Het ligfietstopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 20 Laatste
Acties:
  • 32.808 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
benoni schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 13:32:
Hoe was trouwens jouw ervaring van de eerste rit met SPD-pedalen? Al binnen een half uurtje rijden zaten ze alsof ik nooit anders had gereden. Pas toen ik bijna stilstond bij de veerpont en een voet aan de grond wou zetten werd ik er eens aan herinnerd dat er toch iets anders zat dan normaal }:O

* benoni heeft na zijn val maar gauw de afstelling iets losser gezet, maar dat was vooral om niet helemaal af te gaan tegenover een ploegje wielrenners :>
Mij beviel SPD ook enorm goed. Eerst getest op 1 fiets. Binnen een weekend had ik ook voor m'n tweede fiets een stel pedalen gekocht.
* WFvN is wat verstandiger geweest met de bindingen; éérst helemaal los zetten en dan telkens als blijkt dat dat te los is, een slagje strakker; een stukje wijsheid wat ik heb opgedaan tijdens skieën, toen ik de boel wat te strak had met als gevolg een week lang met een pijnlijke knie rondskieën
Welke dropsleutel die slogan 'Wezen we u ooit de verkeerde kant uit?' bedacht heeft, ik ben het in ieder geval niet geweest :X
Goede vraag.... Een jaartje ofzo geleden was er een item over de ANWB-wegbewijzering. Bij Sixflags presteerde een GPS-routeplanner om een kilometers kortere route te maken dan wanneer de ANWB-borden gevolgd werden. En nee, die kortere route ging niet over smalle onverharde wegen met énorm vaak afslaan maar óók gewoon een grote weg die juist mínder afslagen kende dan de ANWB-route 8)7

Maar ook met de fiets kom je soms voor vreemde dingen te staan. Die ANWB-fietsbordjes staan soms zo ongelofelijk vreemd aangegeven; soms kan je er geen hout van volgen waar ze je nou heen wijzen (dat komt met name doordat fietsers soms ineens aan de andere kant van de rijbaan moeten gaan rijden of omdat ze even 'omgeleid' worden door een wijk).

[edit]
Maar nog even een actueel stukje 'vakmanschap' van de ANWB. Hoezo hebben zij ons nog nooit de verkeerde weg gewezen? Zoek Zwolle..... já, Zwolle staat als link op de kaart (hint.... zoek in Gelderland) :+ |:(

[ Voor 10% gewijzigd door WFvN op 26-05-2006 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
WFvN schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 13:51:
... Bij Sixflags presteerde een GPS-routeplanner om een kilometers kortere route te maken dan wanneer de ANWB-borden gevolgd werden. ... Die ANWB-fietsbordjes staan soms zo ongelofelijk vreemd aangegeven; soms kan je er geen hout van volgen waar ze je nou heen wijzen (dat komt met name doordat fietsers soms ineens aan de andere kant van de rijbaan moeten gaan rijden of omdat ze even 'omgeleid' worden door een wijk).
Inderdaad, alleen al die fietsbordjes rondom de ophaalbrug bij Elburg, die laten je echt alle stoplichten en fietsersomleidingspaadjes afwerken terwijl je, als je meteen de oostkant kiest, gewoon rechtdoor kunt rijden.

De meeste fietspaden in Nederland lijken niet aangelegd voor het gerief van de fietsers, maar voor de automobilisten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

benoni schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 13:32:
Hoe was trouwens jouw ervaring van de eerste rit met SPD-pedalen? Al binnen een half uurtje rijden zaten ze alsof ik nooit anders had gereden. Pas toen ik bijna stilstond bij de veerpont en een voet aan de grond wou zetten werd ik er eens aan herinnerd dat er toch iets anders zat dan normaal }:O
Mijn eerste ervaring met SPD was fantastisch, daarna iets minder en nu weer goed! Uitleg:

+ Eindelijk je benen niet meer op hoeven tillen
+ Kunnen trekken aan de pedalen als je even echt hard wil gaan!
- Blijf het lastig vinden om ze in te klikken, maar heb ook nog maar 300km ervaring met die dingen (waarbij ik bij een stoplicht liever een paaltje pak dan uit- en inklik).
- Kreeg op gegeven moment last van mn rechterknie.. maar dat bleek aan de rechtercrank te liggen (krom). Na uitvoerig deze te hebben beslagen met een moker (de crank dus :P ) is dat probleem weg (crank weer recht -> knie weer blij).
- Krijg soms een beetje last van mn voeten (kramp/gevoelloosheid/stijfheid). Misschien moeten mn voeten nog wat wennen, en ik die schoenen wat losser doen tot die tijd.
+ Ben nog nooit gevallen, omdat ik ze vergeten was -klop-klop-klop-klop- Terwijl de verkoper zei: "Reken maar dat je sowieso een keer valt, dat gebeurt iedereen".
+ Het staat erg profi
- Fietsen met niet-SPD schoenen is shit.. die kleine pedaaltjes krijg je niet lekker ontspannen rond zonder de bijbehorende schoenen.

Laatste punt kan ik natuurlijk wel wat aan doen: van die pedalen kopen met normale trappers aan de ene zijde en SPD aan de andere, maar dat kost ook weer geld.

Ben trouwens inmiddels in Delft, heb er een uur over gedaan! Niet slecht he, voor 60 km?
Was me te slecht weer om te gaan fietsen.. heb de bus en trein gepakt.. --schaam--

Edit.
Over die fietsbordjes:
Ik was inderdaad al bang voor avonturen zoals hierboven beschreven... Nu heeft mijn vader een GPS, dus misschien dat ik eerst een keertje ga fietsen met dat ding bij me, hoewel je dan natuurlijk nog steeds dwars door steden geleid kan worden als je blind de pijl volgt. :r

Kent iemand trouwens een fietsrouteplanner? map24 is leuk, maar stuurt me autowegen enzo op en langs wegen waar geen fietspaden naast liggen. En om nou met google earthe een route uit te stippelen gaat me ook wat ver.
-kuch- eerste hit op google
Hm.. wie zegt dat dit wel over mooie asfaltfietspaden gaat?
Weet iemand een echt goeie routepanner?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2006 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 14:52:
... Kent iemand trouwens een fietsrouteplanner?
-kuch- eerste hit op google
Hm.. wie zegt dat dit wel over mooie asfaltfietspaden gaat?
Weet iemand een echt goeie routepanner?
www.viamichelin.com
Als je hem voor de fiets laat plannen, kun je helaas niet veel verder dan 30 km tegelijk plannen, maar voorzover wij hebben kunnen proberen is ie vrij accuraat, in tegenstelling tot andere planners.
Addit: Kies de tab 'Driving directions' en dan onderin de radio button 'By bike'.
Addit: Mijn vriendin kwam die beperking tegen toen ze als test een ritje naar Groningen wilde plannen, en heeft toen een mailtje gestuurd naar Michelin. Wie weet gaan ze er wat aan doen :)
Om lange ritten en vakanties te plannen gebruik ik soms de standaard Michelin planner, maar dan vooral om een idee te krijgen van de afstanden en de mogelijkheden. Ik stippel voor en tijdens de rit de uiteindelijke route uit met een ouderwetse kaart en kleine 'spiekbriefjes' die ik op mijn stuur kwijt kan.

Verder heb je nog www.routemaster.nl, die heeft een functie 'Snelwegen vermijden' waardoor er ook redelijke fietsroutes uit kunnen rollen (maar dan zonder fietspaadjes en voetveren, en je moet opletten voor autowegen zonder fietspad).

[ Voor 45% gewijzigd door benoni op 26-05-2006 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

benoni schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 15:25:
[...]
Ik stippel voor en tijdens de rit de uiteindelijke route uit met een ouderwetse kaart en kleine 'spiekbriefjes' die ik op mijn stuur kwijt kan.
Bedankt voor je links, inderdaad wel te hopen dat van die 30km 100km maken ofzo.

Over het uitstippelen op een ouderwetse kaart: hoe weet je dan dat er langs die weg een mooi fietspad loopt? Of heb je een speciale fietskaart, zoja hoe heet die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Klikpedalen moet je zeker doen, geen discussie over mogelijk, hooguit over welk systeem je moet nemen ;)

Ik ben altijd wel tevreden met de anwb bordjes. Ok, ze staan in alle gevallen even handig, maar het werkt wel gewoon. Vantevoren even opzoeken langs welke plaatsen je moet en dan kom je er wel.

Wel gek trouwens, een routeplanner met een maximum afstand. Niet echt handig.

[ Voor 12% gewijzigd door Aikon op 26-05-2006 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Even de meest voor de hand liggende greep uit de (fiets)routekaarten:

Topografische Wegenkaart Nederland 1:250.000
(Topografische dienst, Emmen, ook bekend van de 'stafkaarten' 1:100.000)
De beste kaart waar Nederland in zijn geheel op staat. Fietspaden staan er niet op, die moet je ter plaatse vinden aan de hand van de ANWB bordjes :P Ondanks dat een prima kaart voor wie op wil schieten.

Michelin 1:200.000
De keuze van vele fietsers door heel Europa. Uitstekend tekenwerk, in landelijke gebieden staan echt alle kleine weggetjes erop (alleen de fietspaden niet). Zelfs op het kleine oppervlak van de stadskernen is geprobeerd om de wegen zo in te tekenen dat je er zonder detailkaart doorheen komt. Alleen als je een eind naar het zuiden wilt kun je beter kaarten van 1:300.000 kopen, want anders rij je per dag door zo'n 5 kaarten heen (de meeste kaarten zijn wel breed maar niet hoog).

Landelijke Fietsroutes
(handzame deelkaarten en boekjes in een tas, Smulders / Buyten & Schipperheijn, Amsterdam)
De routeboekjes liggen ongelezen in de kast, maar de kaarten zijn 1:150.000 en gedetailleerd. Er staan teveel fietspaden op (lees: karresporen achter een gesloten hek), en de details zijn matig uitgewerkt (in tegenstelling tot Michelin en TD), waardoor je soms op het verkeerde been wordt gezet. Goede set om de leukste stukjes fietspad vooraf thuis op te zoeken, en dan alleen de relevante kaarten in de tas te doen.

De Sterkste Fietskaart van Nederland
(2 kunststof kaarten met halskoord, ook van Smulders)
Overzichtelijke kaarten, inderdaad watervast en redelijk slijtvast, vouwen lekker klein op. Het tekenwerk is ook bij deze kaarten een beetje slordig. De details zijn niet goed uitgewerkt waardoor de kaart soms niet goed overeenkomt met de werkelijkheid. Wel is goed aangegeven waar de weg alleen voor auto's is. En de bekende fietsroutes (o.a. LF-routes) staan er ook op.

Verder had de ANWB een serie gedetailleerde fietskaarten, maar die waren op zo'n schaal dat je een halve kilo papier nodig had voor een enkel dagritje. De kwaliteit van ANWB kaarten is sowieso erg wisselend omdat ze bij allerlei cartografische uitgeverijen hun spullen inkopen.

Van Falk Plan heb ik nog eens een 'Brom/fietskaart Nederland' voor een paar euro uit de ramsjbakken gevist, maar deze heeft amper meerwaarde voor de fietser t.o.v. een autokaart.

Addit
Bij de fietsersbond denken ze er heel anders over en gaan ze voor een schaal die inderdaad beter bij de Nederlandse peuterfietspaadjes past :D
Van www.fietsersbond.nl:
Welke fietskaart is de beste?
Koos Dijksterhuis fietste met 5 fietskaarten op zak van Groningen naar Stedum en kwam tot de volgende conclusie:
- De Kaart voor vakantie en vrije tijd (ANWB/Falk, 1:50.000, € 4,20) is het meest actueel. De fietspaden staan goed aangegeven met rode stippellijntjes. Hij is het meest geschikt voor dagtochtjes.
- De Toeristenkaart (ANWB/VVV, 1:100.000, € 5,95) is even actueel wat fietspaden betreft, maar vanwege de schaal meer geschikt voor langere fietstochten.
- Op de Topografische (staf)kaart (Topografische Dienst Nederland, 1:50.000, € 5,11) kun je iedere boederij en stal vinden, maar hij is minder actueel dan de ANWB kaarten.
- Landelijke Fietsroutes, Noord en Zuid (Fietsplatform, 1:150.000, € 15,84). Fietsroutes staan met rode stippellijn aangegeven op de kaarten van het Fietsplatform. Ze vallen meer op dan autowegen. Te grove schaal voor een zelfontworpen fietstocht.
- De Sterkste kaart (Buijten en Schipperheijn, 1:200.000, € 9,03) geeft overzicht, maar is te grof van schaal om goed je weg te vinden.
Addit
Zo zien mijn spiekbriefjes eruit:
Afbeeldingslocatie: http://www.settembre.com/tweaks/benoni-routekaartje-525px.jpg

[ Voor 47% gewijzigd door benoni op 26-05-2006 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:22
tja, deze pedalen zaten erbij, andere pedalen komen wel, was ik zowiezo al van plan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
benoni schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 16:56:
Addit
Zo zien mijn spiekbriefjes eruit:
[afbeelding]
Mijn spiekbriefjes bestaan meestal uit een route die uitgedraaid is met Routenet waarbij snelwegen vermeden moeten worden. Printeruitdraai zit dan in een plastic mapje. Als ik met m'n Versatile ga, ligt de route gewoon op de bodem van de fiets, als ik met m'n Fujin ga, steek ik hem weg tussen m'n zitkussen en de zitting zelf; makkelijk bereikbaar in beide gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
WFvN schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 19:10:
... Mijn spiekbriefjes bestaan meestal uit een route die uitgedraaid is met Routenet waarbij snelwegen vermeden moeten worden. Printeruitdraai zit dan in een plastic mapje. Als ik met m'n Versatile ga, ligt de route gewoon op de bodem van de fiets, als ik met m'n Fujin ga, steek ik hem weg tussen m'n zitkussen en de zitting zelf; makkelijk bereikbaar in beide gevallen.
Dat werkt inderdaad prima. Ik heb in Nederland vaak een paar 'Landelijke Fietsroutes' kaartjes in een plastic mapje mee, en als ik ze vaak gebruik gaan ze onder het stoelkussen. Als ik de Elan zijtassen aan de fiets heb hangen zijn de dikkere kaarten ook onder handbereik, want die passen in de voorvakjes.

