Het ligfietstopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 20 Laatste
Acties:
  • 32.647 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het probleem zit ém meer in afstappen als je tussen hekjes doorfietst, of heel langzaam krappe bochten moet maken. Eenmaal op snelheid heb je denk ik nergens last van. :)

Normaal kan je met je voorwiel nog de ketting wegduwen, maar als je dat bij deze doet zal íe wel vanzelf gaan schakelen etc. Denk ik althans, nooit mee gereden hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:25
als je een beetje goede derailleur hebt zou dat toch niet mogen eigenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

Sheldon Brown zegt nog wel het een en ander over automatisch schakelen met derailleurs ;) Het is inderdaad niet iets dat moet gebeuren.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Zo, en een derde ligfiets is alweer een feit. Het gaat snel :D

Voorlopig nog geen picas. Dit keer is het een M5 Black Glide die ik in slechte staat heb kunnen overnemen van iemand voor (behoorlijk) weinig, en eigenlijk is hij helemaal niet van mij maar van m'n vriendin. Het stuur zat los bij aankoop, maar gezien het doordeweeks was en ik een weekend-OV had vond ik toch dat ik, al was het maar om de aandrijving te testen, hem de 10 km naar huis moest fietsen. Dat is zowaar gelukt, ondanks het losse stuur en de te korte instelling.

Vandaag op lengte van m'n vriendin ingesteld, wat onderdelen gereviseerd en m'n vriendin voor het eerst laten ligfietsen. En zoals de meeste ervaringen: een keertje vallen, een paar keer moeilijk opstarten maar na 5 minuten reed ze al vrolijk rondjes op het parkeerterrein waar we oefenden.

Volgende week fietsvakantie naar Friesland op m'n eigen Blue Glide en de Black Glide van m'n vriendin. Ik hoop dat we de 130+ km volhouden :)

Ondertussen is er nog geen vooruitgang in de Jungle Flevobike, want m'n onderdelen zijn er voorlopig nog niet. Andere mensen ook nog blije dingen zoals vriendinnen aan de ligfiets krijgen en urenlang aan de fiets sleutelen gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-06 22:43

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
ssj3gohan schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 23:48:
Het stuur zat los bij aankoop, maar gezien het doordeweeks was en ik een weekend-OV had vond ik toch dat ik, al was het maar om de aandrijving te testen, hem de 10 km naar huis moest fietsen. Dat is zowaar gelukt, ondanks het losse stuur en de te korte instelling.
Het losse stuur? Ach.... de te korte instelling? Ik ben in het verleden met de lengteinstelling van de Alleweder bezig geweest en heb hem een keer één stand korter ingesteld. Dat heb ik binnen 3 kilometer snel ongedaan gemaakt door onderweg 4 bouten los te draaien en op een andere plek weer vast te draaien. Ik kreeg een enorm branderig gevoel in m'n bovenbenen door de te korte afstelling :+
Vandaag op lengte van m'n vriendin ingesteld, wat onderdelen gereviseerd en m'n vriendin voor het eerst laten ligfietsen. En zoals de meeste ervaringen: een keertje vallen, een paar keer moeilijk opstarten maar na 5 minuten reed ze al vrolijk rondjes op het parkeerterrein waar we oefenden.

Volgende week fietsvakantie naar Friesland op m'n eigen Blue Glide en de Black Glide van m'n vriendin. Ik hoop dat we de 130+ km volhouden :)
Succes voor je vriendin.... :) 130 kilometer is héél wat als je net ligfietst. Laat háár het tempo bepalen in ieder geval. En liever iets te langzaam dan iets te snel.
Ondertussen is er nog geen vooruitgang in de Jungle Flevobike, want m'n onderdelen zijn er voorlopig nog niet. Andere mensen ook nog blije dingen zoals vriendinnen aan de ligfiets krijgen en urenlang aan de fiets sleutelen gedaan?
Nja, kep m'n vrouw eerst op de Baron gekregen, later op de Optima Rider, toen de Challenge Hurricane en nu die laatste in combinatie met de Versatile.

En wat sleutelen betreft: de Alleweder die ik destijds kocht, heb ik zo'n beetje binnenstebuiten gekeerd. Zie http://members.home.nl/ligfietsen mocht je geïnteresseerd zijn.

Alleen de trapas en het balhoofd zijn ongemoeid gelaten bij alle bewegende onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maca
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-04-2022
Ik zat net op een ander forum eens te lezen over ligfiets gerelateerde blessures en kwalen en ik herkende er best veel van:
- Pijnlijke knie : ik heb mijn fiets nu zo'n 4 jaar en of ik nu veel fiets of weinig die knie blijft pijndoen.. inmiddels met fysiotherapie maar nog steeds niet opgelost. Ik kan bijna geen trap meer op of af lopen.
- de 2km kramp in mijn voeten : na 2km fietsen krijg ik een onverdragelijke kramp onder mijn voeten.. deze gaat meestal pas weg na 10 minuten stretchen. van te voren stretchen haalt weinig uit.
- na ca. 10 km dooie tenen : ik denk dat dit een naeffect is van de kram maar na ca. 10 km beginnen mijn tenen in slaap te vallen en als je verder doorfietst beginnen ze te tintelen.

Voor de pijnlijke knie heb ik al de fiets langer en korter gemaakt.. hou het inmiddels weer op langer. Ook zet ik de versnelling 1 a 2 standen minder zwaar (ik heb maar 9 versnellingen), ik probeer dus al sneller te trappen, maar ik ben ook vrij dik dus 80 omwentelingen gaat me nooit lukken. Ik fiets gemiddeld met een gangetje van 15 - 20km/uur, gelukkig heb ik een trike anders zou ik nog omvallen.

Zijn er hier meer mensen met deze symptomen en weten jullie misschien oplossingen?

Nikon D300 + Nikon D70 + Pentax Optio S5z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Jup.

Last van de knieeen en dooie tenen. Knieen vooral na veel heuvel/gebergten fietsen, maar soms ook onverklaarbaar bij het instappen van de auto. En ik ben niet de enige, van mijn vriendengroep met 4 ligfietsers hebben er 3 last van, 1 fietst uberhaupt niet meer, de ander heeft echt pijn, ook op het vlakke zonder bagage.

Dooie tenen ben ik de enige van, nu heb ik al snel last van dooie lichaamsdelen moet ik zeggen, maar met ligfietsen is het meestal na een 30 tot 60 minuten. Eventjes met 1 been fietsen lost het gelijk op, maar voor zeg 15 min, de volgende keer voor 10 min, en zo krijg ik steeds meer last tot ik een pauze neem. Dan kan ik weer 45 min vooruit. Ik geloof het wel, op langere ritten zorg ik dat ik voor ik echt last heb een stuk met 1 been ga fietsen, en ik neem sowieso wel elke 90 min pauze.

Oplossing wou je vooral he? Tja, je knieen, je kan oefeningen doen (fysio) om e.e.a. sterker te maken. Bijv. simpelweg op 1 been staan met je ogen dicht ofzo, bijv. tijdens het tanden poetsen. Maar een echte oplossing is er niet denk ik.

Dooie tenen: kan ik je ook niet mee helpen, m'n schoenen zitten niet te los of te strak. Beenlengte is goed ingesteld, tja wat kan je nog meer doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:17

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Gebruik je klikpedalen met fietsschoenen? Het maakt een enorm verschil op een ligfiets omdat je niet voortdurend je voeten tegen de pedalen hoeft te drukken, je kan dan ook een andere traptechniek toepassen omdat je ook de pedalen naar je toe kan trekken. Op een driewieler is het helemaal een no-brainer omdat je toch niet zomaar omvalt.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maca
tja met 1 been fietsen probeer ik ook wel eens maar dat valt nog niet mee..

SPD pedalen heb ik inderdaad niet, ik heb namelijk best lastige voeten : te breed voor de meeste vrouwen fiets schoenen en een hoge wreef.. de heren schoenen heb ik ook bekeken maar ook daar nog niets passends gevonden. Ik heb wel eens op de ligfiets van niels met zijn schoenen (op de rollenbank) geprobeerd te rijden, maar dat leverde een onbeschrijfelijke kramp op.

In plaats van SPD heb ik daarom 2 jaar geleden van die korven op de pedalen gemonteerd.. heb je toch een beetje dat effect. Je kunt daarmee ook trekken aan de pedalen en je hoeft er niet continue kracht op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
maca schreef op maandag 20 juli 2009 @ 19:00:
SPD pedalen heb ik inderdaad niet, ik heb namelijk best lastige voeten : te breed voor de meeste vrouwen fiets schoenen en een hoge wreef..
oh.... was jij dat met die vrijdagmiddagvoeten? Ik heb de maandagochtendvoeten van het weekend erna. Wat jij teveel hebt gekregen in de hoogte en de breedte, heb ik te weinig omdat ze na het weekend erdoor waren 8)7

* WFvN heeft dus smalle voeten met lage wreef.... ook erg leuk.... NOT

Wat betreft die dove tenen. Ik weet niet wat voor zolen je onder je schoenen hebt, maar je zou, indien je soepele zolen hebt, eens stuggere zolen kunnen proberen. Dat verdeelt de druk van de pedalen over een wat groter oppervlak onder je voet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik heb (uiteraard) spd pedalen, had hiervoor eggbeaters, wat wel wat fijner was, ook voor de knieen. Zonder spd kan je idd niet fatsoenlijk met 1 been fietsen. Heb zelfs een keer 15km zo moeten fietsen, omdat 1 van m'n eggbeaters eraf viel, vooraf heuvelop is dat vrij naar. ;) Probleem bij mij is dat beide benen niet even lang zijn, dus lastig afstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maca
LOL vrijdagmiddagvoeten. :-)
De zolen van de schoenen die ik het meest gebruik zijn inderdaad erg soepel.. ik zal eens op zoek gaan naar andere (met een half oog ook maar weer eens naar fietsschoenen zoeken)

ach het went wel al die pijntjes.. maar af en toe voel je je net een gehandicapte ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Half oog?

Gewoon kopen die zooi, er is geen andere optie! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:35
ssj3gohan schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 23:48:

Andere mensen ook nog blije dingen zoals vriendinnen aan de ligfiets krijgen en urenlang aan de fiets sleutelen gedaan?
Geen vriendinnen aan het ligfietsen gekregen, wel afgelopen donderdag een collega zijn handje vast gehouden op weg naar Dronten. Hij had zijn Alleweder in Amsterdam een stukje kleiner gemaakt van voren dankzij een automobilist die geen voorrang verleende. Alles goed gegaan gelukkig, alleen het neusje is verschrompeld geraakt.

Omdat ik wel eens een keertje een flink stukje wilde fietsen ben ik hem eerst in Purmerend op gaan halen en zijn we samen naar Dronten gereden en weer terug beide keren via de Enkhuizerdijk. Totaal 265 km gereden die dag, eindelijk mijn toch wat schramele record van 165 km uit de boeken gereden, mag ook wel met een Quest.

Op de heenweg brak het lijm in mijn stuurstang waardoor ik de bocht uit vloog, gelukkig was dat gras en is er niets ernstigers gebeurd. Fiets wilde niet meer links of rechts, erg vervelend, sta je dan in het gras. Na wat klooien er een papiertje tussen gekregen waardoor ie weer klemde en had ik dus ook een reden om naar Dronten te rijden.

Op de terugweg in het donker reed ik weer door de kudde schapen heen, ik was natuurlijk gewaarschuwd na mijn aanvaring met een schaap in de Alleweder. Halvewege het betreffende stukje stond er inderdaad een stuk shoarma midden op het pad. Dus ik ben rustig afgeremd tot stilstand, beest wilde niet links of rechts en opeens springt ie zo tegen mijn neus op! Krak zei het en helaas waren dat niet de spare ribs, maar mijn Quest! :(
Wat een stomme beesten zijn het! Wat kan ik er dan nog aan doen, omrijden voortaan dan maar en flink toeteren. Gelukkig valt de schade nog wel mee, er zit een mooie barst voor, maar het is nog stevig. Ik heb contact gehad met velomobiel (de makers/leverancier) en die geven aan dat zolang de vezels er niet uit steken het geen kwaad kan.

Ik had niet de illusie dat hij mooi zou blijven, maar dit is wel een erg lullig 'ontmaagdiging' van mijn Quest. Nou ja, het is weer wat anders dan een trapper van een onverlaat tegen je fiets in de stalling een week na aanschaf... ;)

Ik hoop dat jullie net zo hard om dit verhaal kunnen lachen als mijn collega's en ik als een boer met kiespijn :+

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maca
@Budi zeg wanneer kom je dat gele gevaar nou eens showen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Hm, ik ben deze week voor het eerst op de flevobike heen en weer van Den Haag naar Delft aan het gaan en het bevalt prima. Ik kan er inmiddels op fietsen als op een volwaardige ligfiets (hehe... ik insinueer niks hoor), ik ga er ook rustig 30-35 km/h op inmiddels in plaats van mijn eerdere slakkengangetje. Ook een hele eye-opener om eens echte vering te hebben in plaats van enkel zo'n plastic dempertje achter. Ik kan zonder incident 30 rijden over een hobbelweg, heerlijk...

Jammer van je Quest, IMO de belangrijkste reden om het voorlopig nog wel een tijdje bij tweedehandsjes en geklus te houden: een beetje schade kost jou al meteen wat mij een hele ligfiets zou kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
budi schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 17:55:
Op de heenweg brak het lijm in mijn stuurstang waardoor ik de bocht uit vloog, gelukkig was dat gras en is er niets ernstigers gebeurd. Fiets wilde niet meer links of rechts, erg vervelend, sta je dan in het gras. Na wat klooien er een papiertje tussen gekregen waardoor ie weer klemde en had ik dus ook een reden om naar Dronten te rijden.
Lijm? Stuurstang? Welke lijm? Welke stuurstang? Waar zit het papiertje tussen gepropt? Ben wel even razend benieuwd over het hoe en wat _precies_
Krak zei het en helaas waren dat niet de spare ribs, maar mijn Quest! :(
Altijd zonde en altijd pijnlijk, zo'n (eerste) beschadiging
Ik had niet de illusie dat hij mooi zou blijven, maar dit is wel een erg lullig 'ontmaagdiging' van mijn Quest. Nou ja, het is weer wat anders dan een trapper van een onverlaat tegen je fiets in de stalling een week na aanschaf... ;)
Refereer je hier naar een specifiek iemand? :+
Ik hoop dat jullie net zo hard om dit verhaal kunnen lachen als mijn collega's en ik als een boer met kiespijn :+
Nee, ik kan er (denk ik) niet hard om lachen als je collega's.... ik weet hoeveel pijn het doet.....

* WFvN is het angstzweet uitgebroken toen iemand een keer vroeg 'van wie is die flevobike op de parkeerplaats, daar wil ik straks graag even mee praten'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Applaus voor m'n vriendin!

Ze heeft het 170 km op de ligfiets volgehouden terwijl ze hem nog maar een weekje heeft (en voor die 170 km enkel nog de wonderen van een parkeerplaats heeft gezien). We hebben samen de route Schagen-Afsluitdijk-Zurich-Bolsward-Sneek-Lemmer-Heerenveen afgelegd, met een overnachting in Lemmer. Heel aardig gemiddelde nog, in ieder geval boven de 20, ik geloof zelfs ruim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Groots respect voor de vriendin van ssj3gohan!!!

* WFvN applaudiseert ijverig mee :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:35
Over het verhaal van dooie voeten en tenen.
Dat heb ik dus ook sinds ik SPD rijdt.

Het komt ook na een 20 km ongeveer, en heeft puur te maken met het drukken van mn schoen in mn voet. Als ik namelijk yonder SPD fiets heb ik er geen last van..

Ik heb een fietsschoen die een harde zool heeft.. een beetje verstellen helpt niet helaas.
Je bent dus niet de enige, weet de oplossing ook niet helaas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:53
Mijn moeder spotte vanmiddag deze rode Quest in Hilversum op de Diependaalselaan. Een bekende? :)

Afbeeldingslocatie: http://www.twitpic.com/btphe

-edit-

He da's raar, plaatje wordt niet direct weergegeven.

[ Voor 31% gewijzigd door JeroenH op 27-07-2009 17:40 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Volgens mij is dat Theo M.
[edit]
Bij nader inzien, toch niet denk ik

[ Voor 46% gewijzigd door WFvN op 28-07-2009 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Zoals je het daar schrijft klinkt het alsof hij wat op zijn kerfstok heeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Misschien heeft hij dat wel :P maar ik respecteer z'n privacy en geef daarom niet z'n achternaam. Doe ik op m'n weblog ook altijd.

[ Voor 14% gewijzigd door WFvN op 27-07-2009 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik fiets nu fulltime flevobike omdat mijn m5 elders staat, maar ik heb een probleem dat vast bekend moet voorkomen:

Hij is te kort voor me, dus ik moet de trapas en -houderplaat naar voren schuiven. Toen ik hem origineel kocht stond de trapas precies in het verlengde van de voorvork, en had ik hem om er uberhaupt op te kunnen fietsen iets naar voren gezet en de ketting 4 schakeltjes verlengd. Sindsdien heb ik eigenlijk al best geprononceerd last ervan dat wanneer het voorwiel doorveert, de ketting vrij hard aan de tandwielen gaat trekken. Dat kan niet goed zijn, en als ik hem straks helemaal naar voren zet is het helemaal een drama. Dat zorgt er ook voor dat ik bergop niet kan fietsen omdat de ketting overslaat (bergop=geen gewicht op voorwiel=losse ketting)

Wat is - vooral - de goedkoopste enigszins duurzame oplossing hiervoor? Behalve derailleurversnellingen nemen, want dat wil ik niet :P. Kettingspanners kan ik niet zo goed vinden, en als ik ze vind zijn ze duur (als in: evenveel of meer dan de hele fiets gekost heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:25
je kan een derailleur gebruiken als spanner, niet het mooiste maar het werkt wel.
ook kon je kijken naar de OnOne Doofer of de AnotherDoofer, worden gebruikt om mountainbikes singlespeed te maken

sterker nog, een AnotherDoofer heb ik nog wel liggen voor je...

[ Voor 14% gewijzigd door Bramster op 28-07-2009 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
WFvN schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 22:29:
[...]

Lijm? Stuurstang? Welke lijm? Welke stuurstang? Waar zit het papiertje tussen gepropt? Ben wel even razend benieuwd over het hoe en wat _precies_
Sorry, hier moest ik nog even op reageren, maar er zat een vakantie tussen en daarna moest ik bijkomen van 400 km bukken in 6 dagen in de bergen van Frankrijk (noord-ardeche). *auw*!! zadelpijn ;)

Een plaatje zegt meer dan mijn vele woorden die ik anders nodig had gehad:

Afbeeldingslocatie: http://static.jonkhart.eu/images/stuur2.jpg

Onderaan zit het stuur in een soort van buisje, de stang is uitschuifbaar blijkbaar en dat zit gelijmd. Bij mij was die lijm niet goed uitgehard waardoor het dus was los geschoten toen ik wat teveel kracht zette in een scherpe bocht op lage snelheid. Met wat papier ertussen geklemd kon ik het dus weer vast klemmen. Het punt waar het los schoot zat dus zeg maar een paar centimeter boven het scharnierpunt. Ik hoop dat het zo duidelijk is?
Bij Velomobiel hebben ze het weer opnieuw gelijmd en extra vast gezet door er een potnagel te slaan in dat wat meer glimmende deel van de buis net boven de scharnier. Geen problemen meer gehad nu.

Ik heb trouwens al 2 keer een lekke band gehad met de Kojaks. Het zijn lekkere snelle banden, maar gaan vooral in de regen toch wel makkelijk lek moet ik zeggen. Twee keer was het een klein stukje glas, de eerste keer in de stromende regen, tweede keer bleek ie gelukkig pas leeg te zijn toen ik 's morgen de fiets uit de garage haalde. De teller staat al weer bijna op 3000 km.

Wat ligfietsdichtheid betreft gaat het wel goed, het geligfiets begint zich langzaam maar zeker aardig over mijn sociale netwerk te verspreiden. Een collega van me is er eentje aan het zoeken en een zus van een vriend van me gaat vanaf september ook liggen (op de ligfiets zeg ik er maar even ter verduidelijking bij :P ).

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Zo, ik heb ook weer e.e.a. gedaan. Ik had een 21t tandwiel op m'n sachs 3-speed in mn flevobike gezet, gezien het klimmen en opstarten niet zo lekker gaat met het relatief hoge laagste verzet. Dat was prima gegaan, maar de ketting stond naderhand zodanig slap dat hij er af en toe af pleegde te schieten, vooral als al het gewicht van het voorwiel af was. Een keer was dat bergop toen ik al wat snelheid had, en toen was ik vrij lelijk gevallen. Toen ben ik direct maar naar de fietswinkel gegaan en heb de goedkoopste derailleur gehaald, en sindsdien geen problemen meer (uiteraard).

Verder heeft ook in mijn vriendenkring de ligfiets meer voet aan de grond gekregen. M'n fietsmaatje die gewoonlijk op een montego stadshybride fietst (met overigens de ideale naafversnelling, de wide-range SRAM 3-speed) heeft net als ik en m'n vriendin een M5 Blue Glide gekocht, met achterbak. Direct na aankoop leuke nieuwe bandjes op gezet en binnenkort vervang ik zijn trapinrichting nog eens (die is behoorlijk versleten, wie heeft ooit bedacht om tandwielen van aluminium te maken?).

Dus als iemand nog opeens twee M5 Blue Glides en een Black Glide tegelijk voorbij ziet komen in de regio Den Haag - dan zijn wij het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
budi schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 15:36:
Onderaan zit het stuur in een soort van buisje, de stang is uitschuifbaar blijkbaar en dat zit gelijmd.
[knip]
Ik hoop dat het zo duidelijk is?
Duidelijk, thanx

Maareh.... Telescopisch stuur :D

Okee, dat was me nog niet opgevallen aan het stuur. Ik dacht dat het één stang was. Maar in dat geval was mijn verzoek om het stuur een klein tikkie korter te maken zodat hij recht onder de rand door kan ook geen probleem. Gewoon eerst proberen hoe lang het stuur kan zijn, dan vastlijmen. Niks op maat zagen ofzo :D

Ik heb trouwens standaard een rol breed isolatietape in m'n fiets liggen (alsmede tiewraps maar daar heb je in dit geval geen drol aan). Dat zou ook van pas komen in zo'n situatie als waarin jij hebt gezeten.
Ik heb trouwens al 2 keer een lekke band gehad met de Kojaks. Het zijn lekkere snelle banden, maar gaan vooral in de regen toch wel makkelijk lek moet ik zeggen. Twee keer was het een klein stukje glas, de eerste keer in de stromende regen, tweede keer bleek ie gelukkig pas leeg te zijn toen ik 's morgen de fiets uit de garage haalde. De teller staat al weer bijna op 3000 km.
Die van mij nadert de 4000. Bij 3800 km heb ik m'n rechter voorband vervangen. Die was tot op het canvas verseleten.
Wat ligfietsdichtheid betreft gaat het wel goed, het geligfiets begint zich langzaam maar zeker aardig over mijn sociale netwerk te verspreiden. Een collega van me is er eentje aan het zoeken en een zus van een vriend van me gaat vanaf september ook liggen (op de ligfiets zeg ik er maar even ter verduidelijking bij :P ).
Tjemig..... ik vind het al heel wat dat er steeds meer collega's bij mij bij komen die met de fiets naar het werk gaan. Ik was eerst zo'n beetje de enige. Goed, met heel mooi weer wilden mensen uit het dorp sporadisch op de fiets komen terwijl ik het veelvoudige elke dag reed. Inmiddels zijn er heel wat meer mensen bij mij uit de buurt die ook vaak tot bijna altijd op de fiets komen. Allemaal 'normale' fietsen dus extra respect _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maca
zijn er nog meer ligfietsende tweakers op HAR2009?
Ik heb hier verder al een flevotrike gespot en 2 sinclairs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Sinclairs!
Dat is lang geleden. Ooit ook 1 gehad. Wat een prachtige dingen toch :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Sinclairs!

Laatst was ik in een nostalgische bui en had ik het met collega's over de Commodore 64 en kwam het spel Paperboy ter sprake. Toen we even een filmpje op YouTube bekeken zagen we tot mijn stomme verbazing dat er velomobielen in voorkomen! Lijken verdomd veel op Sinclairs. Zie:

http://www.youtube.com/watch?v=GMl5W4NN1N8

1984.... wat een goed jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3431

Ik zit helaas niet op har. Had wel het plan (ook met fiets) maar wegens trouwfeest is het niet gelukt.

Heb vrijdag wel een lekker eindje gefietst: 's ochtends naar m'n werk (Utrecht-Amsterdam) en 's avonds vanuit Amsterdam naar Lelystad. Mooi stuk over de dijk langs het IJsselmeer. Alleen jammer van de muggen en andere vliegende onverlaten op het fietspad. Als vegetariër wil je er niet fietsen :+

Wilde vandaag weer terug naar Utrecht, maar werd wakker met een stukke knie. Stap dus maar met fiets in de trein :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Leuk om te lezen, dit topic. Ik ben op weg naar werk (Enschede - Hengelo/Borne, 12km) al een paar keer ligfiets(t)ers tegengekomen en ik moet zeggen: het ziet er comfortabel uit. Toch zie ik niet hoe je langdurig op een model als de M5 Low Racer kunt rijden als je hoofd niet ondersteund wordt. Ik probeer soms voor de gein zo'n houding aan te nemen in bed (dus met het ruggedeelte onder een kleine hoek gezet), maar ik krijg pijn in m'n nek van het "horizontaal" kijken. Toch lees ik hier dat het met nekpijn wel meevalt op ligfietsen, geldt dat vooral voor de wat rechterop geplaatste stoeltjes of voor alle modellen?

Ik zit er heel serieus over te denken een ligfiets te kopen. In eerste instantie wilde ik een velomobiel (Quest, WAW, Strada, Mango...?), omdat ik geen excuus wil om in de winter de fiets te laten staan, maar dat gaat me nog een beetje boven m'n budget en bovendien weet ik niet of ik erin pas _o-. Doordat ik sinds kort naar werk fiets (voorheen was dat 35km, net ff 15km te lang voor mijn smaak op een gewone fiets), vliegen de kilo's er wel af, dus wellicht pas ik erin zodra ik het geld bij elkaar heb :+ Ik herken met in ieder geval enorm in het verhaal van WFvN in de startpost :o

Ik probeer met een fiets privé plan op werk een flinke klap van m'n ligfiets af te krijgen, maar eerst wil ik een paar proefritjes maken (misschien 's met m'n vriendin zo'n ding huren). Sowieso heb ik er nu nog geen stalling voor (ding moet wel droog staan vind ik), want m'n gewone fiets staat onder een zeiltje buiten, maar 100% droog is dat niet. Ik vind een ligfiets toch iets te duur om zo te behandelen.

Dus voorlopig blijft het bij rondkijken, dromen, sparen en wellicht eind van het jaar/begin volgend jaar de daad bij het woord voegen. Tot dat moment blijf ik jaloers op jullie :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Grrrrrene schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 22:17:
Toch zie ik niet hoe je langdurig op een model als de M5 Low Racer kunt rijden als je hoofd niet ondersteund wordt. Ik probeer soms voor de gein zo'n houding aan te nemen in bed (dus met het ruggedeelte onder een kleine hoek gezet), maar ik krijg pijn in m'n nek van het "horizontaal" kijken. Toch lees ik hier dat het met nekpijn wel meevalt op ligfietsen, geldt dat vooral voor de wat rechterop geplaatste stoeltjes of voor alle modellen?
Daar zit echt wel verschil in. Waar de grens (gemiddeld) ligt voor comfortabel het hoofd rechtop houden, weet ik niet maar ik heb nooit problemen gehad. Ik heb een Optima Baron (lowracer) gehad. Die had ik wel in de 'hoogste' stand staan. Maar een lighoek van 30 graden is bijvoorbeeld goed te doen. Ter illustratie: de Quest heeft minimaal 35 graden, maximaal 40 graden.
Ik zit er heel serieus over te denken een ligfiets te kopen. In eerste instantie wilde ik een velomobiel (Quest, WAW, Strada, Mango...?), omdat ik geen excuus wil om in de winter de fiets te laten staan, maar dat gaat me nog een beetje boven m'n budget en bovendien weet ik niet of ik erin pas _o-.
Want?
Te dik? te dun? te kort? te lang? te licht? te zwaar? bochel in de rug? Geef eens wat dimensies? Want volgens mij zijn Quest, Strada en Mango eigenlijk nooit een probleem tenzij je echt een huge ass hebt. WAW wil wel een probleem zijn bij de schouders. Ben je wat smal, dan is dat een probleem. Hoe het zit met de BeWAW, weet ik niet maar die schijnt breder te zijn. Alleen hoe het met de productie zit van die fiets, weet ik niet.
Doordat ik sinds kort naar werk fiets (voorheen was dat 35km, net ff 15km te lang voor mijn smaak op een gewone fiets), vliegen de kilo's er wel af,
Goed, een idee van een 'dimensie'. Maar er zijn echt wel wat grotere, bredere 'diepere' mannen die in een velomobiel rijden.
dus wellicht pas ik erin zodra ik het geld bij elkaar heb :+ Ik herken met in ieder geval enorm in het verhaal van WFvN in de startpost :o

Ik probeer met een fiets privé plan op werk een flinke klap van m'n ligfiets af te krijgen, maar eerst wil ik een paar proefritjes maken (misschien 's met m'n vriendin zo'n ding huren). Sowieso heb ik er nu nog geen stalling voor (ding moet wel droog staan vind ik), want m'n gewone fiets staat onder een zeiltje buiten, maar 100% droog is dat niet. Ik vind een ligfiets toch iets te duur om zo te behandelen.

Dus voorlopig blijft het bij rondkijken, dromen, sparen en wellicht eind van het jaar/begin volgend jaar de daad bij het woord voegen. Tot dat moment blijf ik jaloers op jullie :)
En wat te denken van een tweedehandsje om mee te beginnen?

[edit]
Zithoek Optima Baron: 20-25. Die heb ik dus op 25 graden gehad.
Èen hoek van 40 graden, zoals op bijvoorbeeld een Challenge Mystral, vind ik véél teveel rechtop

Ik heb een hoofdsteun op m'n Challenge Fujin. En hoeveel gebruik ik hem? Eigenlijk nooit. Alleen wachtend voor de brug wil ik m'n hoofd er wel tegenaan leggen maar tijdens het fietsen nooit.

[ Voor 6% gewijzigd door WFvN op 16-08-2009 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:17

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Grrrrrene schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 22:17:
Leuk om te lezen, dit topic. Ik ben op weg naar werk (Enschede - Hengelo/Borne, 12km) al een paar keer ligfiets(t)ers tegengekomen en ik moet zeggen: het ziet er comfortabel uit. Toch zie ik niet hoe je langdurig op een model als de M5 Low Racer kunt rijden als je hoofd niet ondersteund wordt. Ik probeer soms voor de gein zo'n houding aan te nemen in bed (dus met het ruggedeelte onder een kleine hoek gezet), maar ik krijg pijn in m'n nek van het "horizontaal" kijken. Toch lees ik hier dat het met nekpijn wel meevalt op ligfietsen, geldt dat vooral voor de wat rechterop geplaatste stoeltjes of voor alle modellen?
Dat ligt er inderdaad aan hoe recht de bovenkant van je stoeltje staat, maar het is ook een kwestie van nekspieren. Ik heb wel eens van iemand gehoord dat hij dat soort oefening dat jij in bed doet vroeg met judo moest doen en daardoor nekspieren heeft gekregen waardoor hij de hoofdsteun helemaal niet miste, zelfs met een vrij laag zitje.

Voor vrijwel alle modellen kan je een optionele hoofdsteun er op laten zetten, hiervan kan je vaak ook nog de dikte zelf aanpassen door wat vulling te verwijderen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Als je een beetje à redelijk handig bent of anderszins de tijd ervoor wilt vrijmaken hoeft een tweedehandsje helemaal niet duur te zijn. Mijn aankopen: Blue glide voor 270 euro + 90 reparatie+upgrades, Flevobike voor 40 euro + 40 reparaties+upgrades+verf, nog een blue glide voor 125 euro + 25 euro en een flinke rubber hamer. Vriend van me heeft een blue glide met bak gekocht voor 300 euro, 55 euro voor nieuwe bandjes en 90 euro voor nieuwe aandrijving.

Dat tegen 6-700 euro voor een tiptop tweedehands of 1800+ voor een nieuwe ligfiets maakt het al een stuk betaalbaarder.

edit: ik ben helemaal niet zo dik maar ik pas niet (comfortabel) in een quest (1.88m, 105 kg)

[ Voor 7% gewijzigd door mux op 16-08-2009 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
WFvN schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 22:47:
[...]

Daar zit echt wel verschil in. Waar de grens (gemiddeld) ligt voor comfortabel het hoofd rechtop houden, weet ik niet maar ik heb nooit problemen gehad. Ik heb een Optima Baron (lowracer) gehad. Die had ik wel in de 'hoogste' stand staan. Maar een lighoek van 30 graden is bijvoorbeeld goed te doen. Ter illustratie: de Quest heeft minimaal 35 graden, maximaal 40 graden.

[...]

Want?
Te dik? te dun? te kort? te lang? te licht? te zwaar? bochel in de rug? Geef eens wat dimensies? Want volgens mij zijn Quest, Strada en Mango eigenlijk nooit een probleem tenzij je echt een huge ass hebt. WAW wil wel een probleem zijn bij de schouders. Ben je wat smal, dan is dat een probleem. Hoe het zit met de BeWAW, weet ik niet maar die schijnt breder te zijn. Alleen hoe het met de productie zit van die fiets, weet ik niet.
Ik heb gisteren wat op de site van WAW zitten kijken en daar melden ze zelf al dat grote voeten ervoor zorgen dat je kortere cranks moet nemen (125mm vs. 170mm bij groter dan schoenmaat 45 en ik heb 47), Daarbij weeg ik 115-120kg, dus in zo'n WAW zal ik niet passen. Met ~1m95 lengte zal ik ook niet de kleinste zijn. De BeWAW kende ik nog niet, die stond niet duidelijk op de Fietser-website. Het klinkt wel beter aangezien er al een aan een 1m89 lange man verkocht is :P

Maar goed, ik zie mezelf nog eerder een 2e handsje bouwen of nog beter: met m'n collega, die ook graag een velomobiel wil hebben, zelf zo'n kap bouwen en op een zelfbouwframe zetten. Op werk hebben we de faciliteiten wel om zoiets te bouwen, nu alleen de tijd en de durf nog om zo'n groot project aan te pakken ;)
[...]

Goed, een idee van een 'dimensie'. Maar er zijn echt wel wat grotere, bredere 'diepere' mannen die in een velomobiel rijden.
Ongetwijfeld. Ik denk dat ik er gewoon eens een moet huren of proberen bij iemand die er een heeft. Dat kan alle twijfel wegnemen of bevestigen dat ik er (nog) niet lekker in pas.
[...]

En wat te denken van een tweedehandsje om mee te beginnen?
Voor de duidelijkheid: ~2000-2500 euro voor een ligfiets vind ik geen probleem, zeker niet omdat ik een deel terug krijg via m'n baas. Als ik gewoon eens uitreken hoeveel ik ga besparen op benzine en onderhoud aan m'n auto als ik nog meer ga fietsen... Bij een 2e handsje gaat dat niet als je hem particulier koopt en de 2e hands fietsen die ik bij de ligfietshandelaren zie staan vind ik niet dermate aantrekkelijk geprijsd dat ik daarvan overtuigd ben. Ik zoek wel 2e hands en het aanbod is verrassend genoeg nog flink groot. Ik blijf dus ook 2e hands zoeken, heb al wat interessante kandidaten gezien.
[edit]
Zithoek Optima Baron: 20-25. Die heb ik dus op 25 graden gehad.
Èen hoek van 40 graden, zoals op bijvoorbeeld een Challenge Mystral, vind ik véél teveel rechtop
Optisch gezien vind ik dat ook. 'k Denk dat ik gewoon de stoute schoenen 's aantrek en een laag model huur voor een dagje. Maak ik er een leuke dag uit van met m'n vriendin (die overigens ook wel interesse begint te krijgen door mijn enthousiasme).
Ik heb een hoofdsteun op m'n Challenge Fujin. En hoeveel gebruik ik hem? Eigenlijk nooit. Alleen wachtend voor de brug wil ik m'n hoofd er wel tegenaan leggen maar tijdens het fietsen nooit.
OK, dat is in ieder geval erg overtuigend.
ssj3gohan schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 22:56:
Als je een beetje à redelijk handig bent of anderszins de tijd ervoor wilt vrijmaken hoeft een tweedehandsje helemaal niet duur te zijn. Mijn aankopen: Blue glide voor 270 euro + 90 reparatie+upgrades, Flevobike voor 40 euro + 40 reparaties+upgrades+verf, nog een blue glide voor 125 euro + 25 euro en een flinke rubber hamer. Vriend van me heeft een blue glide met bak gekocht voor 300 euro, 55 euro voor nieuwe bandjes en 90 euro voor nieuwe aandrijving.

Dat tegen 6-700 euro voor een tiptop tweedehands of 1800+ voor een nieuwe ligfiets maakt het al een stuk betaalbaarder.
Agreed. Alleen heb ik op dit moment een huurwoning boven een winkel zonder schuurtje o.i.d. waar ik kan klussen. Ik ben opzich wel handig, maar ik zie het niet zo zitten om buiten op de openbare weg te gaan klussen aan een opknapper. In de toekomst in een andere woning kan dat inderdaad wel en lijkt me dat juist wel leuk. Realistisch gezien echter zal ik dan ook druk zijn met klussen in de nieuwe woning, dus of ik daar tijd/zin voor heb?
edit: ik ben helemaal niet zo dik maar ik pas niet (comfortabel) in een quest (1.88m, 105 kg)
En dat zit hem in de breedte of de lengte? Want in beide richtingen ben ik iets forser dan jou :P

@Johnny: jouw reactie heb ik uiteraard ook gelezen. Ik heb vroeger ook op judo gezeten en ik denk dat ik snap wat je bedoelt. Het gaat me er vooral om dat ik nu, zonder ervaring met zulke lage ligfietsen, geen idee heb hoe iemand daar 2+ uur op kan rijden zonder pijn in de nek te krjigen. Gevoelsmatig is dat een "kin op de borst" houding en dat lijkt me niet comfortabel. Ik hoor er echter ook niemand over klagen, dus dat is nog een beetje een tweestrijd in m'n hoofd tot ik er zelf ervaring mee heb.

Mijn reactie was ook puur een "ik lees hier ook mee :w " reactie, ik ben nog niet zover om er een te kopen, puur omdat ik er de ruimte niet voor heb.

[ Voor 5% gewijzigd door Grrrrrene op 17-08-2009 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik had een hoofdsteun, nu niet meer, want gebruik hem nooit. Sterker nog, tijdens het fietsen trilt je hoofdsteun enorm, en dat is pas echt vervelend. Eerste 2 weken ofzo had ik wat last van m'n nek, maar daarna nooit meer. :)

Ik zou zeggen huur eens wat fietsen, ben je gelijk wat eerder zover een ligfiets te kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Wat betreft lengte of breedte: zoals de quest waar ik even in mocht zitten was afgesteld paste ik er sowieso in lengte niet in, maar desbetreffende persoon was ook iets van 1.75m. Hij zei dat hij wel af te stellen is op 1.90m, maar met normale cranks niet verder en ik heb lange benen voor m'n lengte. In de breedte was het ook niet echt comfortabel, maar ik heb gehoord dat zowel versatile als go-one als de alleweders geen problemen veroorzaken in de breedte.

Trouwens, 115-120 kg bij 1.95m is niet zo'n groot verschil in breedte met mij, dus in de breedte zal je wel passen.

Verder heb ik totaal geen verstand van velomobielen, behalve dat gezien hoe warm ik het normaal al heb, een velomobiel waarschijnlijk niks voor mij is. Over de ruimte die je nodig hebt bij een tweedehandsje: meestal blijft het bij spul dat je prima in je tuin kunt doen (met goed verkrijgbaar gereedschap). Zorg dat je geen verbogen frames, metaal/houtbewerkingsdingen e.d. voor je kiezen krijgt. Eigenlijk is alles op een (lig)fiets met simpele tools te fiksen.

(ohja, behalve wielen spaken)

Trouwens, terug op het gewicht: het is al wel eerder langsgekomen, maar sommige voorveringen (dacht ik) gaan maar tot ~125 kg fiets+berijder. Ook kunnen flevobikes niet meer dan ~100kg hebben, behalve als je zelf je dempers verandert (ik ben nog op zoek naar een oplossing voor mijn flevo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Veel racefietsen/mtb's (danwel de onderdelen daarvan) zijn officieel niet bedoeld voor berijders boven de 80 kilo, en dus eigenlijk zeker niet voor >100kg in de praktijk.

Ik zou de eerste tijd - als je nog aan het afvallen bent - rustig fietsen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Aikon schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 16:16:
Veel racefietsen/mtb's (danwel de onderdelen daarvan) zijn officieel niet bedoeld voor berijders boven de 80 kilo, en dus eigenlijk zeker niet voor >100kg in de praktijk.

Rustig fietsen kan ik niet, ondanks m'n gebrek aan conditie ;) Het zal wel mijn afwijking zijn, maar ik fiets altijd hard. Inmiddels is m'n record van deur tot deur over 12km 23 minuten, wat dus ~31km/u gemiddeld is met netjes wachten voor het verkeerslicht. Normaalgesproken doe ik het in ~30 minuten en dan kom ik licht zwetend aan.

Wat betreft het max gewicht van 80kg, daarmee sluiten ze wel heel veel mensen buiten voor mijn gevoel. 80kg is met de steeds grotere mens toch wel een heel laag rijdersgewicht, zeker aangezien dat incl. kleding, schoenen, gevulde fietstassen zal/kan zijn. Ik snap dat er veiligheidsmarges overheen zitten van wellicht 1,5 maar dan nog zit je met 100kg redelijk tegen het randje aan :o

@ssj3gohan: Dat van het maximum gewicht had ik al gelezen. Diverse modellen van M5 moeten er tegen kunnen, die gaan tot 125kg berijder + bagage en aangezien m'n enige bagage m'n broodtrommel is, gaat dat prima lukken. Een velomobiel komt nog wel een keer, eerst 's van die zadelpijn op langere ritten af :Y)

Ik heb trouwens geen tuin, alleen een dakterras, maar dat deel ik met de buren en is zoals de naam al suggereert niet op de begane grond gelegen. Sleutelen kan dus eigenlijk echt niet relaxt.

[ Voor 31% gewijzigd door Grrrrrene op 17-08-2009 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Aikon schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 16:16:

Mijn gewone fietsen hebben allemaal een limiet van 95 kg volgens het boekje, mn racefiets 100 kg, en ik ben ook bij dagelijkse ritten met een tas van ~10kg door twee zadelpennen en een velg heen gegaan (die laatste doordat ik de spaakspanning niet in de gaten heb gehouden en veel kracht pleeg te zetten op een bukker). Bij m'n M5 viel het direct op dat hij voor 125 kg was gemaakt, hoewel hij bij berijders vanaf ~90 kg wel kraakt op z'n teflon 'lagers'.

Trouwens, vraagje aan bezitters van een Ventisit: hoe maken jullie hem vast aan het stoeltje? En is het bekende Zephyrzitje goed passend te maken op een M5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
ssj3gohan schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 17:01:
[...]

Trouwens, vraagje aan bezitters van een Ventisit: hoe maken jullie hem vast aan het stoeltje? En is het bekende Zephyrzitje goed passend te maken op een M5?
Het Ventisit zitje van mijn Alleweder zit vast met tie wraps op het stoeltje, best effectief eigenlijk. Maar geen idee hoe het Zephyrzitje eruit ziet. Heb je de deluxe of de superdeluxe (lees: 2 of 3 laags ;) ) variant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Oorspronkelijk zat het bij mij vast met tapijttape, nu met profi dubbelzijdig plakband. Maar plakken doet het ook niet echt meer. Ik heb wel een hoesje eromheen, die gaat om het zadel, en houdt de boel daarmee enigszins bij elkaar.

Maar idd, ik zag laatst tie-wraps, en dat is ideaal, in principe moeten 2 tie-wraps al voldoende zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
ssj3gohan schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 15:29:
Wat betreft lengte of breedte: zoals de quest waar ik even in mocht zitten was afgesteld paste ik er sowieso in lengte niet in, maar desbetreffende persoon was ook iets van 1.75m. Hij zei dat hij wel af te stellen is op 1.90m, maar met normale cranks niet verder en ik heb lange benen voor m'n lengte. In de breedte was het ook niet echt comfortabel, maar ik heb gehoord dat zowel versatile als go-one als de alleweders geen problemen veroorzaken in de breedte.
Nu ik wat meer een idee begin te krijgen van de dimensies....

Als ssj3gohan naar een tweedehands Quest heeft gekeken, zou dat een 20" geweest kunnen zijn. Die was er in twee varianten: voor korte en voor lange mensen. De laatste had een bobbel onder de bodem hangen waarin het subframe schuil ging om voor lange mensen meer ruimte te creëren.
De huidige 26" Quest is er nog maar in één maat. Die heeft geen subframe meer in het midden van de fiets. Dat levert ruimte op. Daarbij gaat de ketting nu door een geul onder de bodem die van voor tot achter loopt.

Voor lange mensen is het dus OF een 20" met bult of een 26". Strada is trouwens gelijk aan 26" Quest qua afmetingen voor de rijder.

Wat betreft de Versatile. Mooi is dat ik wat specs heb van de nieuwe rijder van mijn oude Versatile. Hij is niet de kleinste. De specs:
lengte: 1,91m
lengte benen aan de binnenkant gemeten: 84cm

Verder is hij niet smal te noemen. Postuur is niet dik te noemen maar het is echt een forse vent (zegt een kereltje van 1,79m lengte met inmiddels 'wel' 82 kg schoon aan de haak)

Hij kan dus in ieder geval in de Versatile. Hij heeft wel duidelijk minder ruimte over dan ik. Ik had aan beide kanten van m'n schouders meer dan genoeg ruimte over. Hij zit geloof ik met z'n schouders tegen de kap aan. Maar goed, dat is verder geen punt zolang je maar niet breder bent dan de kap ;)
Verder heb ik totaal geen verstand van velomobielen, behalve dat gezien hoe warm ik het normaal al heb, een velomobiel waarschijnlijk niks voor mij is.
Dat is dus een wat lastig verhaal vind ik. Hier durf ik niet zomaar een keihard antwoord te plaatsen.

Wat me wel opgevallen is:
De Versatile valt op zich best mee qua warmte zolang je:
1) dakje monteert, die houdt direct zonlicht op je knar tegen
2) de zijflappen open zet (oneigenlijk gebruik maar werkt geweldig :D )
3) je je kan beheersen met het fietsen: niet harder dan noodzakelijk maar hard genoeg om voldoende rijwind te krijgen

Bij de Quest geldt bijna hetzelfde alleen kan je daarbij geen zijflappen open zetten. Daarbij geldt wel dat de instapopening groter is en dus meer luchtstroming toelaat (hoewel bij 30 km/h in de motregen wordt alleen je gezicht nat, ook zonder dakje en zonder dekje erop; zal wel door de stroomlijn komen)
Eigenlijk is alles op een (lig)fiets met simpele tools te fiksen.
Niet anders dan rechtopfietsen in ieder geval.
(ohja, behalve wielen spaken)
Maar dan alsnog niet anders dan met rechtopfietsen.

Mijn Alleweder heb ik een keer van een nieuwe wiel moeten voorzien. Het enige gereedschap wat ik daarbij heb gebruikt is een spaaksleuteltje!
De fiets heb ik gewoon op de workmate gezet. De wielkasten heb ik gebruikt als meetpunt of gewoon een liniaal tussen bodem van fiets en workmate en dan tegen de velg drukken. Met een normale ligfiets is het niet veel anders. Je kan een wiel spaken en richten in de fiets zelf. Alleen is het dan een klein beetje behelpen om iets tegen de velg te houden. Maar het is zeker te doen zonder speciaal gereedschap op een spaaksleuteltje na.
Trouwens, terug op het gewicht: het is al wel eerder langsgekomen, maar sommige voorveringen (dacht ik) gaan maar tot ~125 kg fiets+berijder. Ook kunnen flevobikes niet meer dan ~100kg hebben, behalve als je zelf je dempers verandert (ik ben nog op zoek naar een oplossing voor mijn flevo).
De voorvering van Challenge vind ik ook niet geschikt voor iets van 100+ kg of iets daarboven. M'n vrouw heeft niet zo gek veel aan haar voorvering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
ssj3gohan schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 17:01:
Ik heb m'n Ventisitmatje voorzien van 3 stroken klittenband. Twee énorme stroken van bijna boven tot bijna onder aan de zijkanten en 1 aan de onderkant over de breedte. Die heb ik eraan genaaid met dik garen wat ik bij de viswinkel heb gehaald.

Waarom geen tie-wraps? Hm.... weet ik eigenlijk niet. Noem me maar een velcrofan ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik twijfel nog een klein beetje over de ventisit. We zetten de ligfietsen toch meestal buiten neer, en het matje is interessant genoeg het duurste onderdeel op onze ligfietsen, dus misschien is de beste optie wel om inderdaad klitteband te gebruiken, en geen tiewraps.

En ohja: petje af voor het wiel richten op de fiets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Naderhand heb ik wel een keer een Tacx richtbok op de kop getikt met een gebroken palletje aan de ene kant van de velg. Maar ach... de andere kant is genoeg om het goed te doen. En die gebruik ik dus wel in plaats van in de fiets. Maar echt nodig is zo'n ding dus niet. Het is gewoon een stuk gemakkelijker. Met die richtbok doe ik het gewoon lekker in de warme woonkamer. Wieltje uit de fiets, richtbok en wiel mee naar binnen en spaken maar. Met een complete fiets, om over een velomobiel nog maar niet te spreken, doe ik dat dus niet zo snel. :D

Wat betreft dat Ventisit en klittenband naaien: doet pijn aan de vingers!!! Klittenband is vrij stug materiaal. En met de naaimachine vond ik niet echt een optie. Ik wil het matje wel graag z'n volledige dikte laten behouden en dus niet platstikken met de naaimachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Niemand gaat je ventisit matje jatten hoor ;)

Dan zou ik juist tie-wraps nemen, want dan neem je 'em niet zomaar mee. Maar goed, afneembaar is ook handig tegen diefstal,maar dan moet je dat wel altijd doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maca
Om even op het gewicht terug te komen... onze 2 open driewielers kunnen makkelijk 150kg (of meer) dragen.. (ca. 140kg berijder + bagage) en eventueel ook nog ca 30kg trekken in een karretje.. ik denk dat een velomobiel dan ook wel ruim boven de 100 aan moet kunnen.
Of het goed is voor je knieen is een ander vraagstuk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

ssj3gohan schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 22:56:

Da's echt niet veel als je zo weinig maar betaald voor een 2e hands opknappertje.

Na het lezen van her en der wat posts uit dit topic krijg ik als beetje fiets gek toch wel erg veel zin om eens zo'n ding uit te gaan proberen. Wie weet wat verhuur locaties in omgeving Den Haag?

Wellicht probleempje 2: opslag/berging. Ik heb al een paar fietsen staan zeg maar, MTB/oma fiets passen kwa afmetingen net in m'n berging zonder dat ik de boel hoef te verbouwen. Hoe veel langer is een vouwfiets?

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Aikon schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 08:05:
Niemand gaat je ventisit matje jatten hoor ;)

Dan zou ik juist tie-wraps nemen, want dan neem je 'em niet zomaar mee. Maar goed, afneembaar is ook handig tegen diefstal,maar dan moet je dat wel altijd doen.
Ik geloof dat er me weer wat begint te dagen. Ik ben geloof ik ook wel met tiewraps aan de gang geweest maar dat dat niet beviel omdat ik er veel teveel moest plaatsen om het zitje comfortabel op z'n plek te houden. Maar helemaal zeker weten doe ik het niet. Het is al zo'n enorme tijd geleden....

Bij de Quest moet ik haast wel. Bij gebrek aan gaten in de zitting kan ik er geen tiewraps voor gebruiken. Gezien dubbelzijdig tape niet echt een succes is met Ventisit, heb ik daar in ieder geval bewust klittenband gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
jules schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 17:11:
Na het lezen van her en der wat posts uit dit topic krijg ik als beetje fiets gek toch wel erg veel zin om eens zo'n ding uit te gaan proberen. Wie weet wat verhuur locaties in omgeving Den Haag?
http://www.deligfietsspec...ion=com_wrapper&Itemid=38 [fingers crossed dat de link werkt]

Anders dus http://www.deligfietsspecialisten.nl en dan klikken op kaart links in het menu.
Wellicht probleempje 2: opslag/berging. Ik heb al een paar fietsen staan zeg maar, MTB/oma fiets passen kwa afmetingen net in m'n berging zonder dat ik de boel hoef te verbouwen. Hoe veel langer is een vouwfiets?
Vouwfietsen kan je opvouwen. Die zijn tamelijk kort.

Maar ik neem aan dat je het hebt over ligfietsen :P

Ligt er helemaal aan. Een Challenge Hurricane Sport is een enorm kort fietsje en vermoedelijk korter dan je omafiets (ik gok op een vrij schuine voorvork bij die fiets waarmee dat een langere 'bukfiets' is).

Alleen heb ik het gemakkelijk: ik heb korte benen dus is een Hurricane Sport bij mij een enorm kort fietsje. Zet er iemand op met lange benen en het ding wordt zo een fors stuk langer.
Neem een lowracer en je hebt direct een stuk langere fiets.

edit:

en mijn excuses aan HlpDsK want ik heb het weer gepresteerd om 2 berichten na elkaar te plaatsen. Per ongeluk op 'verstuur bericht' geklikt in plaats van een copy/paste toe te passen

[ Voor 7% gewijzigd door WFvN op 18-08-2009 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Mijn flevo is op mijn lengte korter dan een bukker, mijn m5 is flink langer (2.05m), maar exact hetzelfde model van mn vriendin is weer ongeveer even lang als een bukker, gezien zij 25cm korter is dan ik. Het lastigste aan ligfietsen qua opberging is dat ze meestal heel zwaar zijn aan de voorkant, en niks wegen aan de achterkant (omdat de trapinrichting en vaak een flinke stuurboog voorop zitten). Dat maakt een trap op sjouwen irritant, eraf weer extra makkelijk. Voor de duidelijkheid: ik heb dus een portiekwoning, en loop snel tegen dat probleem aan. M'n vriendin krijgt haar fiets niet omhoog bijvoorbeeld.

Verder wonen ook wel een paar tweakers in Den Haag en omstreken (waaronder ik) met ligfietsen, dat kun je ook wel proberen. Toen ik hier in de buurt wilde huren was het minimaal 25 euro per dagdeel/32,50 per dag, en meer betaalbare locaties waren een heel stuk verderop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 08:20

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ik heb twee haken in de hoek van het plafond van het fietsenschuurtje geschroeft. Wielen naar elkaar toe passen daar twee fietsen aan hun voorwiel. Hoogte genoeg, lengte en breedte is vaak het probleem.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Ik begrijp overigens niet waarom het huren van ligfietsen nou zo achterlijk duur moet zijn. Aan de andere kant heb ik ook geen beeld van hoe duur het huren van een retro fiets is, maar volgens mij toch een stuk minder?

Het wordt tijd dat ik eens op zoek ga naar een lekker zittende fietshelm, eentje die zo lekker zit dat ik hem best altijd wil dragen. Als dat namelijk lukt, kan ik tenminste altijd mijn filmcamera erop monteren en laten draaien. Af en toe kom je in best grappige situaties terecht, die niet eens perse gevaarlijk zijn ofzo (voor mij dan), maar best grappig zijn om eens op een rijtje te gaan zetten.
Eerst vandaag een agent in Amsterdam die het verkeer aan het regelen was vanwege een defecte vrachtauto die naar mij riep dat het hier geen fietspad was. Ik heb maar terug geroepen dat ik er gewoon mag rijden. Bijna thuis op de secundaire weg wel iets meer aparts: ik op het fietspad en naast mij rijdt zo'n auto die kennelijk wilde weten hoe snel ik ging en bleef naast me rijden. Verderop echter was iemand die met de fiets in de hand wilde oversteken en die had de indruk dus dat die auto hem voor liet, dus toen ik en de auto dicht genarderd was stond ie al bijna midden op de weg en schok en ging snel weer terug. Ik kon er gewoon langs gelukkig en zag in mijn spiegel dat ie uiteindelijk na een redelijk vorse remactie van de auto toch voor gelaten werd. Maar het zag er wel koddig uit, zolang het goed afloopt natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Is het niet makkelijker om een onpraktische helm thuis te laten en een cameraatje op je stuurtje te monteren? Of gaat dit om de situatie velomobiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Dat had ik er idd niet bij gezet, het gaat om een Quest. Er zit wel een zogenaamde flat surface mount bij de camera, wat zou inhouden dat ik hem wellicht op de Quest zou kunnen plakken, maar toch helemaal vlak is ie niet, dus ik denk niet dat het goed blijft zitten. Daarnaast is het wellicht een beetje zonde om zo'n houder erop te plakken. Voordeel van zo'n ding op je helm monteren is dat ie ook filmpt waar je heen kijkt.

Na mijn 'opzettelijk van de weg rijd'-incident mede mogelijk gemaakt door een TPG post bestuurder in een bestelbus had ik me voorgenomen om voortaan te filmen, maar daar komt het niet echt van. Het eist teveel discipline om hem steeds op te laden, kaartje leeg te maken enzo. Het is nu anderhalf jaar geleden en heb gelukkig niet nog zo'n incident meegemaakt, terwijl ik nog steeds op dezelfde plek gewoon de rijbaan op ga, aangezien dat nog steeds in mijn ogen veiliger is met een velomobiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Milmoor schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 17:48:
Ik heb twee haken in de hoek van het plafond van het fietsenschuurtje geschroeft. Wielen naar elkaar toe passen daar twee fietsen aan hun voorwiel. Hoogte genoeg, lengte en breedte is vaak het probleem.
Nog een haakje erbij :z (er hangen al 2 MTB's ;) ) Maar idd, hangen is erg ruimte besparend. Met een MTB van rond de 10 kg beter te doen dan met een ligfiets van 40 kg gok ik ;)
budi schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 20:16:
Ik begrijp overigens niet waarom het huren van ligfietsen nou zo achterlijk duur moet zijn. Aan de andere kant heb ik ook geen beeld van hoe duur het huren van een retro fiets is, maar volgens mij toch een stuk minder?
Ben nog geen ligfietser, maar met een beetje logisch nadenken kan ik wel tot een paar logisch ogende verklaringen komen;
-meer onderhoud vanwege o.a. langere ketting
-hoger risico factor in het verkeer
-vaker betrokken bij valpartijen (bij beginnende fietsers)
-duurder
Het wordt tijd dat ik eens op zoek ga naar een lekker zittende fietshelm, eentje die zo lekker zit dat ik hem best altijd wil dragen. Als dat namelijk lukt, kan ik tenminste altijd mijn filmcamera erop monteren en laten draaien. Af en toe kom je in best grappige situaties terecht, die niet eens perse gevaarlijk zijn ofzo (voor mij dan), maar best grappig zijn om eens op een rijtje te gaan zetten.
Mja, je hoeft geen ligfiets te hebben wil je grappige situaties meemaken. Met een beetje pech maak ik ze in Den Haag in het centrum 1-3x per rit mee van 3-10km op m'n MTB. Beetje afhankelijk van de route though. Maar door het centrum, schilderswijk, laak is er altijd wel iets prijs. Bijna ongelukken, mensen die gewoon niet opletten, en dan rij ik nog aardig defensief, zorg ik dat ik in de kijker rijd. Ik zou niet graag op cruise snelheid en al helemaal geen topsnelheden op een ligfiets door bovenstaande wijken willen maken, behalve wellicht als je midden op de weg gaat rijden. Maar dan nog zijn er genoeg mensen die je dan afsnijden omdat ze het niet uit kunnen staan dat een fietser even hard kan als hun auto... En het ergste; krijg je een opmerking naar je hoofd geslingerd vanuit het raampje of je graag dood gereden wilt worden als je op zo'n manier fietst. Die mensen snappen het niet helemaal ;)
ssj3gohan schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 20:40:
Is het niet makkelijker om een onpraktische helm thuis te laten en een cameraatje op je stuurtje te monteren? Of gaat dit om de situatie velomobiel?
Heb her kortgeleden in het MTB topic langs zien komen. Nu zal het niet 100% vergelijkbaar zijn met een ligfiets, maar de helm was toch de beste plek waar een cam gemonteerd zou kunnen worden. Stuur, frame etc, pakken stuk voor stuk meer hobbels mee dan het hoofd. Voordeel is dat het hoofd ook meedraait met de kijk/rijrichting.

Ik zat er zelf nl ook eens over na te denken om een cammetje mee te nemen op een van mijn vele fietstochtjes. Of het nu in de stad of het bos is, lijkt me beiden lachen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
jules schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 23:46:
[...]

Ben nog geen ligfietser, maar met een beetje logisch nadenken kan ik wel tot een paar logisch ogende verklaringen komen;
-hoger risico factor in het verkeer
-vaker betrokken bij valpartijen (bij beginnende fietsers)
-duurder
Ik denk dat het ook een kwestie van vraag en aanbod is: er worden dagelijks heel veel gewone fietsen verhuurd, maar de markt voor verhuur-ligfietsen is vrij klein, gok ik. Daarom kun je er meestal ook niet voor terecht bij de fietsverhuur op de hoek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Grrrrrene schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 07:15:
Ik denk dat het ook een kwestie van vraag en aanbod is: er worden dagelijks heel veel gewone fietsen verhuurd, maar de markt voor verhuur-ligfietsen is vrij klein, gok ik. Daarom kun je er meestal ook niet voor terecht bij de fietsverhuur op de hoek :)
En ik denk dat ook de afschrijving meespeelt. Een ligfiets kost meer en zal dus ook een bepaald bedrag aan huur moeten opleveren. Gezien de aanschafprijs hoger ligt dan die van een normale fiets, zal ook daardoor de verhuurprijs hoger liggen gok ik
jules schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 23:46:
Nog een haakje erbij :z (er hangen al 2 MTB's ;) ) Maar idd, hangen is erg ruimte besparend. Met een MTB van rond de 10 kg beter te doen dan met een ligfiets van 40 kg gok ik ;)
Ik ga m'n Quest echt niet aan het plafond hangen hoor :D En 40 kg voor een normale ligfiets vind ik toch wat overdreven. Een beetje afhankelijk van het model kan je echt enorm lichte ligfietsen krijgen hoor:
Challenge Hurricane SL: 11,5 kg
Challenge Mistral SL: 11,5 kg (persoonlijk vind ik dit geen interessante fiets overigens)
Challenge Seiran SL: 10,5 kg
Challenge Fujin SL II: 8,7 kg

Goed, dat zijn de superlichte versies.
De normale tourfietsen zitten op zo'n 17 kg
Semi-low op zo'n 15 kg
Lowracers variërend van 8,7 kg (die Fujin SL) tot 15,5 kg
Trike: 16,5 tot 17,5 voor de opvouwbare

Kortom: gewichten variërend van 'racefietsgewicht' tot degelijkestadsfietsgewicht. Uitgezonderd velomobielen.
Ik denk dat het dan meer gaat om de kleinere wielen waardoor derailleur en ketting dichter bij de grond hangen. De lengte van de ketting is verder niet zo'n punt als het gaat om onderhoud. Langere ketting betekent minder vaak langs de tandwielen komen en dus wat dat betreft minder slijtage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

@jules: hehe, wat betreft den haag heb je helemaal gelijk. De ervaring die ik al heel snel opdeed met mijn ligfiets was dat spiegels een fiets 100x veiliger maken - ik denk dat ik op één hand kan tellen hoe vaak een fietser in centrum den haag daadwerkelijk achterom heeft gekeken bij inhalen dan wel zwabberen.

En verder denk ik vooral dat exclusiviteit een rol speelt bij de verhuurprijs, ik heb regelmatig met fiets/-verhuurzaakeigenaren gesproken waarom ze geen ligfietsen verkopen dan wel verhuren, en bijna altijd denken ze dat er totaal geen markt voor is en zodra ze het wel doen denk ik ook dat ze voor de zekerheid maar een hoge prijs ervoor vragen, zodat ze altijd uit de kosten komen. Een boerengolf/fiets/ligfietsbedrijf in noord-holland daarentegen heeft de ervaring dat het allemaal ongeveer hetzelfde kost om te onderhouden, omdat ligfietsen met goede kwaliteit afmontage goedkoper zijn om te onderhouden dan normale fietsen (ik gok omdat ze ook ontworpen zijn om tienduizenden kilometers op te blijven doorgaan, in tegenstelling tot een stadsfietsje dat voor 1-2000 km is gemaakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Spiegels zijn zeker een noodzaak, maar hebben jullie er 1 of 2?

Ik had er 1, maar in Australie - waar je links rijdt - moest ik deze verplaatsen, en toen heb ik er gewoon een 2e bijgezet. Dat is echt ideaal, zeker in bochten heb je altijd zicht naar achteren.

En een lowracer van 9 kilo, dat is echt geil. Heb helaas geen ruimte/geld voor weer een fiets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Op m'n Fujin heb ik alleen een spiegel links. Op m'n Quest heb ik wel een tweede spiegel laten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb geen spiegels, gaat wat lastig met een onderstuur :) Enige moment wanneer ik er last van heb is als ik links afsla op een weg waar ook auto's rijden. Maar ik betwijfel of een spiegeltje me dan helpt: als ik een 80km weg oversteek kijk ik liever even goed.

Bij een fietsenzaak in Utrecht is trouwens het verhaal dat ligfietsen minder verkopen dan gewonebukfietsen, omdat ze een stuk duurder zijn dan een standaard bukfiets. Daarbij zijn ligfietser nogal kieskeurig: je moet als winkel dus relatief veel modellen op voorraad houden voor relatief weinig verkoop. Met een beperkte winkelruimte snap ik dat ze dan kiezen voor een product met een hogere omzetsnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik heb laatst ook weer even op een onderstuur gereden, maar ik mis de spiegels echt. Ik neem aan dat jij wel over je schouder kan kijken, dat kon ik niet. Maar dan nog, ik zou je bijna een gevaar op de weg willen noemen, en ik rij zelf echt als een mongool (dubbelbaans snelweg oversteken in de spits etc.). ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik kan inderdaad een beetje over m'n schouder kijken, en kijk waar mogelijk vooruit en zorg dat ik op een handige plek uitkom. Ga vaak even stilstaan, ook als ik niks aan hoor komen. Voor je het weet komt er een andere ligfietser aan ;) Al met al denk ik dat ik minder gevaar op de weg ben dan de gemiddelde fietser hier in Utrecht.

Misschien ben jij zelfs wel gevaarlijker dan ik, als je op snelwegen fietst :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Het is dan wel het ligfietstopic, maar dit is voor 50-75% mijn rijstijl op m'n MTB in het stadsverkeer

Denk niet dat het verstandig is om zoiets met een ligfiets te doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Anoniem: 3431 schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 11:34:
Ik heb geen spiegels, gaat wat lastig met een onderstuur :)
Waarom? Een mooi B&M-spiegeltje heeft toch lengte genoeg om te monteren op een onderstuur zodat je langs je heen kan kijken?

En anders is een Third Eye nog een mooie optie voor aan je bril, helm of klep van pet.

Dan heb je ook nog een [url=http://www.ligfiets.net/accessoires/type.php3?id=310]polsspiegel[/ur'l]
Enige moment wanneer ik er last van heb is als ik links afsla op een weg waar ook auto's rijden. Maar ik betwijfel of een spiegeltje me dan helpt: als ik een 80km weg oversteek kijk ik liever even goed.
Het voordeel van een spiegel is dat je 'voortdurend' het verkeer achter je in de gaten kan houden zonder je te hoeven omdraaien. Voor mij is een spiegel echt een onmisbaar item op een ligfiets en eigenlijk zelfs op een normale fiets.
Bij een fietsenzaak in Utrecht is trouwens het verhaal dat ligfietsen minder verkopen dan gewonebukfietsen, omdat ze een stuk duurder zijn dan een standaard bukfiets. Daarbij zijn ligfietser nogal kieskeurig: je moet als winkel dus relatief veel modellen op voorraad houden voor relatief weinig verkoop. Met een beperkte winkelruimte snap ik dat ze dan kiezen voor een product met een hogere omzetsnelheid.
Ghehehe..... ligfietsers zijn lastig volk _O-

Als ik bij m'n standaard fietsenmaker kom, weten ze al wel weer hoe laat het is. De helft van de keren dat ik er kom, moet ik iets wat ze niet standaard in huis hebben maar wat besteld moet worden :+

Zij verkochten ligfietsen maar doen dat niet meer. Ik kreeg te horen dat ze als dealer zijnde verplicht een x aantal fietsen bij de leverancier moeten afnemen per jaar.... en die moeten natuurlijk ook verkocht worden...

Maar kieskeurig zijn ligfietsers zeker. Maar goed, de variatie is ook een stuk groter dan bij de standaard stadsbukkers. Het kleurtje, misschien een verend zadelpennetje en een klein beetje andere zit en dan heb je de grootste verschillen wel gehad. Moet je kijken wat voor een diversiteit aan frames je hebt bij ligfietsen. En met gemak heb je nog meer Nederlandse ligfietsmerken dan Nederlandse bukmerken.

Mooiste is nog wel dat ligfietsen zonder verlichting geleverd worden en vaak ook zonder andere accessoires. Kies gewoon lekker zelf je fiets. Laat hem afmonteren zoals je wil, kies zelf de kleur, desnoods meerdere kleuren bijvoorbeeld gele velgen onder een zwarte fiets. Kies zelf je verlichting, etc. Allemaal mogelijk bij ligfietsen. Dat zie ik de dozenschuivers van Batavus en Gazelle en aanverwanten nog niet zo snel doen.
jules schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 13:05:
Het is dan wel het ligfietstopic, maar dit is voor 50-75% mijn rijstijl op m'n MTB in het stadsverkeer
[video]

Met een bukkert net zo goed onverstandig :P

Het gedrag tegen auto's van rechts en de mensen op het voetpad vind ik verre van elegant om eerlijk te zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door WFvN op 19-08-2009 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
jules schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 13:05:
[video]

Denk niet dat het uberhaupt verstandig is, maar dat kan ook prima met een ligfiets hoor. Zo rij ik ook ongeveer. Soms is een ligfiets beter, omdat niemand je ziet kan niemand je expres lastig vallen. Grootste nadeel in de stad is als auto's vlak voor een zebra stilstaan, je kan gewoon niet zien of er voetgangers aankomen als je tussen de auto's komt aanrijden.
Anoniem: 3431 schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 12:45:
Misschien ben jij zelfs wel gevaarlijker dan ik, als je op snelwegen fietst :P
In het buitenland heb je vaak weinig andere opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Heb ik ooit gezegd dat het elegant was WFvN? ;)
Aikon schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 15:05:
[...]

Denk niet dat het uberhaupt verstandig is, maar dat kan ook prima met een ligfiets hoor. Zo rij ik ook ongeveer. Soms is een ligfiets beter, omdat niemand je ziet kan niemand je expres lastig vallen. Grootste nadeel in de stad is als auto's vlak voor een zebra stilstaan, je kan gewoon niet zien of er voetgangers aankomen als je tussen de auto's komt aanrijden.
Daarom, je mist een bak met overzicht. Ik baal er al vaker van dat er bijv busjes op een hoek van een straat geparkeerd staat, of huizen/hoge struiken dicht langs een kruispunt staan dat je gewoon geen goed overzicht hebt op het kruispunt, zodat stevig afremmen verplicht is. En met name dat laatste dat doe ik alleen als laatste redmiddel. Ik wijk liever uit om mijn vaart te behouden dan dat ik afrem. Deze agressieve houding heb ik na jaren aangenomen vanwege dezelfde onoplettende (en in mijn ogen dus agressieve) houding van andere weg(mis)bruikers;
[list]• Voetgangers die even een voetje op het fietspad/de straat zetten om een tegenligger in te halen, uiteraard zonder te kijken of er mensen achter hem/haar fietsen om net in te halen.
• Overstekende voetgangers die zonder te kijken oversteken (waarschijnlijk omdat ze niks horen, of denken dat dat gewoon kan op een fietspad, want wie fietst er nu in NL???)
• Moeders met kinderwagens die eerst de kinderwagen de weg opduwen en dan pas gaan kijken of oversteken uberhaubt kan (met name in de schilderswijk eerder regel dan uitzondering :X )
• fietsers die zonder achterom te kijken of handen uit te steken plotseling inhalen/afslaan
Ik heb er inmiddels een sport van gemaakt om zo'n 25-50 m vantevoren deze situaties al in te schatten en op 20m afstand deze mensen al te waarschuwen (bellen/fluiten). Sommigen waren zo onoplettend, dat ze pas bij heftig remmen van mijn kant (op 2-3 m afstand), of bij het horen van mijn geschreeuw als laatste redding, heel erg schrokken. Echt, dat soort slaapwandelende mensen horen niet in het verkeer :(. Zelfs al zou mijn oma nog fietsen dan had ze er nog een aanrijding mee kunnen veroorzaken. En dat maak je dus dagelijks mee in Den Haag :(

Ligfiets in Den Haag? Risicovol! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Tsja, hoeveel er al niet is gezegd over kort lontje. IMO is het ook in het verkeer: you get what you give. Als je met tunnelvisie aggressief gaat rijden om zelf maar zo efficient mogelijk van a naar b te komen ben je meer met een spelletje bezig dan met fietsen. Als ik snel van mijn huis naar bijvoorbeeld het statenkwartier wil komen (kortste weg: recht door centrum den haag) ga ik gewoon om het centrum heen, want je weet dat het vol knurften, wel of niet oprecht geirriteerde mensen en ander verkeersleed zit.

Maar de beste methode is nog altijd gewoon de tijd ervoor nemen. Niet zozeer zo langzaam mogelijk gaan, maar op een tempo dat jij, maar vooral andere mensen kunnen begrijpen. Dat is nog wel de grootste ergernis in drukke (voetgangers)gebieden: mensen die denken nog wel even rustig te kunnen oversteken omdat jij toch nog op 50m... 10m AANRIJDING.

• Grrrrrene
  • Niet online
ssj3gohan schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 23:32:
Tsja, hoeveel er al niet is gezegd over kort lontje. IMO is het ook in het verkeer: you get what you give. Als je met tunnelvisie aggressief gaat rijden om zelf maar zo efficient mogelijk van a naar b te komen ben je meer met een spelletje bezig dan met fietsen. Als ik snel van mijn huis naar bijvoorbeeld het statenkwartier wil komen (kortste weg: recht door centrum den haag) ga ik gewoon om het centrum heen, want je weet dat het vol knurften, wel of niet oprecht geirriteerde mensen en ander verkeersleed zit.
Helemaal waar. Dat merk ik ook, maar dat korte lontje wordt vaak veroorzaakt doordat anderen lomp met jou omgaan. Ik merk aan mezelf dat ik een heer in het verkeer ben als ik een paar keer netjes met een vriendelijke lach voorgelaten wordt en dat ik m'n eigen rechten af ga dwingen als ik een paar keer afgesneden of niet voorgelaten ben. Nu anticipeer ik altijd als ik voetgangers tegenkom, want wat jules zegt over plotseling zonder omkijken oversteken, klopt gewoon als een bus. Het komt me zo bekend voor dat ik inmiddels lichtelijk uitwijk naar links als ik weer iemand over de stoep zie zwalken, vlak aan de rand. Ruim vantevoren uitwijken kost geen snelheid of tijd, of in ieder geval is het verwaarloosbaar.

Wat betreft dat YouTube-filmpje: Die video is gewoon lomp :o Wat ze met automobilisten doen moeten ze zelf weten, maar zoals ze door die mensenmassa's op de zebrapaden rijden is gewoon asociaal. Je kunt dan zeggen dat die fietsers moeten uitkijken, maar die hebben gewoon groen en de fietsers (en auto's) moeten wachten. Met zo'n houding in het verkeer kom je een keer iemand met een erg kort lontje tegen en als die in een auto vol deuken rijdt en je afsnijdt zodat je onderuit gaat met 30-40km/u, heb je dat aan jezelf te wijten.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
jules schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 23:16:
Ghehehe.... nee maar zó onbenullig als in het filmpje? Zie ook commentaar van Grrrrene, dat geeft ook aardig weer hoe ik over dat filmpje denk.
[list]• Voetgangers die even een voetje op het fietspad/de straat zetten om een tegenligger in te halen, uiteraard zonder te kijken of er mensen achter hem/haar fietsen om net in te halen.
• Overstekende voetgangers die zonder te kijken oversteken (waarschijnlijk omdat ze niks horen, of denken dat dat gewoon kan op een fietspad, want wie fietst er nu in NL???)
• Moeders met kinderwagens die eerst de kinderwagen de weg opduwen en dan pas gaan kijken of oversteken uberhaubt kan (met name in de schilderswijk eerder regel dan uitzondering :X )
• fietsers die zonder achterom te kijken of handen uit te steken plotseling inhalen/afslaan
Herkenbaar, ook hier in het 'kleine' Zwolle.
Ik heb er inmiddels een sport van gemaakt om zo'n 25-50 m vantevoren deze situaties al in te schatten en op 20m afstand deze mensen al te waarschuwen (bellen/fluiten).
20 meter? Ik doe het al op heel wat meer afstand. 20 meter is met een beetje ligfietssnelheid maar 2 seconden. Ik doe het liever vanaf 50 meter ofzo zodat ze meer gelegenheid hebben om te reageren.

Maar een fietsbel vind ik niet altijd afdoende. Ook de standaard pieper op de Versatile, die je ook kan laten monteren in andere velomobielen, vind ik niet genoeg.

* WFvN rijdt daarom tegenwoordig rond met de sirene van z'n alarm die nu ook dienst doet als claxon

Werkt uitstekend >:) Zelfs koekblikkers horen dat perfect door hun raampjes heen

• Aikon
  • Niet online
jules schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 23:16:
Wat betreft dat YouTube-filmpje: Die video is gewoon lomp :o Wat ze met automobilisten doen moeten ze zelf weten, maar zoals ze door die mensenmassa's op de zebrapaden rijden is gewoon asociaal. Je kunt dan zeggen dat die fietsers moeten uitkijken, maar die hebben gewoon groen en de fietsers (en auto's) moeten wachten. Met zo'n houding in het verkeer kom je een keer iemand met een erg kort lontje tegen en als die in een auto vol deuken rijdt en je afsnijdt zodat je onderuit gaat met 30-40km/u, heb je dat aan jezelf te wijten.
Klopt, ik hou me in beginsel wel aan de voorrangsregels en verkeerslichten etc..

• JeroenH
Is dit wat? http://link.marktplaats.nl/271644331

In mijn achterhoofd speel ik nog steeds met het idee een velomobiel te kopen, maar ik hik toch tegen de aanschafprijs van een nieuwe aan. E 1200 (of minder natuurlijk, het is slechts de vraagprijs ;)) vind ik nog wel te overwegen.

Maar dan wil ik er wel van opaan kunnen dat ik er een tijdje op kan fietsen (met het juiste onderhoud natuurlijk).

• mux

mux

99% efficient!

Alleweders zijn velomobielen die je zoals de naam zegt koopt om droog in te zitten, maar niet om sneller mee te gaan dan een open ligfiets en ze zijn (afhankelijk van het type, zelfbouwkit of reeds in elkaar gezet, jaar, herkomst) niet persé heel onderhoudsvriendelijk of 'schoon'.

Ik heb de afgelopen tijd twee alleweders voor 950 euro gezien, en een zelfbouw voor 450 (!!). Dat zijn opknappers dan wel anderszins niet helemaal perfecte apparaten, maar voor tientjes dan wel <200 euro te fiksen. Als je tegen de prijs opziet en een velomobiel wilt - en een beetje handig bent zodat je een kapotte neus of trapinrichting kunt vervangen - kun je dus voor nog een paar honderd euro minder een prima velomobiel kopen. Als je sneller wilt, ergonomischer wilt, of een mooier uiterlijk wil gaan de prijzen direct naar 3000+ euro. Natuurlijk zijn er prachtige verf/stickerpatronen op alleweders gemaakt...

Belangrijkste op de tweedehandsmarkt is dat je er totaal geen druk achter zet en de advertenties blijft volgen, zo vind je de echte koopjes en/of beste kwaliteit tweedehands tussen de massa's advertenties.

edit: http://link.marktplaats.nl/270154533 <--deze was 450 euro vraagprijs

[ Voor 3% gewijzigd door mux op 20-08-2009 11:47 ]

• Tomino
Hier ook een ligfietsert in Den haag,
ik vermijd het centrum ook echt zekerweten, gewoon niet doorheenfietsen, genoeg andere mogelijkheden!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Een Allewederkloon. Geen voorvering zo te zien. Achtervering? Geen idee of hij die heeft.

Wat betreft die Alleweder van 1200 euro. Als de fiets in orde is, vind ik dat een nette prijs.
De body is niet in perfecte staat; hij heeft wat deukjes. Maar goed, een Alleweder mag wel wat deukjes hebben ;)

Het is een wat nieuwer exemplaar. De oudere versie had grotere naven voor en nog ouder had een schuin aflopende kont.
Jammer is dat deze geen enkelzijdige ophanging van het achterwiel heeft. Die zijn er namelijk ook. Dan hoef je niet te sleutelen als je een lekke achterband hebt, bij deze moet het achterwiel eruit. Steeksleuteltje 15 (of was het 13?) vereist dus. Verder niet dramatisch overigens, heb ik ook gehad. Daarbij komt dat de Alleweders met enkelzijdige ophanging nogal eens scheef trokken dus dat het achterwiel wat scheef kwam te staan. Dus of je zou rouwig moet zijn dat deze geen enkelzijdige ophanging heeft.....

Alleen de technische staat van de fiets kan ik zo niet beoordelen van een foto.

Dingen waar ik zo aan denk:
1) Ketting en tandwielen, gaan die nog een tijdje mee of zijn ze teveel ingesleten?
2) Voorveerpoten: hebben die speling (zo ja dan moeten de nylon busjes vervangen worden) Veerpoot bovenaan het dikke deel beetpakken en dan heen en weer bewegen. Weinig speling betekent dat de veerpoot (nagenoeg) niet rammelt/beweegt op de plek waar de dikke buitenbuis overgaat in de dunne binnenstang.
3) Hebben de voorwielen veel speling? Makkelijk te controleren door beide voorwielen aan de achterkant (of beiden aan de voorkant) beet te pakken en dan je handen van elkaar af en naar elkaar toe te bewegen. Hoe minder dat kan, hoe beter. Meer dan 2 millimeter betekent teveel speling. En dat betekent vervangen van de rubbers waaraan de stuurstangen zitten. Daarvan kan je er 2 zien zitten in de wielkast bij de voorkant van het wiel. Rubber met scheuren betekent al snel vervangen.
4) Lastiger controleren zijn de silentblocks van de ophanging van de achterbrug. De naam zegt het al: ze horen stil te zijn. Rammelen ze wat, dan zijn ze versleten. Zit er speling in: idem. Die dingen zijn 2 busjes met ruimte ertussen. In die ruimte zit elastomeer. Het binnenste busje zit aan de achtervork, het buitenste busje aan de body van de fiets. Het elastomeer vangt dus de beweging op.
5) Minder dramatisch is de sporing. De voorwielen moeten netjes rechtuit staan. Anders kost het je snelheid en ook banden. Maar dat is in principe geen probleem als er geen speling is, hij hoeft dan alleen te worden afgesteld.
6) Hoe zit het met de zitting. Zit er de originele gepopte zitting in, dan mag je die aan de zijkant wel even controleren op scheuren. Met name op de plek waar de bevestiging zit waarmee hij in de fiets haakt, daar (in de buurt) ontstaan de eerste scheuren volgens mij.

Zie http://members.home.nl/ligfietsen voor foto's van het onderhoud aan een Alleweder

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Laat ik vooropstellen dat mijn intentie is met mijn rijgedrag dat anderen nooit hoeven te anticiperen. De stukjes in de filmpjes waarbij de fietsers door rood knallen en auto's moeten afremmen en voetgangers op zij moeten springen doe ik dus ook niet na. Uitzonderingen zijn wellicht weggebruikers die wellicht wel voorrang hebben op een bepaald punt, maar in mijn optiek te onzeker overkomen/te lang wachten. Tsja, dan neem ik voorrang.

Terugkomende op dat het mijn intentie is dat ik anderen niet hoef te anticiperen op mijn rijgedrag, vind ik het daarentegen wel vervelend dat anderen juist helemaal niet bezig zijn met hun omgeving en in mijn optiek dus asociaal weg(mis!)bruik vertonen. Net zoals verschillende andere fietsers hier probeer ik ook zo veel mogelijk van te voren dit te herkennen en alvast ruimte te creëren, zodat andere niet ook plotseling en op het allerlaatste moment alsnog moeten anticperen. Je moet simpelweg wel met hogere snelheden, en dan heb ik het nog maar over een MTB...

Moet overigens wel bekennen dat je in een ligfiets kwa "kreukelzone" veiliger lijkt te zitten dan op een bukfiets. Bij een frontale botsing kun je volgens mij je benen heel mooi gebruiken om de grootste klap op te vangen. Bij een bukfiets word je simpelweg gelanceerd...

• Aikon
  • Niet online
Nadeel is wel dat je na een botsing geen kinderen meer kan krijgen/verwekken. Maar dan ook echt niet meer.

En dan hebben we het enkel over een frontale botsing, bij een botsing van de zijkant verdwijn je denk ik onder de auto, ipv op de auto bij een normale fiets.

• Grrrrrene
  • Niet online
jules schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 13:48:

Moet overigens wel bekennen dat je in een vouwfiets kwa "kreukelzone" veiliger lijkt te zitten dan op een bukfiets. Bij een frontale botsing kun je volgens mij je benen heel mooi gebruiken om de grootste klap op te vangen. Bij een bukfiets word je simpelweg gelanceerd...
Weer die vouwfiets he? :P
Aikon schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 14:01:
Nadeel is wel dat je na een botsing geen kinderen meer kan krijgen/verwekken. Maar dan ook echt niet meer.

En dan hebben we het enkel over een frontale botsing, bij een botsing van de zijkant verdwijn je denk ik onder de auto, ipv op de auto bij een normale fiets.
Als je pech hebt tref je met een bukfiets hetzelfde lot ;) Op een ligfiets (zeker een velomobiel) zou je een gordel kunnen dragen, geen idee of dat fijn zit, maar goed :o
ssj3gohan schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 11:44:

Belangrijkste op de tweedehandsmarkt is dat je er totaal geen druk achter zet en de advertenties blijft volgen, zo vind je de echte koopjes en/of beste kwaliteit tweedehands tussen de massa's advertenties
Waar zie je die advertenties dan? Ik kijk zelf op marktplaats, 2ehands, ebay en ligfiets.net, mis ik dan nog iets?

[ Voor 58% gewijzigd door Grrrrrene op 20-08-2009 15:10 ]

• JeroenH
Ik zit toch te denken om eens te gaan kijken naar die van E 1200. Er zijn nog geen biedingen terwijl de advertentie er al zes dagen op staat. Wie weet kan ik er nog wat afpraten. Een goede onderhoudsbeurt - mischien E 300-400? Heb ik voor een aardig bedrag toch een leuke velomobiel. Mocht het niet bevallen is de schade niet zo heel groot, mocht het wel bevallen kan ik er een tijdje in rondrijden en nadenken over een 'echte'.

-edit-

De verkoper zit in !@#$%^&* Eext dat ligt bijna aan het eind van de wereld! (OK, bijna aan het eind van Nederland dan ;))

[ Voor 25% gewijzigd door JeroenH op 20-08-2009 15:10 ]

• mux

mux

99% efficient!

Marktplaats, tweedehands, speurders en ligfiets.net dekken alles eigenlijk wel. Ebay is nutteloos voor ligfietsen (en wel meer). En de clou voor goede aankopen zit hem toch in tijd, ik heb bij al mn ligfietsen ruwweg 1-2 maanden de tweedehandssites gecheckt, en dan kun je ook zodra er echt iets goeds langskomt meteen een deal kortsluiten zonder dat andere mensen hem voor je neus wegkapen.

Laat het natuurlijk duidelijk zijn dat ik hier een anomalie in ligfietswereld ben, ik probeer alles zo goedkoop en tweakerig mogelijk voor elkaar te krijgen, de meeste ligfietsers leggen achteloos 2000 euro neer voor hun hobby, en hebben ook dingen als een baan... geld...

• Aikon
  • Niet online
Grrrrrene schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 15:04:
Als je pech hebt tref je met een bukfiets hetzelfde lot ;) Op een ligfiets (zeker een velomobiel) zou je een gordel kunnen dragen, geen idee of dat fijn zit, maar goed :o
Ja tuurlijk, als je pech hebt is het een vrachtwagen. Maar over het algemeen lijkt me een botsing met een ligfiets pijnlijk dan met een normale. Vallen daarentegen is met een ligfiets weer veel aantrekkelijker :)

• Grrrrrene
  • Niet online
ssj3gohan schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 15:25:
Marktplaats, tweedehands, speurders en ligfiets.net dekken alles eigenlijk wel. Ebay is nutteloos voor ligfietsen (en wel meer). En de clou voor goede aankopen zit hem toch in tijd, ik heb bij al mn ligfietsen ruwweg 1-2 maanden de tweedehandssites gecheckt, en dan kun je ook zodra er echt iets goeds langskomt meteen een deal kortsluiten zonder dat andere mensen hem voor je neus wegkapen.
Herkenbaar, zo heb ik mijn nieuw DSLR gekocht. Normaal 2e hands 2000 euro, 'k heb hem voor 1450 euro kunnen kopen met dank aan geduld en een verkoper die OF niet weet wat z'n apparatuur nog waard is OF niet het onderste uit de kan wil hebben.
Laat het natuurlijk duidelijk zijn dat ik hier een anomalie in ligfietswereld ben, ik probeer alles zo goedkoop en tweakerig mogelijk voor elkaar te krijgen, de meeste ligfietsers leggen achteloos 2000 euro neer voor hun hobby, en hebben ook dingen als een baan... geld...
Nou, ik zit er ergens tussenin. Met die baan en dat geld zit het wel ok, maar 6k voor een nieuwe Quest gaat me een paar stappen te ver. Een gebruikte M5 of Challenge voor ~1000 euro (maar dan wel precies zoals ik hem wil hebben) vind ik niet zo'n probleem. Die Alleweder van 1200 euro had ik ook al op het oog, maar die past niet zo in m'n doel om sneller op werk te zijn, hoewel het in de winter een fijn apparaat moet zijn ;)

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Aikon schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 14:01:

Afhankelijk van hoe je frame in elkaar steekt ja. Die stang op de gemiddelde herenfiets kan overigens ook aardig in de weg zitten hoor ;)
En ja, een botsing vanaf de zijkant is des te pijnlijker :X
Ik zie nergens een typo? 8)

• Grrrrrene
  • Niet online
Jij kent mijn Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/diff.gif-knopje nog niet O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Over vallen en botsen: ik ben 1 keer vrij hard onderuit gegaan over een glad putdeksel. Omdat ik al vrij horizontaal lag had ik kleine schaafwondjes op m'n enkel, knie. heup, elleboog, pols en schouder, maar geen 'echt' letsel. Als ik met hetzelfde tempo van een bukfiets op m'n knie ofzo gekletterd was had ik aanzienlijk meer last gehad.

En als je bang bent voor je toekomstige kinderbijslag moet je een fiets met onderstuur nemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Dacht dat alleen mods dat hadden :P
Anoniem: 3431 schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 09:38:
Over vallen en botsen: ik ben 1 keer vrij hard onderuit gegaan over een glad putdeksel. Omdat ik al vrij horizontaal lag had ik kleine schaafwondjes op m'n enkel, knie. heup, elleboog, pols en schouder, maar geen 'echt' letsel. Als ik met hetzelfde tempo van een bukfiets op m'n knie ofzo gekletterd was had ik aanzienlijk meer last gehad.
Nu je het daar over hebt, hoe ervaren de ligfietsers de tramrails in den haag?
Mijn ervaring is dat je met droog weer met een MTB met brede banden prima in de rails kan fietsen, met wat smallere bandjes is het ronduit link en met regen weer kan je behoorlijk uitglijden, zelfs met die brede MTB banden.....
En als je bang bent voor je toekomstige kinderbijslag moet je een fiets met onderstuur nemen ;)
Wilde al zeggen, lijkt me niet bij ieder type ligfiets zo'n probleem te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Damn, de vraagprijs is gezakt naar E 1000 maar er komt zondag al iemand kijken die hem zeer waarschijnlijk wil hebben :( Ik ben tweede op de lijst, maar ik heb weinig hoop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Je kan altijd nog een beetje brutaal doen en toch een hoger bod doen. Zo heb ik mijn Alleweder wel te pakken gekregen. Er zou een week later een fransman of belg komen. Ik ben tussendoor bij hem langs gegaan (op afspraak), direct al de aanhanger achter de auto, geld mee. Hij is toch gezwicht voor de zekerheid van verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

jules: ik rijd een stuk zekerder op mijn 55-406 banden op de flevo dan de 28-451 op mn m5. In het algemeen - die dunne bandjes zijn link met (natte) bladeren, tramrails, richels in/naast het asfalt op slechtere wegen... Je merkt het ook echt in je snelheid, die brede bandjes geven ongetwijfeld meer weerstand, maar je rijdt er een stuk sneller mee in 'less than ideal circumstances'.

Daarbij is het overigens niet gezegd dat die gigantische modderschoppen enig bestaansrecht hebben, brede slicks zijn goed zat, dieper profiel geeft enkel meer weerstand en weinig meer zekerheid op de weg (veel mensen die er meer vanaf weten zeggen zelfs dat ze beduidend slechter zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

De type nummers zeggen me weinig. Maar weet wel dat profiel kwa luchtweerstand je zal tegenstaan ja. En kwa grip op asfalt is het zonde. Het profiel/noppen slijten eerder (lees veel eerder), waardoor je alsnog slicks overhoud. En of je nu echt meer grip op het asfalt hebt, ik betwijfel het, naar mijn idee niet. Dus slicks it is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Het ligt meer aan de rubbercompound dan aan het profiel als het gaat om grip op asfalt. Zelfs voor nat asfalt geldt dat nog. De fietsbanden zijn te smal om fatsoenlijk te kunnen 'aquaplanen'.

De semi-slick Schwalbe Marathon Racer heeft bijvoorbeeld minder grip dan de volledige slicks Vredestein HPV-band of de Schwalbe Kojak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

over typenummers: dat zijn ETRTO-maten banden. het eerste getalletje is de breedte van de band, tweede is de gestandaardiseerde 'bead set diameter' oftewel diameter. 406 is een zeer gangbare 20 inch maat, 451 is een minder gangbare 20 inch maat (net als dat er 'verschillende' 28 inch maten zijn). Over het algemeen kun je zeggen dat 32 en minder hele dunne bandjes zijn, 32-42 zijn 'normale' banden en daarboven heb je het over brede banden. Mountainbikebanden zijn vaak 60-65mm, racefietsbanden (schwalbe stelvio is de meest bekende) zijn vaak 28mm. Als je een beetje bezig bent met het zelf onderhouden of customizen van je fiets zul je - zeker bij ligfietsen - helemaal gek worden van de verschillende bandenmaten, spaakvormen, naven, naven, nog meer naven, velgbreedtes en het ergste nog: spaaklengtes.

ETRTO-standaardmaten zeggen mij in ieder geval een stuk meer dan getalletjes als 28 1 3/8 1 5/8, vooral als je weet dat er geen moer klopt van die getallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
ssj3gohan schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 20:54:
over typenummers: dat zijn ETRTO-maten banden. het eerste getalletje is de breedte van de band, tweede is de gestandaardiseerde 'bead set diameter' oftewel diameter. 406 is een zeer gangbare 20 inch maat, 451 is een minder gangbare 20 inch maat (net als dat er 'verschillende' 28 inch maten zijn). Over het algemeen kun je zeggen dat 32 en minder hele dunne bandjes zijn, 32-42 zijn 'normale' banden en daarboven heb je het over brede banden. Mountainbikebanden zijn vaak 60-65mm, racefietsbanden (schwalbe stelvio is de meest bekende) zijn vaak 28mm. Als je een beetje bezig bent met het zelf onderhouden of customizen van je fiets zul je - zeker bij ligfietsen - helemaal gek worden van de verschillende bandenmaten, spaakvormen, naven, naven, nog meer naven, velgbreedtes en het ergste nog: spaaklengtes.
Niet te vergeten spaakdiktes, spaak soorten (normaal, plat, butted, dubbel butted (ofzo) en vast nog heel wat meer) :+
ETRTO-standaardmaten zeggen mij in ieder geval een stuk meer dan getalletjes als 28 1 3/8 1 5/8, vooral als je weet dat er geen moer klopt van die getallen.
Zoals gezegd: voor 20" neem een 406 velg en géén 451
Voor 26" is 559 gangbaar.
Standaard velgbreedte is dacht ik 19mm

Wat betreft die breedte van banden, voor mijn gevoel is 32 tot zo'n 37mm vrij standaard qua breedte, daarboven wordt het van breed (40-50) en heel breed (50-60). Maar goed, dat is dus mijn opvatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb vanavond een proefrit gemaakt in een Alleweder van ongeveer 13 jaar oud, in zeer goede staat. Het plaatwerk leek geen enkele deuk te hebben. Ik mag er zaterdag of zondag nog een middagje mee weg om te kijken hoe hij op de langere afstand aanvoelt. Hij is compleet: verlichting voor en achter op een Sigma accu, toeter, afdekhoes. Hij is compleet gereviseerd waarbij alle slijtagegevoelige delen als onderdelen van de vering e.d. vervangen zijn. Hij heeft een 8-speed derailleur.

Ik was onder de indruk van de proefrit. Ik pas er prima in, alleen zit ik met mijn bovenarmen wel een beetje tegen de rand van de kuip. Het fietsen voelde prima aan, ik stootte niet met mijn knieën tegen de rand of zo.

Het enige probleem is de vraagprijs: € 2150. Dat heb ik er niet voor over. Ik baal al een beetje dat ik dit weekend naast een Alleweder van (vraagprijs) € 1000 greep, dat had ik er wel voor over gehad, zelfs al was die Alleweder zeer waarschijnlijk in minder goede staat. Ik ben bang dat de huidige eigenaar niet zover wil zakken, zelfs met het feit dat de Alleweder sinds half juli te koop staat. Ik heb een tijdje na zitten denken en ik heb voor mezelf vastgesteld dat € 1500 voor mij de hoogste prijs is die ik wil betalen.

Iemand hier commentaar op? Of wil ik te veel voor te weinig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik zou zeggen, probeer het! 2150 euro zou ik toch behoorlijk aan de prijs noemen (behalve als er echt speciale dingen in zitten, dan heb ik het over ultegra/dura-ace/alfine afmontage, elektrische hulpmotor, rohloff, boordcomputer, aerovelgen, zulk soort spul). Een realistischere vraagprijs zou sowieso al onder de 2000 euro zitten, en daar kun je dan mee proberen omlaag te gaan. Het is wel een hele stretch om naar de 1500 te zakken, dus je moet voor jezelf nagaan of je er eventueel mee akkoord wilt gaan als je straks met die persoon staat te onderhandelen en je op 1600 euro uitkomt - bijvoorbeeld.

(en ga wel even na of hij niet ook op tweakers zit :P onderhandelingen en prijzen bespreken op een openbaar forum...)

[ Voor 9% gewijzigd door mux op 24-08-2009 23:06 ]

Pagina: 1 ... 19 20 Laatste

Dit topic is gesloten.