECUBE™ RADEON ® X1600XT 512MB AGP 8x based on 1.4ns GDDR 3 memory, AVIVO, high performance AGP graphics card powered by the ATI RV530 VPU (visual processing unit).

GECUBE Radeon X1600XT AGP series transforms your PC with astonishing graphics performance and visual quality, creating a lifelike High Definition (HD) viewing experience with 3D games, DVD movies, and digital photography and video. It is an ideal product for the working demands and entertainment pleasures of tomorrow.

Experience the state-of-the-art graphics technology. Enjoy unparalleled gaming with the most advanced 3D performance technology including a new ultra-threaded 3D architecture, a 256-bit ring-bus memory controller with support for 512MB Ultra 1.4ns speed GDDR 3 and optimized support for Shader Model 3.0 to deliver new high dynamic range visual effects, enhanced realism with adaptive anti-aliasing and lightening fast performance in OpenGL and DirectX® 9 games.

The GECUBE™ RADEON® X1600XT 512MB GDDR 3 series cards is available at a suggested e-retailer price of $299 which delivers outstanding gaming performance that will dominate other graphics options in its price class.
http://www.gecube.com/press-release-detail.php?id=61300

Acties:
  • 0Henk 'm!
Jejking schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 22:42:
Ik denk gewoon dat het punt is dat er (terecht) met de beschuldigende vinger naar ATi gewezen wordt, omdat die gewoon de macht heeft om een AGP-topkaart tussen de fabrikanten heen te wringen. Geen kaarten voor de heren fabrikanten -> geen inkomsten. Zo zit het, en niet anders.
Is dat zo? Herinner je je de tijd nog dat grote fabrikanten als Asus, MSI en Gigabyte alleen maar nVidia kaarten maakten en ATi vooral afhankelijk was van haar eigen merk en (toendertijd) kleine fabrikanten als Club3D, Sapphire en Powercolor (door velen toen nog gezien als een b-merk)?

En weet je wat er toen gebeurde toen ineens de grote spelers zelf besloten om ook ATi kaarten in het aanbod te nemen? Juist, de verkoop van ATi kaarten nam een hele grote vlucht. ATi mocht wel in z'n handjes wrijven en een gat in de lucht springen toen de grote spelers ook ineens Radeons in hun assorti opnamen.

Als ATi stopt met het leveren van de cores aan de heren fabrikanten -> geen probleem voor hun, dan gaan ze alleen maar voor nVidia en staat ATi weer waar ze een paar jaar geleden ook stonden. Je kan het dus beide kanten op keren.
Ik ben het vollédig met de meute eens (ondanks dat ik op PCI-Express zit) dat ze dit ATi kwalijk nemen, want niet iedereen heeft de poen om over te stappen (hier is er hárd over nagedacht en voor gespaard dus ook bij ons gold dat we over moésten stappen omdat dit meer toekomstgericht is, dan hoeven we later niet meer een nieuw mobo erin te zetten). Tot zover mijn punt ;)
Ik heb de FAQ inmiddels ook geupdate:
Vraag: Komen er ook AGP versies uit van de X1K serie?

Antwoord: ATi laat het aan AIB (All In Board partners, zoals MSI, Asus, Powercolor etc) over om AGP versies uit te brengen van hun kaarten. ATi heeft aangegeven dat ze AIBs ter zijde willen staan mochten ze hulp nodig hebben bij het ontwikkelen van AGP versies. Tot dit moment zijn er alleen maar AGP versies van de X1300 en X1600 serie. Blijkbaar zien bepaalde AIBs geen brood in AGP varianten van de highend ATi kaarten. Dit is dus NIET ATi's schuld, maar de schuld van de AIBs.
[rml]CJ in "[ Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - D..."[/rml]#AGP

@ Joepi, yep was al eens gemeld in het topic en wel op 20 Mei hier: [rml]CJ in "[ Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - D..."[/rml] ;)

* CJ mist weinig nieuwtjes

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Joepi schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 00:18:
De pro versie bleek de zelfde chip te zijn als de XT en Ati heeft knallende ruzie gehad omdat een paar Taiwanezen de pro met GDDR3 wilden maken.
Resutaat: eindeloos gemier om de release van de x1600pro agp, die eind december klaar was en alleen op aandringen van Sapphire Germany (Pc Partner dus) en blijkbaar een verdwaalde container (?) opeens als uit het niiets begin januari exclusief in D bij Alternate te koop was, verder nergens op de hele wereld, want hij stond onder NDA tot de Cebit! Bij een aantal Taiwanesen zijn ze toen best kwaad geworden, heb zelf met Connect3d en Gecube er over gesproken 8) belachelijke toestanden, maar Ati heeft het volgehouden: er kwam geen pro met GDD3, wat 20-30% prestatie scheelt!
Maar ok ...
Pas recentelijk heeft Gecube eindelijk een XT met GDDR3 aangekondigt, voor belachelijke 299$, en daar ligt het prob: die kaartjes worden blijkbaar bij de plenning veel te hoog qua prijs aangezet in verhouding tot de uiteindelijke straatprijs ;)
Is dat hier al langs gekomen ? Indien wel, sorry CJ, maar het mag natuurlijk niet ontbreken: de eerste AGP XT met GDDR3 hehe - een half jaar te laat!!!..

[...]

Laat dat nou precies de kaart zjin waar ik naar op zoek was. En die prijs, dat valt an sich wel mee; 512Mb GDDR3 is nu eenmaar duurder dan DDR2.

Mgoed, nu nog een leverancier die dat ding kan leveren :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Astennu
Joepi schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 00:18:
Maar ok ...

[...]

Uhmm dat maakt het idd wel anders. Als dit waar is en ATi blokkeerd het echt vind ik het een kwalijke zaak. Waarom kunnen ze geen XT uitbrengen op AGP ? Waarom moet die XT dan 300 euro kosten waar de PCI E versie voor 150 te krijgen is. Als je het zo bekijkt zou je idd kunnen zeggen dat ATi mensen op PCI E wil hebben want als je snel wilt moet je PCI E alleen de afgedankte kaarten met DDR 2 komen op AGP uit.

Ik heb net zelf zijn kaart in handen gehad X1600 Pro van powercolor. Maar dan DDR 2 is zo traag. Ik clock te cor 100 mhz over en geen fps meer memory is niet over te clocken gaat meteen artifacts geven. En dat is ook de reden dat de fps laag is. Hij zou echt wel sneller kunnen maar goed blijk baar is het express gelimmiteerd. Mja kaartje koste ook mar 103 euro :) En als je dat TOV een XT van 150 zet is het de moeite al veel minder waard. Dan is het wel Bang For Bucks.

[Voor 3% gewijzigd door Astennu op 09-06-2006 09:30]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 149755

Ik heb net zelf zijn kaart in handen gehad X1600 Pro van powercolor. Maar dan DDR 2 is zo traag. Ik clock te cor 100 mhz over en geen fps meer memory is niet over te clocken gaat meteen artifacts geven. En dat is ook de reden dat de fps laag is. Hij zou echt wel sneller kunnen maar goed blijk baar is het express gelimmiteerd. Mja kaartje koste ook mar 103 euro :)
Het is algemeen bekend dat de X1600pro een zeer zwakke geheugenconfiguratie heeft. Hierdoor heeft overklokken van de core weinig nut, ondanks dat de core's van alle X1600pro modellen makkelijk op XT speed kunnen lopen. Volgens mij het het niet expres gelimiteerd maar kan ddr2 gewoon niet harder. Bij alle merken en alle PCB's is de geheugenoverklok brak.

Wat helelmaal raar is dat connect 3d zelf een X1600pro heeft met ddr1 geheugen :|. En Peak komt ook niet verder dan ddr2 333Mhz. 8)7. Deze kaarten kunnen zich meten met de X1300pro :X

Als fabrikanten alleen maar ddr2 mogen gebuiken voor X1600pro, waarom gebruiken ze dan niet de wat betere chips zoals ddr2 500? Of mag dat soms ook niet.
De X1600pro met 128Mb zijn wel verkrijgbaar met DDR3 500, en overgeklokt 600, deze halen in veel gevallen veel hogere snelheden dan de ddr2/256Mb versies.

[Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 149755 op 09-06-2006 09:50]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Astennu
Anoniem: 149755 schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 09:47:
[...]

Het is algemeen bekend dat de X1600pro een zeer zwakke geheugenconfiguratie heeft. Hierdoor heeft overklokken van de core weinig nut, ondanks dat de core's van alle X1600pro modellen makkelijk op XT speed kunnen lopen. Volgens mij het het niet expres gelimiteerd maar kan ddr2 gewoon niet harder. Bij alle merken en alle PCB's is de geheugenoverklok brak.

Wat helelmaal raar is dat connect 3d zelf een X1600pro heeft met ddr1 geheugen :|. En Peak komt ook niet verder dan ddr2 333Mhz. 8)7. Deze kaarten kunnen zich meten met de X1300pro :X

Als fabrikanten alleen maar ddr2 mogen gebuiken voor X1600pro, waarom gebruiken ze dan niet de wat betere chips zoals ddr2 500? Of mag dat soms ook niet.
De X1600pro met 128Mb zijn wel verkrijgbaar met DDR3 500, en overgeklokt 600, deze halen in veel gevallen veel hogere snelheden dan de ddr2/256Mb versies.
Idd het zit em gewoon in de bandbrete die de core heeft. Deze is gewoon veel te laag. Kaartje geeft stock al memory errors :( dus ik vrees het ergste dat i dus terrug moet. Mischien maar kijken naar een 2e hands X800/X850 of zo.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Nieuwsflash: Hexus.Net over R600, Dual RV100, Gemini en RV560/RV570

Hexus.net heeft een interessant artikeltje online gezet waarin ze spreken met een topman van GeCube. Deze gozer Larry Yeo laat het een en ander los over de toekomst van GeCube en hun aankomende kaarten.

Zo spreekt Larry over een Dual RV100 kaart voor "data-entry"-doeleinden in landen waar bedrijven minder te besteden hebbn. Twee Radeon 7000s op een PCB plakken is schijnbaar veel goedkoper dan een single RV505 te gebruiken.

Daarnaast meldt hij dat GeCube bezig is met innovatieve ideeen zoals het uitbrengen van een X1K kaart op PCI (!) door middel van een variant op de Rialto chip die ze zelf ontwikkeld hebben. ATi heeft hier geen reference design van dus doen ze het zelf en gebruiken hiervoor de RV505/RV515 chip. Doel: de servermarkt.

GeCube is verder erg trots op de Gemini X1600XT, de twee RV530XT chips op 1 PCB en een singleslot cooler. Ze kijken enorm uit naar het einde van deze maand, want dan kunnen ze een Gemini versie maken van de RV560/RV570. Eind deze maand krijgen ze de cores binnen en dan zou het aan het einde van Juli uit moeten komen (dus volgende maand al!).

Ook over R600 weet Larry iets te zeggen. Deze kaart wordt zeer "hot" en ze werken aan een innovatieve cooling. Ondanks dat-ie very hot is, denkt Larry dat de consument blij zal zijn met de R600 en zijn performance. Voor de kerst zou de R600 uit moeten komen.
Bron: http://www.hexus.net/content/item.php?item=5886

En dan nog iets anders wat niet op Hexus staat maar wat uit een andere bron komt. MSI had een nieuwe kaart op de roadmap staan voor Juli/Augustus met de naam R580XTP. Het lijkt logisch dat er nog een refresh komt zeker als R600 pas rond de kerst komt. Natuurlijk veranderen roadmaps om de haverklap en kan ATi er ook wat van om op het laatste moment de plannen te wijzigen. Dus doe met deze info wat je wil. ;)

[Voor 3% gewijzigd door CJ op 09-06-2006 11:25]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-06 14:37
Jejking schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 22:42:
Ik denk gewoon dat het punt is dat er (terecht) met de beschuldigende vinger naar ATi gewezen wordt, omdat die gewoon de macht heeft om een AGP-topkaart tussen de fabrikanten heen te wringen.
Ik ben het vollédig met de meute eens (ondanks dat ik op PCI-Express zit) dat ze dit ATi kwalijk nemen, Tot zover mijn punt ;)
zolang ATi voor iedere AIB de Rialto-chip beschikbaar stelt en ieder vrij laat AGP-kaarten te maken (wat ze dus doen), KAN de schuld voor het uitblijven van High-end ATi AGP kaarten toch niet bij ATi liggen???
Alle randvoorwaaden voor de AIB's om High-end ATi AGP's te maken zijn al voorzien door ATi, verder laten zij (ATi) het gewoon op de marktwerking...
:Z

@CJ: terechte aanvulling op de FAQ 8)

[Voor 5% gewijzigd door Puppetmaster op 09-06-2006 11:42]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ander klein nieuwtje... (alhoewel.. klein...)... Foxconn, het moederbedrijf van Leadtek, schijnt de Leadtek naam volledig te gaan schrappen en verder te gaan op de graphicsmarkt als Foxconn. Dat is op zich niet zo'n groot nieuws. Maar wat wel groot nieuws is dat er ook ATi kaarten op stapel liggen! Foxconn is een van 's werelds grootste nVidia kaart leveranciers en gaat nu dus de strijd aan met Sapphire/PC Partner.

Foxconn heeft al een zeer grote dual-solution cooler geshowcased op Computex. Deze coolingsolution is geschikt voor de Intel Prescott Pentium 4 processor EN voor de R580 van ATi! Het schijnt dat ATi in zee is gegaan met Foxconn om een grotere variant van deze cooler te gebruiken op de R600!

Binnenkort dus Leadtek Radeons in vermomming onder de Foxconn naam. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

CJ schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 11:25:
Nieuwsflash: Hexus.Net over R600, Dual RV100, Gemini en RV560/RV570
En dan nog iets anders wat niet op Hexus staat maar wat uit een andere bron komt. MSI had een nieuwe kaart op de roadmap staan voor Juli/Augustus met de naam R580XTP. Het lijkt logisch dat er nog een refresh komt zeker als R600 pas rond de kerst komt. Natuurlijk veranderen roadmaps om de haverklap en kan ATi er ook wat van om op het laatste moment de plannen te wijzigen. Dus doe met deze info wat je wil. ;)
Is dat logisch?. Waarom zou iemand juli/augustus een DX9 kaart kopen voor veel EURO's als je begin december al een DX10 kaart kan krijgen. :?

Ben er wel erg blij mee dat ze de R600 dan al verwachten en niet pas bij Vista's release. :9

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Astennu
Ik vraag me dan wel af hoe goed die peformance van de R600 is. De R580 is al HOT en de R600 zal alleen maar erger worden. Maar dan moet i wel giganties veel beter presteren wil dat de moeite waard worden.

Wanneer gaan ze nu snellere kleinere en vooral zuinigere kaarten maken. Want ze worden nu steeds groter en gebruiken ook steeds meer. Snelheids winst is dan bijvoorbeeld 30% en ze gebruiken 60% meer vermogen. Gaat een beetje de verkeerde kant op vind ik zelf :)

Ik ben wel benieuwd naar die RV570 Gemini. Kan een erg interessant kaartje zijn. Als de prijs goed is en hij beter presteerd dan een singel R580 en hij niet giganties veel stroom slurpt. Ga ik em overwegen.

Jammer dat je niet twee van die kaarten in CF kan gooien :)
Puppetmaster schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 11:40:
[...]

zolang ATi voor iedere AIB de Rialto-chip beschikbaar stelt en ieder vrij laat AGP-kaarten te maken (wat ze dus doen), KAN de schuld voor het uitblijven van High-end ATi AGP kaarten toch niet bij ATi liggen???
Alle randvoorwaaden voor de AIB's om High-end ATi AGP's te maken zijn al voorzien door ATi, verder laten zij (ATi) het gewoon op de marktwerking...
:Z

@CJ: terechte aanvulling op de FAQ 8)
Blijkbaar worden er eisengesteld ATi wil niet dat er een AGP versie van de X1600 met GDDR3 komt. En zo wel moet de prijs heel hoog zijn. Zou de rede zijn dat ze liever PCI E verkopen ? Ik weet het niet. Maar ik vind het wel raar.

[Voor 50% gewijzigd door Astennu op 09-06-2006 12:32]

Acties:
  • 0Henk 'm!

CJ schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 11:49:
Ander klein nieuwtje... (alhoewel.. klein...)... Foxconn, het moederbedrijf van Leadtek, schijnt de Leadtek naam volledig te gaan schrappen en verder te gaan op de graphicsmarkt als Foxconn. Dat is op zich niet zo'n groot nieuws. Maar wat wel groot nieuws is dat er ook ATi kaarten op stapel liggen! Foxconn is een van 's werelds grootste nVidia kaart leveranciers en gaat nu dus de strijd aan met Sapphire/PC Partner.

Foxconn heeft al een zeer grote dual-solution cooler geshowcased op Computex. Deze coolingsolution is geschikt voor de Intel Prescott Pentium 4 processor EN voor de R580 van ATi! Het schijnt dat ATi in zee is gegaan met Foxconn om een grotere variant van deze cooler te gebruiken op de R600!

FoxConn is al heel lang bekend om o.a. zijn cooling en socket solutions. Ik meen me te herinneren dat zij o.a. samenwerken met Intel op het gebied van de review-borden (de sample die ze verzenden naar fabrikanten). Tevens zaten er op de P2 FoxConn coolers (zowel de passieve als de actieve waren van FoxConn).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ikbengoofy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-04 11:48
Help!!!! schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 11:59:
[...]

Is dat logisch?. Waarom zou iemand juli/augustus een DX9 kaart kopen voor veel EURO's als je begin december al een DX10 kaart kan krijgen. :?

Ben er wel erg blij mee dat ze de R600 dan al verwachten en niet pas bij Vista's release. :9
Begin december? ik las dat ze uiterlijk eind dit jaar uikomen, begin 2007. en dat 1 kaart zo een 300W gaat verstoken. van zowel Ati als Nvidia. , zit ik persoonlijk niet op te wachten.

Uiteindelijk zit onze manager er alleen voor spek en bonus.. - Loesje

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joepi

Net als Sapphire (?) onlangs zei, net zo goed Nvidia te kunnen maken: (8>
beetje druk zetten in de prijs-onderhandelingen kan geen kwaad he
http://www.xbitlabs.com/n...splay/20060407181039.html

Foxconn is trouwens "hofleverancier" van DELL, zegt men ...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

ikbengoofy schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 14:03:
[...]

Begin december? ik las dat ze uiterlijk eind dit jaar uikomen, begin 2007. en dat 1 kaart zo een 300W gaat verstoken. van zowel Ati als Nvidia. , zit ik persoonlijk niet op te wachten.
300watt vindt niemand fijn lijkt me.

Maar is het een optie om dan een verouderde kaart te kopen?

ATI werkt nu al met verschillende 2d/3d kloksnelheden maar volgensmij kan het verschil tussen deze speeds, zonder dat je het merkt, nog vele malen groter zijn dan nu.

Daarmee zou je dat grote verbruik alleen hebben als je echt aan het gamen bent.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0Henk 'm!
Help!!!! schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 11:59:
[...]

Ja het is heel logisch. ATi lanceert elk half jaar een nieuwe high end kaart (als niets tegen zit). Januari -> R580, Juli/Augustus -> R580XTP/R580+/R590, December/Januari -> R600. Dus als je uitgaat van het huidige beleid dat er elk half jaar een nieuwe high end kaart uit moet komen, dan past een refresh prima in het plaatje. Dat staat los van het feit of het nou wel of niet slim is om deze kaart te kopen. Dat is namelijk puur een persoonlijke beslissing. En er zijn genoeg mensen die altijd het snelste van het snelste willen hebben. Die kopen een refresh van de R580 heus wel en zullen als de R600 uit komt, deze ook wel halen.

Volgens ATi is het zelfs mogelijk om de refreshcycle nog verder omhoog te gooien.... :o
Astennu schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 12:29:
Ik vraag me dan wel af hoe goed die peformance van de R600 is. De R580 is al HOT en de R600 zal alleen maar erger worden. Maar dan moet i wel giganties veel beter presteren wil dat de moeite waard worden.
Ik durf te wedden dat je 'm toch wel koopt, zelfs al wordt-ie heel heet. Het is namelijk een DX10 kaart en ook nog eens de snelste ATi kaart op het gebied van DX9. Of neem je genoegen met minder snel en 'oude' DX9 tech? ;)
Ik ben wel benieuwd naar die RV570 Gemini. Kan een erg interessant kaartje zijn. Als de prijs goed is en hij beter presteerd dan een singel R580 en hij niet giganties veel stroom slurpt. Ga ik em overwegen.
Een RV570XT zou zo'n 10% sneller moeten zijn dan een R520. Een RV570 Gemini zal dan bijna zeker wel sneller zijn dan een single R580...
Jammer dat je niet twee van die kaarten in CF kan gooien :)
4GPU komt er aan. Maar nog niet nu. ;) ATi hoeft in ieder geval weinig moeite te doen om het te laten werken in de drivers. Naast hun kennis en ervaring met professionele multi-GPU opstellingen, denk ik dat supertiling wel eens echt z'n kracht kan laten zien wanneer er 4 of meer GPUs gebruikt. Daarnaast is het ook nog eens een stuk vriendelijker dan halfgare split-SFR constructies en is de loadbalancing een stuk gemakkelijker te doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Astennu
CJ schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 14:28:
[...]

