Het ligfietstopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 20 Laatste
Acties:
  • 32.551 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54122

Een driewieler met sneeuw is geweldig, door de bochten driften zonder angst om onderuit te gaan. In de zomer zet je daarentegen in de bochten flink aan om het binnenste wiel van de grond te krijgen.

Een dichte driewieler is met dit weer dan wel weer wat comfortabeler. Twee jaar geleden was er zoveel water en sneeuw over mijn Rider gekomen dat alles vastgevroren was de volgende ochtend.

Nog een trucje met de driewieler. Ik heb allebei de voorwielen onafhankelijk geremd met schijfremmen. Hierdoor kan ik sturen met de remmen, maar als ik ze beide hard inknijp, blokkeren de voorwielen en kom het achterwiel van de grond. Door nu een duwtje zijwaarts te geven en een rem een beetje los te laten, kun je nagenoeg op de plek 90 graden draaien. Handig bij voorsorteren bij een stoplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-05 08:31

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Hu9o schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 20:48:
haha, te droog :D

Ik zie het ongeveer voor me klik
Zoiets ja..... (alleen vind ik het van die gast op z'n tweewieler echt vet veel stoerder
Anoniem: 54122 schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 20:52:
Een driewieler met sneeuw is geweldig, door de bochten driften zonder angst om onderuit te gaan.
Tja, alleen was ik vanmiddag toch even bang voor wat anders.... heerlijk stabiel die 3 wielen maar op gladde natuursteen met sneeuw erop kan je ook wel heel mooi rechtuit glijden..... op een paaltje ofzo :+ Het ging gelukkig goed.
Een jaar of 2 geleden had ik ook zoiets; van een dijk naar beneden rijden en onderaan een haakse bocht naar links. Rechtdoor zat een mooie dikke biels. Ook al deed ik rustig aan, de fiets ging toch aan het glijden. Op nog geen 20 centimeter na heb ik hem gemist en dus is m'n (vorige) fiets er zonder beschadigingen vanaf gekomen.
In de zomer zet je daarentegen in de bochten flink aan om het binnenste wiel van de grond te krijgen.
Tipje: Neem KHE Premiums. Dat zijn echt brute banden. Het zijn Flatlandbanden (voor die BMX-gasten die op de platte grond allerlei toeren uithalen). De zijdelingse grip is echt belachelijk groot. Ik ben daarmee nog NOOIT aan het glijden geweest op droog of nat wegdek. Wel op sneeuw dus en ook op ijzel maar op nat wegdek hebben ze nog steeds grip.... niet te geloven gewoon.
Een dichte driewieler is met dit weer dan wel weer wat comfortabeler. Twee jaar geleden was er zoveel water en sneeuw over mijn Rider gekomen dat alles vastgevroren was de volgende ochtend.

Nog een trucje met de driewieler. Ik heb allebei de voorwielen onafhankelijk geremd met schijfremmen. Hierdoor kan ik sturen met de remmen, maar als ik ze beide hard inknijp, blokkeren de voorwielen en kom het achterwiel van de grond. Door nu een duwtje zijwaarts te geven en een rem een beetje los te laten, kun je nagenoeg op de plek 90 graden draaien. Handig bij voorsorteren bij een stoplicht.
Heb ik een keer ongewenst gehad met m'n vorige fiets; de remmen waren niet gelijk afgesteld..... stond ik ineens haaks op de weg; was minder grappig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Ik was vandaag wat minder vrolijk met mijn driewieler. Ik heb een flevobike Trike, met een mooie open achterbak waar je van alles in kunt gooien (inclusief sneeuw), dus die was al volgensneeuwd, vervolgens even naar de supermarkt om wat dingen te halen, bleek de opening toch net iets te klein om alles er in te krijgen, en op de weg naar huis bleek de weg toch wel glad te zijn en gleed mijn voorwiel weg...

Morgen weer proberen...

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-05 22:48

vehpol

Go Go Gadget!

Om nog even terug te komen op de vraag van 4 februari: Ja, er wordt nog een beetje gefietst.

Nou moet ik toegeven dat het vandaag wel weer de eerste keer van het hele jaar was. Maar het was dan ook wel meteen weer goddelijk. Wat een heerlijk weer. Wind stil ook nog eens. Lekker rustig. Ik vond tot gisteren dat de winter toch nog echt goed moest beginnen, na vandaag ben ik helemaal weer klaar voor het voorjaar! 8)

Ceci n'est pas une signature!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:15
Ik heb vandaag ook weer mijn eerste ritje gemaakt
mooi weertje :)

viel toch best wel tegen moet ik zeggen, heb helemaal niets aan sport gedaan afgelopen maanden, maar ik leef nog na 20km, dus er is nog hoop :P

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Tja, ik ben niet gestopt met fietsen. En om te voorkomen dat ik onverhoopt verplicht móet stoppen, ga ik morgen of overmorgen maar even met 2 Versatiles naar Dronten toe.

De fiets van m'n vrouw heeft een stugge achterbrug; de veerpoot doet het goed maar het draaipunt van de achterbrug aan de fiets is echt stroef; van vering is geen sprake meer.

Mijn fiets doet ook wat vreemde dingen. De linker veerpoot piept en wil maar niet stoppen met piepen ondanks het feit dat ik flink met de vetspuit aan de gang ben geweest. Verder haperen m'n versnellingen soms; vermoedelijke oorzaak is een gebroken stelbusje van de kabels. Dan heb ik nog een geratel in m'n achterbrug. Ik heb het vermoeden dat er water in is gekomen en dat daardoor de ketting nat/vies is geworden met roestvorming als gevolg (vermoed ik).

Maar goed, het lijkt erop dat ik weer eens sleepdienst mag gaan spelen.

Afbeeldingslocatie: http://photos1.blogger.com/blogger/1933/541/400/sleepdienst3.0.jpg

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb vandaag ook weer voor het eerst in twee weken naar m'n werk gefietst, afgelopen zondag nog wel een stukje gefietst, maar was ook niet alles.

En ik ben gewoon weer gevallen! Telkens simpelweg door gebrek aan grip in de bochten (dit keer een glad bruggetje), met m'n normale fiets ben ik in drie jaar nog nooit gevallen. Er zit ook zo weinig druk op het voorwiel, is wel flink wennen nog blijkbaar.

En ik heb inmiddels twee collega's overgehaald ook met de fiets te komen, eerst was ik de enige van het hele bedrijf (en tegelijk degene die het verst weg woont :+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Velomobiling.com heeft een interessant onderzoek(je) naar de velomobielmarkt gedaan: http://www.velomobiling.com/VMMarket

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Mijn geplande ritje van vandaag is niet doorgegaan; de ligfietsshop had het vandaag te druk. Daarom een afspraak gemaakt op vrijdag 1 maart (of is het dan de 2e?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat zijn de afstandendie er zo'n beetje naar het werk/school wordt gefietst? Voor mij is die afstand nu 28km enkele reis, en dat wordt met een paar maanden 20 km enkele reis.

Mijn auto is nu zachtjes aan het sterven, en ik ben van plan geen auto meer terug te kopen. Ik kan gaan voor een elektromobiel (http://www.cityel.de) of een velomobiel, nu mijn vrouw aangegeven heeft daar niet negatief tegenover te staan.

@WFvN, is de stoel in een Versatile makkelijk te verschuiven. In het nieuwe voertuig zal ik de hoofdgebruiker zijn, maar het is niet onwaarschijnlijk dat mijn vrouw er ook eens mee weg moet. Nu dacht ik te zien dat stoel makkelijk te verschuiven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik weet niet hoeveel je vrouw en jij van elkaar verschillen in beenlengte maar als de trappers in dezelfde positie kunnen blijven staan, kan de stoel een fluitje van een cent zijn. Momenteel zit de stoel bij mij gewoon vast met een normale bout met imbus maar in plaats daarvan kan je ook zo'n snelspanmoer plaatsen zoals bij vouwfietsen wordt gebruikt en ook bij de neusbuizen op huurligfietsen zodat je zonder gereedschap de 2 bouten los kan draaien en ook weer vastdraaien. (tenmisnte, ik heb begrepen dat je die daar ook kan toepassen)

De hoogte van de stoel is ook betrekkelijk eenvoudig. Ze werden eerst met van die 'tentstokfixeerders' geleverd zodat je het palletje kon indrukken, stoel hoger of lager zetten waarbij het palletje in het volgende gaatje weer op z'n plaats schoot. Tegenwoordig doen ze het gewoon met een bout welke met een zelfborgende moer vastgezet wordt. Ik heb bij mijn fiets de zelfborgende moer gewoon eraf gedraaid en vervolgens handvast er weer op gedraaid (dus alleen op het uiteinde van de bout; die is lang genoeg en heeft verder niets te lijden)

Maar voor 28 km enkele reis zou ik eerder gaan voor een Quest. Bij 20 kilometer weet ik het niet helemaal maar ook dan zou een Quest welkom zijn. Ik hoef maar 11,5 kilometer enkele reis waarvan het overgrote deel binnen de bebouwde kom. Verder heb ik op één plek van m'n route een bocht die met de Quest van z'n leven niet in één keer te nemen is waardoor de Versatile mooi tot z'n recht komt (een Mango zou dat overigens ook wel zijn gok ik ténzij de Mango toch een wat grotere draaicirkel heeft dan de Versatile want die redt het nét). Het is dus ook afhankelijk van de soort route die je rijdt.
Kan je lekker veel recht-toe-recht-aan rijden, dan zou ik proberen een Quest op de kop te tikken.

wat betreft die elektromobiel, dat lijkt wel een iets uitgebreidere Sincliar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

WFvN schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 22:33:
Ik weet niet hoeveel je vrouw en jij van elkaar verschillen in beenlengte maar als de trappers in dezelfde positie kunnen blijven staan, kan de stoel een fluitje van een cent zijn.
We verscillen ongeveer 5 centimeter in beenlengte, maar ik ben wel 13 centimeter langer.
Maar voor 28 km enkele reis zou ik eerder gaan voor een Quest. Bij 20 kilometer weet ik het niet helemaal maar ook dan zou een Quest welkom zijn. Verder heb ik op één plek van m'n route een bocht die met de Quest van z'n leven niet in één keer te nemen is waardoor de Versatile mooi tot z'n recht komt (een Mango zou dat overigens ook wel zijn gok ik ténzij de Mango toch een wat grotere draaicirkel heeft dan de Versatile want die redt het nét). Het is dus ook afhankelijk van de soort route die je rijdt.
Momenteel rij ik vanaf Mijnsheerenland door Barendrecht, Rotterdam IJsselmonde, Rotterdam Kralingen naar Rotterdam Ommoord. Op zich redelijk lange fietspaden, maar wel met aan paar nijdige bochten erin die ik nu met de Optima Rider soms al op twee wielen neem. Daar moet ik dus even goed over nadenken. Met een paar maanden ga ik naar Zwijndrecht. Het grootste deel doe ik dan in de Hoeksche Waard, maar een deel bebouwde kom blijft. Ik ben echter bang dat de Quest te spartaans is om als vervanger voor de auto te dienen. En dan was er ook nog wat met de levertijd, of eigenlijk weinig lever, veel tijd.
wat betreft die elektromobiel, dat lijkt wel een iets uitgebreidere Sincliar)
Sprekend, inderdaad. Het grote verschil is dat er van deze zo'n 5500 rondrijden, terwijl de Sinclair, tja bekend verhaal. En bij deze hoef je niet te trappen. Ik heb het alleen erg moeilijk met onze vrienden van de RDW, want ik kan daar vooralsnog geen duidelijk uitspraak krijgen of ze deze willen toelaten als brommer of brommobiel, en omdat ik de Brienenoord over moet, wordt een brommbiel lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Anoniem: 54122 schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 22:48:
We verscillen ongeveer 5 centimeter in beenlengte, maar ik ben wel 13 centimeter langer.
Beenlengte is dus geen probleem. de stoel kan wel meer dan 5 centimeter verschil overbruggen.
Ik vermoed dat dat dus geen probleem is (maar je zou het echt gewoon moeten proberen voor de zekereheid). Ik vermoed dat de stoel in jouw geval dan vlakker gezet zal worden en bij je vrouw wat rechterop.
Momenteel rij ik vanaf Mijnsheerenland door Barendrecht, Rotterdam IJsselmonde, Rotterdam Kralingen naar Rotterdam Ommoord. Op zich redelijk lange fietspaden, maar wel met aan paar nijdige bochten erin die ik nu met de Optima Rider soms al op twee wielen neem.
Dat is inderdaad nijdig..... ik ken de Rider (m'n vrouw heeft er 1 gehad en ik heb er uiteraard ook wel op gereden). Gelukkig is de Versatile vrij stabiel. Ik durf niet te beweren dat hij net zo stabiel is als de Rider met z'n lagere zwaartepunt en grotere afstand tussen de voorwielen :+
Daar moet ik dus even goed over nadenken. Met een paar maanden ga ik naar Zwijndrecht. Het grootste deel doe ik dan in de Hoeksche Waard, maar een deel bebouwde kom blijft. Ik ben echter bang dat de Quest te spartaans is om als vervanger voor de auto te dienen. En dan was er ook nog wat met de levertijd, of eigenlijk weinig lever, veel tijd.
Dat spartaanse zou ik niet teveel over inzitten. De vering kan je stugger of minder stug nemen om maar even wat te noemen. De levertijd.... tja, dat is een ander verhaal ténzij je natuurlijk een goede 2e hands op de kop weet te tikken. In ieder geval komt er elk jaar één 'nieuwe' tweedehands vrij van een jaar oud. Wim Schermer koopt en verkoopt jaarlijks. Maar de markt met 2e hands Quests wordt steeds groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Anoniem: 54122 schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 22:48:
Ik heb het alleen erg moeilijk met onze vrienden van de RDW, want ik kan daar vooralsnog geen duidelijk uitspraak krijgen of ze deze willen toelaten als brommer of brommobiel, en omdat ik de Brienenoord over moet, wordt een brommbiel lastig.
Je zou dan kunnen denken aan een Twike, dat is wettelijk gezien een auto. Het ding haalt 85 km/u en kost €20000. Je kunt zelfs meetrappen dus feitelijk is het nog een ligfiets ook :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik fiets vanaf Spijkenisse via Schiedam naar Rotterdam Airport, dat maakt 21km enkele reis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Laatst online: 24-05 18:42
Wat is je route vanuit spijkenisse naar schiedam? Moet binnenkort dat stukje gaan fietsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Spijkenissebrug over, onder de brug door, dan rechtdoor langs het park blijven fietsen, dan een afgesloten weg oversteken, nog steeds rechtdoor door een park, dan links langs de McDonalds en dan naar de Beneluxtunnel.
Je kan ook bij die afgesloten weg linksaf en dan naar de Beneluxtunnel, maar dan heb je meer industrie/stank en een fly-over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor de mensen die hem nog niet kennen. De provincie Zuid-Holland heeft een hele goede fietsrouteplanner. Ik heb geen directe link omdat deze nogals eens wijzigd, maar als je naar www.pzh.nl gaat en dan bij thema's naar "Verkeer en Vervoer" en dan "Fietsverkeer", en dan in het menu aan de linkerkant "fietsrouteplanner". De routes zijn heel gedetailleerd, en kloppen haast 100%.

Ik gebruik deze planner vaak als ik nieuwe routes moet gaan fietsen zoals vandaag van Mijnsheerenland naar zwijndrecht.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 54122 op 21-02-2007 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Zo vandaag de eerste 1.000KM doorbroken van het jaar :)

Link naar de Fietsrouteplanner :)

Overigens ga ik altijd gewoon maar fietsen en zie ik wel hoe ik er kom, plan eigenlijk nooit wat. Ik kijk alleen welke brug/veer ik moet hebben, of langs welke plaatsen ik moet.

[ Voor 10% gewijzigd door Aikon op 21-02-2007 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Vandaag is mijn ligfiets "gepimpt" door een paar vrienden...
Afbeeldingslocatie: http://images.animarc.nl/ligfiets600.jpg
Dus ik had een mooi vlaggetje erbij, en een paar vrolijke kraaltjes!
Ik houd alleen niet zo van rondrijden met kraaltjes en een vlaggetje, dus helaas, ze moesten deaud!
Afbeeldingslocatie: http://images.animarc.nl/kraaltjesweg.jpg
En 's middags waren er twee paar voor- en achterbanden leeg >:)

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

CanonG1 schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 23:16:
[...]

Je zou dan kunnen denken aan een Twike, dat is wettelijk gezien een auto. Het ding haalt 85 km/u en kost €20000. Je kunt zelfs meetrappen dus feitelijk is het nog een ligfiets ook :+
Ik vind de Twike een beetje te duur voor zijn doel. Als ik hem zie zou ik er trouwens ook de rijksweg niet mee op durven. zie ej het trouwens gebeuren. Rij je met 80 kilometer per uur op de rijksweg, wordt je ingehaald door iemand waarvan je aan de beweging van de benen kunt zien dat die aan het fietsen is. Is volgens mij niet bevoordelijke voor de verkeersveiligheid.

Bijkomende kosten bij de Twike zijn de accu's die je regelmatig moet vervangen en de kosten daarvan zijn dermate hoog dat het volgens mij nooit een alternatief voor de auto kan worden.

• JeroenH
  • Nu online
Anoniem: 54122 schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 10:44:
Ik vind de Twike een beetje te duur voor zijn doel. Als ik hem zie zou ik er trouwens ook de rijksweg niet mee op durven. zie ej het trouwens gebeuren. Rij je met 80 kilometer per uur op de rijksweg, wordt je ingehaald door iemand waarvan je aan de beweging van de benen kunt zien dat die aan het fietsen is. Is volgens mij niet bevoordelijke voor de verkeersveiligheid.

Bijkomende kosten bij de Twike zijn de accu's die je regelmatig moet vervangen en de kosten daarvan zijn dermate hoog dat het volgens mij nooit een alternatief voor de auto kan worden.
Ik vind hem ook veel te duur t.o.v. van een normale basisauto. Voor € 20000 kun je een zuinige auto kopen (€ 9000?) en heeeeel veel benzine.

Maar bedenk ook hoe die hoge prijs komt: het is een volledig handgebouwde auto. Als ze het voor elkaar zouden kunnen krijgen de Twike aan de lopende band in grote hoeveelheden te bouwen zouden de kosten flink omlaag kunnen, misschien wel met een derde of de helft of nog meer. Hetzelfde geldt voor de accu's, zodra je die echt groot gaat inkopen (niet een paar honderd maar een paar honderd duizend) gaat de prijs daarvan ook vanzelf omlaag.

Ik denk dat het zeker een alternatief voor de auto kan worden, maar niet voor deze prijs. Voor deze prijs trek je alleen de rijkere milieu-voorstanders, en die zullen waarschijnlijk naast dit ding een dikke SUV hebben staan. En daarmee schiet het zijn doel een beetje voorbij.

Maar goed, gaat een beetje offtopic, ik denk het meer een auto is dan een ligfiets.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Denk ik ook..... zelfde geldt voor de Aerorider. Die is al vrij zwaar om vooruit te trappen, de Twike helemaal. Wat die trappers er nou precies in doen is me eigenlijk een raadsel.

WFvN schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 11:39:
Denk ik ook..... zelfde geldt voor de Aerorider. Die is al vrij zwaar om vooruit te trappen, de Twike helemaal. Wat die trappers er nou precies in doen is me eigenlijk een raadsel.
Ik denk dat ze er zijn om het leeglopen van de accu's net wat minder snel te laten gaan. Wat dat betreft is 85 km/uur natuurlijk veel te snel. 50 is hard zat.

Ik heb ook even met een schuin oog naar de Aerorider gekeken, maar daar wil je volgens mij ook niet in rijden als de accu leeg is. Wat een gewicht zeg.

De mening lijkt lijkt toch te neigen naar de CityEl voor als er niet gefietst kan worden en de overige dagen op de Fleovbike 50/50 naar het werk. De route wordt dan 14 in plaats van 20 kilometer en ik vermoed dat ik dat verschil niet goed kan maken door de hogere snelheid van de velomobiel. Als ik met de 2 wieler ga, kan ik gebruik maken van een veerpont. Een velomobiel kan daar niet op, vandaar het verschil in afstand.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Anoniem: 54122 schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 11:53:
Ik denk dat ze er zijn om het leeglopen van de accu's net wat minder snel te laten gaan. Wat dat betreft is 85 km/uur natuurlijk veel te snel. 50 is hard zat.
Het zal ongetwijfeld minder hard gaan met het leeglopen van de accu's als je gaat meetrappen maar ik heb het vermoeden dat het geleverde vermogen door de benen betrekkelijk laag is in vergelijking met het vermogen wat geleverd moet worden bij 50 en helemaal bij 85 km/h. Mijn gok is dat het nog geen 10% zal uitmaken.
De mening lijkt lijkt toch te neigen naar de CityEl voor als er niet gefietst kan worden en de overige dagen op de Fleovbike 50/50 naar het werk. De route wordt dan 14 in plaats van 20 kilometer en ik vermoed dat ik dat verschil niet goed kan maken door de hogere snelheid van de velomobiel. Als ik met de 2 wieler ga, kan ik gebruik maken van een veerpont. Een velomobiel kan daar niet op, vandaar het verschil in afstand.
Qua snelheid kon je best wel eens gelijk hebben. Zeker als je een snelle 2-wieler hebt. Maar dat hoeft niet het enige te zijn. Persoonlijk ben ik met name blij met m'n velomobiel omdat die 365 dagen per jaar gebruikt kan worden. Je zit lekker warm en droog. Dat is voor mij ook een zeer groot argument om de velomobiel te nemen. Mijn Versatile is niet wezenlijk sneller op mijn woon-werk-route dan bijvoorbeeld een Optima Baron maar toch gaat 90% van de tijd mijn voorkeur uit naar m'n Versatile. Het comfort is op diverse vlakken gewoon veel groter vind ik.

WFvN schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 12:38:
Qua snelheid kon je best wel eens gelijk hebben. Zeker als je een snelle 2-wieler hebt. Maar dat hoeft niet het enige te zijn. Persoonlijk ben ik met name blij met m'n velomobiel omdat die 365 dagen per jaar gebruikt kan worden. Je zit lekker warm en droog. Dat is voor mij ook een zeer groot argument om de velomobiel te nemen. Mijn Versatile is niet wezenlijk sneller op mijn woon-werk-route dan bijvoorbeeld een Optima Baron maar toch gaat 90% van de tijd mijn voorkeur uit naar m'n Versatile. Het comfort is op diverse vlakken gewoon veel groter vind ik.
Nou zo snel is een 50/50 niet, maar 6 kilometer minder fietsen is best aardig wat. Het comfort is inderdaad hoger als je een velomobiel vergelijkt met een tweewieler, maar in vergelijking met een electromobiel is het weer minder.

Als de planning het toelaat, ga ik 24 maart naar Duitsland voor een proefrit. Al shet erg tegenvalt, komt daarmee de velomobiel weer in beeld.

• Bramster
Waar kan ik eigenlijk nieuwe kettingrolletjes krijgen?
bij mij is er eentje kapot nadat een buis waar de ketting doorheenloopt los gegaan is (en dus door het kettingrolletje heen ging)

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Skuzz schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 21:07:
Waar kan ik eigenlijk nieuwe kettingrolletjes krijgen?
bij mij is er eentje kapot nadat een buis waar de ketting doorheenloopt los gegaan is (en dus door het kettingrolletje heen ging)
Pfoeh, een kettingrol aan stukken geslagen met zo'n tyleenbuisje? Van die nylon kettingrollen moesten toch wel een flink stuk misbruik kunnen hebben dacht ik... maar goed ze slijten wel flink in als je er wat jaren mee rijdt dus je hebt op een gegeven moment toch vervanging nodig.

Je kunt ze waarschijnlijk bij alle ligfietsenwinkels wel van de voorraad kopen, en bij de Nederlandse fabrikanten kun je ze ook per mail of van de website bestellen. Je vindt alle adressen op ligfiets.net. Nylon kettingrollen met industrielagers gaan wel richting de 20 euro dacht ik.

@WFvN: Grappig, ik kwam je fiets net tegen in de 'Ligfiets&' met een tekstje over de bakstenen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
benoni schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 21:21:
[...]

Pfoeh, een kettingrol aan stukken geslagen met zo'n tyleenbuisje? Van die nylon kettingrollen moesten toch wel een flink stuk misbruik kunnen hebben dacht ik... maar goed ze slijten wel flink in als je er wat jaren mee rijdt dus je hebt op een gegeven moment toch vervanging nodig.
het was een samenloop van problemen, buisje ging los en ik ging net over een flinke hobbel, waardoor het buisje dus door het rolletje heen ging en het rolletje dus als ware uit elkaar duwde
kan er nog wel op fietsen nu, maar ketting wil er wel eens uit schieten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik dacht vandaag de FiftyFifty van mijn vrouw eens mooi onderhanden te nemen. Mooie nieuwe onderdelen gekocht bij Bike2Build die ik vanavond wilde gaan monteren.

Ik begon bij de bracket. Ter vervanging van de oude versleten as, heb ik een mooie Shimano XT bracket cartridge gekocht. Om het af te maken een Deore LC triple crankstel erbij.

Helaas blijkt na een half uurtje tobben dat ze bij Flevobike ooit inpersassen hebben gebruikt. Geen schroefdraad in de bracketbuis dus. Kan ik morgen op zoek gaan naar een bracketbuis met schroefdraad om die op de neuspijp te lassen. Het kan ook nooit eens meezitten :(

Hopen dat het morgen lukt, zodat ik de fiets weer helemaal in elkaar kan zetten. Het is dan wel haar fiets, maar voor zondag moet hij wel uit de huiskamer zijn verdwenen. Vrouwen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Anoniem: 54122 schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 23:27:
... een bracketbuis met schroefdraad om die op de neuspijp te lassen...
... maar voor zondag moet hij wel uit de huiskamer zijn verdwenen. Vrouwen 8)7
Best gezellig hoor, zo'n fiets op een oud laken in de huiskamer, beetje rommelen...
... maar als je dan met een lasapparaat komt aansjouwen... :X Mannen 7(8)7

Als je een ligfietsenfabrikant in de buurt hebt, kun je ze vragen of ze een nieuwe persbracket erin willen zetten. Goed kans dat ze het ter plekke kunnen doen als je op afspraak langs komt. Met het juiste gereedschap heb je zo'n cranckas snel vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

benoni schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 00:13:
[...]

Best gezellig hoor, zo'n fiets op een oud laken in de huiskamer, beetje rommelen...
... maar als je dan met een lasapparaat komt aansjouwen... :X Mannen 7(8)7

Als je een ligfietsenfabrikant in de buurt hebt, kun je ze vragen of ze een nieuwe persbracket erin willen zetten. Goed kans dat ze het ter plekke kunnen doen als je op afspraak langs komt. Met het juiste gereedschap heb je zo'n cranckas snel vervangen.
Het lassen zal ik maar in de schuur doen. Daar heb ik ook een mooi lastafeltje, dus dat werkt beter. Wel alle credits naar mijn vrouw omdat ik de spatborden in bad mocht wassen zodat ik niet buiten in de regen hoefde te staan. Ik heb trouwens toen ik nog alleen woond mijn Optima Rider gebouwd in de huiskamer. Niks op een kleedje maar gewoon op het witte laminaat. 3 maanden lang over een trike heen stappen met het ontbijt om daar de bank te lopen, maar we hebben er wel een band door gekregen (en later een groter huis met schuur omdat mijn vrouw de bui al zag hangen, geen fietsen meer in de huiskamer. Over een vooruitziende blik gesproken!).

Ik wil perse een bracket hebben met schroefdraad omdat ol hier een octalink triple crankset heb liggen en een XT bracketas. Met een persas kom ik dan niet ver. Ik heb wel mazzel want Forty Bike zit een dorpje verderop en Ligfietscentrum Brielle en Maia Liggfietsen zijn beiden een half uurtje rijden. Ik heb echter net een bracket buis bestel bij Hafa ligfietsen. Deze zal woensdag wel binnen zijn, dus kan ik die van de week lassen en dan kunnen we volgende week fietsen. Ik heb er wel meteen twee genomen, want mijn FiftyFifty komt dit jaar ook aan de beurt voor een grote renovatie.

Anyway, de fiets is op de neuspijp klaar en staat weer in de schuur te trappelen om te gaan fietsen. Nu het weer nog wat dat is echt helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Hulde aan je vrouw :)

* WFvN vraagt overigens niet aan z'n vrouw of hij zulke dingen in bad mag doen, hij DOET het gewoon :+

Krijg ik overigens wel gemopper: "Ja, en krijg je dat wel schoon? En wie mag dat schoonmaken?" Uiteraard antwoord ik dan heel lief: "Jij?"

Maar de pot met ontvetter en borstel heb ik al klaar liggen.... en nee, niet om het haar te laten doen.

[ Voor 52% gewijzigd door WFvN op 25-02-2007 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elwood Blues
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 17:13

Elwood Blues

87167191

Anoniem: 54122 schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 23:27:
Kan ik morgen op zoek gaan naar een bracketbuis met schroefdraad om die op de neuspijp te lassen. Het kan ook nooit eens meezitten :(
edit: never mind, had over de volgende post heengelezen...

[ Voor 30% gewijzigd door Elwood Blues op 27-02-2007 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vandaag zijn de bracketbuizen binnen gekomen. Dank aan Hafa ligfietsen voor de snelle verzending. Morgen de neuspijp onderhanden nemen en dan kan ik morgen of vrijdag de nieuwe buis aan de neuspijp lassen. Met wat geluk is de fiets zaterdag helemaal klaar. En dan de mijne nog.

Helaas ziet het weer er nog steeds niet lekker uit, maar een kort rondje op zaterdag zou moeten lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Mijn fiets staat in Dronten; er was nogal wat mis mee. Hij kraakte, piepte, kreunde, ratelde en tikte; kortom: niet goed.
Van fietsen komt dus niet echt veel (goed, ik heb m'n Fujin nog staan maar met dit k*tweer ga ik écht liever met de velomobiel.... maar in geval van nood kan ik de Versatile van m'n vrouw nog pakken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

WFvN schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 21:57:
Mijn fiets staat in Dronten; er was nogal wat mis mee. Hij kraakte, piepte, kreunde, ratelde en tikte; kortom: niet goed.
Van fietsen komt dus niet echt veel (goed, ik heb m'n Fujin nog staan maar met dit k*tweer ga ik écht liever met de velomobiel.... maar in geval van nood kan ik de Versatile van m'n vrouw nog pakken)
Als ik de blogs van verschillende Versatile eigenaren lees, moet er volgens mij nog wel het een en ander doorontwikkeld worden aan deze velomobiel. Zeker voor dagelijks hoofdgebruik lijkt de betrouwbaarheid twijfelachtig.

Begrijpelijk dat je nu niet op een open tweewieler gaat zitten. Mij zien ze er ook niet op, maar er reed er vandaag wel een bij ons door het dorp. Volgens mij een M5. Ik heb hem al wat vaker zien rijden. Eens beter opletten.

Van de zomer gaan we trouwens drie weken door Nederland toeren met de liggers. Tenminste als het weer het toelaat, want de in natste week van vorig jaar waren wij de Elfstedenroute aan het fietsen. Dat doe je dus ook maar een keer. Ik ben hard aan het zoeken naar een aanhangertje voor achter de fiets zodat we net wat meer mee kunnen nemen. Voor een weekje kunnen we alles nog wel in de tassen proppen, maar drie weken wordt toch te lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Anoniem: 54122 schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 22:09:
Ik ben hard aan het zoeken naar een aanhangertje voor achter de fiets zodat we net wat meer mee kunnen nemen.
Waar ik andere fietsers al jaren over hoor zijn de eenwielige BOB-aanhangers.

Zelf probeer ik toch altijd maar weer om alles in de tassenset te stouwen (wat vreemd genoeg altijd steeds beter lukt als de vakantie vordert, je bent steeds sneller klaar en er lijkt steeds meer bij te kunnen). Vooral de zijtassen stamp ik helemaal vol zodat ze een goede stroomlijn hebben. Het is echt een ritueeltje geworden: de dikke spullen gaan op hun vaste plek (tent, stokken, matje en kledingzakken rechts, links 2 slaapzakken in waterdichte zakken). Daarna voel ik waar de loze ruimte zit en stop dat vol met kleinere spullen of losse kleding. Voor als we boodschappen meenemen heb ik een paar katoenen tasjes mee die ik tegen de toptas aan kan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Anoniem: 54122 schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 22:09:
Als ik de blogs van verschillende Versatile eigenaren lees, moet er volgens mij nog wel het een en ander doorontwikkeld worden aan deze velomobiel. Zeker voor dagelijks hoofdgebruik lijkt de betrouwbaarheid twijfelachtig.
Doorontwikkelen? Denk het wel ja en dat is ook al in flinke mate gebeurd.
De achterbrug is aangepast; betere afdichting
De achterrem wás trommelrem ís nu schijfrem. Dit omdat de trommelremmen op den duur kunnen gaan slilppen door roestvorming omdat ze niet genoeg gebruikt worden (slechts een parkeerrem en geen echte rem)
Scharnieren van de kap die problemen gaven zijn tegenwoordig uitgerust met mooie industriële kogellagers
Bovenkap was van PET maar dat is dus echt petspul, tegenwoordig ABS
Verlichting was Sigma Halogeen. Lampje kapot? schreeuwend duur, nu Luxeons erin
Verlichtingsbeugel zat op een lange arm welke ook al bij zeker 2 fietsen is gebroken, tegenwoordig een totaal andere constructie zonder problemen
Achterlicht zou geschikt zijn voor 12V maar brandde toch door. Tegenwoordig een ander model achterlicht welke dat probleem niet kent
Lagering van de achterbrug heeft ook 2x een wijziging ondergaan. Eerst kogellager, toen naaldlager en nu geloof ik glijbussen.

Zo zijn er denk ik nog wel meer dingen gewijzigd zijn maar alles weet ik ook niet. Wel weet ik dat er al véél problemen zijn (of lijken) opgelost.

Waar ik nog niet echt van overtuigd ben is het gedoe met de remmen. Bij sommigen is de remwerking niet goed. Daar heb ik gelukkig geen last van. Wel heb ik last van brekende remkabels; zo'n 2x per jaar moet ik de kabels vervangen. Gelukkig voel ik het aankomen want ze breken niet in één keer maar geleidelijk, verder heb ik GZD 2 remhendels die beide remmen aansturen en in geval van echte nood ook nog de parkeerrem. Goed, ik sta dan wel achterstevoren op de weg maar ik kom er wel mee tot stilstand :+

Onbetrouwbaar? Nee, ik heb eigenlijk nog altijd gewoon kunnen fietsen op één moment na toen m'n achteras gebroken was. Maar dat is een enkel geval; mijn achteras was op één of andere reden aangepast met als gevolg dat hij een zwakke plek had gekregen. Goed, die is dus gebroken waardoor m'n achterwiel onder de fiets wegklapte. Maar bij andere Versatiles zal dat niet gebeuren.
Ik weet van één persoon dat hij stil kwam te staan wegens een gebroken ketting door water in de achterbrug (wat ik dus ook heb). Alleen vermoed ik dat hij niet helemaal goed gevoeld heeft dat het eraan zat te komen. Ik wil m'n fiets niet onbetrouwbaar noemen in die zin dat ik bang moet zijn onderweg te stranden. Bedenk daarbij wel dat ik al meer dan 12500 kilometer met het ding gereden heb! Een doorsnee fiets rijdt dat nog niet eens in 10 jaar tijd.
Van de zomer gaan we trouwens drie weken door Nederland toeren met de liggers. Tenminste als het weer het toelaat, want de in natste week van vorig jaar waren wij de Elfstedenroute aan het fietsen. Dat doe je dus ook maar een keer. Ik ben hard aan het zoeken naar een aanhangertje voor achter de fiets zodat we net wat meer mee kunnen nemen. Voor een weekje kunnen we alles nog wel in de tassen proppen, maar drie weken wordt toch te lang.
Ik heb een Cyclone van Radical Design. Ding bevalt uitermate goed. Maar als je op een tweewieler rijdt, kan ik me ook goed voorstellen dat je voor een één wielige aanhanger gaat zoals de Bob Yak (voor een driewieler weer minder geschikt).
De Cyclone wordt bij ons dagelijks gebruikt. We wonen op 500 meter van het winkelcentrum. Dus lekker lopend boodschappen doen. Bij de Cyclone heb ik naast de 20" en 26" dissel ook een wandelstang gekocht. Erg handig; gewoon het ding achter je aan trekken. Het mooie is dan dat ik bijvoorbeeld een volume en gewicht van 2 kratten bier kan verplaatsen tussen 2 vingertoppen. Het wagentje is zo mooi in balans en rolt zo lekker licht..... en dan zie je mensen hannesen met tassen die met de hengsels snijden in de handen en die steeds tegen de enkels botsen. Nee, zodra de Cyclone versleten is komt er zonder twijfelen een nieuwe.

ochja, nog een groot voordeel van de Cyclone:

Mocht je in de trein willen, een fiets mag met goedkeuring van een conducteur in de trein maar een fietskar niet. Een Cyclone kan je vrij snel en eenvoudig 'strippen' tot een overmaatse weekendtas door de dissel en de wielen eraf te halen.

[ Voor 10% gewijzigd door WFvN op 28-02-2007 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

benoni schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 22:36:
[...]

Waar ik andere fietsers al jaren over hoor zijn de eenwielige BOB-aanhangers.

Zelf probeer ik toch altijd maar weer om alles in de tassenset te stouwen (wat vreemd genoeg altijd steeds beter lukt als de vakantie vordert, je bent steeds sneller klaar en er lijkt steeds meer bij te kunnen). Vooral de zijtassen stamp ik helemaal vol zodat ze een goede stroomlijn hebben. Het is echt een ritueeltje geworden: de dikke spullen gaan op hun vaste plek (tent, stokken, matje en kledingzakken rechts, links 2 slaapzakken in waterdichte zakken). Daarna voel ik waar de loze ruimte zit en stop dat vol met kleinere spullen of losse kleding. Voor als we boodschappen meenemen heb ik een paar katoenen tasjes mee die ik tegen de toptas aan kan hangen.
Ik heb ook gekeken naar de Bob aanhangers, maar omdat we de kar ook voorboodschappen willen gaan gebruiken lijkt een tweewielige kar wat stabieler. Het voordeel dat een Bob beter volgt op een single track is voor ons niet zo van belang omdat we toch altijd op de weg rijden.

Over het in de tassen proppen van alle spullen. Alles wat we hebben past op de fiets. Dan heb ik het over de tent, slaapzakken, kussentjes, stoeltjes, kooktoestel, luchtbedden (donsgevulde Exped _/-\o_ ) en de rest wat we nodig hebben. Nu wil mijn vrouw als ze wat langer weg is echter kunnen kiezen uit meer dan een paar schoenen. Nu krijgt ze de keus. 1 paar fietsschoenen en 1 paar andere. Als we drie weken weg zijn wil ze gewoon iets meer keus hebben. Ik vind dat trouwens ook wel fijn, gewoon een extra T-shirt mee en een tweede lange broek. Ik trek overigens de grens bij een Fohn. Daar begin ik niet aan, maar een iets groter kussen is dan wel weer fijn.

We zitten daarom nu te kijken naar een Bykaboose fietskar. De Radical is natuurlijk heel erg mooi en goed uitgedacht, maar we moeten ook een beetje om de kosten denken. Dit jaar kanppen we de fietsen voor ongeveer 1000 euro op, dus moeten we ergens beknibbelen. De Bykaboose is dan een aantrekkelijk alternatief. Waarschijnlijk zullen we deze kar toch maar tijdelijk gebruiken omdat ik zelf iets wil maken.

Over de Versatile; het klinkt zo al een stuk beter dan als je in een avond alle blogs zit te lezen. Je krijgt dan natuurlijk in een keer alle rotzooi te lezen die neergepent is sinds er Versatiles rondrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik denk dat zo'n Bykaboose fietskar wel wat geschikter is om boodschappen mee te doen. De Cyclone is eigenlijk een 'propkar' waar je alles in moet proppen. Het is een rijdende tas en geen rijdende bak in tegenstelling tot de Bykaboose. Wij hebben altijd een vouwkrat van de Blokker in de fietskar uitgeklapt staan waar de boodschappen in gaan. Achter het krat kunnen dan ook nog flink wat dingen gedrukt worden maar het vouwkrat zorgt dus voor stevigheid.

Leuke aan de Cyclone is wel dat op die manier de voorkant van de tas niet gebruikt wordt en wat ingezakt zit. Daar kan onze dochter van 2,5 jaar oud op zitten als ze moe is van het lopen. Multifunctioneel dus ;)

Maar boodschappen versjouwen, daarvoor is denk ik dat andere ding denk ik wel geschikter.

* WFvN wil wel absoluut een wandeldissel bij z'n kar zodat hij ook lopend boodschappen kan doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Anoniem: 54122 schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 08:36:
...maar een iets groter kussen is dan wel weer fijn.
Een kledingzak, met de fleecetrui bovenop, is dat niet even comfortabel? Kun je dat extra paar schoenen weer kwijt... bij elkaar is 't wel zwaarder natuurlijk, of je moet van die Teva sandalen als loopschoenen meenemen. Maar ja, als je in Nederland blijft, is 't gewicht niet zo heel belangrijk.

Wij hebben trouwens wel best veel kleding mee, omdat we nogal eens wildkamperen en dan meestal geen tijd of mogelijkheid hebben om te wassen. Trouwens, ik heb één van de slaapzakken in een waterzak (van Ortlieb) die is ook handig om de kleding in te wassen.

Even wat foto's erbij plaatsen hoor... onze vorige vakantie was waarschijnlijk in dezelfde tijd als die van jullie, het was ook erg nat }:| Dit jaar zitten we te denken om met een grote bus richting Scandinavië te gaan, wat meer familie mee en de fietsen achterin zodat we ook een paar dagen met z'n tweeën kunnen gaan fietsen of zoiets.

Afbeeldingslocatie: http://xen03.settembre.nl/tweaks/norge06-bagage-inpakken.jpg
Inpakken... 2 plastic boodschappentassen over elkaar is een goedkoop vervangbare waterafdichting

Afbeeldingslocatie: http://xen03.settembre.nl/tweaks/norge06-fietsen-danemark.jpg
Zo'n Tail Bag is niet handig voor grote spullen, wel 'n uitkomst om kleding en elektronica gegarandeerd droog te houden.

Afbeeldingslocatie: http://xen03.settembre.nl/tweaks/norge06-fietsen-muggedalen-was.jpg
De was doen op een verlaten kampeerplaats bij Muggedalen

Afbeeldingslocatie: http://xen03.settembre.nl/tweaks/norge06-muggedalen-waslijn.jpg
Als het regent is het fijn om veel droge kleding te hebben, maar ook lastig om veel natte kleding droog te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-05 03:40
Bedenk daarbij wel dat ik al meer dan 12500 kilometer met het ding gereden heb! Een doorsnee fiets rijdt dat nog niet eens in 10 jaar tijd.
Dat haal ik met mijn (buk)fiets ook in 2 jaar. In deze tijd heeft mijn gazelle davos 2 onderhoudsbeurten gehad (en 1 afstelbeurt 6 weken na aankoop). En hij rijdt nog steeds perfect, dus zo heel bijzonder is dit ook weer niet. Ben me wel alvast op een ligfiets aan het orienteren voor erbij maar zo'n versatile is me net iets te duur en de wachtlijst net iets te lang.

Een optima rhino of baron lijkt me wel erg gaaf. Maar eerst nog effe wachten tot ik weer aan het fietsplan mag meedoen dat scheelt toch een bijhoorlijke slok op de borrel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vehpol

vehpol

Go Go Gadget!

Refro schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 11:35:
[...]

Dat haal ik met mijn (buk)fiets ook in 2 jaar. In deze tijd heeft mijn gazelle davos 2 onderhoudsbeurten gehad (en 1 afstelbeurt 6 weken na aankoop). En hij rijdt nog steeds perfect, dus zo heel bijzonder is dit ook weer niet. Ben me wel alvast op een ligfiets aan het orienteren voor erbij maar zo'n versatile is me net iets te duur en de wachtlijst net iets te lang.

Een optima rhino of baron lijkt me wel erg gaaf. Maar eerst nog effe wachten tot ik weer aan het fietsplan mag meedoen dat scheelt toch een bijhoorlijke slok op de borrel.
Dan vraag ik me toch echt af hoe jij fiets. Zelf fiets(te) ik op mijn bukfiets een kilometer of 4000 per jaar. En dan was het na de eerste standaard beurten tot 1 jaar toch zeker wel fijn dat ie minstens 1 keer per jaar nog een service-beurt kreeg. Ok, ik heb het dan niet over het vervangen van heel veel onderdelen. Maar toch moest alles geregeld weer even op scherp gezet worden (remmen, versnellingen, spaken). En volgens mij heb ik ook nog weinig fietsen gehad waar de versnellingsnaaf niet vervangen moest worden na een jaar of 2 a 3 (nou vooruit, dat ging van "Dit heb ik nog nooit zo gezien, ik heb hem als een soort garantie vervang, en naar de fabriek gestuurd", dat was na 2 jaar ;))

Ook mijn ouders, die allicht beter met hun fiets omgaan, gaan toch zeker eens per jaar (gok dat zij een kilometer of 2000 per jaar maken) met hun nieuwe Gazelles langs de winkel. Fiets daarna zoveel lekkerder. Mijn ligfiets heeft tot nu toe alleen de reguliere beurten gehad, dus daar kan ik verder nog niet heel veel over melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Refro schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 11:35:
Dat haal ik met mijn (buk)fiets ook in 2 jaar. In deze tijd heeft mijn gazelle davos 2 onderhoudsbeurten gehad (en 1 afstelbeurt 6 weken na aankoop). En hij rijdt nog steeds perfect, dus zo heel bijzonder is dit ook weer niet.
Dat een goede bukker (of ligger) dat ook kan geloof ik direct. Ik weet ook dat er bukkers zijn die nog méér kilometers maken dan ik (wel meer dan het dubbele zelfs). Het gros doet dat echter niet.

Ook wel een leuk feitje is dat er een groot verschil zit tussen de gemiddelde Batavus/Gazelle en de Versatile. De eerste 2 zijn gewoon opvolgers van terwijl de Versatile nagenoeg een compleet nieuwe fiets is. Nieuwe dingen kunnen problemen hebben. Testen? Tja, Batavus heeft zón enorme markt en ook kapitaal dat er meer dan genoeg getest kan worden voordat ze een fiets op de markt zetten. Bij de Versatile gaat dat toch wat lastiger. Daar hebben ze het eerst gehad van een handjevol testrijders (of nog niet eens eigenlijk want wij hebben nummer 6, welke géén testmodel was dus betekent dat maximaal 5 testexemplaren!). Maar als je ziet dat ik (afgezien van de gebroken remkabels, gebroken achteras en nu dus een veel te vroeg versleten ketting doordat er water bij gekomen is) pas na 12500 kilometer pas echt onderhoud moet plegen, dan valt dat reuze mee. Was dat met die as niet gebeurt en ook dit waterprobleem niet dan zou het plaatje er nog gunstiger uitzien.
Ben me wel alvast op een ligfiets aan het orienteren voor erbij maar zo'n versatile is me net iets te duur en de wachtlijst net iets te lang.
Momenteel is die een jaar. En tja.... wachten duurt altijd lang ;)
Een optima rhino
Gaaf? Ja. Toch wil ik hem niet aanbevelen. De stuurgeometrie schijnt niet helemaal lekker te zijn; schijnt dezelfde te zijn als bij de Optima Rider. De laatste heeft wel een goede stuurgeometrie maar heeft trommelremmen. De Rhino heeft schijfremmen waardoor de wielen iets verder naar buiten zijn komen te staan zonder dat de rest van de geometrie is aangepast. Maar goed, ik heb van horen zeggen en kan het dus niet met zekerheid weegeven.

Verder heeft de Rhino wel iets waar ik wel een keiharde uitspraak over durf te doen: hij is érg laag. In een Vinexwijk zoals in Zwolle kan je met zo'n Rhino niet echt geweldig uit de voeten met al die smerige drempels. De Rhino zit dan te snel aan de grond.
of baron lijkt me wel erg gaaf. Maar eerst nog effe wachten tot ik weer aan het fietsplan mag meedoen dat scheelt toch een bijhoorlijke slok op de borrel.
Baron heb ik gehad; rijdt heerlijk snel. Is alleen wel ongeveerd. Afhankelijk van je route kan dat een probleem zijn. Ik vond het niet echt geweldig met de boomwortels die op mijn route door het asfalt prikken. Misschien dat ik anders zou praten als ik in de tijd dat ik Baron reed, ook al met klikpedalen had gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3431

Ik kan al meedoen met het fietsenplan: wil dit voorjaar dus een ligfiets uitzoeken :)

Heb een keer een dag gefiets op een Nazca Explorer (onderstuur), en dat beviel goed. Wil 'm gaan gebruiken voor woon-werk verkeer (plm 5km, deels door Utrecht-centrum) en zo af en toe om een tochtje te maken. Een wat hoger model lijkt me dus wel zo prettig. Voorlopig eerst maar zoeken op ligfiets.net en de sites van de fabrikanten. Kan nu al niet wachten tot ik er 1 heb :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

benoni schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 10:49:
[...]

Een kledingzak, met de fleecetrui bovenop, is dat niet even comfortabel? Kun je dat extra paar schoenen weer kwijt... bij elkaar is 't wel zwaarder natuurlijk, of je moet van die Teva sandalen als loopschoenen meenemen. Maar ja, als je in Nederland blijft, is 't gewicht niet zo heel belangrijk.
We hebben nu van die kleine donskussentje van Bever. Die doen het goed, maar om er drie weken op te slapen is niet echt ideaal (we zijn verwend ik weet het). Gewicht vind ik een ondergeschikt onderwerp. Als ik echt op gewicht wil besparen, kan er zo 10 kilo van mijn buik en omstreken af. Dat kost helemaal niets. Als ik 10 kilo op bagagewil besparen betaal ik me blauw.
Wij hebben trouwens wel best veel kleding mee, omdat we nogal eens wildkamperen en dan meestal geen tijd of mogelijkheid hebben om te wassen. Trouwens, ik heb één van de slaapzakken in een waterzak (van Ortlieb) die is ook handig om de kleding in te wassen.
Goede tip van de waterzak. Onze slaapzakken en luchtbedden zitten in waterdichte compressiezakken, maar een waterdichte tas voor wat kleding is niet gek, en inderdaad als he water buiten houd, kan het ook binnen gehouden worden.
Even wat foto's erbij plaatsen hoor... onze vorige vakantie was waarschijnlijk in dezelfde tijd als die van jullie, het was ook erg nat }:| Dit jaar zitten we te denken om met een grote bus richting Scandinavië te gaan, wat meer familie mee en de fietsen achterin zodat we ook een paar dagen met z'n tweeën kunnen gaan fietsen of zoiets.
Ziet er goed uit. Het lijkt of jullie meer mee hebben dan wij, maar onze fietsen veel voller hangen. Ik heb even geen foto bij de hand maar ik ben verbaasd.

Scandinavie moeten we ook nog een keer doen, maar eerst Nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

WFvN schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 15:37:
[...]
Gaaf? Ja. Toch wil ik hem niet aanbevelen. De stuurgeometrie schijnt niet helemaal lekker te zijn; schijnt dezelfde te zijn als bij de Optima Rider. De laatste heeft wel een goede stuurgeometrie maar heeft trommelremmen. De Rhino heeft schijfremmen waardoor de wielen iets verder naar buiten zijn komen te staan zonder dat de rest van de geometrie is aangepast. Maar goed, ik heb van horen zeggen en kan het dus niet met zekerheid weegeven.

Verder heeft de Rhino wel iets waar ik wel een keiharde uitspraak over durf te doen: hij is érg laag. In een Vinexwijk zoals in Zwolle kan je met zo'n Rhino niet echt geweldig uit de voeten met al die smerige drempels. De Rhino zit dan te snel aan de grond.
Ik ben het op bijna alle punten met je eens, maar tegenwoordig heeft de Rider ook schijven. De mijne ook. Omdat ik de mijne zelf heb (op)gebouwd heb ik de zit wat vlakker geplaatst waardoor het stuur te ver naar achteren staat. Dat moet ik nog eens veranderen, maar verder een prima fiets. Ik heb in Rotterdam nooit problemen gehad met de hoogte van de Rider, maar de Rhino is wel 6 centmeter lager dus dat kan wel problemen opleveren.

Ik was trouwens vandaag nog even in de machinehandel en zag in de restbak een paar dikke stukken Delrin liggen. 7 euro per stuk en voldoende materiaal voor 5 kettingrollen. Naast een bracket buis ben ik van het weekend dus ook goedkope kettingrollen aan het maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Anoniem: 54122 schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 20:48:
Ziet er goed uit. Het lijkt of jullie meer mee hebben dan wij, maar onze fietsen veel voller hangen. Ik heb even geen foto bij de hand maar ik ben verbaasd.
Valt wel mee hoor denk ik... of nouja... :P
Ik heb een paklijst opgesnuffeld en van commentaar voorzien, misschien wel leuk ter vergelijk voor wie ook fietsvakanties rijdt of wil gaan doen:

Op de Baron racer:
  • 1 bidon of PET-fles
  • fietscomputer
  • fietspomp
  • voor een dynamo LED-lamp (kun je ook de telefoon mee opladen)
  • achter een batterij LED-licht
Zijtas links, inhoud:
  • 2 slaapzakken (Ajungilak, in compressiezak, in waterdichte zak)
  • fietsslot (om op een rotsachtige bodem de haringen in te hameren, en om wat evenwicht in de tassen te brengen)
  • de rest opgevuld met kleding die nat mag worden (lange fietsbroek, koersbroek, regenjas, dikke handschoenen e.d.)
Zijtas rechts, inhoud:
  • tent en stokken in losse tassen (Hilleberg 2,2 kg)
  • aluminium rotsharingen
  • dun driekwart slaapmatje (Thermarest)
  • mini EHBO-tasje (Ortlieb) met tekentang
  • electronica-tasje
    met multifunctionele lader, telefoon-accu, reservebatterijen, reserve LED-lampje; en extra scheerlijnen/waslijn (dat vult de vorm goed op, en gek genoeg heb je 't meestal tegelijk met electronica nodig)
  • reparatietasje
    met bandenplakset nr. 1, Park Toolset (Bever) met kettingpons en spaaksleutel, inbusset, Leatherman tool, tiewraps, elastieken, binnenbanden 20", 28"
  • 2 kleine kleding- of wastassen (kledingkeuze: zie hieronder)
  • tas met reservebuitenbanden (voor 2 fietsen, 3 weken: 2 stuks 28", 2 of 3 stuks 20", 3-voudig opgerold; met nog wat reserve remleiding erin en kleding ertussen)
  • soms een blik vruchten of een pak sinaasappelsap
Doordat er veel kracht op de naden komt te staan, en door de lange rits, zijn de zijtassen niet waterdicht. Van die plompe Ortlieb tassen op een Low Racer is ook niet alles, dus zit er niets anders op dan de inhoud waterdicht te verpakken. Bij elkaar genomen is dat wel een heel slijtvaste oplossing.

Verder hebben de zijtassen nog binnen-, achter- en steekvakken met:
  • dunne EHBO-tas met Cutiplast snelverband en gaasjes
  • opgevouwen vuilniszakken en een stuk dik plasticfolie
  • 2 tot 4 bidons of PET-flessen
  • extra achterlicht
  • spanband of spin
  • losse bindbandjes
  • 2 katoenen tassen voor de boodschappen
  • fietshandschoenen
  • tubes zonnebrandcreme (Weleda factor 8, Care+plus factor 30)
  • zonnebril (gebruik ik weinig i.v.m. vizier op de helm)
  • legerdolkmes (jaren geleden gekregen van een Zweedse jongen)
  • papieren zakdoekjes (altijd handig)
  • pakje vochtige doekjes (om kettingsmeer van je handen te poetsen)
  • snoep en koekjes
  • telefoon (eentje is ergens in Frankrijk in de berm beland)
  • af en toe een kaart (meestal gebruik ik een spiekbriefje op het stuur)
  • sleutelbos (de meeste sleutels laat ik thuis, maar er zit wel een sleutel voor de benzinebrander aan, en een sleutel voor treindeuren)
  • minikompas (die zat eerst op 't stuur, tot ik een voorlamp met magnetische houder kocht)
Als je de zijtassen op een Low Racer iets hoger hebt hangen voor de stroomlijn, dan zijn de steekvakken minder makkelijk bereikbaar. Soms moet ik even rechtop gaan zitten om ergens bij te kunnen. Als je de bidonzakjes van Elan wat onhandig vindt in gebruik dan kun je ze een vaste vorm geven door er een stuk plastic spiritusfles in te frotten.

In de toptas:
  • reparatiekoffertje
    met o.a. bandenplakset nr. 2, remblokjes, speciale gereedschappen, verzameling boutjes en moertjes (ook voor de derailleurs en SPD schoenen), noodsetje hydraulische rem, reserve verlichting, 20" spaken, stukje ketting, tiewraps, velglint, isolatieband, secondenlijm, stukjes katoen (voor schoonmaak of noodlapmiddel bij scheuren in de buitenband)
  • reservekoffertje
    met o.a. remblokjes en -kabel; versnellingskabel, nog meer binnenbanden, korte en lange spaken, tiewraps, stukje kettingbuis, stukje nylontouw, ijzergaren en naaigerei, katoenplakband, reserve ritsrunner, reserve bandclips, tentreparatiedoek en -buisje, reserve kunststof spiegel (voor op de vizier van de helm)
  • volle kaartentas rechtop aan de zijkant, met markeerstift, pen, blocnote
  • 2 borden van buigbaar PE 1mm (sinds kort, voorheen aten we uit 't pannetje)
  • kettingolie
  • 2 of 3 bidons
  • fles voor de benzine (Sigg)
  • benzinebrandertje (Optimus Climber SVEA 123R)
  • aluminium pannetje met wat kookspullen, kampeerbestek, sponsje, flesjes met lucifers, kruidenzout, olijfolie (ook handig bij oorontsteking), afwasmiddel
  • 2 plastic mokken, volgepropt met zakdoekjes en bestekzakmes
  • waterdichte bus met noodgevallen müsli
  • bus sportdrankpoeder, verder volgepropt met pakjes soep
  • ter opvulling wat losse pakjes vriesmaaltijden, repen, müsli, zakdoekjes
  • pasportemonnaietas (draagbaar als holstertas)
  • als laatste de jas erbovenop (lichte regenjas)
Eigenlijk is de toptas in verhouding wat te zwaar beladen, voor een (nog) betere wegligging zouden de zwaarste spullen voorin de zijtassen moeten. Maar daar kun je al die hoekige vormen niet zo handig in kwijt.

Op de M5 Low Racer:
  • 2 bidonhouders naast het stoeltje (wel gestroomlijnd, niet handig bereikbaar)
  • voor en achter batterij LED-lichtjes
In de Tail Bag:
  • fietspomp
  • dik slaapmatrasje (Thermarest)
  • slippers (voor de douche)
  • handdoeken (van die dunne zeemdoek dingen, die zijn ideaal)
  • flesjestasje (mygg-stop, shampoo, zeep, tubes: afrikaans citroengras spul, calendula, biowasmiddel)
  • toilettasje (tandenpoets, schaartje, kam)
  • lenzentasje (met reserve lenzen, papieren zakdoekjes)
  • douchetasje (Nivea face wash doekjes, washandjes, maandverband)
  • 3 tot 5 kledingtassen (inhoud: zie hieronder)
  • fototas
  • dagelijkse boodschappen: broodjes, sinaasappelsap, vruchten
  • ter opvulling papieren zakdoekjes
Mini zijtasjes:
Deze zijn speciaal gemaakt voor langs het stoeltje op de Tail Bag, en zijn ook draagbaar als schoudertas.
  • paspoorttasje
  • portemonnaie
  • zonnebrandcreme, lippenbalsem
  • LED-voorlichtje
  • telefoon
  • adressenboekje, schrijfblokje, pen
  • zakdoekjes
  • bandenplaksetje nr. 3
Kleding (per persoon):
Wij nemen in vergelijking met andere ervaren fietsvakantiegangers veel kleding mee.
  • 5 à 6 fietsshirts
  • shirt met lange mouwen
  • 4 of meer korte fietsbroeken (zonder zeem)
  • ondergoed (en/of wat extra fietsbroeken zonder zeem)
  • sokken (1 paar dik, 1 tussenin, 4 x dun)
  • dikke fleecetrui (extra droog verpakt)
  • dunne trui of windstopper
  • zwemkleding (bruikbaar als onderkleding)
  • dunne regenbroek of dikke fietsbroek
Het handigst is om setjes in elkaar te rollen van fietsshirt, ondergoed, fietsbroek en sokken. Als het waterdicht moet worden verpakt doen we er 2 plastic tassen omheen en daaromheen een goedkoop nylon stuffzakje. Dun gecoate stuffzakken zijn niet lang waterdicht, en allemaal losse Ortlieb zakken gebruiken is erg zwaar.

Dit nemen we niet (meer) mee:
  • fietstassen die stukgaan als je ze volpakt
  • slaapmatjes of matrassen van een budgetmerk
  • uitgebreide pannenset (liever een keertje extra uit eten)
  • potjes met honing of ketjap die kunnen lekken
  • boter (olijfolie wordt niet ranzig en is multifunctioneel)
  • 'complete' eenpersoonsmaaltijden waarvan je er 3 in de pan moet flikkeren om enigszins je caloriebehoefte te kunnen stillen
  • sportdrank tabletten met aspartaam in plaats van fructose (een auto loopt toch ook niet op koelvloeistof met benzinesmaak)
  • grote voorraden koffie en thee (als je iets warms maakt wil je meestal iets wat vult, soep of vriesdroogmaaltijd)
  • electronica gadgets die niet tegen een beetje nattigheid en misbruik kunnen
  • slecht opgetekende landkaarten (of kaarten op zo'n schaal dat je er 5 achter elkaar moet leggen om 1 dag te plannen)
  • dikke woordenboeken, leesboeken, spellen of andere dingen waar je nooit aan toe komt
  • zware zaklantaarn (witte LED-lampjes voldoen prima)
  • wasknijpers (al zit er wel eentje in de gereedschapkoffer, om een Magura rem te kunnen repareren)
  • wc-rol (papieren zakdoekjes zijn handiger)
  • dik zwaar zwetend plastic regenpak
  • katoenen kleding (hooguit een dunne zomerbroek voor 'nette' gelegenheden)
  • oude fietsshirts die naar erwtensoep gaan ruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Geweldig :)

Ik heb van je laatste 2 reacties een linkje geplaatst in de topicstart. Mooi praktijkvoorbeeld met niet alleen plaatjes maar ook nog eens met de hele waslijst met dingen die meegenomen worden.

[ Voor 41% gewijzigd door WFvN op 03-03-2007 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Dan maar gelijk ook mijn paklijst. Dit is letterlijk alles wat ik bij me heb, op kleding na dan.

Paklijst

Belangrijk:
allergie pillen
EHBO tasje

paspoort/ID
eventueel pasfoto voor pas oid

aantekeningenboekje + pen

sns ding
creditcard
wereldpas

Overnachting:
tent incl. haringen en tentstokken
slaapzak
matje
kussen

Kleding e.d.:
slippers
handdoeken
knie-, pols-, enkelverband

Divers:
anderhalve liter fles
mes
pleerol
zaklamp + batterijen
waslijn (tentlijn) + knijpers
landkaart
vermaak (spelletje, boek, tijdschrift)
vuur
zwarte stift

Electronica:
evt. radio/mp3speler
fotocamera + oplader + snoer + statief + usb CF stick

Eten:
bord
bestek
evt. beker
pan incl. handvat
brander
afwasmiddel + borsteltje
flesje olijfolie

EHBO:
tekentang
paracetamol 500mg
ibuprofen 600mg
zaluwstaart-, blaar- en normale pleisters
verbandklemmen
2x verband
Transparante wondfolie
Kompres
Niet plakkend kompres
schaar
sterilon
dance valley dekentje
driehoek verband

Toilettas:
Tandenborstel + tandpasta
scheerschuim + scheermes
wattenstaafjes
gel
zalf
spiegel
condoom
zeep + lotion
deodorant
allergiepillen
zakdoek
flosdraad
zonnebrand + after sun shizzle

Fietsvakantie:

Belangrijk:
reservesleutels

Reparatie:
imbussleutelsetje
binnenband
plaksetje (ventiel, lijm, bandenlichters, plakkers)
pomp
pomp voor vering
schroevendraaier kruiskop klein (Jan Janssen)
remblokjes
kettingpons + extra staafje-thingies + powerlink

Schoonmaak:
teflonspray
vaseline
kettingreiniger
anti-smeer poedertje
doeken

Fietsgear:
Fietscomputer + hartslagmeterband
helm
spd schoenen + overschoenen
wielrenbroek
handschoenen
Bidon
slot
fietslichtset

Het schiet trouwens ook op met mijn vakantieplannen. Ticket is inmiddels binnen (maar liefst 38.048KM :P) en ligfietsvakantie.nl is inmiddels ook van mij. Binnenkort maar even een begin maken met een website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Die was ik helemaal vergeten te vermelden, ik heb 'm nu stiekem erbij geplakt in mijn lijstje.
Vroeger prutste ik ze met een nagelknipper eruit, maar met een tekentang of pincet is handiger, kun je ze min of meer 'losschroeven' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Onderstaan zo ongeveer onze lijst. Dit alles gaat mee in een set Elan zijtassen, 1 set Ortlieb backroller classic en 1 x Agus Yamasaka

Op de Optima Dingo de Elan tassen en de Agu tas. Op de FiftyFifty de Ortliebs en de tent op de bagagedrager.

Slapen:

2 x donskussentjes
2 x Exped Downmat XL
2 x slaapzak Demmenie dons
2 x lakenzak

Koken:

1 x Tragia kloon spiritus koker
1 x Keukentasje met zout e.d. en kleine garde
2 x setjes bestek (mes,vork,lepel)
2 x bord
2 x beker
1 x universeel wasmiddel (ook voor douchen en afwassen)
Te veel eten, maar dat gaan we dit jaar niet doen

Tent:

Vaude Spider II (3,7 kilo)
Wing Coleman Outdoor Awning(luifel aan de tent om onder te koken en zitten) (1 kilo na besparende maatregelen)

Kleding:

3 x fietsshirt
2 x fietsbroek kort
10 x ondergoed
5 x sokken
2 x regenbroek
2 x poncho
1 x afritsbroek
1 x rok
2 x paar fietsschoenen
2 x paar sandalen (1 x normaal, 1 x spd)
2 x poloshirt
2 x shirt
2 x fleectrui in vacuumzak
2 x bandana
1 x slippers

Reparatie:

1 x imbussleutelsetje
2 x binnenband
1 x plaksetje (ventiel, lijm, bandenlichters, plakkers)
1 x pomp
1 x schroevendraaier kruiskop klein
1 x kettingpons + powerlink
1 x Kleine Bacho

Overig:
2 x stoeltje Chairb Miniresort
2 x fietshelm
1 x fietsslot
1 x Ehbo setje met pijnstiller, zwaluwstaartje, tekentang, pleisterset
2 x Camelbag unbottle 3 liter
2 x Hartslagmeter/fietscomputer
1 x Natuurkampeerkaart
Medicatie
Fotospullen
Mobiele telefoon
1 x portemonee
2 x LED hoofdlampje van Xenos

Persoonlijk verzorging:
2 x tandenborstel
1 x scheerzeep, kwas en mes
2 x deo
2 x aftershave/parfum
2 x microvezel handdoekje
1 x toiletrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Heb je ook een Jan Janssen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Bij gebrek aan vakantie-ervaringen zal ik maar m'n lijstje neerknallen met wat ik allemaal standaard[ in m'n fiets heb liggen. Hold your horses:

De zooi die ik momenteel in de staart heb liggen:
Reservebril
Fietsjack voor pech onderweg zodat ik niet teveel afkoel; ik kan dan dit jasje aantrekken
Pet
Handschoenen
Muts
Kolletje. Allemaal voor in de winter als het koud is.
Standaard afdekzeiltje van de Versatile. Deze gebruik ik niet als het dekje gemonteerd zit
Een paar vuilniszakken. Altijd handig
Plastic zakje met daarin een plastic bakje met daar weer in een rol toiletpapier. Multifunctioneel spul. Vuile handen afvegen of natuurlijk het achterwerk mocht ik op een lange tocht onverhoopt nodig moeten.
Fluorgeel hesje met reflectiestrepen
Pompje
Reserve buitenband met daarin een opgeblazen binnenband
Verduisteringsruitje welke ik achter het normale ruitje kan schuiven
Universeel schadeformulier

Op de bodem van de fiets:
Opvouwbare paraplu
Ringslot (Axa)
Insteekketting voor het ringslot
Bidonhouder (gewoon PVC-pijp) met daarin een flesje cola 0,5L

Zakje met daarin:
Reservezekeringen
Uitdraai van de RVV1997
Velomobielflyers
2 noodlampjes (1x rode LED en 1x witte LED) met elk een meter of 3 snoer
Microvezeldoekje
Spaakspanner

Voor de 2 wielkasten heb ik opengesneden PET-flessen (1,5 L) welke reparatiespulletjes bevatten:
Plakspullen
Extra potje plakkers
Verloopnippels voor verschillende ventielen
Reserve binnenband (ja, nog 1)
2 handschoenen
Rol breed isolatietape
Fiets-multitool
Tiewraps
Stukje reserveketting
2 Powerlinks
Tubetje vaseline
Tubetje garagezeep
Tubetje afwasmiddel (lege tubes bij de apotheek vandaan; kan ik je aanraden; gewoon zelf vullen met wat je maar wil; voor vakantie is bijvoorbeeld een mini-tube tandpasta wel handig)
2 reserve rembinnenkabels
Schroeftonnetjes
Kabeleinddopjes
Paar doekjes voor vuile handen e.d.
2 spijkers (ja echt... daarmee kan ik de voorwielen op de rem vastzetten; kan handig zijn bij verwisselen van de achterband)

Het zou me niets verbazen als ik nog wat dingen vergeten ben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
WFvN schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 18:08:
(lege tubes bij de apotheek vandaan; kan ik je aanraden; gewoon zelf vullen met wat je maar wil; voor vakantie is bijvoorbeeld een mini-tube tandpasta wel handig)
Goeie tip. Zijn het kunststof of aluminium tubes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Aluminium, althans degene die ik mee krijg hier wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Aluminium inderdaad. Degene die ik heb zijn geloof ik 10 mL ofzo. Goed voor denk ik een keer of 10 tanden poetsen. Ik poets alleen 's avonds dus voor mij ruim een week poetsen.

Maar goed, ik gebruik ze dus meer voor de andere dingen. Vaseline is een noodsmeermiddel, garagezeep zegt genoeg denk ik, het afwasmiddel kan dubbele dienst doen: moeilijke bandjes beter laten leggen maar natuurlijk ook schoonmaken.

[ Voor 91% gewijzigd door WFvN op 03-03-2007 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
In jouw lijstje staat geheel toevallig ook '1 x schroevendraaier kruiskop klein (Jan Janssen)' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Aikon schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 23:56:
In jouw lijstje staat geheel toevallig ook '1 x schroevendraaier kruiskop klein (Jan Janssen)' ;)
Auf den fahrad. Inderdaad wat knip en plakwerk, maar ik heb wel een kruiskopschroevendraaier bij me, alleen dat deze van Jan Jansen is waag ik te betwijfelen, dus heb ik het maar even aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Heb eindelijk wat foto's gemaakt van m'n fiets :)

Afbeeldingslocatie: http://www.erikkok.nl/div/07/fuego01.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.erikkok.nl/div/07/fuego02.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.erikkok.nl/div/07/fuego03.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Veroorzaakt zo'n ingewikkelde kettingloop niet heel veel extra weerstand? Zeker als de ketting door van die 'buizen' loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
Mooie fiets!

erg simpel frame eigenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Qua verstelmogelijkheden van de hoogte van (ik meen) de vering wel erg handig gebouwd.

Wel grappig vind ik dat de achterbrug het verlengde lijkt van de hoofdframebuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-04 19:12
Mooie pedaaltjes! :)
Verder overigens ook een mooie fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
CanonG1 schreef op zondag 04 maart 2007 @ 17:36:
Veroorzaakt zo'n ingewikkelde kettingloop niet heel veel extra weerstand? Zeker als de ketting door van die 'buizen' loopt?
Nee, valt wel mee. Als je er voor zorgt dat er geen vet gaat ophopen, dus af en toe met ontvetter en losweken.
WFvN schreef op zondag 04 maart 2007 @ 17:52:
[...]

Qua verstelmogelijkheden van de hoogte van (ik meen) de vering wel erg handig gebouwd.
Je kan de veer op drie posities zetten en de stoel dan nog zo'n 10cm handmatig op en neer doen met een snelspannertje. Maar je zit erg snel op het achterwiel als je over een bobbel rijdt, de laagste stand is eigenlijk alleen handig op een racebaan ofzo.
Ik heb hem altijd op de hoogste v/d drie posities, en de snelspanner op de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-12-2024

Twisted

Mogli <3

Ik wil graag naar mijn werk fietsen. De afstand is 22 km en is daarom een beetje te lang voor een normale fiets. Is het zo dat je per definitie een hogere snelheid met een ligfiest zal kunnen halen?

De route die ik zou fietsen is buiten bebouwde kom, er zijn dus geen snelheids beperkingen.

Wat voor fiets zou ik het beste kunnen aanschaffen? Mijn budget is ong. 1000 euro.

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Heb je zelf uberhaupt al rondgekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Nieuwe ligger voor minder dan 1000 euro wordt een Fuendo. Leuke fiets maar ik denk dat je die al vrij snel veel te rechtop vindt.
Ik denk dat je beter kan kijken naar een tweedehandsje. Kijk daarvoor op http://www.ligfiets.net/markt

Een mooi voorbeeld is bijvoorbeeld het zelfbouwexemplaar genaamd LARA voor 700 euro
Verder staat er een Condor maar daarvoor moet je wel lang genoeg zijn (ik pas er van z'n leven niet op met m'n 1,78m lengte)
Dan staat er nog een Sinner (die modellen hebben doorgaans niet mijn voorkeur)
M5 Shockproof voor 1200 euro, best een leuk ding
Challenge Fujin voor 1350 euro, gaat al een flink eindje boven je genoemde budget
alleweder ligfiets voor 900 euro (velomobiel dus voor weer en wind)

Er staan nog wel meer modellen. De ene wat sneller dan de ander.

Ben je sneller dan met een normale fiets? Wat is een normale fiets? Versta je daarop alles wat 'rechtop' is en dus ook bijvoorbeeld een racefiets? Of heb je het over een gewone stadsfiets?

Als je modellen bekijkt zoals die M5 en die LARA en ook de Alleweder, dan ben je doorgaans echt wel sneller dan met een normale bukker. Maar het voornaamste is nog wel dat je comfortabeler gaat!

Een velomobiel moet je liggen; het is wat meer 'opgesloten', wat sommige mensen benauwend vinden. Een Alleweder vraagt daarbij met name in de winter best wat aandacht als het gaat om onderhoud.

Als ik naar het lijstje kijk, dan zijn die Fujin, die LARA, die M5 en die Alleweder best interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zoek een fiets die wat hoger is ivm stadsverkeer, maar ook wendbaar (ivm oude binnenstad). Heb al even gekeken naar een M5 26/26, maar heb nog niet zoveel alternatieven gevonden. Snelheid is ondergeschikt aan comfort, en ik ben 1.90m hoog. Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Challenge Seiran
Optima Condor
M5 Shockproof 26/26
Nazca Pioneer
Optima Orca
Flevobike Racer

Allemaal 26/26 fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maca
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-04-2022
ik lees bij de vakantie bepakkingen doekjes, garagezeep etc voor vieze handen.. afwasmiddel maar eigenlijk bellenblaas werkt net zo goed en kost vrij weinig.

en nog iets wat me opviel... jullie nemen een helm mee.. is dat voor in de bergen? in nederland heb je hem toch niet echt nodig? (nouja je kunt natuurlijk altijd op je kop vallen maar zoveel liggers met helm zie ik doorgaans niet)

Nikon D300 + Nikon D70 + Pentax Optio S5z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Reclame van 10+ jaar geleden:

Afbeeldingslocatie: http://www.parnes.com/hpvsblog/archives/green/flevo.green.jpg

Maar is dat ding ook al echt zo lang leverbaar? Als ik het me goed herinner leveren ze deze fiets toch pas sinds vrij recent? Of vergis ik me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maca
misschien een prototype? de fiets op het plaatje heeft onderstuur en dat hebben de huidige fietsen nog niet eens (nog niet uitontwikkeld)
Het model op het plaatje is wel een stuk vriendelijker geprijst dan de huidige versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
maca schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 13:25:
misschien een prototype? de fiets op het plaatje heeft onderstuur en dat hebben de huidige fietsen nog niet eens (nog niet uitontwikkeld)
Maar in die afvertentie wordt heel stellig beweerd dat de levering in 1996 zou starten... (voor hetzelfde geld is dit gefotoshopt maar die kans lijkt me niet zo groot)
Het model op het plaatje is wel een stuk vriendelijker geprijst dan de huidige versie
Gooi er maar eens 10+ jaar inflatiecorectie en een muntwissel gulden/euro overheen ;)

Ik vind het een prachtige fiets, maar € 3400 (zoiets was het meen ik?) vind ik toch wel erg heftig...

[ Voor 7% gewijzigd door JeroenH op 06-03-2007 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
@Maca
Met afwasmiddel krijg je echt geen fatsoenlijke smeervlekken van je handen. Met speciaal spul ervoor wel. Helm is inderdaad bedoeld voor afdalingen, en in Australië sowieso verplicht (niet dat ik 'em op ga doen telkens, maar moet 'em dan sowieso bij me hebben natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

WFvN schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 12:34:
Challenge Seiran
Optima Condor
M5 Shockproof 26/26
Nazca Pioneer
Optima Orca
Flevobike Racer

Allemaal 26/26 fietsen.
Thnx! Nu heb ik iig een startpunt voor mijn zoektocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
CanonG1 schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 13:21:
Reclame van 10+ jaar geleden:

[afbeelding]

Maar is dat ding ook al echt zo lang leverbaar? Als ik het me goed herinner leveren ze deze fiets toch pas sinds vrij recent? Of vergis ik me?
Volgens mij is hij nu zo'n 1,5 jaar leverbaar. Maar zeker nog niet 10 jaar ofzo. Het is inderdaad nog een vrij 'jonge' fiets.

Hij is inmiddels wel wat anders geworden dan het prototype:

Afbeeldingslocatie: http://www.flevobike.nl/images/stories/producten/greenmachine/600px/gm-zijaanzicht06.jpg
maca schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 13:25:
Niet geheel waar.

In eerste instantie is het huidige model Greenmachine (zoals hij op de markt is) inderdaad uitgerust met bovenstuur. Dat heeft te maken met de voorkeur van de bouwers.
Op www.ligfiets.net ben ik degene die de enquêtes beheert. Soms regelrechte onzin-enquêtes maar soms ook serieuze.
Zo heeft Flevobike gevraagd of ik een poll wilde plaatsen met de voorkeur voor het type stuur bij een tweewieler.
Uitkomst:
Als u een tweewiel ligfiets met onderstuur zou kopen, wat voor een soort onderstuur heeft dan uw voorkeur? (2006-07-28)
Indirect met de stuurhendels verticaal 72 (20 %)
Indirect met de stuurhendels horizontaal 20 (6 %)
Direct met de stuurhendels verticaal 69 (19 %)
Direct met de stuurhendels horizontaal 22 (6 %)
Ik zou voor een bovenstuur kiezen 150 (42 %)
Anders 21 (6 %)
Totaal: 354 (100 %)
Maar ze zijn er wel mee bezig geweest. Ik heb al eens op een Greenmachine met onderstuur gereden. Maar goed, ik ben geen onderstuurfiguur, geef mij maar bovenstuur.
Maar een voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: http://www.flevobike.nl/images/stories/producten/greenmachine/onderstuur/060728001.jpg
[NL] wordt de GreenMachine ook met onderstuur leverbaar?
Ja de GreenMachine wordt ook met een onderstuur leverbaar. Op dit moment rijdt er een GreenMachine met onderstuur rond, er komen nog een paar kleine aanpassingen voordat het onderstuur productierijp is, het onderstuur zal in het voorjaar van 2007 leverbaar worden.
Maar nog niet geheel uitontwikkeld inderdaad. Volgens mij is die op de foto trouwens een andere dan waar ik op gereden heb.
Tja, alles is duurder geworden. Het is al genoemd, de inflatie e.d.
Maar ik vraag me ook af of er wel een Rohloff zat in die proto

[ Voor 61% gewijzigd door WFvN op 06-03-2007 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-12-2024

Twisted

Mogli <3

WFvN schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 12:02:
Als ik naar het lijstje kijk, dan zijn die Fujin, die LARA, die M5 en die Alleweder best interessant.
Heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik heb de fietsen even bekeken en ik denk dat de Fujin het beste bij mij zou passen. De M5 heeft een onderstuur en dat lijkt me "eng".

Ik denk wel dat ik vantevoren ergens een ligfiets moet uitproberen. Ik heb al gegoogled maar kan niks bij me in de buurt vinden. Ik denk ook niet dat het nut heeft om naar een normale fietsenzaak te gaan, of wel?

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Twisted schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 14:45:
[...]

Heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik heb de fietsen even bekeken en ik denk dat de Fujin het beste bij mij zou passen. De M5 heeft een onderstuur en dat lijkt me "eng".

Ik denk wel dat ik vantevoren ergens een ligfiets moet uitproberen. Ik heb al gegoogled maar kan niks bij me in de buurt vinden. Ik denk ook niet dat het nut heeft om naar een normale fietsenzaak te gaan, of wel?
Ik denk dat je inderdaad eens moet proberen te fietsen op verschillende fietsen. Een onderstuur is best te doen. Ik heb een jaar in Rotterdam gereden met een Optima Condor met onderstuur. Er was weinig eng aan.

Ik weet niet waar je woont, maar door het hele land zijn wel ligfietswinkels te vinden die ook verhuren of testdagen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Anoniem: 54122 schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 14:47:
[...]

Ik denk dat je inderdaad eens moet proberen te fietsen op verschillende fietsen. Een onderstuur is best te doen. Ik heb een jaar in Rotterdam gereden met een Optima Condor met onderstuur. Er was weinig eng aan.

Ik weet niet waar je woont, maar door het hele land zijn wel ligfietswinkels te vinden die ook verhuren of testdagen hebben.
Inderdaad.

Voor de grote ligfietsspecialisten kan je zijn op:
http://www.deligfietsspecialisten.nl

Waar zitten ze? Van boven naar beneden in Nederland:
Leeuwarden - Bergen aan Zee - Dronten - Amsterdam - De Bilt - Winterswijk - Brielle - Nijmegen - Dordrecht - Breda - Eindhoven

Binnenkort is er een landelijke ligfietsdag met een redelijk aantrekkelijke aanbieding bij in ieder geval Ligfietsshop Tempelman in Dronten maar volgens mij bij wel meer leveranciers. In Dronten kan je dan bijvoorbeeld 2 ligfietsen huren voor de prijs van 1. Leuk als je bijvoorbeeld met je partner wil proberen of natuurlijk met een andere persoon die het wel eens wil proberen. Er wordt dan een flinke tocht gereden. Veel beginnelingen maar ook veel ervaren ligfietsers rijden dan de tocht mee. Ik heb de afgelopen ligfietsdagen meegereden in Dronten. Ook leuk is het gratis buffet achteraf (salades en barbeknoeien)

[edit]
Ik zie dat je in Duitsland woont. Eindhoven is denk ik het 'dichtstbijzijnde' voor jou. Maar ook da's al 100+ kilometer.

[ Voor 4% gewijzigd door WFvN op 06-03-2007 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Volgens mij heeft Maia in Dordrecht iedere maand een toertocht waarbij je tussentijds van fiets kan wisselen om zo een en ander te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
maca schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 13:16:
ik lees bij de vakantie bepakkingen doekjes, garagezeep etc voor vieze handen.. afwasmiddel maar eigenlijk bellenblaas werkt net zo goed en kost vrij weinig.
Gewoon afwasmiddel werkt niet zo goed, maar het gaat wel beter als je er een beetje suiker of zand doorheen mengt. Ik pak ook wel eens een doekje met kookpuntbenzine (van de benzinebrander).
en nog iets wat me opviel... jullie nemen een helm mee.. is dat voor in de bergen? in nederland heb je hem toch niet echt nodig? (nouja je kunt natuurlijk altijd op je kop vallen maar zoveel liggers met helm zie ik doorgaans niet)
Er is voorzover ik weet geen onderzoek naar gedaan, maar het lijkt erop dat je op een ligfiets relatief minder kans op hoofdletsel hebt. Alleen met een rubberblokjesgeveerde Flevobike en met hoge kortewielbasis ligfietsen lukt het om gelanceerd te worden zoals bij een rechtopfiets. De kans op been- en heupbreuken zal wellicht groter zijn als je eerder een slide maakt dan dat je rolt.

