Het ligfietstopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 20 Laatste
Acties:
  • 32.828 views sinds 30-01-2008

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
maca schreef op donderdag 13 september 2007 @ 19:26:
ik ben gisteren weer een spaak kwijtgeraakt.. ik kan niet echt zien of het dezelde van de vorige keer is of een ander..
Je zou ze kunnen markeren en een lijstje bijhouden.

Ik heb bij mij op een gegeven moment spaken voorzien van een paarse stip van een watervaste stift. Alleen een lijstje heb ik niet bijgehouden met hoeveel spaken met en hoeveel spaken zonder stip ik had, dat schiet dus niet op :+
Ik ben de laatste tijd wel aan het klooien met de kettwiesel.. continue langzaam leeglopende banden (ventiel zit scheef oid), nu weer een spaak.. gaat lekker..
Wat noem jij langzaam leeglopend? Als een band bij mij binnen een week zodanig zacht is dat ik hem op MOET pompen (omdat er bijvoorbeeld max 2 bar in zit terwijl ik hem weggezet heb met 3 bar of meer (ik zet doorgaans 6 tot 8 bar in m'n banden maar dat terzijde)) dan ga ik zoeken naar een lek. Eerst in het ventiel. Zit die daar niet, dan ga ik zoeken naar het lek. Vind ik die ook niet dan check ik voor de zekerheid de plek waar het ventiel in de band steekd. Zit ook daar geen lek dan ben ik hem vrij vlot zat en schrijf ik de band af. Ik vind het acceptabel als ik een maand neit hoef te pompen en de band van 8 naar 6 bar gaat ofzo of van 6 naar 4 bar maar lager moet hij echt niet komen bij mij.
Ik zie hier in Almere trouwens steeds een groene versatile in het centrum... na een kort praatje met de 'berijder' of is het inzittende? bleek die uit lelystad te komen.
Euhm.... Zeker weten dat hij niet uit Swifterband komt? Volgens mij is dat Martijn Plomp:

http://versatile032.blogspot.com/

Verwijderd

Ik heb laatst geprobeerd een takelsysteem aan het plafond van m'n schuurtje te schroeven... helaas is het een nogal apart plafond: ik kon er met gewicht aan gaan hangen, dus een fiets moet 't ook kunnen houden. Niet dus, voor m'n fiets boven was ging 'ie weer rap naar beneden. Gelukkig met m'n oude stationsfiets geprobeerd en niet met m'n seiran.

Vraag aan de liggers hier: wat is een handig systeem om je fiets van de grond te krijgen voor onderhoud als je je plafond niet kan gebruiken? :P

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:07
WFvN schreef op donderdag 13 september 2007 @ 18:27:
Ben jij toevallig ook nog bij Velomobiel.nl en/of Alligt geweest? Ik ben gisteren een AAW tegengekomen tussen Tempelman en Velomobiel.nl

Anders gezegd: ben ik jou tegengekomen?

* WFvN is gisteren bij Velomobiel geweest

Ik ben tussen 13.45 en 14.00h aangekomen bij Velomobiel.nl. Daar heb ik 4 Vredestein HPV banden gekocht! Ze zijn weer vrij voorradig bij VM.nl
Ze hadden er een paar honderd besteld. Foutje van Vredestein leverde een vrachtwagen op me 4220 bandjes! Ze hebben er zat dus :+

Ik heb er 4 voor 65 euro gekocht. Da's niet echt duur.
Jups, dat kan echt niet missen. Dat was ik, toen ik je passeerde dacht ik ook nog een beetje van: "Goh, zou het WFvN geweest zijn?" :)
Ik kwam inderdaad vanaf Alligt om nog even langs Tempelman te gaan om daar doekjes voor in mijn wielen te kopen.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Aangenaam ;)

(van mij kan echt niet missen, er zijn maar 3 Versatiles met flipflopkleur waarvan 1 een marine-blauwe die in België rondrijdt, de eigenaar ken ik. De overige 2 zijn rood-blauw waarvan de ene in Texas USA rijdt en de andere in Nederland. What are the odds :+ )

[ Voor 91% gewijzigd door WFvN op 13-09-2007 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Dank je :)

Niet dat ik nu echt kan zeggen hoe je er uit ziet. Ik zag alleen een fiets, een kap en de mogelijkheid dat er onder misschien nog wel een persoon zat. Oh en ik weet hoe je toeter klinkt nu :)

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Nja, laat ik het zo stellen: ik zie er niet uit :+

Maar inderdaad, je zal maar weinig van me zien. Ik heb ook nog eens een donkere zonnebril op. Als ik in de winter met het Questdekje erop rijd, dan is er helemaal weinig meer van me te zien zeker als ik ook nog een muts op heb, dan zal je vermoedelijk geen bloot stukje huid meer zien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net ff bij ligfietser.nl geweest... het is toch wel erg leeg daar. Hard gegaan in een week. Heb nog een beetje meegeholpen met legen door 2 binnen en 2 buitenbanden mee te nemen, en zometeen ga ik nog even terug voor een Nazca Explorer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maca
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-04-2022
dat markeren zal ik wel eens gaan doen.. al moet ik toegeven dat ik van het gemak ben: als het te vaak gaat gebeuren dan kijk ik naar een nieuw wiel uit.. (2 linkerhanden en geen zin om me er in te verdiepen betekend geld uitgeven )

De band gaat inderdaad meestal binnen 2 weken van 3bar naar ongeveer 1 bar of nog leger.. Dat wordt dus echt opzoek gaan naar het lek begrijp ik.. (ja 3 bar is inderdaad niet veel maar ik krijg er met geen geweld meer lucht in, daar heb ik nielsj voor nodig en die vind dat ik het zo onderhand zelf maar moet kunnen :-\ )

en nu ik naar het plaatje op de weblog van versatile 032 kijk... denk ik inderdaad dat dat dezelfde is..

Nikon D300 + Nikon D70 + Pentax Optio S5z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-09 15:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

maca schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 16:38:
(ja 3 bar is inderdaad niet veel maar ik krijg er met geen geweld meer lucht in, daar heb ik nielsj voor nodig en die vind dat ik het zo onderhand zelf maar moet kunnen :-\ )
Tijd voor een nieuw pompje? Pompen tot 6 bar hoeft niet veel kracht te kosten met een goede pomp (dan maak je maar gewoon wat meer pompbewegingen).

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maca
hij is op zich niet zo oud die pomp .. maar het is er wel een van plastic.. waarschijnlijk dat het met een duurdere metalen pomp makkelijker gaat.. (en misschien moet ik gewoon wat krachttraining doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
maca schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 16:38:
en nu ik naar het plaatje op de weblog van versatile 032 kijk... denk ik inderdaad dat dat dezelfde is..
Hm, toch Lelystad. Ik meende serieus dat hij in Swifterband woonde ofzo maar toch Lelystad blijkbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

maca schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 17:15:
hij is op zich niet zo oud die pomp .. maar het is er wel een van plastic.. waarschijnlijk dat het met een duurdere metalen pomp makkelijker gaat.. (en misschien moet ik gewoon wat krachttraining doen)
Denk dat het materiaal niet uitmaakt voor de kracht die je moet zetten, het zal alleen de levensduur beïnvloeden :)

Ik heb zelf een SKS Air-X-press. Plastic, €20 maar zonder veel moeite ga je toch naar de 6 bar (hij moet 8 kunnen, maar dat heb ik nog nooit geprobeerd).

Voor pomp-reviews kun je overigens hier terecht en de Fietsersbond heeft ook wel eens modellen bekeken.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WFvN, kan je de openingpost aanpassen? Mijn vriendin heeft sinds 1,5 uur een Nazca Explorer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
maca schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 17:15:
Ik heb jaaaaaaaren geleden een stevige aluminium Zefal pomp gekocht (X-3 of zoiets) en die doet nog steeds dienst, zo goed dat ik eigenlijk nooit een grote handpomp gebruik. Volgens mij pomp ik er zeker 8 bar mee (of tenminste, mijn banden voelen vergelijkbaar hard aan). De laatste 20 tot 30 pompslagen moet je dan wel vol aanzetten om er nog lucht bij te krijgen (ik pomp meestal tot 't echt zwaar wordt, dan zet ik me schrap en ga ik aftellen). Daarbij moet je oppassen dat je de pomp bij het ventiel op de juiste manier vasthoudt anders pomp je het ventiel krom of doormidden. Dat nadeel heb je niet als er zo'n klein slangetje aan de handpomp zit (maar die raken vaak binnen een paar jaar lek).

'k Heb trouwens een heerlijke vakantie gehad, volgens mij de ook goedkoopste vakantie tot nu toe. Ik denk dat we zelfs minder uitgegeven hebben dan in een normale werkweek. Ik was erg moe van 't werk en had eigenlijk helemaal geen zin om 'gezellig' te moeten doen behalve dan wat mijn vriendin betreft. Dus we hebben geen enkele camping of pension aangedaan, 's avonds gewoon opgelost in het landschap en 's morgens weer tevoorschijn gekomen O-)

Je hebt in de Ardennen alleen niet zoals in Scandinavië zoveel van die stekkies die zowel in stromend water als in privacy voorzien, maar ach, met een paar bidonnetjes water krijg je jezelf ook schoon (en vooral erg fris).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 18:59:
WFvN, kan je de openingpost aanpassen? Mijn vriendin heeft sinds 1,5 uur een Nazca Explorer. :)
Done :)

Zijn er trouwens (spammerdespam) mensen die 'mij' (en honderden andere fietsers) kunnen steunen in een strijd tegen een belachelijke verkeerssituatie die gecreëerd is door de gemeente Hattem?

Mocht je verder geen belachelijke fietssituaties in je buurt hebben, gebruik dan je stem voor mij door hierop te klikken en dan op 'mee eens' te klikken onder de foto; het gaat om een idiote constructie op m'n woonwerkroute waar dus echt honderden andere fietsers langs komen, vanmorgen in 3 minuten al 91 fietser geteld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Ik heb voor je gestemd. Ik heb het hele verhaal de laatste week ook gevolgd op de ligfietslijst. Toen ik dus woensdag door Flevoland reed, viel het me trouwens op zelden het voor komt buiten de bebouwde kom dat je WEL voorrang hebt op kruisingen waar de auto's dat hebben, zoals op Nxxx wegen. Bijna overal zie je met een krul dat je uit de voorrang gehaald wordt als fietser. Ik vind dat eigenlijk gewoon niet kunnen.
Alleen Almere zelf is binnen de bebouwde kom wel fietsvriendelijk vind ik. Daar zie je heel veel fietspaden door woonwijken heen gaan waar je als fietser voorrang hebt en je merkt ook eigenlijk dat de automobilisten dat ook gewend zijn, want als je daar rijdt zie je ze altijd prima kijken voordat ze oversteken.
Bij mij in de buurt op de N236 (Bussum-Weesp-Driemond-Amsterdam) is dat een beetje fifty-fifty, ook lekker handig dus, maar niet heus. Waar je voorrang moet geven, is er gelukkig vrijwel geen afslaand verkeer als ik er fiets en ook geen verkeer uit de zijweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
dank (en benoni ook)
Ik heb het hele verhaal de laatste week ook gevolgd op de ligfietslijst. Toen ik dus woensdag door Flevoland reed, viel het me trouwens op zelden het voor komt buiten de bebouwde kom dat je WEL voorrang hebt op kruisingen waar de auto's dat hebben, zoals op Nxxx wegen. Bijna overal zie je met een krul dat je uit de voorrang gehaald wordt als fietser.
Vreemdgenoeg is dat bij de Flevoweg tussen Dronten en Kampen niet het geval. Daar heb je wel slingers waarbij het fietspad van de rijbaan weg gaat maar toch heeft de fietser voorrang..... behalve bij de nieuwe situaties die gemaakt zijn voor..... jawel..... de Hanzelijn.
Ik vind dat eigenlijk gewoon niet kunnen.
Ligt er een beetje aan. Als ik naar Dronten rijd, heb ik veel van die situaties tussen 's Heerenbroek en Kampen. Ik hoef daar bijna nooit te wachten voor auto's die mijn pad kruisen (het is overigens een parallelweg en geen fietspad waar ik dan op rijd, soms zwaar irritant met tractoren die soms wel erg onbenullig rijden, maar goed, los daarvan). Het ligt een beetje aan hoe druk een route is qua auto's en qua fietsen. Maar op drukke fietsroutes mogen de minder drukke zijwegen van N-wegen wat mij betreft best voorrang krijgen ja zoals ook de route 's Heerenbroek-Kampen.
Alleen Almere zelf is binnen de bebouwde kom wel fietsvriendelijk vind ik. Daar zie je heel veel fietspaden door woonwijken heen gaan waar je als fietser voorrang hebt en je merkt ook eigenlijk dat de automobilisten dat ook gewend zijn, want als je daar rijdt zie je ze altijd prima kijken voordat ze oversteken.
Bij mij in de buurt op de N236 (Bussum-Weesp-Driemond-Amsterdam) is dat een beetje fifty-fifty, ook lekker handig dus, maar niet heus. Waar je voorrang moet geven, is er gelukkig vrijwel geen afslaand verkeer als ik er fiets en ook geen verkeer uit de zijweg.
Nja, weinig aan de hand dus.

Vreemde in 'mijn' situatie is wel dat de gemeente Hattem met 3 'argumenten' aan komt zetten om de constructie zo te maken terwijl aan de overkant van de weg (notabene een paar meter afstand dus) precies dezelfde situatie is waar al jááááren geen problemen ontstaan zijn en waar ze zo'n aanpassing dus niet nodig vinden. Ik ontkom niet aan de indruk dat de situatie hoofdzakelijk gecreëerd hebben om de fietsers UIT de voorrang te halen in plaats van dat het om de zogenaamde veiligheid van de fietsers gaat. Puur fietsers uit de voorrang halen zodat de zandwagens wat vlotter door kunnen crossen.

maar inmiddels staat 'mijn' situatie in de top-10 van Nederland _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Wat ik dus vooral een probleem vind van dat 'uit de voorrang halen' is dat het geen duidelijkheid schept. Je leert immers met (auto)rijles dat je als afslaand verkeer voorrang moet verlenen en veel automobilisten letten daar gelukkig wel op en sommige niet. Wat ik dus vaak in de praktijk heb is dat we allebei stoppen, ik kan niet van te voren zien of ik toch voorgelaten word en de automobilist denkt dat ik misschien door rijd en zelfs verwacht dat ik dat doe.
Waar ik dus grote problemen mee heb is dat er gewoon geen duidelijk beleid achter zit en dat je zelfs notabene op dezelfde Nxxx weg verschillende situaties tegen komt, maar je rijdt per slot van rekening wel op een voorrangs weg. Ik blijf het raar vinden dat je dan opeens soms geen voorrang hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Op mijn (sorry) zitfiets merk ik ook regelmatig dat automobilisten gewoon de kluts kwijt zijn in sommige verkeerssituaties, en zeker de lokale automobilisten hier in rijswijk-delft rijden vaak niet volgens de lokaal geldende regels. Ze laten mensen voor die ze niet voor hoeven te laten en verlenen geen voorrang wanneer dat wel zou moeten. Ik kan dan op de mensen gaan zeuren maar ik begrijp waardoor het komt. Het is wel erg vervelend als zwakke verkeersdeelnemer om te maken te krijgen met onberekenbaar gedrag in het verkeer.

Even een vraagje, misschien heeft iemand in Barsingerhorn (N-H, vlakbij Schagen, dat ligt dan weer tussen Den Helder en Alkmaar) gezien dat daar laatst een ligfiets te koop stond voor 275 euris? Het was van het type ik-zit-tussen-hurricane-en-easyrider-in... als iemand begrijpt wat ik bedoel :+. Het leek me in ieder geval een erg goedkoop prijsje :o

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Hm.... Fuenda Calypso/Challenge Mistral zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Helaas, niet van dichtbij kunnen bekijken. Toen ik nog een keer langsfietste om aan te bellen was hij weg!!

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-09 22:02

vehpol

Go Go Gadget!

Was vandaag even een rondje (50km) gaan fietsen. Toen ik weer bijna in Groningen was (voor de mensen die het kennen; Hereweg vanaf Helpman) stond ik bij het stoplicht achter iemand op een racefiets. Die keek om, zag mij, en niet lang daarna werd het groen. De rest trok langzaam/niet op, maar ik stond gelukkig achter hem. Dus soepel er doorheen. Vanaf daar loopt het heel lang langzaam naar beneden en fijn asfalt. Dus altijd goed voor >40km/u. Het eerste stuk zit ik echt heel lang naast die wielrenner. Uiteindelijk ben ik toch sneller weg en gaat hij bij mij slipstreamen terwijl ik lekker 42-44 doortrap. Tot er mensen opdoemen. Wij beide bellen, ik ging er nog langs door de middenberm (kinderkopjes), maar volgens mij durfde hij dat niet aan. Daarna was ik hem kwijt iig.

Maar het leukste was dat het een arts-hoogleraar is van mij 8) Hij kan mij bijna niet kennen. Maar ik ga komende maanden co-schappen lopen binnen zijn blok. Alleen niet op zijn vakgebied :( Maar kom hem vast tegen. Zal het er eens even inwrijven bij hem. :+

Ceci n'est pas une signature!

• budi
Aha, een gevalletje 'RIS' dus? Ik begreep een hele tijd niet waar die afkorting nu precies voor stond als ik weblogs las van ligfietsers, maar nu weet ik het. Het staat voor Racefiets Inhaal Syndroom en je hebt nog meer grappige 'afkortingen': Ligfiets Inhaal Syndroom (LIS), maar ook Racefiets Aanhaak Syndroom (RAS) waar vehpol dus even last van had :)
(en natuurlijk ook LAS)

Het was inderdaad echt heerlijk weer om te fietsen, niet te warm en niet te koud. Ik heb heerlijk op mijn twee wieler in het zonnetje gelegen en wat kilometertjes gemaakt en hopelijk nog wat bij gebruind. Ik zit nu op 8000 dit jaar, maar da's voornamelijk woon-werk verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het was inderdaad superweer om te fietsen! Mooi tochtje gemaakt van Utrecht naar Lelystad, samen met m'n vriendin. Ging niet zo hard, maar wel heel relaxed. Toch m'n top verbeterd: 49.7 volgens de GPS. Brug af doet een hoop :+

Nu even afwachten hoeveel spierpijn m'n lief morgen heeft en kijken of ze de rit terug nog kan maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Da's wel een mooi eindje! Hoe ben je gefietst eigenlijk? Niet over de Hollandse brug (langs A6) neem ik aan? Die is immers afgesloten voor al het verkeer behalve auto's. Je hebt wel een pontje, maar daar schijn je ook tussen de vrachtwagens te mogen gaan staan. Nu valt dat in het weekend wel mee, neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb laatst ook m'n top verbeterd: 75+km/h :)

Maar wat ook leuk is, is dat m'n zadel is gebroken:
Afbeeldingslocatie: http://www.erikkok.nl/div/07/IMG_5837.jpg

Inmiddels is het wel gefixed, en hopelijk is dat goed gebeurd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Wow, meer dan 75 km/u! Ik moet bekennen dat mijn top niet gemaakt is op mijn ligfiets, maar mijn mountainbike. In Noorwegen een bergje afgereden met een topsnelheid van 72,6 km/u. Mijn top met de ligfiets is op mijn tweewieler 65,1 km/u van de Grebbenberg af bij Rhenen, misschien dat ik daar nog eens speciaal heen ga rijden met mijn Alleweder om te zien hoe hard je daarmee kan.

Hoe krijg je het voorelkaar om je zadel te breken? Toch niet gevallen hoop ik?

[ Voor 9% gewijzigd door budi op 16-09-2007 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

budi schreef op zondag 16 september 2007 @ 13:34:
Da's wel een mooi eindje! Hoe ben je gefietst eigenlijk?
Heen via Hilversum, over de Stichtse brug en dan door de oostvaardersplassen. Terug via Harderwijk/Nijkerk/Amersfoort, voornamelijk omdat mijn lief last van d'r knieen kreeg en er op deze route veel treinstations liggen. Uiteindelijk is ze in Amersfoort gaan treinen en ben ik verder gefietst. Ben wel supertrots op haar: op vrijdagavond je eerste ligfiets krijgen, en zaterdag direct 75km gaan fietsen en zondag nog eens tegen de 60.

Precieze route: http://ilovephp.nl/gps-map/lelystad.php

En om te pimpen: nieuw record, bij Harderwijk de tunnel naar beneden met 56.4km/h :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Aikon schreef op zondag 16 september 2007 @ 14:19:
Ik heb laatst ook m'n top verbeterd: 75+km/h :)

Maar wat ook leuk is, is dat m'n zadel is gebroken:
[afbeelding]

Inmiddels is het wel gefixed, en hopelijk is dat goed gebeurd. :)
Cool, zie je vaak langskomen in het Solo-tescasefototopic. Wist niet dat je ook aan ligfietsen deed! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
budi schreef op zondag 16 september 2007 @ 15:57:
Mijn top met de ligfiets is op mijn tweewieler 65,1 km/u van de Grebbenberg af bij Rhenen
Leuke stukje inderdaad :) Ik ben daar ooit een keer geflitst 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ook een geweldige afdaling is vanaf de bult in Nijverdal dwars op de hoofdweg naast het restaurant naar beneden rijden naar 'hels gat' ofzo. Daar heb ik 82 gereden; lekker BMW's ingehaald met 20 km/h snelheidsverschil >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:23
Ik weet dat de meeste ligfietsers hier ligfietsen niet als 'gevaarlijk' beschouwen, maar is dergelijke actie niet gevaarlijk? Je voertuig (remmen + wegligging + kreukelzone) is niet echt op dit soort snelheden gemaakt natuurlijk. Die BMW-bestuurders en de andere weggebruikers in de buurt dachten vast: die is gek... En als er een ongeluk gebeurt bevestig je het beeld wat veel mensen van ligfietsen hebben.

In de week dat ik een M5 ligfiets had (gauw weer doorverkocht) ben ik keihard op mijn plaat gegaan, en de toeschouwers aan de overkant van de weg riepen al iets van "moet je maar een normale fiets nemen". Het imago van de ligfiets is kennelijk een breekbaar iets, zou je daar niet voorzichtiger mee moeten zijn?

Dit is trouwens geen verwijt, maar een serieuze vraag van een 'semi-leek'.

[ Voor 15% gewijzigd door JeroenH op 17-09-2007 10:05 . Reden: veel spelfouten :( ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op maandag 17 september 2007 @ 09:57:
Ik weet dat de meeste ligfietsers hier ligfietsen niet als 'gevaarlijk' beschouwen, maar is dergelijke actie niet gevaarlijk?
Het zal van de situatie afhangen. In zijn algemeenheid kun je zeggen dat deelnemen aan het verkeer gevaarlijk is.
Met een velomobiel of een trike heb je natuurlijk een hele stabiele wegligging. Dan zijn hoge snelheden wat makkelijker veilig te doen. Daarnaast moet je ook naar de rest van het verkeer kijken. Als je als fietser afgeschermd van het overige verkeer rijdt is dat een heel stuk veiliger. Uiteindelijk is het aan de inschatting van de fietser.
Ik weet wel dat ik op een ligger makkelijker hoge snelheden haal, en me daar ook veiliger bij voel dan op een bukker.

En mensen die zeggen dat je een gewone fiets moet kopen....... Wat is gewoon. Ze zijn gewend aan een bepaalde configuratie van onderdelen. Het duidt op een licht bekrompen geest als je niet de ruimte wilt geven aan wat anders. Voor mij is een ligfiets normaal. Ik heb inmiddels al een jaar of 13 niet meer rechtop gefietst, dus ga er maar van uit dat ik me als rechtop moet fietsen niet normaal voel.

Toen ik laatst weer op een brommer reed, belande ik in bochten steeds in de berm omdat mijn evenwicht door de hoge zit behoorlijk verstoord was ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Hoe krijg je het voorelkaar om je zadel te breken? Toch niet gevallen hoop ik?
Nope, gewoon zomaar. Erg vervelend.
Tomino schreef op zondag 16 september 2007 @ 22:13:
[...]

Cool, zie je vaak langskomen in het Solo-tescasefototopic. Wist niet dat je ook aan ligfietsen deed! :)
Check m'n website eens, misschien dat dat e.e.a. verklaart. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ids Lupo
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09-2022

Ids Lupo

ABC..... DEF

Wow, meer dan 75 km/u! Ik moet bekennen dat mijn top niet gemaakt is op mijn ligfiets, maar mijn mountainbike. In Noorwegen een bergje afgereden met een topsnelheid van 72,6 km/u. Mijn top met de ligfiets is op mijn tweewieler 65,1 km/u van de Grebbenberg af bij Rhenen, misschien dat ik daar nog eens speciaal heen ga rijden met mijn Alleweder om te zien hoe hard je daarmee kan.

..
Volgens mij kun je dan beter de Amerongse Berg af fietsen. Die loopt langer er je kunt er beter vaart zetten. Dus in Amerongen erop en de Overbergse kant af. Daar haal ik op mijn racefiets altijd hogere snelhdeden dan bij de Grebbeberg af.

De sinne skynt al ieuwen oer ûs lân, bringt de iere moarn. Eltse dei op nij.
Join de Nederlânse Kreft Kei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik heb ook weleens 80+km/h gehaald, maar dat was echt alleen zwaartekracht. Die 75+km/h is nog met meetrappen. Maar wat voor snelheden heb je gehaals Lupo?

Maar goed, eigenlijk moet je de top meten op een windstille dag op een vlak stuk, en die zal rond de 55 of 60 liggen denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ids Lupo
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09-2022

Ids Lupo

ABC..... DEF

Op de racefiets 58 km/h. Ik moet wel zeggen dat ik persoonlijk veel wind vang >:) en dat het op dat moment beter was om in te duiken dan te proberen mee te trappen.

De sinne skynt al ieuwen oer ûs lân, bringt de iere moarn. Eltse dei op nij.
Join de Nederlânse Kreft Kei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aikon schreef op maandag 17 september 2007 @ 11:00:
Ik heb ook weleens 80+km/h gehaald, maar dat was echt alleen zwaartekracht. Die 75+km/h is nog met meetrappen. Maar wat voor snelheden heb je gehaals Lupo?

Maar goed, eigenlijk moet je de top meten op een windstille dag op een vlak stuk, en die zal rond de 55 of 60 liggen denk ik :)
Hmm, 55-60 op een rechte weg, daar moet ik nog ff voor trainen, als ik het ooit wil halen. Heb wel 45 gehaald (race tegen een scooter :P), maar dat kon ik echt maar heel even volhouden. Maar zal die Amerongse berg eens proberen, als het weer mooi weer wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 17 september 2007 @ 10:15:
Het zal van de situatie afhangen. In zijn algemeenheid kun je zeggen dat deelnemen aan het verkeer gevaarlijk is.
Met een velomobiel of een trike heb je natuurlijk een hele stabiele wegligging. Dan zijn hoge snelheden wat makkelijker veilig te doen.
Tenzij:
1) het wegdek vrij hobbelig is en je grip met de ondergrond verliest
2) je achter een klapband krijgt, dan ben je hélemaal nèrgens meer!

Gelukkig is er dan weinig aan de hand zolang je verder maar geen stilstaand object tegenkomt. Zolang je aan het glijden bent is er maar weinig aan de hand. Je kan in een velomobiel rustig 100 meter glijden zonder dat je er zelf iets aan overhoudt (behalve een enorme deuk in je ego dan)
Daarnaast moet je ook naar de rest van het verkeer kijken. Als je als fietser afgeschermd van het overige verkeer rijdt is dat een heel stuk veiliger. Uiteindelijk is het aan de inschatting van de fietser.
Ik weet wel dat ik op een ligger makkelijker hoge snelheden haal, en me daar ook veiliger bij voel dan op een bukker.
Ik voel me ook een stuk veiliger op een ligger bij hoge snelheden. Over de kop slaan is bijna niet mogelijk. Je zit vlak bij de grond dus als je onderuit gaat, ben je niet vrolijk maar vermoedelijk wel minder 'verdrietig' ervan wordt.
En mensen die zeggen dat je een gewone fiets moet kopen....... Wat is gewoon. Ze zijn gewend aan een bepaalde configuratie van onderdelen. Het duidt op een licht bekrompen geest als je niet de ruimte wilt geven aan wat anders.
'Moet je maar een normale fiets kopen' beantwoord ik meestal met 'Dit is hoe een normale fiets hoort te zien'
Voor mij is een ligfiets normaal. Ik heb inmiddels al een jaar of 13 niet meer rechtop gefietst, dus ga er maar van uit dat ik me als rechtop moet fietsen niet normaal voel.

Toen ik laatst weer op een brommer reed, belande ik in bochten steeds in de berm omdat mijn evenwicht door de hoge zit behoorlijk verstoord was ;)
Ik heb m'n bukker eigenlijk nóóit gemist sinds ik ligfiets.
Een jaar of 3 geleden heb ik de auto voor normaal onderhoud naar de garage gedaan. Ik kon toen gratis een leenfiets meekrijgen. Ach, die paar kilometer naar huis leek me wel te doen. De eerste bocht ging ik al bijna op m'n smoel omdat ik niet meer gewend was te stoppen met trappen in bochten om te voorkomen dat de pedalen aan de grond komen. Daarbij deed m'n achterwerk pijn.

Sindsdien monteer ik de fietsendrager op de auto en mik ik m'n Fujin erop als vervoer terug naar huis om 's middags met m'n Fujin weer de auto op te gaan halen. Bevalt me véél beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 17 september 2007 @ 11:11:
Hmm, 55-60 op een rechte weg, daar moet ik nog ff voor trainen
Voor mijn gevoel is een Nazca Fuego iets te zwaar om makkelijk over de 50 te sprinten, zorg in ieder geval voor genoeg lucht in de banden (8 tot 10 bar), dat scheelt aanzienlijk.

Met de Baron kan ik over de 50 sprinten, met de M5 (met stroomlijnpunt) richting de 60, maar dan moet het wel lekker warm weer zijn.

Topsnelheid bergaf is wel een beetje relatief natuurlijk; er zijn afdalingen (vooral in de Alpen) waar je teller blijft oplopen, zeker met een low racer of een gestroomlijnde fiets. Zelf houd ik het dan wel voor gezien, 100 is hard genoeg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

benoni schreef op maandag 17 september 2007 @ 13:25:
[...]

Voor mijn gevoel is een Nazca Fuego iets te zwaar om makkelijk over de 50 te sprinten, zorg in ieder geval voor genoeg lucht in de banden (8 tot 10 bar), dat scheelt aanzienlijk.

Met de Baron kan ik over de 50 sprinten, met de M5 (met stroomlijnpunt) richting de 60, maar dan moet het wel lekker warm weer zijn.

Topsnelheid bergaf is wel een beetje relatief natuurlijk; er zijn afdalingen (vooral in de Alpen) waar je teller blijft oplopen, zeker met een low racer of een gestroomlijnde fiets. Zelf houd ik het dan wel voor gezien, 100 is hard genoeg :P
Bergaf is inderdaad lekker makkelijk, maar ik denk toch dat ik het daar van moet hebben :P

Heb wel nieuwe banden gekocht, Continental Sport Contact, dat scheelt 2-3 km ofzo. Daarna moet ik het echt zelf doen. Mooi doel voor volgend seizoen: trainen tot ik 55 haal op een rechte weg. :)

[edit]
Mijn fiets is op de foto gezet:
Afbeeldingslocatie: http://brick111.hyves.org/110350001-110400000/110352201-110352300/110352246_5_B3Aq.jpeg

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2007 22:16 ]

• nielsj
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 06-09 21:53

nielsj

ondertitel

Ik (maca) heb op de Grebbeweg ook 54,6 km/uur gehaald met mijn Kettwiesel.. Harder had wel gekunt maar veilig voelde het dan niet meer.. Er zit toch een gemene bocht onderin die weg. De amerongseberg staat inderdaad ook op het verlanglijstje.. die is ook recht dus dan is er minder omsla gevaar..

Ik hoor soms mensen wel eens zeggen dat een delta sneller omgaat dan een tadpole driewieler maar onze eigen ervaring is toch anders al moet je bij beide wel echt je best doen om om te vallen :)

blup blup

• benoni
  • Niet online
nielsj schreef op woensdag 19 september 2007 @ 10:31:
Er zit toch een gemene bocht onderin die weg.
Bij hoge snelheid kun je voor de veiligheid beter een stukje de rijbaan pakken (tot aan de dijk), onderaan in de bocht is nog een fietspaadje/inrit en daar heb je anders geen goed zicht op.

Je moet uiteraard wel de ruimte hebben om veilig over de rijbaan te kunnen, niet met 60 km/u in de spits de boel blokkeren. Dat gezegd hebbende, als je verder lekker mee kunt rijden vinden meeste automobilisten het eerder interessant dan irritant en houden je goed in de gaten.

Verwijderd

WFvN schreef op maandag 17 september 2007 @ 11:22:
[...]

Tenzij:
1) het wegdek vrij hobbelig is en je grip met de ondergrond verliest
2) je achter een klapband krijgt, dan ben je hélemaal nèrgens meer!
Nog een tenzij. Ik maak me soms zorg over de enkelzijdig opgehangen wielen van mij Optima Rider. Je voorwiel hangt aan een M12 bout die in een blok aluminium gedraaid zit. Ik moet er niet aan denken wat er gebeurt als die breekt of uit het bok scheurt, maar toch doe je dat als met 60 de Heinenoordtunnel inschiet :/

• benoni
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 19 september 2007 @ 13:12:
Nog een tenzij. Ik maak me soms zorg over de enkelzijdig opgehangen wielen van mij Optima Rider. Je voorwiel hangt aan een M12 bout die in een blok aluminium gedraaid zit. Ik moet er niet aan denken wat er gebeurt als die breekt of uit het bok scheurt, maar toch doe je dat als met 60 de Heinenoordtunnel inschiet :/
Mjah... flinke schaafwonden, wellicht een gebroken pols of knie, misschien dat er operatief wat 'afmontage' uit je lichaam moet worden verwijderd :P Maar om met een ligfiets eenzijdig een levensbedreigende val te maken... dan moet je wel enorme pech hebben denk ik. Het loopt bijna altijd redelijk goed (naar omstandigheden) doordat de fiets over het asfalt gaat schuiven (en niet over de kop gaat of blijft steken). Als je eenmaal glijdt en de ruimte hebt maakt de snelheid niet zoveel uit. Het zwaarste letsel dat ik ken als gevolg van een eenzijdig ongeval met een ligfiets is een gebroken heup, maar dat was omdat het doorglijden niet echt wilde lukken (wildrooster).

Waar ik wel altijd bang voor ben bij afdalingen is als er een auto achter je zit, en voor tegenliggers die aan jouw kant komen (zoals motoren in de binnenbocht) en onoverzichtelijke zijwegen. In confrontaties met autoverkeer zijn wel doden gevallen onder ligfietsers.

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-09 15:03

Fisico

by Fabian

het stuur zit onder de bestuurder voor in de TS zo dat alle links weer werken

[ Voor 29% gewijzigd door Fisico op 19-09-2007 21:21 ]

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Dank

• budi
Zo, vanochtend even het label 'mooi-weer-fietser', dat mijn collega's me mee beplakt hebben, afgespoeld in de regen :)
Bijna de volle 35 km regende het, het eerste stuk aardig hard en aan het eind in Amsterdam ook wel, dat vond ik wel een beetje jammer, dan wil je toch wel zien waar je rijdt. Helaas in Weesp iemand per ongeluk laten schrikken, ik lette iets teveel op een auto die mij voorrang moest verlenen en te weinig op een auto die ik voorrang had moeten verlenen, dus die moest even hard op de rem trappen. Gelukkig reed deze vrijwel stapvoets en kon ik snel een sorry gebaar maken, dus hij/zij was hopelijk niet zo heel erg boos.
Bij mijn werk in de buurt is het de laatste dagen wel weer typisch 'raak'. Bij deze kruising Radarweg/Basisweg:
http://maps.google.com/?i...011026,0.022316&z=16&om=1

zijn ze de fietspaden aan het vervangen. Op zich heel fijn natuurlijk, maar je moet nu zelf maar uitzoeken hoe je de kruising over steekt. Ik ben een keer op de rijbaan gegaan en dat ging wel, maar de spoor overgang ietsjes ten noorden er van is zo ver verzakt dat ik er liever niet nog eens met 40 km/u overheen dender. Nu dus maar beetje creatief aan de andere kant over het voetpad klooien en een beetje spookrijden om er te komen.

• maca
tsk tsk tsk Budi toch.. op een voetpad mag je ook geen 40km/uur ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Rijden hier wel eens brildragende mensen in de regen? Waar ik nogal last van heb zijn de regendruppels op mijn bril, vooral in het donker is dat nogal verblindend. Nu haal ik gewoon af en toe een stukje (wc) papier over mijn bril tijdens het fietsen en bij lichte motregen gaat dat wel, maar zoals gisterochtend dat het eventjes goed goot, werd het zicht wel erg slecht, ook omdat de boel ging beslaan.
Nu begrijp ik dat ik er RainX op zou kunnen smeren, maar is dat niet slecht voor de coating? Mijn ogen zijn iets van -9 en -10 (ja, mijn .sig loopt wat achter :)), dus het moet wel erg slecht weer zijn om te kunnen stellen dat ik beter zonder bril kan fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
RainX is agressief spul! Dus hoe blij je coating zal zijn met RainX, dat weet ik niet en als ik brildrager was geweest, dan had ik het zeker niet geprobeerd behalve misschien met een oude, afgeschreven bril (maarja, wie zegt dat die coating gelijk is aan die van de bril die je 'nu' draagt?)

In de regen betekent het gewoon langzamer fietsen en inderdaad 'ruitenwissen'.
Ik heb mazzel dat ik geen brildrager ben dus kan ik gewoon een fietsbril nemen met polycarbonaat glazen waar je zonder problemen RainX op kan smeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Ik heb wel een tip voor als het regent en de weg is ook nog eens opgebroken B)
In motorsportzaken kun je doorzichtige folie kopen voor op de vizier. Deze bestaat uit meerdere lagen, met een lipje in de hoek zodat je telkens een laag eraf kunt trekken.

Een zelfde soort folie zie je ook op LCD schermpjes zitten bij aankoop van electronica. Misschien dat je eens kunt proberen of je zo'n folie kunt sprayen met een filmpje RainX (of een teflon spray die een egaal filmpje achterlaat), de achterkant van zo'n folie kun je op je brillenglazen kleven zonder iets te beschadigen.

Maar goed, ik heb er verder geen specifieke ervaring mee dus ik weet niet of het goed zicht biedt.

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-09 22:02

vehpol

Go Go Gadget!

Wat was het weer heerlijk fietsweer 8) Probleempje was vooral dat het misschien net TE lekker fietsweer was. Ik had 1,5L water en verder niets aan eten of drinken bij me. Dus toen ik na 42km lekker op de dijk bij Lauwersoog in de zon lag was er nog niets aan de hand. Maar na 20km terugweg was ik toch wel toe aan wat suikers. En 5km later was ook mijn water op. En tja, man he, dus te ijdel om ergens te stoppen om wat te kopen of om water te vragen. (al is er op die weg ook niet heel veel)

Maar: Na een halve zak gesuikerde spekjes, flink wat water, een groot glas cola en een goede douche leef ik weer! *O*

Ceci n'est pas une signature!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik ben na een uurtje ook zo'n beetje door m'n suikers heen. Een retourtje Zwolle-Dronten à 60 kilometer totaal doe ik dan ook gewoon zonder eten of drinken. Thuis giet ik dan wel even flink wat drinken met suikers naar binnen.

* WFvN heeft een keer een hypo gehad na een korte race waarin hij àlles gegeven had; de hypo kwam door een flesje sportdrank wat hij toegeschoven kreeg

Best heftig is dat; je hele lichaam begint wat te trillen :+

• benoni
  • Niet online
WFvN schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 18:44:
Ik ben na een uurtje ook zo'n beetje door m'n suikers heen.
Met de vakantie in België laatst reden we tussen Diest en Tienen over een mooi stukje spoorbaanfietspad tussen de boomgaarden. De Conference was net plukrijp, en zo van de boom is deze soort het lekkerst, goed stevig, op het knapperige af. We konden de verleiding niet weerstaan. De plukkers vinden nu zakjes met euro's tussen de peren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Mijn Trike gaat de laatste tijd hard achteruit, de derailleur werkte al een tijdje niet zo prettig, van de 7 versnellingen die erop zitten rijden alleen de zwaarste twee prettig, de andere hebben zo veel wrijving dat het niet lichter is om daarheen te schakelen, dus rijd ik altijd in de zwaarste twee.
Van de drie naafversnellingen doet de middelste helemaal niks, daar trap ik gewoon in het niets.
Nu is het nog erger geworden: als ik in de zwaarste versnelling van de derailleur zit, vooral als ik optrek, lijkt de ketting af en toe met een hard geluid weg te slippen, bijna alsof er iets breekt. Het lijkt trouwens ook zo alsof de ketting niet precies op het tandwiel bij de trappers past. Die kan ik dus ook niet meer gebruiken :(
Tot slot heb ik sowieso het idee dat wanneer ik in zowel de zwaarste versnelling van de naaf als van de derailleur zit, ik gewoon niet genoeg verzet heb. Voor een fiets die ontworpen is hard te gaan moet ik gewoon te veel bewegingen maken, het is alsof ik een vierde naafversnelling mis (of wat ik nu gebruik als 3 moet de 2 zijn, en de 3e naafversnelling is niet toegankelijk of iets dergelijks).

Omdat ik de technische kennis niet heb om dat zelf na te kijken (door het typen van bovenstaande heb ik geleerd dat het ding met al die zichtbare tandwieltjes een derailleur is, en dat het geval wat ik niet zie een naafversnelling is, daar houd mijn kennis op) wil ik hem eigenlijk naar een fietsenmaker brengen die gespecialiseerd is in ligfietsen.
Waar brengen jullie je fiets altijd heen als er iets moet gebeurgen en jullie kunnen het zelf niet? Het liefst in de buurt van Hoofddorp/Amsterdam, maar iets verder rijden is opzich een optie, tenzij het echt 2 uur heen en terug is.

[ Voor 4% gewijzigd door marcieking op 23-09-2007 20:32 ]

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

In Amsterdam heb je natuurlijk de ligfietswinkel(.nl) die reparaties doet. Overigens denk ik dat elke goede fietsenmaker naar een derailleur en naafversnelling kan kijken, dat zijn immers standaard onderdelen. Het enige verschil is dat je kabels/ketting wat langer zijn dan normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al het spul op je fiets zijn 'standaard' mountainbike onderdelen. Mij werd aangeraden om voor onderhoud een boek over MTB's te kopen (ik heb deze gehaald), en daar staat inderdaad alles in.

Een ligfiets heeft hier en daar wat afwijking, maar een goede fietsenmaker zou daar geen last van moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Niet online

marcieking

Gizz schreef op zondag 23 september 2007 @ 21:40:
In Amsterdam heb je natuurlijk de ligfietswinkel(.nl) die reparaties doet. Overigens denk ik dat elke goede fietsenmaker naar een derailleur en naafversnelling kan kijken, dat zijn immers standaard onderdelen. Het enige verschil is dat je kabels/ketting wat langer zijn dan normaal.
En dat de fietsenmaker geen testritje kan maken om te controleren of alles goed staat ingesteld. Ook eventuele ophangingen om de fiets op te tillen kunnen anders zijn. Ik ga wel proberen langs de ligfietswinkel in Amsterdam te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
marcieking schreef op zondag 23 september 2007 @ 20:30:
... Nu is het nog erger geworden: als ik in de zwaarste versnelling van de derailleur zit, vooral als ik optrek, lijkt de ketting af en toe met een hard geluid weg te slippen, bijna alsof er iets breekt. Het lijkt trouwens ook zo alsof de ketting niet precies op het tandwiel bij de trappers past. Die kan ik dus ook niet meer gebruiken :(
Vroegâh... toen kon je tandwielen nog andersom draaien als de tanden ingesleten waren O-)
Kon je er eens zo lang mee doorrijden :7
Omdat ik de technische kennis niet heb om dat zelf na te kijken (door het typen van bovenstaande heb ik geleerd dat het ding met al die zichtbare tandwieltjes een derailleur is, en dat het geval wat ik niet zie een naafversnelling is, daar houd mijn kennis op) wil ik hem eigenlijk naar een fietsenmaker brengen die gespecialiseerd is in ligfietsen.
Hoeveel km's heb je ongeveer gereden met deze afmontage?

Als je moet constateren dat zowel de cassette (dat zijn de tandwieltjes achter), ketting en voorblad helemaal versleten zijn en in je versnellingsnaaf de boel ook een beetje rondgesleten is (waardoor het afstellen steeds moeilijker wordt), dan zou je kunnen overwegen om een Rohloff naaf te nemen, 't kost wel wat maar dan ben je van een hele hoop ellende af. Kijk ook even naar de staat van je achtervelg. Het wiel omspaken kost zeker een uur dus het is aantrekkelijk om in zo'n geval een compleet wiel te bestellen.

Maar 't kan goed zijn dat je huidige versnellingsnaaf met een nieuw kabeltje een beetje afstellen nog jaren meekan, dat je verder de ketting, het voorblad en de 3 of 4 kleinste tandwieltjes achter moet vervangen, en dat dat genoeg is voor de volgende 10.000 km fietsplezier :)

Addit

Oh, ik haal weer eens de ligfietsen door elkaar... je rijdt een Flevotrike :$ s/achterwiel/voorwiel/g

Een Rohloff naaf zou in principe moeten kunnen, alleen ik weet niet of iemand het al eens geprobeerd heeft, dus vraag het dan wel eerst aan een specialist. Volgens mij is de naaf wat groter in diameter, dus dan heb je extra korte spaken nodig, en die zijn moeilijk te krijgen (ik heb hier nog wel een bosje liggen trouwens, met de hand op maat gemaakt door Dries Baron). Je moet ook op de tandwielverhoudingen letten omdat het aangedreven wiel maar 20 inch groot is, terwijl de standaard afmontages uitgaan van een 28 inch wiel. Die 3x7 naaf/derailleurversnellings-combinatie scheelt al een stuk, maar ik kan me voorstellen dat als je een klein voorblad hebt (48 of 52 tands) en je kleinste cassettetandwieltje is een 13, dat je dan geen echt groot verzet hebt (je moet erg snel rondjes trappen als je 40 wilt rijden). Toen ik nog Flevobike reed had ik zo'n zaagblad voorop met 72 tanden, daarmee kon ik lekker opschieten maar ik liep wel altijd met kettingvet aan m'n broekspijpen :)

Vandaag over de Grebbeberg gereden, maar 't is gewoon niet leuk meer met al die zondagsrijders. Net toen ik over de 70 liep gingen de autootjes voor me alweer afremmen voor de bocht.

[ Voor 26% gewijzigd door benoni op 24-09-2007 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Niet online

marcieking

benoni schreef op zondag 23 september 2007 @ 23:30:
Vroegâh... toen kon je tandwielen nog andersom draaien als de tanden ingesleten waren O-)
Kon je er eens zo lang mee doorrijden :7
Volgens mij is de ketting echt uitgerekt, op een deel van het wiel past het net wel, maar omdat de ruimte tussen de gaten in de ketting gewoon langer is dan de ruimte tussen de tandjes is dat stuk maar iets van 10cm.
Hoeveel km's heb je ongeveer gereden met deze afmontage?
Ik weet het niet precies, ik heb hem tweedehands gekocht. Ik rijd er ongeveer 15KM per schooldag mee, en heb hem nu ongeveer een jaar. Dat komt dus grofweg neer op 15x300=4500km + wat de vorige eigenaar ermee reed.
Als je moet constateren dat zowel de cassette (dat zijn de tandwieltjes achter), ketting en voorblad helemaal versleten zijn en in je versnellingsnaaf de boel ook een beetje rondgesleten is (waardoor het afstellen steeds moeilijker wordt), dan zou je kunnen overwegen om een Rohloff naaf te nemen, 't kost wel wat maar dan ben je van een hele hoop ellende af. Kijk ook even naar de staat van je achtervelg. Het wiel omspaken kost zeker een uur dus het is aantrekkelijk om in zo'n geval een compleet wiel te bestellen.

Maar 't kan goed zijn dat je huidige versnellingsnaaf met een nieuw kabeltje een beetje afstellen nog jaren meekan, dat je verder de ketting, het voorblad en de 3 of 4 kleinste tandwieltjes achter moet vervangen, en dat dat genoeg is voor de volgende 10.000 km fietsplezier :)
Een Rohloff naaf klinkt goed, maar is wel erg duur, en ik betwijfel of ik/mijn vader dat nog wil betalen voor deze toch wel vrij oude fiets :)
Addit
Een Rohloff naaf zou in principe moeten kunnen, alleen ik weet niet of iemand het al eens geprobeerd heeft, dus vraag het dan wel eerst aan een specialist. Volgens mij is de naaf wat groter in diameter, dus dan heb je extra korte spaken nodig, en die zijn moeilijk te krijgen (ik heb hier nog wel een bosje liggen trouwens, met de hand op maat gemaakt door Dries Baron). Je moet ook op de tandwielverhoudingen letten omdat het aangedreven wiel maar 20 inch groot is, terwijl de standaard afmontages uitgaan van een 28 inch wiel. Die 3x7 naaf/derailleurversnellings-combinatie scheelt al een stuk, maar ik kan me voorstellen dat als je een klein voorblad hebt (48 of 52 tands) en je kleinste cassettetandwieltje is een 13, dat je dan geen echt groot verzet hebt (je moet erg snel rondjes trappen als je 40 wilt rijden). Toen ik nog Flevobike reed had ik zo'n zaagblad voorop met 72 tanden, daarmee kon ik lekker opschieten maar ik liep wel altijd met kettingvet aan m'n broekspijpen :)
Tja, dat heb ik nu ook als ik niet oppas, dus ik heb altijd een elastiekje om mijn broek heen om dat te voorkomen. Een groot voorblad is waarschijnlijk ook een goede optie, dat zal volgens mij enorm schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Nu online
http://www.dumpert.nl/med...60678/banaan_gaat_50.html

bekenden? :P

i'm sorry :)

[ Voor 9% gewijzigd door Tomino op 24-09-2007 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Ik heb ook mijn zitje kapot getrapt en nee, ik ben niet verkeerd om op mijn ligfiets gaan zitten! :+

Zaterdag was ik even lekker van het weer aan het genieten op mijn tweewieler ligfiets toen ik opeens *KRAK* hoorde en voelde bij het accelleren. Meteen dacht ik aan Aikon met zijn gebroken zitje. De trappers waren wel wat verder weg, maar ik kon nog doorfietsen, al voelde het wel wat raar. Ik dacht, als ik afstap valt ie misschien uitelkaar, dus ben rustig naar huis gereden. Daar bleek alleen de bevestiging onder het zitje gebroken te zijn, wel balen dus.
Misschien is het nog wel provisorisch op te lossen, dan zit ie op 3 van de 4 plekken vast, misschien houdt dat nog even. Dit was namelijk altijd al het geval vanwege de kettingbuis die aan de andere kant in de weg zat, maar misschien kan ik daar nog wel wat aan doen dat ik hem daar vast kan krijgen.

Gisteren 'dus' maar weer eens op mijn mountainbike gezeten en geleerd dat er ook MAS bestaat: mountainbike aanhaak syndroom :)
Een dame op racefiets dacht me wel in te kunnen halen, dus ik er achter aan. Bleek dat ze geen bel had, dus even verderop ging ze heel gevaarlijk door de berm om langs twee oudjes te komen die uiteraard niet opzij gingen. Gelukkig had ik wel een bel. De oudere dames zeiden iets van 'kindje toch', als ik zoiets doe is de reactie heel anders, maar da's vast omdat ik een man ben. Daarna ging ze steeds langzamer rijden en achter om kijken, dus ben ik er maar voorbij gegaan.
* budi voelt zich nu ZO'N stoere bink! *kuch* *kuch* :)

Vanochtend lag ik bijna in het ziekenhuis, of het lijkenhuis toen ik bijna vol in de flank gereden werd door een hele lage 'sportieve' zwarte Honda CRX die uit een donkere zijstraat kwam waar ik op een voorrangsfietspad reed. Hij reed echt zeker 50 toen ie de kruizing naderde en kon gelukkig op het laatste moment nog met blokkerende banden tot stilstand komen.
Waarom roept men niet dat er een vlaggetje op zo'n auto moet? Daarnaast begrijp ik niet dat iemand zo hard een kruizing moet naderen? Ze noemen dat 'sportief rijden', maar ik noem het spelen met andermans leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maca
benoni schreef op zondag 23 september 2007 @ 23:30:
Vandaag over de Grebbeberg gereden, maar 't is gewoon niet leuk meer met al die zondagsrijders. Net toen ik over de 70 liep gingen de autootjes voor me alweer afremmen voor de bocht.
Misschien heeft het er ook iets mee te maken dat die auto's daar tegenwoordig maar 60 mogen rijden... :) (/me heeft jaren in Rhenen gewoond)

Overigens is de grebbenweg niet de steilste weg in het dorp, dat is het Paardenveld, alleen staan daar van die irritante verkeerseilandjes in de weg.. De "wielerklassieker" veenendaal - veenendaal gaat daar altijd de berg op. Ik vind het erg knap hoe hard die lui omhoog kunnen fietsen, op mijn oude stadsfietsje moest ik altijd afstappen omdat ik anders achteruit zou rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanochtend was erg apart: heb om een stuk of vijf auto's heen moeten fietsen die of midden op de rijbaan of midden op het fietspad stonden. Dat is 1 per kilometer... Weet meteen weer waarom ik doorgaans na 0900 begin :P Op de terugweg een fietster laten schrikken: ze reed zonder te kijken van de stoep af de weg op. Na mijn 'hee kijk uit je doppen' riep ze dat ik ook niet aardig was. Nouja, ik bedoelde het ook niet aardig >:)

Verder zijn m'n reelights eindelijk binnen! Past helaas net niet: de lampjes zitten te dicht op m'n wiel, en m'n spaken staan te ver uit elkaar om de magneetjes tussen te kunnen zetten. Heb weer wat te klussen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Lampje te dicht op het wiel is een kwestie van even wat kracht zetten om de beugel te buigen, moest ik bij het achterwiel van mijn vriendin (naafversnelling + trommelrem) ook doen. Dat van je spaken is iets lastiger inderdaad :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Tijdens de Schoner Vervoer Toer van afgelopen zondag deed ook een Quest mee:

http://www.youtube.com/watch?v=gP3R8TMTXvQ

Dat was nog oppassen met die smalle bandjes tussen de tramrails!

Meer foto's (niet van ligfietsen helaas) op mijn website.

[ Voor 12% gewijzigd door JeroenH op 25-09-2007 22:50 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Tjonge, die CityEL's zien er toch een stuk volwassener uit tussen gewone personenauto's dan ik in m'n gedachten had bedacht.

• JeroenH
WFvN schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 21:48:
Tjonge, die CityEL's zien er toch een stuk volwassener uit tussen gewone personenauto's dan ik in m'n gedachten had bedacht.
Het was ook voor het eerst dat ik een CityEl in het echt zag en ik was ook aangenaam verrast door de 'massa' van het voertuig. Ik ben er niet aan toegekomen om te vragen of ik er en stukje in mocht rijden. Hopelijk heeft Deom zijn CityEl snel weer op orde, tot dusver zit het hem nog niet echt mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 23:24:
[...]

Het was ook voor het eerst dat ik een CityEl in het echt zag en ik was ook aangenaam verrast door de 'massa' van het voertuig. Ik ben er niet aan toegekomen om te vragen of ik er en stukje in mocht rijden. Hopelijk heeft Deom zijn CityEl snel weer op orde, tot dusver zit het hem nog niet echt mee...
Vergis je niet, in Duitsland is de CityEL een echte auto. Hij heeft netjes een typegoedkeuring en voldoet dus aan de eisen. Ik voel me tussen de auto's dan ook helemaal niet onveilig.

Ik hoop ook dat ik de remcilinder snel terug heb. Morgen ga ik er een mail aan wagen om te zien of ze er überhaupt als iets mee gedaan hebben. Afgelopen maandag is hij afgeleverd volgens de post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Ik fietste vanochtend met mijn Alleweder op weg naar mijn werk in Amsterdam door de Haarlemmerdijk, even voorbij CS toen ik een 'Fietsers.be' gele mango, quest of WAW op de stoep zag staan met twee agenten en de berijder erbij. Ik vraag me af of ze 'gewoon' geld nodig hebben bij de politie ("haha, dit bohnnetje past lekkur goed bij je gele trapauto") of dat er echt wat gebeurd was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Gaat ik eens even navraag over doen op Gentse Liggers forum.

[edit]

http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=3450

[ Voor 36% gewijzigd door WFvN op 01-10-2007 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Ah dank je wel. Ik zie nu dat er reactie is en dat ie is aangereden door een brommer die om een geparkeerde auto heen reed. Aan de richting te zien waar hij op reed had de brommer dus voorrang moeten verlenen aangezien het object op zijn/haar weghelft stond.
Ik rijd zelf ook erg vaak door die zeer drukke en chaotische winkelstraat heen en ben erg blij dat ik nog niet zo vaak problemen heb gehad, maar dat moet ik afkloppen natuurlijk. Het scheelt wel dat ik een beetje buiten de spits rijd, tenminste, ik ben daar meestal zo tussen 9 en 10 uur afhankelijk van hoe warm mijn bed was :)

Hopelijk is de brommer niet (meteen) door gereden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Hm, maar geen Belg dus maar een Nederlander. Ken hem wel van de Oliebollentocht van afgelopen jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Volgens mij ben ik hem een paar maanden terug nog tegen gekomen. Ik reed al voor mijn doen snel met 40 km/u over de N236 voorbij Driemond en Weesp met een gevalletje RAS* achter me, kwam hij nog even voorbij suizen met zeker 10 km/u verschil! Vervolgens was ie ook zo uit het zicht verdwenen, dus die ging echt SNEL! Petje af dus.
Alleen niet te hopen dat ie ook zo snel probeert door de stad heen te rijden.... en dan vooral niet door een zeer drukke winkelstraat :)

(* RAS= Racefiets Aanhaak Syndroom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Nu online
In vergelijking met de afgelopen 4 dagen..

Wat is het vandaag toch prachtig weer om te fietsen.
Het was weer een feest vannochtend!

( noord brabant, ik hoop dat het bij jullie ook is ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier ook heerlijk weer. Zit helaas op kantoor ivm zieke collega, anders had ik de hele dag plat gelegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Beetje opscheppen maar:
* budi rijdt al deze hele week naar het werk en terug. Af en toe wel wat regen gehad, maar het mocht niet echt een naam hebben. Woensdag eventjes net voor aankomst op mijn werk in Amsterdam wat hardere regen en verder wat motregen gehad af en toe.
Nog iets van 1200 km en ik zit op de 10.000 het ultieme doel voor dit jaar. De 6200 km van vorig jaar vond ik eigenlijk al aso veel en dat was nog wel op een 'gewone' ligfiets. Nu met die Alleweder gaan die kilometers ook wel even een stuk makkelijker moet ik toegeven.

Vanochtend kwam ik trouwens die 'gecrashde' Mango weer tegen, vlak bij plaats van 'delict'! Hij had 2000 euro schade en de brommer was gelukkig gestopt, dus dat kan via zijn verzekering geregeld worden allemaal.
Eigenlijk zou iedereen op de orderlijst voor een Quest of Mango ook een schadevergoeding bij de brommerbestuurder in moeten dienen, aangezien we nu allemaal langer mogen wachten op onze Quest/Mango. Zou me niets verbazen als dat in Amerika heel gewoon is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Mijn ligfiets is voor het eerst ziek :/

Tijdens het fietsen kon ik opeens niet meer achter schakelen. Bij het opschakelen kwam de kabel helemaal slap te staan afgaande op de tegendruk van de shifter, bij het omlaag schakelen moest ik juist heel veel kracht zetten. Vandaag geprobeerd het te repareren, dacht dat het lag aan het uiteinde van de kabel, want dat was flink gerafeld. Kabel losgemaakt van de achter derailleur, zit de kabel nog net zo vast bij het schakelen als eerst :( Ook de shifter nog deels opengemaakt, maar dat ding bestaat uit zoveel onderdelen dat ik daar maar niet eens aan begin.

Zit nu dus met een fiets die achter alleen op het kleinste tandwiel wil, straks even proberen of ik hem met de limit-schroefjes naar een grotere kan forceren. Volgende week het hele zooitje maar eens naar de lokale fietsenmaker brengen, kan ik meteen ondervinden hoe ligfietsvriendelijk hij is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik heb een keer gehad dat de buitenmantel van de versnellingskabel versleten was (bij m'n Alleweder). Er is toen vocht bij het metaal van de buitenkabel gekomen. Die is vervolgens wat aan het roesten gegaan en het slijten is ook doorgegaan. Op een gegeven moment heb ik de binnenkabel finaal door de buitenkabel getrokken. (lees: binnenkabel was nog gewoon recht maar de buitenkabel was op de beschadigde plek 'opgestroopt' en opzij gegaan). Schakelen was er toen ook niet meer bij. Ik heb toen dus gewoon binnen- en buitenkabel vervangen. Dat stelt niet zo gek veel voor gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Vandaag gezellig gekletst met de twee blije eigenaren van een M5 tandem! Leuk ding zeg, alleen jammer dat hij 4200 euro kost :+

Hij reed bij Callantsoog, gele kleur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik reed al een tijdje niet meer 's avonds rond, omdat m'n SON naafdynamo geen stroom meer wilde geven. Daarbij vond ik m'n vering niet optimaal, en remden de blokjes achter op de band ipv op de velg.

Vandaag dan eindelijk eens langs Tempelman gereden om ernaar te laten kijken. De stroom kwam niet doordat er veel prut op de contactpunten zat; er werd kortsluiting gemaakt door alle meuk die er in 1,5 jaar aanvast is gaan zitten. |:(
Remmetjes kan je gewoon zelf stellen, en ik heb een nieuw veer+demper blokje in plaats van alleen een demper. :-) Oh, en ook nieuwe remblokjes.

Ik kan weer veilig over straat.

Ze vonden bij Tempelman dat ik een typische Rohloffrijders-ketting had, wat bedoelen ze daarmee? ;-)

[ Voor 7% gewijzigd door Varienaja op 06-10-2007 19:15 ]

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik wil 2 gokjes wagen:
1) versleten (door vele gebruik)
2) smerig

Maar je had het Gerrit ook kunnen vragen natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

In twee keer goed. :-P

Roestig en vies idd. Maar schakelen gaat 100x beter dan bij een andere derailleur-fiets die ze aan het opleuken waren met nieuwe ketting, glimmende tandwielen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Maar waarom is dat een typische Rohlofnaaf ketting? Misschien omdat mensen met zo'n naaf, zoals ik, te lui zijn om wat aan onderhoud te doen en maar gewoon wat teflonspray erop smeren als ie een beetje geluid begint te maken ofzo? Overigens heb ik er zelf nogal moeite mee om te bepalen wanneer ik de ketting moet smeren. Ik heb nu na 4000 km niet het gevoel dat ie staat te schreeuwen om smering.

Nu is het ook wel zo dat ik voor zo'n naaf heb gekozen om minder onderhoud te hebben, dus ja, ik ben ook wel een beetje lui :)
Ik ben ook blij dat de versnellingskabels binnendoor lopen tot het allerlaatste stukje naar de naaf en daar ziet het er ook niet naar uit dat er makkelijk vuil in komt, dus dat is wel goed geregeld.

Nu we het toch over die naaf hebben, ik heb ergens gelezen dat hij zwaarder gaat als het kouder is buiten, mogelijk door de stroperige olie/smering die er in zit. Klopt dat? Ik merk zelf aan afgelopen week dat mijn snelheid terug aan het lopen is, dus dat zou onder andere daaraan kunnen liggen? Nu is het wel normaal dat ik in het najaar en de winter langzamer fiets, dus zo vreemd vind ik het niet. Ik dacht alleen dat het kwam door de kou waardoor je je zwaarder kleedt. Nu in een velomobiel had ik verwacht dat je daar minder last van zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
@ Budi: kan het zijn dat ik jou vanochtend gespot heb tussen Laren en Hilversum (N525)? Het zal even over 11:00 geweest zijn. Ik meen mij te herinneren dat je in Bussum woont en ik zie ook dat je om 11:36 iets gepost hebt, dus het zou net kunnen.

Of was het een andere alleweder? Volgens mij stond er met grote letters Alleweder op, een bepaalde code: A4 V9 of zoiets? Ik weet het niet meer precies want daarna heb ik 61km gefietst en dan is alles niet zo helder meer :p De alleweder had iig een dakje.

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 07-10-2007 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
budi schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 11:36:
Nu we het toch over die naaf hebben, ik heb ergens gelezen dat hij zwaarder gaat als het kouder is buiten, mogelijk door de stroperige olie/smering die er in zit. Klopt dat? Ik merk zelf aan afgelopen week dat mijn snelheid terug aan het lopen is, dus dat zou onder andere daaraan kunnen liggen?
Ja. Het ligt aan een heleboel dingen. Het ligt aan jou (nofi ;) ) maar ook aan de bewegende onderdelen van je fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

budi schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 11:36:
Maar waarom is dat een typische Rohlofnaaf ketting? Misschien omdat mensen met zo'n naaf, zoals ik, te lui zijn om wat aan onderhoud te doen en maar gewoon wat teflonspray erop smeren als ie een beetje geluid begint te maken ofzo?
Waarschijnlijk dat ja.
Nu we het toch over die naaf hebben, ik heb ergens gelezen dat hij zwaarder gaat als het kouder is buiten, mogelijk door de stroperige olie/smering die er in zit.
Ik kan me er iets bij voorstellen. Maar als je ervoor zorgt dat je kruissnelheid kunt rijden in de 1:1 versnelling (de 10 of 11, geloof ik) maakt dat niet echt uit, denk ik. In de koude maanden rijd iedereen altijd wat langzamer dan in de zomer, dat heeft 1001 oorzaken. Dikkere olie zou er ook een kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Damn, ik rijd nu meestal net ruim 30 in de 8e versnelling, de eerste versnelling die net geen herrie maakt. Als ik wel 35 kan rijden is dat in de 9e. Misschien moet ik dan maar een wat kleiner tandwiel voor laten monteren, zodat ik in wat hogere en efficientere versnellngen kan rijden? Heb ik eigenlijk al eerder overwogen, zeker handig met de winter op komst, dan kan ik langzamer fietsen zonder in de stroeve herrie versnellingen te komen.

Nu is de ketting wel al 4000 km ingesleten op het tandwiel voor, zou dat nog wel goed passen?

@CanonG1 Nee, dat kan ik niet geweest zijn, ik fiets niet graag op zondagen, zeker niet sinds 'het incident'.....
Daarnaast heb ik afgelopen week al de hele volle werkweek woon-werk verkeer gereden, dat ik wel aan wat lichamelijke rust toe was. Dat is goed voor 350 km.

[ Voor 20% gewijzigd door budi op 07-10-2007 20:56 . Reden: Toevoeging reactie CanonG1 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
budi schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 20:48:
Damn, ik rijd nu meestal net ruim 30 in de 8e versnelling, de eerste versnelling die net geen herrie maakt. Als ik wel 35 kan rijden is dat in de 9e. Misschien moet ik dan maar een wat kleiner tandwiel voor laten monteren, zodat ik in wat hogere en efficientere versnellngen kan rijden? Heb ik eigenlijk al eerder overwogen, zeker handig met de winter op komst, dan kan ik langzamer fietsen zonder in de stroeve herrie versnellingen te komen.
Los daarvan: met zo'n zware zeepkist is het wel prettig als je aan de onderkant wat meer versnellingen hebt. Die hoogste versnellingen gebruik ik maar heel weinig; wanneer trek je nou 82 km/h? Dat doe je vast niet elke dag. Wel moet ik elke dag m'n zware kist op gang brengen waarbij de lichtste versnelling best comfortabel is. Goed, eenmaal net in beweging sla ik een versnelling over, trap even, weer versnelling overslaan, weer trappen etc.

Maar ik heb m'n verzet laten verkleinen zodat ik normaal gesproken zo ongeveer in z'n 11 kan rijden (bij ergens tussen de 30 en 33 km/h geloof ik). De 12, 13 en 14 zijn nog genoeg om af en toe wel harder door te trappen. Meer dan 50 hoef ik toch niet te rijden en met dit verzet heb ik daarvoor genoeg over met die bovenste 3 versnellingen.

Ik zit nu met kadans 90 in z'n 11 of 31,8 km/h. Met m'n oude verzet zat ik daar in z'n 9. Ik heb geen spijt gehad van dat lagere verzet.
Ik kan nu 57 km/h rijden bij kadans 110. Gezien ik met het oude verzet dan 76 reed en ik ook al eens 82 gereden heb, is bijtrappen met kadans 120 dus ook geen onmogelijke opgave.

Maar goed: ik zou het je zeker aanraden om je voorblad wat te verkleinen.
Nu is de ketting wel al 4000 km ingesleten op het tandwiel voor, zou dat nog wel goed passen?
Geen idee. Persoonlijk ben ik iemand die dan de hele meuk vervang. Maar je voorblad is volgens mij minder kieskeurig; als je je ketting vervangt, laat je je voorblad meestal liggen maar gaat je achtercassette/achtertandwiel wel direct vervangen worden. Gokje is dus dat het wel moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een oplossing voor m'n reelights: een platgeslagen zadeltje (zo'n ding om een buis mee op de muur te maken). Precies groot genoeg en er zit al een gaatje in om doorheen te schroeven. Ze passen goed als ik ze aan de binnenkant van m'n vork maak. Er zijn nog twee hobbels te overwinnen: m'n achtervork moet wat verder uit elkaar geduwd worden, en het voorlicht moet gerepareerd... heb 'm op een betonnen vloer laten donderen en dat was niet handig.

Ik heb ook eindelijk m'n ketting eens schoongemaakt. Had er nogal veel olie op gedaan, en dat trekt dus nogal veel vuil aan. De 'degreaser' die bij het kettingreinigingsapparaat zat haalde niets uit, Terpentine gelukkig wel. Wat gebruiken jullie als ontvetter?

Verder een heerlijke dag om te fietsen vandaag, maar helaas nogal wat zondagsrijders. Werd afgesneden door een dikke Jeep die bij een wegversmalling aan de kant moest voor een tegenligger. Na mijn gebaar (zie zwaai-topic :P :w Tomino) vroeg 'ie wat 'ie dan had moeten doen. Ja, simpel, achter me het fietspad op sturen ipv vlak voor me |:( Mocht de pret verder niet drukken, daar scheen de zon te lekker voor 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maca
Ik heb bij de decathlon in amsterdam eens ontvetter gehaald en dat werkt als een trein. Verder ook dat spul op een doekje doen en dan doekje klemmen in de ketting en door de buis trekken om die ook te poetsen .. scheelt ook een hoop. Ik moet het bijna weer doen omdat fietsen zonder vies te wordenbijna nietmeer gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Wie is die W. Jakobs?

Bekende van hier? nu in blik op de Weg in een Quest

[ Voor 9% gewijzigd door Bertus op 09-10-2007 20:48 ]

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Zie de ligfiets lijst op google groups:

http://groups.google.nl/group/ligfiets/

Morgen of overmorgen vast nog wel terug te zien in Uitzending Gemist, mocht iemand het gemist hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maca
zou dat trukje met een kleiner tandwiel ook werken op een kettwiesel? en hoe duur zou dat ongeveer zijn? Mijn fiets rijd erg zwaar, dat ligt natuurlijk ook aan mijn gewicht maar ik merk ook dat niels' scorpion veel lichter fietst. Als ik er op let merk ik dat ik bijna nooit zwaarder ga dan de 6e versnelling van de 9. Die laatste gebruik ik alleen in het zeldzame geval dat ik van de grebbeberg af fiets :)

Ook is de afstelling van mijn versnellingen met enige regelmaat stuk, dus ongeveer 2 weken nadat de boel weer netjes afgesteld is, begin ik versnellingen kwijt te raken : hij blijft niet in de gekozen versnelling staan, de boel gaat ratelen en schiet naar een zwaardere of lichtere versnelling of je trapt door en hoort de ketting over de tandje knarsen. Ik zet er dan geen kracht meer op, maar al heel snel raak ik op die manier 3 a 4 versnellingen kwijt. alleen de allerlichtste en de zwaarsten doen het dan nog :(

Ik heb dit euvel al meerdere keren gemeld bij de ligfietswinkel en gewone fietsenmakers maar na even prutsen met het stelschroefje denkt men het opgelost te hebben. (na 2 weken komt het dan dus gewoon weer terug)

Gek wordt ik er van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

maca schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 14:34:
(na 2 weken komt het dan dus gewoon weer terug)
Heeft dat misschien iets te maken met temperatuurschommelingen? Mijn fiets schakelt ook het lekkerst als ik fiets bij dezelfde temp. als het afstellen. Als het dan 10 graden is inplaats van de 20 graden bij het afstellen, merk ik meteen dat het geheel niet helemaal klopt en dat ik hem eigenlijk weer moet afstellen om het helemaal precies te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
maca schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 14:34:
Ook is de afstelling van mijn versnellingen met enige regelmaat stuk, dus ongeveer 2 weken nadat de boel weer netjes afgesteld is, begin ik versnellingen kwijt te raken : hij blijft niet in de gekozen versnelling staan, de boel gaat ratelen en schiet naar een zwaardere of lichtere versnelling of je trapt door en hoort de ketting over de tandje knarsen. Ik zet er dan geen kracht meer op, maar al heel snel raak ik op die manier 3 a 4 versnellingen kwijt. alleen de allerlichtste en de zwaarsten doen het dan nog :(

Ik heb dit euvel al meerdere keren gemeld bij de ligfietswinkel en gewone fietsenmakers maar na even prutsen met het stelschroefje denkt men het opgelost te hebben. (na 2 weken komt het dan dus gewoon weer terug)

Gek wordt ik er van..
Hier ook, de lange kabel voor de achterderailleur zou ik eigenlijk al moeten bijstellen voor de temperatuurverschillen tussen de ochtend en de middag. Die geïndexeerde verstellers zijn eigenlijk alleen geschikt om onder ideale omstandigheden te functioneren.

Als je er echt geen gezeur mee wilt hebben, zou je ouderwetse niet-geïndexeerde verstellers kunnen zoeken, maar die zijn er niet zoveel meer. Ik heb ze nog kunnen kopen in de vorm van een triathlon bar-end shifters. Deze hebben een 'index' van 21 klikjes (door middel van een zaagtand-ring, de grip is instelbaar). Schakelen moet je op het gevoel, maar 't blijft veel makkelijker functioneren met half-versleten kabels en temperatuurschommelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Behalve de ouderwetse niet-geïndexeerde verstellers kan je ook een goede geïndexeerde versteller hebben met een stelschroef aan het stuur.
Dat de boel verloopt heeft ook volgens mij met ondermeer temperatuursveranderingen te maken. Met m'n Versatile heb ik nergens last van omdat de ingebouwde Rohloffnaaf zèlf geïndexeerd is en dus niet de versteller. Bij m'n Fujin heb ik dus wel soms last van niet goed werkende derailleur. Dat kan ik gewoon rijdend oplossen door even wat aan de stuurversteller te draaien en het probleem is opgelost tot de volgende keer dat hij weer hapert.
Die stelschroef zal je natuurlijk wel in de juiste richting moeten draaien, dat is een kwestie van logsich nadenken of gewoon trial-and-error ontdekken :P 1 hele slag draaien merk je direct in het schakelen dus als het erger wordt, gewoon weer een slag terugdraaien en dan bijvoorbeeld de andere kant op proberen (hele slagen in één keer is overigens wel wat bruut)
Ik heb trouwens geïndexeerde stuurverstellers met geïndexeerde stelschroef :P Die gaat in 3 klikjes rond. Erg gemakkelijk want dan kan ik dus klikjes tellen tijdens het verstellen en desnoods ook weer evenveel klikjes terugdraaien.

Ik heb verstellers van iets van micronogwattes.

Wat betreft dat kleinere blad, ja, gewoon voorblad kleiner maken en je verzet wordt lichter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maca
Dank voor de tips, nooit bij stil gestaan dat het met temperatuur te maken kon hebben ..
Bij mij zit de stelschroef inderdaad bij de derailleur. Misschien dat ik ooit op zoek kan naar een stelschroefje voor bij het stuur. Werkt dat dan ook met een gripshift? Ik heb namelijk niet zoveel trek in een hendeltje bovenop het handvat (topshifter?) aangezien ik daar vaak mn hand bovenop laat leunen.

Pagina: 1 ... 13 ... 20 Laatste

Dit topic is gesloten.