Het ligfietstopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 20 Laatste
Acties:
  • 32.831 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:40
lopen er slangetjes naartoe waar olie doorheen loopt? of loopt er een kabeltje naartoe?
in het eerste geval is het hydraulisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hydraulisch is dmv oliedruk, dus dichte leidingen. Mechanisch is door middel van ouderwetse mechanische energie, een ijzerdraadje dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:06

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Tomino schreef op maandag 16 juni 2008 @ 19:49:
[...]
Leuk, in welke omgeving fietsen jullie
Ten noorden van Amsterdam voornamelijk, we hebben dit seizoen nog niet zoveel gefietst :P Over een paar weken gaan we rondfietsen met een tentje, misschien net over de grens met België, of juist Duitsland.
en wat voor fiets heeft je vriendin?
Een 26/20 fiets met onderstuur. Vorige eigenaar heeft het ding zelf in elkaar gezet, frame is los aangeschaft. Volgens hemzelf is het een m5 frame, maar ik vind het meer op iets van Azub lijken:

Afbeeldingslocatie: http://www.elfiets.nl/azub/2004/azub4-horni-rizeni-500.jpg
Zoiets, maar dan met onderstuur en iets lichter groen :)

Erg irritant trouwens, we dachten dat we op vakantie maar twee soorten bandjes mee hoefden te nemen (20" voor mijn wielen en haar voorwiel en 26" voor haar achterwiel). Blijkt bij nadere inspectie dat zij een gekke 451 ETRTO voorband heeft terwijl ik normale 406 bandjes heb. Maar beide valt het onder de noemer 20" :z

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
En het is al zo'n succes om een nieuwe 20" band te scoren in het buitenland. In Australie 1000km met een oud kinderbandje die een halve bar als maximum had als reserve om m'n toptas gereden bij gebrek aan beter. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:41
Skuzz schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 20:28:
lopen er slangetjes naartoe waar olie doorheen loopt? of loopt er een kabeltje naartoe?
in het eerste geval is het hydraulisch.
Slangetjes dus ;) thnx!

Achteraf, duh, tuurlijk hydraulisch. Nergens kabels te bekennen.

Maar, iemand nog erm, tips hoe je je schijfremmen afsteld?

[ Voor 19% gewijzigd door Tomino op 20-06-2008 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Volgende week maandag lekker met een vriend naar Texel toe fietsen door de duinen :) Lekker rustig aan. 200 KM. Kijk er nu al naar uit :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Tomino schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 21:43:
[...]

Slangetjes dus ;) thnx!

Achteraf, duh, tuurlijk hydraulisch. Nergens kabels te bekennen.

Maar, iemand nog erm, tips hoe je je schijfremmen afsteld?
Ik heb dus ook hydraulisch. M'n voorwiel heb ik al een paar keer uit de vork gehad. Nooit problemen gehad met het afstellen; dat zou automatisch moeten gebeuren volgens mij (zolang hij in eerste instantie goed gezeten heeft in ieder geval).

Voor m'n gevoel zit er op dat vlak wel een verschil tussen hydraulisch en mechanisch. Bij mechanisch is de stand van de blokjes in 'niet remmende toestand' volgens mij altijd gelijk terwijl bij hydraulische remmen de blokjes op verschillende punten stil kunnen staan waarbij de afstand tussen de blokjes gelijk blijft (maar de opening ertussen dus wel op verschillende plekken kan zitten) omdat de zuigertjes van beide remblokjes communicerende vaten zijn.

Bij mij wil zo'n blokje ook wel eens lichtelijk aanlopen (dat je het net kan horen). Een keertje licht remmen kan het dan wel oplossen.

Maar een belangrijke tip: als je je wiel eruit haalt zorg dan dat je NOOIT de remmen inknijpt. Omdat de schijf er niet tussen zit, kunnen de remblokjes verder naar elkaar toe bewegen en dus de achterliggende zuigers ook verder open drukken met kans op lekkage als gevolg (zo is me verteld). Ik heb 2 kunststof plaatjes erbij gekregen die ik ertussen moet drukken als het wiel eruit is, puur uit voorzorg dat de blokjes niet tegen elkaar aan kunnen bewegen als het wiel eruit is en ik per ongelukl de rem inknijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik kan je uit ervaring idd vertellen dat het niet handig is om te remmen als je wiel eruit ligt. Remblokjes knijp je eruit, vervolgens lekt de olie eruit. Bij veel merken is deze olie best agressief en ben je je lak kwijt als je het laat zitten. Niet bij Magura overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Aikon schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 08:31:
Ik kan je uit ervaring idd vertellen dat het niet handig is om te remmen als je wiel eruit ligt. Remblokjes knijp je eruit, vervolgens lekt de olie eruit. Bij veel merken is deze olie best agressief en ben je je lak kwijt als je het laat zitten. Niet bij Magura overigens.
I did.. maar niet te hard dus, ik heb geluk zeg maar..

Thnx, zal 't nooit meer doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is iedereen aan het fietsen dat er niemand meer post? :P

Vriendin en ik hebben onze eerste fietsvakantie gevierd. Kort, maar wel heel leuk. Zondag een rondje van 110km gemaakt om te zien hoe vriendin het op langere afstanden deed. Dat ging goed, dus maandag met tent naar de Harskamperdennen (waar anders), en dinsdag weer terug. In totaal in drie dagen ongeveer 260km gefietst. Heb vantevoren een route in m'n GPS ding gezet, en dat is toch wel heel relaxed fietsen. Veel kleine weggetjes en toch de weg niet kwijtraken :+ De routes staan online, voor wie het leuk vind: klik en klik .

Heerlijk gevoel, zo met de fiets weg. Gaat nog wel wat weekendjes kosten 8)

Ik ben ff aan de slag gegaan met gpx bestanden en google maps, met als resultaat een script dat een folder met gpx-files uitleest: je hoeft dus alleen maar .gpx files te uploaden. Bij interesse ff mailen of DMen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 23:48:
Is iedereen aan het fietsen dat er niemand meer post? :P
Nope.... ik heb vakantie en fiets juist veel minder daardoor (utilityfietser). Weinig om over te schrijven dus.

Okee, wel een reparatie uitgevoerd aan een verstevigingsrib van de openslaande klep van m'n Versatile, m'n Touch Cruise een prominentere plek gegeven in de fiets, een USB aansluiting voor m'n TC gemaakt, wat klittenband weer vastgelijmd, 2 spaken vervangen, versleten band vervangen, lekje geplakt en nog wel wat dingen maar verder weinig interessants.

Ohja, ik sta inmiddels op plek 62 van de wachtlijst voor een Quest. De prognose voor de afleverdatum is weer wat opgeschoven naar achteren, richting eind juni.
Heb vantevoren een route in m'n GPS ding gezet, en dat is toch wel heel relaxed fietsen.
Uhuh!!!! * WFvN agrees
Ik ben ff aan de slag gegaan met gpx bestanden en google maps, met als resultaat een script dat een folder met gpx-files uitleest: je hoeft dus alleen maar .gpx files te uploaden. Bij interesse ff mailen of DMen.
Euhm, voordat ik je mail.... wat doet dat ding precies? GPX-bestanden uitlezen en converteren naar google maps formaat ofzo?

[edit]
oooooooooooooooooow...... GPX uploaden naar google maps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik fiets juist veel meer als ik vakantie heb. Werk is maar 5km en ik ga lang niet altijd op m'n ligger.

Scriptje laat een gpx track (wat je GPS apparaat opslaat) zien op een google maps kaartje. En dan met wat handigheidjes dat 'ie automagisch goed centreert en zoomt, en je wat info ziet over lengte en start/eind tijd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Verwijderd schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 23:48: In totaal in drie dagen ongeveer 260km gefietst. Heb vantevoren een route in m'n GPS ding gezet, en dat is toch wel heel relaxed fietsen. Veel kleine weggetjes en toch de weg niet kwijtraken :+ De routes staan online, voor wie het leuk vind: klik en klik .
Die routes zien er leuk uit, hoe heb je die routes voorbereid op je GPS? Met een topografische kaart kleine lijntjes gezocht ofzo?

Even wat recruitment doen ;) :
De vrijwilligers van OpenStreetMap maken ondermeer gratis fietskaarten zowel online als voor op je GPS. Zij kunnen je GPX tracks daarbij goed gebruiken, dus gaarne je GPX tracks naar OpenStreetMap uploaden als je dit initiatief wilt helpen. Je mag ze mij ook mailen dan zorg ik voor de afhandeling.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb google maps gebruikt om de route te maken, en die nagetekend in mapsource. Ik heb alleen de NL Topo kaart, dus ik fiets een beetje achter de lijntjes aan. De topo-kaart is trouwen uitgebreider dan google maps. De allerkleinste weggetjes zijn vaak ruiterpaden; gelukkig maar 1 keer ingetrapt :P

Die OSM map heb ik ff bekeken, maar snap m nog niet helemaal geloof ik. Auto-routing lukte me iig niet. Als je m'n GPX files wil gebruiken: op http://ljpilon.nl/tracks/gpx/ staan ze allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maca
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-04-2022
@ WFvN met onderhoud fiets: Zo! goed bezig herman! ;-) Kan je mijn fiets niet ook ff repareren? ;-)
Ik rij al een jaar rond met een kapotte spaak die met een stickertje aan zijn buurman vastgeplakt zit. Nieuwe spaken heb ik al lang op voorraad maar moeten er nog steeds in. Ook heb ik al minstens net zo lang een kapot ventiel met nieuwe band op voorraad maar ipv ff repareren blijft het maar liggen.

Verder nog steeds niet begonnen met fietsen dit jaar: laatst 6 km gefietst en een gierende kramp met vervolgspierpijn gedurende 2 dagen was het resultaat. Budi zal wel boos worden ;-)

Nikon D300 + Nikon D70 + Pentax Optio S5z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Verwijderd schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 11:42:
Ik heb google maps gebruikt om de route te maken, en die nagetekend in mapsource. Ik heb alleen de NL Topo kaart, dus ik fiets een beetje achter de lijntjes aan. De topo-kaart is trouwen uitgebreider dan google maps. De allerkleinste weggetjes zijn vaak ruiterpaden; gelukkig maar 1 keer ingetrapt :P
Ok, op een dergelijke manier plan ik mijn routes ook vaak en dat is best wel arbeidsintensief werk.
Die OSM map heb ik ff bekeken, maar snap m nog niet helemaal geloof ik. Auto-routing lukte me iig niet.
Wat is er aan die kaarten wat je nog niet helemaal snapt? De meeste Garmin OSM kaarten zijn op dit moment een soort topo kaart, zonder auto-routing dus. De installer voor Garmin MapSource installeert de OSM topo kaart van Nederland op je systeem. Overigens wordt er hard gewerkt aan routable kaarten.

Er zijn veel mensen die kaarten aanbieden voor Garmin GPSsen op basis van OSM data mocht je nog kaarten zoeken voor vakanties buiten Nederland/Europa.
Als je m'n GPX files wil gebruiken: op http://ljpilon.nl/tracks/gpx/ staan ze allemaal.
Bedankt!

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:46
De Schroef

Afbeeldingslocatie: http://www.jonkhart.eu/static/schroef.png

"Een schroef of vijs is een middel om voorwerpen met elkaar te verbinden. Een schroef bestaat uit een cilindervormig of conisch deel waaromheen een schroefdraad is aangebracht, met aan één uiteinde een verbreding, de zgn. kop, waarin op het uiteinde een sleuf of een anders gevormde verdieping is aangebracht. Hierin past een schroevendraaier."
Bron:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Schroef_%28verbinding%29

Daarnaast dient de schroef een hoger doel: het is er, net als zijn kleine broertje de punaise, alles aan gelegen om het de (ligfiets) gebruiker moeilijk te maken. In tegenst
elling tot de punaise is de schroef er toe in staat om zich langzaam maar zeker een weg te banen door een band om vervolgens op het moment dat het het slechtst uitkomt de lu
cht die zich er achter bevindt te bevrijden van hun nauwe bestaan.

Na 9000 km is er een vroegtijdig einde gekomen aan mijn lekvrije periode van de Marathon Plus banden (big apple formaat). Ik reed net voorbij Amsterdam CS, een van de drukst
e fietspaden van Nederland denk ik wel, toen mijn linker band plat ging. Het was daar smal, dus ik moest wel een paar meter extra rijden voordat ik op de ruime stoep kon gaa
n plakken.
Ik heb een paar keer een lekke band gehad met mijn twee wieler en die kon ik zo plakken, nu dacht ik dat dat ook wel kon, maar na een paar pogingen kwam ik er achter dat de schroef een mooi lang gaatjes patroon had geslagen in de binnen band :( Vervolgens geprobeerd met snel pompen en een stukje rijden, pompen en rijden, een paar kilometer te overbruggen naar mijn moeder, maar dat werd ik snel zat toen dat elke 200 meter moest. Laatste twee kilometer maar op de platte band rustig gereden.
De volgende morgen naar de plaatselijke fietswerkplaats gegaan voor een nieuwe binnen band. Toen ik deze er in probeerde te krijgen, bleek de buitenband na het oppompen stee
ds van de velg te lopen, alsof ie te ruim geworden was. Dat type band hadden ze helaas niet bij diezelfde plaatselijke fietwinkel, dus na het even tevergeefs bij de Halfords
verderop geprobeerd te hebben, me laten rijden naar de ligfietswinkel te Amsterdam.
Daar wilde Gerhard het wel even proberen met die band, ik had het hele wiel meegenomen. Dus hij voorzichtig de buitenband erop, binnenband erin, beetje pompen, centreren, we
et wat pompen, goed centreren, etc. Leek goed te gaan tot 2.5 bar, dus hij vraagt: "hoe hard wil je hem hebben?" Ik zeg: "nou doe maar iets van 4.5 bar (5 is het maximum)", dus hij pompt, en pompt nog wat, en pompt nog wat totdat:
spoiler:
KABOEM!!!!!!!

en daarna eventjes
piep in de oren (maar dat ging snel weer over gelukkig)

Conclusie was dus wel dat de band toch niet goed was. Misschien door het doorrijden met platte band dat ie wat verrekt is geraakt? Ik dacht dat het ergste wat er kon gebeure
n was dat je je binnenband sloopt? Velg gaat niet stuk zolang je voorzichtig rijdt en controleert of de band er op blijft zitten, maar goed, ook daar kan ik me in vergissen
natuurlijk.
Gerhard had ook niet van die dikke Schwalbe Marathon Plus banden, maar wel de dunne variant, dus maar meteen twee van die aangeschaft voor beide zijbanden. Die ene die nog goed is, kan ik tzt nog wel voor achter gebruiken. Uiteraard nu ook reserve binnen banden gekocht.
Terug bij mijn moeder aangekomen nog even wat gegeten, toen ik het wiel weer op mijn Alleweder wilde zetten was ie weer leeg!!! Het was een ander ventiel, frans, dus ik kon
hem ook niet oppompen. Dus weer naar de buurtjes met fiets en al, ze vonden het wel een indrukwekkend apparaat, en daar de band op gepompt, hij liep langzaam leeg en was ook
nog niet helemaal leeg, dus maar het risico genomen en opgepompt en snel naar huis gereden.
Thuis bleek er niet zoveel uit te zijn gelopen, dus het was maar een minimaal lekje, zat al in de nieuwe binnen band, de velglint was in orde. Band geplakt, andere zijband v
ervangen en nu zijn we al weer 2000 kilometer verder zonder problemen gelukkig.

Misschien moet ik ook maar een blog beginnen, al vind ik hier af en toe wat posten ook wel leuk :)

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Je had dus een lekke band als ik het goed begrijp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Aikon schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 16:21:
Je had dus een lekke band als ik het goed begrijp?
Euh ja, dat vat het inderdaad in 1 regel samen ;)

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Vandaag een leuke kilometerstand op de teller van mijn Alleweder A4:

Afbeeldingslocatie: http://www.jonkhart.eu/static/11111.jpg

en dat is in 1 jaar, 1 maand en 1 dag en dus 1 lekke band, nog een vijfde 1 kan ik niet verzinnen ;)

* budi is wel nieuwsgierig hoeveel anderen rijden en of dat voornamelijk woon-werk verkeer is of recreatief.

In mijn geval komen de kilometers vooral van 33-35 km woon-werk (enkele reis). Ik heb wel een auto, maar zelfs met het weer van vandaag is het me gelukt hem te laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Laatste stand die ik genoteerd heb met m'n Versatile is 21286 kilometer. Dat was op 30-6-2008.

Dit jaar rijd ik zo'n 80% woon-werk-verkeer en de rest privé.
Afgelopen jaren was het meer 50-50

Ohja, je laatste 1 is misschien wel de eerste: je eerste AW ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:21
Een Alleweder op marktplaats: klik

De vraagprijs is net geen €2k, wat zou zo ongeveer een mooie eindprijs zijn?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
1500, meer zou ik er zeker niet voor geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Voorheen fietste ik 2x20km naar m'n werk, nu is het nog geen kilometer naar m'n werk. Aan de ene kant wel jammer, want van ligfietsen komt het niet meer zo veel nu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik fiets maar 5km naar m'n werk, maar niet altijd met de ligfiets. Ben op zoek naar nieuw werk (per 1 oktober) dus wellicht kan ik wat meer kilometers kan gaan maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Jonge tweakert zkt baan
Eis: min 10km van woonadres
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jonge tweakert zkt baan
Eis: min 10km van woonadres met zonnige route
(nooit te laag inzetten :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

specialbikeshop.nl lijkt nu wel een erg voordelige fiets aan te bieden: http://specialbikeshop.nl/pagina.wxp?menuid=4838. Iemand ervaring met dit merk? Enig idee van de kwaliteit? Kan ik beter een tweedehands challenge van hetzelfde geld kopen?

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Ik zie hier wel wat over dat Flamingo merk:

http://www.bentrideronlin...rd/showthread.php?t=33463

Ze hebben ook een homepage:

http://www.flamingobike.com

Het ziet er wat goedkoop uit, ik heb er een beetje een 'Kyoso-gevoel' bij, maar op zich kunnen dat ook redelijk goede fietsen zijn. Ik vind het wel moeilijk een oordeel te vellen aan de hand van de plaatjes, eigenlijk moet je er gewoon een bekijken denk ik. Ik vraag me bijvoorbeeld af hoe de ketting loop is geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik heb zowat geen ervaring met ligfietsen dus ik kan het nog niet echt goed beoordelen. Ik ben bezig eentje te bouwen om erachter te komen waar je allemaal tegenaan loopt for exactly that reason. Vandaar dat ik het hier vraag ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb sinds vorige week de OnRoute fietskaart in m'n GPS. Man, wat is dat geniaal. tomtommen op fietspaden, geweldig!

Moet alleen nodig iets bedenken om mn GPSmap 60cx op mn onderstuur vast te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Is het niet een idee om hem aan de framebuis te monteren ter hoogte van het bracket?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maca
Verwijderd schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 10:26:
Ik heb sinds vorige week de OnRoute fietskaart in m'n GPS.
Wat grappig... die heb ik vervoerd van de drukker naar de persoon die ze naar de winkel brengt :-)
Heb zelf nu ook de kaart, maar moet hem nog installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 15:02
Beste ligfietsers,

M'n pa overweegt met de fiets naar 't werk te gaan, maar de verleiding van de auto is vaak te groot. Daarom had ik het idee opgevat een ligfiets aan te schaffen omdat je dan met minder moeite dezelfde afstand sneller aflegt, althans dat neem ik vooralsnog aan :). Het idee van een ligfiets sprak m'n vader erg aan. Derhalve ben ik eens rustig aan het browsen om het e.e.a. over ligfietsen te weten te komen. Wat natuurlijk als eerste opvalt is dat de ligfietsen meer geld kosten dan de zitfietsen. Je kunt een zitfiets tweedehands voor 20 euro op de kop tikken, terwijl de tweedehands prijzen van een ligfiets gemiddeld boven de 1000 euro ligt, getuige deze link uit de OP. Ik noem dat duur, de ligfietsers zullen dat waarschijnlijk hebben geaccepteerd en noemen het veel geld, maar niet duur. Maar dan weten jullie meer dan ik: waarom kost de ligfiets zoveel meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat me zo te binnen schiet:

• Relatief weinig verkoop, dus geen massaproductie.
• Veel handwerk.
• Gemiddeld betere onderdelen dan op een normale fiets

Overigens kan je voor ruim onder de 1000 ook een fiets kopen. Check marktplaats maar eens. Op dit moment: een hurricane voor 600, allight voor 300, focus voor 550, wizard voor 495.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maca
Het is een kleinere afzet markt waardoor er geen grote hoeveelheden geproduceeerd worden dat zie je altijd terug in de prijs van wat dan ook dus ook bij ligfietsen. Tevens gaat het vaak om kleine fabriekjes met kleine capaciteit (dit zie je vooral bij de velomobielen).
Maar ook niet onbelangrijk doordat er geen grote afzetmarkt is, worden de onderdelen veelal ook apart gemaakt (ipv ze elders in te kopen) in het geval van ligfietsspecifieke onderdelen zoals frames, stoeltjes en wat andere meer specifieke onderdelen.

Maar wat is duur.. je noemt namelijk de 2e handsprijs van een normale fiets maar dan heb je het over een niet schaars ding. 2e hands ligfietsen zijn toch minder makkelijk aan te komen.
Als je naar de nieuwprijzen kijkt van buk en ligfietsen dan is er relatief gezien een minder groot verschil. Een nieuwe Gazelle bukker met alle toeters en bellen kost ook al gouw over de 1000 euro.
Dat het wel erg veel geld is ben ik wel met je eens hoor.. maar aan de andere kant ik heb er nog nooit een cent spijt van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
@elguap en maca, duidelijk. Ik vreesde al dat een kleine afzetmarkt de reden zou zijn, een andere configuratie waardoor men niet kan meevliegen met de massaproductie van de zitfiets. Aan de andere kant had ik dan niet deze prijzen verwacht omdat je uiteindelijk zo'n beetje op dezelfde onderdelen terecht komt als bij een zitfiets. Frame, tandwielen, wielen, remmen, etc...

Hoe dan ook, de 2ehands hurricane, focus en wizard fietsen heb ik zonet eens bekeken. Inderdaad een heel stuk goedkoper, echter toch ook een stuk hoger en soms lijkt het erop dat je niet echt meer ligt, maar meer in een hangende zitpositie verkeert. Om het voordeel van een ligfiets te ervaren lijkt het me belangrijk dat je zo vlak en laag mogelijk ligt? Dan denk ik bijvoorbeeld meer aan dit model, maar is alweer een stukje duurder :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor je een fiets kiest: huur er een paar: alleen dan kom je er achter wat je lekker vind fietsen.

Ik heb op een dag een stuk of 5 fietsen geprobeerd, en heb heel duidelijk gemerkt wat ik wel en niet relaxed vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Een vriend van me heeft ons zojuist vervoerd in een tweedehands auto van 450 euro.... Auto!

Het is gewoon schaarste en hoge kwaliteit. Ligfietsers zijn geen mensen die genoegen nemen met een fiets die is ontworpen op 500-1500 km/jaar (ongesmeerde ketting, lage-kwaliteit remmen, etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
http://link.marktplaats.nl/183903928

Wat vinden jullie hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Hm, Challenge Hurricane.
Doorgaans een redelijk allround fietsje. Doorgaans best prettig fietsen (m'n vrouw heeft een Hurricane met bovenstuur)

Dit is een model met direct onderstuur. Qua sturen lijkt het aardig op sturen met bovenstuur maar je hebt dan wel het 'helmstokidee'. Je moet het stuur dus 'heen en weer' bewegen in plaats van draaien.
Je hebt ook indirect onderstuur, daarbij moet je het stuur dus wel bewegen zoals bij een normale fiets. Mensen verschillen en hun meningen over de verschillende soorten sturen ook. Direct onderstuur is bijvoorbeeld niks voor mij; direct onderstuur zoals die Hurricane op Marktplaats kan ik wel mee fietsen.

Qua prijs best aardig. Zo in eerste instantie van wat ik op de foto kan zien, lijkt hij er ook nog best aardig uit te zien. Het is best een poging waard om een proefritje te maken.
Maar zoals elquapo terecht zegt: liever eerst verschillende modellen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Ja, welnu ik dacht dat we deze fiets, die heel dicht bij staat en volgens mij een betere prijs is voor een m.i. best wel mooie fiets (het oog wil ook wat) wel samen konden kopen, prijs delen. Tijdje mee fietsen en is ´t niet wat dan gewoon weer op marktplaats omdat ik ´m toch wel weer voor dezelfde prijs slijt? Is dat een geldige gedachte in de 2e hands ligfietswereld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Edit: die Challenge lijkt me een prima fiets :) Kun je inderdaad goed doorverkopen als 't frame niet bevalt.

Zoals de anderen al zeggen, ligfietsen worden in kleine series gebouwd, een een groot deel van de modellen wordt in Nederland gebouwd of geassembleerd. Dat zie je terug in de prijs. De grote ligfietsmerken hebben wel instap-modellen die ze compleet in Polen laten bouwen, dat scheelt al een stuk in prijs. En tegenwoordig kun je handelsbedrijven op internet vinden die in Taiwan inkopen (Gforcebikes e.a.) en dus nieuwe fietsen voor prijzen onder de duizend euro kunnen afzetten.

Maar laat je niet door de prijs weerhouden... als je een beetje let op wat je er voor krijgt (of hier vooraf een fotootje laat zien ;) ) dan loop je niet zoveel risico. Als een ligfiets eenmaal goed bevalt dan maak je er ook zo een hoop kilometers mee.

Nog een paar tips: voor een eerste aankoop moet je afwijkende besturing vermijden (zoals de knikgestuurde Flevobikes of Jouta's). Een onderstuur is voor een beginner ook ietsje lastiger, maar het went erg snel. Hetzelfde geldt voor low racers. Het is niet zinvol om met een hoog 'zitfiets' model te beginnen, tenzij je deze alleen door stadsverkeer gebruikt. Als je meteen met een snelle raceligfiets begint, is het wel beter om het stoeltje eerst wat hoger te zetten of aan te vullen met schuim, want vooral bij Nederlandse raceligfietsen is de hoek van het stoeltje erg klein en daarop kun je als beginner last van je nek krijgen.

Soms kom je wel eens goede tweedehands ligfietsen tegen voor een lage prijs. Deze vind je niet op Ligfietsplaza, maar in lokale sufferdjes of andere marktsites. Deze zijn dan van mensen geweest die ooit in een opwelling een ligfiets hebben gekocht maar deze al twintig jaar in de schuur hebben hangen omdat ze ('druk druk druk!') zichzelf nooit de vrijheid hebben gegund om op de fiets te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:20

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Ik zit (denk ik) ongeveer in dezelfde situatie als 'Tommy The Cat', ik twijfel over de aanschaf van een ligfiets :D.

Ik ben student en ben nu in augustus bezig aan maand vakantiewerk, wat de nodige fondsen vrij maakt om eventueel een ligfiets te kopen :). Aangezien ik volgend jaar naar hogeschool ga, dacht ik om dit per fiets te doen (+- 22 km van bij mij thuis vandaan). Dit kan ik ofwel met het ov gaan doen ofwel per fiets, waar een degelijke fiets me wel een must lijkt gezien de afstand/frequentie. Als ik het zo ruwweg schat komt het toch wel op 45km/dag uit, wat op jaarbasis toch wel een 10K km geeft.

Op dit moment heb ik geen fiets (en ga ik hoe dan ook een fiets moeten kopen), maar als ik naar de prijzen van ligfietsen kijk zijn ze jammer genoeg wel nét boven mijn budget wat ik kan vrijmaken voor een fiets (+- 800€ alles inclusief en een absolute max van 1000€).

Een tijd geleden heb ik (per toeval) eens een testritje op een ligfiets mogen doen en dat beviel me toen super (geen idee welk type/merk helaas) de fiets had een bovenstuur.

Wat zouden jullie doen in mijn situatie ? Ik heb praktisch gezien 3 mogelijkheiden: abbo voor ov (250€/jaar oid) + oude tweedehandsfiets, nieuwe gewone fiets die ik kan gebruiken om naar school te gaan of een ligfiets, die ik eventueel ook hobbymatig nog kan gebruiken :).

Ik heb tijdje geleden al grote delen van dit topic doorgenomen en zodus al wat bijgeleerd, maar ik voel me toch nog steeds als een windows user die voor de eerste keer linux boot in het land der ligfietsen :+ .

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt me duidelijk dat we je aanraden een ligfiets te kopen he ;)

Ligfietsen zijn redelijk waardevast (als je 'm een beetje onderhoud natuurlijk). Ik zou een 2e handsje kopen, dat moet lukken voor 800 euro. Als 't niet bevalt verkoop je 'm gewoon weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Hm....

45 kilometer per dag fietsen met een martelzadel tussen m'n achterwerk? Als ik het op mezelf reflecteer dan ren ik gillend weg. Dus die optie vervalt.

