Het ligfietstopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 20 Laatste
Acties:
  • 32.823 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-09 22:02

vehpol

Go Go Gadget!

Ik denk dat een echte lowracer totaal onpraktisch is in Amsterdam. Lijkt me niet het eerste om in overweging te nemen dus. Ik zou eerder hoger kijken dan lager. En zeker niet, zoals bij lowracers, iets met een langere wielbasis. Wendbaarheid heb je in de stad zeker nodig. Al is de uitspraak natuurlijk wel "proberen kan altijd". Maar lijkt mij meer iets voor als je al langer fiets en meer buiten de stad woont.

Een Optima Stinger zou trouwens nog wel een mogelijkheid zijn. Vergelijkbaar met de Hurricane, en ook tweedehands wel goed aan te komen.

[ Voor 14% gewijzigd door vehpol op 03-05-2007 00:20 ]

Ceci n'est pas une signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik ging ook meteen voor een lowracer (Baron), wel eerst even op een hogere fiets gereden eerst. In de stad is niet ideaal, maar als je er snel uit bent gewoon voor de lowracer gaan.

Ik heb nu een Fuego en die rijdt prima in de stad hoor, en ik zou ook zeker voor de Fuego gaan, je hoort er zoveel positieve verhalen over (wellicht ook omdat ik geen zin heb al mijn negatieve vehalen te posten hier ;)).

Leuk ook trouwens bij bruggen dat je vaak onder de slagboom door kan, dus kan je hem nog net mee pakken of als eerste weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
-DG- schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 23:52:
De fujin vind ik nou niet zo heel veel lager dan een Hurricane.
Klopt; de Fujin is misschien 2 à 3 cm lager maar dan heb je het wel gehad.
Ga dan meteen voor een Jester of een M5 Lowracer, dan zie je of je zo laag leuk vind. Ik wil in ieder geval niet meer hoger. ;)
Ik vind laag ook heerlijk.... maar ik ben dus hoger gaan rijden. Ik had een Baron en heb nu een Fujin. Reden was dat ik vering wilde.
Lowracers als de Jester en M5 Lowracer zijn trouwens wel iets lastiger om mee te beginnen, maar als je eerst die dag op een Hurricane hebt gereden moet dat denk ik wel lukken. :)
Ach, ik ben ook begonnen op een lowracer (Baron dus). Het valt best mee; gewoon zorgen dat je lekker vlot snelheid hebt. Langzaam rijden komt later wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vehpol

vehpol

Go Go Gadget!

Maar langzaam rijden lijkt me in Amsterdam (of elke andere stad) wel een pré om een beetje fatsoenlijk te kunnen fietsen door de stad. Ik kan ook wel zo snel mogelijk door de stad. Maar juist in de stad zijn er altijd onverwachte dingen waardoor je niet altijd zo snel kan als je misschien wel wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Dan moet je maar even een stukje lopen als het niet te snel kan. Gewoon zorgen dat je zo snel mogelijk de stad uit bent als je nog niet kan ligfietsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vehpol

vehpol

Go Go Gadget!

Hoe dan ook moet je daar voor zorgen. Stad is toch alleen maar druk en traag. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Neem een driewieler, daar kun je zelfs op stilstaan zonder de grond aan te raken :P
* marcieking gaat morgen een flink stuk fietsen met het hele gezin, :>
Ik op m'n ligfiets, en de rest moet lijden op een normale fiets >:)
Ik zal dan wel weer alle bagage moeten vervoeren, maarja, dat merk ik toch niet.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Duidelijk, als ik iets lagers wil proberen kan ik het best meteen erg laag kiezen ;)

Zal die dingen morgen eens in het echt bekijken, ken ze nu nog alleen van plaatjes, en dan beslissen of ik een baron/jester (fuego wordt niet verhuurd zie ik net) neem of toch 2 hurricane-achtige.

Hoeveel scheelt het nou in cruise-snelheid tussen een hurricane en een jester/baron? Dus als je op beide fietsen een kracht zet die je toch wel 1 á 2 uur vol kan houden?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Gizz schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 23:37:
Hoeveel scheelt het nou in cruise-snelheid tussen een hurricane en een jester/baron? Dus als je op beide fietsen een kracht zet die je toch wel 1 á 2 uur vol kan houden?
Ik denk 1 km/u bij 150W, 2 km/u bij voluit trappen. M5 heeft grafiekjes gebaseerd op de proeven van Bert Hoge op de site staan. Hier en daar heeft Bram de meetresultaten aangevuld met wat nattevingergegevens voor de nieuwe modellen, dus het is niet zo betrouwbaar als het eruit ziet, maar je ziet wel het typische verschil tussen de halfhoge frames en de low racers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Over Bert Hoge gesproken; gisteravond had hij een lompe fiets bij zich....
Een carbon high racer frame van M5 welke hij zelf heeft afgemonteerd. 28" wielen eronder.....
Dat ding is echt énorm. Hoog en lang. Mja, wel lekker licht hoewel hij aan de neus wel wat 'topzwaar' was door de rotorcrancks (ofzo) die hij erop gemonteerd heeft.

Maar echt een monsterlijk grote fiets; daar pas ik met m'n korte pootjes van z'n leven niet op :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:02
Ik plaats wel een beetje zo mijn vraagtekens bij die grafiekjes. Volgens een van die grafiekjes zou je, als je 29 km/u op een racefiets zou rijden, je met dezelfde inspanning 42 km/u moeten kunnen rijden op een Alleweder. Nu kon ik in 1999 toen mijn conditie niet zo goed was als nu al die snelheid rijden op de racefiets die ik toen had en nu haal ik toch echt geen 42 km/u in mijn Alleweder. Behalve soms onder de juiste omstandigheden: beetje zijwind, goed asfalt, goede benen uit bed gestapt :)

Aan de andere kant is het natuurlijk slechts een laboratorium proef geweest denk ik. In de praktijk zal het wel anders zijn. Zou wel gaaf zijn als je 76 km/u zou kunnen fietsen. Beetje extra trainen en je zou zo mee kunnen komen op de snelweg....... * budi dagdroomt nog even verder :z

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
budi schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 13:55:
Ik plaats wel een beetje zo mijn vraagtekens bij die grafiekjes. Volgens een van die grafiekjes zou je, als je 29 km/u op een racefiets zou rijden, je met dezelfde inspanning 42 km/u moeten kunnen rijden op een Alleweder.
Wat dacht je dan van het onderste grafiekje. Racefiets ingesteld op 100% aan energie waarbij je met sommige fietsen dezelfde snelheid kan halen met 60% minder energie? Riiiiiight.... Ik ben heilig overtuigd van het concept 'ligfiets' en 'velomobiel' maar zóveel vertrouwen heb ik er nou ook weer niet in :D
Nu kon ik in 1999 toen mijn conditie niet zo goed was als nu al die snelheid rijden op de racefiets die ik toen had en nu haal ik toch echt geen 42 km/u in mijn Alleweder. Behalve soms onder de juiste omstandigheden: beetje zijwind, goed asfalt, goede benen uit bed gestapt :)
Ach hier ook. Mijn Versatile is een tikkie sneller dan een Alleweder. Ik ben blij als ik meer dan 35 km/h op de teller kan toveren voor langere tijd.
Aan de andere kant is het natuurlijk slechts een laboratorium proef geweest denk ik. In de praktijk zal het wel anders zijn. Zou wel gaaf zijn als je 76 km/u zou kunnen fietsen.
Ik ben razend benieuwd wat ik met een Quest zou halen. M'n Versatile krijg ik op eigen kracht wel aan de 50 km/h in een sprint (menig autoteller geeft dan al richting de 60 km/h aan overigens; met 40 op mijn teller rijd ik 48 op veel autotellers).
Over een jaar of 3 weet ik het als het goed is.
Beetje extra trainen en je zou zo mee kunnen komen op de snelweg....... * budi dagdroomt nog even verder :z
Moet je ook maar net willen..... druk gedoe daar. Kan je 70 rijden, heb je last van allemaal van die auto's die bumpertjebumpertje rijden wegens drukte.

Ik zie met enige regelmaat het verkeer op de snelweg langzamer rijden dan dat terwijl het fietspad op de parallelbrug over de IJssel heerlijk rustig is ;)

Maar je kan natuurlijk ook altijd een Whitehawk of Varna kopen ofzo ;)

[ Voor 15% gewijzigd door WFvN op 04-05-2007 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-07 16:31
Er is al 130 km/u gefietst met ligfietsen, dus die 76 moet makkelijk te halen zijn met een goed gestroomlijnde fiets. ;)
Over die lowracers in Amsterdam, dat is inderdaad dan misschien een iets slechter idee. Hoewijl ik nu probleemloos met m'n Jester door dat soort steden zou kunnen fietsen.
WFvN schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 11:36:
[...]
Ach, ik ben ook begonnen op een lowracer (Baron dus). Het valt best mee; gewoon zorgen dat je lekker vlot snelheid hebt. Langzaam rijden komt later wel ;)
Ik ben ook laag begonnen, met m'n Jester. En dat was ook wel te doen als je eenmaal op snelheid bent, maar een wat hogere fiets blijft volgens mij makkelijker om mee te beginnen, vooral als je in Amsterdam wil starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

'k Had gisteravond een half botsinkje. Ik reed op een T-splitsing af met een gangetje van tegen de 40 per uur. Ik hoor achter mij een auto. Hij wil me inhalen, maar moet natuurlijk remmen voor de splitsing (ik overigens ook), waardoor hij alleen maar naast me komt rijden. Ik wil links, hij wil rechts. Hij dacht me voorbij te zijn, en stuurt tegen mij aan. Gelukkig stonden we beide al zowat stil toen.

Dit overkomt me wel vaker, dat mensen de snelheid totaal verkeerd inschatten. (Bussen zijn ook goed in naar rechts terugsturen terwijl ze me nog niet voorbij zijn). 't Is maar goed dat ik doorgaans vrij ver op het midden van de weg rijd, zodat ik wat veiligheidsmarge over houd. En bij T-splitsingen moet ik dan nog maar vroeger gaan voorsorteren, denk ik. :/

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
:'( Krassen op m'n fiets.....

Even een ordinaire copy/paste van m'n weblog:
Als mensen mij vragen wat de voordelen zijn van velomobielen kom ik doorgaans aan met zaken als de snelheid, het droog zitten, de stabiliteit, dat je niet bang hoeft te zijn voor gladheid, dat je veel spullen mee kan nemen en nog wat punten. Op één van deze dingen kom ik terug.

Een paar weken lang hebben we geen druppel regen gehad. We konden genieten van heerlijk warm, droog en zonnig weer. Het gezegde luidt: 'na regen komt zonneschijn' maar omgekeerd geldt natuurlijk hetzelfde. Vandaag regende het dus weer voor het eerst sinds lange tijd. Op TV werd bij de weersverwachting gewaarschuwd voor gladheid in verband met de regen na droogte.

Vandaag toen ik van werk naar huis reed, ben ik bovenop de Spoolder sluis weer de rijbaan opgegaan in verband met het irritante fietspad wat er naast de rijbaan ligt. Er rijdt wat verkeer een eind achter me dus ik trap lekker door en ga met 40 de bult af. Onderaan is een bocht naar rechts. Ik ben met nat weer al een keer aan het glijden gegaan in deze bocht waarbij ik op de fietsstrook van de andere weghelft terecht gekomen ben. Dat is me vandaag niet gebeurd. Ik was voorbereid op wat gladheid. Ik was dus ook voorbereid op eventueel wat glijden. Dat glijden is alleen wat meer geworden dan wenselijk.

In de bocht voelde ik dat ik aan het glijden ging. M'n voorwielen schoven lichtelijk zijdelings en ook m'n achterkant deed gezellig mee. Op een gegeven moment kreeg de achterkant de smaak te pakken en wilde nog wel harder doorglijden dan de voorwielen en besloot een wedstrijdje aan te gaan wie het verst kon glijden. Ik ben alleen een beetje partijdig en heb om de voorwielen te helpen, lekker met ze tegengestuurd om ze weer wat voorsprong te geven. Dat werkte. Maar niet veel later zette het achterwiel ineens een flinke sprint in. En die sprint hielp! De achterkant kwam ineens de voorkant voorbij waarbij de achterkant notabene de buitenbocht nam. Deze heftige inhaalactie leverde het achterwiel bijna een halve fietslengte voorsprong op. Dat lieten de voorwielen niet op zich zitten en leken ook wat extra moeite te doen; wellicht werd de achterkant wat moe dat die wat afzakte, maar duidelijk was dat de voorsprong van het achterwiel niet meer groter werd. Ik schoof met de kont schuin schuin naar voren gericht, neus van de fiets naar achteren; ik stond niet recht op de weg, ik stond niet dwars op de weg maar ergens daar tussenin.

Omdat duidelijk was dat ik de rebelse wielen toch niet meer tot bedaren kon brengen, heb ik de moed opgegeven en afgewacht wie de strijd zou winnen.
Waarschijnlijk was de strijd beslist want alsof het afgesproken was, leken de wielen ineens stil te blijven staan. M'n fiets was daar niet geheel op bedacht en rolde vervolgens over de wielen heen en kwam op de linker kant terecht. Ik schoof een klein eindje door. Spullen uit m'n fiets rolden door en uit de fiets. De klep heb ik verder open geslagen en ben wonderbaarlijk genoeg als enige verslagen uit de strijd gekomen en klauterde uit m'n fiets. Ik sta op en hoor achter me de motorrijder die een flinke eind achter me reed vragen of het goed met me gaat. Tja, zo'n velomobiel is een geweldig stuk bescherming dus kon ik gelukkig m'n duim opsteken ten teken dat ik in orde was. Ik heb m'n fiets overeind gezet, de spullen snel weer in de fiets gegooid, de fiets op het fietspad gezet en de schade even vluchtig bekeken. Alleen de linker zijflap lijkt bekrasd. Verder heb ikzelf natuurlijk een deuk in m'n ego erbij maar dat is niet zo'n punt. Verder zat de kap scheef maar dat was snel opgelost met de imbus die ik altijd op zak heb.

Verder onderweg naar huis voel ik wel wat pijn op m'n linker borstkas, net voor/onder m'n linker oksel. Zal wel een lichte kneuzing zijn o.i.d. Niet iets waar ik me zorgen over maak in ieder geval.

Maar goed, 3 wielen garantie op niet uitgijden en onderuit glijden? Nee, die streep ik weg van m'n lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Niet online

marcieking

Maar goed, 3 wielen garantie op niet uitgijden en onderuit glijden? Nee, die streep ik weg van m'n lijstje.
Nee inderdaad, je valt niet om, maar je glijd nog steeds wel. Sterker nog: er staat per wiel minder druk op dan bij een tweewieler, dus zal het wiel misschien wel sneller glijden... Ik moet er trouwens niet aan denken om om te vallen op mijn fiets ;(

Worden de mensen die niet worden beschermd door een velomobiel [/jaloezie] trouwens ook altijd zeiknat als er regen valt? Bij mij blijft het water op mijn jas staan, vormt een plasje en sijpelt er dan lekker doorheen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Het ligfietsen vrijdag was erg geslaagd! :) Eerst beiden een rondje geoefend op een Azub 4, ging goed. Mijn vriendin zag toen een trike staan en wilde dat wel eens proberen, bleek ze dat leuker te vinden dan die Azub dus voor haar werd het die dag een Catrike. Zelf een hurri met bovenstuur genomen.

Het fietsen op dat ging was erg lekker, beter dan ik me had voorgesteld. Verbazingwekkend hoe weinig je van de wind merkt en hoe lang je goed door blijft rollen als je een tijdje niet trapt. Jammer genoeg was de trike een stuk minder soepel door het gewicht en de 3 wielen, daardoor moest ik me vaak inhouden. We waren immers wel met z'n tweeën op stap :P
Ben wel iets van drie keer omgevallen, daar had mijn vriendin dan weer geen last van. Twee keer wilde ik op een helling in te zware versnelling wegfietsen en éénmaal had ik mijn voeten niet neergezet bij het stoppen. Beginnersfoutjes he ;)

Moet zeggen dat ik die hurri al laag genoeg vind in de stad en smalle drukke dorpstraatjes. Heb niet echt de behoefte om nou eens op een lowracer te stappen en dezelfde route (Amsterdam - Velzen - Bloemendaal- Hilversum - Amsterdam) te fietsen, ondanks dat er veel rustige stukken door natuurgebied bij zaten.

Ik ben nu van plan om een hurri O+ voor mijzelf te kopen, alleen zie ik door de bomen het bos niet meer. Vooral op het gebied van versnellingen ben ik al snel de weg kwijt.

De fiets die ik vrijdag huurde had het volgende pakket:
Tour versie, Tiagra / LX 9 versnellingspakket, Deore 525 hydraulische schijfremmen, spatborden, standaard, zwarte velgen, kleur Green Satin
Dat versnellingspakket had dus 2x 9 versnellingen. Was met de versnellingen ansich aardig tevreden, maar heb wel een keer gehad dat de ketting voor opeens op beide tandwielen dubbelgevouwen zat :/ Ook waren er maar een paar tandwiel combinaties die echt lekker stil waren, andere combinaties ratelde/kraakte nogal. Is dat LX/ Tiagra gedoe lowbudget waardoor het niet helemaal soepel klonk/werkte, of is dat gewoon een kwestie van afstellen?

Verder vond ik de remmen erg lekker, maar denk dat ik weinig mis bij mechanische schijfremmen of velgremmen. Vind de schijven wel een erg hoge coolheidsfactor hebben 8)

Spatborden, standaard en velgen spreken redelijk voor zich lijkt mij. Kunnen op alle velgen van die Big Apple banden? Op de Challenge site staat dat de tourversie van de Hurricane een bredere voorvork heeft zodat de Big Apples passen, maar ik weet niet of dat ook voor oudere Hurricanes geldt en of je dan ook andere velgen nodig hebt.

Even kijken naar het huidige aanbod op ligfiets.net:

1 Foto
Tour 3 jaar oud, 7000 km Specificaties: - 18V Shimano LX pakket - Push Pull bediening versnellingen + allemaal extra's (fietscomputertje, tasafhouders etc.) €1000,-
2 Foto
Hurrie’ heeft driemaal zeven versnellingen (versnellingsnaaf en derailleurversnelling), Magura-remmen, standaard, computernokje,vraagprijs €825
3 Foto
challenge hurricane hydraulische shimann deore schijfremremmen voor én achter. velgen metalic cobalt blauw. band maat 32 – 406 shimann derailleur 2 x 9 versnellingen. mirage lamp neksteun, cateye fietscomputer. middenverend vraagprijs € 1250
En de volgende zonder prijs of met weinig info:

4 Foto
Hurry in prima staat met weinig kilometers. Versnellingen: 2 maal 9. Tiagragroepen. SRAM Rocket shifters. Mechanische schijfremmen. Klapstuur. Bagagedrager. Klapstuur. Vredestein S-Licks. Inclusief: SON-naafdynamo, halogeen voorverlichting. Achter: batterijverlichting. Elan toptas. Spiegel. Kilometerteller. Tasafhouders.
5
De fiets is voornamelijk gebruikt tijdens droog weer. (Als ik toch in de regen moet fietsen, dan liever met m'n flevobike, die heeft een kortere ketting om schoon te maken) en heeft dus geen last van een doorgeroeste onderbuis. Prijs € 800,-
De prijzen lopen dus van €800 tot €1250.

Wat ik zelf denk/afvraag bij elke fiets:

1 Ziet er een beetje vuil uit, maar dat maakt misschien weinig uit. Het Shimano gedoe is 18v inplaats van 9, wat houdt dat in? Fiets is niet erg nieuw en heeft al heel wat kilometers achter de kiezen. Is de €200 extra vergeleken met fiets 2 & 5 dan wel terecht?

2 Lekker goedkoop, wel lelijk kleur op de foto :P . Als enige fiets een versnellingsnaaf. Lijkt mij minder onderhoudsgevoelig, maar de meeste fietsen hebben geen versnellingsnaaf. Wat is het nadeel van een naaf?

3 Eén van de nieuwste in het rijtje. Versnellingen en remmen lijken mij hetzelfde als op mijn huurfiets? Wel 50% duurder dan de goedkoopste uit het rijtje voor iets nieuwere spullen en schijfremmen. De moeite waard?

4 Ook vergelijkbaar met de huurfiets, alleen opeens Rocket shifters (klinkt stoer, zegt me weinig). Geen prijs opgegeven, zal rond de €1200 uitkomen net als fiets 3? Vind het wel de mooiste uit het rijtje :)

5 Ja, lekker goedkoop maar wie geeft nou zo weinig informatie bij een fiets. Klinkt meteen onbetrouwbaar, maar misschien is de verkoper gewoon geen goede verkoper :P

Goed, qua prijs zit ik natuurlijk het liefst bij de €800 en qua uitrusting bij fietsen zoals 4. Maar zorgen die €400 extra nou ook voor veel meer rijgenot of valt dat ook wel weer mee?

Iemand zin om een beetje te helpen/mee te denken? :P Wat is nou wijsheid voor een fiets n00b. Ik kan ook nog naar taifun's kijken, want die zijn vrijwel het zelfde als hurricanes, maar dan heb ik al helemaal veel keus en kom ik er niet meer uit.

Als iemand wat tips of opmerkingen heeft zal mij dat erg helpen, ondertussen stort ik mij weer op de onduidelijke Shimano site waar bij elk product staat dat het goede shit is (heb je dus ook weinig aan :P ).

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-07 16:31
Ik wordt wel redelijk nat, maar dan vooral van water dat opspat. Ik wil daarom ook eigenlijk nooit fietsen als de weg nat is, aangezien ik daar natter van wordt dan van de regen zelf. :/
Als ik overigens mijn regenpak aan heb dan duurt het wel een uurtje voordat er echt iets doorheen komt, maar meestal ben ik en tegen die tijd ben ik al weer bijna thuis. :)

Jammer dat je bent omgevallen WFvN, vooral als je al langzamer ging vanwege het weer. :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naafversnelling is vaak icm gewone hub. Je kan dan met derailleur schekelen achter + 3 naafversnellingen die je als een stadsfiets kunt gebruiken.
Voordelen: onderhoudsarm, schakelen als je stilstaat.
Nadeel: iets meer verliezen (lagere efficientie) dan meerdere bladen voor.

Schijfremmen zijn erg 8) maar niet heilig. Ze willen nog wel eens aanlopen (mechanische) of niet goed terugkomen (hydraulische). Ook zijn ze zwaarder dan ouderwetse (velg)remmen. V-brakes vind ik zelf ook echt prima, kan je hard zat mee remmen (achterwiel los van de grond of blokkeren).

Denk over die groepen dat ze gewoon matig afgesteld waren en misschien ook wel erg mishandeld waren door eerdere huurders.. blijft een huurfiets natuurlijk. Weet zelf niet het rijtje uit mn hoofd van shimano.. maar je hebt oa deore, tiagra, 105 en ultegra. Geloof dat tiagra en deore de wat mindere zijn en 105 en ultegra de duurdere. Correct me if I'm wrong, heb er geen verstand van. Maar met een cheap, goed afgesteld setje schakel je veel lekkerder dan met een dure, slecht afgestelde set hoor :)

En over die groene hurrie... weet niet hoe handig je bent maarre een spuitbus kost je misschien 15 euro. Is hij gegarandeerd de kleur die jij wil hebben 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dank voor je uitleg Pitbull :)

Heb net een mailtje terug van de verkoper van fiets 4. Hij vraagt er €900 voor en dan heb ik dus wel coole schijfremmen :P Wel is de fiets uit 2002, dus alweer 5 jaar oud. Moet je na 5 jaar al aan grote investeringen denken, zoals nieuwe versnellingsgroepjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:12
ik ben echt gestoord :X

via ligfietsforum.nl gaan ze 10 juni met een paar mensen de Mergelland route rijden, om te bewijzen dat je wel kan klimmen op een ligger. En ik wil natuurlijk ook een poging gaan doen, ben alleen bang dat ik het niet overleef :P

ik heb volgens mij de meest ongunstige fiets om te klimmen, mijn benen liggen een stuk hoger dan mijn hart (zithoogte 18,5cm, trapashoogte 48cm), mijn fiets is zwaar (18-19kg) en ik zelf ben ook verre van de lichtste (95kg).

ach ja, we zullen zien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
marcieking schreef op maandag 07 mei 2007 @ 15:54:
Worden de mensen die niet worden beschermd door een velomobiel [/jaloezie] trouwens ook altijd zeiknat als er regen valt? Bij mij blijft het water op mijn jas staan, vormt een plasje en sijpelt er dan lekker doorheen :'(
Klinkt vrij bekend in de oren maar dan wel een velomobielperiode terug, toen ik nog moest gaan velomobieleren ;)

Maar ja dus.... via de rits. (niet via de stof: GoreTex jas)

[ Voor 3% gewijzigd door WFvN op 07-05-2007 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Gizz schreef op maandag 07 mei 2007 @ 16:01:
2 Lekker goedkoop, wel lelijk kleur op de foto :P . Als enige fiets een versnellingsnaaf. Lijkt mij minder onderhoudsgevoelig, maar de meeste fietsen hebben geen versnellingsnaaf. Wat is het nadeel van een naaf?
Welk nadeel?

Goed, hij kan wat ratelen (het bekende geluid van fietsen met een versnellingsnaaf). Verder.... ehm..... tja, het rendement zou een tikkie minder zijn dan een goede derailleur..... maar persoonlijk boeit mij dat niets. Ik heb tot dusver gekocht:
Tweedehands Baron, had geen naaf, was m'n eerste fiets.
Daarna een tweedehands Optima Rider voor m'n vrouw..... normale naaf laten vervangen door een versnellingsnaaf
Fujin MET naafversnelling
Hurricane MET naafversnelling
2 Versatiles MET naafversnelling (neusje van de zalm: Rohloff)

Het moge duidelijk zijn dat ik dól ben op versnellingsnaven. Als ik nu weer een nieuwe fiets zou kopen (tweewieler) dan ging er regelrecht een Rohloffnaaf in. Kost je bijna 1000 euro extra maar man...... wat heb ik dát ervoor over.
Goed, ik heb dus een Quest besteld, daar zit géén versnellingsnaaf in en kán er ook niet in. Kon dat wel..... dan had ik er een Rohloff in gestoken. Dat is echt iets wat ik jammer vind aan de nieuwe Quest; geen mogelijkheid meer om een versnellingsnaaf erin te drukken, dat wordt wennen.
3 Eén van de nieuwste in het rijtje. Versnellingen en remmen lijken mij hetzelfde als op mijn huurfiets? Wel 50% duurder dan de goedkoopste uit het rijtje voor iets nieuwere spullen en schijfremmen. De moeite waard?
Zat daar niet ook die SON in? SON Heeeeeeerscht onder de dynamo's.... echt big time
Iemand zin om een beetje te helpen/mee te denken? :P Wat is nou wijsheid voor een fiets n00b. Ik kan ook nog naar taifun's kijken, want die zijn vrijwel het zelfde als hurricanes, maar dan heb ik al helemaal veel keus en kom ik er niet meer uit.
Tja, smaken verschillen. Met name die met de versnellingsnaaf en die met de SON vind ik aantrekkelijk (om genoemde redenen ;) ) maar dan heb ik nog niet naar de prijs gekeken.
Als je redelijk wat in de stad gaat rijden (dynamischer verkeer) is met name zo'n naafversnelling verdraaid handig. Noodstopje en je hebt geen tijd om je derailleur te schakelen. Tja maar dan heb je nog je versnellingsnaaf die je zo snel mogelijk in z'n 3 had geschakeld en die je nu dus stilstaand naar z'n 1 kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Niet online

marcieking

WFvN schreef op maandag 07 mei 2007 @ 23:22:
[...]

Klinkt vrij bekend in de oren maar dan wel een velomobielperiode terug, toen ik nog moest gaan velomobieleren ;)

Maar ja dus.... via de rits. (niet via de stof: GoreTex jas)
Hé ja, ik zie nu pas dat die versatile van Flevobike is (Flevobike ownage enzo :P )

De rits is bij mij inderdaad het grote probleem. Er onstaat een soort kuiltje waar water zich in ophoopt, en dat sijpelt door de rits naar binnen om daar een enorme natte vlek op mijn trui te vorm, alvorens door te sijpelen naar ondergelegen kledinglagen. Morgen doe ik een vuilniszak aan onder mijn jas :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Er zijn er ook die de jas achterstevoren aantrekken dus met de rits op de rug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Niet online

marcieking

Maar ook dat heeft consequenties... Ik rijd nu al op een driewieler waardoor mensen denken dat ik een lichamelijke afwijking heb ofzo (een gedachte die een paar vrienden graag nog even aanwakkeren en waar ze me aan herinneren als ik in de gymles weer eens een bal mis ofzo), en als ik dan ook nog met een jas achterstevoren op school verschijn ben ik helemaal de mongool van de dag :P

Daarnaast staat het ook veel beter met de capuchon achter :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Hm, capuchon gewoon over je gezicht trekken, zien ze ook niet wie die mongool is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Ik kon het maandag niet echt opbrengen om met de fiets naar mijn werk te gaan. 35 km door de regen vond ik toch wat teveel van het goede, na het lezen van het verhaal van WFvN lijkt het erop dat ik daar goed aan heb gedaan, ik wil ook nog wel eens snel de bochten door gaan in mijn velomobiel en het zou met niets verbazen als ik ook om was gegaan ergens.
Vandaag had het wel gekund misschien, maar precies over mijn streek (Amsterdam) trokken aan het eind van de dag wel een paar hele heftige buien over met zware windstoten en onweer. Ik werd op de terugweg zelfs ingehaald door die buien, dus daar viel naar het oosten toe dus niet tegen op te fietsen.
Morgen maar weer proberen, gelukkig heb ik in het weekend wel gefietst, dus ik sta nog niet zo heel lang 'droog' :)

WFvN, ik las overigens een stukje van je blog over de laatste ligfietsdag. Je had het over een soort halve zit/lig fiets bereden door een chinees. Ik ben die Chinees tegen gekomen bij Leo van Alligt. Hij levert wat hand en span diensten voor die Chinees. Hij wil graag die fietsen op de markt brengen in China.
Laatst trouwens een Indonesische vriend van de familie een stukje laten rijden in mijn Alleweder. Dat vond ie wel een heel avontuur. Gelukkig kon ie niet omvallen in die fiets, op mijn twee wieler zou ie vast niet hebben willen rijden.

Ik zit al op 3000 kilometer dit jaar, dat is net even wat minder dan de helft van vorig jaar.

Ik zag trouwens laatst een foto van me terug op Cyclevision 2005 voor het eerst op een ligfiets, eerst een driewieler en op de foto zag het er inderdaad nogal uit als een rolstoel.

Ik kan niet wachten op mijn nieuwe Alleweder met Rohlofnaaf!

Ik vind trouwens mijn Optima Lynxx onderstuur wel aardig geschikt voor beginnende ligfietsers. Je zit toch niet zo laag, dankzij het hoge achterwiel ook wat stabieler volgens mij. Zo'n fiets zou ik dan ook wel adviseren. Ik heb er afgelopen anderhalf jaar vaak mee door Amsterdam heen gereden op weg naar mijn werk en dat is prima bevallen. Nooit echt problemen gehad dat ik bochten niet kon halen of iets dergelijks. Door het iets beter rechtop zitten kun je ook wat beter om je heen kijken.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
WFvN, ik las overigens een stukje van je blog over de laatste ligfietsdag. Je had het over een soort halve zit/lig fiets bereden door een chinees. Ik ben die Chinees tegen gekomen bij Leo van Alligt.
Ik heb begrepen dat hij bij Leo logeerde. Niet zo heel vreemd dus dat je hem daar tegengekomen bent ;)
Ik zit al op 3000 kilometer dit jaar, dat is net even wat minder dan de helft van vorig jaar.
Zo, goed bezig....

eind april had ik er 2359 kilometer opzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
marcieking schreef op maandag 07 mei 2007 @ 23:33:
De rits is bij mij inderdaad het grote probleem.
Ik heb ooit een Gore Tex jasje zonder doorlopende rits gekocht. Zag er ook wel wat mafketelig uit, paars met luipaardvlekken, beetje lastig om te gebruiken ook, maar lekte dus niet door, ideaal voor de zwaardere dagen :P

Helaas zijn die niet meer te koop zo te zien. De mijne begint nu op de rug en de schouders te slijten. Als 'nette' jassen voor 't werk heb ik inmiddels wat Ultima, Löffler en Gore jacks met rits versleten.

Ik heb nog een nat-weer-klus-ideetje voor low racer eigenaren: een instant spatbord van bisonyldoek, dat je vooraan je stoeltje vastplakt met klitteband en/of vastmaakt met tourniquet-ringen. Ik ben er zelf nog niet aan toegekomen om een prototype te maken, en bovendien heb ik een ibiliet liner onder mijn zitkussen die ik bij regen een stuk naar voren trek zodat het ook voor spatbord kan spelen. Het idee is dat je bij droog weer het stukje zeil onder het zitkussen opbergt, en bij nat weer trek je het ertussenuit en hang je het met een elastiek op aan je balhoofdbuis (of zoiets) zodat het water van het voorwiel niet zover opspat tegen je benen en zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

WFvN schreef op maandag 07 mei 2007 @ 23:32:
[...]

Welk nadeel?

Goed, hij kan wat ratelen (het bekende geluid van fietsen met een versnellingsnaaf). Verder.... ehm..... tja, het rendement zou een tikkie minder zijn dan een goede derailleur..... maar persoonlijk boeit mij dat niets.
Dank voor je uitgebreide post :), een fiets met naafversnelling is toch wel interessant (ben de eerste keer toch wel erg vaak omgevallen door een te zware versnelling :P ).

Helaas is de enige Hurricane met naafversnelling op marktplaats/ligfiets.net alweer een tijdje weg. Heb ook niet veel zin om nu weken te gaan wachten tot er misschien weer eentje langs komt. Wil nu dus de knoop gaan doorhakken.