Computeruitdraaien gebruik ik meestal niet voor de route, ten eerste omdat ik de belangrijke details graag op een kaart gezien wil hebben (omdat ik dan ongeveer in m'n hoofd hebt welke richting ik uit moet, handig bij verkeerd rijden of andere onverwachte zaken), en ook omdat ik onderweg meestal geen computer meeneem (zelfs de GPS ligt meestal thuis, die wordt alleen door m'n vriendin gebruikt). Ik gebruik vaak de pauzes onderweg om de kaart erbij te pakken en het vervolg van de route op zo'n briefje te schrijven, beetje low-tech dat wel, maar het werkt perfect en zonder batterijtjes 8)

Addit
Het is me door de jaren heen wel opgevallen dat je in Nederland, als je voor het eerst ergens komt, meestal het beste 'vanaf de kaart' kunt rijden omdat je zo vaak van je geplande route af moet wijken (meestal omdat er een fietspad is aangelegd :X of juist weggehaald |:( ). In andere landen is het vaak makkelijker om de route te blijven volgen en is het dus zinvoller om vooruit te plannen. Uitzonderingen daarop zijn veel Duitse Bundesstraßen (die kunnen veranderen in een autoweg, maar er is wel bijna altijd een alternatieve route aangegeven), tunnels in Alpenlanden en in Noorwegen, en grote verkeersbruggen (o.a. in het 'fietsvriendelijke' Denemarken waar de nieuwste bruggen geen fietspad hebben).

[ Voor 28% gewijzigd door benoni op 26-05-2006 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Vanuit Cycle Vision wilde ik naar Leerdam fietsen. En zoals hierboven al staat: met de ANWB-bordjes kom je er niet. In ongeveer iedere grote plaats (Lisse, Leiden, Alphen aan den Rijn) raak je gegarandeerd de weg kwijt. Grote plaatsen staan niet lang van tevoren aangegeven, zodat je je moet orienteren op kleine flutplaatsjes waar je (ik in ieder geval niet) nog nooit van gehoord hebt.

Nouja.. uiteindelijk ben ik in Gouda aangekomen. Jammer dat de ANWB je de hele tijd langs drukke auto-wegen laat rijden.. ik heb de hele weg in lawaai gezeten. Onderweg nergens een prettig bankje gezien om even te gaan zitten en eten, dus... niet gegeten. Erg dom. In Gouda had ik dus geen spatje energie meer over, en daar ben ik de trein maar in gegaan. Bij het de-trap-op-duwen heb ik een snakebite in m'n voorband gedrukt, dus dat was dubbel balen.

Op Rotterdam Centraal dan maar m'n band geplakt, en van daaruit m'n reis verder vervolgd. Pas om een uur of 10 's avonds kwam ik aan op de camping, alwaar in helemaal zielig en alleen kwam te staan. De volgende dagen kwamen er gelukkig wel meer gasten, zodat ik elke avond wel gezellig kon babbelen.

Woensdagavond ben ik weer verder gereden, nu naar Nijmegen. Het was beestenweer, gelukkig ben ik gebracht door een collega. Van Nijmegen reed ik donderdag naar Enschede. In Doetinchem ben ik wat verdwaald, waardoor ik een omweg van een km of 20 heb gereden: totaal 120km, flinke dagafstand zo met alle tassen propvol bagage. Onderweg een paar flinke buien gehad. M'n waterdichte broek is ook echt waterdicht, maar in m'n waterdichte jas word je gewoon doorweekt in langdurige regen. Bij aankomst in Enschede bleek m'n fototasje (die in m'n jaszak zat) z'n werk goed te hebben gedaan. Zelfs die was doorweekt, maar de camera was droog.

Zojuist heb ik het laatste stukje naar Emmen afgelegd. Ging prima, ondanks de continue regen. Wederom is m'n waterdichte jas doorweekt geraakt, maar zolang je blijft fietsen word je niet koud.

Heerlijk om weer thuis te zijn, en op de bank te zitten!

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Varienaja schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 20:24:
...Jammer dat de ANWB je de hele tijd langs drukke auto-wegen laat rijden.. ik heb de hele weg in lawaai gezeten. ... In Gouda had ik dus geen spatje energie meer over, en daar ben ik de trein maar in gegaan.
Oew... als je dat vantevoren had geweten... het is veel leuker om in Gouda uit de trein te stappen en dan langs de Vlist naar Schoonhoven, en dan binnendoor via Goudriaan en Noordeloos ... nouja da's voor de volgende keer, met een zonnetje erbij.
... In Doetinchem ben ik wat verdwaald ...
Ja handig aangegeven daar hè? Wehl Loil ook met die Tukse Achterhoekse plaatsnamen...
... Ging prima, ondanks de continue regen.
Het schiet inderdaad wel op meestal, er zit niets anders op dan doorfietsen.

Wel thuis en geniet ervan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
net mijn eerste ritje gemaakt, echt super vet
kan niet wachten tot dat ik wat sneller durf :P

heb een paar keer geprobeert wat te versnellen maar als ik maar ook effe aan mijn stuur kwam ging ik al behoorlijk slingeren.

maargoed, nu eerst maar eens mijn werkplaa..eeh...kamer opruimen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/84994477e86765a9b4e51936ccf790ca/full.jpg

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Netjes hoor, wil ik ook wel :9~

Nu nog andere trappers }) hehe, kon het niet laten, sorry

Ik, met mijn barrel, commentaar leveren op een gloednieuwe fiets :+

Eergister trouwens stukje gefietst, 35km bij 27,6km/u gemiddeld. Had alleen een ellendige route over allerlei fietspaden waarover ik niet harder dan 25-30 wilde omdat ik het gevoel had uit elkaar te trillen.. (voorband op 8,5 bar, achter 7, stalen frame... trrrrrrrrrril).

Nieuwe voorwiel is wel lekker snel, maar nu fiets ik dus niet graag meer over niet-asfalt-paden, dat is wel jammer.
Met het dikke oude voorwiel trilde het al.. maar nu rammelen echt mn vullingen eruit.

Ben ook erg bang dat ik een keer gruwelijk hard op mn smoel ga omdat mn frame het begeeft (is allemaal zeer ambachtelijk laswerk :P ).
Misschien maar eens een nieuw frame gaan ontwerpen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2006 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Mooie fiets hoor! :9 Veel plezier ermee.

Heb je ook een foto vanaf de andere kant? Zou er trouwens wel andere pedaaltjes op zetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Fraaie, snelle fiets voor weinig geld inderdaad.
Eergister trouwens stukje gefietst, 35km bij 27,6km/u gemiddeld. Had alleen een ellendige route over allerlei fietspaden waarover ik niet harder dan 25-30 wilde omdat ik het gevoel had uit elkaar te trillen.. (voorband op 8,5 bar, achter 7, stalen frame... trrrrrrrrrril).
Ken ik.... Gewoon bredere banden nemen; dat scheelt heel wat.
Momenteel rijd ik met Schwalbe Marathon Racers (40-406). Voorheen had ik Monte Carlo's (37-406). De Racers zijn echt merkbaar sneller. Sinds ik die gemonteerd heb, heb ik alleen maar persoonlijke records gereden. Met de MC's was het maximum gemiddelde op woon-werk-verkeer iets van 28 km/h. Met de Racers heb ik er 32 km/h gemiddeld eruit weten te persen. Op een langere route zelfs 33 km/h. Dat was overigens met het nieuwe dakje op m'n fiets; die remt nog weer wat dus zonder dakje had ik nog een stuk harder gehaald; ik vermoed 34 km/h gemiddeld.

Het type dakje wat ik (sinds afgelopen zaterdag) nu ook bij m'n fiets heb:
Afbeeldingslocatie: http://www.flevobike.nl/images/versatile/DSC_2330-01-border.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WFvN schreef op maandag 29 mei 2006 @ 20:02:
[...]

Fraaie, snelle fiets voor weinig geld inderdaad.

[...]

Ken ik.... Gewoon bredere banden nemen; dat scheelt heel wat.
Momenteel rijd ik met Schwalbe Marathon Racers (40-406). Voorheen had ik Monte Carlo's (37-406). De Racers zijn echt merkbaar sneller. -knip-
Breder sneller?? Ik heb juist een dunne gemonteerd vanwege de snelheid?

Misschien dat bij jou de winst kwam uit de verandering van type? Misschien dat je nieuwe banden minder brekerlagen hebben, o.i.d?

Ik merk in ieder geval een groot verschil tussen mijn oude 20 x 1 3/4 (4 bar) en nieuwe 20 x 1 1/8 Schwalbe Stelvio (nu ongeveer 7,5 bar). Helaas merk ik dit inderdaad niet alleen in verhoogde snelheid, maar ook in verminderd comfort. Misschien nog iets meer lucht eruit laten lopen.
Ik ga nu in ieder geval niet weer bredere banden kopen.. geld over heb ik nu ook weer niet :P

Komend weekeind misschien fietsen samen met mijn stiefbroertje (op bukfiets). Ben heel benieuwd, het is een fanatiek joch en hij is sterk. Vrees dat ik hem niet bij ga houden, mijn benen zijn nog niet gewend aan de lighouding (totaal 400 km gereden gok ik?) en ik heb ook al tijden niet meer echt aan mijn conditie gewerkt. Ik hoop op harde tegenwind, dan maak ik nog een kansje :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 29 mei 2006 @ 23:18:
[...]

Breder sneller?? Ik heb juist een dunne gemonteerd vanwege de snelheid?
Smaller wil niet per definitie zeggen sneller!
Stelvio's zijn snelle banden, that's sure. Maar inderdaad erg oncomfortabel. Ik heb in de garage nog een stel vrijwel nieuwe biba's en buba's hangen voor 20" en 26".

Het type fiets zal ook wel wat uitmaken; een velomobiel verbergt een flink stuk van een bredere band waardoor de luchtweerstand niet echt veel toeneemt; met een open fiets zal dat iets meer zijn. Maar ook op een open fiets maakt het niet echt veel uit.
Misschien dat bij jou de winst kwam uit de verandering van type? Misschien dat je nieuwe banden minder brekerlagen hebben, o.i.d?
Dat maakt méér uit dan de breedte van de band! En inderdaad, een iets minder lekbestendige band gemonteerd
Ik merk in ieder geval een groot verschil tussen mijn oude 20 x 1 3/4 (4 bar) en nieuwe 20 x 1 1/8 Schwalbe Stelvio (nu ongeveer 7,5 bar). Helaas merk ik dit inderdaad niet alleen in verhoogde snelheid, maar ook in verminderd comfort. Misschien nog iets meer lucht eruit laten lopen.
Ik ga nu in ieder geval niet weer bredere banden kopen.. geld over heb ik nu ook weer niet :P
Kan ik inkomen :) Hoewel ik dus de Stelvio's nagenoeg nieuw aan de muur heb hangen. Maar lucht uit stelvio's laten lopen lijkt me niet zo'n best idee; dan heb je weer meer kans op een snakebite.
Met de overstap van de smallere MC's naar de bredere Racers heb ik zowel meer comfort als meer snelheid!!
Komend weekeind misschien fietsen samen met mijn stiefbroertje (op bukfiets). Ben heel benieuwd, het is een fanatiek joch en hij is sterk. Vrees dat ik hem niet bij ga houden, mijn benen zijn nog niet gewend aan de lighouding (totaal 400 km gereden gok ik?)
Ik denk dat het wel wat meer kilometers gaat kosten! Mij heeft het ongeveer een half jaar geduurd voordat m'n benen echt gewend waren.
en ik heb ook al tijden niet meer echt aan mijn conditie gewerkt. Ik hoop op harde tegenwind, dan maak ik nog een kansje :D
:D Inderdaad; geef mij ook maar een portie tegenwind. Helemaal leuk heuvelop. Terwijl ik normaal in het nadeel ben tegen de heuvel op, race ik dan iedereen voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-09 22:02

vehpol

Go Go Gadget!

Heb ik nou zo'n snelle fiets, of ben ik zo sterk?

