Het ligfietstopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 20 Laatste
Acties:
  • 32.824 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:28
budi schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 10:59:
Maandag tijdens mijn woon-werk ritje (Bussum-Amsterdam) mijn eerste echte bijna aanrijding gehad in mijn Alleweder.
Dat is schrikken budi!
Een ingebouwde claxon zou wel beter zijn. Kan dat eigenlijk in zo'n velomobiel?
Ik heb begrepen dat vrijwel alle Quests met een toeter op een 12V accu rondrijden, dus dat moet kunnen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Op mijn oude Alleweder had ik eerst een brommerclaxon gezet. Alleen die heb ik al vrij snel weer buiten werking gezet. Bij vocht deed hij het minder goed en hij trok wel erg veel stroom: 1A
Daarna heb ik een Velleman toetertje erop gezet; trekt ongeveer 0,1A en maakt ook aardig wat geluid.
In de Versatile zit standaard een Sonitron tutertje. Die heb ik inmiddels gezelschap gegeven door er ook weer zo'n Vellemanding bij te plaatsen. De tonen liggen net iets naast elkaar waardoor er een irritante zweving optreedt in het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
budi schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 10:59:
... moet je dan zo defensief rijden dat je stil gaat staan achter elke stoppende auto?
Mmm... zeker niet achter de auto, dan nog liever schuin ernaast (als daar ruimte voor is). Vooral bij vrachtwagens, bedrijfswagens en SUV's (al of niet met nuffige bestuurders) kun je er maar beter voor zorgen dat je 'in de spiegels' rijdt. Het komt misschien een beetje zenuwachtig over op je voorganger, maar liever dat dan iemand een excuus geven om je niet gezien te hebben.

Da's trouwens met moderne tractoren wel grappig; sommige boeren houden expres een beetje in als ze je achter hun trekker de weg op zien draaien. Als je dan gaat inhalen en je bent er net voorbij gooien ze 'm voluit en kun je je de pleuris rijden om het beest nog voor te blijven :P
Als ik ooit zou botsen, zou ik het liefst wel voor zoveel mogelijk schade aan de auto willen gaan, maar ben bang dat je daar maar weinig controle over hebt. Hoe meer schade aan de auto, des te groter de kans dat ze niet door of weg rijden.
Mmm... een Alleweder is altijd het eerst de klos vrees ik, en vooral de aluminium carrosserie is snel ontzet en/of ingescheurd waardoor je de fiets letterlijk moet gaan oplappen. Met een stevig uitsteeksel zoals de meeste frame-ligfietsen hebben kun je een rake tik uitdelen, maar je kunt het beste proberen om altijd wat ruimte over te hebben voor 't geval iemand een misser maakt. De meeste mensen hebben 't heus wel door en zullen de volgende keer beter opletten, en daarbij maakt het niet eens zoveel uit of ze zich er in eerste instantie verontwaardigd of schuldig over voelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
benoni schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 19:29:
Mmm... zeker niet achter de auto, dan nog liever schuin ernaast (als daar ruimte voor is). Vooral bij vrachtwagens, bedrijfswagens en SUV's (al of niet met nuffige bestuurders) kun je er maar beter voor zorgen dat je 'in de spiegels' rijdt. Het komt misschien een beetje zenuwachtig over op je voorganger, maar liever dat dan iemand een excuus geven om je niet gezien te hebben.

Da's trouwens met moderne tractoren wel grappig; sommige boeren houden expres een beetje in als ze je achter hun trekker de weg op ziet draaien. Als je dan gaat inhalen en je bent er net voorbij gooien ze 'm voluit en kun je je de pleuris rijden om het beest nog voor te blijven :P
Altijd leuk ja :D
Mmm... een Alleweder is altijd het eerst de klos vrees ik, en vooral de aluminium carrosserie is snel ontzet en/of ingescheurd waardoor je de fiets letterlijk moet gaan oplappen. Met een stevig uitsteeksel zoals de meeste frame-ligfietsen hebben kun je een rake tik uitdelen, maar je kunt het beste proberen om altijd wat ruimte over te hebben voor 't geval iemand een misser maakt.
Vergis je niet! De punt van de Alleweder is een venijnig ding, tenminste die van de Flevobike Alleweders. Ik heb in m'n garagedeur al een paar leuke 'putjes' zitten omdat ik er met de fiets tegenaan gereden ben. Een zijkant van een Quest penetreert hij gewoon helemaal (ook het gevolg van gezien)
De meeste mensen hebben 't heus wel door en zullen de volgende keer beter opletten, en daarbij maakt het niet eens zoveel uit of ze zich er in eerste instantie verontwaardigd of schuldig over voelden.
Voordeel van een velomobiel is dat ze er een stuk gewichtiger uitzien dan een normale ligfiets. Zo'n stroomlijn doet om de één of andere reden toch wat meer ontzag inboezemen bij mensen. Misschien denken ze dat het ding net zo zwaar is als een brommer ofzo.

Btw.... hoe ziet een aangereden Alleweder eruit?
Afbeeldingslocatie: http://home.nikocity.de/jp/alleweder/crash_seite.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.nikocity.de/jp/alleweder/crash_innenraum.jpg

Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Hilarisch..... op het forum van de wereldfietser:
Waarom rijdt niet iedereen op een ligfiets?
een van de redenen van de beperkte ligfiets-verkoop is dat de voordelen vooral op langere ritten tot uiting komen de snelheidswinst en de komfortwinst is klein bij een ritje van 12 km om 40 km naar het werk te rijden neemt men de auto

de hoofdreden is echter het intensere bovenbeenspiergebruik met als oorzaak de zwaartekracht
En dan komtie:
ligfietsen is minder efficient
een ligfietser fietst niet slechter bergop !
maar ook op het vlakke is het vermogen minder door de buitengewoon kleine frontale oppervlakte "valt dit niet op"
het begin is duidelijk blessure-gevoelig
na training onstaat een onevenwichtige beenspier opbouw

ook bij de gewone fiets leidt een zadelbuishoek van 80° tot meer efficientie dan een zadelbuishoek van 60°
Wie kan het me uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:43
Dat het vermogen wat je kan leveren op een ligfiets kleiner is kan ik me nog wel indenken.
je kan iig je gewicht niet op de pedalen zetten, en dan is het ook nog eens zo dat je benen hoger liggen dan de rest van je lichaam -> je hart moet harder pompen om bloed in je benen te krijgen -> minder bloed = minder zuurstof = minder vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-07 16:31
Toch ga je echt wel harder met een goede ligfiets dan met een wielrenfiets met dezelfde inspanning. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Juist, dat vermogen is misschien helemaal waar maar als je met dezelfde inspanning verder en sneller gaat, dan hoef je mij bij een fiets niet wijs te maken dat dat minder efficiënt is.

Anders zou een tractor met een mega-grote motor met bijbehorend groot vermogen efficiënter zijn dan een kleine Suzuki Alto met met 1 litermotortje. Als het gaat om afstanden afleggen, dan gaat de Alto het toch echt winnen qua brandstofverbruik en snelheid waarmee de Alto op dat punt efficiënter is. Ga je het hebben over trekken van zware dingen, dan wordt het natuurlijk een ander verhaal.

Gezien de meeste fietsen nog altijd als doel hebben om je te verplaatsen en niet zozeer om 'veel' kracht te moeten zetten zoals een tractor, vind ik een ligfiets toch echt efficiënter.

Misschien dat er bedoeld wordt het rijden met veel bagage. Dan wordt de rolweerstand hoger en dus het voordeel van de lagere luchtweerstand wat kleiner maar dan nog denk ik dat de ligfiets efficiënter is dan een normale fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
Ja dan wordt het appels met peren vergelijken; een ligfiets met veel bagage tegen een gewone (of race-) fiets zonder bagage.
De rolweerstand is overigens meestal zo laag dat je het qua cruisesnelheid niet merkt dat of je veel bagage mee hebt of niet. Het blijft immers maar een fractie van de luchtweerstand. Met het accelereren merk je het natuurlijk wel heel erg. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Geloof mij, met bagage is efficiente ver te zoeken, tenminste zodra je maar een beetje heuvelop moet is het gewoon kut. Geef mij maar een normale fiets voor bagage, maar goed, dan heb je zadelpijn en kom je toch weer uit bij een ligfiets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Hier een website waar je kunt rekenen aan fietsen:

http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm

Er zitten zowaar diverse ligfietsen tussen! Leef je uit :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
Aikon schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 10:55:
Geloof mij, met bagage is efficiente ver te zoeken, tenminste zodra je maar een beetje heuvelop moet is het gewoon kut. Geef mij maar een normale fiets voor bagage, maar goed, dan heb je zadelpijn en kom je toch weer uit bij een ligfiets :)
Heuveltjes hebben we hier in de achterhoek niet. :P Verder vind ik de efficientie met veel bagage echt niet slechter dan met een gewone fiets. Heb wel eens 2x 70km gereden met redelijk veel bagage (20-30kg ongeveer) en toen reed ik toch echt stukken sneller dan met een gewone fiets met bagage (ook sneller dan een gewone fiets zonder bagage trouwens)
In de bergen met zal je door je lage snelheid geen profijt meer hebben van de luchtweerstand en dan ben je met een gewone fiets waarschijnlijk wel sneller.

Ik heb trouwens nog nooit echt geklommen met m'n ligfiets, lijkt me toch wel leuk om een keer te doen. Alleen denk ik dat je dan naar beneden veel te hard gaat. :P Volgens mij kom je bij een goede weg dan zo boven de 90 km/u. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
10 Juni gaan we met een klein groepje (zijn er nu 4) ligfietsers de Mergelland route fietsen (of iig een groot stuk er van), dus als je wat wil klimmen is dan je kans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind opmerkingen overd e zichtbaarheid van een ligfiets altijd een beetje raar. Ik wordt namelijk altijd gezien, en als ik niet gezien wordt, was ik met de auto ook onopgemerkt gebleven.

Afgelopen donderdag zat ik op een terasje. Naast me een ouder echtpaar. Komt er een lage racer langszetten. Zegt de vrouw tegen de man "Ik vind het altijd zo gevaarlijk. Je ziet ze helemaal niet rijden". Waarop ik me dan steeds weer het volgende afvraag. Hoe kan iemand een dergelijk opmerking plaatsen over iemand die ze niet ziet fietsen :? Het feit dat ze hem ziet is de aanleiding om de opmerking te plaatsen, dus van niet zien is geen sprake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
-DG- schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 11:33:
[...]

Heuveltjes hebben we hier in de achterhoek niet. :P Verder vind ik de efficientie met veel bagage echt niet slechter dan met een gewone fiets. Heb wel eens 2x 70km gereden met redelijk veel bagage (20-30kg ongeveer) en toen reed ik toch echt stukken sneller dan met een gewone fiets met bagage (ook sneller dan een gewone fiets zonder bagage trouwens)
In de bergen met zal je door je lage snelheid geen profijt meer hebben van de luchtweerstand en dan ben je met een gewone fiets waarschijnlijk wel sneller.

Ik heb trouwens nog nooit echt geklommen met m'n ligfiets, lijkt me toch wel leuk om een keer te doen. Alleen denk ik dat je dan naar beneden veel te hard gaat. :P Volgens mij kom je bij een goede weg dan zo boven de 90 km/u. >:)
Ik heb dit weekend nog 300km gefietst met bagage, absoluut geen probleem. Maar zodra er een heuvel is, dan wordt het vervelend, niet vanwege de luchtweerstand, maar simpelweg het gewicht icm de manier waarop je kracht zet op een ligfiets. Het is sowieso al meteen een stuk zwaarder heuvelop, maar met bagage is het gewoon kut en absoluut geen haast hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
Maar minder fijn dan een gewone fiets met bagage en de bergen op? Dat is namelijk ook erg zwaar.

@Skuzz: Nee sorry, geen behoefte aan, als ik dat wil doen doe ik het wel een keer in Frankrijk als we daar toch op vakantie zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ja, dat is ook zwaar, maar minder.

Maar heb je zelf geen ligfiets dan? Want dan weet je dat heuvelop een stuk zwaarder is op een ligfiets dan met een normale fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
Ik heb een Challenge Jester (oud model), met bagagepunt. (staat ook wel ergens in dit topic)
En heuvel op gaat bij mij sneller dan met een gewone fiets. Toegegeven dat dat heuvels als die in Nederland zijn, echt in de bergen ben ik nog niet geweest, maar daar denk ik inderdaad dat een gewone fiets sneller is.
Maar om een voorbeeldje te noemen, in Schoorl die bult waar je richting zee fietst, daar was ik met m'n ligfiets + 2 honden in de bagagepunt (heus niet dat iedereen daarop reageerd :+ ) veel sneller die bult op dan met m'n gewone fiets + ongeveer de zelfde hoeveelheid aan bagage (kitespullen).
Met ligfiets was ongeveer 5 km/u sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:54
Misschien hangt het er ook vanaf of je gewend bent om veel met kracht of met soeplesse te fietsen. Met mijn Alleweder ga ik in elk geval ook een stuk langzamer de helling op. Maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd in de afdaling, voor het gevoel in elk geval :)

Vanochtend nog speciaal naar mijn werk langs de A1 gefietst bij de Maxis over het kanaal om van de file te genieten die er daar en rond amsterdam stond :)
Geen beter vermaak dan leedvermaak....

