vehpol schreef op zondag 02 juli 2006 @ 23:35:
Maar 280km op één dag

Dan ben je wel echt een hele dag aan het fietsen. Nou ja, volgens mij is het gewoon het belangrijkste dat je het zelf leuk moet vinden en dat je het idee hebt dat je genoeg kracht in je benen hebt om het te volbrengen. Dan is de kans toch best aanwezig dat je de finish haalt. Of terwijl, was die 150km een uitputtingsslag of had je het idee daarnaa nog best een mooi stuk verder te kunnen. Aan dat soort dingen zou ik het afmeten.
De ellende is dat die 150 kilometer al zo'n 3 jaar geleden is; ik had toen naar schatting een jaar ligfietservaring. Sinds die tijd is m'n conditie volgens mij wel een stuk beter geworden. Daarbij mag trouwens gezegd worden dat die 150 kilometer op een hete zomerse dag was.
Vorig jaar winter heb ik me overigens bijna volledig stuk gereden (nog net niet tot kotsens toe) op nog geen 90 kilometer. Oorzaak was duidelijk: sneeuw en tot-ijs-vastgereden-sneeuw. Afgelopen weken heb ik 2x 110 kilometer gereden (110 kilometer per dag) waarbij ik stevig doorgereden heb; dat ging gewoon goed. Dat was met een gemiddelde van bijna 30 km/h (kruissnelheden van boven de 30 dus) terwijl de tocht van 280 kilometer op een veel lager tempo gereden gaat worden; zeg kruissnelheden van nog geen 25 kilometer per uur; voor mij bijna een echt slakkengangetje.
Maar ik ben dus razend benieuwd hoe dat gaat....
Check..... zou typisch iets voor mij zijn om dat te vergeten (een week of 3 geleden ging ik nogal langzaam.... bleek ik met 2 bar rond te rijden op m'n rechter voorwiel)
[qoute]
Tegen de avond heb ik altijd een half uur waarbij het moeilijk is om op snelheid te blijven en ik ga twijfelen over m'n remmen of zoiets, maar dan komt het gewoon doordat het zuur in m'n benen wat gaat opspelen. Als je dan telkens gaat afstappen om je fiets te controleren kom je helemaal niet meer lekker op gang.
[/quote]
Check. Afstappen gaat moeilijk met m'n velomobiel

Maar uitstappen is net zo slecht (of stilstaan) Maar nu je dit noemt, schiet mezelf iets tebinnen: mocht dat moment aanbreken, zorgen dat de kadans hoog genoeg blijft en dat ik niet ga 'stampen'
- Probeer iets eerder te starten dan je gepland hebt (bij 280 km dus ruim voor 7 uur). Als dat lukt rijdt het een stuk relaxter, en als het niet lukt zit je gewoon op schema.
Dat is lastig als je met meerdere mensen rijdt
[quote]
- Smeer je vantevoren in met een zonwerende creme of olie, en herhaal dit even voor de middag.
[quote]
Ook een strak plan. Echter zal ik het niet zo gek veel nodig hebben als ik m'n Versatile neem. Ik heb daar ook een dakje op zitten waardoor niet zo gek veel direct zonlicht m'n huid bereikt.
- Neem een extra grote fles (of camelbag) water mee als het warm weer is. Als het snikheet wordt drink je 6 liter weg alsof 't niks is.
Hm..... Ik was uitgegaan van 1 liter op 100 kilometer. Dus 3 liter minimaal; voor de 'veiligheid' 4 liter. Maar nog meer is dus wel wijs. Goed, als ik naar een dag als vandaag kijk..... dan heb ik wel meer dan 4 liter nodig. Maar persoonlijk voel ik er eigenlijk niet veel voor om met temperaturen zoals vandaag zo'n rit te gaan rijden; het moet wel leuk blijven maar met deze temperaturen vind ik een beetje inspanning al niet leuk meer.
Tip voor noodgevallen: veel begraafplaatsen hebben een waterkraan

Niet aan gedacht maar inderdaad

- Stel het eten niet uit. Als je de honger gaat voelen is het eigenlijk al te laat om hongerklop te voorkomen.
Die tip heb ik eerder gehoord. Dat wordt voor mij echt 'actief bezig zijn' met eten. Ik zal waarschijnlijk zelfs m'n horloge (heeft gelukkig 5 momenten instelbaar voor alarm) moeten zetten om het niet te vergeten (ik ben iemand die weinig eet; 's ochtends eet ik meestal niets maar dát zal die dag toch echt anders moeten)
- Ik pak op vakantie meestal 1 of 2 lange pauzes per dag, en regelmatig een minipauze (van enkele minuten), gemiddeld om de 30 à 40 km, maar het is maar net hoe 't uitkomt. Bij elke stop kun je snel even je benen strekken, masseren en losschudden, zodat de spieren even ontspannen en het bloed goed doorstroomt.
Ook hier ben ik afhankelijk van anderen. Echter is een tocht van 50 kilometer non-stop rijden voor mij geen punt, ook niet bij 'hogere' snelheden (hoger dan de geplande snelheid met de 280-,km-tocht)
- Drink waar je zin in hebt: water, sportdrank, ijsthee, koffie, sinaasappelsap, frisdrank, bouillon... maar geen 'light' dranken (a. spieren werken op suikers, b. aspartaam is troep, vooral in grote hoeveelheden).
Tot dusver heb ik altijd appelsientje meegehad op langere tochten. Dat bevalt me zeer goed. Het zurige lest de dorst goed. M'n Platypus geeft me de gelegenheid om met grote regelmaat 1 of 2 slokken te nemen om de keel te smeren. Ik zit echter te overwegen om sportdrankpoeder aan te schaffen voor de tocht. Om nou met 6 liter sinaasappelsap te vertrekken van huis...... da's 6 kg bagage (meer zelfs). Ook zit ik erover te denken om als noodmiddel een blikje 'golden power' ofzo mee te nemen. Puur als redmiddel mocht ik er écht door zitten. Gezien ik geen koffie drink of met regelmaat cola, is mijn lichaam niet gewend aan caffeïne..... dus krijg ik van zo'n drank een stevige boost (ja, daar heb ik ervaring mee; een keer op een avond op een verjaardag geweest; ik zat er een beetje door maar moest nog naar huis rijden. Blikje gekregen en achterover geslagen. M'n ogen stonden wagenwijd open

.... Een andere keer heb ik een wedstrijdje gereden tegen een auto van een buitenwijk van Zwolle naar hartje Zwolle. Auto heeft uiteraard verloren

Maar bij aankomst kreeg ik ook een soort sportdrank; mogelijk zonder caffeïne overigens..... maar ik begon gewoon wat te trillen door de vracht suikers die ik binnenkreeg)
- Oja: géén bier! Als je enigszins op snelheid wilt blijven: géén bier en liever geen vette hap!
Niet?

(ik heb een keer als een speer gereden na een avondje stevig doordrinken...... maar ik denk dat dat op de langere duur minder goed zal uitpakken inderdaad

Die suikers in het bier zijn geweldig maar de alcohol heeft toch een wat minder gunstige uitwerking

)
Ik zit er ook over te denken om de dag ervoor een flinke pan macaronie te maken en daarvan zoveel mogelijk op te vreten. Flink koolhydraten naar binnen werken.
Dank voor de tips.