Het grote Canon EOS 30D dSLR topic

Pagina: 1 ... 9 ... 12 Laatste
Acties:
  • 16.024 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D200 doet sequentieel, de 30D parallel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasopurk
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-09 09:09
Verwijderd schreef op maandag 14 mei 2007 @ 13:22:
Raar, in mijn handleiding staat dat 30D accu voor accu leeg maakt. Dus zeker niet parallel.

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:34
mjl schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 10:17:
[...]

Rond Augustus/September is er weer een presentatie van nieuwe producten! Tussendoor zal er niks nieuws uitkomen. Mocht een 40D er komen komt er vast nog een nieuwe cashback+CF kaart actie voor de 30D als deze actie afgelopen is!
Erg leuk van Canon, ik kan niet kiezen! Of nú een lekker geprijsde 30D (850,-) óf over een paar maanden (want daar geloof ik heilig in :*) ) een 40D met interessante specs (1200,-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klaasopurk schreef op maandag 14 mei 2007 @ 13:36:
[...]

Raar, in mijn handleiding staat dat 30D accu voor accu leeg maakt. Dus zeker niet parallel.
Het is parallel, trust me :) Anders zouden niet allebei de accu's op de helft staan als je hem nog niet helemaal leegtrekt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:25

qless

...vraag maar...

Cyclonist schreef op maandag 14 mei 2007 @ 13:39:
[...]

Erg leuk van Canon, ik kan niet kiezen! Of nú een lekker geprijsde 30D (850,-) óf over een paar maanden (want daar geloof ik heilig in :*) ) een 40D met interessante specs (1200,-)
Hm ja ik zou wel een nieuwe cam willen, maar dan nu nog een 30D? ik denk dat ik nog effe doorga met mijn 350 misbruiken :)

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
Verwijderd schreef op maandag 14 mei 2007 @ 13:22:
Ah check, haalde ik even door elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank voor de reacties, grip is besteld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik was vastbesloten om de Nikon D80 incl 18-135 kitlens te kopen (1100 euro) tot ik vandaag een Canon 30D + 17-85 IS lens aangeboden kreeg voor 1220 euro.
Dit scheelt dus niet veel kwa prijs alleen wel n stuk betere lens natuurlijk..
Alleen heb ik mn twijfels over de sensor van 8MP van de 30D.
Wat vinden jullie de beste keus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De sensor is nou juist hét sterke punt boven de D80 (en van vrijwel elke Canon-camera for that matter). Die twee megapixel ga je niet merken, al is het maar door het zware AA-filtert van de Nikon. No-brainer voor mij: de Canon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:45

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Verwijderd schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 17:06:
De sensor is nou juist hét sterke punt boven de D80 (en van vrijwel elke Canon-camera for that matter). Die twee megapixel ga je niet merken, al is het maar door het zware AA-filtert van de Nikon. No-brainer voor mij: de Canon.
De 30D heeft inderdaad een fijne sensor, qua ruis. Qua AF durf ik het niet te zeggen, maar de Nikon heeft ook zijn voordelen.
Je moet ook gewoon kijken wat je het best ligt, qua vasthouden/menu/kleur van foto's (verschilt best wel tussen nikon en canon) etc etc.
Er is geen betere/mindere.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij vroeg naar de sensor, daarvan hing de keuze af. Dan is het antwoord imo simpel: de 30D sensor is ruisvrijer, biedt amper minder / grofweg dezelfde detaillering en levert (subjectief! dus m.i.) fijnere kleurtjes op.

Sowieso zou ik de 18-135 van Nikkor fijn links laten liggen en de 18-70 nemen als je voor de keuze stond, maar dat is weer een andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nah het gaat niet ALLEEN om de sensor maar is wel belangrijk. Ik vind zelf de Nikon ook een stuk mooier alleen daar gaat t natuurlijk niet om. Ik heb me gewoon nooit echt verdiept in de 30D dus het kwam ineens onverwachts...
Wat zijn nou bijv. de pluspunten t.o.v. de 400D?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2007 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:45

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

5 fps, veel stevigere body, fijnere grip, grotere zoeker, eh...alles aan de 30d is ongeveer beter, behalve het prijskaartje.

(btw, je hebt gelijk neo, hij vroeg naar de sensor, dus heb niks gezegd.)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:33
Ik denk dat het niet slim is de keuze af te laten hangen van sec de sensor, in de praktijk onlopen ze elkaar namelijk niet zoveel (of je moet absoluut de meest ruisvrije willen omdat je erg veel met hoge ISO's gaat schieten). Neem beide camera's in je hand en kijk welke je het fijnst vindt in de omgang. De D80 heeft een betere viewfinder, maar het 17-85 objectief bij de 30D is beter dan de 18-135. En objectieven en handling zijn bepalender voor de fotokwaliteit en plezier dan de sensor.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oemfoefoe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:56

Oemfoefoe

'|°o\O/o°|'

Hey daar,

Ik ben aan het oriënteren voor een dSLR en mijn keuze is zo goed als zeker op de 30d gevallen.

Mijn vriendin en ik hebben geen ervaring SLR, maar we hebben allebei een grafische achtergrond. Tot nu toe moeten we bijna alle foto's van een digitale compact camera bewerken om de kleuren en de scherpte te corrigeren. Binnenfotografie is helemaal om te huilen.
Toen ik eenmaal het resultaat van een Eos 350d (van een vriend) heb gezien, ben ik naar Foka gegaan om de 400d 'live' te bezichtigen. Dit veel alleszins tegen. Ik heb vrij grote handen en ik kon hem niet lekker vasthouden én icm met een 70-300 objectief werd het geheel een beetje topzwaar.
De verkoper vertelde ook met de eisen die ik ga stellen aan de camera, dat wij snel boven de 400d uitgroeien (logisch of verkooppraatje?). Maar toen hij een 30d in mijn handen schoof voelde het wel een stuk beter aan.
Ook vertelde hij dat de bajonet van de 400d van kunststof is en dat dit een zwak punt is voor zwaardere lenzen en de 30d zou dat niet hebben.
Na een paar dagen fora lezen en info vergaren op het net, krijg ik steeds meer het gevoel dat de 30d de juiste keuze is. Een pluspunt van de 400d is de EOS Integrated Cleaning System, of is dit een 'consumentending' en moet ik me op deze feature niet zo blindstaren?

Na een heel verhaal kom ik eindelijk tot mijn vraag ;) : welke objectieven?
Eén van mijn hobby’s is motorrijden en ik ben regelmatig op het circuit te vinden. Hierdoor wordt IS voor mij een vereiste. Niet omdat het onderwerp zo snel beweegt, maar omdat het onderwerp vaak +/- 100 meter van mij vandaan is.
Mijn keuze is gevallen op de EF-S17-85mm f/4-5.6 IS USM en de EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM.
Volgens mij heb ik zo een leuke config samengesteld, maar wat is jullie mening hierover? Ik lees namelijk best wel wat tegenstrijdige verhalen (persoonlijke ervaringen).

Tenslotte;
Als ik het goed heb, zitten in deze objectieven geen glazen lenzen. Klopt dat? En zijn tegenwoordig glazen lenzen echt zóveel beter dan kunststof?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:33

breinonline

Are you afraid to be known?

Oemfoefoe schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 12:43:Een pluspunt van de 400d is de EOS Integrated Cleaning System, of is dit een 'consumentending' en moet ik me op deze feature niet zo blindstaren?
De nieuwe 1DmkIII heeft het ook, dus een consumentending zou ik het niet willen noemen. Wel is het niet perse noodzakelijk, het is makkelijk. Hardnekkig vuil kan de ingebouwde cleaner ook nog niet altijd weg krijgen, dan moet je alsnog met sensorswabs aan de slag.
Voor je objectievenvragen moet je in een ander draadje zijn, daar is heel veel te vinden hierover: Het grote Canonmount-objectieven-topic v7.0

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oemfoefoe schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 12:43:
Hey daar,

Ik ben aan het oriënteren voor een dSLR en mijn keuze is zo goed als zeker op de 30d gevallen.

Mijn vriendin en ik hebben geen ervaring SLR, maar we hebben allebei een grafische achtergrond. Tot nu toe moeten we bijna alle foto's van een digitale compact camera bewerken om de kleuren en de scherpte te corrigeren. Binnenfotografie is helemaal om te huilen.
Toen ik eenmaal het resultaat van een Eos 350d (van een vriend) heb gezien, ben ik naar Foka gegaan om de 400d 'live' te bezichtigen. Dit veel alleszins tegen. Ik heb vrij grote handen en ik kon hem niet lekker vasthouden én icm met een 70-300 objectief werd het geheel een beetje topzwaar.
De verkoper vertelde ook met de eisen die ik ga stellen aan de camera, dat wij snel boven de 400d uitgroeien (logisch of verkooppraatje?).
Grote onzin, enige wat de 30D heeft wat de 400D niet heeft: spotmeting. That's about it. Ergonomie van de 30D is natuurlijk wel stukken beter
Ook vertelde hij dat de bajonet van de 400d van kunststof is en dat dit een zwak punt is voor zwaardere lenzen en de 30d zou dat niet hebben.
Die moet zich na laten kijken.
Na een paar dagen fora lezen en info vergaren op het net, krijg ik steeds meer het gevoel dat de 30d de juiste keuze is. Een pluspunt van de 400d is de EOS Integrated Cleaning System, of is dit een 'consumentending' en moet ik me op deze feature niet zo blindstaren?
Handig, kan schelen, meer niet imo.
Eén van mijn hobby’s is motorrijden en ik ben regelmatig op het circuit te vinden. Hierdoor wordt IS voor mij een vereiste. Niet omdat het onderwerp zo snel beweegt, maar omdat het onderwerp vaak +/- 100 meter van mij vandaan is.
Mijn keuze is gevallen op de EF-S17-85mm f/4-5.6 IS USM en de EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM.
Prima lenzen, alleen is de AF van de 70-300 niet heel ranzig snel. Het gaat, zelfs met motorrijders die langs zoeven, maar je zou ook naar een 70-200/4L kunnen kijken. Ik zou beide proberen.
Tenslotte;
Als ik het goed heb, zitten in deze objectieven geen glazen lenzen. Klopt dat? En zijn tegenwoordig glazen lenzen echt zóveel beter dan kunststof?
Er zit van alles in die lenzen, tot fluoriet toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oemfoefoe

Oemfoefoe

'|°o\O/o°|'

breinonline schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 12:50:Voor je objectievenvragen moet je in een ander draadje zijn, daar is heel veel te vinden hierover: Het grote Canonmount-objectieven-topic v7.0
Ow excuseer mijn lompheid. Ik zal mijn post copy/pasten in het desbetreffende topic.
Verwijderd schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 13:00:Grote onzin, enige wat de 30D heeft wat de 400D niet heeft: spotmeting. That's about it. Ergonomie van de 30D is natuurlijk wel stukken beter
Oja de spotmeting, vooral handig met het onderwerp tegen een lichte achtergrond.
Nu wordt het zeker de 30d! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Oemfoefoe schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 12:43:
Hey daar,

De verkoper vertelde ook met de eisen die ik ga stellen aan de camera, dat wij snel boven de 400d uitgroeien (logisch of verkooppraatje?). Maar toen hij een 30d in mijn handen schoof voelde het wel een stuk beter aan.
Technisch gezien is er geen reden om de 400d niet te pakken, ergonomisch kan ik het me voorstellen. Ik kan ook niet met een 350/400d werken zonder dat me handen verkrampen/pijn gaan doen.

Het topzwaar worden van de 400d kun je gedeeltelijk verhelpen door er een grip onder te schroeven, dat maakt het al een stuk handelbaarder. Probeer dat eens (kost minder dan de stap naar de 30d, waar je toch ook een grip onder wil ;) )
Volgens mij heeft ook de 400d een metalen frame... tis alleen wat lichter uitgevoerd... Uiteindelijk kun je ook de mount uit een 1D2 slaan (verhalen genoeg)
Vugetaboutit... tis zo goed als waardeloos. geloof dat alleen die van Olympus enigsinds werkt, maar ook niet voldoende, en Olympus heeft weer heel andere nadelen waardoor ik dat niet kan aanraden.
Volgens mij heb ik zo een leuke config samengesteld, maar wat is jullie mening hierover? Ik lees namelijk best wel wat tegenstrijdige verhalen (persoonlijke ervaringen).
Prima glas, ik heb 17-85 en heb gewerkt met de 70-300 IS... (al gaat de 17-85 er op den duur uit... maar niet vanwege de scherpte/CA/vervormingen)

Als je budget hebt: EF-S 17-55/2.8 :9 :9~ O+
Tenslotte;
Kunstof lens elementen?? Er zit van alles en nog wat in, maar kunstof blijft beperkt tot de behuizing :P

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Oemfoefoe schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 13:18:

Oja de spotmeting, vooral handig met het onderwerp tegen een lichte achtergrond.
Ik mis het niet... in de geschetste situatie pak ik de flitser... meten op de achtergrond, en het donkere onderwerp aan de flitser overlaten... Kan 400d prima ;D

[ Voor 12% gewijzigd door Ronald op 18-05-2007 13:26 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oemfoefoe schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 13:18:
Gebruik het nooit, dan zet ik de EV wel in de plus of min. Spot werkt vaak veel te omslachtig en langzaam omdat hij niet aan je AF-punt gekoppeld. is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oemfoefoe

Oemfoefoe

'|°o\O/o°|'

Ronald schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 13:24:
Volgens mij heeft ook de 400d een metalen frame... tis alleen wat lichter uitgevoerd.
*knip*
/Edit
Er zijn afbeeldingen op dpreview waar je het verschil kan zien tussen de body van de 400d en de 30d.

De 400d zal geen slecht product zijn, maar de body van de 30d oogt toch een stuk degelijker.

Prima glas, ik heb 17-85 en heb gewerkt met de 70-300 IS... (al gaat de 17-85 er op den duur uit... maar niet vanwege de scherpte/CA/vervormingen)

Als je budget hebt: EF-S 17-55/2.8 :9 :9~ O+
Ik weet het dat dit niet een objectieftopic is, maar zou jij willen onderbouwen waarom de EF-S 17-55/2.8 juist zo'n goede lens is?
Nogmaals, ik ben een newbie qua dSLR.
Kunstof lens elementen?? Er zit van alles en nog wat in, maar kunstof blijft beperkt tot de behuizing :P
Ik heb mij wijs laten maken dat zolang het geen glas is, dat dit merkbaar is op het eindresultaat m.b.t. scherpte en kleur.

[ Voor 34% gewijzigd door Oemfoefoe op 18-05-2007 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Oemfoefoe schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 14:06:
[...]

Ik weet het dat dit niet een objectieftopic is, maar zou jij willen onderbouwen waarom de EF-S 17-55/2.8 juist zo'n goede lens is?
Nogmaals, ik ben een newbie qua dSLR.
Tis de scherpst geteste lens in de hele Canon lineup (op basis van meestal 1 geteste sample, dus niet 100%, maar wel behoorlijk betrouwbaar, door de zeer nauwkeurige manier van werken van Klaus, de beheerder) op Photozone:
http://photozone.de/8Reviews/lenses/canon_1755_28/index.htm

Voeg daarbij een voldoende okay bouw voor gevorderd consumenten gebruik IS en F/2.8 door het hele bereik.

Enige nadeel is... hij is ... groot ;)
Ik heb mij wijs laten maken dat zolang het geen glas is, dat dit merkbaar is op het eindresultaat m.b.t. scherpte en kleur.
Volgens mij zijn Alle lenselementen in slr objectieven van een of andere meer of minder luxe glassoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Abbadon schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 10:30:
Ik denk dat het niet slim is de keuze af te laten hangen van sec de sensor, in de praktijk onlopen ze elkaar namelijk niet zoveel (of je moet absoluut de meest ruisvrije willen omdat je erg veel met hoge ISO's gaat schieten). Neem beide camera's in je hand en kijk welke je het fijnst vindt in de omgang. De D80 heeft een betere viewfinder, maar het 17-85 objectief bij de 30D is beter dan de 18-135. En objectieven en handling zijn bepalender voor de fotokwaliteit en plezier dan de sensor.
En wat bijna niemand hier zegt, maar toch wel waar is: de kleurweergave van de verschillende camera-merken verschilt. De ene is wat ruimer op het groene kanaal, de andere vind rood wat lastig (clippen). Dus naast de feel, handling en de lenzen is er ook nog een kwestie van voorkeur voor kleur. :)

[ Voor 50% gewijzigd door Floor-is op 18-05-2007 14:43 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:03

ThunderNet

Flits!

Daarnaast is de lijn tussen glas en kunstof erg dun. En kunstof is niet direct slecht. In tegendeel In juist de duurdere Nikon objectieven zitten Asferische elementen waarbij glas en kunstof aan elkaar vast zitten.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Een klein dingetje is dat we het deeplinken van foto's van DPReview niet echt op prijs stellen.

Ja de bodies zijn anders opgebouwd, maar beide zijn echt prima 'bang for the buck': betaal je wat minder, krijg je plastic. Betaal je wat meer krijg je een magnesium-legering. :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oemfoefoe

Oemfoefoe

'|°o\O/o°|'

Floris schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 14:49:
Een klein dingetje is dat we het deeplinken van foto's van DPReview niet echt op prijs stellen.
Daarom heb ik bronvermelding erbij gezet. Maar ik zal ze verwijderen, geen probleem. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EDIT, vraag verplaatst. sorry

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2007 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:14

ralpje

Deugpopje

Lastig... M'n 300d begint het te begeven, met name de flitsschoen, waardoor de aansturing van m'n flitser niet meer werkt. Ding is een keer gevallen :(
De vraag is nu: schaf ik een 400d aan, of een 30d. M'n 300d gebruikte ik met grip, met name vanwege het feit dat 'ie dan lekker in de hand lag, en ik een handstrap kon gebruiken... Helaas kan ik die grip niet meenemen naar een nieuw model, zo slim zijn ze bij canon wel. Ik fotografeer met name repo's op evenementen, en wil me ook af en toe wel licht aan partyfotografie wagen. Hier verdien ik af en toe wat mee, maar dat is echt niet meer dan kostendekkend. Flitser en objectieven kan ik natuurlijk mooi meenemen. Hamvraag: kan ik een duurdere 30d voor mezelf verantwoorden, of wordt het toch een 400d?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-10 22:54
400D is echt kleiner, misschein gewoon eens proberen? Dat leert 't best..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:29
ralpje schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 00:02:
Lastig... M'n 300d begint het te begeven, met name de flitsschoen, waardoor de aansturing van m'n flitser niet meer werkt. Ding is een keer gevallen :(
De vraag is nu: schaf ik een 400d aan, of een 30d. M'n 300d gebruikte ik met grip, met name vanwege het feit dat 'ie dan lekker in de hand lag, en ik een handstrap kon gebruiken... Helaas kan ik die grip niet meenemen naar een nieuw model, zo slim zijn ze bij canon wel. Ik fotografeer met name repo's op evenementen, en wil me ook af en toe wel licht aan partyfotografie wagen. Hier verdien ik af en toe wat mee, maar dat is echt niet meer dan kostendekkend. Flitser en objectieven kan ik natuurlijk mooi meenemen. Hamvraag: kan ik een duurdere 30d voor mezelf verantwoorden, of wordt het toch een 400d?
Die afweging moet je natuurlijk zelf maken, maar ik kom vanaf een 350d naar de 30d en ik ben er goed over te spreken.

Ten nadele van de 30d: Ik heb het gevoel dat de foto's wat 'ruwer' zijn dan de 350d, dwz dat je wat sneller last hebt van ruis in de donkere gebieden. Kan er natuurlijk mee te maken hebben dat ik de scherpte altijd op maximaal heb staan en dat dit bij de 350 niet kon.

Ten voordele van de 30d:
  • De ergonomie is stukken beter. Het ding ligt erg prettig in de hand en dat wieltje is w00t!
  • Autofocus, ik heb nog nooit van die maffe focusfouten gehad dat ie scherpstelde op iemands sjaal ipv gezicht, zoals ik bij de 350d had.
  • Picture styles. Ik schiet altijd cr2 en voeg dan achteraf 'faithful' toe, ik heb dan de kleuren vrijwel altijd (nagenoeg) goed. Bij de 350d zat ik altijd te knoeien met de witbalans, vooral met bounceflash.
  • Meer features zoals 5fps en spotmetering, alhoewel ik deze niet zo vaak gebruik.
Het enige waar ik last van heb (voor mijn gevoel was dat bij de 350d minder) is het zwaar onderbelichten van flitsfoto's in de M-stand. Ik schiet ('s avonds, binnen) altijd op 200iso met 1/60 en f/4-5.6 en dan mag de E-TTL de belichting bepalen. Nu kwam ik erachter dat E-TTL op de M-stand altijd invult en dus niet volledig flitst. Heb nu de FEC op +2 staan, met redelijke resultaten (totdat je de volgende dag wel weer wilt invullen :o ). Eigenlijk moet dat invulflitsen uitgeschakeld kunnen worden. Kan bij de 1D geloof ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muse
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb een hele tijd gefotografeerd met de 300D, voordat ik besloot om een eigen camera te kopen. Canon was voor mij een logische keuze vanwege het spul dat hier al voorhanden is. De keuze die voor mij overbleef was of ik voor de 400D of voor de 30D zou gaan.
De grotere body, véél betere ergonomie en betere bouw hebben voor mij de doorslag gegeven. Ik heb geen extreem grote handen, maar de 400D is voor mij echt niet fijn vast te houden. En die 2 MP die de 400D extra heeft zijn nu ook weer niet zo heel erg belangrijk.
Daarnaast wilde ik gewoon langere tijd met de body door kunnen en voor mezelf vond ik dat de 30D dan een betere keuze was dan de 400D.
Ik moet zeggen, ik heb 'm half februari gekocht, gelijk met mijn 17-40 F4L en ik heb nog geen moment spijt gehad van mijn aankoop. Ik fotografeer nu meer dan ooit, terwijl de 300D ook altijd beschikbaar was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PhilipsFan schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 09:11:
Ten nadele van de 30d: Ik heb het gevoel dat de foto's wat 'ruwer' zijn dan de 350d, dwz dat je wat sneller last hebt van ruis in de donkere gebieden. Kan er natuurlijk mee te maken hebben dat ik de scherpte altijd op maximaal heb staan en dat dit bij de 350 niet kon.
Afaik is de sensor gewoon dezelfde; het zal probably inderdaad in de verwerking zitten :)
Ten voordele van de 30d:
  • De ergonomie is stukken beter. Het ding ligt erg prettig in de hand en dat wieltje is w00t!
  • Autofocus, ik heb nog nooit van die maffe focusfouten gehad dat ie scherpstelde op iemands sjaal ipv gezicht, zoals ik bij de 350d had.
  • Picture styles. Ik schiet altijd cr2 en voeg dan achteraf 'faithful' toe, ik heb dan de kleuren vrijwel altijd (nagenoeg) goed. Bij de 350d zat ik altijd te knoeien met de witbalans, vooral met bounceflash.
  • Meer features zoals 5fps en spotmetering, alhoewel ik deze niet zo vaak gebruik.
Ik dacht toen ik hem kocht dat de spotmeting van toegevoegde waarde zou zijn. Maar omdat je dan altijd een AE-lock moet doen en daarna AF-lock werkt het vaak te omslachtig. Ik merk dat ik dan lekker op evaluative schiet en dan gewoon exposure comp. gebruik :) Die 5fps heeft wel een voordeel: spiegel is lekker rap en stiekem gebruik ik de burst steeds vaker bij m'n werk :)
Het enige waar ik last van heb (voor mijn gevoel was dat bij de 350d minder) is het zwaar onderbelichten van flitsfoto's in de M-stand. Ik schiet ('s avonds, binnen) altijd op 200iso met 1/60 en f/4-5.6 en dan mag de E-TTL de belichting bepalen. Nu kwam ik erachter dat E-TTL op de M-stand altijd invult en dus niet volledig flitst. Heb nu de FEC op +2 staan, met redelijke resultaten (totdat je de volgende dag wel weer wilt invullen :o ). Eigenlijk moet dat invulflitsen uitgeschakeld kunnen worden. Kan bij de 1D geloof ik wel.
Vaag, je hebt trouwens wel een custom function om de fillflash uit te schakelen geloof ik (auto reduction fill flash ofzo), moet je even zoeken. Toch is het vaag, ik schiet binnen meestal met een FEC van -2/3 tot -2 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 03-10 16:06

Sharky

Skamn Dippy!

Verwijderd schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 11:13:
[...]

Afaik is de sensor gewoon dezelfde; het zal probably inderdaad in de verwerking zitten :)
de 30D heeft een iets grotere en -ik neem daarom aan- ook een andere sensor:

http://www.dpreview.com/r...%2Ccanon_eos350d&show=all

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

Vandaag even wat rondgevraagd- en gezocht. Reparatie van de 300d bij ETB kost (fixed price) €150, excl. verzend- en administratiekosten. Dat is echter tientjeswerk. Andere opties zijn dus de aanschaf van een 400d body (€649) of 30d body (€899). Wellicht dat ik dan m'n 300d (incl. kitlens) nog wel kan slijten op marktplaats ofzo. Kocht hem zelf begin vorig jaar ook tweedehands, dus echt veel zal 'ie niet meer opbrengen, zeker gezien het defect.
Nadeel is dat ik nog geen maand geleden nog een bg-e1 heb gekocht voor die 300d, waar ik dus geen bal meer aan heb. Wellicht dat Cameraland (waar ik dat ding gekocht heb en ook een eventuele vervanging ga aanschaffen) bereid is om dat ding (letterlijk alleen op m'n body gezet, nog niet gebruikt) wil ruilen tegen een grip voor de vervanger, anders heb ik dus weer extra aanschafkosten....
Hmz, zie nu net dat ze bij Cameraland ook nog een 20d body (occassion) hebben staan, voor €695. Voor de prijs van 400d een 20d (weliswaar gebruikt) is op zich ook geen verkeerde optie.
* ralpje gaat nog eens heel diep nadenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-09 10:29

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Ik post het hier maar, Als ik een kit koop met 30d en 17-85usm krijg ik dan 100+150 cashback?
De body is 100,- en de lens 150,- Dat zijn flinke bedragen. Ik kan dat nergens vinden.

Er zit ook een grip bij. Het is een pers. aanbieding 1100,- incl grip en lens :X

edit:Toch wel gevonden, het is idd 250,- Moet ik toch even navragen of dit er ook nog vanaf gaat, ik denk het wel en ik denk dat ik weet wat ik met mijn vakantie geld doe :9

[ Voor 42% gewijzigd door Pinin op 19-05-2007 21:48 ]

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-10 16:07

Spotter

Lichtnicht

ralpje schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 13:30:

* ralpje gaat nog eens heel diep nadenken :)
en even ROFA bellen, vaak beter gewaardeerd dan ETBASS en erg vlot ook. www.rofarepair.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

Spotter schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 21:55:
[...]

en even ROFA bellen, vaak beter gewaardeerd dan ETBASS en erg vlot ook. www.rofarepair.nl
Werd ergens anders ook al geroepen, inderdaad. Voor mij is de vraag echter meer of ik het nog wel het geld waard vind om hem te laten repareren. Heb dat ding begin vorig jaar voor 500 euro tweedehands gekocht (incl. kitlens, canon 90-300, polar- en uv-filters en een ir remote).... Allemaal accesoires die ik nu natuurlijk lachend meeneem naar een nieuwe body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Zojuist bij de KE een 30D besteld voor 899 (excl. cashback), erg interessante aanbieding en ik zat al zolang te dubben tussen een 400D body of een 30D (kom van een 300D) dat de prijs uiteindelijk de doorslag heeft gegeven (gecombineerd met de andere voordelen die een 30D biedt uiteraard). Ik ben erg benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equationunequal
  • Laatst online: 20:46
Crap :(. Afgelopen weekend heb ik m'n 30D & 17-85 gekocht bij Kamera-Express en nu is ie er ineens 100 euro goedkoper. Had ik nou nog maar een weekendje gewacht :/...

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:06
Hankey schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 11:39:
Crap :(. Afgelopen weekend heb ik m'n 30D & 17-85 gekocht bij Kamera-Express en nu is ie er ineens 100 euro goedkoper. Had ik nou nog maar een weekendje gewacht :/...
En als je nog langer had gewacht dan was hij weer goedkoper. Niet teveel over nadenken, zo gaat het nou eenmaal. Gewoon genieten van je 30D!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equationunequal
  • Laatst online: 20:46
GerardHenninger schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 12:13:
[...]

En als je nog langer had gewacht dan was hij weer goedkoper. Niet teveel over nadenken, zo gaat het nou eenmaal. Gewoon genieten van je 30D!
True, true, maar 100 euro in een week is wel erg veel :P. Gelukkig nog 250 cashback terug binnenkort, dus uiteindelijk ben ik nog goedkoop uit...

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Even tussendoor: de 40D wordt, zo gaan de geruchten, op 17 juli officieel aangekondigd. We zullen zien...

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Gokje, de 40D wordt een 30D met de sensor van de 400D, de grip blijft hetzelfde en mogelijk komen de 6 'onzichtbare' AF punten van de 5D erbij.

Op zich niet gek. Beste van beiden :)

Moet ook wel, omdat de 400D nu een voordeel heeft t.o.v. de 30D qua resolutie (marketing hé)

[ Voor 20% gewijzigd door Fairy op 22-05-2007 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Hankey schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 11:39:
er van uitgaande dat je deze camera als particulier hebt gekocht, is volgens mij nog steeds het consumentenrecht zo dat je die 100 euro terug behoort te krijgen aangezien er binnen 8 dagen een prijsverlaging was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Al zijn de pixelcounts nagenoeg hetzelfde, de 20/30D heeft een andere sensor dan de 350D. Het verschil zit 'em in het aantal output channels, wat vervolgens een verschil maakt in hoeveel beelden per seconde uitgelezen kunnen worden. 20/30D sensor heeft een 4 channel output, de 350D en 400D sensors hebben een dual channel output.

Overigens verwacht ik niet dat de 40D enkel een bump naar 10 mpixel wordt en een AF upgrade. Dan sluit Canon slechts aan bij de D40x, D80, D200, Aplha 100 en K10D, die er toch echt al een tijdje zijn. Wat dan wèl de stap extra wordt zou ik niet weten. (Heb wel een paar ideeën/scenarios.)

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:06
JumpStart schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 13:06:
Al zijn de pixelcounts nagenoeg hetzelfde, de 20/30D heeft een andere sensor dan de 350D. Het verschil zit 'em in het aantal output channels, wat vervolgens een verschil maakt in hoeveel beelden per seconde uitgelezen kunnen worden. 20/30D sensor heeft een 4 channel output, de 350D en 400D sensors hebben een dual channel output.

Overigens verwacht ik niet dat de 40D enkel een bump naar 10 mpixel wordt en een AF upgrade. Dan sluit Canon slechts aan bij de D40x, D80, D200, Aplha 100 en K10D, die er toch echt al een tijdje zijn. Wat dan wèl de stap extra wordt zou ik niet weten. (Heb wel een paar ideeën/scenarios.)
Ja maar Canon kan moeilijk te dicht bij de 1D/5D komen, dus ze moeten rustig aan doen met features.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fairy schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 12:57:
Gokje, de 40D wordt een 30D met de sensor van de 400D, de grip blijft hetzelfde en mogelijk komen de 6 'onzichtbare' AF punten van de 5D erbij.

Op zich niet gek. Beste van beiden :)

Moet ook wel, omdat de 400D nu een voordeel heeft t.o.v. de 30D qua resolutie (marketing hé)
In dat geval laat ik hem fijn links liggen, juist die AF-unit kan een oppoetsbeurt gebruiken en ik hoop dat ze de ervaring die ze hebben opgedaan bij de ontwikkeling van de 1D-sensor terug laten komen in de 40D: hogere pixelcount met dezelfde ruis als nu of liever nog gewoon minder ruis met van mijn part maar 8 mpixel (not gonna happen, ik weet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

GerardHenninger schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 13:12:
[...]

Ja maar Canon kan moeilijk te dicht bij de 1D/5D komen, dus ze moeten rustig aan doen met features.....
Iik wéét dat het vloecken in den kerck is, maar ik zou het fantastisch vinden als ze voor de 40D de 1D Mk III sensor nemen als basis, aantal channels terugbrengen van 8 naar 4, koppelen aan een enkele DIGIC III, en zo een 40D maken met APS-H en ISO 3200 native en ISO 6400 extended.

Laat ÜberAF, 10 FPS, weatherseal en algeheel baksteen-kwaliteit maar aan de 1D serie over dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Not gonna happen, het verlies van UWA zal voor de sportshooter e.d. niet uitmaken, maar als allround camera wordt het opeens bar lastig om UWA te gaan. APS-C lijkt me prima voor dit segment, maar gebruik de tech van de 1DIII sensor. Wat pas vet zou zijn: recycle de 1DII AF-unit (al jaaaaaren geproduceerd en inmiddels vervangen) en stamp die in een APS-C camera. Dan is opeens eindelijk je hele viewfinder met AF bedekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Verlies van UWA ? 10 mm op 1,6x crop of 12 mm op 1,3x crop. Canon hoeft maar een EF 12-24 mm lens te maken en we zijn over die horde heen. De Sigma 12-24 toont aan dat zo'n lens zelfs voor full frame te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Believe me, de 40D stapt écht niet van EF-S af, dat is voorbehouden aan de 1 en 5 series, en dat zal voorlopig niet veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
JumpStart schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 20:59:
Canon hoeft maar een EF 12-24 mm lens te maken en we zijn over die horde heen. De Sigma 12-24 toont aan dat zo'n lens zelfs voor full frame te doen is.
Canon heeft al genoeg moeite om een goede EF 16-xx lens te maken, een EF 12-xx lijkt me echt te veel gevraagd. Canon heeft zelfs geen 12mm lens. en de 14mm lens die ze hebben is bijna 2000 euro, een fullframe zoomlens in dat bereik wordt echt veel te duur.

En die Sigma is niet bepaald een hoogvlieger. Ik kan me niet voorstellen dat Canon een vergelijkbare lens (voor waarschijnlijk toch een hoop geld) op de markt wil brengen.

[ Voor 8% gewijzigd door lateef op 22-05-2007 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

lateef schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 21:57:
[...]
Canon heeft al genoeg moeite om een goede EF 16-xx lens te maken, een EF 12-xx lijkt me echt te veel gevraagd. Canon heeft zelfs geen 12mm lens. en de 14mm lens die ze hebben is bijna 2000 euro, een fullframe zoomlens in dat bereik wordt echt veel te duur.

En die Sigma is niet bepaald een hoogvlieger. Ik kan me niet voorstellen dat Canon een vergelijkbare lens (voor waarschijnlijk toch een hoop geld) op de markt wil brengen.
De Sigma 12-24 geeft op fullframe ook een belabberd beeld. Canon wil gewoon geen objectieven die zo matig presteren. Ze brengen liever een bepaalde lens niet uit, dan dat ze hem slecht uitbrengen en daardoor wijzende vingertjes krijgen over de kwaliteit ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Fairy schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 22:04:
[...]
De Sigma 12-24 geeft op fullframe ook een belabberd beeld. Canon wil gewoon geen objectieven die zo matig presteren. Ze brengen liever een bepaalde lens niet uit, dan dat ze hem slecht uitbrengen en daardoor wijzende vingertjes krijgen over de kwaliteit ervan.
dat is ook wat ik bedoelde (en toch redelijk duidelijk formuleerde...?) en ik geef Canon ook helemaal gelijk dat ze zulke lenzen liever niet uitbrengen ipv slecht.

12mm kleinbeeld is trouwens echt extreem wijd en zeker voor een spiegelreflex mijns inziens alleszins behalve redelijk om te verwachten dat dat goed te maken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oemfoefoe

Oemfoefoe

'|°o\O/o°|'

Misschien hoort het niet helemaal thuis in dit topis, maar aangezien ik binnen een maand de 30d gaat halen, ben ik benieuwd welk opslagmedium jullie gebruiken.

Welk merk schrijft snel zijn data weg én is van goede kwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit wordt een nutteloze opsomming die tig keer is gedaan, zoek maar eens op Transcend en Sandisk in dit subforum en je komt meer dan genoeg tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
Soweej, dat mag best wat vriendelijker neographikal. Er is een verschil tussen iemand wijzen op een nette manier dat bepaalde zaken/vragen vrij makkelijk te vinden zijn, en het op zo'n manier brengen alsof hij de moeite van jouw post niet waard is. Ik zou je willen vragen daarop te letten, dat komt net een stukje vriendelijker over :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Excusez moi, het was niet onvriendelijk bedoeld, maar alleen als hint om even te zoeken. Als je alleen al op Sandisk zoekt dan kom je al tig topics tegen. Dan komt het bij mij over als een *gooi je vraag erin en verwacht een antwoord* en dan reageer ik niet met een uitgebreid verhaal waarin ik alle voordelen en nadelen bespreek.

Misschien had er even een smiley bij gemoeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

lateef schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 22:26:
[...]
dat is ook wat ik bedoelde (en toch redelijk duidelijk formuleerde...?) en ik geef Canon ook helemaal gelijk dat ze zulke lenzen liever niet uitbrengen ipv slecht.

12mm kleinbeeld is trouwens echt extreem wijd en zeker voor een spiegelreflex mijns inziens alleszins behalve redelijk om te verwachten dat dat goed te maken is.
Whoa relax :P

Het was meer een bevestiging van jouw verhaal dan tegenspraak, no worries :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 13:14:
Excusez moi, het was niet onvriendelijk bedoeld, maar alleen als hint om even te zoeken. Als je alleen al op Sandisk zoekt dan kom je al tig topics tegen. Dan komt het bij mij over als een *gooi je vraag erin en verwacht een antwoord* en dan reageer ik niet met een uitgebreid verhaal waarin ik alle voordelen en nadelen bespreek.

Misschien had er even een smiley bij gemoeten.
Het zijn de kleine dingen die het doen waardoor iets een stuk vriendelijker over kan komen ja :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oemfoefoe

Oemfoefoe

'|°o\O/o°|'

Ik waarschuwde al dat het waarschijnlijk offtopic was, maar ik wilde dus weten welk merk jullie gebruiken. Transcend en Sandisk is klaarblijkelijk het antwoord.

Nu kan ik op m'n gemakkie gaan googlen. }:| Bedankt voor de moeite....

/edit
Ik wil nog wel ff toelichten waarom ik het in de 30d topic postte...ik heb eerder verteld dat dit mijn eerste dSLR wordt en ik heb me laten voorlichten dat niet alle geheugenkaarten snel genoeg zij om die 5bps weg te schrijven. Waar kan ik beter info vergaren dan op een forum door gebruikers van het toestel?

[ Voor 40% gewijzigd door Oemfoefoe op 23-05-2007 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier wat info mbt. timing van verschillende kaartjes / modi in combinatie met de 30D
Hier wat info over geheugenkaarten in het algemeen.
Ik gebruik Extreme III kaartjes van Sandisk, niet vooraf getest met de concurrentie maar gewoon blindgestaard op de merknaam :D (én gekocht in de kortingsperiode aan het begin van het jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Fairy schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 13:21:
Whoa relax :P

Het was meer een bevestiging van jouw verhaal dan tegenspraak, no worries :)
ik was ook relax, no worries, maar soms is converseren via een forum niet altijd even duidelijk. dat stukje tussen haakjes was meer een vraag, als 'toch... :/ ?' als je begrijp wat ik bedoel :?

maar we bedoelden dus iig allebei hetzelfde :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Ik heb een vraag over flitsfotografie met de 30D en 580EX. Ik kan me niet voorstellen dat hetgeen ik wil, onmogelijk is, maar ik kom er niet uit.

Wat ik wil: Met een vast diafragma van 5,6 en een vaste sluitertijd van 1/60s flitsfoto's maken. De juiste belichting moet dan verzorgd worden door het ETTL algoritme.

Wat ik heb geprobeerd:
  • de P-stand. Dit werkt niet, hij kiest zelf diafragma en sluitertijd en daarbij pakt ie altijd het grootste diafragma (f/4 bij mijn lens). De 'Program Shift' werkt niet als je een flitser gebruikt.
  • de Av en Tv standen. Werkt natuurlijk helemaal niet, want hij probeert dan de achtergrond goed te belichten wat resulteert in een extreem lange sluitertijd.
  • de M-stand is m'n laatste strohalm. Helaas werkt dit zeer onvoorspelbaar. Ik kwam erachter waarom: In de Av, Tv en M standen wordt altijd invul-geflitst door ETTL, en dus niet voluit. Ik los dit nu op door de FEC op +2 te zetten, maar dit levert compleet onvoorspelbare resultaten op. Soms zit er een perfect belichte foto tussen, maar vaak is het ernstig onderbelicht, zelfs met FEC op +3.
Achteraf opschroeven van de belichting levert teleurstellend veel ruis op, ik had toch echt veel beter verwacht van deze camera. Het gekke is dat het bij mijn vorige camera (een 350D, dezelfde flitser) veel beter ging. Weet iemand het antwoord of heeft iemand een tip? Een 5D kopen qualificeert NIET als de oplossing ;)

En voor ik het vergeet: de customfunctie 'Auto Fill Flash Reduction' bestaat volgens mij niet op de 30D, tenminste, ik heb 'm nog niet kunnen vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik fotografeer alleen maar in de M+TLL stand, ik zie niet in wat er zo brak aan is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Verwijderd schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 22:23:
Ik fotografeer alleen maar in de M+TLL stand, ik zie niet in wat er zo brak aan is?
Nu je het zegt. Net even wat testjes gedaan. In een kleine ruimte met het onderwerp op kleine afstand gaat het inderdaad goed. Maar bij 'veldwerk', vandaag bijvoorbeeld in een zaal met een vrij hoog plafond (wel wit gelukkig) krijg ik op deze stand gruwelijk onderbelichte foto's. Het ligt niet aan de flitser die op z'n max zit, want met de FEC op +2..+3 gaat het wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 21:33

breinonline

Are you afraid to be known?

PhilipsFan schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 22:46:
[...]

Nu je het zegt. Net even wat testjes gedaan. In een kleine ruimte met het onderwerp op kleine afstand gaat het inderdaad goed. Maar bij 'veldwerk', vandaag bijvoorbeeld in een zaal met een vrij hoog plafond (wel wit gelukkig) krijg ik op deze stand gruwelijk onderbelichte foto's. Het ligt niet aan de flitser die op z'n max zit, want met de FEC op +2..+3 gaat het wel goed.
Wat is de afstand tot plafond, welke kleur plafond, welke brandpuntsafstand? Allemaal zaken die een rol spelen in het resultaat. Op M zou het echt goed moeten gaan. De belichting heb je geheel zelf in de hand, de rest is experimenteren. Post anders eens een paar voorbeeldjes van mislukte foto's?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-10 10:46

BLN

Even voor de mensen die twijfelen tussen een 400D en een 30D, vanwege 10Mp tegen 8Mp.

Ik heb voor een architecten bureau als try-out wat foto's gemaakt van hun projecten. Die zouden dan gebruikt worden als posters voor bij de opening van het bureau. Hiervoor heb ik een tamron 17-50 f2.8 (en al die letters) gebruikt, op diafragma's tussen f8 en f22. Die zijn vervolgens afgedrukt op 60x90cm.

Ik was behoorlijk zenuwachtig of ze wel scherp genoeg waren, want er was geen enkel scherm waarmee ik de foto op fullsize in zijn geheel kon beoordelen. En op f22 vraag je toch wel wat van een lens.

Het is uiteraard een happy ending geworden. De foto's waren op 60x90 ragscherp, zelf als ik met m'n neus er op zat was het nog scherp. Uiteraard kwam dit ook door de afdruk kwaliteit (het waren 9 posters van 50 per stuk) maar ik was positief verbaasd door de 30D.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BiX schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 01:24:

Ik was behoorlijk zenuwachtig of ze wel scherp genoeg waren, want er was geen enkel scherm waarmee ik de foto op fullsize in zijn geheel kon beoordelen. En op f22 vraag je toch wel wat van een lens.
Zoek eens op diffractie, dat treedt nl. vanaf f/8 op bij een cropsensor. Scherper wordt het er in ieder geval niet van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 22:54
PhilipsFan schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 22:17:
De M-stand is m'n laatste strohalm. Helaas werkt dit zeer onvoorspelbaar. Ik kwam erachter waarom: In de Av, Tv en M standen wordt altijd invul-geflitst door ETTL, en dus niet voluit. Ik los dit nu op door de FEC op +2 te zetten, maar dit levert compleet onvoorspelbare resultaten op. Soms zit er een perfect belichte foto tussen, maar vaak is het ernstig onderbelicht, zelfs met FEC op +3.
Het algoritme van ETTL probeert een goede belichting te krijgen, maar helaas is het nu eenmaal zo dat de flitser eigenlijk alleen de voorgrond juist kan belichten. Als je dus een grote ruimte hebt dan zul je dus de voorgrond overbelichten en de achtergrond onderbelichten. Als je de FEC hoger zet zul je de voorgrond dus relatief meer gaan overbelichten.

Als je de achtergrond niet met je flitser kunt bereiken, maar toch wel op de plaat wilt hebben, dan is de enige mogelijkheid om je belichting aan te passen (hogere ISO, diafragma opengooien, langere sluitertijd). De flits gebruik je dan om de voorgrond extra te belichten en te bevriezen. Het is helaas niet zo dat je flitser alles kan rechtbreien :(

Op deze site kun je veel lezen over flits technieken. Dat is eigenlijk verplichte kost als je goed wilt leren flitsen. Wellicht verder vragen stellen in het Centraal Canon-dedicated Flits-topic, want het is niet echt 30D gerelateerd.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 22:54
Verwijderd schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 03:30:
Zoek eens op diffractie, dat treedt nl. vanaf f/8 op bij een cropsensor. Scherper wordt het er in ieder geval niet van...
Hij geeft toch ook aan dat je op F/22 "wel wat vraagt" van een lens. Maar als je een flinke scherptediepte wilt hebben dan kun je soms niet anders.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

ik heb geen idee wanneer die lens over het hele bereik scherp wordt en waar de focus lag maar f/22 is wel een heel klein diafragma. Maar daar zijn natuurlijk formules voor: http://en.wikipedia.org/wiki/Hyperfocal_distance

[ Voor 4% gewijzigd door Sharky op 25-05-2007 10:58 ]

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 03:30:
[...]

Diffractie treed niet zozeer op binnen f/x bij een crop (staat hier los van imo) maar het heeft voor zover ik weet te maken met de grootte van de fotocellen. een 400D 10MP sensor zal sneller last hebben van diffractie dan een 300D van 6MP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil een extra accu kopen voor mn 30d en aangezien ik morgen toch langs dewinkel.nl ga pik ik de accu daar even op. Nou is de originele accu van Canon 80 euro, terwijl de namaakversie van Hahnel maar 28 euro is. Het vermogen is exact hetzelfde alleen ik twijfel over de kwaliteit/betrouwbaarheid...
Heeft iemand ervaring met deze accu van Hahnel?

Canon accu:
http://www.dewinkel.nl/pr..._769_297&products_id=1963

Hahnel accu:
http://www.dewinkel.nl/pr...1_769_297&products_id=173

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:39
Verwijderd schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 19:34:
Ik wil een extra accu kopen voor mn 30d en aangezien ik morgen toch langs dewinkel.nl ga pik ik de accu daar even op. Nou is de originele accu van Canon 80 euro, terwijl de namaakversie van Hahnel maar 28 euro is. Het vermogen is exact hetzelfde alleen ik twijfel over de kwaliteit/betrouwbaarheid...

Canon accu:

Hahnel accu:
Doe lekker nog Hollandser en scoor de pri-ma namaak accu van www.aq4u.nl. Kost iets van 10,95 en gaat bijna even lang mee als de originele accu.

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:20

Asteroid9

General Failure

Heb nu ook naar volle tevredenheid namaak accu's in mijn 300D zitten, en die zijn hetzelfde als van de 30D.
Dat fotografie spullen duur zijn is algemeen bekend, maar 80 Euro voor een simpele accu is pure diefstal...

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
[...]
De kwaliteit van namaakaccu's varieert enorm. Deze specifieke Hahnel heb ik geen ervaring mee (hoewel Hahnel als merk goed bekend staat). Ik kan je echter wel de Lenmar accu's die ze bij Konijnenberg verkopen bijzonder aanraden. De BP-511 vervanger was zelfs nog goedkoper: 20 euro. Ik heb ook een Lenmar gehad voor m'n 350D en die heeft het altijd prima gedaan.
BugBoy schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 10:03:
[...]
Als je de achtergrond niet met je flitser kunt bereiken, maar toch wel op de plaat wilt hebben, dan is de enige mogelijkheid om je belichting aan te passen (hogere ISO, diafragma opengooien, langere sluitertijd). De flits gebruik je dan om de voorgrond extra te belichten en te bevriezen. Het is helaas niet zo dat je flitser alles kan rechtbreien :(
Ik vrees ook dat het daarmee te maken heeft. Alleen verschil ik van mening met het toestel over wat de voorgrond is ;) Vaak probeer ik iets te fotograferen dat ver weg staat maar zit er iets half in beeld, als je bv in het publiek staat en ziet de camera dat als voorgrond. Resultaat: perfect belicht achterhoofd van een andere kijker :(
Op deze site kun je veel lezen over flits technieken. Dat is eigenlijk verplichte kost als je goed wilt leren flitsen. Wellicht verder vragen stellen in het Centraal Canon-dedicated Flits-topic, want het is niet echt 30D gerelateerd.
Je hebt een beetje gelijk. Ik vroeg dit in het 30D topic omdat ik deze problemen met de 350D veel minder had, maar wellicht ben ik daar beter geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

^^^ met nadroJ. Die accus van aq4u.nl zijn echt goed. Ik heb er 2 gekocht, opgeladen en de eerste is na 500 foto's nog niet leeg.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fairy schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 11:14:
[...]

Diffractie treed niet zozeer op binnen f/x bij een crop (staat hier los van imo) maar het heeft voor zover ik weet te maken met de grootte van de fotocellen. een 400D 10MP sensor zal sneller last hebben van diffractie dan een 300D van 6MP.
Klopt, stelregel is echter F/8 op een cropcam, F/11 op een fullframe ala 5D door de circle of confusion :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
  • Laatst online: 21-08 22:49

Canon accu:

Hahnel accu:
Echt jammer dat de prijzen van de orginele accu's in NL zo hoog liggen, ik heb een orginele in HK laten halen. Heeft me HK$ 350,- (+/- € 35) gekost.

Jammer dat die persoon (Hij is piloot) niet binnenkort naar NL komt, anders had ik misschien wel een actie hiervoor gestart.

Vleuten 4x430wp Oost Schuin dak 25°, 5x430wp Zuid plat dak 13°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Zelf heb ik laatst 3 accu's via e-bay (eforcity) gekocht. Zouden 1800 mAh moeten zijn, er staat echter nergens een capaciteit op accu/doosje.
Helaas zit er geen afdekplaatje bij, voor het geval je ze in je tas gooit. Gelukkig had ik die zelf nog voldoende.

Ze kosten US$ 2,99 per stuk (met gratis mini pruts-statiefje)
Shipping & handling: $ 28,97
Insurance: $ 6,-
Total: $ 43.94

Werd uiteindelijk ietsje meer dan € 34, - bij Visa.

Voldoen prima.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM
  • Laatst online: 20:08

IQM

Zelf heb ik ook een accu van Hahnel in mijn 30D zitten. Naar mijn idee een fractie minder dan een orginele Canon maar nog steeds goed voor weken fotograferen. (hoe lang of hoeveel foto's dat is weet ik niet maar bij de geboorte van onze dochter was het ongeveer 6 weken later. En toen maakte ik niet weinig foto's per dag.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

ik heb ook een hahnel in m'n 30D en die doet het even goed als de originele canon, niks mis mee dus.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Hee, kleine how-to. "Hoe fix ik het stof in mijn zoeker van mijn 20D/30D".

Mijn 20D had vanaf het begin een stofje in de zoeker (vrij zwart) net van het midden af dat er maar niet uitkwam, ook niet na het reinigen van het matglas. Ik heb het probleem gefixed en wilde het graag met jullie delen zodat, mochten jullie dit ooit ook een keer moeten doen, hier misschien wat aan hebben.

Zoals iedereen weet is de 20D en de 30D gelijk qua opbouw spiegel/matglas etc.

Ik heb het in mijn kamer geprobeerd te doen, probeer dit niet, bij mij gaf het constant weer nieuw stof in de zoeker.

Benodigdheden:
(1) Goede pincet met platte bek.
(2)Matglas oppak tooltje (wordt geleverd bij matglas voor 5D en 1Ds(II), maar bij gebrek hieraan moet je een alternatief bedenken, maar NIET de pincet, deze kan krassen op het glas bezorgen.
(3)Kruiskopschroevendraaiertje met zeer kleine punt (zoéen waar je ook horloges mee opent).
(4)PEC-PAD (doekje waar je ook objectieven mee reinigd).
(5)1 heldere halogeenlamp
(6)Tafeltje
(7)Douche
(8)Naald met dikke kop (of nog beter, van je moeders naaiset zo'n onthaakpennetje).
(9)Wattenstaafjes

Voorbereiding:
1. Spreek met iedereen in huis af dat je de douche minimaal een half uur confisceert en niet gestoord wil worden omdat je hele enge dingen aan het het doen bent :)
2. Zorg er voor dat de eventuele actieve ventilatie in de douche uit staat en sluit ramen en doe de deur op slot. Zorg wel dat de evt kachel uit staat, we willen geen sauna!
3. Zet de douche aan op de hoogste stand en laat de douchecabinedeur open. Met heet water duurt het ongeveer een minuut of 2 om de ruimte enigszins te bevochtigen. Laat het niet NAT worden, dat is ook niet goed. Een vochtige ruimte heeft als voordeel dat je minder kans loopt op stof in de camera. Vaak is het nog beter als je in de gelegenheid bent de douche te gebruiken nadat een familielid de douche heeft gebruikt. Als je na het douchen maar de actieve ventilatie uit hebt gezet en de ramen hebt gesloten.

Het echte werk (leg de camera op de rug met de onderkant naar je toe):
4a. Zorg voor goede werkverlichting (5) + tafeltje (6)
4b. Verwijder het objectief van de camera.
5. Zorg dat de camera enigszins achterover ligt (de onderkant dus iets omhoog), dit voorkomt dat het matglas onverwacht meegaat met het voorste frame.
6. Aan de bovenkant (daar waar de spiegel tegenaan klapt) zit een stukje schuim, precies daaronder zit een metalen plaatje dat het matglas op zijn plaats houd, hier zit een klein gaatje in. Steek de punt van de naald (8) in dat gaatje en verwijder het plaatje. Dit doe je door het metalen plaatje (voorzichtig!) iets naar beneden te drukken (richting sensor zeg maar) en vervolgens naar je toe. Je zult zien dat het plaatje naar je toe valt.
7. Houd het plaatje met je vinger of wattenstaafje (9) tegen, anders valt deze tegen de spiegel (is geen ramp, maar liever niet).
8. Pak het metalen frame op (kan met vingers, anders met pincet (1). Let op, absoluut rechtstandig houden, 1/10 mm schuin houden het hij blokkeert in de smalle doorgang. Leg het frame op een PEC-PAD
9. Houd een wattenstaafje voor de spiegel. Til de camera op en beweeg deze iets voorover totdat het matglas vanzelf naar voren valt. Lukt dit niet, dan zul je iets moeten schudden, maar liever niet, aangezien de koperen shim los kan laten en tussen een kleine spleet op de sluiter kan vallen (Dat zijn momenten die je echt wil voorkomen! Heeft mij héél veel angstzweet gekost!). Ligt het matglas goed, leg de camera dan weer in positie (licht achterover).
10. Nu moet je het matglas er uit halen. Probeer te voorkomen dat je deze met de vingers aanraakt (of enkel de randjes). Krassen op het matglas zijn erg goed zichtbaar, voorkom deze. Het matglas kun je in het beste geval oppakken met het speciale tooltje voor het 5D matglas, maar die heeft lang niet iedereen (ik wel gelukkig). Een alternatief zou een pincet kunnen zijn met aan beide kanten een stukje zacht vilt.
11. Leg het matglas op het stukje PEC-PAD. Hand eronder, laat hem niet vallen!
12. Draai met een schroevendraaier (3) de 2 schroefjes uit de bovenkant (daar waar het stukje schuim ook op zit) en pak deze uit de camera.

Je zult nu een koperen shim zien liggen en het autofocus glas. Vanaf nu moet je nóg voorzichtiger worden en vooral niet trillen.

13. Pak voorzichtig de koperen shim (koperplaatje) op met de pincet (1). Zorg ervoor dat je weet wat de positie van het ding is, anders kun je straks 8 verschillende posities proberen. (evt opschrijven dus, of foto maken tussentijds (met een andere camera uiteraard ;) ). Let de shim op de PEC PAD

14, nu het engste, verwijder het Autofocus glas. Let er op dat dit een electisch onderdeel is. Het glas bevat printsporen en electriche contacten. Ook hierbij is de positie van vitaal belang. Leg het AF glaasje netjes bij de andere onderdelen op de PEC PAD.

15. Blaas de camera schoon met de blaasbalg, hierbij gaat het met name om het glaasje bovenin dat naar de zoeker gaat. RAAK DEZE NIET AAN!

16. Reinig het AF glaasje, maar gebruik geen doekjes of nattigheid, liefst alleen lucht, ikzelf heb met succes een sensor brush gebruikt.

17. Plaats het AF glaasje weer precies zoals het er afkwam en plaats hierop de shim terug. Waarom nu de shim? Omdat de shim wordt tegengehouden door de bovenkant van het plastic 'dakje' is het een crime(?) om deze naderhand terug te plaatsen moet je heb van onderaf inschuiven en dat is heel lastig.

18. Schroef het dakje er weer op, maar zorg ervoor dat de camera ook nu weer ietsje achterover ligt (wegens achterover vallen van shim).

19. Leg de camera nu op de kop (Flitser op de grond). Hij blijft als het goed is shuin op de kop staan.

20. Maak het matglas schoon PECPAD met sensor cleaning vloeistof, eclise, vdust, noem maar op. De ruwe kant voorzichtig behandelen, draaiende bewegingen van binnenuit naar buiten maken. Achteraf even nablazen met blower om eventueel stof van pad weg te blazen (blaas niet richrting camera!).

21. De camera ligt op de kop, dus met een beetje handigheid kun je nu het matglas er eenvoudig inleggen. De kan met het pinnetje in het midden is de zijde die richting de binnenkant(sensor) moet wijzen. De gladde kant moet naar beneden (camerahuis) wijzen.

22. Pak het frame op (pincet) en leg deze weer in het overgebleven sleufje zoals je hem er ook uithaalde. Ondersteun hem eventueel met de vinger, NIET met wattenstaafjes (stof). Pak de dikke naald en vergrendel de frame weer. LET OP: Zorg dat het frame ver genoeg naar binnen zit. Je kunt hem ook tegen de buitenrand vastzetten, maar van valt het hele zootje bij de eerste foto uit elkaar. Als het goed is kun je het gaatje niet zien als hij dicht zit, enkel als je het schuimpje voorzichtig iets indrukt. Dan zit je goed!

Vraag: Ja leuk, maar 'boven' mijn matglas zit geen stof, alleen óp het matglas.
Antwoord: Mooi, dan hoef je alleen maar het frame en het matglas te verwijderen en niet de shim en AF glas, scheelt risico en veel tijd/moeite.

Wat kan er misgaan, CQ wat is mij overkomen:

Ik kijk door de zoeker, ik focus, PIEP, camera zegt 'scherp'' en je ziet in de zoeker dat het object waar je op richt totaal out of focus is (of vér achter het onderwerp). Ik ben met helemaal de pleuris geschrokken en had ondertussen mijn vriendin al gecondoleerd met het overlijden van haar camera (niet doen |:( vrouwen kunnen heel gevaarlijk worden als je komt vertellen dat je haar camera hebt gemold :D ).

Wat blijkt: Ik had het matglas met de matte kant naar het camerahuis gericht in plaats van andersom, dus matglas op de kop. 1 geruststelling, de focus was prima in orde.

Hoe los ik dit op: Volg de stappen op om het frame en matglas weer te verwijderen en stop het ding er nu wél goed in en zet alles weer in elkaar.

Disclaimer: Deze tutorial is puur een instructie op basis van eigen ervaring en dient enkel als hulpje cq. steun bij het herstellen van bovenstaand probleem. Houd er rekening mee dat de garantie vervalt als er wat misgaat (garantie vervalt per definitie) aangezien deze handeling bij de 20D/30D niet ondersteund wordt in tegenstelling tot de 1 en 5 series. De maker van deze tutorial is op geen enkele wijze aansprakelijk voor enige vorm van schade of gevolgen door handelen n.a.v. bovenstaande stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-09 17:21

Nik

Even een hele korte vraag. Ik vidn het overkill om partyfoto's op L(arge) te schieten die ik toch ga resizen naar 500px breed. Nu kan ik er voor kiezen om te schieten op M(edium) Fijn, of L(arge) normaal.

De bestandsgrootte is hierbij hetzelfde, maar ik vraag me nu af, wat is nu het beste om te gebruiken? Dus volledige resolutie op hardere compressie, of lagere resolutie met weinig compressie :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

De compressie moet je altijd op fijn proberen te houden. Is een grotere CF kaart geen optie?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

zonoskar schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 23:04:
^^^ met nadroJ. Die accus van aq4u.nl zijn echt goed. Ik heb er 2 gekocht, opgeladen en de eerste is na 500 foto's nog niet leeg.
Heb er ook 2 van hun gekocht. Werken perfect, hebben zelfs meer vermogen dan een ori NB2L accu van Canon :P Misschien dat ze wat minder lang meegaan, maar voor die 9,50 per stuk mag je daar niet over zeuren vind ik ;)

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-09 17:21

Nik

zonoskar schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 13:39:
De compressie moet je altijd op fijn proberen te houden. Is een grotere CF kaart geen optie?
Ik heb genoeg geheugen, maar ik heb het idee dat het gewoon overkill is om 8mp foto's te schieten. Medium Fine is wat mij betreft al voldoende. Scheelt ook weer schijfruimte op de pc en enigsinds sneller overzetten van de foto's.

Maar ik ben het met je eens dat ik gewoon op L kan schieten zolang ik genoeg geheugen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

proller schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 11:17:
Even een hele korte vraag. Ik vidn het overkill om partyfoto's op L(arge) te schieten die ik toch ga resizen naar 500px breed. Nu kan ik er voor kiezen om te schieten op M(edium) Fijn, of L(arge) normaal.

De bestandsgrootte is hierbij hetzelfde, maar ik vraag me nu af, wat is nu het beste om te gebruiken? Dus volledige resolutie op hardere compressie, of lagere resolutie met weinig compressie :?
Mja... De hoeveelheid beeldinformatie is min of meer gelijk. Maar met prijzen van rond onder de €10/GB voor CF kaarten zou ik lekker RAW blijven schieten. De extra vrijheid die je hebt om na te bewerken blijft erg prettig. Je kan er altijd nog voor kiezen om een batch resize te doen naar halve breedte (1/4e oppervlakte) en daarna RAWs weg te donderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

Als 80 euro de beste prijs is die jullie kunnen vinden zijn jullie zeker niet bekend met CameraNU.nl daar staan BP511a's (origineel Canon) voor 55 euro. Daar komen dan nog een paar euro verzendkosten op en je hebt origineel spul.

Tevens vind ik het ook een beetje krom om bergen met geld uit te geven aan camera's en objectieven... maar bij een batterijtje moet er ineens bezuinigt worden. Maar goed, ik zoek ook altijd voor de laagste prijs daar niet van. Toen meneer de verkoper bij de MediaMarkt mij 89 euro voor een accu wilde laten betalen heb ik uiteraard ook vriendelijk bedankt.

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:48

Marc H

- - Is wakker - -

proller schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 16:58:
[...]

Ik heb genoeg geheugen, maar ik heb het idee dat het gewoon overkill is om 8mp foto's te schieten. Medium Fine is wat mij betreft al voldoende. Scheelt ook weer schijfruimte op de pc en enigsinds sneller overzetten van de foto's.

Maar ik ben het met je eens dat ik gewoon op L kan schieten zolang ik genoeg geheugen heb.
Nog een reden om het niet te doen: stel je schiet een wereldplaat, bijv: j.p.balkenende die tegen een boom aanfietst 8)7 , dan wil je niet tot de ontdekking komen dat je nog op medium stond te fotograferen.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

C.44 schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 03:19:
Tevens vind ik het ook een beetje krom om bergen met geld uit te geven aan camera's en objectieven... maar bij een batterijtje moet er ineens bezuinigt worden.
Bij camera's en objectieven mérk je het verschil in prijs, bij batterijen niet. Als ik kan kiezen tussen een Canon en Sigma lens met dezelfde kwaltieit en eigenschappen, waarbij de Sigma goedkoper is, wordt het toch echt die Sigma hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

C.44 schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 03:19:
Tevens vind ik het ook een beetje krom om bergen met geld uit te geven aan camera's en objectieven... maar bij een batterijtje moet er ineens bezuinigt worden. Maar goed, ik zoek ook altijd voor de laagste prijs daar niet van. Toen meneer de verkoper bij de MediaMarkt mij 89 euro voor een accu wilde laten betalen heb ik uiteraard ook vriendelijk bedankt.
Ik gebruik nu al ruim 2,5 jaar een stel nepperds en dat gaat tot volle tevredenheid. Spul werkt als een trein en ik haal er meer shots uit dan uit de originele Canon accu's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:34
Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 09:11:
[...]

Ik gebruik nu al ruim 2,5 jaar een stel nepperds en dat gaat tot volle tevredenheid. Spul werkt als een trein en ik haal er meer shots uit dan uit de originele Canon accu's :)
Hier hetzelfde, mijn originele Canon accu ligt werkeloos in de kast..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Laatst online: 19:25

qless

...vraag maar...

ralpje schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 08:22:
[...]

Bij camera's en objectieven mérk je het verschil in prijs, bij batterijen niet. Als ik kan kiezen tussen een Canon en Sigma lens met dezelfde kwaltieit en eigenschappen, waarbij de Sigma goedkoper is, wordt het toch echt die Sigma hoor :)
Ik had voor mijn 350D 2 neppers, maar die zijn nu (na bijna 1 jaar flink gebruik) echt versleten...terwijl de orginele nog steeds perfect werkt...

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
3 neppe 1 orginele hier, werken na ruim een jaar allemaal nog helemaal goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

Mjah ik heb met de originele accu's absoluut geen problemen. Ik kan met 1 accu in de 30D zelfs 1 volledige dag uitkomen bij een rally. En over het algemeen schiet ik dan voor 9gig aan materiaal waarvan door de dag heen wel een gig of 2 weer word verwijderd. En dat is op 1 accu, pakweg 1200 shots op RAW. Uiteraard zonder flits, dat vind meneer de rallycoureur ook prettiger :+ .

Ik kan ergens ook wel begrijpen dat mensen net zo lief 2 "nep" accus nemen die samen meer mAh hebben dan 1 originele maar goed. Ik houd liever gewoon canon spul accu's in m'n camera's. Ik begrijp ik ook wel dat canon zelf geen accu's produceert maar die accus waar canon op staat gaan wel eerst nog door een (extra) kwaliteitscontrole. En dat vind ik ook wel wat waard.

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach, er hangt misschien een risico aan wat betreft duurzaamheid en misschien heeft dat ook negatieve invloed op de garantie (kapotte accu die camera beschadigd heeft) maar via eosdigitaal heb ik voor erg weinig (rond de €20) twee accu's gekocht en die prijs heeft mij het risico doen vergeten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Een accu is een verbuiksartikel. Als de orginele 3x zo duur is als een neppert en deze neppert gaat ongeveer even lang mee, dan ben je toch dief van je eigen portemonnee als je de orginele accu's koopt? Qua garantie moet Canon het ook maar zien te bewijzen dat de schade komt door een nep accu. Ik gebruik al sinds mijn G1 nep BP-511's en heb er nog nooit problemen mee gehad.

Pagina: 1 ... 9 ... 12 Laatste