lopen er slangetjes naartoe waar olie doorheen loopt? of loopt er een kabeltje naartoe?
in het eerste geval is het hydraulisch.
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Ten noorden van Amsterdam voornamelijk, we hebben dit seizoen nog niet zoveel gefietst
Een 26/20 fiets met onderstuur. Vorige eigenaar heeft het ding zelf in elkaar gezet, frame is los aangeschaft. Volgens hemzelf is het een m5 frame, maar ik vind het meer op iets van Azub lijken:en wat voor fiets heeft je vriendin?
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Slangetjes dusSkuzz schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 20:28:
lopen er slangetjes naartoe waar olie doorheen loopt? of loopt er een kabeltje naartoe?
[ Voor 19% gewijzigd door Tomino op 20-06-2008 21:44 ]
Ik heb dus ook hydraulisch. M'n voorwiel heb ik al een paar keer uit de vork gehad. Nooit problemen gehad met het afstellen; dat zou automatisch moeten gebeuren volgens mij (zolang hij in eerste instantie goed gezeten heeft in ieder geval).Tomino schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 21:43:
[...]
Slangetjes dusthnx!
Achteraf, duh, tuurlijk hydraulisch. Nergens kabels te bekennen.
Maar, iemand nog erm, tips hoe je je schijfremmen afsteld?
I did.. maar niet te hard dus, ik heb geluk zeg maar..Aikon schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 08:31:
Ik kan je uit ervaring idd vertellen dat het niet handig is om te remmen als je wiel eruit ligt. Remblokjes knijp je eruit, vervolgens lekt de olie eruit. Bij veel merken is deze olie best agressief en ben je je lak kwijt als je het laat zitten. Niet bij Magura overigens.
Verwijderd
Nope.... ik heb vakantie en fiets juist veel minder daardoor (utilityfietser). Weinig om over te schrijven dus.Verwijderd schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 23:48:
Is iedereen aan het fietsen dat er niemand meer post?
Uhuh!!!! * WFvN agreesHeb vantevoren een route in m'n GPS ding gezet, en dat is toch wel heel relaxed fietsen.
Euhm, voordat ik je mail.... wat doet dat ding precies? GPX-bestanden uitlezen en converteren naar google maps formaat ofzo?Ik ben ff aan de slag gegaan met gpx bestanden en google maps, met als resultaat een script dat een folder met gpx-files uitleest: je hoeft dus alleen maar .gpx files te uploaden. Bij interesse ff mailen of DMen.
Verwijderd
Die routes zien er leuk uit, hoe heb je die routes voorbereid op je GPS? Met een topografische kaart kleine lijntjes gezocht ofzo?Verwijderd schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 23:48: In totaal in drie dagen ongeveer 260km gefietst. Heb vantevoren een route in m'n GPS ding gezet, en dat is toch wel heel relaxed fietsen. Veel kleine weggetjes en toch de weg niet kwijtrakenDe routes staan online, voor wie het leuk vind: klik en klik .
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Verwijderd
Nikon D300 + Nikon D70 + Pentax Optio S5z
Ok, op een dergelijke manier plan ik mijn routes ook vaak en dat is best wel arbeidsintensief werk.Verwijderd schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 11:42:
Ik heb google maps gebruikt om de route te maken, en die nagetekend in mapsource. Ik heb alleen de NL Topo kaart, dus ik fiets een beetje achter de lijntjes aan. De topo-kaart is trouwen uitgebreider dan google maps. De allerkleinste weggetjes zijn vaak ruiterpaden; gelukkig maar 1 keer ingetrapt
Wat is er aan die kaarten wat je nog niet helemaal snapt? De meeste Garmin OSM kaarten zijn op dit moment een soort topo kaart, zonder auto-routing dus. De installer voor Garmin MapSource installeert de OSM topo kaart van Nederland op je systeem. Overigens wordt er hard gewerkt aan routable kaarten.Die OSM map heb ik ff bekeken, maar snap m nog niet helemaal geloof ik. Auto-routing lukte me iig niet.
Bedankt!Als je m'n GPX files wil gebruiken: op http://ljpilon.nl/tracks/gpx/ staan ze allemaal.
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7
Euh ja, dat vat het inderdaad in 1 regel samenAikon schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 16:21:
Je had dus een lekke band als ik het goed begrijp?
MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Verwijderd
Jonge tweakert zkt baan
Eis: min 10km van woonadres
Verwijderd
(nooit te laag inzettenJonge tweakert zkt baan
Eis: min 10km van woonadres met zonnige route
Verwijderd
Wat grappig... die heb ik vervoerd van de drukker naar de persoon die ze naar de winkel brengt :-)Verwijderd schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 10:26:
Ik heb sinds vorige week de OnRoute fietskaart in m'n GPS.
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Donderdagavond heb ik samen met mijn vader bovenstaande fiets bekeken, een challenge hurricane. Het was een fiets waarvan niet bekend was hoe oud deze was of hoeveel kilomteres de fiets erop had zitten. Nadat we de fiets goed hadden bekeken en hadden geprobeerd hebben we even de tijd genomen om te overleggen. Ik was niet overtuigd van de fiets: ketting lag volledig open (m'n pa had direct al vet in z'n broek), ik vond 'm er oud uit zien, wat roest en het schakelen ging niet helemaal soepeltjes. Ik wilde de fiets niet kopen, maar m'n pa was wel enthousiast. Dus kwamen we overeen wel te willen bieden, maar voor niet meer dan 450 euro. De verkoper wilde er minimaal 550 voor hebben dus dat ging niet door.Tommy The Cat schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 15:13:
http://link.marktplaats.nl/183903928
Wat vinden jullie hiervan?
[ Voor 4% gewijzigd door Tommy The Cat op 02-08-2008 19:38 ]
[ Voor 13% gewijzigd door WFvN op 02-08-2008 19:48 ]
De ligfietsers zelf wellicht?saikoboarder schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 17:27:
Stond er veel wind of waren er andere vertragende factoren?
Het zijn allemaal van die korte stukjes bedoel ik, je moet vaak stoppen om over te steken of om voor een verkeerslicht te wachten. Of je komt ineens midden in een woonwijk terecht, waardoor je een stuk voorzichtig moet rijden.Tomino schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 18:33:
Verknipte fietspaden in nederland?
Tuurlijk zijn ligfietsen sneller. Hoe minder weerstand, hoe sneller. En de in potentie optimale stroomlijning is bij een ligfiets logischerwijs beter dan bij een bukfiets. Maar er spelen natuurlijk meer variabelen, dus als je een ligfiets met een bukfiets wil vergelijken moet je dat onder gecontroleerde omstandigheden doen.saikoboarder schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 17:27:
ik dacht dat ligfietsen snel gingen. Ik heb het artikel van 2 post's terug gelezen en ik zie dat de meeste een gemiddelde snelheid rond de 30-35km/h hebben met slechts enkele uitschieters boven de 40.
Ik rij op een "gewone" mountainbike met slickbanden gemiddelde snelheden rond de 30-35 op afstanden tot 100km en dan zit ik hier in de buurt van Valkenburg en niet op een platte track.
[ Voor 7% gewijzigd door Tommy The Cat op 03-08-2008 21:47 ]
Ik haal wel snelheden van 30-35 gemiddeld op mijn lowracer, maar ik fiets niet ongelofelijk veel en mijn conditie is prutsaikoboarder schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 17:27:
ik dacht dat ligfietsen snel gingen. Ik heb het artikel van 2 post's terug gelezen en ik zie dat de meeste een gemiddelde snelheid rond de 30-35km/h hebben met slechts enkele uitschieters boven de 40.
Ik rij op een "gewone" mountainbike met slickbanden gemiddelde snelheden rond de 30-35 op afstanden tot 100km en dan zit ik hier in de buurt van Valkenburg en niet op een platte track.
Ah sorry, ik dacht dat je het bedoelde dat nederland geen goede infrastructuur had. Ivm andere landen mogen wij ons goed prijzen vind ik. Maar inderdaad, afstanden worden vaak onderbroken.benoni schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 18:44:
[...]
Het zijn allemaal van die korte stukjes bedoel ik, je moet vaak stoppen om over te steken of om voor een verkeerslicht te wachten. Of je komt ineens midden in een woonwijk terecht, waardoor je een stuk voorzichtig moet rijden.
Wel gezien inderdaad, maar de site ziet er imho nogal ononverzichtelijk en daarmee wat onprofessioneel uit. Wat ik eruit opmaak is dat ze standaard ligfietsen verkopen, met eventueel een electrische "ombouwkit". Zeker een optie om te overwegen, maar ik ben meer op zoek naar een "af-fabriek" oplossing. In ieder geval bedankt voor de link.WFvN schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 20:22:
Elektrische ligfietsen? Hier al geweest?
http://www.elfiets.nl/
Low racers rijden nog redelijk comfortabel zonder vering omdat de wielbasis wat langer is. Alleen klinkerwegen en fietspaden met tuintegels zijn onprettig als je op hogedrukbanden rijdt. Een spatbord achter is niet echt nodig als je met een toptas of met een dichtgemaakte bagagedrager rijdt. Een voorspatbord is eigenlijk wel nodig, maar zelf rijd ik ze snel stuk omdat mijn ketting langs het wiel loopt. Ik heb een extra ibiliet laagje onder mijn stoelkussen, en die trek ik bij nat weer aan de voorkant een eind omhoog, zodat het min of meer als een spatbord werkt.Tommy The Cat schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 16:05:
Een platter model had eigenlijk ook wel de voorkeur, vooral esthetisch gezien. Maar vaak ontbrak het bij deze fietsen aan achtervering, spatborden en een bagagedrager wat me voor woon-werk verkeer een vereiste lijkt.
[ Voor 6% gewijzigd door benoni op 05-08-2008 01:54 ]
benoni schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 01:16:
[...]
[afbeelding]
Eigenlijk ben je zo veel sneller klaar dan als je een imperial op een auto moet gaan zetten (en in mijn geval al helemaal, ik zou die auto ook nog ergens moeten regelen).
* benoni was even aan het klussen bij z'n broer
Valt mee, je kunt makkelijk met je linkerhand de bundel hout even optillen omdat het bijna op het kantelpunt hangt. Het langste pakket wat ik mee heb genomen is 6 meter. Dan moet je wel in krappe bochtjes opletten dat je geen lantaarnpalen aantikt en zoWFvN schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 23:13:
Wel lastig drempeltjes nemen zo. Je woont vast niet in een Vinexwijk (en je broer ook niet)
Ik ben echt een leek met deze nieuwe dingen. Bindingen. Dus het kliksysteem, de openingsafstand dus? Kwa, hoeveel ruimte je hebt om je klikding onder je schoen in te doen?• Zorg ervoor dat je de bindingen niet te strak hebt staan! Je hoeft er geen wedstrijden mee te fietsen toch? Dus zorg dat ze stevig genoeg zitten om niet spontaan uit te klikken maar ook niet strakker dan dat. Zet ze eerst gewoon helemaal los (streepje zo vermogelijk bij de as vandaan). Ga fietsen. Elke keer dat je ongewenst uitklikt gewoon de pedalen weer één klikje strakker zetten totdat het naar je zin is.
[ Voor 9% gewijzigd door mux op 15-08-2008 15:14 ]
Succes!!ssj3gohan schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 12:57:
Ik sta op het punt om een M5 blue glide te kopen, interessant genoeg tweedehands bij een fietsenwinkel. Stoel zit een beetje scheef, beetje roest hier en daar, etc. Alsnog maar 295 euro, lijkt me een heel redelijke deal.
edit: whieieieie boem! Nog even oefenen...
Zojuist de ligfiets opgehaald van de fietsenmaker. De ketting is ingekort en we hebben d'r nu een slot bij. (Ik praat overigens voornamelijk voor m'n vader aangezien hij er mee naar z'n werk gaat).Tommy The Cat schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 13:41:
Aangezien ik gisteren tezamen met mijn vader een tweedehands ligfiets heb gekocht vind ik het leuk om de ervaringen even te delen.
[...]
Tandwiel:
[afbeelding]
[...]
Persoonlijk lijkt me dat tamelijk onzin. Elk smeermiddel geeft namelijk uiteindelijk af. Het pakt gewoonweg vuil aan.Tommy The Cat schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 19:45:
Door een medeligfietser was ons aangeraden om siliconenspray te gebruiken om de ketting mee in te smeren. Dat geeft namelijk (blijkbaar) niet af. Vandaar dat we bij de fietsenmaker deze spray inmiddels hebben aangeschaft.
Neuh, geen tandenborstel. Een vetoplosser zoals bijvoorbeeld petroleum gebruiken op de volgende manier:Maar hoe kunnen we het beste de ketting/tandwielen/kettingbuis reinigen? De fietsenmaker had het over petroleum. En dan maar met een tandenborsteltje schrobben?
[ Voor 5% gewijzigd door benoni op 16-08-2008 19:23 ]
Hm.... voorderailleurs.... ik heb er een hekel aan. De enige ligfiets die ik met voorderailleur gehad heb, was m'n Baron.ssj3gohan schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 11:15:
Op zich is de weerstand die de ketting geeft niet dramatisch, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik de bovenbuis ook lichtelijk misbruik om terug te kunnen schakelen (door er met m'n been tegenaan te duwen, vandaar dat ik hem ook wat vaster heb gezet). De afstelling is me nog niet helemaal gelukt. Iemand tips voor de afstelling van de voorderailleur?
Geen idee. Mensen verschillen.En dan meteen nog een vraag: op m'n hoogste verzet heb ik echt het idee dat ik nog vermogen over heb, heeft het nut om de voorderailleur van een groter blad te voorzien?
[ Voor 55% gewijzigd door WFvN op 17-08-2008 12:13 ]
Als dit je gebeurt kan het ook zijn dat je derailleur wat te hoog staat (op te veel afstand van het grote voorblad), of scheef. Ik heb de ervaring dat het beter schakelt als de derailleur vrij strak op het blad zit. Als je de derailleur heen en weer haalt moet deze met een paar mm ruimte langs de tanden van het grote voorblad gaan, niet iets van een centimeter of zo.WFvN schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 11:24:
Blijkt bijvoorbeeld dat je hem niet meer op je grote blad kan krijgen, hoe ver je de derailleur ook naar rechts verschuift, dan zal je de rechter grens wat ruimer moeten stellen maar net voldoende om hem te laten schakelen en ook niet verder om kans van aflopen te voorkomen.
Dat ga ik even in gedachten houden voor als ik m'n Quest heb. Momenteel kan ik het dus niet bekijken/testen bij gebrek aan fietsen met voorderailleur.benoni schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 13:21:
Als dit je gebeurt kan het ook zijn dat je derailleur wat te hoog staat (op te veel afstand van het grote voorblad), of scheef. Ik heb de ervaring dat het beter schakelt als de derailleur vrij strak op het blad zit. Als je de derailleur heen en weer haalt moet deze met een paar mm ruimte langs de tanden van het grote voorblad gaan, niet iets van een centimeter of zo.
De vraagprijs voor deze fiets is 950€ (slik, daar gaat 3 weken werkenIk heb een blauwe Optima Stinger staan die echt nog in perfecte staat
is. Er is zo'n 2000km op gereden bij de ligfietsenwinkel in Nijmegen als
verhuur fiets. Daarna heb ik hem gekocht maar kon er niet veel op
fietsen omdat ik op kamers ging wonen en veel minder ruimte kreeg.
Wat extra informatie:
Shimano Deore Shifters en Derailleur
klapstuur
bagagedrager
Vredestein Slick buitenbanden
Hydrolische schijfremmen
polyester stoel+kussen
bel
Alle slijtgevoelige onderdelen zoals de ketting/remblokken/banden zijn
nog in perfecte staat en klaar voor vele kilometers.
[ Voor 54% gewijzigd door WFvN op 31-08-2008 13:44 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Hoe kom je daarbij? Poedercoating heb je ook mooi glanzend en glad hoor. Mijn Fujin is gepoedercoat glanzend appelgroen.Gizz schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 17:54:
Dat kan je toch wel voelen denk ik? Normale lak glimt meestal van zichzelf en vaak zit er nog een blanke laklaag overheen die het nog glimmender maakt.
Poedercoating is heel dof en voelt ook wat ruw aan.
Inderdaad, Challenge doet alleen poedercoaten. Maar wel in 2 varianten: mat en glanzend. Jij zal dan een matte hebben denk ik.Ik heb een Challenge en daar hebben ze de laatste jaren niets anders gedaan dan poedercoating.
[ Voor 23% gewijzigd door WFvN op 31-08-2008 18:33 ]
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq