Het grote Canon EOS 30D dSLR topic

Pagina: 1 ... 8 ... 12 Laatste
Acties:
  • 16.024 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klaasopurk schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 16:07:

.... De focus ring blijft ronddraaien en vaak staat ie uiteindelijk wel scherm...
Scherm -> scherp?? In dat geval, switchen naar MF en schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasopurk
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-09 09:09
Verwijderd schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 17:56:
[...]

Scherm -> scherp?? In dat geval, switchen naar MF en schieten.
Hij staat dat wel scherm als ie klaar met ronddraaien.

Wel mijn oude camera van 2001 deed het nog beter onder slecht licht omstandigheden.

Ow ja, als ik een stap naar links of rechts doe dat doet ie het wel, maar ga ik weer terug dan lukt het ook niet. Ik heb dit nooit met de oude cam gehad. (C4000).

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik blijf erbij, je beoordeelt eerder de autofocus van een niet al te beste lens dan van de camera zelf. De 30D focust zéér behoorlijk in het donker, met name met de AF-assist van een flitser is het gewoon knallen. Geen enkel probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eens met Neographikal.
klaasopurk schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 18:31:
[...]
...
...
Pfoeh, nu begrijpt ik er helemaal nietsnie meer van?!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-08 22:49
Ik ga ook voor te weinig licht, en daardoor hunten.

Want je zegt
1) gebeurt bij weinig licht.
2) gebeurt nog vaker bij het inzoomen (want daardoor wordt je lens nog minder lichtsterk)

Want, ik neem dan aan dat als je buiten bent, met mooi zonlicht, je er nauwelijks last van hebt.

Maar, zoals ik eerder al zei, denk ook aan de minimale scherpstelafstand. En de lens heeft natuurlijk ook geen USM, en daardoor ook trager.

Met de kit lens (EFs 18-55), kan ik zelfs met geen licht, maar dan natuurlijk wel met hulp van de AF-Assist van de Speedlight 580EX, scherp stellen en foto´s maken.

Dus zorg voor meer licht, of een ander AF hulpje (AF Assist bv.).

Vleuten 4x430wp Oost Schuin dak 25°, 5x430wp Zuid plat dak 13°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet zeggen dat ik eigenlijk nooit problemen heb met focussen in het donker met mijn 30D.
Ook vanavond in het café gaat het weer knallen worden. Ik denk dat ik 90% van mijn foto's in het café juist gefocussed zijn, en dat zonder dat het beestje aan het ghosten of zeuren is.
Objectief is de 17-85.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-09 12:46
klaasopurk schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 18:31:
[...]
que? :? :? :? :? :?
Ook vanavond in het café gaat het weer knallen worden. Ik denk dat ik 90% van mijn foto's in het café juist gefocussed zijn, en dat zonder dat het beestje aan het ghosten of zeuren is.
Objectief is de 17-85.
Zet je flitser eens uit. Of zet alleen de AF Assist uit. Dan kom je ook vaak in hunt-hemel :).

[ Voor 3% gewijzigd door guillaumemay op 31-01-2007 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasopurk
guillaumemay schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 20:48:
[...]

que? :? :? :? :? :?

[...]
Zet je flitser eens uit. Of zet alleen de AF Assist uit. Dan kom je ook vaak in hunt-hemel :).
Wel ik bedoel in de zoeker zie ik dat de meest rechtse balletje knippert. Dit betekend volgens het boekje dat er neit gefocused kan worden.

Ik vind dat zelfs deze lens zonder inzoomen in het donker bij licht van lantaarnpalen moet kunnen presteren.

De AF-assist stond aan. Ik krijg dan even korte flitsjes en daarna stelt ie scherp en dan schieten. Maar soms blijft dit doorgaan tot een keer of 3 en dan kapt ie ermee.

Ik ken geen betere 18-200 lens met USM. Als iemand die weet graag even vermelden. Ik zit erover te denken om een 17-70 2.8 te kopen. Maar weet nog niet welk merk. Die lens is dan beter voor binnen en in het donker buiten.

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:42
klaasopurk schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 23:17:
[...]

Ik vind dat zelfs deze lens zonder inzoomen in het donker bij licht van lantaarnpalen moet kunnen presteren.
ik vind dat mijn 10 jaar oude VW golf TDI sneller zou moeten zijn dan pakweg een BMW 330D... maar ja... ;)

ik heb geen uitgebreid Lenzen-arsenaal, en al helemaal geen L-lenzen, maar als ik mijn 50-1.8 op de cam heb, dan hunt hij veel minder dan mijn Sigma 17-70.... dus nogmaals: het ligt niet aan de body, een ultra zoom is vrij ongelukkig. Ik zou voor twee objectieven gaan.... een 18-50 2.8 (sigma of Canon met IS) en de 70-200 L... zelfde bereik, wel fors duurder, maar moet kunnen met een 30D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:33

breinonline

Are you afraid to be known?

107mb schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 23:53:
[...]
maar moet kunnen met een 30D
Is dit nou uitleg over wat je zelf gaat kopen, of een advies?

Als het advies is: niet iedereen heeft zoveel geld of wil er zoveel geld aan besteden. Een iets lichtsterkere standaardzoom zal veel minder hunten en is daarom best aan te bevelen. Telezoom is maar de vraag hoeveel je die binnen wilt gebruiken. Voor portretten wel leuk maar daar wil je meestal ook meer licht bij hebben. Dat hoeft dus niet meteen een L te zijn, een Sigma 70-300 APO kan het in dat bereik ook goed genoeg doen.
Voor uitgebreider advies moet klaasopurk in Het grote Canonmount-objectieven-topic V5.0 zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door breinonline op 01-02-2007 06:32 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
breinonline schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 06:29:
[...]

Is dit nou uitleg over wat je zelf gaat kopen, of een advies?
nu ik het weer lees: een lullige opmerking waar klaasopurk helemaal niets aan heeft. }:O

ik denk wel dat hij echt baat heeft bij een F2.8 standaardzoom, waarbij de sigma goed te betalen is. Een standaard 70-300 Sigma Telezoom hunt wel enorm hoor, uit eigen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klaasopurk schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 23:17:

...
...
Forget about it.... Ik vraag me zelfs af of ik objectieven ken die dit met gemak doen. Je komt dan sowieso bij super lichtsterke objectieven uit en het contrast tussen onderwerp en achtergrond moet heel erg groot zijn. Daarnaast zul je nog eens zien dat je dan met een dermate groot diafragma fotografeert dat veel platen niet scherp zijn op het deel van het onderwerp dat jij scherp wilt hebben.

