budi schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 20:54:
Wat ik me wel afvraag trouwens is hoe dat nu gaat met zo'n kind op schoot? Als ik in mijn Quest zit, heb ik nou niet echt het gevoel dat er zoveel ruimte over blijft tussen mijn benen en mijn buik en nee, mijn buik heeft normale proporties. Tenminste onder normaal beschouw ik dat ik geen bierbuik heb dus

Mogelijk dat andere afmetingen wel van belang zijn. Ik ben met m'n 1,79m lengte absoluut niet groot maar heb relatief korte benen en dus een relatief lang bovenlichaam. Neem daarbij dat m'n nek ook niet de kortste is en je mag voor mij een Quest afstellen met de zitting maximaal onderuit en dan nog is het maar krap aan met het dekje; daar kijk ik bij iets te laag afsnijden al ruim bovenuit terwijl ik de rand graag op ooghoogte wil hebben.
Maar goed, ik hang dus maximaal onderuit. Dat gecombineerd met een lang bovenlichaam maakt dus dat de afstand tussen benen en bovenlichaam relatief wat groter wordt. Dat zou een mogelijke oorzaak kunnen zijn ALS er inderdaad bij jou minder ruimte is.
M'n jongste zit echt in het laagste deel van de 'knik' in m'n lichaam tussen benen en buik. Ze zit gewoon rechtop. Het stuur moet wel een stuk rechterop gehouden worden maar ik kan er nog fatsoenlijk bij, ik kan nog fatsoenlijk trappen en sturen en ik krijg verder ook geen last van m'n armen. Dat zit dus wel snor.
De jongste heeft alleen nog niet echt het benul van 'ik moet aan de kant hangen' en zit dus met d'r koppie wel lekker in het zicht. Dus moet ik zo af en toe wel links of rechts van d'r hoofd kijken om dode hoeken en zijwegen te bekijken.
Maar goed, soms legt ze d'r hoofd ook op m'n borst/schouder en dan heb ik gewoon volledig zicht.
De oudste is 5. Die heeft langere benen, is langer en zit wat hogerop, die zit meer echt op m'n buik. Alleen hangt zij aan de ene kant over de rand van de kuip te koekeloeren, lekker steunend op de armen waarmee ze op de rand leunt. Bij haar kan ik dus gewoon goed rechtuit kijken alleen kan ik de rechter spiegel niet gebruiken (ze hangt naar rechts).
Maar met zowel de jongste als de oudste kan ik lekker doorrijden. Alleen bij de oudste merk ik wel dat ze zwaarder is en dat ze wat hogerop zit. M'n buikademhaling wordt wel wat beperkter.
In Amsterdam rijd ik vaak de route van West naar Oost achter Centraal station langs. Het stuk S101, Tasmanstraat, van Diemenstraat, Westerdoksdijk, S100 rijd ik altijd gezellig met de auto's mee over de hoofdrijbaan met zo'n 45 km/u en daarbij haal ik regelmatig scooters en brommers in. In de meeste gevallen word ik daarbij op een positieve manier toegeschreeuwd of lachend aangekeken. Ook al een keer of twee een norse agent aan de kant van de weg gezien die me naar het fietspad wilde verwijzen, maar da's erg onhandig daar, dan moet je twee keer oversteken, of je moet een stuk gaan spookrijden op een stuk smal fietspad.
WILDEN wijzen.... tja, dan zijn ze te laat

En anders: eerstvolgende zijweg weer de rijbaan op
Het valt mij trouwens mee dat ik nog niet één seinlicht of claxon of snijactie gezien/gehoord heb de keren dat ik de rijbaan opgegaan ben, zelfs op een 80-km-stuk! Dat valt me reuze mee van de automobilisten die ik die keren getroffen heb.
Ik ben nu aan het kijken voor goede winterbanden. Mijn Schwalbe Kojaks zijn nog niet eens helemaal opgesleten na nu 4000 km, maar ze gaan me toch wel vaak lek, vooral in de regen en voor een woon-werk fiets heb ik gewoon betrouwbare banden nodig.
Ik denk dat ik dan OF mazzel heb OF dat de antilekvloeistof netjes z'n werk doet maar ik heb in 4000 kilometer rijden slechts 3x lek gereden waarbij ik 1x niet meereken omdat ik vermoed dat ik daar de oorzaak was en niet de band.
Nu ben ik wel (ver/ge)wend geraakt aan mijn snelheid, dus ben ik op zoek naar de beste verhoudingen tussen lekbestendigheid en snelheid. Nu zijn mijn ogen gevallen op de dure Schwalbe Marathon Surpreme banden. Deze zouden net zo lek bestendig moeten zijn als de Plus banden, maar dan met minder rolweerstand. Heeft iemand daar ervaringen mee? Ze zijn nog niet zo lang op de markt geloof ik.
Lijkt me best een interessant bandje.
http://www.ligfiets.net/accessoires/type.php3?id=441
Misschien inderdaad maar eens aanschaffen voor de winter.