Het ligfietstopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2
Acties:
  • 32.911 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ligfietsen/GoTligfietsen.jpg
Welkom in dit topic over ligfietsen.

De ligfiets is niet een erg bekend verschijnsel. Onder de ligfietsers is het aandeel mensen met een wat meer technische achtergrond vrij hoog. Het zou me dan ook zeker niet verbazen als hier op GoT redelijk wat ligfietsers rondlopen. In 2001 heb ik ook al eens een topic gestart over ligfietsen. Toen bleek er al een flink aantal ligfietsers op GoT te zijn. We zijn nu 5 jaar verder, GoT is gegroeid, de ligfiets wint ook langzaam maar zeker aan populariteit. Ik ben benieuwd hoe de stand van zaken nu is.

Deze startpost is vrij groot. Lees wat je interessant lijkt, wat je niet interesseert laat je gewoon lekker links liggen. Plaats je reacties over je eigen ervaring(en) met ligfietsen, als berijder of mogelijk als iemand die al eens een 'aanvaring' gehad heeft met een ligfiets. Misschien heb je zelf een ligfiets gebouwd, meld het hier.

Kortom: een topic wat hopelijk flink vol gaat lopen met ligfietsgerelateerde dingen.

Kort stukje geschiedenis
De uitvinder van de ligfiets is Charles Mochet. In de geschiedenis komen vrij veel ‘trapauto’s voor volwassenen’ voor waaronder de ‘Vélocar’ van Charles Mochet. Het betrof een voertuig op 4 fietswielen welke werd aangedreven door de mens met behulp van trappers.
Mochet heeft de Vélocar in 1930 als het ware in tweeën gehakt; de eerste ‘ligfiets’ was geboren, een fiets met 2 wielen waarbij de trappers niet ónder de berijder zaten maar vóór de berijder.

In de jaren 30 heeft een ‘onbekende’ amateurrijder met de Vélocar meegereden in de Tour de France. Deze amateurrijder heeft alle kopstukken eruit gereden. Hierna is de ligfiets door de UCI (Internationale Wielerbond) ‘verbannen’ uit de Tour de France.

Jarenlang is er maar weinig van de ligfiets vernomen. In de jaren 70 is de ligfiets herontdekt tijdens de oliecrisis. Sindsdien wint de ligfiets aan populariteit. Het gaat niet snel maar het stijgt gestaag.
Bron

Soorten fietsen
Bij ‘normale’ fietsen kan je de fietsen onderverdelen in een flink aantal soorten fietsen zoals mountainbikes, crossfietsen, hybridefietsen, stadsfietsen, racefietsen etc. Bij ligfietsen geldt dat ook maar daarbij zijn er zóveel verschillende modellen zijn dat het eigenlijk niet te doen is om ze allemaal te gaan melden. Ik wil daarom een paar verschillende aspecten belichten.
Allereerst wil ik een rijtje met modellen fietsen op een rij zetten waarbij de houding van de berijder opeenvolgend is, hierbij wordt duidelijk waar de ligfiets geplaatst kan worden.

Buikligfiets: vrij onbekende ligfiets waarbij de berijder op de buik ligt, de trappers zitten ‘achter’ de berijder.
Racefiets/wielrenfiets (bukfiets): de bestuurder leunt vrij sterk voorover, de trappers zitten onder de berijder.
Sportfiets/mountainbike: de bestuurder steunt een beetje voorover, de trappers zitten onder de berijder
Stadsfiets/omafiets: de bestuurder heeft het bovenlichaam vrijwel rechtop, de trappers zitten onder de berijder
Zitfiets: De EZ-Bikes die een paar jaar geleden op de markt zijn gekomen, de bestuurder zit lichtelijk achterover, de trappers zitten verder naar voren geplaatst
Ligfiets: de bestuurder hangt met het lichaam naar achteren waarbij de benen naar voren steken, de trappers bevinden zich dan ook voor de berijder.

Maar nu de meest gangbare ligfietsen:

Allereerst wil ik het verschil maken tussen 2wielers en 3wielers. Uitleg is hierbij niet echt nodig lijkt me. De 3wielers hebben als voordeel dat ze stabieler zijn door de 3 wielen.

Verder is een groot verschil te vinden in het wel, niet of gedeeltelijk hebben van een stroomlijn. Open ligfietsen kunnen voorzien worden van bijvoorbeeld een staartpunt welke de stroomlijn achter de berijder verbetert, ook kan er een zogenaamde 'streamer' voorop geplaatst worden die de stroomlijn aan de voorkant verbetert. Zowel streamer als staartpunt kunnen in principe op elke ‘open’ ligfiets gemonteerd worden. Ook kan er een fiets gekozen worden met volledige stroomlijn. We spreken dan over een velomobiel (ook wel ‘sigaar’ of ‘banaan’ in de volksmond). Veelal zijn deze velomobielen voorzien van 3 wielen maar 2 of 4 kan ook.

Naast de verschillende modellen ligfietsen is er ook een flink verschil in manieren van sturen:
direct onderstuur, het stuur zit onder de bestuurder. Dit stuur is direct verbonden met de voorvork
indirect onderstuur met stang, het stuur zit onder de bestuurder. Het stuur heeft een ander scharnierend punt dan de voorvork. Het stuur en de voorvork zijn verbonden met een stang.
indirect onderstuur met kabels, idem als indirect onderstuur met stang maar in dit geval is de verbinding tussen stuur en voorvork met een kabel. Dit principe wordt tegenwoordig zelden of nooit meer toegepast.
direct bovenstuur, idem als direct onderstuur maar in dit geval bevindt het stuur zich boven de berijder.
Stuurknuppels, vrijwel alleen toegepast op driewielers. Het doet denken aan de stuurknuppels van een F16 of van moderne conceptcars
besturing met de benen (kantelknikbesturing), sturen met de handen is niet mogelijk. Zowel trappen als sturen gebeurt met de benen.

Verder is er verschil in voorwielaandrijving en achterwielaandrijving. Uitleg is hierbij niet nodig lijkt me.

Leren ligfietsen
Is ligfietsen moeilijk? Nee, in principe kan iedereen leren ligfietsen. Sowiezo zijn er de ligfietsen met meer dan 2 wielen. Evenwicht houden is daarbij in de meeste gevallen niet nodig, op die modellen kan iedereen direct fietsen. De meeste tweewielers kosten iets meer energie maar de praktijk wijst uit dat bijna iedereen binnen 5 minuten goed kan fietsen op een ligfiets.
3 modellen ligfietsen waarop mensen níet zomaar wegrijden zijn de Flevobike (tegenwoordig onder de naam Tempelman) Bike, Trike en Racer. Het betreft hier fietsen met een zogenaamde kantelknikbesturing waarbij gestuurd moet worden met de benen in plaats van met de armen.

Wel is duidelijk dat het lichaam (de benen) moeten wennen aan de andere houding. Een beginnend ligfietser zal ongeveer een half jaar de tijd nodig hebben om de beenspieren te laten wennen aan de houding. Tot die tijd zal de ligfiets veel minder voordeel bieden als het gaat om snelheid in vergelijking met een normale fiets.

Voordelen en nadelen van de ligfiets
Voordelen:
Nadelen:
• Zaken als last van de rug, polsen, nek en achterwerk behoren veelal tot de verleden tijd
• Één ligfietsfabrikant heeft een naam die eigenlijk een duidelijk punt heeft: M5: Meer Meters Met Minder Moeite. Met een ligfiets worden gemakkelijker grotere afstanden afgelegd.
• Met een wat vlottere ‘rechtop/buk’-fiets moet moet het hoofd ‘achterover’ gehouden worden om zicht te houden op de horizon. Met de ligfiets is de houding als lekker lui op de bank hangen voor de televisie. Het hoofd bevindt zich in een prettige houding waarbij de horizon zich in een mooi panorama toont. Met een ligfiets zie je meer.
• Er zijn al vaker medische publicaties geweest over normale (en met name racefiets-) zadels dat die problemen kunnen veroorzaken met ondermeer de prostaat, dit doordat het zadel een klein drukpunt is in het kruis. Met een ligfiets is dat totaal niet aan de orde.
• Omdat het frontaal oppervlak van een ligfiets doorgaans kleiner is dan die van een 'normale' fietser, is de luchtweerstand kleiner. Met tegenwind hoef je met een ligfiets dan ook minder hard te ploeteren dan met een normale fiets. Helemaal leuk wordt het met een velomobiel. Met wind schuin op de kop, kan de fiets gaan werken als een zeil waardoor wind-tegen dus een positief effect heeft op de snelheid van de fiets! Dat soort momenten is voor mij helaas schaars binnen de bebouwde kom maar in de polder schijnt het vaker voor te komen.
• Een velomobiel heeft nog als extra voordelen (ook boven een normale ligfiets) dat je droog zit, warm zit en stabiel kan rijden door de 3 wielen. Verder heeft een velomobiel een forse bagageruimte.
• De aanschafprijs is vrij vaak een stuk hoger dan die van normale fietsen. Sinds kort zijn er echter nieuwe ligfietsen te koop voor minder dan 1000 euro
• Een ligfiets is vaak lager dan een normale fiets. Defensief rijgedrag is in sommige situaties nodig als het zicht op de ligfietser belemmerd wordt door bijvoorbeeld een auto, een heg of ander zichtbelemmerend voorwerp. In de praktijk valt dit enorm mee
• De gemiddelde ligfiets bereikt hogere snelheden dan de gemiddelde ‘rechtopfiets’ waardoor andere verkeersdeelnemers de situaties soms verkeerd inschatten.
• Het is maar hoe je het bekijkt. Ligfietsen zijn nog altijd geen alledaags verschijnsel. Als ligfietser zullen veel blikken op je gericht zijn en zullen mensen zich soms vreemd gedragen (commentaar als ‘wakker worden!’ of vreemd lachen)
• Afhankelijk van de persoon kan zweet op de rug een minder aangenaam punt worden. Omdat de rug tegen de zitting leunt, is er minder ventilatie waardoor de rug bij sommige mensen flink nat wordt
• Ligfietsen zijn gemiddeld zwaarder dan normale fietsen (hoewel er inmiddels ook ligfietsen zijn van minder dan 10 killogram maar een doorsnee ligfiets zit vaak al snel bij de 20 kilogram in de buurt). Met name de velomobielen zijn zwaar, daarbij variëert de massa al snel van 32 kilogram voor bijvoorbeeld een Mango tot 40 kilogram voor een Versatile. Op de vlakke weg is dat niet zo'n punt maar heuvelop zijn de extra kilogrammen wel te merken.

Waarom ligfietsen?
De redenen om te gaan ligfietsen kunnen zeer uiteen lopen:
• Er zijn mensen die het doen vanuit milieu-oogpunt
• Weer een ander doet het wegens de steeds hoger wordende brandstofkosten
• Sommige mensen hebben rugklachten gekregen waardoor een normale fiets geen optie meer is, ligfietsen blijken daar vaak een goede oplossing voor te zijn
• Mensen met een andere lichamelijke handycap (zoals evenwichtstoornis) kunnen vaak goed uit de voeten met een driewieler
• Ligfietsen is een stuk comfortabeler dan gewoon fietsen
• Ligfietsen is gewoon een stuk sneller en leuker
Het is even een kleine greep redenen waarom een mens zou kunnen gaan ligfietsen. Er zijn vast nog heel wat meer redenen te verzinnen.

Ligfiets en bagage, gaat dat samen?
Menig mens denkt dat de ligfiets niet veel meer is dan een speelgoedje waar je weinig meer mee kan dan gewoon een stukje op fietsen. Dat een ligfiets zéér praktisch kan zijn voor bijvoorbeeld fietsvakanties, kunnen mensen zich vaak moeilijk voorstellen. Lang niet alle ligfietsen hebben bagagedragers. En redelijk wat modellen die wel een bagagedrager hebben, hebben vaak een wat korter model dan men gewend is bij 'normale' fietsen. Dan te bedenken dat op een 'normale' trekking-fiets ook nog eens tassen aan het voorwiel gehangen kunnen worden, dat kan bij een ligfiets niet.
Maar waar laat je je bagage dan?

Bij een ligfiets wordt de bagage onder de zitting van de fiets gehangen met zijtassen. Ook kan gekozen worden voor toptassen welke achter de zitting gemonteerd worden. Een ligfiets met bagagedrager kan beide tassen kwijt:
Afbeeldingslocatie: http://www.bikeiowa.com/uploads/gallery/recumbent-castle.jpg

Een heel mooi voorbeeld van een Tweaker die ervaring heeft met véél bagage:
benoni in "Het ligfietstopic" (afbeeldingen)
benoni in "Het ligfietstopic" ('waslijst' met de dingen die meegenomen worden)

Dit soort tassen is in diverse maten verkrijgbaar. Voor mensen die véél willen meezeulen, de zijtassen zijn bijvoorbeeld te krijgen in 2x 35 liter, samen 70 liter dus. Plaats daar een 30 liter toptas bij en je hebt 100 liter bagageruimte. Als dat niet genoeg is....

Verder kan ook gedacht worden aan een velomobiel. Die fietsen hebben vaak een zee van ruimte binnenin.

Mijn ligfietsgeschiedenis
FietsRai
2001. M'n vriendin (nu m'n vrouw) wilde graag een keer naar de huishoudbeurs in de Rai in Rotterdam. Op één van de openingsdagen van de huishoudbeurs hebben we de trein gepakt naar Rotterdam. Het was nou niet direct de eerste beurs die in mij op kwam om te bezoeken, maar ach 'het kan geen kwaad'.
In het beursgebouw aangekomen zag ik tot m'n grote vreugde dat er ook een fietsbeurs was; iets wat overduidelijk meer aansloot bij m'n interesses. M'n vriendin en ik zijn eerst naar de huishoudbeurs gegaan. Toen we daar uitgekeken waren zijn we ook maar de fietsRai gaan bezichtigen.

Ik kan niet echt zeggen dat ik ooit serieus naar ligfietsen had gezocht maar toch vielen de fietsen me vrij vlot op. Bij de stand van Challenge heb ik me wat laten voorlichten. De man bij de stand bood me aan om maar eens op een ligfiets te gaan 'liggen'. Het betrof een Hurricane (ook wel bekend van de BNN-serie 'Sprint'). In eerste instantie vond ik het vrij eng om m'n voeten op de pedalen te zetten; de fiets stond stil en werd aan de bagagedrager rechtop gehouden door de beste man. Ik moest bekennen dat het toch (ondanks m'n krampachtige houding in verband met m'n angst omver te vallen) wel comfortabel leek. Alleen moest ik de man toch 'nee' verkopen als het ging om het eventueel aanschaffen van een ligfiets. Reden: te duur. Ik schrok enorm toen ik de prijs hoorde. De nieuwprijs van onze normale fietsen vond ik al hoog (1700 gulden = € 770,-) terwijl de prijs van ligfietsen vaak pas begon bij datzelfde bedrag.

Tijden bleef de ligfiets door m'n hoofd spoken.

Flevobike
3 jaar geleden was ik klaar met m'n studie en ben ik aan het werk gegaan. Sindsdien ben ik altijd met de auto naar het werk gegaan; het eerste jaar van Zwolle naar Steenwijk, de overige jaren van Zwolle naar Wezep.
Omdat ik niet aan sport deed (en nog niet doe) kreeg ik betrekkelijk weinig lichaamsbeweging, ik kwam vrij weinig buiten: een aardige combinatie voor ongezond leven.
's Winters was ik vaak niet echt te genieten en bedacht me (mede met hulp van anderen) dat dit wel een gevolg kon zijn van m'n lichamelijke conditie.
Omdat ik maar 12,4 kilometer van m'n werk woon, was fietsen best een goede mogelijkheid om m'n conditie wat op peil te brengen. Dus ben ik een paar keer op m'n Batavus Adagio (normale sportfiets) naar m'n werk gegaan. Het onprettige gevoel van zadelpijn heeft me niet gestimuleerd om vaak op de fiets te gaan. Wel kwam de term 'ligfiets' weer door m'n hoofd spoken.
Steeds meer was ik op zoek naar informatie over ligfietsen. Ook op m'n werk sprak ik erover met collega's. Tot m'n grote verbazing bleek dat een collega zelf een ligfiets in elkaar had gezet: een Flevobike Bike. Hij zei me dat ik die fiets wel eens een tijdje kon lenen. Geweldig aanbod wat ik uiteraard niet heb afgeslagen.

