ssj3gohan schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 15:29:
Wat betreft lengte of breedte: zoals de quest waar ik even in mocht zitten was afgesteld paste ik er sowieso in lengte niet in, maar desbetreffende persoon was ook iets van 1.75m. Hij zei dat hij wel af te stellen is op 1.90m, maar met normale cranks niet verder en ik heb lange benen voor m'n lengte. In de breedte was het ook niet echt comfortabel, maar ik heb gehoord dat zowel versatile als go-one als de alleweders geen problemen veroorzaken in de breedte.
Nu ik wat meer een idee begin te krijgen van de dimensies....
Als ssj3gohan naar een tweedehands Quest heeft gekeken, zou dat een 20" geweest kunnen zijn. Die was er in twee varianten: voor korte en voor lange mensen. De laatste had een bobbel onder de bodem hangen waarin het subframe schuil ging om voor lange mensen meer ruimte te creëren.
De huidige 26" Quest is er nog maar in één maat. Die heeft geen subframe meer in het midden van de fiets. Dat levert ruimte op. Daarbij gaat de ketting nu door een geul onder de bodem die van voor tot achter loopt.
Voor lange mensen is het dus OF een 20" met bult of een 26". Strada is trouwens gelijk aan 26" Quest qua afmetingen voor de rijder.
Wat betreft de Versatile. Mooi is dat ik wat specs heb van de nieuwe rijder van mijn oude Versatile. Hij is niet de kleinste. De specs:
lengte: 1,91m
lengte benen aan de binnenkant gemeten: 84cm
Verder is hij niet smal te noemen. Postuur is niet dik te noemen maar het is echt een forse vent (zegt een kereltje van 1,79m lengte met inmiddels 'wel' 82 kg schoon aan de haak)
Hij kan dus in ieder geval in de Versatile. Hij heeft wel duidelijk minder ruimte over dan ik. Ik had aan beide kanten van m'n schouders meer dan genoeg ruimte over. Hij zit geloof ik met z'n schouders tegen de kap aan. Maar goed, dat is verder geen punt zolang je maar niet breder bent dan de kap

Verder heb ik totaal geen verstand van velomobielen, behalve dat gezien hoe warm ik het normaal al heb, een velomobiel waarschijnlijk niks voor mij is.
Dat is dus een wat lastig verhaal vind ik. Hier durf ik niet zomaar een keihard antwoord te plaatsen.
Wat me wel opgevallen is:
De Versatile valt op zich best mee qua warmte zolang je:
1) dakje monteert, die houdt direct zonlicht op je knar tegen
2) de zijflappen open zet (oneigenlijk gebruik maar werkt geweldig

)
3) je je kan beheersen met het fietsen: niet harder dan noodzakelijk maar hard genoeg om voldoende rijwind te krijgen
Bij de Quest geldt bijna hetzelfde alleen kan je daarbij geen zijflappen open zetten. Daarbij geldt wel dat de instapopening groter is en dus meer luchtstroming toelaat (hoewel bij 30 km/h in de motregen wordt alleen je gezicht nat, ook zonder dakje en zonder dekje erop; zal wel door de stroomlijn komen)
Eigenlijk is alles op een (lig)fiets met simpele tools te fiksen.
Niet anders dan rechtopfietsen in ieder geval.
(ohja, behalve wielen spaken)
Maar dan alsnog niet anders dan met rechtopfietsen.
Mijn Alleweder heb ik een keer van een nieuwe wiel moeten voorzien. Het enige gereedschap wat ik daarbij heb gebruikt is een spaaksleuteltje!
De fiets heb ik gewoon op de workmate gezet. De wielkasten heb ik gebruikt als meetpunt of gewoon een liniaal tussen bodem van fiets en workmate en dan tegen de velg drukken. Met een normale ligfiets is het niet veel anders. Je kan een wiel spaken en richten in de fiets zelf. Alleen is het dan een klein beetje behelpen om iets tegen de velg te houden. Maar het is zeker te doen zonder speciaal gereedschap op een spaaksleuteltje na.
Trouwens, terug op het gewicht: het is al wel eerder langsgekomen, maar sommige voorveringen (dacht ik) gaan maar tot ~125 kg fiets+berijder. Ook kunnen flevobikes niet meer dan ~100kg hebben, behalve als je zelf je dempers verandert (ik ben nog op zoek naar een oplossing voor mijn flevo).
De voorvering van Challenge vind ik ook niet geschikt voor iets van 100+ kg of iets daarboven. M'n vrouw heeft niet zo gek veel aan haar voorvering.