Het ligfietstopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 20 Laatste
Acties:
  • 32.807 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Een héél fraai fietsje... de Challenge NME (enemy)

Fraaie trapas zit erin; check dat kleine voorblad! Er zit een aardige overbrenging in dat ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WFvN schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 13:40:
Een héél fraai fietsje... de Challenge NME (enemy)

Fraaie trapas zit erin; check dat kleine voorblad! Er zit een aardige overbrenging in dat ding.
Had die foto ook al zitten bekijken, maar snap die overbrenging niet..

Met zo'n klein voorblad kan je niet sneller dan 15 km/u ofzo.
Tenzij er een truc is. Bijvoorbeeld dat het voorblad sneller draait dan de cranks :?
Laatste zou wel gaaf zijn, planetaire overbrenging tussen cranks en blad? Is wel meteen 5-10% inleveren aan rendement overigens, dus snap het niet helemaal.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2006 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
De NME is uitgerust met de Schlumpf speed-drive of high-speed-drive, dat weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-07 16:31
Ik heb ook fotos gezien van de NME met een veel groter voorblad hoor.
Was minstens 64 tands...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WFvN schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 14:43:
De NME is uitgerust met de Schlumpf speed-drive of high-speed-drive, dat weet ik niet.
Leuk systeem, idd een planetair systeem dus.
Kost je wel meer efficiëntie dan bijv een extra blad voor (eentraps planetaire overbrenging heeft vaak een efficiëntie tot iets van 95%). Maar misschien dat het wel opweegt tegen bv meer gewicht van extra voorblad ofzo). In ieder geval een heel gaaf ding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20:58

Hu9o

Schokkend

M'n gezonde boeren verstand zegt me dat het gewicht van een 64-tands voorblad meer of minder niet gaat zorgen voor een verschil in rendement van 5 tot 10%!

Je hebt met zo'n systeem iig wel minder last van een ketting die ernaast ligt, maar dat komt toch al bijna nooit voor zeker. Zelfs niet op m'n MBT tijdens schakelen op de grootste hobbels :)

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:22
Ik heb wat rondgekeken op internet wat er zo allemaal is, denk dat ik voor een lage racer ga, en de Zephyr lijkt me wel wat, niet al te duur en lijkt me toch een mooie ligfiets.
Heeft iemand ervaring met zo'n fiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mooie fiets is dat :) Maar waarom heeft dat ding een trommelrem voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
is schijnbaar een rollerbrake

tenminste, dit staat op de website:
" Voorwiel : Vuelta Airline velg, rollerbrake, 36 rvs spaken, wiel is gespaakt."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Skuzz schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 18:58:
Ik heb wat rondgekeken op internet wat er zo allemaal is, denk dat ik voor een lage racer ga, en de Zephyr lijkt me wel wat, niet al te duur en lijkt me toch een mooie ligfiets.
Ervaringen met ligfietsen kan je vinden op: http://www.ligfiets.net/fietsen/type.php3?id=79

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hu9o

Hu9o

Schokkend

Hoe zit het eigenlijk met drempels nemen met zo'n lange en lage fiets? Krijg je dan hetzelfde verschijnsel wat al die verlaagde auto's ook hebben, namelijk met de carrosserie over de grond schuren.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ligt er een beetje aan.

Velomobielen zitten soms met de neus aan de grond bij opritjes bijvoorbeeld. Verder eigenlijk niet. Lage racers zoals de Optima Baron hebben eigenlijk geen problemen. Echter lage racers zoals de Cobra (merk weet ik zo niet; het gaat níet om de Optima Cobra!) gaan dus absoluut wél kgggggggt over drempels:
edit:
het is dus een fiets van Cobra Bikes

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/cobrabikes/pic/Lowracer%20afbeelding%202.JPG

Ik kan me zo voorstellen dat de Challenge NME het ook wel eens zal overkomen. Maar goed, dat zijn raceligfietsen pur sang

[ Voor 16% gewijzigd door WFvN op 11-05-2006 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hu9o

Hu9o

Schokkend

Maar met minder lage, zoals de eerder genoemde Zephyr zijn er geen problemen.

Wel een stoere fiets trouwens die cobra :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Nee, de Zephyr zal geen problemen opleveren zolang je door normaal verkeer beweegt. Drempels en opritjes zullen geen punt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Wow, stoer ding :9

Heb je daar een site van ofzo?

Trouwens, waarom schijfremmen eigenlijk? Ok, ik had ze op m'n vorige mtb, ze remmen heerlijk. Maar goede v-brakes zullen toch ook wel voldoen? Scheelt wel gewicht, en het lijkt me dat je nog harder kan remmen ook op een ligfiets, hoe snel maak je een stoppie danwel vlieg je over de kop?

[ Voor 74% gewijzigd door Aikon op 11-05-2006 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hu9o

Hu9o

Schokkend

http://users.skynet.be/cobrabikes/Nederlands/Lowracer.htm

Wat dacht je van de site waar het plaatje gehost wordt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Damn, frame v/d Royale is 1000euro en 1400gram, en die van de Lowracer 1250euro. Dat is allebei niet verkeerd, dan heb je echt een bijzonder mooie fiets. Het begint te jeuken, maar dat kan ik niet maken, heb net een nieuwe mtb gekocht...

Nog maar een plaatje dan :P
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/cobrabikes/pic/Royale%202004-4.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
die Royale is erg vet, maar voor die 1000 euro heb je dus alleen het frame? zal nog wel genoeg bij komen lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hu9o

Hu9o

Schokkend

Kijk deze fiets heeft voorwiel aandrijving, waarom hebben ze dat niet allemaal? Dat is toch veel makkelijker ivm de lange ketting die anders helemaal naar achteren moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aikon schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 13:39:
[afbeelding]
Das een mooi fietsje :)

Helaas kan ik zaterdag niet, misschien dat ik zondag wel langs kom, maar ik denk ook niet dat dat gaat lukken.
Tering, daar zit je laag. :{

Zie je uberhaupt nog iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quarin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:31

Quarin

Ondertitel... wasda?

Ik zit om de zoveel tijd wel serieus na te denken over een ligfiets (en dan het liefst een velo), maarja die prijs. Hoe zit het trouwens met velomobiel op de weg, er was toch een regel dat driewielers op de weg mogen (zelfs op wegen waar brommers e.d. niet mogen komen, dus alles behalve auto en autosnelwegen)? Als dat het geval is lijkt me fietsen in een velo erg relaxt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Skuzz schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 23:09:
die Royale is erg vet, maar voor die 1000 euro heb je dus alleen het frame? zal nog wel genoeg bij komen lijkt me
Ach, m'n mtb frame was duurder :+
500 Euro voor een complete 105 groep, heb je wel grotere voorbladen nodig.
Wielen zijn 250euro ofzo? Dat setje 3 spaaks is 650euro.
Pedalen 100euro.
En dan heb je alleen nog een stuur/voorvork nodig geloof ik.

Dan heb je voor zeg 2000euro een bijzonder geile fiets :)

Als dan hier ook nog een flinke sloot bagage op mee kan nemen door afneembare dragers, dan heb je wel kans dat ik ém volgend jaar koop :+
Hu9o schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 23:15:
Kijk deze fiets heeft voorwiel aandrijving, waarom hebben ze dat niet allemaal? Dat is toch veel makkelijker ivm de lange ketting die anders helemaal naar achteren moet.
Lijkt me dat dat erg snel gaat slippen, vooral heuvelop. Maar scheelt idd wel 4 meter ketting :D

[ Voor 29% gewijzigd door Aikon op 12-05-2006 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Quarin schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 04:38:
Ik zit om de zoveel tijd wel serieus na te denken over een ligfiets (en dan het liefst een velo), maarja die prijs. Hoe zit het trouwens met velomobiel op de weg, er was toch een regel dat driewielers op de weg mogen (zelfs op wegen waar brommers e.d. niet mogen komen, dus alles behalve auto en autosnelwegen)? Als dat het geval is lijkt me fietsen in een velo erg relaxt.
Fietsen op meer dan 2 wielen die ook breder zijn dan 75cm én fietsen met aanhangwagen waarbij de aanhanger meer dan 75cm is hoeven geen gebruik te maken van het verplichte fietspad; die mogen dus de rijbaan gebruiken.

Waar mogen zij niet fietsen:
1) voetgangersgebied
2) autowegen
3) autosnelwegen
4) plaatsen waar het expliciet verboden is voor fietsers (ronde witte bord met rode rand en fiets daarop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Skuzz schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 18:58:
Vind de nieuwste fiets van Nazca ook wel wat, de fuego. Wel een racer, maar niet te laag (zie je tenminste nog íets :p)
Afbeeldingslocatie: http://www.ligfiets.net/fietsen/images/vYeTEx4Y.jpg

Maar die Zephyr is wel lekker cheap! 1290 voor hele fiets, omdat je hem dan zelf in elkaar mag zetten scheelt het dik centen. Wel jammer van die rem idd.. schijfrem oogt wel lekker pimp'd.

(lees wisselende meningen over dit type rem, remt 'goed' bij elk weer en geen onderhoud nodig, maar waarschijnlijk niet geschikt voor lange afdalingen om maar wat te noemen)

Edit:
Ze zijn idd tegenwoordig van staal en schijnen afhankelijk van budget en afmontage (en dus ok accessoires) tussen de 13 en 18 te zijn. (13 is dus incl carbon zitje etc etc). 15 a 16 kg schijnt goedkoop te halen te zijn met betaalbare onderdelen (bron: ELfiets, heb ze gemaild).

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2006 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
de Zephyr weegt schijnbaar zo rond de 18kg (volgens deze site: http://home.tiscali.be/yuc-janheynen/welke.htm)

tegenwoordig zijn ze schijnbaar niet meer van RVS maar van staal

[ Voor 32% gewijzigd door Bramster op 12-05-2006 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
WFvN schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 10:28:
[...]

Fietsen op meer dan 2 wielen die ook breder zijn dan 75cm én fietsen met aanhangwagen waarbij de aanhanger meer dan 75cm is hoeven geen gebruik te maken van het verplichte fietspad; die mogen dus de rijbaan gebruiken.

Waar mogen zij niet fietsen:
1) voetgangersgebied
2) autowegen
3) autosnelwegen
4) plaatsen waar het expliciet verboden is voor fietsers (ronde witte bord met rode rand en fiets daarop)
Geld dat ook buiten de bebouwde kom?
Dacht altijd dat het alleen binnen de bebouwde kom mocht namelijk. (niet dat ik er gebruik van kan maken. :'( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
-DG- schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 22:46:
Geld dat ook buiten de bebouwde kom?
Dacht altijd dat het alleen binnen de bebouwde kom mocht namelijk. (niet dat ik er gebruik van kan maken. :'( )
Ja, dat geldt ook buiten de bebouwde kom. Ik heb daar afgelopen winter dankbaar gebruik van gemaakt. Normaal ben ik echt niet op een 80 km-weg te vinden als er een fietspad is. Maar toen het flink gesneeuwd had en auto's toch niet harder reden dan 50 (vaak reden ze minder), heb ik het fietspad mooi gelaten voor wat het was (er was niet gestrooid en niet geschoven terwijl dat op de rijbaan wel het geval was) en ben ik mooi de rijbaan op gegaan.

Maar je ziet vrij vaak het 'verboden voor fietsers'-bord staan bij 80 km-wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
WFvN schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 22:52:
[...]

Ja, dat geldt ook buiten de bebouwde kom. Ik heb daar afgelopen winter dankbaar gebruik van gemaakt. Normaal ben ik echt niet op een 80 km-weg te vinden als er een fietspad is. Maar toen het flink gesneeuwd had en auto's toch niet harder reden dan 50 (vaak reden ze minder), heb ik het fietspad mooi gelaten voor wat het was (er was niet gestrooid en niet geschoven terwijl dat op de rijbaan wel het geval was) en ben ik mooi de rijbaan op gegaan.

Maar je ziet vrij vaak het 'verboden voor fietsers'-bord staan bij 80 km-wegen.
Vinden die auto's zeker wel leuk als je dat doet. >:) :P

Hier trouwens een site van een amerikaan die veel te veel geld heeft :P en verschillende carbon fietsen heeft gemaakt.
Hoewijl ik de fietsen zelf qua vorm eigenlijk niet super mooi vind zijn ze wel echt top afgemonteerd. :)

Maar ik ben op zoek naar zo'n carbon lowracer die echt low is.. nog lager dan NME of die Cobrabike.
Ik ben alleen de naam vergeten van dat ding en ik kan hem niet meer vinden. :| Weet iemand welke ik bedoel? :P

/edit:
Al gevonden :D
Het ging om de Velokraft NoCom.
Wat een ontsettend mooie fiets. :9~ :9~ :9~ _/-\o_ _/-\o_
Afbeeldingslocatie: http://www.recumbents.com/wisil/misc/nocom/nocomback.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.recumbents.com/WISIL/misc/nocom/Warren_in_the_Netherlands.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.wisil.recumbents.com/wisil/racing2005/morris/dave/samnocom.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.parnes.com/hpvsblog/archives/Torleifs/NoCom_1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.bike-revolution.at/Seiten/Produkte/Firma_Velokraft/Bilder/NoCom.jpg

Volgens mij kan dat niet echt lager een mooier meer. _/-\o_

[ Voor 24% gewijzigd door -DG- op 13-05-2006 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
-DG- schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 10:56:
Toen met de sneeuw viel dat reuze mee. Slechts 2 auto's die hun fatsoen niet konden bewaren; 1 ging op een niet zo zinnig moment inhalen, luid claxonerend uiteraard en een ander alleen een paar keer claxonerend maar bleef achter me rijden. De andere auto's gedroegen zich toen netjes. Mja, ik reed ook maar amper langzamer dan de meeste auto's uit zichzelf deden.

Binnen de bebouwde kom doe ik het wel vaker. En ja, dan zie je ook genoeg wereldverbeteraars die me van de weg proberen de toeteren. 1x zelfs een kerel op een Citta, hij reed in tegenovergestelde richting en op de plek waar hij hoorde: fietspad. En maar heftig gebaren dat ik verkeerd reed :z
Volgens mij kan dat niet echt lager een mooier meer. _/-\o_
Ik vind dat stuk voor de neus niet zo mooi van die fiets. Plak de voorkant van de Cobra aan de achterkant van die Velocraft en je hebt een fiets die ik qua uiterlijk geweldig vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

-DG- schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 10:56:
Als je op een winterse ochtend wakker wordt, en je wilt naar je werk fietsen, dan ben je toch gestoord als je op een ongeveegd fietspad gaat ploegen terwijl direct ernaast een prachtige (veilige) strook geveegd asfalt ligt?

Waarom zouden auto's het mogelijkerwijs niet leuk vinden als een fietsers in zo'n omstandigheid van 'hun' rijbaan gebruik maakt? Dat lijkt mij niet meer dan logisch, aangezien auto's ook vaak op fietspaden geparkeerd staan, of stukjes afsnijden over fietspaden. En dan niet alleen in de winter hoor! Voor wat hoort wat ;-)

[ Voor 6% gewijzigd door Varienaja op 13-05-2006 14:33 ]

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Varienaja schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 14:33:
[...]

Als je op een winterse ochtend wakker wordt, en je wilt naar je werk fietsen, dan ben je toch gestoord als je op een ongeveegd fietspad gaat ploegen terwijl direct ernaast een prachtige (veilige) strook geveegd asfalt ligt?
Echt geveegd was het niet maar door strooien en rijdende auto's was het veel beter begaanbaar.

In m'n weblog heb ik een heel verhaal staan over die dag:
http://versatile021.blogspot.com/2006/03/meer-sneeuw.html
donderdag, maart 02, 2006
Meer sneeuw
's Ochtends word ik gewekt door de wekkerradio die staat op Radio Oost. Vanmorgen was er een verkeersbericht. File op de snelweg richting de plaats waar ik werk. Ik kijk wat later uit het raam en zie vrachten sneeuw. Toch gok ik erop met de fiets te gaan. Ik vertrek nu 6.50h van huis terwijl ik normaal ongeveer 7.10h van huis ga. Dit blijkt achteraf geen onverstandige keuze.

Ons achterpad ligt vol met sneeuw maar ik kon wel weg komen met de Versatile. Zo'n gripbandje op het achterwiel heeft wel wat effect. Voor het huis is de weg redelijk goed begaanbaar maar helaas moet ik vrij snel afslaan richting het fietspad die dwars door de wijk gaat. Daar is het een stuk minder goed rijden. Blij met m'n 3 wielen, kan ik toch 24 km/h aanhouden terwijl andere fietsers voorzichtig met misschien 12 km/h vooruit komen.
Een eind verderop rijd ik over de sluis bij Spoolde; dan sla ik daar normaal gesproken direcht rechtsaf over het fietspad. Dat heb ik nu niet gedaan omdat er niet geveegd/gestrooid leek te zijn. Ik ga over de rijbaan eerst van de bult af en sla pas onderaan rechtsaf Spoolde in. De weg is daar niet echt goed; her en der wat platgereden door auto's maar verder ook niet.

Op een gegeven moment kom ik bij Katerveer. Daar begint het lastig te worden; voordat ik bij Katerveer ben, kom ik onder de snelweg door, dan moet ik omhoog rijden terwijl ik een bocht naar links en dan naar rechts moet maken. Dat lukt maar net; ik heb net genoeg grip om te blijven rijden. Ik ben blij met m'n kleinere tandwiel welke bij de servicebeurt in m'n fiets gemonteerd is; dat lagere verzet komt nu goed van pas. Katerveer is totaal niet geveegd/gestrooid. Dat is dus lastig fietsen. Op een gegeven moment kom ik bij de IJsselbrug aan; daar moet ik een bocht naar rechts maken terwijl ik de helling op rijd. Dat lukt niet meer; ik moet door ongerepte sneeuw ploeteren tegen de bult op waarna ik dus het fietspad op moet draaien welke welliswaar geveegd is maar de weggeveegde sneeuw ligt als een dikke ribbel langs het fietspad; ik moet over die ribbel heen maar dat lukt dus niet meer. Uitstappen dus, fiets over de ribbel drukken en verder fietsen maar weer.

Op de IJsselbrug fietsen gaat ook niet echt vlot maar ik kom vooruit. Terwijl ik van de IJsselbrug af rijd, zie ik in m'n achteruikijkspiegel een veegauto over het fietspad rijden. Ik heb niet goed de gelegenheid om het voorbij te laten tot ik bij het kruispunt kom. Ik heb groen licht en rij het kruispunt op; ik stuur op de schone rijbaan (dwar op mijn richting) even wat naar rechts om de auto voorbij te laten. Ik kan dan genieten van geveegd fietspad. Helaas is dat van korte duur want 15 meter verder slaat hij linksaf richting Hattem.