Opnieuw leren fietsen
Ik heb die FlevoBike bij hem opgehaald en ben ermee aan het stoeien gegaan. Dit was de eerste ligfiets waarop ik geprobeerd heb te fietsen. Dit viel vies tegen (zoals elke Bike-rijder waarschijnlijk wel weet). Het begon enorm moeizaam; het sturen met de benen voelt gewoon zeer onwennig aan.
Op een pleintje voor het huis heb ik het ding onder m'n achterwerk geplaatst. Één voet op de trapper, dan een beetje trappen en proberen de andere voet op de andere trapper te zetten. Dit ging minder makkelijk dan gehoopt. Pas na 1 week kon ik een beetje op de fiets blijven zitten. 2 Weken later was ik zover dat ik net zeker genoeg op het ding reed om maar eens naar m'n werk te fietsen.

M'n eerste ritje tussen huis en werk
Gelukkig was het geweldig mooi weer; lekker de korte broek aan, jas was niet nodig. Ik heb m'n schooltas achterop de fiets gebonden en ben op weg gegaan. De rit bestaat gelukkig grotendeels uit gescheiden fietspad. Het overige verkeer heeft dus niet veel last gehad van mijn geslinger. De rit duurde ondanks de enorme inspanning (in verband met evenwicht) toch niet langer dan met m'n normale sportfiets.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ligfietsen/ervaringen/images/sbike.gif
Op de terugweg ging het minder goed. Op de helft van de route klapt ik ineens tegen de vlakte. Wat was er gebeurd: de as waarmee de voorvork aan de fiets vast zit, was losgeschoten. Het wiel klapte doodgewoon onder mij vandaan. Dit gebeurde gelukkig vlakbij een woning; zo'n 50 meter verder. Ik ben er wel achter gekomen dat zo'n ligfiets met scharnier in het midden en een los voorwiel een bijna onmogelijk ding is om te verplaatsen, zeker met een schooltas achterop. Maar na wat zweten en schelden kwam ik toch bij de woning aan. Daar heb ik wat gereedschap kunnen gebruiken om de fiets weer rijklaar te maken. De rest van de terugweg verliep gelukkig zonder problemen.

Ik heb de fiets terug gebracht naar m'n collega en hem gezegd dat deze fiets toch niet je-van-het was voor mij. Het onzekere fietsen zou ongetwijfeld wel slijten na verloop van tijd maar 1 ander nadeel zou niet zomaar verholpen zijn: de voorwielaandrijving. Deze zorgde namelijk voor vrij snel slippen met optrekken.

Zoeken naar een ligfiets
Inmiddels was -ondanks de pech met de fiets- m'n interesse in ligfietsen wel enorm toegenomen. Ik ben vrij snel daarna bij rijwielhandel Scholten in Zwolle langsgegaan. Ik had wat rondgesnuffeld op internet om te zien wat voor soort fietsen er op de markt waren. Ik was met name geïnteresseerd in lowriders.
Bij Scholten aangekomen heb ik gevraagd naar ligfietsen en daarbij ook aangegeven dat m'n voorkeur uitging naar lowriders; maar dan wel met de mogelijkheid voor een bagagedrager. Van 1 merk/type wist ik dat het mogelijk was om een bagagedrager te monteren: de Optima Baron. Ik heb de naam en type van de fiets dan ook laten vallen. 'Oh, maar daarvan heb ik momenteel een goede tweedehands op zolder staan. We zijn bezig met een grote verbouwing dus heb ik niet alles in de showroom staan'. Ik heb toen gevraagd of ik die fiets kon zien. De fiets werd van stal gehaald en tot m'n grote vreugde zat er al een bagagedrager op. Ook was de fiets voorzien van een spiegel, vrij dure leren zomer/winter-zitting en spatborden. Ik heb de fiets geprobeerd. Dit voelde vrij onwennig aan; de enorm achteroverhangende ligpositie, het stuur dat je in z'n geheel naar links en rechts moest bewegen en helemaal het evenwicht houden. Omdat ik de FlevoBike gewend was zwiepte ik met m'n benen heen-en-weer om rechtop te blijven. Dit laatste was gelukkig na 15 meter rijden al heel wat minder en vrij vlot trapte ik hem stevig op z'n staart.
Na even op het Grote Kerkplein te hebben rondgereden ben ik terug gegaan naar de winkel. Ik merkte op dat ik met m'n korte benen eigenlijk net niet goed bij de trappers kon komen maar dat de fiets me verder aardig goed beviel voor zover ik het kon beoordelen.

M'n eerste eigen fiets
De verkoper vertelde me dat de fiets wel voor me afgesteld kon worden zodat ik hem beter kon proberen. Zo gezegd, zo gedaan. De moeren aan de onderkant werden losgedraaid, de buis met de trapas wat meer richting het zadel geschoven en de ketting ingekort. Maar helaas was het nog te lang voor mij. Er zat nog maar 1 ding op: de buis met de trapas inkorten. Terplekke werd er een paar centimeter van de buis afgezaagd. Opnieuw werd de fiets afgesteld en nu was de lengte wel goed voor mijn benen. Ik ben op de baron naar huis gereden om hem te proberen. De volgende dag ben ik in alle vroegte (ook al was het vakantie) op de fiets gestapt om even heen-en-weer te rijden naar m'n werk. Uiteraard heb ik wel meteen een beladen schooltas achterop gelegd omdat ik wel een zo goed mogelijke indruk wilde hebben. De rit was geweldig. Heerlijk relaxed en snel fietsen zonder last van zadelpijn. Ik was verkocht en daarmee de fiets ook. Ik ben naar Scholten gegaan en heb hem betaald.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ligfietsen/ervaringen/images/wf-baron.jpg

Winterdip
Vanaf het moment van aankoop heb ik veel plezier van m'n fiets gehad tot het op een gegeven moment herfst werd. De wegen werden gladder en ik ben 2 keer onderuit gegleden. Omdat het alleen nog maar gladder zou worden heb ik toen de fiets laten staan gedurende de winter. Niet al te lang na het niet-gebruiken van de fiets werd m'n humeur ook minder. Of dit nou kwam door het niet-meer-fietsen of door gewoon 'de winter' zoals ik eerst ook had, wist ik niet op dat moment. Maar omdat ik me in de periode dat ik de fiets gebruikte wel goed voelde, had ik het idee dat fietsen wel een oplossing kon zijn voor m'n slechte humeur. Ik ben toen maar weer aan het zoeken gegaan op internet. Driewielers leken me wel wat, omdat deze vrijwel ongetwijfeld niet zomaar onderuit zouden glijden bij glad weer. Mijn oog was gevallen op een aantal fietsen: de Optima Rider (open 3-wieler) en diverse velomobielen zoals de Mango, de Quest, de Limit (voorheen C-Alleweder) en de Alleweder. Alleen de prijzen stonden mij enorm tegen.

Ook 's winters rijden
In het voorjaar van 2002 zag ik op een gegeven moment bij 'Vraag en Aanbod' van http://www.ligfiets.net een tweedehands Alleweder staan voor een acceptabele prijs en op een niet al te grote afstand van m'n woonplaats. Ik heb direct gebeld en 's avonds ben ik naar het verkoopadres gereden met geld op zak en aanhangwagen achter de auto. Ik had de fiets nog niet gezien en wist niet wat voor kwaliteit en in welke staat ik de fiets zou aantreffen. Sterker nog: ik had nog nooit een Alleweder (of andere velomobiel) van dichtbij gezien. Bij het verkoopadres aangekomen heb ik de fiets even geprobeerd en direct gekocht voor een zacht prijsje. Er moest nog wel heel wat aan gebeuren; nieuwe rubbers, nieuwe banden, nieuwe verlichting. Maar dat mocht de pret niet drukken. Met vlinders in m'n buik heb ik de fiets achter op de aanhangwagen geladen, heb de vorige eigenaar betaald en ben naar huis gereden.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ligfietsen/ervaringen/images/wf-alleweder1.jpg

GoT-mobiel
Deze Alleweder moest flink opgeknapt worden en dat heb ik gedaan. Ik heb daarna bijna 4 jaar lang met plezier rondgereden met deze Alleweder (hier op GoT wel redelijk bekend door het Henk-Logo op de staart; m’n GoT-mobiel). ’s Zomers gebruikte ik de Baron, ’s winters de Alleweder.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ligfietsen/ervaringen/images/wf-alleweder0.jpg

Later heb ik de Baron vervangen door een Challenge Fujin en inmiddels is mijn GoT-mobiel verkocht en daarvoor een Flevobike Versatile in de plaats genomen waarmee ik sinds juli 2005 mee gereden heb tot februari 2009. Deze is toen verkocht met 25000 kilometer op de teller. De opvolger is een Velomobiel.nl Quest geworden. Daarmee heb ik in het eerste half jaar tijd 4000 kilometer gereden.

Wat is er zoal veranderd bij mij sinds ik de ligfiets heb 'ontdekt'? Voorheen reed ik nog geen 200 kilometer per jaar met de fiets terwijl de auto duizenden kilometers per jaar maakte. Nu fiets ik zo'n 8000 kilometer per jaar terwijl de auto de 5000 kilometer nog niet haalt.

Tot slot nog een paar links die ik het noemen waard vind
Wikipedia: Ligfiets
Wikipedia: Velomobiel

http://www.ligfiets.net
http://www.ligfiets.net/markt (voor tweedehands ligfietsen, zowel aanbod als vraag)
http://groups.google.com/group/ligfiets (ligfietsmailinglist)
http://www.deligfietsspecialisten.nl
http://ligfiets.pagina.nl
http://www.gentseliggers.be
http://www.cyclevision.nl (grootste ligfietsevenement van Europa op 20 en 21 mei op het circuit van Zandvoort)

Fabrikant van (ondermeer) bagagetassen op ligfietsen:
http://www.radicaldesign....allfa_ligfietstassen.html

Niet zozeer een ligfietslink maar wel zeer aan te bevelen:
http://www.fietsersbond.nl , dan klikken op [webwinkel]. Daar staat een brochure genaamd 'Ligfietsen' voor maar € 3,50. Deze heb ik destijds aangeschaft. Ik heb er erg veel aan gehad.

Ligfietsers op GoT
UserLigfiets(en)
Aikon• Nazca Fuego
ATS• Challenge Twister
Bart-Man• Optima Condor (wordt weinig gebruikt)
bartware• Flevobike Racer
benoni
(en vriendin)
• Baron S' familie (voorganger van de Optima Baron)• M5 20/28• Thys Funfiets• (M5 Low Racer)
BlackSash• Alligt Modern
budi• Optima Lynx• Alligt Alleweder
Deom
(en vrouw)
• Flevobike 50/50• Optima Rider• (Flevobike 50/50)
-DG-• Challenge Jester
elguapo
(en vriendin)
• Challenge Seiran• (Nazca Explorer)
Gizz• Challenge Hurricane
Joost E. Boere
(en vriendin)
• HP Velotechnik Streetmachine GTe (2x)
Joto
(en vrouw)
• Optima Condor• (Optima Lynx)
maca• Hase Kett Wiesel
marcieking• Flevobike Trike
MerijnB• Optima Condor
Neelon• Challenge Fujin
NielsJ• HP Velotechnik Scorpion
ookhoi• Velomobiel.nl Quest• ??
Skuzz• Zephyr Lage Racer
Smiling Pitbull • Zelfbouw
Solosmots• Zelfbouw (gebaseerd op een Zephyr)
ssj3gohan
(en vriendin)
• M5 Blue Glide• Flevobike Bike• (M5 Blue Glide)
The System• Hase Kettwiesel
Tomino• Zelfbouw exemplaar (niet zelf gebouwd)• Challenge Fujin
Varienaja• Flevobike Racer
vehpol• Optima Dingo
WFvN
(en vrouw)
• Velomobiel.nl Quest• Challenge Fujin• (Flevobike Versatile)• (Challenge Hurricane)

[ Voor 175% gewijzigd door WFvN op 09-09-2009 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-09 19:22
Jeej ik kan ook bij het lijstje. :P :D

Ik heb een Challenge Jester (oude model) met bagagepunt:

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/triopassepartout/-DG-/Bagagepunt01.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/triopassepartout/-DG-/Bagagepunt02.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/triopassepartout/-DG-/Bagagepunt03.jpg

Ik fiets 53 km per dag tussen Doetinchem en Zutphen (2x 26.5 km). En in een jaar ongeveer 12000 km.

Ik heb vrijdag nog 18.6 km in 28:30 minuten gedaan, gemiddeld 39.2 km/u. :*)
Dat na school en werk en met 10 kg bagage. :P
Die 18.6 was trouwens tussen het bordje "Zutphen" en het bordje "Doetinchem." De rest is door de stad en daar vind ik het te gevaarlijk voor mij, mijn fiets en voor anderen om te racen. bovendien krijg ik dan teveel koppijn van die klinkerwegen ( :X ) in Zutphen.

Voor de TS, bij "Waarom ligfietsen?"
Is bij mij vooral de reden dat het stukken sneller gaat. >:) hoewijl dat verschilt per fiets.

En misschien www.ligfiets.net/markt erbij zetten voor mensen die geen geld voor een helemaal nieuwe (over) hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik zie dat ik al in de startpost genoemd word. :) Ik rijd al op een Flevobike Racer sinds 1997 geloof ik. M'n eerste fiets heb ik een jaar of 5 gehad. In die periode fietste ik rond de 12000km per jaar. Toen kreeg ik een baan die ver van huis was. Ik heb een tijdje met de trein gereden, later kocht ik een auto. Het fietsen verschoof wat naar de achtergrond. Ik heb in die tijd een keer een dagje op een Thys-222 roeifiets gereden, en aangezien ik alleen nog fietste voor de lichaamsbeweging leek het me wel wat om zo'n fitness-apparaat te hebben. M'n flevoracer verkocht ik. Maar toen ik in Middelburg bij de winkel aankwam bleek dat ik eerst een afspraak had moeten maken. Ik heb toen van m'n geld een beamer gekocht, en een paar jaar lang niet naar ligfietsen omgekeken.

Een paar maanden geleden kwam ik op het idee om over IJsland te gaan fietsen, en dan liefst op een ligger. In september vorig jaar heb ik de bestelling geplaatst voor een nieuwe flevoracer, helemaal opgetuigd naar mijn smaak, waarbij ik niet op prijs heb gelet. :o Verlichting in combinatie met een Son naafdynamo (ik heb een hekel aan batterijen); een 14-versnellings Rohlof naaf (geen gelul met scheefschakelende derailleurs); Magura HS-33 remmen (ik wilde schijven, maar dat was problematisch op mijn model volgens de fabrikant), achja.. kijk de foto's maar. :)
Afbeeldingslocatie: http://img246.imageshack.us/img246/3487/m41000274hq.th.jpgAfbeeldingslocatie: http://img267.imageshack.us/img267/7201/dsc009127ou.th.jpgAfbeeldingslocatie: http://img181.imageshack.us/img181/4073/dsc008578ox.th.jpg
Momenteel rijd ik zo'n beetje ieder weekeinde flinke afstanden om mezelf wat te trainen voor de tocht over IJsland. Doordeweeks lukt het me helaas niet om veel te rijden. Maar m'n conditie gaat wel vooruit!

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:34
Ik ben ook een verwoed ligfietser :)
Ik fiets zeker nu het zomer wordt weer wat vaker rond in Rotterdam op mijn Allight fietsje.
(pic gevonden)
Afbeeldingslocatie: http://www.ligfiets.net/fietsen/images/alligt_modern.jpg
Met bagagedrager: erg handig als ik naar de fitness ga.

Als ik nog eens geld over heb (yeah right) wil ik een XR2 Groundhugger bouwen. Lekker laag. Denk niet dat het erg handig zal zijn in de stad maar hij lijkt me ideaal voor lange ritten.

[ Voor 69% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 01-05-2006 23:01 ]

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jeuh! Ik mag hier ook posten (en mag in de SP), heb namelijk een ligfiets (zelfbouw).

Het is helaas de lelijkste tot nu toe in dit topic.. maar het is er een!
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v293/Smiling_Pitbull/Liggert.png

Dit is een (lelijke) photoshop (vlak voor het verlassen van het frame), om te zien hoe het zou ogen.
Anders is verlichting: voorlicht zit nu echt voorop, rode framestukken zijn eraf. Achterlicht zit direct onder het zitje bij de ophanging. Ook zitten er al een tijdje SPD-pedalen op en een KM-teller.
Ook heb ik het zitje (nog!) vlakker staan (meer naar voren verschoven/gedraaid).

Zoals te zien een hele vlakke houding, wielen zijn 24" voor en 27" achter (dacht ik, voor kon nog wel eens iets kleiner wezen).
Gewicht is schat ik een kilootje of 30 :P vooral die stalen balk voorop doet het goed :+

Gaat deze zomer echt opgeknapt worden. Heb afgelopen week gaten in de zitting (en het kussen) geboord (gatenboor) tegen het natte-rug-syndroom. Moet ook nodig geverfd worden, nieuwe remmen krijgen en bidonhouders.

Gewoon een geinig projectje.
Leuk:
Vrij hoog, maar toch plat
Wendbaar door korte wielbasis

Minder leuk:
Zwaar
Oude onderdelen: doen snelheidswinst uit vlakke houding te kort
Dikke banden: luchtweerstand
Remt voor geen meter :P moeten echt nieuwe remmen op.. dit is onverantwoord
Lelijk

Vraag aan andere liggers met dichte wielen (oa Varienaja): hoeveel winst valt daarmee te halen? Ik wil dat voor de grap ook wel eens improviseren voor op mijn fiets!

Leuke anekdote:
Bij een stoplicht in haarlem, twee bukkers achter me "Zeker geen geld voor een echte..."
En dan vervolgens gigantisch asociaal bizar loeihard wegrijden (kan op een ligfiets veel sneller accelereren dan op een andere fiets ivm in het zitje duwen) en een sprint trekken tot 50km/u "Dag heren!".

Overigens is de invloed van de fietser groter dan veel ligfietsers denken...
Mijn oom rijdt mij er op zijn ATB nog vierkant uit. Maar goed, dat is dan ook een echte sportman.. valt dat toeristisch mooi-weer-fietsen van mij niet mee te vergelijken

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2006 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Deze heb ik vanmiddag zien rijden ergens tussen Sneek en Leeuwarden in, viel me op door Tweakers logo. Zou haast claxoneren :P

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ligfietsen/ervaringen/images/wf-alleweder0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik heb m'n eigen fietsen nog helemaal niet geshowed.

Mijn Challenge Fujin:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/wfvn2/fujinmetkar.jpg

Mijn Flevobike Versatile (de opvolger van de GoT-mobiel):
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/wfvn2/versatile021.jpg

De fietsen die ik eerst had:

Optima Baron en Flevobike Alleweder:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/wfvn2/sleepdienst.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door WFvN op 03-05-2006 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik kan natuurlijk niet achterblijven. Mijn vorige racer (helaas heb ik van die periode alleen analoge plaatjes, dit is een still van een webcam-opname)

Afbeeldingslocatie: http://img489.imageshack.us/img489/2814/blauweracer3es.th.png

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
'Mevrouw Joto' is misschien geen GoT'ster maar ik vermeld haar er wel even tussen haken bij. Ze mag voor spek en bonen meedoen ;)
E-jey schreef op zondag 07 mei 2006 @ 01:50:
dan was me normale racefiets een stuk goedkoper :P Namelijk 150 euro. Trouwens op kaasschaaf.net staat het reisverslag te lezen :)
150 euro :+ Nieuwprijs of tweedehands?

Je kan tweedehands ligfietsen vaak voor een stuk aangenamere prijzen kopen (in vergelijking met nieuwprijzen) maar het komt doorgaans niet in de buurt van € 150,-
Ik heb je website net eens bekeken. Je zegt racefiets en dat is te zien. Waarom rijd je in hemelsnaam op van die smalle bandjes? Voor trekken zijn bredere banden een stuk comfortabeler. Qua snelheid hoeft het maar bar weinig uit te maken!
Qua bagage heb ik het ook wel gezien. Ik zie geen lowridertassen op je fiets zitten, alleen zo'n grote achtertas.

Wat kan je kwijt op een ligger (is wel afhankelijk van het model ligfiets en de hoogte! maar als je uitgaat van een niet te lage ligfiets:)
Zijtassen: 2x35 liter:
Afbeeldingslocatie: http://www.radicaldesign.nl/images/allfa/th_alzl.jpg

Toptas: 1x 30 liter:
Afbeeldingslocatie: http://www.radicaldesign.nl/images/allfa/th_altl.jpg

Met deze combinatie zit je al aan 100 liter bagage!! Lijkt me zat toch? :+

Meer maten tassen (ook kleinere):
http://www.radicaldesign....allfa_ligfietstassen.html

[edit]
De topicstart heb ik voorzien van een stukje uitleg over bagage.

Fraai plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.bikeiowa.com/uploads/gallery/recumbent-castle.jpg

[ Voor 93% gewijzigd door WFvN op 07-05-2006 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, hier mijn bijdrage betreffende snelheden.

Velomobielen heb ik geen ervaring mee en zeg ik dus niets over.

Racefietsen:
Ik kan op een racefiets vrij makkelijk 25-30 km/u fietsen, ook al train ik nooit. Hoe lang ik dit volhoudt weet ik niet, ik schat een uurtje. Sprint kan ik 40-45 halen.

Ligfietsen (alleen ervaring mijn mijn 'barrel'):
Ik kan op mijn barrel vrij makkelijk 25-30 fietsen, maar ik heb het idee dat mijn benen iets eerder verzuren?? Misschien omdat door de relatief hogere positie de bloedstroom minder is van en naar mijn benen? Kan ook een kwestie van kilometers maken zijn.
Sprint kan ik 50 km/u halen.

Ik kan op een ligfiets dus harder, maar hou het minder lang vol.
Let wel: mijn fiets is natuurlijk een barrel... ik denk dat mijn fiets heeeel anders zou rijden met een paar sjieke wielen met aero-velgen en dunne bandjes. Ook zou 5 kilo minder heel anders voelen. Ik merk wel een aerodynamisch voordeel (kan immers ook sneller sprinten), maar mijn lijf is waarschijnlijk nog niet ingesteld op de andere houding.

Op vakantie heb ik vaak (met mn pa) 65km gefietst met zo'n 25-30 km/u (wel 2 of 3 pauzes voor een ijsje onderweg). Ik heb het idee dat mijn ligfiets toch nu nog zwaarder gaat.
Ik krijg gewoon eerder kramp of zure poten. Ik hoop dat dat laatste weggaat als ik vaker ga rijden (rij nu amper, maar wil van de zomer veel meer gaan fietsen).

Twijfel dan ook heel erg wat ik zal gaan doen.
Wil misschien een paar mooie wielen met slankere bandjes kopen, maar weet niet hoeveel winst ik hierbij haal. Ook weet niet of mijn barrel het waard is.. hij weegt veel en de andere onderdelen zijn ook uit het jaar kruik.
Wil namelijk misschien ook wel sparen voor een nieuwe of goede tweedehands lowracer, maar die kan ik in Delft niet stallen (diefstal). Mijn barrel wil ik wel binnenkort naar Delft verplaatsen (staat nu bij mn pa in de schuur weg te roesten).

Mijn fiets nogmaals:
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v293/Smiling_Pitbull/DSC00146.jpg

Wie heeft er advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat krijg je als je een gestroomlijnde tweewielige velomobiel kruist met een hayabusa turbo?

dit:
Afbeeldingslocatie: http://acadia-institute.dyndns.org/acabion.com/pressepics/acabionsunday02_thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://acadia-institute.dyndns.org/acabion.com/pressepics/Acabion_Sunset_05_thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://acadia-institute.dyndns.org/acabion.com/pressepics/acabionsunday07_thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://acadia-institute.dyndns.org/acabion.com/pressepics/Top-View_thumb.jpg

Hoe gaaf! 700pk, frontaal opervlak 0,6m2 0-450km/u in 19 sec zie www.acabion.com
achterwieltjes kunnen opklappen
Sorry voor de OT-post maar ik denk dat er veel ligfietsers van motoren houden, dus vandaar.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2006 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Hu9o schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 23:21:
Weet iemand wat lowrider beugels zijn? Ik las het op deze site, iemand had dit als extra's op z'n fiets genomen.
Lowriderbeugels? Ze staan ook wel bekend als 'tasafhouders'.

Het zijn gewoon beugels die aan de zijkant van de fiets gemonteerd worden om de tassen uit de wielen te houden.

Hoewel....

Bij normale fietsen ken ik 'lowridertassen' als tassen die links en rechts van het voorwiel gehangen worden. Dus de beugels daarvoor zou je ook lowriderbeugels kunnen noemen. Wellicht dat er mensen zijn die zulke beugels ook voor ligfietsen gebruiken op de één of andere manier.
Maar lowridertassen bij ligfietsen zijn 'bananetassen' voor lowracers; die zijn iets anders van model en worden iets anders gemonteerd dan standaard bananetassen. Ik denk dat ook voor die lowridertassen wel beugels nodig zijn om ze uit de wielen te; lowriderbeugels dus.

Nu ik de fiets zelf eens goed bekijk, denk ik dat het beugels zijn om 'lowridertassen' voor normale fietsen aan de ligfiets te kunnen hangen:

het zwarte stuk framewerk wat naast de vering/onder de zitting zit; die hebben dezelfde vorm als lowriderbeugels op normale fietsen:

Afbeeldingslocatie: http://www.vakantiefietserwinkel.nl/easyshopmaker/e84_1.jpg

Wellicht trouwens dat de bananetassen voor lowracers lowracertassen heten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.blids.nl/recumbent/cyclevision/2005/DSCN5457.JPG
Das een mooi fietsje :)

Helaas kan ik zaterdag niet, misschien dat ik zondag wel langs kom, maar ik denk ook niet dat dat gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ligt er een beetje aan.

Velomobielen zitten soms met de neus aan de grond bij opritjes bijvoorbeeld. Verder eigenlijk niet. Lage racers zoals de Optima Baron hebben eigenlijk geen problemen. Echter lage racers zoals de Cobra (merk weet ik zo niet; het gaat níet om de Optima Cobra!) gaan dus absoluut wél kgggggggt over drempels:
edit:
het is dus een fiets van Cobra Bikes

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/cobrabikes/pic/Lowracer%20afbeelding%202.JPG

Ik kan me zo voorstellen dat de Challenge NME het ook wel eens zal overkomen. Maar goed, dat zijn raceligfietsen pur sang

[ Voor 16% gewijzigd door WFvN op 11-05-2006 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Damn, frame v/d Royale is 1000euro en 1400gram, en die van de Lowracer 1250euro. Dat is allebei niet verkeerd, dan heb je echt een bijzonder mooie fiets. Het begint te jeuken, maar dat kan ik niet maken, heb net een nieuwe mtb gekocht...

Nog maar een plaatje dan :P
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/cobrabikes/pic/Royale%202004-4.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Skuzz schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 18:58:
Ik heb wat rondgekeken op internet wat er zo allemaal is, denk dat ik voor een lage racer ga, en de Zephyr lijkt me wel wat, niet al te duur en lijkt me toch een mooie ligfiets.
Heeft iemand ervaring met zo'n fiets?
Vind de nieuwste fiets van Nazca ook wel wat, de fuego. Wel een racer, maar niet te laag (zie je tenminste nog íets :p)
Afbeeldingslocatie: http://www.ligfiets.net/fietsen/images/vYeTEx4Y.jpg

Maar die Zephyr is wel lekker cheap! 1290 voor hele fiets, omdat je hem dan zelf in elkaar mag zetten scheelt het dik centen. Wel jammer van die rem idd.. schijfrem oogt wel lekker pimp'd.

(lees wisselende meningen over dit type rem, remt 'goed' bij elk weer en geen onderhoud nodig, maar waarschijnlijk niet geschikt voor lange afdalingen om maar wat te noemen)

Edit:
Ze zijn idd tegenwoordig van staal en schijnen afhankelijk van budget en afmontage (en dus ok accessoires) tussen de 13 en 18 te zijn. (13 is dus incl carbon zitje etc etc). 15 a 16 kg schijnt goedkoop te halen te zijn met betaalbare onderdelen (bron: ELfiets, heb ze gemaild).

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2006 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
WFvN schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 22:52:
[...]

Ja, dat geldt ook buiten de bebouwde kom. Ik heb daar afgelopen winter dankbaar gebruik van gemaakt. Normaal ben ik echt niet op een 80 km-weg te vinden als er een fietspad is. Maar toen het flink gesneeuwd had en auto's toch niet harder reden dan 50 (vaak reden ze minder), heb ik het fietspad mooi gelaten voor wat het was (er was niet gestrooid en niet geschoven terwijl dat op de rijbaan wel het geval was) en ben ik mooi de rijbaan op gegaan.

Maar je ziet vrij vaak het 'verboden voor fietsers'-bord staan bij 80 km-wegen.
Vinden die auto's zeker wel leuk als je dat doet. >:) :P

Hier trouwens een site van een amerikaan die veel te veel geld heeft :P en verschillende carbon fietsen heeft gemaakt.
Hoewijl ik de fietsen zelf qua vorm eigenlijk niet super mooi vind zijn ze wel echt top afgemonteerd. :)

Maar ik ben op zoek naar zo'n carbon lowracer die echt low is.. nog lager dan NME of die Cobrabike.
Ik ben alleen de naam vergeten van dat ding en ik kan hem niet meer vinden. :| Weet iemand welke ik bedoel? :P

/edit:
Al gevonden :D
Het ging om de Velokraft NoCom.
Wat een ontsettend mooie fiets. :9~ :9~ :9~ _/-\o_ _/-\o_
Afbeeldingslocatie: http://www.recumbents.com/wisil/misc/nocom/nocomback.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.recumbents.com/WISIL/misc/nocom/Warren_in_the_Netherlands.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.wisil.recumbents.com/wisil/racing2005/morris/dave/samnocom.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.parnes.com/hpvsblog/archives/Torleifs/NoCom_1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.bike-revolution.at/Seiten/Produkte/Firma_Velokraft/Bilder/NoCom.jpg

Volgens mij kan dat niet echt lager een mooier meer. _/-\o_

[ Voor 24% gewijzigd door -DG- op 13-05-2006 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
Aikon schreef op zondag 14 mei 2006 @ 17:04:
Dinsdag 23 mei ga ik een ligfiets huren als het goed is, heb er zin in :)

Ik vind trouwens die fietsen waarbij het voorwiel als het ware is ingepakt, of met zo'n aerodynamische constructie achterop meestal niet mooi. Zie liever gewoon het frame zoals het is. Maar goed, je gaat er wel harder door :P
GRRR.. wil je ruzie }) just joking :> >>mijn fiets

Moet wel toegeven dat ik veel veel staartpuntjes qua vorm ook niet mooi vind. Eigenlijk alleen die van m5 en de bagagepunt van m5 (en die van mijzelf ;) ):
Afbeeldingslocatie: http://www.sofacyklen.dk/files/pictures/lowracer_02.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/triopassepartout/-DG-/tailbag.jpg
:P
Die van optima en challenge zijn veel minder mooi. (vind ik)
Deze bedoel ik:
Afbeeldingslocatie: http://www.ligfiets.net/zelfbouwer/images/TPxUvQWC.jpg

En sommige amerikanen kunnen het vooral goed 8)7 _/-\o_
Afbeeldingslocatie: http://www.ihpva.org/Builders/Images/enhydra.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.ihpva.org/Builders/Images/FAIRING6.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.recumbents.com/wisil/racing2001/ohio2001-warren.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.recumbents.com/wisil/Warp/2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.recumbents.com/mars/media/projphotos/tetz/OFS/OFS.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.recumbents.com/wisil/pauljones/Pursuit-Red-Fairing-Side.JPG
Wat een humor. _/-\o_ :D
Hoewijl die laatste allemaal complete stroomlijns zijn, maar oke ;) .

Anyway.. Welke fiets ga je huren? Of weet je dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik weet nog niet welke, ze hebben bijv:
Afbeeldingslocatie: http://www.ligfietscentrum.nl/O-Stinger-50.jpg
Maar ze hebben heel veel verschillende modellen.

Een goede fietscomputer is degene die aan je eisen voldoet. Hartslagmeting? Cadansmeting? Draadloos? Te gebruiken op meerdere fietsen? Backlight? Moet je echt ff gaan uitzoeken. Zie bijv. hartslagmetershop.nl, ook voor modellen zonder hartslagmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Leuk topic! Ik had al wat fietsfoto's uit ons archief in een verzamelmapje gepleurd, maar het bleef even liggen vanwege de andere bezigheden. Vandaag de leukste plaatjes uitgezocht - waar ik meteen weer urlaubwee van krijg :9~

1
Hardangervidda, Noorwegen
Le Crotoy, Frankrijk
2
Mariënwaerdt
Egmond aan Zee
3
Mariënwaerdt
Normandië, Frankrijk (3 keer)
4
Svartevatn, Noorwegen
5
Stelvio, Italië
Fago, Zaragoza, Spanje

Opendirretje
Afbeeldingslocatie: http://xen03.settembre.nl/tweaks/benoni-ligfiets-fotos/benoni-ligfiets-foto-01-300px.jpg
Afbeeldingslocatie: http://xen03.settembre.nl/tweaks/benoni-ligfiets-fotos/benoni-ligfiets-foto-02-300px.jpgAfbeeldingslocatie: http://xen03.settembre.nl/tweaks/benoni-ligfiets-fotos/benoni-ligfiets-foto-03-300px.jpg
Afbeeldingslocatie: http://xen03.settembre.nl/tweaks/benoni-ligfiets-fotos/benoni-ligfiets-foto-04-300px.jpgAfbeeldingslocatie: http://xen03.settembre.nl/tweaks/benoni-ligfiets-fotos/benoni-ligfiets-foto-05-300px.jpg

Dit weekend kun je al een beetje de sfeer proeven op Cycle Vision op het circuit van Zandvoort.
Wij zijn er zondag, en jullie?

[ Voor 3% gewijzigd door benoni op 28-12-2007 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Zondag in Blik op de weg: velomobielen:

http://www.blikopdeweg.nl/afleveringen/aflevering_8.shtml

Afbeeldingslocatie: http://www.blikopdeweg.nl/afleveringen/168screen5_website.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.blikopdeweg.nl/afleveringen/168screen6_website.jpg

[ Voor 44% gewijzigd door WFvN op 19-05-2006 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.velomobiel.nl/alg/nw03_remparachute.jpg
Met z'n parachute, wel gek hoor :D

Mooi verhaal, Noorwegen wil ik ook nog weleens heen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-10 22:10

vehpol

Go Go Gadget!

Ik werd gewezen* op het bestaan van dit topic. Dus bij deze wil ik mij ook aanmelden als ligfietsende Tweaker. En wel met een Optima Dingo.

Vind het persoonlijk een erg relaxte fiets, vooral ook omdat ik er nog wel eens een eindje mee door stedelijk gebied moet. Nu ongeveer een maand in mijn bezit en reeds 500km op de teller. En ik verwacht dat daar deze zomer nog heel wat relaxte kilometers bij gaan komen.

Afbeeldingslocatie: http://www.vehpol.nl/IMG_2436C.JPG

*Skuzz in "Heb je iets nieuws en MOET je het gewoon..."

Ceci n'est pas une signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The System
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-10 12:51
Ik heb ook al ruim een jaar een ligfiets.

Heb een Hase Kettwiesel

Afbeeldingslocatie: http://www.pedalkraft.de/_borders/Kettwiesel_2.jpg

fiets geweldig, lekker laag en stabiel, kun je goed mee uit de weg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 18:03

Hu9o

Schokkend

Verwijderd schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 20:30:
Wie was er allemaal op Cyclevision?

Ik was er, met mn barrel!
...En ik heb je gespot! Zo'n fiets als jij hebt is er maar een van dus die blonde krullenbol die fietsend en al met fototoestel over het circuit ging moet jij wel zijn ;)
Trouwens ik kwam je een paar uur later ook nog tegen in Bloemandaal, toen je vanaf de stoep de Kleverlaan (bij het spoor) wilde oversteken. Je moest wachten omdat er een aantal auto's aan kwamen, waarvan ik dus de voorste bestuurde. Ik had nog even naar je gezwaaid maar je zag het niet, dus nu nog maar even Afbeeldingslocatie: http://goparc2.bitpower.net/forum/images/smiles/smilie_wave.gif

Met het weer was het zaterdag echt *enorm* meegevallen. Toen we hier vertrokken was het dikke regen, maar toen we steeds dichterbij kwamen werd het weer alleen maar beter. Uiteindelijk zelfs geen enkele wolk aan de blauwe lucht te zien :D

Wat is dat ligfietsen super gaaf om te doen zeg!! Ik had het nog nooit gedaan, en had dus ook verwacht dat het wel even zou duren voordat ik het onder de knie zou hebben maar het is helemaal niet moeilijk. Ben op zo'n fiets gestapt en fiestse er zo op weg, alsof ik het al jaren deed!

Het begint nu wel te kriebelen alleen is de prijs van (zelfs) een simpele ligfiets nog veel te hoog. Dit is zeker omdat het geen massa productie betreft. Het zou toch niet zo'n hele operatie moeten zijn om zelf een frame in elkaar te lassen, met hulp van een handige vader? :7

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 18:03

Hu9o

Schokkend

Na een beetje surfen ben ik op dutchbikes terecht gekomen, hier kan je een handleiding downloaden waarmee je zo'n fiets kunt maken:

Afbeeldingslocatie: http://www.recumbent-kit.com/dsb/artwork/klanten/bert_v_vliet.jpg

Het achterste zwarte stuk is het deel dat rechtstreeks afkomstig is van een donor fiets. Ik heb de beschikking over een oude MTB die hier prima voor zou volstaan. Na de handleiding eens te hebben doorgelezen lijkt het allemaal prima zelf te doen. Dus ik ben aan het overwegen of ik zo een ga maken.

Heeft iemand hier misschien ervaring met deze fiets? en ik ben vooral benieuwd hoe hij zal fietsen. Dit omdat het achterwiel maar op 1 punt vast, zou dit dan snel gaan 'zwabberen'?

[ Voor 7% gewijzigd door Hu9o op 23-05-2006 20:18 ]

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:02
woei!

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/a275f2c316ccc966dbb11c707957d2ac/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/6dd2ca5f2cdf2e2dc148039b8e827f4a/full.jpg

* Bramster heeft zijn Zephyr Lowracer

net opgehaalt, paste maar net in mijn auto :P
maargoed, nu de boel nog in elkaar zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
er begint wat vorm in te komen :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fce0deaee1a1e21b1f02efd2447e6386/full.jpg
(klikbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Even de meest voor de hand liggende greep uit de (fiets)routekaarten:

Topografische Wegenkaart Nederland 1:250.000
(Topografische dienst, Emmen, ook bekend van de 'stafkaarten' 1:100.000)
De beste kaart waar Nederland in zijn geheel op staat. Fietspaden staan er niet op, die moet je ter plaatse vinden aan de hand van de ANWB bordjes :P Ondanks dat een prima kaart voor wie op wil schieten.

Michelin 1:200.000
De keuze van vele fietsers door heel Europa. Uitstekend tekenwerk, in landelijke gebieden staan echt alle kleine weggetjes erop (alleen de fietspaden niet). Zelfs op het kleine oppervlak van de stadskernen is geprobeerd om de wegen zo in te tekenen dat je er zonder detailkaart doorheen komt. Alleen als je een eind naar het zuiden wilt kun je beter kaarten van 1:300.000 kopen, want anders rij je per dag door zo'n 5 kaarten heen (de meeste kaarten zijn wel breed maar niet hoog).

Landelijke Fietsroutes
(handzame deelkaarten en boekjes in een tas, Smulders / Buyten & Schipperheijn, Amsterdam)
De routeboekjes liggen ongelezen in de kast, maar de kaarten zijn 1:150.000 en gedetailleerd. Er staan teveel fietspaden op (lees: karresporen achter een gesloten hek), en de details zijn matig uitgewerkt (in tegenstelling tot Michelin en TD), waardoor je soms op het verkeerde been wordt gezet. Goede set om de leukste stukjes fietspad vooraf thuis op te zoeken, en dan alleen de relevante kaarten in de tas te doen.

De Sterkste Fietskaart van Nederland
(2 kunststof kaarten met halskoord, ook van Smulders)
Overzichtelijke kaarten, inderdaad watervast en redelijk slijtvast, vouwen lekker klein op. Het tekenwerk is ook bij deze kaarten een beetje slordig. De details zijn niet goed uitgewerkt waardoor de kaart soms niet goed overeenkomt met de werkelijkheid. Wel is goed aangegeven waar de weg alleen voor auto's is. En de bekende fietsroutes (o.a. LF-routes) staan er ook op.

Verder had de ANWB een serie gedetailleerde fietskaarten, maar die waren op zo'n schaal dat je een halve kilo papier nodig had voor een enkel dagritje. De kwaliteit van ANWB kaarten is sowieso erg wisselend omdat ze bij allerlei cartografische uitgeverijen hun spullen inkopen.

Van Falk Plan heb ik nog eens een 'Brom/fietskaart Nederland' voor een paar euro uit de ramsjbakken gevist, maar deze heeft amper meerwaarde voor de fietser t.o.v. een autokaart.

Addit
Bij de fietsersbond denken ze er heel anders over en gaan ze voor een schaal die inderdaad beter bij de Nederlandse peuterfietspaadjes past :D
Van www.fietsersbond.nl:
Welke fietskaart is de beste?
Koos Dijksterhuis fietste met 5 fietskaarten op zak van Groningen naar Stedum en kwam tot de volgende conclusie:
- De Kaart voor vakantie en vrije tijd (ANWB/Falk, 1:50.000, € 4,20) is het meest actueel. De fietspaden staan goed aangegeven met rode stippellijntjes. Hij is het meest geschikt voor dagtochtjes.
- De Toeristenkaart (ANWB/VVV, 1:100.000, € 5,95) is even actueel wat fietspaden betreft, maar vanwege de schaal meer geschikt voor langere fietstochten.
- Op de Topografische (staf)kaart (Topografische Dienst Nederland, 1:50.000, € 5,11) kun je iedere boederij en stal vinden, maar hij is minder actueel dan de ANWB kaarten.
- Landelijke Fietsroutes, Noord en Zuid (Fietsplatform, 1:150.000, € 15,84). Fietsroutes staan met rode stippellijn aangegeven op de kaarten van het Fietsplatform. Ze vallen meer op dan autowegen. Te grove schaal voor een zelfontworpen fietstocht.
- De Sterkste kaart (Buijten en Schipperheijn, 1:200.000, € 9,03) geeft overzicht, maar is te grof van schaal om goed je weg te vinden.
Addit
Zo zien mijn spiekbriefjes eruit:
Afbeeldingslocatie: http://www.settembre.com/tweaks/benoni-routekaartje-525px.jpg

[ Voor 47% gewijzigd door benoni op 26-05-2006 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/84994477e86765a9b4e51936ccf790ca/full.jpg

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Fraaie, snelle fiets voor weinig geld inderdaad.
Eergister trouwens stukje gefietst, 35km bij 27,6km/u gemiddeld. Had alleen een ellendige route over allerlei fietspaden waarover ik niet harder dan 25-30 wilde omdat ik het gevoel had uit elkaar te trillen.. (voorband op 8,5 bar, achter 7, stalen frame... trrrrrrrrrril).
Ken ik.... Gewoon bredere banden nemen; dat scheelt heel wat.
Momenteel rijd ik met Schwalbe Marathon Racers (40-406). Voorheen had ik Monte Carlo's (37-406). De Racers zijn echt merkbaar sneller. Sinds ik die gemonteerd heb, heb ik alleen maar persoonlijke records gereden. Met de MC's was het maximum gemiddelde op woon-werk-verkeer iets van 28 km/h. Met de Racers heb ik er 32 km/h gemiddeld eruit weten te persen. Op een langere route zelfs 33 km/h. Dat was overigens met het nieuwe dakje op m'n fiets; die remt nog weer wat dus zonder dakje had ik nog een stuk harder gehaald; ik vermoed 34 km/h gemiddeld.

Het type dakje wat ik (sinds afgelopen zaterdag) nu ook bij m'n fiets heb:
Afbeeldingslocatie: http://www.flevobike.nl/images/versatile/DSC_2330-01-border.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

budi schreef op maandag 05 juni 2006 @ 19:20:
[...]

Hehe, ik hoef niet te googlen, ik heb er zelf een! :)

Bevalt prima! Kan er mooi grafiekjes uit halen, ideaal voor een stats addict zoals ik. Ik had al een oogje op de Forerunner 301, maar heb om de reden die jij noemt gewacht op de 305: ontvangst zoveel beter met die SirfStar III chipset.
Mijn pa heeft zijn 301 ingeruild voor de 305 :)

Idee voor een nieuw frame:
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v293/Smiling_Pitbull/Liggeraluvierkant.png

Leek me handig om 40x40mm alu vierkante buis te gebruiken, want dat is op de faculteit voorradig. Moet alleen nog uitzoeken of dat te buigen valt zoals in dit idee, maar denk van wel.
Leuke veer/rubber gebruiken om de achterbrug te dempen, I like 8)

Nu nog de tijd om zoiets te gaan maken :P

Iemand op- of aanmerkingen of tips??

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2006 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.erikkok.nl/div/06/baron01.jpg

Vandaag op gefietst, wat onzettend tof! Maar wel kapot nou...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Nog even wat uigebreider:
Gister dus naar dat ligfietscentrum waar ze enorm veel ligfietsen hadden. Voornamelijk eigenlijk zitfietsen voor de gewone mensch, maar ook wel leuke fietsen zoals idd deze Baron. Verder hadden ze enkele onderstuur fietsen en een Cheetah.
Eerst moesten we ff beginnen op zo'n standaard fiets. Heel gek om te doen, enorm slingeren enzo, vooral tijdens de start. Maar dat ging al best snel beter en toen konden we op de echte fietsen.

Dat was weer hetzelfde verhaal, erg slingeren het eerste uur. Moest ook echt in de 3e versnelling (van de 9, single blad voor ivm telkens afstellen lengte) wegrijden, zwaarder lukte niet. Eenmaal boven de 10-15km/h ging fietsen best goed, kon best een rechte lijn aanhouden. Maar boven de 35-40km/h begon ik weer te slingeren en zodoende 2x echt net niet heel hard op m'n plaat gegaan. :P

Na een uurtje was er wel redelijke controle en op gegeven moment haal ik m'n hand v/h stuur om richting aan te geven. Zonder na te denken, want anders had ik dat nooit gedaan. Toen kon ik dus met 1 hand rijden :P Iets daarna ook m'n SPD pedalen (1 kant SPD, 1 kant normaal) ingeklikt wat ook goed ging en erg fijn is.

Daarna nog 3 uur gefietst ofzo, echt enorm cool. Wel last van m'n nek laatste uur, maar verder nergens last van. Ook heerlijk om zonder t-shirt te fietsen.

Maat van me had een onderstuur genomen, een Dingo ofzo:
Afbeeldingslocatie: http://www.erikkok.nl/div/06/onderstuur.jpg
Ook even op gereden maar ik vond het niks. Evenwicht was wel makkelijker, maar onderstuur vind ik niet alles. Sowieso is het meer een zit- dan een ligfiets imo. En doodeng dat er geen spiegeltje op zit, vooral als je nog zo slingert.

Ik heb trouwens bewust zonder vering genomen. Ze hadden dus ook een Cheetah, een low-racer met vering. Maar ja imo is vering voor met mountainbiken, niet voor asfalt.
Maar op een klinkerpad trilt je hoofd wel enorm mee zo zonder vering. Dan moet je gewoon een beetje omhoog komen met je rug anders zie je amper wat. Verder geen last gehad van hard-tail. Volgens mij kan je idd best hard over drempels enzo, maar goed daar had ik het evenwicht nog niet voor.

Al met al dus een enorm vette ervaring, en die ligfiets komt er zeker. Hopelijk ergens volgend jaar op tijd voor een lange fietsvakantie. Want daar zijn ze ideaal voor, en zelfs op die baron kan je redelijk wat tassen meenemen. Jammer dat er geen bidonhouder opzit trouwens, maar dat valt simpel te fixen onder het stoeltje denk ik. Tot die tijd huur ik Baron nog wel een paar keer denk ik. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Aikon op 11-06-2006 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Wat is nou het verschil tussen de verschillende versies van de Baron. Ik heb gereden op de 'straatversie' met ketting boven het voorwiel langs maar je hebt ook:
Afbeeldingslocatie: http://www.ligfiets.net/advertenties/images/Viqavis6.jpg

Stuurt dit dan echt zoveel slechter dat het niet te doen is in bijv. de bebouwde kom of valt het allemaal wel mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.ligfiets.be/images/3d/wind-3.jpg

Ook een heel mooi fietsje :)
Zie ook http://www.ligfiets.be/index.php?selectie=3dligfietsen

Heeft iemand weleens de ligfiets meegenomen in het vliegtuig? Hoe doe je dat en hoeveel kost dat ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
gp500 schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 11:46:
Had dit topic al eerder gelezen nu maar even in de bookmarks gezet.

Ik wil zelf 1 maken, weet nog niet of dat dit jaar nog wordt. Het wordt een 2-1 wieler, 2 achter. En dan met een afneembare kap. In 2 delen ofzo zodat het makkelijk een plekje kan krijgen. En geen kettings maar een aandrijf-as van voor naar achter in het frame.

