Ervaring heb ik niet helemaal; standaard worden ze geleverd waarbij je ze afzonderlijk aan/uit kan zetten waarbij de rechter tevens seinfunctie heeft.
Bij mij heb ik ze in serie geschakeld met een dimstand en een 'grootlicht'stand want ze geven op volle sterkte (3W dus) zoveel licht dat ze verblindend werken voor tegenliggers; niet zo aardig dus. Omdat de regelprint van de Luxeons het dimmen tegenwerken, heb ik die eraf gesloopt en toen dus de Luxeons in serie gezet (vind ik ook mooier staan trouwens). Ik rijd meestal met de Luxeons op 1,2W brandend in plaats van op 3W.
Maar de lichtopbrengst zoals ik het heb:
Vergelijkende test met de 2 Luxeons (in serie) in vergelijking met de toenmalig standaard Sigma Mirage halogeenlampen (ja, ik heb hier helaas 2 Versatiles staan die nog uitgerust waren met Sigma Mirages.... duuuuuuure lampjes als je die moet vervangen, onze Versatiles zijn dan ook de eerste 2 die uitgerust zijn met Luxeons, dat vonden ze bij Tempelman wel mooi en hebben dus nu ook Luxeons standaard in de fiets)
Hij is voor mijn vader. Ik wil er zelf ook wel eens wat mee fietsen, maar >90 procent van de kilometers zullen door hem gemaakt worden. Qua lichaamslengte en stoelafstelling kan het net als we de mediumsize versie nemen.
Je hebt 4 mogelijkheden:
Lang, midden lang, midden kort en kort. Er zitten in de platen voor de trappers namelijk 2 gaten. 1 gat aan het uiteinde van de plaat en 1 net niet in het midden waardoor je dus 4 mogelijkheden hebt als je de platen dus ook 'achterstevoren' monteert. De stoel heeft dan nog enorm veel mogelijkheid om in lengte te verstellen maar daar was je vast al achter.
Dat verhaal kreeg ik ook te horen. Hij was voor een Amerikaan die in heuvelachtig terrein reed en daarom graag schijfremmen op z'n tweede Versatile had.
Dan willen schijfremmen misschien nog wel nut hebben ja; die zullen wat vlotter koelen dan trommelremmen. Maar hier in Nederland heeft het maar bar weinig nut.
Ik heb niet stil gestaan bij het ruitje in het dakje. Een constructie waarbij het ruitje te verwijderen is lijkt me inderdaad wel handig.
Ik kan zowel het dakje als het ruitje van harte aanbevelen. Het dakje in combinatie met het ruitje met name tegen regen terwijl het dakje alleen juist heerlijk is in de hete zon.
Momenteel is er wel één ding waar ik niet tevreden mee ben. Enkele Versatilerijders hebben de pech dat de remkabels net onder de remhendels breken. Lang niet iedereen heeft er last van; ik weet van 5 personen die het hebben. Ik heb nu in (net geen 10.000 kilometer) de beide kabels 2x gebroken gehad. Een andere Versatilerijder heeft er al 20.000 kilometer op zitten maar nog nooit een remkabel gebroken.
Gelukkig voel je het wel vantevoren aankomen als het gebeurt; het is niet in één keer maar eerst breken een paar draden van de kabel waardoor die remhendel wat lammig aan gaat voelen. Doe je er niets aan dan is het daarna wel ineens 'TANG' en hij ligt doormidden. Maar het mooie remsysteem van de Versatile maakt dat je niet direct zonder remmen zit; je hebt altijd nog de andere remhendel waarmee je ook beide voorremmen kan bedienen. Niet te vergeten voor échte noodsituaties: de parkeerrem mochten beide remkabels breken. Niet dat je graag wil remmen op je achterwiel maar goed, soms is het beter dan niet mocht het zover komen

Gelukkig heb ik dat niet gehad.
Flevobike is nog bezig het probleem te tackelen voor zover ik begrepen heb. Tot die tijd rijd ik standaard met minimaal 1 reserve remkabel in m'n fiets.
Dit bericht is niet om je ongerust te maken want zoals ik al aangaf: het aantal gevallen is vrij beperkt en áls het gebeurt dan is het ook niet ineens compleet remloos. Het is alleen wel van belang dat je het een keer gehoord hebt zodat je het probleem kan herkennen nog voordat de remkabel helemaal gebroken is.
De Versatile van m'n vrouw heeft nog geen gebroken remkabels gehad. Ik ben nog altijd dol op m'n Versatile maar hoop wel dat dit éne probleem nog wel opgelost gaat worden (voor zover het van toepassing is op Versatilerijders)
Mocht je pa geïnteresseerd zijn, m'n weblog bevat veel informatie over vanalles en nogwat. Hij is in een jaar tijd wel flink groot geworden.... be warned