Help!!!! schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 18:34:
[...]
ATI zit in een bepaalde productcycle en daarin misstaat een R580+ idd niet aangezien de R520 van januari dateert.
Jij beweerde echter dat de R580+ in juli/aug logisch is omdat de R600 "pas" voor de kerst komt. Dat is derhalve niet logisch omdat daartussen, ervan uitgaande dat de R600 half december idd in de winkel ligt, eventueel maar 3.5 maand zit.
3.5 maand is wel heel kort door de bocht, zeker als de rest van de tijdsperiodes ruimer genomen zijn.
Januari R580 - Juli/Augustus R580+. Dat is dan 6 maanden minimaal, 7 maanden maximaal wat er tussen zit.
Juli/Augustus R580+ - December/Januari R600. Dat is 4 maanden minimaal, 6 maanden maximaal.
Doorgaans houdt ATi dus vast aan de 6 maanden cycle.
De meeste mensen die eind november en in de loop van december 2005 eindelijk een X1800XT bemachtigden baalden ook stevig toen in januari 2006 de X1900 al leverbaar bleek.
Da's dan - om het botweg te zeggen - jammer voor ze, maar niets aan te doen. Al halverwege 2005 bleek dat R520 vertraagd werd, maar dat de releaseschema van ATi overeind bleef en men zich niet wilde tegenhouden door een vertraging van een of andere core. Dit werd extra versterkt door het feit dat gedurende de zomer al bekend werd dat R520 af was en dat ook R580 in-house & working was.
Ik mag toch hopelijk aan nemen dat de kleine groep kopers van deze high-end kaarten (in vergelijking tot de zeer grote groep kopers van lowend/midrange kaarten), op de hoogte is van het wel en wee in GPU land en zich ook zelf op de hoogte weet te houden door topics als deze te bezoeken en andere 3D fora te lezen. Hoe vaak is namelijk wel niet gezegd dat R580 geen vertraging had en gewoon op schema uit zou komen?
De R580+ gaat imo, binnen de toch al kleine groep van high end kopers ondanks jouw argumenten, geen verkoopsucces worden met de R600 zo kort daarna in het vooruitzicht.
En ik denk dat het helemaal niet uit maakt of R580+ een verkoopsucces gaat worden of niet. GF7950GX2 ziet er ook uit alsof het een klein succes gaat worden, terwijl de hardnekkigste geruchten zeggen dat nVidia eerder met G80 zal komen (rond de zomer) dan ATi's R600. De vraag is er wel ondanks dat men weet dat er nog iets snellers aan gaat komen.
Daarnaast worden er van de high-end cores zowiezo toch minder gemaakt dan de low-end en midrange, dus men kan rekening houden met de productieaantallen. Daarnaast zullen er altijd mensen zijn die het snelste van het snelste willen hebben, en dan kan je er niet om heen dat dat de R580+ zal zijn. En laat nou juist die groep kopers heel klein zijn.
Het belangrijkste voor ATi is dat ze in gedachten van potentiele kopers als 'snelste' bekend staan en dat heb je alleen als je de snelste core hebt, hoe dicht R600 er ook op zit en hoe dicht DX10 er ook aan zit te komen. Ondanks dat de GF7950GX2 eigenlijk een SLi kaart op twee aan elkaar vast geplakte PCBs is, zien mensen de grote menigte dit als 'een enkele' kaart, zeker ook omdat de prijs omlaag vliegt. Het is dus belangrijk om de snelste kaart te hebben en ATi neemt geen genoegen met het spelen van de tweede viool gedurende een periode van 6 maanden. Dat doen ze niet met single-card setups, en dat willen ze niet doen met CrossFire en Physics.
Dat lijken me wat sterke woorden voor ATI hoor. In de highend was alleen de x1900 launch succesvol en een hardlaunch maar voor de rest hebben ze het behoorlijk laten afweten de afgelopen 2 jaar. Dus eerst zien dan geloven.
Sterke woorden misschien, maar ik denk het zelf niet. De context waarin dit gezegd werd, was ook niet bedoeld als opschepperig iets. RV560/RV570 wordt trouwens ook een hardlaunch als ik het goed heb.
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.