IEFtm schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 00:46:
[...]
je WAN ip (extern IP) van Wanadoo wordt idd op basis van DHCP MAC-lease uitgegeven, al is dit een korte lease, van ongeveer 5-10 minuten.
Heb je dus je livebox aan de lijn hangen in router modus, dan zal het MAC adres van de livebox geregistreerd zijn. Is deze vervolgens 5-10 minuten inactief, dan staat de lease weer open voor een nieuw MAC adres.
Als je dus het volgende doet:
-Livebox hangt aan de lijn in router mode - geen PC aangesloten
-Je zet hem om naar bridge modus, dhcp client uit
-wacht 10 minuten
-sluit ethernetkabel aan op je router of PC , dan zal deze je Wanadoo IP krijgen.
krijg je vervolgens NIETS op je PC / router, dan is er in de configuratie iets mis of je hebt het bridgen verkeerd gedaan. tijd kan verschillen uiteraard, maar bij mij heeft het nooit langer geduurd dan circa. 10 minuten nadat de livebox eraan hing.
Kijk, zo'n antwoord maakt je op de vroege morgen weer een beetje blij

, hier heb ik wat aan. Dan nog maar een vervolgvraagje, krijg ik na zo'n lease dan elke keer een nieuw IP, of koppelen ze IP's aan een lijn i.p.v. aan een MAC?
IP is inderdaad aan de lijn gekoppeld. Dus op jouw lijn zal je altijd hetzelfde IP krijgen.
Vervolgens is het IP
ook aan je MAC adres geleased. Dus dat wil zeggen dat je IP ongeveer een 10 minuten lang aan jouw MAC vastzit. Daarna ben je weer vrij om dat IP te leasen op een ander MAC. Een echte MAC-lock is het dus zeker niet.
Omdat het geen routed IP's zijn, kun je ze ook niet vast instellen als je geen DHCP request doet.
Met andere woorden: het IP wordt alleen actief (dus werkend) als er een geldige DHCP request is geweest.
Als je het vast instelt, wordt er geen request gedaan, dus zal het misschien even nadat je toch al dat IP had opgevraagd via DHCP werken, maar na een tijdje niet meer.