Heel herkenbaar! Heb vaak het idee als ik een wielrenner tegenkom dat deze iets te geconcentreerd bezig is met zichzelf en efficiënt fietsen (niet afremmen, geen tijd om de omgeving af te speuren naar eventuele andere weggebruikers en knelpunten..). Het kan best dat ze dat prettig vinden, maar doe dat dan lekker op een circuit zou ik zeggen.
Even wat persoonlijke ervaringen, hoort er natuurlijk bij

:
Ik fiets hier in de polder wel eens voor de lol een rondje, hou me netjes aan de regels en let op de rest. De wielrenners rijden vrijwel nooit op het fietspad, maar zelfs daar zijn ze niet echt consequent in. Soms rijden ze een stuk op het fietspad. tot er een bocht komt die ze niet zint, om dan plots de weg op te vliegen zonder te kijken of er een auto komt

Nou kan ik er niet echt mee zitten omdat ze mij niet in gevaar brengen, maar vind het toch vrij apart dat ze het vasthouden van een bepaald fietsritme/trainingsschema belangrijker vinden dan hun eigen veiligheid.
Wielrenners die wel mijn veiligheid in gevaar brengen fietsen meestal in groepjes. Zoals de laatste keer dat ik fietste op een dijk (tussen Durgerdam en Marken voor de kenners). Een fietspad waar misschien twee en een halve fiets naast elkaar past en waar ook veel mensen wandelen met kinderen (er is geen voetpad).
Zie ik een paar honderd meter verderop een hele groep wielrenners op mij af komen, twee naast elkaar, vijf paartjes achter elkaar. Nam aan dat de voorste twee wel voor de rest in de gaten zouden of de weg vrij was, maar toch liet ik mezelf uitrollen om ze niet met een eigen snelheid van 30km/u te passeren. De wielrenners bleven echter flink doorfietsen en keken geen één maal op. Op 50 meter afstand ben ik maar flink gaan bellen en reed ik ondertussen iets van 15km/u.
Pas op het laatste moment keken ze op, waardoor er voor de groep weinig tijd was om nog achter elkaar te gaan fietsen. Ben maar met m'n fiets in een reflex de berm ingereden, het hoge gras in. Daardoor bijna van de dijk afgerold, maar in ieder geval niet een 10 wielrenners op me of benen/pedalen in mijn zij. Daarna keken ze niet eens om of alles goed ging, ze fietsten lekker door, op naar de volgende tegenligger!

Leuk dat je geconcentreerd bezig bent met je hobby, maar doe dat niet op de openbare weg!
Nou is het wel heel erg makkelijk om af te geven op andere groepen weggebruikers, zo loopt er in de HK ook een topic over hoe de politie zichzelf gedraagt in het verkeer, maar toch zijn er echt bepaalde groepen die het voor anderen een stuk gevaarlijker maken dan de gemiddelde weggebruiker.
En natuurlijk vindt iedereen van zichzelf dat hij goed rijdt, maar ik kan bij mezelf echt niks vinden dat beter kan

Ik fiets zelfs overdag met licht aan, hou me aan alle regels, kijk goed vooruit en pas daardoor ook m'n snelheid aan als de situatie daar om vraagt. Als iedereen zo aan het verkeer zou deelnemen gebeuren er geen ongelukken meer, zou je haast denken.
Iets anders, gaan er nog mensen naar de uitverkoop van de
Ligfietser volgende week? Best leuke fietsen voor dat geld. Mijn vriendin gaat waarschijnlijk kijken voor de Fuenda of de Wizard. Best lastige keus, want de Fuenda is vrij nieuw en ik kan maar 1 of 2 gebruikerservaringen vinden. De Wizard bestaat al lang, maar op
ligfiets.net staan helemaal geen ervaringen en hij wordt ook niet meer gemaakt door Challenge, net alsof het een fiets is die niemand wil
Een proefritje op beide fietsen is het enige wat nog duidelijkheid kan verschaffen, maar de laatste dagen hebben ze waarschijnlijk ook geen zin meer in mensen die een fiets uitgebreid willen testen.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX