Het ligfietstopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 20 Laatste
Acties:
  • 32.455 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-05 08:31

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ligfietsen/GoTligfietsen.jpg
Welkom in dit topic over ligfietsen.

De ligfiets is niet een erg bekend verschijnsel. Onder de ligfietsers is het aandeel mensen met een wat meer technische achtergrond vrij hoog. Het zou me dan ook zeker niet verbazen als hier op GoT redelijk wat ligfietsers rondlopen. In 2001 heb ik ook al eens een topic gestart over ligfietsen. Toen bleek er al een flink aantal ligfietsers op GoT te zijn. We zijn nu 5 jaar verder, GoT is gegroeid, de ligfiets wint ook langzaam maar zeker aan populariteit. Ik ben benieuwd hoe de stand van zaken nu is.

Deze startpost is vrij groot. Lees wat je interessant lijkt, wat je niet interesseert laat je gewoon lekker links liggen. Plaats je reacties over je eigen ervaring(en) met ligfietsen, als berijder of mogelijk als iemand die al eens een 'aanvaring' gehad heeft met een ligfiets. Misschien heb je zelf een ligfiets gebouwd, meld het hier.

Kortom: een topic wat hopelijk flink vol gaat lopen met ligfietsgerelateerde dingen.

Kort stukje geschiedenis
De uitvinder van de ligfiets is Charles Mochet. In de geschiedenis komen vrij veel ‘trapauto’s voor volwassenen’ voor waaronder de ‘Vélocar’ van Charles Mochet. Het betrof een voertuig op 4 fietswielen welke werd aangedreven door de mens met behulp van trappers.
Mochet heeft de Vélocar in 1930 als het ware in tweeën gehakt; de eerste ‘ligfiets’ was geboren, een fiets met 2 wielen waarbij de trappers niet ónder de berijder zaten maar vóór de berijder.

In de jaren 30 heeft een ‘onbekende’ amateurrijder met de Vélocar meegereden in de Tour de France. Deze amateurrijder heeft alle kopstukken eruit gereden. Hierna is de ligfiets door de UCI (Internationale Wielerbond) ‘verbannen’ uit de Tour de France.

Jarenlang is er maar weinig van de ligfiets vernomen. In de jaren 70 is de ligfiets herontdekt tijdens de oliecrisis. Sindsdien wint de ligfiets aan populariteit. Het gaat niet snel maar het stijgt gestaag.
Bron

Soorten fietsen
Bij ‘normale’ fietsen kan je de fietsen onderverdelen in een flink aantal soorten fietsen zoals mountainbikes, crossfietsen, hybridefietsen, stadsfietsen, racefietsen etc. Bij ligfietsen geldt dat ook maar daarbij zijn er zóveel verschillende modellen zijn dat het eigenlijk niet te doen is om ze allemaal te gaan melden. Ik wil daarom een paar verschillende aspecten belichten.
Allereerst wil ik een rijtje met modellen fietsen op een rij zetten waarbij de houding van de berijder opeenvolgend is, hierbij wordt duidelijk waar de ligfiets geplaatst kan worden.

Buikligfiets: vrij onbekende ligfiets waarbij de berijder op de buik ligt, de trappers zitten ‘achter’ de berijder.
Racefiets/wielrenfiets (bukfiets): de bestuurder leunt vrij sterk voorover, de trappers zitten onder de berijder.
Sportfiets/mountainbike: de bestuurder steunt een beetje voorover, de trappers zitten onder de berijder
Stadsfiets/omafiets: de bestuurder heeft het bovenlichaam vrijwel rechtop, de trappers zitten onder de berijder
Zitfiets: De EZ-Bikes die een paar jaar geleden op de markt zijn gekomen, de bestuurder zit lichtelijk achterover, de trappers zitten verder naar voren geplaatst
Ligfiets: de bestuurder hangt met het lichaam naar achteren waarbij de benen naar voren steken, de trappers bevinden zich dan ook voor de berijder.

Maar nu de meest gangbare ligfietsen:

Allereerst wil ik het verschil maken tussen 2wielers en 3wielers. Uitleg is hierbij niet echt nodig lijkt me. De 3wielers hebben als voordeel dat ze stabieler zijn door de 3 wielen.

Verder is een groot verschil te vinden in het wel, niet of gedeeltelijk hebben van een stroomlijn. Open ligfietsen kunnen voorzien worden van bijvoorbeeld een staartpunt welke de stroomlijn achter de berijder verbetert, ook kan er een zogenaamde 'streamer' voorop geplaatst worden die de stroomlijn aan de voorkant verbetert. Zowel streamer als staartpunt kunnen in principe op elke ‘open’ ligfiets gemonteerd worden. Ook kan er een fiets gekozen worden met volledige stroomlijn. We spreken dan over een velomobiel (ook wel ‘sigaar’ of ‘banaan’ in de volksmond). Veelal zijn deze velomobielen voorzien van 3 wielen maar 2 of 4 kan ook.

Naast de verschillende modellen ligfietsen is er ook een flink verschil in manieren van sturen:
direct onderstuur, het stuur zit onder de bestuurder. Dit stuur is direct verbonden met de voorvork
indirect onderstuur met stang, het stuur zit onder de bestuurder. Het stuur heeft een ander scharnierend punt dan de voorvork. Het stuur en de voorvork zijn verbonden met een stang.
indirect onderstuur met kabels, idem als indirect onderstuur met stang maar in dit geval is de verbinding tussen stuur en voorvork met een kabel. Dit principe wordt tegenwoordig zelden of nooit meer toegepast.
direct bovenstuur, idem als direct onderstuur maar in dit geval bevindt het stuur zich boven de berijder.
Stuurknuppels, vrijwel alleen toegepast op driewielers. Het doet denken aan de stuurknuppels van een F16 of van moderne conceptcars
besturing met de benen (kantelknikbesturing), sturen met de handen is niet mogelijk. Zowel trappen als sturen gebeurt met de benen.

Verder is er verschil in voorwielaandrijving en achterwielaandrijving. Uitleg is hierbij niet nodig lijkt me.

Leren ligfietsen
Is ligfietsen moeilijk? Nee, in principe kan iedereen leren ligfietsen. Sowiezo zijn er de ligfietsen met meer dan 2 wielen. Evenwicht houden is daarbij in de meeste gevallen niet nodig, op die modellen kan iedereen direct fietsen. De meeste tweewielers kosten iets meer energie maar de praktijk wijst uit dat bijna iedereen binnen 5 minuten goed kan fietsen op een ligfiets.
3 modellen ligfietsen waarop mensen níet zomaar wegrijden zijn de Flevobike (tegenwoordig onder de naam Tempelman) Bike, Trike en Racer. Het betreft hier fietsen met een zogenaamde kantelknikbesturing waarbij gestuurd moet worden met de benen in plaats van met de armen.

Wel is duidelijk dat het lichaam (de benen) moeten wennen aan de andere houding. Een beginnend ligfietser zal ongeveer een half jaar de tijd nodig hebben om de beenspieren te laten wennen aan de houding. Tot die tijd zal de ligfiets veel minder voordeel bieden als het gaat om snelheid in vergelijking met een normale fiets.

Voordelen en nadelen van de ligfiets
Voordelen:
Nadelen:
• Zaken als last van de rug, polsen, nek en achterwerk behoren veelal tot de verleden tijd
• Één ligfietsfabrikant heeft een naam die eigenlijk een duidelijk punt heeft: M5: Meer Meters Met Minder Moeite. Met een ligfiets worden gemakkelijker grotere afstanden afgelegd.
• Met een wat vlottere ‘rechtop/buk’-fiets moet moet het hoofd ‘achterover’ gehouden worden om zicht te houden op de horizon. Met de ligfiets is de houding als lekker lui op de bank hangen voor de televisie. Het hoofd bevindt zich in een prettige houding waarbij de horizon zich in een mooi panorama toont. Met een ligfiets zie je meer.
• Er zijn al vaker medische publicaties geweest over normale (en met name racefiets-) zadels dat die problemen kunnen veroorzaken met ondermeer de prostaat, dit doordat het zadel een klein drukpunt is in het kruis. Met een ligfiets is dat totaal niet aan de orde.
• Omdat het frontaal oppervlak van een ligfiets doorgaans kleiner is dan die van een 'normale' fietser, is de luchtweerstand kleiner. Met tegenwind hoef je met een ligfiets dan ook minder hard te ploeteren dan met een normale fiets. Helemaal leuk wordt het met een velomobiel. Met wind schuin op de kop, kan de fiets gaan werken als een zeil waardoor wind-tegen dus een positief effect heeft op de snelheid van de fiets! Dat soort momenten is voor mij helaas schaars binnen de bebouwde kom maar in de polder schijnt het vaker voor te komen.
• Een velomobiel heeft nog als extra voordelen (ook boven een normale ligfiets) dat je droog zit, warm zit en stabiel kan rijden door de 3 wielen. Verder heeft een velomobiel een forse bagageruimte.
• De aanschafprijs is vrij vaak een stuk hoger dan die van normale fietsen. Sinds kort zijn er echter nieuwe ligfietsen te koop voor minder dan 1000 euro
• Een ligfiets is vaak lager dan een normale fiets. Defensief rijgedrag is in sommige situaties nodig als het zicht op de ligfietser belemmerd wordt door bijvoorbeeld een auto, een heg of ander zichtbelemmerend voorwerp. In de praktijk valt dit enorm mee
• De gemiddelde ligfiets bereikt hogere snelheden dan de gemiddelde ‘rechtopfiets’ waardoor andere verkeersdeelnemers de situaties soms verkeerd inschatten.
• Het is maar hoe je het bekijkt. Ligfietsen zijn nog altijd geen alledaags verschijnsel. Als ligfietser zullen veel blikken op je gericht zijn en zullen mensen zich soms vreemd gedragen (commentaar als ‘wakker worden!’ of vreemd lachen)
• Afhankelijk van de persoon kan zweet op de rug een minder aangenaam punt worden. Omdat de rug tegen de zitting leunt, is er minder ventilatie waardoor de rug bij sommige mensen flink nat wordt
• Ligfietsen zijn gemiddeld zwaarder dan normale fietsen (hoewel er inmiddels ook ligfietsen zijn van minder dan 10 killogram maar een doorsnee ligfiets zit vaak al snel bij de 20 kilogram in de buurt). Met name de velomobielen zijn zwaar, daarbij variëert de massa al snel van 32 kilogram voor bijvoorbeeld een Mango tot 40 kilogram voor een Versatile. Op de vlakke weg is dat niet zo'n punt maar heuvelop zijn de extra kilogrammen wel te merken.

Waarom ligfietsen?
De redenen om te gaan ligfietsen kunnen zeer uiteen lopen:
• Er zijn mensen die het doen vanuit milieu-oogpunt
• Weer een ander doet het wegens de steeds hoger wordende brandstofkosten
• Sommige mensen hebben rugklachten gekregen waardoor een normale fiets geen optie meer is, ligfietsen blijken daar vaak een goede oplossing voor te zijn
• Mensen met een andere lichamelijke handycap (zoals evenwichtstoornis) kunnen vaak goed uit de voeten met een driewieler
• Ligfietsen is een stuk comfortabeler dan gewoon fietsen
• Ligfietsen is gewoon een stuk sneller en leuker
Het is even een kleine greep redenen waarom een mens zou kunnen gaan ligfietsen. Er zijn vast nog heel wat meer redenen te verzinnen.

Ligfiets en bagage, gaat dat samen?
Menig mens denkt dat de ligfiets niet veel meer is dan een speelgoedje waar je weinig meer mee kan dan gewoon een stukje op fietsen. Dat een ligfiets zéér praktisch kan zijn voor bijvoorbeeld fietsvakanties, kunnen mensen zich vaak moeilijk voorstellen. Lang niet alle ligfietsen hebben bagagedragers. En redelijk wat modellen die wel een bagagedrager hebben, hebben vaak een wat korter model dan men gewend is bij 'normale' fietsen. Dan te bedenken dat op een 'normale' trekking-fiets ook nog eens tassen aan het voorwiel gehangen kunnen worden, dat kan bij een ligfiets niet.
Maar waar laat je je bagage dan?

Bij een ligfiets wordt de bagage onder de zitting van de fiets gehangen met zijtassen. Ook kan gekozen worden voor toptassen welke achter de zitting gemonteerd worden. Een ligfiets met bagagedrager kan beide tassen kwijt:
Afbeeldingslocatie: http://www.bikeiowa.com/uploads/gallery/recumbent-castle.jpg

Een heel mooi voorbeeld van een Tweaker die ervaring heeft met véél bagage:
benoni in "Het ligfietstopic" (afbeeldingen)
benoni in "Het ligfietstopic" ('waslijst' met de dingen die meegenomen worden)

Dit soort tassen is in diverse maten verkrijgbaar. Voor mensen die véél willen meezeulen, de zijtassen zijn bijvoorbeeld te krijgen in 2x 35 liter, samen 70 liter dus. Plaats daar een 30 liter toptas bij en je hebt 100 liter bagageruimte. Als dat niet genoeg is....

Verder kan ook gedacht worden aan een velomobiel. Die fietsen hebben vaak een zee van ruimte binnenin.

Mijn ligfietsgeschiedenis
FietsRai
2001. M'n vriendin (nu m'n vrouw) wilde graag een keer naar de huishoudbeurs in de Rai in Rotterdam. Op één van de openingsdagen van de huishoudbeurs hebben we de trein gepakt naar Rotterdam. Het was nou niet direct de eerste beurs die in mij op kwam om te bezoeken, maar ach 'het kan geen kwaad'.
In het beursgebouw aangekomen zag ik tot m'n grote vreugde dat er ook een fietsbeurs was; iets wat overduidelijk meer aansloot bij m'n interesses. M'n vriendin en ik zijn eerst naar de huishoudbeurs gegaan. Toen we daar uitgekeken waren zijn we ook maar de fietsRai gaan bezichtigen.

Ik kan niet echt zeggen dat ik ooit serieus naar ligfietsen had gezocht maar toch vielen de fietsen me vrij vlot op. Bij de stand van Challenge heb ik me wat laten voorlichten. De man bij de stand bood me aan om maar eens op een ligfiets te gaan 'liggen'. Het betrof een Hurricane (ook wel bekend van de BNN-serie 'Sprint'). In eerste instantie vond ik het vrij eng om m'n voeten op de pedalen te zetten; de fiets stond stil en werd aan de bagagedrager rechtop gehouden door de beste man. Ik moest bekennen dat het toch (ondanks m'n krampachtige houding in verband met m'n angst omver te vallen) wel comfortabel leek. Alleen moest ik de man toch 'nee' verkopen als het ging om het eventueel aanschaffen van een ligfiets. Reden: te duur. Ik schrok enorm toen ik de prijs hoorde. De nieuwprijs van onze normale fietsen vond ik al hoog (1700 gulden = € 770,-) terwijl de prijs van ligfietsen vaak pas begon bij datzelfde bedrag.

Tijden bleef de ligfiets door m'n hoofd spoken.

Flevobike
3 jaar geleden was ik klaar met m'n studie en ben ik aan het werk gegaan. Sindsdien ben ik altijd met de auto naar het werk gegaan; het eerste jaar van Zwolle naar Steenwijk, de overige jaren van Zwolle naar Wezep.
Omdat ik niet aan sport deed (en nog niet doe) kreeg ik betrekkelijk weinig lichaamsbeweging, ik kwam vrij weinig buiten: een aardige combinatie voor ongezond leven.
's Winters was ik vaak niet echt te genieten en bedacht me (mede met hulp van anderen) dat dit wel een gevolg kon zijn van m'n lichamelijke conditie.
Omdat ik maar 12,4 kilometer van m'n werk woon, was fietsen best een goede mogelijkheid om m'n conditie wat op peil te brengen. Dus ben ik een paar keer op m'n Batavus Adagio (normale sportfiets) naar m'n werk gegaan. Het onprettige gevoel van zadelpijn heeft me niet gestimuleerd om vaak op de fiets te gaan. Wel kwam de term 'ligfiets' weer door m'n hoofd spoken.
Steeds meer was ik op zoek naar informatie over ligfietsen. Ook op m'n werk sprak ik erover met collega's. Tot m'n grote verbazing bleek dat een collega zelf een ligfiets in elkaar had gezet: een Flevobike Bike. Hij zei me dat ik die fiets wel eens een tijdje kon lenen. Geweldig aanbod wat ik uiteraard niet heb afgeslagen.