Naar aanleiding van een dodelijk ongeval heb ik op infopolitie.nl een keer een topic geopend over ligfietsen en verkeersveiligheid.

Het korte stukje naar mijn werk rijd ik zonder helm, maar met vakantie of als we een eind samen gaan rijden heb ik vaak een helm op. Eigenlijk vooral omdat ik een kunststof spiegeltje op het vizier heb geschroefd, zodat ik makkelijker achter me kan zien. In de bergen is een helm sowieso een logische keuze. Bij sommige afdalingen kun je de snelheid tot rond de honderd laten oplopen, dus dan is alle extra bescherming meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maca
over het afwasmiddel (en belangrijker de bellenblaas) ik noemde het omdat ik voordat ik een 2e kettingbuis aanbracht op de kettwiesel iedere keer weer helemaal onder het smeer zat op mijn benen. Garagezeep heb ik niet maar bellenblaas heb ik ivm geocachen nog wel vaak bij me. en verhip je krijgt de smeer er makkelijk en snel mee af. Als ik smeer op mijn kleren (fleece jack) heb dan was ik het eraf met afwasmiddel en vaatkwast, want de wasmachine gaat het er niet afkrijgen. Het is dus meer een tipje.. want zoals gezegd gespecialiseerde middelen heb ik niet.

over de helm, mijn vraag komt vooral doordat je weinig hollandse lig- en bukfietsers met helm ziet. Ik weet dat het in het buitenland soms zelfs verplicht is, dan kan ik me inderdaad voorstellen dat je het ding meeneemt en opzet. In de bergen kan ik me er ook wel wat bij voorstellen. Zoals gezegd ik heb een 3wieler en hoewel het mogelijk is om hem te laten kantelen, zie ik daarop het nut van de helm niet zo.. eerder andersoortige bescherming voor glijden (armbeschermer of handschoen of zo). Maar beter mee verlegen dan omverlegen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
maca schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 15:47:
[knip]
Garagezeep heb ik niet maar bellenblaas heb ik ivm geocachen nog wel vaak bij me.
Ik heb nooit aan geocaching gedaan maar heb wel wat rondgesnuffeld op internet. Maar de link geocachen-bellenblaaszeep ontgaat me helemaal. Hoezo bellenblaas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:27
Misschien omdat je als geocacher nog wel eens met je handen in de meest vreemde hoekjes zit te voelen op zoek naar een klein kokertje? ;)

Verder over het beginnen met ligfietsen: toen ik anderhalf jaar geleden begon met ligfietsen, ging ik op de ligfiets ook niet zo heel veel sneller, de eerste paar honder kilometer merk je toch dat je andere spieren in de benen gebruikt dan als je op je bukfiets rijdt. Dus niet meteen teleurgesteld zijn als je de snelheid tegen vindt vallen.

Ik vind zelf de Optima Lynxx wel een goede 'beginnersfiets' waar ik nu dus op rijd. Het is een niet te lage ligfiets met onderstuur, hierdoor kun je nog best goed om je heen kijken en met wat oefening is het zelfs wel mogelijk om helemaal naar achteren te kijken als je ietsjes opkomt uit je stoeltje.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maca
:-) over de bellenblaas: inderdaad of om handen ff schoon te maken maar eigenlijk voornamelijk bedoeld als goodie om te ruilen (wel een nieuw, ongeopend flesje natuurlijk). De goodies in een cache zijn gemiddeld genomen van dezelfde waarde als een flesje bellenblaas. (tegen de 30 - 50 cent)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
:) okee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vehpol

vehpol

Go Go Gadget!

Zelf heb ik een Optima Dingo met bovenstuur, deze is zelfs nog wat hoger dan de Lynxx. Prima wendbare fiets voor in de stad, maar ook buiten de stad heerlijk snel (30km/u gemiddeld is voor mij geen enkel probleem). Fiets is ook nog wel bij meerdere zaken te krijgen. Voor zo'n 1000 euro. Tevens is het voor mij nauwelijks een probleem om achterom te kijken.

Wat niet betekend dat ik niet graag een lagere fiets zou hebben voor de langere stukken. Lijkt me heerlijk. Maar 100km fietsen is hierop ook geen probleem

Voor zover ik het weet uit de traumatologie zouden fietshelmen boven de 30km/u eigenlijk verplicht moeten zijn. Daarboven is de kans op ernstig hoofdletsel zeer groot. Bij eenzijdige fietsongelukken boven de 30km/u wordt dan ook het trauma protocol gebruikt. Dit zou ook betekenen dat hiervoor bijvoorbeeld de traumeheli zou uitrukken. Maar zoals ik het zie is bij ligfietsen de kans op hoofdletsel juist weer kleiner. Daarentegen ben ik wel bang dat ik een keer met mijn trapper tegen een (lantaarn)paal rij en daarmee mijn been breek. Maar volgens mij is dit meer gevoel. Rij toch op mijn normale fiets ook nooit met het stuur tegen een paal op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
In groepjes wil het wel eens anders uitpakken. Zo heb ik een keer in een groep meegemaakt dat een medeligger met z'n pedaal tegen een paaltje midden op het fietspad aanknalde omdat hij die niet gezien had (paaltje staat ook op een te achterlijke plek voor woorden; doet totaal níets behalve onnodig in de weg staan; is boven op een dijk. Is bedoeld om auto's tegen te houden. Dat kan natuurlijk mooi werken ware het niet dat op diezelfde plek een afrit omlaag en vervolgens weer omhoog is voor landbouwverkeer die bij hun weiland willen komen; daar kunnen de auto's dus ook langs en hebben ze geen last van het paaltje :+ Zelfs snelheid minderen is daar voor een auto niet nodig schat ik zo in maar dat allemaal terzijde)

Fiets en bestuurder zijn er goed vanaf gekomen gelukkig. We reden nog niet de genoemde 30 km/h; meer iets van 23 km/h maar het is wel verdraaid vreemd om ineens de ligger naastje ineens níet meer naast je te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Denk eerder dat je dan gewoon hard op je plaat gaat en verder niet. Waarom zou je je been breken? Dan zou eerst je trapper af moeten breken en been moeten dubbelvouwen tegen die paal ofzo denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Pijnlijk kruis kan je nog wel krijgen met bovenstuur :+ Kan je meedoen bij McDonalds met het jodelgedoetje :+

het betrof trouwens de Nazcabouwer op een Fuego

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vehpol

vehpol

Go Go Gadget!

Aikon schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 15:52:
Denk eerder dat je dan gewoon hard op je plaat gaat en verder niet. Waarom zou je je been breken? Dan zou eerst je trapper af moeten breken en been moeten dubbelvouwen tegen die paal ofzo denk ik.
Dat denk ik ook ja. Dus dat houd ik mij dan ook altijd voor. Zou ook niet weten waar ik het vandaan heb. Maar zoals gezegd, dat is de enige gedachte waar ik (met heel veel nadruk) soms last van heb op een ligfiets. Nu ik er nog even langer over na denk, volgens mij is het gekomen na een 'discussie' over het gebruik van een helm als ik ligfiets.

En tegen een paaltje midden op de weg fietsen gaat hoe dan ook in groepen altijd wat makkelijker natuurlijk. Dan heb ik het ook wel eens meegemaakt (gelukkig nooit zelf). Maar blijft lullig. Er is zomaar iets flink verbogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
net weer eens een stukje gefietst, 24km
conclusie: ik heb echt een vreselijk slechte conditie
maar ach, komt wel weer als het weer beter is en ik vaker kan fietsen.

normaal fiets ik alleen als ik weet dat de wegen overal droog zijn, vandaag dacht ik dat dus ook maar helaas voor mij verdwaalde ik een beetje en zat ik op gegeven moment in een bos op een onverharde weg (zo'n 10km) vol met plassen en paardestront, zonder enige vorm van vering, spatborden en op slicks, lekker ;)

en honden zijn eng (als ze boven je uit komen)

[ Voor 6% gewijzigd door Bramster op 07-03-2007 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Honden zijn leuk. Laatst ging er 1 meerennen met >30km/h, duurde wel erg lang dus ik acceleren en hij haakte pas af bij 40km/h!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Aikon schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 15:52:
Zelfs bij eenzijdige ongevallen kan het soms vreemd lopen hoor. Een kennis van mij stuurde een bocht in over een wildrooster. Opzij slippen gaat makkelijk, dus het voorwiel ging onderuit. Rechtdoor schuiven is op de stalen richels echter een stuk lastiger, dus zijn lichaam werd in enkele centimeters afgeremd tot stilstand, en hij brak daardoor zijn heup.

Gebroken benen bij ligfietsers heb ik nog niet van gehoord. Ik kan me wel voorstellen dat het voorkomt als je wordt gesneden door een automobilist of tegen de stoep wordt gedrukt door een vrachtwagen. Zelf heb een keer een flinke klap op mijn polsen gehad toen iemand in een geparkeerde auto de deur een stukje opendeed. Helemaal open was handiger geweest, dan had ik de deur uit de scharnieren gedrukt en verder alles redelijk heel kunnen houden. Het werd echter een frontale botsing met de rand van de deur. Mijn bracketbuis maakte de deur gereed voor de schroot en ik moest onderwijl mijn armen en benen gebruiken om de klap op te vangen.
vehpol schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 16:43:
En tegen een paaltje midden op de weg fietsen gaat hoe dan ook in groepen altijd wat makkelijker natuurlijk. Dan heb ik het ook wel eens meegemaakt (gelukkig nooit zelf). Maar blijft lullig. Er is zomaar iets flink verbogen.
Toen ik voor het eerst met groepen wielrenners meereed viel het me op dat ze elk paaltje of randje aanduidden, door met de wijsvinger in het spoor van het obstakel te wijzen, of een 'binnenhalend' gebaar aan die kant te maken. Dat rijdt een stuk relaxter als je dicht achter elkaar zit. Ik heb me die tics toen maar aangeleerd en geef nu soms zelfs onbewust de wegversmallingen aan voor automobilisten die achter me zitten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vehpol

vehpol

Go Go Gadget!

Lekker weer, weinig wind, ik ging maar eens even een rondje fietsen. Echter had ik vanochtend al van 8 tot 13 gewerkt (bijbaantje in een supermarkt, loop dan eigenlijk 5uur lang). Ging allemaal wel lekker, maar op de helft, 20km, begon ik spierkramp te krijgen. Even rustig aan gedaan. En toen ging het wel weer. Bij 28km was mijn water op omdat ik dacht dat het minder warm was. Bij 35km was de spierkramp zo erg dat van mijn hele linker kuitspier het voor gezien hield. Hij werd hard en stijf en wou daar niet vanaf. Dus even rustig gaan staan, beetje, erop staan, duwen, etc. etc. Na een minuut of 5 maar rustig verder gegaan voor de laatste 5km. Mooi rustig aan gedaan, dan ging het best prima. Maar welke beste spierpijn nu in die kuit :| Mag zo nog 2km fietsen richting studie, zie er nu al tegen op.

Leerpuntje voor mezelf: Niet meer doen na zo'n werk dag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
vandaag weer eens wezen shoppen: nieuwe SPD schoenen (waar je ook normaal mee kan lopen) en een zonnebril (met uitwisselbare glazen)

enigste nadeel van het shoppen, toen ik terug was was het zonnetje weg :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Vandaag met het werk uit eten geweest tussen 2 'werketappes' door. Ongeveer een kilometertje bij het werk vandaan. Teruggaande een collega met auto tegen mij: "Wedstrijdje?" Ik heb hem gevraagd of hij het zeker wist. Toen hij eenmaal goed en wel in de auto zat, deuren had gesloten en op het punt stond om op te trekken, ben ik ook vertrokken. Goed, hij moest nog keren maar guess wie met vlag en wimpel als eerste aankwam >:)
Pagina: 1 ... 7 ... 20 Laatste

Dit topic is gesloten.