Het ligfietstopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 20 Laatste
Acties:
  • 32.853 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:32
WFvN schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 16:37:
[...]

Geen idee of er GoT-ters geinteresseerd zijn. Maar die hint, voor wie is die?
Dat was een grappig bedoelde hint naar degene die graag een stereoinstallatie op zijn ligfiets wilde bouwen, maar realiseerde dat het in een velomobiel vanwege de klankkast zoveel makkelijker zou gaan.

Morgen trouwens de grote dag toch? Ik zou een screenshot maken van de wachtlijst als ik jou was. Het staat toch prachtig zo je naam helemaal bovenaan :)

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Plannen gewijzigd. De fiets staat al in m'n garage.

http://velomobielfan.blogspot.com/2009/02/maiden-voyage.html

Afbeeldingslocatie: http://lh3.ggpht.com/_usmVc6Id11s/SZXJfxLGfAI/AAAAAAAAAcg/T0d8zi2n634/s144/IMG_0719.jpg

Hij is bij lange na nog niet af. De elektronica moet er nog in, het alarm moet ik nog ontvangen, de bestickering moet er nog op.

[ Voor 16% gewijzigd door WFvN op 13-02-2009 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Gefeliciteerd!

Maar euhh... jij durft zo met je nieuwe ligfiets op vrijdag de 13e!! :+

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
budi schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 20:50:
Gefeliciteerd!

Maar euhh... jij durft zo met je nieuwe ligfiets op vrijdag de 13e!! :+
Ja, ik ben bijgelovig. Op vrijdag de 13e ben ik 13 geworden en ik leef nog steeds. Verder op vrijdag de 13e getrouwd. Dus tot dusver géén problemen met vrijdag de 13e :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:42
misschien niet de meest nuttige topic kick, maar mijn Zephyr Lowracer is verkocht aan een huisgenoot van me, dus mocht ik ooit nog zin hebben om snel wat te racen kan dat nog wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Gaan er zondag nog mensen liggen voor de landelijke ligfietsdag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik ga liggen naar Dronten en daar ook de tocht meeliggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Waarom is de landelijke ligfietsdag niet op een wat... warmere dag gepland :+

(ik ben op dat moment 100 km van mn ligfiets verwijderd dus ik kan niet, anders was ik er zeker voor te porren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Laat ik mezelf ook even antwoorden :)
Ik ga zoals elk jaar sinds 2006 naar Amsterdam om te liggen. Wat het weer betreft zal het er een beetje om spannen of het een beetje redelijk wordt. In elk geval helaas wel wat koud.

Voor de aardigheid heb ik even in mijn geheugen en statistieken gegraven.

2008 kan ik me nog herinneren bij vertrek uit Bussum, dus voor de start van de officielere tocht, het zo hard regende gedurende korte tijd dat ik mijn ogen amper open kon houden. Het stroomde er gewoon langs! Volgens de stats maar 1 mm neerslag in de Bilt. Temperatuur was ook laag, max 10 graden en onderweg nog wat gespetter gehad.

2007 kan ik me herinneren dat het wel droog was, maar dat er een bijzonder harde wind stond. Het was wel droog, maar ook niet zo warm, wel wat warmer dan 2008: 13 graden max.

2006 de eerste keer dat ik mee reed. Toen was het wel best lekker weer, 's nachts nog flink wat regen geweest, maar overdag was het droog en warm met maximum temperaturen van 16 graden.

2009 komt net op de overgangsdag naar de lente toe. Hopelijk blijft het droog, maar we zullen het zien. In elk geval wel net zo koud als vorig jaar is de verwachting met een graad of 10.

Zo, tot zover dit (ongevraagde :+ ) terugblikje in mijn landelijke ligfietsdag geschiedenis boek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maca
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-04-2022
nerd :-)

(mag ik zeggen omdat ik budi's obsessies ken)

Nikon D300 + Nikon D70 + Pentax Optio S5z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

ik ben een redelijke rechtop-fiets-liefhebber. Ik bouw mijn eigen fietsen op en heb meerdere racers en mtb's. Nu zat ik vandaag eens op een ligfiets van een kennis. En nee op de foto ben ik niet, maar het zoontje van ;)

Afbeeldingslocatie: http://lh3.ggpht.com/_SoNC3R4puko/SeOTD32Qj7I/AAAAAAAADXg/QYdrcZQ0yaA/s800/IMAGE_513.jpg

reedt best cool vond ik. Viel me enigszins tegen moet ik bekennen, maar had snel de slag te pakken en toen ging het wel. Ik herkende het model niet. Volgens mij zelf opgebouwd want echt tig groepen dwars door elkaar (deore, stx, xt, magura, altus (!)). Herkent iemand het model? Stuurtje kon je naar beneden knikken.

Enfin, bij normale racefietsen koop ik voor enkele tientjes een gare racer, strip hem en bouw hem op naar smaak. Helaas... voor ligfietsen kun je dat shaken. Voor 150 euro heb je een door een handig iemand zelf gebouwde halfhoge ligfiets van kokerbalken ([/chargeermodus]). Valt vies tegen. Voorlopig dus lange baan werk.

Wat ik het allerallerallerhipst vind zijn velomobielen. En dan met name de cockpits. Ik kom soms plaatjs op blogs tegen.. Halve jachtvliegtuigen. Dat wil je!

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Tsja, een beetje klusser bouwt al snel allerlei zooi op z'n ligfiets die er eigenlijk niet op thuis hoort omdat dat goedkoper was/de lokale fietsboer alleen dat had/zoiets. Het is geen M5 (zitje en voorbuis kloppen niet), dan zou ik zeggen dat het een gemangelde zephyr lowracer is. Dat klopt met de demper, voorvork, stoel, maar niet met de achtervork en afmontage. Dat zal wel vervangen zijn dan ofzo.

Maar eerlijk gezegd is een lowracer niet de beste representatie van een ligfiets... nouja, in mijn optiek. Een lowracer is gewoon een onpraktisch ding (je levert behoorlijk wat makkelijkheid en comfort in om die 1-2 km/h sneller te gaan dan op een hoger zittende ligfiets), een wat minder laag modelletje kun je volledig als vervanger van fiets en brommer gebruiken. En tjsa, velomobielen gaan nog een stukje sneller maar je zweet je erin kapot en het is zo ongezellig. Ik wil nogal eens een kilometer of 40-60 met m'n fietsmaatje (rechtopfiets, binnenkort ligger) doorbrengen :)

[ Voor 41% gewijzigd door mux op 13-04-2009 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

check! Ik dacht zelf na wat marktplaats kijken, nog aan een Challenge Jester, maar ook die klopt niet.
Wel grappig was dat de achterderailleur met een extra veertje naar achteren gehouden werd. Heeft gok ik te maken met de lengte van de ketting (op spanning houden). Ik vind die lowracer er wel cooler uitzien (puur looks, i know) dan een halfhoge om eerlijk te zijn.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Jazzper schreef op maandag 13 april 2009 @ 21:36:
reedt best cool vond ik. Viel me enigszins tegen moet ik bekennen, maar had snel de slag te pakken en toen ging het wel.
Het erop leren fietsen viel tegen?
Ik herkende het model niet. Volgens mij zelf opgebouwd want echt tig groepen dwars door elkaar (deore, stx, xt, magura, altus (!)). Herkent iemand het model? Stuurtje kon je naar beneden knikken.
In ieder geval niet (tenzij het héél oude beestjes zijn maar dan vallen er eigenlijk ook al 3 af):
- Optima Baron
- Challenge Jester
- Raptobike low racer
- M5 low racer

Maar als ik het ding zo bekijk, betwijfel ik of je er een merk aan kan hangen. Ik zie wat aparte dingen eraan:

1) Een lowracer met vering? In principe klopt dat niet. Goed, ze zijn er wel maar doorgaans zijn lowracers zonder vering
2) Het type vering is een elastomeerblok. Dat doet me dan denken aan zelfbouw of een oud model lowracer
3) De neusbuis wordt aan de zijkant klemgeschroefd in plaats van onderop.

Zo op het eerste oog geen gek fietsje qua lijn overigens.

Ik zou echt niet weten wat voor merk fiets dit is maar ik gok op zelfbouw OF op een oud beestje.
Enfin, bij normale racefietsen koop ik voor enkele tientjes een gare racer, strip hem en bouw hem op naar smaak. Helaas... voor ligfietsen kun je dat shaken. Voor 150 euro heb je een door een handig iemand zelf gebouwde halfhoge ligfiets van kokerbalken ([/chargeermodus]). Valt vies tegen. Voorlopig dus lange baan werk.
En een zelfbouwexemplaar met voorgebouwd frame? Zephyr dus?
Wat ik het allerallerallerhipst vind zijn velomobielen. En dan met name de cockpits. Ik kom soms plaatjs op blogs tegen.. Halve jachtvliegtuigen. Dat wil je!
Dan weet ik wel de méést extreme te vinden. De meesten hebben dan misschien de 'looks' maar deze.........

www.hybride-alleweder.blogspot.com

>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

ja die had ik gevonden!

zal zephyr eens checken.

en tegenvallen bedoelde ik het wegfietsen mee. Ben altijd vrij handig met dingen, maar ik moest toch echt even goed mijn best doen. Van het racefietsen ken ik het stil blijven zitten (alleen benen bewegen), maar kwam erachter dat mijn evenwicht hier wel nodig was om (mee/bij) te sturen dus dat werkte niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:42
een Zephyr is het ook niet, de achterbrug klopt niet en ook de plek waar de achterbrug vast zit is anders bij een Zephyr. Het zou natuurlijk wel een zelfbouwer kunnen zijn op basis van Zephyr tekeningen met wat aanpassingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

zou kunnen, maar ik vond de afwerking vrij netjes. Kan het nog steeds, maar maakt kans wel kleiner :p (ik doel dus op het frame qua laswerk etc). Wel cool dat de fiets asymmetrisch is. Zowel de achterbrug als de rest.

[ Voor 20% gewijzigd door Jazzper op 14-04-2009 07:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-07 16:31
Jazzper schreef op maandag 13 april 2009 @ 23:08:
ja die had ik gevonden!

zal zephyr eens checken.

en tegenvallen bedoelde ik het wegfietsen mee. Ben altijd vrij handig met dingen, maar ik moest toch echt even goed mijn best doen. Van het racefietsen ken ik het stil blijven zitten (alleen benen bewegen), maar kwam erachter dat mijn evenwicht hier wel nodig was om (mee/bij) te sturen dus dat werkte niet.
Zomaar wegfietsen op een lowracer is ook lastig als je het nog nooit gedaan hebt. De eerste 200km is het fietsen ook nog wennen. Als je het eenmaal doorhebt fiets je er even makkelijk mee als met een gewone fiets. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet zeggen dat het ligfietsen mij best goed afging, inderdaad aan het begin als je wat langzaam gaat moeite met evenwicht, maar daarna toch wel een redelijke fietstocht erop gedaan en fietste met mijn redelijk slechte conditie toch een gewone fietser er met gemak uit :)
Was op een nazca ligfiets. Ik wil ooit wel een ligfiets kopen, al zal mijn familie het wel wat raar vinden ;p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
1e rit op m'n Fuego kon ik amper iemand inhalen zonder half van het fietspad af te rijden :D Inmiddels kan ik er hetzelfde mee als op een normale fiets. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 16:34

Milmoor

Footsteps and pictures.

Niet echt perse ligfiets, maar ik wil het er wel voor gebruiken: iemand enig idee of het mogelijk is om al rijdend een accu op te laden? Ik zou graag helling af wat van de snelheid omzetten in energie die ik dan helling op weer op kan maken. Ook remmen voelt als energie verspelling, daar wil ik weer van kunnen optrekken. Ik weet dat dit bestaat voor auto's en bussen, maar heeft iemand dit al voor fiets-motoren gezien (raar woord)?
<wat zoeken later>
Natuurlijk vindt ik nu een deel van het antwoord: http://www.bionx.ca/en/main/default/31.shtml. Goedkoop is het helaas zeker niet, zie bijvoorbeeld hier. Als ik ooit de loterij win, wil ik deze combineren met een whike. Opladen als de wind goed staat, en electrische ondersteuning om de mindere momenten.

[ Voor 32% gewijzigd door Milmoor op 26-04-2009 19:08 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 16:59

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Milmoor schreef op zondag 26 april 2009 @ 18:48:
Niet echt perse ligfiets, maar ik wil het er wel voor gebruiken: iemand enig idee of het mogelijk is om al rijdend een accu op te laden? Ik zou graag helling af wat van de snelheid omzetten in energie die ik dan helling op weer op kan maken. Ook remmen voelt als energie verspelling, daar wil ik weer van kunnen optrekken. Ik weet dat dit bestaat voor auto's en bussen, maar heeft iemand dit al voor fiets-motoren gezien (raar woord)?
<wat zoeken later>
Natuurlijk vindt ik nu een deel van het antwoord: http://www.bionx.ca/en/main/default/31.shtml. Goedkoop is het helaas zeker niet, zie bijvoorbeeld hier. Als ik ooit de loterij win, wil ik deze combineren met een whike. Opladen als de wind goed staat, en electrische ondersteuning om de mindere momenten.
Ik ken geen remmethode voor fietsen waarbij je de energie kan opvangen, het lijkt me ook lastig om iets te maken wat nog enigsinds licht genoeg is om op een fiets te monteren en waarmee je snel kan stoppen. Tijdens het fietsen zelf zou je gebruik kunnen maken van een naafdynamo om energie op te wekken, maar wederom is het de vraag of dat wel de moeite waard is omdat je extra gewicht hebt en dan altijd meer rolweerstand hebt.

Als je jezelf zo makkelijk mogelijk snel wilt voortbewegen op een (lig)fiets kan je beter investeren in het verminderen van gewicht, luchtweerstand en rolweerstand en wat een extra tandwiel om sneller op gang te komen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Gewicht reduceren helpt geen drol voor je snelheid, althans, niet de hoeveelheden die je aan een fiets kunt verminderen. Luchtweerstand kun je ook niet bijster veel aan doen: een stadsligfiets (M5 20/20 of 26/20, challenge focus, nazca fuego) is maar 3-4 km/h langzamer dan een highracer bij hetzelfde vermogen (granted, we hebben het dan over 250W). Rolweerstand kun je gek genoeg nog het meeste aan doen, of je kunt een streamer kopen, staartpunt helpt ook een hoop, of een helemaal dicht kastje. Maar veruit het meeste helpt het om zelf gewoon een betere conditie en techniek te krijgen, klikpedaaltjes en traptechniek helpen bij elkaar meer dan je ooit aan gewichtsbesparing, luchtweerstandsvermindering, rolweerstand bij elkaar kunt doen. En kosten maar 70 euro tegen 500e voor een streamer, 350 voor een achterpunt en 2x40 euro voor 8 bar slickjes (maargoed, je hebt er ongetwijfeld al mooie bandjes op zitten, zelfs ik heb eraan geloofd).

Ik ben momenteel bezig een apparaat te maken [ik doe naast het studeren ook nog flink wat elektronisch ontwerp] dat precies kan wat Milmoor hier wil, maar dan voor 20-50 kW en twee motoren. Ik ben van plan het ontwerp neer te schalen (naar ~1kW) en op mijn fiets te gebruiken in combinatie met een goed vindbare motor. Ik kan je alleen nu al zeggen dat dat geen bepaald goedkoop ding zal zijn. Ik ga hem weliswaar voor een paar tientjes in elkaar zetten, maar dat komt doordat ik al flink wat materialen zelf heb liggen. Puur aan onderdelen en de printplaat zit je namelijk al op 200 euro... Meer hierover in de zomervakantie. Het gewicht is overigens niet echt een issue, de elektronica voor het aansturen en regenereren van een 50 kW motor past al in 2 kg inclusief gigantisch koelblok, en het type motor waar ik op doel (clutched op de ketting, niet in-wheel, dat is veel te duur) is minder dan 500 gram. De batterij is waarschijnlijk nog het zwaarste, 12-cel (120Wh, half uur aandrijving op vol vermogen of drie uur aandrijfhulp) is 460 gram. Bij elkaar kun je makkelijk in 4 kg klaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
(...)een stadsligfiets (M5 20/20 of 26/20, challenge focus, nazca fuego) is maar 3-4 km/h langzamer dan een highracer bij hetzelfde vermogen (granted, we hebben het dan over 250W).
Tikfout, of bedoel je echt langzamer? :)

Ben zelf de laatste weken weer veel op de ligfiets te vinden sinds zomer vorig jaar, wat blijft het toch enorm leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Interessant project. Waarom is er zoveel koelblok nodig? Warmte = verspilde energie, maar dat zie ik vast wat te simpel. Je zou met een kleine radiator kunnen werken, op lage snelheid hoeft er toch niet zoveel te gebeuren en op hoge snelheid koelt dat automatisch harder.
Het voordeel van een Whike in combinatie met een electromotor die onderweg kan bijladen lijkt me het omzetten van windenergie naar een duwtje in de rug als de wind niet beschikbaar is. Ideaal voor fietsvakanties. Een staartpunt schijnt trouwens boven de 25 km te gaan helpen, maar ik moet bekennen dat mijn kruissnelheid daar onder ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny

Johnny

ssj3gohan schreef op zondag 26 april 2009 @ 20:29:
Gewicht reduceren helpt geen drol voor je snelheid, althans, niet de hoeveelheden die je aan een fiets kunt verminderen. Luchtweerstand kun je ook niet bijster veel aan doen: een stadsligfiets (M5 20/20 of 26/20, challenge focus, nazca fuego) is maar 3-4 km/h langzamer dan een highracer bij hetzelfde vermogen (granted, we hebben het dan over 250W).
Ik ging even uit van een Whike, wat dus een driewieler is met een zwaar metalen frame, een mast, drie wielen en in totaal 62,5 kilo weegt, dat is wel een enorm verschil met een M5 High Racer die al vanaf 7,8 kilo rijklaar is.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

whieuuuuwww daar is zeker wél wat te besparen ja :D Ik ging even uit van 'normale' ligfietsen/velomobielen (8-30 kg).

@milmoor: Het koelblok zit dus op een motor controller voor 50 kW, die verbruikt op z'n top zelf ongeveer 250W. Dat is 99,5% efficient, maar die halve procent is wel een hele hoop warmte :D. Een kleiner modelletje zal zeker efficienter zijn, en heeft dus geen koelblok nodig, maar mn schatting is dus heel erg worst-case. Als ik hem voor mezelf maak wil ik ook wel eens fatsoenlijk optrekken op de elektromotor, dan maak ik er stiekum even 500W van, en dan wil ik ook wel 2 kg aan accu gebruiken (480 Wh). Maar zoals zoveel projecten die ik begin: eerst maar eens kijken of het er wel van komt.

[ Voor 71% gewijzigd door mux op 26-04-2009 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jazzper schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 07:23:
zou kunnen, maar ik vond de afwerking vrij netjes. Kan het nog steeds, maar maakt kans wel kleiner :p (ik doel dus op het frame qua laswerk etc). Wel cool dat de fiets asymmetrisch is. Zowel de achterbrug als de rest.
Mooi man, dat je ook aan het ligfietsen gaat! Mail of bel me ff als je eens een ritje op een Challenge Seiran wil maken. Kom ik wel ff langsbroezen in Zeist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

HP Velotechnik levert de Scorpion (zo'n 18 kg) met BionX. Geen idee of daar een zeil op zou kunnen, hij heeft in ieder geval drie wielen.
Afbeeldingslocatie: http://www.hpvelotechnik.com/images/produkte/scorpionfs/Scorpion_fs_links_grau_bl_backgr.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Flevo heeft de Rohloffnaaf mooi weggewerkt, die zit in het scharnier. Op die manier kan je een eventuele motor ook verwerken.
Afbeeldingslocatie: http://www.flevobike.nl/images/stories/producten/greenmachine/thumbnails/thumb_070418-015-edit.jpg
Dit is iets lomper, maar er zit een Rohloff in het achterwiel en hij heeft een motor.
Afbeeldingslocatie: http://www.greenspeed.com.au/Cyclone.side150.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door Milmoor op 27-04-2009 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Zo, Budi, het gaat dan eindelijk gebeuren zie ik, je staat op nummer 1 van de wachtlijst voor een Quest :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Het zwermt de laatste tijd van de ligfietsen trouwens. Het lijkt wel alsof die dingen populair worden ofzo...

Ik ben nu overigens m'n eigen staartpuntje voor m'n M5 Blue Glide aan het maken (van glasvezel). Afgelopen ~4 jaar heb ik zowel actief als passief vrij veel met composieten gedaan, nu maak ik voor het eerst eindelijk eens een eigen product :) Hij wordt overigens niet echt heel aerodynamisch, het is vooral om zooi in kwijt te kunnen. Ik ben ook bezig met een hyperdeluxe fietscomputer, maar dat zullen geinteresseerden wel in EL terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ja sinds een maand doe ik weer fatsoenlijk woon-werkverkeer omdat ik verhuist ben, maar kom ze toch regelmatig tegen. De meeste vreemde modellen met de meest vreemde mensen erop :P

Morgen trouwens richting Parijs op de Fuego :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik ga elke werkdag richting Parijs. Maar na 12,5 kilometer kap ik ermee omdat ik dan al op m'n werk ben :D

Op mijn woonwerkroute zie ik zo heel af en toe een ligfietser. Maar dat is echt maar een paar keer per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik hoop het toch wat langer vol te houden dan 12,5 km ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
ik wens je veel lekvrije en probleemloze kilometers toe met aangenaam fietsweer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
WFvN schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 16:21:
Zo, Budi, het gaat dan eindelijk gebeuren zie ik, je staat op nummer 1 van de wachtlijst voor een Quest :D
Jups! :D Gisteren de Quest opgehaald. Eerst met de Alleweder A4 naar een vriend van me in Almere Buiten en daarna naar Dronten met de auto. Na wat laatste afstellingen kon de pret beginnen, met de Quest (332) terug naar Almere Buiten door de polder over de Vogelweg. In Dronten zelf viel het me al op hoe weinig ik hoefde te trappen. Veel laten uitrollen om niet te snel door de bochten te gaan.

Toen ik Dronten uit was op het rechte stuk kon ik op zoek een lekkere kruissnelheid. Ik had de wind schuin van voren en had me voorgenomen om het wat rustig aan te doen, deze week al 4 keer woon-werk verkeer gereden (65 km per stuk) dus dat voelde ik nog wel een beetje. Toen ik even op de teller keek, stond er 39 tot 40 km/u uur op, dus ik dacht meteen: "okee, die moet ik nog even goed afstellen", maar toen ik daarna op mijn GPS keek, was ik wel verbaasd dat die ook die snelheid aangaf!
Onvoorstelbaar, ik had niet verwacht dat het verschil met mijn Alleweder zo groot zou zijn! Onder diezelfde omstandigheden met die mate van inspanning zou ik misschien net aan de 30 gekomen zijn. Ik ben in elk geval echt heel erg onder de indruk hoe effecient die fiets is en complimenten voor de makers.

Ik ben echt geen getalenteerd sportman, maar ik geloof nu dus meteen dat iemand die wel talent heeft, gemiddeldes kan halen van ver boven de 40 km/u, tot aan 57 km/u gemiddeld op een gesloten circuit. Overigens had ik uiteindelijk een gemiddelde van 32,5 km/u toen ik in Almere Buiten aan kwam en daarbij heb ik dus tegen de wind in gereden en heb ik ook nog eens in Almere zelf rustig aan moeten doen met al die bochtjes en smalle paadjes. Kruissnelheid op de vogelweg waarbij ik iets meer in de wind reed, was ietsjes langzamer geworden: 37 km/u, nog steeds prima dus en met dat gemiddelde meteen mijn record verbroken :)

De Alleweder heb ik precies 2 jaar gehad en nu uitgeleend aan die vriend van me met 21029 km op de teller. Hij is ook erg enthousiast over het velomobiel rijden, dus er is een goede kans dat ik hem aan hem kan verkopen.

Ik ben ook een hoop ligfietsen tegen gekomen gisteren: een heleboel bij Tempelman, een ligfietswinkel in Dronten, bij het uitzoeken van nieuwe SPD schoenen en natuurlijk bij Velomobiel.nl waar de Quest gemaakt wordt. ;)
Oh ja, onderweg ook nog eentje tegen gekomen toen we samen een stukje gingen rijden in Almere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Onlangs ook lange tochten gereden op de lange afstand. Lekker recht-toe-recht-aan van Dronten naar Harderwijk. Dat was dus ook constant 37 tot 40 km/h rijden.

Ik rijd nu een paar dagen zonder dakje. Of het nou het dakje is of de temperaturen waardoor het vet wat dunner is en de boel wat soepeler loopt, maar hij lijkt nog wat harder te rijden.

Maar qua snelheid inderdaad een geweldige machine. Qua boodschappen wat minder praktisch. Maar goed, je kan niet alles hebben.

Jij mag trouwens wel helemaal uitkijken in bochten omdat je de enorm brede Alleweder bij lagere snelheden gewend bent. Ik ben al geschrokken toen ik de eerste keer een rotonde nam met gelijke inspanning als met de Versatile. Dat ging maar net goed.

Maar gefeliciteerd en veel voorspoedige kilometers toegewenst. Ik zie hem vast nog wel een keer op de oliebollentocht ofzo.

[edit]

Wat betreft die snelheid..... ik ben afgelopen week ook eens aan het fietsen geweest met m'n dochters in de fiets. De ene keer die van 2 jaar oud, daarna met die van 5 jaar oud. Tot m'n stomme verbazing wist ik ook toen nog zonder problemen 32 km/h op de teller te krijgen en zelfs meer dan dat.

Vrijdag over een week moet ik de oudste meenemen naar het werk. Dus heb ik even getest hoe dat zou gaan in de fiets omdat een kar erachter nogal afremt en ze inmiddels ook niet lekker meer in de kar past. Maar op schoot gaat dus uitstekend.

De jongste zei iedereen gedag die we met enorm snelheidsverschil voorbij stoven :D

[ Voor 27% gewijzigd door WFvN op 20-06-2009 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
WFvN schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 16:32:

Jij mag trouwens wel helemaal uitkijken in bochten omdat je de enorm brede Alleweder bij lagere snelheden gewend bent. Ik ben al geschrokken toen ik de eerste keer een rotonde nam met gelijke inspanning als met de Versatile. Dat ging maar net goed.

Maar gefeliciteerd en veel voorspoedige kilometers toegewenst. Ik zie hem vast nog wel een keer op de oliebollentocht ofzo.
Dankje wel en we komen elkaar vast nog wel een keer tegen, alleen zal ik jou makkelijker herkennen dan jij mij. Ik heb hem nog niet zo erg gepersonaliseerd.

Ik heb inderdaad het er bij mezelf goed ingehamerd dat ik extra rustig moet doen in de bochten en dat is tot nu toe wel aardig gelukt. De Basisweg in Amsterdam heb ik vanochtend maar via de hoofdrijbaan gedaan, ooit een keer of wat met de Alleweder gedaan, maar nu kon ik veel makkelijker bij blijven. Onder het spoor door zelfs net niet de 60 km/u aangetikt op 0,3 km/u na. Daarna gestopt met trappen en tot mijn verbazing reed ik nog over de 40 bij het volgende stoplicht. Heerlijk dat lekker glad 'geslepen' asfalt :)

Gisteren nog een simpele uitroltest gedaan: van 45 km/u laten zaken tot 30 km/u duurde net geen 400 meter. Eigenlijk moet ik dat nog eens gaan vergelijken met de Alleweder, als het me uberhaupt lukt die 45 te halen natuurlijk ;)

Al met al erg blij dus met de Quest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
budi schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 16:14:
Gisteren nog een simpele uitroltest gedaan: van 45 km/u laten zaken tot 30 km/u duurde net geen 400 meter. Eigenlijk moet ik dat nog eens gaan vergelijken met de Alleweder, als het me uberhaupt lukt die 45 te halen natuurlijk ;)
Tja, daar merk je goed wat die stroomlijn doet.
Al met al erg blij dus met de Quest.
Ook ik ben erg blij met de Quest. Alleen de kwetsbaarheid maak ik me nog wel wat zorgen over. De overstap van Alleweder naar de vrij robuuste Versatile was al 'eng' maar nu de overstap van Versatile naar de Quest is net zo goed weer eng. Een paaltje raken met een wielkast van de Versatile was verder geen punt maar met de Quest betekent het volgens mij krassen en schade. Omgevallen fiets tegen de velomobiel? Bij de Versatile een kras of put in de lak, bij de Quest mogelijk een gekraakte/gescheurde body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Ik maak me inderdaad ook wel een beetje zorgen over de gevoeligheid. Als ik de fiets verrijd naar de stalling op mijn werk dan moet ik even het kontje optillen en verder houd ik mijn handen op de achterkant vast bij het naar voren rijden. Dan voel je de huid een beetje meegeven, dus dat spul is best dun daar.

Laatst nog een schaap op mijn neus gehad. "Een wat???" Ja, een schaap! ;)
Gelukkig reed ik toen nog in mijn Alleweder. Laat ik jullie dan maar meegenieten met de rest van het verhaal. Dagelijks op mijn woonwerk route rijd ik achter de Maxis langs, of eigenlijk achter de Nuon langs bij de A1/IJBurg in de buurt. Daar hebben ze een tijdje terug een nieuw mooi pad gemaakt wat echter direct door een graas gebied leidt. Soms kom je daar hele kuddes tegen en na twee jaar leken ze me toch aardig gewend aan me te zijn geworden. Soms liggen ze zelfs languit op het fietspad en rijd ik er met mijn wielen rakelings langs en dat deert ze helemaal niets.
Dus zo gebeurde het op een goede dag, een paar weken terug, dat ik met een wat redelijke snelheid het gebied binnen reed en een groepje schapen naast het fietspad zag staan. Net toen ik voorbij dit groepje reed, besloot een schaap over te steken, zo laat dat remmen niet eens meer ging. Schaap zag dit opeens ook aankomen en ging in 'fail-safe' mode: springt recht omhoog de lucht in. Daarna ging het heel snel, maar volgens mij is ie dus op de neus terecht gekomen, heeft zich met een poot op mijn borst afgezet en is daardoor over mij heen gegaan en achter de fiets terecht gekomen. Toen ik omkeek, stond ie alweer. Schaap en ik maakten het dus gelukkig goed :)
Schade aan de alleweder viel mee, een deuk bovenop bij de lamp die ik er grotendeels weer uit kon duwen. Voortaan rijd ik hier maar gewoon heel rustig voorbij als er schapen dichtbij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Minder baanbrekend nieuws maar toch wel leuk: ik heb een tweede ligfiets gekocht. Een zelfbouw-flevobike in slechte staat voor een paar tientjes overgenomen, inclusief open-cel kussen en naafversnellingen+trommelrem. Best aardig, de komende week ga ik hem opknappen en deze vakantie ga ik erop leren fietsen. Hopelijk ga ik hetl euk vinden, want het is een oneindig praktische fiets voor in de trein. Ultieme vrijheid van bewegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Prachtige apparaten, die 'circusfietsjes'. Een FlevoRacer lijkt mij nog wel wat om erbij te hebben.
Ik denk dat je daar best wel plezier aan gaat beleven als je hem in elkaar hebt zitten :)

Afgelopen donderdag heb ik een paar kilometer extra gefietst omdat ik 'een beetje' (lees: 2 uur) te vroeg op m'n werk was. Omdat ik geen zin had om die tijd te wachten, ben ik maar eens aan het klimmen gegaan.

Voor mensen die het kennen: Bij Wezep/'t Harde/Heerde ligt een natuurgebied met de naam 'De Dellen'. Daar ligt een weg van 8 kilometer met wat klimmen en dalen. Erg mooi door de bossen. En rijden gaat daar enorm vlot om de één of andere reden. Tja, afdalingen gaan natuurlijk lekker vlot en last van wind heb je er niet. Maar gemiddeld kan je daar dus ook enorm hard rijden in beide richtingen.

Na een retourtje (16 kilometer) had ik nog tijd genoeg over en heb ik de route dus nog een keer gefietst. Gewoon even wat racefietsers geplaagd. Heuveltje op gaat natuurlijk niet bruut hard maar ik ben toch op een racefietser ingelopen. En tja, omlaag wordt dan helemala leuk :D

De tweede rit terug zag ik een racefietser die langzaam dichterbij kwam. Dat was heuveltje op. De terugweg is na 3x klimmen echt een feest met de Quest. En bij die 3e heuvel bovenop heb ik de racefietser nog wat gelegenheid gegeven om dichterbij te komen. En vervolgens toen hij ook bezig was met de afdaling, de pedalen maar eens rondbewogen.
Op dat stuk kan je een kilometer of wat 60 km/h vasthouden. Erg gaaf.

Maar ik heb dat stuk dus 2x retour gereden. Dat maakt 32 kilometer. Gemiddelde: 36 km/h inclusief 3x keren bij de eindpunten. Maximum gemiddelde was 38 km/h op één stuk (ik meen heengaande) over een afstand van 8 km dus.

Mocht je dus nog een keer bij De Dellen komen: ik kan het aanraden, het is daar heerlijk rijden.

kaartje van de weg staat op m'n weblog:
http://velomobielfan.blog.../nog-meer-kilometers.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:57
Zijn er plannen om naar Cyclevision in Tilburg te gaan?
info hier toevallig gevonden.

het ligfiets gebeuren prikkelt me nog steeds.... maar dit jaar zal het nog niet ligfietsen worden vrees ik

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Hm, dit jaar geen goede baan om de krachten tegen elkaar te meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Kick ;)

Ik heb vandaag voor het eerst door het drukke (half vijf) verkeer van den haag geflevoot, en het ging op zich prima. Zodra het moeilijk wordt moet ik toch wel afstappen, maar 95% van de rit gaat daadwerkelijk op de flevobike. Erg leuk! Ik zal hem snel als vouwfiets in OV kunnen gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
* budi zou zijn petje af doen voor ssj3gohan als ie er eentje droeg ;)

Lijkt me niet mee te vallen om te rijden op zo'n ligfiets, laat staan door de drukte!

Ik ga niet naar CycleVision dit jaar, Tilburg is met wat te ver weg. Aan de andere kant is het prima natuurlijk dat het eens een keer weer ergens anders wordt gehouden. Misschien komt er dan weer wat nieuw publiek op af. Wellicht dat ik volgend jaar wel een keertje voor de lol aan een race mee wil doen, kijken of het lukt om niet als allerlaatste over de streep te komen bij bijvoorbeeld een 1 uurs race. Op zich moet dat we lukken natuurlijk nu ik een Quest heb :)

Een vriend van me heeft wel interesse in velomobielen, waaronder misschien de mijne, maar wellicht gaat ie liever voor een nieuwe. Voor zover ik weet, kun je toch alleen proefrijden op gewone ligfietsen? Ik kan me niet herinneren dat ik proefrijders heb gezien in Velomobielen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
budi schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 19:04:
* budi zou zijn petje af doen voor ssj3gohan als ie er eentje droeg ;)
Wel beetje zwaar en 2 losse delen is ook niet ideaal.
Lijkt me niet mee te vallen om te rijden op zo'n ligfiets, laat staan door de drukte!
Als je een FlevoBike goed onder de knie hebt, is het een uitermate wendbare fiets! Je kan er dan probleemloos zéér strakke bochtjes mee draaien.
IEen vriend van me heeft wel interesse in velomobielen, waaronder misschien de mijne, maar wellicht gaat ie liever voor een nieuwe. Voor zover ik weet, kun je toch alleen proefrijden op gewone ligfietsen? Ik kan me niet herinneren dat ik proefrijders heb gezien in Velomobielen?
Proefrijden kan echt wel hoor. Tenminste, een proefrit in Quest, Versatile en AAW kan in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik ben er nu van overtuigd dat m'n flevobike een praktische fiets is, dus ik ga hem helemaal 'goed' maken. Ik heb toch wel een paar vraagjes, misschien dat mensen dat hier wel weten:

- Achterop komt een rollerbrake, want fietsen met één rem is naar mijn gevoel een doodvonnis boven de 10 km/h op die fiets. Maar dan komt er wel een kabel naar achteren te lopen, zijn er voorbeelden hoe je de fiets dan alsnog netjes kunt delen of trucs/afwijkende remhendels om te gebruiken?

- Hoe kan ik het meest effectief m'n broek beschermen tegen het kettingvet, is een broekrand op het tandwiel genoeg of moet ik ook nog wat met de rest van de ketting doen (en zoja: hoe?!)

- Hij wordt overgespoten. In welke kleur? (misschien ga ik vandaag al verf kopen, dus snel reageren als je een stem wilt hebben). Huidige favoriet: donkergroen met zwart zitje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Achteruittraprem, dat is het enige praktische als je een fiets moet kunnen splitsen.
Een halve kettingkast (alleen de voorste ring is echt van belang) en vooral broekklemmen.
De kleur is erg persoonlijk: aarbeienroze met gouden stipjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Wat betreft het splitsen van een FlevoBike en remkabels:

Het 'stuur' (lees: ding wat normaal als stuur dient maar nu alleen maar dienst doet als houder voor bel, remhendel, versnellingshendel en eventueel om je handen op te laten rusten) zit aan het achterste deel.

Een geremd achterwiel betekent dus geen los bungelende kabels tussen voordeel en achterdeel. De versnellingskabels en eventuele remkabel naar het voorwiel is dus WEL een verbinding tussen het achterdeel en het voordeel.

Vraag me niet hoe FlevoBikers het doen met de fiets in de trein. Mijn gok is: gewoon lekker in elkaar laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ssj3gohan schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 12:02:
Ik ben er nu van overtuigd dat m'n flevobike een praktische fiets is, dus ik ga hem helemaal 'goed' maken. Ik heb toch wel een paar vraagjes, misschien dat mensen dat hier wel weten:

- Achterop komt een rollerbrake, want fietsen met één rem is naar mijn gevoel een doodvonnis boven de 10 km/h op die fiets. Maar dan komt er wel een kabel naar achteren te lopen, zijn er voorbeelden hoe je de fiets dan alsnog netjes kunt delen of trucs/afwijkende remhendels om te gebruiken?
Je hebt voor vouwfietsen van die beugeltjes waarmee je twee stukken remkabel kunt verbinden zonder dat je gereedschap nodig hebt. Het is een beetje hetzelfde idee als de kabelbeugel die op een trommelrem zit.

Maar ik verwacht niet dat een achterrem op een Flevobike de veiligheid in noodgevallen zal verbeteren. Door de rubberen hoeba hoeba hop vering is je achterwiel het contact met de weg zo kwijt als je even flink in de voorrem knijpt. Ik denk dat als je dan eerst nog achter gaat remmen, met zo weinig asdruk, dat de fiets dan subiet gaat uitbreken, wat in combinatie met de knikbesturing er voor zorgt dat je niet meer netjes recht uit je stoeltje wordt gelanceerd maar in een oncontroleerbare draai terecht komt. Ik zou dat willen voorkomen, stel dat je bijvoorbeeld tegen een auto dreigt te botsen (ik heb een paar jaar Flevobike gereden en weet dus aardig hoe deze bij een noodstop reageert) dan lijkt het me beter als je recht over het voorwiel gaat, op je benen terechtkomt en met je handen kunt afzetten. Zorg gewoon dat je voorrem het prima doet, en geef jezelf de ruimte in het verkeer.

Alleen met een trike onderstel, met volgeladen kofferbak, en de remkracht verdeeld over de achterwielen is het wel goed te doen denk ik. Je zou dan de achterrem ook aan het achterframe kunnen monteren, desnoods ga je met links en rechts een half stuk stuur rijden (het stuur gebruiken om te sturen is op een Flevobike toch al vrij zinloos) :P
- Hoe kan ik het meest effectief m'n broek beschermen tegen het kettingvet, is een broekrand op het tandwiel genoeg of moet ik ook nog wat met de rest van de ketting doen (en zoja: hoe?!)
Als je niet zo'n groot zaagblad voorop zitten zou je het beste zo'n simpele kunststof kettingbeschermer erop kunnen monteren (die je op de gemiddelde hybride sportfietsen ook ziet).
Milmoor schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 14:15:
Achteruittraprem, dat is het enige praktische als je een fiets moet kunnen splitsen.
Lijkt me ook best link op een Flevobike, recht blijven sturen en tegelijk hard remmen gaat dan zo lastig.
WFvN schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 15:38:
Het 'stuur' (lees: ding wat normaal als stuur dient maar nu alleen maar dienst doet als houder voor bel, remhendel, versnellingshendel en eventueel om je handen op te laten rusten) zit aan het achterste deel.
Da's normaal alleen bij de trike ;) Het is voor ssj3gohan misschien wel een leuk idee om zo'n trike onderstel erbij te kopen (of om zoiets zelf te maken, dan kun je 'm een stuk groter maken, soort van bakfiets idee).

Even in het algemeen over de Flevobike: hoe veel je er ook aan gewend bent, je kunt er nooit zo scherp mee rijden als een conventioneel gestuurde fiets. Het is vrijwel onmogelijk om bij een zijdelingse slip of een duw het evenwicht op tijd te herstellen. Ga er dus niet te hard mee rijden, en pas op met gladheid.

[ Voor 4% gewijzigd door benoni op 04-07-2009 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
benoni schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 17:14:
Je hebt voor vouwfietsen van die beugeltjes waarmee je twee stukken remkabel kunt verbinden zonder dat je gereedschap nodig hebt. Het is een beetje hetzelfde idee als de kabelbeugel die op een trommelrem zit.
Kijk, dat heb je inderdaad nodig als je een FlevoBike als deelfiets wil gebruiken
(ik heb een paar jaar Flevobike gereden en weet dus aardig hoe deze bij een noodstop reageert)
Één maand inclusief het leren rijden is al genoeg om daar achter te komen :D
Bij een noodstop kan je ook gewoon rechtop gezet worden voor de fiets met de fiets leunend op z'n voorwiel tegen je rug aan 8)7
(het stuur gebruiken om te sturen is op een Flevobike toch al vrij zinloos) :P
Joh! :+ Daar heb ik het dus ook over in m'n vorige post **
** Da's normaal alleen bij de trike ;) Het is voor ssj3gohan misschien wel een leuk idee om zo'n trike onderstel erbij te kopen (of om zoiets zelf te maken, dan kun je 'm een stuk groter maken, soort van bakfiets idee).

Even in het algemeen over de Flevobike: hoe veel je er ook aan gewend bent, je kunt er nooit zo scherp mee rijden als een conventioneel gestuurde fiets.
Goed, mijn ervaring is een stuk beperkter dan 'een paar jaar' maar ik heb werkelijk versteld gestaan van hoe korte cirkeltjes die fiets kan draaien. Ik ga zo'n strak bochtje met m'n Fujin zeker weten niet redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik blijf verbaasd over de verdeeldheid over de flevobike. En ik verbaas me ook een beetje over de opmerking dat er zo weinig druk op het achterwiel staat, als ik achteren begin te remmen haal ik toch nog steeds een flink stuk remkracht uit het achterwiel? Je zit er behoorlijk goed bovenop, en je drukpunt verschuift bij het remmen veel minder dan op een normale fiets. Ik zal hem eens op de weegschaal zetten en m'n remvertraging meten om het te bewijzen. De vering+demping heeft vast wel invloed, gezien ze de fiets laten kantelen, maar dat is maar een paar graden?

Anyway, terug over de verdeeldheid: ja, het is een lastige fiets maar zo moeilijk is het nou ook weer niet om je op te bewegen. Net als elke andere ligfiets is je grootste probleem dat je niet door de rug van de uitzonderlijk breed uitgevallen dame voor je kan kijken in de stad.

Toch krijg je daar een volledig geveerde, duurzame (ik heb er als ik ermee klaar ben extreem weerbestendige onderdelen op zitten), deelbare (gratis in de trein), snelle, comfortabele fiets voor terug. Als ik moest kiezen tussen een vouwfiets en een flevo wist ik het wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
WFvN schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 21:36:
Bij een noodstop kan je ook gewoon rechtop gezet worden voor de fiets met de fiets leunend op z'n voorwiel tegen je rug aan 8)7
Inderdaad ja :)
Als je voorwiel grip heeft trekt de fiets daarbij gelukkig wel netjes recht. Naar mijn ervaring is zo'n noodstop in ieder geval een stuk beter zonder kleerscheuren te bekomen dan bij een racefiets :) Dit geldt eigenlijk wel voor alle korte wielbasis ligfietsen met onderstuur. De Flevobike heeft nog het voordeel dat de framebuis meestal een stukje uitsteekt, dus blijven je tanden heel (van je voorblad dan) :>
Joh! :+ Daar heb ik het dus ook over in m'n vorige post **
Goed, mijn ervaring is een stuk beperkter dan 'een paar jaar' maar ik heb werkelijk versteld gestaan van hoe korte cirkeltjes die fiets kan draaien. Ik ga zo'n strak bochtje met m'n Fujin zeker weten niet redden.
Wat ik eigenlijk bedoelde is dat je die bochtjes niet zo hard kunt nemen als met andere ligfietsen, omdat je door de stuitervering eerder grip verliest en vanwege de knikbesturing dat niet zo goed kunt herstellen ;)
ssj3gohan schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 21:48:
Ik blijf verbaasd over de verdeeldheid over de flevobike.
Het is verder een heel prettig fietsje, en als je het sturen eenmaal goed in de benen hebt merk je dat je veel meer met je handen kunt doen (bijvoorbeeld de lange dagritten reed ik vrijwel non-stop omdat ik uitgebreid kon eten zonder af te stappen). Voor mij was toen de reden om de Flevobike weg te doen vooral dat deze in heuvelachtig terrein slecht beviel. Bergop trekt het voorwiel naar voren en gaat deze slippen, bergaf voelt de knikbesturing gevaarlijk onstabiel aan als de snelheid gaat oplopen. Bij een goede low racer heb je dat niet, die gaat onder die omstandigheden juist nog lekkerder rijden.
En ik verbaas me ook een beetje over de opmerking dat er zo weinig druk op het achterwiel staat, als ik achteren begin te remmen haal ik toch nog steeds een flink stuk remkracht uit het achterwiel? Je zit er behoorlijk goed bovenop, en je drukpunt verschuift bij het remmen veel minder dan op een normale fiets. Ik zal hem eens op de weegschaal zetten en m'n remvertraging meten om het te bewijzen. De vering+demping heeft vast wel invloed, gezien ze de fiets laten kantelen, maar dat is maar een paar graden?
Ik ben vooral bang voor effect dat je krijgt als het achterwiel gaat uitbreken. Daardoor kan je zwaartepunt ineens een heel eind naast het knikpunt komen te liggen zodat je onderuit gaat. Dat is mij regelmatig gebeurd bij glad wegdek in een bocht. Met een gewone ligfiets moet je in zo'n geval al sneller reageren dan op een racefiets om te kunnen herstellen, maar met een Flevobike is me dat eigenlijk helemaal nooit gelukt.

Wat met m'n Flevobike wel goed lukte was verspringen, door hard over verkeersheuveltjes en bruggetjes te knallen ;) Als je dat met een ongeveerde ligfiets probeert is het eerder de voorband die knalt :Y)
Anyway, terug over de verdeeldheid: ja, het is een lastige fiets maar zo moeilijk is het nou ook weer niet om je op te bewegen. Net als elke andere ligfiets is je grootste probleem dat je niet door de rug van de uitzonderlijk breed uitgevallen dame voor je kan kijken in de stad.
Ik kan me trouwens herinneren dat ik toen ik veel in Utrecht rondreed twee veerblokken achterin had geschroefd, zo had ik wat meer overzicht op de weg. De latere modellen kregen een scharnierend u-profieltje bij de achterdemper dat je om kon klappen om de fiets op te hogen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
benoni schreef op zondag 05 juli 2009 @ 00:50:
Wat ik eigenlijk bedoelde is dat je die bochtjes niet zo hard kunt nemen als met andere ligfietsen, omdat je door de stuitervering eerder grip verliest en vanwege de knikbesturing dat niet zo goed kunt herstellen ;)
Okee. Gezien ik nog maar net een beetje fatsoenlijk kon fietsen op de Flevobike met de handen nog aan het 'stuur', kan ik daar niet zoveel over zeggen. Maar wel weet ik dat je langzaamrijdend praktisch strak om een bloembak kan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Er is vooral geverfd dit weekend, de fietsenmaker wilde niet meewerken met voor een redelijke prijs spaakjes verkopen dus ik heb mijn achterrem nog niet in de flevobike gespaakt. Hij is wel junglegroen geverfd en heeft een gripshift met loze remhendel gekregen :)

Alvast mijn diepe excuses voor het ultrabrakke fotomateriaal, maar ik had mijn slr niet voorhanden.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/vrHP14oX5K6bozqAVIjen9Q1/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/bMd3Wm8yn67syimdLspsI1YR/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fc12p1X5mI4ICs0LBx4Mv1nO/thumb.jpg

Volgende week: standaard, broekrand, mini-kettingbuizen (misschien), verlichting, fietscomputer (reeds gebouwd, nu nog in programmeerstatus), achterrem, spiegeltjes en een verfbeurt voor het zitje.

[ Voor 10% gewijzigd door mux op 05-07-2009 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Mooi! Je hebt er nog zo'n formaatje zaagblad op zitten, is die 65 of 72 tands?

Die werden speciaal in Nederland gemaakt, en dus best duur om te vervangen. Tegenwoordig kun je natuurlijk cassettes inkopen die met een 11 tands wieltje beginnen, dus dan heb je dat hele grote voorblad niet zo hard meer nodig (bijvoorbeeld 52 op 11 is groter dan 65 op 14). Met een normaal voorblad houd je wat meer ruimte over voor je benen, en kun je ook een standaard kettingbeschermer monteren.

Maar zo'n groot zaagblad staat ook wel lekker gemeen, dat kan zo z'n voordelen hebben in het verkeer >:)
Ik heb toen nog een echt zaagblad van iemand gevraagd, die wilde ik als mal gebruiken om een tandwielrand te maken van zachte kunststof. Zo ziet je Flevobike er nog wat gevaarlijker uit, maar blijft je broek mooi schoon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Haha, jep, het is een 65-tands. Gezien er een sachs 3-speed naafversnelling in zit kan ik er ook niet echt iets kleiners op zetten zonder een kleiner tanwieltje erop te moeten hacken, en dat is me even teveel moeite. Nieuwe zaagtandbladen met ingefreesde broekrand zijn zowat het enige wat je kunt krijgen, en die beginnen bij 55-60 euro. Overigens bestaat in de kartwereld de mogelijkheid (ben ik achter gekomen) om vrij goedkoop zulke custom tandwielen te maken. Anyway, deze fiets is niet meer dan 1000 km op gefietst dus het blad is nog als nieuw.

Nog een vraagje: heb je meer aanwijzingen voor zo'n toolless remkabel-deel-blokje waar je het eerder over had? Ik kan niet echt vinden waar je het over hebt, maar het klinkt wel als de ideale oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
ssj3gohan schreef op maandag 06 juli 2009 @ 11:24:
Nog een vraagje: heb je meer aanwijzingen voor zo'n toolless remkabel-deel-blokje waar je het eerder over had? Ik kan niet echt vinden waar je het over hebt, maar het klinkt wel als de ideale oplossing.
Mmm... ik heb er volgens mij een keer een foto van gezien in de Ligfiets&. Het beeld staat me wel bij maar ik heb geen idee of het een van een bepaald merk was of hoe je zoiets zou noemen :X

Je zou het vrij makkelijk zelf kunnen maken door van aluminium strip twee beugeltjes te buigen, een grote voor de buitenkabel en een kleine voor de binnenkabel:

code:
1
2
3
4
5
       _        __________               _
      | |      | ________ |             | |
=====]| |------|_|-O  O-|_|-------------| |[=====
      | |_______________________________| |
      |___________________________________|

Aan de uiteinden moet je dan gaatjes boren voor de kabeldoorvoer, en dan kun je met een ijzerzaagje openingetjes naar de gaten toe zagen zodat je de kabels er in kunt hangen zonder schroeven. Bij de fietsenmaker kun je eindbusjes kopen voor de buitenkabel, en ook van die palletjes cq. tonnetjes die je op de binnenkabel kunt vastschroeven. Als alternatief voor het laatste zou je ook kroonsteentjes kunnen gebruiken (gewoon het plastic eraf slopen) :)

Je zou in plaats van de grote beugel ook twee standaard kabelnokken kunnen plaatsen op het frame (of laten plaatsen door de fietsenmaker). Er zijn van die nokjes in de handel die je met popnagels op het frame kunt vastmaken, dat ziet er netjes uit. Let er op dat er verschillende types zijn van die nokken, je moet die hebben waar je aan de eindbus van de buitenkabel in kunt vastzetten (aan één kant is het gat kleiner, zodat de buitenkabel daar tegenaan stoot).

Addit: Nu ik zo even naar de schets zit te kijken: ik denk dat ergens nog een snelspanner tussen heeft gezeten, om makkelijk de spanning van de kabel te kunnen halen. Als je de beugel zou maken zoals geschetst dan moet met je ene hand je bij het achterwiel aan de rembeugel knijpen, en dan met de andere hand de kabel losmaken. Dat kan best lastig zijn als je onderwijl ook de fiets rechtop moet houden :/

[ Voor 10% gewijzigd door benoni op 06-07-2009 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maca
brrr Niels zag net op de Basisweg een paarse versatile in de kreukels.. inzittende was volgens hem al weg gevoerd. Hoop dat het niet al te ernstig is....

Afbeeldingslocatie: http://nielsj.net/temp/foto-versatile1.jpg
en
Afbeeldingslocatie: http://nielsj.net/temp/foto-versatile2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsjah en daarom vind ik dus dat jullie verdomme een vlaggetje op jullie fietsen moeten doen. Dan lijken jullie maar op kinderen, t komt de veiligheid ernstig ten goede.
Jullie zijn net ratten. Laag bij de grond en snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maca
beetje kort door de bocht he?

ik ben met vlaggetje nog vaker bijna van de weg gereden dan zonder... heb je 'm er wel op krijg je het commentaar dat ze dachten dat er een kind reed, heb je de vlag er niet op dan beginnen ze over het vlaggetje maar al zou je er een knalrode neonpijl opzetten dan nog rijden ze je voor je donder omdat 'het zo'n raar ding is' ...

nee vlaggetje had niets uitgehaald.. de weg situatie is daar grondig aangepast en veroorzaakt verwarring..
verdere toedracht weet ik niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Het punt van het vlaggetje is dat het enkel helpt als je die ook daadwerkelijk ziet, en in slecht weer zie je dat gewoon niet. In goed weer is er geen probleem, je zit op ooghoogte of in ieder geval in het gezichtsveld van vrijwel alle bestuurders (uitgezonderd vrachtwagens, maar die kunnen zitfietsers ook niet zien). In slecht weer is iedereen moeilijk zichtbaar, en een ligfiets is even onzichtbaar als een normale fiets. Het enige dat je echt goed zichtbaar maakt is felle verlichting.

Probeer maar eens uit in de regen of andere zichtverslechterende omstandigheden. Verlichting is 99% van je zichtbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 11:11:
Tsjah en daarom vind ik dus dat jullie verdomme een vlaggetje op jullie fietsen moeten doen. Dan lijken jullie maar op kinderen, t komt de veiligheid ernstig ten goede.
Je moet gewoon opletten. Zo simpel is het.

Vriendelijke vergelijking ook weer, ga lekker ergens anders vervelen. Vlaggetje schiet niks op, dan raak je voetgangers in een scherpe bocht, en als je een fiets van 2,5 meter lang over het hoofd ziet, zie je een vlaggetje ook gewoon over het hoofd. Vooral omdat 9 v/d 10 mensen gewoon niet kijken.

Op de foto zie je trouwens een stoplicht, 1 van de 2 is dus door rood gereden, schijnt met elke auto en fiets te kunnen, heeft niks met zichtbaarheid te maken dus je 'daarom' slaat elke plank mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
ssj3gohan schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 11:55:
Het punt van het vlaggetje is dat het enkel helpt als je die ook daadwerkelijk ziet, en in slecht weer zie je dat gewoon niet.
Met goed weer ook niet hoor, als mensen niet kijken.

Zolang mensen nog complete stadsbussen over het hoofd zien en daarmee in botsing komen, ben ik niet in de veronderstelling dat zo'n vlaggetje zoveel helpt. ZELF kijken en defensief rijden werkt volgens mij nog het best. Of moeten stadsbussen ook een vlaggetje monteren om beter gezien te worden? 8)7

Welke stad is dit trouwens?

[ Voor 9% gewijzigd door WFvN op 07-07-2009 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maca
Dit is in Amsterdam bij station Sloterdijk (en het telegraafgebouw) aan de basisweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:12
Ik schat de kans groot in, dat de versatile op snelheid aan kwam fietsen toen deze net op groen sprong. En je het een groot aantal wegneuroten die solliciteren naar bekeuring van 150 wegens 't negeren van "donker oranje" Voor de goede orde, wanneer je in staat bent om nog normaal te stoppen, dan mag je ook niet door oranje rijden.
In A'dam Zuid-Oost is ook 't schering en inslag wat door-rood-rijders betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
PROnline schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 12:11:
In A'dam Zuid-Oost is ook 't schering en inslag wat door-rood-rijders betreft.
Daarvoor hoef je trouwens echt niet in de grote stad te zijn. In Zwolle is het ook aan de orde van de dag. Ook ik krijg nog menig auto voor me langs denderen terwijl het fietslicht op groen staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Dank voor het compliment, maar de rest van het commentaar slaat echt nergens op ;)

Waar halen de mensen het toch vandaan dat een ligfiets (al of niet zonder vlaggetje) gevaarlijk is?
Om maar even een spiegel voor te houden: ik heb eigenlijk nog in geen enkele statistiek of nieuwsbericht melding gezien van een ligfietser die een andere verkeersdeelnemer doodrijdt of ernstig letsel toebrengt, of eenzijdig een dodelijk ongeluk maakt... wat ook wel logisch is want het is met een gemiddelde ligfiets bijna niet te doen om je nek te breken of iemand anders aan gort te rijden.

Bij automobilisten, motorrijders en zelfs ook bij andere fietsen liggen die getallen anders, helaas :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
't feit dat je vindt dat een ander zich moet wapenen tegen jou lakse kijkgedrag in 't verkeer spreekt al boekdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
benoni schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 12:24:
[...]
Bij automobilisten, motorrijders en zelfs ook bij andere fietsen liggen die getallen anders, helaas :(
Gaat niet echt op IMO, er zijn miljoenen automobilisten, motorrijders en fietsers. Als je dan bekijkt hoeveel ligfietsers er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Napo schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 12:45:
[...]

Gaat niet echt op IMO, er zijn miljoenen automobilisten, motorrijders en fietsers. Als je dan bekijkt hoeveel ligfietsers er zijn.
absoluut gezien niet misschien maar relatief gezien wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grzzl
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-07 18:51
Ook relatief is het weinig. De twee keren dat ik niet gezien werd was 1) leerling vrachtwagenchauffeur die niet keek. 2) Oude man die eigenlijk de weg niet meer op zou moeten. Hij was imho in slaap gesukkeld.

Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt, mis ik mijn verstand nog het meest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Op rotondes wordt ik in mijn Quest wel eens niet gezien, maar als je goed op die automobilisten let, zie je ook dat ze niet kijken, ze kijken recht vooruit en rekenen kennelijk op hun ooghoeken. Maar als je zo'n bijna 3 meter lang geel ding niet gezien hebt, heb je dus gewoon niet gekeken en dat klopt dus ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Hoeveel voorrang je ook hebt: gewoon remmen bij een kruispunt, je wordt niet goed gezien.
Mensen werken met patroonherkenning. Als je op de automaat rijdt merk je zaken die niet als bedreigend kwalificeren domweg niet op. Je hebt goed kans dat een wollige roze olifant van twee meter hoog op zo'n moment ook niet gezien wordt. Zolang ligfietsers weinig voorkomen moeten zij er rekening mee houden dat zij over het hoofd gezien worden, hoe opvallend zij zich ook uitdossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Hoewel dat verhaal van die 'patroonherkenning' vast waarheid zal zijn als een koe, heeft het in veel gevallen totaal niets met de situatie te maken.

Wat ik al aangaf: zolang mensen complete stadsbussen over het hoofd zien..... Die dingen zijn toch wel genoeg te zien in het verkeer dat ze opgenomen zijn in het rijtje bekende patronen

Verder wat budi aangeeft: als je mensen echt niet ziet kijken; dus ze kijken rechtdoor, ze kijken dus niet om zich heen, tja, ook dan heeft het niets te maken met patroonherkenning maar puur met het feit dat ze gewoonweg NIET kijken (net als bij de stadsbussen)

Natuurlijk zal het gebeuren van die patroonherkenning maar zolang ik mensen niet opzij zie kijken, gooi ik het toch echt op te weinig bewust om zich heen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Uiteraard rijd ik heel rustig op de rotondes, maar wat ik wel merk is dat als ik dan toeter, terwijl ik gesneden wordt, dat men vaak echt van 'oh shit' doen met hand voor de mond. Beetje zo van 'niet gezien' of 'niet goed gekeken dus'.

Maar goed, ik heb daar op zich niet eens zo'n groot probleem mee, ik weet dat het probleem er is en dat ik dus gewoon defensief moet rijden en de juiste plek op de weg moet kiezen. Als je zorgt dat je tussen de auto's rijd, met andere woorden, op de rijbaan dan gaat het eigenlijk altijd wel goed. Als je 45 km/u rijdt, kom je prima mee en dat is net zo snel als de brommers legaal en de scooters illegaal rijden. Uiteraard houd ik rekening met mijn remweg (die me overigens niet tegenvalt na een test) en houd ik dus wat afstand (voordat ik daar weer wat over te 'horen' krijg ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
[offtopic]Brommer en scooter is gelijk, en mag 30 binnen en 40 buiten de bebouwde kom, constructiesnelheid is echter max 45. Correct me if I'm wrong.

Maar idd, meeste mensen kijken gewoon niet. Niet slecht, of lui of half, maar gewoon _niet_. En daar hou ik ook rekening mee, soms/vaak is het zelf ideaal dat ze niet kijken, want kijken ze wel weten ze niet of een ligfiets nu wel of geen voorrang heeft, gaan ze vreemde carpriolen uithalen etc. Ik laat mensen dan ook vaak zich helemaal rot schrikken, voetgangers die blind een fietspad op lopen zijn geweldig in te schatten vaak, en kan je dan ook op enkele centimeters passeren, terwijl ze het pas doorhebben als je voorbij bent. Hopelijk leren ze er van.

Ook bellen laat ik vaak achterwege, als je vindt dat je met 4 personen naast elkaar op een fietspad kan fietsen heeft dat verder toch geen nut. Gewoon er tussendoor schieten, onder de sturen door. Schrikken zich wederom helemaal dood, maar ik kan doorrijden, als ik zou bellen duurt het zeker een minuut of wat voor ze fatsoenlijk doorhebben wat er aankomt, wat ze moeten doen, en ze uit de weg zijn.

Ik had dan ook de tijd van mn leven van het weekend in Paris, met 50 ronde de Arc de Triomph :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Aikon schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 16:13:
[offtopic]Brommer en scooter is gelijk, en mag 30 binnen en 40 buiten de bebouwde kom, constructiesnelheid is echter max 45. Correct me if I'm wrong.
You're wrong! 8)

In zoverre: een scooter zegt verder niets over de snelheid maar over het model.
Je hebt scootersnorfietsen, scooterbrommers en scootermotoren. De eerste mag maximaal 25 km/h en niet op de rijbaan als er verplicht fietspad is. De tweede mag 30 binnen de bebouwde kom op het bromfietspad, mag NIET op het fietspad komen, mag 45 km/h binnen de bebouwde kom op de rijbaan en 40 km/h buiten de bebouwde kom. De laatste, nja, daar gelden de regels voor motoren voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Maar in principe kun je toch stellen dat blauw kenteken plaatje == scooter, geen helmplicht en max 25 km/u en geel plaatje == wel helm plicht en max 45 km/u buiten de bebouwde kom? In Amsterdam lijkt dat allemaal overigens niet te gelden, nog nooit een scooterrijder zonder helm langzamer zien rijden dan 30. Nou ja, een enkele keer dan, op een smal pad voor mij in de weg rijdend, zul je net zien ;)
Wel zie ik af en toe van die politie controles, waar ze vooral die eerste groep eruit pikken, dus ze lijken er wel wat aan te doen, alleen merk ik er niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
De wettelijke termen zijn snorfiets en bromfiets. Voor de rest zitten WFvN en budi op 't goede spoor volgens mij.
Snorfiets max 25, geen helm blauwe plaat.
Bromfiets max45, helm, binnen bebouwde kom op de rijbaan 45. mag niet op fietspad.
Op bromfietspad max snelheid is mij nog even onduidelijk.
Op 't fietspad binnen bebouwde kom max 30!!! zie hier

Motorscooter == motor, dus gelijk aan auto.
Voor alle snelheiden worden overruled door andere beperkingingen zoals woonerf (stapvoets rijden) en max 20, max 30 borden etc.

[ Voor 15% gewijzigd door PROnline op 07-07-2009 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
budi schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 16:34:
Maar in principe kun je toch stellen dat blauw kenteken plaatje == scooter, geen helmplicht en max 25 km/u en geel plaatje == wel helm plicht en max 45 km/u buiten de bebouwde kom?
Ja, uiteraard.

Bromscooter = geel plaatje = bromfiets
Snorscooter = blauw plaatje = snorfiets
In Amsterdam lijkt dat allemaal overigens niet te gelden, nog nooit een scooterrijder zonder helm langzamer zien rijden dan 30. Nou ja, een enkele keer dan, op een smal pad voor mij in de weg rijdend, zul je net zien ;)
Hier in Zwolle niet veel anders. De meeste gemotoriseerde gevallen rijden doorgaans harder dan ik terwijl ik toch meestal 35 km/h of meer op de teller heb.
Wel zie ik af en toe van die politie controles, waar ze vooral die eerste groep eruit pikken, dus ze lijken er wel wat aan te doen, alleen merk ik er niets van.
Dweilen met de kraan open.... Tja, of forser aanpakken: te hard rijden = apparaat kwijt. Maarja, dat kunnen ze dan ook net zo goed met auto's, etc. doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zit erover te denken een flevo-bike te kopen, wat is een beetje een redelijke prijs? Ik kan een nieuwe krijgen, maar heb geen idee wat ik van de prijs van 150E moet denken (if it sounds too good to be true...).
Nu wil ik hiermee door de stad gaan rijden als student.

Mijn huidige fiets is op, en gaat gewoon vrij veel geld kosten om te restaureren. Einde oefening dus.
Daarom speel ik met het idee van een ligfiets. Kun je zo'n fiets eventueel verticaal stallen?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Beginnen op een flevobike? :s... Het zijn geweldige fietsen hoor, ik heb er sinds anderhalve week ook eentje, maar ik denk niet dat je binnen een acceptabele tijd er een zitfietsvervanger van hebt gemaakt (zeg 1 maand...).

Over de prijs: ik heb een zelfbouw in brakke, brakke staat overgenomen voor 40 euro, daar heb ik tot nu toe 35 euro aan onderdelen op moeten zetten en er staan nog 35 eurootjes aan onderdelen in bestelling. Eerder ben ik nog zelfbouwexemplaren misgelopen van 95, 115 en 130 euro (in betere, maar nog steeds naar mijn mening onacceptabele staat voor intensief gebruik). In goede staat beginnen ze bij 200 euro (bargain), normaal 250-400 euro, en de echt speciale versies (zelfbouw flevo-afgeleiden met speciale features) gaan tussen 600 en 1000 euro weg. Op ligfiets.net staat volgens mij nog steeds een droom-flevo uit tsjechië voor 1000 euro.

Maar een beginner is toch eerder een goeie ouwe bovenstuur met makkelijke wielen (dwz 26-28 inch achter, 20 voor ivm cassettes en verdere aandrijving), makkelijke onderdelen. Challenge focus, M5 Blue Glide (ook bekend onder 26/20, afgeleiden 20/20 en 20/20 ECO) zijn fietsen die je gemakkelijk onder de 300 euro kunt krijgen. Iets lagere, mooiere fietsen die nog steeds erg functioneel zijn zijn "hurri's" (Challenge Hurricane), en die gaan regelmatig voor sub-400 euro weg.

Het stallen is ook nog typisch. Een 26 inch achterwiel kun je gewoon achterin in elke standaard proppen, no problem. 20 inch wordt lastiger. Verticaal kan, als je geen uitstekende drager hebt.

Let erop dat je weet waar je aan begint qua onderhoud. Ligfietsen zijn lastiger, je krijgt absoluut geen fatsoenlijk onderhoud bij de normale fietsenboer (je zou zeggen dat het zoveel niet scheelt, maar de twee keer dat ik iets heb laten repareren kwam hij kapotter terug doordat ze hem verkeerd hebben behandeld) dus je zult liefst dingen zelf moeten doen of bij ridicuul overpriced instellingen genaamd ligfietsshops aankloppen. Als je zuinig met je trapkracht doet kun je zoeken naar een naafversnelling (nexus 5/7-speed, sram 3/5-speed), scheelt een hoop afstel/vervangwerk elke zoveel kilometer. Remblokjes geldt hetzelfde voor: schijfremmen (magura!) of trommelremmen gaan langer mee dan blokjes en lopen minder snel in problemen.

Dus, valt het op dat ik me heb ingelezen in het afgelopen jaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:39
Zondag lekker van hoek v holland naar Denhelder/texcel fietsen met mijn Challenge Fujin, en een vriend van me op een oude zelfbouw! Lekker door de duinen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Maandje de tijd om te oefenen is geen issue. Mijn oude fiets loopt ook niet weg ;).

Het gaat er meer om dat hij niet 1-2-3 door de gelegenheidsdief wordt gejat, dat doe je niet met een ligfiets.
Onderhoud: tsja ik onderhoud nu mijn oude bak ook gewoon (antieke gezelle....). Alleen begint daar eea gewoon lekker te roesten enzo.

Ik zie die challenge focus niet <500E trouwens.
Stallen: het is meer om lekker efficient thuis die fiets kwijt te kunnen (haak aan plafond, voorwiel erin....).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Boudewijn schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 20:30:
Het gaat er meer om dat hij niet 1-2-3 door de gelegenheidsdief wordt gejat, dat doe je niet met een ligfiets.
Inderdaad, met een eenvoudig ogende Flevobike is de kans het kleinst, bijna niemand kan er zo mee wegrijden. De mijne is maar één keer meegenomen en gemold, dat was door de politie 'omdat de fiets niet met het wiel in het rek stond' ( ja duh, hoe moest ik 'm anders goed vastleggen :( ). Er zijn wel wat gevallen bekend dat een ligfiets is gestolen, maar da's dan waarschijnlijk op bestelling geweest.
Op ligfiets.net zag ik wel een paar fietsen van rond de 300 euro staan, iets van een Batavus Relaxx en een paar oudere M5's.
Stallen: het is meer om lekker efficient thuis die fiets kwijt te kunnen (haak aan plafond, voorwiel erin....).
Je kunt een Flevobike het makkelijkst aan z'n achterwiel ophangen. Het gaat een beetje lastig om 'm hoog weg te hangen omdat het frame vrij zwaar is en op de knik gaat zwabberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Boudewijn schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 20:30:
Tweedehands ligfietsen zijn seizoensproduct en vergen geduld. Op het ene moment staan er twee blue glides achter elkaar voor 250 euro, het volgende is het goedkoopste wat je echt een ligfiets kunt noemen 500 euro.

Over de batavus relaxx (relaxx4all): koop hem niet, het is een bastaard op elke manier. Van de mislukte pogingen van ouderwetse fietsenmakers is het wel de best gelukte ligfiets, maar er zitten nog steeds kunstgrepen op om standaardonderdelen te laten passen wat hem onder andere erg zwaar maakt, en een relatief oncomfortabel niet-ventisitbaar zitje geeft, en ook het stuur is niet heel handig. Met andere woorden, voor hetzelfde geld krijg je een M5 wat automatisch fijner is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ssj3gohan schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 21:28:
[...]

Tweedehands ligfietsen zijn seizoensproduct en vergen geduld. Op het ene moment staan er twee blue glides achter elkaar voor 250 euro, het volgende is het goedkoopste wat je echt een ligfiets kunt noemen 500 euro.

Over de batavus relaxx (relaxx4all): koop hem niet, het is een bastaard op elke manier. Van de mislukte pogingen van ouderwetse fietsenmakers is het wel de best gelukte ligfiets, maar er zitten nog steeds kunstgrepen op om standaardonderdelen te laten passen wat hem onder andere erg zwaar maakt, en een relatief oncomfortabel niet-ventisitbaar zitje geeft, en ook het stuur is niet heel handig. Met andere woorden, voor hetzelfde geld krijg je een M5 wat automatisch fijner is.
Hmmm even resumerend, die flevo-bike nieuw voor 150E is dus echt niet geschikt voor een beginner?

Hoe precies ophangen is voor mij niet echt relevant, zolang ik het maar ruimtebesparend kan doen.

Onderhoud is dus niet echt erg, als het niet gek veel meer is dan een gewone fiets.... ik vind het er zelf op sleutelen geen enkel issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Boudewijn schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 22:07:
Hmmm even resumerend, die flevo-bike nieuw voor 150E is dus echt niet geschikt voor een beginner?
Als ik daar antwoord op zou moeten geven:

Echt geschikt? Niet echt.... maar..... Waarom niet? Of mogelijk waarom wel?

Ik ben begonnen met een FlevoBike. Ik kon hem gratis lenen van een collega. Waarom sommige mensen hem afraden als beginnersfiets, snap ik wel maar onderschrijf hem voor mezelf niet.

Het punt is dat het ding dus echt lastig is. Een 'normale' ligfiets kan je in principe direct op wegrijden, zo niet dan binnen 5 minuten. Op een FlevoBike moet je echt opnieuw leren fietsen. Ben je niet echt een doorzetter, dan krijg je snel het volgende gedachtenpatroon:

Ligfiets leren rijden is moeilijk -> ligfietsen is ruk -> ik ga wel bukken

Dus ALS je aan een FlevoBike begint, houd dan een paar dingen in gedachten:

1) Doorzetten!, niet zomaar opgeven
2) Het ding is punt 1 absoluut waard want het is een erg leuk fietsje
3) Mocht het niet lukken, ga dan niet generaliseren door te zeggen dat ligfietsen moeilijk is
4) Geef daarom niet op en geef 'normale' ligfietsen ook een kans.

Ik ben ermee begonnen. Wel had ik snel door dat een Bike niet echt DE ligfiets voor mij was. De voorwielaandrijving betekent soms een voorwielslip tijdens optrekken. Heuveltje op vanuit stilstand kan dat een probleem zijn. Vandaar dat ik geen FlevoBike rijd maar andere ligfietsen. Maar op zich zou ik best een FlevoBike erbij willen hebben, puur voor fun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hmm in dat geval ga ik er even rustig voor zitten tot er wat anders voorbij komt.

Ik wil erg graag, maar heb zo wel wat meer aan het hoofd dan een 'echt lastige' fiets :) (ga op kamers etc etc etc).
Bedankt voor de info :).

Heuveltjes is ook wel een nadel in een stad vol bruggetjes en grachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Nu de peugeot verkocht is, is er ruimte voor een ligfiets. Momenteel zijn mijn ogen op een Raptobike gevallen....
ziet er betaalbaar, degelijk/solide, en kwalitatief okay uit.
Nu nog dubben welke goodies er als extra op moeten ehhh mogen :P

[ Voor 7% gewijzigd door NielsTn op 13-07-2009 00:33 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
1100 Euro's maar! Dat is echt heel goedkoop. En hij ziet er mooi uit, vraag me wel af hoe praktisch het is om de cassette voor te hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny

Johnny

Ik vraag me vooral af hoe praktisch het is om een low racer-achtige fiets als autovervanger te nemen. Het fietst misschien wel leuk, maar op dezelfde rijbaan met auto's is behoorlijk link, niet alleen omdat andere bestuurders totaal niet berekend zijn op je, maar ook omdat je heel makkelijk verdwijnt in een dode hoek en zelf ook geen overzicht hebt, en defensief rijden ook lastig wordt als er auto's opeens uit het niets lijken op te doemen. Het is zeker verstandig om voordat je een fiets aanschaft een paar dagen te proefrijden.

Het beste verkoopargument van de Raptobike is de aantrekkelijke prijs, je krijgt wel waar voor je geld en vult een gat in de ligfietsmarkt, maar er is wel een kwaliteitsverschil met fietsen die twee keer zo veel kosten met betrekking tot de onderdelen die er op zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Aikon schreef op maandag 13 juli 2009 @ 09:00:
1100 Euro's maar! Dat is echt heel goedkoop. En hij ziet er mooi uit, vraag me wel af hoe praktisch het is om de cassette voor te hebben :)
de basis versie kost meen ik rond de 1400 euro.
dan kun je nog customizen met carbon seat etc....
keuzes keuzes keuzes....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Johnny schreef op maandag 13 juli 2009 @ 09:50:
Ik vraag me vooral af hoe praktisch het is om een low racer-achtige fiets als autovervanger te nemen. Het fietst misschien wel leuk, maar op dezelfde rijbaan met auto's is behoorlijk link, niet alleen omdat andere bestuurders totaal niet berekend zijn op je, maar ook omdat je heel makkelijk verdwijnt in een dode hoek en zelf ook geen overzicht hebt, en defensief rijden ook lastig wordt als er auto's opeens uit het niets lijken op te doemen. Het is zeker verstandig om voordat je een fiets aanschaft een paar dagen te proefrijden.
Gebruik zelf een lowracer voor woonwerkverkeer en vakantie, maar van de genoemde nadelen heb je geen last. Tuurlijk val je wat sneller weg in een dode hoek, en val je iets minder op, maar daar moet je gewoon op letten, net zoals op elk andere fiets. :)

Als je 's ochtends het eerste uur nog half slaapt zou ik de fiets niet aanraden nee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik heb ook een paar jaar lowracer gereden: Optima Baron. Ik heb daarna een Fujin gekocht. Deze is hoger maar dat is niet de reden; ik wilde vering. Graag zou ik toch een lagere fiets hebben dat ik met m'n handen aan de grond kan komen.

Ik heb me verder nooit onveilig gevoeld met de Baron. Maar nu met de Quest is dat niet veel anders want daarmee ben je ook betrekkelijk laag. Belangrijk is wel dat je defensief rijdt maar dat is met een normale (lig)fiets niet anders want je gaat zo schuil in een dode hoek en menig automobilist let ook niet goed op.

Wat betreft die raptobike. Die voorwielaandrijving betekent wel dat je minder stuuruitslag hebt. Dit hoeft geen probleem te zijn maar dat ligt helemaal aan hoe je de fiets gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Vergeet niet dat als je met de ligfiets in een dode hoek raakt, je met een normale fiets ook in >99% van die gevallen in de dode hoek zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
WFvN schreef op maandag 13 juli 2009 @ 12:45:
...Wat betreft die raptobike. Die voorwielaandrijving betekent wel dat je minder stuuruitslag hebt. Dit hoeft geen probleem te zijn maar dat ligt helemaal aan hoe je de fiets gebruikt.
Kwestie van inkantelen a la sportmotor. Daarvan is de stuuruitslag ook maar minimaal om hem met een knie aan de grond neer te leggen in de bocht (spreek uit ervaring O-) )

Pagina: 1 ... 18 ... 20 Laatste

Dit topic is gesloten.