Het ligfietstopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 20 Laatste
Acties:
  • 32.809 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
benoni schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 22:42:
Maar misschien kun je toch met wat expirimenteerwerk de kantelknikbesturing verbeteren. Je zou toch zeggen dat er meer mogelijk is, want anders zou men de Carver toch vaker tegen een vangrail moeten zien kleven.
ALS je dan een 'carver' noemt, laat dan wel een échte zien.... (goed, de Carver is wel gaaf maar ook in ligfietsland hebben we zoiets): de Tripendo (klikbaar plaatje):
Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/rcgilmore3/Tripendo.jpg
Oja, en ik denk dat een aandrijfriem een beter alternatief is dan een kardanas, als je per sé iets anders dan een ketting wilt. De efficiëntie van een kardanas zuigt in vergelijking met een ketting.
Niet te vergeten het enorme torderen van de as doordat bij een ligfiets een enorme afstand overbrugd moet wordne
Zo ziet mijn rekje-met-beugel er ongeveer uit (beetje aangepast voor de nieuwe Baron):

[afbeelding]
Een vrij standaard bagagedrager kan ook gemonteerd worden; op mijn Baron zat een standaard geval in ieder geval. Het enige is dat je dan een metalen plaatje aan de voorkant van de drager moet maken en die schuin voor het achterwiel langs moet steken naar het frame en daar ook bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 23:46

Hu9o

Schokkend

6 cm bij 30 graden
8 cm bij 20 graden

Moet dat niet andersom? want 20 graden is toch platter dan 30 graden, zodat je hoofd dichter bij de beugel komt?

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
WFvN schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 22:54:
... ALS je dan een 'carver' noemt, laat dan wel een échte zien.... de Tripendo
Moooooi!
Een vrij standaard bagagedrager kan ook gemonteerd worden; op mijn Baron zat een standaard geval in ieder geval. Het enige is dat je dan een metalen plaatje aan de voorkant van de drager moet maken en die schuin voor het achterwiel langs moet steken naar het frame en daar ook bevestigen.
Inderdaad. Maar als je lang op vakantie gaat raad ik toch een steviger rek aan. Ik rijd inmiddels al jaren met zo'n beugel erop en zou het niet meer willen missen. Het ligt echt als een blok op de weg, en ik kan ook veel makkelijker een zwaar bepakte fiets oppakken en verplaatsen, of de fiets op zijn kant leggen en weer optillen (om snel het achterwiel eruit te kunnen halen). Het is ook prettig dat dit rek aan de voorkant breder is, zodat je tassen niet tegen de remmen of het wiel aan kunnen komen. Daar heb ik met andere fietsen regelmatig problemen mee gehad.
Hu9o schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 22:56:
6 cm bij 30 graden
8 cm bij 20 graden

Moet dat niet andersom? want 20 graden is toch platter dan 30 graden, zodat je hoofd dichter bij de beugel komt?
Als je stoeltje verder achterover ligt (dus richting 20 graden) dan zou de beugel iets verder naar achteren moeten. Ik heb zelf genoeg aan 6 cm tussenruimte, dan zit ik met ook met mijn helm op (een rond model) niet tegen de toptas aan. En mocht de ruimte achteraf een beetje tegenvallen dan kun je extra afstandshouders ertussen plaatsen bij de stoelbouten. Mijn vriendin bevestigde soms een heuptasje aan de voorkant van de beugel als ze last van haar nek kreeg, dan had ze een hoofdsteuntje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik weet nog wel meer 'mooie' dingen. Wat dacht je van een voorwiel aangedreven driewieler modelletje Tadpole (2 wielen voor, 1 achter). De Russen hebben daar de fietsen van Berkut

Afbeeldingslocatie: http://www.berkut-trikes.com/bs_detail5.jpg

Echt mooi vind ik de fietsen niet..... maar toch wel tof dat ze zoiets 'durven' te bouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
WFvN schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 23:36:
[...]
Ik weet nog wel meer 'mooie' dingen. Wat dacht je van een voorwiel aangedreven driewieler modelletje Tadpole (2 wielen voor, 1 achter). De Russen hebben daar de fietsen van Berkut
[...]
Echt mooi vind ik de fietsen niet..... maar toch wel tof dat ze zoiets 'durven' te bouwen
Ik herinner mij het EK in Zwitserland waar die Russen helemaal met de auto naartoe waren gereden, als ik het goed voor de geest haal met een oude Lada, een aanhanger vol gereedschap en een stroomlijnkuip op het dak. De Berkut waarmee ze de wedstrijden wilden rijden was nog niet helemaal klaar, dus in plaats van wat slaap te pakken na de enorme rit hebben ze de nog hele nacht zitten sleutelen. 's Morgens heb ik 'm kunnen proberen, je voelt de trapbeweging een beetje in het stuur maar verder rijdt ie heerlijk _/-\o_ en het ding zit vol met prachtige handgedraaide titanium onderdelen :9~

[ Voor 8% gewijzigd door benoni op 21-06-2006 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Aikon schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 18:01:
Denk dat ik binnenkort maar eens ga kijken voor die Baron. Wat vinden jullie van de prijs? Drie jaar oud, tiagra 2x9, carbon stoel, 6 maanden oude ketting/tandwielen, Tektro hydraulische schijfremmen. Vraagprijs is 1000 euro.
Iemand nog een mening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Ik zou met 700 à 800 euro beginnen, tenzij de fiets in echt nette staat is, te letten op:

Frame
- Beschadigde achterpat (doordat de derailleur vast is komen te zitten). Ik kan van de foto niet zien of bij dit model de achterpatten vervangbaar zijn, maar in het algemeen moet je altijd voorzichtig zijn met schroefdraad in een aluminium frame, dat beschadigt snel.
- Tekenen van haarscheurtjes in het hoofdframe dicht bij de balhoofdbuis (bij de eerste 'ronde' Barons kwam daar relatief veel kracht op, later is de constructie verstevigd).
- Haarscheurtjes in het stuur, een vast alu stuur kan metaalmoeheid vertonen bij de gelaste hoek boven het balhoofdstel.
- Doorzakken van het stoeltje op de plaats van de stoelbouten, beschadigingen van het stoeltje door schuren tegen het frame, of dolgedraaide schroefdraad in de mountings (het laatste is doorgaans bij de meeste frames op te lossen met een langere bout en een borgmoer).
- Tekenen van verbuiging bij de bouten waar de kettingrollen aan vast zitten.
- Dolgedraaide draad bij de verstelling van de trapasbuis.
- Verbogen trapstel als gevolg van een aanrijding.
- Algemene staat van de lak, al is dat betrekkelijk want met een aluminium frame vallen beschadigingen niet erg op en roest het niet verder.
- Verbogen, gebroken of anderszins rammelend achterrekje.
- Slijtage van het balhoofdstel, voelbaar als je het stuur draait.
- Ik ga het jou niet vragen maar ik zou zelf even met losse handen proberen te rijden :P Echter: een stuurafwijking kan ook aan strakgeleide kabels te wijten zijn, verdenk niet meteen de voorvork of de balhoofdlagers. Het kan echter ook zijn dat in zo'n geval het hele frame een beetje krom is of dat het achterwiel erg uit het midden is gespaakt. Als je achter de fiets aan rijdt kun je goed zien of de wielen in hetzelfde spoor rijden.

Slijtende onderdelen
- Slijtage van de versnellingscommandeurs (niet te verwarren met versleten kabels, een nieuw kabelsetje kost bijna niks en doet vaak al wonderen).
- Speling op de achterderialleur.
- Kan de voorderailleur genoeg naar binnen om het kleine blad te halen, en zit de 'dop' van het derailleurbuisje nog goed vast.
- De staat van de kettingrolletjes. Van een nieuw rolletje is het loopvlak aan de binnenkant niet hobbelig en zie je de rand van de ketting aan de bovenkant er net uitsteken. Maar het inslijten is eigenlijk niet zo erg, het belangrijkst is de staat van de lagers, meestal voel je na een jaar al flinke slijtage als je met de hand het rolletje draait. Ik geloof dat een nieuw kettingrolletje zo'n 20 euro kost.
- Voor de rest zou ik zeggen: als je er dit jaar mee uit kunt rijden is het prima. Na de (pekel)winter kun je kijken of er dingen opgesleten zijn en op dat moment gaan vervangen.

Addit
- Oh en de remmen natuurlijk O-) Bij Magura's: lopen beide cylinders nog redelijk snel terug als je de rem loslaat. De remcylinder aan het einde van de leiding is vaak de eerste die last krijgt van vervuiling of lucht in de olie. Bij knijpremmen: veert de remgreep naar het midden midden terug of trekt ie naar één kant (probleem is vaak prima te verhelpen met een schoonmaakbeurt incl. demontage). Bij schijfremmen: komt er aan beide zijden van de schijf weer ruimte vrij als je de rem loslaat.

[ Voor 23% gewijzigd door benoni op 21-06-2006 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
benoni schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 22:42:
[...]

Welke soort van besturing denk je aan?
Ik heb even op een Jouta 2000 gereden maar die valt flink tegen (lees: om) in bochten als je sneller dan stapvoets rijdt. Zelfs als je zover tegenhangt dat je met je kont naast het stoeltje zit kun je nog de bocht uitrollen. De Flevotrike voelt nog belabberder aan maar als je het eenmaal gewend bent kun je er nog een aardig bochtje mee draaien. Pas echt lekker sturen wordt het met 2 voorwielen (zoals de Windcheetah Speedy hierboven, de Velomobiel of de Go_one), maar als je haast hebt in de stad of een afdaling met haarspeldbochten rijdt ga je toch al snel op 2 wielen. Maar misschien kun je toch met wat expirimenteerwerk de kantelknikbesturing verbeteren. Je zou toch zeggen dat er meer mogelijk is, want anders zou men de Carver toch vaker tegen een vangrail moeten zien kleven.

Oja, en ik denk dat een aandrijfriem een beter alternatief is dan een kardanas, als je per sé iets anders dan een ketting wilt. De efficiëntie van een kardanas zuigt in vergelijking met een ketting. Ik heb ook wel eens de ingeving gekregen om nylon bolletjes op een kevlar- of dyneemalijn te lijmen om op die manier een onderhoudsvrije ketting te maken die even efficient zou kunnen zijn als de klassieke metalen versie. De 'kettingbladen' zouden dan nylon ringen moeten hebben met daarin een uitgespaard spoor voor de kevlardraad, en diepe kuiltjes waar de bolletjes in passen.

[...]

Zo ziet mijn rekje-met-beugel er ongeveer uit (beetje aangepast voor de nieuwe Baron):

[afbeelding]
Ja, vreemd dat dat zo belabberd rijd, komt mss omdat de knik te ver voor de achterste as ligt.
Dan is je zwaarte punt veelst te naar voren.

Maar dan moet je acht ook nog kleinere willen om dichter op de as te komen zonder dat je wielen in de weg zitten bij het knikken.
Weet niet of ik dat knikken wel wil hebben, dat zou ook mss alleen de persoon kunnen doen zoals op de motor. ;)

Vreemd dat een kardansas niet zou willen, ik zat ook al te denken aan een soort van hefboom aandrijving zoals bij een stoomtrein, maar dat lijkt me te stug en groot.

mss is een 1 achter 2 voor combinatie gewoon van nature stabieler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gp500 schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 14:23:
[...]

Ja, vreemd dat dat zo belabberd rijd, komt mss omdat de knik te ver voor de achterste as ligt.
Dan is je zwaarte punt veelst te naar voren.

Maar dan moet je acht ook nog kleinere willen om dichter op de as te komen zonder dat je wielen in de weg zitten bij het knikken.
Weet niet of ik dat knikken wel wil hebben, dat zou ook mss alleen de persoon kunnen doen zoals op de motor. ;)

Vreemd dat een kardansas niet zou willen, ik zat ook al te denken aan een soort van hefboom aandrijving zoals bij een stoomtrein, maar dat lijkt me te stug en groot.

mss is een 1 achter 2 voor combinatie gewoon van nature stabieler.
Mocht je een flevobike trike-achtig iets gaan bouwen... dan moet je even gaan googlen. Ik heb namelijk ooit een site gezien van iemand die zijn trike had aangepast waardoor hij veel stabieler en sneller de bocht door kon. Kwam er op neer dat hij het scharnierpunt van het karretje verlaagd had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Daarvoor moet je zijn bij ultra-flevofan Erik Wannee:
http://flevofan.ligfiets.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

M'n veersysteem is kapot gegaan, en ik heb nu onder garantie een nieuw setje gekregen. Ik weet nog niet precies waarom de oude kapot ging, waarschijnlijk door overbelasting (demping te stug ingesteld?)

De nieuwe demper heeft geen instellingsmogelijkheid, dus die kan ik in elk geval niet langer te stug instellen. Ik heb de laatste weken niet veel kunnen fietsen, omdat 't achterwiel tegen de drager liep. En vering was er ook niet bij. Ik begrijp nog steeds niet waarom Aikon zonder vering rijden wil, want af en toe ben ik echt vreselijk door elkaar geschud. Zelfs een ietwat ruwe asfaltweg doet je kiezen al bibberen. :-/

Vanavond gaat er in ieder geval weer lekker een rondje gereden worden; regen of geen regen!

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik ben zojuist met een maat van me ff langs het ligfietscentrum geweest om informatie te vinden over onze vakantie volgend jaar.

De eigenaar had zelf op de fiets 12 maanden door Australie gefietst, toen 3 maanden Nieuw-Zeeland en daarna nog 3 maanden USA. En nog diverse andere ligfietsvakanties. Hij wist waar 'ie het over had.

Hij raadde gelijk een trike af, vanwege diverse punten:
- 500 euro vervoerskosten per vliegtuig
- niet handig met smalle poortjes, of met fiets binnen stallen
- je rijdt scheef. Omdat de wegen een beetje bol staan, rij je altijd scheef en dat ga je voelen in je rug en knieen.

Dus die maat van me is van z'n trike idee af en gaat ook een tweewieler kopen.