Daarnaast bestaat er momenteel nog geen 17-70 met een lichtsterkte van f/2.8. Of je levert in aan de groothoekkant of aan de telekant. Je kunt wel een IR transmitter gebruiken voor focusassist. Je bent dan 200 euro armer, gebruikt dure niet oplaadbare CR2 batterijen, maar hebt wel IR focus assist zonder bijbehorende flits!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philippevk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 08:37
Ok, even een rare vraag. Ik ben niet helemaal tevreden met de scherpte van mijn foto's (30d i.c.m. sigma 17-70). Er is geen enkele foto (toch al 2000) stuks waarvan ik zeg, goh die is ragscherp. Ik vergelijk mijn foto's van mijn 30d dan ook met de foto's van mijn ex minotla 7d en vind ze iets minder scherp. Nou valt het me alleen op dat ik bij de 30d nooit een foto krijg van meer dan 3,5 mb (RAW daargelaten) en dat de 7d makkelijk de 5,5 of 6 haalde (beide jpeg). Is deze bestandsgrootte normaal voor de 30d?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasopurk
Hallo,

Ik zit te denken om een externe flitser te kopen. Maar ik vraag me naar aanleiding van de opmerking van mig29 of er een flitser is die alleen de AF-hulplicht zendt. Dus geen flits geeft. Ik kan er bij Canon niets over vinden.

Probleem wat philippevk beschrijft komt mij ook bekend voor. Me camera van 4 MP gaf grotere bestanden in jpeg.

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen idee, neem alleen foto's in RAW ;)

Controleer je sluitertijden eens, wellicht zit het daar niet helemaal goed. De D7D heeft natuurlijk een AS in de camera en wellicht denk je een vastere hand te hebben dan je daadwerkelijk hebt. Daarnaast weet ik niet welk objectief je had met de D7D. Tot slot is Minolta natuurlijk beter dan Canon :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:17

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

klaasopurk schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 13:29:
Hallo,

Ik zit te denken om een externe flitser te kopen. Maar ik vraag me naar aanleiding van de opmerking van mig29 of er een flitser is die alleen de AF-hulplicht zendt. Dus geen flits geeft. Ik kan er bij Canon niets over vinden.
Ja, de ST-E2 kan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Let wel op dat dit ding niet goedkoop is in aanschaf en gebruik. Je kunt afhankelijk van je type fotografie ook kiezen voor het gebruik van een 430ex of 580 ex en dan op manual schieten. Zet vervolgens je flitsvermogen op oneindig weinig en ook al heb je dan wel heel licht ingeflitst je hebt goedkoop een IR transmitter... Kun je nog echt flitsen ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is de grootte van mijn bestanden:
JPEG: 1.8MB tot 5.3MB
RAW: +/- 8MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Verwijderd schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 13:44:
Let wel op dat dit ding niet goedkoop is in aanschaf en gebruik. Je kunt afhankelijk van je type fotografie ook kiezen voor het gebruik van een 430ex of 580 ex en dan op manual schieten. Zet vervolgens je flitsvermogen op oneindig weinig en ook al heb je dan wel heel licht ingeflitst je hebt goedkoop een IR transmitter... Kun je nog echt flitsen ook ;)
Of je zet gewoon in de Custom Functions het flitsen uit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom heb je dan zelf die ST-E2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Om flitsers op afstand aan te sturen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:06

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

philippevk schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 00:16:
Ok, even een rare vraag. Ik ben niet helemaal tevreden met de scherpte van mijn foto's (30d i.c.m. sigma 17-70). Er is geen enkele foto (toch al 2000) stuks waarvan ik zeg, goh die is ragscherp. Ik vergelijk mijn foto's van mijn 30d dan ook met de foto's van mijn ex minotla 7d en vind ze iets minder scherp. Nou valt het me alleen op dat ik bij de 30d nooit een foto krijg van meer dan 3,5 mb (RAW daargelaten) en dat de 7d makkelijk de 5,5 of 6 haalde (beide jpeg). Is deze bestandsgrootte normaal voor de 30d?
Dit is een 100% center crop gemaakt met een 17-70mm en een 30D. Sharpnes+1 op de cam en dan RAW->ACR->Jpeg verder geen bewerking. Ik vind het redelijk scherp, maar misschien vind jij anders? Anders moet je idd eens kijken naar je sluitertijden.
Afbeeldingslocatie: http://www.zonoskar.com/Cars/Model%20Cars/IMG_0456.jpg
Wel vind ik dat de 30D meer ruis geeft dan de 350D die ik hiervoor had, zelfs op ISO100, maar ik kan het niet meer direct vergelijken.

/edit: EXIF: f9.0 1/60s ISO100 flits

Maareh, als hij geen scherpe foto's krijgt, zal ie toch wel een redelijk diafragma (zeg f8.0) gebruikt hebben?

[ Voor 6% gewijzigd door zonoskar op 10-02-2007 15:30 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Zo'n plaatje is waardeloos zonder het diafragma, want op F8 moet je wel een hele gare lens hebben voor zo iets niet scherp is. :P

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonoskar schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 15:10:
[...]

Dit is een 100% center crop gemaakt met een 17-70mm en een 30D. Sharpnes+1 op de cam en dan RAW->ACR->Jpeg verder geen bewerking.
Als je RAW schiet heeft deze instelling dus geen enkele invloed.
Bij RAW zijn alleen de ISO waarde, sluitertijd en diafragma instellingen vast, de rest doe je in de RAW converter/editor.
Standaard doe ik bij mijn raw files voor omzeeting naar jpeg of tiff een raw sharpening met Nik sharpener pro.
Ik had eerst een KM 7D, heb nu een 30D. en mijn ervaring is dat de scherpte van de canon VELE malen beter is dan die van de KM.
Had op de 7D oa de minolta 24-105 en de KM 28-75 2.8
gebruik op de 30D nu de 24-105L
Mijn plaatjes uit de 7D MOEST ik altijd verscherpen, uit de 30D hoeft het eigenlijk niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet eigenlijk altijd wel iets verscherpen, al was het maar om je AA-filter teniet te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:39
Onderstaande post heb ik vanochtend in een draad gepost op dpreview. Het onderwerp was of spotmeting nou echt zo belangrijk is. Ik vond het wel leuk om ook hier te posten. Wat is jullie commentaar hierop en wat voor meting gebruiken jullie, wat zijn de ervaringen etc.?