Op mijn Optima Dingo, niet bepaald een fiets die gemaakt is voor pure snelheid zou ik zeggen, haal ik redelijk gemakkelijk 29-30 km/u over 40km (langer moet ook geen probleem zijn). Standaard banden, standaard pedalen. En trouwens ook geen wielren voorgeschiedenis ofzo. Altijd wel redelijk tempo 6km naar school gefietst, maar dat zou ik geen wielrennen willen noemen.

Want als ik al die verhalen hier zo hoor dan komt mij dat redelijk snel over vergeleken met wat anderen hier bereiken met fietsen die volgens mij toch tot meer in staat zouden moeten zijn.

edit:
Voor iemand over de kilometerteller eiking ofzo begint, die gaat (zo goed als) gelijk op met 2 van andere mensen dus dat zal vast wel kloppen

[ Voor 12% gewijzigd door vehpol op 30-05-2006 16:43 ]

Ceci n'est pas une signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vehpol schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 16:42:

Op mijn Optima Dingo, niet bepaald een fiets die gemaakt is voor pure snelheid zou ik zeggen, haal ik redelijk gemakkelijk 29-30 km/u over 40km (langer moet ook geen probleem zijn). Standaard banden, standaard pedalen. En trouwens ook geen wielren voorgeschiedenis ofzo. Altijd wel redelijk tempo 6km naar school gefietst, maar dat zou ik geen wielrennen willen noemen.

Want als ik al die verhalen hier zo hoor dan komt mij dat redelijk snel over vergeleken met wat anderen hier bereiken met fietsen die volgens mij toch tot meer in staat zouden moeten zijn.

edit:
Voor iemand over de kilometerteller eiking ofzo begint, die gaat (zo goed als) gelijk op met 2 van andere mensen dus dat zal vast wel kloppen
Ach ja.. mijn fiets is ook niet bepaald voor pure snelheid gemaakt.. zoek maar een fototje op eerder uit dit topic dan weet je wat ik bedoel.
En die gemiddelden van mij zit een zeer sterke stijgende lijn is, puur omdat ik nog niet gewend ben. In het begin reed ik 22 gemiddeld (met moeite), nu haast 28, na 400km.
Durf te wedden dat over nog 400km (10 ritjes) mijn gemiddelde de 30 overstijgd, zonder problemen.

Maar ik geef toe dat het mij ook tegenvalt nog hoor! Ik had spectaculaire resultaten verwacht.. maar het meeste blijft uit je training komen en niet uit je fiets. Een goede racefiets is maar 3km/u trager dan een hoge racer, of misschien 4 a 5 km/u trager dan een echte lage racer (zonder stroomlijn).

Ik heb het al eerdere gezegd: mijn oom rijdt mij er viekant uit op zijn ATB |:( serieus dus! MAar goed, die man is een brok sportman, en ik ben een bierdrinkende student die af en toe in het weekeind tijd heeft om eens een rondje te fietsen. Dat laatste is het verschil.

En over eiking: dat doe je niet adhv andere tellers: dat doe je absoluut. Je gaat op je fiets zitten, laat een ander een streepje over band en de grond trekken, "fietst" een (of meerdere) omwentelingen naar voren (terwijl je volle gewicht er dus op rust) en zet weer een streepje. Meten is weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
vehpol schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 16:42:
Misschien wel allebei ;)
Op mijn Optima Dingo, niet bepaald een fiets die gemaakt is voor pure snelheid zou ik zeggen
Inderdaad
haal ik redelijk gemakkelijk 29-30 km/u over 40km
29-30 km/h zeg je. Heb je het dan over kruissnelheid of over gemiddelde snelheid? Daar zit nogal fors wat verschil in.

Afgelopen zaterdag heb ik dus 33 km/h gemiddeld gereden; daarvoor moet je echt een forse kruissnelheid aanhouden gedurende langere tijd. Dan heb ik het over snelheden boven de 35 km/h.

Vandaag ging het trouwens minder vlot. Totaal 109 kilometer gereden waarvan eerst 12 kilometer naar het werk, na 3 uur een rit van 50 kilometer van werk naar een afspraak en daarna een rit van 47 km van afspraak naar huis. Totaal gemiddelde over de hele rit was 26,85 km/h. Dat moet beter kunnen. Ik denk dat het dakje in dit geval de snelheid aardig onderuit gehaald heeft. Overigens ben ik alsnog best tevreden met bijna 27 km/h gemiddeld.
Ik weet niet wat voor postuur jij hebt en hoe groot je bent. Ik ben maar 1,78m groot en zeker niet zwaar gebouwd. Ik ben niet de snelste en zal het nooit worden ook. So be it :)
edit:
Als je zegt dat hij nauwkeuriger is dan een autoteller geloof ik je direct ;)

[ Voor 15% gewijzigd door WFvN op 30-05-2006 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
Net mijn eerste schuivertje gemaakt :(

tijdens mijn eerste wat langere ritje (40km) schoot mijn voet van het pedaal af op een slecht fietspad met als resultaat dat ik naar rechts omviel :/

beetje verf weg van het zitje, niets ernstigs.

* Bramster moet SPD pedalen hebben
(vriend van me heeft nog pedalen liggen, dus het zal niet lang duren :) )

het fietsen van 40km is me erg meegevallen, ik heb het gevoel dat ik het zo nog een keer kan doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Skuzz schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 20:22:
het fietsen van 40km is me erg meegevallen, ik heb het gevoel dat ik het zo nog een keer kan doen
Op een ligfiets kan je gewoon maar door blijven gaan. Ik reed eens de elfsteden-fietstocht, inclusief vervoer van en naar station Heerenveen etc op 1 dag. Dat was zowat 300 kilometer al met al. Zolang je maar genoeg eet en drinkt blijf je gaan zonder pijn aan lijf en leden.

Parijs-Brest-Parijs, here I come!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Skuzz schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 20:22:
Net mijn eerste schuivertje gemaakt :(

tijdens mijn eerste wat langere ritje (40km) schoot mijn voet van het pedaal af op een slecht fietspad met als resultaat dat ik naar rechts omviel :/
*kuch* [insert iets over klikpedalen wat al meermaals genoemd is] *kuch* :+

Balen man.....
beetje verf weg van het zitje, niets ernstigs.

* WFvN moet SPD pedalen hebben
(vriend van me heeft nog pedalen liggen, dus het zal niet lang duren :) )
Yeah.... way to go. Klikpedaaltjes heersen. Maar vergeet er niet bijbehorende schoentjes te nemen. Klikpedalen zonder 'klikschoenen' schiet ook niet op ;)
Dat is met een bukker wel anders. Ook al ben je met een ligger niet getraind, direct een langere afstand rijden gaat vrij goed. De toekomst levert alleen hogere snelheden op en nóg grotere afstanden.

Ik heb vandaag 109 kilometer gefietst (in 3 etappes; 12 km - 51 km - 46 km). Gemiddelde snelheid was 29,55 km/h. Totaal niet verkeerd voor mezelf.

[ Voor 6% gewijzigd door WFvN op 02-06-2006 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vehpol

vehpol

Go Go Gadget!

WFvN schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 19:01:
[...]

29-30 km/h zeg je. Heb je het dan over kruissnelheid of over gemiddelde snelheid? Daar zit nogal fors wat verschil in.
Nee, dan heb ik het echt over een gemiddelde snelheid.
[...]

Ik weet niet wat voor postuur jij hebt en hoe groot je bent. Ik ben maar 1,78m groot en zeker niet zwaar gebouwd. Ik ben niet de snelste en zal het nooit worden ook. So be it :)
1.87 en een kilo of 85 (dus zwaarder gebouwd ;)). Dus dat helpt inderdaad wel zeker in mijn voordeel.
[...]

Als je zegt dat hij nauwkeuriger is dan een autoteller geloof ik je direct ;)
Hmm, gezien het feit dat wel auto's bestaan met een nauwkeurige teller durf ik dat niet meteen te beweren. Maar ik ga er vanuit dat als ik mijn wiel exact meet (strijpkreetje verhaal) en dat invoer dat mijn teller het dan wel juist heeft. B)

Vandaag even een stukje gefiets. Was niet van plan ver te gaan, maar dat viel toch wel even wat tegen. Was lekker weer en ik was uitgerust, dus toch maar even wat meer gedaan. Uiteindelijk 33km heen gefietst (Groningen--> Zoutkamp). Was tegen de wind in, gemiddeld 26.87km/u (inclusief een stukje naast mijn fietslopen daar, dus het was wel wat meer). En toen weer terug, 30km (want ik was heen iets omgefietst), en thuis gekomen was het gemiddelde 28.98km/u.

Maar als ik iets zou moeten zeggen over mijn kruissnelheden. Windkracht 4 tegen (zoals vandaag) tussen de weilanden zit ik op ongeveer 26km/u. Wind mee wel op 36km/u. Ook een flink stuk door gejakkert met 38-39km/u vandaag. Had nog versnellingen en kracht over. Maar moest toen nog het grootste stuk terug, dus toch maar wat ingehouden. Al met al een prima fietsdag! 8)

Edit: Om trouwens het verhaal even compleet te maken. Ik had bij het weggaan 570km ervaring op een/deze ligfiets.

[ Voor 4% gewijzigd door vehpol op 04-06-2006 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
vehpol schreef op zondag 04 juni 2006 @ 17:39:
Nee, dan heb ik het echt over een gemiddelde snelheid.
Tjonge.... zeer netjes dan. Ik zie mezelf dat niet redden op een minder snelle ligfiets.
1.87 en een kilo of 85 (dus zwaarder gebouwd ;)). Dus dat helpt inderdaad wel zeker in mijn voordeel.
Inderdaad. Wees er blij mee; ik moet het doen met minder ;)
Hmm, gezien het feit dat wel auto's bestaan met een nauwkeurige teller durf ik dat niet meteen te beweren. Maar ik ga er vanuit dat als ik mijn wiel exact meet (strijpkreetje verhaal) en dat invoer dat mijn teller het dan wel juist heeft. B)
Meer dan een procent verschil zal het niet zijn.
Maar wat betreft autotellers; er zullen vast goede tellers zijn maar als ik zie hoe vaak automobilisten mij vertellen hoe hard ik wel reed terwijl mijn teller toch vaak zeker 5 km/h minder aangeeft én ik 4 tellers netjes heb ingesteld die ook allemaal netjes hetzelfde aangeven (ook op de lange afstand), dan zet ik m'n geld toch maar in op een fietscomputer.
en thuis gekomen was het gemiddelde 28.98km/u.
Ik ben erachter dat fietscomputertellers qua gemiddelde snelheid minder betrouwbaar zijn. Of in ieder geval kloppen de gegevens 'gereden tijd', 'gemiddelde snelheid' en 'afstand' niet met elkaar. Mijn teller geeft bij de gemiddelde snelheid een iets hoger getal aan dan wanneer ik het met de hand uitreken aan de hand van de gemeten afstand en tijd (auto start-stop)

De rit van afgelopen vrijdag was 109 kilometer. Totale rijtijd was 3 uur 42 minuten en 39 seconden. Mijn teller gaf dus (zoals ik in m'n vorige post al zei) 29,55 km/h gemiddeld aan. Ga ik echter met tijd en afstand rekenen, dan kom ik uit op 29,37 km/h. Ik rijd met een Sigma BC1600
Cateye's doen ook vreemde dingen. Als je boven de gemiddelde snelheid rijdt, kan je de gemiddelde snelheid soms zien zakken!

Wat dat betreft zijn er dus vreemde dingen aan de hand.
Al met al een prima fietsdag! 8)
Inderdaad. Ik heb vandaag een paar kilometer gefietst. De boel reed heerlijk licht. Hard gereden heb ik niet omdat de vrouw ook mee was en ik de kinderkar achter m'n Versatile had hangen. Gewoon lekker getoerd met een kruissnelheid van 17 à 18 kilometer per uur :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:42
Ik heb ook een Sigma BC1600 en heb precies hetzelfde 'probleem': het gemiddelde is eigenlijk altijd bijna 3 tienden hoger op de teller dan 'in het echt'. Ik dacht eerst dat het kwam doordat hij misschien niet voor het gemiddelde meetelde onder de 5 km/u of iets dergelijks, maar het lijkt vrij consequent die 3 tienden te zijn, heel vreemd.
Voordat ik mijn ligfiets vorig jaar kocht, had ik 26380 km met mijn trouwe Cateye CC8000 uit 1992 gereden en die had het probleem niet. Dat ding heeft heel wat overleefd, en kon bij het snel wisselen van de batterij mijn mooie ODO stand behouden. Ik moet zeggen dat er op het gebied van kilometertellers weinig innovatie is geweest afgelopen jaren, maar misschien valt er ook niet zoveel aan te innoveren.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb vandaag ook ff lekker gefietst: Haarlem-Katwijk-Haarlem

75,nogwat km in 2u39m (ongeveer), gemiddeld 28,2 km/u oewyeah!