Ben op de volgende 2 fietsen uitgekomen:
In prima staat verkerende Hurricane Tour van (3 jaar oud, 7000 km). Zeer complete fiets, alleen voor woon-werk verkeer gebruikt (niet tijdens de winter). Specificaties: - 18V Shimano LX pakket - Push Pull bediening versnellingen - Kleur Black Satin - Stoel XL (83 cm) - Ligmatje van Ventisit (zeer goed ventilerend) - Spatborden - Tasafhouders - Standaard - Spiegel - Beschermhoes achterdemper - Zwarte velgen met blanke remvlakken - Klapstuur - SPD-combi pedalen - Kilometerteller VDO Cytec C10 - Bij te leveren AXA SL7 slot + kabel - Eind vorig jaar nieuwe banden, ketting en achter-cassette Prijs 1000 euro.
Kobaltblauwe Hurry Sport in prima staat, 5 jaar oud & 2000 KM (Niet erg nauwkeurige schatting). Versnellingen: 2 maal 9. Tiagragroepen. SRAM Rocket shifters. Mechanische schijfremmen. Klapstuur. Bagagedrager. Klapstuur. Vredestein S-Licks. Inclusief: SON-naafdynamo, halogeen voorverlichting. Achter: batterijverlichting. Elan toptas. Spiegel. Kilometerteller. Tasafhouders. €900
Fiets 1 is dus nieuwer, heeft geen schijfremmen die kunnen blijven hangen, deluxe ligmatje. Ook is het de tourversie die iets langer is en waar van die Big Apple ballonbandjes op kunnen.

Fiets 2 heeft een mooiere kleur :P, minder kilometers, SON-naafdynamo. Dit is de sportversie die wat korter is, wat minder stabiel stuurt en er passen alleen maar normale bandjes onder. Wel is hij €100 goedkoper.

Qua looks, prijs en kilometers neig ik naar fiets 2. Fiets 1 vind ik weer fijner omdat de ketting etc. helemaal nieuw is, maar het frame zelf heeft natuurlijk wel 5000KM extra achter de kiezen.
Wat uitvoering betreft spreekt de tourversie mij het meest aan. Daar heb ik namelijk al op gereden en vond hem al behoorlijk kort. Ook lijken de Big Apple bandjes die eronder passen me wel wat (of passen die niet als er spatborden op zitten??)

Fiets 2 heeft echter nog een puntje van aandacht:
Er is ook een kleine maar...
Ik heb er om kosmetische redenen een nieuwe achterderailleur opgezet. De arm daarvan is eigenlijk iets te kort. Dat wil zeggen: er is geen goed compromis te vinden voor de ketting lengte bij de verschillen in voorblad. Ik heb hem zo afgesteld dat de versnellingen bruikbaar zijn op het grote voorblad; daarkom je in Nederland (vanwege het grote verloop op de kransjes goed mee uit). Het kleine blad is te gebruiken met alleen de laagste versnelling(en): dus als je de Alpe d'Huez op wilt...
De oorspronkelijke achterderailleur is overigens gewoon werkend en nog aanwezig.
Is zo'n derailleur makkelijk zelf te vervangen?

Wie kan er verder wat zeggen over deze fietsjes? Welke zouden jullie als eerste eens bekijken, en waarom?

Qua prijzen zit het bij deze fietsen wel goed geloof ik. Kreeg gister een iets onrealistischer aanbod per mail van iemand die zijn 11! jaar oude hurri wilde verkopen voor €800 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Gizz schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 13:38:
Is zo'n derailleur makkelijk zelf te vervangen?
Ja (afhankelijk van hoeveel linker handen en hoeveel rechter handen je hebt maar dat is vanzelfsprekend; ik ga uit van gewoon een linker en een rechter hand :+ )

Je kan het zelfs doen zonder de ketting te openen/'breken'.

Zonder te ketting te openen komt het neer op het volgende:
1) Imbus losdraaien waarmee de derailleurkabel vast zit; kabel moet los
2) 2 imbusjes losdraaien van de geleiderwieltjes van de derailleur; de wieltjes komen er dan uit en ook deelt de arm zich op in 2 platen waarvan de ene plaat gewoon nog aan de derailleur vast zit (maak eventueel vantevoren een detailfoto van de derailleurarm)
3) 1 Imbus losdraaien waarmee het grote scharnierende deel van de derailleur in de achteras geschroefd zit.

Nu ongeveer het omgekeerde doen met de andere derailleur.
Let alleen dan wel op: de 2 wieltjes van de derailleurarm willen wel eens verschillen!! De lagering van het bovenste en onderste wieltje is vaak anders. Verwissel die twee niet dus let daar goed op.
Verder zou ik dan eerst de derailleur in elkaar zetten om de ketting en daarna pas de derailleur aan het frame schroeven.
Verder moet je dan even opletten want er zit ook een stelschroef aan de achterkant van de derailleur waarmee je de hoek kan bepalen. Die schroef rust op een uitstekend palletje van de achterbrug, daar moet hij weer achter haken.

Eenmaal derailleur in elkaar en weer aan de achtervork geschroefd moet de kabel er weer aan. Stel de shifter gelijk met het blad waar de kettig op dat moment op ligt. Vervolgens de kabel aan de derailleur schroeven; eventueel lichtelijk strakker. Tja en dan komt het afstellen van de derailleur.

Maar goed, ik heb inmiddels al zo vaak derailleurs gemonteerd en gedemonteerd en uit elkaar gesloopt dat ik er geen punt meer van maak. Heb je een beetje technisch inzicht dan kom je er wel uit; ik heb ook zonder enige uitleg de boel voor elkaar gekregen op de derailleurwieltjes na; die kreeg ik er zonder problemen in maar het was mij niet opgevallen dat ik 2 verschillende wieltjes had. Maar als je dat vantevoren weet is er natuurlijk niets aan de hand.
Wie kan er verder wat zeggen over deze fietsjes? Welke zouden jullie als eerste eens bekijken, en waarom?
Erg moelijke keuze.
Die SON.... tja, ik heb het al vaker gezegd, vind ik zeer interessant. Maarja, qua vorm vind ik de Tour gewoon echt mooier. Dan heb je natuurlijk nog het Ventisitmatje; een MUST vind ik. Dus ook dat is best wat waard. Om heel eerlijk te zijn, ik zou ze naast elkaar moeten zien en wellicht dat het dan nog moelijlk kiezen zou zijn. Ik kan je hier helaas niet helpen.
Qua prijzen zit het bij deze fietsen wel goed geloof ik. Kreeg gister een iets onrealistischer aanbod per mail van iemand die zijn 11! jaar oude hurri wilde verkopen voor €800 8)7
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Maar een frame slijt toch in feite niet? Dus een fiets welke 5000 km heeft gelopen, maar waar wel de slijtageonderdelen zijn vervangen, hoeft toch niet slecht(er) te zijn om die reden? Of heb je het dan meer over zaken als vering, ik kan me voorstellen dat dat ook slijt.

Ik heb gelukkig bijna altijd wel goed schakelende derailleurs gehad, maar volgens mij is het best een karwei waar je geduld goed op de proef wordt gesteld, vooral het afstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Afstellen van een derailleur blijft altijd een leuke klus ja :|

Mijn Fujin krijg ik bijvoorbeeld niet perfect. Omlaag schakelen doet hij nu vloeiend maar omhoog moet ik de shifter een tikkie te ver trekken en vervolgens terug laten klikken. Stel ik hem bij dan moet het schakelen omgekeerd gebeuren maar dat gaat nog minder fijn. Ik heb het idee dat de kabellengte bij ligfietsen nogal eens nadelig werkt.

Overigens: wil je een derailleur prettig kunnen afstellen dat moet je ook een stelschroef aan de shifter hebben zodat je rijdend kan stellen in plaats van dat je steeds moet stoppen, afstappen, bij de derailleur pielen, opstappen en weer gaan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Dat laatste wil je al helemaal niet in een velomobiel. Nu begrijp ik je liefde voor de Rohlofnaaf pas echt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Tja Rohloff betekent alleen de kabels op lengte maken bij het aanbrengen; gewoon een klus die goed te doen is. Daarna gaat het schakelen gewoon vanzelf met zo'n clickbox op de naaf. De shifter en kabels voelen wat 'lammer' aan maar het schakelt gewoon betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
WFvN jij was laatst toch op zoek naar een GPS? Is dat nog gelukt/doorgegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ja en nee.

Nee, ik heb geen GPS maar ik kan van een kennis hier in de buurt zijn GPS (Garmin Quest) 'huren' voor een klein bedragje waarvoor ik nog hééééél vaak kan huren voordat ik in de buurt kom van de prijs van een goedkope GPS.

Maar tot dusver zat ik te kijken naar 2 of 3 modellen:
Garmin Quest I (niet de Quest II dus)
Garmin Map60 Cx ofzo, in ieder geval die met SirfIII maar zonder digitaal kompas want die heb ik op m'n horloge zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik ga morgen die fiets van 3 jaar oud maar met nieuwe ketting & tandwielen bekijken.

Zijn er nog bepaalde dingen waar je op moet letten? Hoe kan je bijvoorbeeld zien of bovenstaande onderdelen echt net nieuw zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
achtercassette kan je vrij eenvoudig controleren door goed de tanden te bekijken. Zowel de tanden als de holletjes tussen de tanden zijn symetrisch als ze ongebruikt zijn (op de plek na waar de ketting over moet kunnen springen naar een ander blad tijdens het schakelen; daar zit meestal een kleiner tandje maar ook is er uit de zijkant van het blad een stuk weggehaald om de ketting zijdelings wat meer ruimte te geven).
Afbeeldingslocatie: http://www.dirttricks.com/worn_sprocket-2.jpg
Die is dus al wat versleten maar ik heb met heel wat erger rondgereden.

Met name bij het voorblad liefst de grote als er meer op zitten) kan je goed controleren door de ketting aan de voorkant van het blad los te tillen:
Afbeeldingslocatie: http://www.kvandewater2wielers.nl/fietsen/tips/fotos/Derail_2.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door WFvN op 13-05-2007 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Dat laatste plaatje. Voordat ik de ketting van mijn Alleweder liet vervangen, kon ik de ketting zo ver er vanaf tillen dat de tanden en in zijn geheel onderuit staken en dus zichtbaar waren. Ketting was dus goed versleten. Het tandblad voor overigens ook: op sommige plekken waren de tanden aardig afgesleten en op sommige plekken waren ze heel erg scherp en puntig. Die heeft Leo dus ook vervangen.
Bij de casette achter wordt er meestal 2 op 1 gereden, dus pas na het vervangen van de ketting voor de tweede keer wordt ook de casette vervangen. Althans, dit heb ik me op de ligfietsdag laten vertellen door een van de ligfiets werkplaatswerkers. Er zijn ook mensen die vinden dat je het 1 op 1 moet vervangen vanwege de manier waarop de ketting 'inslijt' op de wielen. Ik denk zelf dat het er een beetje tussenin zit, dus als je 2 op 1 rijdt, je een stukje van de nieuwe ketting 'verspilt', maar dat lijkt me niet zo'n groot probleem.
Zou dit in een beetje kloppen, of raakt het kant noch wal? Ik heb niet zoveel praktijkervaring :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik heb de boel altijd 1:1 vervangen op het voorblad na, die heb ik nog nooit vervangen op m'n Alleweder terwijl ik de achtercassette en ketting zo'n beetje elke 5000 kilometer vervangen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik heb bij wijze van sponsoring een Garmin 60Cx gekregen v/d fietsenmaker. Best leuk speelgoed, heb even een rondje gereden en deze in Google gezet:
http://maps.google.nl/map...pn=0.019168,0.030684&z=15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

WFvN, wil je mij in het " Ligfietsers op GoT" lijstje zetten met een Hurricane? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Gefeliciteerd. De sport is het geworden begrijp ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Nee, de zwarte tour. Dus die van 3 jaar oud/7000KM en semi-nieuwe ketting, bandjes en tandwielen.

De vorige eigenaar had wel iets langere benen dan ik, dus ik ga morgen even de buis wat verkorten. Krijg je dan snel last van een te slappe ketting die je moet verkorten? En wat is eigenlijk de meest ideale afstand, dat je net je been helemaal strekt op het verste punt of iets dichterbij dat je nog net je been buigt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
In beginsel op je fiets gaan liggen, hak tegen de 'verste' trapper duwen; je been moet dan net gestrekt zijn. Vaak komt daarna nog wat fine-tuning. Ikzelf heb de trappers geloof ik iets dichterbij staan dan dat.

Maar ja, als je de trapbuis moet afzagen om hem korter te kunnen stellen, dan kan je er donder op zeggen dat je ook de ketting moet inkorten. Als je dat toch doet, laat de derailleurs dan lekker heel en schroef dan direct de boel van het frame af en de andere er weer op zonder ze uit elkaar te halen. verkeerde fiets |:(

Maar goed, waarschijnlijk moet je de ketting dus wel inkorten. Je kan eerst proberen of het niet nodig is maar ik ben er bang voor.

[ Voor 13% gewijzigd door WFvN op 13-05-2007 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Volgens mij hoef ik niks te zagen (hoop van niet :P ). Hij kan gewoon een stuk naar binnen schuiven als ik twee bouten los draai. Zal het morgen eens goed bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Een centimeter of 2 hoeft geen probleem te zijn maar het is gewoon bekijken wattiedoet. Als de derailleur aan gaat lopen aan de achterkant tegen de cassette, dan weet je zeker dat je schakels moet verwijderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Niet online

marcieking

Gizz schreef op zondag 13 mei 2007 @ 22:30:
WFvN, wil je mij in het " Ligfietsers op GoT" lijstje zetten met een Hurricane? :)
Hee, dat lijstje had ik nog niet gezien :P Doe mij er ook maar bij met m'n Flevobike Trike :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maca
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-04-2022
Over dat afstellen van de derailleur.. Ik heb al sinds de eerste dag mot met mijn Kett wiesel. In de lage versnellingen (vroeger was dat nr 3 nu is het verschoven naar 1) wil de ketting er niet goed op. Hij blijft ratelen en als ik bij het schakelen net iets verder door draai lijkt het goed te zijn maar na een paar meter gaat de ketting toch weer ratelen en trap je door. Om de boel niet te mollen probeer ik altijd maar zo snel mogelijk naar een volgende versnelling te gaan. We hebben er zelf al veel aan afgesteld en ook Gerhard van de winkel in amsterdam heeft het een paar keer geprobeerd maar de ketting blijft ratelen op die ene vesnelling/ Ik wordt er ondertussen wel goed gestoord van.

Een minder vervelend probleem maar wel een hardnekkige is dat de schijfremmen heel licht aanlopen. Je hebt er geen 'last' van maar dat gepiep gaat behoorlijk op je zenuwen werken na verloop van tijd. Afstellen is mogelijk maar omdat het om een fractie van een milimeter gaat moet je of iedere week afstellen of er aan wennen dat hij na een tijdje toch weer gaat piepen. Heel jammer vooral omdat het verder een heel stille fiets is zonder ratels en tikken (mits je in de juiste versnelling rijd :-) )

Nikon D300 + Nikon D70 + Pentax Optio S5z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

WFvN schreef op zondag 13 mei 2007 @ 23:22:
Als de derailleur aan gaat lopen aan de achterkant tegen de cassette, dan weet je zeker dat je schakels moet verwijderen
Dat heb ik niet. Wel loopt de ketting, als ik achter het kleinste tandwiel gebruik, tegen de buitenkant van de derailleur aan. De ketting moet dan een hoek van 180 graden maken om de derailleur in te gaan :P

Heb vandaag gewoon even gefietst door het kleinste tandwiel gewoon niet te gebruiken. Alsnog staat de ketting te slap, want in plaats van over het achterste geleiderolletje (net onder de stoel) te rollen, valt hij er maar een beetje tegen aan (dus veel geratel en een rolletje dat niet of nauwelijks draait).

Ik ga dus de ketting verkorten, moet wel nog even een tang kopen. Op een site kwam ik de volgende methode tegen:
The best technique for setting chain length is to thread the chain onto the large/large combination, without running it through the rear derailer. Mesh the two ends on to the large chainwheel so that they could be connected (outer link meets inner link), then make the chain one complete link (one inch) longer than that. In almost all cases, this will give the optimum length.
Gaat dit verhaal ook op voor een ligfiets? Dacht zelf van wel, omdat de derailleur natuurlijk net zo groot is als op een bukfiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Gizz schreef op maandag 14 mei 2007 @ 20:20:
[...]

Dat heb ik niet. Wel loopt de ketting, als ik achter het kleinste tandwiel gebruik, tegen de buitenkant van de derailleur aan. De ketting moet dan een hoek van 180 graden maken om de derailleur in te gaan :P
Da's wel héél fors.... En als je alles op de grootste bladen schakelt, hoe staat de onderste derailleurarm dan? Schuin naar voren, schuin naar achteren of recht omlaag?
Heb vandaag gewoon even gefietst door het kleinste tandwiel gewoon niet te gebruiken. Alsnog staat de ketting te slap, want in plaats van over het achterste geleiderolletje (net onder de stoel) te rollen, valt hij er maar een beetje tegen aan (dus veel geratel en een rolletje dat niet of nauwelijks draait).

Ik ga dus de ketting verkorten, moet wel nog even een tang kopen. Op een site kwam ik de volgende methode tegen:

[...]

Gaat dit verhaal ook op voor een ligfiets? Dacht zelf van wel, omdat de derailleur natuurlijk net zo groot is als op een bukfiets.
Ik kan niet volgen wat ze doen. Het klinkt me wat vreemd omdat je de derailleur daar dus even niet gebruikt bij het afstellen; de ketting loopt er niet doorheen. Je hebt verschillende lengtes derailleurs dus lijkt het me vreemd. Maar goed, zoals gezegd, ik kon het niet helemaal volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:12
zoals ik het lees:

voor grootste blad, achter grootste blad
niet door deraileur gaan
en dan 1 schakel toevoegen

Ik heb het iig gedaan door de ketting op de grootste bladen te leggen en dan de ketting zo lang maken zodat de deraileur arm zo ver mogelijk horizontaal staat maar wel nog beide wieltjes de ketting raken

[ Voor 47% gewijzigd door Bramster op 14-05-2007 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Dat kan dus nooit goed zijn lijkt me. Als je een korte en een lange derailleur met elkaar vergelijkt, dan zit je al snel 1,5" langer.

Ik doe het liever een beetje op de gok. Allereerst grootste bladen schakelen en dan de ketting zo lang maken dat de onderste derailleurarm vertikaal staat. Blijkt dat dat nog te lang is, tja, dan op de kleinste combinatie de ketting met wat schakels naar elkaar toe trekken tot de derailleur aan de achterkant voldoende vrij zit (geen 180 graden in de ketting ;) ), dan op dezelfde manier meten op de grootste bladen om te zien hoe de derailleurarm dan staat; die wil je uiteraard niet strak naar voren hebben staan.

Mocht dat niet lukken, tja, dan zou ik hetzelfde doen met voor bijvoorbeeld het middelste (of als die er niet is, het kleine) blad pakken met achter het grootste en hetzelfde trucje uithalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

WFvN schreef op maandag 14 mei 2007 @ 20:27:
[...]

Da's wel héél fors.... En als je alles op de grootste bladen schakelt, hoe staat de onderste derailleurarm dan? Schuin naar voren, schuin naar achteren of recht omlaag?
Bijna recht omlaag, net een tikje schuin naar voren.

Maar de technieken om de lengte te bepalen verschillen dus nogal, begrijp ik? :P

[ Voor 11% gewijzigd door Gizz op 14-05-2007 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
hm, je zou dan één schakel eruit kunnen halen maar veel meer zou ik niet doen.

Maar is het een lange derailleur?

[ Voor 19% gewijzigd door WFvN op 14-05-2007 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Wanneer is een derailleur lang? Het is volgens mij gewoon Shimano deore LX spul (goedkoopste serie). Kun je daar ook nog een lange en korte van hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
volgens mij is dat betrekkelijk lang.

Afbeeldingslocatie: http://www.biketime.nl/upload/1104345340448.jpg

Voorbeeldje van een Ultegra die ik op m'n Baron had zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Die van mij is een stuk langer ja.

Is het anders geen idee om het juist vanaf de klein-klein kant te benaderen? Dus de derailleur flink naar achteren maar niet dat het onzinnig wordt. Dan zou groot-groot ook moeten kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
zou je kunnen doen maar dan kan je mogelijk weer niet groot-groot schakelen. Maar daar kom je mogelijk toch op uit dat je érgens niet kan schakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Maar het heeft altijd wel allemaal kunnen schakelen. Zo extreem is 2x9 ook niet toch? Alle hurricanes en veel andere fietsen komen standaard met dat spul.

Dus als het gewerkt heeft, dan moet het toch ook kunnen werken met een paar schakeltjes minder? Of zie ik nu iets over het hoofd? :)

Dat je nooit klein-klein zult gebruiken (toch?) is natuurlijk een ander verhaal.

Ook even iets anders: er zit redelijk wat vuil op de cassette, maar ook wat roest. De stukjes roest vind ik nogal apart, want zowel de ketting als de cassette roesten niet. Als ik met m'n vinger het vet van de cassette veeg is het helemaal gaaf, zelfde geldt voor de ketting. Heeft het zin om de hele cassette schoon te maken en opnieuw te smeren, of wordt het toch snel weer een zooitje? :P

[ Voor 46% gewijzigd door Gizz op 14-05-2007 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Als je toch een lange arm hebt, moet 1 schakel eruit nog wel kunnen, dat heeft veel minder invloed dan bij een korte-arm-derailleur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
Zojuist deze ligfiets gekocht. De eigenaar was zo vriendelijk mij er een half uurtje op te laten oefenen en dat ging wonder boven wonder erg goed! Het opstappen is lastig, ik kan er alleen maar van uit gaan dat dat na oefening beter zal gaan. Later meer!

Overigens las ik net dit op nu.nl: Islamitische fiets. Ik zeg: is er al! Quest/Mango/Versatile/WAW/etc.! (Lijkt me wel warm, maar goed, dat is een dikke zwarte burka ook ;))

[ Voor 13% gewijzigd door JeroenH op 17-05-2007 13:50 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuke fiets, lekker snel. Ik vond 'm alleen niet lekker zitten, iig niet zo lekker als de Challenge Seiran die ik bestelt heb 8)

En volgens mij is m'n kont te dik voor een M5, ik moest me tussen het stuur wurmen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
CanonG1 schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 13:35:
Zojuist deze ligfiets gekocht. De eigenaar was zo vriendelijk mij er een half uurtje op te laten oefenen en dat ging wonder boven wonder erg goed! Het opstappen is lastig, ik kan er alleen maar van uit gaan dat dat na oefening beter zal gaan. Later meer!
Gefeliciteerd!

Da's bijna hetzelfde frame als mijn oude rode M5, uit de tijd net voordat ie onder de naam 'Street Legal' werd gebouwd. Ik heb 'm met een 451 mm voorwiel en het stuur aan een gewone stuurpen. De achtervering is met Fiat uitlaatrubbers (als ik het goed heb onthouden). Ik heb ze al eens nabesteld bij M5, want ze gaan na een jaar of vier scheuren vertonen. Volgens mij zijn de veerrubbers die ik nu op het frame heb zitten ook weer ver heen, 'ns kijken of dat M5 ze nog op voorraad heeft.

Een prettig fietsje voor als je veel door de bebouwde kom rijdt. Je kunt makkelijk over de meeste auto's heen kijken, helemaal als je rechtop gaat zitten. De wielbasis is wel erg kort waardoor de hobbels in de weg relatief zware tikken op het voorwiel geven, en je bij vol remmen over het voorwiel kunt gaan kantelen (maar dat is een stuk minder gevaarlijk dan bij een racefiets omdat je veel meer de ruimte krijgt om netjes neer te komen).

Addit
Hij lijkt eigenlijk nog het meest op mijn allereerste M5, een 26/28. Daar heb ik nog half Europa mee rondgereden. Is die voorvork niet gemaakt voor een groter wiel?
Overigens las ik net dit op nu.nl: Islamitische fiets. Ik zeg: is er al! Quest/Mango/Versatile/WAW/etc.! (Lijkt me wel warm, maar goed, dat is een dikke zwarte burka ook ;))
'Hee! Niet overal in je bikini heen, waar is je burka?'
'Ik ben met de fiets...'
'Ach natuurlijk...'

Addit
Zo, het werk even aan de kant, en nu fietsen :) Tot maandag :w

[ Voor 5% gewijzigd door benoni op 18-05-2007 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Volgende week vrijdag moet ik voor het werk van Wezep naar Rijssen. Dat wil ik lekker met de fiets doen. Ik heb het afgelopen 2 jaar ook al gedaan. Ik heb tot dusver elke keer de route:
Wezep-Zwolle-Heino-Raalte-Nijverdal-Rijssen gedaan (met nog wat kleine plaatsjes tussendoor)

Ik wil deze keer eens een andere route rijden. Ik zat te denken aan:
Wezep-Wapenveld-Wijhe-Heeten-NieuwHeeten-Holten-Rijssen

http://members.home.nl/wfvn/routegot.gpx

Iemand ervaring met gedeeltes van deze route?
Het stuk Heeten-NieuwHeeten-Holten ken ik wel. Het stuk Wezep-Wapenveld is me ook niet onbekend maar het stuk tussen Wapenveld-Wijhe(waar ik met de pont over moet)-Heeten ken ik geloof ik niet. Is dat een beetje mooi rijden? Of zou je een andere route aanraden (of andere stukjes routes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Hoe doe je dat eigenlijk als je een stuk voor je werk gaat fietsen en het probleem: zweet? Ik kan zelf eigenlijk niet zonder te zweten fietsen. Ga je dan langzaam fietsen? Deo sprinkler installatie? :)

Ik kan gelukkig douchen op mijn werk, dus normaal woon-werk is niet zo'n probleem. Over drie weken heb ik een cursus in Nieuwegein waar ze geen douches hebben. Toch fiets ik graag als het een beetje redelijk weer is, dus misschien dat ik dan toch maar 's morgens thuis douche, probeer rustig te fietsen en dan daar op de WC beetje opfrissen, deo en schone kleren. Op de terugweg kan dan natuurlijk de beer los :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik zorg gewoon dat ik niet teveel kleding aan heb om te beginnen. Ik neem een schoon t-shirtje mee en verkleed me even snel. Zweet veeg ik weg met oude t-shirt en ik heb deo staan. Alleen vergeet ik dat vaak. Nu heb ik wel het geluk dat ik niet zo snel stink, want als ik bepaalde collega's ruik... en die fietsen niet eens!

M'n website is trouwens zo goed als af: Ligfietsvakantie.nl.
Zoals de meeste wel weten denk ik ga ik over een kleine 2 maandjes 10.000km door Australie en Nieuw-Zeeland ligfietsen met 3 andere gasten. We proberen de site zo vaak mogelijk te updaten mbv laptop, en we houden de route precies bijv. mbv gps. :)

[ Voor 35% gewijzigd door Aikon op 18-05-2007 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Gaaf! Lijkt me ook wel leuk zo'n ligfietsvakantie. Dan dacht ik het ligfietstopic wel aardig gevolgd te hebben, maar ik wist niet dat je dat van plan was. Vorig jaar ben ik naar Noorwegen geweest, wel met de auto, dus zo stoer is het niet. Ik wilde toen mijn ligfiets wel meenemen, maar ik was er niet zeker van of mijn fietsendrager het zou houden, dus toch maar de mountainbike meegenomen. Man o man! Wat heb ik een zadelpijn gehad! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Aikon schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 16:28:
Zoals de meeste wel weten denk ik ga ik over een kleine 2 maandjes 10.000km door Australie en Nieuw-Zeeland ligfietsen met 3 andere gasten. We proberen de site zo vaak mogelijk te updaten mbv laptop, en we houden de route precies bijv. mbv gps. :)
Maar DAT is cool! Wel veel fietsen, per dag 200km? (als je ook wat rustdagen wilt?)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Aikon schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 16:28:
Ik heb even met je website gespammed bij de redactie van ligfiets.net ;)

Wat betreft werken en zweten: Ik heb gewoon altijd een droog stuk bovenkleding mee. Op m'n normale werk hang ik m'n natte fietsshirt gewoon te drogen en trek een ander shirt aan tenzij het lekker weer is, dan houd ik m'n shirt ook wel eens aan; fietsshirts drogen snel en met de zilverdraad erin gaan ze ook niet stinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
@WFvN: heb je dat al gedaan? Ik wou ze namelijk zelf een mailtje sturen.

We willen 500km per week fietsen in 4 dagen, maar dan haal je de 16.000km in 8 maanden. Dus we hebben genoeg speling.

[ Voor 23% gewijzigd door Aikon op 18-05-2007 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Aikon schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 19:11:
@WFvN: heb je dat al gedaan? Ik wou ze namelijk zelf een mailtje sturen.
ja, is al gebeurd.

Ik verwacht dat je website binnenkort wel voorbij komt rollen op ligfiets.net
We willen 500km per week fietsen in 4 dagen, maar dan haal je de 16.000km in 8 maanden. Dus we hebben genoeg speling.
Crimineel :D Geweldig!

Zal Henk v.d. W. ook eens vragen of hij wel op de hoogte is van jullie actie op 'zijn' Fuego's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ja, Henk is ook op de hoogte. Ik zal ligfiets.net dan maar mailen, dat de site er nog niet op hoeft te staan... Welk adres heb je gebruikt?

[ Voor 11% gewijzigd door Aikon op 18-05-2007 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Aikon schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 19:39:
Ja, Henk is ook op de hoogte. Ik zal ligfiets.net dan maar mailen, dat de site er nog niet op hoeft te staan... Welk adres heb je gebruikt?
redactie apedingetje ligfiets.net

Ik had een bericht vanaf een hotmail-account verzonden maar die kwam maar niet binnen op de redactielijst (ik zit daar ook in). Ik heb toen nog een poging gewaagd met een ander account; ze zijn op de hoogte:
Op een forum sprak ik iemand die een nieuwe website heeft over ligfietsen. Nu is een nieuwe website niet echt veel nieuws maar de inhoud is best aardig. Ze willen met 4 man in Australië en Nieuw Zeeland zo'n 10.000 kilometer gaan fietsen.

http://www.ligfietsvakantie.nl/

Dit zal vast wel ergens passen in een bericht op de plaza.
Jack Dekker zal dit vast wel toepassen één dezer dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik heb even een mailtje gestuurd, site is nog niet klaar voor de publiciteit namelijk. :)
Wil/kan jij kijken of de mail is aangekomen en eventueel op de juiste plek belandt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Vreemd...... het eerste bericht wat ik met hotmail verzonden heb, is niet aangekomen. Mijn @home-account waarop ik de redactiemailtjes ontvang kon ik wel het bericht mee verzenden, dat bericht is ook vrijwel direct aangekomen (dus ook doorgezonden naar m'n inbox). Jouw bericht zie ik ook nog niet verschijnen. Heel vreemd.

Met wat voor account heb jij verzonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Met gmail, ik heb je toegevoegd op msn, laten we daarop verder gaan als dat nog nodig is, ipv de topic te vervuilen met onze slowchat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motormuus
  • Laatst online: 13-06-2022
-DG- schreef op zondag 23 april 2006 @ 10:09:
Jeej ik kan ook bij het lijstje. :P :D

Ik heb een Challenge Jester (oude model) met bagagepunt:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik fiets 53 km per dag tussen Doetinchem en Zutphen (2x 26.5 km). En in een jaar ongeveer 12000 km.

Ik heb vrijdag nog 18.6 km in 28:30 minuten gedaan, gemiddeld 39.2 km/u. :*)
Dat na school en werk en met 10 kg bagage. :P
Die 18.6 was trouwens tussen het bordje "Zutphen" en het bordje "Doetinchem." De rest is door de stad en daar vind ik het te gevaarlijk voor mij, mijn fiets en voor anderen om te racen. bovendien krijg ik dan teveel koppijn van die klinkerwegen ( :X ) in Zutphen.

Voor de TS, bij "Waarom ligfietsen?"
Is bij mij vooral de reden dat het stukken sneller gaat. >:) hoewijl dat verschilt per fiets.

En misschien www.ligfiets.net/markt erbij zetten voor mensen die geen geld voor een helemaal nieuwe (over) hebben. :)
Ooh ik ben jou langzamerhand wel 100+ keer tegengekomen op je fiets, geinig dat je een GoT'er bent. Maar ben je niet enorm windgevoelig op de dijk tussen Baak en Zutphen?
Had het zelf niet gedurf als je de weg wordt opgeblazen dan kun je het wel shaken met al die vrachtwagens.
Of kan je met zo'n ligfiets tegen leunen of iets?

Fokky's nemen de wereld over \^0^/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Gemengde gevoelens

Ik typ dit stukje met één hand. :/ Mijn rechterarm ligt werkeloos op schoot, en doet pijn bij elke beweging die ik maak. Dat is ook de reden dat ik op dit onchristelijke tijdstip achter de computer zit; ik kan niet slapen, het doet veel pijn.

Wat is er gebeurd? Nadat ik de M5 onder handen genomen had (derailleur afstellen, banden oppompen, veerrubbers vervangen, etc.) ben ik er flink mee gaan oefenen. Zoals ik een paar posts hoger al schreef had ik het fietsen op zich zó onder de knie, maar vond ik het opstappen erg moeilijk. Ik heb de hele ochtend rondjes gereden bij ons op het pleintje voor het huis om op/afstappen te oefenen en manoeuvreren bij lage snelheden, gevolgd door af en toe een klein uitstapje in de buurt. Het fietsen ging snel beter, ik was daar al gauw vrij handig in, hoewel ik het nog steeds wankeler vind dan mijn mountainbike.. Maar het opstappen bleef moeilijk; ik kan niet in het stoeltje blijven liggen terwijl ik mijn voet op de grond zet. Ik moet echt gaan zitten, waardoor zowel afstappen als opstappen een soort 'panieksituatie' is met een paar seconden lang een onzekere afloop. Het probleem is vooral dat dat ook na veel oefenen niet beter werd...

's Middags andere dingen gedaan, maar 's avonds na het eten begon het toch weer te kriebelen. Dus de M5 weer uit de schuur gehaald en fietsen! Eerst weer even voor het gevoel een paar keer om het pleintje heen, een paar keer op- en afstappen (nog steeds erg wankel), maar ik wilde de fiets toch wel even aan mijn ouders laten zien. Nou... daar had ik beter nog even mee kunnen wachten, het had niet heel veel gescheeld of ik had er nooit aangekomen. Ik had overdag al een paar keer een bepaald blokje om ons huis gefietst, omdat daar weinig verkeer is en ik doordat ik alleen maar rechter bochten hoef te nemen niet op/af hoef te stappen. Nu moest ik daar wel afstappen doordat er een auto aankwam, en dus ook weer opstappen. Wat er daarna precies gebeurde is een tikje wazig in mijn geheugen: maar het komt er volgens mij op neer dat ik probeerde weg te fietsen, dit wat overhaast deed, een rare slinger maakte, met mijn voorwiel naast het fietspad terechtkwam (stoephoogte), en omviel op de weg. Een busje wat schuin achter mee reed moest hard remmen, het is niet leuk als je een kentekenplaat snel dichterbij ziet komen vergezeld van het geluid van piepende banden terwijl je op de grond ligt :/

Anyway, er was niet zo veel aan de hand, ik sprong op, zette mijn fiets rechtop en en zette hem tegen een muurtje. De fiets had niets, een paar krassen op de linker stuur helft, en ik dacht ook niet veel te hebben, behalve schrik. De bestuurder in het busje maakte het gebaar van 'alles OK?', ik stak mijn duim op en hij reed door. Ik was dichtbij huis, ik ben naar huis gelopen en heb de M5 in de schuur gezet.

Er leek met mij niet zo veel aan de hand, maar mijn rechterarm voelt nu aan alsof hij in de fik staat, volgens mij is hij ook goed blauw. Ook mijn rechterheup doet pijn, daar zal ik de grond ook wel mee geraakt hebben.

In het kort: ik weet niet of deze ligfiets wel iets voor mij is. Het fietsen is leuk (maar niet fantastisch moet ik eerlijk zeggen, maar dat zie ik nog wel beter worden), maar het op/afstappen zie ik niet beter worden om dat ik niet mijn voet op de grond kan zetten. Ik wil geen fiets waarop ik liever een blokje omrijd dan af te moeten stappen voor een rood stoplicht.

Ik geef het niet direct op, als ik mijn arm weer normaal kan gebruiken ga ik het zeker weer proberen. Daarbij ben ik met mijn mountainbike ook wel eens goed onderuit gegaan, en heb zoiets van (af en toe) vallen hoort erbij. Maar dit is anders: ik zit hier met een fundamenteel probleem (op/afstappen) waarvan ik nu al het idee heb dat dat niet beter gaat worden. Ik ga niet het verkeer in op een voertuig wat ik niet in alle omstandigheden onder controle heb.

Ik hoop dat het snel beter gaat want ik vind het ligfietsen en de hele 'scene' eromheen leuk, maar als ik eerlijk ben verwacht ik dat de M5 over niet al te veel tijd weer op marktplaats staat.... Dat is misschien niet het juiste gevoel, ik weet het, maar ik heb dat gevoel door het totale gebrek aan progressie met op/afstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:14
Heb je hoofdpijn? Idee dat je even "weg" bent geweest? Ik raad je aan naar de dokter te gaan (kan die ook gelijk naar je arm kijken)

Sterkte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
maartend schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 04:42:
Heb je hoofdpijn? Idee dat je even "weg" bent geweest?
Neenee dat is het (gelukkig) niet, het is meer dat alles in een halve seconde of zo gebeurd was. Ik heb niet met mijn hoofd de grond geraakt.

[ Voor 7% gewijzigd door JeroenH op 19-05-2007 05:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 04:54:
[...]

Neenee dat is het (gelukkig) niet, het is meer dat alles in een halve seconde of zo gebeurd was. Ik heb niet met mijn hoofd de grond geraakt.
Auw, dat is even tegenvallen. Denk je lekker op weg te zijn lig je ineens op de grond. Mazzel dat het busje op tijd kon remmen.

Hoe lang ben je? Om op die M5 lekker weg te komen moet je niet al te klein zijn. Ik heb er zelf ook wel eens op gereden. Met 187 was het best goed te doen, maar je bent altijd wat wankeler met het hoge achterwiel.

Je moet niet meteen opgeven. Ik was sowieso al verbaasd dat je zei dat je redelijk snel weg kon komen. Toen mijn vrouw ging leren ligfietsen, heb ik een halve dag achter haar an gerend op een afgelegen fietspad. Na een paar uur lukt het om rechtuit te fietsen zonder dat ik haar vasthield. Ik weet niet meer hoe vaak ze gevallen is, maar wel dat ik het knap vond dat ze doorgezet heeft.

Inmiddels zijn we een kleine 4 jaar verder en nu zit ze relaxed op de fiets. Af en toe zijn er nog situaties waarin ze wat zenuwachtig is.

Zelf ben ik gelukkig maar drie keer gevallen. 1 keer gleed ik uit (met een M5 speedliner) toen er bij een oversteekplaats zand lag.

De ander twee keren waren hard. Met een Optima Condor reed ik met ongeveer 30kilometer per uur een rotonde op. Niet op het fietspad maar op de weg. Helaas had het geregend en ging ik in de bocht schuiven. Ik had geluk dat mij opa achter me reed en dat hij dus al ruime afstand bewaarde. De laatse keer wasin Schiedam op wat nieuwe bestrating in het centrum. Ik had erge haast en reed tegen de 40. Door een laag stoepje werd mijn voorwiel gegrepen en dan ben je kansloos. Het was een harde klap, maar gelukkig geen echte schade.

Ik zou zeggen, oefen door op een rustige weg. Liever niet ergens op een plek waar je auto's tegen kan komen, dus ergens een fietspad tussen de weilanden is goed als er maar geen sloot naast ligt. Een zachte berm met gras en struikjes is perfect. Succes met je herstel en verder oefenen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2007 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
CanonG1 schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 04:02:
In het kort: ik weet niet of deze ligfiets wel iets voor mij is. Het fietsen is leuk (maar niet fantastisch moet ik eerlijk zeggen, maar dat zie ik nog wel beter worden), maar het op/afstappen zie ik niet beter worden om dat ik niet mijn voet op de grond kan zetten. Ik wil geen fiets waarop ik liever een blokje omrijd dan af te moeten stappen voor een rood stoplicht.
Kan ik helemaal volgen.
Puur om deze reden vallen de hogere ligfietsen voor mij af. Seiran en equivalenten zullen bij mij op niets uitdraaien. Maar ook sommige andere modellen met ook wel een 20" wiel zullen niets zijn voor mij.
Ik hoop dat het snel beter gaat want ik vind het ligfietsen en de hele 'scene' eromheen leuk, maar als ik eerlijk ben verwacht ik dat de M5 over niet al te veel tijd weer op marktplaats staat.... Dat is misschien niet het juiste gevoel, ik weet het, maar ik heb dat gevoel door het totale gebrek aan progressie met op/afstappen.
Begrijpelijk. Een lgfiets moet (net als normale fietsen) wel passen. Ook met normale fietsen heb je gewoon een probleem als je neit fatsoenlijk met je voet aan de grond kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 08:35:
Hoe lang ben je? Om op die M5 lekker weg te komen moet je niet al te klein zijn. Ik heb er zelf ook wel eens op gereden. Met 187 was het best goed te doen, maar je bent altijd wat wankeler met het hoge achterwiel.
Ik ben 1m88 maar ik heb relatief korte benen, het grootste deel van mijn lengte zit in mijn bovenlichaam.
Je moet niet meteen opgeven. Ik was sowieso al verbaasd dat je zei dat je redelijk snel weg kon komen.
Ik ga het ook niet gelijk opgeven, ik blijf het proberen, misschien morgenochtend heel vroeg nog eens, als er geen verkeer op de weg is. Het feit dat ik het fietsen vrij snel onder de knie had (waar ik ook verbaasd over was) heeft mij ook doen besluiten de fiets te kopen. Ik had gedacht dat het opstappen ook wel snel beter zou worden.
Ik zou zeggen, oefen door op een rustige weg. Liever niet ergens op een plek waar je auto's tegen kan komen, dus ergens een fietspad tussen de weilanden is goed als er maar geen sloot naast ligt. Een zachte berm met gras en struikjes is perfect. Succes met je herstel en verder oefenen.
Hmm tja, het fietsen is dus niet het probleem...

Mijn arm voelt gelukkig weer wat beter, bij is bij de schouder bont en blauw maar ik kon me vanochtend weer zelf aankleden. Dat trekt wel weer weg. Ik kan er alleen niet goed mee fietsen voel ik, niet op de ligfiets maar ook niet op de mtb.
WFvN schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 11:02:
Kan ik helemaal volgen.
Puur om deze reden vallen de hogere ligfietsen voor mij af. Seiran en equivalenten zullen bij mij op niets uitdraaien. Maar ook sommige andere modellen met ook wel een 20" wiel zullen niets zijn voor mij.
Ik weet nu één ding zeker: als er ooit een andere ligfiets komt wordt het een bovenstuur. Het stuur is één van zaken aan deze fiets die voor mij het opstappen moeilijk maken.

Sja. Weer een ervaring rijker zullen we maar zeggen. Eerst herstellen, dan weer verder oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Welke M5 heb je eigenlijk? Verder herkent iedereen wel het omvallen de eerste dag denk ik. Ik ben in ieder geval de eerste dag 5x flink omgeklapt bij het weg fietsen, al heb ik dan 2x 20 inch wielen :P

Zou, als je het aandurft, eens een flinke tocht maken in de polder of een ander gebied waar je vooral op fietspaden rijdt. Bij mij heeft dat erg geholpen bij het vinden van mijn balans bij het wegrijden. Tijdens een tocht van 30 KM ben ik maar 4x opnieuw opgestapt, maar het ging wel elke keer veel beter. Ik leerde het zo veel sneller dan als ik hier in de straat gewoon een paar keer was opgestapt :)

Even wat troubleshooting/onderhoudsvragen betreffende mijn fietsje:

Als de ketting achter om de 2 grootste tandwielen ligt piept het geheel alsof de ketting kurkdroog is en vol met roest zit. Maar de ketting is juist goed gesmeerd en op alle andere tandwielen is hij helemaal stil. Waar kan dit aan liggen? :/

Ook heb ik op mijn voorvork wat plekjes met roest. Hoe kan ik dit het best behandelen, gewoon met wat Hammerite eroverheen? Of eerst netjes schuren en dan met normale metaalverf erover? De vork is verder gepoedercoate, maakt dit nog uit bij de keuze van de verf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Geen flauw idee hoe het model heet... het is deze:

Afbeeldingslocatie: http://i66.photobucket.com/albums/h259/JeroenH/M5.jpg
Verder herkent iedereen wel het omvallen de eerste dag denk ik. Ik ben in ieder geval de eerste dag 5x flink omgeklapt bij het weg fietsen, al heb ik dan 2x 20 inch wielen :P
Het is niet het vallen, dat is me zelfs op mijn mountainbike wel eens gebeurd (hoewel niet vaak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 18:01:
[...]

Geen flauw idee hoe het model heet... het is deze:

[afbeelding]

[...]

Het is niet het vallen, dat is me zelfs op mijn mountainbike wel eens gebeurd (hoewel niet vaak).
Het is meer het neerkomen waar je ego een flinke klap van krijgt ;)

Als ik me niet sterk vergis is het een speedliner van de eerste jaren. Aan het koperen plaatje te zien is de nog echt bij M5 gemaakt. Later is deze fiets gemaakt als goedkope fiets, met dito onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 13-09 16:23

Milmoor

Footsteps and pictures.

CanonG1 schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 13:01:
Ik weet nu één ding zeker: als er ooit een andere ligfiets komt wordt het een bovenstuur. Het stuur is één van zaken aan deze fiets die voor mij het opstappen moeilijk maken.
Bij mij ging het afstappen ook heel onhandig, totdat ik van techniek veranderde. Zwaai je rechterbeen naar voren, over de trappers heen. Draai daarbij op het andere been. Je staat daarna verkeerd om maar wel stabiel naast je fiets.
Opstappen doe ik meestal zorgvuldig genoeg, dus dat geeft minder problemen. Wel rijdt ik vaak weg met mijn bovenlijf nog niet in de zitting. Even wennen, maar het geeft wat beter overzicht bij kruispunten.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Niet online

marcieking

CanonG1 schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 13:01:
Ik vind een onderstuur juist wel chill, hoewel je mijn stuur misschien niet moet beschouwen als "stuur", ik stuur er namelijk niet mee. Ik kan het iig loslaten en gewoon doorfietsen en van alles doen, en alleen remmen dmv het stuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
@CanonG1: Veel sterkte!

Je hebt gelijk, gewoon even wachten, dan weer opstappen en voorzichtig aan beginnen is het beste. Als deze fiets redelijk goed spoort en er zit geen speling in de ophanging van de achterbrug of de balhoofdlagers, moet ie erg stabiel rijden. Ik heb zelf denk ik zo'n 50.000 km's gereden op een gelijksoortig frame. In de eerste tien kilometer daarvan ben ik ook wel een paar keer onverhoopt de berm ingeschoten, en de eerste 100 kilometers waren erg vermoeiend, maar dat was bij mij vooral omdat ik het omgekeerde evenwichtsgevoel van de Flevobike af moest leren. Voor de rest heb ik er nooit echte ongelukken mee gehad, wel wat kleine aanrijdingen en uitglijders, nooit meer schade dan een paar krassen en een versleten fietshandschoen. Oja, wel eens een Mercedes achterlicht ingetikt van 200 euro, als het niet zo'n patser was die me sneed had ik 'm wel ontweken O-)

De fiets rijdt (net zoals de meeste ligfietsen) het veiligst en het fijnst als je niet krampachtig aan het stuur vasthoudt maar rustig je handen op het stuur legt en door heen en weer te sturen je evenwicht herstelt als je een duw krijgt door een kei of een randje. Het leren duurt zo wel wat langer omdat je je eerst moet concentreren om zonder strapatsen te kunnen balanceren, maar het geeft je des te sneller een goede beheersing om veilig om te gaan met stop-start situaties zoals oversteekplaatsen en verkeerslichten. Het beste kun je beginnen met een flinke rit (zo'n 40 km) over rustige polderwegen zodat je in één dag helemaal gewend bent aan het sturen.

Wij hebben een heerlijk weekend gefietst! Pas vrijdag om 3 uur 's middags gestart (eerst moest er nog een order af, dan nog snel alles inpakken, 't is de kleine zelfstandigen blues). Rustig aan begonnen met afstandjes van 80 en 100 km naar Zuid-Limburg, en gisteren met een boogje over Duitsland weer terug naar huis, zo'n 210 km. Erg lekker weer gehad, net toen we thuis de tassen van de fiets haalden begon het te stortregenen. Wildgekampeerd in de Peel, en voor één nacht de Schinveldse bossen herkraakt, die begonnen al weer een beetje aan te groeien, van een kaalgekapte vlakte is het in een soort heesterveld veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Thanks. Het fietsen was dus niet het probleem, het is het op/afstappen wat voor mij op deze fiets gevaarlijk is - en zal blijven. Hij staat alweer op marktplaats, ik ga mijn leven er niet verder op wagen... Ik blijf wel kijken tot er een leuke aanbieding voorbijkomt van een wat lagere ligfiets met bovenstuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tip: huur een keer een fiets met bovenstuur. Ik ben er daardoor achter gekomen dat 't niks voor mij is. Sowieso worden je benen niet langer door een bovenstuur :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op maandag 21 mei 2007 @ 13:14:
Sowieso worden je benen niet langer door een bovenstuur :P
Dat is waar, maar een bovenstuur zit ten minste niet in de weg als je één of beide voeten op de grond wil zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
CanonG1 schreef op maandag 21 mei 2007 @ 12:23:
Thanks. Het fietsen was dus niet het probleem, het is het op/afstappen wat voor mij op deze fiets gevaarlijk is - en zal blijven. Hij staat alweer op marktplaats, ik ga mijn leven er niet verder op wagen... Ik blijf wel kijken tot er een leuke aanbieding voorbijkomt van een wat lagere ligfiets met bovenstuur.
Alleen als je met je voeten bijna niet bij de grond kunt als je op het puntje van je stoel zit, is een onderstuur-fiets echt niet geschikt voor je. Als je met de voeten redelijk bij de grond kunt komen, moet je op zich goed aan de fiets kunnen wennen in de loop van een maand.

Het opstappen met zware bagage achterop zal wel altijd lastig blijven, omdat je de massa lastig in evenwicht kunt houden als je alleen het laaggeplaatste stuur beet hebt. Ik denk dat ik dat oploste door de bovenkant van het stoeltje vast te houden bij het opstappen, maar het is bij mij inmiddels een volledig geautomatiseerde handeling geworden dus ik zou 't even thuis moeten proberen met de automatische piloot uitgeschakeld om je precies te kunnen vertellen hoe ik 't doe. De meeste beginners maken de fout om met de benen achter het stuur op te stappen, dat ziet er nogal aandoenlijk uit.

Het afstappen kan met een beetje techniek en beheersing een heel stuk makkelijker. Na een tip van Frank Terbraak van de Liggende Hollander deed ik 't bijna altijd zo: als je afremt naar zo'n 5 km/u, kun je al rijdend je rechterbeen over de trapasbuis heen gooien en kom je met beide benen op de grond naast de fiets te staan. Wel eerst voorzichtig proberen hè, zonder bagage achterop ;)

Verkoop 'm dus niet tegen elke prijs :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
benoni schreef op maandag 21 mei 2007 @ 13:54:
Alleen als je met je voeten bijna niet bij de grond kunt als je op het puntje van je stoel zit, is een onderstuur-fiets echt niet geschikt voor je.
En dat is inderdaad precies mijn situatie. Ik denk het dat een combinatie is van een te hoge fiets en te korte benen. Het zou misschien kunnen zijn dat deze exacte fiets met een bovenstuur wél goed door mij te behappen zou zijn, maar aan dat experiment ga ik geen geld uitgeven.
Verkoop 'm dus niet tegen elke prijs :>
Dat niet, maar weg gaat hij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 21 mei 2007 @ 13:14:
Tip: huur een keer een fiets met bovenstuur. Ik ben er daardoor achter gekomen dat 't niks voor mij is. Sowieso worden je benen niet langer door een bovenstuur :P
Maar feit is wel dat de laatste fietsen per definitie bovenstuurfietsen zijn :+
Ik zit met hetzelfde probleem. Een onderstuurfiets is voor mij al snel te hoog. Goed, een Hurricane, Mystral/Fuenda en Fiëro zijn voor mij geen probleem qua hoogte.
Maar bovenstuur/onderstuur is iets heel persoonlijks. Voor mij heeft een bovenstuur een paar duidelijke voordelen:
1) Makkelijker aan de hand mee te nemen (zeker als het een klapstuur is)
2) Kan smaller zijn dan een onderstuur (kan handig zijn als je hem achter op de auto wil zetten)
3) Je kan net als bij een 'normale' fiets het stuur vasthouden en met één been over de fiets heen stappen; bij onderstuur gaat dat wat lastiger (ook een kwestie van gewenning natuurlijk maar een bovenstuurfiets lijkt wat dat betreft meer op een 'normale' fiets)

Boven of onderstuur is ook qua gevoel gewoon anders en heel persoonlijk. Duidelijk is wel dat ik meer een bovenstuurmens ben en als het dan toch onderstuur moet zijn, dan een direct onderstuur (en dus zeker géén indirect geval met zo'n stangetje tussen stuur en voorvork)

Maar inderdaad, ga gewoon eens wat proberen. Kijk wat je beter bevalt. Grofweg kan je kiezen uit
Bovenstuur (altijd direct bij mijn weten)
Direct onderstuur (stuurgedrag hetzelfde als bovenstuur; je hebt een 'helmstokidee')
Indirect onderstuur (stuur en voorvork hebben elk een eigen draaipunt terwijl bij direct onderstuur het stuur en de voorvork helemaal aan elkaar vast zitten en dus hetzelfde scharnierpunt hebben)
Tja, en natuurlijk de kantelknikbesturing; alleen voor gedreven personen met groot doorzettingsvermogen (en het is écht leuk om het voor elkaar te krijgen maar het kost wel flink wat tijd/energie)

Ik zou dat gewoon allemaal maar eens proberen (met eigenlijk een beetje uitzonering van de laatste).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Qua gevoel van vrijheid vind ik een onderstuur nog steeds de top. Ik geniet weer van het vrije gevoel van niets voor je hebben als ik na een tijdje weer op de Rider stap. Daar hoef ik natuurlijk niet bang te zijn dat ik omval, dus dat speelt ook flink mee.
Het bovenstuur is net wat makkelijker en ook in de stad is het fijner fietsen. Zker in combinatie met 20" wielen is het goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Maandag tijdens mijn woon-werk ritje (Bussum-Amsterdam) mijn eerste echte bijna aanrijding gehad in mijn Alleweder. In een korte winkelstraat in Zeeburg pak ik altijd de hoofdrijbaan, om de fietsers en voetgangers aan de andere kant van de geparkeerde auto's niet lastig te hoeven vallen en zelf lekker op te schieten. Er rijden daar ook maar weinig auto's 's morgens dus nooit een probleem, tot maandag dus. Flink ver voor me uit reed een grote gezinsauto met een dame die steeds afremde en weer weg trok. Stukje verderop stopte ze echt helemaal, dus dacht ik, da's mooi, kan ik er wel even voorbij. Net voordat ik er langs wilde doet ze haar richtingaanwijzer naar links om direct meteen links af te slaan de parkeer garage in. Dus ik vol in de ankers, maar zo'n Alleweder remt niet zo best, was me al verteld. Gelukkig begon er een vrouw aan de kant van de weg te krijsen en piepten mijn remmen goed, dus stopte de auto op tijd en kon ik er langs.
Duidelijk dat die vrouw op zoek was naar een parkeerplek en meer oog daarvoor had, dan voor het verkeer achter haar. Hoe kun je zoiets nou voorkomen? De vrouw stond enige seconden stil voordat ze besloot naar links te gaan, moet je dan zo defensief rijden dat je stil gaat staan achter elke stoppende auto? Gelukkig was ik ondertussen wel zo ver afgeremd dat een botsing in de flank was geweest van onder de 15 km/u, al zou ik dan dus nog wel gekanteld zijn denk ik. Als ik ooit zou botsen, zou ik het liefst wel voor zoveel mogelijk schade aan de auto willen gaan, maar ben bang dat je daar maar weinig controle over hebt. Hoe meer schade aan de auto, des te groter de kans dat ze niet door of weg rijden.
Nou ja, volgende keer misschien flink toeteren voor ik er langs ga ofzo... Alleen is zo'n airsound nogal omslachtig aangezien het je toch wat tijd kost om hem naar buiten te steken. Een ingebouwde claxon zou wel beter zijn. Kan dat eigenlijk in zo'n velomobiel?

Pagina: 1 ... 9 ... 20 Laatste

Dit topic is gesloten.