Ik rijd verder over een fietspad wat wel geveegd lijkt te zijn.... een paar uur terug..... er is wel een opstaande rand herkenbaar aan weerszijden van het fietspad maar op het fietspad ligt toch enkele centimeters sneeuw. Dat fietst zwaar. De rijbaan lijkt een stuk beter begaanbaar en het autoverkeer lijkt niet harder te rijden dan 40 kilometer per uur (80 km/h toegestaan). Ik besluit gebruik te maken van het recht om daar te fietsen met m'n velomobiel. Tussen de IJsselbrug en Hattemerbroek heb ik dus de rijbaan genomen. 1 Busje van werklui die achter mij komt te rijden, meent te moeten toeteren. Ik knipper één keer met m'n richtinaanwijzer naar links ten teken dat hij me maar moet inhalen als m'n snelheid hem niet aanstaat (die was overigens ergens tussen de 20 en 25 km/h; zeker geen gekke snelheid). De auto haalt me even later in als de weg vrij is van tegenliggers. Dan komt er een Volvo achter me rijden op gepaste afstand. Deze wacht met inhalen tot we onder de A50 doorkomen; dan zijn er geen tegenliggers en is de weg vrij van sneeuw; veilig moment dus. Er zijn wel meer auto's die me op gepaste wijze hebben ingehaald. 1 Auto echter niet. Ik hield het rechter spoor aan om in te rijden om links toch zoveel mogelijk ruimte vrij te houden. Voor die ene auto had ik dat beter niet kunnen doen. Hij haalt me rakelings in; meer dan 30 cm zal het niet geweest zijn. De reden dat hij zo strak langs me heen stuurde was dat er ook een tegenligger aan kwam. Als zo'n lamzak nou gewoon even geduld heeft en 10 seconden wacht voordat hij gaat inhalen..... Maar goed, het ging allemaal goed.

In Hattemerbroek werd de rijbaan slechter begaanbaar dus ben ik daar het fietspad weer opgegaan. Ook dat werd na een meter of 300 weer zwaarder terwijl de rijbaan weer beter was. Uit de fiets, fiets door de berm de rijbaan opdrukken dus. Vanaf daar ben ik over de rijbaan verder gegaan. De meeste automobilisten gedragen zich echt verantwoordelijk vind ik.

Toen ik van de Zuiderzeestraatweg af moest om de weg in te slaan richting school, was het weer dikke ellende. Veel sneeuw, niet geveegd en slechts een stuk of 4 auto's waren me voorgegaan. Ik kwam vooruit maar wel slippend en zwabberend. Bij de oprit van school moest ik ook weer uitstappen want daar kwam ik niet tegenop. Op het schoolterrein lag er ook zodanig veel sneeuw dat er niet te fietsen viel dus heb ik de fiets de laatste 50 meter vooruit geduwd.

Rittijd: 49 minuten.Gemiddelde snelheid: 14,9 km/h Echt niet verkeerd gezien de omstandigheden. Doordat ik 20 minuten eerder vertrokken ben, kwam ik op ongeveer hetzelfde moment aan als normaal; gewoon netjes op tijd dus. Ik was als 4e werknemer op school. Er was een handje vol leerlingen maar de rest (van collega's en leerlingen) druppelden langzaam binnen tot ruim ná tijd. Ach, moet een keer kunnen. Maar toch.... ik kom van 12 km afstand en ik kom op tijd; dan moet iemand die dichterbij woont toch ook op tijd kunnen komen?

Ik hoop dat ik vanmiddag thuis kom.... het sneeuwen gaat maar door....
Waarom zouden auto's het mogelijkerwijs niet leuk vinden als een fietsers in zo'n omstandigheid van 'hun' rijbaan gebruik maakt? Dat lijkt mij niet meer dan logisch, aangezien auto's ook vaak op fietspaden geparkeerd staan, of stukjes afsnijden over fietspaden. En dan niet alleen in de winter hoor! Voor wat hoort wat ;-)
Het is aan de orde van bijna alle dagen ja. Ook daar heb ik al eens een stuk over geschreven op m'n weblog:

http://versatile021.blogs...tspaden-bestaan-niet.html
dinsdag, februari 21, 2006
Fietspaden bestaan niet
Het is me helemaal duidelijk. Wij fietsers hebben waanideeën. Wij denken dat die stroken en paden met een fiets erop, fietsstroken en fietspaden zijn.
Laat ik dit voor ééns en altijd uit de wereld helpen. Het zijn géén fietspaden/fietsstroken maar auto-service-paden en -stroken. Tenminste, die conclusie kan ik eigenlijk alleen maar trekken als ik kijk hoe er met het fietspad omgegegaan wordt.

Vandaag op m'n ritje naar Dronten. In kampen was men op de auto-service-strook bezig om bomen te snoeien. Hun wagen stond breeduit geparkeerd op de service-strook. Ik als fietser moest maar door de berm. Half op de strook parkeren was er niet bij; de wagen nam de volle breedte in beslag.
Een eind verder was de auto-service-strook helemaal afgesloten voor fietsers. Daar werd ook aan bomen gesnoeid e.d. Helaas stond er geen alternatieve route aangegeven. Goed, aan de andere kant van de weg was ook een auto-service-strook waar je als fietser nog wel gebruik van kon maken. Ik heb gekozen voor de rijbaan.

Toen ik Kampen uitgereden was en richting de sluis ging, stond er een sleepwagen 2 op elkaar gebotste auwto's te laden e.d. Wederom werd de auto-service-strook voor de volle breedte benut.

Gisteren op m'n ritje naar Den Ham werd ook ijverig gesnoeid op de auto-service-strook. Ook daar was de berm opzoeken nodig.

Op m'n woon-werk-route is het ook vaak raak. Auwto's die half geparkeerd staan op de auto-service-strook, auto's die erop staan om ingeladen te worden (personenauto's bij een tuincentrum; een paar plantjes die erin moeten), auto's van bouwlieden die hun wagens parkeren op de auto-service-strook, vrachtwagens die laden en lossen op de auto-service-strook. Auto's die dwars op de auto-serice-strook stil staan om te wachten voor de hoofdrijbaan voordat ze erop kunnen rijden.

Goed, samengevat hebben die auto-service-stroken dus grofweg de volgende functie:
- Parkeren
- Laden en lossen
- Werkzaamheden
- Wachtstrook voor het oprijden van een hoofdweg

Wij mogen in de gratie van de auwtomobilisten bij hoge uitzondering gebruik maken van die auwto-service-stroken. Het is maar dat je het weet.

(merk wel de cynische ondertoon op bij het lezen van bovenstaand bericht)

[ Voor 80% gewijzigd door WFvN op 13-05-2006 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
[...]

...

Waarom zouden auto's het mogelijkerwijs niet leuk vinden als een fietsers in zo'n omstandigheid van 'hun' rijbaan gebruik maakt?
Omdat vrijwel geen één auto mobilist die regel kent. ;) Met die omstandigheden is het misschien logischer maar zowiezo bedoel ik.. als je op rijbaan rijdt. Ik denk dat de meeste automobilisten wel denken van "die hoort daar niet." :P
WFvN schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 11:21:
[...]

Ik vind dat stuk voor de neus niet zo mooi van die fiets. Plak de voorkant van de Cobra aan de achterkant van die Velocraft en je hebt een fiets die ik qua uiterlijk geweldig vind.
Ik vind het juist wel cool omdat die er dan nog aerodynamischer uit ziet. Maar hij zou inderdaad mooier zijn als de voorste 20 cm van die corbra erop geplakt wordt :P .

Dat enkelzijdig opgehangen achterwiel van de Cobrabike is ook wel :9~ . Maar dat wordt natuurlijk moeilijker als je achterwiel aandrijving en schijfremmen wil hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
-DG- schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 15:44:
Dat enkelzijdig opgehangen achterwiel van de Cobrabike is ook wel :9~ . Maar dat wordt natuurlijk moeilijker als je achterwiel aandrijving en schijfremmen wil hebben. :)
Ahaaaaa..... De nieuwe Versatiles zijn (net als de oudere types) enkelzijdig opgehangen, hebben aandrijving achter én hebben een schijfrem op het achterwiel tegenwoordig.

Dus.....

Voorste stuk van de Cobra,
Grotendeels het achterstuk van die Velocraft-fiets maar dan met de achterbrug van de Versatile :D :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn reactie over het op de rijbaan fietsen:

Je kan dan wel het recht hebben, maar of het dan logisch is, is niet meteen zeker.

Als jij als automobilist (waar komt die w vandaan in auwto?) op een 80km/u weg rijdt, dan is dat niet meteen logisch als er een fietser met 20-30 km/u voor je rijdt.
Met sneeuw hoor je niet harder te rijden in de auto, maar dan nog verwacht je geen fietser op de weg.

Niet dat zo'n automobilist dan het recht heeft om je op een onverantwoord moment (en op dito wijze) in te halen, maar ik zou er ook ongeduldig van kunnen raken.

Jij zegt dat je met je velomobiel op een 80km/u weg mag, zolang er geen verboden-voor-fietsers-bord staat. Met sneeuw vind ik dat logisch.. maar op een zonnige dag is het toch niet zinnig om daar te gaan fietsen (al ga je 45km/u, dan heb je nog een verschil van 35km/u áls men al niet te hard rijdt)

Ik leer met motorrijles op het moment ook maar al te goed dat je soms wel een recht hebt, maar het zeer onverstandig kan zijn om dat recht op te eisen (praktijkervaring met voorrang krijgen?).

Ik zeg dit allemaal niet om o-zo-slim over te komen, maar meer omdat ik hoop dat je niet voor je sokken wordt gereden. :P

Ik heb vandaag de ketting van mn barrel eens gereinigd, kwam errug veel bende van af. Resultaat is goed te merken: ketting loopt veel soepeler! Had eigenlijk niet eens verwacht dat zo'n lange ketting zo soepel zou kunnen lopen, door een buis en over twee rollen :)

Volgende twee updates volgen komend weekeind (hoop ik): een nieuwe zitting en bidonhouders 8)
En dan eens lekker kilometers gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 22:28:
Jij zegt dat je met je velomobiel op een 80km/u weg mag, zolang er geen verboden-voor-fietsers-bord staat. Met sneeuw vind ik dat logisch.. maar op een zonnige dag is het toch niet zinnig om daar te gaan fietsen (al ga je 45km/u, dan heb je nog een verschil van 35km/u áls men al niet te hard rijdt)
Vandaar dat ik er doorgaans ook niet rijd. Toen met de sneeuw was het 1) rustig en 2) reed men veel langzamer waardoor het snelheidsverschil dus veel kleiner was. Want ik ben het met je eens.... als je met 30 km/h op een 80 km/h-weg gaat rijden ben je onverstandig bezig.
Ik zeg dit allemaal niet om o-zo-slim over te komen, maar meer omdat ik hoop dat je niet voor je sokken wordt gereden. :P
Och.... dat gebeurt me gewoon op het fietspad ook wel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
WFvN schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 18:30:
[...]