Ik ga iedere keer sneller :D

Heen wind mee, kruissnelheid 33-35/u. Een heel stuk (Zandvoort-Noordwijk) samen op gereden met een wielrenner van tegen de 55 gok ik die me de route wees richting katwijk, hij deed het vrij makkelijk, respect! Terug dus vol tegen (noorderwind) en kruissnelheid rond de 27-30/u. Terug dus ook dieper gegaan en mijn benen goed vol laten lopen met melkzuur. Een beetje kramp voelt wel goed :P

Wordt wel hoog tijd voor een mooi tasje aan mn fiets met plakspullen.. die stelvio staat erom bekend dattie snel lekgaat en ik wil niet zonder plakzooi komen te staan, 35km van huis.. das 7 uur lopen.

edit: mag er trouwens wel bijvertellen dat ik in Katwijk drie kwartier pauze heb gehad (koffie bij moeders). Zal me niet beter voordoen dan ik ben O-)

en als we toch posturen vergelijken: 1.82m en 74kg (normaal 71,5, ben beetje aangekomen laatste tijd :X ) ben dus geen echte fietser. 22 jaar jong trouwens

edit 2
Vervelende eigenschap van mijn fietscomputertje (Cateye): als je de wielomtrek wijzigt ben je je ODO weer kwijt.. (kan alleen via volle reset) Sta dus nu weer op 120km ofzo (totaal nu eigenlijk 500 gok ik)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2006 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Verwijderd schreef op maandag 05 juni 2006 @ 14:21:

edit 2
Vervelende eigenschap van mijn fietscomputertje (Cateye): als je de wielomtrek wijzigt ben je je ODO weer kwijt.. (kan alleen via volle reset) Sta dus nu weer op 120km ofzo (totaal nu eigenlijk 500 gok ik)
Heeft die teller niet toevallig een instelbare ODO meter? Dat is zo'n beetje de enige nuttige 'innovatie' van de tellers van tegenwoordig, althans, dat is mijn ervaring met een paar recentere Sigma's en Cateye's.
Of is het ook al een oude teller?

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

budi schreef op maandag 05 juni 2006 @ 14:54:
[...]

Heeft die teller niet toevallig een instelbare ODO meter? Dat is zo'n beetje de enige nuttige 'innovatie' van de tellers van tegenwoordig, althans, dat is mijn ervaring met een paar recentere Sigma's en Cateye's.
Of is het ook al een oude teller?
Nee, het is een vrij goedkoop type (heeft ook maar 1 knop, en een reset).
Ach, misschien dat ik van de zomer wat centen over heb, dan koop ik een Garmin Forerunner 305. Google daar maar eens op, fantastisch apparaat (mijn pa heeft hem).
Het is een GPS, maar deze heeft weinig/geen last van bomen/bladerdek/gebouwen in tegenstelling tot de meeste gpssen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Verwijderd schreef op maandag 05 juni 2006 @ 15:04:
[...]

Nee, het is een vrij goedkoop type (heeft ook maar 1 knop, en een reset).
Ach, misschien dat ik van de zomer wat centen over heb, dan koop ik een Garmin Forerunner 305. Google daar maar eens op, fantastisch apparaat (mijn pa heeft hem).
Het is een GPS, maar deze heeft weinig/geen last van bomen/bladerdek/gebouwen in tegenstelling tot de meeste gpssen.
Hehe, ik hoef niet te googlen, ik heb er zelf een! :)

Bevalt prima! Kan er mooi grafiekjes uit halen, ideaal voor een stats addict zoals ik. Ik had al een oogje op de Forerunner 301, maar heb om de reden die jij noemt gewacht op de 305: ontvangst zoveel beter met die SirfStar III chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

budi schreef op maandag 05 juni 2006 @ 19:20:
[...]

Hehe, ik hoef niet te googlen, ik heb er zelf een! :)

Bevalt prima! Kan er mooi grafiekjes uit halen, ideaal voor een stats addict zoals ik. Ik had al een oogje op de Forerunner 301, maar heb om de reden die jij noemt gewacht op de 305: ontvangst zoveel beter met die SirfStar III chipset.
Mijn pa heeft zijn 301 ingeruild voor de 305 :)

Idee voor een nieuw frame:
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v293/Smiling_Pitbull/Liggeraluvierkant.png

Leek me handig om 40x40mm alu vierkante buis te gebruiken, want dat is op de faculteit voorradig. Moet alleen nog uitzoeken of dat te buigen valt zoals in dit idee, maar denk van wel.
Leuke veer/rubber gebruiken om de achterbrug te dempen, I like 8)

Nu nog de tijd om zoiets te gaan maken :P

Iemand op- of aanmerkingen of tips??

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2006 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Neem eens contact op met Erik Wannee (je vindt hem wel op ligfiets.net). Hij heeft wat heel fraais gemaakt met vierkante buizen die geloof ik niet gebogen zijn maar gezaagd en gelast ofzo. In ieder geval heeft hij die buizen mooi ronde vormen gegeven; toegepast op een rug-aan-rug-tandem

http://ligfiets.net/fotob...dxtype=foto&geo_x=&geo_y=

[ Voor 25% gewijzigd door WFvN op 07-06-2006 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.erikkok.nl/div/06/baron01.jpg

Vandaag op gefietst, wat onzettend tof! Maar wel kapot nou...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
De Baron is best wel lekker vlot. Ik vond de vering ontbreken voor mijn woon-werk-route maar verder? Echt een snel ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Wow, een ligfiets zonder vering, ik vraag me dan toch af hoe dat nou zou zitten met het nemen van drempels op hogere snelheid. Ik word op de mijne (met vering) al aardig gelanceerd, of zou dat nu juist minder erg zijn zonder vering?
Ik heb een keer gehad bij het afrijden van een helling die ik goed kende dat men plotseling onderaan een drempel had gemaakt, zo'n hele kleine, de markering was nog niet aangebracht. Ik kom daar aan zetten met 50 km/u en net op het laatste moment zie ik die drempel, dus ik kon me nog een beetje schrap zetten, maar ik kwam wel helemaal los van mijn stoel, gelukkig kwam ik er ook weer recht op terug. Ongeveer net zo heftig als mijn ski ervaring toen ik dit jaar met 60 km/u onverwachts even los kwam van de grond. :)

Mijn voeten gingen zelfs gelukkig niet van mijn pedalen af en dat zonder SPD (oid). Waarschijnlijk was het dus alleen mijn achterwerk die de lucht in ging en had ik dus nog wel met mijn rug contact met de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
budi schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 23:07:
Wow, een ligfiets zonder vering, ik vraag me dan toch af hoe dat nou zou zitten met het nemen van drempels op hogere snelheid. Ik word op de mijne (met vering) al aardig gelanceerd, of zou dat nu juist minder erg zijn zonder vering?
Ik heb een keer gehad bij het afrijden van een helling die ik goed kende dat men plotseling onderaan een drempel had gemaakt, zo'n hele kleine, de markering was nog niet aangebracht...
Een low racer zonder vering gaat een stuk beter over normale verkeersdrempels, mede dankzij de lange wielbasis. Rond de 50 km/u is geen enkel probleem (en een leuk geintje om automobilisten mee zoek te rijden), tenminste als het geen 'schuine stoeprand' drempeltype is, die zouden verboden moeten worden.

Ik ben in de Ardennen wel eens in de afdaling gestuit op een onafgewerkte asfaltrand van zo'n 10 cm hoog. Daar zou een beetje vering wel geholpen hebben.... de hoge velgen konden de klap gelukkig wel hebben, alleen mijn achterband ging stuk, mede doordat ik met zware vakantiebagage reed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Nog even wat uigebreider:
Gister dus naar dat ligfietscentrum waar ze enorm veel ligfietsen hadden. Voornamelijk eigenlijk zitfietsen voor de gewone mensch, maar ook wel leuke fietsen zoals idd deze Baron. Verder hadden ze enkele onderstuur fietsen en een Cheetah.
Eerst moesten we ff beginnen op zo'n standaard fiets. Heel gek om te doen, enorm slingeren enzo, vooral tijdens de start. Maar dat ging al best snel beter en toen konden we op de echte fietsen.

Dat was weer hetzelfde verhaal, erg slingeren het eerste uur. Moest ook echt in de 3e versnelling (van de 9, single blad voor ivm telkens afstellen lengte) wegrijden, zwaarder lukte niet. Eenmaal boven de 10-15km/h ging fietsen best goed, kon best een rechte lijn aanhouden. Maar boven de 35-40km/h begon ik weer te slingeren en zodoende 2x echt net niet heel hard op m'n plaat gegaan. :P

Na een uurtje was er wel redelijke controle en op gegeven moment haal ik m'n hand v/h stuur om richting aan te geven. Zonder na te denken, want anders had ik dat nooit gedaan. Toen kon ik dus met 1 hand rijden :P Iets daarna ook m'n SPD pedalen (1 kant SPD, 1 kant normaal) ingeklikt wat ook goed ging en erg fijn is.

Daarna nog 3 uur gefietst ofzo, echt enorm cool. Wel last van m'n nek laatste uur, maar verder nergens last van. Ook heerlijk om zonder t-shirt te fietsen.

Maat van me had een onderstuur genomen, een Dingo ofzo:
Afbeeldingslocatie: http://www.erikkok.nl/div/06/onderstuur.jpg
Ook even op gereden maar ik vond het niks. Evenwicht was wel makkelijker, maar onderstuur vind ik niet alles. Sowieso is het meer een zit- dan een ligfiets imo. En doodeng dat er geen spiegeltje op zit, vooral als je nog zo slingert.

Ik heb trouwens bewust zonder vering genomen. Ze hadden dus ook een Cheetah, een low-racer met vering. Maar ja imo is vering voor met mountainbiken, niet voor asfalt.
Maar op een klinkerpad trilt je hoofd wel enorm mee zo zonder vering. Dan moet je gewoon een beetje omhoog komen met je rug anders zie je amper wat. Verder geen last gehad van hard-tail. Volgens mij kan je idd best hard over drempels enzo, maar goed daar had ik het evenwicht nog niet voor.

Al met al dus een enorm vette ervaring, en die ligfiets komt er zeker. Hopelijk ergens volgend jaar op tijd voor een lange fietsvakantie. Want daar zijn ze ideaal voor, en zelfs op die baron kan je redelijk wat tassen meenemen. Jammer dat er geen bidonhouder opzit trouwens, maar dat valt simpel te fixen onder het stoeltje denk ik. Tot die tijd huur ik Baron nog wel een paar keer denk ik. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Aikon op 11-06-2006 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Aikon schreef op zondag 11 juni 2006 @ 10:15:
Ik heb trouwens bewust zonder vering genomen. Ze hadden dus ook een Cheetah, een low-racer met vering. Maar ja imo is vering voor met mountainbiken, niet voor asfalt.
Vering is voor comfort; niet specifiek voor weg of off-road. Vering kan nuttig zijn op de weg maar ook nuttig offroad. Maar ook kan vering juist lastig zijn.... zowel op de weg als offroad!
Maar goed...
Maar op een klinkerpad trilt je hoofd wel enorm mee zo zonder vering.
Daar helpt vering net tegen. Vering is voor grovere/grotere oneffenheden.
Klinkerpaden worden netjes gladgestreken met de juiste banden. Dat wil zeggen: dikkere/bredere banden die als het even kan níet op een stevige druk gezet worden maar net wat minder; zeg 4 a 5 bar ofzo (tja... wat is laag; de doorsnee Nederlandse fietser heeft volgens mij nog geen 2,5 bar in z'n banden zitten :+ )
Dan moet je gewoon een beetje omhoog komen met je rug anders zie je amper wat. Verder geen last gehad van hard-tail. Volgens mij kan je idd best hard over drempels enzo, maar goed daar had ik het evenwicht nog niet voor.
Zolang het niet 'stoepranddrempels' zijn, kan je inderdaad met enorme vaarten over drempels denderen. Maar met een ligfiets kan je nog véél meer..... Een heuse acrobaat op de ligfiets is deze gast:
Mark-Jan Bastian

Hij is ondermeer testrijder voor Challenge-Ligfietsen. Je wil niet weten wat hij presteert met ligfietsen. Hij weet ze echt tot het uiterste te drukken en daar voorbij (mooi dat hij dat uittest ;) ) Hij had filmpjes online staan maar ik kan ze helaas niet terugvinden. Zaken als volledig loskomen van de grond, trappen af rijden, enorm steile hellingen omhoog rijden etc. Als ik ze weer terugvind, zal ik ze uiteraard plaatsen.
Jammer dat er geen bidonhouder opzit trouwens, maar dat valt simpel te fixen onder het stoeltje denk ik.
Volgens mij had ik er 1 aan het frame zitten; onder het stoeltje inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
WFvN schreef op zondag 11 juni 2006 @ 11:18:
[...]

