Het grote Canon EOS 30D dSLR topic

Pagina: 1 ... 7 ... 12 Laatste
Acties:
  • 16.024 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:39
Oh oh oh....dit is wel weer verleidelijk. Zit al een tijdje te brainstormen (lees, zeer intensief heel veel lezen) over een aanschaf van de 30D en dit is toch wel verleidelijk.... 1049 euro voor de body alleen is toch niet slecht. Nog eerst maar een nachtje erover slapen en nog meer inlezen en morgen nog maar even langs de winkel of eea in m'n handen vast te houden. Boven die 1049 komen natuurlijk wel meer andere zaken om de hoek kijken, maar kan dan toch weer 150 euri extra aan mn lenzen budget toevoegen.

[ Voor 16% gewijzigd door nadroJ op 02-11-2006 00:00 ]

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:20
Bij redcoon.nl heb je een 30D body met deze cashback al voor € 950,- ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nomad85 schreef op woensdag 01 november 2006 @ 23:47:
[...]

dat is zeker waar, of het apparaat past zich aan aan jou of jij aan hem, maar doordat je kan zien wat IS aan het doen is krijg je het beeld veel stiller....daarom ben ik ook geen fan van in-body anti-shake, hoewel het wel een stuk goedkoper is.
In hety duitse blad Colorfoto van deze maand staat een artikel over beeldstabilisatie, hoe het werkt, wat de verschillen zijn. Ook zij waren niet super enthousiast over stabilisatie in de camera.Ze verwachten dat het minder duurzaam zou zijn omdat er grote krachten op de sensor nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 02 november 2006 @ 09:41:
[...]

In hety duitse blad Colorfoto van deze maand staat een artikel over beeldstabilisatie, hoe het werkt, wat de verschillen zijn. Ook zij waren niet super enthousiast over stabilisatie in de camera.Ze verwachten dat het minder duurzaam zou zijn omdat er grote krachten op de sensor nodig zijn.
Minolta camera's met ingebouwde IS zijn nog redelijk betrouwbaar (de IS dan, andere onderdelen wat minder heb ik gehoord).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:39
Cyclonist schreef op donderdag 02 november 2006 @ 09:13:
Bij redcoon.nl heb je een 30D body met deze cashback al voor € 950,- ;)
I know, maar ik wil toch liever al m'n spul bij een bereikbare winkel kopen. In dit geval is Henk Booms in Amsterdam een goede optie.

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:17

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

En er is ook een nieuwe firmware voor de 30D: http://www.canon.co.jp/Imaging/eos30d/eos30d_firmware-e.html

Voegt de optie "glossy paper" aan het direct-print-menu toe en verhelpt een verkeerde weergave van het resterende aantal opnames in continuous shooting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-10 13:37
Verwijderd schreef op donderdag 02 november 2006 @ 09:41:
[...]

Volgens mij bedoel je de colorfoto van vorige maand (was nog october dat je het de vodige keer zei)

Toch zijn er al minolta's met meer als 100K op de teller die wel aan hun 2e of 3e sluiter bezig zijn, maar waarvan het IS systeem nog als nieuw funcfioneerd. Je hoeft niet steeds over minolta te gaan zeiken, helemaal niet als het gewoonweg niet waar is. Omdat een blad een uitspraak doet die niet waar is, is dan de uitspraak ineens waar? Bedenk eens waarom zou een sensor stuk gaan als er mee geschud wordt? Waarom zouden andere merken Sony, Pentax oon onbetrouwbaarsysteem (door) ontwkkelen.

Eerste deel van je reactie was OK, tweede deel was op de man gespeeld en nergens voor nodig. Daarom verwijderd.

[ Voor 13% gewijzigd door Grrrrrene op 03-11-2006 11:51 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martijn_tje schreef op donderdag 02 november 2006 @ 11:40:
[...]

Volgens mij bedoel je de colorfoto van vorige maand (was nog october dat je het de vodige keer zei)

Toch zijn er al minolta's met meer als 100K op de teller die wel aan hun 2e of 3e sluiter bezig zijn, maar waarvan het IS systeem nog als nieuw funcfioneerd. Je hoeft niet steeds over minolta te gaan zeiken, helemaal niet als het gewoonweg niet waar is. Omdat een blad een uitspraak doet die niet waar is, is dan de uitspraak ineens waar? Bedenk eens waarom zou een sensor stuk gaan als er mee geschud wordt? Waarom zouden andere merken Sony, Pentax oon onbetrouwbaarsysteem (door) ontwkkelen.

[knip]
Bladen worden vaak uitgegeven in halverwege maand t, en zijn dat het nummer t+1. Anders gezegd in oktober wordt het november nummer uitgegeven.
Colorfoto is een al heel lang bestaand gerenomeerd fotoblad. Het verbaast me dat niet eerst even het artikel gelezen wordt. Dan was duidelijker wat geschreven is en waarom. IS in lenzen is dichtgetimmerd door patenten, daarom moeten andere merken andere oplossingen zoeken. Daarom hebben Pentax, Sony en in de toekomst andere hun stabilisatie in de kamera.
Overigens, het gaat niet over minolta, het gaat over ALLE merken die hun stabilisatie in de toestellen zelf moeten bouwen omdat Nikon en Canon de juiste patenten hebben voor de -betere- stabilisatie in de lenzen.

[ Voor 9% gewijzigd door Grrrrrene op 03-11-2006 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Verwijderd schreef op donderdag 02 november 2006 @ 14:15:
Overigens, het gaat niet over minolta, het gaat over ALLE merken die hun stabilisatie in de toestellen zelf moeten bouwen omdat Nikon en Canon de juiste patenten hebben voor de -betere- stabilisatie in de lenzen.
hoe wil je dat rijmen met Panasonic die wellicht een nog betere stabilisatie in de lenzen heeft....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zou panasonic wellicht betalen voor het gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-10 13:37
Of het dichtgetimmerde valt wel mee.

Maar dit gaat dus zo helemaal nergens meer over. De discussie over IS in de body en dus met elke lens die je er op schtroeft, zonder er bij elke lens (300-400 euro) extra voor te betalen, of IS in een lens die zorgt voor rustiger zoeker beeld, AF en spotmetering gemakkelijker zou maken.

Ik neem aan dat men met in camera IS toch inmiddels wel zo veel ervaring heeft (vanuit compactjes, en een generatie minolta's) dat de huidige IS zeker wel betrouwbaar is. En dat het uitblijven van een stroom camera's met mankementen aan de IS het toch wel erg aannemelijk maakt dat ook de oudere verses betrouwbaar zijn.

Wat mij verbaast is, dat een blad zulke uitspraken durft te doen. Dat is voor mij genoeg aanleiding om er bijna verzekerd van te zijn dat er beperkt over nagedacht is. Laat bijvoorbeeld je camera eens vallen van c.a. 10 centimeter hoogte. hier mee wek je al grotere krachten op op je ccd als wat een AS systeem ooit zou kunnen. Toch kan je het zonder problemen doen, des noods een aantal maal keer herhalen. Zo'n sensor niet van papiermachee.

Als men zich dan ergens druk over wol maken doe dat dan over het AS mechanisme, of over het data transport van de sensor naar de rest van de camera. Hier zitten immers bewegende onderdelen og een contacten die tenopzichte vanelkaar verschuiven (het fijne weet ik hier ook niet van). Maar dit zijn dus echt potentieel zwakke plekken.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Eerlijk gezegd geloof ik ook niet zo dat je sensor kapot gaat van zulke trillingen, 't is niet alsof hij met 2kHz op en neer moet trillen ofzo, de trilling die je in je hand hebt is hoogstens 10Hz ofzo (ruwe gok, ik kan er naast zitten?). Daar kan zo'n sensortje best tegen: zolang de afstanden die hij moet afleggen niet te groot zijn (en dat zijn ze niet) zijn de g-krachten best laag.

Ik zal 's kijken of ik daar wat specs over kan vinden :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ik heb een keer gelezen dat de IS in videocamera's van Canon corrigeert van 1 tot 50Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb al een tijdje de 30D, maar ik krijg de verticale genomen foto's nooit verticaal op de pc met eos utility, terwijl de 30D goed is ingesteld. Lopen er meer mensen hiermee te stoeien of hebben een oplossing ipv foto's handmatig te rotaten na uploaden op pc....???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En als je ze gewoon met een cardreader + image browser progsel bekijkt, gaat het dan wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 12:22:
En als je ze gewoon met een cardreader + image browser progsel bekijkt, gaat het dan wel goed?
De foto's worden pas geroteerd als je ze overhaald met een programma zoals Canon's Zoombrowser EX. Dat programma roteert de foto's nadat ze allemaal overgezet zijn naar de PC.
Als je ze via een cardreader en "gewone" viewer bekijkt, die geen ondersteuning biedt voor deze auto rotate optie, zullen ze gewoon op hun kant liggen.

Zo werkt het in ieder geval wel bij mijn 20D en ik heb weinig redenen om aan te nemen dat de 30D dat anders zal doen.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:33

breinonline

Are you afraid to be known?

ajhaverkamp schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 12:56:
[...]

De foto's worden pas geroteerd als je ze overhaald met een programma zoals Canon's Zoombrowser EX. Dat programma roteert de foto's nadat ze allemaal overgezet zijn naar de PC.
Als je ze via een cardreader en "gewone" viewer bekijkt, die geen ondersteuning biedt voor deze auto rotate optie, zullen ze gewoon op hun kant liggen.
Maar henk101 geeft juist aan dat ze op de camera wel geroteerd worden. Blijkbaar ondersteund eos utility (zegt me niets trouwens) die functie niet. Vrijwel alle programma's tegenwoordig doen dat wel. Daarom is het helemaal niet gek om na te gaan of een ander programma dit wel pakt, dan licht het inderdaad aan de gebruikte software.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
Als dat ook niet werkt, hier een optie: http://forums.macosxhints.com/archive/index.php/t-60942.html
On PC there is a software called BreezeSys Downloader Pro (http://www.breezesys.com/Downloader/index.htm) which does exactly that: "Time saving automatic rotation of JPEG’s from cameras with orientation sensors". Basically, it looks at the orientation sensor field in the EXIF metadata and does a lossless rotation for any JPEG files that are downloaded that have this field set to "vertical."
That is what I need.
Afhankelijk van hoe de vertical orientation precies in de EXIF staat, ik weet niet hoe dit bij de 30D is geregeld :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb geen cardreader, dus kan dat moeilijk bekijken. Ik weet dat zoombrowser het wel altijd gedaan heeft (met mn ixus), maar het schijnt dat de zoombrowser de 30D niet pakt en daarom de EOS Utility het leven in is geroepen. Ik kan voorlopig alleen met deze EOS Utility de foto's importeren, het kan ook wel met Wizard scanner en camera van XP (waar je overigens ook zelf moet roteren), maar dan zie je de raw bestanden niet.

@Remy: dat is waarschijnlijk een prog die het wel zal doen voor mijn probleem, maar om nou weer geld uit te geven.......want ik denk dat als dit een fout is van Canon dat zij hiervoor moeten zorg dragen. Eigenlijk hoor ik hier niet echt mensen met dezelfde problemen, dus het kan ook aan mij liggen, maar dan ben ik wel benieuwd hoe anderen foto's importeren met hun 30D op de pc met kabeltje......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-10 20:52
Heb je al een nieuwe zoombrowser geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmm ik heb de versie 5.6.0.27 die in de doos werd meegeleverd...maar ik zie op de website een nieuwere versie: 5.7.0

Ik ga zo ff installeren en de bevindingen hier posten...bedankt iig voor de opmerking.

http://software.canon-europe.com/software/0024787.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nope...niets van hierboven heeft geholpen. Er komt nu niet meer automatisch een popup als ik de camera connect met pc om te importeren. Nu start ik de zoombrowser en klik op "Acquire & Camera settings" >> "Connect to camera". Vervolgens zegt zoombrowser dat de "CameraWindow niet compatible is met de gevonden camera (30D)".......zucht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik had een soortgelijk probleem (niet het oriëntatie probleem overigens) omdat ik de Canon software die bij mijn 30D kwam gewoon had geïnstalleerd over de Canon software van m'n compact. Mijn probleem was verholpen na het verwijderen van alle camera gerelateerde software en een herinstallatie.
Jij hebt niet toevallig een Ixus of zoiets waarvoor je al software had geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja idd ik ga zo ff alles verwijderen en dan de installatie nogmaals proberen. ik heb een 800amd dus moet veel geduld hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je wordt er helemaal gek van....alles geupdate en geen veranderingen. Overigens als ik EOS Utility gebruik om foto's te importeren dan zie ik de foto's die verticaal genomen zijn ook verticaal, maar zodra ze op de pc komen dan is alles horizontaal....erg irritant! Terwijl met mn oude ixus alles vlekkeloos verliep, moet ik nu met mn dure 30d allerlei fratsen uithalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Hoe heb je alles verwijderd? Netjes via configuratiescherm > software> programma's toevoegen / verwijderen? Zo nee, doe dat eerst voor je herinstalleert; zo ja, probeer ook je register even te scannen op canon software. Heb je je Ixus nog? Werkt het daar ook nog mee, of werkt het daar nu niet meer op?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-09 12:32
Weet je zeker dat de camera goed is ingesteld?
Er staat mij namelijk bij dat het een "feature" van de 30D is om de foto's op het scherm wel goed te draaien en in het bestand niet & de foto op het scherm wel goed te draaien maar op het LCD schermpje niet, kijk hiervoor eens in het custum fuctions menu.

En als je dit al helemaal uitgepluist had, beschouw mijn post dan maar als niet gelezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@breinonline: ja, ik heb alles verwijderd net zoals jij het opnoemt.
@lennart: ja, dat staat ook goed.

Ok eindelijk heb ik een tussen-oplossing. Als je alleen een kabeltje hebt om te importeren en dit alleen via EOS Utility kan doen:

Importeer alsnog met EOS Utility, alleen voordat je dat doet moet je ff wat instellen In EOS Utility:
ga naar --> File --> Preferences --> Linked Software. Kies hier ZoomBrowser EX en Display the folder at the save destination.

Zodra Eos Utility de foto's geimporteerd heeft op je schijf dan start hij ZoomBrowser die vervolgens alle Foto's roteert die geroteerd moeten worden!!!

Dit is voorlopig mijn antwoord en hier kan ik wel ff mee door...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-10 13:29
Ik overweeg de aanschaf van een 30D als upgrade van mijn 350D. De belangrijkste reden hiervoor is het aantal gemisfocuste foto's van mijn 350D. Niet dat de AF van de 350D zo slecht is, maar soms gokt ie gewoon fout en de viewfinder is vaak te klein om het met de hand te zien en corrigeren.

Vraag aan mensen die zijn overgestapt van een 350D naar een 30D: is de viewfinder groter en beter te gebruiken? En dan bedoel ik echt het zichtbare beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-10 22:54
De 30D viewfinder is wel een slagje groter, maar écht werkelijk groter? Nee, niet zoals de d200, d80, k10d en de D7D. Canon houdt 't (net zoals Olympus, maar die hebben andere redenen) op kleine viewfinders. De AF van de 30D is wel een pittige verbetering.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

De 5D heeft natuurlijk ook een grotere viewfinder, maar is ook een sagje duurder. De vieuwfinder van de 20D vondik toch werkelijk iets groter dan de 300D. Het verschil met de 350D en 30D is hetzelfde. Maar het is denk ik niet genoeg om even te corrigeren. Het AF systeem is wel beter inderdaad, dus dat kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
Is de AF van de 30D ook (veel)beter dan dat van de 20D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelfde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:06

mphilipp

Romanes eunt domus

Simon schreef op zondag 17 december 2006 @ 20:46:
Canon houdt 't op kleine viewfinders.
Mwaa...ik heb toch een aardige kamervullende zoeker... 8)

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-09 12:46
Heb ze eergisteren nog naast elkaar gehad (een 350D en een 20D dan, geen 30D) en zo naast elkaar merk je wel dat de zoeker van de 20D groter is. Ik denk wel dat het iets is dat je zal opmerken als je overstapt van de 350D naar 20/30D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

PhilipsFan schreef op zondag 17 december 2006 @ 20:41:
Ik overweeg de aanschaf van een 30D als upgrade van mijn 350D. De belangrijkste reden hiervoor is het aantal gemisfocuste foto's van mijn 350D. Niet dat de AF van de 350D zo slecht is, maar soms gokt ie gewoon fout en de viewfinder is vaak te klein om het met de hand te zien en corrigeren.

Vraag aan mensen die zijn overgestapt van een 350D naar een 30D: is de viewfinder groter en beter te gebruiken? En dan bedoel ik echt het zichtbare beeld.
Voordat iedereen roept dat je een 5D etc moet. ;) Met wat voor lens/lenzen gebeurt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
MartijnGizmo schreef op maandag 18 december 2006 @ 15:58:
[...]
Voordat iedereen roept dat je een 5D etc moet. ;) Met wat voor lens/lenzen gebeurt dit?
24-105L >:)

Een 5D is me financieel een brug te ver (op dit moment), bovendien moet ik dan ook weer op zoek naar een andere lens. Zonder het stukje 17-24 red ik me wel, maar op 105 zit ik regelmatig. Maar een 5D is wel de oplossing voor mijn focus-problemen natuurlijk, een fullframe sensor impliceert een grotere spiegel en prisma. Ik ga denk ik de 30D eerst ergens uitproberen. Als de AF zoveel beter is dan de 350D, dan ben ik sowieso al flink geholpen. Dat selecteren van een focuspunt met die stick lijkt me handig, op de 350D is dat zo omslachtig dat ik het maar niet doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je beseft dat de AF van de 5D eigenlijk gelijk is aan die van de 30D? (Op zes verborgen focuspunten na die zouden moeten helpen bij AF-Servo)

De AF van de 30D is merkbaar beter dan de 350D, maar of je daar nu al een nieuwe cam voor wilt halen: er komt mogelijk een opvolger in februari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Misschien is PhilipsFan meer geholpen met de AF-assist van een externe flitser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
MartijnGizmo schreef op maandag 18 december 2006 @ 17:44:
Misschien is PhilipsFan meer geholpen met de AF-assist van een externe flitser.
Ik heb al een 580EX :P

Het gaat mij echt om focusfouten, dus dat de camera ergens op scherpstelt wat ik het onderwerp niet vind, in combinatie met de relatief kleine viewfinder zodat ik niet snel kan controleren of het onderwerp scherp is. Maar als de 30D sowieso veel beter is met focussen, dan ben ik al een stuk geholpen.

/me wil gewoon een 30D >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan moet je dat laatste zeggen, maar de AF van een 300/350D is in het donker perfect met focusassist en ze zijn eigenlijk niks beter dan de 30D op dat gebied. Ik vraag me alleen ten zeerste af of je dan toch echt beter niet even kunt wachten op wat Canon gaat doen...

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2006 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

PhilipsFan schreef op maandag 18 december 2006 @ 23:59:
[...]

Het gaat mij echt om focusfouten, dus dat de camera ergens op scherpstelt wat ik het onderwerp niet vind,[...]
Kies je zelf een focuspunt of laat je de camera dat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
MartijnGizmo schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 14:00:
[...]

Kies je zelf een focuspunt of laat je de camera dat doen?
Ik laat de camera dat doen. Zelf kiezen heb ik meestal geen tijd voor (kinderen zijn snel :X en dat kiezen op de 350D is niet ideaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet ideaal, maar het is prima te doen, ik wist gewoon hoeveel kliks het wiel moest hebben vanaf elke positie zeg maar: gewoon op gevoel, rats *scrollwiel*, klik :) De multidinges van de 30D werkt wel sneller though en is zeker een voordeel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

PhilipsFan schreef op zondag 24 december 2006 @ 09:04:
[...]

Ik laat de camera dat doen. Zelf kiezen heb ik meestal geen tijd voor (kinderen zijn snel :X en dat kiezen op de 350D is niet ideaal).
Dat lijkt me dan ook meteen je probleem, daar gaat een 30D of zelfs 1D ook niet bij helpen. De camera kan nooit weten wat jij als onderwerp beschouwt. Kun je beter nog wat te ruim schieten met het middelste focuspunt op je onderwerp, en dan achteraf croppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
PhilipsFan schreef op zondag 24 december 2006 @ 09:04:
Zelf kiezen heb ik meestal geen tijd voor (kinderen zijn snel :X )
Nee, alleen als je zelf het zo snel mogelijk doen moet je de camera laten kiezen. Als je het zelf goed wil doen, maar puur een snel onderwerp voor je camera hebt, moet je juist zelf 1 punt kiezen.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:42
MartijnGizmo schreef op zondag 24 december 2006 @ 14:00:
[...]

Dat lijkt me dan ook meteen je probleem, daar gaat een 30D of zelfs 1D ook niet bij helpen. De camera kan nooit weten wat jij als onderwerp beschouwt. Kun je beter nog wat te ruim schieten met het middelste focuspunt op je onderwerp, en dan achteraf croppen.
Lang leve de Eye-control (Eos 30E -analoog, off course-). Wellicht een idee voor de opvolger van de 30D?

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:13
Communicator schreef op zondag 24 december 2006 @ 15:13:
[...]

Lang leve de Eye-control (Eos 30E -analoog, off course-). Wellicht een idee voor de opvolger van de 30D?
Dat was volgens mij niet zo'n succes, dus ik denk niet dat Canon dat snel weer zal inbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
MartijnGizmo schreef op zondag 24 december 2006 @ 14:00:
[...]

Nou, mijn probleem is eigenlijk dat autofocus voor mij niet echt voldoet. Wat je zegt, de camera kan niet altijd weten wat het onderwerp is. Ik heb mezelf altijd goed kunnen redden met manual focus (hoewel ook dat tijd kost) maar ik betrap mezelf erop dat ik me bij de 350D toch afhankelijk van de autofocus maak. Het matglas van de 350D leent zich niet echt goed voor manual focus, het is te klein en niet helder genoeg.

Ik heb inmiddels even een 30D in handen gehad, het gaat inderdaad iets beter maar houdt qua grootte nog niet over. Maar een 5D en 1D ook niet (lagen ernaast bij de MediaMarkt). Ik moet zeggen dat de 30D wel beter voelt dan de 350, houdt steviger vast en heeft de knopjes op handige plaatsen zitten. Ik denk dat ik even februari afwacht of er misschien een opvolger van komt en dan beslis ik of ik doorspaar voor die opvolger of goedkoop een 30D meeneem :P

Bedankt voor de hulp voorlopig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:42
GerardHenninger schreef op zondag 24 december 2006 @ 15:33:
[...]

Dat was volgens mij niet zo'n succes, dus ik denk niet dat Canon dat snel weer zal inbouwen.
Hmmm....ik vind het heerlijk op mijn toestel...het is snel, makkelijk en....altijd het juiste onderwerp scherp!

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over de spotmeting: die werkt echt alleen op het middelste focuspunt toch? Niet op het geselecteerde focuspunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spotmeting is de cirkel in het midden ja, helaas niet op de focuspunten. Dat is voorbehouden aan de 1-serie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is erg jammer :)
Had het antwoord wel een beetje verwacht eigenlijk :) Maargoed. Zo is het tenminste bevestigd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Laatst online: 23:42
het komt een beetje lui over, maar goed:

vanavond wil ik gaan schieten op ISO3200 (optreden fotograferen in een kroeg).
Alles heb ik bij me, behalve de manual. Omdat ik vanuit mijn werk meteen doorrij naar de locatie kan ik de manual ook niet ophalen. Ik weet dus niet hoe ik de ISO stand op 3200 kan zetten...

wie helpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

ISO Expansion aanzetten onder Custom Functions. (Op 3200 staat er een H bij je ISO).

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
107mb schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 11:02:

Alles heb ik bij me, behalve de manual. Omdat ik vanuit mijn werk meteen doorrij naar de locatie kan ik de manual ook niet ophalen. Ik weet dus niet hoe ik de ISO stand op 3200 kan zetten...

wie helpt?
Cfn 08: ISO expansion 1:On

edit: te laat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:45

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

107mb schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 11:02:

wie helpt?
iso3200 is wel een hoop, de 30d heeft erg goede iso-performance, maar iso3200 is wel heel veel, weet je zeker dat je niet kan flitsen of bouncen of iets in die trand. Een kleine fill-flash met lange sluitertijd geeft ook sfeer, maar voorkomt iso3200.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:06

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Verwijderd schreef op maandag 18 december 2006 @ 16:26:
De AF van de 30D is merkbaar beter dan de 350D, maar of je daar nu al een nieuwe cam voor wilt halen: er komt mogelijk een opvolger in februari.
Ik zit nu met een dillemma, ik heb een 350D die mijn moeder heel graag wil hebben. Ik zit te dubben tussen een 400D en een 30D. De cashback op de 30D loopt eind v/d maand af, dus voordat canon bekend maakt wat de nieuwe snufjes zijn op de opvolger (40D?) Ik zou zeer gebaat zijn met de iets grotere grip van de 30D, maar ik heb voor de 350D wel al een batterygrip en extra batts die ik op de 400D weer zou kunnen gebruiken. Maar die heeft dan weer geen LCD status schermpje en 'maar' 3fps.

Wachten op de 40D zou voor mij alleen zijn voor de mogelijke DIGIC3 processor, alle andere geruchten (10MPix, dust cleaner) zijn niet zo belangrijk. Hoeveel invloed heeft die DIGIC3 eigenlijk? Andere zaken die ik niet 'scherp' heb die in het voordeel van de ene of de andere uitvallen?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
Ik ben voor een 2e hands 20D gegaan voor 650,- ipv. een 400D....
De 20D is veel sneller met een hoop dingen en houd beter vast, ook hoef je niet zo lang te wachten op de volgende foto en is het joystickje om focuspunten te selecteren en de quickdial een grote vooruitgang. Met de 350D moest ik vroeger op de flitser onder en overbelichtting aangeven (via de 430EX met van die lastige druk knopjes), nu kan ik gewoon op het flitst belichting knopje drukken en met de quickdial instellen zonder mijn oog van de zoeker te halen!

Wat ook een vooruitgang is is dat raw betstanden nu als echte foto's getooond worden ipv. de ingebakken low-res plaatjes waarop je niks ziet, nu kan je dus bij raw bestanden kijken of ze scherp zijn en de focus goed is.
Er zijn nog een aantal andere redenen om voor een 20D te gaan ipv. de 400D maar die weet ik zo snel niet op te noemen, een 30D lijkt mij ook wel leuk maar prijstechnische vond ik de 20D interessanter; de 30D bracht te weinig vernieuwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Lennart_1337 schreef op maandag 08 januari 2007 @ 16:14:
Ik ben voor een 2e hands 20D gegaan voor 650,- ipv. een 400D....
De 20D is veel sneller met een hoop dingen en houd beter vast, ook hoef je niet zo lang te wachten op de volgende foto en is het joystickje om focuspunten te selecteren en de quickdial een grote vooruitgang. Met de 350D moest ik vroeger op de flitser onder en overbelichtting aangeven (via de 430EX met van die lastige druk knopjes), nu kan ik gewoon op het flitst belichting knopje drukken en met de quickdial instellen zonder mijn oog van de zoeker te halen!

Wat ook een vooruitgang is is dat raw betstanden nu als echte foto's getooond worden ipv. de ingebakken low-res plaatjes waarop je niks ziet, nu kan je dus bij raw bestanden kijken of ze scherp zijn en de focus goed is.
Er zijn nog een aantal andere redenen om voor een 20D te gaan ipv. de 400D maar die weet ik zo snel niet op te noemen, een 30D lijkt mij ook wel leuk maar prijstechnische vond ik de 20D interessanter; de 30D bracht te weinig vernieuwing.
denk dat voor veel mensen het interessanter is om voor de 20D te gaan dan de 30D, die toch weer duurder is. De stap van de 20D naar 30D is nou niet bepaald revolutionair, eerder een evolutie :P.
De 20D heeft wel een fijne 5fps en RAW dat tenminste te zien is idd. Verder voelt het allemaal zoveel beter dan een 350D, die ik nooit lekker heb vinden voelen. 2e Hands had ik helaas zelf niet naar gekeken, anders had ik waarschijnlijk een 20D gekocht, nu heb ik een D50 van nikon, gewoon omdat de instap canons niet lekker vast houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Een 2de hands 20D body is ook een goed idee, alleen krijg je er meestal een hele hoop zooi bij, waardoor ie weer zo duur wordt als de 30D. Dan heb ik liever een 30D eigenlijk.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
Voor 650,- kan je denk ik wel een 20D zonder zooi kopen hoor :) , en anders even bieden en zeggen dat je alleen de cam wil...
Kijk anders ook eens op http://www.dutchphotozone.com/index.php (voor het marktplaatst topic even registreren) En misschien een tkg. berichtje plaatsen met een richtprijs ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasopurk
  • Laatst online: 30-09 09:09
Ik zit met een keuze probleem. Ik weet niet of ik de D200 of de 30D zal gaan halen. Met name de exposure instelling (30D -/+2, D200 -/+5), ISO-shuttertime instelling op D200 lijken me over te halen op D200. Maar dan de prijs weer naar 30D. Maar als ik kijk naar de kwaliteit van de foto's uit D200 en de 30D dan zie je toch best wel verschil. Graag wil ik jullie mening eens horen over deze camera's.

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kiest een platform, kijk daarnaar. Wat je opnoemt zijn een paar enorm miniscule punten, ik ben nog nooit verder dan -2EV gegaan. Moet je dat wel, dan meter je je licht toch ergens anders op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien een wat aparte vraag: kan een Metz 36C-2 flitser zonder problemen of risico's op een 30D gebruikt worden? De flitser heb ik gebruikt op een S9500 van Fuji, maar met een 30D in aantocht zou ik de flitser eventueel willen behouden (prima apparaatje voor het weinige gebruik dat ik er voor heb)
Op de internetpagina van Metz.de staat dit type niet bij de 'recommendations' van de 30D, zou dit zijn omdat het niet 'kan' of omdat de keuze erg onlogisch is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 08:17:
Misschien een wat aparte vraag: kan een Metz 36C-2 flitser zonder problemen of risico's op een 30D gebruikt worden? De flitser heb ik gebruikt op een S9500 van Fuji, maar met een 30D in aantocht zou ik de flitser eventueel willen behouden (prima apparaatje voor het weinige gebruik dat ik er voor heb)
Op de internetpagina van Metz.de staat dit type niet bij de 'recommendations' van de 30D, zou dit zijn omdat het niet 'kan' of omdat de keuze erg onlogisch is?
Als ie zo'n dun PC kabeltje heeft dan kan het sowieso. Die aansluiting is berekend op dit soort flitsers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Laatst online: 22:05

mjl

Ugh

zonoskar schreef op maandag 08 januari 2007 @ 17:55:
Een 2de hands 20D body is ook een goed idee, alleen krijg je er meestal een hele hoop zooi bij, waardoor ie weer zo duur wordt als de 30D. Dan heb ik liever een 30D eigenlijk.
zonoskar schreef op maandag 08 januari 2007 @ 17:55:
Let wel op het aantal sluiter bewegingen dat gemaakt is .... een 20D kan qua sluiter ondertussen al ver heen zijn (~50.000 maximaal geloof ik ??)...

Standaard tarief voor reparatie is ~ 160-170 euro, dus als de prijs goed is maakt het dus niet uit

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Werkt gewoon, ik heb ook wel eens een Nikon SB-25 op m'n 30D gebruikt, in A-stand. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of het veilig voor je camera is kan je bekijken op:

http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Metz 36C-2: EOS safe!
Iedereen bedankt voor het snelle antwoord, ik verkoop hem dus niet. Scheelt mij ook weer de aanschaf van een duurdere flitser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

mjl schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 11:48:
Let wel op het aantal sluiter bewegingen dat gemaakt is .... een 20D kan qua sluiter ondertussen al ver heen zijn (~50.000 maximaal geloof ik ??)...
Standaard tarief voor reparatie is ~ 160-170 euro, dus als de prijs goed is maakt het dus niet uit
Ik heb toch een 30D gekocht, bovenstaande had ik ook al overwogen en het sexy 2.5" schermpje hebben me overtuigd :) Ik zag de body liggen bij de Mediamarkt voor 1179, dus heb ik hem meegenomen. Ik moet wel wennen aan de snelheid van het apparaat tov de 350D zeg! Ik maak steeds 2 foto's in de high-speed modus. Bediening en handling zijn enorm verbeterd tov de 350D, dus ik ben happy. Hier zal ik nog lang plezier van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonoskar schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 11:32:
[...]
Bediening en handling zijn enorm verbeterd tov de 350D.
De 30D is geen gevolg van de 350D. Je praat over een ander segment nu..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mjl schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 11:48:
[...]

Ik heb een jaar geleden bewust een 10D met 84000 opnamen gekocht voor 300€ , de vraagprijzen zijjn momenteel nog steeds veel hoger, dus mocht het toch loos gaan is het nog steeds rendabel, goed dat te horen.
Overigens doet ie het nog steeds 100% ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Ik ben al een maand bezig mijn 30D te leren kennen, maar er blijft nog 1 vraag hangen. Op mijn KM Dynax 7D had ik voor het inflitsen een 'Slow Sync' knop. Het niet gebruiken zorgde voor een sluitertijd van maximaal 1/90s en sneller afhankelijk van het beschikbare licht. En met slow sync pas je 'dragging the shutter' toe. Hoe ik dit handig kan doen op mijn 30D is nog niet helemaal duidelijk.

Ik ken de optie Custom Function 3 (Flash sync. speed in Av mode) en wat die doet, maar het is een gedoe om die steeds om te zetten. Want in weinig licht wil ik gewoon alleen flitsen en met veel licht is inflitsen weer mooier. Wat ik tot nu toe kan vinden is voor het laatste de camera in P-mode zetten en voor het eerste in Av. Maar ik wil eigenlijk ook in P mijn aperture kunnen bepalen, daarom schiet ik ook bijna alles in Av. :P

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AV doet het automatisch met een externe flash, hoe het met de interne werkt weet ik zo niet :)

http://teladesign.com/photo/eos-flash/

die guide beschrijft het allemaal heel aardig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin
  • Registratie: Maart 2000

Paladin

Play Ball!

Zeg even compleet andere vraag, ik heb de EOS 30D nu ook in mijn bezit, en wil het pakketje op gaan sturen voor de 150 euro cashback, alleen moet je daarvoor de barcode uit je doos knippen, betekend dit nu dat ik mijn canon doos moet gaan slopen, of is een print/kopie van die barcode ook goed?

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Waarom zou je voor het intact van een verpakking, het risico willen lopen dat de teruggave van 150 euro minder soepel verloopt? Knippen dat ding! :Y)

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 21-09 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Paladin schreef op maandag 22 januari 2007 @ 08:50:
Zeg even compleet andere vraag, ik heb de EOS 30D nu ook in mijn bezit, en wil het pakketje op gaan sturen voor de 150 euro cashback, alleen moet je daarvoor de barcode uit je doos knippen, betekend dit nu dat ik mijn canon doos moet gaan slopen, of is een print/kopie van die barcode ook goed?
Cashback is alleen als je de camera voor 31-12-2006 gekocht hebt (of de kassabon van voor die datum is).

Edit: ik zie dat de cashback op de 30D tot 31-01-2007 loopt. Dus nog steeds wel geldig

[ Voor 8% gewijzigd door ajhaverkamp op 22-01-2007 09:32 ]

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paladin schreef op maandag 22 januari 2007 @ 08:50:
Gewoon eruit halen en voordat je het opstuurt even een foto maken van het hele pakket. Mocht de TPG een slechte dag hebben, dan kun je het nog bewijzen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja helaas, je doos gaat eraan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Je kan het netjes doen en alleen de bovenste laag van het karton eraf halen, dan blijft je doos semi-intakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pfft, het is maar een doos 8)7 Schaar erin, uitknippen en opsturen maar. Achterkant naar de muur plaatsen en niemand die er last van heeft :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin
  • Registratie: Maart 2000

Paladin

Play Ball!

LoL het is idd maar een doos, het mes gaat erin en ik zal dat stomme barcode ding eruit snijden.

trouwens goeie tip van de foto is wel zo prettig om te weten dat ik enigzins bewijs materiaal heb...

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.engadget.com/2007/01/22/canon-EOS-40d-on-the-way/

Laat ik maar even wachten met de aanschaf van een 30d dan :)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Actie van 150 cashback geld nu nog en het is maar afwachten wat er waar van is. De geruchten gaan al maanden, dus ik ben benieuwd :)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2007 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

zonoskar schreef op maandag 22 januari 2007 @ 13:16:
Je kan het netjes doen en alleen de bovenste laag van het karton eraf halen, dan blijft je doos semi-intakt.
Zo doe ik het ook inderdaad, even stukje insnijden met een hobbymesje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb trouwens een vette hot pixel bij exposures van >2sec in RAW. Als ik vervolgens de foto open in ACR is er niets meer van te zien. Ook in JPG zie ik dezelfde hot pixel niet meer terug. Is dat de "long exposure noise reduction" custom functie aan het werk? Waarom zie ik die hot pixel dan wel in RAW tijdens preview, en niet in JPG? Is dat trouwens normaal op een camera van 2 weken oud? Het is vandaag de eerste keer dat ik langere sluitertijden probeer, ik vind nl. dat de camera ook best wel wat ruis heeft op ISO100 met de flitser binnenshuis (1/80sec, f4.0).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ACR trekt ze er voor zover ik weet niet uit, misschien dat ACR4 het inmiddels wel doet. De norm bij Canon is 1 sec iso100, achterlijk en ik heb er al eens ruzie over gehad met ze, maar so be it...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasopurk
hallo,

ik zit met een probleem met complete handmatige bediening. Ik wil sluitertijd, diaframa en belichtingscompensatie instellen. Hoe doe ik dit. in boekje kan ik niet meer vinden dan 2 van de 3 handmatig instellen. Zie ik iets over het hoofd?

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Yup, je stelt al diafragma en sluitertijd in. Wat valt er dan nog te compenseren?
De lichtmeting zal nog steeds aangeven wat de ideale belichting volgens de cam is maar dit compenseren moet je zelf doen. Vandaar de naam 'Manual' ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Je kan de sluitertijd toch gewoon instellen en de lichtmeter schuift dan gewoon mee, daar valt verder weinig aan in te stellen :? Belichtingscompensatie is alleen een hulpstuk wat niet van toepassing is als je sluitertijd en diafragma al handmatig instelt.

Of begrijp ik je vraag verkeerd? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasopurk
Pollewob schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 13:06:
Je kan de sluitertijd toch gewoon instellen en de lichtmeter schuift dan gewoon mee, daar valt verder weinig aan in te stellen :? Belichtingscompensatie is alleen een hulpstuk wat niet van toepassing is als je sluitertijd en diafragma al handmatig instelt.

Of begrijp ik je vraag verkeerd? :)
Wel ik wil alle 3 instellen zodat ik als het ware AEB kan emuleren. Dit is voor in de nacht belangrijk want ik wil alles zelf doen om het onderwerp goed uit te lichten. Door moeilijke lichtomstandigheden gaan de automatische belichtingscompensatie +/- 2 soms niet goed mee.
Maar ik begrijp dat dit automatisch aan de sluitentijd en diafragma wordt ingesteld. Maar dit kan niet manueel, dan op de een stand waarbij 1 van de andere waarden automatisch wordt geset.

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
alleen op de P, Av en TV stand kun je de belichtingscorrectie instellen dmv het duimwiel.
voorbeeld:

Av stand.
diafragma F8
bij standaard belichting 0/0 krijg je bijvoorbeeld sluitertijd 1/100
ga je nu aan het duimwiel draaien, dan kun je er voor zorgen dat je 1 stop onderbelicht. Omdat je de AV stand gekozen hebt en de F-waarde dus vaststaat wordt de sluitertijd verkort naar bijvoorbeeld 1/200 om die ene stop onderbelicht te krijgen.

Zet je de camera op de M stand, dan is de belichting het resultaat van de diafragma en sluitertijd. Stel je hem dan handmatig in op 1/200 en F8 dan krijg je die zelfde stop onderbelichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasopurk
107mb schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 13:52:
alleen op de P, Av en TV stand kun je de belichtingscorrectie instellen dmv het duimwiel.
voorbeeld:

Av stand.
diafragma F8
bij standaard belichting 0/0 krijg je bijvoorbeeld sluitertijd 1/100
ga je nu aan het duimwiel draaien, dan kun je er voor zorgen dat je 1 stop onderbelicht. Omdat je de AV stand gekozen hebt en de F-waarde dus vaststaat wordt de sluitertijd verkort naar bijvoorbeeld 1/200 om die ene stop onderbelicht te krijgen.

Zet je de camera op de M stand, dan is de belichting het resultaat van de diafragma en sluitertijd. Stel je hem dan handmatig in op 1/200 en F8 dan krijg je die zelfde stop onderbelichting.
Ok bedankt. dan heb ik het een en ander verkeerd begrepen. bedankt.

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

klaasopurk schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 14:46:
[...]

Ok bedankt. dan heb ik het een en ander verkeerd begrepen. bedankt.
ook wel logisch, want als jij zelf al ISO, Diafragma en sluitertijd instelt, hoe moet hij dan nog gaan onder of overbelichten? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
Deze vraag geldt natuurlijk voor de meeste Canon camera's, maar aangezien ik een 30D plaats ik hem hier maar:

Hoe kan ik de accu's (Canon BP-511A) het beste opladen? Deze zijn nog zeker niet leeg, maar ik wil morgen er zeker van zijn dat ze niet halverwege uitvallen. Kan ik ze zonder problemen bijladen zonder dat dit ten koste gaat van de levensduur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, het zijn lithiumaccu's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasopurk
Ik heb laatst een 30D met tamron 18-200 aangeschaft. Echter ik heb het probleem dat deze soms geen foto wil nemen. De 30D zegt dat die niet kan focussen. De focus ring blijft ronddraaien en vaak staat ie uiteindelijk wel scherm Vaak is dit in ruimtes met minder licht dan buiten. Bijv. de overloop met 1 lamp aan en de lens is niet ingezoomd. Bij inzoomen is dit verschijnsel nog vaker.

wat kan er aan de hand zijn met lens of body?

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, superzoom, niet lichtsterk, geen beste autofocus: dit is gewoon vragen om hunten en daar staan die dingen dan ook bekend om...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-08 22:49
klaasopurk schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 16:07:
Ik heb laatst een 30D met tamron 18-200 aangeschaft. Echter ik heb het probleem dat deze soms geen foto wil nemen. De 30D zegt dat die niet kan focussen. De focus ring blijft ronddraaien en vaak staat ie uiteindelijk wel scherm Vaak is dit in ruimtes met minder licht dan buiten. Bijv. de overloop met 1 lamp aan en de lens is niet ingezoomd. Bij inzoomen is dit verschijnsel nog vaker.

wat kan er aan de hand zijn met lens of body?
Nou je zegt het zelf te weinig licht, dus te weinig contrast om scherp te stellen.
Heb je ook gelet op de minimale scherpstelafstand?

Vleuten 4x430wp Oost Schuin dak 25°, 5x430wp Zuid plat dak 13°

Pagina: 1 ... 7 ... 12 Laatste