Ik zal er nog eens een technische-tekening van moeten maken.
Welke soort van besturing denk je aan?
Ik heb even op een Jouta 2000 gereden maar die valt flink tegen (lees: om) in bochten als je sneller dan stapvoets rijdt. Zelfs als je zover tegenhangt dat je met je kont naast het stoeltje zit kun je nog de bocht uitrollen. De Flevotrike voelt nog belabberder aan maar als je het eenmaal gewend bent kun je er nog een aardig bochtje mee draaien. Pas echt lekker sturen wordt het met 2 voorwielen (zoals de Windcheetah Speedy hierboven, de Velomobiel of de Go_one), maar als je haast hebt in de stad of een afdaling met haarspeldbochten rijdt ga je toch al snel op 2 wielen. Maar misschien kun je toch met wat expirimenteerwerk de kantelknikbesturing verbeteren. Je zou toch zeggen dat er meer mogelijk is, want anders zou men de Carver toch vaker tegen een vangrail moeten zien kleven.

Oja, en ik denk dat een aandrijfriem een beter alternatief is dan een kardanas, als je per sé iets anders dan een ketting wilt. De efficiëntie van een kardanas zuigt in vergelijking met een ketting. Ik heb ook wel eens de ingeving gekregen om nylon bolletjes op een kevlar- of dyneemalijn te lijmen om op die manier een onderhoudsvrije ketting te maken die even efficient zou kunnen zijn als de klassieke metalen versie. De 'kettingbladen' zouden dan nylon ringen moeten hebben met daarin een uitgespaard spoor voor de kevlardraad, en diepe kuiltjes waar de bolletjes in passen.
Aikon schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 11:03:
... Ik wil een lowracer zonder vering liefst, met mogelijkheid voor genoeg bagage. ...
Zo ziet mijn rekje-met-beugel er ongeveer uit (beetje aangepast voor de nieuwe Baron):

Afbeeldingslocatie: http://xen03.settembre.nl/tweaks/benoni-frame-achterrek-600px.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
benoni schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 22:42:
Maar misschien kun je toch met wat expirimenteerwerk de kantelknikbesturing verbeteren. Je zou toch zeggen dat er meer mogelijk is, want anders zou men de Carver toch vaker tegen een vangrail moeten zien kleven.
ALS je dan een 'carver' noemt, laat dan wel een échte zien.... (goed, de Carver is wel gaaf maar ook in ligfietsland hebben we zoiets): de Tripendo (klikbaar plaatje):
Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/rcgilmore3/Tripendo.jpg
Oja, en ik denk dat een aandrijfriem een beter alternatief is dan een kardanas, als je per sé iets anders dan een ketting wilt. De efficiëntie van een kardanas zuigt in vergelijking met een ketting.
Niet te vergeten het enorme torderen van de as doordat bij een ligfiets een enorme afstand overbrugd moet wordne
Zo ziet mijn rekje-met-beugel er ongeveer uit (beetje aangepast voor de nieuwe Baron):

[afbeelding]
Een vrij standaard bagagedrager kan ook gemonteerd worden; op mijn Baron zat een standaard geval in ieder geval. Het enige is dat je dan een metalen plaatje aan de voorkant van de drager moet maken en die schuin voor het achterwiel langs moet steken naar het frame en daar ook bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik weet nog wel meer 'mooie' dingen. Wat dacht je van een voorwiel aangedreven driewieler modelletje Tadpole (2 wielen voor, 1 achter). De Russen hebben daar de fietsen van Berkut

Afbeeldingslocatie: http://www.berkut-trikes.com/bs_detail5.jpg

Echt mooi vind ik de fietsen niet..... maar toch wel tof dat ze zoiets 'durven' te bouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solosmots
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:30
Hey leuk weer een ligfietstopic, ben niet zo actief hier meer dus was me niet opgevallen. Ik heb nog steeds een zelfbouw lowracer, gebaseerd op een Zephyr.

Afbeeldingslocatie: http://zx16v.net/temp/lowracer.jpg
Hier zonder achterschokdemper, zo staat ie nog wat lager maar comfort is 0,0 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
budi schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 17:37:
Ik wil graag een fietsendrager kopen voor op mijn trekhaak (van de auto :) ). Nu begreep ik dat Sinner Twinny loads aan heeft gepast zodat er ligfietsen op kunnen?
Op de website begrijp ik dat ze gewoon een accessoire gemaakt hebben voor de Twinnyload. Bel anders eens met Sinner.

Maar een beetje afhankelijk van wat je wil en welke fiets je erop wil zetten kan je ook zelf aan het knutselen gaan. Ik heb onze Spinder Condor op eenvoudige wijze aangepast zodat de Fujin en Hurricane erop passen:

http://www.ligfiets.net/zelfbouwer/project.php?project_nr=93

Afbeeldingslocatie: http://www.ligfiets.net/zelfbouwer/images/G2PhzTra.jpg

Op de foto is hij alleen voor de Hurricane aangepast; dat is het 'rek' aan de kant van de auto. De andere is nog origineel. Ik heb alleen de aluminium buis vervangen door een andere die iets langer is en de 'montagegaten' op een andere plek heeft. De drager zelf is er niet anders door geworden; wil ik de drager verkopen dan kan ik gewoon de originele buizen (waar ik verder niets mee gedaan heb) weer terug plaatsen.

Maarja, wil je een 3-wieler plaatsen dan gaat dat niet lukken ;) Maar goed, onze trekhaak mag eigenlijk al niet eens 2 ligfietsen dragen volgens het plaatje.
Er is een winkel die ze wel verkoopt, maar dat is boven Groningen. Ik woon nabij Hilversum. Weet iemand toevallig een zaak die wat dichterbij is die ze ook levert?
Bel gewoon even en vraag hoe het werkt en wat het kost; bestellen zal vast ook kunnen.
Ik heb trouwens vorige maand een derde deel van het aantal kilometers gereden wat ik totaal dit jaar gereden heb: 1000 van de 3000. Daartussen zat een retourtje Noordwijkerhout, 70 heen en 70 terug. Bij die tocht viel het me pas echt op hoe comfortabel ligfietsen is. Ik ging niet zo gek hard, ik had 's avonds lichte wind tegen, maar ik bleef maar gaan en gaan en gaan op een rustig tempootje van zo tussen de 25 en 28 km/u. De terugweg was om voor ik er erg in had.
De rest bijna allemaal woon-werk verkeer, 62 km per dag.
Heerlijk.... 31 kilometer enkele reis. Van mij mag mijn 12 kilometer enkeltje best wat langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm.. "een Baron kan er met een nog langere buis ook op" die gaat dan alleen wel aan beide kanten van de auto uitsteken denk ik? Op de foto's van je link lijkt het alsof je hurricane al uitseekt aan beide kanten (en vooral rechts). Kan echter ook aan het soort (wide-angle) lens liggen die je hebt gebruikt.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2006 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maca
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-04-2022
Voor de gekken die ook een driewieler met de auto mee willen nemen: Sinner heeft ook aangepaste twinny loads voor driewielers. Alleen zijn die wel megagroot.
Omdat wij een kleinere auto hebben en geen trekhaak hebben we zelf een triangel gemaakt voor op het dak van de auto.
Afbeeldingslocatie: http://gasteren.net/ligfietsDag2006/slides/IMGP1133.JPG

Afbeeldingslocatie: http://gasteren.net/ligfietsDag2006/slides/IMGP1136.JPG

Het zit echt muurvast en is superstabiel. Enige nadeel is dat je de fiets er met z'n 2-en op moet tillen en dat je daarvoor best lang moet zijn.

Gewicht van de fiets is 14 kilo, de triangel weegt ook zoiets. De triangel zit met draadeinden en een plaatje staal vast om de dakdragers. De fiets zit dan uiteindelijk met een spanbandje per wiel en een grote spanband over het frame vast aan de triangel.
Op de foto ligt het geheel nog los. Niels staat het net vast te schroeven.

[ Voor 5% gewijzigd door maca op 12-07-2006 23:09 ]

Nikon D300 + Nikon D70 + Pentax Optio S5z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Hoe vervoer je 2 velomobielen tegelijkertijd zonder een derde vervoersmiddel te gebruiken?

Zo:

Afbeeldingslocatie: http://photos1.blogger.com/blogger/1933/541/400/sleepdienst3.0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Hm.... damn. hotlinking zeker geblokeerd sinds kort.

http://www.flickr.com/photos/78922727@N00/200579001/

Die zal wel werken en anders klikje op m'n weblog (zie onder)

[edit]
Of nog beter.... foto uploaden naar eigen webspace:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/wfvn2/sleepdienst2.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door WFvN op 31-07-2006 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
net een aanpassing gemaakt aan mijn Zephyr, het is nu een Zephyr X-Low racer :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/05a079c15a5e94e9aad63ecfc60c32bb/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/1bdf9e3657c22cbbe79cfd21b1f9fbb0/full.jpg

Het geeft wat minder comfort, voor zover dat al aanwezig was
heb er net een paar meter op gefietst, dus over snelheden kan ik nog niet al te veel zeggen

het ziet er in ieder geval wel beter uit :)

volgende aanpassing wat gaat komen:
groter kettingblad voor, er zit nu een 53 tands blad op, maar ik fiets nu altijd in de hoogste versnelling. Ik moet alleen nog uitzoeken hoe groot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
Ik vind hydrolische schijven wel fijner remmen dan mechanische, vooral de manier waarop je de rem voelt aangrijpen, maar dat verschil is er niet heel erg hoor. :) Ik zou zelf ook zeker voor mechanische schijven gaan als je naar het buitenland wil. Dat kun je teminste overal repareren en remt stukken beter dan velgremmen. Bovendien slijten ze veel minder snel.

Vering heb ik geen ervaring mee.

Ik heb een paar mooie plaatjes gevonden:
Afbeeldingslocatie: http://www.wisil.recumbents.com/wisil/racing2006/kenosha/mowett/Kenosha%2050%20Alan%20Gary%20Sean.JPG
Een NoCom, een NME en een Cobrabike op 1 plaatje :9~ :9~

Verder nog wat plaatjes van de NoCom en de NME:
Afbeeldingslocatie: http://www.wisil.recumbents.com/wisil/racing2006/maplepark/Alan%20post%20race.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.wisil.recumbents.com/wisil/racing2006/maplepark/Start_Alan.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.wisil.recumbents.com/wisil/racing2006/maplepark/Zippy_all%20smiles%20as%20dog%20prepares%20to%20chase.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.wisil.recumbents.com/wisil/racing2006/maplepark/Start_Warren%20on%20NoCom.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.wisil.recumbents.com/wisil/racing2006/maplepark/DL%20BM%2020051007%20005.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.wisil.recumbents.com/wisil/racing2006/maplepark/DL%20BM%2020051007%20004.jpg

Wat zijn die super lage dingen toch :9~ :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
maca schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 09:18:
Heeft iemand misschien wat langer op een Optima Rhino (die driewieler met vering) gereden?
Wij hebben een aantal keer eentje gehuurd, maar wat opviel is dat dat exemplaar een zorgenkindje was voor wat betreft de remmen (lek, aanlopen) en de hoogte (heeeel voorzichtig over verkeersdrempels, etc)
Wat betreft de hoogte: gewoon 26" wielen monteren :)
Afbeeldingslocatie: http://www.ligfiets.net/advertenties/images/X4nvrgRi.jpg

Wat betreft de remmen weet ik niets. Wel heb ik eens opgevangen dat de stuurgeometrie niet echt ideaal is.
maar kijkt nu ook naar de HP velotechnik Scorpion en de Trice S. (proefrit gaat a.s. vrijdag gebeuren)
Lijkt me helemaal niet verkeerd.
En nog iets waar mijn vriendje mee zit: hoevaak kun je op de nederlandse fietspaden met 2 driewielers of 1 driewieler en een 1 tweewieler nou echt naast elkaar rijden. Ik denk dat het wel meevalt hij is bang dat we alleen maar achterelkaar aan rijden.
Het ligt niet alleen aan de fietsen maar ook aan de ruimte én je eigen instelling.
M'n vrouw en ik rijden allebei een Versatile. Beide fietsen zijn dus 78 cm breed.
De meeste vrijliggende fietspaden zijn breed genoeg om met z'n 2-en naast elkaar te rijden. Als je mensen wil inhalen (of omgekeerd), dan wil het vaak niet en gaan we achter elkaar rijden.
Op fietsstroken die aan de rijbaan zitten ligt het een beetje aan de omstandigheden. Vaak zijn die stroken niet echt breed. Soms rijden we naast elkaar waarbij ik dan vaak midden boven de stippellijn rijd die de rijbaan en de fietsstrook van elkaar scheiden. In wezen zou ik beter gewoon op de rijbaan kunnen gaan rijden; met een 3wieler van meer dan 75cm breed mag dat legaal. Maar ik wil auto's ook niet echt meer hinderen dan nodig. Het is zo een mooie middenweg die me echter wel een bekeuring kan opleveren. Maar in de stad (Zwolle) rijden we dan op zulke plekken toch vaak achter elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Zonder training wordt het lastig ja :)

Leuk is hoe het meestal bij Velomobiel.nl gebeurt. Als men de Quest komt ophalen, wordt die meestal naar huis gefietst. Dat betekent soms énorme afstanden.
Ik heb mijn Versatile ook naar huis gefietst. Maar goed, dat is maar 30 kilometer.

We hebben een fietsendrager van het merk Spinder, type Condor (Hawk is hetzelfde model maar dan ander materiaal/kleur). Deze heb ik aangepast om ligfietsen te kunnen dragen. Maar dan hebben we het over tweewielers.

http://www.ligfiets.net/zelfbouwer/project.php?project_nr=93

Onze velomobielen zullen toch op een andere manier getransporteerd moeten worden. Bijvoorbeeld op een aanhangwagen. Maar dit lukt ook wel voor een retourtje zwolle-dronten:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/wfvn2/sleepdienst2.jpg

Sommige mensen verplaatsen hun driewieler (ook velomobiel) op het dak van de auto. Soms op een dakdrager maar soms ook op het dak zelf. Bij mijn auto lukt dat niet; het dak deukt in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:12

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Vandaag ben ik met mijn vader en moeder naar de Versatile gaan kijken bij Tempelman. Mijn vader is fietsfanaat en heeft altijd al een ligfiets (of velomobiel) willen hebben, maar vanwege de kosten is het er nooit van gekomen. Een aerodynamische vindt hij helemaal cool. Hij heeft geen rijbewijs dus een snelle, comfortabele en praktische fiets is voor hem een uitkomst, ook vanwege zijn leeftijd (63).

De besturing van de Versatile is even wennen als je een gewone fiets gewend bent, evenals een feit dat je net als in een auto moet schakelen om soepel te kunnen acceleren. Ik vind 'm er erg gaaf uitzien, helemaal met het dakje erop. Ook leuk om te zien dat er Luxeon leds worden gebruikt voor de koplampen. Dezelfde leds in de warmwitte variant gebruik ik in mijn interieur.

Ze waren bezig om een oranje exemplaar af te bouwen. Mijn vader wil graag een opvallende kleur en oranje vonden we beide wel erg mooi, dus ik heb 'm in die kleur besteld:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/366c494fb3aa9399524c68bcabcbe9f1/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/e25fffa83114bb622f124b06ce0862fc/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/431b69118b2c727eb87fb9337d8e5205/full.jpg

Mijn ouders moesten wel even schrikken van de prijs :P (en de levertijd), maar het moest wel de Versatile worden en niet een open fiets of het Allerweder-koekblik.

[ Voor 6% gewijzigd door Femme op 14-10-2006 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
WOEI.....

4 Juli 2005 heb ik m'n fiets gekocht. Nu, 1 jaar, 3 maanden en 12 dagen later, heb ik de 10.000 kilometer met m'n fiets gehaald.

Afbeeldingslocatie: http://photos1.blogger.com/blogger/1933/541/400/Img_2577%20klein.1.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door WFvN op 16-10-2006 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik kan trouwens wel een idee geven van de slijtage. Tijdens de 1e servicebeurt (bij 5000 kilometer) heb ik een tandwiel laten vervangen. Ik heb een foto van het tandwiel online staan:

Afbeeldingslocatie: http://photos1.blogger.com/blogger/1933/541/320/IMG_0697.jpgKlikkerdeklik

Dit tandwiel heeft dus 5000 kilometer gedraaid. Je ziet wel wat braampjes; het tandwiel is ge-CNC't maar is niet in een trommelmolen ofzo geweest volgens mij. Dat de randjes wat 'bewerkt' zijn door de ketting is dus niet vreemd. Maar kijk eens hoe mooi de ronding nog is van de inhammetjes. Aan de vorm van de inhammetjes is geen slijtage te zien volgens mij.

[edit]
Tandwiel is overigens vervangen omdat ik een lichter verzet wilde. Dit is het voorste blad van de achterste ketting.

[ Voor 34% gewijzigd door WFvN op 16-10-2006 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solosmots
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:30
Zo vanmorgen kwam ik erachter dat de achterband lek was, is een Vredestein S-lick, is volgens mij nog nooit eerder lek geweest in 11.500km, dus best netjes. Ik heb hem gelijk maar vervangen want hij is redelijk op. In dezelfde tijd dat deze op is gereden rij ik 2 voorbandjes weg ;)
Hier nog wat pics van operatie spatbord :D

Afbeeldingslocatie: http://www.zx16v.net/temp/Pb180137.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.zx16v.net/temp/Pb180139.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.zx16v.net/temp/Pb180142.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:47

Milmoor

Footsteps and pictures.

Een tijd terug heb ik wat advies gevraagd over mijn ligfiets aanschaf. Het leek me wel zo aardig om het resultaat te melden...
Mijn vriendin en ik hebben beiden een HP Velotechnik Streetmachine GTe gekocht. Na heel wat testen waren de eisen als volgt: klein voor, groot achter, vering overal, goede zitting, stoer. Daarom de Streetmachine geprobeerd. Wat een verschil met de andere ligfietsen... Door het directe onderstuur rijdt hij lekker stabiel. De zitting is goed stelbaar, de afwerking goed, en de prijs is auw.
Ik heb zo ongeveer onderstaande uitvoering, maar dan met naafversnelling ipv drie bladen voor. Mijn vriendin had nog geen Ortlieb tassen en heeft daarom ligfietstassen zonder de speciale frontriderbeugel.
Afbeeldingslocatie: http://www.hpvelotechnik.com/images/produkte/sm/gte/smgte_links_mitzieher_reise.jpg
Als ik zo fiets zit mijn broek in binnen een kilometer in de ketting, fietsklemmen zijn verplicht.

[ Voor 16% gewijzigd door Milmoor op 02-12-2006 19:45 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Tja, ik ben niet gestopt met fietsen. En om te voorkomen dat ik onverhoopt verplicht móet stoppen, ga ik morgen of overmorgen maar even met 2 Versatiles naar Dronten toe.

De fiets van m'n vrouw heeft een stugge achterbrug; de veerpoot doet het goed maar het draaipunt van de achterbrug aan de fiets is echt stroef; van vering is geen sprake meer.

Mijn fiets doet ook wat vreemde dingen. De linker veerpoot piept en wil maar niet stoppen met piepen ondanks het feit dat ik flink met de vetspuit aan de gang ben geweest. Verder haperen m'n versnellingen soms; vermoedelijke oorzaak is een gebroken stelbusje van de kabels. Dan heb ik nog een geratel in m'n achterbrug. Ik heb het vermoeden dat er water in is gekomen en dat daardoor de ketting nat/vies is geworden met roestvorming als gevolg (vermoed ik).

Maar goed, het lijkt erop dat ik weer eens sleepdienst mag gaan spelen.

Afbeeldingslocatie: http://photos1.blogger.com/blogger/1933/541/400/sleepdienst3.0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Vandaag is mijn ligfiets "gepimpt" door een paar vrienden...
Afbeeldingslocatie: http://images.animarc.nl/ligfiets600.jpg
Dus ik had een mooi vlaggetje erbij, en een paar vrolijke kraaltjes!
Ik houd alleen niet zo van rondrijden met kraaltjes en een vlaggetje, dus helaas, ze moesten deaud!
Afbeeldingslocatie: http://images.animarc.nl/kraaltjesweg.jpg
En 's middags waren er twee paar voor- en achterbanden leeg >:)

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 08:36:
...maar een iets groter kussen is dan wel weer fijn.
Een kledingzak, met de fleecetrui bovenop, is dat niet even comfortabel? Kun je dat extra paar schoenen weer kwijt... bij elkaar is 't wel zwaarder natuurlijk, of je moet van die Teva sandalen als loopschoenen meenemen. Maar ja, als je in Nederland blijft, is 't gewicht niet zo heel belangrijk.

Wij hebben trouwens wel best veel kleding mee, omdat we nogal eens wildkamperen en dan meestal geen tijd of mogelijkheid hebben om te wassen. Trouwens, ik heb één van de slaapzakken in een waterzak (van Ortlieb) die is ook handig om de kleding in te wassen.

Even wat foto's erbij plaatsen hoor... onze vorige vakantie was waarschijnlijk in dezelfde tijd als die van jullie, het was ook erg nat }:| Dit jaar zitten we te denken om met een grote bus richting Scandinavië te gaan, wat meer familie mee en de fietsen achterin zodat we ook een paar dagen met z'n tweeën kunnen gaan fietsen of zoiets.

Afbeeldingslocatie: http://xen03.settembre.nl/tweaks/norge06-bagage-inpakken.jpg
Inpakken... 2 plastic boodschappentassen over elkaar is een goedkoop vervangbare waterafdichting

Afbeeldingslocatie: http://xen03.settembre.nl/tweaks/norge06-fietsen-danemark.jpg
Zo'n Tail Bag is niet handig voor grote spullen, wel 'n uitkomst om kleding en elektronica gegarandeerd droog te houden.

Afbeeldingslocatie: http://xen03.settembre.nl/tweaks/norge06-fietsen-muggedalen-was.jpg
De was doen op een verlaten kampeerplaats bij Muggedalen

Afbeeldingslocatie: http://xen03.settembre.nl/tweaks/norge06-muggedalen-waslijn.jpg
Als het regent is het fijn om veel droge kleding te hebben, maar ook lastig om veel natte kleding droog te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Heb eindelijk wat foto's gemaakt van m'n fiets :)

Afbeeldingslocatie: http://www.erikkok.nl/div/07/fuego01.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.erikkok.nl/div/07/fuego02.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.erikkok.nl/div/07/fuego03.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Reclame van 10+ jaar geleden:

Afbeeldingslocatie: http://www.parnes.com/hpvsblog/archives/green/flevo.green.jpg

Maar is dat ding ook al echt zo lang leverbaar? Als ik het me goed herinner leveren ze deze fiets toch pas sinds vrij recent? Of vergis ik me?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
CanonG1 schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 13:21:
Reclame van 10+ jaar geleden:

[afbeelding]

Maar is dat ding ook al echt zo lang leverbaar? Als ik het me goed herinner leveren ze deze fiets toch pas sinds vrij recent? Of vergis ik me?
Volgens mij is hij nu zo'n 1,5 jaar leverbaar. Maar zeker nog niet 10 jaar ofzo. Het is inderdaad nog een vrij 'jonge' fiets.

Hij is inmiddels wel wat anders geworden dan het prototype:

Afbeeldingslocatie: http://www.flevobike.nl/images/stories/producten/greenmachine/600px/gm-zijaanzicht06.jpg
maca schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 13:25:
misschien een prototype? de fiets op het plaatje heeft onderstuur en dat hebben de huidige fietsen nog niet eens (nog niet uitontwikkeld)
Niet geheel waar.

In eerste instantie is het huidige model Greenmachine (zoals hij op de markt is) inderdaad uitgerust met bovenstuur. Dat heeft te maken met de voorkeur van de bouwers.
Op www.ligfiets.net ben ik degene die de enquêtes beheert. Soms regelrechte onzin-enquêtes maar soms ook serieuze.
Zo heeft Flevobike gevraagd of ik een poll wilde plaatsen met de voorkeur voor het type stuur bij een tweewieler.
Uitkomst:
Als u een tweewiel ligfiets met onderstuur zou kopen, wat voor een soort onderstuur heeft dan uw voorkeur? (2006-07-28)
Indirect met de stuurhendels verticaal 72 (20 %)
Indirect met de stuurhendels horizontaal 20 (6 %)
Direct met de stuurhendels verticaal 69 (19 %)
Direct met de stuurhendels horizontaal 22 (6 %)
Ik zou voor een bovenstuur kiezen 150 (42 %)
Anders 21 (6 %)
Totaal: 354 (100 %)
Maar ze zijn er wel mee bezig geweest. Ik heb al eens op een Greenmachine met onderstuur gereden. Maar goed, ik ben geen onderstuurfiguur, geef mij maar bovenstuur.
Maar een voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: http://www.flevobike.nl/images/stories/producten/greenmachine/onderstuur/060728001.jpg
[NL] wordt de GreenMachine ook met onderstuur leverbaar?
Ja de GreenMachine wordt ook met een onderstuur leverbaar. Op dit moment rijdt er een GreenMachine met onderstuur rond, er komen nog een paar kleine aanpassingen voordat het onderstuur productierijp is, het onderstuur zal in het voorjaar van 2007 leverbaar worden.
Maar nog niet geheel uitontwikkeld inderdaad. Volgens mij is die op de foto trouwens een andere dan waar ik op gereden heb.
Het model op het plaatje is wel een stuk vriendelijker geprijst dan de huidige versie
Tja, alles is duurder geworden. Het is al genoemd, de inflatie e.d.
Maar ik vraag me ook af of er wel een Rohloff zat in die proto

[ Voor 61% gewijzigd door WFvN op 06-03-2007 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
budi schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 12:49:
WFvN heeft toch ook een alleweder (de GoT mobiel) gereden? Oh wacht, dat staat ook in de openings post :)
Is dit jouw site hierover?
http://members.home.nl/ligfietsen/
Dat moet haast wel:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ligfietsen/projecten/bestickeren/tn-sticker06.jpg

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 11:07:
Zou het nou ook omgekeerd kunnen? Heeft iemand al eens geprobeerd om op de PC een route te maken (met wat voor software dan ook) en die op te slaan op zo'n forerunner?
Ik heb een Garmin Geko 201 en ik maak daar regelmatig routes voor die ik dan fiets. Het is een boel werk maar het werkt erg goed. Hier een voorbeeld die ik laatst gemaakt heb en die ik binnenkort wil fietsen, een rondje Gooimeer vanuit Hilversum:

Afbeeldingslocatie: http://i66.photobucket.com/albums/h259/JeroenH/temp/FietsrondjeGooimeer.jpg

(of eigenlijk: ik wilde die route twee weken geleden al fietsen maar omdat bij Huizen mijn ventiel uit mijn binnenband scheurde (!) moest ik de rit afbreken. Misschien doe ik het komende zondag)

Ik maak de waypoints in Google Earth (jaja, gewoon met het handje), ik sla de lijst met waypoints op als kml-bestand. Dat bestand open ik met GPS trackmaker (freeware), daarin verbind ik alle waypoints met elkaar (ook met het handje) en upload ik het naar mijn GPS-ontvanger.

Zoals gezegd, een boel werk (bovenstaande route kostte me ongeveer drie kwartier of zo) maar ik vind het leuk om te doen en het helpt mij met het rijden van dergelijk lange routes. Ik ben nl. een enorme kneus met het vinden van de weg... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Maar over wat voor Alleweder hebben we het? En welke leverancier?

Als het gaat om type. Alligt heeft het over:

a1 de Bart Verhees Alleweder
a2 de Flevobike Alleweder
a3 de Alligt Alleweder met 26" achterwiel
a4 de Alligt Alleweder met 20" achterwiel
a5 de verkleinde a4 ook geproduceerd door Alligt.

Alleen wil ik nog een a2-2 toevoegen want er zijn 2 types Flevobike Alleweder. Mijn oude 'GoT'-mobiel was het 2e type. De eerste lijkt erop; de voorkant is hetzelfde maar de kont loopt schuin naar beneden en heeft ook zo'n knik als in de neus.

De oudste Alleweder die ik alleen van foto ken; deze is volgens de website de fiets van Bart Verhees. Alleen de 'Bart Verhees Alleweder' die in productie is geweest, ziet er niet zo uit.
Maar goed, de oudste Alleweder die ik van foto ken:
Afbeeldingslocatie: http://home.casema.nl/comet51969/images/miltonkeynes/mk3b_54.jpg

De Verhees Alleweder:
Afbeeldingslocatie: http://www.ligfiets.net/fotoboek/fotos/JCuywAFM.jpg

De Flevobike Alleweder type 1:
Afbeeldingslocatie: http://www.ligfiets.net/zelfbouwer/images_small/1kZtjqFg.jpg

De Flevobike Alleweder type 2 (de meest voorkomende op dit moment):
Afbeeldingslocatie: http://www.ligfietswinkel.nl/images/Foto's/Fietsen/36Alleweder.jpg

De Alligt Alleweder met 26" achterwiel:
Met 'open' achterwielkast:
Afbeeldingslocatie: http://www.ligfietsshop.nl/alg/alleweder.jpg

en met gesloten wielkast:
Afbeeldingslocatie: http://www.bentrideronline.com/Buyer's%20Guide/images/Alleweder.jpg

De Alligt Alleweder met 20" achterwiel:
Afbeeldingslocatie: http://www.alligt.nl/afbeeldingen/alleweder-v14-z-400.jpg

Hoe het zit met die kleinere versie, weet ik niet.

[ Voor 128% gewijzigd door WFvN op 30-03-2007 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

WFvN schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 11:25:
Apart want de verhalen gaan dat de FlevoTrike gewoon een tweewieler is met 3 wielen :+
Ik bedoel dus: een driewieler met de rij-eigenschappen van een tweewieler.

Maar goed, dat zijn de verhalen die de ronde doen. Ik heb 2 weken nodig gehad om op een Bike te kunnen rijden (en dan nog angstvallig en onzeker) terwijl m'n vrouw al direct redelijk wegkwam op een Trike dus die verhalen zeggen mij ook niet zoveel
Ik kwam ook vrij snel weg op de Trike, wat onder andere te danken is aan het handvat dat op de achterbak zit, daar kun je je aan vasthouden, en eraan trekken of duwen, waardoor je niet onderuit gaat als je het stuursysteem nog niet doorhebt. Nu heb ik het systeem wel door, en kan ik inderdaad van alles doen terwijl ik fiets, maar ik kan niet remmen+een croissantje eten+bellen, waardoor ik onlangs dwars door rood een kruising opreed midden in Heemstede :P
Even een paar pics:
Overzicht (hij is best wel smerig he? Waarmee smeren jullie de kettingen eigenlijk?):
Afbeeldingslocatie: http://images.animarc.nl/totaalshotklein.jpg
Het handige handvat met een hand erop:
Afbeeldingslocatie: http://images.animarc.nl/handvatklein.jpg
Het handige handvat zonder hand erop:
Afbeeldingslocatie: http://images.animarc.nl/handvat2klein.jpg
En de toch ook wel zeer handige achterbak, waar ik van alles in kan dumpen :P :
Afbeeldingslocatie: http://images.animarc.nl/achterbakklein.jpg
[/fotospam]

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WFvN schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 20:39:
Ik ken je fiets niet maar ik vind het alsnog gewoon netjes.
Staat ergens een pic, eerder in dit topic.. zal even graven.

Pic:
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v293/Smiling_Pitbull/DSC00146.jpg
Is trouwens niet up to date, die foto
Zit een smal velgje op nu, met schwalbe Stevlio bandje erop
Blauw zitschuim
andere (smallere) voorvork
V-brake voor
En vooral: veeel meer roest :X

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2007 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
achtercassette kan je vrij eenvoudig controleren door goed de tanden te bekijken. Zowel de tanden als de holletjes tussen de tanden zijn symetrisch als ze ongebruikt zijn (op de plek na waar de ketting over moet kunnen springen naar een ander blad tijdens het schakelen; daar zit meestal een kleiner tandje maar ook is er uit de zijkant van het blad een stuk weggehaald om de ketting zijdelings wat meer ruimte te geven).
Afbeeldingslocatie: http://www.dirttricks.com/worn_sprocket-2.jpg
Die is dus al wat versleten maar ik heb met heel wat erger rondgereden.

Met name bij het voorblad liefst de grote als er meer op zitten) kan je goed controleren door de ketting aan de voorkant van het blad los te tillen:
Afbeeldingslocatie: http://www.kvandewater2wielers.nl/fietsen/tips/fotos/Derail_2.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door WFvN op 13-05-2007 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
volgens mij is dat betrekkelijk lang.

Afbeeldingslocatie: http://www.biketime.nl/upload/1104345340448.jpg

Voorbeeldje van een Ultegra die ik op m'n Baron had zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Geen flauw idee hoe het model heet... het is deze:

Afbeeldingslocatie: http://i66.photobucket.com/albums/h259/JeroenH/M5.jpg
Verder herkent iedereen wel het omvallen de eerste dag denk ik. Ik ben in ieder geval de eerste dag 5x flink omgeklapt bij het weg fietsen, al heb ik dan 2x 20 inch wielen :P
Het is niet het vallen, dat is me zelfs op mijn mountainbike wel eens gebeurd (hoewel niet vaak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
benoni schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 19:29:
Mmm... zeker niet achter de auto, dan nog liever schuin ernaast (als daar ruimte voor is). Vooral bij vrachtwagens, bedrijfswagens en SUV's (al of niet met nuffige bestuurders) kun je er maar beter voor zorgen dat je 'in de spiegels' rijdt. Het komt misschien een beetje zenuwachtig over op je voorganger, maar liever dat dan iemand een excuus geven om je niet gezien te hebben.