Vering is voor comfort; niet specifiek voor weg of off-road. Vering kan nuttig zijn op de weg maar ook nuttig offroad. Maar ook kan vering juist lastig zijn.... zowel op de weg als offroad!
Maar goed...
Ja klopt. Maar imo is vering niet voor op het asfalt dus. Alleen maar extra gewicht en gedoe.
Daar helpt vering net tegen. Vering is voor grovere/grotere oneffenheden.
Klinkerpaden worden netjes gladgestreken met de juiste banden. Dat wil zeggen: dikkere/bredere banden die als het even kan níet op een stevige druk gezet worden maar net wat minder; zeg 4 a 5 bar ofzo (tja... wat is laag; de doorsnee Nederlandse fietser heeft volgens mij nog geen 2,5 bar in z'n banden zitten :+ )
Als je je demper goed afstelt lijkt me het toch wel werken. Ik voel iig duidelijk verschil tussen mijn fully mtb en ongeveerde hybride, en dat komt niet alleen door de banden.
Dikke banden helpen idd wel, maar die wil je niet op een racer, en je wilt ze al helemaal niet enigszins zacht hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Aikon schreef op zondag 11 juni 2006 @ 11:52:
Ja klopt. Maar imo is vering niet voor op het asfalt dus. Alleen maar extra gewicht en gedoe.
Iets explicieter: voor op goed asfalt. Ik rijd dagelijks op asfalt waar vering geen overbodige luxe is wegens boomwortels die het asfalt omhoog drukken. Maar goed, dat is zoiets van 'doh' dat je daar vering voor nodig hebt. Maar op normaal asfalt heb je inderdaad geen vering nodig. Alleen zijn er maar weinig mensen die de luxe hebben dat ze alleen maar op asfalt rijden (of hoeven te rijden) gok ik :+
Ik kom buiten de genoemde boomwortels ook op bloedirritante klinkerwegen, tegelpaden, ribbels van bruggetjes tegen. Verkeersdrempels zijn verder inderdaad niet zo'n punt zonder vering zolang ze niet te bruut zijn.
\Als je je demper goed afstelt lijkt me het toch wel werken. Ik voel iig duidelijk verschil tussen mijn fully mtb en ongeveerde hybride, en dat komt niet alleen door de banden.
Dikke banden helpen idd wel, maar die wil je niet op een racer, en je wilt ze al helemaal niet enigszins zacht hebben.
Vering is gewoonweg veel te traag om trillingen van klinkers op te vangen (uitgaande van een stevige snelheid). Met 3 fietsen kan ik inmiddels zeggen dat dikkere banden absoluut véél beter werken tegen de 'hoogfrequente' trillingen zoals die van klinkers en tegelpaden. Sterker nog: vering kan juist slecht werken. Met 2 fietsen heb ik zelfs al gehad dat de achterkant begon uit te breken omdat hij de trillingen niet kon volgen. Dikkere banden hielp wel.

Wat betreft racers en dikke banden.... Tja, als ik een wedstrijd zou moeten rijden op asfalt, dan wist ik het ook wel. Stelvio's op 8 bar ofzo. Maar voor dagelijks gebruik; ongeacht het een racer is of niet; Stelvio's komen er bij mij niet meer op. Liever een bredere band dan een smallere. Ik rijd op m'n Versatile nu met 40mm banden maar zou liever naar nog breder gaan; 42 ofzo zal het maximum zijn wat erop past. Bij m'n Fujin rijd ik met 37mm (daar zaten dus vanaf de fabriek Stelvio's onder; die heb ik er binnen zeer korte tijd eraf gehaald wegens waardeloos comfort). Ik sluit niet uit dat ik ook op de Fujin ook nog eens breder ga rijden wat ook nog eens geen snelheidsverlaging hoeft te betekenen maar zelfs snelheidswinst kan opleveren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vehpol

vehpol

Go Go Gadget!

Het voetbal is begonnen. Tijd om naar buiten te gaan! Lekker rustig, lekker doorkachelen, ik zie het WK wel zitten. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
vehpol schreef op zondag 11 juni 2006 @ 15:08:
Het voetbal is begonnen. Tijd om naar buiten te gaan! Lekker rustig, lekker doorkachelen, ik zie het WK wel zitten. _/-\o_
Snelweg op? :+ Of zou het nou ook weer niet zó rustig zijn? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vehpol

vehpol

Go Go Gadget!

WFvN schreef op zondag 11 juni 2006 @ 15:16:
[...]

Snelweg op? :+ Of zou het nou ook weer niet zó rustig zijn? ;)
Ik ben er niet langs gefiets. Had ik eigenlijk even moeten doen. Maar volgens mij zou het gewoon kunnen. Toch ook geen politieagent die controleert tijdens een wedstrijd volgens mij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vehpol schreef op zondag 11 juni 2006 @ 17:30:
[...]

Ik ben er niet langs gefiets. Had ik eigenlijk even moeten doen. Maar volgens mij zou het gewoon kunnen. Toch ook geen politieagent die controleert tijdens een wedstrijd volgens mij ;)
En dan krijg je een lul met 160 km/u in je rug omdat hij opweg is naar zn wijffie om snel nog te gaan kijken :+ Nee, liever niet.

Gister nog even lekker gereden samen met mn stiefbroertje.
Hij had van tevoren enorm lopen patsen over 35 tegen de wind in enzo (op racefiets), nou... ik heb hem helemaal gesloopt 8)
Hij op de heenweg (wind mee): "Nou, valt je niet mee he?"
Op de terugweg: "Jezus man, kan het wat rustiger!?" hehehe, ownage

Vond het erg vermakelijk om hem even lekker te pesten door op de terugweg met wind tegen nog net iets sneller te gaan rijden dan op de heenweg met wind mee; heen 30, terug 33. Hij wist niet waar hij het zoeken moest :P

Was natuurlijk niet eerlijk van me.. maar ja dan had hij maar niet zo moeten opscheppen van tevoren.
Was trouwens een ronde van 30km in gemiddeld exact 30.0km/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 11 juni 2006 @ 21:40:
Gister nog even lekker gereden samen met mn stiefbroertje.
Hij had van tevoren enorm lopen patsen over 35 tegen de wind in enzo (op racefiets), nou... ik heb hem helemaal gesloopt 8)
Hij op de heenweg (wind mee): "Nou, valt je niet mee he?"
Op de terugweg: "Jezus man, kan het wat rustiger!?" hehehe, ownage
_/-\o_ That's the way
Vond het erg vermakelijk om hem even lekker te pesten door op de terugweg met wind tegen nog net iets sneller te gaan rijden dan op de heenweg met wind mee; heen 30, terug 33. Hij wist niet waar hij het zoeken moest :P
Toch raar.... 35 wind tegen was het toch? :+ Heb je het toch rustig aan gedaan? Zelfs voor zijn doen? >:)
Was natuurlijk niet eerlijk van me.. maar ja dan had hij maar niet zo moeten opscheppen van tevoren.
Was trouwens een ronde van 30km in gemiddeld exact 30.0km/u.
Netjes wat mij betreft :) Racefietser of ligfietser, boeit mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WFvN schreef op zondag 11 juni 2006 @ 21:44:
[...]

_/-\o_ That's the way

[...]

Toch raar.... 35 wind tegen was het toch? :+ Heb je het toch rustig aan gedaan? Zelfs voor zijn doen? >:)

[...]

Netjes wat mij betreft :) Racefietser of ligfietser, boeit mij niet.
Ja, hij was echt verbaasd en halfdood aan het eind.
"Mijn god, wat maakt dat veel uit, liggen.. jij merkt gewoon niets van die wind!?"

Weet niet of ik hem eruit had gefietst op een racefiets trouwens hoor.. hij deed flink zn best.
Ik heb wel de hele ronde voorop gereden.

Gister bbq, heb ik mn oom nog gesproken waar ik al eerder over had gezegd dat hij zo snel is:
"Vorige week naar Scheveningen en terug gereden, 90km, 31.5km/u gemiddeld...."

Dat is dan al netjes te noemen.. maar:
"....Was trouwens op mn ATB"

8)7
En het lullige is, van hem weet ik dat hij de waarheid spreekt. Dus nog even trainen voor mij voordat ik met hem ga fietsen :P

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2006 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ach, er zijn echt van die 'beesten' waar ik nog geen wedstrijd tegen durf te rijden als ik de snelste fiets ter wereld zou hebben en 'hij' op een kinderfietsje.....

Want 31,5 km/h op een bukker met een afstand van 90 kilometer vind ik echt een prestatie (zeker gezien het afzien is met z'n knelpunt tussen je benen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Scighera doet zelfs 37 gem. met 'gemak' op een racefiets, dat is ook een prestatie hoor. De term bukker is echt te kansloos voor woorden trouwens.
WFvN schreef op zondag 11 juni 2006 @ 12:09:
[...]

Iets explicieter: voor op goed asfalt. Ik rijd dagelijks op asfalt waar vering geen overbodige luxe is wegens boomwortels die het asfalt omhoog drukken. Maar goed, dat is zoiets van 'doh' dat je daar vering voor nodig hebt. Maar op normaal asfalt heb je inderdaad geen vering nodig. Alleen zijn er maar weinig mensen die de luxe hebben dat ze alleen maar op asfalt rijden (of hoeven te rijden) gok ik :+
Mwah, op die momenten mis ik m'n vering op m'n racefiets ook niet. Dus ik denk ook niet op een ligfiets. Maar binnenkort die Baron nog eens huren en dan wil ik een rondje maken waarin ook erg slechte paden voorkomen. Eens kijken hoe dat bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aikon schreef op maandag 12 juni 2006 @ 10:20:
Scighera doet zelfs 37 gem. met 'gemak' op een racefiets, dat is ook een prestatie hoor. De term bukker is echt te kansloos voor woorden trouwens.
Ja.. precies. Mijn oom is waarschijnlijk dus vergelijkbaar qua 'beestheid', omdat die 31,5 op een mountainbike was.

Maar goed, hij verdient zn brood dan ook aan zn fitheid.. dus eerlijk vergelijken met mezelf is het niet.

Wel leuk, net op de faculteit meegedaan aan een onderzoekje van een postgraduate die een nieuw ligfietszitje ontwikkelt. De meetgegevens worden doorgestuurd, dus ik weet straks de exacte geometrie van mijn rug :*) Handig om een nieuw zitje te maken dat echt goed past 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Aikon schreef op maandag 12 juni 2006 @ 10:20:
De term bukker is echt te kansloos voor woorden trouwens.
Wat bedoel je precies? Die term beeldt toch perfect de bedoelde fietshouding van een UCI-racefiets uit? (En zo heb je behalve de ligfiets en de bukfiets ook nog de stafiets en de zitfiets). Ik kan me ergens voorstellen dat je bepaalde associaties hebt met de term 'bukken', lees in dat geval iets als ''vooroverleunfiets'.
De term racefiets dekt de lading niet, omdat je daarmee een type fiets bedoelt (een snelle) en niet de houding.
Mwah, op die momenten mis ik m'n vering op m'n racefiets ook niet. Dus ik denk ook niet op een ligfiets.
Met een ligfiets wil je lieft altijd vering. Je kunt namelijk niet gebruikmaken van de natuurlijke demping van je wervelkolom. Elke hobbel voel je zonder vering rechtstreeks in je hele rug, enkel je hoofd heeft nog een pietsie vering van 10 centimeter nekwervels.
Daarom: gewoon vering nemen op een ligfiets. De vaak gevreesde efficientie verliezen door het jezelf in de vering trappen kennen ligfietsen nauwelijks vanwege de andere geometrie.

[ Voor 3% gewijzigd door Varienaja op 12-06-2006 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Varienaja schreef op maandag 12 juni 2006 @ 18:25:
Met een ligfiets wil je lieft altijd vering. Je kunt namelijk niet gebruikmaken van de natuurlijke demping van je wervelkolom.
Hoewel banden en zeker ook frame flink wat werk kunnen verrichten. Met name de lange-wielbasis fietsen zoals lowracers hebben op zich best aardige 'framevering'.
Elke hobbel voel je zonder vering rechtstreeks in je hele rug, enkel je hoofd heeft nog een pietsie vering van 10 centimeter nekwervels.
Daarom: gewoon vering nemen op een ligfiets. De vaak gevreesde efficientie verliezen door het jezelf in de vering trappen kennen ligfietsen nauwelijks vanwege de andere geometrie.
Met name het 'hopsen' wat je met een bukker (goed, rechtopfiets) hebt, komt bij ligfietsen niet voor. De eenvoudige reden is dat dat 'hopsen' veroorzaakt wordt doordat het trappen in dezelfde richting gebeurt als de verende beweging van bijvoorbeeld achterbrug en voorveerpoten. Bij ligfietsen staan die 2 bewegingen vrijwel haaks op elkaar. De 'zogenaamde' verliezen bij in-en-uitveren bij elke trapbeweging die je bij rechtopfietsen ziet, komt bij ligfietsen niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
[...]

Wat bedoel je precies? Die term beeldt toch perfect de bedoelde fietshouding van een UCI-racefiets uit? (En zo heb je behalve de ligfiets en de bukfiets ook nog de stafiets en de zitfiets). Ik kan me ergens voorstellen dat je bepaalde associaties hebt met de term 'bukken', lees in dat geval iets als ''vooroverleunfiets'.
De term racefiets dekt de lading niet, omdat je daarmee een type fiets bedoelt (een snelle) en niet de houding.
:D Over de link met onze homofiele medemens had ik nog niet eens gedacht.
Maar hoewel de beschrijving klopt, vind ik het vrij respectloos klinken. Gewoon fiets en fietser voldoen imo wel.

