Het ligfietstopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 20 Laatste
Acties:
  • 32.830 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
* WFvN begint te twijfelen of hij de oliebollentocht wel gaat doen dit jaar

M'n conditie is zodanig brak dat ik geen fatsoenlijke velomobielsnelheden kan halen. Ik heb geen zin om me het snot voor ogen te trappen; dan gaat de lol van zo'n tocht er ook snel vanaf.

Morgen m'n fiets maar eens onder handen nemen en wat dingen controleren in de hoop dat daar een beetje van de oorzaak zit. Maar vermoedelijk zit het meeste bij mijzelf (slecht slapen, dikke stress, gevolg van wat dingen op het werk)

[jottum.... 1400e bericht]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:41
Even een vraagje..

Ik heb de laatste tijd wat gefietst door de sneeuw/kou heen. Er was veel gestrooid op de weg en dat is uiteraard in mn fiets gekomen. Vooral mijn schijfremmen gingen wat crush geluid maken.
Ik heb toen ik thuiskwam even een emmer lauw water over mn wielen gegooid en mn fiets binnen gezet.
Want zout is toch erg slecht voor je spullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Tomino schreef op zondag 23 december 2007 @ 16:12:
Want zout is toch erg slecht voor je spullen?
Inderdaad, het is een miniramp. Vooral als het in de vorm van vervuilde smeltsneeuw overal tussen je draaiende onderdelen terechtkomt.

Op je remschijven na, kun je het beste alles schoon afspoelen, laten drogen, en dan een filmpje vet smeren of tef-spray spuiten. Alles loopt dan wel helemaal onder de viezigheid, maar je kunt het er na de winter wel veel makkelijker afpoetsen, en het laagje vet beschermt het onderliggende materiaal. Alleen ketting en tandwielen zullen relatief harder slijten doordat er zand tussen het vet gaat zitten, maar ja, wil je de ketting in de winter echt schoon en roestvrij houden dan zou je 'm elke dag opnieuw moeten schoonmaken en smeren met een dun smeermiddel dat geen stof opneemt (want dat regent er snel weer af).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:46
WFvN schreef op zondag 23 december 2007 @ 12:01:
* WFvN begint te twijfelen of hij de oliebollentocht wel gaat doen dit jaar

M'n conditie is zodanig brak dat ik geen fatsoenlijke velomobielsnelheden kan halen. Ik heb geen zin om me het snot voor ogen te trappen; dan gaat de lol van zo'n tocht er ook snel vanaf.

Morgen m'n fiets maar eens onder handen nemen en wat dingen controleren in de hoop dat daar een beetje van de oorzaak zit. Maar vermoedelijk zit het meeste bij mijzelf (slecht slapen, dikke stress, gevolg van wat dingen op het werk)

[jottum.... 1400e bericht]
Dat is wel jammer, leek me wel leuk je eens in levende lijve te ontmoeten voor langer dan 5 seconden. Daarnaast was ik wel blij niet de enige trage velomobilist in het peloton te zijn :)
Ik heb een mailtje gestuurd naar Theo om te vragen of mijn sneltraagheid wel voldoende is. Ik verwacht ook niet veel sneller dan 25 te rijden.

Vervelend van die stress, heb ik vroeger ook wel veel gehad vooral bij mijn vorige werkgever, maar ik had nooit echt het idee dat ik er slechter van ging bukfietsen. Eerder beter, ik ben toen vooral begonnen met het kilometervreten en vond het wel lekker om me af te reageren of mijn hoofd leeg te maken. Maar goed, dat is bij iedereen anders denk ik. Maar ik hoop dus vooral dat het je materiaal is ;)

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Er gloort weer een klein beetje hoop aan de horizon. Ben vandaag even op koopzondag wezen winkelen. M'n fietssnelheid lag vandaag weer een stuk hoger dan afgelopen week. Misschien toch ook de temperatuur die méér invloed had dan ik dacht. Vandaag kon ik weer vrij aangenaam 28 km/h rijden. Geen 'zomersnelheden' maar in ieder geval niet schrikwekkend laag.

Materiaal ga ik dus ook nog checken.
Ik hoop nog altijd toch aanwezig te zijn op de oliebollentocht. Fietsend zal ik er vrijwel zeker niet naartoe gaan (had ik wel graag gedaan maar laat ik het noodlot niet tarten) maar erheen auwtowen en dan daar fietsen wil ik absoluut open houden. Uitschrijven doe ik toch nog maar even niet.

Morgen m'n achterbrug maar eens opentrekken en de boel inspecteren. In ieder geval moet m'n achterbrugscharnier wat strakker gedraaid worden, dat is zeker. Hoeveel invloed dat op de snelheid heeft, weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Ik zal er wel heen moeten fietsen, ik heb geen andere keuze. Wel ziet het er naar uit dat het maar 35 km is aangezien de boerderij aan de goede kant zuid-west van Putten is, dus dat scheelt weer een paar kilometers. Zwolle-Putten ziet er in elk geval een stuk verder uit.

Zou ik me met die Alleweder ook zorgen moeten maken met dat zout? Volgens mij is alles wel aardig afgeschermd. De ketting kun je bijna niet zien van onder en het spul komt ook niet zo makkelijk in de veerpoten volgens mij.

Gister 42 km en vandaag 28 km gereden, wel zwaar af en toe in de mulle sneeuw. Drie wielen is wel fijn, je valt minder snel om, maar dat extra wiel maakt het wel sneller zwaar. :)

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
budi schreef op zondag 23 december 2007 @ 23:17:
Ik zal er wel heen moeten fietsen, ik heb geen andere keuze. Wel ziet het er naar uit dat het maar 35 km is aangezien de boerderij aan de goede kant zuid-west van Putten is, dus dat scheelt weer een paar kilometers. Zwolle-Putten ziet er in elk geval een stuk verder uit.
Inderdaad, dat is zo'n 60 km, bijna het dubbele. Dat zou dus 180 kilometer totaal worden. Voor mij best te doen maar dan bij hogere temperaturen. Onder deze omstandigheden heb ik nog niet vaak grote afstanden gereden.
Zou ik me met die Alleweder ook zorgen moeten maken met dat zout? Volgens mij is alles wel aardig afgeschermd. De ketting kun je bijna niet zien van onder en het spul komt ook niet zo makkelijk in de veerpoten volgens mij.
Ik heb met mijn Alleweder gewoon alle zooi, meuk, modder en pekel getrotseerd. En dat was met veel minder afscherming dan bij jouw AAW. Hoe het eruit komt te zien, durf ik niet te zeggen maar ik heb me dus nog nooit laten stoppen.
Gister 42 km en vandaag 28 km gereden, wel zwaar af en toe in de mulle sneeuw. Drie wielen is wel fijn, je valt minder snel om, maar dat extra wiel maakt het wel sneller zwaar. :)
Tell me about it. Ik heb me het snot voor ogen getrapt door de sneeuw een paar jaar geleden toen de tocht in Almere was; ik ben er naartoe gefietst vanuit Zwolle. Ik heb de tocht zelf niet meer meegereden, ik was echt tot het gaatje gegaan; ik was kotsmisselijk (dus echt te ver gegaan maarja.... onderweg stoppen is ook geen optie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Net een geruststellend mailtje gekregen van Theo. Hij gaf aan dat het tempo tussen de 20 en 25 km/u zal liggen. De voorman is Nico van Laar die beroemd is om zijn rustige en constante rij tempo. Als je een beetje vooraan blijft rijden blijft het tempo meer hetzelfde, naarmate je meer achteraan gaat rijden zal er meer gesprint enzo worden wat meer vermoeiend is.

Ik ben er nu wel vrij zeker van dat ik mee ga, tenzij het echt superslecht weer wordt, maar daar ziet het niet naar uit. Het zal misschien wel wat gaan regenen, maar dat mag met zo'n fiets natuurlijk never nooit een excuus zijn :)

Ik zal veel foto's schieten, filmpjes maken en stats verzamelen en hier tonen. Hopelijk kan ik hiermee meer GoT-ers in de velomobiel krijgen en kunnen er dus volgend jaar meer mee. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Mijn ideeën voor een zelfbouwligfiets zijn nu op een zodanig niveau beland dat ik binnenkort een prototype kan gaan bouwen. Ik heb over een weekje en nog wat een afspraak met de maker van blids.nl (dhr. Bloemberg), ik heb al iemand gevonden die zowel staal als aluminium kan TIG-lassen, ik heb al een 20" en 26" wiel (de laatste met derailleur) weten te bemachtigen en ik weet waar ik de rest van mn onderdelen ga halen.

Overmorgen krijg ik een domeinnaampje, daar ga ik dan een log bijhouden over mijn toekomstige zelfbouwligfietsen (fietsen, want er gaan ongetwijfeld wel een paar prototypes overheen voor ik iets fatsoenlijks heb). Gezien ik een degelijke studie volg doe ik ook de nodige sterkteberekeningen en praktijkproeven, o.a. mbt de lassen en materiaalkwaliteit. Hiervoor heb ik op de universiteit de beschikking over Msc.Nastran voor sterkteberekeningn en CosmosFloWorks voor aerodynamische berekeningen, en misschien is een windtunnelproef ook nog mogelijk.

First things first, ik ben al een heel eind op weg met m'n requirements en eerste design iteration. Update over een paar dagen.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Wow! Interessant om te volgen, als ik er in het verloop van het project ergens min of meer slimme opmerkingen bij kan plaatsen dan zal ik dat niet laten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Goed dat je het zegt, ik maak een commentaar-systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Om gewoon even wat de delen :)

2 weken geleden was mn ketting wel erg droog geworden en was dus tijd om te smeren. Ik vond een potje olie in de schuur wat we altijd gebruiken en deed het er op. Was prima en hij liep weer als een zonnetje. Pak ik paar dagen geleden mijn fiets uit de schuur en wilde wegrijden.... ik kwam geen centimeter verder en keek wat er aan de hand was. Er zat dus iets anders in het potje dan verwacht en mijn ketting was een museum stuk geworden. Kei en kei hard. Alle schakelingen vast aan elkaar en er was amper beweging in te krijgen. at that moment ook even geen goed gereedschap bij de hand dus het ding naar de fietsenmaker.
Gevolg: Ze maken dat niet vaak mee zulke kettingen en vroegen nieuwsgrierig hoe ik dát voor elkaar had gekregen... gevolg: 3 nieuwe kettingen erop, schijfremmen ook ietswat krom, heel het binnenwerk( nja, derreileur + schakelbladen voor en achter)
Ze moesten ook alles schoon maken en versnellingen zijn beter afgesteld terwijl ik dacht dat ze goed stonden.

82,30 voor 2 seconden verkeerde olie erop gegooid te hebben :/

Sorry moest het even kwijt ..

[ Voor 4% gewijzigd door Tomino op 06-01-2008 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-09 22:02

vehpol

Go Go Gadget!

:/ Ben je inderdaad mooi klaar mee. Maar wat voor vet had je er dan opgesmeerd? Vast frituurvet? :+

Ceci n'est pas une signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Lijnolie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Ik zag bij Wheeler Dealers pas iets dat roest weer terug laat reageren naar ijzer. Dat geeft vast een vergelijkbaar effect als je het op een ietwat roestige ketting gooit. :P

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Ik zou bijna zoiets denken. M'n ketting ging van 1 week naar een ketting van 4 jaar die altijd stil had gestaan.

Zometeen weer even proberen, hij rijdt nu wel weer heerlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Ik had ook een keer zoiets, maar dan met pekel en water... ongeveer zeg maar :)

Een paar dagen voor mijn wintersport twee jaar terug had ik zin om even een stukje te fietsen, maar het was sneeuwerig en er was kennelijk gestrooid. Ik dus lekker een stukje fietsen en daarna zo de fiets in de schuur gezet. Na wintersport wil ik weer een stukje rijden, kon ik hem bijna niet meer normaal achteruit laten rijden, de ketting was bijna helemaal vast (geroest?). Uiteindelijk hem weer goed gekregen door veel olie in te stoppen en met de hand de schakeltjes weer soepel buigen. Daarna heeft het nog honderden kilometers geduurd voordat al het geklik uit de ketting was bij het rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
budi schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 21:21:
Ik had ook een keer zoiets, maar dan met pekel en water... ongeveer zeg maar :)

Een paar dagen voor mijn wintersport twee jaar terug had ik zin om even een stukje te fietsen, maar het was sneeuwerig en er was kennelijk gestrooid. Ik dus lekker een stukje fietsen en daarna zo de fiets in de schuur gezet. Na wintersport wil ik weer een stukje rijden, kon ik hem bijna niet meer normaal achteruit laten rijden, de ketting was bijna helemaal vast (geroest?). Uiteindelijk hem weer goed gekregen door veel olie in te stoppen en met de hand de schakeltjes weer soepel buigen. Daarna heeft het nog honderden kilometers geduurd voordat al het geklik uit de ketting was bij het rijden.
Ik denk dat ik dus dezelfde combinatie had.. maar ik had er dus nog foute olie bij zitten.. verhaal van jouw klinkt wel zoals het bij mij was inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:/ Zojuist vol op m'n bek gegaan. Bij m'n werk voor de deur, reed in de bocht over een put. Slip, niets meer aan te houden. Geen krassen op m'n frame gelukkig, stuur en hand hebben alles opgevangen. Voorwiel loopt wel aan, zo maar even naar kijken.

Verder een flink geschaafde hand en ego.

offtopic:
Viel voor het oog van twee collega's. Helaas, ook in de welzijnssector steken mensen geen poot uit als je op de grond ligt. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Da's klote! Sterkte met het herstel van je hand. Schaafwonden zijn altijd vervelend. Nog maar net voordat ik mijn ligfiets had, ben ik eens aardig hard onderuit gegaan in Amsterdam. Was in de zomer en bij het Amstel Hotel stond de brug 'onder' water, kennelijk om uitzetten te voorkomen in de zomer. Wat ik helaas niet doorhad, was dat ik iets teveel naar links ging en met mijn wielen in de tramrails terecht kwam en dus een flinke smakkert maakte.
Resultaat was vooral een aardige schaafwond gehad aan mijn elleboog waar ik maanden last van heb gehad. Het ergste was eigenlijk nog dat de dag erna op mijn werk ik me heel hard stootte precies op de wond! Nog nooit zoveel pijn gevoeld! :(
Volgens mij duurde daardoor ook het herstel zovee langer. In elk geval kon ik daarna wel fietsen op een ligfiets, maar niet op een mountainbike, omdat ik daarbij teveel leunde op mijn armen, met een ligfiets heb je dat niet. Ta-daaaa! NOG een voordeel van ligfietsen erbij gevonden :)

Overigens kwamen er bij mij wel wat mensen kijken en vragen of het goed ging met me, dat viel me weer mee. Misschien waren het toeristen, ik weet niet zo goed meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maca
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-04-2022
Van de week met niels nichtje ff op de ligfietsen naar het dorp. Zij is net zo lang als ik dus we moesten iets verzinnen om de scorpion wat korter te maken. Korter maken kan natuurlijk wel maar dan zit je met de ketting en dat was me teveel gedoe.. dus dan maar houten blokken op de trappers.. erg charmant maar het ging. Het enige nadeel is dat de zwaartekracht ook mee doet en je dus heel snel je trappers verliest.
Verder was het wel gezellig fietsen zo :) alleen voor de volgende keer gaan we een nog betere blokjes methode verzinnen.

Nikon D300 + Nikon D70 + Pentax Optio S5z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 07:04

Milmoor

Footsteps and pictures.

Aan beide kanten een blok? Lomp, maar wel snel geregeld. Of domweg een set versnellingen niet gebruiken, waardoor je de ketting niet hoeft in te korten. Laatste optie: de buis waardoor de ketting loopt in een S-bocht zetten.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maca
ja de trapbuis is wel makkelijk in te korten.. maar hoewel fietsen met een slappe ketting waarschijnlijk wel eventjes kan, vind ik het niet zo geslaagd.. 1 hobbel en je kan de ketting er weer opprutsen met vieze handen tot gevolg. Als het nou voor een aantal kilometer was dan had ik denk ik de moeite wel genomen om de boel in te korten :) De blokken zijn inderdaad lomp.. maar het werkte beter dan verwacht.. het is alleen een gepruts om je voet er goed op te krijgen. Misschien eens een paar kleine blokjes lood bietsen bij mn schoonvader om aan de andere kant van de trapper te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 07:04

Milmoor

Footsteps and pictures.

Als je er een vierkant van maakt maakt de hoek waarin hij nu staat niet meer uit. Je sleept alleen wel een halve boomstam mee. Zelf zie ik het meest in een S-bocht. Bevestig de onderste buis wat hoger, of op twee punten via een zigzag. Bij mijn fiets zou ik hem aan de lowrider vastmaken. Op die manier raak je de lengte van de ketting weer kwijt.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb m'n fiets vandaag toch maar naar de fietsenmaker gebracht; kon het stuur niet recht krijgen. Het bleek dat m'n stuurbevestigingsbout krom is, en met een beetje pecht is de linkerkant van m'n stuur ook verbogen. Nu wat lastig te zien, ivm die kromme bout. Balen dus, maar aan de andere kant kan ik er nu wel weer op fietsen. Was m'n bukfiets al meer dan zat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Zo, dit maakt het wachten op mijn Quest iets dragelijker..... NOT :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
mysql> select FROM_UNIXTIME(dateTS,'%Y-%m-%d'),number,name,orderDate,expected from questWait where name like '%Budi%';
+----------------------------------+--------+-----------------+-------------+----------+
| FROM_UNIXTIME(dateTS,'%Y-%m-%d') | number | name            | orderDate   | expected |
+----------------------------------+--------+-----------------+-------------+----------+
| 2008-01-25                       |    131 |   Budi Jonkhart |   22-aug-07 |   ooit   | 
| 2008-01-28                       |    128 |   Budi Jonkhart |   22-aug-07 |   ooit   | 
| 2008-01-31                       |    128 |   Budi Jonkhart |   22-aug-07 |   ooit   | 
| 2008-02-04                       |    127 |   Budi Jonkhart |   22-aug-07 |   ooit   | 
4 rows in set (0.01 sec)

Of voor Wilfred:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
mysql> select FROM_UNIXTIME(dateTS,'%Y-%m-%d'),number,name,orderDate,expected from questWait where name like '%Wilfre%';
+----------------------------------+--------+-------------------+-------------+----------+
| FROM_UNIXTIME(dateTS,'%Y-%m-%d') | number | name              | orderDate   | expected |
+----------------------------------+--------+-------------------+-------------+----------+
| 2008-01-25                       |     94 | Wilfred van Norel |   18-apr-07 |   ooit   | 
| 2008-01-28                       |     91 | Wilfred van Norel |   18-apr-07 |   ooit   | 
| 2008-01-31                       |     91 | Wilfred van Norel |   18-apr-07 |   ooit   | 
| 2008-02-04                       |     90 | Wilfred van Norel |   18-apr-07 |   ooit   | 
4 rows in set (0.00 sec)

Nog even wat meer data verzamelen en ik zou misschien een wat accuratere verwachtingsdatum kunnen berekenen.

* budi statsfreak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ook statsfeak :D

Ik kan je wat verder helpen met wat meer getalletjes uit het verleden. Eerste kolom is de 'schrijfdatum', 2e kolom het 'aantal wachtenden voor u minus 1 (oftewel, gewoon het nummertje op de lijst)' en de laatste kolom de door mij geschatte leverdatum; gewoon kwestie van gebruik maken van eerste en laatste stand, daar de RC mee bepalen:

17-6-2007 133
24-6-2007 132 10-1-2010
15-7-2007 129 31-1-2010
22-7-2007 128 7-2-2010
29-7-2007 127 14-2-2010
5-8-2007 127 26-7-2010
12-8-2007 123 25-8-2009
19-8-2007 122 18-9-2009
26-8-2007 122 19-12-2009
2-9-2007 120 28-10-2009
9-9-2007 118 22-9-2009
16-9-2007 118 30-11-2009
23-9-2007 118 7-2-2010
30-9-2007 113 28-8-2009
7-10-2007 113 20-10-2009
14-10-2007 113 13-12-2009
21-10-2007 113 4-2-2010
28-10-2007 109 3-11-2009
4-11-2007 108 17-11-2009
11-11-2007 106 4-11-2009
18-11-2007 106 15-12-2009
25-11-2007 105 28-12-2009
2-12-2007 105 7-2-2010
9-12-2007 101 5-12-2009
16-12-2007 99 26-11-2009
23-12-2007 96 1-11-2009
30-12-2007 96 3-12-2009
6-1-2008 96 4-1-2010
13-1-2008 96 5-2-2010
20-1-2008 94 29-1-2010
27-1-2008 91 5-1-2010
3-2-2008 90 17-1-2010

Ik zeg: januari 2010 voor mij.

Functiefit (liniaire functie) van Excel zegt me juni 2009. Bijbehorende functie: y = -0,1897x + 7581,9

[ Voor 40% gewijzigd door WFvN op 06-02-2008 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Om even jullie gestatwhore te onderbreken.. Het blijft maar problemen geven m'n Fujin.. Reed over een sluis heen en rolde naar beneden.. wil schakelen en alles zit vast.. Great denk ik en neem een kijkje. Zitten al mn tandwielen los op mn naaf. Niet meer mee te fietsen. Gelukkig was vaders in de buurt met het busje.. even naar de fietsenmaker brengen dan maar weer..

Grrr, al de 2e keer in 1 maand.. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Hoe krijg je dat voor elkaar? Sluitring niet goed aangedraaid ofzo? Of wel goed aangedraaid maar rammelen ze dan nog? Zo ja: vulringetje eerst op de as schuiven en dan pas de tandwielen er achteraan, gevolg door het sluitringetje uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-09 22:02

vehpol

Go Go Gadget!

* vehpol kijkt naar buiten en zegt: Wielen uit het vet en gaan! *O*

Ceci n'est pas une signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

* mux is momenteel bezig aan de bouw van mn ligfiets, of beter gezegd, plank die ligfiets moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
WFvN schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 21:12:
Hoe krijg je dat voor elkaar? Sluitring niet goed aangedraaid ofzo? Of wel goed aangedraaid maar rammelen ze dan nog? Zo ja: vulringetje eerst op de as schuiven en dan pas de tandwielen er achteraan, gevolg door het sluitringetje uiteraard.
Het viel mee gelukkig! Goede vriendjes met de fietsenmaken dus even samen met goede spullen het wiel eruit gehaald, vernsellingen los en weer in elkaar gezet. Sluitringen goed gezet, schijfremmen bekeken. Het rijdt weer als een zonnetje O+

Het viel dus mee inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Heerlijk weer inderdaad! Het ging op mijn tweewieler meteen al een stuk vlotter op een of andere manier.

Het wordt tijd dat ik de olie van mijn Rohlofnaaf vervang. Nu heb ik de handleiding gelezen en daar staat dat ik eerst de inhoud van het reinigings vloeistof flesje in de naaf moet doen. Daarna moet ik 1 km rustig fietsen en vooral in z'n 3 en 5, zodat alle tandwielen gebruikt worden. Dan moet ik de naaf leeg laten lopen in het reinigingsflesje en de inhoud van het olie flesje in de naaf stoppen.

Het enige wat ik er niet bij heb gekregen was zo'n soort van zuigspuit die lijkt op een injectienaald, maar dan wat lomper. Heb ik dat nodig? Weet iemand dat misschien? Het zou moeten dienen om de olie resten er beter uit gezogen te krijgen, als ik het goed heb begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
budi schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 20:34:
Het enige wat ik er niet bij heb gekregen was zo'n soort van zuigspuit die lijkt op een injectienaald, maar dan wat lomper. Heb ik dat nodig? Weet iemand dat misschien?
Is wel verdraaid handig ja!

Het betreft een 50cc spuit met een slangetje met daaraan het uiteinde een nippeltje welke je in de naaf kan schroeven. Zonder zal vast ook wel lukken maar met name bij het vullen denk ik dat je meer kans maakt op knoeien. Met leeglaten... tja, je kan hem gewoon leeg laten druppelen. Maar dan zit je dus wel met olie op je velg etc. (ben ik blij dat ik een Versatile heb; dan haal ik gewoon de complete naaf eruit, geen wiel of spaken in de buurt ;) )
Het zou moeten dienen om de olie resten er beter uit gezogen te krijgen, als ik het goed heb begrepen.
Dat laatste heb ik dus niet begrepen. Het heeft volgens mij niets te maken met leegzuigen. Ik heb de laatste vuile olie gewoon uit de naaf laten lopen op een doekje om het op te vangen.

vandaag trouwens weer een plekje gestegen in de wachtlijst

[ Voor 3% gewijzigd door WFvN op 09-02-2008 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Dank je voor de uitleg!

Vreemd ik heb wel dat slangetje gekregen, maar geen spuit dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ach, spuit haal je voor een paar cent anders desnoods gewoon bij de apotheek. Kost geen drol.

Maar voordeel van een spuit boven zo'n flesje met spuitdop is dat je een spuit in één keer helemaal leeg kan knijpen; kan met een flesje niet omdat je dan weer eerst het flesje 'uit moet laten zetten' om vervolgens hem weer in te knijpen. Ik denk dat een spuit wel een stuk prettiger werkt; je hebt meer controle. Bovendien kan je stoppen met knijpen en er gebeurt dan ook niets meer. Met een flesje moet je kiezen uit kracht blijven uitoefenen om hem niet te laten zuigen of juist niet knijpen waarbij hij dus wel spul naarbinnen gaat zuigen. Verder niet dramatisch overigens denk ik

[ Voor 75% gewijzigd door WFvN op 09-02-2008 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Zuunig (of lui) dat ik ben, ben ik toch maar zonder spuit aan de slag gegaan. Het is wel een beetje een kliederboel geworden, maar ik heb gelukkig niet zo heel veel gemorst volgens mij :)

Het gaatje zit wel een beetje op een lullig plek met twee spaken in de weg, was dus nog even een beetje rommelen om met de imbus in de goede hoek te komen. Ook lastig is dat er geen ontluchtiging gaatje in zit, of gewoon een tweede opening. Daardoor loopt de vloeistof er wat lastig uit, maar misschien dat dat met die spuit makkelijker was gegaan.

Nou ja, in elk geval kan ie weer 5000 voort, maar als het aan mij ligt, wordt dat wel 10.000 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
vehpol schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 12:30:
* vehpol kijkt naar buiten en zegt: Wielen uit het vet en gaan! *O*
Wij waren al weg, en nu weer terug, met een dikke 200 km ertussen :)

't Ging niet snel, maar veel plezier gehad. Ik was wel blij dat ik een extra paar sokken aanhad, want die SPD-pedalen geleiden een hoop warmte weg. Ik heb ooit een paar of wat superdikke handgebreide geitenwollen sokken (met kabelmotief) gekocht van een gerefomeerde bond vrijgemaakt breiclubje O-) Die dingen zijn goed warm, maar je hebt er wel een ruimer paar schoenen voor nodig. Overschoenen gebruik ik niet meer zoveel want die gaan bij mij snel stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Netjes! Ik kon het zondag niet opbrengen. Ik zag in de verte al weer zo'n typisch tafereel van mensjes die hun fietsbanden aan het oppompen waren voor de eerste fietstocht van het jaar en ik had gewoon echt geen zin om daar tussen te gaan slalommen. Ter compensatie/straf vandaag maar weer woon-werk verkeer gedaan. :)
Zaterdag wel gefietst trouwens, was wel lekker met die zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Op de Veluwse fietspaadjes was 't alweer best druk inderdaad, en zelfs het fietspad tussen Almere en Lelystad (tussen spoor en snelweg) was redelijk befietst, dat terwijl in Almere het begin vrijwel onvindbaar is tussen de infrastructuur in aanbouw.

Maar als je toch niet zo snel rijdt, is 't ook niet zo erg om even achter een paar zondagsfietsertjes te blijven hangen zo nu en dan. 't Is wel grappig om te zien dat andere fietsers helemaal niet verwachten dat je zo 'rustig' rijdt. Zo snel ze door hebben dat je erachter zit gaan ze meteen ruimte maken, wat soms helemaal niet handig is, bijvoorbeeld omdat je bij de eerstvolgende hoek de afslag moet nemen. Ik houd in zulke situaties wat meer afstand zodat ze het getik van de vrijloopnaaf niet horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik ben nu druk bezig met het bouwen van mn ligfietsprototype (van hout) en ik heb een vraagje aan de zelfbouwers: Wat voor waarden gebruiken jullie voor de treksterkte, specifiek van 6mm triplex dat ik nu gebruik voor een buigboom (oftewel mijn achtervork en tevens demper, hout is zo'n prachtig universeel materiaal). Ik ontwerp hem nu op een enigszins conservatieve waarde van 40 MPa, is dat realistisch?

Sowieso gaat op het ontwerp een safety factor van 2, ik ontwerp hem op overbelasting en ik ontwerp hem fail-safe, dus de bevestigingspunten waarvan ik voorspel dat ze het eerste zullen falen zorgen niet voor structurele breuken. Hout is toch licht genoeg om zulke grove overdimensionering toe te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Al animo voor de landelijke ligfietsdag van volgende maand> :) Ik zal in breda te vinden zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:/ Het zit niet mee...

Vorige week vrijdag kon ik m'n fiets wegbrengen om de kromme stuurbevestigingsbout te vervangen. Onderweg naar de fietsenmaker breekt m'n ketting. Vrijdagmiddag laat wil ik m'n fiets halen, blijkt dat de verkeerde bout geleverd is. En ik ben zo laat dat ik m'n fiets niet meer mee kan krijgen. Zaterdag dus weer naar de fietsenmaker, blijkt de juiste bout met een spoedzending binnengekomen te zijn. Eind van de middag had ik dus m'n fiets weer terug, met een recht stuur en nieuwe remgrepen 8)

Tot vanochtend m'n ketting weer breekt :'( 45 min. teruglopen met een chagrijnig hoofd en vieze handen. Vanavond maar eens leren hoe ik zelf m'n ketting repareer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:12
misschien eens tijd voor een nieuwe ketting dan? mag toch niet kunnen dat die 2x achter elkaar breekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 03 maart 2008 @ 10:32:
Vanavond maar eens leren hoe ik zelf m'n ketting repareer...
Zo'n kettingpons wijst zich grotendeels vanzelf, maar hierbij een howto'tje voor de details:

Losmaken:
  • Draai de pons open tot halverwege.
  • Leg de ketting tegen de achterkant van de pons aan.
  • Draai de pons dicht, let hierbij op dat de punt recht in het midden van het busje zit.
  • Draai verder tot het busje bijna door het achterste zijplaatje is gedreven. Hij hoeft er dus niet helemaal uit, het werkt veel makkelijker als je aan de binnenkant van het zijplaatje nog een klein randje van het busje hebt zitten.
  • Draai de kettingpons helemaal terug en wrik een beetje aan de ketting om de uiteinden los te krijgen.
Dichtmaken:
Dit gaat het makkelijkst als je busje ongeveer een halve mm uitsteekt aan de binnenkant. Dan kun je de uiteinden van de ketting in elkaar 'klikken' en kom je geen handen tekort. Draai het busje dus iets naar binnen toe als die te ver naar buiten zit, althans, als dat met je kettingpons is te doen. Bij sommige is het lastig om alleen één kant van de schakel in de aanleg te krijgen en recht te houden.
  • Draai de pons helemaal open (anders past het busje er niet tussen).
  • Breng de schakel samen, leg deze tegen de achterkant aan.
  • Draai de pons dicht, let hierbij op dat de punt recht in het midden van het busje zit.
  • Draai verder tot het busje net door de achterplaat heen steekt.
  • Draai de kettingpons weer los.
  • Meestal zit de schakel een beetje te ver dicht gedrukt, en kan deze niet vrij draaien. In dat geval moet ie weer een beetje losser, anders krijg je dat de ketting van de tandwielen loopt of in de derailleur blijft steken.
  • Zet hiervoor de kettingpons aan de kant waar het busje het meest uitsteekt.
  • Leg de ketting om de nokjes in het midden van de pons, dus niet tegen de achterkant.
  • Draai een heel klein tikje aan, zodat je busje netjes in het midden zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-09 15:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Voor de mensen met (kapotte) Reelights op hun fiets; een verkoper van Reelights.nl heeft in de ligfietsgroup toegegeven dat het eerste model van het SL-150 type slecht in elkaar zat:
De eerste serie is uitgebracht in de zomer van 2007 en de tweede serie
in het najaar van 2007.
De eerste serie heeft een grotere behuizing en is alleen in een
extended uitvoering beschikbaar.
De tweede serie heeft een gelijkwaardige behuizing als de SL120 en
SL100 serie en is in een extended en een compact uitvoering leverbaar.

De eerste serie is niet meer nieuw leverbaar. Wij hebben geconstateerd
dat er bij deze serie een uitvalpercentage van circa 5% was. De
kapotte lampjes hadden een vochtprobleem of een loszittende
condensator.
De hele post vind je hier

Nou liggen die uitvalpercentages in dit topic eerder op 50-75% dan die 5%, maar ik vind het al heel wat dat er toegegeven wordt dat het een slecht product was. Zelf moet ik mijn achterlicht en mijn zusjes voorlicht nog omwisselen, dus dan zal ik de nieuwe versie wel krijgen. Mijn voorlicht dat ik na de zomer heb omgeruild is nog wel een oude versie, misschien overlijdt die ook nog binnenkort zodat ik alles nieuw heb..

WFvN: nog bedankt voor het posten van onze Reelight ervaringen in de group, scheelde mij weer wat typen ;)

Benoni: had je gezien dat ze jouw 80km/u vraag wel heel serieus hebben genomen? Ze hebben een SL-120 en 100 lampje 52 dagen @ 80km/u laten werken en je wordt nog genoemd "a Dutch guy" :P klik.

[ Voor 8% gewijzigd door Gizz op 03-03-2008 12:34 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Gizz schreef op maandag 03 maart 2008 @ 12:03:
Benoni: had je gezien dat ze jouw 80km/u vraag wel heel serieus hebben genomen? Ze hebben een SL-120 en 100 lampje 52 dagen @ 80km/u laten werken en je wordt nog genoemd "a Dutch guy" :P klik.
Woei! :D

Het nieuwe setje is nu in gebruik in Zweden, ik zal m'n zus eens vragen hoe de ervaringen daar zijn :)

Misschien kunnen we deze zomer nog een setje bij 100 km/u testen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Skuzz schreef op maandag 03 maart 2008 @ 10:39:
misschien eens tijd voor een nieuwe ketting dan? mag toch niet kunnen dat die 2x achter elkaar breekt
9 maanden oud, ongeveer 1500-1700km mee gefietst. Ik denk dat ik 'm nu nog repareer, als 'ie nog een keer breekt is vervangen misschien wel slim.
benoni schreef op maandag 03 maart 2008 @ 11:46:
[...]

Zo'n kettingpons wijst zich grotendeels vanzelf, maar hierbij een howto'tje voor de details:
Thnx! Hier moet ik het wel mee redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag eindelijk tijd en zin kunnen maken om m'n ketting te fixen. De poging is ge-eindigd met een gebroken kettingpons. Had gelezen dat het begin best zwaar kon gaan, dus ik draai nog een keer stevig en toen brak de pin in de pons :|

Nouja, morgen maar een nieuwe pons halen bij de fietsenmaker en direct even uitleg vragen. Volgens mij paste m'n ketting (KMC X9) ook niet helemaal lekker in de pons die volgens omschrijving 'op elke ketting past'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Ik heb dan wel (nog) geen ligfiets maar sinds een paar dagen wel Reelights, naar aanleiding van dit topic. Ze bevallen goed! Ze blijven minder lang branden dan ik had gedacht, hooguit een paar seconden maar dat maakt me niet zo uit. Het instellen van de ruimte tussen lamp en magneet vond ik wat lastig omdat ik die schroefjes niet aan kon draaien als de lampjes gemonteerd zaten, maar dat is slechts een eenmalig ongemak. Ik merk totaal geen extra weerstand.

Ze geven volgens mij ruim voldoende licht om goed gezien te worden. Nu hoop ik alleen dat ze ook lang meegaan, pas als dat het geval is kan ik zeggen dat de aanschafprijs van €40 gerechtvaardigd is. :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 16 maart 2008 @ 18:21:
Vandaag eindelijk tijd en zin kunnen maken om m'n ketting te fixen. De poging is ge-eindigd met een gebroken kettingpons.
Ik heb vroeger ook al eens zo'n ponsje stuk gehad, in mijn geval waren het de nokjes in het midden die het begaven, maar volgens mij zijn die Chinese vijf-euro dingen dan ook van pisbakkenstaal.

Ik sinds een jaar of wat een pech onderweg setje van Park Tools (kettingspons, bandenlichters, steeksleutel en spakenspanner in een neopreen tasje), da's wel goede kwaliteit. Alleen zijn de nokjes net iets te dik voor zo'n moderne 10-vits ketting, ik moet ze eigenlijk een klein beetje opvijlen of zo. Ik neem aan dat ze dat bij de nieuwere modellen weer hebben aangepast.

Voor in de werkpklaats heb je ook grote ponstangen, dat werkt wat sneller :)

Gisteren trouwens naar Nijmegen geweest. Prima restaurantje tegenover het Valkhof museum, en vanaf daar ben je ook lekker snel de stad uit (ik vind Nijmegen centrum zo'n ramp met al die tuinpaadjes). 's Avonds over de dijk van Lent naar Echteld is echt heerlijk, lekker bochtjes sturen, bijna geen auto's.

[ Voor 29% gewijzigd door benoni op 16-03-2008 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De nokjes in het midden waren inderdaad ook niet helemaal recht meer. En zo sterk ben ik geloof ik niet. O-)

Dat Park Tools setje, is dat toevallig deze? http://www.parktool.com/p...l.asp?cat=11&item=MTB%2D3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Mmm... nee, het was een setje met o.a. deze multisleutel erin. Maar het materiaal van de kettingpons die je linkt ziet er hetzelfde uit als de mijne, het is mooi glad, je kunt vrij makkelijk het kettingvet eraf poetsen met een doekje. Dit setje ziet er ook wel netjes uit trouwens.

Daarnaast is Tacx een goede naam voor fietsgereedschappen, die hebben ook een compacte multitool. Ik heb daar zelf verder geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Morgen is het weer landelijk ligfiets dag! Zijn er hier nog mensen die een toertocht gaan rijden? Het weer lijkt niet zo mee te gaan zitten, maar toch zou het nog wel een beetje mee kunnen vallen, hoop ik :)
Ze hebben het wel over een regengebied, maar toch maar 2 mm en 'er valt soms regen' en dat pas in de middag. Hopelijk dus later op de middag.

Ik stap net als voorgaande jaren op vanaf de ligfietswinkel in Amsterdam. Mijn vrienden laten het helaas afweten dit jaar. Jammer, maar aan de andere kant hoef ik dan ook niet meer 'sociaal' te zijn en kan ik dus een langere tocht gaan rijden met de andere velomobilisten.

Nogal balen was dat ik begin deze maand mijn knie heb verdraaid met wintersporten. Gelukkig kon ik na de valpartij nog wel naar huis terug skien, maar kon de twee dagen erna niet skien. Halverwege deze maand ben ik voorzichtig weer begonnen met fietsen en eergister de laatste test goed doorstaan toen ik weer voor het eerst sinds het voorval met mijn fiets naar mijn werk reed (toch weer 65 km).
Ik verwacht dus geen problemen morgen, mijn normale kruissnelheid kan ik wel halen, het duurt alleen wat langer om te bereiken. Snel optrekken voelt nog niet zo prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

elguapo, is je ketting nu al gefixt?

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jazzper schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 11:44:
elguapo, is je ketting nu al gefixt?
Yep, eindelijk :) Ben gister ff naar de fietsenmaker gegaan, die heeft de kapotte schakel er af gehaald en me een quicklinkje gegeven. Volgens hem was m'n ketting al redelijk versleten maar moest 'ie nog wel een tijdje mee kunnen. Heb al wel bedacht dat ik bij de volgende breuk maar een nieuwe koop.

Zometeen ff een rondje fietsen, kijken of 'ie het houd :)

[edit]
Klein rondje, hij lijkt 't te houden :P

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2008 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
* WFvN gaat morgen naar Dronten voor de Landelijke Ligfietsdag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Ik ben me nu al een paar avonden lang aan het verdiepen in ligfietsen, en velomobielen in het bijzonder. Komt doordat ik wat beter ben gaan nadenken over hoe ik me in de toekomst wil gaan verplaatsen. Zeker na het lezen van discussies op peakoil.nl, en theoildrum.com.
Mij lijkt een velomobiel echt helemaal gaaf, lekker droog en toch fietsen. De mooiste vind ik de volledig overkapte, zoals de Leitra en Go-one 3 (met dak). Zijn er hier mensen met een Go-one 3? Met een bagagedrager leek me dat namelijk een hele mooie optie, en nog redelijk betaalbaar.
En hebben er hier mensen toevallig ervaring met het in elkaar zetten van een dergelijk bouwpakket? Hoe 'moeilijk' is zoiets? Want ik ben redelijk handig met fietsen, maar kan het niet goed plaatsen op een moeilijkheidsschaal.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
MaximusTG schreef op zondag 30 maart 2008 @ 12:12:
En hebben er hier mensen toevallig ervaring met het in elkaar zetten van een dergelijk bouwpakket? Hoe 'moeilijk' is zoiets? Want ik ben redelijk handig met fietsen, maar kan het niet goed plaatsen op een moeilijkheidsschaal.
Ik heb samen met m'n broer eens een aluminium Alleweder in elkaar gezet, dat was leuk om te doen. Er zat ook een duidelijke handleiding bij.

Als je echter zelf gaat lamineren of gelamineerde delen gaat verlijmen zou ik er iemand bij vragen die daar wat ervaring mee heeft, want je kunt het niet zoals bij schroeven of popnagelen halverwege nog eens rustig bekijken of desnoods loshalen. Het is zonde als iets net een beetje scheef zit, als je 't tijdig door hebt kun je de delen misschien wel loshalen, laten drogen en opschuren om het een tweede keer te proberen, maar 't lijkt me niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Ondanks het natte weer toch een leuk stuk gefietst gisteren. Toen ik vertrok om 10:00 zomertijd begon het gigantisch te hozen, dus ik dacht: "Nee, he! Als dat maar niet de hele dag door gaat." Gelukkig werd het al snel lichte regen en in Amsterdam aangekomen was het droog. De rest van de dag wel af en toe wat regen gehad, maar niet zo hinderlijk meer.

Mijn knie voelde goed, dus ik ben toch maar voor de 70 km route gegaan:
http://maps.google.nl/map...u/tmp/ligfietsdag2008.kml

Deze ging richting Zandvoort via Spaarnwoude. We waren met een groep van 15 en trokken mede dankzij een stuk of 6 velomobielen aardig wat aandacht. Bij Zandvoort in de buurt over 'het kopje' gegaan. Dit is een hellinkje in de duinen die aardig steil is.
Omdat mijn lichtste versnelling te laag was, moest ik voor een hoog traptempo aardig vaart maken, gelukkig kreeg ik geen protesten van mijn knie en kwam ik goed hijgend boven. Ik rook op een gegeven moment wel brandlucht uit het vooronder komen. Vermoedelijk was mijn ketting warm geworden, of iets anders dat verantwoordelijk was voor de stroeve aandrijving van de Alleweder. Misschien had ik even uit moeten stappen om te voelen, maar de afdaling lonkte en dat ging aardig spectaculair met een snelheid van 65 km/u met nog wat bochten ook, dus dat was wel leuk.

Na de tocht moest ik nog overwerken, gelukkig was dat dus dichtbij de ligfietswinkel. Toen ik om middernacht thuis kwam, stond er 141 km op de teller.

Ik neem aan dat de velomobieldichtheid in Dronten erg hoog was? Iemand daar geweest? Misschien dat ik daar volgend jaar heen ga, alleen dat is wel verder weg: 60 km enkele reis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
* WFvN was gisteren in Dronten.

Aantal velomobielen was inderdaad heel hoog.
In ieder geval 3 Versatile en de experimentele Alleweder A6. Verder flink veel Quests.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De soap gaat door... M'n ketting heeft het na de tweede breuk bijna 60 km volgehouden, maar het werd 'm toch te veel. Het gebeurde weer bij het wegrijden, en op exact dezelfde plek als de eerste breuk. Denk dat ik voortaan een andere route naar m'n werk ga nemen.

Anyway, het is tijd voor een nieuwe ketting.

[edit]
Als je een multitool voor onderweg zoekt: de compacte multitool die Benoni tipte deed z'n werk goed. Kon dus iig weer thuiskomen :)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2008 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Euhm.... ben even wat terug zitten zoeken maar kan zo vlot niet alles terugvinden. Maar je hebt nu dus 3x je ketting gebroken? En met 'exact op dezelfde plek' bedoel je niet in de ketting maar op je route?
Wat is er zo speciaal aan die plek? Moet je daar heuvelop optrekken ofzo?
Wat voor verzet rijd je op dat moment? Voor 30 en achter 34 ofzo?

* WFvN heeft afgelopen vrijdag de 20.000 kilometer met z'n Versatile volgemaakt en zeker meer dan 40.000 ligfietskilometers en meer dan 35.000 velomobielkilometers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad, m'n ketting is nu drie keer gebroken, waarvan twee keer hier .

Een hele speciale plek is het niet, hoewel het wegdek wel wat omhoog loopt. Qua verzet: voorblad in het midden en achter 'op z'n lichtst'. Geen idee welke nummers daarbij horen (heb vrij standaard onderdelen, 3 bladen voor en 9 achter).

Volgens de fietsenmaker was m'n ketting wel versleten maar nog lang niet ver genoeg om te breken. Maar misschien dat dat met een ligfiets anders werkt ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maca
Afgelopen zaterdag met de fietskar achter de ligfiets op weg om een mooi grote boomstam op te halen. Helaas is het gangetje tussen de achtertuinen altijd wat smal en wil dat stomme karretje nog wel eens blijven haken in de bocht. Meestal is dat verder niet zo'n probleem maar zaterdag dus wel. Ik ging niet echt hard (5 km/uur of zo) en ja hoor een heel harde *SNOK* en KNAL. De fiets stond ineens stil en de schutting stond hevig te schudden.
Bij nadere inspectie viel de schade nog enigzins mee; geen schade aan de fiets of de schutting, maar wel de veer tussen het koppelstuk aan de fiets en de rest van de kar stuk (uitgerekt) en de extra beveiliging via een band en musketonhaak was ook aan gort.

Die uitgerekte veer lijkt mij een onderdeel te zijn die op meer fietskarren voorkomt. Het is een kar met een enkelvoudige verbinding. Dus zoiets als een Burley of zo'n hondenkar.
Weet iemand of en waar ik zo'n veer zou kunnen bijbestellen? Of zou het misschien mogelijk zijn om de veer te verhitten en weer in model te buigen? (we hebben familie met proffessionele metaalbewerk spullen)

Hij hoeft normaal gesproken niet echt te veren, maar het zorgt er wel voor dat de bevestiging de benodigde knik kan maken om aan een kettwiesel tandemkoppeling-punt vastgemaakt te kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Ik was gisteren in Amsterdam/Amstelveen en toen we op station Zuid stonden te wachten zag ik rond 17:00 twee witte Quests de Amstelveenseweg afrijden, in zuidwaartse richting. Ze reden niet hard.

Omdat ik ze alleen van achteren zag (ik stond min of meer boven de weg) kon ik niet zien of er opschriften op de zijkant stonden.

Ik blijf het een leuk gezicht vinden, mooie apparaten :)

Waren dat GoTters?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Vroeger waren ligfietsen nog echte spotters-items maar tegenwoordig rijden er zoveel rond (zeker in Delft hier) dat het bijna niet meer te tracken is van wie ze zijn... Ik zie ook steeds meer typen: waar ik eerst alleen de Optima's en lage racers van Zephyr langs de Schie zag rijden is er tegenwoordig een Greenmachine bij gekomen met kinderwagentje erachter die er over het algemeen uitziet alsof hij extreem intensief is gebruikt voor cross-country (niet bepaald groen meer :+ eerder bruin) en zeker vijf zelfbouwers, en een paar merken die ik niet eens ken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maca
Inmiddels heb ik een nieuwe fietskarkoppeling gevonden en besteld. Nu nog monteren maar dat zal wel lukken.

Ook binnenkort maar eens zien te achterhalen wat er mis is met mijn rechter achterband. Hij loopt heel langzaam (ca. 1 bar per 3 weken) leeg en als je m wilt oppompen en je draait het dopje eraf dan loopt de band in 1x helemaal hard leeg. Knap irritant eigenlijk :) Misschien dat de constructie van het ventiel niet helemaal zo zo is.

En als ik dan toch bezig ben misschien ook eindelijk maar eens de gebroken spaken (al ruim een jaar gebroken) fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Alleweder op marktplaats.

Ik heb er momenteel geen geld voor (oorzaak) maar wie weet heeft iemand hier er iets aan. Is zoiets 'veilig' te koop, m.a.w. loop je veel risico op een kat in de zak? Of zijn alle problemen die er mogelijk kunnen zijn wel zichtbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
CanonG1 schreef op maandag 28 april 2008 @ 22:38:
Ik heb er momenteel geen geld voor (oorzaak) maar wie weet heeft iemand hier er iets aan. Is zoiets 'veilig' te koop, m.a.w. loop je veel risico op een kat in de zak? Of zijn alle problemen die er mogelijk kunnen zijn wel zichtbaar?
We duimen voor een zonnig jaar, kunnen je zonnepanelen de fiets terugverdienen :)

Alleweders zijn naar mijn idee heel snel 'oud', dat wil zeggen dat ze met een enkel keertje domme pech al een deuk of schade hebben opgelopen en daarom zichtbare sporen van een oplapbeurt vertonen. Dat kan dus letterlijk zijn, met aluminium plaatjes over de scheuren heen gepopnageld. Maar dat hoeft de structurele stevigheid niet teniet te doen. Als je het verder niet erg vindt dat de fiets niet helemaal strak is, dan kun je er nog erg lang mee doorrijden.

Ook als de carrosserie door een zwaardere aanrijding uit haar verband is gedrukt is dat recht te trekken (kun je vragen bij de dealer), en verder kun je zelf makkelijk controleren op scheurtjes. Deze scheurtjes kun je stoppen door op het einde een gaatje te boren (zodat de trekkracht wordt omgeleid), en een plaatje eroverheen te popnagelen. De ophanging van de voorwielen is aan de onderkant helemaal instelbaar met kogelkoppelingen op draadeinden, dus als aan de bovenkant de ophangpunten van de veerarmen maar recht zitten, dan kun je de voorwielen altijd sporend krijgen. Een Alleweder moet een tikje toespoor hebben.

Voor de waarde van de fiets telt ook mee hoe compleet de elektrische installatie is aangelegd, of er één of twee accu's inzitten (meestal gemonteerd onderin, voor de wielkasten). Verder kun je eens aan de wielen draaien om te voelen / horen of de naven goed lopen, en de velgen controleren op beschadigingen, en een rondje rijden om de remmen te testen. Ketting, tandwielen en kabels kunnen uiteraard wat versleten zijn, maar daar zou ik niet zo moeilijk over doen voor wat betreft de prijs. Als je voor het eerst een Alleweder rijdt is het ook moeilijk om problemen met de overbrenging in te schatten omdat het voor je gevoel langzaam optrekt en binnenin veel herrie maakt. Het beste kun je een stukje glad asfalt opzoeken en de topsnelheid vergelijken met wat je normaal rijdt. Dan kun je ook beter de eventuele afwijkingen in het sturen voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik weet dat hier best wat werktuigbouwers zitten [goh... hoe zou dat toch komen] dus misschien weet iemand een antwoord op deze vraag:

Waar kan ik in Nederland rekstrookjes in kleine hoeveelheden kopen? Kleine hoeveelheden als in: niet 1000, maar 10 of 50 ofzo. Ik wil een beetje fatsoenlijk kunnen meten aan mijn toekomstige ligfiets en huidige fiets, en ook een vermogenmeter adhv rekstrookjes maken, maar dat gaat alleen als ik op een andere manier dan via een medewerker van de centrale werkplaats op de TU Delft aan die zooi kan komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Hmm, ik zie dit langskomen:

Afbeeldingslocatie: http://85.17.151.182/212950001-213000000/212977001-212977100/212977005_6_U8Og.jpeg
Afbeeldingslocatie: http://85.17.225.27/124050001-124100000/124085201-124085300/124085207_5_63Wh.jpeg

Is dat puur voor de snelheid of ook voor bagage?

Niet dat ik er nu het geld voor heb maar ik zou graag zo'n schoenkliksysteem op mn ligfiets willen installeren om toch iets beter op mn trappers te blijven staan.. Hebben meer mensen dat hier? ervaringen?

En dus dat ding hierboven, snelheid of opbergruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Beide, volgens mij zie je bij de onderste zelfs een slot erop. De eerste is een twijfelgeval, die lijkt uit 1 stuk te bestaan.

Mijn vriendin wil dit seizoen zelf ook aan de ligfiets. Ze wil alleen wel een onderstuur, maar kun je daar nog wel een spiegel op kwijt? Uiteraard heb je ook spiegels die je aan de bril kunt hangen, maar ze draagt geen bril en het ziet er sowieso ridicuul uit :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-07 16:31
Die bovenste is inderdaad voor snelheid, de onderste voor bagage. Die dingen voor bagage zijn redelijk prijzig. Ik heb er destijds zelf 1 gemaakt van glasvezel/epoxy.
Plaatjes die ik al wel eens heb laten zien hier:
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/triopassepartout/-DG-/Bagagepunt02.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/triopassepartout/-DG-/Bagagepunt03.jpg Die fiets moet ik binnenkort nog eens opknappen en dan gaat die in de verkoop. :)

Over SPD pedalen/schoenen (van die klikdingen). Op een ligfiets is dat super fijn, als je het eenmaal gewent bent wil je echt niet meer zonder. Vooral omdat je voeten niet zoals bij een gewone fiets door de zwaartekracht op je pedalen blijven staan.
Er zijn ook pedalen met aan de ene kant SPD en aan de andere kant een gewone trapper. Dat is opzich wel handig als je ook af en toe kortere ritjes maakt waar je niet je SPD schoenen voor aan wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, het seizoen is nu echt geopend :P Tochtje van 120km gemaakt (utrecht-amsterdam), ging me beter af dan ik had verwacht. Maandag eens kijken of ik de 150 haal, maar probeer dan de bebouwing te ontwijken. Slalommen om de toeristen is wel leuk om te doen, het haalt alleen je snelheid zo naar beneden...

Die SPD pedalen, geeft dat niet een extra belasting in je knieen? Omdat je niet alleen duw- maar ook trekkracht kan leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op zich misschien, maar het geeft ook juist minder belasting omdat je niet alleen duw- maar ook trekkracht kan leveren. ;)
Nee, ik ken niemand die ontevreden is over klikpedalen, gewoon doen dus als je het overweegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 19:56:
Die SPD pedalen, geeft dat niet een extra belasting in je knieen? Omdat je niet alleen duw- maar ook trekkracht kan leveren?
Als je de pedalen goed gebruikt, kun je de belasting op je knieën juist wat verminderen, door 'mooi rond te trappen'. Je moet wel de plaatjes in de juiste stand vastzetten op je schoenen, of verstellen als de plaatsing geforceerd aanvoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Inderdaad.... anders kan je zeer pijnlijke knieën krijgen kan ik je uit ervaring vertellen. Ik heb m'n plaatjes behoorlijk 'verdraaid' onder m'n zolen gemonteerd zodat m'n tenen flink naarbuiten wijzen. Zover zelfs dat ik de plaatjes helemaal naar de binnenkant van de voet heb moeten monteren omdat ik anders met de hakken tegen de cranks aan kom. Maar goed, boeit niet, nu zitten ze goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
En als je echt veel vrijheid nodig hebt voor je benen, dan kun je ook eens Speedplay proberen. Maar veel gebruikers vinden juist de fixatie prettig, als het maar op de juiste afstelling is. Bij SPD heb je ook nog keuze uit Single Release en Multiple Release. Ik raad voor SPD aan om Single Release plaatjes op de schoenen te monteren, maar (vooral in 't begin) de veerspanning van de pedalen wel een heel stuk lichter te zetten.

Trouwens, in de categorie clipless pedalen met speling heb je ook nog Egg Beaters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Speedplay, schijnt fijn te zijn maar ook schreeuwend duur :S

Egg Beaters, ik heb die pedalen wel gezien bij de fietsenzaak. Ik was in de veronderstelling dat het 4-zijdige SPD-pedalen waren maar dat klopt niet nu ik nog een keer wat op google zit te zoeken.

Ik denk dat ik voorlopig blijf rondfietsen met m'n SPD-pedalen met plaatjes waarmee ik alleen uit kan klikken door lomp te trekken of door m'n hak opzij te draaien. (de plaatjes waarbij je je voet ook kan kantelen door bijvoorbeeld binnenkant van de voet omhoog en de buitenkant van de voet omlaag te drukken, die bevallen me voor geen meter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
EggBeaters zijn wel degelijk 4-zijdig, ik heb ze ook, en ze bevallen geweldig, voor zowel race als mtb. Maar er zijn ook versies met een kooi eromheen, en dan zijn ze nog steeds wel op 4 punten inklikbaar, maar uiteraard heb je dan een boven- en onderkant, en dus eigenlijk 2 zijden.

EggBeaters geven erg veel speling en dus lekker voor de knieen, ook zijn ze door hun open comstructie niet verstopt te krijgen door modder oid. Ook zijn ze erg licht, maar helaas slijten de plaatjes wel redelijk snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Aikon schreef op zondag 04 mei 2008 @ 11:29:
EggBeaters zijn wel degelijk 4-zijdig, ik heb ze ook, en ze bevallen geweldig, voor zowel race als mtb.
Ik bedoelde eigenlijk het SPD-gedeelte waarmee ik het fout had. Dat hij 4-zijdig is, had ik al wel door ;)

Ik kwam op internet wat tegen over slijtagegevoelige plaatjes; niet de dikke plaatjes maar iets wat tussen de dikke plaatjes en de schoenzool gemonteerd wordt:
http://pedaldamnit.blogsp...-for-carbon-fiber_15.html

Kan jij er meer over vertellen?
Klikpedalen met méér bewegingsvrijheid èn in 4 zijden inklikbaar vind ik heel aantrekkelijk
EggBeaters geven erg veel speling en dus lekker voor de knieen, ook zijn ze door hun open comstructie niet verstopt te krijgen door modder oid. Ook zijn ze erg licht, maar helaas slijten de plaatjes wel redelijk snel.
En die zijn prijzig :P
Eggbeater is trouwens ook verre van goedkoop zie ik :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik heb die eggbeaters ooit eens 2e hands gekocht. De plaatjes slijten best hard, zoals je hier ziet:
Afbeeldingslocatie: http://bp0.blogger.com/_VY9lef3Ripw/RzlcjiVjczI/AAAAAAAADAg/HKFNji8Wud8/s400/IMG_5864.JPG
Linksonder zie je zo'n slijtagestreep. Ook de pedalen zelf slijten wat af. Ik heb die plaatjes vervangen aan 't begin van m'n vakantie, en 8.000km later waren ze wel weer aan vervanging toe. Helaas viel de laatste dag 1 pedaal eraf, de kogellagers waren op ofzo. Nadeel is dat íe 2e hands was en ik dus geen idee heb hoeveel er nu totaal mee is gereden. Je kan geloof ik wel een setje kopen waarmee je de boel kan opknappen voor 15euro ofzo. Dat moet ik nog eens nakijken, volgende week komt m'n Fuego weer aan in Nederland en ga ik erachteraan.

Over je link, die plaatjes die daar worden besproken heb ik niet, maar ik begrijp dat die juist ervoor zijn om af te slijten, zodat je schoen niet slijt.

De plaatjes zijn wel te betalen, de pedalen zijn behoorlijk duur. Het 4zijdige inklikken is een voordeel, maar vooral met mtbén, op de weg klik je toch niet zo vaak in en uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
Ik heb gewone shimano SPD schoenen en plaatjes en die plaatje zien er stukken beter uit.
Die slijten ook nauwlijks terwijl ik er zelfs op loop op asvalt (leuk geluid ja :P ).
Verder vind ik ze ook genoeg speling hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Awwww, er stond een challenge ligfiets op marktplaats voor 175 (!!!) euro, verkocht voor ik de verkoper kon bellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
-DG- schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 17:18:

Er zijn ook pedalen met aan de ene kant SPD en aan de andere kant een gewone trapper. Dat is opzich wel handig als je ook af en toe kortere ritjes maakt waar je niet je SPD schoenen voor aan wil
doen.
Heb je daar een linkje van mss? :) dat is precies wat ik zoek, aangezien ook wel eens naar vrienden ga enzo op mn ligfiets..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
Tomino schreef op zondag 04 mei 2008 @ 18:41:
[...]

Heb je daar een linkje van mss? :) dat is precies wat ik zoek, aangezien ook wel eens naar vrienden ga enzo op mn ligfiets..
Eventjes zoeken op de shimano site levert dit:
Afbeeldingslocatie: http://cycle.shimano-eu.com/media/images/cycling/products/actionsports/PD/PD-M324_popup_v1_m56577569830550919.jpg
Shimano PD-M324

Maar er zullen er vast nog wel meer zijn.
Vraag er anders eens naar bij een fietsenwinkel die SPD pedalen en schoenen verkoopt. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door -DG- op 04-05-2008 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
-DG- schreef op zondag 04 mei 2008 @ 18:52:
[...]

[afbeelding]
Shimano PD-M324

Vraag er anders eens naar bij een fietsenwinkel die SPD pedalen en schoenen verkoopt. ;)
Thnx! kosten ook niet zo gek veel, 50 euro oid..

Ik loop binnenkort een keertje langs bij de fietsenwinkel inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 07:27

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

[...]

[afbeelding]
Shimano PD-M324

Heb nog wel zo'n setje pedalen liggen :) PM maar even als je interesse hebt

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Poeh hee, wat is het toch fijn als het lekker weer is buiten! Ik word er helemaal gelukkig van. 8)

Je merkt gewoon meteen dat alles zoveel lekkerder rijdt dan wanneer het hard waait of regent. Ook fijn om met open dak te kunnen rijden, zweet je minder en ik kan tenminste zien hoe hard ik rijd zonder moeilijk te doen. Anders moet ik, als ik mijn horloge om heb, die boven mijn zeiltje door manouvreren of aan de hand van de versnelling de snelheid inschatten.
Knopjes voor het stoplicht, voor zover noodzakelijk, gaat ook makkelijker met indrukken en richting aangeven kan duidelijker. Kortom, van mij mag het mooi weer blijven voorlopig! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
budi schreef op maandag 05 mei 2008 @ 21:29:
Poeh hee, wat is het toch fijn als het lekker weer is buiten! Ik word er helemaal gelukkig van. 8)

Je merkt gewoon meteen dat alles zoveel lekkerder rijdt dan wanneer het hard waait of regent. Ook fijn om met open dak te kunnen rijden, zweet je minder en ik kan tenminste zien hoe hard ik rijd zonder moeilijk te doen. Anders moet ik, als ik mijn horloge om heb, die boven mijn zeiltje door manouvreren of aan de hand van de versnelling de snelheid inschatten.
Knopjes voor het stoplicht, voor zover noodzakelijk, gaat ook makkelijker met indrukken en richting aangeven kan duidelijker. Kortom, van mij mag het mooi weer blijven voorlopig! :)
En dat beaam ik met harte!!

Morgen lekker weer met de ligger naar school toe. Heerlijk tochtje van 18 Km heen en 18 terug. Schoon shirt mee en gaan! O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nogal spierpijn in m'n rug na de 120km tocht. Vreemd, heb wel eerder boven de 100 gereden, zonder last. Hooguit stramme benen de dag erna, maar dat heb ik nu niet. Nouja, tempo laag is ook wel goed met dit weer 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
[...]

[afbeelding]
Shimano PD-M324

BBB levert ook van zulke pedalen. M'n vrouw heeft ze op haar Hurricane. Ze zien er wat 'ieliger' uit dan de Shimano-pedalen:
BBB BPD-20 SPD PEDALEN DUALCHOICE

Afbeeldingslocatie: http://www.gekvanfietsen.nl/pics/producten/0360_HI.jpg

Ik heb ook dit soort (Shimano of BBB, I don't care) pedalen gekozen om _eventueel_ met gewone schoenen op te fietsen. De praktijk? In een paar jaar tijd misschien 5x met normale schoenen op gefietst........ in wezen vrij zinloos dus wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
WFvN schreef op maandag 05 mei 2008 @ 21:54:
[...]

BBB levert ook van zulke pedalen. M'n vrouw heeft ze op haar Hurricane. Ze zien er wat 'ieliger' uit dan de Shimano-pedalen:
BBB BPD-20 SPD PEDALEN DUALCHOICE

[afbeelding]

Ik heb ook dit soort (Shimano of BBB, I don't care) pedalen gekozen om _eventueel_ met gewone schoenen op te fietsen. De praktijk? In een paar jaar tijd misschien 5x met normale schoenen op gefietst........ in wezen vrij zinloos dus wat mij betreft.
Voor de 1 zinloos, voor de ander zeer handig!

Zoals ik al eerder zei.. ik ga vaak zonder tas ergens heen, terasje, vrienden oid.. Dan hoef ik daar echt niet met klikschoentjes aan te komen! Vandaar, ligt er maar net aan wat je wilt :)

Ik weet echt niks van die dingen.. Past op zon systeem dan elk willekeurig soort klikschoen?

[ Voor 4% gewijzigd door Tomino op 05-05-2008 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Interessante vraag Tomino. Ik heb namelijk de eerder genoemde Shimano PD-M324 pedaaltjes, maar ik heb geen idee welke schoenen ik er op kan gebruiken. Gebruik tot nu toe dus de normale kant van het pedaal :P

Leuk trouwens: mijn vriendin heeft sinds gisteren ook een ligfiets! Een zelfbouw M5 26/20 van 5 jaar oud, hij ziet er nog perfect uit. Hoef ik eindelijk niet meer alleen te fietsen :P

Minder leuk: vandaag aan het einde van ons eerste tochtje is ze lastiggevallen door een stel kansloze hangjongeren, toen ik even niet bij haar in de buurt fietste. Opmerkingen á la "lekker met je benen wijdt, *piep* gespreid, we hebben zin in je schatje" etc. etc. Ze vertelde het me pas toen we al weer een heel stuk verderop waren, en ze wilde niet dat ik terug ging. Kan toch behoorlijk boos worden in dat soort situaties..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En toch is doorfietsen het verstandigst ;)

Overigens ben ik tussen Utrecht en Amsterdam 3 trikes, een (de?) rode Quest en een stuk of 4 'conventionele' ligfietsen tegen gekomen. En dan tel ik de bezoekers bij Ligfietswinkel Amsterdam niet mee :P Kom maar eens richting Utrecht fietsen dus als je je eenzaam voelt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Gizz schreef op maandag 05 mei 2008 @ 22:23:
Interessante vraag Tomino. Ik heb namelijk de eerder genoemde Shimano PD-M324 pedaaltjes, maar ik heb geen idee welke schoenen ik er op kan gebruiken. Gebruik tot nu toe dus de normale kant van het pedaal :P

Leuk trouwens: mijn vriendin heeft sinds gisteren ook een ligfiets! Een zelfbouw M5 26/20 van 5 jaar oud, hij ziet er nog perfect uit. Hoef ik eindelijk niet meer alleen te fietsen :P

Minder leuk: vandaag aan het einde van ons eerste tochtje is ze lastiggevallen door een stel kansloze hangjongeren, toen ik even niet bij haar in de buurt fietste. Opmerkingen á la "lekker met je benen wijdt, *piep* gespreid, we hebben zin in je schatje" etc. etc. Ze vertelde het me pas toen we al weer een heel stuk verderop waren, en ze wilde niet dat ik terug ging. Kan toch behoorlijk boos worden in dat soort situaties..
Geinig, associeer jou nu pas met de foto's van je vriendin uit het HK topic ;)
Leuk, in welke omgeving fietsen jullie, en wat voor fiets heeft je vriendin? Eeepc gaat makkelijk mee he op de ligfiets?

Afbeeldingslocatie: http://i12.photobucket.com/albums/a204/tomino/onderhoud.jpg
Vandaag even wat onderhoud gepleegd aan mn beide ligfietsen. Goed kogellager smeer gehaald en opnieuw ingevet. Leuk klusje, draaid weer als een zonnetje.
Mn oude gekochte zelfbouwligfiets had te lang stilgestaan. Spaken kapot e.d. Dus nieuw wieltje erin, kettingen uitgekookt in diesel en opnieuw ingevet. Gaat toch naar de fietsenmaker voor de versnellingen en het nieuw eropzetten van remmen e.d Voorwerk is iig gedaan :>

Maar enig probleempje, met het eruithalen van mn voorwiel van mn Fujin, nu zit het allemaal niet zo lekker meer met mn schijfremmen.. Iemand tips hoe je zoiets GOED afsteld?

Van de zomer met een goede vriend van me vanaf HvHolland naar texel toe fietsen, heerlijk op 2 ligfietsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Iemand info maybe over schijfremmen? Kan niet echt lekker fietsen met een betonblok ( gevoel) aan je voorwiel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik heb m'n wielen ook wel eens uit m'n fiets gehad. Maar geen problemen met de remmen naderhand. Geen aanlopende blokjes o.i.d.

Wat heb je trouwens? Mechanisch of hydraulisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
WFvN schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 23:11:
Ik heb m'n wielen ook wel eens uit m'n fiets gehad. Maar geen problemen met de remmen naderhand. Geen aanlopende blokjes o.i.d.

Wat heb je trouwens? Mechanisch of hydraulisch?
Weet niet precies, maar ik denk hydraulisch. Speciale kenmerken waarop ik kan checken wat het is?

Pff, voel me nu net zon dure meneer die een ligfiets heeft gekocht en er niks vanaf weet :X

[ Voor 12% gewijzigd door Tomino op 20-06-2008 20:03 ]

Pagina: 1 ... 15 ... 20 Laatste

Dit topic is gesloten.