Da's trouwens met moderne tractoren wel grappig; sommige boeren houden expres een beetje in als ze je achter hun trekker de weg op ziet draaien. Als je dan gaat inhalen en je bent er net voorbij gooien ze 'm voluit en kun je je de pleuris rijden om het beest nog voor te blijven :P
Altijd leuk ja :D
Mmm... een Alleweder is altijd het eerst de klos vrees ik, en vooral de aluminium carrosserie is snel ontzet en/of ingescheurd waardoor je de fiets letterlijk moet gaan oplappen. Met een stevig uitsteeksel zoals de meeste frame-ligfietsen hebben kun je een rake tik uitdelen, maar je kunt het beste proberen om altijd wat ruimte over te hebben voor 't geval iemand een misser maakt.
Vergis je niet! De punt van de Alleweder is een venijnig ding, tenminste die van de Flevobike Alleweders. Ik heb in m'n garagedeur al een paar leuke 'putjes' zitten omdat ik er met de fiets tegenaan gereden ben. Een zijkant van een Quest penetreert hij gewoon helemaal (ook het gevolg van gezien)
De meeste mensen hebben 't heus wel door en zullen de volgende keer beter opletten, en daarbij maakt het niet eens zoveel uit of ze zich er in eerste instantie verontwaardigd of schuldig over voelden.
Voordeel van een velomobiel is dat ze er een stuk gewichtiger uitzien dan een normale ligfiets. Zo'n stroomlijn doet om de één of andere reden toch wat meer ontzag inboezemen bij mensen. Misschien denken ze dat het ding net zo zwaar is als een brommer ofzo.

Btw.... hoe ziet een aangereden Alleweder eruit?
Afbeeldingslocatie: http://home.nikocity.de/jp/alleweder/crash_seite.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.nikocity.de/jp/alleweder/crash_innenraum.jpg

Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Ik weet niet of het al bekend was, maar Aerorider (van de, uh, Aerorider ;)) maken ook een 'echte' velomobiel, dus niet elektrisch ondersteund: de Sunrider.

39kg en € 4750.

Afbeeldingslocatie: http://www.aerorider.com/foto/foto_sunrider/fotoalbum/sunrider/sunrider_prototype_7.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Laatst online: 19:40
Dit is even een snelle shot met mijn mobiel van mijn Alleweder A4 V14:

Afbeeldingslocatie: http://www.jonkhart.eu/tmp/allewederv14.jpg

Als je snel een nieuwe velomobiel wilt rijden, ben je absoluut bij Alligt het beste uit: ik heb twee maanden hoeven wachten en bovendien in de tussentijd nog in een oude Alleweder kunnen rijden. Ik heb 250 euro minder terug gekregen voor de oude Alleweder bij inruil, dat leek me wel redelijk aangezien ik 3700 km ermee had gefietst en bovendien een beetje schade had door het hard raken van een hele hoge stoeprand.

Ik vind het ook wel leuk om te zien hoe na die jaren er wat van die kleine details te zien zijn waardoor hij wat praktischer is in gebruik. Bijvoorbeeld het handvat achterop, met de oude moest ik bukken om hem aan de onderkant op te tillen bij het stallen, nu hoeft dat niet meer, wel prettig voor de rug. De elektronica is ook beter: bij de oude had ik een 4 kilo zware accu enkel voor de richtingaanwijzers, nu zit dat bij de verlichting inbegrepen, alles op 1 lichte Sigma NiPack accu.

Van die Rohlnofnaaf heb ik ook geen spijt, rijdt heerlijk, vooral de gelijkmatige verdeling tussen de versnellingen vind ik zeer prettig. Het geluid wat er uit komt bij de eerste 'optrek' versnellingen is ook wel grappig. Als je optrekt, klinkt het net alsof er een motor in zit die ook nog eens echt van dat 'race' geluid maakt. Gelukkig gaat dat zo vanaf de versnelling die je neemt bij 28 km/u en hoger over (7e versnelling). Zal wel iets met de keuze van ringen/tandwielen te maken hebben. Of moet ik me toch zorgen maken over dat geluid?

Vandaag met wat betere benen mijn 2e fietstochtje gereden, ik had nadat ik woensdag hem gehaald had gelukkig de rest van de week ook vrij genomen om te herstellen. Hoewel het een behoorlijke stedelijke route was, was ik aangenaam verrast met mijn 30,4 km/u, niet mijn record, maar ik rijd niet vaak 30+. Toen ik ergens eindelijk een lang recht stuk had, reed ik een heel stuk 40 km/u over het fietspad, had beter de rijbaan kunnen nemen. Een paar oudjes die keurig achter elkaar reden ben ik maar even met zo'n 25 km/u voorbij gereden ipv de volle 40, vond ik weer erg aardig van mezelf :)

Mocht je een tweede hands velomobiel willen, bij Alligt zal er waarschijnlijk snel eentje te koop komen te staan. Die is in elk geval goed 'ingereden' door mij ;)

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
budi schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 13:35:
Bijna al deze fietsen hadden banden van het merk 'Schwalbe' en vaak ook 'Marathon' als toevoeging. De banden onder mijn nieuwe Alleweder zijn ook van dat merk met een soort van anti leek laag er in. \
Ik dacht dat al te zien op de foto. Het zijn vast de Schwalbe Marathon plus:

Afbeeldingslocatie: http://www.starbike.com/images/Schwalbe/hires/marathon_plus_querschnitt.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.fahrradteile.com-onlineshop.com/onlineshop/images/56402.jpg

Ik heb sinds een half jaar dezelfde banden op mijn mountainbike, en sindsdien geen één keer lek gereden. Ze zullen ongetwijfeld wat aan de zware kant zijn (maar ik heb ze niet gewogen), maar dat weegt voor mij ruimschoots op tegen het kleine aantal (0) lekken.

Als je niet op een gram kijkt kan ik je deze banden van harte aanbevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Mijn route:

Afbeeldingslocatie: http://www.jonkhart.eu/tmp/20070723routeKlein.png

Mijn snelheid:

Afbeeldingslocatie: http://www.jonkhart.eu/tmp/20070723snelheidKlein.png

Ik reed tegen de klok in en de grafiek toont de tijd afgezet tegen de snelheid. Dit allemaal afgelopen jaren zelf met PHP in elkaar gehobbied. Dit in het kader van: "Beter slecht bedacht dan goed gejat". :) Tegenwoordig kan het allemaal veel mooier, maar ik vind het wel leuk zelf te maken.

Zoals je ziet had ik meestal inderdaad een kruisnelheid van 35 km/u en een lang stuk 40 bij Loosdrecht. In zo'n grafiek zie je dus ook hoe vaak je eigenlijk gedwongen wordt om af te remmen bij bochten en kruisingen.

Klik op het plaatje voor een grotere versie.

Ik had overigens het duikboot verhaal gelezen op een weblog, maar wist dus niet meer zeker of het de jouwe was, kennelijk wel dus :)

Toen ik trouwens mijn nieuwe Alleweder ophaalde afgelopen woensdag en weg wilde rijden, kwam iemand van Tempelman net een soort van 'badkuip' halen die Leo gemaakt had voor een Versatile. Kennelijk maakt hij niet alleen aluminium onderdelen.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Mja, mijn Alleweder glom als koeiestront in de maneschijn maar veel poep heb ik niet ontvangen terwijl ik het oppervlak van m'n Alleweder bijna kon gebruiken als scheerspiegel.

[edit]
Check deze foto bijvoorbeeld toen Henk erop geplakt werd:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ligfietsen/projecten/bestickeren/sticker10.jpg

[edit2]
En nee, ik neem je post niet serieus maar ben nog altijd enorm trots op het resultaat van een paar uur polijsten

[ Voor 46% gewijzigd door WFvN op 26-06-2007 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:36

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Vandaag m'n GPS-beugeltje voor op de fiets in de bus gekregen. Natuurlijk meteen gemonteerd:
Afbeeldingslocatie: http://www.gizzah.net/got/div/CRW_9918.jpg
Volle boel, met GPS erop past m'n fietscomputertje niet meer (jammer voor de totale km telling).
Wel blij dat ik niet voor onderstuur ben gegaan, toch niet zo praktisch met dit soort dingen :P

Aikon: Heb jij ook een mount, of pak je hem af en toe uit je tas als je hem nodig hebt?

Wou trouwens een setje Reelights bestellen, zie ik bij de lokale fietsenwinkel en andere Nederlandse webshops opeens de 150 serie. Wat het verschil is met de 120 serie kan ik niet vinden, op de officiële Reelight-site staan alleen de 100 en 120. Iemand een idee?

Linkje naar de beschrijving van de SL 150.

[ Voor 32% gewijzigd door Gizz op 04-07-2007 17:40 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:36

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Och, het is niet zo'n heel groot probleem eigenlijk bedenk ik me net. Als ik de GPS op de mount klik verplaats ik het houdertje voor de fietscomputer gewoon even naar de verticale stang van het stuur, dat houdertje zit toch met één elastiekje vast. Kan ik tijdens die tocht niet op het fietscomputertje kijken, maar dat maakt niet uit natuurlijk.

Trouwens net een Reelight SL-150 setje gehaald. Deze worden speciaal voor Nederland gemaakt en knipperen niet, conform onze wetgeving dus.

Ook de kleur is iets anders, geen zwarte beugeltjes meer:

Afbeeldingslocatie: http://www.beekhovenbikes.nl/images/verlichting/reelightSL150.jpg

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Tomino schreef op zondag 22 juli 2007 @ 13:33:
Waar ik naar toe wilde, ik ga volgend jaar HBO volgen in breda. Met de auto is dat ongeveer, laten we zeggen met fietspaden erbij gerekend 18/19 kilometer. Ik kan heel makkelijk over 2 maanden een OV aanvragen en elke dag lekker met de bus een uur onderweg zijn bij elkaar, staan zweten in de bus, wachten op de volgende... Terwijl er ook een mogelijkheid is om met een ligfiets te gaan natuurlijk.. 18/19 KM moet zeker lukken in 30/40 min. Dat is dus evenveel tijd (kwijt) dan als ik met de bus zou gaan.
Uitgaande van 18 kilometer moet je 30 km/h gemiddeld(!) rijden om in 36 minuten over te komen. Wil je het in 30 minuten doen dan moet je 36 km/h gemiddeld rijden; niet echt reëel als je het mij vraagt. 40 minuten kan met 27 km/h gemiddeld, dat is een stuk reëler maar nog altijd fors afhankelijk van route, type fiets en berijder.
Ik heb dus nog geen beslissing kunnen nemen over het feit of ik een lifgiets aan moet schaffen, of toch met de bus moet gaan.
Je vergeet nog een ding mee te nemen in de berekening: vrijheid van vertrekken. Bij de bus zal je mogelijk nog enige tijd moeten wachten. Maar goed, ik moet zeggen dat de genoemde rittijden voor de bus best meevallen, ik ken wel andere routes. Ik durf bijvoorbeeld vanaf m'n huis zonder problemen een wedstrijdje te rijden tegen de bus naar het werk. Ik doe er met de fiets minimaal 22 minuten over maar normaal zeg 26 minuten. Ik vertrek normaal gesproken ongeveer om 7.00h van huis en kom dan ongeveer om 7.30h aan op het werk. Zou ik om 7.00h vertrekken om met de bus te gaan dan zou ik pas 29 minuten later de bus kunnen nemen en pas om 8.13h aankomen op het werk. Gelukkig zou ik dan een minuut eerder van huis kunnen vertrekken en de bus van 7.01h nemen maar dan alsnog pas om 7.43 aankomen op het werk. In dit geval zit ik maar één minuutje naast busvertrektijd maar stel dat ik normaal om 7.15 zou willen vertrekken met de fiets dan zou ik dus een kwartier verspelen met de bus.`
Maar alsnog is de bus dus baggertraag in mijn geval >:)
En als ik met de ligfiets zou gaan, wat voor fiets :) een snelle low rider of een comfortabel bovenstuurtje, daar ben ik ook nog niet uit.

Hoe kijken jullie daar tegen aan? :)
Tja, als doorgewinterde velomobielrijder weet ik het wel: geen van beiden maar een velomobiel dus. Ook 's winters lekker doorrijden want dat zal je ook in gedachten moeten houden. Wil je 18 kilometer door de regen rijden? Het regent helemaal niet vaak maar naarmate de afstand groter wordt, word de kans op een plensbui onderweg ook groter natuurlijk. Ik ben absoluut geen liefhebber van regenpakken en ben dus dolblij met m'n trapautootje.

Maar in jouw geval, je wil dus graag snel over zijn dan zou ik absoluut gaan voor een lowracer gaan (lowriders gaan niet echt vlot :+ als je het op fietsgebied zoekt:

Afbeeldingslocatie: http://www.aztlanbicycle.com/images/products/lowrider-bikes/series-646-20-lowrider-bike.jpg

En al helemaal niet als je het hebt over deze low riders:
Afbeeldingslocatie: http://shop.pointbike.nl/catalog/images/05033700.jpg

:+
)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:42
N.a.v mijn post op
Tomino schreef op zondag 22 juli 2007 @ 13:33:
Het kriebelt nu toch wel heeeel erg.... beetje rond aan het kijken naar modellen, ook tweedehands.
Op vakantiebaantje en Stufi valt geen fiets van 2500 euro te kopen :+

Wat voor mij ook redelijk belangrijk is, hoe dat ding eruit ziet. Spuuglelijk moet hij niet zijn, ik ga er vaak mee door de stad en tsja, je bent 17/ 18 en dan trek je je nog weleens wat dingen aan ;)

Nou leek me de Challenge Fujin een erg leuke fiets :) Meneer die hem verkoopt woont een halftuurtje weg in zeeland. Volgende week een weekje vrij dus maar even langs Tim.be en maia om eens wat ligfietsen te huren en uit te proberen welke modellen mij schikken!

Ben benieuwd, zou leuk zijn als ik een goede fiets vind voor een leuke prijs tweedehands/ nieuw

/statusreport :*)

/img fujin
Afbeeldingslocatie: http://www.ligfiets.net/advertenties/images/g5qwApJn.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Tomino op 26-07-2007 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
budi schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 17:52:

<spontaan idee>Misschien wel leuk om een keer een GoT ligfietstocht te organiseren? Rondje Markermeer ofzo en dan een aantal opstapplaatsen langs de route regelen en dat zo iedereen een stuk mee kan fietsen?</spontaan idee>
Top plan! lijkt me een heel leuk idee!

Net terug van het ophalen van mn ligfiets.
Net al mee gereden en het is echt fantastisch. Veel lekkerder dan een onderstuurtje :)

Voor 17 jaar, geen slechte ligfiets dacht ik zo!

Foto voor de leukheid:
Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1365/964215074_68d5bdb8a6.jpg
Klik voor groter!

Voor mijn school/hbo ritjes voor de komende 4 jaar!

[ Voor 6% gewijzigd door Tomino op 31-07-2007 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik denk een Sinner Comfort:
Afbeeldingslocatie: http://www.teddelange-ligfiets.nl/content/images/PICT1873-2.jpg

Maar ook kan het een Flevobike Trike zijn:
Afbeeldingslocatie: http://www.pa3gap.nl/foto's/Bert's-bike.jpg

Dan bestaat ook de kans dat een Jauta geweest is:
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~ghelmich/m/fotokl/cyc/jauta.jpg

Ook nog een mogelijkheid is de Hase Kettwiesel (maar ik denk niet dat deze het is)
Afbeeldingslocatie: http://www.beeldrijk.org/repository/files/kettwiesel15.jpg

De eerste 2 fietsen zijn het meest waarschijnlijk.

[ Voor 24% gewijzigd door WFvN op 07-08-2007 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Zo, na aanschaf van m'n Fujin was ik toch nog niet helemaal tevreden..
Zitje was te veel zweetrug achtig, nek vies door de blubber omdat er slechte spatbordjes op zaten en mn lamp zat nog niet op de goede plek.
Ook kon ik nog niks meenemen omdat ik geen tassen had :)

Misschien wel leuk met foto's:
Afbeeldingslocatie: http://i12.photobucket.com/albums/a204/tomino/DSCF2788.jpg
Door mn schijfremmen waren de stangetjes niet in de goede plek, met wat brute kracht toch gelukt, en ziet er ook niet heel erg uit! Btw, geen carbon genomen, dat kostte me 75 euro per spatbord, werd me toch iets te gortig..

Afbeeldingslocatie: http://i12.photobucket.com/albums/a204/tomino/DSCF2787.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i12.photobucket.com/albums/a204/tomino/DSCF2786.jpg

Wat net buiten de foto valt, heb gratis bij de shop een plastic opzetstukje voor mn lamp gehad, eindelijk zeg want zelf daarmee kloten werkte niet, nu simpel in 5 min klaar. Lamp ook weer goed vast!

To-do
:
Standaard :+
Achterspatbord, die moet ik nog een keer ophalen in Dordrecht want waren nog niet binnen!

* Tomino is ready for school!

[ Voor 9% gewijzigd door Tomino op 25-08-2007 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Vond t toch wel netjes om te melden dat de standaard gelukt is! :)
Voor de schamele 10 euro is het een zeer waardevol stukje equipment! ;)

Foto's:

Afbeeldingslocatie: http://i12.photobucket.com/albums/a204/tomino/DSCF2981Large.jpgMet tas erboven, no problem!
Afbeeldingslocatie: http://i12.photobucket.com/albums/a204/tomino/DSCF2980Large.jpgDetailshot
Afbeeldingslocatie: http://i12.photobucket.com/albums/a204/tomino/DSCF2979Large.jpgTotaalplaatje

Gewoon leuk om je fiets op de foto te zetten. Kan er niks aan doen. En ligfietsen kijken is nooit weg toch?

Truste allemaal :O :)

[ Voor 5% gewijzigd door Tomino op 02-09-2007 22:14 ]

• budi
Zo, gisteren eindelijk mijn oude dagkilometer record uit de boeken gereden. Die stond op naam van een keer terug vanaf Texel naar Bussum. Dit nog wel op een martelwerktuig (lees: bukfiets), 160 km lang!

Gisteren ben ik naar Dronten gereden om een zeiltje op mijn Alleweder te laten zetten. Deze was nog in bestelling toen ik hem afhaalde in juni. Dit is al 60 km uit Bussum en daarna ben ik nog wat om gaan rijden richting het Ketelmeer, boven Swifterband, Lelystad door, over de dijk naar Almere, daar bij nielsj wat eten en daarna terug naar huis.
Bij Tempelman heb ik nog wat netjes voor in mijn wielen gekocht en ik zag daar een 'mooie' Versatile staan. Deze was zwaar gehavend, duidelijk een keer om gevallen in een bocht. Meneer Tempelman vertelde al dat ie het zat was met dat ding na drie keer en dat ie hem niet meer over ging spuiten, had ie maar geen probeerfiets moeten worden :)

Route:
Afbeeldingslocatie: http://www.jonkhart.eu/tmp/rondje2.png

Lelystad zelf blijft toch een ramp om doorheen te fietsen, ik wilde eigenlijk bovenlangs, maar het kwam dus met die borden toch zo uit dat ik langs CS ging, uiteindelijk blijkt nu de route wel redelijk efficient te zijn geweest, maar toch vervelend met al die bruggen, bochtjes, etc. De kleine 'uitstapjes' op de route die je ziet, zijn geocaches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik heb laatst ook m'n top verbeterd: 75+km/h :)

Maar wat ook leuk is, is dat m'n zadel is gebroken:
Afbeeldingslocatie: http://www.erikkok.nl/div/07/IMG_5837.jpg

Inmiddels is het wel gefixed, en hopelijk is dat goed gebeurd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

benoni schreef op maandag 17 september 2007 @ 13:25:
[...]

Voor mijn gevoel is een Nazca Fuego iets te zwaar om makkelijk over de 50 te sprinten, zorg in ieder geval voor genoeg lucht in de banden (8 tot 10 bar), dat scheelt aanzienlijk.

Met de Baron kan ik over de 50 sprinten, met de M5 (met stroomlijnpunt) richting de 60, maar dan moet het wel lekker warm weer zijn.

Topsnelheid bergaf is wel een beetje relatief natuurlijk; er zijn afdalingen (vooral in de Alpen) waar je teller blijft oplopen, zeker met een low racer of een gestroomlijnde fiets. Zelf houd ik het dan wel voor gezien, 100 is hard genoeg :P
Bergaf is inderdaad lekker makkelijk, maar ik denk toch dat ik het daar van moet hebben :P

Heb wel nieuwe banden gekocht, Continental Sport Contact, dat scheelt 2-3 km ofzo. Daarna moet ik het echt zelf doen. Mooi doel voor volgend seizoen: trainen tot ik 55 haal op een rechte weg. :)

[edit]
Mijn fiets is op de foto gezet:
Afbeeldingslocatie: http://brick111.hyves.org/110350001-110400000/110352201-110352300/110352246_5_B3Aq.jpeg

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2007 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Euhm.... zo'n stelschroef aan de gripshift zet je er niet later aan, die zit aan de gripshift. Je hebt dus een gripshift met of zonder zo'n stelschroef. Ik heb tot dusver nog maar één keer een gripshift zonder gezien overigens. Maar goed, kijk naar iets als dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.raddiscount.de/images/shop/P03313_BILD1GROSS.jpg
Dat zwarte ding links onderin
Daar gaat dus ook de kabel in maar dat zwarte ding is de stelschroef.
In het zilver:
Afbeeldingslocatie: http://www.freemanscycles.co.uk/images/sturmey_archer/TSS80_8speed.jpg

Dan nog een 'rapidfire' (geloof ik) maar het gaat me om de stelschroef rechts, andere vorm:
Afbeeldingslocatie: http://www.bikerspoint.com.br/images/shifterx9.jpg

nja, you get the picture denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Euhm.... ik begrijp dat je een zwaarder verzet wilde omdat je de lichte versnellingen niet gebruikte?

Ik heb trouwens een nieuw achterlicht gebouwd met meerdere functies:
gedimd achterlicht, normaal achterlicht, mistachterlicht en remlicht 8)

Afbeeldingslocatie: http://www.ligfiets.net/zelfbouwer/images/ToRa4aFW.gif

en in volgorde van lichtsterkte:

Afbeeldingslocatie: http://www.ligfiets.net/zelfbouwer/images/anrt3GYG.gif

De plannen voor dat remlicht heeft geleid tot een aankomende Zelfbouwdag regel-electronica rem/achterlicht

[ Voor 32% gewijzigd door WFvN op 19-10-2007 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben net terug uit Barcelona (10 dagen heerlijk weer gehad, maar dat terzijde), en heb meegenomen een foto van een fiets die ik nog nergens tegen ben gekomen:

Afbeeldingslocatie: http://nomatter.nl/images/ligfietsbcn.jpg

Let ook op de enkelzijdige wielophanging voor en achter. Liep gelukkig als een echte toerist met een camera om m'n nek en kon dus ff snel een plaatje schieten. In BCN is fietsen an sich al niet zo ingeburgerd, maar met bovenstaand apparaat draaiden alle hoofdjes mee. :P

Weet iemand welke fiets dit is? Ik heb wel een ligfietskwartet, maar daar zit 'ie niet in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk inderdaad dat met zo'n fiets over een flinke drempel niet heel goed is voor je kinderbijslag :P

Ik heb nog een foto, iets minder scherp helaas:

Afbeeldingslocatie: http://nomatter.nl/images/ligfietsbcn2.jpg

Voor zover ik zo snel kon zien leek het me geen zelfbouwfiets. Zowel voor als achter enkelzijdige wielophanging en net zo stoer metallic groen als mijn Seiran (..kuch...). Als je dat zelf kan bouwen ben je volgens mij doorgaans fabrikant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aangezien ik steeds meer ligfietsen tegenkom heb ik alvast het verkeersbord 'verplicht fietspad' aangepast. De huidige versie is imo namelijk niet meer van deze tijd....

Fout
Afbeeldingslocatie: http://nomatter.nl/images/verplicht-fietspad-oud.png
Goed
Afbeeldingslocatie: http://nomatter.nl/images/verplicht-fietspad-nieuw.png

Als je belangstelling hebt in een shirt of trui met het bord er op stuur me dan ff een mail (zie profiel). Als we er een stuk of 10-15 laten maken is het prima te betalen namelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WFvN, op het fietspad zul je: ;)

Afbeeldingslocatie: http://nomatter.nl/images/verplicht-fietspad-versatile.png

Merk overigens behoorlijk dat ik met deze kou langzaam wordt. Volgens mij ben ik koudbloedig: pas als de zon schijnt kan ik een beetje bewegen. Of misschien moet ik gewoon aan m'n conditie werken O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanmiddag reed ik van Zwijndrecht naar Rotterdam met de CityEL en kwam toen een rode Alleweder tegen. Tenminste het leek er erg op, maar zo te zien was de achterkant aangepast naar een meer aerodynamischer vorm.

Toevallig lag de camera al klaar voor wat korte filmpjes van de rit. Onderstaand een screenshot.

Afbeeldingslocatie: http://www.cityel.eu/joomla/images/stories/rotterdam/alleweder1.jpg

Wel mooi, twee alternatieve voertuigen naast elkaar. Dat zouden er veel meer moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Volgens mij is het dit model:

Afbeeldingslocatie: http://www.bentrideronline.com/Buyer's%20Guide/images/Alleweder.jpg

Ik weet niet hoe je dat 'ronder' bedoelt; vanaf de achterkant gezien dat hij ronder naar de zijkanten is of vanaf de zijkant wat ronder naar achteren?

Alligt Alleweders zijn er in verschillende vormen/maten. Die op de foto is volgens mij dezelfde als die ik hierboven laat zien.

Modellen met een rondere kont vanaf de achterkant gezien zijn:
Afbeeldingslocatie: http://www.alleweder.ch/Images/A4Seite.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb deze set:
Afbeeldingslocatie: http://www.lijtenfietsen.nl/images/sigma_mirageendkit1.jpg

Voluit de "Sigma Mirage Evo + Evo X Pro Endurance" en net zo'n hap uit je budget als de naam lang is (125 euro). Maargoed, dan zie je ook wat, en je hebt twee koplampen, twee accu's met lader en een achterlicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Hmm, ik zie dit langskomen:

Afbeeldingslocatie: http://85.17.151.182/212950001-213000000/212977001-212977100/212977005_6_U8Og.jpeg
Afbeeldingslocatie: http://85.17.225.27/124050001-124100000/124085201-124085300/124085207_5_63Wh.jpeg

Is dat puur voor de snelheid of ook voor bagage?

Niet dat ik er nu het geld voor heb maar ik zou graag zo'n schoenkliksysteem op mn ligfiets willen installeren om toch iets beter op mn trappers te blijven staan.. Hebben meer mensen dat hier? ervaringen?

En dus dat ding hierboven, snelheid of opbergruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
Die bovenste is inderdaad voor snelheid, de onderste voor bagage. Die dingen voor bagage zijn redelijk prijzig. Ik heb er destijds zelf 1 gemaakt van glasvezel/epoxy.
Plaatjes die ik al wel eens heb laten zien hier:
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/triopassepartout/-DG-/Bagagepunt02.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/triopassepartout/-DG-/Bagagepunt03.jpg Die fiets moet ik binnenkort nog eens opknappen en dan gaat die in de verkoop. :)

Over SPD pedalen/schoenen (van die klikdingen). Op een ligfiets is dat super fijn, als je het eenmaal gewent bent wil je echt niet meer zonder. Vooral omdat je voeten niet zoals bij een gewone fiets door de zwaartekracht op je pedalen blijven staan.
Er zijn ook pedalen met aan de ene kant SPD en aan de andere kant een gewone trapper. Dat is opzich wel handig als je ook af en toe kortere ritjes maakt waar je niet je SPD schoenen voor aan wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik heb die eggbeaters ooit eens 2e hands gekocht. De plaatjes slijten best hard, zoals je hier ziet:
Afbeeldingslocatie: http://bp0.blogger.com/_VY9lef3Ripw/RzlcjiVjczI/AAAAAAAADAg/HKFNji8Wud8/s400/IMG_5864.JPG
Linksonder zie je zo'n slijtagestreep. Ook de pedalen zelf slijten wat af. Ik heb die plaatjes vervangen aan 't begin van m'n vakantie, en 8.000km later waren ze wel weer aan vervanging toe. Helaas viel de laatste dag 1 pedaal eraf, de kogellagers waren op ofzo. Nadeel is dat íe 2e hands was en ik dus geen idee heb hoeveel er nu totaal mee is gereden. Je kan geloof ik wel een setje kopen waarmee je de boel kan opknappen voor 15euro ofzo. Dat moet ik nog eens nakijken, volgende week komt m'n Fuego weer aan in Nederland en ga ik erachteraan.

Over je link, die plaatjes die daar worden besproken heb ik niet, maar ik begrijp dat die juist ervoor zijn om af te slijten, zodat je schoen niet slijt.

De plaatjes zijn wel te betalen, de pedalen zijn behoorlijk duur. Het 4zijdige inklikken is een voordeel, maar vooral met mtbén, op de weg klik je toch niet zo vaak in en uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
Tomino schreef op zondag 04 mei 2008 @ 18:41:
[...]

Heb je daar een linkje van mss? :) dat is precies wat ik zoek, aangezien ook wel eens naar vrienden ga enzo op mn ligfiets..
Eventjes zoeken op de shimano site levert dit:
Afbeeldingslocatie: http://cycle.shimano-eu.com/media/images/cycling/products/actionsports/PD/PD-M324_popup_v1_m56577569830550919.jpg
Shimano PD-M324

Maar er zullen er vast nog wel meer zijn.
Vraag er anders eens naar bij een fietsenwinkel die SPD pedalen en schoenen verkoopt. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door -DG- op 04-05-2008 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
-DG- schreef op zondag 04 mei 2008 @ 18:52:
[...]

Eventjes zoeken op de shimano site levert dit:
[afbeelding]
Shimano PD-M324

Maar er zullen er vast nog wel meer zijn.
Vraag er anders eens naar bij een fietsenwinkel die SPD pedalen en schoenen verkoopt. ;)
BBB levert ook van zulke pedalen. M'n vrouw heeft ze op haar Hurricane. Ze zien er wat 'ieliger' uit dan de Shimano-pedalen:
BBB BPD-20 SPD PEDALEN DUALCHOICE

Afbeeldingslocatie: http://www.gekvanfietsen.nl/pics/producten/0360_HI.jpg

Ik heb ook dit soort (Shimano of BBB, I don't care) pedalen gekozen om _eventueel_ met gewone schoenen op te fietsen. De praktijk? In een paar jaar tijd misschien 5x met normale schoenen op gefietst........ in wezen vrij zinloos dus wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Gizz schreef op maandag 05 mei 2008 @ 22:23:
Interessante vraag Tomino. Ik heb namelijk de eerder genoemde Shimano PD-M324 pedaaltjes, maar ik heb geen idee welke schoenen ik er op kan gebruiken. Gebruik tot nu toe dus de normale kant van het pedaal :P

Leuk trouwens: mijn vriendin heeft sinds gisteren ook een ligfiets! Een zelfbouw M5 26/20 van 5 jaar oud, hij ziet er nog perfect uit. Hoef ik eindelijk niet meer alleen te fietsen :P

Minder leuk: vandaag aan het einde van ons eerste tochtje is ze lastiggevallen door een stel kansloze hangjongeren, toen ik even niet bij haar in de buurt fietste. Opmerkingen á la "lekker met je benen wijdt, *piep* gespreid, we hebben zin in je schatje" etc. etc. Ze vertelde het me pas toen we al weer een heel stuk verderop waren, en ze wilde niet dat ik terug ging. Kan toch behoorlijk boos worden in dat soort situaties..
Geinig, associeer jou nu pas met de foto's van je vriendin uit het HK topic ;)
Leuk, in welke omgeving fietsen jullie, en wat voor fiets heeft je vriendin? Eeepc gaat makkelijk mee he op de ligfiets?

Afbeeldingslocatie: http://i12.photobucket.com/albums/a204/tomino/onderhoud.jpg
Vandaag even wat onderhoud gepleegd aan mn beide ligfietsen. Goed kogellager smeer gehaald en opnieuw ingevet. Leuk klusje, draaid weer als een zonnetje.
Mn oude gekochte zelfbouwligfiets had te lang stilgestaan. Spaken kapot e.d. Dus nieuw wieltje erin, kettingen uitgekookt in diesel en opnieuw ingevet. Gaat toch naar de fietsenmaker voor de versnellingen en het nieuw eropzetten van remmen e.d Voorwerk is iig gedaan :>

Maar enig probleempje, met het eruithalen van mn voorwiel van mn Fujin, nu zit het allemaal niet zo lekker meer met mn schijfremmen.. Iemand tips hoe je zoiets GOED afsteld?

Van de zomer met een goede vriend van me vanaf HvHolland naar texel toe fietsen, heerlijk op 2 ligfietsen :)
Pagina: 1 2

Dit topic is gesloten.