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik ga met m'n Versatile ook meestal beduidend langzamer de bult op dan met m'n Fujin. Voor het idee: op plekken waar ik met aardige inspanning maar niet overdreven 27 km/h de bult op ga met m'n Fujin ben ik al blij met 22 km/h met m'n Versatile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
De brug over het Amsterdams Rijnkanaal bij de Maxis ging ik vanochtend ook op met zo'n 22 km/u, weliswaar niet hijgend zeg maar. Er vervolgens af is wel leuk: je haalt zo de 50 met dat extra gewicht en stroomlijn. Jammer dat dan mijn ogen gaan tranen, hebben jullie dat ook wel eens als je hard gaat? Geeft anders wel extra gevoel van snelheid, net als in het donker dat 35 km/u soms wel aanvoelt als 45, vooral op zo'n smal weggetje met bomen er langs waar twee auto's met moeite elkaar kunnen passeren.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
budi schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 23:09:
De brug over het Amsterdams Rijnkanaal bij de Maxis ging ik vanochtend ook op met zo'n 22 km/u, weliswaar niet hijgend zeg maar. Er vervolgens af is wel leuk: je haalt zo de 50 met dat extra gewicht en stroomlijn. Jammer dat dan mijn ogen gaan tranen, hebben jullie dat ook wel eens als je hard gaat?
Neuh....... ik rijd gewoon altijd met bril op; 's zomers een fietsbril met 'zwarte' glazen, 's winters met gele glazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Die snelheden maken niet zoveel uit natuurlijk, soms rij ik met 15 en soms met 30km/h de beneluxtunnel naar boven, enkel op een normale zou dat bijv. tussen de 20 en 40 zijn geweest. Relatief meer.

Tranende ogen zijn vervelend, hoe harder je gaat, hoe minder je ziet, erg gevaarlijk dus. Heb standaard een zonnebril op eigenlijk, dus heb er geen last van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Ik heb -7,5 en -10, ik moet mijn .sig nog bijwerken ;)
Dus ik heb wel altijd een bril op, maar dankzij de 'mode' in brillenland de afgelopen tien tot vijftien jaar zijn de brillen alleen maar kleiner en kleiner geworden. Hierdoor krijg ik meer wind langs mijn bril en ook vaker last van vliegjes.

Vanochtend naar mijn werk rijdend had ik me voorgenomen beetje rustig aan te doen, maar nog geen kilometer van mijn huis 'lag' er opeens iemand achter me. Eenmaal de polder in lag ie wel een velomobiel of tien achter me, maar bleef in de buurt. Ik naar een kruissnelheid van 37 km/u en bij bleef maar in de buurt. Paar kilometer verderop werd het pad even erg smal en natuurlijk zat er net iemand voor me, dus die ligger kwam pal achter me te zetten. Toen dus langs de Vecht bleef ie een heel eind met dezelfde snelheid achter me 'slipstreamen' voor zover mogelijk. Pas net voor Weesp moest ie wel een beetje lossen. Eenmaal in de bebouwde kom van Weesp kwam ie al weer gauw achter me te zitten, een stukje later ging ik richting Amsterdam en hij richting Muiden.
Het was weliswaar een lage racer, maar vond het toch netjes hoe hard ie kon fietsen, zo hard ga ik niet op mijn tweewieler. Geeft in elk geval altijd wel een goede motivatie om hard te rijden met iemand achter je, een gezonde rivaliteit zeg maar.

Bij Bussum pakte we beide nog even een klein stukje voetpad waar toch nooit iemand loopt langs de N236, stonden net van die kansloze belastinginnerts te flitsen, meteen al een vingertje van dat je daar niet mag fietsen. Ze zullen wel gebaald hebben dat hun flitser al buiten stond, die laten ze natuurlijk niet graag alleen.
Het kleine stukje wandelpad scheelt me wel 2 keer snel achter elkaar die gevaarlijke provinciale weg oversteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Vandaag een ritje voor het werk gemaakt. Zwolle-Wezep (dan werken) Wezep-Rijssen (weer werken) Rijssen-Zwolle

Goed voor 120 kilometer met een gemiddelde van 28 km/h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Netjes!

Ik had op de terugweg vandaag in Amsterdam een pitbull achter me aan. Wel vaker gehad op mijn twee wieler. Wat dat betreft ben ik wel blij dat ik nu een behuizing om me heen heb, dat scheelt toch een hoop. Het blijft toch schandalig dat dat soort mensen zo'n hond los laten lopen. Wel roepen, maar dat beest luistert natuurlijk niet.
Ik vraag me toch af wat nou een goede taktiek zou zijn, zo'n beest rent dus achter je aan, maar net voordat hij het moet opgeven blaft ie meestal nog even, dan weet je dat hij zal stoppen. Wat nu als je op dat moment hem probeert uit te dagen en op de zwepen toch door te rennen op een of andere manier, zou je dan zo'n beest dood kunnen laten lopen? Niet dat ik wat heb tegen honden in het algemeen, maar we zijn toch beter af zonder deze beesten, wat nu als zo'n beest zijn agressie botviert op een toevallig in de andere richting passerend kind? Ik heb al eens gehad dat zo'n hond nadat ie mij achterna zat, maar achter een andere aan ging, niet een kind weliswaar, maar een wielrenner.
Als de politie daar nou eens tegen optrad, zouden ze misschien wel weer een piep klein beetje respect terug winnen....

Zo, dat lucht op :)

Uiteraard zit het probleem vooral bij de baasjes en niet bij de honden zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Is notabene inclusief een paar keer verkeerd rijden en keren
Ik had op de terugweg vandaag in Amsterdam een pitbull achter me aan. Wel vaker gehad op mijn twee wieler. Wat dat betreft ben ik wel blij dat ik nu een behuizing om me heen heb, dat scheelt toch een hoop. Het blijft toch schandalig dat dat soort mensen zo'n hond los laten lopen. Wel roepen, maar dat beest luistert natuurlijk niet.
Bij zulke beesten hoop ik dat ze met een agressieve kop m'n voorwiel grijpen bij 30 km/h.... dat doen ze dan dus NOOIT weer >:) In gedachten hoor ik al wat gerommel van een hondenschedeltje in m'n wielkasten.
Ik vraag me toch af wat nou een goede taktiek zou zijn, zo'n beest rent dus achter je aan, maar net voordat hij het moet opgeven blaft ie meestal nog even, dan weet je dat hij zal stoppen.
Ik heb het één keer meegemaakt dat ik een wat agressief blaffende hond achter me aan rende en op een gegeven moment naast me rende. Ik ben toen rechtop gaan zitten in de Alleweder (rijdend) en heb enorm woest "ROT OP KRENG" naar hem gebulderd. Dat was genoeg want het beest taaide direct af met een 'KAI'-geluid. Ik had het niet verwacht maar het beest was dus duidelijk onder de indruk van m'n gebrul.
Uiteraard zit het probleem vooral bij de baasjes en niet bij de honden zelf.
As usual.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Ik kan het vaak niet laten om 'kom, hondje, kom dan' te roepen, met knippende vingers voor de hond z'n neus langs, om vervolgens zo knoeperend hard door te trekken dat het beest z'n longen uit z'n lijf moet rennen, terwijl het gevloek en gezwaai van het baasje ras uit het geluidsbeeld en het zichtveld verdwijnt O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Voor mensen die meer willen weten over ervaringen met GPS, ik heb eergisteren weer met de Garmin Quest gereden.

Om een lang verhaal kort te maken: zorg ervoor dat je de route maakt met dezelfde kaarten als die in de GPS zitten. Ik heb de route gemaakt met Mapsource 8 terwijl er kaarten van versie 9 in de Quest zaten. Ik moest daarom herberekenen waardoor m'n route enorm gewijzigd is; ik heb totaal niet gereden wat ik gepland had. (ik kwam nog stil te staan voor een spoorwegovergang die er niet meer was :+ )

En de nieuwste kaarten zijn ook niet altijd handig (ik ben over wegen gestuurd die er nog niet waren)

Voor het complete verhaal een ordinaire copy/paste van m'n weblog:
Voor het werk moest ik gisteren weer naar Rijssen. Ik ben daar al vaker naartoe geweest in verband met examenbesprekingen.

Donderdagavond heb ik de Quest bij Paulus opgehaald. Nee, niet de velomobiel maar de GPS-navigatie-hardware. Ik gaf aan dat ik al een route had uitgestippeld op de pc. Maar hij waarschuwde me dat hij nieuwe software erop had staan terwijl ik nog de oude op m'n pc heb staan. Dat zou wel eens problemen kunnen opleveren waardoor ik hem zou moeten laten herberekenen.

Voorgaande jaren ben ik vanuit Wezep via Zwolle naar Rijssen gegaan. Deze keer wilde ik graag eens een andere route rijden. Deze keer ben ik via Wijhe gereden. Ik heb deze route gekozen omdat ik wat routes wil verkennen die minder heuvels hebben. Bij Nijverdal zit natuurlijk een aardige knobbel. Daar wil ik dus zuidelijk langs rijden.
Maar goed, ik heb dus thuis een route uitgestippeld:
Wezep-Wapenveld-Wijhe-Heeten-NieuwHeeten-Holten-Rijssen

De route heb ik donderdagavond in de Quest gepompt.

Vrijdagochtend ben ik eerst gewoon naar het werk gereden. Daar heb ik 2 lesuren gedraaid. Vervolgens ben ik dus naar Rijssen gereden.
Ik heb deze route dus gekozen om minder te klimmen. Dat is niet zozeer voor mezelf maar voor Marrianne. Zij wil graag nog een keer naar Hengelo fietsen maar dan niet teveel moeten klimmen. Vanuit Zwolle via Heino kan dat best goed. Vanuit Wezep via Wijhe absoluut niet maar dat geeft niet want die route zou ik toch niet rijden met haar.
Maar goed, vanuit Wezep begint het al goed: flink de bult op richting Heerde. Ergens op de bult is het dan linksaf richting Wapenveld. Weer iets verder nog een keer rechtsaf. Maar het is een flinke tijd klimmen. De GPS geeft aan dat ik vanuit Wezep zo'n 50 hoogtemeters heb gemaakt voordat ik in Wapenveld was.
Maar het leuke van klimmen is dat er meestal ook een afdaling volgt. Ik heb het rustig aan gedaan met zo'n 60 km/h op de teller. Ik weet namelijk dat de Molenweg eindigt bij een rotonde waarbij je flink moet remmen.

Net na Wapenveld heb ik stevig doorgetrapt. 35 km/h op de teller totdat ik een racefietser voor me zag. Hoewel ik nog flink wat kilometers voor de boeg had, heb ik toch wat steviger doorgetrapt en ben 37 gaan rijden. Ik rijd bij dit soort tochten graag met hartslagmeter maar ik heb er deze dag eigenlijk totaal niet naar geluisterd. Ik heb hem staan op een hartslag van 150 waarbij hij een signaal moet afgeven maar ik heb grote stukken ergens rond de 160 gereden qua hartslag. Achteraf geen probleem gelukkig wang ik heb mezelf niet stuk gereden die dag.

Maar goed, na Wapenveld kwam ik bij de veerpont bij Wijhe. Het veer vaart betrekkelijk vlot. Hij was nog geen minuut geleden vertrokken toen ik aankwam. Maar niet zo gek veel later kon ik het dek oprijden. En weer niet veel later vertrok de boot naar Wijhe.

In Wijhe heb ik mijn route vervolgd. Ineens zag ik bekende plekken. Een week of wat geleden ben ik op woensdagavond meegereden met een tocht van Plat Zwolsch. De route van toen had ook een deel van de route van 'vandaag' in zich.
In Wijhe stuitte ik ineens op een opengebroken stuk weg. Hier was ik met de PZ'ers ook langs gekomen, toen konden we er wel langs. Ik besluit één straat eerder naar rechts te gaan. Dat liep dood dus weer terug. Ik kon nog verder terugrijden maar dat heb ik (jammergenoeg) niet gedaan, ik ben toch langs het werk-aan-de-weg gegaan; daar wees de Quest me naartoe (met herberekende route).
Een eind verder was het me even niet duidelijk waar ik nou langs moest gaan. Rechts? Nee, dat toch niet dus weer terug. Dan de weg links. Dan over een dieper liggende drukke weg met auto's. De GPS sputtert wat dus ik laat hem herberekenen. Ah, weg naar links en dan het spoor over. Maar nee, bij het spoor aangekomen zie ik een stel hekken voor m'n neus, hekken die niet de intentie hebben om spontaan open te gaan. Dus omgekeerd en bij de laatste afslag die ik naar het spoor gemaakt heb, 'doorgereden'. Maar na een kilometer leek die weg wel erg ver van de geplande route weg te gaan dus omgekeerd en de hele rit terug gereden naar de eerste keer dat ik twijfelde. Op dat punt zag ik ineens nóg een fietspad waar ik langs kon gaan. Die liep evenwijdig aan de drukke weg voor auto's onder het spoor door. Dat leek er meer op als ik op het kaartje van de GPS keek.
Bij het einde van Wijhe heb ik op een rotonde ook nog even stil gestaan omdat het me niet duidelijk was waar de GPS me naartoe wilde sturen. Ook daar heb ik weer een keer moeten keren. Dat keren is dus 5x gebeurd in Wijhe!!!

Via de geplande route zou ik ergens boven Broekland naar beneden rijden maar met de daadwerkelijk gereden route ben ik onder Broekland langs gegaan.
Ik ben vervolgens door Heeten gekomen, dat had ik ook gepland.
Na Heeten was het volgens de geplande route de bedoeling dat ik de grote weg zou blijven volgen maar door het herberekenen werd ik redelijk vlot na Heeten ineens naar het noorden gestuurd. Ik heb de GPS-adviezen opgevolgd. Wederom had ik dat beter niet kunnen doen. Maar goed, ik ben uiteindelijk netjes in Rijssen aangekomen. Ik heb wat touristischere routes gereden dan ik zelf zou kiezen (en ik zelf had uitgestippeld vantevoren) maar dat maakt ook niet uit. Volgende keer moet ik er dus echt op letten dat ik de juiste software op m'n pc heb staan. Deze keer had ik er trouwens niet eens de tijd voor om dat in orde te maken.

In Rijssen meen ik op het kleine kaartje van de GPS te zien dat ik een stuk kan afsnijden. Ik ben eigenwijs en sla eerder linksaf dan de GPS aangeeft. Vrij vlot daarna vraagt hij of hij moet herberekenen. Ik geef geen reactie. Niet veel later dan dat zit ik weer op de route en is de GPS weer helemaal blij omdat hij z'n geplande route weer heeft opgepikt.

In Rijssen rijd ik het schoolplein van het Jacobus Fruytier College op. Ik zet mijn fiets op dezelfde plek als andere jaren. Een metertje of 15 verderop staan wat jongens. Ik hoor hun gesprek. Één van de knullen hoor ik zeggen dat 'die kerel' vorige jaren ook al hier was met z'n fiets en dat hij helemaal uit Zwolle kwam. Ook zegt hij tegen z'n maten dat er een alarm op m'n fiets zit. Ongelovig vraagt een maat: "Ja?" De eerste knul antwoordt dat hij vorig jaar het alarm (onbedoeld) af had laten gaan. Zodra ik bij m'n fiets wegloop zet ik het alarm erop waarbij m'n fiets even vriendelijk knippert met z'n richtingaanwijzers. 'Zie je wel!!!' hoor ik achter me.

Na de bespreking vertrek ik naar huis. Ik ga gedeeltelijk af op het advies van de GPS maar deze keer gaat het niet helemaal goed. De nieuwe kaarten in de GPS kennen wegen die er nog niet zijn. Ik dool even door een stukje wijk-in-aanbouw en moet uiteindelijk helemaal terug. Bij de school aangekomen besluit ik eerst maar een stuk bekende route te rijden in de goede richting. Daarna laat ik het navigeren weer over aan de GPS.

Wederom laat de GPS me een totaal andere weg rijden dan ik vantevoren uitgestippeld had. Op een gegeven moment had ik het idee dat hij me compleet de verkeerde kant op wilde sturen maar dat viel uiteindelijk mee. Ik ben weer ten zuiden van Nijverdal via Holten gegaan en op een gegeven moment netjes in Heeten, Raalte en Heino uitgekomen om vervolgens door te rijden naar Zwolle.

Tussen Heeten en Raalte ben ik een man op een Sinner Comfort tegengekomen.
Bij de Wythmenerplas bij Zwolle kwam ik een felblauwe Quest tegen. Wie het was, weet ik niet maar ik gok op Frank v.d. L.
In Zwolle zie ik uit de Meppelerstraatweg een man op gele FlevoBike komen. Deze fietser heb ik nog niet eerder gezien bij mijn weten.

Thuis aangekomen merk ik dat ik gefietst heb maar ik merk zeer goed dat m'n conditie elk jaar beter wordt want er is verder weinig aan de hand.

Tot slot nog even wat statistieken. Voordat ik die geef een opvallend iets. De GPS gaf qua rijsnelheid een hogere snelheid weer dan de BC-1600. Er zat ongeveer een halve km/h verschil bij 30 km/h. Als ik kijk naar de maximum behaalde snelheid, dan zie ik vreemdgenoeg dat de GPS een lagere waarde aangeeft. Erg vreemd. Dat de gemiddeldes afwijken is niet zo heel erg vreemd omdat de veerpont bij Wijhe natuurlijk wél invloed heeft op de GPS maar niet op de BC-1600. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de gereden tijd. De teller van de BC-1600 heeft op de veerpont stil gestaan terwijl die van de GPS wel doortelde omdat ik in beweging was (welliswaar varend in plaats van rijdend)

-Garmin QuestSigma BC-1600
Afstand (km)121,1120,63
Totaal gemiddelde (km/h)25,9-
Gereden gemiddelde (km/h)27,828,22
Maximum snelheid (km/h)5758,9
Totaaltijd (h:min)4:40-
Gereden tijd (h:min)4:214:20

[ Voor 86% gewijzigd door WFvN op 27-05-2007 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Ik fiets ook regelmatig met mijn GPS horloge om de pols. Dit voornamelijk omdat ik de teller niet goed kan zien onder mijn zeiltje. Na een rit van pak em beet 30 kilometer zie ik dat de GPS zo'n twee tot driehonderd meter minder aangeeft, dus dat vind ik wel een acceptabele afwijking. De GPS heeft de gewoonte om onder bruggen en viaducten als er even geen ontvangst is, even te stoppen met tellen, dus op 30 kilometer zal dat ook zeker wel de helft van de afwijking verklaren.
Als ik gewoon een vaste snelheid rijd, zie ik nauwelijks afwijking. Wat ik inderdaad wel zie is dat de maximum snelheid altijd een stuk lager is, maar ook dat varieert. Misschien roomt ie toch af door een gemiddelde te nemen van een paar seconden. De snelheidsmeter op mijn horloge doet dat zowiezo, dat is een lopend gemiddelde van minimaal wel 5 seconde, het duurt dus best lang bij het optrekken totdat ik de juiste snelheid op mijn horloge zie.
Ik heb een Garmin Forerunner 305 met hartslagmeter.

Dinsdag voor het eerst pas gefietst met 90% neerslag 'garantie'. Eigenlijk valt het wel mee, als je eenmaal nat bent, heb je er al niet zoveel erg meer in. Wat wel vermakelijk is, is dat je dan al die andere fietsers snel weg ziet rijden naar de dichtstbijzijnde boom of andere beschutting bij het losbarsten van de bui. Wordt het fietspad lekker leeg van :)
Het liefst fiets is toch met buiig weer dan wanneer het continu regent, dan is 35 km misschien toch wat veel, zeker als je eind van de dag nog een keer 35 km terug moet door de regen. De auto zal dus vast af en toe nog wel eens rijden, zoals vandaag toen ik 2 keer wakker werd gesmst door het monitoring systeem. (gelukkig ben ik maar eens in de twee maanden de spreekwoordelijke lul)

Gaan jullie nog naar http://www.cyclevision.nl/ om een beetje jezelf te vergapen aan al die mooie velomobielen of ander leuk spul waar je op kan liggen? Ik heb in 2005 mijn eerste ligfietsrondjes gereden, toen was het nog in Zandvoort. Dit jaar in Amsterdam. Ik weet nog niet zeker of ik ga, maar als ik ga, dan is dat zaterdag begin van de middag. Vanwege mijn dienst moet ik toch mijn laptop meezeulen en dat vind ik wat minder fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik ga zondag met m'n vriendin. Gewoon een beetje rondkijken, het is toch hier in Amsterdam :) Geen idee of er ook accessoires verkocht worden, maar ik heb nog een toptas/rugzak nodig.

Verder misschien wat andere fietsen uitproberen, als je daarvoor niet te lang in de rij hoeft te staan :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik zit tot m'n nek in het werk en de afspraken. Ik moet nog een examen nakijken en een telefoontje (vaak zeker een uur durend) aan de hand van dat examen. Verder moet ik nog twee telefoontjes ontvangen, dan heb ik zaterdagavond een bruiloft van buren. Daarnaast heb ik nog 5 proefwerken liggen die ik moet nakijken.

Liefst zou ik zaterdag op en neer fietsen (van Zwolle naar Sloten en weer terug) maar ik ben bang dat dat er niet in gaat zitten.

Ik heb trouwens vandaag Slime in m'n achterband gemikt om maar eens te proberen. Mocht dat niet echt een succes zijn, dan wil ik ook nog een poging wagen met No-Flats. Ben benieuwd hoe dat gaat bevallen. Aan de buitenband zal het niet liggen als het gaat om testen met lekken want de KHE Premium die ik op m'n achterwiel heb liggen is de meest lekgevoelige band die ik tot dusver gereden heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Oh wat gaat de tijd snel als je leuke orders hebt... helemaal Cyclevision vergeten :X

En dus hier ook nog zat werk te doen inderdaad :/
WFvN schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 18:58:
Ik heb trouwens vandaag Slime in m'n achterband gemikt om maar eens te proberen.
Mmm... in de categorie 'gratis af te halen' ligt hier nog anderhalve tube. Het werkt prima tegen de kleine lekjes, maar met deze nadelen:
  • Het ventiel komt dicht te zitten met groene prut;
  • Als je onverhoopt een scheur in de band krijgt maakt de prut het plakken lastiger;
  • De band voelt wat zwaarder aan bij het rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
benoni schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 22:40:
Mmm... in de categorie 'gratis af te halen' ligt hier nog anderhalve tube. Het werkt prima tegen de kleine lekjes, maar met deze nadelen:
Het ventiel komt dicht te zitten met groene prut;
Mja, ik vind het geen probleem om 8 bar in m'n banden te zetten dus daar mag het groene prutje tegenop boksen. Ik had dit al gehoord. Ik waag het erop. Ook wil ik nog een keer No-Flat proberen als dit groene prutje niet bevalt.
Als je onverhoopt een scheur in de band krijgt maakt de prut het plakken lastiger;
Zeg maar gerust onmogelijk (naar het schijnt)
De band voelt wat zwaarder aan bij het rijden.
Dat zal ik morgen ondervinden. Ik heb eerst 1 band gedaan. Let wel: een zeer lichte band met eigenlijk geen lekpreventie. Als ik er 50g bij op tel, dan is de band nog niet zwaar (band is 285 gram voor een 40-406)

Maar ik zie wel wat het wordt. Ik ben echt benieuwd. Is het flop, dan is het maar flop :+ Misschien vloek ik de hele wereld bij elkaar mocht ik een klapband krijgen en m'n hele fiets onder groene smurrie krijgen :+

Ik heb al een veelfietser zien schrijven dat hij het goedje weer gaat gebruiken. Ik wil het toch een keer zelf meemaken.
Mocht ik onverhoopt een lek krijgen, nog geen probleem want plakken onderweg doe ik niet aan. Ik heb standaard 1 reserve buitenband en 2 reserve binnenbanden in m'n fiets liggen en momenteel zelfs 3 binnenbanden omdat ik een nieuwe binnenband gepakt heb met schraederventiel voor het groene prutje. Ik wilde zeker zijn dat er geen beschadigingen/plakkers/etc. op/in de band zaten om de slime-test zo betrouwbaar mogelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik weet niet of het al bekend was, maar Aerorider (van de, uh, Aerorider ;)) maken ook een 'echte' velomobiel, dus niet elektrisch ondersteund: de Sunrider.

39kg en € 4750.

Afbeeldingslocatie: http://www.aerorider.com/foto/foto_sunrider/fotoalbum/sunrider/sunrider_prototype_7.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
De politie in Zwolle is goed bezig, tenminste..... probeert goed bezig te zijn:
Ligfietsen in het verkeer

De laatste jaren zien we steeds meer ligfietsen op de weg voorbij flitsen. Deze ligfietsers zorgen wel eens voor irritaties onder andere verkeersdeelnemers. Buiten het feit dat deze fietsen behoorlijke hoge snelheden kunnen bereiken zijn ze ook vaak slecht zichtbaar omdat ze laag aan de weg zitten. Veel mensen vragen zich dan ook steeds vaker af of en waar deze banaanfietsen nu mogen rijden op de weg.

Waar op de weg?
Deze fietsen mogen op de rijbaan rijden tenzij er een verplicht fietspad aanwezig is (aangegeven met een verkeersbord), dan moeten zij op het fietspad rijden. Het één en ander staat beschreven in artikel 5 RVV 1990 (hoofdstuk 2 paragraaf 1). Voor de duidelijkheid zij mogen dus niet op de snelweg, autoweg of op de ring rondom Zwolle. Omdat deze fietsen vaak breder zijn dan een normale fiets is het logisch dat zij vaker gebruik zullen maken van de rijbaan dan een gewone fiets.

Zorg dat u zichtbaar bent
De bestuurders van een ligfiets wordt aangeraden om een fietsvlag aan de ligfiets te bevestigingen zodat ze beter zichtbaar zijn. In een ligfiets zit je toch vrij laag bij de grond en bereik je een hoge snelheid. Met een fietsvlag bent u eerder zichtbaar voor andere verkeersdeelnemers.
En ik ben direct in de pen geklommen.... goed, niet in de pen maar ik heb flink wat toetsen van m'n toetsenbord aangeslagen. Rara waarover!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Lekker bezig daar in Zwolle, straks worden ligfietsen verboden en mogen we alleen nog maar op de testbaan, maar of dat nou zo fijn is:

http://www.dumpert.nl/mediabase/16800/b91aaf51/index.html

Auw!

Over auw gesproken, zaterdag laat in de avond van Amsterdam terug naar huis gereden, ik reed via IJburg door de polder en wel twee keer bijna een konijn aangereden en maar net een egel misgelopen. Gelukkig zie je nog best veel in mijn koplamp. Jullie wel eens dieren aangereden? Hopelijk niet, lijkt me geen pretje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Het vlaggetje? Been there done that, het is gruwelijk lelijk en je ziet er uit als een klein kind. Daarnaast heb ik nog nooit een aanrijding veroorzaakt omdat ik zo laag zat...

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Los van het vlaggetje.... ze hebben een flinke FOUT in het bericht staan. Ik heb ze daarom het volgende bericht gestuurd:
Geachte heer, mevrouw,

Vandaag heb ik uw nieuwsbrief onder ogen gekregen. Er staat ook een item in over ligfietsen. Ik vind het prettig dat er ondermeer ook aandacht wordt besteed aan de ligfiets omdat er toch vrij vaak misverstanden zijn over ligfietsen en met name over velomobielen (banaanfietsen).

Het artikel bevat echter een stuk tekst wat verwarrend is:

================================
Veel mensen vragen zich dan ook steeds vaker af of en waar deze banaanfietsen nu mogen rijden op de weg.

Waar op de weg?
Deze fietsen mogen op de rijbaan rijden tenzij er een verplicht fietspad aanwezig is (aangegeven met een verkeersbord), dan moeten zij op het fietspad rijden. Het één en ander staat beschreven in artikel 5 RVV 1990 (hoofdstuk 2 paragraaf 1). Voor de duidelijkheid zij mogen dus niet op de snelweg, autoweg of op de ring rondom Zwolle. Omdat deze fietsen vaak breder zijn dan een normale fiets is het logisch dat zij vaker gebruik zullen maken van de rijbaan dan een gewone fiets.

Zoals ik het daar lees, lijkt het alsof velomobielen (de driewielers die meer dan 75 cm zijn) op het verplichte fietspad moeten als deze aanwezig is. Het RVV zegt echter wat anders in

artikel 5 punt 4:

Artikel 5
1 Fietsers gebruiken het verplichte fietspad of het fiets/bromfietspad.

2 Zij gebruiken de rijbaan indien een verplicht fietspad of een fiets/bromfietspad ontbreekt.

3 Zij mogen het onverplichte fietspad gebruiken. Snorfietsers mogen het onverplichte fietspad slechts gebruiken met uitgeschakelde motor.

4 Bestuurders van fietsen op meer dan twee wielen en fietsen met aanhangwagen, die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter, mogen de rijbaan gebruiken.

Hier staat volgens mij zeer duidelijk dat zelfs 'moeders met kinderkar die meer dan 75 cm breed is' de rijbaan op mogen en het verplichte fietspad niet hoeven te volgen (of dat wijs is, is een tweede). Dit geldt m.i. dus ook voor de bredere driewielers (75+ cm).

De reden voor het invoeren van die uitzondering heeft volgens mij te maken met ondermeer bakfietsen en de afstand tussen paaltjes op fietspaden, waar bredere fietsen niet tussendoor passen.

Wellicht lees ik het stuk tekst in uw nieuwsbrief verkeerd (of begrijp ik het verkeerd) maar zoals ik het opvat, klopt de tekst niet. Dit zou betekenen dat velomobielrijders (die omwille van de veiligheid de rijbaan nemen, uitgezonderd snelwegen, autowegen en alle wegen waar fietsen expliciet verboden zijn met het ronde witte bord met rode rand en afbeelding van een fiets erop) alsnog onterecht door agenten aangehouden zullen worden. Dit kost uw mensen en velomobielrijder onnodig tijd en energie. Dat zal vast niet de bedoeling zijn.

Verder zou ik nog graag een opmerking plaatsen over het aangedragen vlaggetje in het stuk tekst. Een vlaggetje maakt natuurlijk dat een punt van de fiets (vlaggetje zelf) flink hoger boven het wegdek uitsteekt waarmee de fiets beter zichtbaar zou moeten zijn. Hier zitten echter wel wat kanttekeningen aan.

Het gebeurt met enige regelmaat dat mensen worden aangereden door bussen en vrachtwagens. Die zijn hoger dan een ligfiets, die zijn hoger dan een ligfiets met vlaggetje. Zijn ook die bussen/vrachtwagens die msensen over het hoofd gezien hebben dan niet hoog genoeg? Die zou u dan ook kunnen adviseren een vlaggetje te voeren. U weet net zo goed als ik dat dat regelrechte onzin is, zulke aanrijdingen zijn vaak het gevolg van niet goed kijken en heeft niets te maken met de hoogte van het voertuig.

Kom ik terug bij de ligfiets. Een vlaggetje kan natuurlijk uitmaken in de zichtbaarheid. Voorwaarde is dan wel dat mensen opletten. Mensen die niet kijken en waarnemen, zullen het vlaggetje ook over het hoofd zien. De praktijk heeft dit ook al uitgewezen. Mijn vrouw reed (met vlaggetje op de ligfiets) vlak bij haar werk over een rotonde. Op het werk werd ze aangehouden door een collega die op haar mopperde dat ze zo slecht zichtbaar was en dat ze maar eens een vlaggetje moest monteren op haar ligfiets. De collega was ineens héél stil toen m'n vrouw naar buiten wees naar haar fiets waar een fel oranje vlaggetje sierlijk op 2 meter hoogte boven het wegdek vrolijk wapperde in de wind.

Maar dan de mensen die het vlaggetje wél zien en ook daadwerkelijk waarnemen, hoe zit het daar dan mee? Vraagt u zich eens bij uzelf af: "Wat is het eerste waar ik aan denk als ik zo'n vlaggetje zie?" Het antwoord zal iets zijn in de zin van "het dochtertje van 4 van de buren". Als u een vlaggetje ziet in het verkeer is de kans vrij groot dat u denkt aan een kind op een kinderfietsje met bijbehorende snelheid en mogelijk zelfs aan een kind op kinderfietsje die op de stoep rijdt. Kortom: een verkeersdeelnemer waar u niet snel mee te maken zal hebben (uiteraard houdt u het wel in de gaten want kinderen zijn onberekenbaar). Maar het laatste wat u verwacht is een ligfiets die gewoon op de straat rijdt met een snelheid van 30 km/h of meer.

Dan nog een klein puntje over vlaggetjes. De vlaggetjes zijn niet gemaakt voor 'ligfietssnelheden'. Met name bij de snellere ligfietsers wordt een voldoende lang vlaggetje al snel een gevaarlijk zwiepend stokje. Ik kan mij indenken dat niet elke fietser zit te wachten op een flinke onbedoelde mep met zo'n vlaggetje. Zeker als het gaat om een tweewielige ligfiets die verplicht de fietsstrook moet volgen. Maak met een 'normale ligfietssnelheid' een bocht naar recht en mensen op de stoep zullen het vlaggetje niet kunnen waarderen; ligfietsers gaan door het lagere zwaartepunt vaak 'platter' door de bocht dan een doorsnee fiets. Met platter door de bocht gaan hoort ook een lager komend vlaggetje welke ook verder over het trottoir zal 'zweven' bij het maken van een bocht naar rechts.

Dan heb je nog zoiets als schijnveiligheid. Je ziet het ook met auto's. Hoe veiliger men zich waant in/op een voertuig, hoe nonchalanter men door het verkeer beweegt (ook valt te denken aan menig fietser die de regels niet zo nauw neemt (onterecht voorrang nemen, spookrijden etc.); fietsers zijn immers beschermd; foute actie uiteraard maar ik denk dat de 'status van onschendbaarheid' hier zeker een rol speelt). Persoonlijk zorg ik liever zèlf voor m'n veiligheid dan dat ik dat laat afhangen van een vlaggetje en anderen. Ik heb liever dat mensen tegen mij mopperen dat ze me niet zien maar dat ik hun wel gezien heb en daar ook actie naar heb kunnen ondernemen dan dat ik achteraf het excuus krijg dat ze m'n vlaggetje alsnog niet gezien hebben. Degene die het best voor veiligheid kan zorgen ben je nog altijd zelf!.

Al met al zult u begrijpen dat ik geen voorstander ben van het vlaggetje.

Vriendelijke groet,

WFvN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

En een bocht naar links is natuurlijk nog leuker op menig smal fietspad. Ligfietser @ 30km/u + fietser @ 20 km/u = vlaggetje met 50 km/u in gezicht fietser.

Mooi stuk tekst :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Ik heb deze avond het eerste stukje gereden met de nieuwe Reelights. Die dingen knipperen zo fel dat het wel eens veel beter zou kunnen werken dan een vlaggetje.

Bij het monteren bleek de spoel in één van de lampjes een beetje los in de behuizing te hangen. Daardoor ging die onderweg op en neer trillen door het wisselende magneetveld. Thuis aangekomen heb ik de rand een klein beetje opengeduwd en er wat secondenlijm tussen laten lopen (de behuizing openmaken gaat niet). Nu zijn er geen 'bewegende delen' meer; zoals het ontwerp bedoeld was.

Ik denk dat ze 's nachts op een polderweg al van 4 km afstand zichtbaar zijn. Bij de versie die ik heb wordt de energie even opgeslagen. Daardoor blijft het licht bij stilstand nog zeker een minuut of 5 doorknipperen. Door de energie-buffering knippert ie ook niet even snel als het wiel draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Mag je in Nederland wel knipperende verlichting op je fiets hebben?
Edit: Oops, ik zie dat die discussie al is geweest...

[ Voor 31% gewijzigd door styno op 05-06-2007 10:43 ]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Nee, maar denk ook niet dat ze er moeilijk over gaan doen. Hier in Amsterdam mogen fietsers met knipperende oranje prutledjes op hun jas gewoon doorrijden bij controles. Terwijl licht op je fiets hoort te zitten, rood/wit moet zijn en zichtbaar op 200m afstand.

Ik vind het wel interessante dingen omdat ik eigenlijk altijd wel licht wel hebben als het toch geen batterijen kost.

Wat vragen voor benoni: hoe zit het met het gewicht/efficientie (staat natuurlijk wel wat over op de site, maar dat is natuurlijk niet onpartijdig :P ). De bouwkwaliteit valt dus een beetje tegen begrijp ik, hopelijk is het niet een ontwerpfout. Gebruik je deze lampjes als hoofdlicht of als extra licht? Op 20" wielen lijkt het me wel heel erg laag bij de grond zitten?
Hoe vind je de knipperfrequentie, zou je achteraf gezien voor de snellere versie gegaan zijn als je bijna nooit stil staat onderweg?

Valt het systeem nog op te voeren door 2x zoveel magneten in je spaken te stoppen? Of 4 lampen, 2 per kant? :P

Bizar trouwens, vanuit Denemarken naar Nederland kosten die dingen €49. Bestel je ze in Australië, zijn ze inclusief verzendkosten €29 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Gizz op 05-06-2007 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WFvN schreef op maandag 04 juni 2007 @ 21:12:
De politie in Zwolle is goed bezig, tenminste..... probeert goed bezig te zijn:

[...]

En ik ben direct in de pen geklommen.... goed, niet in de pen maar ik heb flink wat toetsen van m'n toetsenbord aangeslagen. Rara waarover!
Ik weet het. Als je breder bent dan 75 of 85 cm mag je gebruik maken van de weg. Dat is een oude regel die stamt uit de tijd van de bakfietsen. Als je breder bent dan 110cm mag je niet meer op het fietspad. Wat heb ik nu gewonnen?????

O, ik zie dat het antwoord al is gegeven. Daar gaat mij kans op een nieuwe koelkast.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2007 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 10:59:
[...]

Ik weet het. Als je breder bent dan 75 of 85 cm mag je gebruik maken van de weg. Dat is een oude regel die stamt uit de tijd van de bakfietsen. Als je breder bent dan 110cm mag je niet meer op het fietspad. Wat heb ik nu gewonnen?????

O, ik zie dat het antwoord al is gegeven. Daar gaat mij kans op een nieuwe koelkast.
Om het nog maar even verder uit te breiden. Zodra een fiets breder is dan 110 cm (ofzo) dan zit je met een probleem want fietsen kennen een maximale breedte (ik dacht 1,5 meter maar daar wil ik af zijn). Daarboven is het geen fiets meer maar valt het onder de 'wagens' (voorheen onbespannen wagens). Dan moet er geloof ik zo'n werkverkeerbord achterop. Te denken valt bijvoorbeeld ook aan die rijdende cafe's. Je fietst erop maar het is geen fiets meer vanwege z'n afmetingen.

[edit]
§2. Afmetingen en massa's
Artikel 5.9.6
1. Fietsen op twee wielen mogen niet breder zijn dan 0,75 m.
2. Fietsen op meer dan twee wielen en fietsen met zijspan wagen mogen niet breder zijn dan 1,50 m.
bron

[ Voor 15% gewijzigd door WFvN op 05-06-2007 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 06:36

ATS

Even als aanvulling op de startpost:
Ik ben ook een ligfietsende Got bezoeker. Ik ben al weer aardig wat jaartjes in het bezit van een paarse Challenge Twister. Ik rijdt er momenteel niet zo veel op, maar ik ben er wel twee keer mee op vakantie geweest met volledige bepakking. Ik hoop er de komende zomer weer eens wat meer mee te gaan rijden om nieuwe omgeving eens wat beter te leren kennen na m'n verhuizing.

Dan naar aanleiding van de postings over het te leveren vermogen met een ligfiets:
volgens mij is het juist méér dan op een bukfiets. Het klopt dat je je gewicht niet op de pedalen kan zetten. Bij een bukfiets is dat echter ook metteen de maximale kracht die je op de pedalen gaat krijgen; aan je stuur trekken zet geen zoden aan de dijk. Op een ligfiets kan je je echter tegen je stoeltje afzetten. Aangezien je benen veel meer kracht kunnen leveren dan je eigen gewicht bij 1G, kan je meer kracht op je pedalen zetten dan op een bukfiets. Dat is ook metteen het risico voor overbelasting van je knieën trouwens.

Klimmen met een ligfiets gaat in mijn ervaring best. Het voornaamste probleem is het evenwicht bij lage snelheid. Dat is gewoon lastiger te houden omdat je minder flexibel bent t.o.v. je fiets dan een bukfietser. Als je dan weg wil rijden of om welke reden dan ook snelheid verliest (terwijl je al zo weinig had), dan wordt je gewoon instabiel. Ik ben wel eens omgevallen tijdens een klim omdat m'n derailleur niet 100% was afgesteld en ik even tractie verloor bij het schakelen. Als je dan met inklikpedalen rijdt dan ben je gewoon te laat. Voordeel is wel dat je geen snelheid hebt, aangezien je al vlak bij de grond bent, is het verder niet pijnlijk :-)

[ Voor 60% gewijzigd door ATS op 05-06-2007 13:26 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

benoni schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 01:07:
Ik heb deze avond het eerste stukje gereden met de nieuwe Reelights. Die dingen knipperen zo fel dat het wel eens veel beter zou kunnen werken dan een vlaggetje.

Bij het monteren bleek de spoel in één van de lampjes een beetje los in de behuizing te hangen. Daardoor ging die onderweg op en neer trillen door het wisselende magneetveld. Thuis aangekomen heb ik de rand een klein beetje opengeduwd en er wat secondenlijm tussen laten lopen (de behuizing openmaken gaat niet). Nu zijn er geen 'bewegende delen' meer; zoals het ontwerp bedoeld was.

Ik denk dat ze 's nachts op een polderweg al van 4 km afstand zichtbaar zijn. Bij de versie die ik heb wordt de energie even opgeslagen. Daardoor blijft het licht bij stilstand nog zeker een minuut of 5 doorknipperen. Door de energie-buffering knippert ie ook niet even snel als het wiel draait.
Ik zoek nog lampjes voor op m'n Seiran (moet er nog een maand op wachten :/ ), en wil het liefst lampen waarmee je ook in het donker over een niet-verlichte weg kan fietsen. Lukt dat met de Reelights?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
die Reelights knipperen volgens mij, dus niet erg geschikt voor een weg te verlichten

ik heb zelf een Cateye met 3 leds, en daar ik het goed mee te doen om een weg te verlichten
en dan heb ik ook nog eens een van de meest simpele versies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
JAWEL...... het gaat gebeuren, een fietswedstrijd van de UCI waar ook ligfietsen aan mee mogen doen.
http://www.pro-tour.nl/2007/challenge.asp

Bij het inschrijfformulier kan je diverse fietsen (en handbikes) aankruisen.

* WFvN gaat niet meerijden overigens, die is niet snel genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Tsjonge, moet je het klassement van vorig jaar zien: ze rijden gewoon bijna 50 kilometer in minder dan een uur, da's toch niet normaal meer en dan rijden ze nog op 'conventionele' fietsen. Hoe snel zou het gaan als zo iemand op een hele goede lichtgewicht (half of heel gestroomlijnde) twee wielige ligfiets zou gaan rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Gizz schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 10:52:
Wat vragen voor benoni: hoe zit het met het gewicht/efficientie (staat natuurlijk wel wat over op de site, maar dat is natuurlijk niet onpartijdig :P ). De bouwkwaliteit valt dus een beetje tegen begrijp ik, hopelijk is het niet een ontwerpfout.
Nou, ik probeerde een gemonteerd lampje nog een beetje bij te buigen omdat ie met de stelschroefjes net niet goed stond, misschien dat daardoor de behuizing tijdelijk een beetje naar buiten was geduwd. De beugeltjes zijn niet zo mooi als op de foto (zwart gelakt ijzer in plaats van RVS), maar voor de rest ziet het er een stuk duurzamer uit dan het gemiddelde LED-lampje. Mijn grootste zorg is dat iemand het verleidelijk vindt om de lampjes te stelen omdat ze aan een quick-release naaf zitten. Alhoewel: ook met quick-release naven kun je het klusje niet echt snel klaren. De hele as moet je eruit trekken, en dan moet je eigenlijk nog alle magneetjes losschroeven. Maar ja, de meeste dieven zijn zo stom om dat te vergeten waardoor er niemand veel aan zo'n diefstal heeft :X
Gebruik je deze lampjes als hoofdlicht of als extra licht? Op 20" wielen lijkt het me wel heel erg laag bij de grond zitten?
Als extra licht, ik heb er een grotere dynamokoplamp bij en een batterijlichtje op de toptas. Omdat ik de koplamp af en toe moet een minuut lang moet aanslingeren, en omdat het achterlicht na een paar maanden minder fel gaat branden, zijn de Reelights een prima aanvulling om altijd goed verlicht te rijden. Laag bij de grond is niet zo'n probleem, de afstraling op het wegdek verhoogt de zichtbaarheid.
Hoe vind je de knipperfrequentie, zou je achteraf gezien voor de snellere versie gegaan zijn als je bijna nooit stil staat onderweg?
Ik had het fijner gevonden als de buffer gebruikt zou worden om een LED continu te laten branden, met een 2e LED die knippert bij elke piek in de energie-opbrengst (het moment dat een magneet passeert). Dit omdat het iets beter aan zou sluiten bij de Nederlandse wetgeving.

Het duurt bij de lichtjes met een buffer trouwens een aantal seconden voor het licht gaat branden, toen ik ze net had gemonteerd leek het even of ze niet goed functioneerden, maar na een meter of 50 deden ze het wel.
Valt het systeem nog op te voeren door 2x zoveel magneten in je spaken te stoppen? Of 4 lampen, 2 per kant? :P
Volgens mij wel. Ik zal later nog wat meer ervaringen posten, ik heb er nu nog maar één keer mee gereden (vandaag moest ik wat verder weg dus ik heb de snelle M5 van m'n vriendin geleend).
Bizar trouwens, vanuit Denemarken naar Nederland kosten die dingen €49. Bestel je ze in Australië, zijn ze inclusief verzendkosten €29 8)7
Mijn vriendin had ze voor m'n verjaardag gekocht in de webwinkel van Active Outdoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
budi schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 19:45:
Tsjonge, moet je het klassement van vorig jaar zien: ze rijden gewoon bijna 50 kilometer in minder dan een uur, da's toch niet normaal meer en dan rijden ze nog op 'conventionele' fietsen. Hoe snel zou het gaan als zo iemand op een hele goede lichtgewicht (half of heel gestroomlijnde) twee wielige ligfiets zou gaan rijden?
http://www.ligfiets.net/agenda/race.php?id=221
zo snel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ligt natuurlijk wel aan het parcours. Ook gestroomlijnde tweewielers zijn niet altijd sneller dan een racefiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Maar hoe kan dat dan? Bij een gestroomlijnde drie-wieler kan ik me daar wel wat bij voorstellen: die kunnen gewoon niet zo hard door de bocht (heb ik zelf gemerkt :+ ), maar met een twee wieler zou je toch harder door de bocht moeten kunnen vanwege het lagere zwaartepunt? Of gaat het meer om de hellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Hm..... even een vlaag van verstandsverbijstering gevolgd door de wetenschap dat ik vrij 'velomobielminded' ben....en daar heb je je antwoord.

Maar idnerdaad, een lage racer op twee wielen zou ook zoiets moeten kunnen presteren.
Ter illustratie:
http://www.ligfiets.net/agenda/race.php?id=223

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik heb nu 18mm velgen (17,8mm volgens de technische tekening). Big Apple bandjes zijn 50mm.

Volgens Sheldon zou je daar minimaal 21mm velgen voor moeten hebben. Hij zegt tegelijkertijd dat die aanbevelingen aan de veilige kant zijn. Je zou dus denken dat 19mm dan ook wel zou kunnen, maar waarschijnlijk niet smaller.
Kijk je echter bij Schwalbe zelf (die de gegevens van ETRTO gebruiken), dan stellen ze dat je een 50mm band zelfs op een 17mm velg kan gooien! Dan zouden mijn 17,8mm velgjes dus ruim voldoen.

50mm banden op 18mm velgen, een tijdbom of valt het wel mee? :P Geen idee of het soort velg nog uitmaakt, maar ik heb CH-E280 velgjes van jetset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Stomme vraag misschien maar waarom zulke smalle velgen als je er toch een brede band op gooit? :+ Dat is net zoiets als een V12 in een mini gooien of een 0,7L Citroën 2CV-motor in een Hummer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Die velgen zaten erbij toen ik hem kocht en me nog niet zo heel erg verdiept had in velgbreedtes :) Het is dus niet zo dat ik bewust heb lopen zoeken naar smalle velgen.
Maar smalle velgen zijn wel lichter! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Dat valt ook nog te bezien. Ligt eraan wat voor smalle velgen je hebt. Aerovelgjes bijvoorbeeld hebben heel wat meer metaal dan mijn supereenvoudige 'lage' velgen zonder 'holle ruimte' tussen het 'bed' voor het velglint en de plek waar de nippels van de spaken in vast zitten.

Ik heb net mijn velgen eens gemeten. Breedte aan de binnenkant is 20 mm en aan de buitenkant 25,5 mm

Daar gaat een BA zonder problemen op. Maar hoe het zit met 18mm (of minder), weet ik dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Vorige week heb ik een generale repetitie gehouden voor de Ligfietsvakantie. Kwam neer op een rondje Belgie en 530km in 6 dagen waarvan 1 rustdag. Alles ging goed, fietsen zijn nog heel, bagage meenemen is goed te doen. Ook heuvelop, zolang je maar de tijd neemt :)
Zie www.ligfietsvakantie.nl voor een uitgebreid verslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
kut weer :(

Het plan was om morgen de mergellandroute te gaan fietsen, maar het weer werkt niet echt mee.
De bedoeling is dat ik morgen word opgepikt bij mijn ouders thuis (ligt mooi langs de A2, vandaar) maar ik zit nu nog in Venlo (km of 60-65 noordelijker) en wilde dus vandaag naar mijn ouders toe fietsen. Rond Venlo is alles mooi droog, en niet te warm, maar zuidelijker zijn er constant flinke onweersbuien :(

aangezien ik geen spatborden heb (en mijn zitje ook nog eens lager ligt dan het achterwiel) spat alles in mijn nek als ik in de regen fiets, en dat is dus echt niet fijn :/

lijkt erop dat het dus niet door gaat voor mij, helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Leuk! Bij deze in de bookmarks gezet.

Kun je trouwens niet beter wat meer spaken in je achterwiel zetten, of een hogere velg nemen?
De combinatie van lage (flexibele) velgen en weinig spaken kan een showstopper zijn op een lange reis met veel bagage en eventuele dirt roads (in de Australische outback moet je voor meerdere dagen water en voeding meenemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

WFvN schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 21:41:
Maar hoe het zit met 18mm (of minder), weet ik dus niet.
Schijnen weinig mensen te weten, kan ook nergens ervaringen vinden ;(

Wel apart trouwens.. Schwalbe.com vs. Schwalbe.de
.com: 17mm minimaal voor 50mm band
.de: 21mm minimaal voor 50mm band.

Beide sites zeggen de ETRTO richtlijnen te volgen 8)7
Aikon schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 13:33:
Vorige week heb ik een generale repetitie gehouden voor de Ligfietsvakantie.
Hoe beviel de GPS60 cx tijdens het fietsen? Heb je genavigeerd op de normale wegenkaart of de topo-kaart?
Ben hem zelf aan het overwegen, maar twijfel een beetje over het topo gebeuren. Op een normale kaart staan de fietspaden niet, maar kan je wel á la tomtom bij elke afslag geholpen worden. Met een topo kaart moet je zelf alle waypoints erin gaan zetten, en dat is nogal lomp als je in een onbekende stad 100x van fietspad wisselt.

[ Voor 33% gewijzigd door Gizz op 11-06-2007 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Gizz schreef op maandag 11 juni 2007 @ 20:37:
Hoe beviel de GPS60 cx tijdens het fietsen? Heb je genavigeerd op de normale wegenkaart of de topo-kaart?
Geen ervaring met dat apparaat. Maar ik kan me zo indenken dat zo'n GPS zonder ingebouwde 'truus' wat gemakkelijker is met Topo dan één mét Truus.

'Truus' doet namelijk wat eigenaardig met handmatig uitgezette tracks. Een flauwe bocht naar links wordt direct 'linksaf'. Een kruising waar je rechtdoor wilt maar waarbij de weg recht voor je lichtelijk schuin naar rechts wijst in plaats van strak rechtdoor is 'ga hier rechts'.
Ben hem zelf aan het overwegen, maar twijfel een beetje over het topo gebeuren. Op een normale kaart staan de fietspaden niet, maar kan je wel á la tomtom bij elke afslag geholpen worden. Met een topo kaart moet je zelf alle waypoints erin gaan zetten, en dat is nogal lomp als je in een onbekende stad 100x van fietspad wisselt.
Wil je van stad naar stad rijden dan zou ik echt zonder Topo rijden. Topo is goed voor echt specifieke routes uitzetten met fietspaden die niet langs autowegen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 13-09 16:23

Milmoor

Footsteps and pictures.

Je kan de Topo-kaart transparant maken met een of ander tooltje. Gewoon samen met de gewone kaart laden. Dan zie je en de kleine weggetjes, en je kan normaal navigeren.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
benoni schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 17:40:
Kun je trouwens niet beter wat meer spaken in je achterwiel zetten, of een hogere velg nemen?
De combinatie van lage (flexibele) velgen en weinig spaken kan een showstopper zijn op een lange reis met veel bagage en eventuele dirt roads (in de Australische outback moet je voor meerdere dagen water en voeding meenemen).
Mja, ik geloof het wel eigenlijk. We hebben extra spaken bij ons, maar ik denk dat de velgen best sterk zijn. :)
Gizz schreef op maandag 11 juni 2007 @ 20:37:
Ik had een topo kaart van NL van zo'n 100MB en een topo van de Benelux van 45MB. De kaart van NL is zeer detailleerd met boerenweggetjes, fietspaden en hoogspanningslijnen.
De kaar van Belgie heb je maar heel weinig aan.
Sowieso vind ik het apparaat maar vervelend werken, de meeste steden staan er niet op, tenminste de namen worden niet weergegeven. Ook werkt het allemaal niet zo gek praktisch.
In principe gebruik ik hem alleen om de route bij te houden, daarvoor heb je ook geen kaart nodig in principe. Ook is het nu 2x gebeurd dat het apparaat zonder aanleiding een stuk van de route niet heeft bijgehouden. Ook de software die erbij zit werkt maar lastig en langzaam.
Ding gaat 13 uur mee op 2100mAh batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Wat ik nou weer mee maak. Doe ik vanmorgen met mijn half slaperige kop mijn zeiltje open om mijn bagage in mijn fiets te laden, word ik opeens aangestaard door twee oogjes. Lag er een kat in mijn fiets! Helaas te laat om een foto te maken, hij/zij/het sprong meteen weer weg via de gaten onderin mijn fiets bji de trappers.
Mijn fiets stond overigens niet in de garage, maar buiten, ik was bij mijn moeder blijven slapen in Amsterdam. Dus vanochtend maar 10 km naar mijn werk hoeven fietsen ipv 35, ook wel eens relaxed, maar slecht voor de statistieken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Vandaag nog weer wat leuks. Ik ben de rijbaan op gegaan binnen de bebouwde kom (50 km/h toegestaan)

Even een gedeelte van m'n weblog gecopy/paste:
Gezien m'n conditie van vanmorgen besluit ik de rijbaan te nemen binnen de bebouwde kom. Uit een zijweg van de Zuiderzeestraatweg staan 2 auto's die de Zuiderzeestraatweg op willen rijden. Die moeten voorrang verlenen maar al zouden ze het niet doen, hinder kunnen ze niet van me ondervinden.

Ik ga harder trappen want als ik op de rijbaan rijd, wil ik graag 40 km/h of harder rijden. De 40 km/h haal ik netjes en die valt ook langer vol te houden aan m'n benen te voelen.

Een eindje verderop komt de voorste auto 'uit de zijweg' achter me te rijden en ramt op de claxon. Tja, ik rijd 'in de weg'. En inhalen mag daar niet want er zit daar een doorgetrokken middenstreep. Daarbij komt dat er ook nog eens een stel vluchtheuvels midden op de weg zitten even verderop en op de andere weghelft is het te druk om in te halen de eerst komende halve minuut. Jammer maar helaas voor de automobilist, hij zal toch even geduld moeten hebben. Maar dat zal hij wel gewend zijn. Brommers MOETEN daar op de rijbaan rijden en die mogen maar 30 km/h rijden, ik zit daar ruim boven en zal vermoedelijk zeker 45 km/h gereden hebben op de teller van de auto. Ook ander trager verkeer is daar regelmatig op de rijbaan te vinden: tractoren.

Maar meneer heeft geen geduld. Hij toetert een keer 'vriendelijk' op z'n claxon als hij achter me rijdt, ik toeter vriendelijk terug. Een eind verderop heeft hij gelegenheid om in te halen en doet dat ook. Heftig claxonnerend en gebarend richting mij en het fietspad haalt hij in. Ik toeter wederom vriendelijk terug en knipper nog flink met m'n koplampen in de hoop dat hij het ziet en zal stoppen. De man doet dat niet en rijdt dus door.

Veel harder dan ik gaat de man niet. Bij een rotonde moet hij flink afremmen in verband met verkeer op de rotonde. Ik loop weer wat in. Na de rotonde kan hij weer lekker 50 rijden en loopt weer uit totdat hij weer moet afremmen voor een auto die wil afslaan maar moet wachten op tegenliggers voordat hij de andere rijbaan kan oversteken. Ik loop weer wat in.

Omdat ik momenteel op donderdag de eerste 2 uur vrij heb, ben ik aan de vroege kant en besluit de auto achterna te gaan. Ik rijd een fors eind achter hem maar kan hem nog wel volgen. Eerst linksaf de Veluwelaan op, dan zie ik hem in de verte een weg linksaf slaan. Ik volg hem weer. Als ik net de weg indraai zie ik hem in de verte rijden. Ik draai de weg helemaal in maar ben de auto 'ineens' kwijt. Ik rijd de weg door en speur naar de auto maar zie hem niet. Het punt waar ik hem het laatst zag heeft een in/uitrit voor een grote parkeerplaats. De auto zie ik er echter niet staan en rijd dus door. Ik blijf auto's afspeuren maar zie niks. Ik volg de weg, maak een bocht naar rechts, kom een zijweg voorbij en kom op een T-splitsing uit waar ik Wezep zo ongeveer uitrijd. Ik besluit om te keren. Ik blijf speuren maar zie de auto niet.

Op een gegeven moment kom ik bij het punt aan waar ik de auto het laatst zag: bij de parkeerplaats. Ineens zie ik dat de parkeerplaats nog een eindje doorloopt. Dus ik rijd de parkeerplaats op en zie ineens een extra 'hoekje'. En jawel, daar staat de auto. Ik stap uit en sta voor een rijtje seniorenbungalows. Ik kijk of ik ergens beweging/licht binnen zie maar dat is niet het geval. Mijn aanwezigheid is wel opgemerkt want de voordeur van het meest rechtse huis gaat open. Een vrouw komt naar buiten en vraagt of ik iemand zoek. Ik zeg haar dat ik de eigenaar zoek van de champagnekleurige Daihatsu. Ze wijst 3 huizen verderop: 'Die met dat bankje met dat plastic erover. Maar ik denk dat ze nog slapen!' Ik dank de vrouw en zeg dat ik betwijfel of ze inderdaad slapen omdat ik zojuist door meneer was ingehaald.

Ik ga naar het huis met het bankje en druk op de belknop. Niemand doet open. Gordijnen voor de ramen van de deur en van de woonkamer zitten dicht. Verder zijn er geen ramen aan de voorkant waar ik eventueel oogcontact kan maken.
Ik bel een tweede keer aan. Weer wordt er niet open gedaan. Vervolgens loop ik terug naar m'n fiets. Ineens bedenk ik mij dat de velomobielflyer nog altijd in m'n fiets zit in veelvoud. Ik pak er één uit en zet er een kort persoonlijk berichtje op. Ik kruis het plaatje van de Versatile aan, zet er ZOZ bij en onderstreep op de achterkant de RVV-regel. Ik bel nog een keer aan; verspeelde energie helaas. De flyer druk ik in de brievenbus.

Of het wat uithaalt, weet ik niet. Misschien wel, misschien niet maar in ieder geval heb ik de man in de gelegenheid gesteld om z'n RVV-kennis wat op te frissen.

"Die jeugd van tegenwoordig ook! Dat fietst zomaar op de rijbaan!"
Mja.... mocht diezelfde persoon het nog een keer doen, dan ga ik even een kentekenplaat melden bij de politie met als begeleidend commentaar: "intimideren met z'n auto"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik begrijp je frustratie, maar zou m'n energie bewaren voor zaken die er wel toe doen (of je moet Don Quichote adept zijn ;)).

Benoni, hoe bevallen je Reelights? Sterk genoeg om zelf iets te zien, of alleen om zichtbaar te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 21:51:
Ik begrijp je frustratie, maar zou m'n energie bewaren voor zaken die er wel toe doen (of je moet Don Quichote adept zijn ;)).
Uiteraard.... windmolens aanvallen enzo :+

Maar goed, ik had dus gewoon veel tijd 'over' en omdat deze meneer zó heftig van z'n gelijk overtuigd was heb ik de combinatie toch maar een keer aan elkaar geplakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 21:51:
Benoni, hoe bevallen je Reelights? Sterk genoeg om zelf iets te zien, of alleen om zichtbaar te zijn?
Het ziet er flitsend uit, ik kreeg vooral opmerkingen als ik de fiets ergens parkeerde, omdat de lichten nog een tijd blijven naknipperen. Maar als je op onverlichte wegen rijdt moet je er zeker een koplamp bij hebben, voor een lage racer liefst van het type 'verstraler' omdat je over je stuur en voeten heen moet kijken en vaak wat harder rijdt.

Het achterlicht van de Reelight is er nu even tussenuit, ik ben op zoek naar een snelspan-as die iets langer is dan normaal. Ik heb brede aluminium patten en een dikke mounting voor de derailleur (want de draad van mijn derailleurnok is versleten), en daarbij opgeteld is de breedte van Reelight mounting net een stukje te veel voor de quickrelease-pen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
@Wfvn: waarom maak je je zo druk om dit soort dingetjes? Als ik zo een blog moest vullen had ik ongeveer 26 kantjes per dag te schrijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ach, naslagwerk kan altijd handig zijn. Geheugensteuntjes wanneer wat ook alweer gebeurd is. Mocht ik deze meneer nog een keer treffen dan kan ik er wat mee doen.

Verder zal ik soms toch wat op m'n weblog moeten zetten om hem niet dood te laten bloeden. Soms zet ik er dus ook van dit soort gevallen in.

Gelukkig maak ik niet genoeg van dit soort dingen mee om dagelijks 26 kantjes te schrijven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
WFvN schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 20:28:
"Die jeugd van tegenwoordig ook! Dat fietst zomaar op de rijbaan!"
Dat is vaak dezelfde categorie automobilisten die er (zogenaamd) nog steeds niet aan gewend is dat fietsers van rechts voorrang hebben. Vanmorgen kwam ik er weer zo eentje tegen, twee zwarte strepen getrokken, en meneer tuft doodleuk door. Hij reed even verderop een erf op, maar ik had geen tijd voor een gesprekje.

De oplossing van WFvN was niet eens zo gek, die automobilist kan 't nog eens rustig overlezen. Als je meteen met een kwaad gemoed gaat discussiëren schiet je vaak ook niet erg veel op.

Ik heb vanmorgen de opkomende agressie in trapkracht omgezet, dat kon ik goed gebruiken want ik had tegenwind en was een beetje laat weggereden. De heenweg naar onze klant in Gorinchem reed ik gemiddeld 36,5 km/u (een paar km stadsverkeer niet geklokt), op de terugweg de eerste 40 km in 1 uur, daarna kon ik door de verzuring in m'n benen de snelheid niet meer vasthouden (ik had nog niets gegeten), afgezakt tot 39 km/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
In mijn geval is het vrij eenvoudig: op mijn fiets is een regel van toepassing die 90% van Nederland vermoedelijk niet kent (inclusief agenten!), een regel waar ik toch met enige regelmaat gebruik van maak waarbij ik dus het risico loop dat men mij van de weg wil bonjouren.

Overige problemen zoals fietsers van rechts die geen voorrang krijgen is een wat andere zaak, dat heb ik niet op die flyer staan. Ik heb overigens wel een exemplaar van de RVV in m'n fiets liggen:
http://www.verkeerenwater...VV_2006_tcm195-160624.pdf

Maar voor de velomobilisten onder ons (waarbij de velomobiel uiteraard wel meer dan 75cm breed moet zijn):
Velomobielfolder
Velomobielflyer

Print zo'n exemplaar een paar keer uit en leg die exemplaren in je velomobiel. Altijd handig voor geïnteresseerden en dus ook voor die knuppels zoals ik eergisteren trof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
benoni schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 17:58:
[...]
Ik heb vanmorgen de opkomende agressie in trapkracht omgezet, dat kon ik goed gebruiken want ik had tegenwind en was een beetje laat weggereden. De heenweg naar onze klant in Gorinchem reed ik gemiddeld 36,5 km/u (een paar km stadverkeer niet geklokt), op de terugweg de eerste 40 km in 1 uur, daarna kon ik door de verzuring in m'n benen de snelheid niet meer vasthouden (ik had nog niets gegeten), afgezakt tot 39 km/u.
Dat zijn erg nette snelheden, met je Baron S' of de M5 Lowracer?
Merk je verschil tussen die twee trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
-DG- schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 01:12:
Dat zijn erg nette snelheden, met je Baron S' of de M5 Lowracer?
Merk je verschil tussen die twee trouwens?
De M5 Low Racer. Met de Baron (zonder staartstroomlijn) zou het gemiddelde zeker 1 a 2 km/u lager uitvallen. De M5 nodigt ook wat meer uit om hard te rijden, onder de 30 km/u voelt de stuurgeometrie erg onrustig aan. De Baron heeft wat meer naloop op de voorvork zodat deze ook bij lage snelheden prettig rijdt, en de ketting heeft bij het voorwiel net iets meer speelruimte, zodat je een scherpe bocht naar links kunt maken (keren op de weg) zonder dat je ketting het voorwiel laat vastlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Merk je nou ook dat zo'n voorwielaandrijving soepeler fietst? Je kettingloop is natuurlijk toch een flink stuk korter. Wat dat betreft wel jammer dat een velomobiel niet zo aangedreven kan worden aangezien de voorwielen sturend zijn en er dus geen as kan lopen tussen de twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
budi schreef op zondag 17 juni 2007 @ 13:18:
Merk je nou ook dat zo'n voorwielaandrijving soepeler fietst? Je kettingloop is natuurlijk toch een flink stuk korter. Wat dat betreft wel jammer dat een velomobiel niet zo aangedreven kan worden aangezien de voorwielen sturend zijn en er dus geen as kan lopen tussen de twee.
Fout! Dan ken je de Berkut nog niet:

http://www.berkut-trikes.com/

En hun velomobiel:
http://www.gisjoe.com/velomobile.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
Een trike met voorwielaandrijving had ik al wel eens gezien, maar ik denk dat het renderment daarvan nog lager is dan een langere ketting en een paar kettingrollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Wat die Berkut betreft: "Ik sta gecorrigeerd." :)

Om niet te vergeten waarom het ligfietsen zo prettig is, ben ik vandaag eens een stukje op mijn mountainbike gaan rijden. Na zo'n 3500 ligfiets km's van de afgelopen maanden toch wel even een heel avontuur. Hier mijn bevindingen:
  • Je krijgt net zo weinig voorrang van rechts als op een ligfiets. Gelukkig ben ik nu wel gewend defensief te rijden.
  • Heel wat hellinkjes opgereden en die gingen best makkelijk.
  • In de luwte zat ik zo boven de 30 km/u, iets dat me vroeger niet zo makkelijk lukte toen ik alleen nog maar op deze fiets reed. Bovendien hield ik dat vrij makkelijk vol. In de wind werd het natuurlijk meteen zwaarder.
  • Je zit me toch verdomd HOOG! Kreeg aan het begin bijna hoogtevrees :)
  • Na twee kilometer al wat last van zadelpijn, na 30 km werd het echt vervelend de zeemlap ten spijt.
  • Ook wel eens leuk om de knopjes bij de stoplichten van bovenaf in te drukken.
  • Beetje last van nek en polsen.
  • Deel van de kracht ging duidelijk verloren in de voorvering, die zou ik wat minder slap in moeten stellen denk ik.
Ik ga komend weekend mijn met broer fietsen in de Ardennen en omdat ik verwacht dat het toch makkelijker is om de mountainbike te nemen met die hellingen, wilde ik dus alvast een beetje 'oefenen' met het zadelpijn en natuurlijk controleren of de fiets nog goed functioneerde. Aan de andere kant zou ik toch maar wat graag willen ligfietsen in de bergen, maar mijn fiets is er toch wat zwaar voor ben ik bang en ik wil mijn broer wel bij kunnen houden met het klimmen. Daarnaast past de ligfiets maar net aan op de fietsdrager voor mijn auto, ik weet niet of dat op lange afstanden goed gaat.

Me bijna nog 'belachelijk' gemaakt door te willen groeten naar een ligger. :)
(aan de andere kant zijn er wel genoeg niet-liggers die me van alles toeroepen als ik op een ligfiets rijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
budi schreef op zondag 17 juni 2007 @ 22:05:
:) Erg bekend issie ook niet.
Maar moet je die website eens bekijken en dan met name de specs. Die Russen passen gewoon mooie materialen toe waaronder titanium.

Dan het gewicht van de trikes (niet de velomobiel dus) is ook maar 18kg. Helemaal niet vreemd gewicht dus. Ik had zo op het oog geschat dat hij een paar kilogram zwaarder zou zijn.
Om niet te vergeten waarom het ligfietsen zo prettig is, ben ik vandaag eens een stukje op mijn mountainbike gaan rijden. Na zo'n 3500 ligfiets km's van de afgelopen maanden toch wel even een heel avontuur. Hier mijn bevindingen:

[list]
• Je krijgt net zo weinig voorrang van rechts als op een ligfiets. Gelukkig ben ik nu wel gewend defensief te rijden.
Welk excuus zouden de automobilisten hebben? 'Je bent ook zo laag' gaat dan natuurlijk niet op :+
• Heel wat hellinkjes opgereden en die gingen best makkelijk.
• In de luwte zat ik zo boven de 30 km/u, iets dat me vroeger niet zo makkelijk lukte toen ik alleen nog maar op deze fiets reed. Bovendien hield ik dat vrij makkelijk vol. In de wind werd het natuurlijk meteen zwaarder.
Dat is mij ook opgevallen dat ik harder kan rijden op een rechtopper sinds ik ligfiets. Maar goed, helemaal goed vergelijk is het niet omdat ik voor het ligfietstijdperk bijna geen lichaamsbeweging meer had.
Vreemd is da hè? Heb ik ook
• Na twee kilometer al wat last van zadelpijn, na 30 km werd het echt vervelend de zeemlap ten spijt.
• Beetje last van nek en polsen.
Dan te bedenken dat je als ligger vaak de vraag krijgt of je geen nekpijn krijgt! Het aantal keren dat ik last van m'n nek had op de ligger kan ik op 1 hand tellen. Momenteel heb ik ook een stijve nek maar dat is omdat ik geforceerd in m'n fiets zit; Klep van de Versatile omhoog, iets onderuit gezakt zodat ik net door de kier tussen kap en fiets kan kijken. Waarom? Omdat ons dochtertje van _bijna 3_ op het fietsje meegaat naar de winkel; zo met de klep open heb ik goed contact met haar (gelijke ooghoogte) en kan ik direct ingrijpen alleen zit dus de klep in de weg voor het zicht dus kan ik erlangs kijken of tussen de kier door. Dat laatste werkt het best als ik m'n dochtertje in de gaten moet houden en snel wil kunnen ingrijpen.
Verder heb ik ook een keer een stijve nek gehad omdat ik gewoon bruut veel tocht erop heb gehad. En that's it zo'n beetje na 4 jaar ligfietsen.
[quote]
• Deel van de kracht ging duidelijk verloren in de voorvering, die zou ik wat minder slap in moeten stellen denk ik.
Ik ga komend weekend mijn met broer fietsen in de Ardennen en omdat ik verwacht dat het toch makkelijker is om de mountainbike te nemen met die hellingen, wilde ik dus alvast een beetje 'oefenen' met het zadelpijn en natuurlijk controleren of de fiets nog goed functioneerde. Aan de andere kant zou ik toch maar wat graag willen ligfietsen in de bergen, maar mijn fiets is er toch wat zwaar voor ben ik bang en ik wil mijn broer wel bij kunnen houden met het klimmen. Daarnaast past de ligfiets maar net aan op de fietsdrager voor mijn auto, ik weet niet of dat op lange afstanden goed gaat.
Hoezo past hij maar net? Fiets te lang waardoor hij uitsteekt of andere reden? Indien het om de lengte gaat: gewoon de neusbuis inschuiven! Vantevoren even met watervaste stift een lijn rondom de neusbuis tekenen waar hij in het frame zit. Verder nog een streepje op frame en neusbuis waarbij de streepjes recht tegenover elkaar staan. Met de getrokken strepen heb je je fiets zo weer goed ingesteld als je op plaats van bestemming bent aangekomen. Voor 10 kilometer zou ik het niet doen maar voor een langere afstand zoals naar de Ardennen is best te doen.
Me bijna nog 'belachelijk' gemaakt door te willen groeten naar een ligger. :)
(aan de andere kant zijn er wel genoeg niet-liggers die me van alles toeroepen als ik op een ligfiets rijd)
Misschien zijn dat stiekum ook allemaal liggers die 'even' op de rechtopper rijden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

budi schreef op zondag 17 juni 2007 @ 22:05:

Ik ben pas ook weer een stukje gaan rijden op een tweewieler :P Het regende nogal en ik word altijd kletsnat op een ligfiets, dus ik probeerde het weer eens
Dat had ik ook, ik werd er een beetje duizelig van omdat in een bocht opeens alles op een andere manier draait :P Die zadelpijn was nog het ergste, ik had het idee dat ik op één grote blaar zat :P
Ik heb nu juist ontdekt dat ik met mijn voet het knopje in kan duwen als ik aan kom rijden :P Daar staan mensen nog veel vreemder van te kijken dan van het feit dat ik uberhaupt op een ligfiets zit :D

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
* WFvN drukt helemaal niet op knopjes; lussen in het wegdek doen uitstekend hun werk in Zwolle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
Hehe dat je met de ligfiets vaak voorgelaten wordt op plaatsen waar je absoluut geen voorrang heb herken ik. _/-\o_

Toen ik m'n ligfiets ook net 2 maanden ongeveer had, elke dag wel wat had gefiets en ook werkelijk niks meer op m'n gewone fiets had gefietst, was de eerste keer op m'n gewone fiets ook heel vreemd. Het sturen is echt anders, je zit inderdaad echt hoog en je gaat zo sloom. :P Tegenwoordig fiets ik op alletwee en heb ik van de meeste dingen niet echt last meer (behalve de snelheid ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
WFvN schreef op zondag 17 juni 2007 @ 22:27:
[...]

Hoezo past hij maar net? Fiets te lang waardoor hij uitsteekt of andere reden? Indien het om de lengte gaat: gewoon de neusbuis inschuiven! Vantevoren even met watervaste stift een lijn rondom de neusbuis tekenen waar hij in het frame zit. Verder nog een streepje op frame en neusbuis waarbij de streepjes recht tegenover elkaar staan. Met de getrokken strepen heb je je fiets zo weer goed ingesteld als je op plaats van bestemming bent aangekomen. Voor 10 kilometer zou ik het niet doen maar voor een langere afstand zoals naar de Ardennen is best te doen.
Nee, de wielbasis is te lang en die is niet afstelbaar. De neus inschuiven is eigenlijk wel verstandig, hoewel ik het toen naar de Veluwe niet gedaan heb. Hij stak niet verder uit dan zou mogen (volgens mij).

*O* Vandaag trouwens mijn nieuwe Alleweder A4 opgehaald! *O*

Het is nog een beetje wennen allemaal, maar het rijdt wel lekker comfortabel. Zitje is lekkerder, het is allemaal lekker nieuw en glimt nog mooi, natuurlijk lekker die vrijheid van schakelen met die Rohloff-naaf.
Ik heb het gevoel dat ie veel soepeler de bochten door gaat, ik hoor de banden niet in de bochten schuren, zoals wel bij de A3. Ik ben nog niet tot het uiterste gegaan, maar ik heb ook het gevoel dat ie minder snel zal kantelen, misschien komt dat doordat deze een 20" achterwiel heeft ipv een 26"? In elk geval zal dat ideaal zijn op mijn woon-werk verkeer route waarvan een aardig deel door Amsterdam.
Nu maar even wat rustig aan doen, die 60 km heen en 60 km weer terug naar Dronten vanuit Bussum hakt er wel in, zeker als je de dagen ervoor ook flink hebt gefietst. Overigens heb ik 3738 km gefietst in de ruim 3 maanden dat ik die A3 had (13 maart). Het totaal voor dit jaar is nu 4577 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Gefeliciteerd d:)b

Kun je er een foto van maken, of glimt ie daarvoor nog iets teveel? B-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Gefeliciteerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 17:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik had maar eens geïnformeerd hoe het staat met de levering van de in oktober 2006 bestelde Versatile. In plaats van acht maanden gaan ze er nu bijna een jaar over doen.

Mijn inziens nogal matig dat de verwachte levertijd met de helft wordt overschreden en dat Tempelman niet gewoon wat meer mensen aan het werk zet om die dingen te bouwen. Wat is het risico als je orderboek zo vol zit dat je er een jaar mee vooruit kunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Probleem is in ieder geval dat een nieuw persoon ervoor aannemen alsnog betekent dat die ingewerkt moet worden en er handigheid in moet krijgen.

Ik weet dat Gerrit Tempelman nu zelf de Versatiles maakt. Ik verwacht dat het aantal Versatiles per maand wel weer op 2 zal uitkomen.

Dat er een forse overschrijding komt is natuurlijk niet prettig maar het minst prettige vind ik persoonlijk dat je niet geïnformeerd wordt; je krijgt het pas te horen als je er zelf naar belt. De communicatie zouden ze wel eens een flink stuk beter kunnen maken.

Zie ook:
http://groups.google.com/...thread/ab4f47db24e09d97/#
http://www.gentseliggers....pic.php?t=3203&highlight=

Met de Versatile van m'n vrouw hebben we nu ook zoiets. Zij heeft 1 van de eerste Versatiles (nummer 6); een Versatile met PET kap en die PET kap is gewoon barstgevoelig (in tegenstelling tot PET-flessen). Dus moest er een nieuwe kap op.

Een jaar geleden had ik gebeld, kon hem wel een keer langs brengen. Op een mooie dag ben ik met 2 Versatiles er naartoe gefietst. Dat was 28 juli 2006. Toen kreeg ik dus te horen dat ze er voorlopig toch niet aan toe kwamen wegens wat problemen (werknemer die de Versatiles bouwde is eruit 'gegaan') dus kon ik met de combinatie van 2 Versatiles weer de 30 km naar huis fietsen.

