Het ligfietstopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 20 Laatste
Acties:
  • 32.559 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-05 10:37

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
damn.... beveiligd tegen hotlinken ofzo?
Dan maar een linkje naar het weblogbericht waarin de foto staat:
http://versatile021.blogs...-021-is-terug-van-de.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-04 19:12
WFvN schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 21:42:
damn.... beveiligd tegen hotlinken ofzo?
Dan maar een linkje naar het weblogbericht waarin de foto staat:
http://versatile021.blogs...-021-is-terug-van-de.html
Deed het bij mij de eerste keer ook niet en de 2e keer wel. :? vreeeemd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Die braampjes vind ik eigenlijk al best snel, vorm is nog goed maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Wel snel maar als je beseft dat die randen VLIJMscherp zijn op plekken waar de ketting nog niet langsgeweest is, en je vergelijkt dat met de 'scherpte' van een normaal tandwiel van bijvoorbeeld Shimano dan zijn die braampjes echt niet zo vreemd. Hoewel ik wel meen te hebben begrepen dat ze later een andere aluminiumlegering hebben gebruikt. Maar goed, het tandwiel wat er nu dus niet meer in zit had ook zonder problemen de 10000 km gehaald en ook nog wel heel wat meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:28
Hehe, velomobiel 1 is door de 100.000 kilometer grens:
http://www.welmers.net/ga...den2006/M4100238.JPG.html

Ik mag nog even op mijn ligfiets: 7999 km sinds half augustus vorig jaar :)

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Hij heeft alleen zelf maar 15000 ermee gereden. De eerste eigenaar de overige 85000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Morgen om 15:00 is eindelijk mijn ligfiets klaar! Heeft wat langer geduurd, vanwege drukte bij Nazca geloof ik, en daarna door ziekte van de fietsenmaker, maar morgen is het dan zo ver! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Of niet, want Nazca blijft falen. Eerst hadden ze onze fietsen naar Friesland gestuurd ipv Zuid-Holland, en nu zijn ze er eindelijk zitten er de verkeerde schakelaars op... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-05 22:48

vehpol

Go Go Gadget!

Aikon schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 11:50:
Of niet, want Nazca blijft falen. Eerst hadden ze onze fietsen naar Friesland gestuurd ipv Zuid-Holland, en nu zijn ze er eindelijk zitten er de verkeerde schakelaars op... :(
Dat is flink balen ja! Ik hoop voor je dat het nu lekker even een tijdje flink gaat regenen en stormen.

Voor andere ligfiets rijders hoop ik natuurlijk het tegenover gestelde ;)

Ceci n'est pas une signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
@Aikon: He jammer, moet je nog een keer wachten.... en wachten duurt al zo lang ;(

@vehpol: voor mij hoef je dat niet te hopen hoor.... het weer moet wel heel erg bruut zijn wil ik niet fietsen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
WFvN schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 14:06:
@Aikon: He jammer, moet je nog een keer wachten.... en wachten duurt al zo lang ;(

@vehpol: voor mij hoef je dat niet te hopen hoor.... het weer moet wel heel erg bruut zijn wil ik niet fietsen :Y)
Jij wel met je meest dure regenbescherming. :( :P

Je icon doet het trouwens niet...? ;)

[ Voor 7% gewijzigd door -DG- op 28-10-2006 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
En jawel, ik heb m'n ligfiets!

Hij fietst echt geweldig, versnellingen moeten nog wat beter afgesteld worden maar komt wel goed.
Zaterdag maak ik wel wat foto's denk ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solosmots
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-06 13:24
Ik heb toch wel erg last van over de grond slepende bananentassen op m'n lowracer. Dat is dat alleen in bochten en bij stoepjes op en af rijden. Ik kan ze niet hoger hangen aan de stoel. Zouden tasafhouders helpen? Ben dan weer bang dat ik die dan weer ga raken als ik hard door een bocht ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Feli :)
Hij fietst echt geweldig, versnellingen moeten nog wat beter afgesteld worden maar komt wel goed.
Ik hoop dat je aan je stuur kan fijnstellen? Heb ik wel op m'n Fujin; erg prettig om tijdens het rijden nog even wat bij te stellen in plaats van telkens te moeten afstappen en bij de derailleur te gaan kloten.
Zaterdag maak ik wel wat foto's denk ik. :)
Yeah... PICS!!!!!!!!111111111oneoneoneeleven

Om wat voor ligfiets gaat het ook alweer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Solosmots schreef op donderdag 02 november 2006 @ 18:45:
Ik heb toch wel erg last van over de grond slepende bananentassen op m'n lowracer. Dat is dat alleen in bochten en bij stoepjes op en af rijden. Ik kan ze niet hoger hangen aan de stoel. Zouden tasafhouders helpen? Ben dan weer bang dat ik die dan weer ga raken als ik hard door een bocht ga.
Ik heb twee grote zijtassen besteld, en daar worden nu speciaal tasafhouders voor gemaakt nog. Ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken, kan 'em dan sowieso niet op de laagste stand gebruiken (ik heb drie standen voor de achterdemper en kan m'n zadel op een neer bewegen) heb ik al gehoord.

@WFvN:
Ja, dat moet kunnen. Zjin deore remgrepen en schakelaars, rest is 105, en dat zit op een groene Nazca Fuego.

Als het weer het toelaat morgen naar m'n werk fietsen. Heb even snel een koplampje gefixed net, achterlicht zit in de bagagedrager al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Solosmots schreef op donderdag 02 november 2006 @ 18:45:
Kun je ze met 2 banden aan het stoeltje hangen en met de achterste band over een beugel of achterrekje? Dan heeft het geheel ook een fatsoenlijke stroomlijn, dat scheelt bijna 2 km/u :7
Om ff mezelf te quoten uit het midden van deze draad:
benoni schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 22:42:
Zo ziet mijn rekje-met-beugel er ongeveer uit (beetje aangepast voor de nieuwe Baron):
[afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solosmots
lol, het is een idee. Maar heb helemaal nix geen rek of bagagedrager erop. Maar goed moet eigenlijk wel spatborden hebben met dit smeerweer dus dan zou dat ook nog kunnen.. Dan maar een beetje inleveren qua looks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
Solosmots schreef op donderdag 02 november 2006 @ 20:40:
lol, het is een idee. Maar heb helemaal nix geen rek of bagagedrager erop. Maar goed moet eigenlijk wel spatborden hebben met dit smeerweer dus dan zou dat ook nog kunnen.. Dan maar een beetje inleveren qua looks.
Of je moet een bagagepunt nemen. :P Helpt tuurlijk niet aan de voorkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:12
Ik heb ook een zelfbouwligfiets, wel gekocht dat wel.
Ik post binnenkort wel is een foto ;) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Helaas heb ik afgelopen dinsdag 2 vooroordelen bevestigd bij een automobilist: "Ligfietsen zijn gevaarlijk" en "Ligfietsen zie je (bijna) niet"

Situatieschets:
Lang leve Google Maps
Ik kom vanuit de straat middenonder; rechts van de grote parkeerplaats die je ziet (parkeerdek eigenlijk)
Ik rijd richting noorden en wil op de T-splitsing links en direct weer rechts.
Zoals je kan zien zitten er stoplichten waar auto's op 2 opstelstroken staan. 1 auto voor linksaf, 3 auto's voor rechtsaf. De achterste auto van die 3 laat al mooi zien hoe het niet moet.

Maar wat was er aan de hand. Het was spits en dus teringdruk Bij de verkeerslichten (waar dus die 1+3 auto's staan), stond het helemaal vol auto's.Beide rijen bestonden uit zeker 7 auto's. Helaas vinden autombilisten die wachten voor verkeerslichten het vaak niet nodig om kruisingen vrij te houden. En dat was dus dinsdag ook het geval. Ik kon dus níet oversteken zonder tussen de auto's door te gaan.

Van links kwam even geen verkeer. De 2 rijen auto's voor mij stonden stil dus ben ik de eerste weghelft overgestoken en ben tussen 2 auto's van de eerste rij auto's gereden om vervolgens scherp links en weer rechts te moeten keren om ook tussen de 2e rij auto's door te komen. Helaas kwam dat laatste niet zo ver want op het moment dat ik net tussen de eerste rij auto's stond, begon de 2e rij te rijden. De auto die pal voor mij stond (ongeveer op de plek van de achterste van de 3 op de foto) ging rijden dus mijn plan om daarvoor te gaan was niet zo verstandig meer. De auto achter hem sloot netjes aan waardoor ik dus niet verder kon gaan met oversteken. De auto dáár weer achter liet wel een gat vallen. Een vrij groot gat, groot genoeg in ieder geval voor mij om over te kunnen steken..... ware het niet dat die malloot ineens vol gas ging. Beetje vreemd omdat hij 1) toch vrij snel achter z'n voorganger zou komen en hij 2) ook nog eens een bocht naar rechts moest maken bij het verkeerslicht; slechts een paar meter verder. In ieder geval kon hij na bot op het gas direct bot op de rem. Ik was bang dat hij me zou raken. ABS had hij niet; hij slipte met z'n wieltjes zeker een halve meter vooruit. Verkeerstechnisch was ik helaas fout.

De ellende is dat hij me dus moeilijk had kunnen zien aankomen want ik ging schuil achter de auto van de eerste rij waar ik achter 'verborgen' stond.

Maar heerlijk altijd hoe goed automobilisten een kruising (of fietspad) vrij kunnen houden :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Ik zit me een rotje te schuiven in de Google map, want hij pakt een andere coördinaat als beginpunt :|

Heb je ff een straatnaam erbij, ik ben ook weer niet zó bekend in Zwolle :)

Addit:
Ff virtueel rondfietsen is ook wel leuk (vooral met dit weer) hebbes (denk ik)
(en ik hoop dat ik de komma's goed heb ge-escaped)
.

[ Voor 45% gewijzigd door benoni op 02-11-2006 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Inderdaad
Ik heb jouw linkje even gebruikt.

Maar extra beschrijving: Volgens Google Maps rijd ik op de Emmawijk en wil ik linksaf de Emmawijk op. Volgens mij is het in werkelijkheid de Parkweg waar ik op begin maar goed...
ik wil de Emmawijk naar links oprijden (weg die ook langs de gracht loopt) en vervolgens rechtsaf de Harm Smeengekade op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Mja, het is flink wennen met het verkeer. Normaal knal ik overal doorheen, nu moet ik echt rustig aan doen, vooral omdat je pas anderhalve meter later iets ziet ivm een normale fiets. Maar het is wel erg relaxed :)

Vandaag gelijk naar m'n werk, en jawel, op de terugweg een lekke band. Gelukkig vlak naast de metro, dus die maar gepakt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solosmots
Balen :P

Ik heb een setje spatborden gehaald, je wordt wel erg smerig met regenachtig weer als je op een lowracer zit...
Ziet er niet super uit, maarja het moet ook praktisch wezen. De tas heb ik ook even naar gekeken, die kan ook wel een stuk hoger gemonteerd worden dus ook daar ga ik iets mee doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vehpol

vehpol

Go Go Gadget!

Te lang dood geweest dit topic. Dus maar even wat typen.

Vandaag weer even lekker een rondje gefietst. Was alweer heel wat weken geleden voor me. Druk gehad, slecht weer geweest, en nu had ik er echt weer zin in. Was wel weer even wennen de eerste paar meters. Maar na een kilometer begon ik alweer aardig op tempo te komen. Uiteindelijk toch wel weer 29.6km/u gehaald over 30km, viel me niet tegen moet ik zeggen. Nu maar hopen dat het een beetje lekker weer blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05:38
ik heb zelf ook al lang niet meer gefietst, helaas
weer werkt totaal niet mee, niet leuk als het regent met slicks en geen spatborden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik heb wel redelijk wat gefietst. Voornamelijk naar m'n werk, wat zo'n 22km is enkeltje. Als het 's ochtends droog is ga ik meestal wel, dan kom ik wel soms nat thuis 's avonds maar dat is minder erg.

Helaas nog geen foto's omdat ik was vergeten dat laatst zowel m'n camera als telefoon waren gejat in Italie en Frankrijk :D

Ben trouwens wel beetje afgeknapt op Nazca, tis zeg maar niet de allerbeste fietsenbouwer. Zo waren m'n versnellingen compleet verkeerd afgesteld (nog steeds eigenlijk, omdat ik lui ben). Zelfs voor naar het grote blad schakelen ging alleen als je regelmatig in de fitness zit, zo zwaar.
En waar de kettingbuis de voorvork raakt zit geen stickertje, dus na enkele dagen was daar alle lak al weg, en zelfs een deuk in het aluminium verschenen. Slechte afwerking dus.
Ook zaten er roestplekjes op dat pennetje wat door de naaf heen loopt, dat heb ik nog nooit meegemaakt met een fiets. Na 2 dagen ging het stuur enorm piepen bij het verticaal bewegen ervan, beetje vaseline er tussen lost het op. Remmen piepen enorm in de regen. Allemaal van die kleine dingetjes die zwaar irriteren en voor enkele euro's verholpen konden zijn. Nog te zwijgen over de extreem lange levertijd, en vervolgens verkeerde aflevering/afmontage.

Maar goed, alleen nog even een keer die versnellingen (laten) afstellen en dan issie op zich perfect. Blijft toch wel erg fijn fietsen.
Word wel beetje moe van het feit dat iedereen je aankijkt, of die domme reacties van 'val je niet in slaap?'. Pfff, ga lekker iemand anders aanstaren. Of erger nog, automobilisten die naast of achter je blijven rijden, of na het inhalen je willen bekijken en vervolgens gaan slingeren |:(

Ook een keer een schuivertje gemaakt trouwens door nattigheid en bladeren, best leuk. Je valt 10cm en dan ben je klaar. Sta je op, en fiets je door. :P

[ Voor 4% gewijzigd door Aikon op 27-11-2006 20:00 ]

• vehpol

vehpol

Go Go Gadget!

@ Aikon: Klinkt inderdaad niet heel erg professioneel van Nazca. Afstellen van zaken kan je nog wel zien als (mede-)fout van het bedrijf dat aflevert. Maar roest, schuurplekken, deuken door, naar wat ik begrijp, ontwerpfouten lijkt toch niet heel erg profi. Zelfde geldt natuurlijk voor de aflevering en levertijd. Maken ze niet echt een goede beurt mee nee. En het zijn voor mij dan toch ook wel weer verhalen die me bijblijven. Jammer van zo'n merk. Als je dat wilt koop je wel een fiets bij de Gamma.

Ach, mensen die je bekijken moet je even aan wennen. Daarna zie je het niet echt meer. Ik niet althans. Maar bij kinderen let ik wel altijd extra op. Die maken vaak erg leuke opmerkingen! En sommige volwassen ook wel natuurlijk. Maar die maken inderdaad vaker "domme" opmerkingen.

Wel goed nieuws voor de ligfietsrijder: nieuws: 'Rechtopzitten niet optimaal voor rug' Al is het natuurlijk een beetje de vraag in hoeverre dit door te voeren is op de ligfiets situatie. Maar toch!

Anoniem: 83626

vehpol schreef op donderdag 30 november 2006 @ 13:26:
Wel goed nieuws voor de ligfietsrijder: nieuws: 'Rechtopzitten niet optimaal voor rug' Al is het natuurlijk een beetje de vraag in hoeverre dit door te voeren is op de ligfiets situatie. Maar toch!
Is toch al heel lang bekend dat mensen met rugklachten beter op een ligfiets kunnen fietsen dan op een racefiets? Geldt in ieder geval ook voor mij!
Ook al heb ik al heel lang niet meer 'gelegen', maar dat komt meer doordat de vrije tijd op is en hij bij mn ouders staat ivm diefstal/vandalisme.
en omdat ik nu vaak op mn motor stap en dat een nog veel snellere fiets is

• benoni
  • Niet online
Linkje had ik gisteravond doorgemaild naar ligfiets.net, komt misschien van pas in het vrijdagmiddag linkdumpartikeltje.