Ahaaaaa..... De nieuwe Versatiles zijn (net als de oudere types) enkelzijdig opgehangen, hebben aandrijving achter én hebben een schijfrem op het achterwiel tegenwoordig.

Dus.....

Voorste stuk van de Cobra,
Grotendeels het achterstuk van die Velocraft-fiets maar dan met de achterbrug van de Versatile :D :+
Maar de achterbrug van de Versatile is niet zo mooi, is niet van carbon en is geveerd. Dan wordt die natuurlijk veel te zwaar voor een racemodel. :P (NOFI hoor ;) )

Die Cobra dinges is trouwens wel intressant qua prijs voor een carbon lowracer. Het frame kost maar €1250,- hoewijl je dan nog wel de afmontage en de wielen enz. moet kopen. Maar dan kom je toch een stuk lager uit dan een M5 CLR van €3600,- of een NoCom van €3500,- :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
-DG- schreef op zondag 14 mei 2006 @ 09:10:
Maar de achterbrug van de Versatile is niet zo mooi, is niet van carbon en is geveerd. Dan wordt die natuurlijk veel te zwaar voor een racemodel. :P (NOFI hoor ;) )
Qua uiterlijk: er is een nieuwe generatie achterbruggen die er mooier uitzien.
Maar de techniek kan alsnog gebruikt worden volgens mij. Gewoon de hele tussenas (met bijbehorende scharnierwerking) weglaten. Alleen zit je dan nog wel met de derailleur; die zit op de Versatile niet. Maar het principe zal vast te gebruiken zijn. Gewoon met koolstof een mooie stevige achterbrug maken met de schijfrem 'erin'. De as door het geheel aan de ene kant voorzien van casette tandwielen en de andere kant om het wiel om te leggen. Je zou dan het wiel aan de linkerkant af kunnen nemen.

In wezen zou je dan het volgende krijgen van links naar rechts: wiel - achterbrug-met-schijfrem- casette

Zoiets zal vast te fabriceren zijn.
Die Cobra dinges is trouwens wel intressant qua prijs voor een carbon lowracer. Het frame kost maar €1250,- hoewijl je dan nog wel de afmontage en de wielen enz. moet kopen. Maar dan kom je toch een stuk lager uit dan een M5 CLR van €3600,- of een NoCom van €3500,- :9
Valt inderdaad best mee die prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Verwijderd schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 22:28:
Mijn reactie over het op de rijbaan fietsen:

Je kan dan wel het recht hebben, maar of het dan logisch is, is niet meteen zeker.

Als jij als automobilist (waar komt die w vandaan in auwto?) op een 80km/u weg rijdt, dan is dat niet meteen logisch als er een fietser met 20-30 km/u voor je rijdt.
Ik weet niet waar jij woont en fietst, maar hier in Emmen zijn er legio wegen waar 80 gereden mag worden zonder fietspad ernaast. Hier moeten dus alle fietsers de rijweg delen met de automobilisten. En het is dus wel logisch dat er een fietser met 20-30 km/u voor je rijdt. Wandelaars zijn er ook nog.

De automobilisten en fietsers zijn daarom wel gewend aan elkaar hier. Als ik op m'n motor rijd, en ik moet een groepje fietsers voorbij, dan doe ik dat nooit met 80 per uur, maar eerder met iets van 60 ofzo. Doen niet alle automobilisten dat? Dat idee heb ik namelijk wel als ik zo rondfiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Dinsdag 23 mei ga ik een ligfiets huren als het goed is, heb er zin in :)

Ik vind trouwens die fietsen waarbij het voorwiel als het ware is ingepakt, of met zo'n aerodynamische constructie achterop meestal niet mooi. Zie liever gewoon het frame zoals het is. Maar goed, je gaat er wel harder door :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
net een mailtje gestuurd naar Zephyr om te vragen of er de mogelijkheid is om een keer een lowracer uit te proberen, hoop het :)

en effe een ander vraagje, wat zijn goede fietscomputers? (en misschien een linkje naar een online shop met prijzen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
Aikon schreef op zondag 14 mei 2006 @ 17:04:
Dinsdag 23 mei ga ik een ligfiets huren als het goed is, heb er zin in :)

Ik vind trouwens die fietsen waarbij het voorwiel als het ware is ingepakt, of met zo'n aerodynamische constructie achterop meestal niet mooi. Zie liever gewoon het frame zoals het is. Maar goed, je gaat er wel harder door :P
GRRR.. wil je ruzie }) just joking :> >>mijn fiets

Moet wel toegeven dat ik veel veel staartpuntjes qua vorm ook niet mooi vind. Eigenlijk alleen die van m5 en de bagagepunt van m5 (en die van mijzelf ;) ):
Afbeeldingslocatie: http://www.sofacyklen.dk/files/pictures/lowracer_02.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/triopassepartout/-DG-/tailbag.jpg
:P
Die van optima en challenge zijn veel minder mooi. (vind ik)
Deze bedoel ik:
Afbeeldingslocatie: http://www.ligfiets.net/zelfbouwer/images/TPxUvQWC.jpg

En sommige amerikanen kunnen het vooral goed 8)7 _/-\o_
Afbeeldingslocatie: http://www.ihpva.org/Builders/Images/enhydra.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.ihpva.org/Builders/Images/FAIRING6.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.recumbents.com/wisil/racing2001/ohio2001-warren.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.recumbents.com/wisil/Warp/2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.recumbents.com/mars/media/projphotos/tetz/OFS/OFS.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.recumbents.com/wisil/pauljones/Pursuit-Red-Fairing-Side.JPG
Wat een humor. _/-\o_ :D
Hoewijl die laatste allemaal complete stroomlijns zijn, maar oke ;) .

Anyway.. Welke fiets ga je huren? Of weet je dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Skuzz schreef op zondag 14 mei 2006 @ 19:30:
en effe een ander vraagje, wat zijn goede fietscomputers? (en misschien een linkje naar een online shop met prijzen)
Wat versta je onder 'goede fietscomputers'?

Allereerst een stel eisen en wensen plaatsen is een stuk handiger.

Ikzelf heb goede ervaring met de Sigma BC1600 maar anderen missen weer een harstlagfunctie aan dit ding. Weer een ander vindt die kadansmeter overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik weet nog niet welke, ze hebben bijv:
Afbeeldingslocatie: http://www.ligfietscentrum.nl/O-Stinger-50.jpg
Maar ze hebben heel veel verschillende modellen.

Een goede fietscomputer is degene die aan je eisen voldoet. Hartslagmeting? Cadansmeting? Draadloos? Te gebruiken op meerdere fietsen? Backlight? Moet je echt ff gaan uitzoeken. Zie bijv. hartslagmetershop.nl, ook voor modellen zonder hartslagmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Ik heb zelf ook de BC1600 en die bevalt wel aardig, behoorlijk uitgebreid in elk geval. Ik zou alleen niet weten hoe je de cadansmeter op een ligfiets zou moeten monteren, niet dat ik er eentje heb trouwens.

De hartslag en GPS functie doe ik met de Garmin Forerunner 305. Duur, maar leuk speelgoed. Nog redelijk lomp voor een horloge, maar niet zo erg meer als zijn voorganger, de 301. Nu kan ik plotjes maken van mijn snelheid, hoogte (niet spannend in nederland), hartslag en waar ik geweest ben op een kaart.

Had ik al gezegd dat ik stats verslaafd ben? :)

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
stats verslaaft ben ik ook behoorlijk :P denk dat het dus ook wel eentje zal gaan worden met zoveel mogelijk functies :P
maar wat moet ik me voorstellen bij cadansmeting? het toerental wat je trapt?

ik ga trouwens donderdag naar Zephyr toe om het een en ander te proberen :)
flink stukje rijden (Venlo <> buurt van Hilversum) maar ik kan gelukkig een auto met LPG lenen, scheelt toch wel

[ Voor 35% gewijzigd door Bramster op 15-05-2006 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

budi schreef op maandag 15 mei 2006 @ 18:26:
Ik zou alleen niet weten hoe je de cadansmeter op een ligfiets zou moeten monteren, niet dat ik er eentje heb trouwens.
Nou.. een magneetje op het tandwiel, en het sensortje op de buis. Is dat erg anders dan op een uci-fiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Bij mijn Fujin heb ik een magneetje op het tandblad gelijmd met 2-componentenlijm. Bij m'n Versatile zit hij aan één crank gemonteerd met 2 tie-wraps erom.

De magneetopnemer is gewoon een reedcontact; gemakkelijk zelf te maken dus. Zorg dat hij dicht genoeg bij de magneet in de buurt komt te zitten. Net als varienaja zegt: gewoon aan de neusbuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hu9o

Hu9o

Schokkend

Waarom zit er op bijna iedere ligfiets een zwarte buis om de ketting? Dit leverd toch heel veel weerstand op (en herrie!) op. Bij sommige fietsen is de buis vervangen door een of meerdere geleider tandwielen. Is dit nou zoveel duurder dan een buis of zijn er nog andere redenen om voor zo'n buis te kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
Hu9o schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 15:34:
Waarom zit er op bijna iedere ligfiets een zwarte buis om de ketting? Dit leverd toch heel veel weerstand op (en herrie!) op. Bij sommige fietsen is de buis vervangen door een of meerdere geleider tandwielen. Is dit nou zoveel duurder dan een buis of zijn er nog andere redenen om voor zo'n buis te kiezen?
Vaak zit zo'n ketting buis er zodat je niet met je broek tegen aan komt of omdat de ketting dan niet tegen het wiel aan komt. Op mijn fiets heb ik hem eraf gehaalt omdat ik inderdaad meer weerstand en veel meer geluid ervaar en ik heb er nu een soort kettingbeschermer op gemaakt. Werkt ook prima :) .
Meestal zitten er trouwens geleider tandwielen én kettingbuizen.
Die wieltjes kosten trouwens iets tussen de 15 en 20 euro dacht ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-DG- schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 16:12:
[...]