Opnieuw leren fietsen
Ik heb die FlevoBike bij hem opgehaald en ben ermee aan het stoeien gegaan. Dit was de eerste ligfiets waarop ik geprobeerd heb te fietsen. Dit viel vies tegen (zoals elke Bike-rijder waarschijnlijk wel weet). Het begon enorm moeizaam; het sturen met de benen voelt gewoon zeer onwennig aan.
Op een pleintje voor het huis heb ik het ding onder m'n achterwerk geplaatst. Één voet op de trapper, dan een beetje trappen en proberen de andere voet op de andere trapper te zetten. Dit ging minder makkelijk dan gehoopt. Pas na 1 week kon ik een beetje op de fiets blijven zitten. 2 Weken later was ik zover dat ik net zeker genoeg op het ding reed om maar eens naar m'n werk te fietsen.

M'n eerste ritje tussen huis en werk
Gelukkig was het geweldig mooi weer; lekker de korte broek aan, jas was niet nodig. Ik heb m'n schooltas achterop de fiets gebonden en ben op weg gegaan. De rit bestaat gelukkig grotendeels uit gescheiden fietspad. Het overige verkeer heeft dus niet veel last gehad van mijn geslinger. De rit duurde ondanks de enorme inspanning (in verband met evenwicht) toch niet langer dan met m'n normale sportfiets.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ligfietsen/ervaringen/images/sbike.gif
Op de terugweg ging het minder goed. Op de helft van de route klapt ik ineens tegen de vlakte. Wat was er gebeurd: de as waarmee de voorvork aan de fiets vast zit, was losgeschoten. Het wiel klapte doodgewoon onder mij vandaan. Dit gebeurde gelukkig vlakbij een woning; zo'n 50 meter verder. Ik ben er wel achter gekomen dat zo'n ligfiets met scharnier in het midden en een los voorwiel een bijna onmogelijk ding is om te verplaatsen, zeker met een schooltas achterop. Maar na wat zweten en schelden kwam ik toch bij de woning aan. Daar heb ik wat gereedschap kunnen gebruiken om de fiets weer rijklaar te maken. De rest van de terugweg verliep gelukkig zonder problemen.

Ik heb de fiets terug gebracht naar m'n collega en hem gezegd dat deze fiets toch niet je-van-het was voor mij. Het onzekere fietsen zou ongetwijfeld wel slijten na verloop van tijd maar 1 ander nadeel zou niet zomaar verholpen zijn: de voorwielaandrijving. Deze zorgde namelijk voor vrij snel slippen met optrekken.

Zoeken naar een ligfiets
Inmiddels was -ondanks de pech met de fiets- m'n interesse in ligfietsen wel enorm toegenomen. Ik ben vrij snel daarna bij rijwielhandel Scholten in Zwolle langsgegaan. Ik had wat rondgesnuffeld op internet om te zien wat voor soort fietsen er op de markt waren. Ik was met name geïnteresseerd in lowriders.
Bij Scholten aangekomen heb ik gevraagd naar ligfietsen en daarbij ook aangegeven dat m'n voorkeur uitging naar lowriders; maar dan wel met de mogelijkheid voor een bagagedrager. Van 1 merk/type wist ik dat het mogelijk was om een bagagedrager te monteren: de Optima Baron. Ik heb de naam en type van de fiets dan ook laten vallen. 'Oh, maar daarvan heb ik momenteel een goede tweedehands op zolder staan. We zijn bezig met een grote verbouwing dus heb ik niet alles in de showroom staan'. Ik heb toen gevraagd of ik die fiets kon zien. De fiets werd van stal gehaald en tot m'n grote vreugde zat er al een bagagedrager op. Ook was de fiets voorzien van een spiegel, vrij dure leren zomer/winter-zitting en spatborden. Ik heb de fiets geprobeerd. Dit voelde vrij onwennig aan; de enorm achteroverhangende ligpositie, het stuur dat je in z'n geheel naar links en rechts moest bewegen en helemaal het evenwicht houden. Omdat ik de FlevoBike gewend was zwiepte ik met m'n benen heen-en-weer om rechtop te blijven. Dit laatste was gelukkig na 15 meter rijden al heel wat minder en vrij vlot trapte ik hem stevig op z'n staart.
Na even op het Grote Kerkplein te hebben rondgereden ben ik terug gegaan naar de winkel. Ik merkte op dat ik met m'n korte benen eigenlijk net niet goed bij de trappers kon komen maar dat de fiets me verder aardig goed beviel voor zover ik het kon beoordelen.

M'n eerste eigen fiets
De verkoper vertelde me dat de fiets wel voor me afgesteld kon worden zodat ik hem beter kon proberen. Zo gezegd, zo gedaan. De moeren aan de onderkant werden losgedraaid, de buis met de trapas wat meer richting het zadel geschoven en de ketting ingekort. Maar helaas was het nog te lang voor mij. Er zat nog maar 1 ding op: de buis met de trapas inkorten. Terplekke werd er een paar centimeter van de buis afgezaagd. Opnieuw werd de fiets afgesteld en nu was de lengte wel goed voor mijn benen. Ik ben op de baron naar huis gereden om hem te proberen. De volgende dag ben ik in alle vroegte (ook al was het vakantie) op de fiets gestapt om even heen-en-weer te rijden naar m'n werk. Uiteraard heb ik wel meteen een beladen schooltas achterop gelegd omdat ik wel een zo goed mogelijke indruk wilde hebben. De rit was geweldig. Heerlijk relaxed en snel fietsen zonder last van zadelpijn. Ik was verkocht en daarmee de fiets ook. Ik ben naar Scholten gegaan en heb hem betaald.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ligfietsen/ervaringen/images/wf-baron.jpg

Winterdip
Vanaf het moment van aankoop heb ik veel plezier van m'n fiets gehad tot het op een gegeven moment herfst werd. De wegen werden gladder en ik ben 2 keer onderuit gegleden. Omdat het alleen nog maar gladder zou worden heb ik toen de fiets laten staan gedurende de winter. Niet al te lang na het niet-gebruiken van de fiets werd m'n humeur ook minder. Of dit nou kwam door het niet-meer-fietsen of door gewoon 'de winter' zoals ik eerst ook had, wist ik niet op dat moment. Maar omdat ik me in de periode dat ik de fiets gebruikte wel goed voelde, had ik het idee dat fietsen wel een oplossing kon zijn voor m'n slechte humeur. Ik ben toen maar weer aan het zoeken gegaan op internet. Driewielers leken me wel wat, omdat deze vrijwel ongetwijfeld niet zomaar onderuit zouden glijden bij glad weer. Mijn oog was gevallen op een aantal fietsen: de Optima Rider (open 3-wieler) en diverse velomobielen zoals de Mango, de Quest, de Limit (voorheen C-Alleweder) en de Alleweder. Alleen de prijzen stonden mij enorm tegen.

Ook 's winters rijden
In het voorjaar van 2002 zag ik op een gegeven moment bij 'Vraag en Aanbod' van http://www.ligfiets.net een tweedehands Alleweder staan voor een acceptabele prijs en op een niet al te grote afstand van m'n woonplaats. Ik heb direct gebeld en 's avonds ben ik naar het verkoopadres gereden met geld op zak en aanhangwagen achter de auto. Ik had de fiets nog niet gezien en wist niet wat voor kwaliteit en in welke staat ik de fiets zou aantreffen. Sterker nog: ik had nog nooit een Alleweder (of andere velomobiel) van dichtbij gezien. Bij het verkoopadres aangekomen heb ik de fiets even geprobeerd en direct gekocht voor een zacht prijsje. Er moest nog wel heel wat aan gebeuren; nieuwe rubbers, nieuwe banden, nieuwe verlichting. Maar dat mocht de pret niet drukken. Met vlinders in m'n buik heb ik de fiets achter op de aanhangwagen geladen, heb de vorige eigenaar betaald en ben naar huis gereden.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ligfietsen/ervaringen/images/wf-alleweder1.jpg

GoT-mobiel
Deze Alleweder moest flink opgeknapt worden en dat heb ik gedaan. Ik heb daarna bijna 4 jaar lang met plezier rondgereden met deze Alleweder (hier op GoT wel redelijk bekend door het Henk-Logo op de staart; m’n GoT-mobiel). ’s Zomers gebruikte ik de Baron, ’s winters de Alleweder.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ligfietsen/ervaringen/images/wf-alleweder0.jpg

Later heb ik de Baron vervangen door een Challenge Fujin en inmiddels is mijn GoT-mobiel verkocht en daarvoor een Flevobike Versatile in de plaats genomen waarmee ik sinds juli 2005 mee gereden heb tot februari 2009. Deze is toen verkocht met 25000 kilometer op de teller. De opvolger is een Velomobiel.nl Quest geworden. Daarmee heb ik in het eerste half jaar tijd 4000 kilometer gereden.

Wat is er zoal veranderd bij mij sinds ik de ligfiets heb 'ontdekt'? Voorheen reed ik nog geen 200 kilometer per jaar met de fiets terwijl de auto duizenden kilometers per jaar maakte. Nu fiets ik zo'n 8000 kilometer per jaar terwijl de auto de 5000 kilometer nog niet haalt.

Tot slot nog een paar links die ik het noemen waard vind
Wikipedia: Ligfiets
Wikipedia: Velomobiel

http://www.ligfiets.net
http://www.ligfiets.net/markt (voor tweedehands ligfietsen, zowel aanbod als vraag)
http://groups.google.com/group/ligfiets (ligfietsmailinglist)
http://www.deligfietsspecialisten.nl
http://ligfiets.pagina.nl
http://www.gentseliggers.be
http://www.cyclevision.nl (grootste ligfietsevenement van Europa op 20 en 21 mei op het circuit van Zandvoort)

Fabrikant van (ondermeer) bagagetassen op ligfietsen:
http://www.radicaldesign....allfa_ligfietstassen.html

Niet zozeer een ligfietslink maar wel zeer aan te bevelen:
http://www.fietsersbond.nl , dan klikken op [webwinkel]. Daar staat een brochure genaamd 'Ligfietsen' voor maar € 3,50. Deze heb ik destijds aangeschaft. Ik heb er erg veel aan gehad.

Ligfietsers op GoT
UserLigfiets(en)
Aikon• Nazca Fuego
ATS• Challenge Twister
Bart-Man• Optima Condor (wordt weinig gebruikt)
bartware• Flevobike Racer
benoni
(en vriendin)
• Baron S' familie (voorganger van de Optima Baron)• M5 20/28• Thys Funfiets• (M5 Low Racer)
BlackSash• Alligt Modern
budi• Optima Lynx• Alligt Alleweder
Deom
(en vrouw)
• Flevobike 50/50• Optima Rider• (Flevobike 50/50)
-DG-• Challenge Jester
elguapo
(en vriendin)
• Challenge Seiran• (Nazca Explorer)
Gizz• Challenge Hurricane
Joost E. Boere
(en vriendin)
• HP Velotechnik Streetmachine GTe (2x)
Joto
(en vrouw)
• Optima Condor• (Optima Lynx)
maca• Hase Kett Wiesel
marcieking• Flevobike Trike
MerijnB• Optima Condor
Neelon• Challenge Fujin
NielsJ• HP Velotechnik Scorpion
ookhoi• Velomobiel.nl Quest• ??
Skuzz• Zephyr Lage Racer
Smiling Pitbull • Zelfbouw
Solosmots• Zelfbouw (gebaseerd op een Zephyr)
ssj3gohan
(en vriendin)
• M5 Blue Glide• Flevobike Bike• (M5 Blue Glide)
The System• Hase Kettwiesel
Tomino• Zelfbouw exemplaar (niet zelf gebouwd)• Challenge Fujin
Varienaja• Flevobike Racer
vehpol• Optima Dingo
WFvN
(en vrouw)
• Velomobiel.nl Quest• Challenge Fujin• (Flevobike Versatile)• (Challenge Hurricane)

[ Voor 175% gewijzigd door WFvN op 09-09-2009 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:13
Mooie en zeer interessante topicstart wfvn! Ik begin ook steeds meer interesse te krijgen in deze apparaten omdat ik een hekel heb aan normaal fietsen vanwege o.a. idd het zadel en de wind die tegenwerkt als je pech hebt. Heb je eigenlijk nog veel last van tegenwind in deze apparaten?

[ Voor 3% gewijzigd door stfn345 op 22-04-2006 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
razorhead schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 17:33:
Mooie en zeer interessante topicstart wfvn! Ik begin ook steeds meer interesse te krijgen in deze apparaten omdat ik een hekel heb aan normaal fietsen vanwege o.a. idd het zadel en de wind die tegenwerkt als je pech hebt. Heb je eigenlijk nog veel last van tegenwind in deze apparaten?
Je hebt sowiezo minder last van tegenwind, zeker met de lagere open ligfietsen.
Met de volledig gestroomlijnde ligfietsen (velomobielen) kan je zelfs profijt hebben van wind schuin op de kop, in sommige gevallen gaat de fiets zelf als zeil werken! Helaas heb ik dat zelf nog maar een paar keer héél even mogen meemaken, ik rijd zelf grotendeels in de bebouwde kom. Deze fietsen zijn eigenlijk meer gemaakt voor lange rechte stukken op open terrein zoals in de polder. Daar kan je veel vaker nuttig gebruik maken van wind die schuin op de kop komt.

Maar goed, ook recht op de kop merk je duidelijk effect van de stroomlijn. Afgelopen winter heb ik vaak genoeg momenten met forse tegenwind meegemaakt waarbij normale fietsers met moeite 15 km/h konden rijden terwijl ik zonder problemen 25 kilometer per uur reed (vaak nog meer dan dat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-04 12:10

_Christiaan_

Master of SOG

Ik ben op m'n scooter regelmatig ingehaald door ligfietsers, toen m'n scooter nog standaard liep :X

Lijkt me leuk trouwens om een keer proberen te ligfietsen. Lijkt me wel relaxed.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Naast de verschillende modellen ligfietsen is er ook een flink verschil in manieren van sturen:
direct onderstuur, het stuur zit onder de bestuurder. Dit stuur is direct verbonden met de voorvork
indirect onderstuur met stang, het stuur zit onder de bestuurder. Het stuur heeft een ander scharnierend punt dan de voorvork. Het stuur en de voorvork zijn verbonden met een stang.
indirect onderstuur met kabels, idem als indirect onderstuur met stang maar in dit geval is de verbinding tussen stuur en voorvork met een kabel. Dit principe wordt tegenwoordig zelden of nooit meer toegepast.
direct bovenstuur, idem als direct onderstuur maar in dit geval bevindt het stuur zich boven de berijder.
Stuurknuppels, vrijwel alleen toegepast op driewielers. Het doet denken aan de stuurknuppels van een F16 of van moderne conceptcars
besturing met de benen (kantelknikbesturing), sturen met de handen is niet mogelijk. Zowel trappen als sturen gebeurt met de benen.
Qua onderstreping een beetje wazig.

Ik ben zelf geen ligfietser, maar ik heb er best interesse in (vind het gewoon gave dingen).
Echter wil ik geen >750E uitgeven zonder eens goed te testen; is daar ergens een gelegenheid toe? (ik ken niemand met een ligfiets).

En wat is een goed model voor dagelijks gebruik van beginnners (met een boekentas)?

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Boudewijn schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 19:44:
Qua onderstreping een beetje wazig.
Hoe bedoel je? Vaak heb ik een linkje gedaan naar een plaatje van een model of naar de website van de fabrikant.
Ik ben zelf geen ligfietser, maar ik heb er best interesse in (vind het gewoon gave dingen).
Echter wil ik geen >750E uitgeven zonder eens goed te testen; is daar ergens een gelegenheid toe? (ik ken niemand met een ligfiets).
Sowiezo kan je eens kijken op http://www.deligfietsspecialisten.nl (die ga ik nu ook aan de startpost toevoegen). Er zijn wel meer bedrijven met ligfietsen maar dan zijn het vaak fietsenzaken die ook een paar ligfietsen verkopen. In Zwolle zit bijvoorbeeld rijwielhandel Scholten, een gewone fietsenzaak die ook in ligfietsen doet. Bij zulke bedrijven kan je in ieder geval een ligfiets huren (voor bijvoorbeeld een dag) maar terplekke en ligfiets proberen zal vast ook geen probleem zijn.

Sinds vorig jaar is er de 'landelijke ligfietsdag'. Deze is net een week of 3 geleden geweest. Op die dag kan je een toch meerijden met andere onervaren maar ook ervaren ligfietsers. Die dag kunnen 2 ligfietsen voor de prijs van 1 gehuurd worden. Maar ook helemaal gratis is mogelijk.
Ook pas geleden was er bijvoorbeeld een 'ligfietsopstapdag' in Assen. Ergens in juni of juli verwacht ik weer een ligfietsdag in Zwolle. Dan kan je gratis diverse ligfietsen proberen. Welliswaar op een afgezet plein maar je kan dan in ieder geval allereerst eens voelen wat het is om op een ligfiets te rijden. In de agenda van ligfiets.net zie ik voor dit jaar alleen nog een velomobielopstapdag in België staan, maar dat is dus echt alleen velomobielen.
Mocht je een fietsliefhebber zijn, dan zou je kunnen overwegen om naar Cyclevisionl te gaan. Daar is meestal ook een ligfietstestparcours, zo ook dit jaar. (eind mei). Dit evenement is de afsluiting van de Batavus Fietsmaand. Het vindt plaats op het racecircuit in Zandvoort. Toegang is dit jaar voor het eerst gratis. Je kan daar ook wedstrijden zien van de snellere jongens.
En wat is een goed model voor dagelijks gebruik van beginnners (met een boekentas)?
Tja, wat is 'goed'?
Ik ben in wezen begonnen met een model wat doorgaans geen beginnersmodel is, namelijk een lage racer/lowracer. Ik heb daar geen moment spijt van gehad. Mensen zijn snel bang dat ze last van hun nek krijgen (een veel gestelde vraag aan ligfietsers) en zijn snel geneigd om een ligfiets te nemen die vrij rechtop is maar al vrij snel komen ze erachter dat ze best een fiets kunnen hebben waarbij de zitting verder achterover ligt. Sowiezo is het zinnig om gewoon wat modellen te proberen om een gevoel te krijgen.
Als beginner kan ik je dus wel wijzen op de Bike, Trike en Racer. 3 geweldige fietsen maar zoals ik de startpost heb staan, daar fiets je niet zomaar op weg, daar moet je écht op leren fietsen.

Ik wil je ook nog hierop wijzen mocht je je willen oriënteren op ligfietsen:
http://www.fietsersbond.nl , dan klikken op [webwinkel]. Daar staat een brochure genaamd 'Ligfietsen' voor maar € 3,50. Deze heb ik destijds aangeschaft. Ik heb er erg veel aan gehad. Het kan je helpen bij het kiezen van een ligfiets. De modellen die erin staan zijn niet allemaal meer leverbaar, er zijn ook weer nieuwe modellen bij gekomen maar het verhaal over ligfietsen in z'n algemeen is gewoon actueel.

Qua verzeulen van een boekentas, tja dan moet er gewoon een bagagedrager op zitten of die moet erop kunnen. Dat is bij de meeste modellen wel mogelijk dus op dat punt echt geen problemen.

[ Voor 12% gewijzigd door WFvN op 22-04-2006 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Laatst online: 07-05 16:30
Yes! Eindelijk een ligfietstopic, ik heb wel eens in de wielrentopic een ligfietser zien posten, maar dat werd al snel een flame war tussen de wielrenners en ligfietsers. Maar wat ik wel interessant vind is dat er soms een soort van rivaliteit lijkt te zijn tussen ligfietsers en wielrenners (bukkers genoemd door de ligfietsers).
Een collega van me, die me ook aan het ligfietsen heeft geholpen, vertelt graag over zijn stoere verhalen hoe hij in zijn alleweder 'bukkerts' voorblijft. Zelf ben ik niet zo, ik zie het gewoon als een andere tak van sport. Ik heb zelf ook ervaren dat je zeker een paar maanden en een kilometer of 1500 nodig hebt om kwa fysieke prestaties te wennen aan het ligfietsen.

Halverwege vorig jaar is mijn interesse in ligfietsen begonnen. Ik woon in Bussum en werk in Amsterdam Sloterdijk. Woon-werk verkeer lengte 31 km. Ik heb het een aantal keer op mijn mountainbike gereden en dat ging wel aardig, maar had dus ook last van zadelpijn. Toen ik besloot om eens een keer de toeristische route (LF2) door Amsterdam te pakken ipv achter Centraal lang, ben ik met mijn voorwiel in de tramrails terecht gekomen. Ze waren die zomerse dag namelijk het wegdek nat aan het spuiten bij het Amstel Hotel.
Lelijk gevallen dus, wond schoon gedouched op mijn werk en verband op mijn elleboog, gelukkig niets gebroken. Volgende dag trouwens op het werk, stond er een karretje achter me, dus ik wiel me om draaien en *BANG* stoot zo met mijn elleboog op de stang, dat was nog pijnlijker dan de val! Maar dit geheel terzijde :)
Ik was toen al bezig met kijken voor ligfietsen en wilde perse een driewieler omdat ik niet meer wilde vallen. Ik heb eerst een Optima Rhino gehuurd, mooie open driewieler met vering en alles, maar niet vooruit te branden. Hij pastte ook niet in de schuur thuis, dag erna de Kettwiesel driewieler gehuurd, zonder vering en goedkoper (2000 euro tegen 3500). Deze reed ook een stuk beter, maar ook nog te traag. Ik wilde toch perse een fiets waarmee ik minimaal net zo snel als op mijn mountainbike kon fietsen.
Dus het moest toch een twee wieler worden. Ik ben toen voor de Optima Lynxx gegaan welke ik eerder op had gefietst tijdens een ligfietsdag in Amsterdam. Dit is een ligfiets met klein voorwiel en groot achterwiel. Hierdoor zit je niet zo heel erg laag en ben je nog redelijk te zien in het verkeer. Ik denk dat ik zo'n model wel voor beginners zou kunnen aanraden.
Ik zal later wel een foto van mijn ligfiets online zetten, maar hij lijkt een beetje hier op:
http://www.optima-cycles.nl/nl/images/lynx/lynx01.jpg

Even wat statistieken: :)
Vorig jaar heb ik 5002 km gefietst waarvan ongeveer de helft op mijn ligfiets. Ik heb mijn ligfiets vorig jaar ongeveer 1 september gekocht. Sindsdien ben ik 37 keer met de ligfiets naar mijn werk heen en terug gereden, 62 km retour. Dit jaar pas 5 keer, 2 keer afgelopen week. Mijn kruissnelheid ligt zo rond de 30 km/u en mijn gemiddeldes rond de 27 afhankelijk van het weer. Afgelopen week naar mijn werk waren ze rond de 26 km/u. Geen schokkende cijfers kwa snelheid dus, ik heb dan ook niet zoveel talent voor de sport denk ik, maar ik ben wel tevreden verder.

Ik heb nu nog een diesel Clio welke ik wil gaan inruilen voor een benzine variant. Voorheen werkte ik in Woerden toen het nog wel interessant was om diesel te hebben. Ik ben toen ook wel eens met de fiets gegaan, maar op een mountainbike is 80 km retour wel wat veel, zeker als je ook niet kan douchen. Nu wil ik dus het autobezit goedkoper maken en het verbruik duurder, dat zal me nog meer motiveren zo veel mogelijk de fiets te pakken voor woon-werk verkeer.

Verder fiets ik ook wel eens recreatief. Ook in de winter, ik probeer altijd wel een beetje door te fietsen, maar in de winter niet zo veel dus.

Nou dat is een beetje mijn ligfietsverhaal in een 'notendop' tot nu toe :)

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
budi schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 23:31:
Yes! Eindelijk een ligfietstopic, ik heb wel eens in de wielrentopic een ligfietser zien posten, maar dat werd al snel een flame war tussen de wielrenners en ligfietsers. Maar wat ik wel interessant vind is dat er soms een soort van rivaliteit lijkt te zijn tussen ligfietsers en wielrenners (bukkers genoemd door de ligfietsers).
In zekere zin wel ja. Ik vind het persoonlijk ook heerlijk om achter een racefietser aan te sjezen en als het even kan, er overheen ga. Vrij vaak 'ontmoet' ik racefietsers die niet echt zin hebben in een 'wedstrijdje'. Soms ook wel maar meestal moeten ze het onderspit delven. Af en toe krijg ik wel te maken met een geduchte tegenstander, dat is leuk.
Allemaal wel leuk en aardig maar dat heeft lang niet altijd te maken met 'beter zijn dan hij' maar eerder met 'betere fiets dan hij'. Net zoiets als rijden in een Impreza en dan een wedstrijdje gaan rijden tegen een Alto ofzo :+
Ik heb sowiezo respect voor racefietsers (dat ze zo'n marteltuig tussen de benen durven te nemen >:) ) die flink doortrappen en dus een goede conditie hebben. Soms ben ik wel eens benieuwd wat goede racefietsers met een racemodel als de Quest kunnen doen.

Persoonlijk geniet ik méér van het eruit racen van een snorfiets. Één keer heb ik een brommer eruit gereden (niet opgevoerd ongetwijfeld)
Een collega van me, die me ook aan het ligfietsen heeft geholpen, vertelt graag over zijn stoere verhalen hoe hij in zijn alleweder 'bukkerts' voorblijft. Zelf ben ik niet zo, ik zie het gewoon als een andere tak van sport. Ik heb zelf ook ervaren dat je zeker een paar maanden en een kilometer of 1500 nodig hebt om kwa fysieke prestaties te wennen aan het ligfietsen.
En dan ben je er nog niet. Het zal vermoedelijk nog wel een tijdje doorstijgen. De grootste 'mep' heb je wel gehad maar het is nog niet afgelopen met verbeteren.
Wie is die collega trouwens? Kans bestaat dat ik hem wel ken.
Halverwege vorig jaar is mijn interesse in ligfietsen begonnen. Ik woon in Bussum en werk in Amsterdam Sloterdijk. Woon-werk verkeer lengte 31 km.
Damn.... da's een mooie afstand... mooi om net in een uur te kunnen rijden.
Ze zijn lastig om aan te komen maar overweeg eens een Mango of nog beter: Quest! Als je route betrekkelijk comfortabel is zou je ook een Belgische WAW kunnen overwegen, net zo snel als de Quest maar wendbaarder. Helaas geen achtervering.
Ik was toen al bezig met kijken voor ligfietsen en wilde perse een driewieler omdat ik niet meer wilde vallen. Ik heb eerst een Optima Rhino gehuurd, mooie open driewieler met vering en alles, maar niet vooruit te branden. Hij pastte ook niet in de schuur thuis, dag erna de Kettwiesel driewieler gehuurd, zonder vering en goedkoper (2000 euro tegen 3500). Deze reed ook een stuk beter, maar ook nog te traag. Ik wilde toch perse een fiets waarmee ik minimaal net zo snel als op mijn mountainbike kon fietsen.
Dus het moest toch een twee wieler worden. Ik ben toen voor de Optima Lynxx gegaan welke ik eerder op had gefietst tijdens een ligfietsdag in Amsterdam. Dit is een ligfiets met klein voorwiel en groot achterwiel. Hierdoor zit je niet zo heel erg laag en ben je nog redelijk te zien in het verkeer. Ik denk dat ik zo'n model wel voor beginners zou kunnen aanraden.
Ik zal later wel een foto van mijn ligfiets online zetten, maar hij lijkt een beetje hier op:
http://www.optima-cycles.nl/nl/images/lynx/lynx01.jpg
Inderdaad best een aardig opstapmodel. Niet te laag voor eventuele 'bang om niet gezien te worden'-mensen, aangename lighoek en best een aardig model.
Mijn vrouw heeft een Optima Rider gehad, dat ding reed als een kart!
Ik weet niet welk type Rhino je geprobeerd hebt, met trommelremmen of met schijfremmen maar ik heb begrepen dat de oudere, met trommelremmen, beter was. De stuurgeometrie schijnt ongewijzigd te zijn gebleven terwijl de wielen iets verder uit elkaar zijn komen te staan met de invoering van de schijfremmen. Maar sowiezo is het énorm van belang dat de voorwielen wel goed uitgelijnd zijn. 1 Millimeter teveel toespoor of uitspoor en het remt énorm af!
Even wat statistieken: :)
Vorig jaar heb ik 5002 km gefietst waarvan ongeveer de helft op mijn ligfiets. Ik heb mijn ligfiets vorig jaar ongeveer 1 september gekocht. Sindsdien ben ik 37 keer met de ligfiets naar mijn werk heen en terug gereden, 62 km retour. Dit jaar pas 5 keer, 2 keer afgelopen week. Mijn kruissnelheid ligt zo rond de 30 km/u en mijn gemiddeldes rond de 27 afhankelijk van het weer. Afgelopen week naar mijn werk waren ze rond de 26 km/u. Geen schokkende cijfers kwa snelheid dus, ik heb dan ook niet zoveel talent voor de sport denk ik, maar ik ben wel tevreden verder.
Ik weet niet waarom de Rhino niet in je schuur past, is het de breedte of de lengte? Indien de breedte het probleem is, een velomobiel is doorgaans smaller dan een Rhino. Zeker op jouw afstand kan je enorm veel profijt hebben van een velomobiel, zeker in de wintermaanden.
Ik heb nu nog een diesel Clio welke ik wil gaan inruilen voor een benzine variant. Voorheen werkte ik in Woerden toen het nog wel interessant was om diesel te hebben. Ik ben toen ook wel eens met de fiets gegaan, maar op een mountainbike is 80 km retour wel wat veel, zeker als je ook niet kan douchen. Nu wil ik dus het autobezit goedkoper maken en het verbruik duurder, dat zal me nog meer motiveren zo veel mogelijk de fiets te pakken voor woon-werk verkeer.

Verder fiets ik ook wel eens recreatief. Ook in de winter, ik probeer altijd wel een beetje door te fietsen, maar in de winter niet zo veel dus.

Nou dat is een beetje mijn ligfietsverhaal in een 'notendop' tot nu toe :)
Notedop of niet, wel interessant om te lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-05 16:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Boudewijn schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 19:44:
[...]

In Eindhoven is er een winkeltje De Liggende Hollander die ligfietsen verhuren en elke maand een open dag houden waar ook tochten worden gemaakt.

Ik heb zelf op die manier een aantal ligfietsen geprobeerd, en ook eentje een weekend mee naar huis genomen, maar alhoewel ik het leuk fietsen vind krijg ik last van mijn knieen als ik lang op een ligfiets fiets. Blijkbaar is de andere houding toch aan gewenning onderhavig.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-04 19:12
Jeej ik kan ook bij het lijstje. :P :D

Ik heb een Challenge Jester (oude model) met bagagepunt:

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/triopassepartout/-DG-/Bagagepunt01.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/triopassepartout/-DG-/Bagagepunt02.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/triopassepartout/-DG-/Bagagepunt03.jpg

Ik fiets 53 km per dag tussen Doetinchem en Zutphen (2x 26.5 km). En in een jaar ongeveer 12000 km.

Ik heb vrijdag nog 18.6 km in 28:30 minuten gedaan, gemiddeld 39.2 km/u. :*)
Dat na school en werk en met 10 kg bagage. :P
Die 18.6 was trouwens tussen het bordje "Zutphen" en het bordje "Doetinchem." De rest is door de stad en daar vind ik het te gevaarlijk voor mij, mijn fiets en voor anderen om te racen. bovendien krijg ik dan teveel koppijn van die klinkerwegen ( :X ) in Zutphen.

Voor de TS, bij "Waarom ligfietsen?"
Is bij mij vooral de reden dat het stukken sneller gaat. >:) hoewijl dat verschilt per fiets.

En misschien www.ligfiets.net/markt erbij zetten voor mensen die geen geld voor een helemaal nieuwe (over) hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Maasluip schreef op zondag 23 april 2006 @ 09:24:
Ik heb zelf op die manier een aantal ligfietsen geprobeerd, en ook eentje een weekend mee naar huis genomen, maar alhoewel ik het leuk fietsen vind krijg ik last van mijn knieen als ik lang op een ligfiets fiets. Blijkbaar is de andere houding toch aan gewenning onderhavig.
Pijn in de knieën kan verschillende oorzaken hebben.

Met name beginnende ligfietsers willen te hard van stapel lopen en trappen te hard/zwaar. De knieën vinden dat absoluut niet goed en gaan dan ook protesteren. Ik heb daar ook last van gehad.
Behalve te hard trappen is een verkeerde afstelling ook een mogelijke oorzaak. Als de trappers te dichtbij staan, krijg je pijn in je bovenbenen en boven de knie. Als ze te ver weg staan loop je juist kans op pijn ónder de knie.

Wellicht kan je wat met deze informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
-DG- schreef op zondag 23 april 2006 @ 10:09:
Jeej ik kan ook bij het lijstje. :P :D
En dat is gebeurd.
Ik fiets 53 km per dag tussen Doetinchem en Zutphen (2x 26.5 km). En in een jaar ongeveer 12000 km.
Ik woon eigenlijk te dichtbij met m'n 12 kilometer enkele reis :| Misschien toch maar eens verhuizen naar een plek verder van m'n werk ;) Neh, dat wil m'n vrouw weer niet, die vindt de afstand goed tot aan haar werk.
Ik heb vrijdag nog 18.6 km in 28:30 minuten gedaan, gemiddeld 39.2 km/u. :*)
Holy F*CK.... Daar kan ik alleen maar van dromen. Maar goed, de Jester is dan ook een echt racemonster, zeker met zo'n staartpuntje.
Voor de TS, bij "Waarom ligfietsen?"
Is bij mij vooral de reden dat het stukken sneller gaat. >:) hoewijl dat verschilt per fiets.

En misschien www.ligfiets.net/markt erbij zetten voor mensen die geen geld voor een helemaal nieuwe (over) hebben. :)
Goed idee.

Ik ben trouwens razend benieuwd naar je bestickering. Dat doet mij denken aan sponsoring. Is die 'Koster' inderdaad een sponsor? Zo ja, hoe heb je dat geregeld?

[ Voor 10% gewijzigd door WFvN op 23-04-2006 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Vandaag weer woon-werk verkeer gedaan, weer 4 euro diesel bespaard. Dat is dus al 38 keer, dus heb ik al 152 bespaard. Dat is dus al bijna 10% van de aanschafprijs van mijn ligfiets (woei!). Nog een jaartje of zes doorrijden en we vergeten maar gewoon de afschrijving van de auto, ligfiets, de slijtage aan de ligfiets en dat ik extra moet eten, moet wel leuk blijven, nietwaar? :)

Ik heb wel zitten denken aan een Mango of een Quest, maar het probleem is dat ik hem niet goed kan stallen. De stalling die bij mijn apartement zit, is er niet ruim genoeg voor om de bocht te maken. Voor mijn huidige ligfiets wordt het al lastig volgens mij (krijg de sleutel volgende week). Of is zo'n Quest misschien niet zo breed als de Alleweder van die collega van me (wiens naam ik wel even zal mailen naar WFvN).
Die Optima Rhino waar ik in reed, was niet zo goed onderhouden volgens mij en de rem liep ook een beetje aan, schijven werden nogal heet na verloop van tijd. Hij was trouwens te breed om door de schuur te kunnen.

Oh ja, Lynxx is met 2 x-en.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78739

Ik lees hier regelmatig dat ligfietsen beter zouden presteren, waarom rijden professionele wielrenners dan nog met 'gewone' fietsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Anoniem: 78739 schreef op maandag 24 april 2006 @ 23:23:
Ik lees hier regelmatig dat ligfietsen beter zouden presteren, waarom rijden professionele wielrenners dan nog met 'gewone' fietsen?
Om de doodeenvoudige reden dat de UCI de ligfietsen uit de wedstrijden hebben verbannen. Alle grote wielerwedstrijden mogen alleen gereden worden met fietsen waar de méést belachelijke regels en eisen aan gesteld zijn. Ik heb onlangs een leuk stuk voorbij zien komen waarin iemand de regels eens goed ging bekijken. Je wil niet weten wat daar voor onzin in staat.

Maar je zal begrijpen dat de populariteit van de ligfiets daarmee niet groter wordt onder de wielrenners. Ik denk dat het behoorlijk anders wordt als de UCI bijvoorbeeld een extra klasse zou invoeren.

[edit]
De link naar de website:
http://www.m-gineering.nl/uci2000.htm

Nog iets waaruit blijkt dat de UCI neit echt lekker bezig is:
Toen Francesco Moser in 1984 het record van Eddy Merckx brak, gebruikte hij daarvoor een speciale fiets die de aërodynamica verbeterde. In 2000 besloot de UCI dat dit niet toegestaan was, waarbij het record van Merckx in ere werd hersteld en verbeteringen alleen werden erkend wanneer zij op een fiets gereden worden gelijk aan die van Merckx in 1972.

Er zijn ook werelduurrecords op ligfietsen. Deze worden niet erkend door de UCI. Op 1 april 1934 besloot de UCI alle records die op een ligfiets werden gevestigd niet te erkennen en verbood het gebruik van de ligfiets in wedstrijden. De organisatie die deze records wel erkent en promoot is de IHPVA.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Werelduurrecord

Ze hebben dus 16 jaar nodig gehad om te bedenken dat ze het toch maar niet gingen toestaan.... De UCI wil gewoon níets met ligfietsen te maken hebben.

Nog zo'n stunt:
Zou de ligfiets vanaf nu toegelaten worden als gewone wedstrijdfiets door het UCI? Dit was het hoofdpunt op het 58ste congres van de UCI (februari 1934). De funtionnarissen waren geamuseerd en geïnteresseerd door de "Vélocar". De Britse functionnaris was verleid door degrote stabiliteit van de fiets en schreef deze een grote toekomst toe. De Italiaan Bertholini vond dat het geen fiets was. Ongelofelijk maar waar.

Wat de funtionnarissen over de streep trok was geen technisch criterium, maar een menselijke appreciatie. Een "kleine" renner als Francis Faure had het recht niet om wereldkampioen genoemd te worden!! Faure had geen grote wedstrijden gewonnen. Het record moest toegekend worden aan een "goede" renner als Richard.
http://users.pandora.be/w...fiets/gesch-ligfiets.html

Jaaaah... lekker bezig die UCI.

De UCI is echt keihard bezig om ligfietsen uit het grote, internationale wedstrijdgebeuren te weren. Tja, wil je als fietser echt veel wedstrijden kunnen rijden en ook nog eens gróte wedstrijden, dan zit je met een ligfiets helemaal verkeerd.

De UCI is gewoon een enorme remmer in de technische vooruitgang van de (lig)fiets.

[ Voor 86% gewijzigd door WFvN op 25-04-2006 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dat ze geen ligfietsen in de tour willen is niet zo vreemd, ik bedoel je wil er ook geen mtb's tussen hebben toch? Sowieso is het dan geen eerlijke wedstrijd meer. Je moet speciale ligfietswedstrijden hebben imo.

Zelf wil ik al een hele tijd eens een ligfiets uitproberen, en liefst ook kopen, maar daar is geen geld/ruimte voor. Van de zomer eens 1tje huren, dat kan hier in de buurt wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Aikon schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 14:24:
Dat ze geen ligfietsen in de tour willen is niet zo vreemd, ik bedoel je wil er ook geen mtb's tussen hebben toch? Sowieso is het dan geen eerlijke wedstrijd meer. Je moet speciale ligfietswedstrijden hebben imo.
Ach, daar is best wat voor te zeggen. Maar de UCI wil ligfietsen helemáál geen dingen toekennen. Je ziet het met de wereldrecords, die willen ze niet erkennen, zelfs niet als 'andere klasse' dan de wielers (want dat ze niet indezelfde klasse moeten vind ik ook meer dan terecht)
Met bijvoorbeeld de Tour de France zouden ze ook ligfietsers eerder of later kunnen laten starten.
Maar kijk alleen al naar de geschiedenis, de manier waarop de UCI zich opstelt is toch te zot voor woorden?
Zelf wil ik al een hele tijd eens een ligfiets uitproberen, en liefst ook kopen, maar daar is geen geld/ruimte voor. Van de zomer eens 1tje huren, dat kan hier in de buurt wel :)
Ik weet niet wat je budget is maar tweedehands kan je soms best aantrekkelijke fietsen kopen voor niet teveel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
WFvN schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 15:36:
Ik weet niet wat je budget is maar tweedehands kan je soms best aantrekkelijke fietsen kopen voor niet teveel geld.
Ik ga geen ligfiets kopen. In ieder geval niet binnenkort. Heb ik geen geld voor nu, heb laatst nog een nieuwe mtb gekocht :)
Maar wat zou je kwijt zijn aan een 2e hands ligfiets? Ik zou dan er dan denk ik 1 met 't stuur onder de bestuurder willen hebben. Het lijkt me ook ideaal voor fietsvakanties, wat ik graag doe. Alleen niet zo handig in de bergen denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
dankje :)
[...]

Ik woon eigenlijk te dichtbij met m'n 12 kilometer enkele reis :| Misschien toch maar eens verhuizen naar een plek verder van m'n werk ;) Neh, dat wil m'n vrouw weer niet, die vindt de afstand goed tot aan haar werk.

[...]

Holy F*CK.... Daar kan ik alleen maar van dromen. Maar goed, de Jester is dan ook een echt racemonster, zeker met zo'n staartpuntje.

[...]
Het gaat wel om de oude Jester he, die is een stukje langzamer, en mn staartpuntje is meer voor bagage waardoor hij eigelijk veel te "bol" afloopt. (iets langzamer, maar wel mooier en kan dus meer bagage in)
Maar daardoor ben ik ook extra blij met die tijd. :D Ik zou het wel eens op een m5 lowracer met staartpunt willen proberen en een keer met een quest, lijkt me leuk om te vergelijken. :)
Normaal gesproken fiets ik trouwens langzamer hoor, rond de 30-32 vind ik een fijn tempo. :)

Verder is m'n record op langere afstanden 32.5 km/u over 80 km, wel met een pauze er tussen in waarin ik een ventisit matje heb gekocht. :P
Goed idee.

Ik ben trouwens razend benieuwd naar je bestickering. Dat doet mij denken aan sponsoring. Is die 'Koster' inderdaad een sponsor? Zo ja, hoe heb je dat geregeld?
Dat is inderdaad sponsoring. Is geregeld via een oom van mij van wie dat bedrijf is was. inmiddels :P

Zaterdag trouwens waarschijnlijk een rondje van 155 km maken. :D M'n doel is >31 km/u zodat ik net onder de 5 uur kom. Rondje wordt Doetinchem > Winterswijk > Oldenzaal > Enschede > Doetinchem. :)
Aikon schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 17:02:
[...]

Ik ga geen ligfiets kopen. In ieder geval niet binnenkort. Heb ik geen geld voor nu, heb laatst nog een nieuwe mtb gekocht :)
Maar wat zou je kwijt zijn aan een 2e hands ligfiets? Ik zou dan er dan denk ik 1 met 't stuur onder de bestuurder willen hebben. Het lijkt me ook ideaal voor fietsvakanties, wat ik graag doe. Alleen niet zo handig in de bergen denk ik?
Onderstuur schijnt wel veel minder direct te sturen. En ik vind bovenstuur helemaal ideaal.
Maar ik zou zeggen, probeer eens 2 verschillende fietsen uit bij een winkel. Dat kan meestal wel voordat je hem koopt en dan kun je kijken wat je het fijnst vind. :)

[ Voor 26% gewijzigd door -DG- op 25-04-2006 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Laatst online: 20:13

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik zie dat ik al in de startpost genoemd word. :) Ik rijd al op een Flevobike Racer sinds 1997 geloof ik. M'n eerste fiets heb ik een jaar of 5 gehad. In die periode fietste ik rond de 12000km per jaar. Toen kreeg ik een baan die ver van huis was. Ik heb een tijdje met de trein gereden, later kocht ik een auto. Het fietsen verschoof wat naar de achtergrond. Ik heb in die tijd een keer een dagje op een Thys-222 roeifiets gereden, en aangezien ik alleen nog fietste voor de lichaamsbeweging leek het me wel wat om zo'n fitness-apparaat te hebben. M'n flevoracer verkocht ik. Maar toen ik in Middelburg bij de winkel aankwam bleek dat ik eerst een afspraak had moeten maken. Ik heb toen van m'n geld een beamer gekocht, en een paar jaar lang niet naar ligfietsen omgekeken.

Een paar maanden geleden kwam ik op het idee om over IJsland te gaan fietsen, en dan liefst op een ligger. In september vorig jaar heb ik de bestelling geplaatst voor een nieuwe flevoracer, helemaal opgetuigd naar mijn smaak, waarbij ik niet op prijs heb gelet. :o Verlichting in combinatie met een Son naafdynamo (ik heb een hekel aan batterijen); een 14-versnellings Rohlof naaf (geen gelul met scheefschakelende derailleurs); Magura HS-33 remmen (ik wilde schijven, maar dat was problematisch op mijn model volgens de fabrikant), achja.. kijk de foto's maar. :)
Afbeeldingslocatie: http://img246.imageshack.us/img246/3487/m41000274hq.th.jpgAfbeeldingslocatie: http://img267.imageshack.us/img267/7201/dsc009127ou.th.jpgAfbeeldingslocatie: http://img181.imageshack.us/img181/4073/dsc008578ox.th.jpg
Momenteel rijd ik zo'n beetje ieder weekeinde flinke afstanden om mezelf wat te trainen voor de tocht over IJsland. Doordeweeks lukt het me helaas niet om veel te rijden. Maar m'n conditie gaat wel vooruit!

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
:D Rohloff en SON... jij hebt kosten noch moeite gespaard :D Goed bezig man

Maar wat nou zo lastig zou zijn aan die schijfremmen? Ik weet dat een Rohloff te leveren is met schijfremmen maar ook de SON (ik heb op m'n Fujin een SON voorwiel en hydrolische Shimano 525)

Maar dat is een fraaie uitvoering van een Racer.

* WFvN ziet zichzelf ook ooit nog wel een Racer aanschaffen, al is het alleen maar voor de fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 52352

Hé lachu,

Kheb nog een Optima Condor in de schuur staan ik gebruik hem te weinig maar het blijft mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

WFvN schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 20:02:
Maar wat nou zo lastig zou zijn aan die schijfremmen? Ik weet dat een Rohloff te leveren is met schijfremmen maar ook de SON (ik heb op m'n Fujin een SON voorwiel en hydrolische Shimano 525)
Het frame is onverwoestbaar; wat wil je met 4x4cm zware stalen kokerbalken. Maar het schijnt volgens de fabrikant zo te zijn dat er dermate veel speling in het frame zit dat schijfremmen erg gaan aanlopen. Dat maakt lawaai (nog iets waar ik een hekel aan heb), en het geeft weerstand natuurlijk. Ik kan zelf niet helemaal vatten waar die speling in het frame zou moeten optreden, maar goed.. better safe than sorry.
Maar dat is een fraaie uitvoering van een Racer.
Dankje :) En zodra ik dichterbij m'n werk woon, of als mijn werk dichterbij komt ga ik ook gauw een Versatile of Quest kopen. Misschien moet ik mezelf maar vast op de wachtlijst plaatsen :-D
* WFvN ziet zichzelf ook ooit nog wel een Racer aanschaffen, al is het alleen maar voor de fun
Een flevoracer is behoorlijk vergelijkbaar met een flevobike. De bike schijnt alleen nog meer last te hebben van spinnende voorwielen bij accelereren. Op de racer heb ik dat alleen als ik nog stil sta. Onder het rijden is het zo goed als onmogelijk om door te spinnen, ondanks de voorwielaandrijving. Op nat wegdek of op klinkers gaat het wel makkelijker. En ik vind 't eigenlijk wel stoer om andere fietsers met spinnend wiel in te halen als dat kan :D
Maar een flevoracer schaf je niet alleen voor de fun aan hoor. Je kunt er ook heel serieus op rijden.

Het is trouwens ook erg grappig om mensen gade te slaan die uit alle macht het stuur proberen te vinden op een flevoracer. Je ziet namelijk niet zo gauw dat je de hele fiets in 2en kan vouwen als ie stilstaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Varienaja op 25-04-2006 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Varienaja schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 19:55:
Een paar maanden geleden kwam ik op het idee om over IJsland te gaan fietsen, en dan liefst op een ligger. In september vorig jaar heb ik de bestelling geplaatst voor een nieuwe flevoracer, helemaal opgetuigd naar mijn smaak, waarbij ik niet op prijs heb gelet. :o Verlichting in combinatie met een Son naafdynamo (ik heb een hekel aan batterijen); een 14-versnellings Rohlof naaf (geen gelul met scheefschakelende derailleurs); Magura HS-33 remmen (ik wilde schijven, maar dat was problematisch op mijn model volgens de fabrikant), achja.. kijk de foto's maar. :)
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
Momenteel rijd ik zo'n beetje ieder weekeinde flinke afstanden om mezelf wat te trainen voor de tocht over IJsland. Doordeweeks lukt het me helaas niet om veel te rijden. Maar m'n conditie gaat wel vooruit!
Wow, dat is wel erg cool! Ik zit ook al een tijd aan IJsland te denken. Maar dan meer met een 4x4 het eiland rond, of eventueel de mountainbike. Volgens mij zijn de wegen nou niet bepaald goed begaanbaar. En heb je niet veel last van zijwind met 2 dichte wielen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Varienaja schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 20:13:
En zodra ik dichterbij m'n werk woon, of als mijn werk dichterbij komt ga ik ook gauw een Versatile of Quest kopen. Misschien moet ik mezelf maar vast op de wachtlijst plaatsen :-D
Moet je niet té dicht bij huis gaan werken, zeker niet met een Quest. Dan ben je er voordat je echt schik begint te krijgen van het fietsen ;)
Een flevoracer is behoorlijk vergelijkbaar met een flevobike. De bike schijnt alleen nog meer last te hebben van spinnende voorwielen bij accelereren.
Kijk, da's leuk om te weten want dat was voor mij één van de redenen waar om ik de Bike niet hoefde (buiten dat ik die niet kon afstellen op mijn beenlengte; ik kwam nét uit bij het scharnierpunt; daar moesten de trappers komen)
Op de racer heb ik dat alleen als ik nog stil sta. Onder het rijden is het zo goed als onmogelijk om door te spinnen, ondanks de voorwielaandrijving. Op nat wegdek of op klinkers gaat het wel makkelijker. En ik vind 't eigenlijk wel stoer om andere fietsers met spinnend wiel in te halen als dat kan :D
Maar een flevoracer schaf je niet alleen voor de fun aan hoor. Je kunt er ook heel serieus op rijden.
Dat geloof ik direct. Maar omdat ik er echt nog op moet leren rijden (met de Bike heb ik ook nog niet zonder handen kunnen/durven rijden) zou het in eerste instantie een 'speelgoedje' worden met uiteraard wél als doel hem ook serieus te gaan gebruiken. Maar juist vanwege het hele concept qua besturing vind ik het een ding met hoog fun-gehalte.
Het is trouwens ook erg grappig om mensen gade te slaan die uit alle macht het stuur proberen te vinden op een flevoracer. Je ziet namelijk niet zo gauw dat je de hele fiets in 2en kan vouwen als ie stilstaat.
:) Niet te vergeten dat je vanalles kan doen met twee handen en toch helemaal normaal sturen; met een gewone bukfiets kan je uiteraard ook wel zonder handen sturen maar dat is níet te vergelijken met Bike, Trike en Racer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Aikon schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 20:39:
En heb je niet veel last van zijwind met 2 dichte wielen?
Ja, dat heb ik. Maar ik vind het niet vervelend, het is juist wel lekker om tegen de wind te leunen. Het zijn overigens geen echte dichte wielen; gewoon een paar lapjes doek die in een paar minuten te demonteren zijn.
WFvN schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 20:45:
:) Niet te vergeten dat je vanalles kan doen met twee handen en toch helemaal normaal sturen; met een gewone bukfiets kan je uiteraard ook wel zonder handen sturen maar dat is níet te vergelijken met Bike, Trike en Racer.
Mwah.. als ik erg hard rijd, of juist erg zacht, of bij scherpe bochten dan heb ik liever m'n handjes aan het stuur hoor! Maar op overzichtelijke stukken is het erg fijn dat je beide handen vrij hebt om iets te doen (neuspeuteren, kaartlezen, mobiel bellen (fietsers mogen dat 8) ), sinaasappel schillen, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Varienaja schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 21:41:
[...]

Mwah.. als ik erg hard rijd, of juist erg zacht, of bij scherpe bochten dan heb ik liever m'n handjes aan het stuur hoor! Maar op overzichtelijke stukken is het erg fijn dat je beide handen vrij hebt om iets te doen (neuspeuteren, kaartlezen, mobiel bellen (fietsers mogen dat 8) ), sinaasappel schillen, etc.)
en niet te vergeten: zwaaien naar die mensen en vooral kinderen (of met kinderen) die nog steeds iets roepen in de trant van: "Kijk! Eenligfiets!". Of zwaaien naar de toeristen, ik reed vorige maand met de nationale ligfietsdag in een hele grote groep dwars door Amsterdam heen langs de toeristen en ik voelde me net een rijdende attractie, werd flink vaak gefotografeerd, jammer dat door de harde wind ( 6 m/s uit WZW) mijn haar niet goed zat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Varienaja schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 21:41:
[...]
Ja, dat heb ik. Maar ik vind het niet vervelend, het is juist wel lekker om tegen de wind te leunen. Het zijn overigens geen echte dichte wielen; gewoon een paar lapjes doek die in een paar minuten te demonteren zijn.
En je maakt je geen zorgen over de wegen daar? Gladde bandjes zonder vering moet lukken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Net terug van een fiks rondje (110km) rijden. Vanuit Emmen langs het Oranjekanaal via 't Haantje, Schoonoord, Wezuperbrug, achter Westerbork langs naar Hooghalen. Daar even in het herinneringscentrum van kamp Westerbork rondgekeken. Ik viel met m'n neus in de boter; er ging juist een mevrouw die als kind in het kamp had gezeten een verhaal houden. Best indrukwekkend.
Daarna ging de reis verder. Vanuit Hooghalen over het Hijkerveld via Eemster naar Dwingeloo (prachtige route!). Eventjes bij oma op bezoek, en tenslotte van Dwingeloo via Spier, Wijster, Mantinge, Meppen, Zweeloo, Noord-Sleen weer terug naar huis.
M'n gemiddelde snelheid was ongeveer 29 per uur. Jammer genoeg had ik de laatste 15 kilometer last van hongerklop. Had ik nou wat meer te eten meegenomen, dan had ik het gemiddelde wel boven de 30 kunnen houden.
Aikon schreef op woensdag 26 april 2006 @ 10:25:
En je maakt je geen zorgen over de wegen daar? Gladde bandjes zonder vering moet lukken? :)
Als het zo erg is dat het niet wil, dan blijf ik op de geasfalteerde 1 rijden. En als het echt te bar wordt, dan ga ik liften of met de bus. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-05 12:15
Ik ben ook een verwoed ligfietser :)
Ik fiets zeker nu het zomer wordt weer wat vaker rond in Rotterdam op mijn Allight fietsje.
(pic gevonden)
Afbeeldingslocatie: http://www.ligfiets.net/fietsen/images/alligt_modern.jpg
Met bagagedrager: erg handig als ik naar de fitness ga.

Als ik nog eens geld over heb (yeah right) wil ik een XR2 Groundhugger bouwen. Lekker laag. Denk niet dat het erg handig zal zijn in de stad maar hij lijkt me ideaal voor lange ritten.

[ Voor 69% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 01-05-2006 23:01 ]

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Wel een héél apart model ligfiets die Groundhugger. Mooi vind ik hem niet maar als ik de lijnen van dat frame bekijk.... toch wel heel apart. Lelijk wil ik hem ook niet noemen. Wonderbaarlijk apparaat.

Wat me opvalt aan je huidige fiets en die Groundhugger is de vrij sterke 'rechtop'-zit. Heb je wel eens overwogen om 'platter' te gaan? Ik heb wel eens op een Mistral gereden, dat is me veel te rechtop; persoonlijk houd ik van wat vlakker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3431

Leuk topic :)

Ik heb een paar jaar geleden een proefrit gemaakt. Geen idee meer welk type, was iig 1 met onderstuur. Volgende week ga ik met m'n dinnetje een hele dag (als het mooi weer is tenminste). Huren een dagje bij http://www.ligfietser.nl/. Ben benieuwd hoe 't gaat.

* Anoniem: 3431 wil wel zo'n ding, maar heeft er nu sowieso geen stalling voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
WFvN schreef op maandag 01 mei 2006 @ 23:38:
Wel een héél apart model ligfiets die Groundhugger. Mooi vind ik hem niet maar als ik de lijnen van dat frame bekijk.... toch wel heel apart. Lelijk wil ik hem ook niet noemen. Wonderbaarlijk apparaat.

Wat me opvalt aan je huidige fiets en die Groundhugger is de vrij sterke 'rechtop'-zit. Heb je wel eens overwogen om 'platter' te gaan? Ik heb wel eens op een Mistral gereden, dat is me veel te rechtop; persoonlijk houd ik van wat vlakker.
Mjah of je hem mooi of lelijk vindt, dat is persoonlijk. Ik vind hem best wel mooi eigenlijk. Het handige eraan is dat je gewoon de plannen koopt en em dan zelf kan gaan bouwen, dus als je hem anders wilt hebben dan kan dat sowieso wel. Maargoed, das toch allemaal toekomstmuziek...

En een plattere fiets wil ik idd best wel eens proberen, moet er alleen wel eens een keer tijd voor vrijmaken. :) (en een fietsenzaak vinden bij mij in de buurt die die dingen heeft. :X Heb nog niet echt gezocht, maarjah ik ken dit topic dan ook nog maar 2 dagen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83626

Jeuh! Ik mag hier ook posten (en mag in de SP), heb namelijk een ligfiets (zelfbouw).

Het is helaas de lelijkste tot nu toe in dit topic.. maar het is er een!
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v293/Smiling_Pitbull/Liggert.png

Dit is een (lelijke) photoshop (vlak voor het verlassen van het frame), om te zien hoe het zou ogen.
Anders is verlichting: voorlicht zit nu echt voorop, rode framestukken zijn eraf. Achterlicht zit direct onder het zitje bij de ophanging. Ook zitten er al een tijdje SPD-pedalen op en een KM-teller.
Ook heb ik het zitje (nog!) vlakker staan (meer naar voren verschoven/gedraaid).

Zoals te zien een hele vlakke houding, wielen zijn 24" voor en 27" achter (dacht ik, voor kon nog wel eens iets kleiner wezen).
Gewicht is schat ik een kilootje of 30 :P vooral die stalen balk voorop doet het goed :+

Gaat deze zomer echt opgeknapt worden. Heb afgelopen week gaten in de zitting (en het kussen) geboord (gatenboor) tegen het natte-rug-syndroom. Moet ook nodig geverfd worden, nieuwe remmen krijgen en bidonhouders.

Gewoon een geinig projectje.
Leuk:
Vrij hoog, maar toch plat
Wendbaar door korte wielbasis

Minder leuk:
Zwaar
Oude onderdelen: doen snelheidswinst uit vlakke houding te kort
Dikke banden: luchtweerstand
Remt voor geen meter :P moeten echt nieuwe remmen op.. dit is onverantwoord
Lelijk

Vraag aan andere liggers met dichte wielen (oa Varienaja): hoeveel winst valt daarmee te halen? Ik wil dat voor de grap ook wel eens improviseren voor op mijn fiets!

Leuke anekdote:
Bij een stoplicht in haarlem, twee bukkers achter me "Zeker geen geld voor een echte..."
En dan vervolgens gigantisch asociaal bizar loeihard wegrijden (kan op een ligfiets veel sneller accelereren dan op een andere fiets ivm in het zitje duwen) en een sprint trekken tot 50km/u "Dag heren!".

Overigens is de invloed van de fietser groter dan veel ligfietsers denken...
Mijn oom rijdt mij er op zijn ATB nog vierkant uit. Maar goed, dat is dan ook een echte sportman.. valt dat toeristisch mooi-weer-fietsen van mij niet mee te vergelijken

[ Voor 83% gewijzigd door Anoniem: 83626 op 02-05-2006 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Deze heb ik vanmiddag zien rijden ergens tussen Sneek en Leeuwarden in, viel me op door Tweakers logo. Zou haast claxoneren :P

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ligfietsen/ervaringen/images/wf-alleweder0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
HyperTrophy schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 00:16:
Deze heb ik vanmiddag zien rijden ergens tussen Sneek en Leeuwarden in, viel me op door Tweakers logo. Zou haast claxoneren :P

[afbeelding]
WOEI..... hij heeft Henk er dus op laten staan.

Da's mijn oude fiets :D

WFvN staat er níet meer op want dat heb ik eraf gehaald voordat ik hem verkocht

[ Voor 11% gewijzigd door WFvN op 03-05-2006 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
:) grappig idd dat je zoiets op de weg (terug) ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Anoniem: 83626 schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 19:20:
Vraag aan andere liggers met dichte wielen (oa Varienaja): hoeveel winst valt daarmee te halen? Ik wil dat voor de grap ook wel eens improviseren voor op mijn fiets!
Dichte wielen levert je geen snelheidswinst, enkel cosmetische pluspunten. ;-)
(kan op een ligfiets veel sneller accelereren dan op een andere fiets ivm in het zitje duwen)
In de acceleratie vanaf 0 ben ik niet sneller dan echte racers of ATB-ers. Maar als ik al 30 rijd, dan accelereer ik wel vlotter naar 50 dan de meeste rechtop-achtige fietsers. Helaas houd ik 50 maar heel erg kort vol :/ (als ik het al haal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
Anoniem: 83626 schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 19:20:

---

Dichte wielen heeft zo'n 1 tot 2 % winst, tenzij ze van stof zijn en de wind er doorheen waait, maar helemaal van carbon scheelt wel. (maar om nou voor die 2 % die honderden euro's extra te dokken :X )

Bij mij trouwens een keer twee bouwvakkers die uit de auto stappen en vragen of ik door de fiets ben gezakt. _/-\o_

En ook nog een keer dat soort lui of ik een ongeluk had gekregen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik heb m'n eigen fietsen nog helemaal niet geshowed.

Mijn Challenge Fujin:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/wfvn2/fujinmetkar.jpg

Mijn Flevobike Versatile (de opvolger van de GoT-mobiel):
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/wfvn2/versatile021.jpg

De fietsen die ik eerst had:

Optima Baron en Flevobike Alleweder:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/wfvn2/sleepdienst.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door WFvN op 03-05-2006 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik kan natuurlijk niet achterblijven. Mijn vorige racer (helaas heb ik van die periode alleen analoge plaatjes, dit is een still van een webcam-opname)

Afbeeldingslocatie: http://img489.imageshack.us/img489/2814/blauweracer3es.th.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
@WFvN:

Hoe is het verschil in snelheid tussen de Alleweder en de Versatile eigenlijk?
Omdat de Versatile namelijk niet de allersnelste velomobiel is die er bestaat (misschien wel de meest luxe ;) ) en de Alleweder ook een stuk langzamer dan de Quest bijv. is.
Maar zitten die twee bij elkaar in de buurt qua snelheid of is 1 van de twee merkbaar sneller?
En als je die snelheden vergelijkt met je Baron? :P

ik had je trouwens een tijdje geleden al toegevoegd op msn (..?) om deze dingen te vragen, maar hier kan het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
-DG- schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 19:45:
Hoe is het verschil in snelheid tussen de Alleweder en de Versatile eigenlijk?
Zeg het maar....
Er is een test geweest op een indoor fietsbaan tussen verschillende velomobielen. De Versatile kwam er enorm bekaaid vanaf, die zou een fors stuk trager zijn dan de Flevobike Alleweder. Er waren twijfels over, toen is er een andere test geweest, gewoon op wegdek in de open lucht. Daarbij kwam de Veratile er toch wat sneller vanaf dan de Flevobike Alleweder.

Als je mij vraagt wat het verschil is, dan zeg ik dat de Versatile zo'n 10% sneller is dan de Alleweder bij een snelheid ergens tussen de 30 en de 40 km/h. Ik ben harder gaan rijden sinds m'n Versatile. Ik heb ook diverse persoonlijke records gereden met de Versatile. Vandaar dat ik denk dat de Versatile wat sneller is.
Omdat de Versatile namelijk niet de allersnelste velomobiel is die er bestaat (misschien wel de meest luxe ;) ) en de Alleweder ook een stuk langzamer dan de Quest bijv. is.
Maar zitten die twee bij elkaar in de buurt qua snelheid of is 1 van de twee merkbaar sneller?
Ik vind de Versatile duidelijk sneller.

Mja, wil je de uiltieme speedmachine hebben die toch nog praktisch is, dan moet je kiezen uit de Velomobiel.nl Quest of de Fietser.be WAW
Dat zijn twee echte racemonsters met hun eigen voors en tegens.

Tja, daaronder heb je de Mango. Ik ben benieuwd waar de Versatile nou komt in vergelijking met de Mango. Ik gok dat de Versatile ergens tussen Mango en Flevobike Alleweder zit.
En als je die snelheden vergelijkt met je Baron? :P

ik had je trouwens een tijdje geleden al toegevoegd op msn (..?) om deze dingen te vragen, maar hier kan het ook.
In vergelijking met de Baron.... da's lastig vergelijken. Met de Baron heb ik ook forse snelheden gereden. Het zijn gewoon twee totaal verschillende fietsen. Afhankelijk van de route is de Versatile of de Baron sneller.

[ Voor 7% gewijzigd door WFvN op 03-05-2006 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
WFvN schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 19:51:
[...]

Zeg het maar....
Er is een test geweest op een indoor fietsbaan tussen verschillende velomobielen. De Versatile kwam er enorm bekaaid vanaf, die zou een fors stuk trager zijn dan de Flevobike Alleweder. Er waren twijfels over, toen is er een andere test geweest, gewoon op wegdek in de open lucht. Daarbij kwam de Veratile er toch wat sneller vanaf dan de Flevobike Alleweder.

Als je mij vraagt wat het verschil is, dan zeg ik dat de Versatile zo'n 10% sneller is dan de Alleweder bij een snelheid ergens tussen de 30 en de 40 km/h. Ik ben harder gaan rijden sinds m'n Versatile. Ik heb ook diverse persoonlijke records gereden met de Versatile. Vandaar dat ik denk dat de Versatile wat sneller is.

[...]

Ik vind de Versatile duidelijk sneller.

Mja, wil je de uiltieme speedmachine hebben die toch nog praktisch is, dan moet je kiezen uit de Velomobiel.nl Quest of de Fietser.be WAW
Dat zijn twee echte racemonsters met hun eigen voors en tegens.

Tja, daaronder heb je de Mango. Ik ben benieuwd waar de Versatile nou komt in vergelijking met de Mango. Ik gok dat de Versatile ergens tussen Mango en Flevobike Alleweder zit.

[...]

In vergelijking met de Baron.... da's lastig vergelijken. Met de Baron heb ik ook forse snelheden gereden. Het zijn gewoon twee totaal verschillende fietsen. Afhankelijk van de route is de Versatile of de Baron sneller.
Okee, dankje ;) . Eigenlijk antwoorden die ook wel had verwacht. :)

Heb je trouwens de links van die testen? Als ze op internet staan.. :P

[ Voor 3% gewijzigd door -DG- op 03-05-2006 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
-DG- schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 20:07:
Okee, dankje ;) . Eigenlijk antwoorden die ook wel had verwacht. :)

Heb je trouwens de links van die testen? Als ze op internet staan.. :P
Nee, die staan niet online, die waren gepubliceerd in het blad Ligfiets&

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Net een rondje gefietst van 32km.

Weet niet of het aan mij ligt, aan het weer, of aan mn barrel.. maar gemiddeld slechts 23,5/u.
(wel veel stilgestaan bij stoplichten enzo... dan stopt de timer, maar je moet wel remmen en gang maken)

Leuk om met mooi weer te rijden: veel fietsers = veel leuk commentaar :)
Sh*t om met mooi weer te rijden: veel fietsers = veel bijna-dood-ervaringen :r
mensen die zomaar naar links gaan/elkaar inhalen/omkeren/gewoon te breed zijn voor het fietspad

Was erg lang geleden dat ik weer eens een rondje heb gefietst, maar beviel me goed. De snelheid valt me alleen wel heel erg tegen.. had gehoopt wel een iets hoger gemiddelde te kunnen fietsen.
(niet dat ik me nou helemaal dood heb gefietst.. maar goed)

Nog meer liggers van het mooie weer genoten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik ben vandaag wel even de stad in geweest. Ik wilde m'n Fujin nemen omdat daar een standaard op zit waarvan ik er nog 1 wil hebben. Maar toen ik wilde vertrekken bleek dat de fietscomputer een lege batterij had. Tja, dan kan je natuurlijk niet fietsen :+ Dus standaard gedemonteerd en ben met de Versatile op pad geweest. Heerlijk is die openslaande klep. Niet dat je ermee kan rijden (hoewel.... even lukt wel) maar je kan ze op een kierende stand zetten waardoor je een aangename luchtstroom krijgt.

Ik kon vandaag direct m'n nieuwe shirts proberen; gisteren bij de Aldi gekocht. 10 euro voor een loopshirt met zilverdraad erin.
Mijn snelheid viel niet echt tegen. 30 tegen de wind in, windmee nog een lekker stukje harder. Helemaal was het leuk om tegen de brug op te rijden, Mooi een bus eruit gereden.... heuvelop. Toen kwam heuvelaf.... helemaal leuk. Flink gassen naar beneden. Bocht met 45 km/h genomen en daarna nog een kilometer met 45 verder gejakkerd.

[ Voor 22% gewijzigd door WFvN op 04-05-2006 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Ik ben weer met de fiets naar mijn werk gegaan. Oostenwind is altijd vervelend: 's morgens als je wind mee zou moeten hebben, waait het maar heel zachtjes en op de terugweg trekt ie aan en heb je hem vol tegen. Toch niet ontevreden met een gemiddelde van 27.2 km/u over 63 km. 10e keer woon-werk verkeer al dit jaar, dus al ruim 40 liter (bijna 1 tank) diesel bespaard! :)

Ik had dus beter een baan in het oosten kunnen zoeken :)

[ Voor 9% gewijzigd door budi op 04-05-2006 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Net gemiddelde, zeker gezien het type ligfiets en de afstand.

Met die afstand, zou een velomobiel niet iets voor je zijn? Die afstand valt goed dagelijks te fietsen en dan het hele jaar door.

Ik doe ijverige pogingen om de auto volledig te laten staan voor woon-werk-verkeer. Dat lukt bíjna. Dit jaar heb ik tot dusver alleen een ritje Zwolle-Ede gedaan voor een conferentie, de rest heb ik met de fiets gedaan. Mede dankzij de velomobiel want ook met sneeuw heb ik gewoon doorgefietst (toen was ik notabene praktisch net zo snel als m'n collega die net zo ver van het werk woont als ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
Anoniem: 83626 schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 18:03:
(...)
Nog meer liggers van het mooie weer genoten?
Jazeker, heb me vandaag weer uit mijn stoel gesleept :+ en ben een rondje rdam noord gaan doen. Heerlijk weer vandaag, dus heb een 20km doorgetrokken voordat ik toch maar besloot om weer terug te gaan. (Heb geen fietscomputer maar gezien mijn slingertocht heb ik toch een redelijke afstand afgelegd.)

Moet dit alleen niet te vaak doen want tussen dit en fitness beginnen mijn buikspieren nogal te protesteren :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Dank je, ik zou heel graag een velo willen, maar ik weet niet of ik hem kan stallen, het is zelfs nog maar de vraag of ik mijn gewone ligfiets makkelijk in de berging kan gaan krijgen. Ik heb het appartement net gisteren gekocht, misschien had ik beter kunnen meten. Eventueel kan ik de tuin of schuur van een vriend van me een paar honderd meter verderop wel gebruiken, maar dat zie ik dan wel weer.

Zit er trouwens niet een gigantische levertijd op die velo mobielen? Als in, nu bestellen, eind 2008 afhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
budi schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 22:40:
Zit er trouwens niet een gigantische levertijd op die velo mobielen? Als in, nu bestellen, eind 2008 afhalen?
Ligt eraan welke velomobiel.

De 63 km die je noemt, dat zal vast dubbele reis zijn dus 31,5 kilometer enkele rit.
Bij die afstand zou ik denk ik zelf gaan voor een Quest. En ja, de levertijd op de Quest (en Mango) is momenteel énorm groot. Zeg maar 3 jaar!!
Hoewel er zeker elk jaar minimaal één Quest tweedehands op de markt komt maar vermoedelijk meer gezien er langzamerhand meer Questrijders zijn die een nieuwe besteld hebben. Maar dan nog, ook een 2e hands Quest bemachtigen is nog best een klus.

Maar behalve de Quest en Mango heb je ook diverse andere fietsen. Denk aan de goedkopere Alligt Alleweder. Persoonlijk vind ik het een badkuip qua uiterlijk maar het schijnt best een goede fiets te zijn. De prijs is ook best aangenaam te noemen. Goed, dan mag je wel eerst aan het knutselen. Wel een voordeel van dat ding is dat je de neus kan verwijderen waana je hem op z'n neus kan parkeren (ik ken een Belg die dat doet), dat kan parkeerruimte schelen!
Daarnaast heb je natuurlijk de Versatile. Absoluut niet de goedkoopste fiets maar wel erg comfortabel kan ik je vertellen. Hij is langzamer dan de Quest. Hoe hij zit in vergelijking met Mango en Alligt Alleweder weet ik niet.
Verder heb je (met aangename levertijd) de Belgische WAW. Kort omschreven zou je dit de directe concurrent van de Quest kunnen noemen qua snelheid. Voordeel boven de Quest is de wendbaarheid (en de levertijd) maar nadeel kan afhankelijk van je route.... als je een goed wegdek hebt op je route maakt achtervering mogelijk niet zo gek veel uit zijn de ontbrekende achtervering en de binnenruimte; de WAW schijnt al snel te klein te zijn voor grotere mensen. Maar één ding is zeker: hij is snellllll

Dan heb je nog wat andere buitenlandse modellen zoals de Leitra, Leiba, Cabbike en Go-One. Niet echt mijn modellen maar dat is puur persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik ben afgelopen zomer met een normale racefiets (en een hoop bagage) naar barcalona gefietst. Ik had ongeveer 15kilo bagage bij me. Volgensmij kan je met zo'n ligfiets meer bagage meenemen en confortabeler de tocht afleggen. Zijn ligfietsen nou veel duurder dan normale racefietsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
E-jey schreef op zaterdag 06 mei 2006 @ 23:53:
Ik ben afgelopen zomer met een normale racefiets (en een hoop bagage) naar barcalona gefietst. Ik had ongeveer 15kilo bagage bij me. Volgensmij kan je met zo'n ligfiets meer bagage meenemen en confortabeler de tocht afleggen.
Bedenk allereerst dat elke kilogram extra wel betekent dat je met klimmen extra last omhoog moet zeulen. Maar verder: ik vind een ligfiets doodgewoon véél comfortabeler. Daarbij is het totaal géén probleem om 15 kilogram mee te zeulen, méér is inderdaad ook geen probleem.
Zijn ligfietsen nou veel duurder dan normale racefietsen?
Ik weet de prijs niet van normale racefietsen. Maar een beetje ligfiets kost al snel een stuk meer dan 1000 euro. Tegenwoordig kan je nieuwe ligfietsen kopen voor minder dan 1000 euro maar dan heb je een vrij eenvoudig uitgevoerde fiets.
Neem je mijn open ligfiets als voorbeeld dan mag je er bijna het 4-voudige voor neerleggen. Dan zitten er zaken op als hydraulische schijfremmen, Dualdrive (3x naafversnelling met 9x derailleurversnelling), naafdynamo (betere versie dan de dingen waar normale fietsen mee worden uitgerust tegenwoordig; in mijn geval betreft het een SON welke 6W kan leveren), spatborden, bagagedrager (wel zo handig maar op een ligfiets lang niet altijd noodzakelijk), tasafhouders, luchtvering achter, hydraulische vering voor, verlichting en dan heb je het wel zo'n beetje gehad. Maar de prijzen kunnen dus snel de lucht in schieten.

Ik denk dat je voor minder dan 2500 euro ook een zéér geschikte reisligfiets in elkaar kan steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Niet online
WFvN schreef op zondag 07 mei 2006 @ 00:06:
Ik denk dat je voor minder dan 2500 euro ook een zéér geschikte reisligfiets in elkaar kan steken.
dan was me normale racefiets een stuk goedkoper :P Namelijk 150 euro. Trouwens op kaasschaaf.net staat het reisverslag te lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joto
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-05 08:50
Even voor de Got Ligfiets stats:
Joto Optima Condor Alweer 6 jaar
Ik weet niet of het telt, mijn vrouw Optima lynx.

1+1+1 = 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
'Mevrouw Joto' is misschien geen GoT'ster maar ik vermeld haar er wel even tussen haken bij. Ze mag voor spek en bonen meedoen ;)
E-jey schreef op zondag 07 mei 2006 @ 01:50:
dan was me normale racefiets een stuk goedkoper :P Namelijk 150 euro. Trouwens op kaasschaaf.net staat het reisverslag te lezen :)
150 euro :+ Nieuwprijs of tweedehands?

Je kan tweedehands ligfietsen vaak voor een stuk aangenamere prijzen kopen (in vergelijking met nieuwprijzen) maar het komt doorgaans niet in de buurt van € 150,-
Ik heb je website net eens bekeken. Je zegt racefiets en dat is te zien. Waarom rijd je in hemelsnaam op van die smalle bandjes? Voor trekken zijn bredere banden een stuk comfortabeler. Qua snelheid hoeft het maar bar weinig uit te maken!
Qua bagage heb ik het ook wel gezien. Ik zie geen lowridertassen op je fiets zitten, alleen zo'n grote achtertas.

Wat kan je kwijt op een ligger (is wel afhankelijk van het model ligfiets en de hoogte! maar als je uitgaat van een niet te lage ligfiets:)
Zijtassen: 2x35 liter:
Afbeeldingslocatie: http://www.radicaldesign.nl/images/allfa/th_alzl.jpg

Toptas: 1x 30 liter:
Afbeeldingslocatie: http://www.radicaldesign.nl/images/allfa/th_altl.jpg

Met deze combinatie zit je al aan 100 liter bagage!! Lijkt me zat toch? :+

Meer maten tassen (ook kleinere):
http://www.radicaldesign....allfa_ligfietstassen.html

[edit]
De topicstart heb ik voorzien van een stukje uitleg over bagage.

Fraai plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.bikeiowa.com/uploads/gallery/recumbent-castle.jpg

[ Voor 93% gewijzigd door WFvN op 07-05-2006 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maca
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-04-2022
Budi wees me afgelopen vrijdag op dit topic, dus nu maar een bijdrage.

Toen Budi nog een ligfiets aan het uitzoeken was ging ik en mijn vriend een keer mee om ook eens voor de lol een proefritje op zo'n gekke ligfiets te maken. Nou ik heb het geweten :-)
De twee wielers vondt ik te griezelig (ja ik ben een bangert) maar er stond 1 fiets waar ik op slag verliefd op was: De hase Kett wiesel. Na een paar rondjes over het plein wist ik het eigenlijk al zo'n fiets wil ik!
Nog 1 week getwijffeld en toen maar heel snel de ligfietswinkel gebeld of ze 'm nog hadden :-)

Dus sinds juli 2005 heb ik een Kett Wiesel. Ik vindt het wel een heerlijke fiets want snelheid boeit me niet zo en een driewieler (en zeker deze) is nou eenmaal niet zo snel als een 2 wieler.
Redenen om voor deze fiets te gaan: 1. hij is erg gaaf, 2. Hij heeft een geweldige draaicirckel (ik kan rondjes draaien waarbij 1 achterwiel zo goed als op z'n plaats blijft staan, 3. hij is ontzettend stabiel, 4. schijfremmen :-) 5. een breed zitje wat erg goed ventileert.

Voordat ik deze fiets kocht had ik al een jaar of 8 niet meer gefietst. Op een bukfiets krijg ik namelijk na 1 km al zadelpijn. Met de kettwiesel heb ik tot nu toe zo'n 900km gefietst. Ik ben toch wel een mooi-weer-fietsster want met kou vindt ik het niet fijn op een ligfiets..

Sinds januari hebben we een dakdrager voor op de auto gemaakt zodat er ook buiten almere gefietst kan worden :-) Nu alleen nog mijn vriendje aan de ligfiets zien te krijgen :-) Hij is wel erg gecharmeerd van de Optima Rhyno maar echt praktisch is die fiets ook niet vanwege de geringe hoogte (ivm drempels en zo). Ik probeer hem ook al een Ice racer aan te praten omdat die opvouwbaar is en dus makkelijk mee te nemen is.

Nikon D300 + Nikon D70 + Pentax Optio S5z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben afgelopen zaterdag samen met mn vriendin een dagje gaan fietsen: zij op een Challenge Hurricane en ik op een Nazca Explorer (onderstuur), gehuurd bij ligfietser.nl. Vertrokken vanuit De Bilt, via een behoorlijk aantal omwegen via Austerlitz naar Woudenberg en terug via Maarsbergen, Maarn, Bunnik. Afwisselend over bospaadjes en door weilanden, waar wat meer vaart te maken was.

Beviel erg goed! 'T begin is ff wennen, maar * Anoniem: 3431 is geen een keer gevallen. :P Zeker voor herhaling vatbaar zo'n dagje. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

WFvN schreef op zondag 07 mei 2006 @ 10:20:
Wat kan je kwijt op een ligger (is wel afhankelijk van het model ligfiets en de hoogte! maar als je uitgaat van een niet te lage ligfiets:)
...
Fraai plaatje:
[afbeelding]
Ik vind 't plaatje van mij eigen fiets met tassen erop mooier :+

Ik heb deze week niet veel gefietst. Vandaag maar 2 kilometer ofzo. Toch vind ik het iedere keer weer geweldig dat je gewoon tot boven de 50 kunt sprinten. Mooi midden op de weg (de rode fietsstrookjes laat ik voor wat ze zijn bij dat soort snelheden).

Ik had vandaag en gisteren wel twee keer dat m'n rohloff mis schakelde. Misschien heb ik niet goed genoeg de druk van het pedaal gehaald. Dat laatste hoop ik wel eigenlijk, want het is niks niet fijn om ongewenst van versnelling te veranderen als je driftig aan het sprinten bent. Helemaal op een flevo met kantelknikbesturing, want je maakt meteen een fikse slinger als je een misslag maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
Morgen iets van 140 km fietsen :P .
Rondje Doetinchem > Zutphen > Enschede > Doetinchem. ;)
Niet voor de lol hoor, maar tog wel leuk een keer zo'n langere afstand :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

-DG- schreef op maandag 08 mei 2006 @ 23:17:
Niet voor de lol hoor, maar tog wel leuk een keer zo'n langere afstand :) .
Dus EN nuttig EN leuk! :-D

En dat is dus precies waarom ik ligfietsen zoveel leuker vind dan racefietsen: je kan tenminste comfortabel (en net zo snel) van A naar B reizen, en dan nog wat spullen meenemen bovendien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Inderdaad. Met een velomobiel helemaal. Met een volgepropte fiets kan ik (op vlak wegdek want heuvelop merk je de kilogrammen wel extra goed) met goed fatsoen de meeste racefietsers en mountainbikers bijhouden (zo niet inhalen) met hun lichte fietsjes waarbij een reservebinnenband al teveel gewicht is en strakke pakkies. Heuvelop lopen ze (in geval van een volle fiets) in de meeste gevallen flink uit. Maar dan is het een kwestie van een kilometer en ze gaan voor de bijl.