De eigenaar raadde ons een Optima Lynx of een Nazca Fuego aan. Deels vanwege de iets hogere zit dan de Baron, waardoor je beter overweg kan met banaantassen. Maar goed, eigenlijk willen we toch gewoon allebei de Baron, en dat zal 'em ook wel worden gok ik. :)

We hebben er iig heel veel zin in om snel een fiets te kopen en in Amerika een stukje te ligfietsen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Dude..... zijn jullie net te laat voor RAAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn voorspelling is uitgekomen..
400km na mijn eerste 400km (dus na 800km totaal) passeerde ik vandaag de 30km/u gemiddeld-grens 8)

65km gereden met 30,8km/u gemiddeld.
Heen: wind mee, 32,5 gemiddeld.. terug geknokt om het niet teveel te laten zakken :P

Werd overigens nog ingehaald (enige keer trouwens) toen ik met 28/u tegen de wind in reed
door een tandem :X
Daar even achter gehangen (enorm kielzog), op krachten gekomen en ze daarna losgereden.
Was overigens wel een sportieve tandem met twee jonge gasten erop.. waren geen toeristen :+
Maar is wel komisch want je verwacht het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Laatst online: 18:22
ik heb nu ook bijna mijn eerste 400km erop zitten, en mijn laatste ritje was 28.6 gem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Aikon schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 17:04:
... Hij wist waar 'ie het over had... Hij raadde gelijk een trike af, vanwege diverse punten... Dus die maat van me is van z'n trike idee af en gaat ook een tweewieler kopen.
Goed idee, het is sowieso slimmer om twee vergelijkbare fietsen te rijden, omdat je dan beter uitkomt met reserve-onderdelen.
De eigenaar raadde ons een Optima Lynx of een Nazca Fuego aan. Deels vanwege de iets hogere zit dan de Baron, waardoor je beter overweg kan met banaantassen.
Hier snap ik geen hout van, en ik verwachtte eigenlijk niet zoiets van iemand die veel ervaring heeft.

Misschien is het verschil dat hij de zijtassen niet goed volstouwt en tegen het stoeltje aansjort, zodat het geheel toch de neiging heeft om te gaan slingeren. In dat geval kun je met een hogere 'zit' de massa van je lichaam beter gebruiken om het geslinger te corrigeren, net zoals bij een torderend diamantframe van een lichtgebouwde randonneur. Maar je wilt toch überhaupt niet met een soort van zwabberconstructie op vakantie? De bagage op mijn low racer zit strak achter mijn rug (het achterrekje kan op geen enkele manier torderen) en juist daarom kan ik zowel bij het klimmen als in een snelle afdaling op mijn pinken blijven sturen. Ik heb zelfs een keer met 80 km/u per ongeluk met losse handen gereden, ik zal het niemand aanraden (je zult maar een flinke steen tegenkomen of lek rijden), maar andere fietsen die ik heb gereden hadden waarschijnlijk al helemaal geen koers gehouden met zoveel bagage achterop.

Misschien is het omdat bij een low racer de zijtassen verder naar achteren en hoger moeten dan bij een toerligfiets. Niet alleen om plat door de bocht te kunnen, maar ook vanwege de stroomlijn, het scheelt 1 à 2 km/u gemiddeld. In principe zou de hogere plaatsing ongustig zijn voor de stabiliteit, dat merk ik ook wel want het sturen voelt iets indirecter aan. Maar in tegenstelling tot andere fietsen deed bij mijn low racer de zware bepakking niets af van het rijgenot of de wegligging. Dat kwam waarschijnlijk door de betere stabiliteit, deze fiets had een langere wielbasis, een stijf frame en dito achterrek. De andere fietsen waren rechtopfietsen (hopeloos onstabiel), hoge M5's (zwabberen een beetje vanwege vering en achterrekje), en een Alleweder (weinig pakruimte onderin, daarom wat topzwaar).
(Oja, en een Flevobike, maar da's geen verrassing :> )
Maar goed, eigenlijk willen we toch gewoon allebei de Baron, en dat zal 'em ook wel
worden gok ik. :)
Een goeie keuze dus, denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maca
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-04-2022
Het advies tegen de trike kan ik wel inkomen eigenlijk.. al ben ik toch gek op mijn eigen trike.
Alleen: Hij pas niet door de schuurdeur.. dus hij moet altijd opgetild worden.. vrij lastig..
en dat scheef rijden klopt ook.. sommige fietspaden zijn ook bol en dat rijd niet lekker.. de wegen in amerika zijn vaak wat boller dan hier i.v.m. afwatering en dat lijkt me dan inderdaad niet geweldig fietsen. Een ander nadeel is dat je met 3 wielen altijd wel met een van de wielen die kuil/hobbel/hoop stront raakt waar je er met een 2-wieler makkelijker omheen zou rijden.

Nikon D300 + Nikon D70 + Pentax Optio S5z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
benoni schreef op zondag 25 juni 2006 @ 19:36:
Hier snap ik geen hout van, en ik verwachtte eigenlijk niet zoiets van iemand die veel ervaring heeft.
Mijn gok is dat het niet zozeer is om eventuele slechtere rij-eigenschappen maar om de soort tassen. Met een lowracer heb je echte 'lowracer'tassen nodig.
Lowracertassen: 2x 12,5L

Daar staan tegenover de 'normale' banaantassen:
Small: 2x 20L
Medium: 2x 28L
Large: 2x 35L

Best wel een verschil tussen de 'lowracer' en de 'small' om over het verschil 'large' en 'lowracer' maar niet te spreken :+
Misschien is het omdat bij een low racer de zijtassen verder naar achteren en hoger moeten dan bij een toerligfiets.
Bijna goed ;)
Een goeie keuze dus, denk ik :)
Qua fiets best goed ja alleen voor vakantiebagage wat minder.... hoewel.... het ligt natuurlijk ook aan de persoon; de een kan met heel weinig op stap gaan en kan zich toch redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
De reden was idd de hoeveelheid bagage die je mee kan nemen.

Maar 55L (2x 27,5) naast je stoel, en dan nog wat achterop lijkt ons genoeg. M'n backpack is ook 55 liter en daar pas altijd alles wel in, behalve een tent ofzo. En anders gewoon stapelen en veel spinnetjes meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
WFvN schreef op maandag 26 juni 2006 @ 12:13:
Mijn gok is dat het niet zozeer is om eventuele slechtere rij-eigenschappen maar om de soort tassen. Met een lowracer heb je echte 'lowracer'tassen nodig.
Lowracertassen: 2x 12,5L

Daar staan tegenover de 'normale' banaantassen:
Small: 2x 20L
Medium: 2x 28L
Large: 2x 35L
Ik heb de grootste Elan-tassen eraan hangen (die heb ik gekocht nadat ik binnen korte tijd twee tassensets van M5 had versleten, de tassen van Elan en Radical zijn zwaarder maar veel duurzamer). Zoals ik al schreef, zorg voor een stabiel achterrek, hang de tassen wat hoger dan normaal en prop ze voorin goed vol. Het rijdt prima. De kaartenvakken van de Elan tassen zitten op een low racer wel net iets te hoog om even snel je mobieltje of de kaart eruit te grissen, maar je kunt wel lekker je armen laten rusten op de zijtassen. Als je een iets groter stuur hebt (dus geen 'bidsprinkhaanstuur') dan hoef je je elleboog niet van de tas te tillen om bij het stuur te kunnen, dus dat rijdt echt super relaxed 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-09 22:02

vehpol

Go Go Gadget!

De discussie is eerder gevoerd, maar ik moet het toch even kwijt.

ANWB: "Hebben wij u ooit de verkeerde kant op gestuurd?" Antwoord: JA!

Gisteren ging ik nog even lekker een stukje fietsen, stuk wat mooi in 2u zou moeten kunnen (dan moest ik thuis zijn). Dus ik lekker aan het fietsen, zie de bordjes naar de volgende plaats(en) die ik wou hebben, dus volg die afslag. Eindeloze weg met maar 1 zijweg. Maar zie geen bordje(s) meer. Ik fiets door, sta ik midden op een camping. :? Daar nog op de bordjes en aanwijzingen gekeken en nog een weggetje ingeslagen, maar duidelijk dat ik daar niet moest zijn. Dus ik fiets terug en sla daar een weg in. Kom ik op een weggetje terecht dat bij die andere afslag uitkomt. Wat dus ook niet de goede kant op was. Dus toen ben ik maar weer terug gefietst naar de afslag, goed opgelet. Maar echt geen afslagen of bordjes of wat ook. Afijn, uiteindelijk heb ik 10kilometer voor niets (of terwijl om) gefietst en was ik ligt verlaat (5min, dus dat wat totaal niet erg) thuis. En moest ik langs de grote weg en door industriegebieden terug (twee dingen die ik liever mijdt omdat ik ook fiets voor het uitzicht)

Nu gaat het mij niet zozeer om de extra meters of die 5 minuten, maar meer het idee. Vond het in ieder geval wel heel apart. Op de kaart lijkt het trouwens ook wel de goede weg te zijn, al moet ik zeggen dat ik niet helemaal mijn orientatie heb op dat stukje kaart. Maar ik geloof niet dat ze de zijwegen daar opeens weg hebben gehaald, zo zag het er niet uit. Erg apart allemaal.

Ceci n'est pas une signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solosmots
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-09 17:25
Hey leuk weer een ligfietstopic, ben niet zo actief hier meer dus was me niet opgevallen. Ik heb nog steeds een zelfbouw lowracer, gebaseerd op een Zephyr.

Afbeeldingslocatie: http://zx16v.net/temp/lowracer.jpg
Hier zonder achterschokdemper, zo staat ie nog wat lager maar comfort is 0,0 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
heb je de schokdemper er helemaal tussenuit gehaald? of door een blok vervangen?
ik was er ook aan het denken om mijn Zephyr eens te proberen zonder vering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solosmots
Zit normaal een hydrolische DNM demper tussen, nu een stukje RVS koker. Zit vlak voor het achterwiel op de foto :)
Gaat wel een stukje harder en ikzelf kon het geleiderwiel boven de achtervork weglaten (met schokdemper zou ketting achtervork raken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
Ik heb zelf ook een Zephyr, maar bij mij zit er rubber tussen.
bij mij raakt de ketting de achtervork wel een beetje maar dat lijkt me niet zo'n probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Solosmots schreef op zondag 02 juli 2006 @ 18:25:
Hey leuk weer een ligfietstopic, ben niet zo actief hier meer dus was me niet opgevallen. Ik heb nog steeds een zelfbouw lowracer, gebaseerd op een Zephyr.

[afbeelding]
Toegevoegd aan de startpost.

Zie ik het trouwens goed? Een zitje van Challenge?

Verder:

Zondag 9 juli is er een tocht van Plat Zwolsch. Dit wordt de Enecoroute. Een tocht van (inclusief een korte afstand van 'ons' startpunt naar de route en weer terug) van zo'n 280 kilometer. Ik zit er serieus over te denken om die tocht mee te rijden. Ik heb echter geen ervaring met zulke lange tochten. De grootste afstand die ik afgelegd heb op een dag is zo'n 150 kilometer.

Zijn er lange-afstandrijders met zinnige tips?

[ Voor 32% gewijzigd door WFvN op 02-07-2006 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vehpol

vehpol

Go Go Gadget!

Vandaag voor het eerst de 30 gemiddeld op een wat grotere afstand. 55.48 kilometer met een gemiddelde van 31.16km/u. Persoonlijk was ik daar behoorlijk tevreden mee 8) Had eigenlijk de teller er even af moeten halen toen ik met de fiets aan de hand liep een stukje, dan was het nog wel ietsjes hoger geweest. Kruis-snelheid was dus zo'n 34km/u. En ik ging weg van huis met het idee dat het niet om de snelheid maar om de toch ging :D Tja, het was gewoon lekker fietsweer.

Maar goed, over lange afstand-fietsen: Nee, geen tips, verder dan 85km ben ik nog niet geweest. Nou ja, belangrijkste lijkt mij toch wel gewoon te zijn dat je niet te hard fietst, genoeg eten/drinken aan boord hebt en je lekker comfortabel zit. Maar 280km op één dag :/ Dan ben je wel echt een hele dag aan het fietsen. Nou ja, volgens mij is het gewoon het belangrijkste dat je het zelf leuk moet vinden en dat je het idee hebt dat je genoeg kracht in je benen hebt om het te volbrengen. Dan is de kans toch best aanwezig dat je de finish haalt. Of terwijl, was die 150km een uitputtingsslag of had je het idee daarnaa nog best een mooi stuk verder te kunnen. Aan dat soort dingen zou ik het afmeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
WFvN schreef op zondag 02 juli 2006 @ 21:27:
... zo'n 280 kilometer. ... Zijn er lange-afstandrijders met zinnige tips?
Op basis van persoonlijke ervaringen, dus kijk maar of 't voor jou zinnig is.

- Pomp vooraf de banden goed op, en kijk of er niks aanloopt. Tegen de avond heb ik altijd een half uur waarbij het moeilijk is om op snelheid te blijven en ik ga twijfelen over m'n remmen of zoiets, maar dan komt het gewoon doordat het zuur in m'n benen wat gaat opspelen. Als je dan telkens gaat afstappen om je fiets te controleren kom je helemaal niet meer lekker op gang.
- Probeer iets eerder te starten dan je gepland hebt (bij 280 km dus ruim voor 7 uur). Als dat lukt rijdt het een stuk relaxter, en als het niet lukt zit je gewoon op schema.
- Smeer je vantevoren in met een zonwerende creme of olie, en herhaal dit even voor de middag.
- Neem een extra grote fles (of camelbag) water mee als het warm weer is. Als het snikheet wordt drink je 6 liter weg alsof 't niks is. Tip voor noodgevallen: veel begraafplaatsen hebben een waterkraan :)
- Stel het eten niet uit. Als je de honger gaat voelen is het eigenlijk al te laat om hongerklop te voorkomen.
- Ik pak op vakantie meestal 1 of 2 lange pauzes per dag, en regelmatig een minipauze (van enkele minuten), gemiddeld om de 30 à 40 km, maar het is maar net hoe 't uitkomt. Bij elke stop kun je snel even je benen strekken, masseren en losschudden, zodat de spieren even ontspannen en het bloed goed doorstroomt.
- Drink waar je zin in hebt: water, sportdrank, ijsthee, koffie, sinaasappelsap, frisdrank, bouillon... maar geen 'light' dranken (a. spieren werken op suikers, b. aspartaam is troep, vooral in grote hoeveelheden).
- Oja: géén bier! Als je enigszins op snelheid wilt blijven: géén bier en liever geen vette hap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solosmots
Zie ik het trouwens goed? Een zitje van Challenge?
Zitje is het ontwerp van Challenge op los gelaten ja :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Solosmots schreef op zondag 02 juli 2006 @ 18:25:

[afbeelding]
Gaaf! Mooi gemaakt joh! Ik ben ook druk aan het ontwerpen, en ik heb een paar vragen:
Wat is de diameter en dikte van de buis die gebruikt hebt?
Welk materiaal?
Hoe kom je eraan?
Waar en hoe heb je het gebogen?

Dit omdat ik zelf tot maximaal 35mm ronde stalen buis kan bemachtigen en buigen, van 2mm dik. Maar ik vraag me ernstig af of dit sterk genoeg is... ik vrees van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:48
Is er met een ligfiets ook stabiel met "losse handen" te fietsen op 't rechte stuk? Vooral op de lange rechte stukken bedoel ik dan.

Ik ben al een beetje aan 't rondkijken naar een fiets met onderstuur van 800 à 1000 euro.
Voornamelijk woon-werk tussen twee steden à 10km redelijk rechte stukken en een klein stuk door 't park.

[ Voor 71% gewijzigd door PROnline op 03-07-2006 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
Verwijderd schreef op maandag 03 juli 2006 @ 21:59:
[...]

Gaaf! Mooi gemaakt joh! Ik ben ook druk aan het ontwerpen, en ik heb een paar vragen:
Welk materiaal?
Hoe kom je eraan?

Dit omdat ik zelf tot maximaal 35mm ronde stalen buis kan bemachtigen en buigen, van 2mm dik. Maar ik vraag me ernstig af of dit sterk genoeg is... ik vrees van niet.
Ik denk dat hij een Zephyr frame gekocht heeft en daar de rest zelf heeft gemaakt
een Zephyr frame ben je zo'n 800 euro voor kwijt

het lijkt trouwens nog een wat ouder frame, van RVS
tegenwoordig worden ze van gewoon staal gemaakt

[ Voor 8% gewijzigd door Bramster op 03-07-2006 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
vehpol schreef op zondag 02 juli 2006 @ 23:35:
Maar 280km op één dag :/ Dan ben je wel echt een hele dag aan het fietsen. Nou ja, volgens mij is het gewoon het belangrijkste dat je het zelf leuk moet vinden en dat je het idee hebt dat je genoeg kracht in je benen hebt om het te volbrengen. Dan is de kans toch best aanwezig dat je de finish haalt. Of terwijl, was die 150km een uitputtingsslag of had je het idee daarnaa nog best een mooi stuk verder te kunnen. Aan dat soort dingen zou ik het afmeten.
De ellende is dat die 150 kilometer al zo'n 3 jaar geleden is; ik had toen naar schatting een jaar ligfietservaring. Sinds die tijd is m'n conditie volgens mij wel een stuk beter geworden. Daarbij mag trouwens gezegd worden dat die 150 kilometer op een hete zomerse dag was.
Vorig jaar winter heb ik me overigens bijna volledig stuk gereden (nog net niet tot kotsens toe) op nog geen 90 kilometer. Oorzaak was duidelijk: sneeuw en tot-ijs-vastgereden-sneeuw. Afgelopen weken heb ik 2x 110 kilometer gereden (110 kilometer per dag) waarbij ik stevig doorgereden heb; dat ging gewoon goed. Dat was met een gemiddelde van bijna 30 km/h (kruissnelheden van boven de 30 dus) terwijl de tocht van 280 kilometer op een veel lager tempo gereden gaat worden; zeg kruissnelheden van nog geen 25 kilometer per uur; voor mij bijna een echt slakkengangetje.

Maar ik ben dus razend benieuwd hoe dat gaat....
benoni schreef op maandag 03 juli 2006 @ 01:16:
- Pomp vooraf de banden goed op, en kijk of er niks aanloopt.
Check..... zou typisch iets voor mij zijn om dat te vergeten (een week of 3 geleden ging ik nogal langzaam.... bleek ik met 2 bar rond te rijden op m'n rechter voorwiel)
[qoute]
Tegen de avond heb ik altijd een half uur waarbij het moeilijk is om op snelheid te blijven en ik ga twijfelen over m'n remmen of zoiets, maar dan komt het gewoon doordat het zuur in m'n benen wat gaat opspelen. Als je dan telkens gaat afstappen om je fiets te controleren kom je helemaal niet meer lekker op gang.
[/quote]
Check. Afstappen gaat moeilijk met m'n velomobiel ;) Maar uitstappen is net zo slecht (of stilstaan) Maar nu je dit noemt, schiet mezelf iets tebinnen: mocht dat moment aanbreken, zorgen dat de kadans hoog genoeg blijft en dat ik niet ga 'stampen'
- Probeer iets eerder te starten dan je gepland hebt (bij 280 km dus ruim voor 7 uur). Als dat lukt rijdt het een stuk relaxter, en als het niet lukt zit je gewoon op schema.
Dat is lastig als je met meerdere mensen rijdt
[quote]
- Smeer je vantevoren in met een zonwerende creme of olie, en herhaal dit even voor de middag.
[quote]
Ook een strak plan. Echter zal ik het niet zo gek veel nodig hebben als ik m'n Versatile neem. Ik heb daar ook een dakje op zitten waardoor niet zo gek veel direct zonlicht m'n huid bereikt.
- Neem een extra grote fles (of camelbag) water mee als het warm weer is. Als het snikheet wordt drink je 6 liter weg alsof 't niks is.
Hm..... Ik was uitgegaan van 1 liter op 100 kilometer. Dus 3 liter minimaal; voor de 'veiligheid' 4 liter. Maar nog meer is dus wel wijs. Goed, als ik naar een dag als vandaag kijk..... dan heb ik wel meer dan 4 liter nodig. Maar persoonlijk voel ik er eigenlijk niet veel voor om met temperaturen zoals vandaag zo'n rit te gaan rijden; het moet wel leuk blijven maar met deze temperaturen vind ik een beetje inspanning al niet leuk meer.
Tip voor noodgevallen: veel begraafplaatsen hebben een waterkraan :)
Niet aan gedacht maar inderdaad :)
- Stel het eten niet uit. Als je de honger gaat voelen is het eigenlijk al te laat om hongerklop te voorkomen.
Die tip heb ik eerder gehoord. Dat wordt voor mij echt 'actief bezig zijn' met eten. Ik zal waarschijnlijk zelfs m'n horloge (heeft gelukkig 5 momenten instelbaar voor alarm) moeten zetten om het niet te vergeten (ik ben iemand die weinig eet; 's ochtends eet ik meestal niets maar dát zal die dag toch echt anders moeten)
- Ik pak op vakantie meestal 1 of 2 lange pauzes per dag, en regelmatig een minipauze (van enkele minuten), gemiddeld om de 30 à 40 km, maar het is maar net hoe 't uitkomt. Bij elke stop kun je snel even je benen strekken, masseren en losschudden, zodat de spieren even ontspannen en het bloed goed doorstroomt.
Ook hier ben ik afhankelijk van anderen. Echter is een tocht van 50 kilometer non-stop rijden voor mij geen punt, ook niet bij 'hogere' snelheden (hoger dan de geplande snelheid met de 280-,km-tocht)
- Drink waar je zin in hebt: water, sportdrank, ijsthee, koffie, sinaasappelsap, frisdrank, bouillon... maar geen 'light' dranken (a. spieren werken op suikers, b. aspartaam is troep, vooral in grote hoeveelheden).
Tot dusver heb ik altijd appelsientje meegehad op langere tochten. Dat bevalt me zeer goed. Het zurige lest de dorst goed. M'n Platypus geeft me de gelegenheid om met grote regelmaat 1 of 2 slokken te nemen om de keel te smeren. Ik zit echter te overwegen om sportdrankpoeder aan te schaffen voor de tocht. Om nou met 6 liter sinaasappelsap te vertrekken van huis...... da's 6 kg bagage (meer zelfs). Ook zit ik erover te denken om als noodmiddel een blikje 'golden power' ofzo mee te nemen. Puur als redmiddel mocht ik er écht door zitten. Gezien ik geen koffie drink of met regelmaat cola, is mijn lichaam niet gewend aan caffeïne..... dus krijg ik van zo'n drank een stevige boost (ja, daar heb ik ervaring mee; een keer op een avond op een verjaardag geweest; ik zat er een beetje door maar moest nog naar huis rijden. Blikje gekregen en achterover geslagen. M'n ogen stonden wagenwijd open :D .... Een andere keer heb ik een wedstrijdje gereden tegen een auto van een buitenwijk van Zwolle naar hartje Zwolle. Auto heeft uiteraard verloren >:) Maar bij aankomst kreeg ik ook een soort sportdrank; mogelijk zonder caffeïne overigens..... maar ik begon gewoon wat te trillen door de vracht suikers die ik binnenkreeg)
- Oja: géén bier! Als je enigszins op snelheid wilt blijven: géén bier en liever geen vette hap!
Niet? :+
(ik heb een keer als een speer gereden na een avondje stevig doordrinken...... maar ik denk dat dat op de langere duur minder goed zal uitpakken inderdaad ;) Die suikers in het bier zijn geweldig maar de alcohol heeft toch een wat minder gunstige uitwerking :) )

Ik zit er ook over te denken om de dag ervoor een flinke pan macaronie te maken en daarvan zoveel mogelijk op te vreten. Flink koolhydraten naar binnen werken.

Dank voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
WFvN schreef op maandag 03 juli 2006 @ 22:59:
Niet? :+
(ik heb een keer als een speer gereden na een avondje stevig doordrinken...... maar ik denk dat dat op de langere duur minder goed zal uitpakken inderdaad ;) Die suikers in het bier zijn geweldig maar de alcohol heeft toch een wat minder gunstige uitwerking :) )
Oh, dan is de reactie op bier toch erg persoonlijk, blijkt maar. Ik voel het bier al bij de eerste slok in m'n benen zakken, en dat rijdt erg tegen, vooral als ik nog moet klimmen. Ik heb wel het idee dat ik langer door kan rijden. Met een licht bier (Radler) heb ik geen last van zo'n loom gevoel in de spieren.
Ik zit er ook over te denken om de dag ervoor een flinke pan macaronie te maken en daarvan zoveel mogelijk op te vreten. Flink koolhydraten naar binnen werken.
Mmmm.... verse pasta's, pizza's, boerensalade met mozzarella en tomaat... Misschien dat we toch naar het zuiden rijden dit jaar :9~ In Nederland rijd ik vaak op appeltaart, het is in veel cafe's en in alle bakkerijen te koop, en vooral niet te versmaden als het net uit de koeling komt :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
WFvN schreef op maandag 03 juli 2006 @ 22:59:
Hm..... Ik was uitgegaan van 1 liter op 100 kilometer. Dus 3 liter minimaal; voor de 'veiligheid' 4 liter. Maar nog meer is dus wel wijs. Goed, als ik naar een dag als vandaag kijk..... dan heb ik wel meer dan 4 liter nodig. Maar persoonlijk voel ik er eigenlijk niet veel voor om met temperaturen zoals vandaag zo'n rit te gaan rijden; het moet wel leuk blijven maar met deze temperaturen vind ik een beetje inspanning al niet leuk meer.
Het ligt er een beetje aan hoe warm het is, maar reken maar gerust op een halve liter per uur, en dat is nog weinig. Als het dit weer is moet je zeker een liter per uur naar binnen werken hoor.
Tot dusver heb ik altijd appelsientje meegehad op langere tochten. Dat bevalt me zeer goed. Het zurige lest de dorst goed. M'n Platypus geeft me de gelegenheid om met grote regelmaat 1 of 2 slokken te nemen om de keel te smeren. Ik zit echter te overwegen om sportdrankpoeder aan te schaffen voor de tocht. Om nou met 6 liter sinaasappelsap te vertrekken van huis...... da's 6 kg bagage (meer zelfs).
Fruitsap is eigenlijk te zoet voor tijdens het sporten, je kan het beter aanlengen met water. En 6 kilo is toch niet zoveel? Die alleweder weegt toch ook tegen de 40kilo aan?
Ook zit ik erover te denken om als noodmiddel een blikje 'golden power' ofzo mee te nemen. Puur als redmiddel mocht ik er écht door zitten.
Kan je beter een energiereep of -gel meenemen. Daar heeft je lichaam echt iets aan zeg maar.
Jup, kan je al 2 dagen vantevoren mee beginnen, is een goed plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hu9o

Hu9o

Schokkend

Koop gewoon de goedkoopste bus met Isostar poeder bij de fietsenmaker. Kost 10 euro en kan je een heel jaar mee doen (tenminste dat lukt mij met iedere week 1 a 2 bidons).

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Voor wat betreft aspartaam (en sportdrank): laatst op Sargasso was er nog een discussie over, je kunt er interessante links in vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solosmots
Verwijderd schreef op maandag 03 juli 2006 @ 21:59:
[...]

Welk materiaal?
Hoe kom je eraan?

Het is 63.5mm dik RVS buis, wanddikte 1.5mm dacht ik. Kan he wel kopen op bijvoorbeeld ijzershop.nl. Hij is niet gebogen, er zitten een aantal lasbochten in ;) 35mm is niet echt dik nee.. dit is op zich superstijf, alleen de bevestiging van de achtervork is niet zo goed, waardoor de fiets toch wat slapjes kan aanvoelen soms. Maar dat wordt nog wel eens verstevigt, rijdend prototype ;)

Het is geen zephyr frame, 5 jaar terug waren die er alleen in vierkante kokers, en ik vond de lijn achter de stoel ook nooit mooi weglopen, dat is bij de mijne dus anders gemaakt. En ik wilde ook een 'echt' veerelement ipv een blok rubber.

edit: zowaar mijn hele ouwe site werkt nog steeds, staat een boel bouwinfo op: http://members.lycos.nl/lowracer/

[ Voor 6% gewijzigd door Solosmots op 04-07-2006 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Aikon schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 09:47:
Het ligt er een beetje aan hoe warm het is, maar reken maar gerust op een halve liter per uur, en dat is nog weinig. Als het dit weer is moet je zeker een liter per uur naar binnen werken hoor.
Hm.... 14 uur fietsen betekent dan 14 liter vocht :+

Zowiezo neem ik 2 Platypus zakken mee van elk een liter.
Fruitsap is eigenlijk te zoet voor tijdens het sporten, je kan het beter aanlengen met water. En 6 kilo is toch niet zoveel? Die alleweder weegt toch ook tegen de 40kilo aan?
Wat betreft dat 'te zoet zijn' e.d. heb ik echt totaal geen verstand. Ik weet wel dat pure appelsientje me goed bevalt. Wellicht dat aangelengd me beter bevalt. Ook heb ik al gehoord van 'aanlengen en een snufje zout erbij'.

Wat betreft m'n fiets; die weegt met standaard uitrusting zo'n 43 kg zelfs! Maar goed, dan zitten er 2 reserve biba's en 1 reserve buba in, wat sleutelmateriaal, elektronica zoals auto-alarm en extra accu (welke ik niet ga uitbouwen), verder nog een Axa ringslot en ketting; dat laatste zal ik zeker thuis laten. Standaard sleutelspul neem ik zeker mee.
Één ding ontbreekt nog; een torx schroevendraaier voor de achterbrug. En misschien nog een snelschakel; ik weet niet of ik daar 1 van bij me heb.
Kan je beter een energiereep of -gel meenemen. Daar heeft je lichaam echt iets aan zeg maar.
Dank voor de tip
Jup, kan je al 2 dagen vantevoren mee beginnen, is een goed plan.
2 dagen zelfs? Geen probleem gezien we toch 2 dagen eten van een pan macaronie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ja, beetje zout erbij is wel handig. Meestal is je voorhoofd met dit weer na een paar uurtjes fietsen meer een zoutvlakte.

14 Liter is wat veel om mee te nemen ;) Maar je kan vast wel bijvullen onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net klaar met mijn rit van vandaag.

Voor het eerst van Haarlem naar Delft geredenen het werd steeds minder leuk :D

Meteen al in Zandvoort gaat het mis: bij een fijne kuil in de weg flikkert mn bidon eruit (zo'n grote van 0.75L), die op de straat valt. Ik stop en keer om. Eerste auto erlangs, tweede erlangs, derde "PLOF" eroverheen..stuk :'( Eikels rijden met hun ogen dicht. Gelukkig was het erg koel weer, zodat je niet snel dorst krijgt -Kuch-

Goed, toen maar doorgereden. Tot aan Katwijk kende ik de route en ging het lekker, gemiddelde stond op 30/u. Begon echter wel dorst te krijgen.. maar wilde me niet laten kennen.

Daarna (eind boulevard) weer de duinen in en daar begon het al minder leuk te worden. Het wegdek is hier namelijk aanzienlijk slechter, de bochten krapper (en minder onoverzichtelijk) en de heuvels steiler. Maar dat ging allemaal nog.. al moest ik mijn best doen om mn gemiddelde niet te laten zakken.

Wassenaar in, daar begint de ellende echt.. kende sowieso de route niet, daarnaast veel stoplichten en klinkerwegen, drukte en veel auto's. Kortom is heb met mn krachten lopen smijten om telkens weer snel dat pijltje omhoog te zien ipv omlaag (van gemiddelde snelheid).

Goed, toen nog Den Haag (voorburg) door. Wat een ellende. Ik moet echt een route gaan uitzoeken die anders loopt, want hiervan wordt je helemaal geflipt. Telkens stoppen, weg vragen, inhouden voor fietsers, stoplichten, klinkers, verkeersdrempels...Bah

Gelukkig heelhuids aangekomen, na 2u12min. Gemiddelde helaas ingezakt naar de 28,1 km/u. Had last van enorme dorst en honger. Als die bidon nou niet was gevallen :r Zat appelsap in :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik heb vandaag maar eens een bus energydrinkpoeder gehaald. Bus van 750 gram. Voor elke halve liter is 75 gram nodig. Dus die bus is goed voor 5 liter energydrink. Als de 'vuistregel' van Aikon klopt, dan zou ik maarliefst 7 liter nodig hebben bij de temperaturen zoals vandaag en gisteren.

Gelukkig lijkt het komende zondag een stuk aangenamer te zijn met zo'n 22 graden C.

Ik ben benieuwd hoe ik ga rijden op dat spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solosmots
WFvN, ik was laatst in de ligfietsshop Dronten, daar stond een Versatile met schade... beste man was aangereden door een auto van links. Paar duizend euro schade :( Maar de bestuurder had niets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Oei..... geen goede zaak dat het ding in de prak ligt maar wél dat de bestuurder niets heeft. Dat is goed bericht zowel voor hem als voor andere Versatilerijders die mogelijk ook ooit een aanrijding krijgen.

Wat voor kleur had die fiets? Hoe groot was de schade? En waar zat die schade?

Ik weet wel dat de blauwe test-Versatile ook een schadefiets is. De eigenaar (testrijder) was op z'n kant gegaan en was tegen een auto aangeschoven. Ik begrijp dat je die fiets dus niet bedoelt.

Even over 'energydrink'. Ik heb vandaag eens een bus Isostarpoeder in de supermarkt bekeken.

Ik heb bij de fietsenmaker spul van 'Born' gekocht:
100 g 1613 kJ
500 mL 1210 kJ

Isostar:
100 g 1580kJ
500 mL 623kJ

Er zit dus nogal wat verschil in. Dat spul van 'Born' heeft bijna 2x zoveel energie per liter. Maar goed, de prijs van Born is bijna 3x zo hoog.

Wat zijn hier de meningen over de verschillende energy-dingen? (drinken, eten etc)

[ Voor 33% gewijzigd door WFvN op 07-07-2006 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
WFvN schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 22:02:
Ik heb vandaag maar eens een bus energydrinkpoeder gehaald. Bus van 750 gram. Voor elke halve liter is 75 gram nodig. Dus die bus is goed voor 5 liter energydrink. Als de 'vuistregel' van Aikon klopt, dan zou ik maarliefst 7 liter nodig hebben bij de temperaturen zoals vandaag en gisteren.

Gelukkig lijkt het komende zondag een stuk aangenamer te zijn met zo'n 22 graden C.

Ik ben benieuwd hoe ik ga rijden op dat spul.
7 Liter vocht he, geen sportdrank. Ik drink voornamelijk water en heb 1 bidon AA bij me. Ik heb literflessen AA waar je 6 liter van maakt. Maar liever nog wat minder zoet.

In AA zit trouwens 281 kJ per 100ml (1405 kJ per 500ml).

Ik ben trouwens afgelopen zaterdag weer wezen ligfietsen. Ik weer op een Baron en die maat van me op een Fuego. En die Fuego is toch wel erg fijn. Erg stabiel en achtervering is wel handig. In NL niet perse, maar in Amerika ofzo wel denk ik. Dus ik ga denk ik toch voor een Fuego. Nog even kijken :)

[ Voor 18% gewijzigd door Aikon op 08-07-2006 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Aikon schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 00:41:
7 Liter vocht he, geen sportdrank.
Waar denk je dat sportdrank voor 99% uit bestaat? :+

Ik hoop 2 vliegen in één klap te slaan. Drinken is nodig, that's for sure. Als je dan ook nog eens bij elke slok een beetje energie binnenkrijgt zal de hongerklop zich iets later aanmelden. Blijft wel belangrlijk dat je ook tijdig eet en blijft eten.
Ik drink voornamelijk water en heb 1 bidon AA bij me. Ik heb literflessen AA waar je 6 liter van maakt. Maar liever nog wat minder zoet.
Daar zeg je zoiets.... 'minder zoet'
Dat 'Born' stond in 2 soorten bij de fietsenmaker 1) dorstlesser en 2) energydrink
Ik denk dat ik er verstandig aan doe als ik morgenochtend maar eens de 'officiële' verhouding klaarmaak om te zien of je er dorst van krijgt. Mocht je er dorst van krijgen dan schiet het ook niet op :+

* WFvN gebruikt dus normaal appelsientje als dorstlesser én vochtleverancier
In AA zit trouwens 281 kJ per 100ml (1405 kJ per 500ml).
voor of na oplossen? Zal na oplossen zijn denk ik? Da's dus nog wat meer dan Born.
Ik ben trouwens afgelopen zaterdag weer wezen ligfietsen. Ik weer op een Baron en die maat van me op een Fuego. En die Fuego is toch wel erg fijn. Erg stabiel en achtervering is wel handig. In NL niet perse, maar in Amerika ofzo wel denk ik. Dus ik ga denk ik toch voor een Fuego. Nog even kijken :)
Tja, ik zweer bij vering; bij voorkeur voor en achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
WFvN schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 01:11:
[...]

Waar denk je dat sportdrank voor 99% uit bestaat? :+

Ik hoop 2 vliegen in één klap te slaan. Drinken is nodig, that's for sure. Als je dan ook nog eens bij elke slok een beetje energie binnenkrijgt zal de hongerklop zich iets later aanmelden. Blijft wel belangrlijk dat je ook tijdig eet en blijft eten.
Ja, nogal logisch...
Maar sportdrank drink je voor extra energie. En de hoeveelheid energie die je nodig hebt stijgt op zich niet als het warmer wordt, enkel de hoeveelheid vocht. Dus zal je gewoon een groot deel water moeten drinken. Sowieso zal je zo'n lange toch eigenlijk op vetverbranding moeten fietsen. En idd ook eten voor je energie, niet alleen op de sportdrank vertrouwen.
voor of na oplossen? Zal na oplossen zijn denk ik? Da's dus nog wat meer dan Born.
De voorgemengde AA heeft zoveel kJ. En er zit natuurlijk een verschil tussen dorstlesser en energiedrank, de naam zegt het al. Zoetheid staat daar los van maar bepaald voor een groot deel hoe je het gebruikt, als het te zoet is zal je er niet snel veel van willen drinken bijv..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Hee, deze vraag had ik helemaal over 't hoofd gezien:
PROnline schreef op maandag 03 juli 2006 @ 22:22:
Is er met een ligfiets ook stabiel met "losse handen" te fietsen op 't rechte stuk? Vooral op de lange rechte stukken bedoel ik dan.
Het verschilt per type ligfiets:
- Hoge tweewielers: Bijna evengoed als bij een rechtopfiets, m.a.w. het is te doen mits de fiets 'spoort', de kabels niet aan het stuur trekken, en je niet met al te zware bagage rijdt.
- Lowracers: Bij lage snelheden merk je dat je niet genoeg topgewicht kunt verplaatsen om rechtop te blijven, bij 25 km/u gaat het iets beter (afhankelijk van de naloop en hoek van de voorvork). Bij 40 km/u en hoger rijden de meeste frames prima.
- Multitrack 2 voorwielen: die kunnen wat 'eigenwijs' aanvoelen, het ligt er een beetje aan hoe de wielophanging en stuurinrichting is gebouwd. Kan ook last hebben van aflopend wegdek.
- Kantelknikstuur (Flevobike): Rijdt met losse handen beter dan met handen aan het stuur 8)7
Ik ben al een beetje aan 't rondkijken naar een fiets met onderstuur van 800 à 1000 euro.
Voornamelijk woon-werk tussen twee steden à 10km redelijk rechte stukken en een klein stuk door 't park.
Voor een nieuwe fiets zou je net iets meer moeten betalen denk ik. Misschien is het slimmer om een tweedehands te zoeken, daarmee een paar honderd euro uit te sparen. Na een jaartje gereden te hebben kun je precies de goede fiets nieuw kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door benoni op 08-07-2006 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Aikon schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 11:29:
Ja, nogal logisch...
Maar sportdrank drink je voor extra energie. En de hoeveelheid energie die je nodig hebt stijgt op zich niet als het warmer wordt, enkel de hoeveelheid vocht. Dus zal je gewoon een groot deel water moeten drinken.
'Teveel' energie zal toch niet zo'n probleem zijn? (tenzij de insulinespiegel vern**kt wordt; téveel suiker is ook een 'apart' gevoel :+ )
Maar je commentaar lezende heb ik maar besloten om één drinkzak te vullen met energydrink voor een beetje energie (voor meer energie heb ik nog etenswaar bij me) en een andere drinkzak met m'n gebruikelijke dorstlesser/vochtleverancier: appelsientje.
Sowieso zal je zo'n lange toch eigenlijk op vetverbranding moeten fietsen.
Vetverbranding wordt lastig als je er maar weinig van hebt :+
En idd ook eten voor je energie, niet alleen op de sportdrank vertrouwen.
Ik heb het volgende ingeslagen:

2 liter appelsientje waarvan 1 liter direct in een drinkzak gaat
genoeg voor 5 liter sportdrank waarvan 1 liter direct in een drinkzak gaat
10 kleine krentenbolletjes
6 bananen
een pak Sultana normaal
3 energyrepen van elk 25g
1 flesje van 150 mL met 'turboenergydrink' voor een echte boost mocht het nodig zijn

Ik ben iemand die 's ochtends helaas niet zo best kan eten. Ontbijten doe ik nagenoeg nooit; voordeel is wel dat m'n lichaam wel weet hoe het op opgeslagen energie moet draaien.
Ik wil morgenochtend in ieder geval 1 banaan naar binnen proppen (los van de 6 die ik meeneem) maar als het even kan 2 of desnoods meer.

Maar zou ik het daarmee redden? Is dat genoeg om rond te komen? Vermoedelijk lastig te zeggen want niet iedereen is hetzelfde; sommige mensen vreten in 1 dag meer dan ik in een hele week volgens mij. Scheelt dat ik met weinig energie toch vrij veel kan doen. Toch hoop ik dat mensen iets enigszins zinnigs kunnen zeggen over m'n huidige voorraad voor onderweg.

handig trouwens zo'n velomobiel; drinkzakken hang ik achter me. 2 soorten drinken zijn direct bereikbaar. De voeding leg ik naast/onder m'n zitting. Ook die is netjes binnen handbereik. In principe hoef ik voor eten/drinken niet te stoppen tenzij ik de drinkzakken moet bijvullen. Echter heb ik 2 liter direct beschikbaar; normaal gesproken goed voor zeker 100 kilometer; bij minder dorstig weer zelfs goed voor zo'n 200 kilometer.
De voorgemengde AA heeft zoveel kJ. En er zit natuurlijk een verschil tussen dorstlesser en energiedrank, de naam zegt het al. Zoetheid staat daar los van maar bepaald voor een groot deel hoe je het gebruikt, als het te zoet is zal je er niet snel veel van willen drinken bijv..
Ik heb vanmorgen maar eens 100 mL klaargemaakt. Ik had verwacht dat het mierzoet zou zijn. Dat is het gelukkig niet; het is lichtelijk zoet en een heel klein tikkie zuur. Maar goed, voor dorstlessen heb ik dus appelsientje; dat werkt goed. Ik zie onderweg wel hoeveel ik van welke drank drink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
WFvN schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 17:12:
Maar zou ik het daarmee redden? Is dat genoeg om rond te komen?
Ik verwacht dat je er goed mee kunt rondkomen hoor, en daarbij: stel dat je halverwege de dag je voorraden flink hebt zien slinken, dan heb je in de volgende 100 km toch heus wel een keer de kans om snel wat te scoren bij een benzinestation of winkeltje? Ergo: maak je geen zorgen 8)

* benoni heeft honderden km's gereden op wat brood en een grote meloen omdat ie op die dag 3 landen doorreed ofzoiets en geen zin had om geld te wisselen O-)

Edit:
* benoni moet niet zo opscheppen, 't was een kleine 200 km O-) maar wel 3 landen :7

[ Voor 9% gewijzigd door benoni op 08-07-2006 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solosmots
WFvN schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 20:20:
Oei..... geen goede zaak dat het ding in de prak ligt maar wél dat de bestuurder niets heeft. Dat is goed bericht zowel voor hem als voor andere Versatilerijders die mogelijk ook ooit een aanrijding krijgen.

Wat voor kleur had die fiets? Hoe groot was de schade? En waar zat die schade?

Ik weet wel dat de blauwe test-Versatile ook een schadefiets is. De eigenaar (testrijder) was op z'n kant gegaan en was tegen een auto aangeschoven. Ik begrijp dat je die fiets dus niet bedoelt.
Was een blauwe, schade was niet eens zo zichtbaar, was nog de vraag of een of andere metalen balk nog recht was.
Zaten aan de andere kant wel een hoop krassen natuurlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Hm...

De gecrashte testversatile heeft een nieuwe bovenkant. Nu is dat de 'probeerfiets'
De bovenkant (blauw) heeft geen krassen tenzij er naderhand nog een persoon mee omver is gegaan. De onderbak heeft volgens mij ook weinig tot geen krassen zichtbaar volgens mij. Dus mogelijk toch een andere fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Gisteren heb ik de lange tocht gereden. Het is niet de geplande 280 kilometer geworden maar ingekort naar 244 kilometer.

Op advies heb ik regelmatig gegeten om de hongerklop tegen te gaan. Dat is gelukt hoewel ik het laatste uur niet meer gegeten heb; ik had echt geen zin meer om nog wat door m'n strot te drukken. Thuis aangekomen begon ik toch wel trek te krijgen maar gelukkig maakte dat toen niet meer uit.

De energydrink van Born is goed bevallen. Het maakt niet dorstig en zal vast ook wat bijgedragen hebben aan het leveren van energie.

Maar zeker wat betreft dat regelmatig eten: hartelijk dank voor de tip.

Mocht je interesse hebben in het hele verhaal, dan valt dat te lezen op m'n weblog.

[ Voor 7% gewijzigd door WFvN op 10-07-2006 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
WFvN schreef in zijn weblog::
Spierpijn in m'n benen? Absoluut niet. Ik kan voelen dat ik m'n benen gisteren flink gebruikt heb; ze zijn een tikkeltje vermoeid maar meer ook niet. De trap kan ik ook met goed fatsoen omhoog komen.
Mazzelaar! :D Mag ik een klein beetje jaloers zijn?
... bij verkeerslichten is het soms lastig te zien of het licht op groen of rood staat ...
Tip: de onderste is groen ;) (behalve als je in een trein rijdt)

Hartstikke leuk verslag! Realiserende dat de pechgevalletjes dik 2 uur extra wachttijd hebben gekost, zijn jullie nog aardig opgeschoten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
benoni schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 00:55:
Mazzelaar! :D Mag ik een klein beetje jaloers zijn?
Dat mag best..... ik had ook totaal anders verwacht; verzuurde pootjes, met 22 km/h naar het werk fietsen en dan totaal vermoeid aankomen, dat soort gein;
Tip: de onderste is groen ;) (behalve als je in een trein rijdt)
Het punt is dat 1) er dubbele verduistering zit in het bovenste gedeelte van het ruitje; het gedeelte waardoor ik naar het verkeerslicht 'moet' kijken (ik kan ook m'n hoofd een beetje naar rechts bewegen en langs het dakje kijken) waardoor bjina niet meer te zien is wélke lamp er nou oplicht en 2) door het bovenste verduisteringsruitje is het allemaal wat 'blurry'.
Hartstikke leuk verslag! Realiserende dat de pechgevalletjes dik 2 uur extra wachttijd hebben gekost, zijn jullie nog aardig opgeschoten :)
Viel niet tegen inderdaad. Hadden we wel de 280 km gemaakt, dan waren we vermoedelijk (zonder pech) om 23.00h aangekomen; dat was dan ook nog geen slechte score geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren van Katwijk naar Delft gereden en daarna naar Haarlem.
Hoopte zodoende eens wat meer kilometers nonstop te kunnen maken.

Helaas voor Hillegom de pech gehad dat mijn trapas afbrak. Deze zat dan ook heel vakkundig vastgelast aan de hoofdbuis -kuch- Gelukkig kwam ik na ongeveer 8km wandelen :r een garage tegen die hem wel even vast wilde lassen.
Helaas heeft de lomperik dit echter wel scheef gedaan. De trapas zit iets uit het midden (naar rechts) en daarnaast helt hij hij ook nog eens schuin naar beneden aan de rechterkant. Denk echter dat als ik mijn klikschoentjes aanpas ik redelijk gewoon trap. De afwijking is niet zo groot.

Ga de boel in ieder geval niet losslijpen en opnieuw lassen, zo heel lang denk ik toch niet meer op deze fiets te rijden. Ik hoop eigenlijk een nieuw frame te maken, binnenkort.

Ritje was overigens 76km met een gemiddelde van 27,8/u (exclusief het wandelen). Niet zo'n heel denderend gemiddelde, maar goed, de rit was non-stop (op 1 keer bidons vullen na) en het wegdek was niet overal lekker, ook heb ik natuurlijk niet bepaald een racemonster :P .

Respect voor de rit hierboven van 244km trouwens! Ik wilde eigenlijk voor het eerst meer dan 100km doen, maar besloot naar huis te keren i.v.m. schuine trapas. Benen voelden nog goed.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2006 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:42
Ik wil graag een fietsendrager kopen voor op mijn trekhaak (van de auto :) ). Nu begreep ik dat Sinner Twinny loads aan heeft gepast zodat er ligfietsen op kunnen?

Er is een winkel die ze wel verkoopt, maar dat is boven Groningen. Ik woon nabij Hilversum. Weet iemand toevallig een zaak die wat dichterbij is die ze ook levert?

Ik heb trouwens vorige maand een derde deel van het aantal kilometers gereden wat ik totaal dit jaar gereden heb: 1000 van de 3000. Daartussen zat een retourtje Noordwijkerhout, 70 heen en 70 terug. Bij die tocht viel het me pas echt op hoe comfortabel ligfietsen is. Ik ging niet zo gek hard, ik had 's avonds lichte wind tegen, maar ik bleef maar gaan en gaan en gaan op een rustig tempootje van zo tussen de 25 en 28 km/u. De terugweg was om voor ik er erg in had.
De rest bijna allemaal woon-werk verkeer, 62 km per dag.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
budi schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 17:37:
Ik wil graag een fietsendrager kopen voor op mijn trekhaak (van de auto :) ). Nu begreep ik dat Sinner Twinny loads aan heeft gepast zodat er ligfietsen op kunnen?
Op de website begrijp ik dat ze gewoon een accessoire gemaakt hebben voor de Twinnyload. Bel anders eens met Sinner.

Maar een beetje afhankelijk van wat je wil en welke fiets je erop wil zetten kan je ook zelf aan het knutselen gaan. Ik heb onze Spinder Condor op eenvoudige wijze aangepast zodat de Fujin en Hurricane erop passen:

http://www.ligfiets.net/zelfbouwer/project.php?project_nr=93

Afbeeldingslocatie: http://www.ligfiets.net/zelfbouwer/images/G2PhzTra.jpg

Op de foto is hij alleen voor de Hurricane aangepast; dat is het 'rek' aan de kant van de auto. De andere is nog origineel. Ik heb alleen de aluminium buis vervangen door een andere die iets langer is en de 'montagegaten' op een andere plek heeft. De drager zelf is er niet anders door geworden; wil ik de drager verkopen dan kan ik gewoon de originele buizen (waar ik verder niets mee gedaan heb) weer terug plaatsen.

Maarja, wil je een 3-wieler plaatsen dan gaat dat niet lukken ;) Maar goed, onze trekhaak mag eigenlijk al niet eens 2 ligfietsen dragen volgens het plaatje.
Er is een winkel die ze wel verkoopt, maar dat is boven Groningen. Ik woon nabij Hilversum. Weet iemand toevallig een zaak die wat dichterbij is die ze ook levert?
Bel gewoon even en vraag hoe het werkt en wat het kost; bestellen zal vast ook kunnen.
Ik heb trouwens vorige maand een derde deel van het aantal kilometers gereden wat ik totaal dit jaar gereden heb: 1000 van de 3000. Daartussen zat een retourtje Noordwijkerhout, 70 heen en 70 terug. Bij die tocht viel het me pas echt op hoe comfortabel ligfietsen is. Ik ging niet zo gek hard, ik had 's avonds lichte wind tegen, maar ik bleef maar gaan en gaan en gaan op een rustig tempootje van zo tussen de 25 en 28 km/u. De terugweg was om voor ik er erg in had.
De rest bijna allemaal woon-werk verkeer, 62 km per dag.
Heerlijk.... 31 kilometer enkele reis. Van mij mag mijn 12 kilometer enkeltje best wat langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm.. "een Baron kan er met een nog langere buis ook op" die gaat dan alleen wel aan beide kanten van de auto uitsteken denk ik? Op de foto's van je link lijkt het alsof je hurricane al uitseekt aan beide kanten (en vooral rechts). Kan echter ook aan het soort (wide-angle) lens liggen die je hebt gebruikt.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2006 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 19:08:
[...]

Hmm.. "een Baron kan er met een nog langere buis ook op" die gaat dan alleen wel aan beide kanten van de auto uitsteken denk ik? Op de foto's van je link lijkt het alsof je hurricane al uitseekt aan beide kanten (en vooral rechts). Kan echter ook aan het soort (wide-angle) lens liggen die je hebt gebruikt.
Ik heb ook m'n Baron achterop gehad. Moet ik wel bij zeggen dat ik korte benen heb waardoor de neusbuis dus maar heel weinig uitstak. Nu heb ik een Fujin; die is langer dan de Hurricane en steekt een kléin beetje uit. De Hurricane van m'n vrouw is praktisch even lang als de auto breed is van uiterste puntje linker spiegel tot uiterste puntje rechter spiegel. Onze auto is niet de breedste. Een Golfje ofzo zal vast breder zijn.

Ik zal straks even voor je meten hoe breed de auto (inclusief spiegels) is en hoe lang de Hurri is.

[ Voor 8% gewijzigd door WFvN op 11-07-2006 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
wel een appart kleurtje die Hurri :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Inderdaad. Daar is er maar één van. M'n vrouw wilde een roze. De "nuclear pink" vond ze niet echt wat, toen kwam Paul Voerman met een voorstel. Hoe het zou worden, wist hij niet maar dit is dus het resultaat. Vrouw blij, Paul blij maar hij hoopt niet dat hij het nog een keer moet doen want het schijnt moeilijk reproduceerbaar te zijn. Maar uniek kleurtje dus.

Ik heb zojuist de auto, Hurricane en Fujin opgemeten:
Auto van spiegel tot spiegel, buitenste maten: 192 cm
Hurricane: 182 cm
Fujin: 198 cm

De Fujin steekt dus 3 cm uit aan beide kanten (gemiddeld want ik weet niet of ik hem strak op het midden heb staan). De Hurricane blijft dus vrij ruim binnen de spiegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 20:02

Milmoor

Footsteps and pictures.

Om eens te zien of het wat is willen wij (mijn vriendin en ik) eerst eens met een dagje huren beginnen. Vanuit Hengelo lijkt de dichtsbijnde verhuur WInterswijk te zijn. Voor eventuele aanschaf wil ik best die kant op, maar ik had op wat dichters bij huis gehoopt. Iemand een goed idee?

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
ACE in Winterswijk lijkt wel de dichtstbijzijnde ligfietsspecialist als je in Hengelo woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maca
Voor de gekken die ook een driewieler met de auto mee willen nemen: Sinner heeft ook aangepaste twinny loads voor driewielers. Alleen zijn die wel megagroot.
Omdat wij een kleinere auto hebben en geen trekhaak hebben we zelf een triangel gemaakt voor op het dak van de auto.
Afbeeldingslocatie: http://gasteren.net/ligfietsDag2006/slides/IMGP1133.JPG

Afbeeldingslocatie: http://gasteren.net/ligfietsDag2006/slides/IMGP1136.JPG

Het zit echt muurvast en is superstabiel. Enige nadeel is dat je de fiets er met z'n 2-en op moet tillen en dat je daarvoor best lang moet zijn.

Gewicht van de fiets is 14 kilo, de triangel weegt ook zoiets. De triangel zit met draadeinden en een plaatje staal vast om de dakdragers. De fiets zit dan uiteindelijk met een spanbandje per wiel en een grote spanband over het frame vast aan de triangel.
Op de foto ligt het geheel nog los. Niels staat het net vast te schroeven.

[ Voor 5% gewijzigd door maca op 12-07-2006 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hu9o

Hu9o

Schokkend

Mooi gemaakt!

Ik heb eens beschrijving gezien hoe iemand in z'n eentje een bananen-driewieler op het dak van z'n auto kreeg. Hij rolde hem over de motorkap via de voorruit zo het dak op, wel met een kleed ter bescherming.

Waar is je zitting trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Laatst online: 22:42
Bedankt voor de informatie over de ligfietsdragers. Ik heb bij Sinner geinformeerd en helaas hebben ze ze niet meer op voorraad, vanwege de vakantie drukte. Weet iemand nog andere winkels die ik kan proberen of moet ik me er maar bij neerleggen dat ik met mijn mountainbike ga fietsen in Noorwegen begin augustus? Op zich ook geen ramp trouwens, maar liever ga ik liggend.

Wat mijn woon-werk verkeer afstand betreft: ik ben nu verhuisd en het is nu van 31 naar 32 km gegaan en een tip voor WFvN: je kan altijd nog omrijden ;)

Ik ga nu trouwens meer met de fiets dan met de auto, ondanks de redelijk forse afstand merk ik er steeds minder van en is het zo om voor je er erg in hebt. Ik denk dat dat vooral te danken is aan het comfort van de ligfiets. Ik heb het voor de aanschaf ook een paar keer gedaan op de eerder genoemde mountainbike met rugzak achterop, maar dat is toch niet zo makkelijk vol te houden vanwege zadelpijn en last van de polsen.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Het begon met een weekendje een ligfiets lenen van een collega van mijn vader. Die deed er toch niets meer meer, dus het werd een weekje, en nog een en nog eentje. Ik ben nu helemaal verslaafd aan het ding :P . Helaas is er geen ruimte om hem te houden :(
Binnenkort gaan we verhuizen, en dan ga ik eens vragen of ik hem over kan nemen. Mijn huidige fiets is toch naar de klote, dus als we in ons nieuwe huis een bijkeuken/garage/dumpplek hebben past hij er waarschijnlijk wel in :D

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Zaterdag een dagje gefietst: dat gaat toch wel erg lekker. Geen zadelpijn, ontspannen houden en bij tegenwind toch snelheid. Kortom, wij gaan een paar ligfietsen aanschaffen om in het weekend wat te toeren en voor fietsvakantie. Nu nog de beslissingcriteria:

Gemaakte keuzen:
- voorvorkvering, dat rijdt een stuk soepeler over een landweggetje
- Rohlof-naaf, dure aanschaf, maar een stuk minder gedoe in onderhoud en bijstellen, en na genoeg kilometers (60.000) zelfs goedkoper (maar die haal ik niet)
- beperkte verlichtingsmogelijkheden, het is een toerfiets, fietsen in het donker is een uitzondering (op mijn gewone fiets SON-naaf en uitgebreiden lampenconstructie)
- (toegevoegd) SPD-pedalen, die aan de andere kant als gewone pedaal te gebruiken zijn voor maximaal comfort en flexibiliteit

Te maken keuzen
- kort of lang
- grote wielen, kleine wielen of een combinatie daarvan
- boven of onderstuur
De nog te maken keuzen lijken me een kwestie van uitproberen bij de winkel.

Ik vergeet vast nog een heleboel. Tips zijn welkom

[ Voor 12% gewijzigd door Milmoor op 17-07-2006 11:52 . Reden: Een paar stomme vaudjes verweidert. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Joost E. Boere schreef op maandag 17 juli 2006 @ 09:48:
Gemaakte keuzen:
- voorvorkvering, dat rijdt een stuk soepeler over een landweggetje
Wijze keuze.
Voor nog meer comfort wil ik jullie aanraden om 'klik'pedalen te overwegen zoals SPD
- Rohlof-naaf, dure aanschaf, maar een stuk minder gedoe in onderhoud en bijstellen, en na genoeg kilometers (60.000) zelfs goedkoper (maar die haal ik niet)
You'll be surprised als je eenmaal ligfietst....
Voorheen fietste ik nog geen 500 kilometer per jaar nu fiets ik zo'n 8000 per jaar. Met m'n vorige twee fietsen heb ik in 3 jaar tijd zo'n 20.000 kilometer gefietst en met m'n huidige fiets ook al 8000. Goed, dit is dus met meerdere fietsen maar ik denk dat ik m'n huidige fiets niet zo snel weg zal doen. Die 60.000 ga ik denk ik wel halen; hield ik eerst niet voor mogelijk.

Maar ook die Rohloff: heb je er het geld voor: DOEN!
- beperkte verlichtingsmogelijkheden, het is een toerfiets, fietsen in het donker is een uitzondering (op mijn gewone fiets SON-naaf en uitgebreiden lampenconstructie)

Te maken keuzen
- kort of lang
Tja, helemaal persoonlijk natuurlijk. Kort heeft als extra voordeel dat hij gemakkelijker te stallen is, gemakkelijker op een fietsendrager achter op de auto gaat.
- grote wielen, kleine wielen of een combinatie daarvan
Grote wielen geeft meer comfort dan kleine wielen. Ik heb korte benen; de meeste fietsen met 2*26" pas ik niet op, ik ben aangewezen op kleine wielen of een combinatie; ook enigszins persoonlijk dus,
Maar..... als je echt lange tochten (vakanties) wil fietsen, dan kan het raadzaam zijn om géén combinatie te nemen maar OF groot OF klein. Reden is simpel: je hebt dan maar één reserve binnenband/buitenband nodig (goed..... ik zeul zowiezo 2 binnenbanden mee en 's winters soms zelfs 2 buitenbanden)
[qoute]
- boven of onderstuur
[/quote]
Heel persoonlijk. Ik vind veel onderstuurfietsen niet prettig rijden terwijl een andere persoon juist het omgekeerde vindt. Proberen dus wat je het beste bevalt.

Bij de aanschaf van onze ligfietsen woog nog een aspect mee: onderstuur is lastig op een fietsendrager (onderstuur is vaak breder), dus zijn wij op dat punt voor bovenstuur gegaan. Achteraf gezien was dat niet echt nodig geweest want de keren dat we de fietsen achter op de drager van de auto zetten is schaars.... laat staan twee fietsen erop. We gebruiken de auto uberhaupt nog maar weinig.
De nog te maken keuzen lijken me een kwestie van uitproberen bij de winkel.

Ik vergeet vast nog een heleboel. Tips zijn welkom
Ik kan je verhaal over onderhoud helemaal volgen.

Ik had eerst een Alleweder; die vergde véél onderhoud. Nu heb ik de Versatile, die is nagenoeg onderhoudsvrij. Dan spreken we dus over een velomobiel. Nog een extra pluspunt is de volledig weggewerkte ketting. Vorige week is maar weer eens gebleken wat een ketting kan doen. Veel mensen met vieze broekspijpen en benen doordat ze de ketting geraakt hebben. Dat is bij mijn fiets niet mogelijk, dus nog schone broek/benen.
Inmiddels is er ook de Greenmachine. Hetzelfde concept als de Versatile maar in tweewielversie en gewoon 'open':
http://www.flevobike.nl/

Het ding heeft de ketting dus óók weggewerkt. Verder een heerlijk luchtige en comfortabele spanzitting. 2 gelijke wielen, achtervering, standaard Rohloff, voor en achter enkelzijdige ophanging (handig bij vervangen van banden). Echter is de fiets voor wel ongeveerd. Hij kan wel voor geveerd worden maar dan ben je de enkelzijdige ophanging kwijt (ik hoop dat ze dat nog eens oplossen) maar heb je wel eventueel mogelijkheid voor SON.
Qua bagagemogelijkheden zijn ze nog aan het knutselen.

Ik overweeg om in de nabije toekomst onze Fujin en Hurricane te verkopen en daar Greenmachines voor in de plaats te zetten.

De fiets lijkt vrij duur qua prijs. Maar haal de prijs van de Rohloff eraf en je ziet ineens een veel normalere prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

De Greenmachine is wel erg futoristisch. Niet echt mijn smaak, bovendien zitten mijn knieen in mijn blikveld, dat lijkt mij sowieso een van de nadelen van wielen van gelijke hoogte. Omdat we met zijn tweeen fietsen hoeven we maar twee reservebanden voor vier wielen mee te nemen. De enkelzijdige ophangt lijkt me wel weer handig, maar het gebrek aan veren is dan echt een probleem.
De Versatile lijkt me voor woon-werk verkeer praktisch, maar voor vakanties helemaal niets. Het is een afstand-, geen toerfiets. Maar voor forenzen ideaal (hij zit er trouwens best stoer uit).
Een Rohloff-naaf kost los 850 euro, dus ik vindt de meerprijs die bij ligfietsen gerekend wordt sowieso aan de hoge kant. Ik vindt het niet erg om wat meer te betalen voor het extra werk, maar ze lijken de losse prijs als meerprijs te rekenen. Maar het kan zijn dat ik de prijslijsten fout lees, dus ik zal eens navraag doen.
Bedankt voor de tips. De SPD-pedalen stonden al in de planning, maar was ik vergeten te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maca
Hu90: Het zitje haal ik er altijd af voor de fiets op de auto gaat. Het is namelijk een stoffen net zitting en die vangt veel wind en veel vliegjes (bleh). Nu we er wat handigheid in hebben is die zitting er ook in 30 seconden af en in 5 minuten weer op te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

WFvN schreef op maandag 17 juli 2006 @ 10:26:
Ik overweeg om in de nabije toekomst onze Fujin en Hurricane te verkopen en daar Greenmachines voor in de plaats te zetten.
Jullie hebben twee keer voor het merk Challenge gekozen. Wat was de reden daarvoor?
  • De fietsenwinkel was er dealer van
  • Goede prijs/prestatie verhouding
  • Zij konden wel een specifiek onderdeel leveren
  • Etc.
Tot nu toe zie ik geen groot principieel verschil tussen de merken. Dat maakt de keuzemogelijkheden erg groot. Bij mijn gewone fiets was het eenvoudig, ik wou een Rohloff-naaf en die was maar op een heel beperkt aantal fietsen leverbaar.

[ Voor 10% gewijzigd door Milmoor op 18-07-2006 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
In geval van de fiets van m'n vrouw was dudielijk dat we een Hurricane-achtige fiets wilden. Een alternatief was de Nazca Fuëgo. De Hurricane is wat pittiger qua rijgedrag. Verder vind ik een groot voordeel van Challenge dat die zitting zo heerlijk 'open' is. M'n lokale dealer handelt in meerdere merken maar indien hij het gewenste model niet kon leveren, dan was ik elders gaan kijken.
Voornamelijk was dus rijgedrag en zitting van belang maar ook het feit dat de Hurricane z'n naam ruim waar had gemaakt als oerdegelijke allrounder.

In geval van mijn fiets wilde ik vervanging voor de Baron. Ik wilde vering. Challenge was op dat moment de enige met een 'luxe racer' met de Fujin. Wellicht meer een semi-lowracer maar dat boeit niet zo gek veel. Inmiddels zijn er ook de Citycruiser van M5 en de Cougar van Optima. Toen had ik maar keuze uit één fiets, namelijk die van Challenge. Maar waren alle 3 de modellen op de markt geweest, dan was ik alsnog gegaan voor de Fujin, met name vanwege het zitje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Joost E. Boere schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 07:38:
Tot nu toe zie ik geen groot principieel verschil tussen de merken.
Dat is er wel, al moet je de markt al even gevolgd hebben om het te herkennen.

Voor wat betreft Challenge: Paul Voerman is een echte materialenfreak. En dat merk je aan de geleverde fietsen. Een Challenge is afgewerkt tot in de details, maar dan ook consequent alle details. Bij de andere ligfietsmerken kun je na een maandje rijden altijd wel een paar onderdelen van je fiets noemen die logischerwijs iets beter hadden gekund, of niet helemaal goed waren gemonteerd.

Een ander principieel verschil is de pretentie om innovatief bezig te zijn. Bij M5 probeert Bram Moens toch altijd een stap vooruit te denken qua vormgeving en prestatieniveau. Bij Vrielink van Flevobike hebben altijd al de meest vooruitlopende ideeën geleefd, die in de praktijk helaas vaak onhaalbaar zijn gebleken, maar soms een nieuwe standaard creëren zoals de Versatile. Bij Challenge wordt het hoge niveau aan materiaalkennis ingezet om frames zover te optimaliseren dat andere merken er niet aan kunnen tippen.

Voor wat betreft de Nazca's, Optima's, Alligten en dergelijke: dat zijn de merken die qua innovatie achter de anderen aan lopen en gewoonweg proberen een redelijke fiets te maken voor een leuke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

benoni: ok, dat maakt het wat overzichtelijker.

Wat is jullie ervaring met bagage achterop: is zo'n gestroomlijnde bak met bagageklep handig. Ik zag er in Winterswijk een liggen voor 450 euro. Dat is niet echt weinig, maar ik heb nog geen idee wat de stoffen tassen kosten. Bovendien, past elke bak op elk merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Joost E. Boere schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 15:47:
Wat is jullie ervaring met bagage achterop: is zo'n gestroomlijnde bak met bagageklep handig. Ik zag er in Winterswijk een liggen voor 450 euro. Dat is niet echt weinig, maar ik heb nog geen idee wat de stoffen tassen kosten. Bovendien, past elke bak op elk merk?
Mijn vriendin rijdt met een M5 Tail Bag. Het heeft voordelen en nadelen:
  • Je gemiddelde snelheid ligt makkelijk 1 a 2 km/u hoger, je topsnelheid scheelt nog meer, en dat rijdt èrrug lekker.
  • Je weet zeker dat je bagage bij regen niet nat wordt, erg fijn voor op vakantie.
  • Het ziet er snel uit, en je kunt er een mooie en veilige retroreflecterende striping op plakken.
  • De bagageruimte is beperkt, niet uitbreidbaar, en je moet je bagage losjes in kleine stuffzakken verdelen, anders krijg je de ruimte niet goed vol. Als ik een volle attachétas op die fiets wil meenemen moet ik de laptop apart aan de andere kant van de wielkast doen, en dan nog krijg ik de tas er amper tussengepropt. Dat is vooral erg met de M5 Low Racer Tail Bag omdat deze zo gestroomlijnd mogelijk rond een 28" wiel is gebouwd. Op vakantie gaan de slaapzakken in de grote Elan tassen mee, want als je ze op de normale manier in hun compressiezakken pakt passen ze niet meer naast de wielkast in de bagagepunt.
  • Op vakantie mis je de steekvakken voor bidons, landkaart, zonnebrand, mobieltje e.d. In ons geval kwam het stoeltje wat te hoog boven de Tail Bag uit, en hebben we van de nood een deugd gemaakt. Bij Elan hebben we 2 banaanvormige ritstasjes laten maken die met een nylon bandje naast het stoeltje hangen. Je kunt ze er makkelijk afpakken en over je schouder dragen. Iets boven de heupen zitten er 2 bidonhouders. Deze zijn ook van nylon stof, zodat je er niet achter blijft hangen met je shirt. Het zijn dezelfde bidonzakjes als die aan Elan toptas zitten. Ik heb er later een halve terpentinefles erin geprutst, dat past precies en geeft zo'n zakje een vaste vorm.
  • Het wiel eruithalen om een band te plakken of remblokjes te wisselen gaat iets lastiger, maar dat is wel overkomelijk.
Er zit erg veel verschil in de vorm van de bagagepunten, een de aansluiting luistert nauw, dus ze passen zeker niet op elk merk. Het grootste verschil is de wielkast die erin zit. Een 20 inch achterwiel geeft de mogelijkheid om de wielkast in de punt zo klein mogelijk te houden, waardoor je bovenin een redelijk brede open ruimte hebt. Je moet ook goed kijken hoe het stoeltje aansluit. Bij onze M5 Tail Bag is de vorm van de verstevigingsribben van het stoeltje precies uitgespaard in de bak, dus dat is per definitie slecht aanpasbaar. Nu zie je ook geïntregeerde oplossingen (dat scheelt in gewicht en voorkomt onbruikbare holle ruimte). Anderen hebben de bagagepunt onder het stoeltje opengezaagd (zodat je het makkelijker op elkaar kunt aanpassen, en eventueel het stoeltje deelbaar maakt en als bagageklep kunt gebruiken).

Verder is de stroomlijnvorm natuurlijk belangrijk. Als de stroomlijnvorm goed aansluit bij de schouders en armen en het frontoppervlak van de fiets niet groter maakt, dan is deze effectiever. En het oog wil ook wat natuurlijk; sommige bagagepunten zien er aan de bovenkant hetzelfde uit als een toiletstortbak, alleen de doorspoelknop ontbreekt nog :z

Links voor info & richtprijzen: M5 Tail Bag, HP Velotechnik Heckkoffer, Radical Allfa tassen, Elan tassen, meer op ligfiets.net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

We vragen rustig verder, goed antwoorden tot nu toe (benoni: mooie links met prijzen ontdek ik net, merci).
De Rohloff-naaf blijkt boven ons budget, er moet dan zoveel bezuinigd worden op andere punten dat dat niet leuk meer is. Daarom willen we overstappen naar een iets eenvoudiger versnellingsnaaf. Er zijn meerdere 7- en 8-versnellingsnaven. Maar de testen die ik vindt zijn eigenlijk allemaal van de 14-versnellingsnaaf van Rohloff. Alleen bij de fietserbond vindt ik wat info. Waar vindt ik een leuk vergelijk, en heeft iemand ervaring met deze beperktere naven?
--toegevoegd--
Toch nog wat gevonden, getallen genoeg, nu nog wat ervaringen en prijzen opsnorren, en ik weet een stuk meer.
--toegevoegd--
De prijzen liggen los rond de 180 euro, meerprijs t.o.v. een deraileursysteem bij de Phantom van Sinner is 50 Euro. Als ons budget wat ruimer wordt kunnen we nog altijd het tandwiel voor door zoiets vervangen. Een tweede versnellingsbak in je trapas, de prijs is helaas stevig (zo'n 500 euro).

[ Voor 40% gewijzigd door Milmoor op 19-07-2006 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Hoe vervoer je 2 velomobielen tegelijkertijd zonder een derde vervoersmiddel te gebruiken?

Zo:

Afbeeldingslocatie: http://photos1.blogger.com/blogger/1933/541/400/sleepdienst3.0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Helaas, geen plaatje:
ERROR
The requested URL could not be retrieved

While trying to retrieve the URL: http://localhost:10141/blogger/1933/541/1600/sleepdienst3.0.jpg

The following error was encountered:
Access Denied.

Access control configuration prevents your request from being allowed at this time. Please contact your service provider if you feel this is incorrect.

Your cache administrator is webmaster.

Generated Sat, 29 Jul 2006 16:18:29 GMT by photos2.blogger.com (squid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Hm.... damn. hotlinking zeker geblokeerd sinds kort.

http://www.flickr.com/photos/78922727@N00/200579001/

Die zal wel werken en anders klikje op m'n weblog (zie onder)

[edit]
Of nog beter.... foto uploaden naar eigen webspace:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/wfvn2/sleepdienst2.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door WFvN op 31-07-2006 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Stoere bolides. Dat is bijna geen fiets meer te noemen.

Zelf ben ik inmiddels wat verder met mijn zoektocht. Heel veel folders gelezen, en bij Nazca een Pioneer met onderstuur geprobeerd. Dat is niet mijn smaak. De eerste keer ligfietsen was hartstikke gaaf, terwijl dit een 'ach wel aardig' was. De fiets maakt duidelijk uit voor het plezier. Een afrader is fietsen met gladde pedalen, die zater er per ongeluk nog op. Slopend voor je kuiten, ik heb nog spierpijn.
De meeste merken blijken zo goed als even duur als je er dezelfde opties op zet. Rohloff naven blijken toch buiten budget. Ik ga de Rohloff van mijn toerfiets laten omspaken, en mijn vriendin probeert eerst de Nexus 8, met uitbreidingsmogelijkheden naar of een deraileur voor, of een naafversnelling in de trapas.
Openstaande vragen:
26x20 met voorvorkvering, of 26x26?
Is instelbare voorvorkvering zinnig? Achter wel, i.v.m. soms wel en soms geen bagage, maar voor lijkt me aardig stabiel qua belasting.
Bovenstuur of onderstuur? Ik neig naar het eerste, mijn vriendin naar het tweede.
Wel of geen hydraulische velgremmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap niet zo goed waarom men allemaal massaal zo graag schijfremmen heeft?

Pluspunt: Ze zien er stoer uit (vind ik)
Minpunten:
-Ze zijn zwaarder dan bv V-Brakes en met beide kan je makkelijk het wiel blokkeren als je wil
-Ze willen nog wel eens aan gaan lopen
-Ze zijn duur in aanschaf en onderhoud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Klein postje over m'n fietsvakantie op IJsland:

Met de trein (en een dure taxi, vanwege te volle trein...) naar Hanstholm in Denemarken gereisd. Daar op de veerboot naar Seydisfjordur gestapt, met tussenstop te Torshavn op de Faroer eilanden. Ik wilde m'n dichte wielen thuis eigenlijk verwijderen, maar dat was ik vergeten. Direct in Torshavn werd ik al bijna van de weg geblazen. En helemaal bij afdalingen waarbij je 60+ km/uur gaat zijn die windvangende dichte wielen levensgevaarlijk. Ik heb ze in Torshavn in een vuilnisbak achtergelaten..
De volgende dag op de Faroer zo'n 120km gefietst, samen met een Duitser op een randonneur. Liggend fietsen ben je duidelijk in het voordeel. En dankzij het feit dat ik een FlevoRacer heb, ben ik ook sneller bij het klimmen. Maar dat laatste is onontkoombaar, omdat je op mijn fiets een minimumsnelheid moet hanteren van zo'n 7km/uur; anders is de fiets niet overeind te houden. Bij een afdaling naar Gjogv 83 per uur gehaald. Onfatsoenlijk gewoon. En ja: zonder helm. En ja: ik kwam over een venijnig hobbeltje. En ja: ik bleef rechtop. En ja: het was levensgevaarlijk. Het hebben van fatsoenlijke verlichting bleek eens temeer een vereiste, omdat we door een onverlichte tunnel moesten op de terugweg.

IJsland is niet zo heuvelachtig als de Faroer. Slechts het stukje van Seydisfjordur naar Egilsstadir is even slikken. (Van 0 naar 600 meter, en dan terug naar 200 meter). Wederom was ik de snelste van alle fietsers vanwege mijn verplichte minimumsnelheid. Er kwam wel een Oostenrijker voorbij zetten, maar hij ging daarna direct op z'n maat staan wachten (of uitrusten he.. ;-) In de afdaling was ik helemaal niet te kloppen, al daal ik liever af zonder bagage; dat voelt stabieler. Met volle bepakking durfde ik danook niet harder dan zo'n 70 per uur te gaan.

Dankzij je zitje houd je een warme rug. Sommige fietsers klaagden over de kou, maar ik heb (gekleed in winddichte broek en jas met daaronder slechts een t-shirtje) het nooit koud gehad. Ik had zelfs geen handschoenen bij me.

De wind op IJsland is verschrikkelijk. Ik heb weleens in Nederland gefietst in harde wind, en dan kon ik altijd nog wel de 25 per uur halen. (Gemiddeld!) Op IJsland waaide het zo hard dat ik me met 11 tot 15 per uur tevreden moest stellen. Toch bleek dat erg 'snel'. Het is voorgekomen dat ik geroutineerde vakantiefietsers inhaalde die 3 uur voor mij vertrokken.

Ondanks deze opschepperij moet ik bekennen dat je het op een fietsvakantie wel afleert om te racen. Ik reed altijd op 'nulpuntsenergie' (zo noemde ik het). Kortom zo snel als ik maar kon maar daarbij zo weinig mogelijk energie gebruikend. De gemiddelde snelheden over de ritten varieerden van 13 tot zo'n 22 per uur.

Tegenwind is nog niet zo erg (daarvan ga je alleen maar langzaam), maar zijwind is een echte killer. Je hebt soms zowel je hele eigen rijbaan als die van de tegenliggers nodig om overeind te blijven. En met ander verkeer op de weg is dat praktisch niet te doen. Ik ben een paar keer van de weg gewaaid. (Maar met een snelheid van 11 per uur sta je stil voordat je uberhaupt in de berm zit). Gelukkig zijn de bestuurders van het gemotoriseerde verkeer erg aardig: inhalen geschiedt met aangepaste snelheid, en op ruime afstand. En ook tegenliggers remmen af. Van andere fietsers hoorde ik andere verhalen, maar dat ligt waarschijnlijk aan het feit dat zij zover mogelijk aan de kant van de weg reden. Ik rijd als een motorfiets: middenop straat. En ook de opvallendheid van een ligfiets kan uitgemaakt hebben. De 6-baans snelweg bij Reykjavik was verbazingwekkend genoeg de prettigste weg om op te fietsen. Je neemt dan gewoon 1 volledige rijbaan voor jezelf (lichten aan!). Het is op IJsland niet zo druk, dus het overige verkeer kan zonder moeite inhalen.

Ik heb alle gravelwegen vermeden. Op een Flevo met voorwielaandrijving is dat niet te doen. Ten eerste vanwege wielspin. Maar ook kunnen grotere stenen je uit balans brengen, evenals dikke lagen van zand of kleine steentjes. Op non-Flevo-ligfietsen had het prima gekund, mits je een beetje brede banden had.

De mooiste rit van van Thingvellir naar Reykjavik. De rit was slechts zo'n 50km. Eerst een kleine klim, en als je nog zo'n 30km te gaan hebt ben je de pas over, en kan je de hoofdstad in de verte al zien liggen. Daarna scheurde ik er in drie kwartier naartoe, alsmaar dalend met snelheden tussen de 40 en 50 per uur.

In Reykjavik zelf is het fijn fietsen. Je kunt zowel op de stoep als op de rijbaan. Het ligt er maar aan of je zin hebt om 'veel gas' te geven. Verder is alles redelijk dichtbij, en de wegen zijn niet steil.

Ik ben ook nog een kleine week in Groenland geweest, maar gedurende die tijd heb ik m'n fiets (en tent) in Reykjavik laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Verwijderd schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 20:25:
[...]
Ik snap niet zo goed waarom men allemaal massaal zo graag schijfremmen heeft?

Pluspunt: Ze zien er stoer uit (vind ik)
Minpunten:
-Ze zijn zwaarder dan bv V-Brakes en met beide kan je makkelijk het wiel blokkeren als je wil
-Ze willen nog wel eens aan gaan lopen
-Ze zijn duur in aanschaf en onderhoud
Uhm, de bedoelde keuze was tussen mechanische velgremmen of hydraulische velgremmen. Het is mij niet duidelijk of jouw argumenten tegen schijfremmen, of tegen hydraulische remmen zijn. Of bedoel je juist de combinatie van die twee?

Schijfremmen zien er wat mij betreft mooi uit, maar de meerwaarde is voornamelijk bij het helling af racen zonder daarbij niet de velgen te oververhitten bij het remmen. Wat het hydraulische gedeelte betreft ben ik op zoek naar argumenten voor/tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Varienaja schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 20:52:
[Zogenaamd klein postje over z'n fietsvakantie op IJsland]
Mooi verhaal! Het valt me op dat je bij het klimmen geen last had van een doorspinnend voorwiel, dat had ik nog wel eens met m'n gewone flevobike, vooral als het asfalt een beetje vochtig was.

Hoeveel dagen zat je op de boot, wat kostten de tickets ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Prijzen voor de veerboot. Het varen duurt 3 nachten en 1 dag, met een tussenstop van 3 dagen en 2 nachten op de Faroer.

Een FlevoRacer heeft meer gewicht op het voorwiel dan een FlevoBike, dat scheelt nogal met het doorspinnen.

[ Voor 54% gewijzigd door Varienaja op 02-08-2006 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joost E. Boere schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 21:24:
[...]

Uhm, de bedoelde keuze was tussen mechanische velgremmen of hydraulische velgremmen. Het is mij niet duidelijk of jouw argumenten tegen schijfremmen, of tegen hydraulische remmen zijn. Of bedoel je juist de combinatie van die twee?

Schijfremmen zien er wat mij betreft mooi uit, maar de meerwaarde is voornamelijk bij het helling af racen zonder daarbij niet de velgen te oververhitten bij het remmen. Wat het hydraulische gedeelte betreft ben ik op zoek naar argumenten voor/tegen.
-kuch-schaam- Moet terug naar groep 3 geloof ik.
Dat over hete velgen had ik nog niet eerder aan gedacht.. en is inderdaad een nadeel van velgremmen tegenover schijfremmen.

Aan de andere kant: wielrenners hebben allemaal (of in ieder geval 99%) velgremmen (hoefjes).. en dat gaat toch ook prima? Of ligt dat aan het feit dat ze niet remmen / in Nederland geen echte bergen staan? Maar in bijvoorbeeld Frankrijk of Italië zie je ook geen racefietsen met schijfremmen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 22:02:
Aan de andere kant: wielrenners hebben allemaal (of in ieder geval 99%) velgremmen (hoefjes).. en dat gaat toch ook prima? Of ligt dat aan het feit dat ze niet remmen / in Nederland geen echte bergen staan? Maar in bijvoorbeeld Frankrijk of Italië zie je ook geen racefietsen met schijfremmen, toch?
Vooral met hoge velgen in de 28" maat is er eigenlijk geen probleem, tenzij je met enorm veel bagage, een fietskar of een tandem rijdt. Het grote aluminium oppervlak zorgt voor voldoende koeling.

Het wordt opletten bij een smal velgje in een kleine wielmaat. Ik heb het zelf eens uitgeprobeerd: Na een steile afdaling die overging in stadsgebied (constant remmen dus) heb ik de voorvelg eens gevoeld. Ik kon de velg geen seconde vasthouden, hij moet ruim boven de 60 °C zijn geweest. Bij 80 °C en hoger wordt de kans op een klapband erg groot.

Varienaja: bedankt! Misschien wordt het voor ons - à la Het Klein Orkest - 'we gaan eens naar IJsland dit jaar' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:55
Al een tijdje verdiep ik me in ligfietsen en velomobielen en ik vind het allemaal machtig mooi. Helaas heb ik in onze huidige woning simpelweg geen plaats om zo'n ding te stallen (kleine schuur en een nauw gangetje met twee rare bochten) en daarbij woon ik maar 900m van mijn werk. Ik fiets wel redelijk veel op mijn MTB.

Het plan is om over een paar jaar een huis te kopen, dan wil ik er toch wel op letten dat er wat meer en beter bereikbare opslagruimte is (garage?), en dan hoop ik het plan ligfiets weer wat naar voren te kunnen halen.

Maar ik wil wel eens zo'n ding een dagje of een weekend huren, heeft iemand een idee waar dat in Hilversum kan? Ik heb al eens bij wat fietsenzaken naar binnengegluurd maar daar staan alleen maar 'ouderwetse' ;) fietsen. Een velomobiel zou mooi zijn, maar ik denk dat een 'normale' ligfiets om mee te beginnen beter (iig beter betaalbaar) is.

Iets anders: iemand ervaring met sponsoring van een velomobiel? Op zo'n ding heb je lekker veel ruimte voor text en afbeeldingen, ik zou het wel weten als ik zoiets koop, proberen die ruimte te verhuren.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
CanonG1 schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 19:40:
... iemand ervaring met sponsoring van een velomobiel?
Onze M5 Tail Bag is door de belastingdienst gesponsord... 'reklame-uitingen' voor de zaak 8)

Is dit misschien ook op een fiets toepasbaar? :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vehpol

vehpol

Go Go Gadget!

CanonG1 schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 19:40:
...

Maar ik wil wel eens zo'n ding een dagje of een weekend huren, heeft iemand een idee waar dat in Hilversum kan? Ik heb al eens bij wat fietsenzaken naar binnengegluurd maar daar staan alleen maar 'ouderwetse' ;) fietsen. Een velomobiel zou mooi zijn, maar ik denk dat een 'normale' ligfiets om mee te beginnen beter (iig beter betaalbaar) is.

...
Volgens mij is de lijst van dealers op http://ligfiets.startpagina.nl/ wel (redelijk) compleet. Dus in dat geval: Nergens in Hilversum. Tja, een relatief kleine markt die ligfiets markt, dus dan krijg je dat. Dus dan moet je zelf maar even in die lijst kijken wat voor jou handig te bereiken is. De meeste van die bedrijven toen tevens ook aan verhuur. Dus daar zou je wel een ligfiets kunnen huren. Bij Tempelman (Dronten) kan je ook velomobielen huren. (bij anderen ben ik het nooit bewust tegen gekomen)

Ferwerda in Groningen is/gaat ook al stoppen met verkoop omdat volgens hun de markt verzadigd is. (had toch altijd al wat tegen die winkel verder, dus dat komt mooi uit, nu hoef ik er ook daarvoor niet meer naartoe ;) Nadeel is dat het daarna wel dat de volgende winkel direct een beetje ver is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
vehpol schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 21:09:

Volgens mij is de lijst van dealers op http://ligfiets.startpagina.nl/ wel (redelijk) compleet.
Daarmee moet het vast lukken, dat is een leuke site zeg. Maar eens een middagje naar Amsterdam gaan.

Ik heb nog wel een andere vraag: ik zie dat veel mensen met van die spd-pedalen en -schoenen fietsen, maar dat wil ik echt niet. Ik heb er echt een hekel aan om 'vast te zitten' aan mijn fiets. Zijn ligfietsen wel comfortabel te berijden met gewone schoenen? De zwaartekracht probeert natuurlijk je voeten omlaag te trekken, van de pedalen af, i.t.t. een gewone fiets waar de zwwartekracht je voeten juist op de pedalen houdt.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
CanonG1 schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 22:35:
Daarmee moet het vast lukken, dat is een leuke site zeg. Maar eens een middagje naar Amsterdam gaan.
http://www.deligfietsspec...wrapper&Itemid=38&lang=nl
Daar vind je de grote ligfietsspecialisten. En inderdaad zit Amsterdam er ook bij.
Ik heb nog wel een andere vraag: ik zie dat veel mensen met van die spd-pedalen en -schoenen fietsen, maar dat wil ik echt niet. Ik heb er echt een hekel aan om 'vast te zitten' aan mijn fiets. Zijn ligfietsen wel comfortabel te berijden met gewone schoenen? De zwaartekracht probeert natuurlijk je voeten omlaag te trekken, van de pedalen af, i.t.t. een gewone fiets waar de zwwartekracht je voeten juist op de pedalen houdt.
Ik herken véél van je verhaal. Inmiddels rijd ik bijna 5 jaar ligfiets. Ik ben begonnen zonder 'klikpedalen'. Dat ging allemaal best goed op sommige plekken na. Denk aan heftige bobbels en kuilen. Ook redelijk wat drempels mag je daar onder rekenen. Ook ik vond het geen aangenaam idee om vast te zitten aan de fiets.Ik heb op een gegeven moment toch de stoute schoenen aangetrokken..... of beter: de SPD-schoenen. Op een zaterdag heb ik schoenen en pedalen gekocht. Op zondag heb ik gereden en op maandag heb ik direct een 2e set pedalen gekocht voor m'n andere ligfiets. Ik heb er werkelijk geen moment spijt van gehad.

M'n vrouw is absoluut geen held op de fiets. Met ernstige twijfels heb ik haar ook kennis laten maken met klikpedalen.... Tot m'n stomme verbazing bevalt het haar óók goed (zij is al helemaal het type om 'absoluut niet vast te willen zitten' aan de fiets!!!)

Dat 'vastzitten' zit tussen de oortjes. Ik ben begonnen met de standaard 'plaatjes' onder de schoenen. Daarmee kan je op 2 manieren uitklikken: 1) hak naar links of naar rechts draaien en 2) voet kantelen op het pedaal dus linkerkant van het pedaal afhalen en de rechterkant er naartoe drukken of omgekeerd. Alleen klikte ik daarmee veel te snel uit doordat ik blijkbaar meer kracht zet met de buitenkant van de voet waardoor ik dus per ongeluk uitklikte. Met de 'nieuwe' plaatjes kan ik alleen uitklikken door de hak bij te draaien. En...... m'n vrouw heeft hetzelfde. De klikpedalen heb ik overigens wel zo'n beetje maximaal los gezet zodat ik tijdens het fietsen niet ongewenst losklik maar verder zonder problemen los kan komen als ik dat wil. Bij een noodsituatie (val oid) klik je vanzelf uit; echt geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
CanonG1 schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 22:35:
Zijn ligfietsen wel comfortabel te berijden met gewone schoenen?
Prima te doen hoor, je bent er zo aan gewend. Alleen als je onverwacht over een hobbel stuitert wil je nog wel eens van je pedaal schieten. Maar daarbij ervaar je meteen een voordeel van de ligfiets, je komt niet klem te zitten met je voet dubbelgevouwen op het asfalt en het pedaal in je hiel geramd :X :)

Zeker als je veel gaat rijden kan ik je toch wel aanraden om klikpedalen te nemen. Mijn ervaring is dat je bij 'n rare manoeuvre of een val altijd wel een draai met je voeten maakt (hetzij instinctief of door het onderuitschuiven of kantelen) en dan ben je meteen los. Je kunt ook beginnen met multi-release plaatjes, die kun je erg makkelijk lostrekken. Ik moet daar niet mee gaan rijden, want ik ben gewend dat ik flink aan de trappers kan trekken, dus als ik dan snel weg wil rijden klapper ik met m'n been tegen het stuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Er speelt nog iets anders mee: mijn fiets is ook mijn dagelijkse vervoermiddel. woon-werk, naar vrienden/ouders, boodschappen doen, noem maar op. Ik wil ook gewoon op de fiets kunnen stappen, fietsen, bij mijn werk af kunnen stappen en aan het werk kunnen gaan, niet eerst omkleden, andere schoenen aan etc. Ik fiets meestal net onder mijn 'zweetgrens' dus dat is ook geen probleem, en daarbij, ik heb een goede deo :)

Dat is ook een reden dat ik geen speciale schoenen wil.

Overigens een verhaaltje, misschien een beetje losstaand van ligfietsen maar wel grappig: mijn vriendin heeft een half jaar stage gelopen in Edinburgh (ze is net een week weer terug O+) . Daar is fietsen voor mensen echt een 'happening': speciale kleren aan, reflecterend hesje, helm op, etc. Ze zaten daar echt met open mond te kijken toen mijn vriendin vertelde dat de meeste mensen in Nederland voor hun dagelijkse dingen in hun gewone kleren op de fiets stappen etc.

Edinburgh is flink heuvelachtig (zeg maar gerust bergachtig) maar je ziet toch meer mensen fietsen dan ik dacht, maar inderdaad wel helemaal opgetuigd. Ook verrassend (voor mij): toch op flink wat plekken in de stad fietsstroken. Geen ligfietser gezien en al helemaal geen velomobiel. Met die laatste heb je denk ik weinig voordeel daar: die 35+kg wordt je denk ik gauw zat met al die hoogteverschillen. De velomobiel komt volgens mij echt in het vlakke Nederland tot zijn recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
CanonG1 schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 23:40:
Er speelt nog iets anders mee: mijn fiets is ook mijn dagelijkse vervoermiddel. woon-werk, naar vrienden/ouders, boodschappen doen, noem maar op.
Daarvoor heb je ook de hybride klikpedaaltjes, met aan de achterkant een 'gewone' grip. Bij het wegrijden moet je wel een tikje tegen de pedalen geven, want de SPD-kant zit normaliter boven.

Je ziet trouwens dat er bij een paar SPD-schoenenfabrikanten toch meestal wel een model in de collectie zit die niet helemaal uit de toon valt onder een net overhemd en een bandplooibroek. De 'normaalste' schoenen vond ik bij Shimano en Diadora. Als je ze erg veel op het werk aan hebt verslijt de zool eigenlijk iets te snel, waardoor je op de plaatjes gaat lopen. Dat kan problemen geven bij lopen op glad wegdek en bij parketvloeren.
Ik fiets meestal net onder mijn 'zweetgrens' dus dat is ook geen probleem, en daarbij, ik heb een goede deo :)
Dat valt toch altijd wel een beetje tegen met de ligfiets, geen enkel zitje ventileert goed genoeg. Ik heb in de loop van de jaren wat 'casual' vormgegeven fietsshirtjes verzameld, die trek ik aan als ik een wat langere afstand moet rijden en toch enigszins representatief voor de dag moet komen. Die fietsshirts worden uiteraard ook wel nat, maar je ziet niet zo'n natte vlek op je rug in de vorm van een ligfietsstoeltje, en het droogt ook veel sneller op.

[ Voor 17% gewijzigd door benoni op 08-08-2006 00:13 ]

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Komend weekend heb ik een vrij slopend programma.

Vrijdag vertrek ik omstreeks 12.00h van Zwolle naar Emmen en dan door naar Barger Compascuum. In Emmen is er komend weekend het internationale vliegerfeest. Vrijdag op zaterdag ga ik met een vriend 'wacht lopen' op het terrein. Dus dat wordt weinig slaap hebben. Zaterdag wil ik gewoon lekker wat op het terrein rondlopen. Zaterdagavond is er nachtvliegeren. Daarvoor moet het wel donker zijn dus dat zal niet eerder zijn dan 23.00h 's avonds. Overnachten doe ik dan in Barger Compascuum.
Zondagmorgen ga ik van Barger Compascuum naar Hengelo. Daarbij neem ik een stuk Duitsland mee (zo'n 28 kilometer). Dan moet ik nog weer van Hengelo terug naar Zwolle. Dat hoop ik zondagavond te kunnen doen. Zo niet, dan overnacht ik in Hengelo.

3 ritten van zo'n 70 à 80 kilometer dus. Ik heb wel mazzel dat ik m'n vrouw in Emmen en in Hengelo zal treffen. Ik hoef niet eten mee te nemen voor de 3 ritten; ik kan voor elke rit dus mooi weer de boel aanvullen. Maar de eerste 2 ritten wordt wel rijden met extra bagage zoals slaapzak en reservekleding.

De afstand zal niet zo'n probleem zijn (ik heb die totaalafstand een week of wat geleden al op één dag gereden) maar het feit dat ik weinig slaap zal krijgen kan nog wel eens een probleem zijn voor m'n conditie. Ik zie wel, ik heb de tijd dus kan het rustig aan doen.

• JeroenH
Dat zijn behoorlijke afstanden die jij fietst WFvN, goeidag zeg. Ik vind dat soort afstanden al ver met de auto :)

Wat voor gemiddelde snelheden fiets jij nou op dat soort afstanden?

Pagina: 1 ... 4 ... 20 Laatste

Dit topic is gesloten.