[3D] Post je 3D stuff maar weer - part 32 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 10 Laatste
Acties:
  • 6.101 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XLerator schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 21:12:
?? 7 minuten voor 1000 frames vind je langzaam? Oh boy oh boy hahaha, we renderen op school bijna met 1 uur per frame, 6 minuten animatie :)
:P

Ik heb footage gerendered van 20 min @ 4,5 uur per frame das ook altijd leuk !!
zeker als je deadline er snel aankomt

wel verdeeld over 8 farms though

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2006 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een 2 minuten durende animatie gerenderd in iets van 2 maanden, met mijn p4 2,4 ghz een paar jaar geleden. Momenteel ben ik weer gestart met een nieuwe animatie... maar nu gaat het nog wel langer duren denk ik, wil nu een 5 min short maken (dit keer met GI), en momenteel ben ik met wat simpele pre tests bezig en ben per frame al iets van 40 minuten kwijt (met amd 64 3000). Ach ja, tegen de tijd dat mijn anim klaar is (over een jaartje of 2 ?) heb ik wel weer een snellere pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan tegenwoordig toch ook gewoon een online renderfarm gebruiken?

(mits je de $$$ daarvoor hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heuving
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-09 13:12
SjorsVN schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 15:23:
@the raptor

ik vind dat je kamer echt heel mooi word , maarrrrrrrr.... waar ik meteen naar keek was de hoekigheid van de bananen in de fruitschaal. Het zal wel aan mij liggen, maar dat haalt toch een beetje van het realisme weg.
Daar had ik nooit echt op gelet!

ze zijn inderdaad een beetje hoekig. voortaan wat meer op letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Kite
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-09 11:47

Mr_Kite

Alles van waarde is weerloos

Als je Blender gebruikt is dat helemaal niet zo duur: laatst heb ik een klant laten betalen omdat hij zonodig alles binnen een week gedaan moest hebben ('t was voor onze oosterburen bij de ARD).
Super/Blender Bronze: US$20.00 per month, 15-min/frame
Super/Blender Silver: US$40.00 per month, 30-min/frame
Super/Blender Gold: US$60.00 per month, 60-min/frame

je hebt ongeveer 400 3ghz computers (meeste dual core) tot je beschikking, en je kunt er ook voor kiezen om een still split frame te renderen (dus 400 computers op 1 plaatje, maar dan wel max 12/30/60 min per puzzelstukje). Ideaal, zeker als de klant betaald (en anders nog steeds, 17€ voor een renderfarm vind ik niks). Je betaald dus alleen die abo-kosten, voor de rest is alles onbeperkt. Vanzelfsprekend krijgt iemand die meer betaalt voorrang boven jou, maar zelfs met de $20 variant ben je dan snel genoeg aan de beurt.

Voor niet Blenderaars is het duurder: $2000 per maand, maar ga maar eens na wat 400 licensies van die dure software kost :)

* Mr_Kite is blij met Blender

www.respower.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja ik gebruik max 7 dus gaat voor mij als simpele hobbiest niet op, ik ga geen duizenden euro's neerleggen voor het renderen van mijn filmpjes. En ik vind het renderen op zich niet zo heel erg... zet een scene s'nachts aan en s'ochtends is deze klaar, dan zet ik er eentje aan voordat ik naar mijn werk ga, en als ik thuis ben is deze klaar. Dus het duurt dan wel een aantal maandjes... maar boeit me niet echt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2006 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:42
Hoe was het trouwens bij de premiere van die Blender film? Er waren toch een paar GOT mensen bij?
Vertel eens wat :) (of heb ik een post over het hoofd gezien)
en hoe lang duurde die film eigenlijk?

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
Verwijderd schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 08:21:
Ik heb een 2 minuten durende animatie gerenderd in iets van 2 maanden, met mijn p4 2,4 ghz een paar jaar geleden. Momenteel ben ik weer gestart met een nieuwe animatie... maar nu gaat het nog wel langer duren denk ik, wil nu een 5 min short maken (dit keer met GI), en momenteel ben ik met wat simpele pre tests bezig en ben per frame al iets van 40 minuten kwijt (met amd 64 3000). Ach ja, tegen de tijd dat mijn anim klaar is (over een jaartje of 2 ?) heb ik wel weer een snellere pc.
gewoon wat framepjes uitbesteden aan vrienden ofzo? Alles opslaan als bmp ofzo en dan samenvoegen?

edit:

ik kwam dit filmpje tegen bij FXwars op CGtalk:
http://laurent.renaud.fre..._FXWARS-ocean-640x512.mov

Weet iemand hoe die kabel tussen de twee boeien is geanimeerd? Is daar een solver ofzo voor of zou het met de hand zijn gedaan?

[ Voor 19% gewijzigd door Menesis op 29-03-2006 13:16 ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Kite

Mr_Kite

Menesis schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 12:24:
Hoe was het trouwens bij de premiere van die Blender film? Er waren toch een paar GOT mensen bij?
Vertel eens wat :) (of heb ik een post over het hoofd gezien)
en hoe lang duurde die film eigenlijk?
Misschien dat er GoT mensen waren, maar ik heb ze in elk geval niet gesproken (vtv niks afgesproken dus dan wordt het lastig herkennen). 't Was in elk geval vooral gezellig, in het Ketelhuis met een hoop relaxte banken.

De film op zich was echt super mooi gemaakt, ook erg mooie muziek en goede stemmen (vooral van Tygo Gernandt, die gast is echt geniaal met stemmetjes! Cas Jansen vond ik wat minder, hij klonk wat Hollands soms). Het verhaal was wat lastig te volgen, ik denk dat wanneer je hem 1 keer zou zien, je een beetje met een 'niet compleet' gevoel naar huis zou gaan: het is best wel surrealistisch allemaal (erg goed uitgewerkt en erg mooi gerenderd), en de boodschap is ook niet meteen duidelijk > er zitten veel lagen in de film. Op zich is dat niet meteen negatief, maar je kunt hieraan wel merken dat dit geen mensen zijn met een opleiding die hierin voorziet. Nadat ik met de makers gepraat had, bleek dat zij zelf ook vonden dat ze zoveel geleerd hadden, dat ze NU pas voorbij het stadium konden werken waarbij ze een verhaal konden vertellen ipv een film te maken. Dat betekent overigens absoluut niet dat het een slechte film of een slecht verhaal is (want het ohh ahh gevoel overheerst wel tijdens het kijken :)), maar het zegt wel veel over de kern van een film.
Ik heb hem 2x gezien, en bij de 2e keer was het me allemaal een stuk duidelijker, ook omdat ik toen de making of had gezien (een preview daarvan). Als je dan weet waar het echt over gaat, is het allemaal ineens veel duidelijker.
Enfin, als hij uit is moet je 'm maar eens downloaden (gratis legaal!), hij duurt 11 minuten (en ondergetekende staat op de aftiteling!). Nog meer stats: ze hebben er met 8 mensen (inclusief de man die de muziek en de geluidseffecten heeft gedaan) 7 maanden aan gewerkt, over een maand komt de DVD set uit met daarop 16GB aan bronbestanden (modellen, textures, soundbits; alles wat ze gebruikt hebben).

In elk geval begint er hoogstwaarschijnlijk in Oktober een Orange II, en er zijn ook plannen om een studio te openen voor commercieel werk om de boel een beetje draaiende te houden.

http://orange.blender.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Verwijderd schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 08:21:
Dat is wel overdreven lang lijkt mij. Ik ben nu ook bezig met een high quality animatie voor mn afstuderen, en testrenders met Max 8, Vray en GI duren 1 min per frame. Dat is met reflecties, alphas, displacements, maar wel lage instellingen. Maar het hoeft echt niet zo lang te duren. Een animatie hoeft ook minder hoge instellingen te hebben dan een still he :)

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Menesis schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 12:27:
[...]

gewoon wat framepjes uitbesteden aan vrienden ofzo? Alles opslaan als bmp ofzo en dan samenvoegen?

edit:

Weet iemand hoe die kabel tussen de twee boeien is geanimeerd? Is daar een solver ofzo voor of zou het met de hand zijn gedaan?
Ik vermoed Maya hair.

edit:
Hij gebruikt max. Hrm.

Misschien een hele berg particles langs de curve.

[ Voor 9% gewijzigd door pagani op 29-03-2006 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb een paar weken niets gedaan omdat me pc dood was, maar ben gister maar weer eens begonnen. De bedoeling was om de streamliner kart van luigie uit mariokart DS na te maken en alles een beetje simpel te houden, maar toen ik bij de voorkant kwam heb ik die veel meer detail gegeven dan de rest, ziet er een beetje gaar uit :/

Afbeeldingslocatie: http://img75.imageshack.us/img75/7204/kart14ca.jpg

Ben er dan wel weer trots op dat ik de voorkant helemaal zelf heb gemaakt zonder fouten :P dat is weer een first voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
b3n666 speel jij toevallig bas in een band?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 15:29:
offtopic:
b3n666 speel jij toevallig bas in een band?
Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:11

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Band zonder b3n666 dus...

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
Ok; dat klinkt wel erg gaaf! Wel vreemd dat het zo kort duurt. Ze hebben het telkens over een film dus ik had ook de lengte van een film in gedachte maar goed. Ik heb dan ook geen idee hoeveel werk zoiets zou kosten. Weet je toevallig ook vanaf wanneer hij te downloaden is?

@johnnyv: bedankt voor de reactie. Ik heb helaas geen maya (hair). Ik zit altijd een beetje te klooien in max als ik van 1 punt naar een ander punt in 3d space een spline vloeiend wil laten lopen. (dus hangende draden ofzoiets).

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Menesis: Ze hebben het over een short. En die duren nooit langer dan een kwartier :)

Je kunt de film de komende weken trouwens ook nog bij MonteVideo in Amsterdam zien:
Openingstijden:
30 maart t/m 7 april van dinsdag t/m vrijdag 13.00 - 17.00 uur
8 april t/m 28 april van dinsdag t/m zaterdag 13.00 - 18.00
Toegang: 2,50 (studenten 1,50)
En is die lijn niet gewoon een simpele soft body?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jooz
  • Laatst online: 03-03-2023
Nou hierbij toon ik zeer trots mijn eerste afgeronde werk! ( dus om specifieker te zijn: in het jaar/anderhalf jaar dat ik nu met C4D bezig ben heb ik nog geen 1 ding afgemaakt ) :

Afbeeldingslocatie: http://www.cinema4d.nl/phpBB2/album_pic.php?pic_id=6707
Sorry maar ik heb geen flauw id wat voor'n type het is vraag me broer strax wel even=)
meer shots volgens maar over de 1200*1204 variant deed c4d maarliefst 5:30:18 de rest zal op 800*600 zijn die volgen dus snel

Hoop dat jullie hem mooi vinden :)

"The true sign of intelligence is not knowledge but imagination."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:04
Liquid.. schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 21:52:
Nou hierbij toon ik zeer trots mijn eerste afgeronde werk! ( dus om specifieker te zijn: in het jaar/anderhalf jaar dat ik nu met C4D bezig ben heb ik nog geen 1 ding afgemaakt ) :

[afbeelding]
Sorry maar ik heb geen flauw id wat voor'n type het is vraag me broer strax wel even=)
meer shots volgens maar over de 1200*1204 variant deed c4d maarliefst 5:30:18 de rest zal op 800*600 zijn die volgen dus snel

Ik vind hem mooi. Alleen de render tijd s wel een beetje aan de lange kant :) Maar voor de rest toppie hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jooz
Komt door de hogo GI settings en de 16x AA ook heb ik geen belichting gebruik en alleen maar de GI belichting was ook mooi maar daar ben ik geen favoriet van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
Liquid.. schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 21:52:

[afbeelding]

Op zic prachtig plaatje, maar toch vind ik te schaduw te korrelig, zeker bij zo'n lange rendertijd. Zou toch echt sneller moeten kunnen als je het mij vraagt :P

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

VRay rendert zoiets binnen 3 minuten met zelfde kwaliteit :) Mooie gitaar, mooie render hoor :)

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZipoBibrok5-108
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-08 15:56
Menesis schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 16:32:
[...]
Ok; dat klinkt wel erg gaaf! Wel vreemd dat het zo kort duurt. Ze hebben het telkens over een film dus ik had ook de lengte van een film in gedachte maar goed. Ik heb dan ook geen idee hoeveel werk zoiets zou kosten. Weet je toevallig ook vanaf wanneer hij te downloaden is?

[Knip]
Zoals de situatie er nu voor staat, verwacht men dat de film (Oké Short, zoals Aardbei ook al aangaf :)) vanaf begin mei te downloaden is.

De lucht is groen, het gras is blauw. Ik ben niet dronken, wat lul je nou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neejoh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-04 18:27
Menesis schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 12:27:
[...]

edit:

Reactor baby! Met reactor kun je met ropes werken, wel even stoeien maar dat is de way to go

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.gargouille.filmacademie.nl/december/images/kathedraalF1920psd.jpg

Het is nog een work in progress plaatje :)

Laat de comments maar komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Kite

Mr_Kite

Ha, die lucht, dat lijkt Indigo wel! (maar ik begrijp dat je Maxwell gebruikt, wat net zoiets is, maar dan geen freeware :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-09 08:22

Valor

yummie spam

Verwijderd schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 13:23:
[afbeelding]

WOOOOW. Dit ziet er echt zwaar relaxt uit. Val me vooral lastig met meer Wipjes _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mr_Kite schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 13:45:
Ha, die lucht, dat lijkt Indigo wel! (maar ik begrijp dat je Maxwell gebruikt, wat net zoiets is, maar dan geen freeware :))
of je gebruikt een gradient ? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XLerator schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 13:47:
[...]

Dat is wel overdreven lang lijkt mij. Ik ben nu ook bezig met een high quality animatie voor mn afstuderen, en testrenders met Max 8, Vray en GI duren 1 min per frame. Dat is met reflecties, alphas, displacements, maar wel lage instellingen. Maar het hoeft echt niet zo lang te duren. Een animatie hoeft ook minder hoge instellingen te hebben dan een still he :)
Als ik bij vray de settings lager zet krijg ik van die springende schaduw vlekken tijdens mijn animatie... ziet er niet uit, en 1 minuut haal ik nooit, welke resolutie render jij dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

720 bij 404 (DVD). Maar ik had het idd over stills, maar je kan bepaalde instellingen hoger zetten voor animatie, dan flikkert ie minder. Maar dat kost wel meer tijd, maar zolang als hij bij jou er over doet is niet nodig wou ik gewoon zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

[afbeelding]

Simpel kerkje, niet eens getextured, en de omgeving is ook nogal simpel...

:P :P Man wat een mooie kerk :D Ben benieuwd hoe je m af gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XLerator schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 15:27:
[...]

Simpel kerkje, niet eens getextured, en de omgeving is ook nogal simpel...

:P :P Man wat een mooie kerk :D Ben benieuwd hoe je m af gaat maken.
Haha, dank je ! We zijn op dit moment bezig om de kathedraal te texturen en hij gaat al mag je het niet over je eigen werk zeggen ;) er echt fet uit zien :)

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/ndegroen/poster2_01_PrevizRETOUCH.jpg

Maar blijf de posts checke want er komen meer screens jullie kant op.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2006 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chester
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
[afbeelding]

Wow, ziet er erg vet uit =)
Zou je een groter render kunnen plaatsen waar het detail beter zichtbaar is?

"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick | Trakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chester schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 17:20:
[...]

Wow, ziet er erg vet uit =)
Zou je een groter render kunnen plaatsen waar het detail beter zichtbaar is?
groot genoeg 8) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben bezig met een Lamborghini Miura.

In 3D Max 8, met polygon moddelling.

Hier is ie:(klikable)
Afbeeldingslocatie: http://img234.imageshack.us/img234/5607/miurarender0324my.th.jpg

Hij is natuurlijk nog WIP(Work in Progress)
Kritiek / Tips natuurlijk welkom.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2006 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 19:36
[afbeelding]

LIKE O-M-F-G!!!!

Ontzettend mooi, textures ( op de andere pagina ) ziet er ook al ontzettend goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeemp
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-01-2015

Tjeemp

BEER N TEA

Verwijderd schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 17:16:
[...]

Haha, dank je ! We zijn op dit moment bezig om de kathedraal te texturen en hij gaat al mag je het niet over je eigen werk zeggen ;) er echt fet uit zien :)

[afbeelding]

Maar blijf de posts checke want er komen meer screens jullie kant op.
is het een bewerking van de notre dame?

maar hij ziet er idd erg schön uit... ik zie hem graag vorderen...

www.timovanderzanden.nl | Beer 'n' Tea

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:45

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

[afbeelding]

Like Oh My God!! :o

Echt niet te geloven.. wil ik net m'n 3DS Max Bible weer is uit de kast trekken en eens kijken of ik nog wat leuks uit m'n mouw kan schudden..... komt dit langs :/
En daar ging m'n zelf vertrouwen... right out the window :/

:P

Maar dat is echt serieus mooi zeg :D
Met hoeveel man werk je er aan? (in je vorige post had je het over 'we').
En hoe lang ben je er al mee bezig?

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barracuda_82
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Barracuda_82

mkTime(), not war!

Volgens de site van het plaatje werken ze er met 13 man aan...

http://www.gargouille.filmacademie.nl/

Ziet er erg sweet uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~idomburg/render_vrijdag.jpg
Ja, ik ga door tot het fotorealistisch is :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Barracuda_82 schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 21:34:

http://www.gargouille.filmacademie.nl/

Ziet er erg sweet uit!
omg, zalig gewoon, die link! Respect. echt wel!!

>>WIP SR25 sniper rifle<<

doylle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
sdomburg schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 01:29:
[afbeelding]
Hij is al bijna perfect :9~
Vraagje: hoe heb je dat effect gekregen op het zwarte deel van de behuizing dat je een soort scherpe toonverandering ziet? Een soort egale reflectie...
Ik probeer dat effect altiojd met planes te krijgen maar het ziet er bij mij nooit overtuigend uit...

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
Menesis schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 09:17:
[...]

Vraagje: hoe heb je dat effect gekregen op het zwarte deel van de behuizing dat je een soort scherpe toonverandering ziet? Een soort egale reflectie...
Ik probeer dat effect altiojd met planes te krijgen maar het ziet er bij mij nooit overtuigend uit...
Ik gebruik Alias imageStudio en dan het Cateye environment. Het komt er gewoon op neer dat je een zwarte halve sphere van ongeveer 5x de grootte van je model hebt, met één wit lijntje voor de reflecties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
sdomburg schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 01:29:
[afbeelding]
Je resultaat vind ik zeer mooi / goed gelukt...alleen die telefoon: nee, niet mijn smaak :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

monnick schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 10:29:
[...]

Je resultaat vind ik zeer mooi / goed gelukt...alleen die telefoon: nee, niet mijn smaak :p
Inderdaad, zeer goed gelukt, misschien een ietsiepietsie meer noise ofzo er op?
En die telefoon is mijn smaak wel (ik heb hem helemaal grijs, K600, kun je die ook maken?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Barracuda_82 schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 21:34:

Ziet er erg sweet uit!
Heel goed opgelet ! maar we werken er maar in het echt met ze 4en aan. De rest helpt ons mee met regiseren, camera shots bedenken, montage, geluid, en production design. Maar wij doen met ze 4en alles modellen, texturen, riggen, animeren en compositen.

Maar dit is onze eindexamenfilm en we werken er nu al een tijdje aan. Maar de film gaat over een vriendschap die ontstaat tussen een vleermuis en een waterspuwer ( zie 1e screen )

We keep you posted ! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jooz
Menesis schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 09:17:
[...]

Plane + luminance matieral erop even boven het model buiten beeld hangen klaar :)
@sdomburg ziet er al netjes uit maar er moet nog wat aan de shaduw geknutselt worden deze verpest het plaatje imo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
Ok, dank jullie voor de reacties. Ik meld me weer als ik het volgende lijstje afgerond heb:

- cameradecal maken
- schermpje verdiepen
- onderkant verbeteren (afstand contactpuntjes etc.)
- noise toevoegen (?)
- 1.3 megapixels achterkant modellen
- Vodafone decal voorkant + achterkant
- Vodafone logo achterkant
- Lampje achterkant (modellen, bumpmap, decal??)
- Lampje achterkant material
- Matzwart materiaal onderkant en vodafone voorkant
- Decal videobellen toevoegen
- Hooftelefoontje + bliksempje modellen onderkant
- Schemdecal aanpassen met menu
- Aan-uit decal maken
- Puntje op de 5 maken
- Ondergrond toevoegen (reflexies, schaduw en diepte)
- HDRI environment (reflexies)

doorgestreept is afgerond

K600 van deze V600 maken is 30 seconde werk voor mij, 20 minuten renderen voor computer. Zal de volgende keer die ook wel posten. Uiteindelijk doel is een nagenoeg fotorealistische Quicktime VRML. Ik hou jullie op de hoogte :)

[ Voor 18% gewijzigd door sdomburg op 02-04-2006 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 22:34
ook weer eens aan t 3d-en gegaan en weer met iets nieuws begonnen. k maak ook nooit wat af |:(

het is gebaseerd op de kathedraal van monaco. kan zijn dat ie strax behoorlijk afwijkt, maarjah.

Afbeeldingslocatie: http://freepgs.com/daniel_kunst/got/wip04.jpg

dit is pas een stukje van de voorkant. k ben nu vooral aan t proberen met al die modiefiers enz. eens kijken wat ze doen :P

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dntje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-05-2015
Ik was maar begonnen aan een Bugatti Veyron:
Afbeeldingslocatie: http://img305.imageshack.us/img305/3782/wip33dv.th.jpg

Zo... nu eerst een Bavaria

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi dntje.
Waarschijnlijk al langer bezig met 3d?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dntje
Verwijderd schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 21:04:
Mooi dntje.
Waarschijnlijk al langer bezig met 3d?
Ehm een half jaar (of minder) denk ik nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
dntje schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 21:07:
[...]

Ehm een half jaar (of minder) denk ik nu :)
Begin ziet er al heel nice uit. Ik heb trouwens nog high res foto's voor je als je die wilt. Moet je me maar ff toevoegen op msn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
sdomburg schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 10:29:
[...]

Ik gebruik Alias imageStudio en dan het Cateye environment. Het komt er gewoon op neer dat je een zwarte halve sphere van ongeveer 5x de grootte van je model hebt, met één wit lijntje voor de reflecties
Aha bedankt voor de info. Ik maakte dus altijd wat kleine zwarte planes. Een bijna complete zwarte sphere om een model; daar had ik niet direct aan gedacht :D

ik heb een groot deel van mn 3d plaatjes in 1sitetje gezet. C&C welcome :7

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

robin222 schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 21:28:
[...]

Begin ziet er al heel nice uit. Ik heb trouwens nog high res foto's voor je als je die wilt. Moet je me maar ff toevoegen op msn
Is het goed als ik je ook toevoeg? Die auto vind ik beautiful. En ik ga em misschien ook een keer maken, moet het eerst goed leren:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Kite

Mr_Kite

Menesis schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 21:51:
[...]
Om niet op de plaatjes in te gaan (dat ziet er allemaal puik uit), het is een beetje een ranzige verzameling plaatjes van verschillende groottes zo... Ik zou het geen portfolio noemen op deze manier. Deel het in categorieën in, en laat vooral niet alles zien (alleen die dingen waarvan je denkt dat ze iets toevoegen/iets nieuws laten zien). Maak dan een pagina met mooie thumbnails op categorie gesorteerd en kom dan nog eens terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
Verwijderd schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 22:02:
[...]

Is het goed als ik je ook toevoeg? Die auto vind ik beautiful. En ik ga em misschien ook een keer maken, moet het eerst goed leren:D
Dat is goed hoor.
Menesis schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 21:51:
[...]
Aha bedankt voor de info. Ik maakte dus altijd wat kleine zwarte planes. Een bijna complete zwarte sphere om een model; daar had ik niet direct aan gedacht :D

Ik vind je lighthouse nog steeds helemaal top :) die is echt goed gelukt, de rest ziet er ook leuk uit.

[ Voor 50% gewijzigd door FreezingPixels op 31-03-2006 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZipoBibrok5-108
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-08 15:56
dntje schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 20:47:
Ik was maar begonnen aan een Bugatti Veyron:
[afbeelding]
Goed begin, Bugatti Veyron is IMHO echt een enorm gave bak.
Ik hoop dat je dur wat moois van maakt, en ik wacht dan ook in spanning je volgende WIP af.
Ga door! :) _/-\o_

De lucht is groen, het gras is blauw. Ik ben niet dronken, wat lul je nou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmm ben weer met een megaschip bezig

al een tijdje overigens maar heb eindelijk de eerste fatsoenlijke poly's geplaatst

Afbeeldingslocatie: http://flashfocus.nl/forum/attachment.php?attachmentid=2535

tis een van de 10,5cm SK C/33 luchtfweer kannonnen voor mn vliegdekschip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
wow, heel netjes

k ben zelf ook weer en stukje verder. wat een rotwerk al die boogjes :Z

Afbeeldingslocatie: http://freepgs.com/daniel_kunst/got/wip06a.jpg

edit: voorkant vrij ver af

Afbeeldingslocatie: http://freepgs.com/daniel_kunst/got/wip07.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door DP Kunst op 01-04-2006 22:55 ]

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Damn , wat zijn jullie allemaal goed :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dntje
Ben weer wat verder :) :
Afbeeldingslocatie: http://img89.imageshack.us/img89/329/wip48wr.th.jpg

Over sommige dingen ben ik nog niet helemaal tevreden. Weet iemand trouwens wat er op de zijkant van de Veyron staat (in van die alu letters)?

[ Voor 18% gewijzigd door dntje op 02-04-2006 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
dntje schreef op zondag 02 april 2006 @ 12:30:
[afbeelding]

Over sommige dingen ben ik nog niet helemaal tevreden. Weet iemand trouwens wat er op de zijkant van de Veyron staat (in van die alu letters)?
Op:
http://www.angelfire.com/...es/super_cars_bugatti.htm
staat een closeup, even op klikken, is een handtekening (gokje, van de ontwerper)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
t begint er nu een beetje op te lijken. de achterkant wordt alleen lastig, daar heb ik geen foto's van. zijkant wordt ook al een aardige klus (al kan ik veel van de voorkant kopieren). het scheelt wel dat die kathedraal vrijwel symetrisch is, half werk :D

Afbeeldingslocatie: http://freepgs.com/daniel_kunst/got/wip09.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-09 08:22

Valor

yummie spam

Ziet er echt al heel vet uit!!!! _O_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dntje schreef op zondag 02 april 2006 @ 12:30:
[afbeelding]

Dat 2de woord is volgens mij Veyron.
Misschien heet de ontwerper zo.

Ik gok iets van: Biuy Veyron.

EDIT:
Op: http://www.bugatti-cars.de/bugatti/index.html
Klik naar: Models -> Veyron 16.4 -> Design -> Views -> Plaatje dichtbij!

Veyron had ik goed.
Nu lees ik iets van Biarry Veyron

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2006 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hayfork
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-08 10:46

Hayfork

Drinkin&Boardin

Dit dus
Afbeeldingslocatie: http://img405.imageshack.us/img405/2671/veyron5cs.jpg

ben nog op zoek naar betere close-up

::In de hemel is geen bier, daarom drinken wij het hier!:: | ::specs::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chester
  • Niet online
Ik gok dat het de handtekening van Pierre Veyron is, aangezien ze de auto naar hem hebben vernoemd.

"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick | Trakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
Heb ff m'n site vernieuwd. klik

Binnenkort weer paar nieuwe projectjen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
Chester schreef op zondag 02 april 2006 @ 21:51:
Ik gok dat het de handtekening van Pierre Veyron is, aangezien ze de auto naar hem hebben vernoemd.
we've got a winner *0*
http://en.wikipedia.org/wiki/Pierre_Veyron

edit: waar is onze cheerleader gebleven? :'(

[ Voor 15% gewijzigd door Menesis op 02-04-2006 22:49 ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~idomburg/weekendrenderklein.jpg

Daar laat ik het bij voor vanavond :)

edit: toch stiekem (voor mezelf) nog een vergelijking gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~idomburg/vergelijkingklein.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door sdomburg op 03-04-2006 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:01
Heb zelf aantal jaren 3d gedaan, en nu fotografie, dus zie wel wat er niet helemaal goed gaat qua fotorealistisch (waarna je zegt te streven)

Wat je eigenlijk hebt gedaan is een ideale foto genomen. Ok, belichting is natuurlijk niet bepaald optimaal, maar de foto ter vergelijking is bijvoorbeeld al de witbalans verkeerd (wat wit/grijs is, is niet wit/grijs), lang niet zo scherp, ruizig, etc. Natuurlijk wil je dat niet meteen overnemen. Maar wat je wel kan doen is:
- DOF (Depth Of Field): scherptediepte, een punt is echt scherp, wat daarvan verder van je oog afligt, of dichterbij wordt onscherp. In de betere renderers is dit wel beschikbaar
-scherm is in werkelijkheid veel helderder, geeft licht
-Grotere contrasten !
-Schaduw is ook veel softer, al maakt dat voor fotorealistisch zijn niet echt uit.
-tafeloppervlak is het natuurlijk ook niet helemaal, maar goed...
-Als je een lamp zo dichtbij opstelt heb je vaak last van een kleurverloop

Een photoshop ter illustratie (kan natuurlijk nooit zo goed als gerenderd, zeker niet de onscherpte):

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~ooter000/got/telefoon.jpg

Op zich netjes gedaan hoor! :) Lijkt wel solidworks trouwens? Zo ja, knap, want verdomd onhandig programma

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.military-meshes.com/forums/attachment.php?attachmentid=3787

nog wat detail op de achterkant/bovenkant van mn gun en wat aan de binnenkant dan is ie klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 03 april 2006 @ 08:32:
[afbeelding]

nog wat detail op de achterkant/bovenkant van mn gun en wat aan de binnenkant dan is ie klaar
damn die is echt wel vet _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
dat ziet er idd wel heeeel erg vet uit. hoe doe je dat nou ?
als ik zoveel detail toevoeg, kan ik dat echt maar bij een klein stukje doen, anders wordt mn pc rete traag :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
DaNiEl KuNsT schreef op maandag 03 april 2006 @ 09:27:
dat ziet er idd wel heeeel erg vet uit. hoe doe je dat nou ?
als ik zoveel detail toevoeg, kan ik dat echt maar bij een klein stukje doen, anders wordt mn pc rete traag :|
Dat heeft iedereen alleen je moet er een beetje handig mee omspringen. Je kan al je onderdelen verdelen in layers, en dan zet je gewoon de layers die je niet gebruikt uit. Daarnaast is een snelle videokaart en veel geheugen ook wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dit zijn 2 meshes
Lopen + mechanisme met pivot op de as
en de body zelf

en aleen mn refs staan in een aparte layer

voor de rest
2k ram en een 9550 "tja kutkaart maar het werkt wel"
wil eig een x800 ofzo

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2006 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dntje
Had gister nog even een dakje erop gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://img152.imageshack.us/img152/1514/wip52ji.th.jpg

@iedereen die naar de naam had gezocht, thnx hier kan ik echt wat mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
dntje schreef op maandag 03 april 2006 @ 16:04:
Had gister nog even een dakje erop gemaakt:
[afbeelding]

@iedereen die naar de naam had gezocht, thnx hier kan ik echt wat mee :)
Ziet er toppie uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
en weer wat verder. nu komt alleen het lastige gedeelte: de achterkant. daar heb ik niet echt referentiemateriaal van. k heb alleen wat foto's van voor en schuin opzij. dus als iemand nog iets heeft liggen van de kathedraal in monaco O-)

maargoewd, hier weer een wipje:
Afbeeldingslocatie: http://freepgs.com/daniel_kunst/got/wip10.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

google vind alleen veel van de voor-zeikant ja, beetje jammer.
Misschien is jou frans/spaans wat het ook is wat beter:
http://www.cathedrale.mc
Hier zie je ook een stuk zeikant:
http://www.fototime.com/EDA6413F1AE1DA0/standard.jpg
En hier van een afstand:
http://www.qsl.net/ok1tuo/obr/mon01.jpg

ik vind em erg mooi worden.

Dit is echt een noob vraag hoor;)
Maar hoe maak je zo'n render? Gewoon zonder licht en dan de standaard 3d max kleur?

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2006 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
deze is gemaakt met vray. dan idd de standaard max kleur en wat dingen instellen in vray (AA, Indirect Illumination enz)

tnx voor die links. dr gaat een wereld voor me open, wist niet dat ie zo groot was.
mn frans gaat wel, denk dat t wel gaat lukke ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
inquestos schreef op maandag 03 april 2006 @ 01:44:
Op zich netjes gedaan hoor! :) Lijkt wel solidworks trouwens? Zo ja, knap, want verdomd onhandig programma
Dank je voor je input. Allereerst baal ik ervan dat je hebt kunnen zien dat het SolidWorks is, ik heb het nog wel zo proberen te verbloemen :+ Ik vind het programma helemaal niet onhandig, in ogenschouw nemend dat ik het niet enkel als basis voor dit soort renders kan gebruiken, maar daarnaast ook voor maattekeningen, 3D-printen etc.

Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk van je punten te verwerken. Echter:
Can I adjust depth of field?

* No, Alias ImageStudio does not currently provide support for depth of field effects.
:(

Andere punten heb ik wel zoveel mogelijk ter harte genomen. Ik zie dat ook in deze render nog heel wat verbeterpuntjes zitten, dus dit zal zeker niet de final zijn.

Nogmaals bedankt.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~idomburg/kleinerender.jpg
edit: overigens is met een simpele lens blur in Photoshop DOF goed te benaderen, maar ik wil zoveel mogelijk zonder nabewerken doen.

[ Voor 6% gewijzigd door sdomburg op 03-04-2006 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozozo
  • Laatst online: 20-02 16:10

Bozozo

Your ad here?

De schaduw mag echt wel een stuk harder... het lijkt nu bijna of hij zweeft :P

TabCinema : NiftySplit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
Bozozo schreef op maandag 03 april 2006 @ 20:36:
De schaduw mag echt wel een stuk harder... het lijkt nu bijna of hij zweeft :P
Ik had 'm net wat softer gezet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die gsm is zeer mooi! Alleen zien de knoppen er wat verpixeld uit (vooral de terugkeertoets boven 1).
De afbeelding van het scherm is ook niet dat, misschien dat je hiermee iets kunt:
Afbeeldingslocatie: http://img98.imageshack.us/img98/6131/theme1bu.jpg
Ik heb er een pattern opgegooid zodat je de indruk krijgt dat het echt een scherm is dat uit pixels bestaat.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2006 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal :)

Die ziet er idd een stuk frisser uit met die texture op die phone.

Iemand een idee waar ik een boom vandaan haal voor cinema 4D om hierin te plakken ?

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.bugers/webpics/huisje.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
Verwijderd schreef op maandag 03 april 2006 @ 22:40:
Hallo allemaal :)

Die ziet er idd een stuk frisser uit met die texture op die phone.

Iemand een idee waar ik een boom vandaan haal voor cinema 4D om hierin te plakken ?

[afbeelding]
http://www.turbosquid.com...ntRatingCount=0&x=34&y=11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozozo
  • Laatst online: 20-02 16:10

Bozozo

Your ad here?

@ sdomburg: nu begrijp ik je schaduwen helemaal niet meer :P

Het lijkt alsof je twee lampen schaduwen laat werpen, maar als je het tafelblad bekijkt zou je de hardste schaduw rechtsonder verwachten... help me out here :+

edit: en de DOF is een beetje overdone... met dit perspectief in ieder geval.

Verder heel mooi al hoor :9

[ Voor 21% gewijzigd door Bozozo op 03-04-2006 23:03 ]

TabCinema : NiftySplit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.bugers/webpics/final.jpg

ff ingekleurd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jooz
@ De La Cru
je kunt ook zoeken naar Xfrog bomen en deze inladen met de c4d plugin van Xfrog
http://www.td-grafik.de/ext/xfrog_c4dplug.zip (gratis) dan kun je wel niks aanpassen maar de bomen wel gewoon gebruiken ziet er verder al netjes uit !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chester
  • Niet online
Begonnen aan mn velg, hier alvast een wip render:
Afbeeldingslocatie: http://chester.qonstrukt.nl/3d/m3/wip5m.jpg

En een wire voor de geinteresseerden :P
Afbeeldingslocatie: http://chester.qonstrukt.nl/3d/m3/wire1m.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prachtig, zo te zien word het een BMW.
In 3d max gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chester
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 20:56:
Prachtig, zo te zien word het een BMW.
In 3d max gemaakt?
Jup, wordt een BMW. Een M3 CSL om precies te zijn. Gemodeld in 3dsmax en gerenderd met V-Ray.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
Chester schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 20:50:
Begonnen aan mn velg, hier alvast een wip render:
[afbeelding]

En een wire voor de geinteresseerden :P
[afbeelding]
Hoe maak je nou van die scherpe lijnen erin? Want je gebruikt toch meshsmooth?

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Menesis schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 21:38:
[...]
Is dat niet gewoon met chamfer.
Mant meshsmooth verdeelt je polygonen in meer polygonen , en hoe kleiner je polygonen , hoe kleiner het effect.
of ben ik fout :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chester
  • Niet online
Menesis schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 21:38:
[...]
Met chamfer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
weer klein torentje eraan gemoddeld:

Afbeeldingslocatie: http://freepgs.com/daniel_kunst/got/wip11.jpg

Pagina: 1 ... 8 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.