Blijft over OV met oude tweedehands fiets of een goede ligfiets (tweedehands vermoedelijk).
Als je je zorgen maakt over de afstand van ongeveer 10k per jaar. Maak je geen zorgen want de meeste ligfietsen van Nederlandse makelij kunnen die afstand zonder problemenin veelvoud aan.
Mijn Versatile heeft er bijvoorbeeld inmiddels 21k op zitten. Er is ook een Quest die al de 100k heeft gereden.

Neem een Challenge (tweedehands) ofzo en ik verwacht weinig problemen. Een beetje opletten en binnen 1000 euro heb je en leuke tweedehands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Nou, op zich is 45 km per dag nog wel te doen op een normaal zadel. Maar als je toch een excuus hebt om een ligfiets te kopen zou ik dat direct aangrijpen. Ik zit ook nog steeds tegen de prijs aan te hikken... denk dat ik er maar gewoon 800 euro voor moet gaan vrijmaken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Aangezien ik gisteren tezamen met mijn vader een tweedehands ligfiets heb gekocht vind ik het leuk om de ervaringen even te delen.
Donderdagavond heb ik samen met mijn vader bovenstaande fiets bekeken, een challenge hurricane. Het was een fiets waarvan niet bekend was hoe oud deze was of hoeveel kilomteres de fiets erop had zitten. Nadat we de fiets goed hadden bekeken en hadden geprobeerd hebben we even de tijd genomen om te overleggen. Ik was niet overtuigd van de fiets: ketting lag volledig open (m'n pa had direct al vet in z'n broek), ik vond 'm er oud uit zien, wat roest en het schakelen ging niet helemaal soepeltjes. Ik wilde de fiets niet kopen, maar m'n pa was wel enthousiast. Dus kwamen we overeen wel te willen bieden, maar voor niet meer dan 450 euro. De verkoper wilde er minimaal 550 voor hebben dus dat ging niet door.

Nadat we uren het internet hebben afgestruind om tweedehands ligfietsen te bekijken kwamen we op marktplaats o.a. fuenda calypso tegen. Gisteravond om 20:00 hadden we een afspraak.
De eerste indruk van de fiets was al een stuk beter. De fiets zag er netjes uit en was ook aardig compleet:
- Voor en achter verlichting, wat volgens de verkoper 100 euro heeft gekost.
- Een handige tas op de bagagedrager.
- Ander zitkussen voor betere ventilatie. Deze is wat dikker, maar niet de dikste (middelkeus). Makkelijk afneembaar (klittenband) en je kunt de hoes van de inhoud scheiden en dan eventueel wassen.
- Een fietscomputertje.
- De banden hadden denk ik nog aardig profiel.

De fiets fietse lekker en eigenlijk fietsen we er beiden direct makkelijk op weg. Dit was de eerste keer voor mij overigens dat ik op een ligfiets zat. Ik moet zeggen dat ik het verrassend plezierig en leuk vond! Dit ondanks dat de fiest stond afgesteld voor iemand van 1 meter 90 terwijl ikzelf slechts 1 meter 73 lang ben.

Via de telefoon waren we al te weten gekomen dat de richtvraagprijs 600 euro was. Volgens de verkoper had hij de ligfiets twee jaar terug aangeschaft en was hij al met al 1200 euro kwijt (wij zijn zo dom geweest geen facturen te vragen....).
Uiteraard hebben we nog geprobeerd wat van de prijs af te praten. Dat is gelukt, we kregen de fiets mee voor 550 euro.

Graag wil ik de fiets even hier tonen, want ik ben benieuwd wat men ervan vindt. Dus van de fiets en de prijs die ervoor betaald is.

Foto's (klik voor een vergroting):

Totaalplaatje:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/nuntius/Ligfiets/Ligfietsklein.jpg

Totaalplaatje:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/nuntius/Ligfiets/Ligfiets2klein.jpg

Stuur:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/nuntius/Ligfiets/Ligfiets3klein.jpg

Tandwiel:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/nuntius/Ligfiets/Ligfietstandwielklein.jpg

Tandwiel:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/nuntius/Ligfiets/Ligfietstandwiel2klein.jpg

Verlichting achter:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/nuntius/Ligfiets/Ligfietsverlichtingachterklein.jpg

Verlichting voor:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/nuntius/Ligfiets/Ligfietsverlichtingvoorklein.jpg

Zijn de tandwielen niet erg vies? Of hoort dat er zo uit te zien. Wij hebben totaal geen verstand van fietsen. Wellicht dat we de tandwielen even goed schoon moeten maken en opnieuw in moeten vetten?

Ik vond de fiets in eerste instantie wat hoog voor een ligfiets. En ik dacht dat je niet echt zou liggen, maar meer zou hangen/zitten. Dat valt echter reuze mee, je neemt echt een lighouding aan en zit vrij laag aan de grond. Ik vind de low-riders erg mooi om te zien, maar dan zit je dus nog lager aan de grond en ik vraag me af of dat verstandig is voor woon-werk verkeer. Je zicht wordt minder en wellicht word je ook minder goed gezien als je nog lager gaat.

De lengte van de trappers is nog niet optimaal. Deze zouden nog iets naar achteren moeten. We hebben echter ontdekt dat de binnenpijp er al maximaal in zit. Met andere woorden, de pijp waar de trappers aan bevestigd zijn moet worden ingekort om de trappers dichterbij te krijgen. Daarom zijn we voornemens er wat af te zagen of te slijpen. Is dat wel verstandig? Tips?
Edit: inmiddels hebben we de pijp twee vingerdiktes ingekort, gewoon met een ijzerzaag. Dat resulteerder er onder andere in dat de rubberen geleiders van de ketting voorin bijna tegen het grote tandwiel aankwamen. vandaar dat we de rubberen geleiders ook twee vingers hebben ingekort. Eveneens vermoed ik dat de ketting ook moet worden ingekort aangezien de derailleur helemaal naar achteren is geklapt als je de fiets nu op het kleinste tandwiel zet. Dat laten we maar even door de fietsenmaker doen.

Ik denk dat we best tevreden kunnen zijn. Mijn eerste gevoel bij de fiets is goed. Hopelijk gaat ie bevallen :). Wat tot slot nog opmerkelijk is, na nog geen 50 meter op deze fiets kwam ik een andere ligfietser tegen, terwijl ik er hier in al die jaren niet één heb zien fietsen. De rit terug (fiets achterin de auto) kwamen we ook al een ligfietser tegen :).

[ Voor 4% gewijzigd door Tommy The Cat op 02-08-2008 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
1200 euro zou best kunnen voor een Fuenda. Het is in wezen een goedkoper afgemonteerde Challenge Mystral. De Fuenda is standaard 999 euro. Doe daar verlichting bij en wat andere kleine extra's en je kan inderdaad op 1200 euro uitkomen. Klinkt mij niet vreemd in de oren.
2 jaar oud vind ik ook niet vreemd want veel ouder KAN hij niet zijn omdat Fuenda nog niet zo lang geleden opgericht is. Het plaatje wat verteld wordt, wil ik dus 100% geloven.

Over de Calypso/Mystral: Het is inderdaad voor nagenoeg iedereen een 'fiets direct zonder problemen weg'-fiets. De reden daarvoor is dat deze fiets vrij rechtop is. Zodra je een 'platter' model neemt, lijkt het in eerste instantie enger. Mensen durven vaak niet te gaan liggen uit angst hun evenwicht te verliezen.

Dit type fiets is gewoon goed maar ik beschouw het toch meer als een instapmodel. Maar goed, ook een instap model kan leuk zijn om kennis met ligfietsen te maken. Ik zou er niet vreemd van opkijken als je deze fiets binnen 2 jaar de deur uit doet om dan alsnog een 'plattere' fiets te nemen.

Maar al met al:
- op zich goede fiets dus
- gemakkelijke fiets
- niet dure fiets.

[edit]
Over de tandwielen: ja, die zijn tamelijk vies. Er lijkt iets te enthousiast met vet omgesprongen te zijn in de hoop dat dan minder vaak te hoeven doen. Ik zie namelijk ook kleine roestplekjes op de ketting op de foto met de achterderailleur erop (geen punt overigens).
De ketting en derailleur zou ik absoluut wat schoonmaken. Dat lichter gaan fietsen.

[ Voor 13% gewijzigd door WFvN op 02-08-2008 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Ach interessant. In welk jaar werd dit model geintroduceerd of fuenda opgericht? Ik kom niet verder dan deze informatie (als je dat niet weet hoef je dat niet voor mij op te zoeken, dat is verder mijn taak).

Een platter model had eigenlijk ook wel de voorkeur, vooral esthetisch gezien. Maar vaak ontbrak het bij deze fietsen aan achtervering, spatborden en een bagagedrager wat me voor woon-werk verkeer een vereiste lijkt. Bovendien vaak ook duurder.
Wat ik als beginner begrijp van de ligfietswereld is dat comfort en snelheid elkaars tegenwerkende factoren zijn. Hoe lager, lichter en stijver: hoe sneller. Een goede compromis is wellicht de optima cheetah, maar dan met spatborden en bagagedrager, wat een mooi model is dat toch. Zo heb je er nog wel wat. 26 inch achterwielen staat me ook wel aan. Daar ga je toch ook veel sneller mee? Maargoed. Dat is inderdaad voor later; mocht het ligfietsen ons bevallen en wij bereid zijn meer geld uit te geven aan een ligfiets. Dan bevestigt jouw reactie dat dit een goed beginnersmodel is.

Ik vind dit overigens prachtig om te zien. Zo'n fiets met staartpunt is ook mooi zeg. En dan ben je ook goed zichtbaar op de straat lijkt me. Vooral die van Bernhard Böhler is tof, een cobra low racer lijkt me. Ik weet niet wat SL betekent...
Ik loop hard, ben dus hardloper, en wielrennen ofzo dat lijkt me niet wat. Maar zo'n racer op de ligfiets lijkt me dan wél heel leuk, en apart natuurlijk. Wie weet rijd ik in de toekomst ook nog es rond op zo'n gestroomlijnd dingetje :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Beddenk dat je niet altijd een bagagedrager nodig hebt, ik heb bijvoorbeeld bananentassen die naast mijn zitje hangen. Ik dacht dat ik ook een bagagedrager nodig had, maar er past genoeg in de tassen voor normaal gebruik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikoboarder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:55
ik dacht dat ligfietsen snel gingen. Ik heb het artikel van 2 post's terug gelezen en ik zie dat de meeste een gemiddelde snelheid rond de 30-35km/h hebben met slechts enkele uitschieters boven de 40.
Ik rij op een "gewone" mountainbike met slickbanden gemiddelde snelheden rond de 30-35 op afstanden tot 100km en dan zit ik hier in de buurt van Valkenburg en niet op een platte track.

Stond er veel wind of waren er andere vertragende factoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
saikoboarder schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 17:27:
De ligfietsers zelf wellicht? :X

Bedoelde je dat plaatjesalbum van Cyclevision? Daar staat bij dat er veel wind stond. Het is me niet duidelijk of het nu een 1-uurscriterium is, er wordt ook van een 3-uurs race geschreven. Maar goed, dat terzijde.

Ligfietsen zijn niet allemaal even snel. Je ziet nogal vaak ligfietsers met een wat hogere zit, die dan de zijtassen ergens ver onder het stoeltje hebben hangen. Daarmee zijn ze al het aerodynamische voordeel weer kwijt. In zo'n geval denk ik dat je ook met een mountainbike sneller bent, zeker als je er goed voor gaat zitten. Deze ligfietsers zijn mensen die de fiets niet voor de snelheid kopen maar gewoon een lekker eindje willen rijden zonder dat ze last krijgen van hun rug, hun polsen of hun stuit.

Maar een low racer of een goed vormgegeven halfhoog frame is zeker aerodynamischer dan een race- of triathlonfiets. Vooral als je er een staartpuntje aan toevoegt. Op zo'n fiets kan ik als ongetrainde maar gezonde dertiger 40 km in een uur rijden (ik moet er wel mijn best voor doen, mede vanwege de verknipte infrastructuur in Nederland, maar het gaat). Ik denk dat jij, als je met een racefietshouding op een mountainbike 35 km/u haalt, op een low racer makkelijk dik in de 40 gemiddeld kan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Verknipte fietspaden in nederland?

Sorry hoor.. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Tomino schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 18:33:
Verknipte fietspaden in nederland?
Het zijn allemaal van die korte stukjes bedoel ik, je moet vaak stoppen om over te steken of om voor een verkeerslicht te wachten. Of je komt ineens midden in een woonwijk terecht, waardoor je een stuk voorzichtig moet rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
ik dacht dat ligfietsen snel gingen. Ik heb het artikel van 2 post's terug gelezen en ik zie dat de meeste een gemiddelde snelheid rond de 30-35km/h hebben met slechts enkele uitschieters boven de 40.
Ik rij op een "gewone" mountainbike met slickbanden gemiddelde snelheden rond de 30-35 op afstanden tot 100km en dan zit ik hier in de buurt van Valkenburg en niet op een platte track.

Tuurlijk zijn ligfietsen sneller. Hoe minder weerstand, hoe sneller. En de in potentie optimale stroomlijning is bij een ligfiets logischerwijs beter dan bij een bukfiets. Maar er spelen natuurlijk meer variabelen, dus als je een ligfiets met een bukfiets wil vergelijken moet je dat onder gecontroleerde omstandigheden doen.

Op youtube kwam ik een tijdje terug een aflevering tegen van 'blik op de weg' (kan het zo snel niet terugvinden) waarin verteld werd dat ligfietsers vroeger werden uitgesloten van deelname aan baanwielrennen omdat de ligfietsers altijd als winnaar uit de bus kwamen. Toevallig kwam ik net een soortgelijk verhaal tegen, misschien gaat het om hetzelfde:

navigeer naar > luchtweerstand

Nog wat links:
ligfiets.net / records
artikel uit bewegingswetenschappen
leuk verslag

Edit:
Moet je dit zien, volgens mij een cobra lowracer. Ga daar maar eens met je mountainbike tegen racen.
Afbeeldingslocatie: http://www.wisil.recumbents.com/wisil/misc/EdGinCobra1.jpg
Nog wat info over voor- en nadelen racer

[ Voor 7% gewijzigd door Tommy The Cat op 03-08-2008 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster

Ik haal wel snelheden van 30-35 gemiddeld op mijn lowracer, maar ik fiets niet ongelofelijk veel en mijn conditie is prut

en bochten zijn een behoorlijke vertragende factor voor mij, ik heb ook nog een mountainbike en daar kan ik toch heel wat sneller korte bochten mee nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Zijn er ook simpele electrische ligfietsen? Ik weet van de Aerorider, maar dat is ver boven mijn budget. Ik ben eigenlijk op zoek naar een mechanisch redelijk simpele ligfiets, liefst met trapondersteuning, maar ik ben nog niet echt succesvol in het vinden ervan. Zelfs op de duitse Ebay (mijn favoriete "fietswinkel", zoekend naar liegefahrrad) kan ik niets vinden. Iemand hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Elektrische ligfietsen? Hier al geweest?
http://www.elfiets.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
benoni schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 18:44:
[...]

Het zijn allemaal van die korte stukjes bedoel ik, je moet vaak stoppen om over te steken of om voor een verkeerslicht te wachten. Of je komt ineens midden in een woonwijk terecht, waardoor je een stuk voorzichtig moet rijden.
Ah sorry, ik dacht dat je het bedoelde dat nederland geen goede infrastructuur had. Ivm andere landen mogen wij ons goed prijzen vind ik. Maar inderdaad, afstanden worden vaak onderbroken.

Daarom reed ik ook vaak om toen ik naar school reed op m'n ligfiets zodat ik rechte stukken asfalt had ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Wel gezien inderdaad, maar de site ziet er imho nogal ononverzichtelijk en daarmee wat onprofessioneel uit. Wat ik eruit opmaak is dat ze standaard ligfietsen verkopen, met eventueel een electrische "ombouwkit". Zeker een optie om te overwegen, maar ik ben meer op zoek naar een "af-fabriek" oplossing. In ieder geval bedankt voor de link. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Gemiddelde snelheden zeggen zo weinig. Kijk naar mij: ik rijd in een gestroomlijnde ligfiets van het type Alleweder. Ik heb afgelopen jaar 10600 km gereden en zit dit jaar al op 7000 kilometer, maar toch haal ik vrijwel nooit gemiddeldes van meer dan 30 km/u. Het is gewoon een kwestie van talent. Je kan dus nooit gemiddeldes van verschillende renners vergelijken op verschillende fietsen. Wil je het goed vergelijken dan moet je dezelfde renner op verschillende fietsen bekijken.
Als ik dan naar mijn eigen statistieken kijk, zie ik dat ik zo'n 22 km/u gemiddeld rijd om mijn mountainbike, 24 km/u gemiddeld op mijn ongestroomlijnde 2 wielige ligfiets en 27 km/u in mijn eerder genoemde velomobiel.

Veel interessanter is trouwens om met percentielen te gaan rekenen. Bijvoorbeeld hoeveel procent van mijn rit rijd ik boven de 30 km/u? Dat zegt eigenlijk een hoop meer over je prestatie. Mijn woon-werk verkeer route is immers voor een derde deel door Amsterdam en dat vertraagt dus wel aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Tommy The Cat schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 16:05:
Een platter model had eigenlijk ook wel de voorkeur, vooral esthetisch gezien. Maar vaak ontbrak het bij deze fietsen aan achtervering, spatborden en een bagagedrager wat me voor woon-werk verkeer een vereiste lijkt.
Low racers rijden nog redelijk comfortabel zonder vering omdat de wielbasis wat langer is. Alleen klinkerwegen en fietspaden met tuintegels zijn onprettig als je op hogedrukbanden rijdt. Een spatbord achter is niet echt nodig als je met een toptas of met een dichtgemaakte bagagedrager rijdt. Een voorspatbord is eigenlijk wel nodig, maar zelf rijd ik ze snel stuk omdat mijn ketting langs het wiel loopt. Ik heb een extra ibiliet laagje onder mijn stoelkussen, en die trek ik bij nat weer aan de voorkant een eind omhoog, zodat het min of meer als een spatbord werkt.

En een stevige bagagedrager is altijd handing inderdaad :)

Afbeeldingslocatie: http://xen03.settembre.nl/tweaks/benoni_ligfiets_0804_103806.jpg

Eigenlijk ben je zo veel sneller klaar dan als je een imperial op een auto moet gaan zetten (en in mijn geval al helemaal, ik zou die auto ook nog ergens moeten regelen).

* benoni was even aan het klussen bij z'n broer :)

Het achterrekje van deze fiets is met de hand in elkaar gelast van wat dikker aluminium rondprofiel, dit omdat er een bevestigingsarm voor een tentstroomlijn op kan worden gezet. Er zit geen beugel op, die heb ik op mijn normale woon/werk/vakantie low racer wel (zie schets en 2e foto links). Zo'n beugel is voor een low racer wel handig, om snel een toptas eraan te kunnen hangen en om de fiets aan de hand mee te voeren.

De vorige lading hout en golfplaatjes heb ik met een fietskar (dieplader) gedaan. Ik heb geen permanente trekhaak op mijn ligfiets (da's ook weer zo wat voor een low racer, helemaal als je verschillende aanhangers gebruikt), maar met zo'n stevig achterrek is ook dat geen probleem. Ik maak een stevig maar flexibel scharnierpunt door een fietsbinnenband met een paar slagen om het achterrek te knopen, en daar het handvat van de kar met een stuk of zes windingen op vast te sjorren. Dit maakt de koppeling een beetje stug, daardoor volgt de aanhanger wat beter.

Addit: Ooh, je hebt die Calypso gekocht :) Met zo'n model kun je enorm goed wegsprinten en ook klimmen gaat beter dan bij een raceligfiets. Voor snel afdalen is ie eigenlijk wat hoog, maar het voelt altijd nog een stukje prettiger aan dan voorovergebogen op een racefiets.

[ Voor 6% gewijzigd door benoni op 05-08-2008 01:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
^Nu even geen tijd om uitgebreid te reageren :), maar ik moet even lachen:
benoni schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 01:16:
[...]

[afbeelding]

Eigenlijk ben je zo veel sneller klaar dan als je een imperial op een auto moet gaan zetten (en in mijn geval al helemaal, ik zou die auto ook nog ergens moeten regelen).

* benoni was even aan het klussen bij z'n broer :)
_O- _O- _ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Zo val je in elk geval wel op in het verkeer! Je wordt al vaak aangekeken door heel wat mensen, maar zo al helemaal :)

Ik had laatst nog een 26" wiel naast me in mijn 3x20" Alleweder voor mijn collega, dat viel ook wat extra op, maar da's niet zo 'extreem' als dit natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik mis alleen wel het nodige rood-wit/schuingestreepte bord achterop :X :+

Wel lastig drempeltjes nemen zo. Je woont vast niet in een Vinexwijk (en je broer ook niet) :P

Wat betreft karren en trekhaken. Gewoon dezelfde koppeling op alle karren zetten. Ik had al een Radical Design Cyclone. Daar is later een Burley D'Lite kinderkar bij gekomen. De koppeling van de laatste heb ik eraf gehaald en er een Cyclone-koppeling aan gefreubeld. 4 fietsen hier in huis en nog een fiets bij m'n ouders met dezelfde knobbel en 2 fietskarren met dezelfde koppeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
WFvN schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 23:13:
Wel lastig drempeltjes nemen zo. Je woont vast niet in een Vinexwijk (en je broer ook niet) :P
Valt mee, je kunt makkelijk met je linkerhand de bundel hout even optillen omdat het bijna op het kantelpunt hangt. Het langste pakket wat ik mee heb genomen is 6 meter. Dan moet je wel in krappe bochtjes opletten dat je geen lantaarnpalen aantikt en zo :P En inderdaad, zo'n bordje zal officieel wel moeten. Vroeger gebruikte men daar de rode boerenzakdoek voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Na lang dubben toch maar gehaald..
Afbeeldingslocatie: http://i12.photobucket.com/albums/a204/tomino/DSCF6396Large.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i12.photobucket.com/albums/a204/tomino/DSCF6393Large.jpg

Duo pedaaltjes, Zodat ik ook nog met normale schoenen kan fietsen
De andere kant uiteraard voor langere afstanden.
Volgende week naar maastricht toe fietsen, ben benieuwd! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Paar belangrijke tips:
• Zorg ervoor dat je de bindingen niet te strak hebt staan! Je hoeft er geen wedstrijden mee te fietsen toch? Dus zorg dat ze stevig genoeg zitten om niet spontaan uit te klikken maar ook niet strakker dan dat. Zet ze eerst gewoon helemaal los (streepje zo vermogelijk bij de as vandaan). Ga fietsen. Elke keer dat je ongewenst uitklikt gewoon de pedalen weer één klikje strakker zetten totdat het naar je zin is.
• De plaats en de stand van de schoenplaatjes zijn erg belangrijk! Zet ze verkeerd en je kan verdraaid pijnlijke knieën krijgen! Wees hier dus attent op. Ik kan je helaas niet zo een handleiding schrijven over welke kwaaltjes welke stand van het plaatje moet betekenen. Dus het advies: luister naar je lichaam. Voor mijn part klik je in, kijk je hoe je voeten staan en waar je de trapas hebt zitten ten opzichte van je voet. Klik daarna uit en fiets met de andere kant van de pedalen en vergelijk die 2 houdingen/posities met elkaar zodat je dan de plaatjes zo kan zetten dat je ingeklikt op dezelfde manier je voeten houdt. (bij mij zitten de plaatjes helemaal richting de hak, naar de binnenkant van de voet geschoven en zoveel mogelijk wijzend naar m'n grote teen dus naar binnen gedraaid zodat m'n voeten zoveel mogelijk naar voren staan, naar de buitenkant van het pedaal met de voet naar buiten wijzend)

Verder mag het in- en uitklikken niet echt problemen opleveren. Goed, inklikken zal even wennen zijn maar uitklikken zal geen punt zijn MITS je natuurlijk ze niet te strak hebt staan.
Zelfs m'n vrouw (schijterd eerste klas) had direct al geen problemen met de klikpedalen en dat zegt héél veel.

* WFvN heeft de balen

Ik ben zojuist naar de fietsenmaker geweest om deze schoenen te passen:
Afbeeldingslocatie: http://cycle.shimano-eu.com/publish/content/cycle/seh/nl/en/news___info/news/shimano_sh-mt90_adventure.-MainContent-0001-TextImage.MainContenttextimage.gif

Maat 43 pas ik nèt in met m'n hak tegen de achterkant en teen tegen de voorkant. Eigenlijk te klein dus. Maat 44 is te ruim rondom de voet * WFvN heeft een smalle voet met lage wreef
Dus naar de Hema gegaan om nieuwe, dikkere sokken te kopen maar helaas.... nog niet dik genoeg om goed in de schoenen te passen. Helaas pindakaas :'(

* WFvN wil graag waterdichte fietsschoenen hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Wow bedankt zover. Gister 5 minuten gereden inderdaad en al gemerkt dat dit wel goed gesteld moet staan..
• Zorg ervoor dat je de bindingen niet te strak hebt staan! Je hoeft er geen wedstrijden mee te fietsen toch? Dus zorg dat ze stevig genoeg zitten om niet spontaan uit te klikken maar ook niet strakker dan dat. Zet ze eerst gewoon helemaal los (streepje zo vermogelijk bij de as vandaan). Ga fietsen. Elke keer dat je ongewenst uitklikt gewoon de pedalen weer één klikje strakker zetten totdat het naar je zin is.
Ik ben echt een leek met deze nieuwe dingen. Bindingen. Dus het kliksysteem, de openingsafstand dus? Kwa, hoeveel ruimte je hebt om je klikding onder je schoen in te doen?

En die schoenplaatjes had ik inderdaad al gezien. Die kan je met wat kracht inderdaad wat heen en weer bewegen.

Advies is dus om even met sleuteltjes en al te gaan fietsen en uit te gaan proberen voordat ik naar limburg kar? Denk het wel though!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ja, 2 sleuteltjes mee. De ene om de schoenplaatjes te kunnen verstellen en de andere om de pedalen strakker of losser te zetten. Beiden zijn imbus maar van een verschillende maat.

Het gaat overigens niet om de 'openingsafstand'. Tenminste, ik weet niet wat je daarmee bedoelt.
Afbeeldingslocatie: http://www.fittrader.nl/media/SPD_shimano_PD_M_324.jpg
Dit is het rechter pedaal. Je teen wijst dus naar rechtsboven, je hak naar linksonder.

Het boutje wat ik bedoel om de 'kracht' van het klikgedeelte af te stellen zit aan de zijde linksonder; zeg maar midden onder je voet. Je ziet daar van links naar rechts eerst een boutje om het 'frame' aan het pedaal vast te schroeven, dan een loos gaatje, dan het gat waarachter het bewuste boutje zit, dan weer een loos gaatje en dan weer een boutje om het frame vast te schroeven (daar hoef je nooit aan te komen)

Als je het pedaal vervolgens aan de andere kant bekijkt (zonder klikgedoe)
Afbeeldingslocatie: http://image.rakuten.co.jp/bebike/cabinet/shimano/pd-m324all.jpg

Op het pedaal linksboven zie je dat. Daar zie je aan de linker kant een indicatorstreepje zitten (moeilijk te zien op de foto overigens). Bij mij is dat streepje rood. Zit dat streepje naar links (dus richting de rand van het pedaal) dan staat hij los, zit hij richting de as (naar rechts op de foto) dan zit hij strak.

Wat betreft de plaatjes: ik ben heel snel van jouw type plaatjes afgestapt. Daarmee kan je op 2 manieren uitklikken. Ik heb een type waarmee je op 1 manier kan uitklikken.
Jij kan je hak naar links/rechts draaien om uit te klikken maar je kan je voet ook kantelen dus de rechterkant van je voet omlaag of omhoog bewegen en de linkerkant van je voet dan omhoog of omlaag. Dat heeft bij mij enorm vaak ongewenst uitklikken opgeleverd dus heb ik het andere type (zwart van kleur) genomen zodat ik bij krachtig afzetten niet uitklikte als ik m'n voet niet helemaal 'plat' op het pedaal hield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Ik ga zometeen een rondje fietsen om even e.e.a af te stellen..
Voor de zekerheid:
Afbeeldingslocatie: http://i12.photobucket.com/albums/a204/tomino/pd-m324all.jpg
Het V'tje is het schroefje en het rondje is waar die afstelringetje te zien is.
Laat wel even weten of het gelukt is :)

Thnx so far! :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Volgens mij zit het afstelschroefje aan de 'hakkenkant' van het pedaal. Je moet een inbussleuteltje door het middelse gat van de getande rand steken. Dus de indicator zit op het stelschroefje zelf, in het verlengde van het venstertje kun je het gat vinden voor de inbussleutel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Dat schroefje bij de V zou ik maar vanaf blijven. Volgens mij is die om de veer te vervangen.

Je moet (zoals benoni terecht vermoed) links van het rondje kijken. Daar zit het stelschroefje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Ja! Het is gelukt. Met sleuteltjes op pad gegaan. Erachter gekomen dat mn veerspanning wel oké staat. Met een klein beetje kracht uitoefenen, en gaat snel genoeg als ik ergens stop.

Schoenplaatje is wat naar boven gezet. Had het gevoel alsof ik met mn hiel aan het fietsen was. Staan nu beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik sta op het punt om een M5 blue glide te kopen, interessant genoeg tweedehands bij een fietsenwinkel. Stoel zit een beetje scheef, beetje roest hier en daar, etc. Alsnog maar 295 euro, lijkt me een heel redelijke deal.

edit: whieieieie boem! Nog even oefenen...

[ Voor 9% gewijzigd door mux op 15-08-2008 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
ssj3gohan schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 12:57:
Ik sta op het punt om een M5 blue glide te kopen, interessant genoeg tweedehands bij een fietsenwinkel. Stoel zit een beetje scheef, beetje roest hier en daar, etc. Alsnog maar 295 euro, lijkt me een heel redelijke deal.

edit: whieieieie boem! Nog even oefenen...
Succes!! *O* En veel plezier ofc :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Een uurtje bezig geweest met afstellen, hé, het fietst toch wel een heel stuk makkelijker als je daadwerkelijk kunt sturen! (ik ben nogal lang en dik, dus dan krijg je dat het stuur niet zoveel kan uitwijken).

Goh, wat een twitchy stuur is dat vergeleken met een zitfiets... Duurt nog wel een tijdje voor ik echt zorgeloos 35 km/h kan gaan hierop. Maar wel erg leuk (en uiteindelijk nog 30 euro van de prijs af weten te praten :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Tommy The Cat schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 13:41:
Aangezien ik gisteren tezamen met mijn vader een tweedehands ligfiets heb gekocht vind ik het leuk om de ervaringen even te delen.

[...]

Tandwiel:
[afbeelding]

[...]
Zojuist de ligfiets opgehaald van de fietsenmaker. De ketting is ingekort en we hebben d'r nu een slot bij. (Ik praat overigens voornamelijk voor m'n vader aangezien hij er mee naar z'n werk gaat).

We zijn er nu aan toe om de ketting te gaan reinigen. Zie de foto om een beeld te krijgen van hoe ranzig deze nu is.

Door een medeligfietser was ons aangeraden om siliconenspray te gebruiken om de ketting mee in te smeren. Dat geeft namelijk (blijkbaar) niet af. Vandaar dat we bij de fietsenmaker deze spray inmiddels hebben aangeschaft.
Maar hoe kunnen we het beste de ketting/tandwielen/kettingbuis reinigen? De fietsenmaker had het over petroleum. En dan maar met een tandenborsteltje schrobben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Tommy The Cat schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 19:45:
Door een medeligfietser was ons aangeraden om siliconenspray te gebruiken om de ketting mee in te smeren. Dat geeft namelijk (blijkbaar) niet af. Vandaar dat we bij de fietsenmaker deze spray inmiddels hebben aangeschaft.
Persoonlijk lijkt me dat tamelijk onzin. Elk smeermiddel geeft namelijk uiteindelijk af. Het pakt gewoonweg vuil aan.

Op mijn Fujin en op de Hurricane van m'n vrouw gebruiken we Supreme Black. Dat is een smeergoedje wat niet vet is en nagenoeg geen vuil aanpakt. De naam geeft al wel aan wat voor kleur het is: zwart. Dat spul geeft dus wel af maar de ketting blijft behoorlijk mooi 'schoon' (lees: niet van die dikke meuk zoals op je foto)
Dat spul bevalt me tot dusver enorm goed.

Maar wat betreft dikke meuk van andere smeermiddelen: vaak is de oorzaak simpelweg dat er véél teveel opgesmeerd is. Met andere woorden: ga zuinig om met je smeermiddel. Het kost even tijd maar néém die tijd, bedien elke schakel afzonderlijk van een beetje vet.
Ik spreek uit ervaring. Ik ben van het luie type en had m'n Alleweder op blokken staan; een motortje tegen het achterwiel gedrukt zodat het achterwiel achteruit ging draaien en dus de ketting ging rondvoeren. Vervolgens lekker met een spuit met smeermiddel erop en de ketting was doordrenkt. Fout dus.....
Maar hoe kunnen we het beste de ketting/tandwielen/kettingbuis reinigen? De fietsenmaker had het over petroleum. En dan maar met een tandenborsteltje schrobben?
Neuh, geen tandenborstel. Een vetoplosser zoals bijvoorbeeld petroleum gebruiken op de volgende manier:

Eerst een reepje stof van een centimeter of 10 lang (oud T-shirt ofzo) door een schakel van de ketting doen. Reepje stof voorzien van het vetoplosmiddel. Dan het reepje stof met ketting en al door de kettingbuis trekken. Mogelijk moet je de kettingbuis wel even met de hand vasthouden!
Herhaal dat een paar keer met telkens een nieuw doekje.
Sim-pel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Goed dan, bedankt voor de tips :). Dat reepjes stof door de schakel is een prima idee. Maar hoe maak je de ketting zelf dan schoon? Doekje met vetoplosser en that's it, maw sim-pel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
Ik heb mijn ketting schoongemaakt door hem van de fiets te halen en in een bak wasbenzine te leggen, tijd laten liggen en af en toe wat bewegen
dan is die wel helemaal schoon, echt schoon :)

het smeren doe ik (of nouja, heb ik 1x gedaan) met wax, elke schakel apart behandelen en je kan een hele tijd vooruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Tja, wil ik zo'n ketting en setje tandwielen schoonmaken zoals op de foto, dan geef ik er ook de voorkeur aan om de hele boel te verwijderen. Bij m'n Alleweder betrof dat:
1) Ketting breken
2) Oude ketting aan de ingebruikketting in de fiets maken
3) ingebruikketting uit de fiets trekken en de oude erin (om na de schoonmaakwerkzaamheden gemakkelijk de ingebruikketting weer terug te plaatsen)
4) Ketting in ontvetter leggen
5) Achtercassette verwijderen
6) Achtercassette helemaal uit elkaar trekken zodat ik allemaal losse kransjes en vulringen had
7) De losse van de achtercassette ook in de week leggen
8 ) Achterderailleurwieltjes eraf schroeven en ook in de week leggen (tenzij hij kogellagers had)
9) Het 'doekjestrucje' toegepast met de oude ketting die in de fiets zat

Na lekker tijdje laten weken flink boenen, afspoelen, afvegen met een doek en omgekeerd de hele meuk weer terugplaatsen.

Dit heb ik enorm vaak gedaan. Maar het was ook nodig omdat ik na de schoonmaakbeurt elke keer teveel smeerspul erop spoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Wij kunnen vooruit :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Even wat fotootjes van mn blije nieuwe vervoersmiddel. Inmiddels kan ik er goed op rijden (uurtje oefening baart kunst :) ) en ben ik er wel erg blij mee. Daarnet was een vriend van me er, die toch wel een heel aardige racefiets heeft en zelf ook flink kan doortrappen, en die kon me met moeite (en wat tegenwind :+) inhalen. Dat was iets van 35-40 km/h, een snelheid die ik anders nooit van m'n leven zou rijden.

Anyway pics (clickable, if anyone cares):

Afbeeldingslocatie: http://www.enijssen.com/images/BILD0461t.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.enijssen.com/images/BILD0463t.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.enijssen.com/images/BILD0471t.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.enijssen.com/images/BILD0478t.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Ziet er goed uit! Een snelheid van 35 tot 40 km/u is erg netjes met deze fiets, de luchtweerstand is vergelijkbaar met die van een racefietser die er goed voor gaat zitten.

Goed dat je je voorband goed op druk hebt, want je rijdt anders snel een snakebite met die IRC-bandjes. Ik dacht eerst dat er origineel een kettingrolletje onder het stoeltje zat om het trekkende deel van de ketting te geleiden, maar dat is zo bij de M5 20/20. Het ziet er naar uit dat je zo'n rolletje evengoed weg kunt laten, maar zit de kettingbuis nu direct aan het frame vast? Ik zou kijken of dat niet teveel wrijving geeft. Als de ketting nu niet in een rechte lijn van elk voorblad naar elk achtertandwiel kan lopen, kun je beter de kettingbuis wat meer vrijheid geven. Dat kun je doen door een spaak op de helft van de lengte om het boutje heen te draaien en vast te zetten, vervolgens maak je de uiteinden van de spaak aan het kettingbuisje vast, en dan buig je het een beetje in vorm. Het vastzetten op de buis kan met tie-wraps, rubberen afdichtringetjes voor de kraan, of met speciale klemstukken van M5. Oja, het buisje onderin kun je ook boven een vlammetje een beetje rondbuigen als die zo niet goed blijft zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door benoni op 16-08-2008 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Op zich is de weerstand die de ketting geeft niet dramatisch, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik de bovenbuis ook lichtelijk misbruik om terug te kunnen schakelen (door er met m'n been tegenaan te duwen, vandaar dat ik hem ook wat vaster heb gezet). De afstelling is me nog niet helemaal gelukt. Iemand tips voor de afstelling van de voorderailleur? En dan meteen nog een vraag: op m'n hoogste verzet heb ik echt het idee dat ik nog vermogen over heb, heeft het nut om de voorderailleur van een groter blad te voorzien?

Komende week ben ik helaas fysiek gescheiden van mijn ligfiets. Volgend weekend op zondag ga ik er weer mee naar de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
ssj3gohan schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 11:15:
Op zich is de weerstand die de ketting geeft niet dramatisch, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik de bovenbuis ook lichtelijk misbruik om terug te kunnen schakelen (door er met m'n been tegenaan te duwen, vandaar dat ik hem ook wat vaster heb gezet). De afstelling is me nog niet helemaal gelukt. Iemand tips voor de afstelling van de voorderailleur?
Hm.... voorderailleurs.... ik heb er een hekel aan. De enige ligfiets die ik met voorderailleur gehad heb, was m'n Baron.
Ik vind voorderailleurs gewoon moeilijk af te stellen en daarna moeilijk te bedienen (ik zou denk ik nog liever de ouderwetse indexloze versteller willen op een voorderailleur)

Afstellen moet je gewoon de tijd voor nemen.
Belangrijk is in ieder geval dat je eerst de buitengrenzen aangeeft zodat hij niet van de bladen af kan lopen. Daarna fietsen en proberen te schakelen. Blijkt bijvoorbeeld dat je hem niet meer op je grote blad kan krijgen, hoe ver je de derailleur ook naar rechts verschuift, dan zal je de rechter grens wat ruimer moeten stellen maar net voldoende om hem te laten schakelen en ook niet verder om kans van aflopen te voorkomen.
Idem natuurlijk bij omlaag schakelen.
En dan meteen nog een vraag: op m'n hoogste verzet heb ik echt het idee dat ik nog vermogen over heb, heeft het nut om de voorderailleur van een groter blad te voorzien?
Geen idee. Mensen verschillen.
Wel ben ik even benieuwd naar hoe snel je rond trapt. Een veel gemaakte fout is teveel kracht zetten en te langzaam rondtrappen. Als je jezelf aanleert om sneller rond te trappen, dan kan je dus met hetzelfde blad nog wat langer doortrappen (lees: bij hogere snelheden) en daarmee minder je knieën belasten.
Maar dus eerst de hamvraag: wat is je kadans? Ik trap bij rustig fietsen (echt rustig) een kadans van 80. Bij normaal lekker doorrijden 90, Bij stevig doorrijden 100 en bij heuvelop of echt hard doorrijden110 of meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik kom niet boven de 115 als ik echt hard probeer, en ik rijd gewoonlijk ~60-90. Misschien dat als ik m'n stuur nog ietsjes ruimer zet dat ik met meer vertrouwen sneller kan trappen. Volgend weekend zorg ik dat er een pedometer en snelheidsmetertje op zit zodat ik wat exacter kan zijn.

Trouwens wel een geweldig idee om een indexloze versneller erop te beunen, dat zou het 100x makkelijker maken. Misschien kan het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Het kan natuurlijk best. De indexering zit in de bedieningshendel en niet in de derailleur zelf.

Wat betreft kadans: dat is iets wat je je moet aanwennen. Dat doe je niet 'even'; daar zal je een langere tijd actief mee bezig moeten zijn en dus echt op letten dat je sneller rondtrapt dan je gewend bent en dus ook later omhoog schakelen.

[ Voor 55% gewijzigd door WFvN op 17-08-2008 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
WFvN schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 11:24:
Blijkt bijvoorbeeld dat je hem niet meer op je grote blad kan krijgen, hoe ver je de derailleur ook naar rechts verschuift, dan zal je de rechter grens wat ruimer moeten stellen maar net voldoende om hem te laten schakelen en ook niet verder om kans van aflopen te voorkomen.
Als dit je gebeurt kan het ook zijn dat je derailleur wat te hoog staat (op te veel afstand van het grote voorblad), of scheef. Ik heb de ervaring dat het beter schakelt als de derailleur vrij strak op het blad zit. Als je de derailleur heen en weer haalt moet deze met een paar mm ruimte langs de tanden van het grote voorblad gaan, niet iets van een centimeter of zo.

Verder vind ik indexloze commandeurs ook veel fijner inderdaad, vooral bij fietsen die het hele jaar door moeten presteren, bij uiteenlopende weersomstandigheden, bij het uitwisselen van achterwielen, dat soort dingen. Het is jammer dat er tegenwoordig zo veel groepen worden gemonteerd waarvan de onderdelen altijd nauw op elkaar afgestemd moeten worden. Het werkt voor een voorderailleur ook wel aardig om een geïndexeerde achterderailleurcommandeur te gebruiken (als die aan de 'verkeerde' kant van het stuur past natuurlijk), dan heb je ook klikjes genoeg. Door een bestelfoutje van M5 heb ik op mijn oude Baron altijd twee achterderailleurshifters gehad. Het is wel even wennen als ik van fiets wissel omdat de draairichting voor de linkerhand andersom is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
benoni schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 13:21:
Als dit je gebeurt kan het ook zijn dat je derailleur wat te hoog staat (op te veel afstand van het grote voorblad), of scheef. Ik heb de ervaring dat het beter schakelt als de derailleur vrij strak op het blad zit. Als je de derailleur heen en weer haalt moet deze met een paar mm ruimte langs de tanden van het grote voorblad gaan, niet iets van een centimeter of zo.
Dat ga ik even in gedachten houden voor als ik m'n Quest heb. Momenteel kan ik het dus niet bekijken/testen bij gebrek aan fietsen met voorderailleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:20

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Na mijn eerste post in dit topic enkele weken geleden is het ondertussen zo ver, het geld staat op mijn rekening en mag van eigenaar gaan wisselen in ruil voor een leuke ligfiets :).

Ik heb ergens het volgende gezien, graag zou ik jullie meningen hierover hebben:
Ik heb een blauwe Optima Stinger staan die echt nog in perfecte staat
is. Er is zo'n 2000km op gereden bij de ligfietsenwinkel in Nijmegen als
verhuur fiets. Daarna heb ik hem gekocht maar kon er niet veel op
fietsen omdat ik op kamers ging wonen en veel minder ruimte kreeg.

Wat extra informatie:
Shimano Deore Shifters en Derailleur
klapstuur
bagagedrager
Vredestein Slick buitenbanden
Hydrolische schijfremmen
polyester stoel+kussen
bel

Alle slijtgevoelige onderdelen zoals de ketting/remblokken/banden zijn
nog in perfecte staat en klaar voor vele kilometers.
De vraagprijs voor deze fiets is 950€ (slik, daar gaat 3 weken werken 8)7 ). Denken jullie dat deze fiets een leuke optie is voor mijn budget ?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik wil m'n frame opnieuw gaan spuiten. Nu moet het frame eerst ontlakt worden natuurlijk en ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft?

Kan ik gewoon een simpele verfafbijt kopen en daarmee de boel insmeren op zowel alu als staal?
Daarma ontvetten met thinner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
De Stinger is best een leuke fiets. Wel redelijk laag voor een beginner maar ik denk dat dat snel genoeg went (ik ben begonnen met ene Optima Baron lowracer). Maar 2000 kilometer is zo goed als nieuw.

Als ik het zo lees, dan lijkt 950 euro me echt geen beroerd bedrag.

Verder @ bericht hierboven:

Ik heb wel ervaring met ontlakken. De neus van m'n Alleweder heb ik destijds onder handen genomen met de verfafbijt van de Gamma. Dat gaat enorm mooi. Alleen dat was een spuitlak die ik van glasvezel/epoxy heb gehaald. Hoe het gaat met metaal weet ik niet maar ik vermoed net zo lekker. Tja, alleen de lak kan natuurlijk wel verschillen. Je hebt verschillende manieren van lakken:

- spuiten
- poedercoaten
(ik wil ook nog anodiseren in het rijtje noemen maar dat is volgens mij een ander proces zonder lak)

Volgens mij zijn betrekkelijk veel fietsen gepoedercoat. Ik weet dus niet hoe het daarmee gaat.

[ Voor 54% gewijzigd door WFvN op 31-08-2008 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Het lakken laat ik doen, of ze het spuiten of poedercoaten weet ik eerlijk gezegd niet. M'n mtb is geanodiseerd, kortweg leg je dan aluminium in een bak chemicalien en zet je dat onder stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Kijk, dat bedoel ik dus. Ik heb het niet over het lakken maar over het verwijderen. Ik heb ervaring met het verwijderen van spuitlak (dat gaat geweldig) maar heb m'n twijfels bij poedercoaten en al helemaal met geanodiseerde frames. Ik betwijfel dus of je die goed vrij kan krijgen van het kleurtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Voor de duidelijkheid: ik wil m'n ligfiets overnieuw spuiten welke niet geanodiseerd is. Maar of het poedercoating of lak is weet ik idd niet. Zal ik eens navragen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:06

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dat kan je toch wel voelen denk ik? Normale lak glimt meestal van zichzelf en vaak zit er nog een blanke laklaag overheen die het nog glimmender maakt.

Poedercoating is heel dof en voelt ook wat ruw aan. Ik heb een Challenge en daar hebben ze de laatste jaren niets anders gedaan dan poedercoating. Hoe het met Nazca zit weet ik niet, de info op de site is nogal summier.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Gizz schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 17:54:
Dat kan je toch wel voelen denk ik? Normale lak glimt meestal van zichzelf en vaak zit er nog een blanke laklaag overheen die het nog glimmender maakt.

Poedercoating is heel dof en voelt ook wat ruw aan.
Hoe kom je daarbij? Poedercoating heb je ook mooi glanzend en glad hoor. Mijn Fujin is gepoedercoat glanzend appelgroen.
Ow wacht, ik denk dat ik weet wat je bedoelt. Je hebt poedercoating in mat en glanzend maar de glanzende variant heeft wel een wat 'bobbelig' oppervlak als je het goed bekijkt; niet superglad zoals (goed) gespoten oppervlak.
Afbeeldingslocatie: http://www.ligfiets.net/zelfbouwer/images_small/TNKFyxpF.jpg
Hier zie je dat bobbelige maar glanzende best aardig
Ik heb een Challenge en daar hebben ze de laatste jaren niets anders gedaan dan poedercoating.
Inderdaad, Challenge doet alleen poedercoaten. Maar wel in 2 varianten: mat en glanzend. Jij zal dan een matte hebben denk ik.

[ Voor 23% gewijzigd door WFvN op 31-08-2008 18:33 ]

Pagina: 1 ... 16 ... 20 Laatste

Dit topic is gesloten.