Op mijn fiets heb ik hem eraf gehaalt omdat ik inderdaad meer weerstand en veel meer geluid ervaar
Interessant! Heb je metingen verricht, of km/u ervaringen zeg maar, of is het gevoel?
Hoeveel denk je dat het uitmaakt?

Dit omdat ik sinds het installeren van kettingbuis ook het idee heb dat ik moeilijker 30km/u fiets.
Alleen weet ik het niet, omdat ik toen meerdere dingen heb veranderd..

Had eerst bv derailleur-tandwieltjes als geleiders en nu 75mm kettinggeleiderrollen (van optima). Die laatste zouden denk ik mooier moeten lopen, dus dan is de buis "erg" slecht.

Maar als ik de cranks achteruit draai met de hand, voel ik maar weinig weerstand :?
Ketting goed reinigen en daarna weer olieën helpt trouwens best veel
Zijn er nog meer liggers die ervaringen hebben met hun fiets met en zonder kettingbuis?

Overweeg nu de aanschaf van een 20" smalle,hoge velg en 20x1.0 8,5bar racebandje om mijn kinderfiets-voorwiel (20x13/4, 4bar)te vervangen. Kan ik daarvoor mijn spaken hergebruiken, of is de lengte dan niet goed, ivm de hoge velg?
Ook nieuwe trapas en nieuwe cranks erop met tripple voorblad lijkt me leuk
En moet nog nieuwe remmen.
En een nieuw zitje
En dus vooral nog veel geld

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2006 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hu9o

Hu9o

Schokkend

-DG- schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 16:12:
[...]

Vaak zit zo'n ketting buis er zodat je niet met je broek tegen aan komt of omdat de ketting dan niet tegen het wiel aan komt. Op mijn fiets heb ik hem eraf gehaalt omdat ik inderdaad meer weerstand en veel meer geluid ervaar en ik heb er nu een soort kettingbeschermer op gemaakt. Werkt ook prima :) .
Meestal zitten er trouwens geleider tandwielen én kettingbuizen.
Die wieltjes kosten trouwens iets tussen de 15 en 20 euro dacht ik. :)
Heb je er ook een foto van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hu9o schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 20:39:
[...]

Staan meerdere foto's in dit topic.. maar bij deze eentje van mijn barrel, met kettingbuis erop:
http://img.photobucket.co...ling_Pitbull/DSC00146.jpg
Excuses voor low-quality foto.. komt uit een telefoon.

Schijnt van teflon te zijn "low friction". Kost iets van 5 euro de meter.

Graag meningen van anderen over deze buizen. Is het verlies merkbaar of zit het gewoon tussen de oren?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2006 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
Verwijderd schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 18:36:
[...]

Interessant! Heb je metingen verricht, of km/u ervaringen zeg maar, of is het gevoel?
Hoeveel denk je dat het uitmaakt?
Ik heb geen metingen verricht maar ik weet wel zeker dat het sneller gaat. De ketting draait gewoon makkelijker rond en de eerste paar keren zonder fietsen viel me toch wel op, gaat toch harder.
Hoeveel weet ik niet maar alle kleine beetjes helpen ;) Bovendien was de reden dat ik een kettingbeschermer heb gemaakt ook dat mijn broek vies werd van het bovenste geleiderswieltje en daar soms ook tussen kwam. Daar zit nu die kettingbeschermer overheen.
Ik zal nog foto's maken in het weekend als ik tijd heb om het te laten zien. :)
Hu9o schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 20:39:
[...]
Binnenkort dus. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
* Bramster heeft net een Zephyr Lage Racer gekocht

volgende week donderdag kan ik de onderdelen gaan ophalen en dan kan ik beginnen met het monteren van alles :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Leuk topic! Ik had al wat fietsfoto's uit ons archief in een verzamelmapje gepleurd, maar het bleef even liggen vanwege de andere bezigheden. Vandaag de leukste plaatjes uitgezocht - waar ik meteen weer urlaubwee van krijg :9~

1
Hardangervidda, Noorwegen
Le Crotoy, Frankrijk
2
Mariënwaerdt
Egmond aan Zee
3
Mariënwaerdt
Normandië, Frankrijk (3 keer)
4
Svartevatn, Noorwegen
5
Stelvio, Italië
Fago, Zaragoza, Spanje

Opendirretje
Afbeeldingslocatie: http://xen03.settembre.nl/tweaks/benoni-ligfiets-fotos/benoni-ligfiets-foto-01-300px.jpg
Afbeeldingslocatie: http://xen03.settembre.nl/tweaks/benoni-ligfiets-fotos/benoni-ligfiets-foto-02-300px.jpgAfbeeldingslocatie: http://xen03.settembre.nl/tweaks/benoni-ligfiets-fotos/benoni-ligfiets-foto-03-300px.jpg
Afbeeldingslocatie: http://xen03.settembre.nl/tweaks/benoni-ligfiets-fotos/benoni-ligfiets-foto-04-300px.jpgAfbeeldingslocatie: http://xen03.settembre.nl/tweaks/benoni-ligfiets-fotos/benoni-ligfiets-foto-05-300px.jpg

Dit weekend kun je al een beetje de sfeer proeven op Cycle Vision op het circuit van Zandvoort.
Wij zijn er zondag, en jullie?

[ Voor 3% gewijzigd door benoni op 28-12-2007 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik begrijp dat benoni ook ligfietser is. Ik probeer uit de foto's op te maken welke fiets benoni rijdt zodat ik hem kan toevoegen aan de startpost.

Ik zie een lage racer. Dat zal vast een M5 lowracer zijn. Klopt dat?

* WFvN gaat waarschijnlijk niet naar Cycle Vision dit jaar

Owja... en Skuzz, gefeliciteerd met je aanwinst :) Veel plezier ermee maar trap je knieën niet aan gort in het begin.

Ik heb gisteren trouwens een recordgemiddelde gereden (voor mijn doen). Enkele rit van 12 kilometer waarvan ongeveer 4 kilometer buiten de bebouwde kom. 32,84 had ik op de teller staan toen ik thuis was :)

[ Voor 37% gewijzigd door WFvN op 18-05-2006 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
* Bramster pakt de ligfietsbrochure van de fietsersbond erbij

lijkt me inderdaad een M5 lowracer (te zien aan de scherpe hoek in het frame voor en de vorm van de bagagepunt)

[ Voor 25% gewijzigd door Bramster op 18-05-2006 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Oohhh sorry dat had ik natuurlijk wel even kunnen vermelden.

De M5 Low Racer met Tail Bag is van mijn vriendin. Het frame was eerst blauw en nu zwart (vanwege brokken met de mounting van het zitje).

Ik rijd zelf nog steeds op een op maat gebouwde Baron (uit de tijd dat Dries nog zelf frames bouwde in de loodgieterswerkplaats van zijn vader). Deze Baron is al dik het klokje rond gereden :)

Verder heb ik nog een rode M5 20/28. En we hadden samen nog 2 'hoekige' Baron frames - een groene en een paarse - waarvan de laatste bij Optima is kwijtgemaakt. Bij Optima hebben ze er netjes een zwarte Baron wedstrijdfiets voor teruggegeven, en daarop rijdt mijn schoonvader rond. Zijn vriendin rijdt op de groene.

Ik ben ooit begonnen met ligfietsen door met mijn broers samen een tweedehands Flevobike te kopen. Daarna kocht ik een M5 26/28, die heb ik bijna helemaal afgereden en toen geruild voor een fototoestel. Tussendoor kocht ik de rode M5 (nu de reservefiets), een tweedehands Jouta VX (oeps foutje), een Thys Funfiets (die hangt nog aan de muur) en een Flevobike Alleweder (gecrashd, opgelapt en verkocht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Zo.... hele selectie fietsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hu9o

Hu9o

Schokkend

Ik ga zaterdag naar Cyclevision, hoop alleen dat het dan een beetje droog is zeg. Anders moeten we maar uitwijken naar de zondag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
WFvN: Hee, we staan in de topicstart, wat sjiek. Mijn Baron is eigenlijk geen 'Optima Baron' maar uit de 'Baron S' familie. Dries ging later pas bij Optima werken.

Hu9o: Oeioei krijgen we weer bakkenweer? CycleVision heeft inderdaad een traditie van onstuimig weer hoog te houden...

[ Voor 38% gewijzigd door benoni op 18-05-2006 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hu9o

Hu9o

Schokkend

De foto's op de site zijn anders bij nog best aardig weer, maar misschien hebben we mazzel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Het weer was meestal iets te warm, met als gevolg windstoten en een onweersbui. Eén keer is een zes-uurs race bekort tot 5 uur en 50 minuten omdat er een inktzwarte lucht op kwam zetten en men bang was dat de stroomlijnkuipen door de lucht gingen vliegen.

En inderdaad, net nu je 't schreef begon het hier te stortregenen. Maar goed, we hopen maar dat de storing snel voorbij is. Linkjes: KNMI en Eumetsat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hu9o: Oeioei krijgen we weer bakkenweer? CycleVision heeft inderdaad een traditie van onstuimig weer hoog te houden...
Vorig jaar ben ik op cyclevision op het circuit goed verbrand kan ik me herinneren. Ik was net zo rood als me rode kruis uniform.