Gisteren heb ik weer eens m'n Fujin genomen. Windtegen merk je daarmee echt een flink stuk meer dan met een velomobiel. Maar windmee hetzelfde. Relaxed 45 rijden met wind in de rug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoZe
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:52
Even wat vraagjes van een niet zo fanatieke fietser: Als je op een ligfiets comfortabel hoge snelheden kunt halen, kun je dan ook met weinig moeite "normale" snelheden rijden?
Ik rijd op m'n stadsfiets meest zo'n 20km/u, maar ben dan soms na 10 minuten al bezweet, dus voor woon/werk verkeer valt de fiets al snel af. Zou dit met een ligfiets beter gaan? Dat stukje over die natte rug in de startpost klinkt niet al te positief wat dat betreft.

Verder vraagt mijn vrouw zich af of juist ligfietsers geen nekklachten krijgen (itt stadsfietsers), omdat je bij veel modellen je kin op je borst hebt om recht vooruit te kunnen kijken.

VAO: K'nex Big Ball Factory 63045

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
MoZe schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 09:52:
Even wat vraagjes van een niet zo fanatieke fietser: Als je op een ligfiets comfortabel hoge snelheden kunt halen, kun je dan ook met weinig moeite "normale" snelheden rijden?
Ik rijd op m'n stadsfiets meest zo'n 20km/u, maar ben dan soms na 10 minuten al bezweet, dus voor woon/werk verkeer valt de fiets al snel af. Zou dit met een ligfiets beter gaan? Dat stukje over die natte rug in de startpost klinkt niet al te positief wat dat betreft.
Als ik met m'n ligfiets 20 km/h ga rijden krijg ik geen bezwete rug. Als ik 25 rijd is dat al het geval; 25 is voor mij enorm langzaam dus 20 is praktisch kruipen. En bij die inspanning raak ik niet bezweet (los van eventuele warmte van buiten uiteraard maar dan zou ik rechtop staand net zo nat worden op m'n rug)
Verder vraagt mijn vrouw zich af of juist ligfietsers geen nekklachten krijgen (itt stadsfietsers), omdat je bij veel modellen je kin op je borst hebt om recht vooruit te kunnen kijken.
Het omgekeerde is juist waar!

Racefietsers krijgen eerder last van een stijve nek wegens het achterover houden van het hoofd. Met stadsfietsen is verder weinig mis wat dat betreft. Ligfietsen? Hang jij nooit lui onderuit op de bank voor de TV? Alleen de extreem lage modellen ligfietsen kunnen in het begin zorgen voor een stijve nek maar zelfs dat is na enige tijd weg (in tegenstelling tot racefietsers; als je bekend met RAAM (een race van de ene kant van de VS naar de andere kant) dan weet je wat ik bedoel; die gasten rijden soms (niet veel; ik het het ooit gezien) met beugels op de rug die aan de helm vast zit om de nek te ontlasten zodat het hoofd door die beugels rechtop gehouden wordt... dat heb ik bij ligfietsers nog nooit gezien; daarbij rust het hoofd gewoon netjes boven de romp dus is er veel minder kracht nodig om het hoofd op de plek te houden)

Dus last van stijve nek met ligfietsen? Alleen met extreem lage modellen en dan alleen de eerste tijd waarin je moet wennen.

[ Voor 7% gewijzigd door WFvN op 09-05-2006 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
WFvN schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 08:25:
Inderdaad. Met een velomobiel helemaal. Met een volgepropte fiets kan ik (op vlak wegdek want heuvelop merk je de kilogrammen wel extra goed) met goed fatsoen de meeste racefietsers en mountainbikers bijhouden (zo niet inhalen) met hun lichte fietsjes waarbij een reservebinnenband al teveel gewicht is en strakke pakkies. Heuvelop lopen ze (in geval van een volle fiets) in de meeste gevallen flink uit. Maar dan is het een kwestie van een kilometer en ze gaan voor de bijl.
Die kilo's maken sowieso niks uit voor je top, luchtweerstand maakt uit voor je top, daarom ga je ook harder op een ligfiets. Nu kan je op een ligfiets misschien wat meer bagage achter je kwijt, maar goed. Ik snap dat het leuk is dat je harder gaat, maar het is ook gewoon een oneerlijke vergelijking. En wat strakke pakkies ermee te maken hebben is me een raadsel.
Als je op een normale fiets zo hard fietst dat je jezelf bezweet, zal dat op een ligfiets niet anders zijn denk ik. Tenminste, als ik naar mezelf kijk wil ik ook altijd harder, dus ga je toch wel zweten.

Ik krijg wel steeds meer zin om eens een ligfiets te huren als ik deze topic lees. Voor 30euro/dag heb je hier een 'lowrider' hier in de buurt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maca
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-04-2022
WFvN en anderen hebben al jaren ervaringen met ligfietsen en halen dus ook spectaculaire snelheden maar om toch ook nog een ander antwoordt te geven op de vraag van MoZe:

Ik heb jaren niet gefietst (echt helemaal niet) en ben vrij fanatiek met mn ligfiets aan de slag gegaan.
Pijn in mn nek heb ik niet gehad wel 1 dagje een beetje spierpijn van de algehele houding. Verder gebruik je m.i. met het ligfietsen net ff andere spieren dan bij een normale fiets waardoor je in het begin meer spierpijn in je benen hebt, sneller pijn in je knie kan krijgen (zie ook de openings post), en (in iedergeval met mijn fiets) langzamer fietst dan je op een normale fiets doet.

De eerste maand vond ik 15km/uur al heel wat. terwijl ik op een normaleBukfiets veel sneller kon (maar ja na 1km pijn in mn achterste). Inmiddels houdt ik het goed vol om hele stukken 20 km/uur te fietsen en die snelheid gaat steeds verder omhoog.

Snelheden van 40km/uur heb ik nog maar 1x gehaald en dat was in de duinen, berg af en wind mee. Erg gaaf! Maar goed ik heb dan ook geen gestroomlijnde fiets, ben zelf ook erg zwaar en rijd voornamelijk op almeerse fietspaden dus 20 km/uur is mooi zat.

Nikon D300 + Nikon D70 + Pentax Optio S5z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Aikon schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 10:39:
Die kilo's maken sowieso niks uit voor je top, luchtweerstand maakt uit voor je top, daarom ga je ook harder op een ligfiets. Nu kan je op een ligfiets misschien wat meer bagage achter je kwijt, maar goed. Ik snap dat het leuk is dat je harder gaat, maar het is ook gewoon een oneerlijke vergelijking. En wat strakke pakkies ermee te maken hebben is me een raadsel.
vergeet niet dat met meer massa ook de rolweerstand ook toeneemt!
Maar goed, de vergelijking is inderdaad niet eerlijk. Maar goed, ik maak diezelfde vergelijking ook heuvelop waarbij het nadeel bij de ligfietser ligt.

Maar over die strakke pakkies, ik verbaas me erover hoe hard die gasten veelal rijden geen topatleet en ook zij zullen dat vast niet zijn. Maar als ik zie met hoeveel gemak ik die gasten vaak inhaal als ik gewoon 30 km/h rijd.... 30 km/h zijn ook voor racefietsers geen astronomische snelheden (een lachtertje voor topatleten)
Als je op een normale fiets zo hard fietst dat je jezelf bezweet, zal dat op een ligfiets niet anders zijn denk ik. Tenminste, als ik naar mezelf kijk wil ik ook altijd harder, dus ga je toch wel zweten.
Wat mij betreft helemaal waar. Welke fiets ik ook gebruik, m'n inspanning zal in de meeste gevallen hetzelfde zijn waarbij de zweetproductie dan ook niet anders zal zijn; alleen de snelheid verschilt.

Maar goed, zijn vraag was naar de inspanning bij gelijke snelheid.
Ik krijg wel steeds meer zin om eens een ligfiets te huren als ik deze topic lees. Voor 30euro/dag heb je hier een 'lowrider' hier in de buurt :)
Lowriders zijn meestal niet de meest geschikte modellen om mee te beginnen maar zeker niet onmogelijk; ik ben er ook op begonnen. Het is gewoon heerlijk fietsen. Hogere snelheden halen bij gelijke inspanning is natuurlijk altijd leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
maca schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 10:46:
WFvN en anderen hebben al jaren ervaringen met ligfietsen en halen dus ook spectaculaire snelheden
Alles is relatief. In vergelijking met m'n vrouw rijd ik hard. In vergelijking met veel andere ligfietsers rijd ik aan de trage kant
Ik heb jaren niet gefietst (echt helemaal niet) en ben vrij fanatiek met mn ligfiets aan de slag gegaan.
Pijn in mn nek heb ik niet gehad wel 1 dagje een beetje spierpijn van de algehele houding. Verder gebruik je m.i. met het ligfietsen net ff andere spieren dan bij een normale fiets waardoor je in het begin meer spierpijn in je benen hebt, sneller pijn in je knie kan krijgen (zie ook de openings post), en (in iedergeval met mijn fiets) langzamer fietst dan je op een normale fiets doet.
Dat laatste kan inderdaad ook! Het is ook afhankelijk van de soort ligfiets. Niet alle ligfietsen zjin wezenlijk sneller dan een doorsnee fiets. Een Kett Wiesel is niet het snelste model maar echt meer een comfortfiets. En juist op dat laatse punt heb je dan een groot voordeel boven de normale fiets. En dat je dan mogelijk in het begin langzamer fietst dan op een normale fiets; so be it.
Snelheden van 40km/uur heb ik nog maar 1x gehaald en dat was in de duinen, berg af en wind mee. Erg gaaf! Maar goed ik heb dan ook geen gestroomlijnde fiets, ben zelf ook erg zwaar en rijd voornamelijk op almeerse fietspaden dus 20 km/uur is mooi zat.
Gewoon lekker comfortabel toeren dus. Geen last van zadelpijn, geen last van pjin in de polsen e.d. Lekker genieten van het uitzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
WFvN schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 11:09:
[...]

vergeet niet dat met meer massa ook de rolweerstand ook toeneemt!
Tja, dan moet je gewoon je banden harder oppompen hoor ;)
Maar over die strakke pakkies, ik verbaas me erover hoe hard die gasten veelal rijden geen topatleet en ook zij zullen dat vast niet zijn. Maar als ik zie met hoeveel gemak ik die gasten vaak inhaal als ik gewoon 30 km/h rijd.... 30 km/h zijn ook voor racefietsers geen astronomische snelheden (een lachtertje voor topatleten)
Ik snap nog steeds niet wat de strakke pakkies ermee te maken hebben. Dit is zomaar een gok hoor: veel wielrenners trainen op hartslag, en weten dat je je juist niet te hard moet inspannen (intensiteit 65% bijv.), als jij dan zo hard mogelijk probeert te gaan, ja dan haal je ze met veel gemak in. Ook al zal je ze toch wel met gemak inhalen ;)
Lowriders zijn meestal niet de meest geschikte modellen om mee te beginnen maar zeker niet onmogelijk; ik ben er ook op begonnen. Het is gewoon heerlijk fietsen. Hogere snelheden halen bij gelijke inspanning is natuurlijk altijd leuk :)
Nee, vast niet het makkelijkste, maar wel het leukste natuurlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Aikon schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 11:21:
Tja, dan moet je gewoon je banden harder oppompen hoor ;)
Dan nog.... bij gelijke druk en gelijke banden en gelijk wegdek is de rolweerstand gewoon hoger.
Ik snap nog steeds niet wat de strakke pakkies ermee te maken hebben. Dit is zomaar een gok hoor: veel wielrenners trainen op hartslag, en weten dat je je juist niet te hard moet inspannen (intensiteit 65% bijv.), als jij dan zo hard mogelijk probeert te gaan, ja dan haal je ze met veel gemak in. Ook al zal je ze toch wel met gemak inhalen ;)
Hartslag trainen is uiteraard belangrijk maar spieren kweken niet minder. Wellicht doen ze allemaal aan intervaltraining alleen ontmoet ik ze alleen op de momenten dat ze in de 'rustperiode' rijden.

Maar 65%.... Even uitgaande van een hartslag van 190 max dan zitten ze dus op 123 te trappen. Ook met die inspanning moet er meer te halen zijn dan die _wat zal het zijn_ 25 km/h die ze veelal rijden (er zijn gelukkig uitzonderingen; dat mag ik af en toe eens lekker stevig doortrappen en m'n hartslag boven de 150 drukken)

[ Voor 5% gewijzigd door WFvN op 09-05-2006 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ok, hier mijn bijdrage betreffende snelheden.

Velomobielen heb ik geen ervaring mee en zeg ik dus niets over.

Racefietsen:
Ik kan op een racefiets vrij makkelijk 25-30 km/u fietsen, ook al train ik nooit. Hoe lang ik dit volhoudt weet ik niet, ik schat een uurtje. Sprint kan ik 40-45 halen.

Ligfietsen (alleen ervaring mijn mijn 'barrel'):
Ik kan op mijn barrel vrij makkelijk 25-30 fietsen, maar ik heb het idee dat mijn benen iets eerder verzuren?? Misschien omdat door de relatief hogere positie de bloedstroom minder is van en naar mijn benen? Kan ook een kwestie van kilometers maken zijn.
Sprint kan ik 50 km/u halen.

Ik kan op een ligfiets dus harder, maar hou het minder lang vol.
Let wel: mijn fiets is natuurlijk een barrel... ik denk dat mijn fiets heeeel anders zou rijden met een paar sjieke wielen met aero-velgen en dunne bandjes. Ook zou 5 kilo minder heel anders voelen. Ik merk wel een aerodynamisch voordeel (kan immers ook sneller sprinten), maar mijn lijf is waarschijnlijk nog niet ingesteld op de andere houding.

Op vakantie heb ik vaak (met mn pa) 65km gefietst met zo'n 25-30 km/u (wel 2 of 3 pauzes voor een ijsje onderweg). Ik heb het idee dat mijn ligfiets toch nu nog zwaarder gaat.
Ik krijg gewoon eerder kramp of zure poten. Ik hoop dat dat laatste weggaat als ik vaker ga rijden (rij nu amper, maar wil van de zomer veel meer gaan fietsen).

Twijfel dan ook heel erg wat ik zal gaan doen.
Wil misschien een paar mooie wielen met slankere bandjes kopen, maar weet niet hoeveel winst ik hierbij haal. Ook weet niet of mijn barrel het waard is.. hij weegt veel en de andere onderdelen zijn ook uit het jaar kruik.
Wil namelijk misschien ook wel sparen voor een nieuwe of goede tweedehands lowracer, maar die kan ik in Delft niet stallen (diefstal). Mijn barrel wil ik wel binnenkort naar Delft verplaatsen (staat nu bij mn pa in de schuur weg te roesten).

Mijn fiets nogmaals:
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v293/Smiling_Pitbull/DSC00146.jpg

Wie heeft er advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
WFvN schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 11:28:
Maar 65%.... Even uitgaande van een hartslag van 190 max dan zitten ze dus op 123 te trappen. Ook met die inspanning moet er meer te halen zijn dan die _wat zal het zijn_ 25 km/h die ze veelal rijden (er zijn gelukkig uitzonderingen; dat mag ik af en toe eens lekker stevig doortrappen en m'n hartslag boven de 150 drukken)
65% Intensiteit he, daarmee doel ik op Karvonen, dan speelt ook je ochtendpols mee (ochtendpols + percentage x max. hr). Bij hrmax van 200, en ochtendpols van 45 zal je dan 146 moeten trappen. Maar goed, doet er ook niet zoveel toe.

Train jij zelf op hartslag of niet?

@Smiling Pibull:
Hoezo kan je een lowrider niet stallen in Delft? Doel je hiermee op een eigen schuur, want dan valt je fiets gewoon bij je inboedel. Bij je werk/school is het idd een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Aikon schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 13:22:
[...]

65% Intensiteit he, daarmee doel ik op Karvonen, dan speelt ook je ochtendpols mee (ochtendpols + percentage x max. hr). Bij hrmax van 200, en ochtendpols van 45 zal je dan 146 moeten trappen. Maar goed, doet er ook niet zoveel toe.
Okee, het hartslagverhaal is me vaag bekend. Helemaal de rusthartslag vergeten.

Als ik dan van mezelf uitga. Ochtendpols zal iets van 60 zijn (ik geloof lichtelijk lager maar veel scheelt het niet). Maximum zal zo rond de 190 liggen. Dat betekent dat mijn 65% zo rond de 144 liggen. Dat is als ik gewoon lekker doortrap.
Ik ben wel eens aan de gang geweest met dat hartslaggebeuren. Om een lange tocht te rijden had ik m'n hartslagmeter op 120 gezet.... nu snap ik ook waarom ik totaal geen druk op de pedalen had.... Ik ben toen stronteigenwijs geweest en ben harder gaan trappen. Ergens tussen de 140 en 150 reed ik pas comfortabel op een manier waarvan ik meende aan te voelen dat ik dat tijden vol kon houden.
Foutje in de afstelling dus :+
Train jij zelf op hartslag of niet?
Nee, ik train helemaal niet. Tenminste... ik ga niet doelbewust trainen, ik fiets gewoon lekker naar m'n werk en weer terug. Gewoon lekker doortrappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Aikon schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 13:22:
[...]

@Smiling Pibull:
Hoezo kan je een lowrider niet stallen in Delft? Doel je hiermee op een eigen schuur, want dan valt je fiets gewoon bij je inboedel. Bij je werk/school is het idd een ander verhaal.
Ben student en heb een kamertje op 2 hoog, waar echt nul ruimte over is voor een lompe ligfiets.
(en hij past ook niet de trap op, al geprobeerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Anoniem: 83626 schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 14:30:
[...]

Ben student en heb een kamertje op 2 hoog, waar echt nul ruimte over is voor een lompe ligfiets.
(en hij past ook niet de trap op, al geprobeerd)
Klein misverstandje als je zegt 'lompe ligfiets'. Ja, er zijn ligfietsen die groter zijn dan normale fietsen. Er zijn echter ook genoeg ligfietsen die kleiner zijn.
Neem bijvoorbeeld een Challenge Hurricane met bovenstuur. Die is korter, smaller en lager dan een normale fiets (de fiets die ook in die BNN-serie over fietskoeriers gebruikt wordt).

[ Voor 8% gewijzigd door WFvN op 09-05-2006 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

WFvN schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 14:46:
[...]

Klein misverstandje als je zegt 'lompe ligfiets'. Ja, er zijn ligfietsen die groter zijn dan normale fietsen. Er zijn echter ook genoeg ligfietsen die kleiner zijn.
Neem bijvoorbeeld een Challenge Hurricane met bovenstuur. Die is korter, smaller en lager dan een normale fiets (de fiets die ook in die BNN-serie over fietskoeriers gebruikt wordt).
Ja, maar ik zou geen hurrie willen... eerder iets als een Optima Baron ofzo.
Maar goed, zelfs een hurrie (of: een flevobike) zou ik niet 2 keer per dag twee trappen op en neer willen sjouwen, en daarbuiten: die wil ik ook niet bij de TU parkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Anoniem: 83626 schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 15:20:
Ja, maar ik zou geen hurrie willen... eerder iets als een Optima Baron ofzo.
Maar goed, zelfs een hurrie (of: een flevobike) zou ik niet 2 keer per dag twee trappen op en neer willen sjouwen, en daarbuiten: die wil ik ook niet bij de TU parkeren.
:) Kan ik inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maar genoeg over het sjouwen van ligfietsen, nu jullie advies over de wielen :P

http://www.recumbentparts.com/images/original/rp95.jpg
Dit wiel kan ik (nieuw) voor 100 Euro kopen (ook in 20" verkrijgbaar voor 70 euro ofzo).

Zou dit nou een merkbaar verschil geven met mijn huidige wielen (zie paar posts terug)?
Of is het gewoon puur zonde van de centen om zoiets op mijn tweewielige tank te schroeven?
Weet ook niet wat voor bandjes hierop passen

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 83626 op 09-05-2006 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Okee, 170 euro voor een stel nieuwe velgen? Mijn advies: niet doen.
Ik betwijfel echt of het ook maar enigszins merkbaar is. Volgens mij is dat hetzelfde als een spoiler op een citroën 2CV zetten.

Spaar liever even door voor een nieuwe fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Laatst online: 06:28
* Bramster denkt erover om een ligfiets te kopen

ik moet echt weer eens wat meer beweging krijgen en een hobby kan ik ook wel gebruiken
ben sinds kort wat gaan hardlopen, maar dat is toch niet echt iets voor mij, voel het toch wel aan mijn gewrichten. Fietsen is me altijd wel goed bevallen, maar zo'n gewone fiets is toch wat saai.

op zich lijkt me zo'n laag model met het stuur onder me wel wat, vind ze er leuker uitzien als modellen met het stuur boven, maarja, of het beter of slechter is? geen id :P

Het zal wel een 2e hands gaan worden, aangezien ik maar een arme student ben.

Ik ga straks als ik wat meer tijd heb did topic eens goed doorlezen (kijken of ik het dan nog steeds wil :P)

[ Voor 27% gewijzigd door Bramster op 10-05-2006 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Skuzz schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 07:42:
* Anoniem: 3431 denkt erover om een ligfiets te kopen

ik moet echt weer eens wat meer beweging krijgen en een hobby kan ik ook wel gebruiken
ben sinds kort wat gaan hardlopen, maar dat is toch niet echt iets voor mij, voel het toch wel aan mijn gewrichten. Fietsen is me altijd wel goed bevallen, maar zo'n gewone fiets is toch wat saai.

op zich lijkt me zo'n laag model met het stuur onder me wel wat, vind ze er leuker uitzien als modellen met het stuur boven, maarja, of het beter of slechter is? geen id :P

Ik ga straks als ik wat meer tijd heb did topic eens goed doorlezen (kijken of ik het dan nog steeds wil :P)
'T schijnt dat een onderstuur wat meer wennen is dan een bovenstuur. Ik heb zelf een dag met een onderstuur gefietst en vond 't prettiger dan een bovenstuur. Bij m'n vriendin was het precies andersom.

Wellicht een idee om een keer voor een dag zo'n fiets te huren. Is mij iig goed bevallen. Hoewel ik nu alleen maar harder baal dat ik geen stalling bij m'n huis heb :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

* Anoniem: 83626 denkt erover om een ligfiets te kopen

Onderstuur:
+Meer uitzicht, vrijer gevoel
-Lastiger opstappen (benen gaan over stuur heen, moeite zal wel sterk verschillen per model)
-(iets) minder aerodynamisch
Bovenstuur:
+Zichtbare plek voor fietscomputer!! makkelijk opstappen (zeker bij kantelbaar stuur)
+ fiets is aan de hand mee te nemen (bij onderstuur vrij lastig)
-iets minder uitzicht

Voor mij was de zichtbaarheid van de fietscomputer belangrijk , dus bovenstuur.
maar vind het jammer dat de onderstuurders er vaak gaver/stoerder/meer ligfietsachtig uitzien

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 83626 op 10-05-2006 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoZe
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:52
Anoniem: 83626 schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 15:20:
[...]
die wil ik ook niet bij de TU parkeren.
Dat hangt natuurlijk ook van je faculteit af, de meeste gebouwen hebben een fietsenkelder en die zijn wel redelijk veilig.

VAO: K'nex Big Ball Factory 63045

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Laatst online: 06:28
Anoniem: 83626 schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 13:05:
[...]

Onderstuur:
+Meer uitzicht, vrijer gevoel
-Lastiger opstappen (benen gaan over stuur heen, moeite zal wel sterk verschillen per model)
-(iets) minder aerodynamisch
Bovenstuur:
+Zichtbare plek voor fietscomputer!! makkelijk opstappen (zeker bij kantelbaar stuur)
+ fiets is aan de hand mee te nemen (bij onderstuur vrij lastig)
-iets minder uitzicht

Voor mij was de zichtbaarheid van de fietscomputer belangrijk , dus bovenstuur.
maar vind het jammer dat de onderstuurders er vaak gaver/stoerder/meer ligfietsachtig uitzien
onderstuur minder aerodynmisch? ik dacht dat het juist anderom was.

heeft iemand trouwens een idee waar ik een ligfiets kan huren in de buurt van Venlo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:50

Hu9o

Schokkend

Hoe zit het eigelijk met de speling in het stuur, is er nu een merkbaar verschill tussen onder en boven stuur? Of zit er in beide geen speling.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
Hu9o schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 15:05:
Hoe zit het eigelijk met de speling in het stuur, is er nu een merkbaar verschill tussen onder en boven stuur? Of zit er in beide geen speling.
Mjah als een fiets een beetje redelijk gemaakt is zit er gewoon _geen_ speling in het stuur. Wil je ook echt niet hebben, geloof me :+

Bovenstuur of onderstuur maakt geen zak uit verder, das gewoon een kwestie van een langere of kortere stuurstang.

[ Voor 1% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 10-05-2006 15:50 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat krijg je als je een gestroomlijnde tweewielige velomobiel kruist met een hayabusa turbo?

dit:
Afbeeldingslocatie: http://acadia-institute.dyndns.org/acabion.com/pressepics/acabionsunday02_thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://acadia-institute.dyndns.org/acabion.com/pressepics/Acabion_Sunset_05_thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://acadia-institute.dyndns.org/acabion.com/pressepics/acabionsunday07_thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://acadia-institute.dyndns.org/acabion.com/pressepics/Top-View_thumb.jpg

Hoe gaaf! 700pk, frontaal opervlak 0,6m2 0-450km/u in 19 sec zie www.acabion.com
achterwieltjes kunnen opklappen
Sorry voor de OT-post maar ik denk dat er veel ligfietsers van motoren houden, dus vandaar.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 83626 op 10-05-2006 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Jammer dat er nog een elek. motor bij zit ook, daardoor is 'ie best zwaar. Maar toch, >600km/h is vrij rap.
Ik zie alleen geen link naar een filmpje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik zou wel bewijs willen zien voor de 600km/u bewering. Wel een vet ding, maar een gewone Hayabusa lijkt me toch praktischer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Er is geen beter of slechter. Het ligt er gewoon aan wat je fijn vindt.

Anderen hebben het over dat het een makkelijker is dan het ander of juist omgekeerd.
Alleen jij kan bepalen wat makkelijker/moeilijker is.

In wezen heb je:
1) (direct) Bovenstuur
2) Direct onderstuur
3) Indirect onderstuur

Het bovenstuur heb je grofweg ook in 2 soorten. Er zijn fietsen waarbij het stuur zich netjes in het verlengde van het balhoofd bevindt. De meeste ligfietsen met bovenstuur hebben dit niet, die hebben een ander soort waarbij je het stuur kan vergelijken met de helmstok van een boot. In plaats van het stuur te draaien zoals je op een normale fiets doet, moet je het stuur heen-en-weer bewegen.

Het eerste type bovenstuur die ik net noemde werkt dus hetzelfde als een normaal fietsstuur, het tweede type werkt dus als helmstok. Het eerste type zal waarschijnlijk in eerste instantie het 'normaalst' aanvoelen.

Wat betreft de ondersturen. Het directe onderstuur werkt ook als 'helmstok'; het stuur beweeg je heen-en-weer in plaats van dat je het stuur draait. Met het indirecte onderstuur maak je weer dezelfde stuurbeweging als met een normale fiets alleen zit het stuur op een andere plek.

Persoonlijk ben ik een liefhebber van het bovenstuur (helmstokgeval). Maar met een direct onderstuur kan ik ook wel overweg. Het indirecte onderstuur kan ik niet zomaar mee overweg; daar zal ik echt aan moeten wennen. Een vriend van me kan juist niet overweg met het bovenstuur wat ik gebruik. Kortom: echt persoonsgebonden en dus een kwestie van proberen en voelen wat je het fijnst vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
Ik ben weer terug. :P
Was gister te laat om vanaf Enschede nog terug te fietsen naar Doetinchem dus werd het Doetinchem>Zutphen>Enschede> :Z :Z :Z >Enschede>Zutphen>Doetinchem. ;)
Bij elkaar zo'n 170 km met een gemiddelde (naja kruis) snelheid rond de 30 km/u. Ben er wel tevreden mee :) .
Was in iedergeval lekker weer met die zon, alleen waaide het gister wel erg hard tegen :| .
Als je een goed ventilerend matje op je zitting hebt en je fietst niet al te hard, en je hebt goede kleding aan, dan zal je er niet veel last van hebben.
Ventisit maakt hele goede matjes, ze zijn wel iets duurder maar dan heb je ook wat.
Ligt er wel een beetje aan wat voor een zitting je hebt. Die van Challenge zijn bijvoorbeeld voor de helft open (gaten aan de zijkant en een gleuf in het midden) waardoor er meer lucht ventileerd en icm. dat Ventisit matje is dat zeker goed ventilerend.
Je kan ook een hoofdsteuntje kopen of maken. Zelf vind ik het op mijn Jester wel fijn bij langere afstanden ( >30 km) maar voor stukjes waar ik een uurtje over fiets kan ik ook makkelijk zonder.
WFvN schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 19:47:
[...]
...
In wezen heb je:
1) (direct) Bovenstuur
2) Direct onderstuur
3) Direct onderstuur
....
Ik zie geen verschil in 2 en 3? :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
-DG- schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 21:29:
Ligt er wel een beetje aan wat voor een zitting je hebt. Die van Challenge zijn bijvoorbeeld voor de helft open (gaten aan de zijkant en een gleuf in het midden) waardoor er meer lucht ventileerd en icm. dat Ventisit matje is dat zeker goed ventilerend.
Inderdaad. Dat heb ik ook op m'n Fujin.
Je kan ook een hoofdsteuntje kopen of maken. Zelf vind ik het op mijn Jester wel fijn bij langere afstanden ( >30 km) maar voor stukjes waar ik een uurtje over fiets kan ik ook makkelijk zonder.
Ik heb een hoofdsteun op m'n Fujin zitten maar gebruik hem eigenlijk alleen als ik stil sta bij bijvoorbeeld verkeerslichten. Tijdens het rijden vind ik het niet prettig.
Ik zie geen verschil in 2 en 3? :>
Dank.

Optie 3 moet indirect onderstuur zijn. Edit is toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hu9o

Hu9o

Schokkend

Weet iemand wat lowrider beugels zijn? Ik las het op deze site, iemand had dit als extra's op z'n fiets genomen.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat ik net zie (en anderen vast ook interessant vinden):

Cyclovision is 20 en 21 mei (over anderhalve week dus) op circuit Zandvoort!
Mooi dat ik erheen ga op mn barrel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Hu9o schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 23:21:
Weet iemand wat lowrider beugels zijn? Ik las het op deze site, iemand had dit als extra's op z'n fiets genomen.
Lowriderbeugels? Ze staan ook wel bekend als 'tasafhouders'.

Het zijn gewoon beugels die aan de zijkant van de fiets gemonteerd worden om de tassen uit de wielen te houden.

Hoewel....

Bij normale fietsen ken ik 'lowridertassen' als tassen die links en rechts van het voorwiel gehangen worden. Dus de beugels daarvoor zou je ook lowriderbeugels kunnen noemen. Wellicht dat er mensen zijn die zulke beugels ook voor ligfietsen gebruiken op de één of andere manier.
Maar lowridertassen bij ligfietsen zijn 'bananetassen' voor lowracers; die zijn iets anders van model en worden iets anders gemonteerd dan standaard bananetassen. Ik denk dat ook voor die lowridertassen wel beugels nodig zijn om ze uit de wielen te; lowriderbeugels dus.

Nu ik de fiets zelf eens goed bekijk, denk ik dat het beugels zijn om 'lowridertassen' voor normale fietsen aan de ligfiets te kunnen hangen:

het zwarte stuk framewerk wat naast de vering/onder de zitting zit; die hebben dezelfde vorm als lowriderbeugels op normale fietsen:

Afbeeldingslocatie: http://www.vakantiefietserwinkel.nl/easyshopmaker/e84_1.jpg

Wellicht trouwens dat de bananetassen voor lowracers lowracertassen heten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Anoniem: 83626 schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 23:58:
Wat ik net zie (en anderen vast ook interessant vinden):

Cyclovision is 20 en 21 mei (over anderhalve week dus) op circuit Zandvoort!
Mooi dat ik erheen ga op mn barrel :D
Als je op zaterdag gaat, is het helemaal gratis; op zondag is alleen zónder fiets gratis.

Je hebt geloof ik ook de gelegenheid om het race-asfalt eens goed te verkennen met je fiets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hu9o

Hu9o

Schokkend

Bedankt voor de uitleg :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hu9o

Hu9o

Schokkend

Ik heb niet de site van Cyclevision eens gelezen en de timing kan bijna niet beter! Daarom ga ik op zaterdag of zondag daar naar toe om een kijkje te nemen en hopelijk eens wat verschillende fietsen te kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.blids.nl/recumbent/cyclevision/2005/DSCN5457.JPG
Das een mooi fietsje :)

Helaas kan ik zaterdag niet, misschien dat ik zondag wel langs kom, maar ik denk ook niet dat dat gaat lukken.
Pagina: 1 2 ... 20 Laatste

Dit topic is gesloten.