Omdat het toch een keer moest gebeuren en Tempelman een paar maanden heeft gehad om de boel weer op de rails te krijgen, heb ik nog een poging gewaagd. Deze keer een telefoontje vooraf. 'Kan wel maar je moet er wel op rekenen dat je hem zeker een maand kwijt bent'.
Als ik dat hoor, denk ik 'hm.... maand zeker dat is 4,5 weken dus zal een week of 6 in de buurt komen'. Ik heb hem toen weggebracht op 3 maart 2007.
6 weken later bel ik. 'Dat gaat nog wel een maandje duren'
Weer een maand later 'We zijn er nog niet aan begonnen maar volgende week start ik eraan, dan is het nog een week of 3"

Morgen is de fiets 16 weken! weg. Één ding hebben ze zeker waargemaakt: 'Het duurt zéker wel een maand' en daar hebben ze ruimschoots aan voldaan ;(
Maar ik weet wel dat ze eraan begonnen zijn want vorige keer dat ik er was, lag de kap eraf en waren de kapscharnieren verwijderd en nieuwen eraan geplaatst met (tijdelijk) lijmklemmen.

Maar communicatie is zó'n belangrijk iets, zéker als je niet aan de verwachting kan voldoen

[ Voor 6% gewijzigd door WFvN op 22-06-2007 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Is dat iets normaals bij ligfietsers ofzo? 'Ik' heb bij ligfietscentrum Brielle 4 ligfietsen besteld en dat werd ook telkens vertraagd, net zoals de accesoires. Op zich niet erg, maar wel dat je er achteraan moet bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Dit is even een snelle shot met mijn mobiel van mijn Alleweder A4 V14:

Afbeeldingslocatie: http://www.jonkhart.eu/tmp/allewederv14.jpg

Als je snel een nieuwe velomobiel wilt rijden, ben je absoluut bij Alligt het beste uit: ik heb twee maanden hoeven wachten en bovendien in de tussentijd nog in een oude Alleweder kunnen rijden. Ik heb 250 euro minder terug gekregen voor de oude Alleweder bij inruil, dat leek me wel redelijk aangezien ik 3700 km ermee had gefietst en bovendien een beetje schade had door het hard raken van een hele hoge stoeprand.

Ik vind het ook wel leuk om te zien hoe na die jaren er wat van die kleine details te zien zijn waardoor hij wat praktischer is in gebruik. Bijvoorbeeld het handvat achterop, met de oude moest ik bukken om hem aan de onderkant op te tillen bij het stallen, nu hoeft dat niet meer, wel prettig voor de rug. De elektronica is ook beter: bij de oude had ik een 4 kilo zware accu enkel voor de richtingaanwijzers, nu zit dat bij de verlichting inbegrepen, alles op 1 lichte Sigma NiPack accu.

Van die Rohlnofnaaf heb ik ook geen spijt, rijdt heerlijk, vooral de gelijkmatige verdeling tussen de versnellingen vind ik zeer prettig. Het geluid wat er uit komt bij de eerste 'optrek' versnellingen is ook wel grappig. Als je optrekt, klinkt het net alsof er een motor in zit die ook nog eens echt van dat 'race' geluid maakt. Gelukkig gaat dat zo vanaf de versnelling die je neemt bij 28 km/u en hoger over (7e versnelling). Zal wel iets met de keuze van ringen/tandwielen te maken hebben. Of moet ik me toch zorgen maken over dat geluid?

Vandaag met wat betere benen mijn 2e fietstochtje gereden, ik had nadat ik woensdag hem gehaald had gelukkig de rest van de week ook vrij genomen om te herstellen. Hoewel het een behoorlijke stedelijke route was, was ik aangenaam verrast met mijn 30,4 km/u, niet mijn record, maar ik rijd niet vaak 30+. Toen ik ergens eindelijk een lang recht stuk had, reed ik een heel stuk 40 km/u over het fietspad, had beter de rijbaan kunnen nemen. Een paar oudjes die keurig achter elkaar reden ben ik maar even met zo'n 25 km/u voorbij gereden ipv de volle 40, vond ik weer erg aardig van mezelf :)

Mocht je een tweede hands velomobiel willen, bij Alligt zal er waarschijnlijk snel eentje te koop komen te staan. Die is in elk geval goed 'ingereden' door mij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
:) Rohloff heerscht. Alleen verbaasi k me wat over je opmerking dat je bij 28 km/h pas in de hogere versnellingen komt. Zonde van je bereik! Hoe vaak rijd je zo hard dat je de 14e nodig hebt? Dat zal maar zeer weinig zijn.

Ik heb bij mij het verzet expres lichter gemaakt. Ik kan bij normale kruissnelheid ongeveer in z'n (meest efficiënte) 11 rijden. De stille 8 heb ik dus al bij gewoon lekker rustig toeren. Berg op en bij optrekken heb ik dus een heerlijk licht verzet. Ik heb er nog geen moment spijt van gehad dat ik de tandwielcombinatie gewijzigd heb. Slechts één keer in een jaar tijd heb ik gemerkt dat ik wel hoger kon schakelen dan de 14 omdat ik met 65+ van de berg af ging.

Btw.... ik heb Slime (antilekprut) in m'n binnenband zitten van het achterwiel. Na 419 kilometer heb ik eindelijk een keer lek gereden. Best apart: 'sisisisisisisisis' en ineens is het stil. Het duurde wel een aardige tijd voordat het lek dicht zat maar het werkt dus wel. Alleen heb ik de indruk dat het met hogere druk (6-8 bar) niet goed dicht. Mja, dan maar met 3-5 bar op het achterwiel rondrijden. Heb ik in ieder geval in bochten ook goed grip met het achterwiel.

Ik heb nu ook No-Flats Joe's Super Sealant in huis gehaald om te proberen om te zien of die beter/slechter is dan Slime.

Voor de nieuwsgierigen:
http://www.no-flats.com/
http://www.slime.com/

En voor mensen met een sterke maag (zet wel even je geluid aan om wat mooie geluidjes te horen):
http://stansbikeparts.com/demo.wmv
http://no-flats.com/media/video/jo-supebike222.wmv
http://www.youtube.com/watch?v=Efbc4HvfBkY promofilmpje van Slime

verder voor een uitgebreider geneuzel over m'n Slime-verhalen, zie m'n weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Ik las je weblog over je 'avonturen' met het rubber waar 'we' zo afhankelijk van zijn. Wat me wel verbaast is dat je zoveel lek hebt gereden. Ik heb zelf eigenlijk vrijwel nooit lekke banden en daarbij eigenlijk ook totaal geen aandacht besteed aan het soort 'schoeisel' wat ik onder mijn fietsen heb zitten. Een keertje had ik een stukje Nesciobrug in de voorband van mijn tweewiel ligfiets zitten waardoor deze gelukkig slechts langzaam leegliep. Pas bij thuiskomst bleek ie zacht te zijn. Even geplakt en hij blijft prima hard en dat al een paar duizend kilometer lang. Totaal al 9000 km op die fiets gereden met dezelfde banden. Met die oude Alleweder A3 ook geen lekkages gehad in de 3700 km. Voor mijn ligfietstijd met mijn mountainbike heb ik wel een paar keer lek gereden in 10.000 km, vooral die schelpenpaden zijn niet fijn voor je banden.
Bijna al deze fietsen hadden banden van het merk 'Schwalbe' en vaak ook 'Marathon' als toevoeging. De banden onder mijn nieuwe Alleweder zijn ook van dat merk met een soort van anti leek laag er in. Daardoor rijden ze wel wat zwaarder denk ik, maar dat is het me wel waard. Leo van Alligt rijdt al 15.000 km op die banden, ziet weliswaar een blauwe laag er door heen komen nu, maar heeft nog geen enkel lek gehad.
Oh ja, de achterband van de oude Alleweder was van Vredestein en die heb ik aardig opgereden, was helemaal glad geworden en het rubber voelde erg dun aan.

Volgens mij reed ik met die 28 km/u die ik noemde wel met een hoge cadans in de 7e versnelling, maar ik weet de exacte getallen nog niet zo, heb nog net geen 100 km gereden. Wat ik me kan herinneren reed ik 40 km/u in de 10. Dus volgens mij is het bereik wel goed, ik vind die lichte versnellingen wel prettig, met de oude Alleweder had ik in de lichtste versnelling nog moeite om hellingen op te komen, dan was ik min of meer verplicht om er snel op te rijden om toch een hoog trap tempo te hebben wat weer beter is voor de knieen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
budi schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 13:35:
Bijna al deze fietsen hadden banden van het merk 'Schwalbe' en vaak ook 'Marathon' als toevoeging. De banden onder mijn nieuwe Alleweder zijn ook van dat merk met een soort van anti leek laag er in. \
Ik dacht dat al te zien op de foto. Het zijn vast de Schwalbe Marathon plus:

Afbeeldingslocatie: http://www.starbike.com/images/Schwalbe/hires/marathon_plus_querschnitt.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.fahrradteile.com-onlineshop.com/onlineshop/images/56402.jpg

Ik heb sinds een half jaar dezelfde banden op mijn mountainbike, en sindsdien geen één keer lek gereden. Ze zullen ongetwijfeld wat aan de zware kant zijn (maar ik heb ze niet gewogen), maar dat weegt voor mij ruimschoots op tegen het kleine aantal (0) lekken.

Als je niet op een gram kijkt kan ik je deze banden van harte aanbevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
budi schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 13:35:
Ik las je weblog over je 'avonturen' met het rubber waar 'we' zo afhankelijk van zijn. Wat me wel verbaast is dat je zoveel lek hebt gereden. Ik heb zelf eigenlijk vrijwel nooit lekke banden en daarbij eigenlijk ook totaal geen aandacht besteed aan het soort 'schoeisel' wat ik onder mijn fietsen heb zitten.
Het is ook een kwestie van geluk hebben.
Met m'n Alleweder heb ik ook véél minder lek gereden dan met m'n Versatile. Toen ongeveer 1 lek elke 3000 kilometer ofzo Met de Versatile heb ik dus al 14 lekken gehad binnen de 15000 kilometer dus ongeveer elke 1000 kilometer een lek.
Het kan natuurlijk aan de soort banden liggen. Onder de Alleweder had ik altijd Vredestein Monte Carlo's liggen en daarmee ben ik ook begonnen onder m'n Versatile. Zoveel mazzel als ik gehad heb met de Alleweder, heb ik met de Versatile niet. Maar goed, ik ben dus ook overgestapt op andere banden die verre van lekbestendig zijn. De Vredestein Monte Carlo's hebben nog een redelijke antileklaag maar dat kan je van de Marathon Racers en de KHE Premiums niet echt zeggen. Mja, die bandjes hebben andere heel leuke eigenschappen: Behoorlijk licht en enorm snel waarbij de Premiums ook nog eens enorm veel zijdelingse grip hebben. Slijtgate van de Racers is helaas beroerd maar die van de Premiums lijkt vrij goed te zijn.
Helaas is het altijd kiezen of delen en dus ook een kwestie van geluk of pech hebben (zoals ik met lekken met de Monte Carlo's gehad heb)
Volgens mij reed ik met die 28 km/u die ik noemde wel met een hoge cadans in de 7e versnelling, maar ik weet de exacte getallen nog niet zo, heb nog net geen 100 km gereden. Wat ik me kan herinneren reed ik 40 km/u in de 10. Dus volgens mij is het bereik wel goed, ik vind die lichte versnellingen wel prettig, met de oude Alleweder had ik in de lichtste versnelling nog moeite om hellingen op te komen, dan was ik min of meer verplicht om er snel op te rijden om toch een hoog trap tempo te hebben wat weer beter is voor de knieen.
Na die 10 heb je nog 4 versnellingen over!
Ik heb getracht de 11 op mijn kruissnelheid te krijgen met m'n normale kadans bij die snelheid (ergens net boven de 90 in mijn geval)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Het hogere gewicht is natuurlijk ook niet het enige nadeel, de rolweerstand is ook een stuk hoger.

Voor gewoon op asfalt vind ik ze een beetje overkill. Op mijn normale fiets rijd ik al 10.000 km met dezelfde Schwalbe bandjes (volgens mij een cheap consumenten type). Profiel is totaal weg en die dingen hebben geen dikke antilek laag, maar toch heb ik maar 3x een lekke band gehad in al die tijd. In mijn geval is dat 1x per jaar. Voor zo weinig "downtime" zou ik niet met inefficiente banden willen rijden.

Op een velomobiel of trike hebben ze al wat meer nut omdat je met 3 sporen niet altijd iets kunt ontwijken.

[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 23-06-2007 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
De fabrikant van de banden beweert dat de rolweerstand niet hoger wordt, alleen het extra gewicht zorgt wel voor een extra last. Maar goed, het is wel de slager die zijn eigen vlees keurt:

http://www.schwalbetires.com/node/142/ok

Zelfs een lek vind ik al teveel. Als het nu altijd zo is dat de band langzaam leeg loopt dat ik er nog thuis mee kan komen, heb ik er geen problemen mee, maar ik heb gewoon echt geen zin om onderweg te moeten plakken. Het gebeurt ook altijd als het niet goed uitkomt wanneer je haast hebt, of regen, dan moet je toch uit je droge fiets komen om in de regen te gaan plakken of binnenband wisselen.
Mijn collega beweert trouwens dat je sneller lek rijdt in de regen dan wanneer het droog is, klopt dat? Ik kan me er misschien wel iets bij voorstellen dat het rubber misschien wat zachter wordt ofzo, maar eigenlijk lijkt me dat ook sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik heb ook die Schwalbe Marathon en ik rijd toch elke 1000-1500km wel lek ermee. Ook de 20" voorband is na 6-7000km al aardig weggesleten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Marathon of Marathon plus? Er zijn namelijk 9 verschillende Marathons :)
Rijd je misschien met te slappe bandjes rond?

Pagina: 1 ... 10 ... 20 Laatste

Dit topic is gesloten.