Ik heb een paar chiropractiepraktijken als klant, misschien moet ik eens een wat ligfietsfolders meegeven voor in de informatiezuil :7

• Aikon
  • Niet online
@ Aikon: Klinkt inderdaad niet heel erg professioneel van Nazca. Afstellen van zaken kan je nog wel zien als (mede-)fout van het bedrijf dat aflevert. Maar roest, schuurplekken, deuken door, naar wat ik begrijp, ontwerpfouten lijkt toch niet heel erg profi. Zelfde geldt natuurlijk voor de aflevering en levertijd. Maken ze niet echt een goede beurt mee nee. En het zijn voor mij dan toch ook wel weer verhalen die me bijblijven. Jammer van zo'n merk. Als je dat wilt koop je wel een fiets bij de Gamma.
Inderdaad erg jammer. Ik heb twee andere fietsen van een zelfde bedrijf (als in: op bestelling handgemaakte Nederlandse fietsen) en daarbij ging alles wel goed en binnen de gegeven termijn. Die schuurplekken wil ik niet echt als ontwerpfout benoemen trouwens. De kettingloop is nou eenmaal zo, er is niet echt een alternatief. Maar zorg dan voor een afhoudertje, of een stickertje wat wel tegen schuren kan, of waarschuw in elk geval.
Ach, mensen die je bekijken moet je even aan wennen. Daarna zie je het niet echt meer. Ik niet althans. Maar bij kinderen let ik wel altijd extra op. Die maken vaak erg leuke opmerkingen! En sommige volwassen ook wel natuurlijk. Maar die maken inderdaad vaker "domme" opmerkingen.
Kinderen zijn inderdaad wel leuk, en honden ook. Schrikken zich soms helemaal de pleuris, ook al zijn ze een stuk groter (hoger) :P

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
:D van de week ook nog. Kerel met aangelijnde hond. Kerel op de fiets, hond ernaast. Kerel helemaal links op het fietspad, hond helemaal rechts. Ik claxonneerde ten teken dat ik eraan kwam en dat ik het wel prettig zou vinden als hij wat minder ruimte in beslag zou nemen. Man gaat verder naar rechts. Op het moment dat ik voorbij rijd, schrikt de hond hevig en zou bijna in de wielen van de fiets van de man rennen :+

Kep wel meer meegemaakt met honden:

Baas met hond. Hond heeft witte beugel aan z'n bast vastgemaakt; een hulphond dus. Baas heeft witte stok met 1 of 2 rode bandjes. Op het moment dat ik achter ze langs rijd (ze stonden op een 'heuveltje' te wachten op de bus; fietspad liep achter dat heuveltje langs) wil de hond blaffend achte rme aan rennen. Lijkt me niet helemaal goed :+ Hopen dat het een hond-in-opleiding was

Andere keer:
Vrouw met een klein keffertje type Jackrussell ofzo. Vrouw loopt in dezelfde richting als ik maar is nog een meter of 40 bij me vandaan. Vrouw loopt gewoon bij me vandaan en ziet me ook niet. Woef ziet me wel en rent in mijn richting. Baasje roept hondje maar hondje is veel meer geïnteresseerd in mij. Hij rent op me af en rent langs me heen. In het passeren blijft hij opzij kijken naar mij en flikkert vervolgens voorover op z'n bek :D (doet me denken aan m'n dochtertje van 2; die moet ik ook altijd vertellen dat ze voor zich moet kijken als ze loopt)

Nog een andere keer ben ik achterna gestoven door een chocola bruine retriever. Hond rende met me mee; boos blaffend. Dat kreng wilde maar niet weg gaan. Ik ben toen rechtop in m'n Alleweder gaan zitten en heb toen maar even heel hard en boos/aggressief: "SODEMIETER OP KRENG" gegromd. Dat werkte; hond rende piepend terug naar baasje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solosmots
Zo vanmorgen kwam ik erachter dat de achterband lek was, is een Vredestein S-lick, is volgens mij nog nooit eerder lek geweest in 11.500km, dus best netjes. Ik heb hem gelijk maar vervangen want hij is redelijk op. In dezelfde tijd dat deze op is gereden rij ik 2 voorbandjes weg ;)
Hier nog wat pics van operatie spatbord :D

Afbeeldingslocatie: http://www.zx16v.net/temp/Pb180137.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.zx16v.net/temp/Pb180139.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.zx16v.net/temp/Pb180142.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 22:08

Milmoor

Footsteps and pictures.

Een tijd terug heb ik wat advies gevraagd over mijn ligfiets aanschaf. Het leek me wel zo aardig om het resultaat te melden...
Mijn vriendin en ik hebben beiden een HP Velotechnik Streetmachine GTe gekocht. Na heel wat testen waren de eisen als volgt: klein voor, groot achter, vering overal, goede zitting, stoer. Daarom de Streetmachine geprobeerd. Wat een verschil met de andere ligfietsen... Door het directe onderstuur rijdt hij lekker stabiel. De zitting is goed stelbaar, de afwerking goed, en de prijs is auw.
Ik heb zo ongeveer onderstaande uitvoering, maar dan met naafversnelling ipv drie bladen voor. Mijn vriendin had nog geen Ortlieb tassen en heeft daarom ligfietstassen zonder de speciale frontriderbeugel.
Afbeeldingslocatie: http://www.hpvelotechnik.com/images/produkte/sm/gte/smgte_links_mitzieher_reise.jpg
Als ik zo fiets zit mijn broek in binnen een kilometer in de ketting, fietsklemmen zijn verplicht.

[ Voor 16% gewijzigd door Milmoor op 02-12-2006 19:45 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Wat de reacties van anderen betreft: het kan vriezen en dooien heb ik wel gemerkt. Laatst nog in 1 en dezelfde fietstocht. Eerst een oudere man die vrolijk een duim naar me opsteekt en bijna thuis word ik bijna de weg afgereden door zo'n wereld verbeteraar, ook een oudere trouwens. Daar gaf ik weliswaar geen voorrang van rechts, maar ik kon er nog supermakkelijk voorlangs, geeft die gas opeens flink extra gas om net schuin achter me met blokkerende banden te remmen en toeteren, gaat en blijft vervolgens pal naast me rijden, dus ik maar hard remmen en ben maar gewoon 'vrolijk' zwaaiend achterlangs linksafgeslagen, middelvinger maakt het alleen maar erger. Die gast komt nooit in Amsterdam, je moet dan niet net even de verkeerde treffen... en zou ie niet zo oud geworden zijn.

Maar ondanks dit soort negatieve ervaringen blijf ik maar gewoon door fietsen. Laatste tijd wat minder, ik vind woon werk verkeer (33 km enkele reis) toch wat te ver weg in deze omstandigheden. Wel tijd om de balans op te maken: dit jaar al 6100 km tegen 5000 vorig jaar en dit jaar en 52 keer op en neer gereden naar mijn werk, dus toch zo'n 250 liter diesel bespaard :)

Hoeveel kilometer hebben jullie gefietst? Houden jullie het ook zo minitueus bij? Natuurlijk post ik dit niet om op te scheppen, ik wil graag vergelijken, bovendien zijn hier vast nog fanatiekeren dan ik bij. Ook moeten we het maar niet over mijn gemiddelde hebben, slechts een keer dit jaar boven de 30 km/u gereden. Ik ben helaas niet zo getalenteerd en ik heb ook meer een tourligfiets waar je dus niet zo hard mee kan. Maar ook dat houdt me niet tegen, ik heb geen haast :)

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Solosmots schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 15:02:
Zo vanmorgen kwam ik erachter dat de achterband lek was, is een Vredestein S-lick, is volgens mij nog nooit eerder lek geweest in 11.500km, dus best netjes.
Inderdaad netjes. Ook altijd leuk om het verschil te zien in kilometers tussen tweewielers en driewielers. 11500 kilometer ga ik niet redden met mijn fiets. Ik ben allang blij geweest met 6500 kilometer op m'n voorbanden; zoveel heb ik nog nooit gereden met een stel voorbanden. De achterband gaat overigens wel wat langer mee dan de voorbanden.
Maar het aantal lekken is inderdaad geweldig!!
Hier nog wat pics van operatie spatbord :D
Mooi vind ik het niet; ik had het ook op m'n Baron zitten. Maar goed praktisch nut gaat bij mij boven uiterlijk en ik vind spatborden een noodzakelijk iets.

Wat voor banden heb je er nu onder gemikt?

Mocht je nog een keer snélle en comfortabele banden willen rijden in de zomer: Schwalbe Marathon Racer!! Erg snelle bandjes en érg licht. Wel een stuk dikker met 40 mm maar echt prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
budi schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 21:05:
Maar ondanks dit soort negatieve ervaringen blijf ik maar gewoon door fietsen. Laatste tijd wat minder, ik vind woon werk verkeer (33 km enkele reis) toch wat te ver weg in deze omstandigheden. Wel tijd om de balans op te maken: dit jaar al 6100 km tegen 5000 vorig jaar en dit jaar en 52 keer op en neer gereden naar mijn werk, dus toch zo'n 250 liter diesel bespaard :)

Hoeveel kilometer hebben jullie gefietst? Houden jullie het ook zo minitueus bij?
Jups, in ieder geval noteer ik élke maand m'n kilometerstand. Ook ik wil graag weten wat ik wegtrap in een jaar en tracht uiteraard ook elk jaar meer te fietsen.
Het eerste jaar zo'n 3000, daarna zo'n 5000. Vorig jaar nét geen 8000 kilometer. Dit jaar vermoed ik dat ik de 8000 wel ga redden. Ik heb een spreadsheet aangemaakt waarin ik ook een extrapolatie heb staan. Laatste kilometerstand die ik ingevoerd heb is van 30 november. Ik heb 7491 kilometer gereden, dat levert de prognose op dat ik op 31 december 8186 op de teller krijg. Of dat gaat gebeuren moet ik nog zien want er valt in ieder geval één week kerstvakantie vanaf. Ik rijd doorgaans 24*5 = 120 kilometer per week aan woon-werk-verkeer. 3 weken betekent dus 360 kilometer. Dan zit ik aan 7851 kilometer plus vast nog wel wat privékilometers. Ook ga ik in ieder geval nog één keer 's avonds extra naar het werk en volgende week maak ik 14 kilometer extra voor het werk dus 38 kilometer extra maakt 7888 kilometer als ik alleen de woon-werk-kilometers pak. Ik rijd ook graag de jaarlijkse 'velomobielentocht' mee; ook goed voor zo'n 60 kilometer dus als ik niet ziek word, ga ik de 8000 kilometer vast wel redden dit jaar.

En natuurlijk ook even een brandstofplaatje:
Uitgaande van 1:14 met mijn auto en 8000 kilometer fietsen betekent dat een besparing van 571 liter benzine. Neem ik de actuele prijs van 1,245 dan heb ik 711 euro aan brandstof uitgespaard (maar het zal wel meer zijn want we hebben enorm hoge brandstofprijzen gehad afgelopen jaar)
Natuurlijk post ik dit niet om op te scheppen, ik wil graag vergelijken, bovendien zijn hier vast nog fanatiekeren dan ik bij. Ook moeten we het maar niet over mijn gemiddelde hebben, slechts een keer dit jaar boven de 30 km/u gereden.
Ik heb dat heel wat vaker gered maar meestal rijd ik onder de 30 km/h gemiddeld. Mooiste gemiddelde was iet svan 29,7 km/h op één dag met 110 kilometer op de teller. Momenteel is het zwaard k*t met m'n gemiddelde en ook m'n kruissnelheid. Ik ben nu blij met 25 km/h gemiddeld op 12 kilometer afstand. Maar ik probeer me er bij neer te leggen dat ik 's winters gewoon beduidend langzamer rijd.
Ik ben helaas niet zo getalenteerd en ik heb ook meer een tourligfiets waar je dus niet zo hard mee kan. Maar ook dat houdt me niet tegen, ik heb geen haast :)
Voorop staat bij mij de combinatie van comfortabel fietsen en toch een stuk gezondheid (conditie, ook al lijkt dat momenteel beroerd te zijn). Dat is me al heel veel waard. En ook al ga ik ook niet zo hard, het lijkt erop dat ik echt niet de enige ben want ook al rijd ik voor m'n gevoel bagger traag met 25 km/h, ik race alsnog de andere fietsers met fors snelheidsverschil voorbij. Ook zij lijken een stuk langzamer te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
711 euro? Stel dat je met je fiets 10 jaar doet dan maak je ( 7800 / 10 ) - 711 = 69 euro verlies per jaar. :S :P
Ik fiets zelf ongeveer 9000 km per jaar met m'n jester. En m'n s-lick voorband zit er nu ook al 12000 km op. :D Echt goede bandjes, alleen jammer dat ze niet meer in de oude uitvoering verkrijgbaar zijn. :|

Oh gemiddeld... tussen de 25 en 35, beetje afhankelijk hoe goed ik fysiek in orde ben.

@Solosmots:
mooi gemaakt dat lampje zo!

[ Voor 16% gewijzigd door -DG- op 03-12-2006 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solosmots
WFvN schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 23:32:
[...]

Inderdaad netjes. Ook altijd leuk om het verschil te zien in kilometers tussen tweewielers en driewielers. 11500 kilometer ga ik niet redden met mijn fiets. Ik ben allang blij geweest met 6500 kilometer op m'n voorbanden; zoveel heb ik nog nooit gereden met een stel voorbanden. De achterband gaat overigens wel wat langer mee dan de voorbanden.
Maar het aantal lekken is inderdaad geweldig!!

[...]

Mooi vind ik het niet; ik had het ook op m'n Baron zitten. Maar goed praktisch nut gaat bij mij boven uiterlijk en ik vind spatborden een noodzakelijk iets.

Wat voor banden heb je er nu onder gemikt?

Mocht je nog een keer snélle en comfortabele banden willen rijden in de zomer: Schwalbe Marathon Racer!! Erg snelle bandjes en érg licht. Wel een stuk dikker met 40 mm maar echt prettig.
Aan de voorkant zit al een tijdje een continental bandje, erg smal en 8.5 bar :P Achter heb ik weer een S-lick gedaan aangezien die nog lagen hier..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
-DG- schreef op zondag 03 december 2006 @ 00:48:
711 euro? Stel dat je met je fiets 10 jaar doet dan maak je ( 7800 / 10 ) - 711 = 69 euro verlies per jaar. :S :P
Waarom afschrijven in 10 jaar?
Maar goed,.... eens zien.... gratis lichaamsbeweging dus de sportschool spaar ik uit. Dat is wel heel wat meer dan 69 euro per jaar.

Mooiste zou het zijn als ik de auto de deur uit deed; dan heb je zo'n Versatile snel terugverdiend zeker omdat je dan geen verzekering, geen onderhoudskosten, geen apk hoeft te dokken én de afschrijving van een auto is vele malen hoger.

Ik weet niet of ik het aankoopbedrag+onderhoudskosten(zoals banden) er ooit uit zal fietsen maar dat boeit me niets. Ik beleef veel plezier aan m'n fiets en dat is niet in geld uit te drukken (en die 69 euro staat daar niet mee in verhouding)
Ik fiets zelf ongeveer 9000 km per jaar met m'n jester. En m'n s-lick voorband zit er nu ook al 12000 km op. :D Echt goede bandjes, alleen jammer dat ze niet meer in de oude uitvoering verkrijgbaar zijn. :|
Tja, nu heb je de Perfect Moirées die de Monte Carlo's opvolgt maar geloof ik ook de S-Licks. De meningen over de PM's zijn verdeeld.

Ik vind het wel jammer dat je met een driewieler niet alleen 1 extra band slijt maar ook nog eens sneller de banden verslijt. Ik heb eerst een stel MC's opgereden, daarna een stel Schwalbe Marathon Racers die nog niet helemaal op zijn maar 1000 kilometer houden ze het niet meer uit ben ik bang. Nu het winter is rijd ik op KHE Premiums, ik ben benieuwd hoe lang die meegaan.
De MC's hebben het 6500 kilometer uitgehouden (4 banden voor een fiets met 3 wielen; als ik een lekke band heb wissel ik de lekke band met de 'reserveband' die ik aan boord heb; de lekke band wordt thuis geplakt en omgedoopt tot reserveband etc.) De Marathon Racers gaan de 6500 kilometer bij lange na niet halen. Ik denk dat die met een beetje mazzel de 3500 km gaan halen. Best jammer omdat die banden niet echt goedkoop zijn met 33,95 euro ps adviesprijs. Gelukkig heb ik ze elders voor 25 euro kunnen bestellen. Direct 8 stuks besteld; voor mijn Versatile 4 en ook 4 voor de Versatile van m'n vrouw. Ze rijden zó lekker snel en comfortabel dat ik de wat hogere slijtage er wel voor over heb.
Oh gemiddeld... tussen de 25 en 35, beetje afhankelijk hoe goed ik fysiek in orde ben.
En ongetwijfeld ook van de route want op de lange afstand kan ik een hoger gemiddelde rijden dan op m'n korte woon-werk-route waarbij ik meer dan de helft van de rit binnen de bebouwde kom rijd.

Ik heb in het najaar altijd dat m'n snelheid enorm onderuit keldert. Heb jij (of anderen) daar ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
Ach het was maar een grapje ;) , natuurlijk is het gewoon veel lekkerder om te fietsen en zo sportief te blijven.
Verder is de route bij 95% van het aantal kilometers die ik maak hetzelfde. (van huis naar school namelijk, 25km enkel)

In de zomer fiets ik ook iets harder, ondanks dat je in de zomer veel meer transpireerd.
De luchtdichtheid is kleiner met een hogere temperatuur, misschien komt het daardoor? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Mijn gemiddelde is nu inderdaad ook een stuk lager, vanochtend nog even voor de regen in de harde wind 28 km gefietst met een gemiddelde van 26 km/u, laatste stukje ging tegen de wind in en toen begon het wel een beetje te regenen. Eergisteren 's avonds 20 km met een gemiddelde van 27.2 km/u. Dat laatste is niet eens zoveel lager dan in de zomer, woon-werk verkeer is dan zo rond de 27 km/u en recreatief anderhalf km/u meer. Een derde van mijn rit is door amsterdam, dus dat hakt er wel in.

Ik heb wel redelijk inefficiente kleding, gewoon een oude spijkerbroek, trui en een fietsjack. In de zomer fiets ik wel in korte fietskleding als de temperatuur een beetje OK is.

Vorig jaar had ik wel profijt van een redelijk goede conditie als gevolg van het doorfietsen in de winter: het skien ging hardstikke goed. :)

Overigens over die vergelijking met de auto, ik 'vergeet' ook altijd graag de kosten van het onderhoud van de fiets erin mee te verwerken, het moet wel leuk blijven ;)
Ik heb nu 8300 km op de fiets gereden en ik verwacht straks wel wat van de winst kwijt te zijn aan nieuwe banden, ketting en casette. Maar ik rij het nog wel even een beetje goed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Tja, het onderhoud verschilt natuurlijk per fiets. Met mijn Alleweder had ik 1x per jaar een nieuwe cassette en nieuwe ketting (3 exemplaren tegelijk). Ook had ik per jaar bijna 2 sets nieuwe banden nodig. Nu is het onderhoud aan m'n Versatile vrijwel nihil. De aandrijving hoef ik niet aan te komen. Ik heb wel in het begin 5 spaken moeten vervangen. Het enige wat geld kost is nieuwe banden en dat laatste is niet echt goedkoop. Bij 25 euro per band (da's niet duur te noemen) ben ik al 200 euro per jaar kwijt aan banden maar dat is altijd nog goedkoper dan de onderhoudskosten die ik kwijt ben aan de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Zojuist ff een kilometertellertje erop gezet. Ben benieuwd wat m'n gemiddelde zal zijn, schat zo rond de 27 (tegen 23/24 met een normale fiets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Wel goed geijkt? of met de grove methode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Meetlintje om het wiel heen, kwam op 155cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
155 cm? WTF heb je daar voor band om liggen? Ik zit met een 40-406 op 1515mm ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Schwalbe Marathon Slick. 40 mm Gok ik. Kon ook 153cm zijn, want het was donker, moet het nog een keer goed doen. Maar zeker niet minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
:? Ik kan de Slick niet vinden. Wel een 26" versie maar daarvoor is 155cm omtrek wel heel klein :+

Ik ben en ik blijf op zoek naar goede banden die ook nog eens in mijn wielkasten passen. Een band met omtrek van 155cm zal vermoedelijk niet meer passen. Maar zo'n omtrek doet me meer denken aan een 47-406.

* WFvN is hollander en wil een supersnelle band met goede grip, lage massa, lage prijs, hoog comfort en grote lekbestendigheid :+

[ Voor 22% gewijzigd door WFvN op 03-12-2006 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Aikon schreef op zondag 03 december 2006 @ 18:18:
Meetlintje om het wiel heen, kwam op 155cm.
Dat geeft een flinke afwijking omdat je er geen rekening houdt met het gewicht dat bij het fietsen op de band rust waardoor de effectieve radius een paar mm kleiner is.

Betere methoden:
- Krijtstreepjes zetten op de band en op de straat, precies 1 omwenteling rijden terwijl je op / in de fiets zit, afstand op de weg meten.
- Op een hele rechte weg (in de Flevopolder bijvoorbeeld) ijken aan de hand van hectometerpaaltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik doe het graag op de marmoleumvloer op het werk.
Fiets naar binnen rijden
Banden op druk brengen
Vette balpenstreep op het rijvlak van de band zetten
Fiets 5 meter verder rijden (met mij erin)
De 4 balpenstrepen (die als een stempel gedrukt zijn) op de vloer opzoeken en de afstand meten tussen de eerste en de laatste, dan delen door 3

Ik heb het ook al thuis gedaan met een paar vellen A4 aan elkaar geplakt en daar overheen gereden. Alleen de wind wil dan nogal eens lastig zijn dus doe ik het liever op het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
WFvN schreef op zondag 03 december 2006 @ 21:16:
Ik doe het graag op de marmoleumvloer op het werk.
Fiets naar binnen rijden
Banden op druk brengen
Vette balpenstreep op het rijvlak van de band zetten
Fiets 5 meter verder rijden (met mij erin)
De 4 balpenstrepen (die als een stempel gedrukt zijn) op de vloer opzoeken en de afstand meten tussen de eerste en de laatste, dan delen door 3

Ik heb het ook al thuis gedaan met een paar vellen A4 aan elkaar geplakt en daar overheen gereden. Alleen de wind wil dan nogal eens lastig zijn dus doe ik het liever op het werk.
Waarom doe je zo lastig? :P Je hebt niet voor niks een gps. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Nope, zelf geen GPS. Maar GPS is inderdaad verdraaid nauwkeurig zolang je maar voldoende ontvangst hebt. Meer dan 0,2 km/h verschil op 30 km/h geeft hij niet, dat is nauwkeuriger dan 1%. Menig autoteller doet het slechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
Oh heb je die Quest voor in je Versatile niet gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Mja, ik weet dat allemaal wel, maar lekker belangrijk weer. Geeft hooguit een afwijking van een paar tiende km/uur. In de loop der tijd loopt je band wat leeg, pomp je hem daarna weer harder op etc, dus echte nauwkeurigheid is toch ver te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Toch is het een stuk nauwkeuriger dan de meeste autotellers
-DG- schreef op zondag 03 december 2006 @ 22:05:
Oh heb je die Quest voor in je Versatile niet gekocht?
Nope:
1) is vrij prijzig
2) zal hem niet vaak gebruiken
3) kan hem tegen kleine vergoeding van een kennis lenen

Tel 1+2+3=4

4) Relatief goedkoper om af-en-toe de GPS te lenen van die kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
1+2+3=6 toch? ;)

Maar een autoteller heeft inderdaad tot 10% afwijking. Daardoor is een GPS veel nauwkeuriger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Neuh.... bij mij is 1+2+3 = 4 >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vehpol

vehpol

Go Go Gadget!

WFvN schreef op maandag 04 december 2006 @ 18:46:
Neuh.... bij mij is 1+2+3 = 4 >:)
Jij was zeker ook "fout in de oorlog"*

*Voor de mensen die dit niet kennen, dit komt van Bert Visscher en is geen enkele verwijzing naar enige vorm van nazisme of andere afgeleide niet wenselijke omgangsvormen. Je kan niet voorzichtig genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Dit videootje is ook wel toepasselijk als we dan toch off-topic met rekenen bezig zijn:
http://www.youtube.com/watch?v=omyUncKI7oU

SafeForWork en ook SafeForHome :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vehpol

vehpol

Go Go Gadget!

HEHE, die is inderdaad ook wel heel sterk!

En zo zie je maar weer, het maakt niet uit wat je snelheidsmeter aangeeft, het klopt altijd wel een keer 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
25 Nogwat gemiddeld naar m'n werk, door de stad enzo, is een stuk hoger dan met m'n normale fiets. En 65km/h gehaald in de Beneluxtunnel, niet erg snel, want ik zat in de zwaarste versnelling, dus dat zal wel ongeveer m'n max blijven, behalve dan m.b.v. zwaartekracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maca
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-04-2022
Van de week even mijn jaartotaal opgeteld: 453km niet veel zeker niet zoveel als geplanned, maar toch meer dan uiteindelijk verwacht.

Vorigjaar juli de fiets gekocht en toen tot december zo'n 790km gefietst dus de planning voor dit jaar was 1200, alleen het seizoen begon laat en na 2 trainingsrondjes van 30km, kwam daar de ligfietsdag met 50km en daarna alleen maar blessure ellende. Ik heb dit jaar erg veel last van mn knieen gehad wat natuurlijk niet lekker fietst.

Als plan voor volgend jaar ga ik beginnen met knie-oefeningen en 3x per week 10km fietsen en dan weer opbouwen tot afstanden van 40 - 50km zolang het maar pijnloos blijft. Misschien kom ik volgend jaar dan wel weer aan 1000km of meer.
Voor de andere ligfietsers hier misschien niet zo'n grote prestatie maar voor mij wel: ik heb voor vorigjaar juli zeker 8 jaar lang helemaal niet gefietst.

Nikon D300 + Nikon D70 + Pentax Optio S5z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ben benieuwd wat voor knieoefeningen je wilt gaan doen?

Je zou bijvoorbeeld tijdje op 1 been gaan staan (tijdens tandenpoetsen ofzo), ook goed voor je enkels.

Misschien andere pedalen die meer marge geven voor zijdelingse bewegingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:17
Ik heb (nog!) geen ligfiets, maar het is in het voorjaar wel de bedoeling om een proefrit te gaan maken, en als het bevalt er één te kopen.

Als ik deze maand nog wat kan fietsen zal ik waarschijnlijk zo'n 4000km op mijn mtb weggetrapt hebben over 2006, en hoewel dat erg goed gaat denk ik dat het met een ligfiets prettiger zal gaan. Mijn ultieme doel is een dichte driewieler (Quest, Mango, Versatile), maar dat doel zal nog enige jaren in de toekomst liggen door de financiële kant van de zaak, en aan de andere kant het probleem met stalling. Maar eerst maar eens paar jaar lol hebben op een normale ligfiets.

Het enige waar ik tegenaan hik zijn die klikpedalen, die wil ik per sé niet. Ik wil er dus eerste achter zien te komen of een ligfiets wel echt goed (dus niet 'een beetje goed') met gewone schoenen te berijden is.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Waarom wil je dat niet? Zonder is een hel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05:38
op een mtb kan ik me voorstellen dat je liever geen klikpedalen hebt, maar op een ligfiets is zonder klikpedalen echt een ramp, je moet dan namelijk constant druk houden om niet van je pedalen af te schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Skuzz schreef op woensdag 06 december 2006 @ 15:26:
op een mtb kan ik me voorstellen dat je liever geen klikpedalen hebt, maar op een ligfiets is zonder klikpedalen echt een ramp, je moet dan namelijk constant druk houden om niet van je pedalen af te schieten.
Aikon schreef op woensdag 06 december 2006 @ 15:09:
Waarom wil je dat niet? Zonder is een hel.
Ik heb er een hekel aan, het is iets persoonlijks. Ten eerste het idee 'vast te zitten aan de fiets', dat wil ik niet. En ja, dat is psychisch. Mijn mtb had eerst van die schoenclips, die heb er ik na twee weken afgesloopt, ik vond het zwaar oncomfortabel. Ik verplaats mijn voeten ook vaak op de pedalen tijdens het fietsen. Verder is een fiets voor mij een gebruiksvoorwerp, ik ga er mee naar mijn werk, naar vrienden/familie, boodschappen doen, ik wil me dan niet eerst om hoeven kleden of andere schoenen aan hoeven doen. (Overigens fiets ik alleen op de weg, nauwelijks terrein

Als het zonder klikpedalen echt niet goed gaat is een ligfiets helaas niet voor mij, hoe jammer ik dat ook vind. Maar zoals gezegd wil ik in het voorjaar een wat langere proefrit doen, daar laat ik het een beetje van afhangen.

[ Voor 17% gewijzigd door JeroenH op 06-12-2006 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3431

Ik heb een dag een ligfiets gehuurd, zonder klikpedalen. Gaat net zo goed als op een gewone fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Schoenclips zou ik ook doodeng vinden, met SPD oid klik je er zo uit, dat is zo een automatisme. Eventueel kan je half om half pedalen nemen, voor korte stukjes is het niet zo heel erg, maar >3km ofzo is al niet fijn meer.

Ik heb gewoon een wat ouder paar schoenen op m'n werk staan, dat is geen probleem op zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Zonder klikpedalen wil best goed inderdaad, ik heb een jaar of 3 gedaan. Mét klikpedalen vind ik echter prettiger. Je merkt het pas echt als je het hebt.

Wat vindt Aikon trouwens mis met halfpedalen? Ik neem aan dat je het hebt over de 'duopedalen' met aan de ene kant SPD en aan de andere kant gewone pedalen.

[ Voor 34% gewijzigd door WFvN op 06-12-2006 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Skuzz schreef op woensdag 06 december 2006 @ 15:26:
Heb je dan je cranckstel niet iets te ver weg staan?

Zorg dat je knie nog een beetje geknikt is als je trapper van je af is gedraaid. In de uiterste positie moet je je been min of meer kunnen laten rusten zonder dat je knie overstrekt en daardoor je voet uit het pedaal valt.

@CanonG1:

Ik heb ook de eerste 20.000 km op de ligfiets zonder klikpedalen gereden, op zo'n wiebelende Flevobike notabene, en ik kan me eigenlijk niet herinneren dat ik van de pedalen schoot. Het is dan wel een jaar of 20 geleden... maar goed ik rijd ook de laatste jaren regelmatig met mijn wandelschoenen, ook op ongeveerde ligfietsen of zelfs met kleine SPD-only pedaaltjes. Het voelt niet echt comfortabel aan, maar het is voor de korte afstandjes prima te doen. Ik heb trouwens wel dat ik bij het wegrijden ineens met een knie tegen het stuur aan klapper omdat ik had verwacht vastgeklikt te zitten, en bij het stoppen heb ik de tic om altijd netjes uit te klikken, ongeacht welke schoenen ik aan heb :P

Pas toen ik met klikpedalen ging rijden kreeg ik door wat ik miste: je kunt kunt makkelijker je trapper bovenin zetten om weg te rijden, je kunt sneller optrekken, en als je het gewend raakt om mooi 'rond' te trappen kun je langer doorfietsen zonder vermoeidheidsverschijnselen. Het heeft mij ook geholpen om te revalideren toen ik een knieblessure had opgelopen (ik was gevallen met een vouwfiets). Je kunt je pijnlijke knie ontzien door met je andere andere been bij het wegrijden of een klimmetje wat extra trekkracht in te zetten bij de terugtrapbeweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vehpol

vehpol

Go Go Gadget!

Ik heb nu zo'n 1800km gefietst (dat is mijn hele seizoen ook direct). Allemaal met normale pedalen. Volgens mij één keer van de pedalen geschoten bij een onverwachte hobbel na 100km gefietst te hebben. Combinatie van factoren dus. Ondanks het feit dat dit probleemloos is verlopen overweeg ik toch om volgend seizoen over te stappen op SPD-pedalen. De eerste 50-80 km is het echt geen enkel probleem voor mij, maar als je ver fiets, (3 keer 100km gedaan), dan merk je het laatste stuk wel dat het kracht gaat kosten. Lijkt me lekker om die kracht te besparen en daarmee mijn gemiddelde nog een beetje op niveau te houden. ;)

Hoop eigenlijk dat het weer lekkerder weer wordt (of terwijl: véél minder regen). Lijkt me lekker om nog even een mooie toch te maken voor de echte winter begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
WFvN schreef op woensdag 06 december 2006 @ 17:25:
Wat vindt Aikon trouwens mis met halfpedalen? Ik neem aan dat je het hebt over de 'duopedalen' met aan de ene kant SPD en aan de andere kant gewone pedalen.
Niks? Met na 3 km niet fijn bedoel ik als je de normale zijde zou gebruiken.

Zonder klikpedalen zou ik echt, nogmaals, sterk afraden. Zelfs op een normale fiets zijn klikpedalen 10 keer beter. Er zitten gewoon geen nadelen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dat zijn positieve berichten! Ik hoop het voorjaar in dit forum te kunnen posten als 'volwaardig' lid :) Iedereen bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Alle berichten gaan over mensen met klikpedalen, of mensen die ze gaan aanschaffen hoor ;)

Koop in elk geval die duopedalen, je weet echt niet wat je mist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solosmots
lol, toen ik m'n lowracer net af had werd ik er even fijn aan herinnerd dat ik klikpedalen moest kopen. Ik reed iets van 40 en toen over een drempel, en toen schoot m'n voet dus bijna onder m'n stoel, en dat zou een nare klapper geweest zijn zo ;)
Ook erg leuk, met 1 been fietsen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vehpol

vehpol

Go Go Gadget!

Solosmots schreef op woensdag 06 december 2006 @ 20:10:
lol, toen ik m'n lowracer net af had werd ik er even fijn aan herinnerd dat ik klikpedalen moest kopen. Ik reed iets van 40 en toen over een drempel, en toen schoot m'n voet dus bijna onder m'n stoel, en dat zou een nare klapper geweest zijn zo ;)
Ook erg leuk, met 1 been fietsen :D
Nou, ik heb wel eens met 1 been gefietst nadat ik mijn knie wat geforceerd had. Moet zeggen. Zonder klik-pedalen wordt je daar niet heel blij van ;) Klein stukje gedaan ook maar, even rust gegund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maca
Ik heb geen klikpedalen, ik heb het wel overwogen maar besloten het niet te doen. Ik zet mijn voet namelijk te ver op de pedalen en krijg onverbiddelijk felle kramp als ik meer met mijn tenen moet trappen.
Ik ben overigens ook nog nooit van de pedalen geschoten op mijn ongeveerde driewieler.

Ik heb dus altijd gewoon los op de pedalen gereden. Pas zo'n 60 fietskilometers geleden heb ik iets nieuws geprobeerd: van die plastic korfjes aan je trappers die wielrenners vroeger ook hadden.
Er horen eigenlijk ook nog elastieken bij voor achter je hiel langs maar die heb ik er af gesloopt omdat ik snel los wil kunnen en ik gewoon niet lenig genoeg ben om zelf die elastieken los te krijgen.

Maar die korfjes dus zijn ook een mooie oplossing: ze bieden bijna de zelfde gemakken en voordelen als de klikpedalen met als extra voordeel dat je je normale schoenen kunt gebruiken en dat je er snel uit kunt. (zijn volgens mij van Hase)

Over de knieoefeningen: die zijn bedoeld om de spieren aan de binnenkant van de bovenbenen en knieen te versterken zodat het kniegewricht niet meer scheef getrokken wordt tijdens de fiets beweging (volgens de fysio een veelvoorkomend probleem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Wat voor knieoefeningen doe je dan? Ik heb ook last van losse knieschijven namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maca
Pff lastig om uit te leggen (oefeningen op zich zijn niet lastig) misschien moet je ook ff langs een fysio?

in het kort een paar van de oefeningen:
- Met je benen recht voor je op de grond gaan zitten, handdoekrolletje onder 1 knie en dan van die voet de tenen naar je toe buigen en je hiel van de grond af.

- Op een stoel zitten, 1 been recht voor je uit strekken en vasthouden daarna laten zakken

- rechtop staan, voeten op schouderbreedte uitelkaar met de tenen een beetje naar buiten, zo langzaam door je knieen gaan (kont beetje naar achter)

dat soort dingen dus en dan in setjes van 20 een paar keer herhalen.

Verder kreeg ik de opdracht om bijvoorbeeld 3x per week een kort stukje te gaan fietsen bijvoorbeeld 5km per keer en de rest van de dagen de oefeningen. Als dit pijnvrij kan dan de volgende keren 10km gaan fietsen en de rest van de week de oefeningen. Herhaling was belangrijker dan afstand. De knie moet ook tijd hebben om te herstellen. Meerdere keren in de week afstanden van meer dan 15 km werd me ontraden tot de knieen echt sterk zijn.

Wat je bij dit verhaal wel in de gaten moet houden is dat ik zwaar overgewicht heb (130kilo) niet al te lang ben en verder niet sport en dat ik vrouw ben en blijkbaar dus de neiging heb om standaard in een te zware versnelling te fietsen.
Ik wil je dus echt aanraden om niet zomaar wat te doen maar om gewoon eens voor advies bij een fysio langs te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ja, ik ben meerdere keren bij de fysio geweest. Sinds paar jaar doe ik fitness en sindsdien heb ik een stuk minder last. Maar ik word die oefeningen op een stoel enzo altijd snel beu, enige wat ik soms doe is op 1 been tanden poetsen, dan verveel ik me toch. Dus misschien dat jij wat leuks had ;)

Zware versnelling is idd niet aan te raden, en vooral de trappers/zadel op de goede afstand zetten is belangrijk.

Maar ik neem aan dat je dan een dieet volgt om af te vallen, aangezien gewicht vooral belastend is voor je knieeen natuurlijk. Fietsen is daar ideaal voor aangezien het gewicht ondersteund wordt door het zadel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Wat te zwaar trappen betreft: neem een kilometer teller met cadance. Het heeft bij mij erg geholpen om de trapfrequentie wat op te schroeven. Ik zit nu gemiddeld tegen de 80 per minuut, zonder het gevoel te hebben als een bezetene te rondjes te moeten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maca
Met die afstelling op de juiste lengte heb ik nog behoorlijk zitten knoeien, en zoals het nu staat vraag ik me af of het wel echt goed staat. Echter toen ik de fiets 2cm langer had kreeg ik last van mn achillespees :-) het komt blijkbaar dus nogal precies.

Voor het zware trappen: ik weet dat ik die neiging heb en ik hou er rekening mee door bewust lichtere versnellingen te kiezen maar ik moet er op blijven letten. Die cadansmeter kan inderdaad een oplossing zijn, dat ga ik komend jaar waarschijnlijk uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

De goedkope oplossing is een tweede kilometer teller die je ipv op je wiel op je trapper bevestigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Inderdaad. Gewoon een oude fietscomputer nemen die ergens werkloos in een lade ligt. Monteren dat ding en vervolgens wielmaat 166666666 instellen (bij 3 cijfers, in centimeters dus, wordt dat dan 167 en in millimeters zou het 1667 worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Ik vraag me alleen af waar ik die fietsteller op mijn fiets zou moeten plaatsen. Ik heb een onderstuur. Normaal heb ik al op die dikke buis tussen mijn benen een kilometer teller en een GPS, ook nog een andere teller wordt het net een verticale dashboard.
(en nee niet doordenken jij viezerik!) :+

Hoewel, ik heb nu natuurlijk een GPS horloge (Forerunner 305), dus op de plek van de GPS zou die teller wel kunnen inderdaad.

Ik vraag me overigens wel een beetje af hoe je zo'n oude teller op je krank moet monteren, beetje met lijm en tie wraps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Bij mij zit de de computer op mijn stuur bij de bocht, net onder de remmen. Het magneetje zit met wat dubbelzijdig plakband en een tiewrap vast op het kettingblad. Dat bleek bij mij handiger dan op de krank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
Dat bij de crank is voor de onvanger van het magneetje.
Je kunt ook kijken of je het magneetje aan het kleinste tandwiel vast kan maken. Dan zit die wat dichter bij je voorbuis.

Op ligfiets.net staan een paar dingen van andere mensen hoe die het hebben gedaan:
http://ligfiets.net/zelfbouwer/project.php?project_nr=43

http://ligfiets.net/zelfbouwer/project.php?project_nr=182

http://ligfiets.net/zelfbouwer/project.php?project_nr=64

http://ligfiets.net/zelfbouwer/project.php?project_nr=167

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
budi schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 21:32:
Ik vraag me overigens wel een beetje af hoe je zo'n oude teller op je krank moet monteren, beetje met lijm en tie wraps?
Ik heb op mijn Fujin een sterk magneetje vastgelijmd met 2-componentenlijm; gewoon een énorme druppel lijm en daarin zit ergens het magneetje. Het magneetje is niet zo'n ding wat in je spaken komt te zitten maar een apart magneetje wat ik bij de elektronicaboer gekocht heb; lekker klein, plat en sterk.

Op mijn Versatile zit het magneetje gewoon met tie-wraps vast; is een Sigma-magneetje.

Bij de Hurricane van m'n vrouw heb ik gebruik gemaakt van een spaakmagneet die tussen 2 spaken in komt te zitten. Dit magneetje zit in een stukkie plastic welke dubbelgevouwen wordt. In de vouw komt één spaak te zitten en de andere spaak komt bij de 2 uiteindes te zitten; daar zit een stukje schroefdraad in. Ik heb een langere schroef genomen en die door een montagebusje van het voorblad gedrukt; bij de 'vouw' heb ik een tie-wrap gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maca
Ik las op ligfietsplaza dat dit jaar weer een landelijke ligfietsdag wordt gehouden op 25 maart.

Zijn er nog tweakers die ook van plan zijn mee te fietsen?

Ik denk dat Nielsj en ik meegaan met de groep van amsterdam (ik ga er even voor het gemak vanuit dat Gerhard ook weer iets organiseerd).

Wij gaan er in iedergeval beter voor trainen want vorig jaar was het voor ons de start van het seizoen maar ook de start van een blessure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik heb afgelopen jaar meegefietst in Dronten. Dit jaar ben ik dat ook weer van plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Wordt er nog een beetje geligfietst?

Ik heb in januari zo'n 500km gefietst, en twee keer gevallen :) Heb gisteren m'n zijtassen en tasafhouders binnen gekregen, dus m'n fiets is nu helemaal compleet. Zal nog eens een plaatje schieten als het er van komt. Misschien volgend weekend ofzo.

Vanmiddag alles weer mooi schoongemaakt dus kan er weer even tegenaan :)

En ik kan nu zonder handen fietsen, erg vermakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Ik zit lig dit jaar op 288,51 km, wel inclusief 2 keer op de mountainbike een stukje retro fietsen. Voor wat offroad is dat wel beter.... wat is ookalweer die geestelijke aandoening dat je jezelf graag pijn doet? ;)

Ik ben ook van plan mee te gaan om in Amsterdam te gaan met de ligfietsdag, vorig jaar was dat meteen goed voor mijn eerste 100+ van dat jaar en tot dan toe het maximum aantal kilometers ooit op een dag op de ligfiets: 111.23. Later dat jaar wel verbeterd, maar het record staat nog steeds 'in handen' van mijn mountainbike (160km) en niet de ligfiets, daar moet snel verandering in gaan komen, al is het wel gaaf dat mijn reet dat overleefd heeft toendertijd, ben er nu erg trots op :)

Ik kwam trouwens aan dat grote aantal kilomters door eerst naar Amsterdam te fietsen en daarvandaan met de fietstocht mee te gaan en daarna weer terug naar Bussum te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Voor mij gaat het fietsen ook gewoon door. 591 kilometer in de maand januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54122

Ik zal me ook melden.

Sinds een jaar of 9 rijd ik op een ligfiets. Eerst een mooi Optima Condor, maar die werd na een jaar gestolen. Ik heb toen een Flevobike 50/50 gekocht waar ik nog steeds op rij. Halverwege 2003 heb ik een Optima Rider frame gekocht en deze verder afgebouwd. Ik kan ny dus kiezen voor 2 of 3 wielen.

Indien mogelijk probeer ik 2 tot 3 keer in de week naar mijn werk te fietsen, maar dat kan niet altijd wegens afspraken buiten de deur. Een enkele reis is 28 kilometer en daar fiets is 1:09 uur over. Ik heb dan de Brienoordbrug en de Heinenoordtunnel te pakken die er best inhakken.

Ik heb mijn vrouw ook overgehaald. 3 jaar geleden kocht ze een Optima Dingo. Deze is voor haar net iets te hoog, dus nu is er een Flevobike 50/50 bij gekomen en gaat de Dingo in de verkoop. Ooit maak ik voor mijn vrouw nog een lage racer voor erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Leuk man.... sneeuw en gladheid; in ieder geval met een driewieler. Eerst heb ik vaart gemaakt en vervolgens de achterrem er vol opgegooid. Fiets draaide bij. Vervolgens heb ik getracht een donut te trappen; gewoon stuur scheef zetten en flink hard trappen. M'n huidige bandjes maakten daarbij een leuk hoog zoemend geluid :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
Haha lagge, lijkt me leuk om een 3 wieler hebben met dit weer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:43

Hu9o

Schokkend

WFvN schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 19:46:
Vervolgens heb ik getracht een donut te trappen; gewoon stuur scheef zetten en flink hard trappen.
haha, te droog :D

Ik zie het ongeveer voor me klik

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Pagina: 1 ... 6 ... 20 Laatste

Dit topic is gesloten.