Ik ben er het komende weekend ook, alleen niet met de fiets. Ik heb een vierwieler bij me die we hopen niet nodig te hebben ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 23:20:
Ik was net zo rood als me rode kruis uniform.
Zeker ook met een wit kruis?

* benoni ziet er na de ligfietsvakantie altijd zo uit 8)

Addit:
Tip voor de thuisblijvers: De broers Luddo en Minko Oh zijn vaak met de (lig)fiets op reis geweest en schrijven er altijd leuke reisverslagen over.

[ Voor 51% gewijzigd door benoni op 18-05-2006 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil heel graag morgen erheen.

Maar als het net zulk weer is als nu ben ik nog niet zo zeker... (storm, regen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Zondag in Blik op de weg: velomobielen:

http://www.blikopdeweg.nl/afleveringen/aflevering_8.shtml

Afbeeldingslocatie: http://www.blikopdeweg.nl/afleveringen/168screen5_website.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.blikopdeweg.nl/afleveringen/168screen6_website.jpg

[ Voor 44% gewijzigd door WFvN op 19-05-2006 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hu9o

Hu9o

Schokkend

De conclusie zal wel zijn dat deze fietsen gevaarlijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Conclusie zal wel zijn dat automobilisten goed op moeten letten denk ik eerder. :)

Ik ga trouwens een weekje later ligfietsen ivm dingen. En waarschijnlijk ook wat beter weer dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Van de website van 'Blik op de weg':
Van de voetgangers gaan we naar de fietsers. En dat fietsers van rechts voorrang hebben zit er nog niet bij alle automobilisten helemaal in. En inderdaad, soms is het best moeilijk om een fiets als zodanig te herkennen. Of ie nou van rechts komt of niet.
Alsof het uitmaakt of het direct als fiets te herkennen is. Een voetganger is het overduidelijk niet. Verder heeft alles van rechts voorrang.

En het commentaar in het promo-filmpje op de site. Daarin wordt een gemotoriseerde skelter aangehouden 'Maar je bent ook zo laag'..... Zou dat commentaar ook nog bij ligfietsen voorbij komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
WFvN schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 15:11:
... Daarin wordt een gemotoriseerde skelter aangehouden 'Maar je bent ook zo laag'..... Zou dat commentaar ook nog bij ligfietsen voorbij komen?
Allert Jacobs in een verslag over een trip naar de Lofoten:
'Als ik hem gedag zeg, stelt ie een paar korte vragen en begint me dan te vertellen dat de fiets te laag en dus slecht zichtbaar en gevaarlijk is. Ik vraag hem of ie wel eens witte strepen op de weg heeft gezien, hij antwoord bevestigend en ik duid tussen duim en wijsvinger aan hoe hoog de strepen zijn ...'
Trouwens, de 'Trollstigen' uit het reisverslag van Allert is één van de meest indrukwekkende beklimmingen die ik heb gereden. Als je de fjord uitrijdt lijkt het alsof de weg wel dood moet lopen, zo steil en hoog zijn de rotswanden. De Trollstigen zigzagt langs de zuidwand naar boven. Het klimt prettig omdat voor het autoverkeer een nieuwe weg is aangelegd, dus je hebt alle ruimte. Aan het eind heb je een mooi uitzicht over de waterval, een enorme waterval, als je de schaal vergelijkt met het hotel dat erboven is gebouwd.

[ Voor 32% gewijzigd door benoni op 19-05-2006 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.velomobiel.nl/alg/nw03_remparachute.jpg
Met z'n parachute, wel gek hoor :D

Mooi verhaal, Noorwegen wil ik ook nog weleens heen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Dat bedoel ik niet. Want ja, het commentaar komt vaak genoeg voor. Ook ik heb het vaak genoeg gehoord. Maar ik vraag me af of dat in het programma ook nog naar voren gaat komen.,

* WFvN gebruikt de vergelijking met de wegstrepen ook wel eens als hij te horen krijgt dat hij te laag is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-09 22:02

vehpol

Go Go Gadget!

Ik werd gewezen* op het bestaan van dit topic. Dus bij deze wil ik mij ook aanmelden als ligfietsende Tweaker. En wel met een Optima Dingo.

Vind het persoonlijk een erg relaxte fiets, vooral ook omdat ik er nog wel eens een eindje mee door stedelijk gebied moet. Nu ongeveer een maand in mijn bezit en reeds 500km op de teller. En ik verwacht dat daar deze zomer nog heel wat relaxte kilometers bij gaan komen.

Afbeeldingslocatie: http://www.vehpol.nl/IMG_2436C.JPG

*Skuzz in "Heb je iets nieuws en MOET je het gewoon..."

Ceci n'est pas une signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik ben zondag te vinden op Cycle Vision. M'n fiets neem ik mee, want ik ga aansluitend kamperen in de buurt van Culemborg. Als er iemand is die ook die kant op gaat zondagavond, dan rijd ik graag mee. Ik ken de weg daar niet echt, namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
@Varienaja:
Wij gaan vanuit Tiel, maar wel met de auto :X
Ik zou natuurlijk een fiets achterin mee kunnen nemen :)

edit:
op de heenweg dan, en fietsend terug

edit:
of andersom in geval van bakkenweer

edit:
tenminste, ff kijken of dat gaat passen, ow wacht, een Racer is wel deelbaar natuurlijk :>

[ Voor 52% gewijzigd door benoni op 20-05-2006 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

benoni schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 12:53:
@Varienaja:
Wij gaan vanuit Tiel, maar wel met de auto :X
Ik zou natuurlijk een fiets achterin mee kunnen nemen :)
:>[/edit]
Als het rotweer ik, zou ik graag een eindje met je meerijden richting Tiel. Ik neem aan dat mijn fiets (er staan wel foto's van in dit topic) herkenbaar genoeg is. :-) En als we elkaar mislopen is er nog niks aan de hand, want ik kan ook per trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
OK :) als het goed is heb je m'n telefoonnummer ook binnen.
Ik neem ook de fietskaarten mee want 't het weer zou misschien iets beter worden :P

[ Voor 4% gewijzigd door benoni op 20-05-2006 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The System
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 04:25
Ik heb ook al ruim een jaar een ligfiets.

Heb een Hase Kettwiesel

Afbeeldingslocatie: http://www.pedalkraft.de/_borders/Kettwiesel_2.jpg

fiets geweldig, lekker laag en stabiel, kun je goed mee uit de weg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
The System schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 20:02:
... Heb een Hase Kettwiesel ... :P
Hoe snel (ongeveer) kun je de bocht halen? Ik heb ook gehoord dat dit type fiets erg geschikt is om door sneeuw (en wellicht rul zand) te sturen, omdat er weinig gewicht op het voorwiel rust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie was er allemaal op Cyclevision?

Ik was er, met mn barrel! Heb een nieuw smal voorwiel gekocht (met hoge velg en met Schwalbe Stelvio voorbandje, welke niet goed is), een nieuw zitschuim (dat wél ventileert) een een voorvork (waar ik niets aan heb).

Voorband: ergens in de overgang van de wang naar het loopvlak kan je het geraamte zien eronder. (zit gewoon geen rubber... misschien dat een dot lijm genoeg is om roest tegen te gaan?) Band vervormt niet met 8 bar.. dus dat is wel ok.

Voorvork: voor V-brakes. Maar thuis zag ik dat de montagepunten (stokjes) wel erg hoog zitten :? Zitten zo ongeveer ter hoogte van de velg?? Kortom, misschien een v-brake vork voor 24"ofzo.. weg geld.

Goed.. ondanks mijn miskopen toch een leuke dag gehad. Een rondje of 5 gereden over het circuit, wat foto's gemaakt en een hoop leuk commentaar gehad op mn barrel. En misshcien dat ik aan die vork nog wel wat kan versleutelen zodat ik er wat aan heb.

Sowieso veel pech.. mijn mooie nieuwe bidonhouders zijn vandaag ook afgebroken. Had ze aan de achterkant van mn zitje gemonteerd. Maar toen ik een flinke kuil tegenkwam braken de kunststof bevestigingsstukjes af... wat een rotzooi. Gelukkig heb ik toegang tot een mooie freesbank op mn faculteit, dan maak ik wel nieuwe, van alu.

Edit: over snel de bocht om met drie wielen... er was een quest gekanteld op het circuit! Zal wel een samenloop zijn geweest van harde zijwind en een scherpe bocht ofzo :?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2006 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 20:30:
Voorband: ergens in de overgang van de wang naar het loopvlak kan je het geraamte zien eronder. (zit gewoon geen rubber... misschien dat een dot lijm genoeg is om roest tegen te gaan?) Band vervormt niet met 8 bar.. dus dat is wel ok.
Roest? 8)7 Die Stelvio's hebben een kevlar compound, dus dat kan wel wat hebben. Als ik een band heb die goed is maar op een bepaalde plek de vezels heeft beschadigd vanwege slijtage, dan doe ik er een puntje (super)lijm op zodat de boel niet verder loslaat. Voor noodgevallen (flinke beschadiging van de buitenband onderweg) heb ik een reepje katoen in de 'plakdoos'.
Voorvork: voor V-brakes. Maar thuis zag ik dat de montagepunten (stokjes) wel erg hoog zitten :? Zitten zo ongeveer ter hoogte van de velg?? Kortom, misschien een v-brake vork voor 24"ofzo.. weg geld.
Misschien voor Magura hydraulische remmen, die hebben een mounting die een eind kan worden opgeschoven.
Over snel de bocht om met drie wielen... er was een quest gekanteld op het circuit! Zal wel een samenloop zijn geweest van harde zijwind en een scherpe bocht ofzo :?
't Is niet alleen de wind, ik had ook brokken met mijn Alleweder omdat ik de bocht te snel nam :X Het is (naar mijn idee) met een multitrack toch altijd een beetje 'mikken' om de bocht optimaal te rijden, en als je (zoals in mijn geval) het zwaartepunt net even anders hebt vanwege bagage achterin dan kun je best verrast worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The System
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 04:25
benoni schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 20:18:
[...]