I made some test shots here in my room with the four different metering modes (30D). All in AV mode, f/4, ISO 800, 55mm. No flash used. All photos straight out of the cam jpegs, just resized.

CENTER WEIGHTED AVERAGE - 1/250
Afbeeldingslocatie: http://nadroj.zoto.com/img/600x400x1/c1ebcaad570a66497fcfbdedf7e36ea9-.jpg

EVALUATIVE - 1/250
Afbeeldingslocatie: http://nadroj.zoto.com/img/600x400x1/137b1540db49fb6d3b863a6d758d6e63-.jpg

PARTIAL - 1/100
Afbeeldingslocatie: http://nadroj.zoto.com/img/600x400x1/92302cb4b4f634925aeb14e83694bcd9-.jpg

SPOT - 1/60
Afbeeldingslocatie: http://nadroj.zoto.com/img/600x400x1/4c5d77e6f07634f862349fe0bec7fd50-.jpg

Ofcourse the last photo where I used Spot metering give the best exposure of the teacup. The background is blown out heavily. The best background exposure is with the Center-Weighted average metering mode, but the teacup is heavily under exposed.

The next shot is also in AV mode, ISO 800, 55mm + Fill flash (bounced from my 580EX).

CENTER WEIGHTED AVERAGE - 1/200
Afbeeldingslocatie: http://nadroj.zoto.com/img/600x400x1/980a2fe625aff912c68f55124048b6fd-.jpg

This last photo give the best exposure of all shots.

Ofcourse this is no rocket science and you all can draw your own conclusions from this. It would be much more difficult to get the exposure right if the teacup wasn't in the middle of the photo. In real life shots this is often the case (object not in the middle of the photo).

In normally shoot in Manual Mode. In these kinda shots (lots of backlight, darker object) I usually use fill flash to get a right exposure.

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Verwijderd schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 15:41:
Je moet eigenlijk altijd wel iets verscherpen, al was het maar om je AA-filter teniet te doen :)
Op het DPreview forum heeft iemand een reverse-AA filter gemaakt in matlab wat opmerkelijk goede resultaten geeft in vergelijk met de normale USM sharpening.

Een ander vraagje, wat heeft het voor toegevoegde waarde om naast RAW ook JPEG plaatjes te kiezen (bv. RAW+S) boven alleen RAW?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snelheid; ik moet soms "contactafdrukken" leveren ter impressie, even heen en weer knallen is dan een stuk sneller gebeurd dan een hele batch converteren :) Hoewel het converteren op m'n dualcore P4 3.06 behoorlijk rap gaat scheelt het toch nét even. En soms heb ik dat kwartier domweg serieus nodig omdat ik echt op een deadline werk.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2007 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volumius
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-06 11:53
Ik had laatst een 30D even getest in een winkel en nu viel het mij op dat in de sportstand de iso stand op auto staat. Valt met de 30d de iso stand niet bijvoorbeeld op 800 of andere waardes in te stellen als je met de sportstand werkt? En hoe verhoudt de 30D zich tot de D80 qua beeldkwaliteit? Ik twijfel namelijk tussen deze twee cameras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou die hele autostanden nooit gebruiken, druk hem dan gewoon in de TV-stand en ga lekker staan knallen. Qua beeldkwaliteit heeft de 30D veruit de voorkeur imo, met name als je richting de iso800 of hoger gaat. De NR van de D80 is nasty, nou kan die uit, maar dan produceert 'ie nogal wat (wel monochromatische) ruis. De rest is subjectief, de Canon is enorm straightforward qua interface (op de bekende mirrorlockup na) terwijl ik de Nikon toch net wat minder duidelijk vind. Output qua kleuren bevalt me ook beter bij de Canon.

Kies op basis van het platform, kijk wat je nodig hebt en of dat beschikbaar is. De rest is grotendeels subjectief, op het ruisverhaal na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volumius
Aha, kijk ik heb nu dus een D80. Maar hij bevalt niet echt, zoals je al noemde vrij snel ruis, vaak vind ik de kleuren wat blauwig overkomen of iig koud. Maar ik vind het wel prettig dat je bij de d80 een mooi helder scherm hebt (scherm van 30D vind ik wat donker) en de D80 heeft veel opties. Maar in de praktijk vind ik de foto's die uit mijn D80 komen, voornamelijk qua kleuren, niet echt denderend.

http://www.pbase.com/volumius/turkey_and_greece

Ik heb hier een setje foto's gemaakt in Turkije met mijn D50. Maar de D50 heb ik verkocht omdat ik daarmee te weinig instelmogelijkheden had en ik vond de 6mp toch wat te beperkt. Maar de kleuren vond ik opzich wel ok. Maar nu met mijn D80 heb ik wat meer ruis als met mijn D50 en ik vind de kleuren ook niet echt vol. Dus ik twijfel nu enorm om over te stappen naar een 30D. (heel misschien een nikon D200 maar dat wordt wel erg prijzig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:42

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

nadroJ schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 15:49:
Onderstaande post heb ik vanochtend in een draad gepost op dpreview. Het onderwerp was of spotmeting nou echt zo belangrijk is. Ik vond het wel leuk om ook hier te posten. Wat is jullie commentaar hierop en wat voor meting gebruiken jullie, wat zijn de ervaringen etc.?
tsja, nietszeggend eigenlijk. Het is een shot met tegenlicht; wat verwacht je dan? Ik dacht toen ik de 1e shot zag: 'je kan deze ook 2 stops overbelichten en dan heb je waarschijnlijk een goede belichting voor het kopje', en dat is het dus ook. Spotmeting kan best handig zijn, maar 't kan je ook tegenwerken. In bepaalde situaties best bruikbaar maar een absolute must is het ook weer niet. En dat je met invulflits beter resultaat krijgt verbaast me ook niets; je kijkt zonder flits altijd aan tegen de schaduwkant van dat kopje.

Ik gebruik bijvoorkeur gewoon center weighted en pas de belichting daarop aan. Schiet het liefst in manual mode.

[ Voor 5% gewijzigd door gratis_vodka op 26-02-2007 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Volumius schreef op maandag 26 februari 2007 @ 16:15:
Ik had laatst een 30D even getest in een winkel en nu viel het mij op dat in de sportstand de iso stand op auto staat. Valt met de 30d de iso stand niet bijvoorbeeld op 800 of andere waardes in te stellen als je met de sportstand werkt?
In zo'n automatische stand is de ISO vaak niet handmatig te beïnvloeden, in de sportstand dus ook niet. Wat je moet doen is eigenlijk leren wat je camera doet en overstappen naar de PASM standen. Zo is de sportstand eigenlijk niks anders dan dat de camera zo snel mogelijke sluitersnelheden wil behalen. En hoe krijg je zo snel mogelijke sluitersnelheden?? ---> Juist! Door je ISO omhoog te schroeven en je diafragma zoveel mogelijk open te zetten.

Dat kun jij zelf ook, door bijvoorbeeld in de Av stand je ISO zo hoog mogelijk te zetten (zo hoog als jij wilt) en je diafragma zo open mogelijk. Dan haal je de snelste sluitersnelheden eruit die er op dat moment mogelijk zijn voor een normale belichting. Jouw eigen 'sportstand' dus, waarbij je zelf invloed hebt over je ISO en je diafragma. En dat is veel beter, want soms wil je helemaal niet op bijv. f/1.8 schieten door de te kleine scherptediepte. En wellicht kun je zelfs over naar een lager ISO waarde, als je erachter komt dat langzamere sluitertijden al voldoende zouden zijn om de actie te bevriezen.
En hoe verhoudt de 30D zich tot de D80 qua beeldkwaliteit? Ik twijfel namelijk tussen deze twee cameras.
Ik zou voor de 30D gaan, ook door de beeldkwaliteit. Vooral bij ISO's boven de 400 zit er een verschil. Misschien niet zo groot als je denkt, maar dat verschil is er wel (vooral als je RAW schiet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volumius
Ja dat klinkt opzich wel goed. Ik denk dat ik dan maar die M stand eens goed ga oefenen. Nog een vraag dan over de kwaliteit van de bodys. Ik had met mijn D80 al enorm snel stof achter mijn matglas, op de sensor etc. Vond ik een beetje teleurstellend aangezien ik hem nog niet zo lang heb en weinig lenzen wissel. Ook vind ik bij de D80 de sluiter wat rammelig klinken als ik een foto maak. Is die 30D qua bouwkwaliteit en sluitermechanisme beter? Ik wil namelijk ook graag een camera die niet na een half jaar al kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
De 30D heeft een magnesium body/chassis en een metalen sluiter die goed is voor 150K of 200K aan 'kliks'.
Geen idee wat de Nikon's specificaties zijn, maar dat is uiteraard wel zelf te achterhalen -->
google, dpreview, dcresource.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:37
De 30D is gewoon een klasse hoger gepositioneerd als de D80. Als je keuze was D200 of 30D dan had de keuze in mijn ogen veel moeilijker geweest.

Nu telt ook wel mee dat ik niet zo'n fan ben van de D80 met z'n overdreven sterke NR.(wat natuurlijk ook wel uit te schakelen is). De zoeker van de D80 is wel weer erg netjes.

Maar ik weet niet of je met een andere camera betere resultaten krijgt. Ik denk dat je alleen door beter je camera leren te bedienen je betere resultaten krijgt. En niet meteen beginnen met dan schiet ik voortaan alles op M want dan weet ik zeker dat je resultaten alleen maar slechter zullen zijn in het begin. Ik zou eens proberen met de P A en S modi. Daar bij heb je als nog lichtmeting kan je snel sluitertijd / diafragma instellen of lichtmeting compenseren en blijven je instellingen behouden.

Misschien dat het verstandig is om te investeren in beter leren om gaan met de spullen die je hebt in plaats van platform/camera hoppen.

[ Voor 7% gewijzigd door martijn_tje op 26-02-2007 18:04 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

guillaumemay schreef op maandag 26 februari 2007 @ 17:34:
De 30D heeft een magnesium body/chassis en een metalen sluiter die goed is voor 150K of 200K aan 'kliks'.
Geen idee wat de Nikon's specificaties zijn, maar dat is uiteraard wel zelf te achterhalen -->
google, dpreview, dcresource.
Kleine rectificatie: sluiter is gespecced op 100K :) Voor de rest: tja, de 30D heeft niet zo bar veel opties, maar dat maakt hem uitermate prettig te bedienen. Daarom wil ik zelf eigenlijk niet eens naar een 1D-serie kijken, het gemak waarmee je 90% van de opties onder de rechterhand hebt zitten is gewoon ideaal. *druk knop, twee klikjes aan het scrollwiel, klaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volumius
Ik heb vorig jaar een weekje op een vakantie gefotografeerd met een Canon EOS 10D en die vond ik enorm prettig qua bediening. Dat wieltje achterop is inderdaad lekker degelijk en geniaal. Wel vond ik qua kleuren de resultaten wat flets en niet echt contrastrijk enzo. Is dat met de 30D al verbeterd met die digic II?

[ Voor 10% gewijzigd door Volumius op 26-02-2007 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:45

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Volumius, ik weet niet hoor, maar volgens mij geef je wat te snel de schuld aan je gear. De D80 is gewoon een erg goed toestel en ruis heeft ook veel te maken met juiste belichting. Als jij de foto in PS opent en die geeft meteen +1 exposure aan, tja, dan zit je alweer een stop hoger natuurlijk.
Zeker tot iso 800 zou je niet mogen klagen over ruis bij de D80 denk ik. Ook zonder excessief NR.
De 30D vind ik trouwens niet veel hoger in de markt staan, ja de body is van magnesium en hij heeft 5fps, maar minder goede flits aansturing en de body van de D80 is evengoed oordegelijk als je het mij vraagt.
Probeer objectief naar de D80 te kijken, niet al met een negatieve blik.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Volumius schreef op maandag 26 februari 2007 @ 18:40:
Ik heb vorig jaar een weekje op een vakantie gefotografeerd met een Canon EOS 10D en die vond ik enorm prettig qua bediening. Dat wieltje achterop is inderdaad lekker degelijk en geniaal. Wel vond ik qua kleuren de resultaten wat flets en niet echt contrastrijk enzo. Is dat met de 30D al verbeterd met die digic II?
Fletse kleuren kunnen aan verschillende dingen liggen: gebruikte objectief, gebruikte instellingen, omstandigheden (winter vs. zomer bijvoorbeeld), witbalans en eventueel gebruikte instellingen voor het saturaniseren van de JPG's in de camera. De DIGIC II veranderd daar niets aan.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
nomad85 schreef op maandag 26 februari 2007 @ 18:52:
Volumius, ik weet niet hoor, maar volgens mij geef je wat te snel de schuld aan je gear. De D80 is gewoon een erg goed toestel en ruis heeft ook veel te maken met juiste belichting. Als jij de foto in PS opent en die geeft meteen +1 exposure aan, tja, dan zit je alweer een stop hoger natuurlijk.
Zeker tot iso 800 zou je niet mogen klagen over ruis bij de D80 denk ik. Ook zonder excessief NR.
De 30D vind ik trouwens niet veel hoger in de markt staan, ja de body is van magnesium en hij heeft 5fps, maar minder goede flits aansturing en de body van de D80 is evengoed oordegelijk als je het mij vraagt.
Probeer objectief naar de D80 te kijken, niet al met een negatieve blik.
Ben ik met je eens.
@ Volumius:
Zoals ik het hier lees, aan de hand van je vragen en opmerkingen, heb ik sterk het idee dat je nog lang niet de grenzen hebt opgezocht van wat een D80 allemaal kan. Zo vind je de kleuren van een D80 niet mooi, en wil je overstappen naar Canon... maar later vraag je je af of de DIGIC II mooiere kleuren oplevert dan een 10D die je hebt uitgeprobeerd. Zoals breinonline al uitlegt: zo werkt het helaas niet. Dus moet je je ook afvragen waarom je de kleuren van je D80 niet mooi vindt. Het hoeft namelijk niet aan de body te liggen. Het kan bijvoorbeeld ook aan de gebruikte lens liggen, en het kan bijv. ook aan de gebruiker liggen.

Een overstap naar een ander platform is niet zaligmakend, vooral niet als je niet zeker weet wat er mis is met je huidige platform. De kans is er dat jij onderdeel bent van de schuld voor teleurstellende foto's. En in dat geval zul je bij een overstap naar een ander platform gewoon tegen dezelfde fouten en problemen oplopen als bij je vorige. Mijn advies dus om wat meer adviezen in te zamelen over je huidige systeem, voordat je honderden euro's weggooit om over te stappen naar iets anders.

Laat dus wat van die teleurstellende foto's zien aan wat Nikon gebruikers, met de vermelding waarom jij ze niet zo mooi vindt. De kans is groot dat ze je goede tips kunnen geven over hoe of wat je zou kunnen veranderen, zodat het plaatje er beter uit komt te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2007 @ 18:29:
[...]

Kleine rectificatie: sluiter is gespecced op 100K :)
Gespekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-10 09:31
Ik ben inderdaad benieuwd welk objectief je gebruikt hebt, want dat is zeker zo belangrijk als de sensor. Of ik een foto maak met mijn sigma 17-70 of tokina 12-24 is bijvoorbeeld een wereld van verschil (op een nikon ja ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gespecificeerd; er is door Canon aangegeven dat de sluiter op minimaal 100.000 bewegingen is ontworpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

valt me nu pas op (geen idee hoe lang het al zo staat), maar de 30d kost nu minder dan 1000 euro,
949 om precies te zijn
kleine 100 euro verschil nog met de D80.

[ Voor 7% gewijzigd door Nomad op 05-03-2007 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik zag het een week of 2 geleden ook al. Wel klote, want ik had net een body gekocht voor 1179,- en wacht nu nog steeds op de cashback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:29
nomad85 schreef op maandag 05 maart 2007 @ 21:33:
valt me nu pas op (geen idee hoe lang het al zo staat), maar de 30d kost nu minder dan 1000 euro,
949 om precies te zijn
kleine 100 euro verschil nog met de D80.
Ja, hij is niet duur meer. Ik speel nog steeds met de gedachte om een 30D aan te schaffen ten gunste van mijn 350D, maar eigenlijk zit ik een beetje op de opvolger van de 30D te wachten. Iedereen had 'm in februari verwacht, niet dus. Maar er moet toch een reden zijn dat de 30D nu zo goedkoop wordt aangeboden en Canon kan toch ook niet te lang achterblijven met 'maar' 8MP tov de D80 en hun eigen 400D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonoskar schreef op maandag 05 maart 2007 @ 22:32:
Ik zag het een week of 2 geleden ook al. Wel klote, want ik had net een body gekocht voor 1179,- en wacht nu nog steeds op de cashback.
Heb aan het begin van de week contact gehad met Canon via www.submissionstatus.com omdat de indicatietijd al overschreden was zonder reactie, maar 'U zal uw cashback spoedig ontvangen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit al vanaf januari te wachten, rampenplan daar, niet te harden. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach, het is nu ook weer niet dat ik smachtend zit te wachten op die €150... Wist van te voren dat het even kon duren en ben door het (grote) plezier de 'pijn' alweer vergeten. Al is het voor het sommetje achteraf wel leuk als het straks binnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
Hmmz, gek. Ik heb in november de bonnen voor cashback opgestuurd en had exact 32 na verzenddatum m'n cashback binnen. Hopelijk krijgen jullie allemaal snel je geld!

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin
  • Registratie: Maart 2000

Paladin

Play Ball!

Hmz ik heb Mijn cashback nu 4 weken geleden op de bus gedaan, aangetekend en wel, hebben jullie voor dat je je geld kreeg nog iets van een E-mail of iets dergelijks gehad dat je aanvraag binnen was?

opzich vind ik het namelijk wel wazig dat je opzich geen idee hebt of je zooi wel of niet daar is binnen gekomen.

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
Nopes, geen bericht whatsoever ontvangen. Gewoon opgestuurd en afwachten. Het is natuurlijk wel handig om een kopie/foto/scan te maken voordat je alles verstuurt.

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De 3x dat ik een cashbackactie gebruikt heb duurde het steeds meer dan 4 weken (circa 5 weken), dus gewoon doen wat in de FAQ staat mbt cashback nog niet ontvangen en verder nog heel ff geduld hebben. :)

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volumius schreef op maandag 26 februari 2007 @ 16:15:
Ik had laatst een 30D even getest in een winkel en nu viel het mij op dat in de sportstand de iso stand op auto staat. Valt met de 30d de iso stand niet bijvoorbeeld op 800 of andere waardes in te stellen als je met de sportstand werkt? En hoe verhoudt de 30D zich tot de D80 qua beeldkwaliteit? Ik twijfel namelijk tussen deze twee cameras.
Vergeet sportstanden e.d. , je weet dan niet wat het ding doet, het is nutteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nofi @ Volumius, maar als je vragen gaat stellen over de "sportstand" en twijfelt tussen een D80 / 30D (eventuele overstap) dan vraag ik me toch echt af of je niet beter voor een Ixusje oid had kunnen kiezen . .

De D80 is een topcam, probeer er eerst even aan te wennen voordat je überhaupt gaat denken aan wat anders ;)

My 2 cents

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Laatst online: 19:25

qless

...vraag maar...

Ik moet zegtgen dat sportstand voor 1 ding toch wel makkelijk is...Als je in 1 klap iso400 wil, snelle sluitertijd, reeks stand aan, en focus op ai servo en dat moet snel ;)

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Behalve dan dat je in Sport stand geen RAW kunt schieten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

zonoskar schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 00:37:
Behalve dan dat je in Sport stand geen RAW kunt schieten....
Klopt, maar beter *wel* een foto in "idiot fast mode" dan *geen* foto in keurig ingestelde P/TV/A mode...

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coorz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-12-2017

coorz

Back to crop!

qless schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 23:37:
Ik moet zegtgen dat sportstand voor 1 ding toch wel makkelijk is...Als je in 1 klap iso400 wil, snelle sluitertijd, reeks stand aan, en focus op ai servo en dat moet snel ;)
Custom program instellen. Ik weet niet of de 30D / D80 deze functie heeft, maar m'n 5D wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

coorz schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 10:14:
[...]

Custom program instellen. Ik weet niet of de 30D / D80 deze functie heeft, maar m'n 5D wel ;)
30D dus niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien interessant voor degenen die ook een 30D aangeschaft hebben in de (verlopen) cash-back periode: afgelopen weekend heb ik het bedrag bijgeschreven gekregen.

Maar daarvoor postte ik niet:
Op foto's gemaakt met mijn 30D zie ik (bij normale diafragma-instellingen) stofjes o.i.d zitten. Heb dit met beide lenzen ervaren, dus ga er nu vanuit dat het probleem in de camera zit. Nu is er al veel gezegd over verschillende reinigingstechnieken, maar toch nog maar een vraag.
Omdat een blaasbalgje mij niet zo ideaal lijkt (stof verplaatsende werking) denk ik erover om iets met de sensor swabs te doen. Bij Konijnenberg zijn er van Visible Dust twee types te krijgen (voor 1.6x cropcamera): Orange en Green. Op de internetpagina van de fabrikant staat in de beschrijving min of meer dat de Orange uitvoering meer voor 'delicate surfaces such as space telescopes' is. Dus lijkt me dat wat overdreven en verwacht ik dat op mijn camera Green wel zal voldoen. Echter zie ik bij Konijnenberg geen prijsverschil (beide €29,50) wat is (volgens jullie, al mede 30D gebruikers) nu de betere keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Verwijderd schreef op maandag 19 maart 2007 @ 19:01:
Misschien interessant voor degenen die ook een 30D aangeschaft hebben in de (verlopen) cash-back periode: afgelopen weekend heb ik het bedrag bijgeschreven gekregen.

Maar daarvoor postte ik niet:
Op foto's gemaakt met mijn 30D zie ik (bij normale diafragma-instellingen) stofjes o.i.d zitten. Heb dit met beide lenzen ervaren, dus ga er nu vanuit dat het probleem in de camera zit. Nu is er al veel gezegd over verschillende reinigingstechnieken, maar toch nog maar een vraag.
Omdat een blaasbalgje mij niet zo ideaal lijkt (stof verplaatsende werking) denk ik erover om iets met de sensor swabs te doen. Bij Konijnenberg zijn er van Visible Dust twee types te krijgen (voor 1.6x cropcamera): Orange en Green. Op de internetpagina van de fabrikant staat in de beschrijving min of meer dat de Orange uitvoering meer voor 'delicate surfaces such as space telescopes' is. Dus lijkt me dat wat overdreven en verwacht ik dat op mijn camera Green wel zal voldoen. Echter zie ik bij Konijnenberg geen prijsverschil (beide €29,50) wat is (volgens jullie, al mede 30D gebruikers) nu de betere keuze?
ik heb de oranje versie voor mijn D50, wat uiteraard hetzelfde is als voor je 30D.
Opzich werkt het goed, maar het haalt alleen los liggend stof weg, als het vast geplakt zit moet je met sensor swabs gaan werken. Blaasbalg werkt trouwens niet alleen stof verplaatsen hoor, valt er vast vaak genoeg ook wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroennl
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:32
Afgelopen zaterdag me 350D vervangen door een 30D en ook deze zit vol met stof. Zie het op F8 al. Het is en blijft toch een probleem met die 30D's. Heb ook maar meteen digipads en een flesje eclipse besteld om hem schoon te schrobben ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probleem, probleem... Netjes is het niet, maar om het een probleem te noemen? Het is inherent aan een dSLR. Ik zie iedereen hier ongelofelijk moeilijk doen met dure pads en weet ik het wat. Tip: Giotto airblower à 7 euro voor alle losse rommel en een pak wattenstaafjes met een flesje 96% alcohol of Eclipse voor de vastgekoekte rommel.

Scheelt pakken geld en het werkt pri-ma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank voor de (snelle) tips! Ga het toch eerst maar eens proberen met een blaasbalgje dan, aangezien het daarna altijd nog met de duurdere middelen opgelost kan worden (mocht het niet werken, verergeren).
@Neo: bedankt voor de tip (wattenstaafje, alcohol) lijkt me inderdaad een voordelige oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Alcohol, ik weet het niet.....

De alcohol uit de drogisterij is geen 100% en bevat dus ook 'vervuiling' in de vorm van een olieactige substantie (is mij altijd verteld).

Nu heb ik ook weer een nieuwe EOS 5D fullframe gekocht, die sensor is gewoon groot vergeleken met de 20D die ik heb. Nu heb ik voor de sensor van die witte kwastjes, maar die van mij zijn van het formaat APS-C. kan ik deze gewoon gebruiken voor deze grote sensor? Ik mag toch aannemen van wel?

De 'natte' kwastjes (sensor swabs) heb ik ook in 1.6x crop formaat. Ik twijfel nog wel of ik dié wel moet gaan gebruiken.

Geen idee of iemand hier ervaring mee heeft ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij twijfel: Eclipe gebruiken :) Wattenstaafjes doen hun werk hier goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Fairy schreef op maandag 19 maart 2007 @ 19:54:
Alcohol, ik weet het niet.....

De alcohol uit de drogisterij is geen 100% en bevat dus ook 'vervuiling' in de vorm van een olieactige substantie (is mij altijd verteld).
Hier ook gedaan met dat spul 97% alcohol ofzo, gaat prima. Ook de oranje staafjes van Konijn trouwens ;)
Nu heb ik ook weer een nieuwe EOS 5D fullframe gekocht, die sensor is gewoon groot vergeleken met de 20D die ik heb. Nu heb ik voor de sensor van die witte kwastjes, maar die van mij zijn van het formaat APS-C. kan ik deze gewoon gebruiken voor deze grote sensor? Ik mag toch aannemen van wel?

De 'natte' kwastjes (sensor swabs) heb ik ook in 1.6x crop formaat. Ik twijfel nog wel of ik dié wel moet gaan gebruiken.
Het enige wat misschien zou kunnen is dat je strepen krijgt? Net als bij de ramen lappen zeg maar? Het voordeel van een wisser die het hele oppervlak bestrijkt is dat dat niet kan. Maar of het in de praktijk misschien best kan weet ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op maandag 19 maart 2007 @ 19:56:
Bij twijfel: Eclipe gebruiken :) Wattenstaafjes doen hun werk hier goed :)
Offtopic:

Neo wordt het niet weer eens tijd voor een meeting ergens op een zondag ?

Lijkt me wel wat, weer een keer fotograferen in groepsverband :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Even deze weer oprakelen...

Ik overweeg nu echt om mijn 350D te vervangen door een 30D. Redenen zijn de betere ergonomie (plaatsing van diverse knoppen en displays, draaiwieltjes), de betere AF en de iets grotere zoeker.

Maar is het nog wel slim om een 30D aan te schaffen? Ik bedoel... Hij is 8 megapixel, terwijl de concurrerende merken en zelfs het instapmodel van Canon al op minimaal 10 zitten. Niet dat megapixels zaligmakend zijn, maar als je een foto moet croppen dan kan een hoge resolutie 'm net redden. Ik vraag me af in hoeverre het ruisgetal op hoge ISO-waarden van de 400D zicht verhoudt tot de 30D. Overstappen naar een ander merk is ook geen optie vanwege lenzen en flitsers die ik al heb.

Daarnaast heeft de 400D ook al de 9-punts AF, is dit nou precies hetzelfde als dat van de 30D of is deze laatste toch nog beter?

Aan de andere kant, mocht er in september ofzo een opvolger van de 30D uitkomen, dan zal die voorlopig nog behoorlijk aan de prijs zijn. Voordat deze gezakt is tot een acceptabel niveau zijn we zeker een jaar verder, vanaf nu. Dan heb ik toch een jaar plezier gehad van mijn 30D.

Wat is wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Autofocussysteem van de 400D en 30D is gelijk. Er was zelfs een duitse site die riep dat die van de 400D net iets scherper is, maar ik denk dat je dat maar met een korreltje zout moet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de ruis: zie dpreview. De AF is gelijk en de 400D-sensor is nét een tikje beter qua scherpte lijkt wel en hij heeft wat minder last van vignetting. Ik denk echter dat de ergonomie 10x belangrijker is dan die twee megapixeltjes en die íets betere scherpte :) Ik heb hier een 75x50 van 5.5mpix aan de muur hangen: gaat prima, dus in hoeverre je die megapixels nou nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zag hier dat een EOS 30D 18-55kit voortaan 1043 euro kost.
http://www.digitalstreet....f69j85imgom2psia5i7tlshs7
Nu lees ik ook op de Canon site dat je hiervoor 100 euro terug kunt krijgen d.m.v. een cash-back actie.
http://canonlensacc2007.onlinerebates.com/vouchers.aspx
Ik zie aan een aantal reacties hier dat men hier aan heeft deelgenomen maar nog niet zijn geld heeft ontvangen. Op de website van Canon staan een groot aantal cashback acties. Klopt het dus dat de gekozen kit nu werkelijk 943 moet kosten? :D

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2007 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

Verwijderd schreef op zondag 22 april 2007 @ 10:23:
Ik zag hier dat een EOS 30D 18-55kit voortaan 1043 euro kost.
http://www.digitalstreet....f69j85imgom2psia5i7tlshs7
Nu lees ik ook op de Canon site dat je hiervoor 100 euro terug kunt krijgen d.m.v. een cash-back actie.
http://canonlensacc2007.onlinerebates.com/vouchers.aspx
Ik zie aan een aantal reacties hier dat men hier aan heeft deelgenomen maar nog niet zijn geld heeft ontvangen. Op de website van Canon staan een groot aantal cashback acties. Klopt het dus dat de gekozen kit nu werkelijk 943 moet kosten? :D
Je moet idd vaak lang wachten op geld, dus je camera kost voorlopig gewoon 1043...en na 4 tot 8 weken heb je ineens 100 euro op je bankrekening erbij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

qless schreef op zondag 22 april 2007 @ 10:37:
[...]

Je moet idd vaak lang wachten op geld, dus je camera kost voorlopig gewoon 1043...en na 4 tot 8 weken heb je ineens 100 euro op je bankrekening erbij...
Klopt het dan ook dat de nieuwe EOS 40D in mei uitkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Adhv cashback acties kan je geen nieuwe modellen afleiden. Cashback acties zijn vaak genoeg van toepassing op gear welke nog lange tijd courant blijft. Bodies gaan wel iets sneller, maar ik doe niet aan koffiedik kijken.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 22 april 2007 @ 10:52:
[...]

Klopt het dan ook dat de nieuwe EOS 40D in mei uitkomt?
Lijkt me onlogisch gezien de 18 maanden release cycle van Canon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Verwijderd schreef op woensdag 04 april 2007 @ 15:54:
Autofocussysteem van de 400D en 30D is gelijk. Er was zelfs een duitse site die riep dat die van de 400D net iets scherper is, maar ik denk dat je dat maar met een korreltje zout moet nemen.
Volgens de verkoper bij Konijnenberg is de autofocus van de 30D NIET gelijk aan de 400D. Wel het aantal puntjes en de positie daarvan, maar de algoritmes verschillen. De AF van de 30D zou sneller en beter moeten zijn. Ik kan het bevestigen noch ontkennen, want ik ben inmiddels van een 350D naar een 30D gegaan (en dat bevalt prima, ik dacht dat de 350D al snel was, haha)

Wel heb ik een vraag over de autofocus. Toen ik de 30D in de winkel uitprobeerde in combinatie met de motordrive-stand gaf hij tussen de foto's door steeds weer de focusbevestiging (rode puntjes knipperden). Ik kan dat bij mijn eigen 30D niet reproduceren. Weet iemand welke stand dat is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

motor-drive stand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-10 09:31
AF-Servo i guess?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan knippert er niks nee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Nee, niet AF servo, ik weet de AF mode niet waar ik 'm toen op had. Ik bedoel die mode waarbij hij meerdere foto's achter elkaar maakt, vroeger (in het filmtijdperk) heette dat motordrive. Dat exemplaar in de winkel liet toen tussen elke foto even de focuspunten oplichten, maar dat krijg ik nu niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Je bedoelt de burst mode. Mijn 20D (en dus waarschijnlijk ook de 30D) laten geen focuspunten oplichten in de tijd dat hij die foto staat te bursten. Enkel voor afdrukken van de eerste.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 03-10 16:06

Sharky

Skamn Dippy!

Als hij op AI Servo staat en je gaat bursten (motordrive dus zoals dat in het analoge tijdperk werd genoemd idd) dan zie je inderdaad het focuspunt telkens oplichten aangezien hij de focus dan continue aanpast.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Laatst online: 30-09 12:32
Bij mij lichten de focus puntjes ook niet op tijdens het AF-servo bursten, alleen even bij het kiezen van het focus punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Lennart_1337 schreef op maandag 23 april 2007 @ 00:03:
Bij mij lichten de focus puntjes ook niet op tijdens het AF-servo bursten, alleen even bij het kiezen van het focus punt.
Sharky schreef op zondag 22 april 2007 @ 23:54:
Als hij op AI Servo staat en je gaat bursten (motordrive dus zoals dat in het analoge tijdperk werd genoemd idd) dan zie je inderdaad het focuspunt telkens oplichten aangezien hij de focus dan continue aanpast.
ajhaverkamp schreef op zondag 22 april 2007 @ 20:06:
Je bedoelt de burst mode. Mijn 20D (en dus waarschijnlijk ook de 30D) laten geen focuspunten oplichten in de tijd dat hij die foto staat te bursten. Enkel voor afdrukken van de eerste.
:P Zou iedereen zijn firmware-versie willen posten? Want we hebben hier een leuke tegenstrijdigheid. De mijne is 1.0.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Dan doe ik ook een duit in het zakje, want met de nieuwste firmware knippert er niets in AI-Servo bij mijn 30D. :P

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
Even voor de duidelijkheid, ik heb dus de 20D met firmware 2.0.3
Ajhaverkamp heeft ook een 20D, en sharsky heeft geloof ik een 30D.

Dus het is dus blijkbaar een verschilletje tussen de 20D & 30D waar ik nog nooit van gehoord heb, lijkt me trouwens wel handig dat die puntjes tijdens servo blijven oplichten...

Edit:
Oxi blijkt op zijn 30D dit ook niet te hebben...
Zou het misschien in de custum settings van de 30D zitten? (op mijn 20D heb ik het niet kunnen vinden)

[ Voor 20% gewijzigd door Lennart_1337 op 23-04-2007 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

in mijn custom settings heb ik niet zo veel veranderd geloof ik, ik had mijn camera even op M gezet, burst zo hoog mogelijk (drie frames met z'n h'tje erbij), en hem op AI Servo gezet. Als hij op One Shot staat zal hij in de tussentijd inderdaad niet opnieuw focussen, bij AI Focus doet hij het ook niet.
Volgens mij is het hele idee achter AI Servo ook dat hij continue focust dus zo vreemd is het niet dat het desbetreffende focuspunt blijft oplichten.
Heb net even weer getest en hij doet het toch echt wel bij mij. Heb dus een 30D met firmware versie 1.0.5

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
Nog andere mensen bij wie de 30D in AI-Servo continue tijdens het schieten de focus puntjes opnieuw oplichten ipv. alleen bij het selecteren van een AF puntje in het begin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah, hier licht hij wel op: focus op sterretje, burst, AF-Servo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
Als je één focuspunt selecteert licht hij wel op. Als je alle punten selecteert niet.
Is het trouwens voor de volledigheid niet AF - AI Servo, kortgezegd AI Servo :?

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

oh inderdaad ja, als je één punt selecteert licht hij op en als je ze allemaal selecteert niet.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
nadroJ schreef op maandag 23 april 2007 @ 13:28:
Als je één focuspunt selecteert licht hij wel op. Als je alle punten selecteert niet.
Is het trouwens voor de volledigheid niet AF - AI Servo, kortgezegd AI Servo :?
Dit gedrag kan ik bevestigen. Dit is het verschijnsel dat ik heb waargenomen, al heb ik het gevoel dat het ook met meerdere punten gebeurde, maar dat weet ik niet meer zeker. Iedereen bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:05

mjl

Ugh

Verwijderd schreef op zondag 22 april 2007 @ 12:10:
[...]

Lijkt me onlogisch gezien de 18 maanden release cycle van Canon.
Rond Augustus/September is er weer een presentatie van nieuwe producten! Tussendoor zal er niks nieuws uitkomen. Mocht een 40D er komen komt er vast nog een nieuwe cashback+CF kaart actie voor de 30D als deze actie afgelopen is!

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik overweeg de aanschaf van een grip voor onder de 30D. Nu heb ik 3 BP-511a accu's, maar ik vroeg mij af of de grip ook te gebruiken is met slechts 1 accu geplaatst (zodat de anderen ondertussen bij kunnen laden). Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Dat kan gewoon. :)

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
Voor zover ik weet werkt de grip dat hij automatisch overschakelt naar een evt. aanwezige 2e accu indien de eerste leeg is. En dat hij het dus ook doet op 1 batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

sub0kelvin schreef op maandag 14 mei 2007 @ 12:56:
Voor zover ik weet werkt de grip dat hij automatisch overschakelt naar een evt. aanwezige 2e accu indien de eerste leeg is. En dat hij het dus ook doet op 1 batterij.
Voor zover ik weet gebruikt de grip alle aanwezige batterijen tegelijk. Ze zijn dus parallel geschakkeld (gelijk voltage, maar hogere amperage mogelijk)

Dus werkt ie met 1 maar ook met 2. Maar met 2 gaan ze dus gelijkmatig leeg.

Pagina: 1 ... 8 ... 12 Laatste