Doorontwikkelen? Denk het wel ja en dat is ook al in flinke mate gebeurd.
De achterbrug is aangepast; betere afdichting
De achterrem wás trommelrem ís nu schijfrem. Dit omdat de trommelremmen op den duur kunnen gaan slilppen door roestvorming omdat ze niet genoeg gebruikt worden (slechts een parkeerrem en geen echte rem)
Scharnieren van de kap die problemen gaven zijn tegenwoordig uitgerust met mooie industriële kogellagers
Bovenkap was van PET maar dat is dus echt petspul, tegenwoordig ABS
Verlichting was Sigma Halogeen. Lampje kapot? schreeuwend duur, nu Luxeons erin
Verlichtingsbeugel zat op een lange arm welke ook al bij zeker 2 fietsen is gebroken, tegenwoordig een totaal andere constructie zonder problemen
Achterlicht zou geschikt zijn voor 12V maar brandde toch door. Tegenwoordig een ander model achterlicht welke dat probleem niet kent
Lagering van de achterbrug heeft ook 2x een wijziging ondergaan. Eerst kogellager, toen naaldlager en nu geloof ik glijbussen.
Zo zijn er denk ik nog wel meer dingen gewijzigd zijn maar alles weet ik ook niet. Wel weet ik dat er al véél problemen zijn (of lijken) opgelost.
Waar ik nog niet echt van overtuigd ben is het gedoe met de remmen. Bij sommigen is de remwerking niet goed. Daar heb ik gelukkig geen last van. Wel heb ik last van brekende remkabels; zo'n 2x per jaar moet ik de kabels vervangen. Gelukkig voel ik het aankomen want ze breken niet in één keer maar geleidelijk, verder heb ik GZD 2 remhendels die beide remmen aansturen en in geval van echte nood ook nog de parkeerrem. Goed, ik sta dan wel achterstevoren op de weg maar ik kom er wel mee tot stilstand
Onbetrouwbaar? Nee, ik heb eigenlijk nog altijd gewoon kunnen fietsen op één moment na toen m'n achteras gebroken was. Maar dat is een enkel geval; mijn achteras was op één of andere reden aangepast met als gevolg dat hij een zwakke plek had gekregen. Goed, die is dus gebroken waardoor m'n achterwiel onder de fiets wegklapte. Maar bij andere Versatiles zal dat niet gebeuren.
Ik weet van één persoon dat hij stil kwam te staan wegens een gebroken ketting door water in de achterbrug (wat ik dus ook heb). Alleen vermoed ik dat hij niet helemaal goed gevoeld heeft dat het eraan zat te komen. Ik wil m'n fiets niet onbetrouwbaar noemen in die zin dat ik bang moet zijn onderweg te stranden. Bedenk daarbij wel dat ik al meer dan 12500 kilometer met het ding gereden heb! Een doorsnee fiets rijdt dat nog niet eens in 10 jaar tijd.
Van de zomer gaan we trouwens drie weken door Nederland toeren met de liggers. Tenminste als het weer het toelaat, want de in natste week van vorig jaar waren wij de Elfstedenroute aan het fietsen. Dat doe je dus ook maar een keer. Ik ben hard aan het zoeken naar een aanhangertje voor achter de fiets zodat we net wat meer mee kunnen nemen. Voor een weekje kunnen we alles nog wel in de tassen proppen, maar drie weken wordt toch te lang.
Ik heb een Cyclone van Radical Design. Ding bevalt uitermate goed. Maar als je op een tweewieler rijdt, kan ik me ook goed voorstellen dat je voor een één wielige aanhanger gaat zoals de Bob Yak (voor een driewieler weer minder geschikt).
De Cyclone wordt bij ons dagelijks gebruikt. We wonen op 500 meter van het winkelcentrum. Dus lekker lopend boodschappen doen. Bij de Cyclone heb ik naast de 20" en 26" dissel ook een wandelstang gekocht. Erg handig; gewoon het ding achter je aan trekken. Het mooie is dan dat ik bijvoorbeeld een volume en gewicht van 2 kratten bier kan verplaatsen tussen 2 vingertoppen. Het wagentje is zo mooi in balans en rolt zo lekker licht..... en dan zie je mensen hannesen met tassen die met de hengsels snijden in de handen en die steeds tegen de enkels botsen. Nee, zodra de Cyclone versleten is komt er zonder twijfelen een nieuwe.
ochja, nog een groot voordeel van de Cyclone:
Mocht je in de trein willen, een fiets mag met goedkeuring van een conducteur in de trein maar een fietskar niet. Een Cyclone kan je vrij snel en eenvoudig 'strippen' tot een overmaatse weekendtas door de dissel en de wielen eraf te halen.
[
Voor 10% gewijzigd door
WFvN op 28-02-2007 23:08
]