Hoe snel (ongeveer) kun je de bocht halen? Ik heb ook gehoord dat dit type fiets erg geschikt is om door sneeuw (en wellicht rul zand) te sturen, omdat er weinig gewicht op het voorwiel rust.
Als je een snelle bocht neemt wil ie nog wel eens naar een kant kantelen. wat dat betreft is een twee wieler wel geschikter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
Voor degene die Cyclevision toch een beetje mee willen maken: :P
http://www.garnierstreamingmedia.com/asx/cpz.asx

Een webcam van de pitstraat, momenteel zijn ze met de meersporen race bezig :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hu9o

Hu9o

Schokkend

Verwijderd schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 20:30:
Wie was er allemaal op Cyclevision?

Ik was er, met mn barrel!
...En ik heb je gespot! Zo'n fiets als jij hebt is er maar een van dus die blonde krullenbol die fietsend en al met fototoestel over het circuit ging moet jij wel zijn ;)
Trouwens ik kwam je een paar uur later ook nog tegen in Bloemandaal, toen je vanaf de stoep de Kleverlaan (bij het spoor) wilde oversteken. Je moest wachten omdat er een aantal auto's aan kwamen, waarvan ik dus de voorste bestuurde. Ik had nog even naar je gezwaaid maar je zag het niet, dus nu nog maar even Afbeeldingslocatie: http://goparc2.bitpower.net/forum/images/smiles/smilie_wave.gif

Met het weer was het zaterdag echt *enorm* meegevallen. Toen we hier vertrokken was het dikke regen, maar toen we steeds dichterbij kwamen werd het weer alleen maar beter. Uiteindelijk zelfs geen enkele wolk aan de blauwe lucht te zien :D

Wat is dat ligfietsen super gaaf om te doen zeg!! Ik had het nog nooit gedaan, en had dus ook verwacht dat het wel even zou duren voordat ik het onder de knie zou hebben maar het is helemaal niet moeilijk. Ben op zo'n fiets gestapt en fiestse er zo op weg, alsof ik het al jaren deed!

Het begint nu wel te kriebelen alleen is de prijs van (zelfs) een simpele ligfiets nog veel te hoog. Dit is zeker omdat het geen massa productie betreft. Het zou toch niet zo'n hele operatie moeten zijn om zelf een frame in elkaar te lassen, met hulp van een handige vader? :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Tip: Vandaag was er op RTL4 het programma 'Nederland Fietst'. Dit programma wordt gesponsored door Batavus. Afgelopen maand was de Batavus Fietsmaand. Cyclevision was de afsluiting van deze maand. In de aflevering van vandaag zijn er veel beelden van ligfietsen geweest (weinig commentaar helaas maar alsnog wel leuk om te zien; ik heb veel bekende fietsen (of fietsen van bekenden) voorbij zien komen en de bouwer van onze open driewielers; Paul Voerman van Challenge Ligfietsen)

Het programma wordt komende zaterdag (27-5-2006) herhaald om 10.10 uur op
RTL4
Hu9o schreef op zondag 21 mei 2006 @ 20:29:
Wat is dat ligfietsen super gaaf om te doen zeg!! Ik had het nog nooit gedaan, en had dus ook verwacht dat het wel even zou duren voordat ik het onder de knie zou hebben maar het is helemaal niet moeilijk. Ben op zo'n fiets gestapt en fiestse er zo op weg, alsof ik het al jaren deed!
Dat is in de meeste gevallen zo. Er is ook een groep mensen die het iets minder vlot doet maar kunnen binnen een paar minuten ook fietsen en rijden met een week 'vertrouwd'. Tja, uitgezonderd de kantelknikbesturingsfietsen zoals Varienaja heeft, daar moet je echt op leren fietsen (wel gave dingen overigens)
Het begint nu wel te kriebelen alleen is de prijs van (zelfs) een simpele ligfiets nog veel te hoog.
Sinds kort is er het nieuwe merk 'Fuenda'. Dit zijn ligfietsen die gemaakt worden door samenwerking van Challenge en Tempelman. Momenteel hebben ze één model: de Calipso. Je kan het beschouwen als een eenvoudige Challenge Mistral. Prijs: 999 euro.
Een beetje afhankelijk van wat voor ligfietser je bent (of zou kunnen worden), zou dit interessant kunnen zijn. Persoonlijk vind ik het best een prettige fiets (goed, ik heb de Mistral geprobeerd en niet de Calipso) maar de houding is me te rechtop. Aangenaam als tourfiets maar iets minder om echt lekker door te trappen met wat meer snelheid. Voor wat minder zekere mensen die graag willen ligfietsen is het zeker een leuk opstapmodel. En duur kan je het zeker niet noemen gezien de prijs maar iets hoger ligt dan een goede merk sportfiets (bukkermodel). Daarbij moet je in gedachten houden dat een ligfiets voor een groot gedeelte handwerk is.
Dit is zeker omdat het geen massa productie betreft. Het zou toch niet zo'n hele operatie moeten zijn om zelf een frame in elkaar te lassen, met hulp van een handige vader? :7
Ik heb er geen ervaring mee maar het zou inderdaad goed moeten kunnen. In ieder geval moet je goed kunnen lassen.

[ Voor 65% gewijzigd door WFvN op 21-05-2006 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
... Het zou toch niet zo'n hele operatie moeten zijn om zelf een frame in elkaar te lassen, met hulp van een handige vader? :7
Nog een tip: onder het parapluutje van de NVHPV (Nederlandse Vereninging voor Human Powered Vehicles) is een groep zelfbouwers actief die ook af en toe (gekoppeld aan een ledenvergadering) een meeting organiseren. Ze schrijven er af en toe een stukje over in de 'Ligfiets&'. Je zou ook met één van de zelfbouwers een afspraak kunnen maken om te kijken en te kletsen. Meer info vind je op ligfiets.net.

Een tussenweg is ook mogelijk: een aantal merken (Zephyr, Tempelman-Flevobike e.a.) bieden ook losse frames en/of bouwpaketten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vehpol

vehpol

Go Go Gadget!

benoni schreef op maandag 22 mei 2006 @ 09:21:
[...]

Nog een tip: onder het parapluutje van de NVHPV (Nederlandse Vereninging voor Human Powered Vehicles) is een groep zelfbouwers actief die ook af en toe (gekoppeld aan een ledenvergadering) een meeting organiseren. Ze schrijven er af en toe een stukje over in de 'Ligfiets&'. Je zou ook met één van de zelfbouwers een afspraak kunnen maken om te kijken en te kletsen. Meer info vind je op ligfiets.net.

Een tussenweg is ook mogelijk: een aantal merken (Zephyr, Tempelman-Flevobike e.a.) bieden ook losse frames en/of bouwpaketten.
Maar aangezien die frames / frameskits vaak het grootste deel van de prijs van de uiteindelijk ligfiets uitmaken heb ik niet het idee dat je goedkoper uitkomt. Tevens is het zo dat die frames vaak niet zijn van de goedkopere, maar juist van de duurdere modellen. Dus volgens mij schiet je daar qua prijs hooguit een klein beetje mee op.

Als je niet kan buigen dan kan je natuurlijk altijd nog prima een recht frame gebruiken. Zijn genoeg fietsen met een rechtframe die je wel ongeveer na kan bouwen. (of waar wel bouwplannen van zijn). Als je de mogelijkheden hebt om te buigen en te lassen (en het geduld hebt om te priegelen daarna) dan kan je ook wel echt daadwerkelijk goedkoper uit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Van Maarten Vrolijk vond ik een aardig verslagje van zelfbouw projecten.

Trouwens, van ons dagje CycleVision gisteren zijn foto's bekijkbaar via ligfiets.net. Voor mij was het de eerste CycleVision in Zandvoort. Wat ik wel jammer vond is dat er langs de baan overal hekken staan. Daardoor is de sfeer minder open dan bij de baan in Lelystad. Van de renners hoorde ik ook dat ze niet met kuipstroomlijners konden rijden omdat er teveel (zee)wind staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

...En ik heb je gespot! Zo'n fiets als jij hebt is er maar een van dus die blonde krullenbol die fietsend en al met fototoestel over het circuit ging moet jij wel zijn ;)
Trouwens ik kwam je een paar uur later ook nog tegen in Bloemandaal, toen je vanaf de stoep de Kleverlaan (bij het spoor) wilde oversteken. Je moest wachten omdat er een aantal auto's aan kwamen, waarvan ik dus de voorste bestuurde. Ik had nog even naar je gezwaaid maar je zag het niet, dus nu nog maar even [afbeelding]
Ah, leuk! Blonde krullenbol, kan niet missen (wordt nog wel eens blanke neger genoemd).
Jammer dat je me niet hebt aangesproken, dan had ik wellicht een en ander kunnen vertellen, zeker omdat je geinteresseerd bent in zelfbouw :)
Zelfbouw kan ook prima.. een paar dingen waar je aan moet denken:
- Als je eenmaal een keer bent begonnen, ben je nooit klaar :D Ik heb dagelijks ideeen over mogelijke verbeteringen, varierend tussen een bidonhouder en een heel nieuw frame.
- Het kost veeeel tijd, maar dat is ook meteen wel weer leuk 8)
Zie boven. Zeker als je beschikt over technische hulpmiddelen zoals 3DCAD programma's en eindige-elementen-berekeningen-software blijf je experimenteren.
- Het is duurder dan je denkt, vooral omdat je je goedkope donorspullen na een tijdje toch wel wil vervangen door wat mooiers, en fietsonderdelen gewoon belachelijk duur zijn :'(

Als je concrete plannen hebt (schetsen of whatever), mail ze gerust (voor tips etc)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hu9o

Hu9o

Schokkend

Na een beetje surfen ben ik op dutchbikes terecht gekomen, hier kan je een handleiding downloaden waarmee je zo'n fiets kunt maken:

Afbeeldingslocatie: http://www.recumbent-kit.com/dsb/artwork/klanten/bert_v_vliet.jpg

Het achterste zwarte stuk is het deel dat rechtstreeks afkomstig is van een donor fiets. Ik heb de beschikking over een oude MTB die hier prima voor zou volstaan. Na de handleiding eens te hebben doorgelezen lijkt het allemaal prima zelf te doen. Dus ik ben aan het overwegen of ik zo een ga maken.