Klopt trouwens wel over die vering, denk ook niet dat het veel energie kost, en het meer scheelt dan bij een normale fiets in verhouding. Maar het scheelt wel gewicht natuurlijk, en euro's. En ik vind zonder vering een stuk mooier over het algemeen.

Heb al wel stiekem op een advertentie van een Baron gereageerd. Vraagprijs was 1000euro, op zich niet duur... Maar denk dat ik toch tot volgend jaar ofzo wacht, zou verstandig zijn iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
[...]
Met een ligfiets wil je lieft altijd vering. Je kunt namelijk niet gebruikmaken van de natuurlijke demping van je wervelkolom. Elke hobbel voel je zonder vering rechtstreeks in je hele rug, enkel je hoofd heeft nog een pietsie vering van 10 centimeter nekwervels.
Ik ben het alleen met je eens voor wat betreft de efficientie-verliezen. Ik heb al zeker 5000 uur rondgereden op de meest stugge combinatie die er is (een hoekig Baron frame met hoge velgen en racebandjes op 9 bar) en zou voor wat een low racer betreft geen geveerd frame meer willen rijden. Zelfs als ik op de (ongeveerde) M5 Low Racer van mijn vriendin rijd voelt het al vreemd aan, dat frame deint centimers op en neer als je hard rijdt ('s avonds met de koplamp aan een leuk gezicht voor de tegenliggers).
Voor wat betreft fietsen met een kleine wielbasis kun je gelijk hebben, die geven een hobbel 1 op 1 door naar het stoeltje. Bij een langere wielbasis wordt de verticale verplaatsing in het midden voor de helft verminderd door het cantilever-effect. Ook de hoeveelheid bagage speelt een belangrijke rol, als je volle tassen aan je stoeltje hebt hangen geeft dit een dempende werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Aikon schreef op maandag 12 juni 2006 @ 19:34:
Maar hoewel de beschrijving klopt, vind ik het vrij respectloos klinken. Gewoon fiets en fietser voldoen imo wel.
Mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Wat is nou het verschil tussen de verschillende versies van de Baron. Ik heb gereden op de 'straatversie' met ketting boven het voorwiel langs maar je hebt ook:
Afbeeldingslocatie: http://www.ligfiets.net/advertenties/images/Viqavis6.jpg

Stuurt dit dan echt zoveel slechter dat het niet te doen is in bijv. de bebouwde kom of valt het allemaal wel mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 23:46

Hu9o

Schokkend

Je kunt maar een klein beetje sturen voordat je tegen de ketting aan drukt met je voorwiel. Dit betekend dus dat je slechts ruime bochten kunt maken. Een haakse krappe bocht nemen lukt hierdoor niet.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Het ligt helemaal aan het gebruik van de fiets. Op mijn woon-werk-route zit een bocht die onmogelijk te nemen is met een Baron waarbij de ketting langs het voorwiel loopt. Ik kan me echter indenken dat je in het verkeer best uit de voeten kan met ketting langs het voorwiel, zolang je niet van die vreemde plekken tegen komt. Maar mijn voorkeur gaat echt uit naar een vrij draaiend voorwiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
ik kon bij mijn Zephyr kiezen tussen de ketting boven het wiel en rechtstreeks, ik heb toch maar voor de ketting boven het wiel gekozen aangezien er hier in de buurt nogal wat bochtjes zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vehpol

vehpol

Go Go Gadget!

Persoonlijk heb ik de ervaring dat op elk stuk dat je fiets altijd wel een paar bochtjes zitten die niet te nemen zijn zonder je stuur flink te draaien. Waarom auto's altijd mooi rechtdoor mogen en fietsers het met de meest afgrijselijke bochten moeten doen is mij steeds meer een raadsel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
vehpol schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 13:46:
Persoonlijk heb ik de ervaring dat op elk stuk dat je fiets altijd wel een paar bochtjes zitten die niet te nemen zijn zonder je stuur flink te draaien. Waarom auto's altijd mooi rechtdoor mogen en fietsers het met de meest afgrijselijke bochten moeten doen is mij steeds meer een raadsel. ;)
Om de doodeenvoudige reden dat de fiets als vervoersmiddel niet serieus genomen wordt; 'de fiets is een vrijetijdsgeval'.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WFvN schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 13:52:
[...]

Om de doodeenvoudige reden dat de fiets als vervoersmiddel niet serieus genomen wordt; 'de fiets is een vrijetijdsgeval'.....
En omdat de gemiddelde fietser zo'n 10 tot 12 km/u fietst (hooguit) waardoor je iedere bocht nog prima kan nemen, hoe scherp ook.

Dat wij nou diezelfde bochten proberen te halen met 35+... tsja :+

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2006 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vehpol

vehpol

Go Go Gadget!

[...]

Ik fiets toch ook in mijn vrije tijd... :+
Verwijderd schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 14:26:
[...]

En omdat de gemiddelde fietser zo'n 10 tot 12 km/u fietst (hooguit) waardoor je iedere bocht nog prima kan nemen, hoe scherp ook.

Dat wij nou diezelfde bochten proberen te halen met 35+... tsja :+
Het is nou eenmaal zo dat snel bochten nemen verreweg het leukst is. :*) Ik weet inmiddels ook vrij aardig wat de leukste bochten zijn met welke snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
net weer een stuk gefietst, 49km dit keer met een gemmiddelde van 26.5, niet echt super, maar tot nu toe gaat elk ritje beter :) (vorige was 25.9)

het grootste gedeelte heb ik met een snelheid van zo'n 32-33 gedaan en ook een stukje 48 :)
ik begin altijd rustig, dus ik denk dat daarom het gem. toch een stukje lager is. als ik niet rustig begin dan krijg ik al erg snel kramp onder mijn voet, maar ik denk dat dat vooral komt door het niet hebben van klikpedalen (ze komen er zeker op, maar die vriend van me kan er nog maar eentje vinden :( )

wat ik ook erg irritant vindt zijn de tintelende tenen, al het bloed lijkt er uit te lopen (gaat dat ook weg met klikpedalen?)

btw. heb nu totaal 192km gefietst op de Zephyr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Skuzz schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 16:51:
... wat ik ook erg irritant vindt zijn de tintelende tenen, al het bloed lijkt er uit te lopen (gaat dat ook weg met klikpedalen?)

btw. heb nu totaal 192km gefietst op de Zephyr
Het kan zijn dat je trapstel voor jouw lichaam iets te hoog zit t.o.v. het stoeltje. Daar hebben meer mensen last van bij de moderne low racers. Met gebruik van klikpedalen zou je wel wat betere doorbloeding kunnen krijgen als je mooi 'rond' trapt, maar het verhelpt het probleem niet bij de bron. Je zou kunnen proberen om je stoeltje iets hoger te zetten, je hart een paar cm hoger boven je tenen kan best wel wat schelen. Of je er echt last van blijft houden (en dus aan een aangepaste trapasbuis zou moeten gaan denken ofzoiets :X ) dat kun je pas zeggen over 1000 km. Ik verwacht dat je met een kleine aanpassing wel een eind komt, en dat de ergste overlast is dat je tenen 's winters snel koud worden.

Addit: Oja, en wat ik bijna vergeet: rijd je niet in een te zwaar verzet?

[ Voor 5% gewijzigd door benoni op 13-06-2006 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
[...]

Fiets wordt serieus zat genomen, anders waren er niet overal van die uitstekende fietspaden. Ja uitstekend over het algemeen. En ik ben er blij om dat ze niet alles recht maken, snel door de bochten is juist leuk.

Maar goed, ketting dus bovenlangs is de conclusie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
benoni schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 17:26:
[...]

Addit: Oja, en wat ik bijna vergeet: rijd je niet in een te zwaar verzet?
zou wel eens kunnen, ik heb een echte fietsnoob
hoe zwaar moet ik trappen? (ik heb helaas geen trapfrequentie meting op mijn fietscomputertje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hu9o

Hu9o

Schokkend

Probeer eens 2 versnellingen lager te trappen dan wat je nu doet. Als je dit vol kan houden zonder van de pedalen te vliegen trapte je voorheen te zwaar :Y)

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Skuzz schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 17:43:
[...] hoe zwaar moet ik trappen? (ik heb helaas geen trapfrequentie meting op mijn fietscomputertje)
Hu9o schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 17:54:
Probeer eens 2 versnellingen lager te trappen dan wat je nu doet. Als je dit vol kan houden zonder van de pedalen te vliegen trapte je voorheen te zwaar :Y)
Een wielrenner probeert rond de 90 omwentelingen per minuut te rijden. Ik zou mijn trapfrequentie ook niet precies weten om dezelfde reden als Skuzz, maar ervan uitgaande dat veel muziek 70 bpm is trap ik iets sneller als ik 'op scherp' rijd. Maar ik ben een ligfietser van het luie soort; als ik geen kracht hoef te zetten ga ik over op een hele trage tred :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiDNN
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-09 11:15
mzz..valt me op dat jullie in dit "fiets topic" wel veel over het gem. hebben..
Ik zelf zit redelijk tot veel op de racefiets, maar @ Wielrentopic hebben ze het praktisch nooit over gem.
Maar k`ben ook wel benieuwd naar het verschil er tussen :P
Want 30 km/h gem op racefiets is redelijk gemakkelijk te doen.. maar op de ligfiets is dat nogal zwaar zeker? of heb ik weer te snel een conclusie getrokken :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Thesilence07 schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 18:48:
Ik zelf zit redelijk tot veel op de racefiets, maar @ Wielrentopic hebben ze het praktisch nooit over gem.
Want 30 km/h gem op racefiets is redelijk gemakkelijk te doen.. maar op de ligfiets is dat nogal zwaar zeker? of heb ik weer te snel een conclusie getrokken :o
Ik moet dan toch concluderen dat de heren ligfietsers niet allemaal zo getraind zijn, of gewoon met meer bagage en/of langzamere banden rijden ;)

Een low racer is volgens de boekjes zeker 10 tot 20 % efficienter dan een racefiets. Op de M5 website staan vergelijkingsdiagrammetjes onderaan de productpagina's. Die zijn misschien niet op de procent accuraat (het moet er voor M5 natuurlijk wel leuk uitzien), maar 't geeft wel een indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Volgens mij heb je iets heel erg over het hoofd gezien. Namelijk dat je op een ligfiets harder gaat.

Gem. zegt ook niet zoveel, ik zeg liever dat ik zoveel uur op zoveel % intensiteit heb gefietst, dan kan je wel vergelijken.

Trapfrequentie moet je idd rond de 90 (of misschien 100) hebben, ik denk dat ik daar wel aan zit. Als ik nog sneller ga trappen dan trek ik het niet. Maar ik heb eerlijk gezegd geen idee, want heb geen cadansmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
De laatste tijd rijd ik niet zoveel, maar ik kan nog wel wat getallen ophalen uit de tijd dat ik mijn kantoor 25 km verderop had en dus ook redelijk trainde :)

30 km per uur was altijd te halen, behalve met storm tegen. Normaal hoefde je voor die snelheid eigenlijk geen moeite te doen. Als ik me verder niet haastte lag mijn kruissnelheid iets erboven, rond de 33 km/u.

Vooral bij warmer weer vond ik het wel leuk om 'op snelheid' te rijden. Omdat ik pas buiten de stad het klokje liet lopen (ik ken mezelf, anders rijd ik in de stad te aggressief) had ik precies 20 km buitengebied waar ik slechts een paar keer op ander verkeer hoefde te wachten. Als het een beetje lekker reed had ik een gemiddelde van ruim boven de 40 km/u heen & terug, met op de rechte stukken kruissnelheden van tegen de 50 km/u. De precieze records ben ik vergeten, ik zal even zoeken of ze nog op een ander forum zijn bewaard :P

Addit:
Even gevraagd aan m'n vriendin, de snelste tijden moeten geweest zijn:
45 km/u gemiddeld voor heen&terug, en 48 km/u voor enkele reis, toen ik weer eens te laat wegreed voor een etentje.
Nog niet echt een wielrenprof voorbijgereden dus :> maar wel op tijd gearriveerd 8)

[ Voor 19% gewijzigd door benoni op 13-06-2006 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
denk ook dat ligfietsers over het algemeen wat minder getrained zijn, ik heb zelf al jaren niet meer aan sport gedaan of uberhaubt gefietst.

en of ik sneller ga dan de gem. racefietser, dunno, ben er nog geen tegengekomen op mijn weghelft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
In wezen heb je 3 soorten snelheid die 'leuk' zijn om te weten.

Maximum snelheid; daar zal verder geen onduidelijkheid over zijn. Alleen over zaken als heuvelaf, wind mee etc. zijn dan nog dingen te melden.

Kruissnelheid; de gangbare snelheid waarmee gereden wordt. Verder geen extreme dingen als loeiharde wind-mee of juist -tegen, niet heuvelaf, niet heuvelop maar gewoon op vlak wegdek met eventueel matige wind.

Gemiddelde snelheid: gevaarlijk getal. Met dezelfde fiets rijd ik gemiddeldes die variëren tussen 27 km/h en (tot dusver) 33 km/h.
De gemiddelde snelheid is énorm route-afhankelijk. Je hebt het over 30 km/h gemiddeld; dat is makkelijk te halen met een ligfiets. Tja, dat red ik ook met normale inspanning. Echter.....
Als je het met racefietsen hebt over een gemiddelde snelheid van 30 km/h dan spreek je vaak over routes door bijvoorbeeld de polder. Geen oponthoud van verkeerslichten, geen snelheidsremmers als vervelend korte bochtjes in fietspaden etc. Een gemiddelde snelheid van 30 kilometer per uur op zo'n route is níet te vergelijken met een gemiddelde snelheid van 30 km/h binnen de bebouwde kom waar wel die remmers in de route zitten.

Dus ja, in wezen heb je je conclusie te snel getrokken. Wil je de gemiddelde snelheid kunnen verklaren, dan zal je meer van de route moeten weten.

[edit]
Ik zie trouwens wel gemiddeldes staan in het grote racefietstopic. Gemiddeldes waarvan ik toch wel zeg: Netjes!!

[ Voor 5% gewijzigd door WFvN op 13-06-2006 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk idd ook dat het vooral om de getraindheid gaat..

Ik ben student en sport eigenlijk niet (geen tijd voor), en eet niet goed.
Als je dan mijn gemiddelden gaat vergelijken met een racfietser die al jaren post in het racefietstopic... tsja, das niet eerlijk he?
Ik heb pas 600km in de benen en ben dolblij als ik 1 keer per week kan fietsen!

Ligfietsers zijn denk ik meer knutselaars en toerders, terwijl racefietsers echt voor prestatie gaan. Die trainen veel vaker en harder (en met meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiDNN
Ja nee ik snap het ook wel, maar was gewoon ff een vraagje :)
k`heb net zelf een ritje van ca. 40Km achter de rug.. Ging wel aardig gem. 36,5 km/h.
Heb gisteren m`n standaard rondje van 30km gefiets die ik vrijwel elke dag fiets, en zat toen rond de 38 gem.
En zondag klein tochtje van 70km.. dus ik fiets opzich wel aardig veel.. heb sinds februari ca 3000Km gefiets. :)

Maar goed ik denk dan ook dat het gewoon een kwestie van hoemeer km gefietst, deste sneller je kan fietsen (Vaaks) :+

edit: Ik fiets vrijwel altijd alleen. zit ook niet bij een club ofzo.. gewoon puur voor de hobby.

[ Voor 10% gewijzigd door HiDNN op 13-06-2006 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Thesilence07 schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 21:12:
Ja nee ik snap het ook wel, maar was gewoon ff een vraagje :)
k`heb net zelf een ritje van ca. 40Km achter de rug.. Ging wel aardig gem. 36,5 km/h.
Heb gisteren m`n standaard rondje van 30km gefiets die ik vrijwel elke dag fiets, en zat toen rond de 38 gem.
En zondag klein tochtje van 70km.. dus ik fiets opzich wel aardig veel.. heb sinds februari ca 3000Km gefiets. :)

Maar goed ik denk dan ook dat het gewoon een kwestie van hoemeer km gefietst, deste sneller je kan fietsen (Vaaks) :+

edit: Ik fiets vrijwel altijd alleen. zit ook niet bij een club ofzo.. gewoon puur voor de hobby.
Waarom kom ik nou vrijwel nooit van die snelle gasten als jij tegen ;(

Ik vind het heerlijk om met enige regelmaat lekker 'tikkertje' te spelen. De ellende is alleen dat ik maar zelden racefietsers 'ontmoet' die op dat moment lekker doorrijden. 25 km/h max op de teller is geen uitzondering. Op mijn route heb ik in 3 jaar tijd nog geen 10x een 'geduchte' tegenstander gehad waar ik eens lekker tegen kon jakkeren. 1x een échte tegenstander; gewoon 40 op de teller en raggen maar..... dát is leuk rijden. Of je nou wint of niet; boeit niet; gewoon even 'spelen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiDNN
WFvN schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 21:19:
[...]

Waarom kom ik nou vrijwel nooit van die snelle gasten als jij tegen ;(

Ik vind het heerlijk om met enige regelmaat lekker 'tikkertje' te spelen. De ellende is alleen dat ik maar zelden racefietsers 'ontmoet' die op dat moment lekker doorrijden. 25 km/h max op de teller is geen uitzondering. Op mijn route heb ik in 3 jaar tijd nog geen 10x een 'geduchte' tegenstander gehad waar ik eens lekker tegen kon jakkeren. 1x een échte tegenstander; gewoon 40 op de teller en raggen maar..... dát is leuk rijden. Of je nou wint of niet; boeit niet; gewoon even 'spelen'.
Tja..hangt een beetje af is welke regio je zit.. :P Ik zelf woon vlakbij de afsluitdijk.. en ik kom ook vrijwel geen "geduchte" tegenstanders tegen.. alhoewel ik vandaag nog een clubje uit bolsward tegen kwam.. maar die fietste 30/31.. en dat ging me net wat te traag vandaag :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Als je iemand tegenkomt die goed aan je gewaagd is, is het leuk rijden inderdaad. Wat ik wel hoor van wielrenners is dat ze er weinig aan hebben als ik de kop overneem, het zog dat een low racer trekt is voor de achtervolger niet optimaal :P

Soms tref je een echt goeie renner en rijd je rond de 50 km/u totdat je het wel genoeg vindt en een afslag uitzoekt (het liefst wel, afhaken er ziet zo slapjes uit nietwaar).

Ik heb één keer in Zwitserland gehad dat ik een kilometer of 20 naar Zürich toe zo'n spelletje had gespeeld met een wielrenner, maar de volle laag kreeg toen ik aan hem naar de weg door Zürich heen wilde vragen. Hij had zich blijkbaar een beetje zitten op te blazen om mee te kunnen komen, of hij voelde zich een beetje lullig omdat ik met volle vakantiebepakking reed, ik weet het niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.ligfiets.be/images/3d/wind-3.jpg

Ook een heel mooi fietsje :)
Zie ook http://www.ligfiets.be/index.php?selectie=3dligfietsen

Heeft iemand weleens de ligfiets meegenomen in het vliegtuig? Hoe doe je dat en hoeveel kost dat ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Aikon schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 08:32:
[afbeelding]

Ook een heel mooi fietsje :)
Zie ook http://www.ligfiets.be/index.php?selectie=3dligfietsen

Heeft iemand weleens de ligfiets meegenomen in het vliegtuig? Hoe doe je dat en hoeveel kost dat ongeveer?
Hee da's een Windcheetah Speedy, van Mike Burrows :)

Zelf nog geen fiets op het vliegtuig meegenomen, maar van horen zeggen:
- Verpak de fiets goed in een standaard fietsdoos (van een fietsenwinkel bijvoorbeeld), wat meestal inhoudt dat je de trappers losdraait, stuur een slag verdraait, en eventueel de wielen eruit haalt om ruimte te sparen. Er schijnen ook speciale fietskoffers te zijn voor in het vliegtuig.
- Voor de rest doen ze er niet moeilijk over en betaal je alleen een toeslag (40 euro of zo? weet het niet precies).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Passen die dingen in een standaard fietsdoos dan?

Ik heb weleens 2 fietsen met klm meegenomen naar Frankrijk. Kost 25euro per enkele vlucht per fiets, maar in Frankrijk wisten ze dat niet, dus was 't gratis. Ik gok dat buiten Europa 50euro p.e.v.p.f. is. Dan is het wel te doen. Ik had alleen bij de terugreis dat allebei de achterderauilleurs verbogen waren.
En gelijk een tip: neem je trappers mee in je handbagage. Ik was dus een week m'n bagage kwijt incl. trappers, kon dus de eerste week niet fietsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Aikon schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 10:57:
Passen die dingen in een standaard fietsdoos dan?
Tja, effe vooraf passen hè... bij de meeste (tweewielig ongestroomlijnde) ligfietsen kom je een eind als je de trapasbuis en het achterwiel eruit haalt, eventueel het stoeltje los... Of anders een iets grotere doos maken van isolatiepanelen ofzo (ik verwacht dat de dikte niet zo'n probleem is, de lengte wel).
Addit: vraag anders de ligfietsfabrikanten of ligfietsdealers, bij Challenge heb ik ligfietsdozen zien staan, waarschijnlijk hebben alle ligfietsfabrikanten die elders in Europa laten produceren wel dozen laten maken.
Ik was dus een week m'n bagage kwijt incl. trappers, kon dus de eerste week niet fietsen...
Alle losse onderdelen met tiewraps of plakband aan het frame bevestigen?

[ Voor 21% gewijzigd door benoni op 16-06-2006 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Aikon schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 08:32:
[afbeelding]
Over een dikke maand neem ik m'n ligfiets mee in het vliegtuig (Icelandair). De kosten zijn 20 euro, dat stelt niet veel voor. De maximum afmetingen zijn lxbxh ongeveer 215x50x106.

Ik ga m'n fiets zo kaal mogelijk inpakken, en ik doe er zeker geen doos omheen. Het is belangrijk om je fiets in te pakken, zodat de scherpe en tere delen zijn afgeschermd, maar het pakje moet als fiets herkenbaar zijn, zodat het luchthavenpersoneel kan zien dat het een stuk bagage is dat beter niet bedolven moet worden onder 200kg aan andere koffers.

Ik was van plan om m'n stuur los te schroeven. Dat moet ook wel, anders overschrijdt ik de maximale breedte. De trappers (scherp) en kettingspanner haal ik eraf en tape ik waarschijnlijk onder het stoeltje vast. Ik koop een grote rol bubbeltjesplastic om de fiets in te wikkelen, maar was van plan ervoor te zorgen de wielen kunnen draaien, da's wel handig voor het luchthavenpersoneel. Dan nog een stuk papier erop, met 'this side up', 'please be careful, thank you' en dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Doorgaans is zo'n fietsdoos verplicht meen ik.
En luchthavenpersoneel weet wel wat een fietsdoos is, zeker als er levensgroot 'Giant' ofzo opstaat.
Maar bij terugkomst bij de KLM stonden ze mooi ondersteboven op de kar hoor, terwijl er een pijl van 1 meter op stond met 'this side up'. Het boeit ze echt geen flikker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik heb wat algemene tips nodig.
Ik heb met een maat een leuk plan bedacht. We kopen allebei een ligfiets (hij een trike) en we gaan volgend jaar 4 maanden naar Amerika en fietsen 10.000km daar.

Nou zit ik sterk aan de Optima Baron te denken. Ik kan er één van 2003 kopen met Tiagra 2x9 voor 1000euro. Incl. carbon zit, en bagagedrager.
Nou kan hier volgens mij wel genoeg bagage op mee, achterop en langs het zadel.
Kan er ook een 10 speed cassete op de Baron?

Welke alternatieve fietsen zijn er nog meer? Ik wil een lowracer zonder vering liefst, met mogelijkheid voor genoeg bagage. De M5 lowracer vind ik niet mooi. De zephyr ook niet zo. Zie ik nog modellen over het hoofd? Je hebt bijv. ook de Fujin, mooie fiets, wel achtervering.

Wat is nog meer belangrijk om op te letten bij de koop van zo'n fiets of iemand tips voor de ligfietsvakantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hu9o

Hu9o

Schokkend

Koop een fiets met twee dezelfde maat wielen, dat is makkelijker met inkopen van binnen banden. Hoef je niet twee voorraden in te slaan :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Niet online
Had dit topic al eerder gelezen nu maar even in de bookmarks gezet.

Ik wil zelf 1 maken, weet nog niet of dat dit jaar nog wordt.
Het wordt een 2-1 wieler, 2 achter.

En dan met een afneembare kap. In 2 delen ofzo zodat het makkelijk een plekje kan krijgen.
En geen kettings maar een aandrijf-as van voor naar achter in het frame.

Ik zal er nog eens een technische-tekening van moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-07 16:31
)
Aikon schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 11:03:
Ik heb wat algemene tips nodig.
Ik heb met een maat een leuk plan bedacht. We kopen allebei een ligfiets (hij een trike) en we gaan volgend jaar 4 maanden naar Amerika en fietsen 10.000km daar.

Nou zit ik sterk aan de Optima Baron te denken. Ik kan er één van 2003 kopen met Tiagra 2x9 voor 1000euro. Incl. carbon zit, en bagagedrager.
Nou kan hier volgens mij wel genoeg bagage op mee, achterop en langs het zadel.
Kan er ook een 10 speed cassete op de Baron?

Welke alternatieve fietsen zijn er nog meer? Ik wil een lowracer zonder vering liefst, met mogelijkheid voor genoeg bagage. De M5 lowracer vind ik niet mooi. De zephyr ook niet zo. Zie ik nog modellen over het hoofd? Je hebt bijv. ook de Fujin, mooie fiets, wel achtervering.

Wat is nog meer belangrijk om op te letten bij de koop van zo'n fiets of iemand tips voor de ligfietsvakantie?
Je hebt ook nog de Challenge Jester.
Is waarschijnlijk wel de duurste (nieuw €2500,- ongeveer) maar wel mooier dan de baron (persoonlijke mening ;) ).
Wat erg fijn met veel bagage is zijn goede remmen, dus ik zou voor schijfremmen gaan. Die remmen echt geweldig, alleen lopen ze in de regen meestal een klein beetje (bijna niks) aan.
Daardoor valt de m5 en de Zephyr eigenlijk al af.

Achtervering wel leuk, maar niet handig als je veel bagage mee wilt nemen, omdat je dan niks op de achterbrug kan monteren.

Het zitje van Challenge is trouwens wel makkelijker om iets als een bagagedrager aan vast te maken. Dit omdat die van aluminium is waar je makkelijk een paar gaatjes bij boort (zoek maar een plaatje ;) ) terwijl die van optima en m5 van glasvezel is.

Ik zou dus tussen een Optima Baron en een Challenge Jester kiezen.

Over die 10 speed cassette. Volgens mij kan dat gewoon overal op als je maar de goede derailleur, shifter en ketting erbij neemt.

edit:
Je zou trouwens ook voor een iets hogere fiets kunnen gaan omdat je daar net iets meer bagage op mee kunt nemen.
Verder nog 1 tip. Neem niet al te dunne banden met veel bagage. Hoewijl het opzich wel gaat is het toch fijner om iets langzamere dikkere banden te hebben waar veel meer vering in zit. ;)
Qua snelheid ben je toch sneller dan een trike. :P

[ Voor 10% gewijzigd door -DG- op 20-06-2006 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Tnx voor je reactie. Die Jester ziet er idd goed uit.

Schijfremmen zitten op die Baron die ik op het oog heb, hydraulische tektro ofzo, ik ken het merk iig niet. Ik heb ervaring met schijfremmen en dat zijn niet zulke goede ervaringen. Maar dat was op een mtb die flink wat klappen kreeg en waar vaak de wielen vanaf gingen. Denk dat het op een ligfiets wat fijner is. Dus ik zie wel of ze bevallen, anders gooi ik er HS33 op ofzo.

1000euro voor een 3 jaar oude Baron en met 6 maanden oude ketting/tandwielen (Tiagra) lijkt mij een mooie prijs toch?

Opmerking over die binnenbanden: heb je idd gelijk mee, maar een extra binnenbandje mee lukt wel. :)

Dikke banden zijn idd wel handig, tijdens de vakantie maakt snelheid toch niet zoveel uit. En na 10.000km heb ik toch wel een nieuw setje nodig :P
Hogere fiets zie ik niet echt zitten, omdat ik hem ook voor wielrennen wil gebruiken. Zou liever nog de Baron xlow willen hebben, maar dat is helemaal niet handig.

[ Voor 20% gewijzigd door Aikon op 20-06-2006 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
-DG- schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 12:08:
)
[...]
Wat erg fijn met veel bagage is zijn goede remmen, dus ik zou voor schijfremmen gaan. Die remmen echt geweldig, alleen lopen ze in de regen meestal een klein beetje (bijna niks) aan.
Daardoor valt de m5 en de Zephyr eigenlijk al af.
Magura hydraulische remmen voldoen ook goed, al zijn de remblokjes nog steeds duur. Ze remmen niet zo goed als schijfremmen. Je hebt daarentegen minder belasting van de spaken. Je hebt wel een hoop ellende als de remleiding is losgeraakt, want bijvullen zonder luchtbelletjes vereist geduld en handigheid (en een redelijke hoeveelheid remvloestof, of een vergelijkbare dunne olie). Als je nieuwe nippels in de leiding wilt tikken moet je ook op zoek naar een bankschroef en een wasknijper.
Achtervering wel leuk, maar niet handig als je veel bagage mee wilt nemen, omdat je dan niks op de achterbrug kan monteren.
Inderdaad.
Het zitje van Challenge is trouwens wel makkelijker om iets als een bagagedrager aan vast te maken. Dit omdat die van aluminium is waar je makkelijk een paar gaatjes bij boort (zoek maar een plaatje ;) ) terwijl die van optima en m5 van glasvezel is.
[...]
Je zou trouwens ook voor een iets hogere fiets kunnen gaan omdat je daar net iets meer bagage op mee kunt nemen.
Ik neem met gemak hetzelfde mee op een low racer, doordat ik een ronde beugel achter het stoeltje heb laten maken (van aluminium, gecombineerd met de bagagedrager). Hierdoor kun je de fiets makkelijk aan de hand meenemen, en hangt een standaard ligfietstoptas (die normaal over het stoeltje schuift) goed stevig aan de beugel. Elan heeft echter mede op aanraden van ons speciale smalle toptassen ontworpen, die hebben wel veel inhoud maar steken aan de zijkant niet uit zodat het geheel gestroomlijnd blijft en je beter over je schouder kunt kijken of een spiegel aan je vizier of bril kunt gebruiken. De zijtassen pak ik zo dicht mogelijk tegen het stoeltje aan, een beetje hoger en verder naar achteren, zodat ze precies achter/onder mijn schouders en armen vallen. Dit geeft een groot stroomlijnvoordeel t.o.v. een hoge ligfietsen waarvan de zijtassen op half zeven onderin hangen. Als je de zware dingen voorin je zijtassen doet, en de lichte dingen bovenin de toptas, ligt het geheel reuze stabiel op de weg. Ik heb meestal een paar losse katoenen schoudertasjes mee, die kan ik naast de toptas ophangen als ik erg veel boodschappen heb mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
net eerste (test)ritje gemaakt met SPD pedalen, ben maar 1 keer omgevallen bij het stoplicht 8) :P

het fiest wel erg relaxed, en het trekken aan de pedalen scheelt ook wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ach joh..... omvallen bij het verkeerslicht? Met een lowracer? Met een lowracer blijf je gewoon ingeklikt. Je grijpt een paaltje beet indien mogelijk. Indien niet mogelijk zet je je hand gewoon aan de grond die dan als 'standaard' kan fungeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-07 16:31
benoni schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 13:22:
[...]

Magura hydraulische remmen voldoen ook goed, al zijn de remblokjes nog steeds duur. Ze remmen niet zo goed als schijfremmen. Je hebt daarentegen minder belasting van de spaken. Je hebt wel een hoop ellende als de remleiding is losgeraakt, want bijvullen zonder luchtbelletjes vereist geduld en handigheid (en een redelijke hoeveelheid remvloestof, of een vergelijkbare dunne olie). Als je nieuwe nippels in de leiding wilt tikken moet je ook op zoek naar een bankschroef en een wasknijper.
Ik heb bij het voorwiel op m'n jester een magura schijfrem (hydraulisch) en achter een gewone hydraulische rem.
Maar die achterrem bevalt me toch echt veel minder.
Die slijten met een beetje slecht weer veel te snel door, zelfs als je er nauwlijks mee remt.
Verder denk ik dat bij velgremmen eerder je velgen doorslijten dan bij schijfremmen je spaken kapot gaan doordat die meer te voorduren hebben.

Hydraulische dingen ontluchten en bijvullen is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk vind ik, alleen het kost wel wat tijd en je moet goed door hebben hoe dat moet. Maar als het goed is hoeft dit vrijwel nooit, het gaat namelijk veel langer mee dan gewone kabels.
[...]

Inderdaad.

[...]

Ik neem met gemak hetzelfde mee op een low racer, doordat ik een ronde beugel achter het stoeltje heb laten maken (van aluminium, gecombineerd met de bagagedrager). Hierdoor kun je de fiets makkelijk aan de hand meenemen, en hangt een standaard ligfietstoptas (die normaal over het stoeltje schuift) goed stevig aan de beugel. Elan heeft echter mede op aanraden van ons speciale smalle toptassen ontworpen, die hebben wel veel inhoud maar steken aan de zijkant niet uit zodat het geheel gestroomlijnd blijft en je beter over je schouder kunt kijken of een spiegel aan je vizier of bril kunt gebruiken. De zijtassen pak ik zo dicht mogelijk tegen het stoeltje aan, een beetje hoger en verder naar achteren, zodat ze precies achter/onder mijn schouders en armen vallen. Dit geeft een groot stroomlijnvoordeel t.o.v. een hoge ligfietsen waarvan de zijtassen op half zeven onderin hangen. Als je de zware dingen voorin je zijtassen doet, en de lichte dingen bovenin de toptas, ligt het geheel reuze stabiel op de weg. Ik heb meestal een paar losse katoenen schoudertasjes mee, die kan ik naast de toptas ophangen als ik erg veel boodschappen heb mee te nemen.
Maar op een hogere ligfiets hebben sommige mensen nog wel eens tassen aan de voorwielen hangen, wat bij een lowracer niet kan. ;)
Maar ik zou ook helemaal voor een lowracer gaan, anders zou ik ook geen jester hebben. :P
Ik denk ook zeker niet dat het een probleem is om daarmee op vakantie te gaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
-DG- schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 17:56:
[...]

Ik heb bij het voorwiel op m'n jester een magura schijfrem (hydraulisch) en achter een gewone hydraulische rem.
Maar die achterrem bevalt me toch echt veel minder.
Die slijten met een beetje slecht weer veel te snel door, zelfs als je er nauwlijks mee remt.
Verder denk ik dat bij velgremmen eerder je velgen doorslijten dan bij schijfremmen je spaken kapot gaan doordat die meer te voorduren hebben.
Ja, remblokjes kunnen met regen en zand echt heel snel slijten. Als je schijfremmen hebt moet je ook een naaf en spaken hebben die op schijfremmen gemaakt zijn. In principe gaan ze dan niet eerder kapot.
Hydraulische dingen ontluchten en bijvullen is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk vind ik, alleen het kost wel wat tijd en je moet goed door hebben hoe dat moet. Maar als het goed is hoeft dit vrijwel nooit, het gaat namelijk veel langer mee dan gewone kabels.
Magura werkt met mineraalolie, wat geen water aantrekt. In principe hoef je daar nooit wat aan te doen.

Denk dat ik binnenkort maar eens ga kijken voor die Baron. Wat vinden jullie van de prijs? Drie jaar oud, tiagra 2x9, carbon stoel, 6 maanden oude ketting/tandwielen, Tektro hydraulische schijfremmen. Vraagprijs is 1000 euro.

[ Voor 10% gewijzigd door Aikon op 20-06-2006 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
WFvN schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 17:17:
Ach joh..... omvallen bij het verkeerslicht? Met een lowracer? Met een lowracer blijf je gewoon ingeklikt. Je grijpt een paaltje beet indien mogelijk. Indien niet mogelijk zet je je hand gewoon aan de grond die dan als 'standaard' kan fungeren ;)
Moet je wel opletten dat je niet met je hand in een lekkere dikke vette (honden)drol 'stapt'! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Hm.... nee inderdaad want dan glijd je uit en dat wil je niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
gp500 schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 11:46:
Had dit topic al eerder gelezen nu maar even in de bookmarks gezet.

Ik wil zelf 1 maken, weet nog niet of dat dit jaar nog wordt. Het wordt een 2-1 wieler, 2 achter. En dan met een afneembare kap. In 2 delen ofzo zodat het makkelijk een plekje kan krijgen. En geen kettings maar een aandrijf-as van voor naar achter in het frame.

Ik zal er nog eens een technische-tekening van moeten maken.
Welke soort van besturing denk je aan?
Ik heb even op een Jouta 2000 gereden maar die valt flink tegen (lees: om) in bochten als je sneller dan stapvoets rijdt. Zelfs als je zover tegenhangt dat je met je kont naast het stoeltje zit kun je nog de bocht uitrollen. De Flevotrike voelt nog belabberder aan maar als je het eenmaal gewend bent kun je er nog een aardig bochtje mee draaien. Pas echt lekker sturen wordt het met 2 voorwielen (zoals de Windcheetah Speedy hierboven, de Velomobiel of de Go_one), maar als je haast hebt in de stad of een afdaling met haarspeldbochten rijdt ga je toch al snel op 2 wielen. Maar misschien kun je toch met wat expirimenteerwerk de kantelknikbesturing verbeteren. Je zou toch zeggen dat er meer mogelijk is, want anders zou men de Carver toch vaker tegen een vangrail moeten zien kleven.

Oja, en ik denk dat een aandrijfriem een beter alternatief is dan een kardanas, als je per sé iets anders dan een ketting wilt. De efficiëntie van een kardanas zuigt in vergelijking met een ketting. Ik heb ook wel eens de ingeving gekregen om nylon bolletjes op een kevlar- of dyneemalijn te lijmen om op die manier een onderhoudsvrije ketting te maken die even efficient zou kunnen zijn als de klassieke metalen versie. De 'kettingbladen' zouden dan nylon ringen moeten hebben met daarin een uitgespaard spoor voor de kevlardraad, en diepe kuiltjes waar de bolletjes in passen.
Aikon schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 11:03:
... Ik wil een lowracer zonder vering liefst, met mogelijkheid voor genoeg bagage. ...
Zo ziet mijn rekje-met-beugel er ongeveer uit (beetje aangepast voor de nieuwe Baron):

Afbeeldingslocatie: http://xen03.settembre.nl/tweaks/benoni-frame-achterrek-600px.jpg
Pagina: 1 ... 3 ... 20 Laatste

Dit topic is gesloten.