Het ligfietsen vrijdag was erg geslaagd!

Eerst beiden een rondje geoefend op een Azub 4, ging goed. Mijn vriendin zag toen een trike staan en wilde dat wel eens proberen, bleek ze dat leuker te vinden dan die Azub dus voor haar werd het die dag een Catrike. Zelf een hurri met bovenstuur genomen.
Het fietsen op dat ging was erg lekker, beter dan ik me had voorgesteld. Verbazingwekkend hoe weinig je van de wind merkt en hoe lang je goed door blijft rollen als je een tijdje niet trapt. Jammer genoeg was de trike een stuk minder soepel door het gewicht en de 3 wielen, daardoor moest ik me vaak inhouden. We waren immers wel met z'n tweeën op stap

Ben wel iets van drie keer omgevallen, daar had mijn vriendin dan weer geen last van. Twee keer wilde ik op een helling in te zware versnelling wegfietsen en éénmaal had ik mijn voeten niet neergezet bij het stoppen. Beginnersfoutjes he
Moet zeggen dat ik die hurri al laag genoeg vind in de stad en smalle drukke dorpstraatjes. Heb niet echt de behoefte om nou eens op een lowracer te stappen en dezelfde route (Amsterdam - Velzen - Bloemendaal- Hilversum - Amsterdam) te fietsen, ondanks dat er veel rustige stukken door natuurgebied bij zaten.
Ik ben nu van plan om een hurri

voor mijzelf te kopen, alleen zie ik door de bomen het bos niet meer. Vooral op het gebied van versnellingen ben ik al snel de weg kwijt.
De fiets die ik vrijdag huurde had het volgende pakket:
Tour versie, Tiagra / LX 9 versnellingspakket, Deore 525 hydraulische schijfremmen, spatborden, standaard, zwarte velgen, kleur Green Satin
Dat versnellingspakket had dus 2x 9 versnellingen. Was met de versnellingen ansich aardig tevreden, maar heb wel een keer gehad dat de ketting voor opeens op beide tandwielen dubbelgevouwen zat

Ook waren er maar een paar tandwiel combinaties die echt lekker stil waren, andere combinaties ratelde/kraakte nogal. Is dat LX/ Tiagra gedoe lowbudget waardoor het niet helemaal soepel klonk/werkte, of is dat gewoon een kwestie van afstellen?
Verder vond ik de remmen erg lekker, maar denk dat ik weinig mis bij mechanische schijfremmen of velgremmen. Vind de schijven wel een erg hoge coolheidsfactor hebben
Spatborden, standaard en velgen spreken redelijk voor zich lijkt mij. Kunnen op alle velgen van die Big Apple banden? Op de Challenge site staat dat de tourversie van de Hurricane een bredere voorvork heeft zodat de Big Apples passen, maar ik weet niet of dat ook voor oudere Hurricanes geldt en of je dan ook andere velgen nodig hebt.
Even kijken naar het huidige aanbod op ligfiets.net:
1
FotoTour 3 jaar oud, 7000 km Specificaties: - 18V Shimano LX pakket - Push Pull bediening versnellingen + allemaal extra's (fietscomputertje, tasafhouders etc.) €1000,-
2
FotoHurrie’ heeft driemaal zeven versnellingen (versnellingsnaaf en derailleurversnelling), Magura-remmen, standaard, computernokje,vraagprijs €825
3
Fotochallenge hurricane hydraulische shimann deore schijfremremmen voor én achter. velgen metalic cobalt blauw. band maat 32 – 406 shimann derailleur 2 x 9 versnellingen. mirage lamp neksteun, cateye fietscomputer. middenverend vraagprijs € 1250
En de volgende zonder prijs of met weinig info:
4
FotoHurry in prima staat met weinig kilometers. Versnellingen: 2 maal 9. Tiagragroepen. SRAM Rocket shifters. Mechanische schijfremmen. Klapstuur. Bagagedrager. Klapstuur. Vredestein S-Licks. Inclusief: SON-naafdynamo, halogeen voorverlichting. Achter: batterijverlichting. Elan toptas. Spiegel. Kilometerteller. Tasafhouders.
5
De fiets is voornamelijk gebruikt tijdens droog weer. (Als ik toch in de regen moet fietsen, dan liever met m'n flevobike, die heeft een kortere ketting om schoon te maken) en heeft dus geen last van een doorgeroeste onderbuis. Prijs € 800,-
De prijzen lopen dus van €800 tot €1250.
Wat ik zelf denk/afvraag bij elke fiets:
1 Ziet er een beetje vuil uit, maar dat maakt misschien weinig uit. Het Shimano gedoe is 18v inplaats van 9, wat houdt dat in? Fiets is niet erg nieuw en heeft al heel wat kilometers achter de kiezen. Is de €200 extra vergeleken met fiets 2 & 5 dan wel terecht?
2 Lekker goedkoop, wel lelijk kleur op de foto

. Als enige fiets een versnellingsnaaf. Lijkt mij minder onderhoudsgevoelig, maar de meeste fietsen hebben geen versnellingsnaaf. Wat is het nadeel van een naaf?
3 Eén van de nieuwste in het rijtje. Versnellingen en remmen lijken mij hetzelfde als op mijn huurfiets? Wel 50% duurder dan de goedkoopste uit het rijtje voor iets nieuwere spullen en schijfremmen. De moeite waard?
4 Ook vergelijkbaar met de huurfiets, alleen opeens Rocket shifters (klinkt stoer, zegt me weinig). Geen prijs opgegeven, zal rond de €1200 uitkomen net als fiets 3? Vind het wel de mooiste uit het rijtje
5 Ja, lekker goedkoop maar wie geeft nou zo weinig informatie bij een fiets. Klinkt meteen onbetrouwbaar, maar misschien is de verkoper gewoon geen goede verkoper
Goed, qua prijs zit ik natuurlijk het liefst bij de €800 en qua uitrusting bij fietsen zoals 4. Maar zorgen die €400 extra nou ook voor veel meer rijgenot of valt dat ook wel weer mee?
Iemand zin om een beetje te helpen/mee te denken?

Wat is nou wijsheid voor een fiets n00b. Ik kan ook nog naar taifun's kijken, want die zijn vrijwel het zelfde als hurricanes, maar dan heb ik al helemaal veel keus en kom ik er niet meer uit.
Als iemand wat tips of opmerkingen heeft zal mij dat erg helpen, ondertussen stort ik mij weer op de onduidelijke Shimano site waar bij elk product staat dat het goede shit is (heb je dus ook weinig aan

).
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX