Ik gebruik er twee in mn grip, mócht er dus iets fout gaan dan is de grip kaput en niet de camera (scheelt toch weer wat in waarde)
Even ranten op Canon camera's, hoewel ik behoorlijk tevreden ben over mijn 30D:
- De nieuwe Pentax K10D heeft een TAv-mode: je kiest een diafragma en sluitertijd en de camera selecteert een bijbehorende ISO-waarde! Waarom is Pentax de eerste met dit soort vernieuwingen en heeft Canon dit nog niet?
- De Nikon D200 (en Fuji Finepix S5 Pro, die gebaseerd is op de D200) kan met de ingebouwde flitser het draadloos flitssysteem aansturen. Waarom kan dit bij Canon niet en moet je zo'n dure transmitter kopen (en bijbehorende dure batterijen)?
TAv mode heb ik in zelf eigenlijk niet gebruikt toen ik een K10D had, te weinig controle. Met de 30D kun je veel sneller dan de K10D iso setten.
Interne flitsgedoe is idd een heikel punt, maar via ebay kun je de transmitter goedkoper krijgen.
Interne flitsgedoe is idd een heikel punt, maar via ebay kun je de transmitter goedkoper krijgen.
|>
Als iemand de software van de 30D/400D/enz kan hacken en het erin stoppen... hardware is al aanwezigSimon schreef op zondag 17 juni 2007 @ 11:57:
TAv mode heb ik in zelf eigenlijk niet gebruikt toen ik een K10D had, te weinig controle. Met de 30D kun je veel sneller dan de K10D iso setten.
Verwijderd
En die functie dan koppelen aan het groene vierkantje op je selectiewiel
Maar zoals Simon aangeeft, ik loop er niet vaak tegenaan en áls het gewijzigd moet worden is het (instinctief) een druk op de knop bovenop de body en een slinger aan het wieltje achterop. Ontspanknop half indrukken en weer verder gaan. Ik heb niet echt het idee dat ik door het gemis van de functie nu óf foto's gemist heb door het bezig zijn met ISO instellen, óf te donkere foto's heb geschoten doordat ik hardnekkig met dezelfde sluitertijd / diafragma combo bleef fotograferen terwijl het licht sterk afgenomen was.
Maar zoals Simon aangeeft, ik loop er niet vaak tegenaan en áls het gewijzigd moet worden is het (instinctief) een druk op de knop bovenop de body en een slinger aan het wieltje achterop. Ontspanknop half indrukken en weer verder gaan. Ik heb niet echt het idee dat ik door het gemis van de functie nu óf foto's gemist heb door het bezig zijn met ISO instellen, óf te donkere foto's heb geschoten doordat ik hardnekkig met dezelfde sluitertijd / diafragma combo bleef fotograferen terwijl het licht sterk afgenomen was.
Ik heb er wel foto's door gemist. Niet in de zin van, niet genomen omdat ik het te druk had met iso instellen, maar wel in de zin van, oeps, toch een te lange sluitertijd (omdat je de iso zo laag mogelijk probeert te houden en je onderwerp toch opeens beweegt) of foto's die wel goed zijn maar onnodig ruis hebben bv bij 1/8000 op 1600 iso geschoten omdat je niet de kans had (of er niet aan gedacht hebt) om de iso terug te schroeven. TAv lijkt mij een handige functie, maar ik kan me voorstellen dat het in de praktijk niet lekker werkt.Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2007 @ 13:15:
En die functie dan koppelen aan het groene vierkantje op je selectiewiel![]()
even een vraagje:
waarom heeft dit ding die twee 'aan' standen?
ik weet dat je in de middelste stand je wiel naast je scherm niet voor alle functies kunt gebruiken (bijv. diafragma in manual stand), maar de vraag bijft:
waarom? spaart dit zoveel energie ofzo?
of kunnen er nog meer dingen niet die veel energie sparen?
waarom heeft dit ding die twee 'aan' standen?
ik weet dat je in de middelste stand je wiel naast je scherm niet voor alle functies kunt gebruiken (bijv. diafragma in manual stand), maar de vraag bijft:
waarom? spaart dit zoveel energie ofzo?
of kunnen er nog meer dingen niet die veel energie sparen?
This message was sent on 100% recyclable electrons.
Meer voor het gemak, dat je niet ongewild dingen aanpast door per ongeluk aan het wiel te draaien. Energiegebruik lijkt me hierbij geen punt
Die eerste functie kun je bijna soortgelijk onder de noemer autoiso vinden op veel bodies.PhilipsFan schreef op zondag 17 juni 2007 @ 11:44:
Even ranten op Canon camera's, hoewel ik behoorlijk tevreden ben over mijn 30D:
- De nieuwe Pentax K10D heeft een TAv-mode: je kiest een diafragma en sluitertijd en de camera selecteert een bijbehorende ISO-waarde! Waarom is Pentax de eerste met dit soort vernieuwingen en heeft Canon dit nog niet?
- De Nikon D200 (en Fuji Finepix S5 Pro, die gebaseerd is op de D200) kan met de ingebouwde flitser het draadloos flitssysteem aansturen. Waarom kan dit bij Canon niet en moet je zo'n dure transmitter kopen (en bijbehorende dure batterijen)?
Daarnaast, vind ik het beetje zinloze functie. Soort van lichtmeter die aangeeft dat je je rolletje moet wisselen voor een foto. En zo heel duur is die ST-E2 niet.. Probleem is dat de 580EX II zo ontzettend duur is t.o.v. de SB800.
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Zo was het vroeger, toen er nog fotorolletjes waren. Een van de enorme voordelen van digitaal is nou juist dat je per foto kunt beschikken over een willekeurig iso-getal. En bij een dslr zijn ook de hogere iso's behoorlijk bruikbaar. Welke fotograaf wil dat nu niet? Je diafragma en sluitertijd bepalen tenslotte je foto, het iso-getal speelt maar een kleine rol, alleen de ruis wordt wat hoger. Ik zou TAv een hele handige mode vinden.ThunderNet schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 10:57:
[...]
Die eerste functie kun je bijna soortgelijk onder de noemer autoiso vinden op veel bodies.
Daarnaast, vind ik het beetje zinloze functie. Soort van lichtmeter die aangeeft dat je je rolletje moet wisselen voor een foto.
Och, ik vind de ST-E2 toch wel redelijk aan de prijs (140 euro incl verzenden op ebay, 198 bij Konijn, voor dat geld heb je bijna een 430EX) en dan moeten er ook nog zo'n aparte, niet-oplaadbare batterij in (die ook weer behoorlijk snel leeg gaat). Ik vind dit een beetje afzetterij van Canon, want de functie van de ST-E2 zou net zo goed kunnen worden ingebouwd in de body mbv de ingebouwde flitser. Het is echt een kwestie van de software aanpassen. Naast geld scheelt dat ook weer gemak en een extra ding in je fototas.En zo heel duur is die ST-E2 niet..
De SB800 kun je denk ik niet vergelijken met de 580EXII, die laatste is net nieuw en is daarom nog wat duur. Beter is vergelijken met de 580EX, dan is het 379 tegen 415 (Konijn prijzen) en dat valt nog wel wat mee, toch? Blijft natuurlijk een feit dat flitsers i.h.a. erg duur zijn.Probleem is dat de 580EX II zo ontzettend duur is t.o.v. de SB800.
Hoi, ik heb zelf de 350D met een de Canon 17-55 IS/USM F2.8 + nog een aantal lenzen.
Doordat ik persoonlijk een aantal (hobby) fotografen ken kan ik ook de 30D af en toe lenen.
Nu valt mij op dat als ik de 30D gebruik met deze lens en de flitser gebruik dat er midden onder een donker rand staat. Met de 350D heb ik hier geen last van. De rand is te zien bij 17-20mm, hoger dan is het weg. Dit is bij elke foto, het maakt niet uit hoe ver het object staat, het zal alleen wat groter/kleiner zijn, maar het is wel te zien.
Kan de 30D soms niet overweg met deze lens icm flits ?
Edit: overige lenzen, geen last van....
Doordat ik persoonlijk een aantal (hobby) fotografen ken kan ik ook de 30D af en toe lenen.
Nu valt mij op dat als ik de 30D gebruik met deze lens en de flitser gebruik dat er midden onder een donker rand staat. Met de 350D heb ik hier geen last van. De rand is te zien bij 17-20mm, hoger dan is het weg. Dit is bij elke foto, het maakt niet uit hoe ver het object staat, het zal alleen wat groter/kleiner zijn, maar het is wel te zien.
Kan de 30D soms niet overweg met deze lens icm flits ?
Edit: overige lenzen, geen last van....
[ Voor 3% gewijzigd door GoT op 28-06-2007 23:24 ]
o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.
Verwijderd
Je zit met de interne flitser te spelen? Dan klopt het ja, gewoon een 430EX halen, ga je plezier van hebben
Ik ga het niet halen, als het een geleende body isVerwijderd schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 23:14:
Je zit met de interne flitser te spelen? Dan klopt het ja, gewoon een 430EX halen, ga je plezier van hebben
Ik kan het natuurlijk wel weer voor mijn 350D gebruiken.
Maar waarom heeft mijn 350D daar geen last van en een 30D weer wel
Dit lijkt mij toch een ontwerpfout, afgezien of het nou op te lossen is door een externe flitser.
[ Voor 10% gewijzigd door GoT op 28-06-2007 23:32 ]
nee hoor. ik vermoed dat ze de interne flitser op de 350D iets hoger hebben zitten dan op de 30D. is ook geen ramp, aangezien de meeste mensen met een 30D vaak, naast de grotere lenzen, een externe flitser hebben.
als ik een 70-200 F2.8 op een 350D zet, zal die ook die schaduw veroorzaken. is dat dan een ontwerpfout van de 350D? sommige lenzen zijn gewoon een tik groter dan anderen, niks aan te doen.
als ik een 70-200 F2.8 op een 350D zet, zal die ook die schaduw veroorzaken. is dat dan een ontwerpfout van de 350D? sommige lenzen zijn gewoon een tik groter dan anderen, niks aan te doen.
7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8
Het is geen ontwerpfout en het is staat dus echt in elke manual van Canon.
Het is pas een ontwerpfout als je on-board flitser altijd net zo ver zou uitsteken als een speedlite.
{signature}
Manuals zijn voor m!37*&s ...
Tweakers gaan eerst zelf prutsen, dan vragen stellen en als laatste stap pas manual lezen.
Maar goed, ik zal kijken of ik ergens een flitsertje kan regelen.
Tweakers gaan eerst zelf prutsen, dan vragen stellen en als laatste stap pas manual lezen.
Maar goed, ik zal kijken of ik ergens een flitsertje kan regelen.
[ Voor 22% gewijzigd door GoT op 29-06-2007 13:22 ]
Je kunt je camera eventueel 180 graden draaien (op zijn kop dus) dan zit de schaduw richting plafond. Vooral als je buiten flitst maakt dat dan niet uit. (Invulflits op de lucht zal niet veel doen...)Korras schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 06:30:
nee hoor. ik vermoed dat ze de interne flitser op de 350D iets hoger hebben zitten dan op de 30D. is ook geen ramp, aangezien de meeste mensen met een 30D vaak, naast de grotere lenzen, een externe flitser hebben.
Of doe het in een keer goed, koop een 430 dan kun je echt flitsen
Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600
Ingebouwde flitsertjes zijn leuk voor bij kitlensjes, niet als je er groter glas op schroeft.
I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock
Toch gek dat ie met zijn 17-55IS lens (niet bepaald een klein ding) op de 350D geen last heeft, en op de 30D wel. (zonoskar kijkt naar z'n 550EX en glimlacht....).
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
mwa, ik heb momenteel nog geen externe flitsert, maar ik heb nu gewoon *niks* aan de ingebouwde flitser. zowel met de 17-55 IS als met de 70-200 2.8 gaat 't niet fijn werken. 
daar staat tegenover dat de 30D samen met die lenzen prima available light kan schieten. invulflitsen is er alleen niet bij.
daar staat tegenover dat de 30D samen met die lenzen prima available light kan schieten. invulflitsen is er alleen niet bij.
[ Voor 26% gewijzigd door Korras op 29-06-2007 20:46 ]
7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8
Verwijderd
En in de neusgaten van de personen die je fotografeert. Lekker flatteus...qless schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 15:08:
Je kunt je camera eventueel 180 graden draaien (op zijn kop dus) dan zit de schaduw richting plafond.
Verwijderd
Bij Crown is de 430EX vrij voordelig op 't moment (en nog €15 cashback, alle beetjes helpen)
Ik heb de 350 en 30 nu naast elkaar.
De 350 is compacter, maar de flitsers zijn (voor zover ik kan zien) even hoog.
De 30D moet vandaag toch terug, dus ik zit weer met mijn 350-je
EDIT:
Is Crown wel een winkel
Ik zie geen adres/telefoonnummer staan.
Is dit de goede ?
De 350 is compacter, maar de flitsers zijn (voor zover ik kan zien) even hoog.
De 30D moet vandaag toch terug, dus ik zit weer met mijn 350-je
EDIT:
Is Crown wel een winkel
Ik zie geen adres/telefoonnummer staan.
Is dit de goede ?
[ Voor 39% gewijzigd door GoT op 01-07-2007 09:16 ]
Dat is de goede. Crown is en winkel/impoteur aan huis. Mijnheer Ruitenberg heeft geen website maar is wel vriendelijk, goedkoop en heeft een goede service
Er zijn genoeg GoTters die met bij hem gekochtte apparatuur rondlopen.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Ben ik nou beetje bevooroordeeld of heeft mijn 30D echt 1 stop betere iso prestaties? Mijn 3200 iso's uit mijn 30D zijn vergelijkbaar met 1600 iso uit mijn 350D....en 1600 uit 30D vergelijkbaar met 800 uit de 350D...
Tenmiste zo lijkt het mij
Tenmiste zo lijkt het mij
Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600
Verwijderd
Hier wordt wel vermeld dat de 30D gevoeliger is dan de ISO waarde aangeeft. Hoe dit zit met de 350D weet ik niet.
Zelfde. Volgens dpreview zit canon standaard wat hoger dan aangegeven (bv iso 100 is meer iso 125 etc)
Verwijderd
Dat geldt voor alle Canon's. Maar veel verschil zal er niet tussen de 350D en 30D zittenVerwijderd schreef op zondag 01 juli 2007 @ 18:29:
Hier wordt wel vermeld dat de 30D gevoeliger is dan de ISO waarde aangeeft. Hoe dit zit met de 350D weet ik niet.
Om nog even terug te komen op de interne flitser van de 350D icm de EF-S17-55:

onbewerkt, deur @ halve meter @17mm

onbewerkt, deur @ halve meter @17mm
30D + 17-55IS kit binnen. Eerste indrukken:
body:
- moet zeker een BG-E2 bij
- shutter is nogal luid
17-55IS:
- retescherp
- bouw is iets minder
body:
- moet zeker een BG-E2 bij
- shutter is nogal luid
17-55IS:
- retescherp
- bouw is iets minder
Verwijderd
Feli met de aankoop
Shutter is inderdaad wat luid, hoewel het al een verademing is tov de 20D... In een stille zaal mag het nog net wat stiller
He ik heb zelfde combi, vind zelf de 17-55 erg prettige lens, het is tevens denk ik erg persoonlijk want ik heb gister de BG-E2 grip gekocht bij de MM (129 euro) snap niet dat ie daar zo goedkoop was maargoed. Hij gaat weer terug want ik vind het echt helemaal niets. Het houd iets beter vast maar voor al het andere wordt ie zo verschrikkelijk lomp dat ik het gewoon niet prettig meer vind vasthouden en kijken.coorz schreef op maandag 02 juli 2007 @ 16:54:
body:
- moet zeker een BG-E2 bij![]()
- shutter is nogal luid
17-55IS:
- retescherp
- bouw is iets minder
anyway veel plezier met je aankoop
|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085
Que? Ik weet dat de 30D al tijden in de vorm van een 30D + 17-85 kit wordt verkocht, maar een 30D + 17-55 kit ken ik nog niet.coorz schreef op maandag 02 juli 2007 @ 16:54:
body:
- shutter is nogal luid
17-55IS:
- retescherp
- bouw is iets minder
Misschien heeft hij die samenstelling zelf 'kit' genoemd.baquelappe schreef op maandag 02 juli 2007 @ 18:16:
[...]
Que? Ik weet dat de 30D al tijden in de vorm van een 30D + 17-85 kit wordt verkocht, maar een 30D + 17-55 kit ken ik nog niet.
Je zal verbaasd opkijken als je eens wist hoeveel verschillende kits er nu te koop zijn
Soms kan je ook niet-Canon lenzen als "kit" kopen, is dan een "kit" verzonnen door de winkelier.
PS: de cashback actie is afgelopen... wist je toch wel ?
[ Voor 68% gewijzigd door GoT op 02-07-2007 19:56 ]
Echt waar niet gelogen; heb de kit op 7 juni besteld, vervolgens vorige week donderdag *geprobeerd* te annuleren en krijg 'm vandaag binnen met faktuur op 29-06!GoT schreef op maandag 02 juli 2007 @ 19:54:
Soms kan je ook niet-Canon lenzen als "kit" kopen, is dan een "kit" verzonnen door de winkelier.
Paladin schreef op maandag 02 juli 2007 @ 17:30:....ik heb gister de BG-E2 grip gekocht bij de MM (129 euro) snap niet dat ie daar zo goedkoop was maargoed....
offtopic:
Ik heb hem 2 weken geleden bij Kamera Exress gehaald en daar is 'ie even duur.
Oemfoefoe schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 02:14:
[...]
offtopic:
offtopic:
Hmz dan heb ik zeker verkeerd in de PW gekeken daar stond ie als goedkoopste voor rond de 149 euro ofzo, ach ja ik breng hem toch terug.
Hmz dan heb ik zeker verkeerd in de PW gekeken daar stond ie als goedkoopste voor rond de 149 euro ofzo, ach ja ik breng hem toch terug.
[ Voor 3% gewijzigd door Paladin op 03-07-2007 12:35 ]
|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085
Verwijderd
Ivm (25?) jaar eos kun je nu diverse officieuze kits kopen bij Canon. Het gaat zelfs zo gek als een 30D icm 60 mm macro. Er bestaan er een stuk of 15 geloof ik. Dit is direct bij Canon bestelbaar en krijg je geleverd in een mooie omdoos..GoT schreef op maandag 02 juli 2007 @ 19:54:
Die je dan weer mag kapot knippen voor de cashbackVerwijderd schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 23:55:
[...]
Ivm (25?) jaar eos kun je nu diverse officieuze kits kopen bij Canon. Het gaat zelfs zo gek als een 30D icm 60 mm macro. Er bestaan er een stuk of 15 geloof ik. Dit is direct bij Canon bestelbaar en krijg je geleverd in een mooie omdoos..
BG-E2 is absoluut een aanrader. Sterker nog, als je 'm eenmaal hebt vraag je je af hoe anderen het zonder doencoorz schreef op maandag 02 juli 2007 @ 16:54:
body:
- shutter is nogal luid
17-55IS:
- retescherp
- bouw is iets minder
Zelfs met een 50 mm lens heb ik het probleem al dat ik niet weet waar ik mijn pink moet laten. Ik heb nu 1 grip, en twijfel of ik voor de 2de body er ook nog 1tje zal halen. Of dat ik nu lean&mean houd.Bananeman schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 09:16:
[...]
BG-E2 is absoluut een aanrader. Sterker nog, als je 'm eenmaal hebt vraag je je af hoe anderen het zonder doen(zeker met een flinke lens erop)
Ik snap ook niet hoe mensen zo'n 300/350/400 kunnen vasthouden, een 20/30 zonder is al slecht te doen. En zo groot zijn mijn handen nu ook weer niet.
This footer is intentionally left blank
Hm, de BG-E2 is slecht leverbaar lijkt het op het moment? Zowel bij KE als broer Konijn in bestelling? Iemand een tip waar hij snel leverbaar is?
Verwijderd
Bij Crown heb ik hem in mei gekocht, levering was toen erg snel en de prijs goed... misschien de moeite waard om even te informeren.
Eerlijkgezegd gebruik ik m'n camera steeds minder met grip.. alleen nog bij de grote evenementen waar ik noodgedwongen de hele dag met een 2.8 telelens loop te sjouwen. Voor normaal gebruik met een kleine prime laat ik de grip lekker thuis, is veel te lomp.
Vorige week op vakantie had een vriend van me z'n 400d bij, en eigelijk ben ik daar best wel gecharmeerd van... erg kleine, lichte maar toch zeer complete body. Ideaal voor gebruik met kleinere lenzen (wat ik toch wel graag doe eigelijk).
Ik heb dan ook niet zo'n grote handen... dat scheelt ook wel.
Vorige week op vakantie had een vriend van me z'n 400d bij, en eigelijk ben ik daar best wel gecharmeerd van... erg kleine, lichte maar toch zeer complete body. Ideaal voor gebruik met kleinere lenzen (wat ik toch wel graag doe eigelijk).
Ik heb dan ook niet zo'n grote handen... dat scheelt ook wel.
[ Voor 7% gewijzigd door abrakadaver op 05-07-2007 12:01 ]
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Op m'n 5D heb ik de grip + handstrap en ben eigenlijk niet anders gewend. De 30D is voor het vrouwtje en als ik licht wil reizen.Bananeman schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 09:16:
[...]
BG-E2 is absoluut een aanrader. Sterker nog, als je 'm eenmaal hebt vraag je je af hoe anderen het zonder doen(zeker met een flinke lens erop)
Hoewel het verschil goed zichtbaar is, is er nog wel redelijk mee te werken (lees: is niet veel slechter dan de 20d), vooral als je lichtsterke lenzen gebruikt.Verwijderd schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 12:12:
Word je niet claustofobisch van die zoeker dan?
Maar 't is inderdaad niet zo dat ik een 400d boven m'n 20d zou kiezen. Bedieningsgemak, snelheid en afwerking zijn toch wel wat beter op de xxD.
nevermind
toch vind ik bij Canon de verdeling van 400d, 30D, 5d 1d etc best een goede verdeling.
Nikon heeft wat dat betreft een vreemde kronkel met zijn D40 na een D50.
toch vind ik bij Canon de verdeling van 400d, 30D, 5d 1d etc best een goede verdeling.
Nikon heeft wat dat betreft een vreemde kronkel met zijn D40 na een D50.
[ Voor 186% gewijzigd door Nomad op 05-07-2007 13:33 ]
Verwijderd
Vraagje aan de studio gebruikers.
Heeft iemand ervaring met de aansturing van flitslampen van je 30d naar studioflitsers? Ik moet binnenkort iemand fotograferen in een studio en verder avn mij 580 ex ben ik nog niet gekomen.... Lastig zoiets??
Heeft iemand ervaring met de aansturing van flitslampen van je 30d naar studioflitsers? Ik moet binnenkort iemand fotograferen in een studio en verder avn mij 580 ex ben ik nog niet gekomen.... Lastig zoiets??
De aansturing van studioflitsers is niet zo moeilijk, je 30d heeft een pc-sync aansluiting (daarmee werken eigelijk alle studioflitsers). Het gebruik ervan is wel wat 'anders' dan je 580EX
of, als je budget ervoor hebt, met pocket wizards zodat je de flitsers draadloos kan bedienen (alternatief: de el-cheapo ebay triggers)
Verwijderd
Met mijn vader er op uit geweest om een camera voor hem te kiezen.
Het is een Canon EOS 30D geworden met in de kit Canon EF-S 17-55 mm F/2.8 G IS USM lens.
Wat een pracht lens zeg, zo helder en scherp. De body: robuust en goed aan te pakken.
In wezen een lichtgewicht als je bedenkt hoe stevig en groot hij is.
Daarnaast een Canon EF 100 mm F/2.8 USM MACRO lens die ik zal gaan gebruiken. + statief.
Voorlopig kan ik met deze camera eens proeven van macro fotografie, iets dat echt huilen is met mijn Sony DSC-V1, . . tips?
Iemand ervaring met Telezoom lenzen op deze camera? Mijn vader is nog op zoek naar een goede telezoom waar hij o.a. vogels wilt vastleggen.
Het is een Canon EOS 30D geworden met in de kit Canon EF-S 17-55 mm F/2.8 G IS USM lens.
Wat een pracht lens zeg, zo helder en scherp. De body: robuust en goed aan te pakken.
In wezen een lichtgewicht als je bedenkt hoe stevig en groot hij is.
Daarnaast een Canon EF 100 mm F/2.8 USM MACRO lens die ik zal gaan gebruiken. + statief.
Voorlopig kan ik met deze camera eens proeven van macro fotografie, iets dat echt huilen is met mijn Sony DSC-V1, . . tips?
Iemand ervaring met Telezoom lenzen op deze camera? Mijn vader is nog op zoek naar een goede telezoom waar hij o.a. vogels wilt vastleggen.
Misschien kan je vader zelf eens op GoT rondkijken om een idee te krijgen?Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 00:10:
<knip>
tja, ligt er aan wat voor budget hij heeft, een 100-400 USM IS of een sigma 50-500 HSM zijn goede lenzen met een flinke telestand en razendsnelle autofocus.
Goedkoper is een 70-300 IS USM...
De combinatie van de 300 4.0 IS en 500 4.0 IS is blijkbaar nogal geliefd onder de enthousiaste vogelfanaten
Goedkoper is een 70-300 IS USM...
De combinatie van de 300 4.0 IS en 500 4.0 IS is blijkbaar nogal geliefd onder de enthousiaste vogelfanaten
Gefeliciteerd, een topcombinatie met 1 nadeel.... je kunt echt de apparatuur de schuld niet geven van je slechte fotosVerwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 00:10:
In wezen een lichtgewicht als je bedenkt hoe stevig en groot hij is.![]()
Het antwoord op deze vraag is echt budget afhankelijk tot het idiote toe...
Opties, van "laag" (500 euro) tot uh... "hoog" (7000 euro) budget:
EF 70-300IS USM
EF 400/5.6L
EF 300/4L IS+ 1.4 TC
EF 100-400L IS USM
EF 300/2.8L + 2 TC
EF 500/4L
EF 500/4L + 1.4TC
Sigma 300-800/5.6
Dit is dus ook geen absolute lijst
[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 10-07-2007 09:37 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Verwijderd
Voor degenen die nog twijfelen aan de ruisprestaties van deze 3 jaar oude sensor:
ISO3200 F/1.6 +0.67EV push, geen luminance NR, 25 chroma NR in Lightroom
Onder het mom: ik ben te lui om de flash te pakken terwijl ik in Nijmegen op een kade zonder lampen in de buurt sta. Aw fuck it, ik draai de 30mm gewoon open. Dit is gewoon bruikbaar op A4 (je zit hier dus effectief naar ISO6400 te kijken) met een klein beetje NR.
edit: vaag, m'n jpeg-export laat meer ruis zien dan LR zelf op 100%
ISO3200 F/1.6 +0.67EV push, geen luminance NR, 25 chroma NR in Lightroom
Onder het mom: ik ben te lui om de flash te pakken terwijl ik in Nijmegen op een kade zonder lampen in de buurt sta. Aw fuck it, ik draai de 30mm gewoon open. Dit is gewoon bruikbaar op A4 (je zit hier dus effectief naar ISO6400 te kijken) met een klein beetje NR.
edit: vaag, m'n jpeg-export laat meer ruis zien dan LR zelf op 100%
Daarom dus, minder detail, meer ruisgevoel... Maar om nou 30MB te uppen<neographikal> jpg-compressie
<neographikal> smeart
<neographikal> ondanks quality 85
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2007 10:20 ]
gaaf, het detail wordt wel hard minder zo... maar leuk dat het kan.
Je had hem misschien beter op f/1.4 kunnen gebruiken, dan is de bokeh tenminste rond ipv zo'n lelijke vorm die het nu heeft ? (rij lichtjes op de achtergrond).
20d op iso3200 een halve stop gepushed (achteraf niet echt nodig geweest met f/2.8 en 1/500e maar toch indrukwekkend wat ie neerzet)
Je had hem misschien beter op f/1.4 kunnen gebruiken, dan is de bokeh tenminste rond ipv zo'n lelijke vorm die het nu heeft ? (rij lichtjes op de achtergrond).
20d op iso3200 een halve stop gepushed (achteraf niet echt nodig geweest met f/2.8 en 1/500e maar toch indrukwekkend wat ie neerzet)
Verwijderd
Actually, ik vermoed ernstig dat dat de mirrorbox is (cats eye effect) en niet het diafragma
hmm, goed punt.. ik zie het nu ook wel een beetje bij m'n eigen foto's aan de rand (bij een volopen = rond diafragma).Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 15:17:
Actually, ik vermoed ernstig dat dat de mirrorbox is (cats eye effect) en niet het diafragma
Ik zelf heb de sigma apo 70-300mm f4-5.6 dg macro gehad, voordat ik mijn huidige Sigma 70-200 2.8 ex apo hsm met 2.0x teleconverter kocht .. De 70-300 was zeker waar voor mijn geld, en niet al te duur ..Ronald schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 09:34:
[...]
Gefeliciteerd, een topcombinatie met 1 nadeel.... je kunt echt de apparatuur de schuld niet geven van je slechte fotos![]()
!
Het antwoord op deze vraag is echt budget afhankelijk tot het idiote toe...
Opties, van "laag" (500 euro) tot uh... "hoog" (7000 euro) budget:
EF 70-300IS USM
EF 400/5.6L
EF 300/4L IS+ 1.4 TC
EF 100-400L IS USM
EF 300/2.8L + 2 TC
EF 500/4L
EF 500/4L + 1.4TC
Sigma 300-800/5.6
Dit is dus ook geen absolute lijst
Zie: http://www.flickr.com/photo_exif.gne?id=78659019 (300mm, toen nog met mijn 350D)
P.S. voordat ik een lens koop lees ik eerst een expert review op http://www.photozone.de en user reviews op http://www.fredmiranda.com
Verwijderd
Intussen hier op uitgekomen:
EF 70-300IS USM : mooi voor beginner om zo kennis te maken met telezoom fotografie.
Niet te zwaar en gunstig geprijst. Handzaam, je kunt er 'normaal' mee wandelen, lijkt mij.
met cropfactor 1,6x is dit best een behoorijke zoom. Goede review bij photozone.de.
Even uitzoeken of de camera op het statief gaat, of juist deze lens met ring op statief...
Enige nadeel is volgens mij: niet lichtsterk nabij 300mm, maar ja wat wil je...
Het super telewerk zal op dit moment nog niet nodig zijn, ook gelet op de $$$.
Bedankt voor de info en tips Ronald en Masir.
de EF 100 mm F/2.8 USM MACRO is een wonder, een wereld gaat voor mij open!
EF 70-300IS USM : mooi voor beginner om zo kennis te maken met telezoom fotografie.
Niet te zwaar en gunstig geprijst. Handzaam, je kunt er 'normaal' mee wandelen, lijkt mij.
met cropfactor 1,6x is dit best een behoorijke zoom. Goede review bij photozone.de.
Even uitzoeken of de camera op het statief gaat, of juist deze lens met ring op statief...
Enige nadeel is volgens mij: niet lichtsterk nabij 300mm, maar ja wat wil je...
Het super telewerk zal op dit moment nog niet nodig zijn, ook gelet op de $$$.
Bedankt voor de info en tips Ronald en Masir.
de EF 100 mm F/2.8 USM MACRO is een wonder, een wereld gaat voor mij open!
Voorbeeldje van een 70-300 IS, 30D en spotmeting:

De foto is overdag genomen, op 300 mm f7.1, iso 800 (sluitertijd 1/400). Foto is niet verkleind, dit is een crop.

De foto is overdag genomen, op 300 mm f7.1, iso 800 (sluitertijd 1/400). Foto is niet verkleind, dit is een crop.
[ Voor 10% gewijzigd door qless op 12-07-2007 13:12 ]
Verwijderd
Jammer dat je iso 800 hebt gebruikt. Deze foto had op een statief makkelijk op iso 100 kunnen worden gemaakt! Voor de rest wel een fraaie pic op 300mm.qless schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 13:11:
Voorbeeldje van een 70-300 IS, 30D en spotmeting:
Tsja handheld moest wel. Veel ruis is er niet te zien gelukkigVerwijderd schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 13:50:
[...]
Jammer dat je iso 800 hebt gebruikt. Deze foto had op een statief makkelijk op iso 100 kunnen worden gemaakt! Voor de rest wel een fraaie pic op 300mm.
Verwijderd
Ik ben al een tijdje op zoek naar een reserve accu voor mn 30d en kwam op internet de volgende tegen:
http://www.saake-shop.nl/productDetails.html?productId=27
De originele heeft 1390 mAh, deze heeft 1800 mAh!! en dat voor 23 incl. verzendkosten...
Maar nu mijn vraag, is zo'n accu wel veilig/betrouwbaar? Iemand ervaring mee?
De originele heeft 1390 mAh, deze heeft 1800 mAh!! en dat voor 23 incl. verzendkosten...
Ik heb hem vandaag ook maar aangeschaft als vervanging van mn 350d, wel ff wennen aan de andere bediening, maar dat gaat geen probleem worden
Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.
Cashback actie onzin ?
Hoi, Ik hou de prijs van de 30D een beetje in de gaten en nu is mij het volgende opgevallen. (Ik bekijk hiervoor verschillende websites.)
Voor cashback actie: ± € 9xx
Na cashback actie: ± € 8xx
Nu is het natuurlijk wel zo dat de prijs voor een body constant keldert, maar zo kort na een cashback actie ?
De lenzen zijn wel wat prijsvaster.
Overigens heb ik een bevestigingsmailtje van Canon gekregen voor de lenzen. Ivm drukte krijg ik het geld later, maar een bevestigingsmailtje geeft mij iig weer wat vertrouwen.
Hoi, Ik hou de prijs van de 30D een beetje in de gaten en nu is mij het volgende opgevallen. (Ik bekijk hiervoor verschillende websites.)
Voor cashback actie: ± € 9xx
Na cashback actie: ± € 8xx
Nu is het natuurlijk wel zo dat de prijs voor een body constant keldert, maar zo kort na een cashback actie ?
De lenzen zijn wel wat prijsvaster.
Overigens heb ik een bevestigingsmailtje van Canon gekregen voor de lenzen. Ivm drukte krijg ik het geld later, maar een bevestigingsmailtje geeft mij iig weer wat vertrouwen.
Dat had ik ook toen ik mijn 30D kocht. Voor de cashback 1180,- na de cashback 999,- euro. De cashback was 150,-, dus je had beter kunnen wachten tot na de cashback
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
30D dropt inderdaad lekker in prijs... mij hoor je niet klagenzonoskar schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 11:16:
Dat had ik ook toen ik mijn 30D kocht. Voor de cashback 1180,- na de cashback 999,- euro. De cashback was 150,-, dus je had beter kunnen wachten tot na de cashback
Aan de andere kant, cashback wat betreft cashback op objectieven zie ik die stukken glas nog niet echt droppen...
Tijdens de afgelopen cash-back was mijn € 888, daar kwam dan de € 100 cash-back nog overheen. Was dus enkel de body, geen kit. Mijn 20D + 17-85 was een kleine 2 jaar geleden nog € 1999. Slik.... dat glas is wel een stuk goedkoper geworden.
This footer is intentionally left blank
Verwijderd
Knalt direct uit elkaar, kan geen zuivere koffie zijn!Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2007 @ 21:12:
Ik ben al een tijdje op zoek naar een reserve accu voor mn 30d en kwam op internet de volgende tegen:
Verwijderd
Spotmetering.
Sinds de overstap van de 350 naar de 30d heb ik de spotmetering geprobeerd. Weet iemand waar die het meest toegepast wordt?
Sinds de overstap van de 350 naar de 30d heb ik de spotmetering geprobeerd. Weet iemand waar die het meest toegepast wordt?
Als je nauwkeurig de belichting wilt metenVerwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 21:47:
Spotmetering.
Wikipedia uitleg.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Sinds begin deze maand is de prijs van de 30D wereldwijd met 10-20% gedaald. Optimisten zoals ik leiden daaruit af dat de 40D zeer binnenkort (laten we zeggen de laatste week van augustus) gepresenteerd zal gaan worden...GoT schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 10:45:
Cashback actie onzin ?
150 euro? volgens mij 100,- hoor.zonoskar schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 11:16:
999 euro na de cashback zeg je. maar tijdens heb ik 888,- betaald waar nog 100 euro af gaat. dus 799 euro ipv 999.
* BasieP is wel blij met die cashback geweest
[ Voor 8% gewijzigd door BasieP op 18-07-2007 14:15 ]
This message was sent on 100% recyclable electrons.
Ik weet niet hoe jij je conclusies trekt, maar mijn conclusie is dat zonoskar de 30D wel wat langer in bezit heeft.BasieP schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 14:14:
150 euro? volgens mij 100,- hoor.
999 euro na de cashback zeg je. maar tijdens heb ik 888,- betaald waar nog 100 euro af gaat. dus 799 euro ipv 999.
* BasieP is wel blij met die cashback geweest
Zonoskar bedoelt inderdaad de cashback van eind 2006. Die bedroeg toen 150 Euro op de 30D.GoT schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 14:34:
[...]
Ik weet niet hoe jij je conclusies trekt, maar mijn conclusie is dat zonoskar de 30D wel wat langer in bezit heeft.
ISO 3200 en dan 0.67 EV pushen is nog altijd effectief ISO 5333Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 10:13:
[...]
[...]
Je had ook ISO 1600 kunnen pakken en 1,67 EV pushen.
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Behalve dan dat de iso-values op de 30D standaard al 1/3e stop hoger uitvallen...JumpStart schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 17:02:
[...]
ISO 3200 en dan 0.67 EV pushen is nog altijd effectief ISO 5333
Opzich mafkezerij natuurlijk, je spreekt een internationale (ISO) waarde af, en vervolgens wijkt canon er in alle vrolijkheid vanaf... maar goed
Verwijderd
+1/3de omdat Canon 1/3de stop gevoeliger is dan aangegevenJumpStart schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 17:02:
[...]
ISO 3200 en dan 0.67 EV pushen is nog altijd effectief ISO 5333
Met stupide dusHenk schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 17:11:
[...]
Behalve dan dat de iso-values op de 30D standaard al 1/3e stop hoger uitvallen...
Opzich mafkezerij natuurlijk, je spreekt een internationale (ISO) waarde af, en vervolgens wijkt canon er in alle vrolijkheid vanaf... maar goed
18 maanden cycle en de PMA. Moet kunnenToff schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 00:37:
[...]
Sinds begin deze maand is de prijs van de 30D wereldwijd met 10-20% gedaald. Optimisten zoals ik leiden daaruit af dat de 40D zeer binnenkort (laten we zeggen de laatste week van augustus) gepresenteerd zal gaan worden...
[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2007 01:35 ]
Eos is uit 1987, dus 20 jaar. http://en.wikipedia.org/wiki/Canon_eosVerwijderd schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 23:55:
[...]
Ivm (25?) jaar eos kun je nu diverse officieuze kits kopen bij Canon.
Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |
@Neo: Tijd voor een nieuw topic?
Onderwerpsuggesties:
Onderwerpsuggesties:
- Ik wil een 40D en ik wil hem NU! (wanneer is ie te koop in NL?)
- Het mag wat kosten?
- Ik wil alle features! (12 megapx, DIGIC III, Liveview...)
Hoi,
Ik ga binnenkort foto's maken voor een bruiloft. Ik vraag hier verder geen geld voor, dit wordt een vriendendienst. Alhoewel... omdat ik nog geen flitser heb mag ik een 580 EX halen en het later houden. (*ghe*, *ghe*
)
Nu is mijn vraag:
Er staat een podium opgesteld, waar veel foto's genomen zal worden.
Wat ik wil doen is mijn camera daar stallen en direct op mijn notebook aansluiten. De foto mag op de CF kaart blijven, maar ik wil de foto direct kunnen bekijken op mijn notebook. Zonder dat ik de CF kaart moet switchen of steeds bestanden her en der moet kopieren.
Dus in principe:
*CLICK* => foto wordt op CF kaart of op notebook opgeslagen (maakt verder niks uit), maar ik wil wel de foto direct op mijn notebook zien, zonder enig tussenkomst.
Is dit mogelijk ?
PS: ik snap dat ik dan de camera mbv het USB kabeltje aan mijn notebook moet aansluiten.
Ik ga binnenkort foto's maken voor een bruiloft. Ik vraag hier verder geen geld voor, dit wordt een vriendendienst. Alhoewel... omdat ik nog geen flitser heb mag ik een 580 EX halen en het later houden. (*ghe*, *ghe*
Nu is mijn vraag:
Wat ik wil doen is mijn camera daar stallen en direct op mijn notebook aansluiten. De foto mag op de CF kaart blijven, maar ik wil de foto direct kunnen bekijken op mijn notebook. Zonder dat ik de CF kaart moet switchen of steeds bestanden her en der moet kopieren.
Dus in principe:
*CLICK* => foto wordt op CF kaart of op notebook opgeslagen (maakt verder niks uit), maar ik wil wel de foto direct op mijn notebook zien, zonder enig tussenkomst.
Is dit mogelijk ?
PS: ik snap dat ik dan de camera mbv het USB kabeltje aan mijn notebook moet aansluiten.
*Gratis* een bruiloft doen..... pff... door jou gaan de pro's naar de kl*teGoT schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 09:47:
Hoi,
Ik ga binnenkort foto's maken voor een bruiloft. Ik vraag hier verder geen geld voor, dit wordt een vriendendienst. Alhoewel... omdat ik nog geen flitser heb mag ik een 580 EX halen en het later houden. (*ghe*, *ghe*)
Nu is mijn vraag:
Dus in principe:
Is dit mogelijk ?
Maar euh, kijk eens naar de CD/software die bij je 30D zit
En wat je wil heet : "tethered shooting".
Succes
Kortom, nieuwprijs van 580 ex is toch gewoon je salaris dan of?.....GoT schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 09:47:
Hoi,
Ik ga binnenkort foto's maken voor een bruiloft. Ik vraag hier verder geen geld voor, dit wordt een vriendendienst. Alhoewel... omdat ik nog geen flitser heb mag ik een 580 EX halen en het later houden. (*ghe*, *ghe*)
Nu is mijn vraag:
Dus in principe:
Is dit mogelijk ?
Op een bruiloft wil je mobiel zijn, een laptop aan je camera vast moet je dus echt niet willen lijkt me.
Daarnaast moet je gewoon zoveel ervaring hebben dat je weet wat je goed kan krijgen en wat niet, je moet weten wat je hebt gepresteerd zonder daarvoor op een notebook te hoeven kijken.
@GerardHenninger : tnx for the tip, het is een vriendendienst, zelfs als ik die flitser niet zou krijgen had ik het ook gedaan. Ik had alleen gezegd dat ik geen externe flitser had en dus mocht ik er 1 uitzoeken. Iedereen kent elkaar, dus ze weten wel dat ik niet "DE" fotograaf ben.
@Nomad: Dat is geen antwoord op mijn vraag, maar omdat ik van jou mobiel moet blijven ga ik wel rondjes lopen op dat podium, misschien kan ik de achterkant van de achtergrond gaan fotograferen of misschien iedereen van achteren
[sarcasme mode: uit]
En NEE, ik ben GEEN professionele fotograaf, maar ik had ook niet het idee dat je dat moest zijn om wat foto's voor je vrienden te maken.
Nogmaals mensen: het gaat dus om een VRIENDENDIENST !!! Fotograferen is een hobby, meer niet.
@Nomad: Dat is geen antwoord op mijn vraag, maar omdat ik van jou mobiel moet blijven ga ik wel rondjes lopen op dat podium, misschien kan ik de achterkant van de achtergrond gaan fotograferen of misschien iedereen van achteren
En NEE, ik ben GEEN professionele fotograaf, maar ik had ook niet het idee dat je dat moest zijn om wat foto's voor je vrienden te maken.
Nogmaals mensen: het gaat dus om een VRIENDENDIENST !!! Fotograferen is een hobby, meer niet.
Dude! Foto's maken op een bruiloft zonder geld te krijgen, hoe durf je 
Relaxxx, ik heb laatst ook voor vrienden foto's gemaakt voor hun bruiloft zonder er iets voor te krijgen (ok ik was ook uitgenodigd dus heb er een hele leuke dag aan overgehouden
). Normaal vang ik er overigens wel geld voor maar moet kunnen toch zoiets?
Weer back on topic: ik weet niet wat de transfer speed is naar zo'n notebook (gaat dat wireless?) maar ik kan me voorstellen dat je dan wel even in de gaten moet houden of 't snel genoeg gaat (veel shots achter elkaar en bijv. in RAW -> veel data).
Relaxxx, ik heb laatst ook voor vrienden foto's gemaakt voor hun bruiloft zonder er iets voor te krijgen (ok ik was ook uitgenodigd dus heb er een hele leuke dag aan overgehouden
Weer back on topic: ik weet niet wat de transfer speed is naar zo'n notebook (gaat dat wireless?) maar ik kan me voorstellen dat je dan wel even in de gaten moet houden of 't snel genoeg gaat (veel shots achter elkaar en bijv. in RAW -> veel data).
Van mijn camera naar mijn laptop (tethered setup dus) is 1 sec via FW. Ideaal!gratis_vodka schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 12:34:
Dude! Foto's maken op een bruiloft zonder geld te krijgen, hoe durf je
Relaxxx, ik heb laatst ook voor vrienden foto's gemaakt voor hun bruiloft zonder er iets voor te krijgen (ok ik was ook uitgenodigd dus heb er een hele leuke dag aan overgehouden). Normaal vang ik er overigens wel geld voor maar moet kunnen toch zoiets?
Je mag het ook best wat liever zeggen, ik las je post wat snel en ik maakte op dat je je gemaakte foto's gewoon meteen wou zien op een notebook.GoT schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 12:01:
@GerardHenninger : tnx for the tip, het is een vriendendienst, zelfs als ik die flitser niet zou krijgen had ik het ook gedaan. Ik had alleen gezegd dat ik geen externe flitser had en dus mocht ik er 1 uitzoeken. Iedereen kent elkaar, dus ze weten wel dat ik niet "DE" fotograaf ben.
@Nomad: Dat is geen antwoord op mijn vraag, maar omdat ik van jou mobiel moet blijven ga ik wel rondjes lopen op dat podium, misschien kan ik de achterkant van de achtergrond gaan fotograferen of misschien iedereen van achteren[sarcasme mode: uit]
Het gaat hier waarschijnlijk erom dat de gasten zichzelf kunnen zien? Dan zou je kunnen kijken of je een beamer ofzo kan fixen, natuurlijk erg leuk als mensen het wat groter kunnen zien, dan kunnen omstaanden het ook zien
Daarna ook proberen zelf rond te lopen en wat foto's te schieten, het moment pakken is vaak net zo belangrijk als de techniek achter een foto en dus kan je de andere fotograaf (die is er denk ik?) toch helpen met wat leuke shots van je.
edit: excuses voor de toon van mijn eerste post dan, zo bedoelde ik het niet. Wou juist de nadruk leggen dat je zoiets niet nodig hebt.
[ Voor 4% gewijzigd door Nomad op 26-07-2007 13:49 ]
Lees je eigen post nog maar eens een keer, het kwam denigrerend over. Ga het dan ook niet over iemand zijn prestaties hebben.Nomad schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 12:58:
Je mag het ook best wat liever zeggen, ik las je post wat snel en ik maakte op dat je je gemaakte foto's gewoon meteen wou zien op een notebook.
Ze weten dat ik geen professionele fotograaf ben, dat heb ik ze ook duidelijk gemaakt. Ze krijgen de foto's "AS IS". Ik weet verder niet of er een professionele fotograaf bij is, niet naar gevraagd.
Ik neem alleen een notebook mee, ik ga geen beamer meenemen.
Ik heb een USB kabeltje van camera naar notebook, ik heb ook nog een paar USB verlengkabeltjes liggen. Ik neem aan dat dat wel snel genoeg is.
Ik heb de kabel/software verder nog nooit gebruikt, ik heb altijd de foto's via de reader gekopieerd.
Bedankt voor de tips mensen, ik zit nu op mijn werk, maar als ik thuiskom zal ik er verder naar kijken.
En mijn werk is geen fotografie, ik zit in de IT
Let wel op dat de maximale lengte voor USB zo'n 5 meter is. Verschillende kabels aan elkaar levert nog eens extra overgangsverliezen op, dus veel marge zal je niet hebben.
Wel een aparte manier van vastleggen. Ik ben benieuwd naar de resultaten.
Wel een aparte manier van vastleggen. Ik ben benieuwd naar de resultaten.
Verwijderd
Je kunt misschien een wlan huren voor een dag bij je camera, dan heb je de vrijheid van het fotograferen nog. Ik heb zeker al 12 bruiloften afgelopen jaar gedaan en het is best leuk om direkt foto's te laten zien, echter ik zou kiezen voor "na de bruiloft". Je kunt je dan beter concentreren, ondanks je het snel snel wilt. Resultaten na de bruiloft zijn belangrijker. Wit plafond of niet, bounchen of niet, dat soort vragen vind ik belangrijker. Ook een park bezoek van 1,5 uur doet het niet slecht. Belichting tijdens een zaal bruiloft is het belangrijkst, belangrijker dan de "snelheid"
Succes!
Succes!
Verwijderd
Ik sta nu op het punt om te gaan bestellen omdat we bijna op vakantie gaan, maar zou toch graag even horen van mensen hoe deze accus bevallen van aq4u.
Ben namelijk wel bang dat STEL dat er iets mee gebeurd mijn garantie (van 3 jaar) vervalt.
Hebben er mensen hier ervaring met deze accu voor de 30D?
jah zijn goed, heb er 4, nooit problemen.