Ja het is heel logisch. ATi lanceert elk half jaar een nieuwe high end kaart (als niets tegen zit). Januari -> R580, Juli/Augustus -> R580XTP/R580+/R590, December/Januari -> R600. Dus als je uitgaat van het huidige beleid dat er elk half jaar een nieuwe high end kaart uit moet komen, dan past een refresh prima in het plaatje. Dat staat los van het feit of het nou wel of niet slim is om deze kaart te kopen. Dat is namelijk puur een persoonlijke beslissing. En er zijn genoeg mensen die altijd het snelste van het snelste willen hebben. Die kopen een refresh van de R580 heus wel en zullen als de R600 uit komt, deze ook wel halen.

Volgens ATi is het zelfs mogelijk om de refreshcycle nog verder omhoog te gooien.... :o

[...]

Ik durf te wedden dat je 'm toch wel koopt, zelfs al wordt-ie heel heet. Het is namelijk een DX10 kaart en ook nog eens de snelste ATi kaart op het gebied van DX9. Of neem je genoegen met minder snel en 'oude' DX9 tech? ;)

[...]

Een RV570XT zou zo'n 10% sneller moeten zijn dan een R520. Een RV570 Gemini zal dan bijna zeker wel sneller zijn dan een single R580...

[...]

4GPU komt er aan. Maar nog niet nu. ;) ATi hoeft in ieder geval weinig moeite te doen om het te laten werken in de drivers. Naast hun kennis en ervaring met professionele multi-GPU opstellingen, denk ik dat supertiling wel eens echt z'n kracht kan laten zien wanneer er 4 of meer GPUs gebruikt. Daarnaast is het ook nog eens een stuk vriendelijker dan halfgare split-SFR constructies en is de loadbalancing een stuk gemakkelijker te doen.
Voor de nieuwe Tech van de R600 zou ik het wel doen. Maar als het strom verbruik echt zo giganties is gebruikt die kaart evenveel als de rest van me PC + me 24"TFT scherm en dat gaat me wat ver :) Dan blijf ik liever nog even wachten op een midrange R600 achtige kaart. Die dan een stuk zuiniger is en mischien 2 daar van in CF gooien of zo.

En over die Multi GPU. Op dit moment wordt AFR anders wel goed ondersteund met dank aan Nvidia's SLI. Daar kan ATi dus mooi van profiteren. Supertrilling is beter qua specs alleen als de ondersteuning het af laat weten is het nog traag. Hopelijk kunnen ze daar snel verandering in brengen. Want op dit moment is CF nog niet zo nuttig. SLi daarintegen wel omdat het gewoon in meer games werkt. Dus ik zou zeggen ATi doe er snel wat aan :) deste meer mensen zullen het gaan gebruiken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ikbengoofy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-04 11:48
probleem is dat ik rond augustus een nieuw systeem wil aanschaffen , nadeel daarvan is dat ik ook graag een DX10 kaart wil hebben. puur voor de toekomst. (crysis, UT2007 en vista natuurlijk) alleen als ik die berichten zo lees dat DX10 kaarten pas in 2007 en meschien wel eind 2006 op de markt komen. zit dat er geloof ik niet in. erg jammer. ook tehoren dat ze idd 300W gaat verstoken.

Uiteindelijk zit onze manager er alleen voor spek en bonus.. - Loesje

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Astennu
Trouwens een goede oplossing voor ATi's stroomzuip probleem :)

Breng 2 R600 kaarten uit:

R600 Extreme Speed Edition = Max Speeds Max stroom verbruik
R600 Low Power Edition = Beste Speeds / Stroom verbruik

De speed versie zou dan bijvoorbeeld 700-1000 kunnen lopen met 1.4v voor de gpu en een verbruik van 150 Watt
En de Low Power versie zou dan bijvoorbeeld 500-900 kunnen lopen met 1.0v en een verbruik van 80-90 watt MAX.

Ik vind het wel een mooi idee :) Mja ze zullen zo iets wel niet doen :)

Of de Midrange moet snel zijn met 256 Bit bus en GDDR 4 maar een laag stroom verbruik hebben. Dat is ook nog een oplossing :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-06 10:36

Apie!

Newer, better & confusinger

ikbengoofy schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 14:50:
probleem is dat ik rond augustus een nieuw systeem wil aanschaffen , nadeel daarvan is dat ik ook graag een DX10 kaart wil hebben. puur voor de toekomst. (crysis, UT2007 en vista natuurlijk) alleen als ik die berichten zo lees dat DX10 kaarten pas in 2007 en meschien wel eind 2006 op de markt komen. zit dat er geloof ik niet in. erg jammer. ook tehoren dat ze idd 300W gaat verstoken.
Ik zat/zit met hetzelfde probleem en heb maar besloten om nu een highend AGP kaartje aan te schaffen en pas later dit jaar een nieuw systeem ga kopen als er wat meer duidelijk is over de DX10 kaarten. Ik moet zowiezo wachten op de Conroe en bijbehorende marktwerking voordat ik weet of het een Conroe of X2 systeem wordt. Daarnaast duurt het ook nog wel even voordat Crysis en Vista er zijn.

Ja, ik weet het.... je kan wel blijven wachten op nieuwe techologie, maar dit is imho zo'n mijlpaal dat het het wachten waard is :)

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0Henk 'm!
Astennu schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 14:55:
Trouwens een goede oplossing voor ATi's stroomzuip probleem :)

Breng 2 R600 kaarten uit:

R600 Extreme Speed Edition = Max Speeds Max stroom verbruik
R600 Low Power Edition = Beste Speeds / Stroom verbruik

De speed versie zou dan bijvoorbeeld 700-1000 kunnen lopen met 1.4v voor de gpu en een verbruik van 150 Watt
En de Low Power versie zou dan bijvoorbeeld 500-900 kunnen lopen met 1.0v en een verbruik van 80-90 watt MAX.

Ik vind het wel een mooi idee :) Mja ze zullen zo iets wel niet doen :)

Of de Midrange moet snel zijn met 256 Bit bus en GDDR 4 maar een laag stroom verbruik hebben. Dat is ook nog een oplossing :)
Waarom zou ATi dan twee kaarten moeten uitbrengen als ze zelf al voltage control en core/mem overclocking ondersteunen in de drivers?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Astennu
CJ schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 16:02:
[...]

Waarom zou ATi dan twee kaarten moeten uitbrengen als ze zelf al voltage control en core/mem overclocking ondersteunen in de drivers?
Hoeft niet als ze dan maar een optie maken dat je profiles kan laden en vasthouden. Anders gaat i nog voluit. Net als met de X1900 nu. Moet je wat onderdelen van de driver uischakelen anders haald hij je over/underclock er weer uit als je in of uit een 3d app komt. Of een bios tweaker uitgeven waarmee ik 2d en 3d voltages en core speeds kan vast leggen :) Maar dat zie ik nog niet zo snel gebreuren. Bij de X1900 AIW doen ze dat toch ook ? R580 core. Op 500 MHz lager voltage en kan met een singel slot cooler werken. Durf te wedden dat die lang niet zo veel gebruikt.

Maar eerst maar eens afwachten wat de R600 gaat doen voordat we em al afkraken op dingen niet niet 100% zeker zijn. Mischien gebruikt i evenveel als een R580.

[Voor 19% gewijzigd door Astennu op 09-06-2006 17:59]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

[...]

ATI zit in een bepaalde productcycle en daarin misstaat een R580+ idd niet aangezien de R520 van januari dateert.

Jij beweerde echter dat de R580+ in juli/aug logisch is omdat de R600 "pas" voor de kerst komt. Dat is derhalve niet logisch omdat daartussen, ervan uitgaande dat de R600 half december idd in de winkel ligt, eventueel maar 3.5 maand zit.

De meeste mensen die eind november en in de loop van december 2005 eindelijk een X1800XT bemachtigden baalden ook stevig toen in januari 2006 de X1900 al leverbaar bleek.

De R580+ gaat imo, binnen de toch al kleine groep van high end kopers ondanks jouw argumenten, geen verkoopsucces worden met de R600 zo kort daarna in het vooruitzicht.
Dat lijken me wat sterke woorden voor ATI hoor. In de highend was alleen de x1900 launch succesvol en een hardlaunch maar voor de rest hebben ze het behoorlijk laten afweten de afgelopen 2 jaar. Dus eerst zien dan geloven.

PS:
Voor het nieuwe controlcenter heeft nVidia goed naar ATI gekeken maar het mag gezegd worden: het ziet er op het eerste gezicht lekker fris en goed uit! :o

[Voor 9% gewijzigd door Help!!!! op 09-06-2006 19:00]

PC Specs

Acties:
  • 0Henk 'm!
Help!!!! schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 18:34:
[...]

ATI zit in een bepaalde productcycle en daarin misstaat een R580+ idd niet aangezien de R520 van januari dateert.

Jij beweerde echter dat de R580+ in juli/aug logisch is omdat de R600 "pas" voor de kerst komt. Dat is derhalve niet logisch omdat daartussen, ervan uitgaande dat de R600 half december idd in de winkel ligt, eventueel maar 3.5 maand zit.
3.5 maand is wel heel kort door de bocht, zeker als de rest van de tijdsperiodes ruimer genomen zijn.

Januari R580 - Juli/Augustus R580+. Dat is dan 6 maanden minimaal, 7 maanden maximaal wat er tussen zit.

Juli/Augustus R580+ - December/Januari R600. Dat is 4 maanden minimaal, 6 maanden maximaal.

Doorgaans houdt ATi dus vast aan de 6 maanden cycle.
De meeste mensen die eind november en in de loop van december 2005 eindelijk een X1800XT bemachtigden baalden ook stevig toen in januari 2006 de X1900 al leverbaar bleek.
Da's dan - om het botweg te zeggen - jammer voor ze, maar niets aan te doen. Al halverwege 2005 bleek dat R520 vertraagd werd, maar dat de releaseschema van ATi overeind bleef en men zich niet wilde tegenhouden door een vertraging van een of andere core. Dit werd extra versterkt door het feit dat gedurende de zomer al bekend werd dat R520 af was en dat ook R580 in-house & working was.

Ik mag toch hopelijk aan nemen dat de kleine groep kopers van deze high-end kaarten (in vergelijking tot de zeer grote groep kopers van lowend/midrange kaarten), op de hoogte is van het wel en wee in GPU land en zich ook zelf op de hoogte weet te houden door topics als deze te bezoeken en andere 3D fora te lezen. Hoe vaak is namelijk wel niet gezegd dat R580 geen vertraging had en gewoon op schema uit zou komen?
De R580+ gaat imo, binnen de toch al kleine groep van high end kopers ondanks jouw argumenten, geen verkoopsucces worden met de R600 zo kort daarna in het vooruitzicht.
En ik denk dat het helemaal niet uit maakt of R580+ een verkoopsucces gaat worden of niet. GF7950GX2 ziet er ook uit alsof het een klein succes gaat worden, terwijl de hardnekkigste geruchten zeggen dat nVidia eerder met G80 zal komen (rond de zomer) dan ATi's R600. De vraag is er wel ondanks dat men weet dat er nog iets snellers aan gaat komen.

Daarnaast worden er van de high-end cores zowiezo toch minder gemaakt dan de low-end en midrange, dus men kan rekening houden met de productieaantallen. Daarnaast zullen er altijd mensen zijn die het snelste van het snelste willen hebben, en dan kan je er niet om heen dat dat de R580+ zal zijn. En laat nou juist die groep kopers heel klein zijn.

Het belangrijkste voor ATi is dat ze in gedachten van potentiele kopers als 'snelste' bekend staan en dat heb je alleen als je de snelste core hebt, hoe dicht R600 er ook op zit en hoe dicht DX10 er ook aan zit te komen. Ondanks dat de GF7950GX2 eigenlijk een SLi kaart op twee aan elkaar vast geplakte PCBs is, zien mensen de grote menigte dit als 'een enkele' kaart, zeker ook omdat de prijs omlaag vliegt. Het is dus belangrijk om de snelste kaart te hebben en ATi neemt geen genoegen met het spelen van de tweede viool gedurende een periode van 6 maanden. Dat doen ze niet met single-card setups, en dat willen ze niet doen met CrossFire en Physics.
Dat lijken me wat sterke woorden voor ATI hoor. In de highend was alleen de x1900 launch succesvol en een hardlaunch maar voor de rest hebben ze het behoorlijk laten afweten de afgelopen 2 jaar. Dus eerst zien dan geloven.
Sterke woorden misschien, maar ik denk het zelf niet. De context waarin dit gezegd werd, was ook niet bedoeld als opschepperig iets. RV560/RV570 wordt trouwens ook een hardlaunch als ik het goed heb.

Acties:
  • 0Henk 'm!

CJ schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 19:17:
[...]
ATi neemt geen genoegen met het spelen van de tweede viool gedurende een periode van 6 maanden. Dat doen ze niet met single-card setups, en dat willen ze niet doen met CrossFire en Physics.
[...]
Om dan maar weer eens terug te komen op de AGP-kwestie. Ze spelen al een jaar of meer 2e viool op dat gebied !

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 107626

Anoniem: 100386 schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 22:08:
[...]

Om dan maar weer eens terug te komen op de AGP-kwestie. Ze spelen al een jaar of meer 2e viool op dat gebied !
Het is ook gewoon tijd om het AGP-kaarsje uit te blazen.

• Astennu
Anoniem: 107626 schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 22:47:
[...]

Het is ook gewoon tijd om het AGP-kaarsje uit te blazen.
Vind ik ook alleen 60% van alle pc gebruikers die AGP hebben en toch willen upgraiden niet. Maar die kunnen dan dus RV560 / RV570 kaartjes kopen.

Ik vraag me echt af hoeveel marktaandeel nvidia op die HIGH end AGP kaarten Ik heb het idee dat het mischien 5% AGP is een 95% PCI E. Maar kan het verkeerd hebben.

• SpankmasterC
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-04 22:34
Vergeet niet, AGP wordt niet meer via OEM's verkocht, wat toch de grootste afzetmarkt is...
de markt voor high-end AGP zal dus alleen retail zijn, EN dan ook nog bijna nutteloos, omdat bijna iedereen met een high-end kaart ondertussen wel op PCIe zit...
Daarom zullen er, als er nog kaarten komen, vooral mid-range en budget kaarten komen
Anoniem: 100386 schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 22:08:
[...]

Oh? Hoezo dat? :?

De X850XT (PE) deed het anders prima tegen de GF6800U en won zelfs de meeste DX9 (toch 90% van de gamesmarkt) benchmarks. En de GF7800GS kwam officieel pas begin Februari uit op het AGP platform, en ook tegen deze kaart houdt de X850XT prima stand, zie bv de reviews op Anandtech en Toms Hardware. Verder had nVidia sinds de 6800U geen enkele snellere AGP kaart totdat de 7800GS uit kwam begin dit jaar. Dus ATi speelt op dat vlak hooguit 4 maanden tweede viool en zeker niet meer dan een jaar.

Anoniem: 171689

Dan vraag ik me af. werkt het ook met 3 GPUs? ik bedoel. als er gewoon 2 GPUs op 1 kaart zitten. en de PC ze afzonderlijk herkent. moet hij toch gewoon kunnen herkennen dat er 3 GPUs zijn, als je bijv een single X1600XT in een XF bordje op het 2e PCI-E poortje gooit.?

Maar ik weet niet of dit optimaal zal werken. 3 GPU is denk ik wat overbodig. maar toch. ik was al van plan mijn huidige X1600XT uit te breiden met nog een exemplaar om XF te kunnen draaien.

[Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 171689 op 10-06-2006 08:29]

• Anoniem: 51473
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
[...]
ATi hoeft in ieder geval weinig moeite te doen om het te laten werken in de drivers. Naast hun kennis en ervaring met professionele multi-GPU opstellingen, denk ik dat supertiling wel eens echt z'n kracht kan laten zien wanneer er 4 of meer GPUs gebruikt.
Ze kunnen niet eens normale drivers maken.. Ik hou mijn hart vast als er multi GPU support geschreven moet worden :O
Anoniem: 51473 schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 09:14:
[...]

Ze kunnen niet eens Ik vind dat ze niet eens normale drivers kunnen maken.. Ik hou mijn hart vast als er multi GPU support geschreven moet worden :O
Even gecorrigeerd anders komt het zo trollerig/flamerig over en dat past niet in dit topic. ;) Er zijn miljoenen mensen die geen enkele probleem hebben met de ATi drivers. Wat jij schrijft is een persoonlijk en dus subjectief iets.

Op het internet zal je zowiezo sneller negatieve ervaringen vinden op forums dan positieve, want mensen die problemen hebben gaan op zoek naar oplossingen. Mensen die geen enkele probleem hebben die laten niet zo snel van zich horen.

En hoe kan jij nou oordelen over ATi's multi-GPU (dus 4 of meer in dit geval) support? Ze zijn al jaren vaste leverancier van overheidsinstanties als de luchtmacht en marine voor simulatoren, maar ook andere grote bedrijven maken gebruik van multi Radeon opstellingen (tot op zo'n 256 aan elkaar gekoppeld). Je zou toch denken dat als ze echt zo slecht waren ze sneller op nVidia multi-GPU opstellingen zouden zijn overgestapt. Blijkbaar doen ze toch iets goed.

• Astennu
Idd ben het met CJ eens. Game drivers is wel wat anders dan dit soort giga farms waar 256 GPU's samen werken. Maar die kennis kunnen ze zeker gebruiken om games goed te laten lopen.

En heb je de revieuws van Quad SLI gelezen ? Dat werkt ook alles behalve perfect. Crossfire is gewoon veel nieuwer dan SLi. En we weten allemaal hoe lang het heeft geduurt tot SLi goed werkte. Dat begint nu pas een beetje te komen. Dus ik geef het gewoon nog wat extra tijd om volwassen te worden.

Het enige echte probleem met CF op dit moment zijn die profiles. De games die nu profiles hebben werken ook uitstekend.

[Voor 12% gewijzigd door Astennu op 10-06-2006 12:22]

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Ik wordt zo flauw van al die mensen elkaar maar na blaten en roepen: ATI drivers zijn slecht..... :O

ATI zet zijn releasenotes met problemen prominent op de downloadpagina terwijl nVidia ze wegmoffelt. Als je die van nVidia doorleest (veel mensen weten ws niet eens dat ze bestaan) zie je dat ze net zoveel zo niet meer problemen hebben als ATI. 8)

ATI drivers zijn qua bugs net zo goed of slecht als de nVidia drivers. Waar zitten de verschillen dan wel:
- Crossfire: ATI heeft hier een achterstand tov SLI.
- Linux schiet niet echt op bij ATI

Natuurlijk als je toevallig pech hebt dat je last van een driverbug hebt in je meest populaire spel is het idd zwaar balen. Maar dat geldt zowel voor ATI als nVidia.

Daarom is het alvorens een kaart aan te schaffen verstandig om even in de releasenotes te kijken of er problemen zijn met voor jou belangrijke spellen/gebruikstoepassingen.

Mensen die nu CF kopen en klagen dat het niet perfect werkt begrijp ik ook niet. :?
Als je ook maar een beetje het nieuws volgt weet je tocht dat het nog niet perfect is.

[Voor 103% gewijzigd door Help!!!! op 10-06-2006 13:58]

PC Specs

• Anoniem: 51473
  • Niet online
CJ schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 11:28:
[...]

Even gecorrigeerd anders komt het zo trollerig/flamerig over en dat past niet in dit topic. ;) Er zijn miljoenen mensen die geen enkele probleem hebben met de ATi drivers. Wat jij schrijft is een persoonlijk en dus subjectief iets.

Op het internet zal je zowiezo sneller negatieve ervaringen vinden op forums dan positieve, want mensen die problemen hebben gaan op zoek naar oplossingen. Mensen die geen enkele probleem hebben die laten niet zo snel van zich horen.

En hoe kan jij nou oordelen over ATi's multi-GPU (dus 4 of meer in dit geval) support? Ze zijn al jaren vaste leverancier van overheidsinstanties als de luchtmacht en marine voor simulatoren, maar ook andere grote bedrijven maken gebruik van multi Radeon opstellingen (tot op zo'n 256 aan elkaar gekoppeld). Je zou toch denken dat als ze echt zo slecht waren ze sneller op nVidia multi-GPU opstellingen zouden zijn overgestapt. Blijkbaar doen ze toch iets goed.
Ik vind dat elke post die je doet een soort van "eigen mening" is. Dat je het gecorrigeerd hebt vind ik wel goed gezien het inderdaad anders gezegt had kunnen worden. Dat je meer negative posts ziet over een bepaald onderwerp heb je gelijk in.. Echter zijn de drivers voor GPU's van NVIDIA toch stukken beter dan de ATI drivers.. Driver support onder Linux is helemaal erg.. ( Zie dit niet als een flame a.u.b. )

Er word vaak gezegt dat NVIDIA een voorsprong heeft op ATi gezien SLi eerder op de markt was. Ik vind dat je geen vergelijking mag maken gezien de techniek geheel anders is en ATi van niets moest beginnen.. ATi maakt na mijn idee goede kaarten, maar de drivers ( kijkend na NVIDIA ) hadden na mijn idee stukken beter gekund.

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Anoniem: 51473 schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 13:36:
[...]

Ik vind dat elke post die je doet een soort van "eigen mening" is. Dat je het gecorrigeerd hebt vind ik wel goed gezien het inderdaad anders gezegt had kunnen worden. Dat je meer negative posts ziet over een bepaald onderwerp heb je gelijk in.. Echter zijn de drivers voor GPU's van NVIDIA toch stukken beter dan de ATI drivers.. Driver support onder Linux is helemaal erg.. ( Zie dit niet als een flame a.u.b. )

Er word vaak gezegt dat NVIDIA een voorsprong heeft op ATi gezien SLi eerder op de markt was. Ik vind dat je geen vergelijking mag maken gezien de techniek geheel anders is en ATi van niets moest beginnen.. ATi maakt na mijn idee goede kaarten, maar de drivers ( kijkend na NVIDIA ) hadden na mijn idee stukken beter gekund.
Sorry maar als je dat stukje in bold hierboven nou eens goed zou onderbouwen :? Nu is het eigenlijk gewoon een flame/troll.

Sowieso is de eerste vraag hoe je drivers uberhaupt moet beoordelen. Wat zijn de criteria en welk gewicht moet je aan elk criterium hangen.

IMO zou je de drivers voor consumentenkaarten bijvoorbeeld als volgt kunnen bekijken :
  1. # en ernst vd bugs in games (evt. per OS)
  2. # en ernst vd bugs in overige toepassingen (evt. per OS)
  3. XP32 support
  4. XP64 support
  5. Old OS support
  6. Vista 32&64 support
  7. Linux Support
  8. Crossfire implementatie & bugs
Als ik naar bovenstaand lijstje kijk, weet ik alleen met zekerheid dat 7 & 8 achterlopen bij nVidia. Voor de rest maakt het volgensmij grosso modo niks uit.
Je kun je afvragen hoe erg het is dat er geen goede drivers zijn voor Linux. Het is imo iig onvoldoende grond om de ATI drivers gelijk maar met de grond gelijk te maken.

Tav crossfire, waren de nVidia drivers ook compleet ruk toen zij nog met SLI aan het worstelen waren. :?

Eén voordeel van de ATI drivers is wel dat je veel minder shimmering hebt in welke qualitymode dan ook.... ;)

PC Specs

Anoniem: 126513

Geen enkele driver is perfect natuurlijk, nVidia kan wat mij beterft ook wel wat gebruiksvriendelijker voornamelijk kwa profielen vind ik.
Niet vergeten dat nVidia van het begin in de game development is meegegroeit, terwijl ATi er echt in moest komen. Door netwerken en contracten hebben ze gewoon een groot voordeel. En natuurlijk ook door ervaring. Zelfs ik zeg dat het TWIMTBP programma zijn voordelen en zijn nadelen heeft op de markt. Ik zie liever dat het wat beter verdeelt wordt, of zelfs helemaal gelijk.

Iedere kaart heeft zijn voor en nadelen. Maar waarom wordt voor een mooi spel als Oblivion niet de beste kaart voor dat spel volledig gesupport? Als het (ook) een GITG titel was , dan zou de de X1 serie gewoon officeel AA + HDR en wat niet allemaal kunnen benutten. Dat is gewoon jammer.

Je zou wel zeggen dat de Multi GPU ervaring van ATi wel voordeel zou moeten opleveren. Alleen is dat idd heel anders in de game wereld vooral als je dus ook kijkt naar de huidige verhoudingen van contacten.

Bij nVidia heeft het ook lang geduurt om op dit niveau te komen van SLI hoor. ;) De performance is zeker netjes nu. Crossfire doet ook steeds beter. Als de technieken door zouden blijven gaan worden ze uiteindelijk redelijk gelijk waarschijnlijk.

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-05 02:13

edward2

Schieten op de beesten

http://www.xbitlabs.com/a...lay/nvidia-gf7950gx2.html

De resultaten van de perf met HDR in Far Cry komt niet overeen met hetgeen wat ik heb gemeten, volgens mij hebben ze iets fout gedaan daar.

Met FEAR zit er echter wel een glitch in de drivers die CF setups aantast.
Ghost Recon AW hebben ze hier niet met afr-friendly gedraaid de eikels ;)

X1900CF heerst bigtime in high res AA. Als ATI nou eens sneller de gameprofielen in de drivers zet, dan had ik nooit even getwijfeld of ik voor de GX2 zou gaan.

[Voor 45% gewijzigd door edward2 op 10-06-2006 16:29]

Niet op voorraad.

• Astennu
edward2 schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 16:23:
http://www.xbitlabs.com/a...lay/nvidia-gf7950gx2.html

De resultaten van de perf met HDR in Far Cry komt niet overeen met hetgeen wat ik heb gemeten, volgens mij hebben ze iets fout gedaan daar.

Met FEAR zit er echter wel een glitch in de drivers die CF setups aantast.
Ghost Recon AW hebben ze hier niet met afr-friendly gedraaid de eikels ;)

X1900CF heerst bigtime in high res AA. Als ATI nou eens sneller de gameprofielen in de drivers zet, dan had ik nooit even getwijfeld of ik voor de GX2 zou gaan.
Jah even wachten op die CF wonder driver. Ik vraag me af wanneer die gaat komen. Of kunnen ze niet gewoon zeggen dat standaard AFR wordt gebruikt ipv supertrilling ? En als een game profile het anders zegt die mode gebruiken. Want veel games werken nu wel goed met AFR omdat SLi dat ook gebruikt zou dit kunnen schelen.

Edit:

Heb even naar die revieuw gekeken en ik vind dat CF het erg goed doet. Je ziet gewoon dat er bugs in zitten omdat soms een enkele X1900 een dubbel zo hoge FPS haald. Dus dat is te fixen.

Wat me ook opvalt is dat ATi bv HL2 en Far cry wint. Maar HL2 met HDR en Far Cry Met HDR wint nvidia weer dik. Dus hier zit iets niet lekker. Ten eerste verdubbelt de score niet van Singel naar dual opstelling bij de ATI kaarten. En de Kaarten van ATi zijn gewoon erg sloom in HDR vergeleken met Nvidia.

Dus hier moeten ze nog eens goed naar gaan kijken.

[Voor 23% gewijzigd door Astennu op 10-06-2006 17:40]

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-06 12:45
Zo net terug van Computex, dadelijk ff mijn jetlag wegslapen, maar eerst wat dingen verbeteren :)

Foxconn is een OEM fabrikant en is sinds 3 jaar ook op kleine schaal bezig in het kanaal. Ze zijn absoluut niet de grootste nVidia kaart leveranciers, want nr1 is MSI, nr2 is Asus en nr3 bungelts er ergens ver onder. Mijn info is trouwens dat Foxconn enkel nVidia VGA kaarten gaat maken onder eigen naam, geen ATI. Het leuke is wel dat Foxconn enkel zelf de low-end en midrange kaarten zal produceren, het high-end gebeuren wordt door een grote concurrent van Foxconn geproduceerd, Flextronics, dus Foxconn gaat buy en sell doen :) Hun target voor het eerste jaar is 1miljoen VGA kaarten en daarmee zijn ze nog een ERG kleine speler, als je bedenkt dat een MSI per jaar 14 miljoen vga kaarten maakt en Asus 10 miljoen. Maar je moet ergens beginnen he.
CJ schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 22:04:
[...]

ATi heeft geen probleem hoor.

ATi heeft altijd gezegd dat ze AIBs zouden ondersteunen wanneer die AGP versies van alle PCIe kaarten wilden maken. Dat geldt ook voor een AGP versie van de X1900 serie. Maar AIBs willen blijkbaar geen AGP versies maken van deze kaarten, dus komen ze er niet. Dit heeft niets met ATi's onwillendheid te maken, want ze willen wel, maar laten het over aan de AIB.
Leuk maar dat kan ATI wel roepen maar klopt niet. ATI wil naar AIB's geen X1900's chips leveren, enkel finisched cards dus het is wel met ATI te maken.
Joepi schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 14:19:
[...]

Net als Sapphire (?) onlangs zei, net zo goed Nvidia te kunnen maken: (8>
beetje druk zetten in de prijs-onderhandelingen kan geen kwaad he
http://www.xbitlabs.com/n...splay/20060407181039.html
Dit gerucht gaat al sinds Cebit 2006, rond die tijd heeft Saphire ook bij al haar klanten geinformeerd of ze geinteresseerd waren in nVidia oplossingen. Als dit gebeurd dan heeft ATI een serieus probleem.

[Voor 16% gewijzigd door The Source op 10-06-2006 19:18]

• Astennu
Uhmm zo dat is weer een harde informatie. Vooral oer die AIB's en over Sapphire. Ik hoop niet dat ze de nVidia kant op gaan maar dat zal wel gebeuren aangezien ATi/nVidia toch ongeveer 50/50 verkocht wordt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:50
Crossfire gaat dubbel intern:

http://resources.vr-zone.com//eventpics/Jun06/Computex/Day04/IMG_0063.JPG

Nee dit is geen weerspiegeling, de nieuwe 80nm kaartjes van ATi krijgen een dubbele interne bridge.
In ieder geval geen gekloot meer met mastercards en dongles ;)

Working samples zijn een goed teken :)

Verder heeft de R600 tape-out bereikt en ligt op schema voor het einde van dit jaar.

bron: http://www.vr-zone.com/?i=3724

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 107573

WE HAD a chance to meet up with some nice chaps from Leadtek, one of the very successful extended arms of Foxconn and we can now confirm that the company will continue to offer various graphic cards. Jen Hsun, the mighty king of Nvidia, confirmed that at a press conference.

Foxconn will get in the game later this summer and will try to convince everyone to buy its own branded cards but will keep the very successful Leadtek brand and compete with it. We think that the big Foxconn made a good decision as there are many that will want Leadtek only.

Aldus The Inq.

http://www.theinquirer.net/?article=32331

Goed spul dat Leadtek.Tevens 1 vand weinigen die geen problemen hebben met de GF7 serie :)

[Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 107573 op 11-06-2006 02:23]

Acties:
  • 0Henk 'm!
edward2 schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 16:23:
Als ATI nou eens sneller de gameprofielen in de drivers zet, dan had ik nooit even getwijfeld of ik voor de GX2 zou gaan.
Volgens mij hoef je je binnenkort geen zorgen meer te maken over gameprofielen voor games die net uit zijn. Ik denk dat je straks zelf een profiel kan aanmaken en kan kiezen voor AFR/SFR/Supertiling en dan zelf maar moet uitvogelen welke methode het beste voor je werkt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Astennu
CJ schreef op zondag 11 juni 2006 @ 02:36:
[...]

Volgens mij hoef je je binnenkort geen zorgen meer te maken over gameprofielen voor games die net uit zijn. Ik denk dat je straks zelf een profiel kan aanmaken en kan kiezen voor AFR/SFR/Supertiling en dan zelf maar moet uitvogelen welke methode het beste voor je werkt.
Dat zou wel leuk zijn. Ik zal ik igg met open armen aan nemen. Maar ik denk mensen die niet al te veel van software weten en alleen maar CF kaarten hebben gekocht om lekker te gamen minder. Die hebben denk ik helemaal geen zin om moeite te doen die willen gewoon dat het werkt, Dus ATi zal ook zelf wat moeten doen. Revieuw sites zullen dat ook wel Negatief gaan beoordelen. Maar ik ben benieuwd :P

Acties:
  • 0Henk 'm!
Hoezo zullen reviewsites dit negatief beoordelen? Hebben ze het negatief beoordeelt dat nVidia precies hetzelfde doet door mensen de optie aan te bieden om zelf de renderingmode uit te kiezen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Astennu
CJ schreef op zondag 11 juni 2006 @ 11:57:
Hoezo zullen reviewsites dit negatief beoordelen? Hebben ze het negatief beoordeelt dat nVidia precies hetzelfde doet door mensen de optie aan te bieden om zelf de renderingmode uit te kiezen?
Ik bedoel dat als ATi zelf geen standaard Profile zou maken. Bijvoorbeeld: Als een game start standaard ARF pakken. Als ze dat achterwegen zouden laten en mensen eerst een profile zouden moeten maken om Peformance winst te krijgen.

Nu is dat in een aantal games het geval die hebben gewoon geen baat bij CF, winst is daar gewoon noppes nade of zelfs lagere scores.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Astennu schreef op zondag 11 juni 2006 @ 12:46:
[...]

Ik bedoel dat als ATi zelf geen standaard Profile zou maken. Bijvoorbeeld: Als een game start standaard ARF pakken. Als ze dat achterwegen zouden laten en mensen eerst een profile zouden moeten maken om Peformance winst te krijgen.

Nu is dat in een aantal games het geval die hebben gewoon geen baat bij CF, winst is daar gewoon noppes nade of zelfs lagere scores.
Het ligt er maar net aan wat je wilt. Ze kunnen er ook voor kiezen om de eindgebruiker helemaal geen mogelijkheid te geven om zelf een renderingmode te kiezen. Wat heb je liever? Geen mogelijkheid of wel een mogelijkheid? En bedenk je eens... wat is de doelgroep van CrossFire? Zijn dat mensen die de ballen verstand hebben van techniek en nooit in de drivers zullen duiken, of zijn dat mensen die zelf AA/AF aan gaan zetten in de drivers, en dan ook hoogstwaarschijnlijk wel de weg weten te vinden naar het zelf kiezen van renderingmodes?

Daarnaast heeft ATi gewoon een standaardprofiel. Dat is supertiling vanwege de grote compatibiliteit, alleen levert dit niet altijd een performancewinst op. Dus dan is het leuk dat mensen zelf AFR of SFR aan kunnen zetten.

CrossFire is nog lang niet uitgekristalliseerd. Er komt nog genoeg aan. Naast de eerste bridged-CF kaarten komt er misschien ook nog wel een extra renderingmode bij (Adaptive Tiling) waar eerst ook al sprake van was.

Dan iets anders... X1800GTO CrossFire review: http://www.adrenaline.com...adeon_x1800gto_crossfire/

[Voor 5% gewijzigd door CJ op 11-06-2006 14:26]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 151544
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
[quote]CJ schreef op zondag 11 juni 2006 @ 14:22:
[...]

Het ligt er maar net aan wat je wilt. Ze kunnen er ook voor kiezen om de eindgebruiker helemaal geen mogelijkheid te geven om zelf een renderingmode te kiezen. Wat heb je liever? Geen mogelijkheid of wel een mogelijkheid? En bedenk je eens... wat is de doelgroep van CrossFire? Zijn dat mensen die de ballen verstand hebben van techniek en nooit in de drivers zullen duiken, of zijn dat mensen die zelf AA/AF aan gaan zetten in de drivers, en dan ook hoogstwaarschijnlijk wel de weg weten te vinden naar het zelf kiezen van renderingmodes?

Daarnaast heeft ATi gewoon een standaardprofiel. Dat is supertiling vanwege de grote compatibiliteit, alleen levert dit niet altijd een performancewinst op. Dus dan is het leuk dat mensen zelf AFR of SFR aan kunnen zetten.

CrossFire is nog lang niet uitgekristalliseerd. Er komt nog genoeg aan. Naast de eerste bridged-CF kaarten komt er misschien ook nog wel een extra renderingmode bij (Adaptive Tiling) waar eerst ook al sprake van was.

Dan iets anders... X1800GTO CrossFire review: http://www.adrenaline.com...adeon_x1800gto_crossfire/[/quote]

crossfire is dus echt wel weggesmeten geld. :o
dat ze daar nog maar serieus wat aan werken aan die crossfire. :O

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Astennu
CJ schreef op zondag 11 juni 2006 @ 14:22:
[...]

Dan iets anders... X1800GTO CrossFire review: http://www.adrenaline.com...adeon_x1800gto_crossfire/
Begrijp me niet verkeerd ik ben er helemaal voor profiles. En ik hoop gewoon dat ATi er een standaard profile in gooit dan is helemaal niets aan de hand. Als bijde opties dan maar mogelijk zijn. Dan zijn tweakers en normale gebruikers bijde gelukkig :)

@ Wizkristof. Dat is het niet alleen Dongel less werkt voor die kaarten blijkbaar niet lekker ? En wie zegt dat hun goed testen ? X1600 in CF laat mooie een mooie boost zien en alle Dongel Crossfire setups al helemaal. Dus niets weggegooid geld.

Niemand heeft gezegt dat je 100% winst krijgt. En ik zou ook maar eens wat andere revieuw sites bekijken mischien krijg je daar andere resultaten. Anandtech liet met de X1900 helemooie resultaten zien.

[Voor 14% gewijzigd door Astennu op 11-06-2006 17:41]

Acties:
  • 0Henk 'm!
Anoniem: 151544 schreef op zondag 11 juni 2006 @ 14:32:
crossfire is dus echt wel weggesmeten geld. :o
dat ze daar nog maar serieus wat aan werken aan die crossfire. :O
Bedenk je wel dat de X1800GTO een grensgeval is voor dongle-less CrossFire. Op de planning stond eerst het plan om hem te koppelen aan een X1800XT CF kaart, maar blijkbaar zag ATi in dat niet veel mensen een kaart kopen om dan 4 pipes uit te schakelen als je 'm in CrossFire zet (wat zou gebeuren bij de X1800XT CF).

Het ontbreken van de compositingchip + waarschijnlijk een gebrek aan bandbreedte spelen de X1800GTO parten. Waar de PCIe-bus van een dongleless X1600XT setup maar data van 8 ROPs hoeft te verwerken, verdriedubbeld dit bij een X1800GTO CF setup naar 24 ROPs.

Straks is dit allemaal verleden tijd vanwege de compositingchip die geintegreerd wordt in de cores (vanaf de RV560/RV570).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sir Robbery
  • Laatst online: 06-12-2018

Sir Robbery

one cow to rule them all

Mijn ati1900xtx krijgt het te heet in deze temperaturen en zodoende kan ik niet meer gamen.
Hebben meer mensen hier last van?
De fan op de kaart zelf draait niet eens maximaal, maar dat zouden de drivers toch voor moeten zorgen?

Heb al een mail gestuurd naar de winkel waar ik hem gekocht heb ben benieuwd wat die der van zeggen.
Ik dacht geef het maar even aan en eens kijken of dit normaal is.
Lijkt me niet maar toch.

De NEN1010 is een maatje van me.

• Astennu
robbie1981 schreef op zondag 11 juni 2006 @ 22:44:
Mijn ati1900xtx krijgt het te heet in deze temperaturen en zodoende kan ik niet meer gamen.
De fan op de kaart zelf draait niet eens maximaal, maar dat zouden de drivers toch voor moeten zorgen?

Heb al een mail gestuurd naar de winkel waar ik hem gekocht heb ben benieuwd wat die der van zeggen.
Lijkt me niet maar toch.
Wat voor een problemen heb je dan ? Mijn kaarten werden niet al te heet maar ik underclock ze ook flink. Met Stock speeds word i ook goed warm richting de 85C bijde kaarten hebben nu een VF900 er op zitten.

Me voeding heeft het nog het zwaarste ik meete vanmiddag @ stock speeds een load van 430 watt. Er zaten nog wel wat meer dingen op dat stekkerblok maar monitor en alles had ik er af gehaald. Dit was met }:O aan en HL2 HDR map. Toch best wel veel. Met low profile had ik 430 watt als me laptop aan stond speakers aan + 24" TFT aan :)

INQ: Boundless Gaming is bounded

Ouch, that musta hurt. :X

Gelukkig blijft de 1+1 optie nog steeds over. :)

• Sir Robbery

Sir Robbery

one cow to rule them all

Astennu schreef op maandag 12 juni 2006 @ 00:04:
[...]

Wat voor een problemen heb je dan ? Mijn kaarten werden niet al te heet maar ik underclock ze ook flink. Met Stock speeds word i ook goed warm richting de 85C bijde kaarten hebben nu een VF900 er op zitten.

Me voeding heeft het nog het zwaarste ik meete vanmiddag @ stock speeds een load van 430 watt. Er zaten nog wel wat meer dingen op dat stekkerblok maar monitor en alles had ik er af gehaald. Dit was met }:O aan en HL2 HDR map. Toch best wel veel. Met low profile had ik 430 watt als me laptop aan stond speakers aan + 24" TFT aan :)
Als ik in een spel zit dan loopt deze vast en krijg ik een zwart scherm.
Als ik weer in windows ben is alles oke, maar hij word hier dan ook ondergeklokt en minder zwaar gebruikt.
Mijn voeding is 500W Rvoltec Chromus II dus die trekt het wel.
Lijkt mij dat een kaart als deze toch ook op een eiland als aruba gebruikt word en dan moet deze het toch aankunnen dacht ik zo.

Anoniem: 9449

robbie1981 schreef op zondag 11 juni 2006 @ 22:44:

Lijkt me niet maar toch.
Ja, daar zou de driver voor moeten zorgen.

Het enige wat instabiliteit kan veroorzaken is stof tussen de ribben van het koellichaam. Ondanks dat de fan op 100% draait kan het in zo'n situatie voorkomen dat de GPU nog steeds warmer wordt.

Ik vind het trouwens niet normaal dat ATi pas bij 98 graden op 100% gaat draaien. De kaart is dan echt niet meer aan te raken. Ik kan me niet voorstellen dat dit erg bevordelijk is voor de componenten.

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Misschien is dit al voorbij gekomen, maar ik kan Adaptive Aliassing niet enablen met 6.5 en een X850XT. Ik heb dit topic doorzocht op "adaptive" maar niets gevonden. Het was toch ingevoerd vanaf 6.5 voor alle kaarten ?

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:07
Phuncz schreef op maandag 12 juni 2006 @ 10:26:
Misschien is dit al voorbij gekomen, maar ik kan Adaptive Aliassing niet enablen met 6.5 en een X850XT. Ik heb dit topic doorzocht op "adaptive" maar niets gevonden. Het was toch ingevoerd vanaf 6.5 voor alle kaarten ?
het kan al een jaar oid.
gewoon ati tray tools gebruiken, of de registercrack doen.

• Astennu
Phuncz schreef op maandag 12 juni 2006 @ 10:26:
Hier heb ik niets over gehoord. Alleen dat X1K het echt via CCC konde en de andere kaarten idd via een driver hack.
Anoniem: 107626 schreef op maandag 12 juni 2006 @ 09:56:
INQ: Boundless Gaming is bounded

Ouch, that musta hurt. :X

Gelukkig blijft de 1+1 optie nog steeds over. :)
Uhmm dit is dus geen goede zaak voor ATi. Ben benieuwd hoe nvidia dit gaat doen.

[Voor 30% gewijzigd door Astennu op 12-06-2006 11:23]

• Sir Robbery

Sir Robbery

one cow to rule them all

@ grizzly beer

Ik vind het niet normaal dat je voor 600 euro geen goede koeler op de kaart aanwezig is.
Heb al wel een waterblok en een tweede is onderweg om deze te waterkoelen, maar de standaard koeler hoort het gewoon te doen.

• Astennu
robbie1981 schreef op maandag 12 juni 2006 @ 11:19:
@ grizzly beer

Ik vind het niet normaal dat je voor 600 euro geen goede koeler op de kaart aanwezig is.
Heb al wel een waterblok en een tweede is onderweg om deze te waterkoelen, maar de standaard koeler hoort het gewoon te doen.
Die deden hier hun werk uitstekend. Maar als jij uber veel stof in je pc hebt gaat i wel dicht zitten. Dat gebeurt dan bij elke cooler wel. ATi moet gewoon weer wat zuinigere chips maken :)

Edit:

Dit is ook een leuke: http://theinquirer.net/?article=32330

Geen SLi of CF in Vista ? Drivers nu kunnen het blijkbaar nog niet :) Ik denk dat ik vista net als XP een jaar links laat liggen.

[Voor 17% gewijzigd door Astennu op 12-06-2006 11:31]

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

meuktracker: ATi Catalyst 6.5

Er staat nochtans:

New Features
* Overlay Theater Mode Update
* Adaptive Anti-Aliasing for ATI Radeon 9500 and above

Maar ik kan het blijkbaar niet enablen, ook al heb ik 6.5 geinstalleerd.

• Astennu
Phuncz schreef op maandag 12 juni 2006 @ 11:57:
meuktracker: ATi Catalyst 6.5

Er staat nochtans:

New Features
* Overlay Theater Mode Update
* Adaptive Anti-Aliasing for ATI Radeon 9500 and above

Maar ik kan het blijkbaar niet enablen, ook al heb ik 6.5 geinstalleerd.
Ah ja ik zie het. Ik gebruik overal omega drivers dus kan het niet echt controleren. Gebruik op die pc's ook geen CCC. Alleen op me CF setup PC. Mja die heeft het altijd al gedaan.

[Voor 4% gewijzigd door Astennu op 12-06-2006 12:22]

Astennu schreef op maandag 12 juni 2006 @ 11:17:
[...]

Uhmm dit is dus geen goede zaak voor ATi. Ben benieuwd hoe nvidia dit gaat doen.
nVidia doet physics alleen maar in SLi en dan ook nog eens met gelijke kaarten. Ze raden minimaal een 7600GT aan. ATi Physics is dus zowiezo flexibeler en eventueel is er dus de optie om een kaart zowel graphics als physics te laten doen. Er zijn genoeg momenten waarop een videokaart uit z'n neus staat te vreten (of tenminste een gedeelte van de pixelshaders), die dan mooi ingezet kunnen worden voor andere doeleinden (mits hier voor geprogrammeerd wordt en/of de drivers de verschillende soorten workload kunnen verdelen).

@Phuncz, heb je echt alle drivers geuninstalled en ook de registry gecleaned? Het zou misschien kunnen zijn dat je het eerst via een registry hack hebt proberen te activeren en dit nu botst met Cat 6.5?

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Dan ga ik dat maar eens doen, zal melden hoe het loopt :)
Driver cleanen heb ik vaak probs mee, meestal krijg ik dan de fout dat hij de kaart niet vind bij reinstall... Maar ik heb het iig. niet via een reghack gedaan, heb ook geen tray tools meer geinstalled sinds de laatste windows reinstall.

• Astennu
CJ schreef op maandag 12 juni 2006 @ 12:40:
[...]

nVidia doet physics alleen maar in SLi en dan ook nog eens met gelijke kaarten. Ze raden minimaal een 7600GT aan. ATi Physics is dus zowiezo flexibeler en eventueel is er dus de optie om een kaart zowel graphics als physics te laten doen. Er zijn genoeg momenten waarop een videokaart uit z'n neus staat te vreten (of tenminste een gedeelte van de pixelshaders), die dan mooi ingezet kunnen worden voor andere doeleinden (mits hier voor geprogrammeerd wordt en/of de drivers de verschillende soorten workload kunnen verdelen).

@Phuncz, heb je echt alle drivers geuninstalled en ook de registry gecleaned? Het zou misschien kunnen zijn dat je het eerst via een registry hack hebt proberen te activeren en dit nu botst met Cat 6.5?
Maar kan het ook met Quad SLI ? En gaat bij nvidia de 2e kaart dan ook alleen maar Phisicx doen ? Of wordt het verdeeld over bijde kaarten ?

Anoniem: 149755

Ik vraag me af in hoeverre een goede CPU nog nodig is voor de toekomsige game-pc. Als Physics alle lompe rekenwerk kan doen lijkt mij de CPU alleen nog maar een futuliteit ondanks dat Intel een nieuwe conroe uitbrengt.

• The Source
X1250 = RV505CE
MP E/Aug
HDCP over DVI
350/400
32/64bit 128/256MB (512 HM)
4 pixel cshaders / 2 vertex shaders
> 100 HQV points

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

The Source schreef op maandag 12 juni 2006 @ 18:38:
X1250 = RV505CE
MP E/Aug
HDCP over DVI
350/400
32/64bit 128/256MB (512 HM)
4 pixel cshaders / 2 vertex shaders
> 100 HQV points
to the point krijgt nieuwe betekenis....... :)

PC Specs

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

@Phuncz

Ik had 6.2 draaien, deze heb ik via "Software" verwijderd met de ATI uninstaller tool. Toen 6.5 geinstalleerd en heb nou AAA op me X800XL draaien. :) Gewoon via de CCC dus het moet werken. :)

Geluidswolk

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Mja ik heb het via Ati Tray Tools geactiveerd, maar in de CCC blijft het "grayed out". Heb het nog niet geprobeerd, heb geen spel geinstalleerd dat die feature ondersteunt.

• Astennu
Ik weet niet maar dat AAA is niet echt bruikbaar. In veel games krijg je op sommige punten giga FPS drops van 60 naar ineens 20. Zelfs met Crossfire werkte dat niet lekker.

Ik weet niet of jullie ook zulke dingen ervaren ? Ik heb het vooral gemerkt in NFS MW.

• oeLangOetan
  • Laatst online: 04-08-2022
Anoniem: 149755 schreef op maandag 12 juni 2006 @ 18:22:
Ik vraag me af in hoeverre een goede CPU nog nodig is voor de toekomsige game-pc. Als Physics alle lompe rekenwerk kan doen lijkt mij de CPU alleen nog maar een futuliteit ondanks dat Intel een nieuwe conroe uitbrengt.
physics kaarten zorgen ervoor dat er tergelijkertijd meer physics effecten kunnen gebeuren door een aantal algoritmen enorm te versnellen maar de uiteindelijke cpu last wordt nauwelijks verlicht.

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:50
oeLangOetan schreef op maandag 12 juni 2006 @ 23:50:
[...]

physics kaarten zorgen ervoor dat er tergelijkertijd meer physics effecten kunnen gebeuren door een aantal algoritmen enorm te versnellen maar de uiteindelijke cpu last wordt nauwelijks verlicht.
Wat is hier de reden van? De CPU moet nog alle data goed ordenen?

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

• Anoniem: 38733
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Astennu schreef op maandag 12 juni 2006 @ 23:22:
Ik weet niet maar dat AAA is niet echt bruikbaar.
Performance AAA gebruiken, scheelt ENORM. ;)

• Astennu
Weet iemand wanneer er een keer AM2 borden komen met RD580 + SB600 of SB650 ?

Het enige wat je nu kunt krijgen is Nforce 550/570/590 of Via maar geen ATi.
Anoniem: 38733 schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 10:13:
[...]

Performance AAA gebruiken, scheelt ENORM. ;)
Dat zou ik kunnen proberen. Wat doet i dan anders als op quality ? Ik neem aan dat het verschil wel duidelijk zichtbaar is ? Het gaat vooral fout als er veel bomen staan dan heeft i denk ik te veel te doen en stikt i er in.

[Voor 56% gewijzigd door Astennu op 13-06-2006 10:16]

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

NFS:MW draait bij mij best goed op 1280 1024 (alles high alleen shadows niet met 4x AA+AAA +8x AF) af en toe wel eens een fps drop, maar niet storend. :) Je moet vooral niet je fps in beeld zetten want dan ga je je er veel sneller aan ergeren. :P

Geluidswolk

Astennu schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 10:15:

Het enige wat je nu kunt krijgen is Nforce 550/570/590 of Via maar geen ATi.
.
Dit had je een tijdje geleden ook al gevraagd in het topic en ik kan me herinneren dat ik er toen antwoord op heb gegeven. ;)

Edit: gebruik de quicksearch en zoek op R580 en AM2. Een van de eerste treffers geeft het antwoord.

[Voor 12% gewijzigd door CJ op 13-06-2006 13:03]

• Astennu
CJ schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 13:01:
[...]

Dit had je een tijdje geleden ook al gevraagd in het topic en ik kan me herinneren dat ik er toen antwoord op heb gegeven. ;)

Edit: gebruik de quicksearch en zoek op R580 en AM2. Een van de eerste treffers geeft het antwoord.
Ah ja daar zij je idd dat het aan de moederbord fabrikanten lag en dat er een aantal merken met RD580 moederborden bezig zijn. Dit geeft voor mij wel aan dat ATi nog geen grote speler is in de Chipset markt voor AMD. Aangezien fabrikanten nforce borden belangrijker vonden en deze ook eerder klaar hadden. Wel jammer dat het zo lang moet duren.

Ooit gedacht dat het misschien aan SB600 kan liggen en niet aan de onwillendheid van de fabrikanten? Als er geen Southbridge is en nVidia levering van ULi southbridges blokkeert, dan kan je als fabrikant nog wel zo graag een RD580 AM2 mobo op de markt willen zetten, maar dan gaat dat gewoon niet als S600 nog niet helemaal rijp was. Een beetje verder kijken dan je neus lang is dus aub. ;)

• Joepi
As for R600, he's tasked Jeff Fu with an innovative cooling solution for a high-end GPU he describes as "very very hot", and they're both convinced the market will be very happy with what's coming. From what I've seen, as Jeff finalises some placement issues, it'll be worth waiting for when it arrives decently before Christmas.
http://www.hexus.net/content/item.php?item=5886

Oh kom er eens kijken, wat Joepi in z'n schoentje vind ... ;)

Fudo leest ook Hexus :D
http://theinquirer.net/?article=32387

maar dan nog ff dit:
If we have to make a conclusion right now based on the information we got during testing for this article, ATI really have a solid offering in Crossfire. NVIDIA should be worried. Even with quite a slow card and a limited system, a pair of Radeon X1600XT in Crossfire scale beautifully in performance. In most cases you'll see a definite increase in performance, both at default and with AA / AF enabled. The increase does vary, mostly depending on your processor and the chosen graphics cards vertex shader performance. In pixel shader limited situations, the gains can be very impressive - 70 to 100 percent. At it's worst, you'll get a minimal impact in performance, mostly on the upper limit (SW: KOTOR) so it's virtually penalty free.
http://www.tech-hounds.com/article19/ArticlesPage1.html

[Voor 51% gewijzigd door Joepi op 13-06-2006 19:02]

Dat is wel leuk enzo, maar als geen mobo fabrikant zich er aan wil wagen, dan houdt t snel op. Blijven alleen wat referencebordjes over. Maar wie weet, misschien sluiten nV an ATi een pact. Wat betreft physics natuurlijk >:) .

• Astennu
CJ schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 13:25:
Ooit gedacht dat het misschien aan SB600 kan liggen en niet aan de onwillendheid van de fabrikanten? Als er geen Southbridge is en nVidia levering van ULi southbridges blokkeert, dan kan je als fabrikant nog wel zo graag een RD580 AM2 mobo op de markt willen zetten, maar dan gaat dat gewoon niet als S600 nog niet helemaal rijp was. Een beetje verder kijken dan je neus lang is dus aub. ;)
Okeey dat is ook wel waar maar geef toe er zijn meer mensen met een Nforce of die nu een Nforce kopen dan een ATi chip. Dat komt ook omdat Nvidia al veel langer chipsets maakt voor het AMD platform en het is daar door ook bekender.

+ er wordt op dit moment nog meer SLi gebruikt dan CF dus hebben ze perse een Nforce nodig. Ik denk dat die dingen ook wel deels mee spelen dat bedrijven denk ik toch iets meer moeite doen voor de nforce borden of die sneller uitbrengen.

• Anoniem: 151544
  • Niet online
Zou de R600 beter zijn dan X1900XTX in crossfire of 7900GTX in SLI?
(Ik ben wss van plan om van mijn 2 7800GTX TOP's over te schakelen naar een R600 als dat echt zo een monster word).

(ga ik die kunnen draaien op mijn SLI moederbord, door die nvidia chipset ofzo)?.

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-05 02:13

edward2

Schieten op de beesten

Met het oog op de Conroe; ik vraag me af me af de Asus P5WDG2- met i975 chipset genoeg bandbreedte levert voor 2 X1900's in CF met (super)aa...?
Wat ik heb begrepen dat deze met CF maar over 2 8xPCi-e beschikt.
Of zullen we hiervoor op de RD600 moeten wachten?

[Voor 17% gewijzigd door edward2 op 13-06-2006 18:29]

Niet op voorraad.

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:07
edward2 schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 18:21:
Met het oog op de Conroe; ik vraag me af me af de Asus P5WDG2- met i975 chipset genoeg bandbreedte levert voor 2 X1900's in CF met (super)aa...?
zou prima moeten werken, omdat bij de masterkaarten superaa dingen door de compositing engine worden gedaan.

• The Source
Astennu schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 10:15:
Eind July in NL in de winkels
Ook RS485 gok ik.

• Astennu
The Source schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 21:03:
[...]

Eind July in NL in de winkels
Ook RS485 gok ik.
Omg nog 6 weken dan is Conroe ook al verkrijgbaar. Hopelijk zijn de prijzen dan ook een stuk lager. En is de CFX-3300 van DFI er dan ook want ik wil echt geen asus meer :)

edward2 schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 18:21:
RD600 heeft ook maar twee 8xPCIe (wel twee fysieke 16x) sloten.

Maar RD600 maakt gebruik van XpressRoute, wat wil zeggen dat de PCIe controllers uitgerust zijn met diepere buffers, waardoor de prestaties vergelijkbaar zijn met twee echte 16xPCIe sloten. Daarnaast kunnen beide bussen apart worden overgeklokt. Misschien dat de i975 ook zoiets heeft?

• Astennu
CJ schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 01:16:
[...]

RD600 heeft ook maar twee 8xPCIe (wel twee fysieke 16x) sloten.

Maar RD600 maakt gebruik van XpressRoute, wat wil zeggen dat de PCIe controllers uitgerust zijn met diepere buffers, waardoor de prestaties vergelijkbaar zijn met twee echte 16xPCIe sloten. Daarnaast kunnen beide bussen apart worden overgeklokt. Misschien dat de i975 ook zoiets heeft?
Waarom is dit gedaan ? Waarom niet gewoon 2x16 ? Hebben ze die lanes voor andere dingen nodig ? Bij de RD580 kon het wel. Nja ze zullen er vast wel goed over na gedacht hebben :)

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Misschien neemt het teveel ruimte in? Er moet bij Intel ook nog een geheugencontroller in de chipset he. :)

Geluidswolk

Astennu schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 08:56:
[...]

Waarom is dit gedaan ? Waarom niet gewoon 2x16 ? Hebben ze die lanes voor andere dingen nodig ? Bij de RD580 kon het wel. Nja ze zullen er vast wel goed over na gedacht hebben :)
Ze zullen er inderdaad wel over nagedacht hebben. ;) nVidia heeft immers een gelijksoortige techniek in huis genaamd LinkBoost, waarmee de bandbreedte van de PCIe-bus tot 25% (net zoals bij ATi) kan worden overgeklokt. Bij nVidia gebeurt dit automatisch wanneer er een GF7900GTX in een nForce 590 Sli mobo wordt gepropt.

Het verschil tussen ATi en nVidia's Intel Conroe mobos is dat nVidia wel intern op twee 16x PCIe werkt, maar ATi dus twee 8x PCIe gebruikt. ATi beloofd echter dat de snelheid dankzij XpressRoute niet te onderscheiden is van twee keer 16x PCIe (of zelfs sneller). De diepere buffers en automatische overclocking zouden hiervoor moeten zorgen. Vooral connectorless CrossFire zou hiervan moeten profiteren... en het leuke is dat ATi zegt dat dit niet alleen geldt voor de X1800 zonder dongle... maar ook voor de X1900 serie!

Zie deze slide

Dan nog ander interessant nieuws... IBM stopt met fabriceren van nVidia AGP bridgechip. Een kans voor ATi-fabrikanten aangezien ATi aangaf dat de nieuwe RV5x0 ook te bridgen is naar AGP als fabrikanten dit zouden willen? Een ding is zeker en dat is dat nVidia niet blij zal zijn.

[Voor 14% gewijzigd door CJ op 14-06-2006 11:35]

CJ schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 11:30:
[...]
Dan nog ander interessant nieuws... IBM stopt met fabriceren van nVidia AGP bridgechip. Een kans voor ATi-fabrikanten aangezien ATi aangaf dat de nieuwe RV5x0 ook te bridgen is naar AGP als fabrikanten dit zouden willen? Een ding is zeker en dat is dat nVidia niet blij zal zijn.
Wat er ook staat is dit:
This also leaves other companies open to become a supplier for nVidia.
Aangezien dit soort beslissingen al heel lang van te voren onderling wordt besproken, zal nVidia al een een redelijke termijn hebben gehad om om te zien naar alternatieven. Wellicht komt er één, wellicht niet.

Maar dat Ati nu opeens kansen heeft, ik betwijfel het. Dan moeten ze eerst hun opstelling naar hun partners eens veranderen, en gewoon knappe video-chips leveren zonder daar beperkingen aan op te leggen. Want tot die tijd zal er een heel stuk minder interesse zijn om een Ati AGP kaart te gaan maken, en zal nVidia gewoon bekend blijven staan als het bedrijf dat de snelste AGP kaart heeft die ooit is gemaakt. En ondanks de recente ontwikkelingen staat dat natuurlijk leuk op je CV :)

Overigens staat er in dat korte stukje ook nog iets anders;
the fact remains that a huge portion of sales for both nVidia and ATI still come from AGP cards
Kortom, het is en blijft interessant om de AGP markt te bedienen (ondanks wat sommigen ook beweren). Er zit gewoon flink geld in nl.

[Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 14-06-2006 11:49]

• Astennu
Dit vinden sommige denk ik wel interessant. Het komt uit een IRC Chat met een van de makers van de X1600 serie:

Question: why is the X1600 line limited to 720p H.264 decoding? Is it not capable of decoding 1080i/1080p because of performance, or was this decision made to seperate the "mid-range" X1600 line from the "high-end" X1800/X1900 line?

Answer: The X1600 can actually do 1080i/1080p H.264 decoding.

Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee