Het ligfietstopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 20 Laatste
Acties:
  • 32.880 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:42

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Stom ja, onze keuken is ook gepoedercoat en toch glanzend :z Zal wel komen omdat alle gepoedercoate frames die ik de laatste tijd heb gezien wel mat waren. Excuses voor de onzin ;)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-09 22:36

Twisted

Mogli <3

Hi,

Ik zoek een ligfiets voor woon-werk verkeer 23km one way. Het is net een beetje te lang voor een gewone fiets.

Wat voor fiets kunnen jullie me aanbevelen want ik zie door de bomen het bos niet meer? Ik dacht aan een M5, maar ik heb daar geen specifieke redenen voor, het is een fiets die ik mooi vind maar ik zoek iets wat ook praktisch is.
Ter info: Ik ben 1.87m.

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Tja, wat is je budget en wat zijn je wensen? Ik ben erg tevreden over m'n Nazca Fuego. Maar ga eens langs bij een dealer voor advies omtrent budget, onder-/bovenstuur, zitpositie, etc, etc. Probeer een paar fietsen.

[ Voor 6% gewijzigd door Aikon op 01-09-2008 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twisted

Twisted

Mogli <3

Dat zou ik graag willen doen maar een dealer is hier een paar honderd kilometer uit de buurt. Ik woon namelijk in Duitsland en hier hebben ze nog nooit van ligfietsen gehoord.

Ik wil mijn beslissing dus 'online' maken en dan een tweede hands fiets vinden en kopen.

Mijn budget is rond de 800 euro.

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maca
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-04-2022
euhm geen tips verder of zo, maar dat ze in duitsland nog nooit van ligfietsen hebben gehoord is onzin:
Wij hebben een Hase en een HP Velotechnik en dat zijn dus duitse merken :-)

Hoe het met de beschikbaarheid van 2e handsfietsen zit daar weet ik niet, maar kijk eens op Ligfiets.net

Nikon D300 + Nikon D70 + Pentax Optio S5z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Twisted schreef op maandag 01 september 2008 @ 10:22:
Dat zou ik graag willen doen maar een dealer is hier een paar honderd kilometer uit de buurt. Ik woon namelijk in Duitsland en hier hebben ze nog nooit van ligfietsen gehoord.

Ik wil mijn beslissing dus 'online' maken en dan een tweede hands fiets vinden en kopen.

Mijn budget is rond de 800 euro.
Tja, dan zal je toch echt zelf dingen moeten gaan uitzoeken zoals ik al aangaf. Of moet ik je zitpositie gaan bepalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twisted

Twisted

Mogli <3

Als men voor een tweedehands fiets kiest dan is het moeilijk om bij de winkels langs te gaan om verschillende fietsen uit te probleren.

Ik hoop daarom middels een discussie erachter te komen welke fiets merken/type's voor mij interessant zouden kunnen zijn. Ik hoop ook op praktische tips van gebruikers die al langer ligfiets rijders zijn.

Bedankt voor jullie reacties tot zo ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mja, loop de sites van fabrikanten af en maak je keus zou ik zeggen. Zowel fietsen als hun berijders verschillen enorm, en ik kan niet bedenken wat jij prettig vind.

Ik wilde zelf een hoge racer, maar kwam pas tijdens het fietsen er achter dat ik een M5 niet lekker vond fietsen en een Seiran wel. Daar kom je online echt niet achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Twisted schreef op maandag 01 september 2008 @ 14:45:
Als men voor een tweedehands fiets kiest dan is het moeilijk om bij de winkels langs te gaan om verschillende fietsen uit te probleren.
Die snap ik niet helemaal? Ik heb een tweedehands Challenge Hurricane, maar voordat ik die kocht heb ik bijna dezelfde fiets eerst gehuurd (en ook nog op de fiets gereden die mijn vriendin had gehuurd). Dan weet je vanzelf of iets bevalt of niet, voordat je het koopt :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:08
Ik heb mijn eerste ligfiets gekocht bij een ligfietswinkel uit de verhuur. Eerst heb ik een aantal verschillende fietsen gehuurd en daaruit mijn keuze gemaakt. Ik ben uitgekomen op een soort van semi beginners model denk ik. Een ligfiets met onderstuur, met een klein wiel voor en een groot wiel achter. Daar lig je dus wel op, maar toch niet zo 'idioot' laag en plat.
Laatst kwam ik trouwens nog zo'n 'idioot' tegen, op een positieve manier bedoeld natuurlijk, die zo laag zat dat ie tegen zijn benen opkeek en ik zag hem dus af en toe even zijn hoofd opzij bewegen om er even langs te kijken, wel apart, lijkt me toch niets, maar het zal vast supervlot gaan. Daar moet je natuurlijk wat voor over hebben :)

Maar goed, mijn ligfiets uit de verhuur was dus toch een paar honderd euro goedkoper dan nieuw en verder toch goed onderhouden en niet zoveel gebruikt. Wel een paar kleine beschadigingen van mensen zoals ik die als beginners nog wel eens omvielen vanuit stilstand. Dat is natuurlijk wel gefixed.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:43

mux

99% efficient!

Goh, je moet niet proberen met zachte 20" slick raceband door deze regen te fietsen... drie keer voelde ik hem schuiven. Met dit weer is mijn ligfiets langzamer dan mn normale :+

Kan op zo'n smalle v-velg met frans ventiel eigenlijk wel een dikkere (praktischere ;) ) band? Of ben ik veroordeeld tot racebandjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Welke dikte heb je nu dan? Ik kan 1,25" tot 2" kwijt op m'n velg met frans ventiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Slick zegt maar bar weinig.

Mijn Schwalbe Marathon Racer semi-slicks (weinig, ondiep profiel) heeft bar weinig grip bij nattigheid. Leg ik de Vredestein HPV-banden eronder (echt volledig slick; geen groefje oid. te vinden; echt volledig glad oppervlak dus) dan heb je ineens zeeën van grip, óók bij nat weer.

Slick of profiel hoeft niets te zeggen over grip bij nat wegdek.

Wat betreft de breedte van de band, daarvoor zijn tabellen. Ik heb mijn Fujin geleverd gekregen met Schwalbe Stelvio's. Die heb ik er binnen een paar honderd kilometer vanaf gehaald omdat die dus echt bar weinig grip gaven bij nat weer. Ik heb er nu wat bredere 37mm brede Monte Carlo's onder liggen. Dat gaat goed op dezeflde velg. Maar ik heb niet het idee dat m'n Fujin extreem smalle velgen heeft.

Om te zien welke banden geschikt zijn voor welke velgen, lees dan even deze website van Sheldon Brown (echte fietsgoeroe!! Z'n website is echt de moeite waard om door te nemen.)

Zo kan je een 37mm band leggen op velgen van 17 tot 21mm breed

Bij mijn weten is 21mm een standaard breedte velg. Maar al zou je een 19mm hebben, dan zou daar nog een 44mm band op mogen volgens zijn tabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Hm, ik had hier niet meer op gereageerd. Ultiem bedankt voor de website, het is het inderdaad heel erg waard om helemaal door te nemen :+. Verder heb ik een beetje getest en eigenlijk is mn voorbandje best... aardig. Ik heb vooral minder gevoel van snelheid op mn ligfiets (ik ga zomaar 30 waar ik normaal 15 ga, maar het voelt ruwweg hetzelfde) dus ik had het idee dat ik minder hard de bocht door kon voor ik ging slippen.

Nu is m'n ketting gebroken, dus hij is bij de fietsenmaker (luiheid, geen kettingpons...). Waarschijnlijk lichtelijk m'n vader's schuld, die had er een stuk ketting tussen gezet op precies dat punt, waarschijnlijk niet netjes geponst...

Nog een vraagje: heeft iemand bij mij in de buurt (Rijswijk 2281BK) een high/lowracer die ik misschien eens kan uitproberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-10 06:07
iemand interesse in een Zephyr Lowracer frame? die van mij gaat in de verkoop
de afmontage geef ik gratis bij, die is zo slecht dat ik die niet durf te verkopen

Ik heb net weer eens een stuk gefietst ermee maar ik kom er echt niet meer mee vooruit, aan mijn conditie ligt het niet want ik fiets de laatste tijd veel op mijn MTB en daar ben ik op dezelfde route een stuk sneller mee, bijna 4km/u gemiddeld sneller.

dus, iemand interesse? ik heb er zelf bijna 1400,- voor betaald maar hij mag weg voor een heel wat kleiner prijsje aangezien het eigenlijk alleen het frame betreft met stuur en zitje (+ventisit matje), de rest is cadeau maar zit er wel opgebouwd

foto'tje:
Afbeeldingslocatie: http://i148.photobucket.com/albums/s23/BJessen/85319.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Skuzz schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 16:00:

Ik heb net weer eens een stuk gefietst ermee maar ik kom er echt niet meer mee vooruit, aan mijn conditie ligt het niet want ik fiets de laatste tijd veel op mijn MTB en daar ben ik op dezelfde route een stuk sneller mee, bijna 4km/u gemiddeld sneller.
Wat voor route is dat? Ik zou me kunnen voorstellen dat het, zeker al helemaal met zo'n ligfiets, een hoop uitmaakt of je veel over rechte polderwegen rijdt of dat je veel in de stad moet rijden.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
deze route: http://sportstracker.nokia.com/nts/workoutdetail/index.do?id=414283

er zit wel een klim in, en met de MTB kom ik daar echt een stuk sneller boven.
maar ook in de verdere omgeving van Venlo is er gewoon veel meer lol te beleven met een MTB, veel bossen met leuke paadjes waar je met zo'n lowracer niet veel kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Zes kettingbreuken in 72 uur! Volgens mij is het tijd om er eens een nieuwe cassette en ketting op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Of je trapt gewoon te hard! :+

Ik had gisteren trouwens wel een 'leuke' aanvaring met een paard. Er kwam me op een smal weggetje een paard tegemoet. Toen ik naderde begon het paard al een beetje te protesteren en besloot al snel om te keren, tegen de wil van de bestuurder in natuurlijk.
Ik dacht nog even: laat ik even versnellen en er snel langs gaan, maar ik schakelde per ongeluk net terug in de 'lawaai-reeks' van mijn Rohloff naaf versnelling, dus daar schok ie nog harder van en begon aardig over de toeren te raken. Toen heb ik maar uit lijfs en ligfietsbehoud de rem in geknepen en ben er rustig op afstand van blijven rijden. Pas na een tijdje was er een plek waar het dier een stuk van de weg af kon en waar ik dus kon passeren.

Eigenlijk heb ik bijna altijd wel wat met paarden in combinatie met mijn velomobiel. Soms kom ik op de proviciale weg wel eens een paard met wagen tegen. Die is met mijn aanwezigheid ook niet meer te houden, al eens gehad dat die combinatie zo de grote weg op stuurde als ik eraan kwam.

Vanochtend had ik een paar schaapjes op mijn pad:
http://static.jonkhart.eu/videos/schaapjes.mp4

Misschien had ik wat langs hun vacht moeten rijden, was de zijkant een beetje schoon geworden :)
(van het schaap of mijn ligfiets?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Hehe, ik heb net zoiets met kinderen en m'n ligfiets - wat ik ook doe (daadwerkelijk fietsen of reparaties uitvoeren - wat ongeveer de andere helft van de tijd is :@), elke vijf minuten komt er een kindje in de buurt dat ofwel tegen zn moeder gaat vertellen wat een ligfiets is, ofwel tegen mij gaat praten of gewoon gaat staren zovan 'what the hell is that?!?!'.

En gisteren had ik het ultieme prius-moment: ik reed tussen delft en rijswijk langs de schie, aan de overkant van het kanaal reed een redelijk lage ligfiets (baron ofzo?) die ik nog net op tijd zag, en zodra ik m'n hoofd draaide stak hij z'n handje op 'hallo, ik ben ook een ligfiets!'. Prompt twee seconden erna kwam in tegengestelde richting aan mijn kant van het kanaal een flevobike greenmachine tegemoet... Wat nou ligfietsen zijn speciaal :+

Anyway, hier is nog een Top Gear Top Tip: Als je een tweedehands ligfiets koopt, kijk de banden, ketting, stuur en bagagedrager na want DAAR HEB IK ALLEMAAL AL PROBLEMEN MEE GEHAD verdorie. En praat er meteen even 80 euro vanaf, want dat ben je ongetwijfeld kwijt aan eerste reparaties (vandaag al 64 euro aan een cassette en drie kettingen). Ik had beter voor 80 euro meer de destijds op ligfiets.net te koop staande M5 blue glide met nieuwe afmontage en banden kunnen kopen, die was maar 100 euro extra. Als deze fiets de hele tijd blijft stukgaan gooi ik hem in de verkoop en koop ik meteen ofwel een nieuwe, ofwel tweedehands eentje die in topstaat is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
ssj3gohan schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 17:11:
Hehe, ik heb net zoiets met kinderen en m'n ligfiets - wat ik ook doe (daadwerkelijk fietsen of reparaties uitvoeren - wat ongeveer de andere helft van de tijd is :@), elke vijf minuten komt er een kindje in de buurt dat ofwel tegen zn moeder gaat vertellen wat een ligfiets is, ofwel tegen mij gaat praten of gewoon gaat staren zovan 'what the hell is that?!?!'.
Je zou ze moeten uitleggen dat dit eigenlijk een echte fiets is, zoals een fiets eigenlijk had moeten zijn. :)
Ik heb vaak in Amsterdam als ik, als een van de weinigen, bij rood licht sta te wachten dat mensen commentaar maken op mijn fiets. Meestal positief gelukkig, dus dan bedank ik ze maar. Soms onderweg dat ze naar me wijzen en dan zwaai of wijs ik maar terug. Het zijn ook vaak vrouwen van mijn leeftijd, dus misschien houd ik er ooit een vriendin aan over :)
En gisteren had ik het ultieme prius-moment: ik reed tussen delft en rijswijk langs de schie, aan de overkant van het kanaal reed een redelijk lage ligfiets (baron ofzo?) die ik nog net op tijd zag, en zodra ik m'n hoofd draaide stak hij z'n handje op 'hallo, ik ben ook een ligfiets!'. Prompt twee seconden erna kwam in tegengestelde richting aan mijn kant van het kanaal een flevobike greenmachine tegemoet... Wat nou ligfietsen zijn speciaal :+
Dat herken ik! Of in elk geval: ik rijd bijna elke werkdag zo'n 70 km retour woon-werk tussen Bussum en Amsterdam-west en ik kan weken geen ligfiets tegen komen, maar soms heb je opeens van die dagen dat ik er rustig drie, vier of zelfs vijf tegen kom.

De teller staat trouwens al op 9100 km dit jaar, dus mijn record van vorig jaar, 10600, komt in zicht.

• Neelon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-09 18:20

Neelon

FOR PONY!!!

Ik heb een vraag over de SRAM 3x9 Dual Drive naaf, en ik hoop dat een van jullie doorgewinterde liggers er ervaring mee heeft.

Op het moment ben ik me aan het orienteren voor een ligfiets om iets aan mijn belabberde conditie en te hoge gewicht te gaan doen, en ik neig nu het meeste naar de (zeer mooie) Nazca Fuego (toer). Ik heb gezocht op internet, maar ik kan over die naaf niet echt iets sluitends vinden.

Dit is trouwens niet mijn eerste ligfiets ervaring, een jaar op 15 geleden heb ik mijn eerste (en tot nu toe enigste ligfiets aangeschaft (heb deze alleen niet meer), een Challenge Wing (28 inch). Heerlijk fietsen alleen ook voor mij achteraf iets aan de te hoge kant.

[ Voor 10% gewijzigd door Neelon op 17-09-2008 10:02 ]

"We here at the Torgue Corporation sincerely think that this is F*CKING AWESOME!!"

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ervaring met de Dual Drive?
3x7: zo'n 15000 kilometer ervaring en alleen maar goede. Wel heeft hij een paar keer onderhoud gehad maar dat mag ook als je het ding veel gebruikt.
3x8: wat minder ervaring maar verder geen problemen mee gehad
3x9: onze huidige Hurricane en Fujin zijn er bewust mee uitgerust. Nog altijd geen spijt van.

Ik heb een hekel aan voorderailleurs; bijna altijd ruzie mee. De Dual Drive kan je stilstaand mee schakelen, extra voordeel in geval van een noodstop. Alleen moet je jezelf wel aanwennen dat je de naafversnelling zo vlot mogelijk omhoog schakelt naar z'n 3 zodat je ook daadwerkelijk wat hebt aan die mogelijkheid om stilstaand te schakelen.

Ik zeg: DOEN

Het énige wat ik je nóg meer zou aanraden is de Rohloffnaaf. Alleen het geld...... die dingen zijn verre van gratis. Maar àls je het geld hebt, ga dan voor een Rohloff.

[ Voor 58% gewijzigd door WFvN op 17-09-2008 10:20 ]

• Neelon

Neelon

FOR PONY!!!

De setup zoals ik nu voor ogen heb (standaard, SON (zal toch licht moeten hebben in het donker), BB7 remmen ipv BB5, DualDrive, snelheids 'putertje, spd pedalen) zal ik al rond de 2.400-2.500 uitkomen, en dat is de Rohloff naaf optie van een 1.200 euro extra echt teveel van het goede eerlijk gezegd. Heb er wel even naar gekeken maar dat trek ik echt niet. Misschien iets voor een latere upgrade.

"We here at the Torgue Corporation sincerely think that this is F*CKING AWESOME!!"

• Neelon

Neelon

FOR PONY!!!

Gniii... zie net op Gentse Liggers ook een mooi stukje vakwerk...

Afbeeldingslocatie: http://www.ligfiets.net/advertenties/images/VKfbg0nm.jpg

Jammer alleen dat Challenge overal (behalve op de Hurri) een gewichtslimiet van 125 kilo stelt, en dat is zo ongeveer m'n gewicht zonder kleren (en het is te koud om die niet mee te nemen...). Heb ze een tijdje terug hierover al een vraag gemailt, maar nooit antwoord op gehad dus ik weet niet of dit problemen kan gaan vormen...

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ze zullen wel een marge inbouwen lijkt me, een paar kilo meer of minder zal weinig uitmaken. Lijkt me ook sterk dat ze je willen wegen als je frame doormidden is gebroken :P

Over de framelimitieten weet ik verder weinig, maar op de baggagedrager van mijn Hurri staat een mooie waarschuwingssticker met de melding dat je er nooit meer dan 15KG op mag leggen. Deze zomer heb ik gewoon met een kilootje of 30 rondgereden zonder dat er iets gebeurd is. Alleen de veer onder mijn stoel vond het wat minder, die klapte met een mooi *kloenk!* geluid steeds tot het einde van zijn bereik als ik over een hobbel ging :z

• Neelon

Neelon

FOR PONY!!!

Het frame maak ik me niet 1-2-3 druk om, die zal het wel kunnen hebben. Heb wel een antwoord gehad van Nazca en daar kreeg ik te horen dat het het veerelement is dat de "beperking" is, en dat ze eventueel een zwaardere veer konden monteren.

En over de Challenge voorvering kan ik dus niks aan gewichts-limieten vinden. Begin langzaam meer en meer spijt te krijgen dat ik zo laat mezelf ervan heb kunnen overtuigen toch weer iets aan m'n lichaam te gaan doen. Kantoor-baan, verkeerde eetgewoonten en gewoon stomme lui-heid is niet een al te beste combinatie. :p

Maar eens registreren bij Gentse Liggers om wat vragen te stellen. Met een beetje geluk (niet voor de verkoper dan...) heeft hij de fiets nog. De Fujin is wat dat betreft gelijk aan de Fuego en het zou wel 5-6 (of meer) weken levertijd kunnen schelen. En het is 100 kilometer dichterbij ook nog, en de fiets heeft een bijzonder nette afmontage moet ik zeggen.

Addition: zo, nu even wachten tot mn account daar geactiveerd is. Oh, en ik kan trouwens ook via ligfiets.net een mail sturen bedenk ik me nu.

Addition 2: zo, mailtje verstuurd, benieuwd naar het antwoord.

Addition 3: antwoord gehad. lijkt allemaal dik in orde, en had eigenlijk ook niet anders verwacht, Fujin is ook nog niet verkocht. enige punt wat nu overblijft is of het frame niet toevallig een short frame is (hier heeft Challenge het over bij 1 van de stuurpennen, maar nergens anders op de site wordt gerept over een short-frame Fujin) en wat de prijs/levertijd is van de veer-cartridge voor de voorvering. ik kan het de lichte cartridge niet aandoen mij proberen te torsen...

Addition 4: Challenge gebeld, zware cartridge van de voorvering heeft dezelfde gewichtslimiet als beschreven staat op de site, dus dat is alvast een positief punt. Hopelijk kan ik er dan met beweging snel kiloos af laten "vliegen" omdat ik nu ongeveer al op het limiet gewicht zit. :+

[ Voor 35% gewijzigd door Neelon op 18-09-2008 11:03 ]

• mux

mux

99% efficient!

offtopic:
is het eigenlijk geen slecht idee om een ligfiets te gebruiken om af te vallen? Immers, je hoeft een stuk minder moeite te doen om hetzelfde te bereiken, of je bent veel sneller klaar met dezelfde moeite en dezelfde afstand, dus verbrand je juist minder op een ligfiets dan op een normale fiets behalve als je echt monsterstukken gaat rijden...

• Neelon

Neelon

FOR PONY!!!

Misschien, maar ik heb ook een tijd op een MTB rond gecrossed, en dan kreeg ik snel last van mn rug, knieën en polsen, en na een tijd ook zadelpijn. Dat heb ik op de ligfiets (die ik daarvoor had maar weg is gegaan vanwege frame problemen en het te hoog zijn (28 inch wielen waar ik nog boven zat)) niet gehad, ook niet bij dagafstanden van rond de 180-200 km. Ik ga dus tevens voor het comfort. Dan maar afvallen met minder luchtweerstand. ;)

Dit was 'm, maar dan met 28 inch wielen (verdomd lastig om daar een afbeelding van te vinden zeg)...

Afbeeldingslocatie: http://www.liegeradinfo.de/cha_wing.jpg

• mux

mux

99% efficient!

Ik heb ook het probleem dat ik vanaf 60 à 100 km zadelpijn krijg (~105 kg), dus dat is ook m'n primaire motivatie.

Ontopic: ik heb het laatste 11-tands shimano tandwieltje voor op m'n achtercassette op voorraad gekocht. Ding wordt niet meer verkocht... alleen nog maar 13-tands en groter. Nu nog dat 65-tands voorwiel van marktplaats/ligfiets.net overnemen en ik kan 60 km/h :)

• Neelon

Neelon

FOR PONY!!!

Woop, kan nu posten bij de Gentse Liggers (RvB aldaar). *O*

Maar eens snel de onderhandelingen over de Fujin afronden zodra ik weet hoe het met de frame maat zit, de rest vind ik allemaal in orde, moet dan alleen even een zwaardere veer-cartridge bestellen voor de voorvork. En ook ketting (laten) verlengen, mijn lengte en die van de verkoper scheelt een 17 centimeter, da's niet echt te overbruggen met die korte ketting-spanner/derailleur die er op zit. Gelukkig zit De Liggende Hollander nagenoeg om de hoek (5km ofzo gok ik).

semi off-topic: Ben trouwens al 1 kilo kwijt vanwege de zware internet onderzoeken over de verschillende soorten en merken ligfietsen. Nee zonder dollen, iets beter op mijn eten aan het letten (niet eens dieeten, want dat zou ik echt niet kunnen) werkt al beter dan ik dacht. Komt misschien ook nog eens goed met me ook. :P

edit: frame maat is standaard, dit gaat de mijne worden tenzij er hele rare dingen gaan gebeuren. *O* *O* *O*

edit 2: net De Liggende Hollander gebeld voor info over de voorvering cartridge bestelling, en die vond mijn gewicht al aan de hoge kant voor een Fujin in verband met de constructie van de achtervering, en voor de voorvering zou hij de grens al leggen op rond de 100 kilo. -O-

Straks Challenge maar weer eens bellen voor info.

edit 3: Ze konden het zo 1-2-3 niet zeggen, moest uitgezocht worden, en over een uurtje ofzo kan ik meer weten... Begint me een gevoel te bekruipen dat dit 1 van "de hele rare dingen" zou kunnen zijn (zie "edit"). :/

edit 4: woooo. Net weer gebeld met Challenge, en met Paul zelf gesproken, en die vertelde me dat het 2004 model geen probleem zou moeten zijn, wel rustig gebruiken uiteraard. ook de voorvering zou geen probleem moeten zijn. Enige is dat er een klein stoeltje op die Fujin zit blijkbaar, dus dat worden dan wel extra kosten, maar daar kan ik wel mee leven. Hij vond hem voor een 2e hands wel stevig aan de prijs, maar als ik zo alles optel, en gezien dat de fiets nog maar 6.000 gelopen heeft, en de Rohloff nog maar 1.000, vind ik het persoonlijk meevallen. De mood is in ieder geval van -O- naar *O* gegaan. :)

Edit 5: Zo, een boel euro's lichter nu, volgend weekend de Fujin ophalen (verkoper is er dit weekend niet). :9

[ Voor 63% gewijzigd door Neelon op 20-09-2008 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

(@Neelon: gefelicitaart, nu eens kijken of we fietsfabrikanten zo ver kunnen krijgen om wat sterkere modellen te bouwen, zo gek is >100kg toch niet, zeker met wat bagage)

Gisteren heb ik mijn 13-23 achtercassette ge-upgrade naar een 11-23, en ik fiets weer gezellig tegen de 40 als ik er zin in heb, (ruim) boven de 30 als ik het rustiger aan wil doen. Langzaamaan werken de tweedehands-krakkemikkigheden eruit en wordt het gewoon een fijne ligfiets.

Alleen toch twee vraagjes: eerder klaagde ik al over een slippend voorwiel, nu weet ik het zeker: die banden van mij rijden niet echt lekker. Op een kurkdroge ondergrond kan ik niet bepaald snel de bocht door zonder voelbaar te slippen (voordeel van ligfiets: ik lig niet direct op m'n gezicht als ik eens duidelijk over de schreef ga hier), maar ook bij hogere snelheid heb ik geen goed vertrouwen in mijn fiets, en ik ben er behoorlijk zeker van dat dat aan mijn achterband ligt. Als ik flink kracht zet hoor je hem ook, tsja, anders klinken.

Nu hebben verschillende ligfietsmakers woon-werkmodellen waar de voorband door een dikker exemplaar wordt vervangen, zogenaamd om het stoepje-op-af-gedrag fijner te maken. Klopt dit? Ik kan me voorstellen dat stoepje op makkelijker gaat met een bredere band, maar boeit het zo veel voor stoepje af?

En kan iemand me tips geven voor een fijne 26" achterband?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neelon

Neelon

FOR PONY!!!

Persoonlijke ervaring kan ik nog niet geven, maar ik lees wel vaak review sites. Misschien dat je bij onderstaande 2 iets kan vinden:

http://www.roadbikereview.com/reviewscrx.aspx

http://www.ligfiets.net/accessoires/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb Schwalbe Marathon Racers (voor en achter), en die bevallen me goed. Ook met nat weer prima grip, en heb het afgelopen jaar nog maar twee keer hoeven plakken.

Wat heb je nu op je fiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Hm..... Marathon Racers prinma grip met nat weer?..... :| ;(

Ik ben een héél andere mening toebedeeld; ik zeg dat het met nat weer regelrechte glibberbanden zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door WFvN op 23-09-2008 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Op een driewieler heb je natuurlijk beduidend minder druk op je banden, kan me zo voorstellen dat dat in bochten tot minder grip leidt. Verder: ik moet nog even nakijken wat voor bandjes er nu op zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Hm.... minder druk inderdaad.

Let's see:
Fujin (bijvoorbeeld) van 20 kg met 80 kg rijder maakt 100 kg en dus 50 kg per band (gemiddeld)

Versatile: 45 kg met 80 kg rijder maakt 125 kg. Dus 42 kg per band (gemiddeld). Bijna 20% minder. Op de voorbanden zal het denk ik nagenoeg gelijk zijn maar op het achterwiel een groter verschil dan 20%

Maar dat neemt niet weg dat het wijs is om het wel in de gaten te houden. Ik ben op een gegeven moment flink (onaangenaam) verrast.

* WFvN moet voor de winter nog weer een KHE Premium op z'n achterwiel leggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb vorig jaar de hele winter doorgefietst en geen problemen gehad met grip. Alleen een keer over een put uitgeglibberd, maar dat was met elke band gebeurd.

Of ik ben gewoon een mietje met bochten, dat kan natuurlijk ook :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik denk het >:)

:P

* WFvN bedenkt zich dat 'mietjesrijgedrag' wel minder krassen op z'n Versatile had opgeleverd ;(

[ Voor 69% gewijzigd door WFvN op 23-09-2008 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Achterop heb ik een Vredestein Monte Carlo 26" zitten, voorop is een beetje onduidelijk. 20" smal racebandje met een beetje profiel, frans ventiel.

Heeft iemand hier eigenlijk een M5 blue/black glide? Of is dit echt een hopeloos verouderd model.

[ Voor 5% gewijzigd door mux op 23-09-2008 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-09 22:02

vehpol

Go Go Gadget!

Vandaag voor het eerst (!) een lekke band gehad. Weg ging over van stenen op asfalt, en dat asfalt steekt daar lelijk uit, net op het punt waar je je bocht "afrond". Ken het punt al jaren, dus ook vandaag remde ik wat extra af, maar schijnbaar niet genoeg. Denk "Oei, ik raak vol de velg", en op dat moment is mijn fiets onbestuurbaar. :( Nou ja, na 3000-4000km mag het ook wel een keertje, hele band stond toch op het punt vervangen te worden, wordt wat glad.

Was een mooie looptocht naar huis, 5km, wat toch gemiddeld 1 fietsenmaker per km was :Y) (en toch ben ik blijven lopen)

Ceci n'est pas une signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ssj3gohan schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 16:36:
Achterop heb ik een Vredestein Monte Carlo 26" zitten, voorop is een beetje onduidelijk. 20" smal racebandje met een beetje profiel, frans ventiel.

Heeft iemand hier eigenlijk een M5 blue/black glide? Of is dit echt een hopeloos verouderd model.
Volgens mij bestaat het model nog in ongeveer dezelfde vorm onder de typeaanduiding 26/20.

Voor de 451 mm velgen kun je smal vallende IRC RoadLite EX 45 bandjes kopen, of de Primo Black Comet en de Schwalbe Stelvio die wat dikker zijn (zowel uitbolling zijwangen als hoogte). Mijn vriendin en ik rijden de laatste jaren op de Stelvio 28-451 bandjes, die krijgen niet zo snel een snakebite als je scherpe stenen of randen treft, zoals vehpol hierboven. Ik heb hiervoor de M5 mono voorvork wel een beetje moeten uitvijlen :P

De bandjes kun je vinden bij de meeste ligfietsendealers en bij dealers van de Bike Friday vouwracefietsen. Je kunt ze ook bestellen bij M5 zelf. De meeste gewone fietsenzaken hebben wel Schwalbe in het programma en kunnen ze in principe dus ook leveren, als je vooraf bestelt. Oja, de Stelvio 28-451 is er in twee varianten: met stugge draad of opvouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik was inderdaad al aan het kijken naar de Primo Black Comet, maar die is wel ernstig slecht verkrijgbaar. Schijnt wel oneindig lang mee te gaan. Anders koop ik gewoon stelvio'tjes, dat lijkt een vrij veilige keuze te zijn.

Vandaag ben ik trouwens gevallen :) Iets te snel een bocht met een hobbel door. Helemaal niks aan de hand trouwens, het is waar dat je maar van een kleine hoogte valt. Sterker nog, als je met bovenstuur je handjes aan het stuur houdt en als je merkt dat je valt wat naar de andere kant verzit, houd je er gewoon helemaal niks aan over... Enkel de zijkant van m'n houten stoeltje heeft een schrammetje. Geweldig, die ligfietsen :)

Het was m'n plan van watervast triplex nog een staartpuntje maken (voor de bagage) maar na deze val denk ik toch dat ik daar wat stevigere balkjes in moet ontwerpen - als ik een glijder maak is meteen m'n bagageruimte kapoets en ik kan echt niet zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neelon

Neelon

FOR PONY!!!

Zo, afgelopen zaterdag de Fujin opgehaald, pastte nog met gemak in mijn Peugeot 306 ook. Er moeten nog wat dingen gebeuren voor ik er echt op kan gaan fietsen, zoals bekend een zwaardere veer-unit voor (nu misbruik ik bij stilstand zo ongeveer al de volledige veerweg) en verlichting voor monteren. Iemand een aanrader voor een batterij/accu lichtunit voor die maar weinig ruimte nodig heeft voor de bevestiging? Ik heb namelijk alleen een montage-nokje voor op de neus-pijp, en geen deraillleru stangetje.

Ook voor het bijhouden van het een en ander een blogspot aangemaakt, of eerder gezegd ge-reanimeerd want ik had er blijkbaar al 1. Dit is http://katsuoy.blogspot.com/ geworden, de naam is van mijn FF-11 karakter, een en ander kort uitgelegd op de blogspot.

Voorlopige to-do list:

* Monteren zwaardere unit voorvering (in bestelling)
* Verlichting voor monteren
* Achterspatbord vervangen
* Fietscomputer monteren
* Grotere zitting met Ventisit bestellen
* Plek zoeken voor bidonhouder en fietspomp
* Opnieuw leren ligfietsen

Dit zal mij kennende wel meer worden als het ligfietsen er weer helemaal in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Neelon schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 15:35: Iemand een aanrader voor een batterij/accu lichtunit voor die maar weinig ruimte nodig heeft voor de bevestiging? Ik heb namelijk alleen een montage-nokje voor op de neus-pijp, en geen deraillleru stangetje.
Ligt er een beetje aan wat je nodig hebt? Als het alleen is om gezien te worden zou ik er Reelights op zetten, hoef je nooit meer na te denken over batterijen. Wil je met zware mist door een onverlichte polder rijden, dan heb je iets sterker spul nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Als iemand in de omtrek van Den Haag nog een 451 bandje nodig heeft: Jammer mensen, ik heb de enige die er was al gekocht.

Top Gear Top Tip: Als je een tweedehands ligfiets koopt met 20" wielen, zorg dat ze 406mm zijn en niet 451.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Zo..... ik heb vandaag bijna de crashbestendigheid van m'n Versatile mogen testen.

Ik reed op het gescheiden fietspad binnen de bebouwde kom. Ik reed rustig; ik had net een s-bocht achter de rug en 2 tegenliggers omdat die moeten spookrijden door werkzaamheden aan de andere kant van de weg.

Maar goed, tussen rijbaan en fietspad staan auto's geparkeerd. Van de tegenovergestelde richting kwam een auto met een beetje te sportief rijgedrag de inrit oprijden die rechts van mij lag. Maarja.... mij had hij niet gezien (ik hem overigens ook niet). Beiden moesten we fors bijremmen. Ik heb het stuur omgegooid naar rechts om zo iets meer ruimte te creëren.

Van een aanrijding is het gelukkig niet gekomen. Maar het was wel enorm schrikken want de auto had toch een beste vaart.
We hebben onze voertuigen even iets achteruit gezet. De man kon zo via z'n raampje mij toespreken. Het enige wat hij zei was: "Sorry, ik had je niet gezien". En dat is voor mij genoeg. Wel excuses maar verder geen verwijten. Ik heb gezegd dat het gelukkig verder goed afgelopen is. Vervolgens zijn we verder gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
WFvN schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 17:22:
Het enige wat hij zei was: "Sorry, ik had je niet gezien".
Eigenlijk bedoelde hij: "Sorry, ik had niet gekeken.".

Ik kan me echt zo gigantisch ergeren aan dat zogenaamde 'sportief' rijgedrag.

1) ik vraag me af: wat is er sportief aan, volgens mij wordt je conditie er echt niet beter van
2) je maakt het alleen maar lastiger voor jezelf ten koste van anderen, je hebt namelijk minder tijd om te reageren, doordat je sneller moet kijken en sneller moet reageren
3) je moet vaker en meer remmen, dus dat kost meer onderhoud aan je auto (remschijven en remblokken) en je verbruikt er meer brandstof door

Natuurlijk hoeven we niet allemaal als oma's te rijden zoals ik soms met mijn record van 1140 km op iets van 48 liter diesel in een Clio uit 1999 in 2006 :+ maar ik zie wel duidelijk altijd een verschil in hoe men een kruispunt nadert. Of ze rijden hard en remmen op het laatste moment om voorrang te verlenen of ze rijden gewoon rustig remmend op de motor en hoeven maar een beetje bij te remmen om voorrang te verlenen. Er lijkt niet echt wat tussenin te zitten.
Hoewel het waarschijnlijk niet helpt, zouden ze hier misschien ook wat meer aandacht aan mogen schenken bij de rijlessen en dan vooral onderbouwd met o.a. de bovenstaande punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Uhm, WfvN geeft aan dat ze beiden elkaar niet zagen. Dus je opmerking over niet gekeken is nergens op gebaseerd.

Niks mis met het zogenaamde sportief rijden, bij sportief rijden hoort namelijk ook dat je alerter bent dan normaal. Want de meeste mensen rijden dan wel netjes 50 en naderen kruispunten rustig, maar reageren alsnog te laat en verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Maar bij sportief rijden hoort dus óók dat je alsnog op tijd tot stilstand komt vóór het fietspad waar je voorrang aan moet verlenen. Als ik rechtuit gereden was, dan had ik ergens halverwege z'n auto eronder gelegen.

Ik neem hem niet kwalijk dat hij mij laat gezien heeft. Maar z'n rijstijl (wat oudere heer overigens; geen jong broekie van 19 jaar ofzo maar een man van ergens tussen de 60 en de 65 schat ik; wel grijs en 'oud' maar nog niet krakkemikkig en lichamelijk zwak) was toch wat te vlot om elegant te kunnen noemen op die plek.
Gezien z'n snelheid heeft hij al vrij vroegtijdig de bocht naar links ingezet. Wellicht om nog net voor een andere auto de andere rijbaan over te kunnen steken; dat weet ik niet (ik was meer bezig met 'overleven' :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Ik had gisteren ook wel een mooie wat slecht af had kunnen lopen. Ik reed met mijn Alleweder over een weg langs sportvelden met zo'n 40 km/u waarmee ik nog net redelijk over de vervelende drempels heen kon komen. Komt er vervolgens zo'n ... euhh.. sportman in auto achter me rijden. Hij wilde me perse inhalen en deed dat net voor de blinde bocht naar links, daar was ook een drempel, dus we reden daar precies voor de bocht naast elkaar waar hij moest remmen voor de drempel. Resultaat was dat hij links reed en ik rechts, ik ben toch heel benieuwd wat er zou zijn gebeurd als er op dat moment net een brommer / fietser / auto de bocht om was gekomen.
Eigenlijk wil ik het niet weten, waarschijnlijk had ie zijn stuur naar rechts gegooid en mij van de weg gereden. Toen ie verderop net was uitgestapt kwam ik hem voorbij gereden, hij had dus wel 15 seconden tijdswinst geboekt, heb ik hem maar hoofdschuddend aangekeken. Heel heel heel misschien denkt ie aan dat moment daarvoor terug...