Heeft iemand hier misschien ervaring met deze fiets? en ik ben vooral benieuwd hoe hij zal fietsen. Dit omdat het achterwiel maar op 1 punt vast, zou dit dan snel gaan 'zwabberen'?

[ Voor 7% gewijzigd door Hu9o op 23-05-2006 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Hu9o schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 20:16:
Heeft iemand hier misschien ervaring met deze fiets? en ik ben vooral benieuwd hoe hij zal fietsen. Dit omdat het achterwiel maar op 1 punt vast, zou dit dan snel gaan 'zwabberen'?
Bedenk wel dat dat ene punt wél een plek is waar sowiezo tijdens fietsen best wat kracht op wordt uitgeoefend: de trappers. Sowiezo zal dat punt best stevig zijn. Maar goed, een ervaring is beter dan een verwachting:

http://www.ligfiets.net/fietsen/type.php3?id=241

Helaas staat er maar één ervaring gepost met deze fiets; datum 21-3-2003.
Een fiets opbouwen aan de hand van een bouwpakket was even een vreemd idee (wat haal je in huis?)maar het zag er allemaal degelijk uit en de bouw ging op rolletjes, dit mede dankzij de duidelijke handleiding, ik had hem eigenlijk in een paar dagen rijklaar. Intussen is de ontwerper, Jurriaan Bol, bij me langs geweest om te kijken hoe ik het er af had gebracht, hij was zeer tevreden over het resultaat, zo hoorde ik dat ik niet de eerste koper was, maar wel de eerste die hem rijklaar had. Afgelopen zondag met HSL vanuit Pijnacker een eerste rit gereden 115 Km vanaf huis vv. Ik heb er intussen 450 km opzitten en hij bevalt mij steeds beter. Ik heb er wel andere spatborden opgezet, en een Nazca hoes om het zitschuim, zit geweldig. Het is trouwens mijn eerste ligfiets. Ik kwam er trouwens direkt goed op weg, ondanks dat ik eigenlijk alleen een bukfiets gewend was, het is een goedmoedige fiets, niet een snelheidsmonster, maar voelt wel lekker stevig aan, de ontwerper is bezig met een voorderailleur, dat is iets wat ik toch nog wel mis, (schakelen kan ook door de kettingbuis wat opzij te duwen, maar het risico dat de ketting er af loopt is zeker wel aanwezig).

[ Voor 18% gewijzigd door WFvN op 23-05-2006 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Hu9o schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 20:16:
... Heeft iemand hier misschien ervaring met deze fiets? en ik ben vooral benieuwd hoe hij zal fietsen. Dit omdat het achterwiel maar op 1 punt vast, zou dit dan snel gaan 'zwabberen'?
Qua geometrie lijkt ie op mijn rode M5, alleen het frame is zo'n 4 kg zwaarder denk ik. Deze fiets is niet zo snel met tegenwind, maar wel superhandig voor als je door de stad moet. Als de achterbrug door middel van een (goed afgestelde) bracketlager aan het centrale frame vast zit is dat een stuk degelijker dan bij seriemodellen, want die zijn meestal gelagerd met een enkele bout voorzien van nylon of koperen busjes. Zorg ervoor dat de trekkende kettinglijn dichtbij het draaipunt van de achterbrug loopt, dan heb je geen last van deining. De spiraalveer bovenin lijkt me niet alles, misschien moet je er alvast rekening mee houden dat je er later een luchtdempertje in kunt zetten, of dat je combineert met 'uitlaatrubbers'. Grote ligfietstassen die zowel aan het stoeltje als aan het rekje hangen hebben ook een dempend effect op de vering, dat rijdt (naar mijn ervaring) prettiger.

Voordat je de boel in de lak gaat zetten: in de driehoek van het achterframe is een heel groot gebied open, stel dat je grote ligfietstassen aan je stoeltje hangt dan heb je kans dat je bagage tegen het wiel aan loopt. Ik zou er een dun buisje o.i.d. overheen lassen. Als je donorfiets een erg lullig achterrekje heeft zou je evengoed het buisje door kunnen laten lopen en daarmee een achterrekje in elkaar kunnen puzzelen die mooier bij de lijnen van het frame past.

En mocht je de busjes voor de bidonhouders e.d. vergeten: de ligfietsfabrikanten hebben schroefdraadbusjes die ze met een speciale tang in een voorgeboord gat kunnen vastklinken (een soort van blindnageltechniek). Dat ziet er alsnog netjes afgewerkt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
woei!

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/a275f2c316ccc966dbb11c707957d2ac/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/6dd2ca5f2cdf2e2dc148039b8e827f4a/full.jpg

* Bramster heeft zijn Zephyr Lowracer

net opgehaalt, paste maar net in mijn auto :P
maargoed, nu de boel nog in elkaar zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
w00t!!! Bouwen die hap en racen maar :D

Feli

* WFvN ziet een nog niet gebouwde fiets maar gaat hem wel in de startpost plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
ik sta al in de startpost :P
nu 2x, lol

ben al druk bezig met bouwen, stuurtje is bijna af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
er begint wat vorm in te komen :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fce0deaee1a1e21b1f02efd2447e6386/full.jpg
(klikbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vehpol

vehpol

Go Go Gadget!

Skuzz schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 19:45:
er begint wat vorm in te komen :)

[afbeelding]
(klikbaar)
Dat gaat toch vrij snel. Verdien je toch makkelijk een paar honderd euro mee. Ben benieuwd naar je fiets ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Skuzz

Gefeliciteerd! Maar die trappers kunnen echt niet hoor :P
Paar mooie SPD-pedalen halen met bijbehorende schoentjes, fietst ook een stuk lekkerder (en sneller) omdat je voeten niet van de trappers kunnen schieten en je je benen niet meer hoeft op te tillen.

Ik wil vandaag eens een lekkere tocht gaan doen (als het stopt met regenen). Van Haarlem (vriendin) naar Delft (mijn kamer), en dan morgen weer terug. Ken alleen de route nog niet, maar in Nederland staan toch erg veel paaltjes met bordjes, dus ik verwacht geen echte problemen (en neem mobiel mee). Alleen nog even wat prutsen aan de bidonhouders.

Heb inmiddels mn nieuwe voorwiel met Schwalbe Stelvio en V-brakes gemonteerd en ik ben super enthousiast! Mijn barrel is nu sneller (echt merkbaar verschil met dat kinderfietswiel) en stop veeeel sneller (kan een stoppie maken >:) ). Ook het nieuwe zitschuim is beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
@Skuzz: Mooie fiets, volgens mij ga je daar een hoop plezier van krijgen.
Verwijderd schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 09:40:
... Maar die trappers kunnen echt niet hoor :P
Paar mooie SPD-pedalen halen met bijbehorende schoentjes, fietst ook een stuk lekkerder (en sneller) omdat je voeten niet van de trappers kunnen schieten en je je benen niet meer hoeft op te tillen.
Hoe was trouwens jouw ervaring van de eerste rit met SPD-pedalen? Al binnen een half uurtje rijden zaten ze alsof ik nooit anders had gereden. Pas toen ik bijna stilstond bij de veerpont en een voet aan de grond wou zetten werd ik er eens aan herinnerd dat er toch iets anders zat dan normaal }:O

* benoni heeft na zijn val maar gauw de afstelling iets losser gezet, maar dat was vooral om niet helemaal af te gaan tegenover een ploegje wielrenners :>
... Ken alleen de route nog niet, maar in Nederland staan toch erg veel paaltjes met bordjes, dus ik verwacht geen echte problemen (en neem mobiel mee).
Ik rij niet zo vaak door Zuid-Holland, naar mijn idee ontkom je niet aan woonwijken, tegelfietspaden en stoplichten, dat vind ik wel jammer eigenlijk. In of langs de Haarlemmermeerpolder kun je wel even lekker los rijden, en in de lijn Roelofarendsveen - Delft kun je een aansluitende reeks van rustige weggetjes uitzoeken als je van puzzelen houdt. Maar de ANWB bordjes zullen je wel dwars door Leiden of Zoetermeer sturen vrees ik. Het is wel leuk om helemaal langs de kust te rijden (als het geen strandweer is), dan heb je alleen wel Den Haag te doorkruisen.

Nog iets over die ANWB bordjes... Ik herinner me een voorval uit de tijd dat ik een Flevobike reed. Ik fietste door het centrum van Den Haag en volgde door het drukke verkeer heen de ANWB bordjes richting Utrecht. Ineens wijst er een bordje de stoep over. Ikke snel de bocht genomen, blijkt het een voetgangerstunnel te zijn met een trap naar beneden 8)7 Ik kon dus niet tijdig remmen (waarschijnlijk niet de handen aan het stuur, Flevobike rijders herkennen dat wel) en stuiterde de trap af, waarbij de rubberen 'dempers' ervoor zorgden dat de sprongen steeds hoger werden :D Welke dropsleutel die slogan 'Wezen we u ooit de verkeerde kant uit?' bedacht heeft, ik ben het in ieder geval niet geweest :X
Pagina: 1 2 ... 20 Laatste

Dit topic is gesloten.