@Aikon: ja meestal is dat wel van toepassing wat ik schreef, maar nu inderdaad niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neelon

Neelon

FOR PONY!!!

De cartridge unit voor de voor-vork is helaas nog niet binnen, maar ik kreeg het niet voor elkaar om nog langer te wachten.

Na het werk, fiets-pomp op de stuurbuis geplaatst met de velcro/rubber units van mijn oude mountain-bike pompje, zadeltasje onder de bagage-drager gehangen, spd pedalen op de juiste spanning gezet en voorzichtig de eerste kilometers gemaakt. Het gaat nog wat onwennig, en dat zal nog wel een tijdje zo blijven (paar honderd kilometer ofzo?) maar verder eigenlijk geen problemen, ook niet met het gebruik van de spd pedalen.

Nu voorzichtig werken om weer wat conditie/uithoudingsvermogen te krijgen.

Oh, je kan me trouwens aan de TS toevoegen als Fujin "piloot".

Morgen maar eens langs De Liggende Hollander en kijken wat die aan voor-verlichting heeft liggen, en even uitvogelen wat de juiste band-omtrek van de voorband is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Je staat erin.

Wennen aan je ligfiets zal denk ik toch echt wel binnen 'een paar honderd' kilometer zijn, tenminste, als je het hebt over onwennig erop liggen. Wat betreft de gewenning van je spieren aan de andere positie, dat zal wel even duren.
Maar belangrijkst is nog wel: luister naar je lichaam en dan met name naar je knieën. Bij het kleinste signaaltje wat je krijgt, direct luisteren want anders kan je echt wel problemen krijgen. Zorg dat je niet in een te hoge versnelling rijdt. Probeer liever in een wat lagere versnelling te rijden dan je gevoel je ingeeft (goed, hier dus níet luisteren naar je lichaam :+ ). Loop/fiets niet te hard van stapel.

Veel plezier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neelon

Neelon

FOR PONY!!!

Moet het zowiezo rustig aan doen, anders donder ik denk ik van de Fujin vanwege mijn gebrek aan conditie. En ik ben "automatisch" voorzichting met mijn knieen, de mijne zijn denk ik een maandag-ochtend of vrijdag-middag fabrikaat. :P

Even een andere vraag, hoe krijg ik op blog-spot bericht-archivering wijs dat hij van meest recent-oudste weergeeft in de lijst? Oudste archief staat boven, maar dat moet eigenlijk onder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Hele goeie vraag..... ik zie nèrgens in de instellingen hoe je dat kan instellen. Bij mij staat oud onderaan, nieuw bovenaan. Heb ik niets voor hoeven doen.

edit:

ssj3gohan ook toegevoegd aan de startpost

[ Voor 16% gewijzigd door WFvN op 11-10-2008 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neelon

Neelon

FOR PONY!!!

Of je kijkt in de help-functie... >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Naah, nu wil ik ook in de TS met een M5 Blue Glide (heb er inmiddels al 1500 blije kilometers op gereden, en slechts een stelvio, achtercassette, nog een achtertandwiel en een ketting op moeten zetten)

M'n derailleur begint het nu trouwens ook te begeven. En m'n zitschuim zit al sinds het begin scheef en zit niet zo heel lekker. En ik heb een rechterspiegeltje nodig. En ik moet nog een praktische ophanging voor bagageruimte maken. Ook moet er nog een fietscomputer op. Hm, verslaving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neelon

Neelon

FOR PONY!!!

ssj3gohan schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 22:50:
Naah, nu wil ik ook in de TS met een M5 Blue Glide (heb er inmiddels al 1500 blije kilometers op gereden, en slechts een stelvio, achtercassette, nog een achtertandwiel en een ketting op moeten zetten)

M'n derailleur begint het nu trouwens ook te begeven. En m'n zitschuim zit al sinds het begin scheef en zit niet zo heel lekker. En ik heb een rechterspiegeltje nodig. En ik moet nog een praktische ophanging voor bagageruimte maken. Ook moet er nog een fietscomputer op. Hm, verslaving?
Ik herken het. Ik zit zelf nu al geregeld aan dingen te denken die ik wil toevoegen/vervangen aan de Fujin. Iemand trouwens een idee waar je op een Fujin het beste bidonhouders kan monteren? op de stuurbuis kan niet, daar heb ik m'n fiets-pomp al geparkeerd.

Vandaag eindelijk weer een stukje kunnen fietsen (ging door de week niet vanwege late dienst op het werk), kilometer of 25. Voor mijn gevoel nu al minder snel last van "zeurende" spieren in de benen, en zelfs mijn mijn nagenoeg niet aanwezige conditie 20 km/uur gemiddeld kunnen handhaven ondanks de stoplichten. Ik had volgens mij ook last van tegenwind, maar ik merk dat eigenlijk niet eens omdat ik voor mijn gevoel bijna horizontaal lig. Nu nog mijn buik-spoiler coefficient zien te verkleinen (ben al 4 van de beoogde 25 kilo verloren onderweg :P ), ik zie het spreekwoordelijk zonnig in.

Dingetjes die ik nog wil doen, zijn een ander achter-spatbord, en daarvoor zit ik te denken aan de carbon modellen van M5 (ben beetje materiaal-freak af en toe). Ook moet ik een ander tasje hebben voor binnenbanden, afnemers en andere kleine dingen. Heb hiervoor nu het oude BBB zadeltasje van mijn MTB, alleen zit dat niet echt mooi. Moet ik dus iets anders voor zien te vinden. Ook kan ik mijn oude beugelslot nergens meer vinden, dus dat zal ook wel weer winkelen worden. Op het werk is dan wel een afgesloten fiets-stalling, ik ben toch iets geruster als de Fujin aan de spreekwoordelijke ketting ligt. Mijn fiets-handschoenen zijn ook niet meer je-van-het, de vingertoppen zijn aan het openscheuren. En nee, ik fiets niet (heb ik ook nooit gedaan) zonder handschoenen. Ik ben niet van plan om te gaan vallen, maar mocht dit een keer gebeuren, dan heb ik liever een extra laagje tussen mijn handen en Moedertje Aarde.

En het onderdeel dat ik op dit moment het meest geweldige vind aan de Fujin? Nee, niet de Rohloff (al is die ook heel fijn), maar het Ventisit matje. Ik was tot nu toe alleen maar die Ibiliet zweetmatten gewend (waren vroeger geen andere dacht ik) maar geen spatje zweet op mijn rug. Op de borst wel wat, maar niet echt noemenswaardig. Ik fiets gewoon met spijkerbroek en normale jas trouwens (wel wieler-shirtje eronder), wan ook mijn oude fiets-jas kan ik nergens meer terugvinden. Maar goed, voor kleding zoek ik eigenlijk eerst een goede regen-jas die eventueel ook als gewone jas kan dubbelen, maar dat komt allemaal wel.

Ik ben in ieder geval heel erg blij dat ik geluisterd heb naar mijn "bevlieging" en weer aan het (lig)fietsen ben geslagen. Wordt vervolgd. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:59
Idem hier: Ventisit matje was een van mijn beste aankopen! Nooit 1 moment spijt van gehad!

en inderdaad, een bidonhouden zou fijn zijn.. alleen waar! soms wil je ook wat water kunnen drinken zonder af te stappen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
Ik trof dit topic aan, en ben in eind augustus voor het eerst op een ligfiets gaan rijden.
Gehuurd althans, bij de Liggende Hollander in Eindhoven.

Eerste indrukken erg positief: comfortabel, relaxed etc.
Na afloop wel last van de knie/been gehad... maar goed, wel van ca 10.00u tot 1700u gefietst.
(met zo nu en dan toch even een break).

mijn vraag:
Wat is een redelijke afstand voor woon-werkverkeer?
Daar ben ik niet over uit. Momenteel bedraagt die voor mij 60 km (via de auto....)
Middels MapSource (lang leve Garmin) de kortste route 52km....

Meer over de rit heb ik op mijn site gezet, incl. foto's van de gehuurde fietsen (een Challenge en een Nazca)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Bedoel je een redelijke afstand om met de fiets te overbruggen? Ik zie weinig mensen zelfs op de ligfiets een 120k per dag afleggen eerlijk gezegd... 40-50 kan nog wel (persoonlijk zou ik dat prima volhouden, en ik ben *niet* atletisch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
ssj3gohan schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 00:03:
Bedoel je een redelijke afstand om met de fiets te overbruggen? Ik zie weinig mensen zelfs op de ligfiets een 120k per dag afleggen eerlijk gezegd... 40-50 kan nog wel (persoonlijk zou ik dat prima volhouden, en ik ben *niet* atletisch)
idd, wat is redelijk.... :)
120 per dag tikt wellicht erg hard aan.... (als je de tijd hebt... ca 2 uur heen, 2 uur terug....)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Over gemiddelden gesproken: dat valt echt vies tegen. Ik haal Rijswijk-Leiden in 50-55 minuten, dat is gemiddeld 25-27 km/h oid, en dan rijd ik door wassenaar constant 35-40. Nog erger is Rijswijk-Delft, dat is lang geen 15 km maar ik doe er toch 22-25 minuten over terwijl ik het hele stuk langs de schieoever door kan rijden en regelmatig 45-50 klok op de auto-snelheidsmeters in 30-km/h-zones. Zelfs als je goed kunt doorrijden (Rijswijk-Utrecht, tientallen kilometers zonder stil te staan) zit je gemiddelde nog minstens 5 km/h onder je kruissnelheid.

Anyway, samenvattend: de auto is echt wel heel veel sneller op dat stukje, en de ligfiets kan nog best tegenvallen. Ondanks dat je zonder veel inspanning 35 zult rijden haal je de 60 km waarschijnlijk niet eens in 2.5 uur.

En koop asjeblieft een ligfiets die niet elke 200 km uit elkaar valt voor dat soort stukken, zie mijn eerdere posts over mn eigen goedkope tweedehands, inmiddels is de versnellingshendel er ook al eens afgevallen, m'n achterdrager herontworpen en de kettingbuis losgeraakt, het gaat maar door...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
ssj3gohan schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 00:18:
Over gemiddelden gesproken: dat valt echt vies tegen. Ik haal Rijswijk-Leiden in 50-55 minuten, dat is gemiddeld 25-27 km/h oid, en dan rijd ik door wassenaar constant 35-40. Nog erger is Rijswijk-Delft, dat is lang geen 15 km maar ik doe er toch 22-25 minuten over terwijl ik het hele stuk langs de schieoever door kan rijden en regelmatig 45-50 klok op de auto-snelheidsmeters in 30-km/h-zones. Zelfs als je goed kunt doorrijden (Rijswijk-Utrecht, tientallen kilometers zonder stil te staan) zit je gemiddelde nog minstens 5 km/h onder je kruissnelheid.

Anyway, samenvattend: de auto is echt wel heel veel sneller op dat stukje, en de ligfiets kan nog best tegenvallen. Ondanks dat je zonder veel inspanning 35 zult rijden haal je de 60 km waarschijnlijk niet eens in 2.5 uur.

En koop asjeblieft een ligfiets die niet elke 200 km uit elkaar valt voor dat soort stukken, zie mijn eerdere posts over mn eigen goedkope tweedehands, inmiddels is de versnellingshendel er ook al eens afgevallen, m'n achterdrager herontworpen en de kettingbuis losgeraakt, het gaat maar door...
hmmm dus toch maar als hobby oppakken dat ligfietsen.
gelukkig fiets ik de boodschappen zo wel binnen (afstand ca 2km).
zodra de financien er zijn zal eerste keus (helaas/gelukkig) een nieuwe worden... eerst
nog maar eens paar keer huren en een serieuze route (dus buiten! de stad) maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
120 kilometer per dag voor woon-werk-verkeer is mij ook wat te gortig. Voor mezelf zou ik de grens denk ik bij 60 kilometer (30 enkel dus) leggen.

Ik ken overigens wel iemand die zulke afstanden voor woon-werk-verkeer rijdt maar dan meen ik 3 dagen van de week.

Het ligt ondermeer aan je route of het een beetje vlot te doen is. Mijn hoogste gemiddelde op de lange afstand op één dag is 110 kilometer met een gemiddelde van 29,7 km/h. Dat is wel op een vrij goede/gunstige route voor een groot deel. Maar ik kom daarbij ook meerdere keren door de bebouwde kom.

Maar op gewone werkdagen ligt mijn gemiddelde (50% binnen de bebouwde kom, 50% erbuiten over een afstand van ongeveer 12 km enkele reis) een stuk lager, zeg 25 km/h ofzo.

Maar je beng nog geen ervaren ligfietser begrijp ik. Ik zou het dan toch eerst rustig opbouwen. Laat je lichaam wennen aan de fiets. Bouw voldoende conditie op voordat je zulke afstanden gaat rijden.

Als je eenmaal gewend bent, zou je eens kunnen proberen hoe het gaat om naar je werk te fietsen. Wie weet kan je op een gegeven moment 1x per week met de fiets gaan en ook dat weer opbouwen.
Ga er in ieder geval niet van uit dat je 'zomaar' even 5x per week 120 kilometer woon-werk-verkeer per dag kan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Ik rijd in een Alleweder A4, dat is, voor wie het niet weet, zo'n gestroomlijne 3 wielerige 'kuip' ligfiets. Ik woon in Bussum en werk in Amsterdam-West nabij station Sloterdijk. Mijn woon-werk afstand is zo'n 33 tot 35 km enkele reis. Het probleem is dat ik dus aan de verkeerde kant van Amsterdam werk en dus voor een derde deel van die afstand de stad door moet en het is altijd erg druk op de route achter Centraal Station langs en door het Westerpark.
Ik kan dus, net als eerder aangehaald, prima 35 km/u rijden buiten de bebouwde kom, maar door het stuk in Amsterdam komt het gemiddelde eigenlijk nooit veel hoger dan 27 km/u uit.

Deze zomer heb bijna elke werkdag door weer en wind geligfietst. Pas eind vorige maand heb ik voor het eerst sinds half maart weer eens brandstof in mijn auto moeten stoppen, vooral omdat ik op vakantie ging naar Limburg. Nu in de winter wordt het me overigens wel wat te zwaar en ga ik niet meer elke dag op een neer met de ligfiets. Eigenlijk zou ik dus nu vooral mijn vakantiedagen moeten opnemen :)

Op een gegeven moment begin je het ook normaal te vinden om gewoon elke dag in de fiets te stappen. Het is waarschijnlijk een zekere knop die om gaat. Ik heb dit jaar al 10700 kilometer afgelegd, ik ben net over het record van vorig jaar gegaan: 10600!

Het helpt overigens zeker als je een ligfiets hebt waar je van op aan kunt. Ik heb in de 14600 kilometer in mijn Alleweder sinds juni vorig jaar maar 1 keer lek gereden (en een keer een snakebite, maar dat merkte ik pas bij thuiskomst). De Schwalbe Marathon Plus banden bevallen erg goed. Vorig weekend heb ik na 14200 km de achterband vervangen, omdat die blauw begon te zien. Ze zijn dus bijzonder duurzaam.

Ook ik ben absoluut niet athletisch, ik heb zeker geen talent op sport gebied, maar daar laat ik me dus niet door tegen houden. Soms hoor je van die verhalen van mensen die 45+ km/u lang achter elkaar kunnen rijden. Daar heb ik natuurlijk wel respect voor en ben soms wel een beetje jaloers, maar ik ben tevreden met mijn eigen kunnen. 30 km/u is ook een mooie snelheid ;)

Zoals eerder gezegd: cadans is wel belangrijk voor je knieen. Je moet echt zorgen dat je niet teveel kracht op de pedalen zet. Ik rijd zelf bij 30 km/u 120 toeren per minuut en bij 35 km/u ook door een versnelling zwaarder te gaan. Hierdoor heb ik gelukkig niet zoveel last van mijn knieen.
Overigens kun je volgens mij die hoge toeren tallen alleen volhouden als je goede SPD of vergelijkbare pedalen en schoenen hebt, zodat je voeten er niet af lopen.

* budi hoopt dat dit een beetje informatieve post is en niet te patserig over komt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:03
Nee het is juist enorm informatief. Ik woon in Hilversum en ik heb je volgens mij wel eens zien rijden. Ik zit met een schuin oog ook nog wel eens naar een (dichte) ligfiets te kijken. Op dit moment zou ik hem echter puur voor de lol lopen (ik woon op 1250m van mijn werk) en daarvoor vind ik ze te duur. Als ik nou verder bij mijn werk vandaan zou wonen dan zou het anders liggen...

Ik heb diezelfde marathon plus banden op mijn mountainbike en die zijn fantastisch, nog nooit (klop klop) lek gereden in ongeveer 6000km. Ze slijten ook nauwelijks. Natuurlijk ze zijn wat zwaarder, maar dat neem ik voor lief, want als ik ergens een hekel aan heb is het lekrijden (gebeurt natuurlijk altijd in de regen, in het donker :( ).

[ Voor 30% gewijzigd door JeroenH op 22-10-2008 11:55 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Aargh, ik begin die ligfiets nu echt leuk te vinden. Dat heeft als nadeel dat hij na pas twee maanden (en <1500 km) gebruik eigenlijk niet meer helemaal voldoet. M'n blue glide is volgens mij niet echt gemaakt op het hobbelen met streberige snelheid door gaten in de weg. Bovendien is hij best onderhoudsgevoelig, met z'n wat verouderde afmontage, rare (inmiddels ook afgebroken) standaard en antieke 451 wiel. Hij was dan ook relatief oud en erg tweedehands.

Ik ben wel blij met de zithoogte (45 cm) en bovenstuur. Ook is hij eigenlijk heel erg snel. Ik zoek dus eigenlijk, zeker niet nieuw (kan ik nog steeds niet betalen), voor onder de 800 euro iets dat min of meer hetzelfde is als m'n blue glide met betere afmontage en lekker stevig (ik ben nog steeds 100 kg). Iemand ideeën? Ja, ik ga binnenkort zeker ook eens bij de ligfietsverhuur langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Zo, wordt er hier nog een beetje geligfietst? Of zijn we allemaal een beetje in slaap gevallen? ;)

Zelf ligfiets ik de laatste tijd niet zoveel meer. Mijn woon-werk afstand van 33-35 km enkele reis begint me een beetje zwaar te vallen met dit weer. Ik streef er een beetje naar 1 tot 2 keer per week te gaan, wat nog wel aardig lukt. Totaal zit ik nu dit jaar op 11750 km, ruim 1000 meer dan vorig jaar en het is natuurlijk wel een leuk streven om de 12000 te halen, zodat ik op een mooie 1000 per maand zit.
Met de auto kom ik dit jaar op zo'n 9000 km uit, met nog een wintersport met de kerst te gaan, dus ik ben zeker niet ontevreden, voor het eerst meer kilometers gereden met de (lig)fiets in een jaar dan met de auto! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Da's wel een dikke vinger waard.... ehm.... duim dus :)

En ja, ik fiets natuurlijk ook nog. Gewoon elke werkdag. Alleen is het bij mij maar 24 km per dag (totaal dus!!)

Maar ik ga in ieder geval 6000 kilometer totaal redden dit jaar. Da's 2000 minder dan 2 jaar geleden. Maarja, ik werk een dag minder en heb in verband met het gezin gewoonweg minder tijd om forse ritten te maken. Ik hoop dat dat over een jaar of 3 toch wel anders zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Mijn ligfiets wordt hard omgebouwd.

En ik fiets er elke dag minstens 25 km op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
die van mij staat stof te vangen in de schuur :X

Ik ben overgestapt op het mountainbiken, bevalt toch echt wel beter hier in de omgeving.
De fiets krijgt binnenkort misschien wel een opknapbeurt (met de oude spullen die van mijn MTB afkomen) om vervolgens de verkoop in te gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wat heb je voor iets staan skuzz? Ik zoek al tijden een leuke 2e handse :).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
die Zephyr Lowracer, remember? hebben we al eens over gePB'ed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Afbeeldingslocatie: http://94.100.113.84/441000001-441050000/441045401-441045500/441045430_6_CxQA.jpeg
me left, rechts vaders.

Fotootje, waarom? Zomaar..

Jullie nog aan het fietsen met dit koude weer? Ik vind het persoonlijk héérlijk. Lekker warm fietsen en genieten van de winterse omgevingen! :)

[ Voor 6% gewijzigd door Tomino op 29-12-2008 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:03
Mijn moeder stuurde me vanochtend deze scans uit de Gooi en Eemlander omdat ze weet dat ik geïnteresseerd ben in ligfietsen:

Scan1
Scan2

Hebben er Tweakers aan deze rit meegedaan?

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 29-12-2008 20:45 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Ik en WFvN hebben aan deze zogenaamde oliebollentocht meegedaan. Ik heb wel een leuke foto van een heeeeeeeeeeeel klein stukje WFvN, maar ik weet niet of ik hem mag posten hier :)

Het was ondanks de bescherming van de 'schil' nog aardig koud af en toe in die fiets, vooral tijdens de tocht zelf: dan rijd je toch wat langzamer en koel je dus toch wat af. Deze keer had ik het overigens makkelijk: tocht was in Almere en ik woon in Bussum. Vorige keer was het in Putten, dat was dus wat verder weg. Deze keer de dag afgesloten met 105 km op de teller, waar het vorig jaar nog 140 was.

Gisteravond nog even in de kou gedoken op mijn twee wieler, even lekker gebikkeld, slechts 18 km, maar nu hoef ik er vanavond nog maar 20 om voor dit jaar op een totaal van 12.000 km te komen. Dat is de magische grens van gemiddeld 1000 km per maand :D
Overigens sprak ik wat mensen tijdens de tocht die nog veel meer rijden dan dat, maar gelukkig ook een hoop minder dan dat, dus dat is ook wel weer goed voor mijn eigenwaarde :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
budi schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 10:27:
Ik en WFvN hebben aan deze zogenaamde oliebollentocht meegedaan. Ik heb wel een leuke foto van een heeeeeeeeeeeel klein stukje WFvN, maar ik weet niet of ik hem mag posten hier :)
ligt een beetje aan hoeveel herkenbaar.
Ik ben ook te vinden op:
http://picasaweb.google.n...e2008#5284987472394304450
Dat vind ik herkenbaar genoeg.
Het was ondanks de bescherming van de 'schil' nog aardig koud af en toe in die fiets,
Ik heb zo'n beetje de indruk dat een aluminium fiets (zoals jouw Alleweder) wat kouder is dan een kunststof/glasvezel fiets zoals Quest, Mango, WAW, Versatile,etc. De warmte die in de fiets hangt, wordt door het aluminium gemakkelijker naar buiten geleid terwijl het materiaal van de andere fietsen meer isoleert, wat een hogere temperatuur in de fiets kan betekenen.
Gisteravond nog even in de kou gedoken op mijn twee wieler, even lekker gebikkeld, slechts 18 km, maar nu hoef ik er vanavond nog maar 20 om voor dit jaar op een totaal van 12.000 km te komen. Dat is de magische grens van gemiddeld 1000 km per maand :D
Overigens sprak ik wat mensen tijdens de tocht die nog veel meer rijden dan dat, maar gelukkig ook een hoop minder dan dat, dus dat is ook wel weer goed voor mijn eigenwaarde :+
En ook mensen die heel wat minder rijden dan dat.

Dit jaar zit ik helaas maar net boven de 6000 kilometer. Maar dat heeft wel 3 duidelijke oorzaken. Laatste helft van het jaar heb ik 4 dagen per week gewerkt in plaats van 5, een jong gezin vreet tijd en nog een 3e reden.

Maar goed, het aantal kilometers zal wel weer stijgen zodra we door de 'tropenjaren' zijn.

Maar erg netjes!: gemiddeld 1000 kilometer per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
:'( Ik heb mijn Versatile te koop aangeboden :'(

Te weinig ruimte in de garage om 2 velomobielen te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Ja de foto van jou die ik heb, lijkt erg op die je hierboven gelinkt hebt.

Woei, ik ben echt jaloers dat je binnenkort je Quest mag verwachten! Ik heb maar iets van 4 maanden later besteld, maar mag zeker nog een jaar wachten. Ik hoop voor je dat je de Versatile nog een beetje makkelijk kwijt kan raken.

Van het weekend mijn ketting weer wat op spanning gebracht door de trappers een centimeter of wat naar voren te schuiven, maar nu loopt de vrijloop zo zwaar dat je met de hand best wat kracht moet zetten om de trappers rond te krijgen als het wiel van de grond is. Volgens mij komt dit door de ketting wieltjes die al bij de 10.000 km vervangen had moeten worden? Weet iemand hoe lang die dingen eigenlijk mee gaan? Ik heb wel eens wat gelezen over die 10.000 km. Een van de drie wieltjes waar ik wel makkelijk bij kan, voelt niet zo lekker meer bij het rondgaan, dus die andere twee zullen ook wel in niet zo'n beste staat zijn.

Mijn Alleweder heeft al 16.000 km gereden, dus daar zit ik wel ruim boven. Ik vraag me ook af hoe lang de ketting mee kan, nu scheelt het wel dat ik een naaf heb, dus dan zou die wat minder hard moeten slijten. Hij heeft wel wat ruimte over op het tandwieletje achter, maar nog niet zo erg dat ie er overheen dreigt te slaan.
Tomino schreef op maandag 29 december 2008 @ 19:43:
[afbeelding]
me left, rechts vaders.

Fotootje, waarom? Zomaar..

Jullie nog aan het fietsen met dit koude weer? Ik vind het persoonlijk héérlijk. Lekker warm fietsen en genieten van de winterse omgevingen! :)
Ik vind het wel leuk om een beetje te bikkelen met dit weer. Vorige week zelfs nog op de open ligger gereden, terwijl ik ook prima het comfort van de Alleweder had kunnen kiezen. Waarom? Omdat het kan. Oh ja, ook omdat ik het wel leuk vind om te proberen altijd minimaal eens per kalendermaand op/in elk van mijn drie fietsen gereden te hebben. Voor de afwisseling en om ze wat in beweging te houden :)

Waar is die foto genomen?

[ Voor 25% gewijzigd door budi op 06-01-2009 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Regio breda/drimmelen noord brabant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
budi schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 18:08:
Mijn Alleweder heeft al 16.000 km gereden, dus daar zit ik wel ruim boven. Ik vraag me ook af hoe lang de ketting mee kan, nu scheelt het wel dat ik een naaf heb, dus dan zou die wat minder hard moeten slijten. Hij heeft wel wat ruimte over op het tandwieletje achter, maar nog niet zo erg dat ie er overheen dreigt te slaan.
Gééééén idee hoe lang het mee hoort te gaan. Wel weet ik dat ik met mijn Alleweder (let wel: 20" achterwiel met derailleur die vrij laag boven de grond hing) elke 5000 kilometer per ketting gedaan heb. De derailleurwieltjes zijn ook niet veel langer meegegaan. Maar ik ben dol op vroegtijdig vervangen en de boel in topconditie houden.

Wat betreft je Quest.... ik zet in op nog maximaal 7,5 maanden wachten. Een half jaar sluit ik niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Wie was het ook alweer die z'n fiets vol elektronica aan het drukken is?

Fancy gedoetje met allerlei logica. Ik doe het wat eenvoudiger maar toch wel redelijk uitgebreid :+

http://members.home.nl/wfvn/complete_schema.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

*guilty*

Ik heb overigens vandaag werkelijk extreem lekker gefietst. Het weer was overdag perfect: droog, zonnig, niet te koud (3-5 graden). Lekker m'n audio erbij (uiteraard Amon Amarth en Machinae Supremacy) door het groene hart crossen. Ik voelde me heel even (25 minuutjes dat ik echt door de nootdorpse/pijnackerse bossen reed) de gelukkigste persoon op aarde :)

De elektronica die nu op mijn ligfiets zit is overigens niet bijzonder ingewikkeld (gezien ik m'n versterker heb gekocht, niet zelf ontworpen, zou ik wel moeten doen). Zodra mijn boordcomputer en trapkrachtmodule worden geinstalleerd is het echter heel andere koek :) Boordcomputer alleen al is een 5.6" touchscreen aangestuurd door twee microcontrollers.

Ach, kon ik dit maar elke dag de hele dag doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Ik heb vrij genomen morgen om eens mijn Alleweder A4 een stevige onderhoudsbeurt te laten geven in Dronten. Dat wordt 120 km liggen waarvan een deel van de route oer en oer saai is over de vogelweg. Dat wordt dus lekker een muziekje erbij. Ik heb het echter wat eenvoudiger aangepakt: ik heb van die externe laptop luidsprekers op batterijen op de bodem van mijn alleweder liggen en die sluit ik aan op mijn mobiel of ipod en dan heb ik dus ook best aardig muziek onderweg. Geluid klinkt nog best aardig aangezien ik half in een klankkast zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Dat was ook het grote probleem van het ontwerpen van (fatsoenlijk klinkende) audio op een open ligfiets: je hebt totaal geen ruimtelijke versterking dus je moet een asociaal grote box maken en een best aardige versterker (62W RMS) alleen al voor de bas. De hoge tonen zijn geen probleem.

Ik zou graag een velomobiel hebben (om op een betere manier vol te stouwen met allerlei elektronica dan mn gewone ligfiets) maarja, dat kost zo ontiegelijk veel geld in verhouding tot mijn inkomsten... 500 à 1000 euro kan ik nog wel aan zoiets uitgeven, maar >4000... En ik heb een portiekwoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Zo, dat was me toch even een helse tocht! Heen ging zwaar door de slechte staat van onderhoud van mijn ligfiets, maar terug ging nog steeds zwaar, zo niet zwaarder! Ik vermoed dat dat komt doordat het stuur heel zwaar gaat. Hierdoor verdwijnt bij elke trap beweging een deel in de stroefheid van de stuur inrichting. Deze zat heel losjes met speling, daarom is dat 'gefixed' bij de onderhoudsbeurt.

Nu maar eens uitzoeken waar het aan ligt, de vrije uitloop als ik stop met trappen is nog steeds wel heel lang, dus dat kan het niet zijn volgens mij. Nou ja, in elk geval heeft de muziek onderweg me er doorheen geholpen. Terugweg, ondanks veel eten en drinken flinke kramp gekregen, leek wel alsof ik 200 km gereden had in plaats van 120. Nou ja, het was een goede training *kuch* :)

Wel rijdt ie lekker stil nu. Tandwiel voor is kleiner nu, dus ik zit in de wat hogere versnellingen van de Rohlofnaaf en je hoort de ketting zelf niet meer lopen, dat scheelt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Deze kwam ik nog tegen op Treehugger: instant fietsstrook projector :)

Afbeeldingslocatie: http://xen03.settembre.nl/tweaks/bikelane.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Net terug van mijn huurhuisje, heb het laten afhangen van het feit of ik m'n Fuego in de berging kon krijgen ivm scherpe bocht. En het paste nog ook :)

Eindelijk weer eens fatsoenlijk forenzen, ga van 4 min. reistijd naar 50 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zou voor mij misschien een reden zijn weer in loondienst te gaan: hoef nu de trap niet eens af om van slaapkamer naar kantoor te gaan :P

Gister voor het eerst dit jaar weer een klein tochtje gemaakt (stukje lekdijk, totaal plm 50km), samen met dinnetje. Moet zeggen dat ik het best gemist heb... vaker doen dus.

Ik heb laatst ook geprobeerd mijzelf (1.92 ongeveer) in een quest te vouwen. Ingewikkelder dan 't op eerste gezicht lijkt moet ik zeggen, zeker als je er uit wil. En aangezien de eigenaar ongeveer 10-15cm korter is dan ik kon ik er niet in trappen: zat met m'n knieen vast tegen de behuizing. Jammer. Aan de andere kant vind ik een open fiets toch leuker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

benoni schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 12:32:
Deze kwam ik nog tegen op Treehugger: instant fietsstrook projector :)

[afbeelding]
Die gaat op mijn ligfiets ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 26 januari 2009 @ 10:21:
Ik heb laatst ook geprobeerd mijzelf (1.92 ongeveer) in een quest te vouwen. Ingewikkelder dan 't op eerste gezicht lijkt moet ik zeggen, zeker als je er uit wil.
Dat zal voor mij wel weer wennen worden. Scheelt wel dat ik zo'n 13 à 14 cm korter ben dan jij en ook nog eens relatief korte benen heb. Dus voor mij ruimte zat om de beentjes te manouvreren
En aangezien de eigenaar ongeveer 10-15cm korter is dan ik kon ik er niet in trappen: zat met m'n knieen vast tegen de behuizing. Jammer. Aan de andere kant vind ik een open fiets toch leuker.
Inderdaad jammer. Moet je de Versatile eens proberen. Daar heb je heel wat minder last van het instapgat, die's veel groter bij de Versatile.

Die van mij gaat de deur uit. Kopûh? ;) Ohnee, meer voorkeur voor 'open' fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
WOEI!!!! Volgende week zaterdag is het dan zover: ik kan dan m'n Quest in ontvangst nemen :D

* WFvN is momenteel druk bezig met bouwen van de elektronica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Ik wilde eigenlijk deze week al iets posten in de trant van... "je zal toch maar bovenin de bestellijst voor een Quest staan....." :)

Maar alvast gefeliciteerd dan! Mijn queststatus scriptje heeft even een tijdje plat gelegen, niet zo goed in de gaten gehouden, maar ik zag dat ik van plaats 88 op 29 september 2008 naar plaats 45 gisteren ben opgeschoven. Dat schiet dus best aardig op zo in nog geen half jaar tijd. Dus ik denk dat je gelijk krijgt en dat ik misschien best wel ergens in augustus mijn Quest zou kunnen ophalen. Hoewel ik natuurlijk ook weer rekening moet gaan houden met de zomervakantie. Maar dat het dus makkelijk dit jaar wordt is wel duidelijk.

Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen. Leuk dat je nu dus vooral mooi de twee kan gaan vergelijken. Kan me voorstellen dat je nog best wat pijn zult hebben met het afscheid nemen van deze toch best wel hele mooie velomobiel. Ik zag dat er nog aardig geboden wordt op je velomobiel?

Zijn er geen GoT-ters geintresseerd in je Versatile? Je kan er in elk geval makkelijker een muziekinstallatie inbouwen.... *hint* *hint* ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
budi schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 16:09:
Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen. Leuk dat je nu dus vooral mooi de twee kan gaan vergelijken. Kan me voorstellen dat je nog best wat pijn zult hebben met het afscheid nemen van deze toch best wel hele mooie velomobiel. Ik zag dat er nog aardig geboden wordt op je velomobiel?
Tja, wat is aardig? Het eerste bod wat er binnen een dag op stond, heb ik verwijderd. 450 euro voor een Versatile? De naaf is tweedehands al meer waard. Het tweede bod was serieuzer maar niet serieus genoeg: 2500 euro. Ook die heb ik verwijderd.

Vervolgens ging het volgens het lijstje wat nu nog op Marktplaats staat.

Maar vandaag is er weer geboden. Het vorige hoogste bod was 5000 euro. Het nieuwe bod vandaag was maarliefst 1 euro hoger!!!! Woooow..... Tja, daar begin ik niet aan. Verwijderd dus.
Zijn er geen GoT-ters geintresseerd in je Versatile? Je kan er in elk geval makkelijker een muziekinstallatie inbouwen.... *hint* *hint* ;)
Geen idee of er GoT-ters geinteresseerd zijn. Maar die hint, voor wie is die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben niet zo thuis in de versatile-markt, maar voor een fiets met een nieuwprijs van ca. 8000, zou ik na 4 jaar intensief gebruik (je kan alle botsingen teruglezen :P) geen 5000 neerleggen. Zou wel blij zijn als iemand dat deed als 't mijn fiets was natuurlijk.

Maar euhm, muziekinstallaties... die bouw je in een Golf of een BMW3 serie toch? Moet er niet aan denken meer dan een koptelefoon mee te nemen op de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 17:36:
Ik ben niet zo thuis in de versatile-markt, maar voor een fiets met een nieuwprijs van ca. 8000, zou ik na 4 jaar intensief gebruik (je kan alle botsingen teruglezen :P)
Hoho!!! maar één botsinkje gehad met alleen gevolgen voor de retroreflecterende sticker op de voorkant, die inmiddels alweer vervangen is. De Versatile is trouwens goed bestand tegen botsingen, trappers van fietsen, etc.
geen 5000 neerleggen. Zou wel blij zijn als iemand dat deed als 't mijn fiets was natuurlijk.
Toch is 5000 euro helemaal niet zo gek veel. Je moet wel bedenken: het is geen auto met een enorme afschrijving!

Maar je hebt dus ook niet helemaal in de gaten dat de Quest na één jaar voor méér dan de nieuwprijs verkocht wordt. En dan heb ik het niet over een paar euro meer maar zelfs 50% meer dan de nieuwprijs komt voor. Dus 9000 euro voor een fiets die nieuw 6000 euro is. Dan is 5000 euro erg weinig.

Maar bovenop de standaard prijs van 7800 euro heeft hij een forse upgrade gehad.

Extra accu (50 euro)
Veel fellere richtingaanwijzers en nog 2 extra (200 euro)
Remlicht, mistachterlicht, etc. (50 euro)
Elektronica voor het gemak (zeker 50 euro)
Dakje (200 euro)
Ruitje (zie ik de prijs niet van staan maar ook iets van 50 euro meen ik)
Cyclone trekhaak (50 euro of meer)
Kameleonlak (350 euro)
Verbeterd dekje (80 euro)
Alarm (125 euro)

Kom ik dus zo al op 1200 euro extra. Dat maakt al 9000 euro!

Goed, de lak reken ik niet mee omdat die beschadigd is.

Maar ik zit dus met 5000 euro op een afschrijving van 4000 euro!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Er is gewoon een specialiteits/nichemarkt waar je (veel) teveel betaalt voor wat je krijgt. Het is wel kwaliteit, daar niet van, maar er is niet echt competitie. Gat in de markt, spring erin en word schatrijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Hmmm... dus een Quest is eigenlijk een hele simpele, effectieve investering. Tis dat ik nu geen 6000 euro over heb, maar anders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Aikon schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 18:45:
Hmmm... dus een Quest is eigenlijk een hele simpele, effectieve investering. Tis dat ik nu geen 6000 euro over heb, maar anders ;)
En dan nog.... pas over een jaar of 3 kan je beginnen. Dus direct een paar laten noteren mocht je beginnen.

Maar er is één liggert die dus zeker niet armer wordt van fietsen. Elk jaar laat hij een nieuw exemplaar leveren waarbij hij het 1 jaar oude exemplaar verkoopt boven de nieuwprijs. Zou ik natuurlijk ook kunnen doen. Echter is het niet mijn stijl.

[ Voor 5% gewijzigd door WFvN op 06-02-2009 19:30 ]

Pagina: 1 ... 17 ... 20 Laatste

Dit topic is gesloten.