[Wanadoo] ADSL Family+Telefonie ervaringen (Deel X) Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 11.693 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:28
Afbeeldingslocatie: http://www.wanadoo.nl/images/wanadoo_logo_homebutton.gif

Inhoudsopgave
Afbeeldingslocatie: http://gidelux.homelinux.org/~gideon/GOT/wanadoo/adsl.gif

ADSL door Wanadoo kan op de volgende manieren geleverd worden, namelijk:
  • Over het eigen netwerk van Wanadoo zelf (Family pakketten)
  • Over het eigen netwerk van Wanadoo zelf (Starter pakketten)Hierbij kan je GEEN telefonie aankopen.
  • Over het netwerk van BBned (Direct pakketten) Het lijkt erop dat nu alleen maar Family/Starter gekocht kan worden.
  • Over het netwerk van KPN-DSL & Casema Kabel (Overig)
Afbeeldingslocatie: http://gidelux.homelinux.org/~gideon/GOT/wanadoo/modem.gif

De standaard modem die Wanadoo levert is de "Sagem F@st 3202", ook wel bekend als de Livebox. Als je op zoek wil gaan naar nog meer achtergrondinformatie, houd dan de sagem aan, want er bestaan meerdere liveboxen!

In Frankrijk zijn er 3 soorten:
  • De Sagem Livebox die wij hier ook krijgen
  • De Inventel Livebox
  • En één die met de naam "Livebox Pro" door het leven gaat
De livebox fungeert zelf al als een router. Mocht je jezelf dus afvragen of een aparte router nodig is, dan is het antwoord bij deze "nee". Een switch aansluiten op de livebox is al voldoende om internet te splitsen in huis. Mocht je gewoon uit zijn op de handleiding van de Sagem Livebox, dan is deze hier te vinden.
Informatie over de livebox is ook te vinden op de Wanadoo site zelf :Y)
Installatie handleiding en laatste firmware (versie 22201E) informatie

Globale specs van de livebox in Nederland:
MerkSagem
Typef@st 3202
Met de volgende Connecties
1x line-inSplitter zit erin verwerkt ivm Telefonie
2x USBUSB A voor ....ACC :|
USB B, voor connectie met PC (USB 1.1 standaard, 12Mbit max!)
1x PCMCIAVoor een 54Mbit wireless kaart merk X. Klik HIER voor een aantal werkende kaarten.
1x telefoon uitOm je telefoon op aan te sluiten natuurlijk :Y)
2x Ethernet1 voor internetten en de ander hoogstwaarschijnlijk voor digitale uitbreidingen. (beide 100Mbit)
Bluetooth1 bluetooth interface om met bv PDA's te kunnen surfen op internet

Andere modems zijn natuurlijk ook te gebruiken als je alleen ADSL afneemt van Wanadoo. Zodra het aankomt op ADSL&VoIP, dan leveren ze helemaal geen support als je geen Sagem Livebox hebt. Let wel op, zodra je 20Mbit afneemt van Wanadoo, dat je een ADSL2+ compatible modem hebt!

*In het algemeen zou ADSL gewoon horen te werken als je de modem instelt op:

VPI / VCI8 / 35
EncapsulationRFC1483 Bridged LLC
ATM QoS TypeUBR
WAN IPAutomatic / DHCP verkregen

Desondanks komen toch vele problemen voor met diverse modems. Er wordt gespeculeerd dat het misschien aan de niet toereikende splitters zou kunnen liggen.

Mensen met een Zyxel modem dienen als protocol ENET ENCAP in te stellen.
(Met dank aan bjck voor de extra info.)

*Gegevens voor ADSL, kunnen misschien veranderen/niet werken zodra de upgrade gedaan wordt

Afbeeldingslocatie: http://gidelux.homelinux.org/~gideon/GOT/wanadoo/telefonie.gif

Misschien wel een van de meest aantrekkelijke aspecten van het Family pakket. Eindelijk af van KPN/Tele2/enz. en gewoon voor een vast bedrag per maand bellen naar vaste telefoons in nederland.

Zet die telefoonlijn dus maar open en lees de hele pinkeltje/kameleon serie maar uit voor je (klein)kinderen/neefjes/nichtjes, zonder dat het een dure grap wordt.

Actuele prijs/stunt informatie is hier te vinden.

/me Update: Vanaf 21 februari 2006 geldt er een starttarief van € 0,04 per gesprek.

Zie ook de Wanadoo helpdesk: Veranderen per 21 februari 2006 de Wanadoo Telefonie-tarieven?
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/hpoort/GoT/wanadoo/acties.gif
Op het moment zijn er geen aanbiedingen bij Wanadoo.
Afbeeldingslocatie: http://gidelux.homelinux.org/~gideon/GOT/wanadoo/algemenevragen.gif :?

Het schijnt ook zo te zijn dat als de adsl verbinding eruit lig dat je automatisch via KPN belt, maar krijg je daar dan een melding van?
  • Heel simpel. Als je belt via VoIP, dan is de kiestoon duidelijk anders dan die van KPN. Het is geen monotone kiestoon meer, maar er zit een "riedeltje" in. Iemand die wel eens gebeld heeft naar een lijn die buiten gebruik is, zoiets is het, maar dan precies achterstevoren afgespeeld :Y)
    Zonder die vrouw van de KPN die uit zit te leggen wat er aan de hand is natuurlijk

Kan je ook de dure 0906 en 06- nummers blokkeren bij wanadoo?
  • Ja dat kan:
    Ga naar www.wanadoo.nl/mijnabonnement
    Kies in het linker scherm voor 'Telefonie', 'Instellingen' en 'Blokkeren van gesprekken'
    U hebt de mogelijkheid om de volgende nummers te blokkeren door een vinkje voor het betreffende vakje te plaatsen:
    • Mobiele nummers
    • Buitenlandse nummers
    • 0906-nummers
    • 0906- en 0909-nummers
    • 0906-, 0909- en 0900-nummers
    Bron

Wat gebeurt er als ik in gesprek ben op mijn Wanadoo telefoonlijn?

Heeft er geloof ik ook mee te maken dat wanadoo de kpn lijn niet mag blokkeren. Er is ergens wel een keer een linkje naar een bouwpakket langsgekomen die dit wel kan regelen.

Ah, gevonden: [rml]Lizard in "[ Wanadoo]ADSL Family+Telefonie ervaringe..."[/rml]

Is er een manier om meer dan 8 LAN servers aan te maken, of is 8 echt het uiterste limiet? En kunnen er ook ranges geforward worden :? ?
  • Ja, er kunnen meer dan 8 LAN servers aangemaakt worden en ja, er kunnen ranges geforward worden.
    Het is dankzij de brakkige vertaling en achterlopende firmware, waardoor het nog zo onbekend is en onmogelijk lijkt.
    Hier wordt uitgelegd hoe je te werk moet gaan om het wel te realiseren :Y)
    Mocht het nog te onduidelijk zijn, laat het dan even weten, dan herschrijft /me LinuX-TUX hem helemaal onderbouwt met plaatjes voor de verandering
Mocht je al blij zijn met < 8 forwards, dan kan je natuurlijk altijd deze tutorial erop naslaan van Wanadoo zelf.

/me ***** NIEUW ******
[rml]LinuX-TUX in "[ Wanadoo]ADSL Family+Telefonie ervaringe..."[/rml] een test pagina voor alle mensen die er • echt niet uitkomen. Laat me weten hoe het bevalt :Y)

Ja nou, leuk script hoor /me LinuX-TUX :|. Maar ik kan er zo weinig mee, omdat ik niet weet welke porten ik moet forwarden voor programma /me y
Lizard schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 00:06:
Voor veel programma's staan ook portforwardings op de volgende pagina: http://www.portforward.co...ivebox-Fast-3202index.htm
Op deze site staan andere manieren om je porten te forwarden naar je PC's. Ik (LinuX-TUX) raad jullie af om deze methode te gebruiken als jullie:

1) Zeker willen zijn dat de forwardings werken. Er zijn wat probleempjes bij sommige mensen, ik laat deze dus even in het midden :Y)
• 2) Meer dan 8 forwards willen gebruiken.

Het is beter om de porten mbv /me LinuX-TUX zijn script/methode in te stellen, dan op die manier.
/me Update Aangepast voor de nieuwste firmware 221018 (en hoger).
Het verschil zit hem in de firmware versies.

Na de firmware upgrade durf ik niet totaal te garanderen dat de script/methode van /me LinuX-TUX even stabiel zal zijn als voorheen. Er is al getest en het schijnt even stabiel te zijn als voorheen.
Ge-upgrade mensen, laat dan ook van u horen zodra er problemen zijn! - /me LinuX-TUX

MensionXL schreef op maandag 19 september 2005 @ 15:58:
Ik heb de livebox, ik wil instellingen wijzigen maar het apparaatje vraagt om een gebruikersnaam en wachtwoord. Weet iemand misschien wat deze standaard zijn? Ik heb niks aan de instellingen veranderd, (apparaat is 20 min in bezit :X)
  • Standaard Username & Wachtwoord voor de webinterface zijn: "admin" en "admin". Voor root access via Telnet zijn het: Username: root en Wachtwoord: 1234

Er wordt vaak gezegt dat de afstand een beperkende factor is voor de maximale downloadsnelheid die ik kan behalen, kan ik zelf ook een indicatie krijgen van hoe snel ik zal kunnen gaan downloaden?
  • Tuurlijk, op Deze site, deze site EN deze site kan je ongeveer de afstand achterhalen van hoever je van de centrale verwijderd zit. In combinatie met dit plaatje kan je ongeveer nagaan wat je maximale bandbreedte kan zijn:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1118500572.jpg

Krijg je twee verschillende antwoorden over de afstand? Doe dan een "Reverse Traceroute" middels deze of deze site en let goed op de laatste hop met name op de afkortingen. Als voorbeeld kan je nog even op deze berichten terugvallen.
De "Reverse Traceroute" stappen werken alleen als je al ADSL hebt.
Ik heb toch hele lage snelheden en haal bij lange na niet wat ik behoor te kunnen halen volgens het grafiekje. Nu vraagt iedereen naar mijn SN/DN Ratio's, maar wat houden ze precies in?
nitpicker schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 08:55:
Upstream A Kb
DownStream B Kb
Afname Dichtbij : C (dB)
Ver weg : D (dB)
SNR-marge Dichtbij : E (dB)
Ver weg : F (dB)

A: getrainde upload snelheid (hoe hoger, hoe beter)
B: getrainde download snelheid (hoe hoger, hoe beter)
C & D: demping op de lijn (hoe lager, hoe beter)
E & F: soort van marge (hoe hoger, hoe beter)

Hoge A & B zeggen nog weinig over hoe snel je kan downloaden, je kan op een snelheid voor 20 MBit getrained zijn, maar toch downloaden alsof je op een analoge lijn zit (ligt aan ATM waardes). Dus ATM en hoge training zeggen al meer.
C & D: gaan ongeveer gelijk op met afstand tot de centrale, ook afhankelijk van de kwaliteit van het gebruikte koperdraad. Hoe verder van de centrale, hoe hoger de demping. Hoe slechter de kwaliteit van de lijn, hoe hoger de waarde.
E & F: kan ik lastig uitleggen, maar hoger is beter. Hangt oa. ook van kwaliteit lijn af.
Maar, kan je hier dan niet uit herleiden hoe lang de koperdraad is waar ik op zit? Natuurlijk onder voorbehoud dat er niet ergens een KNIK/beschadiging in de kabel zit.
KBDE schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 17:12:
Na wat zoeken heb ik de officiele formule gevonden om de snelheid te berekenen:
Normaal koper heeft een DB vermindering van 13,81 per KM.
Kortom: Afname Dichtbij DELEN door 13,81 = afstand centrale in KM
Dit moet je dan vergelijken met tabel in startpost en je weet je +/- max haalbare snelheid. :)
Dus in de volgende situatie is de afstand:
Status ADSL-lijnVerbonden
ADSL standaardG992_1_A
Upstream640 Kb
DownStream4096 Kb
AfnameDichtbij : 5.5 (dB)
Ver weg : 5.5 (dB)
SNR-margeDichtbij : 26 (dB)
Ver weg : 23 (dB)

5,5 / 13,81 = +/- 398 meter (ongeveer natuurlijk)

Met dit antwoord kan je dan vervolgens weer op de grafiek kijken, naar de snelheden die je kan behalen. In dit voorbeeld ziet het er naar uit dat /me LinuX-TUX de volledige 24Mbit kan gaan behalen.
Als je er zelf echt HEEL zeker van bent dat de afstand gewoon veel groter is dan de uitkomsten en je kampt met snelheidsproblemen, is dit misschien de moeite waard om het aan te kaarten bij wanadoo.
  • Hoe kan ik deze ADSL statistieken zelf vinden?
Lizard schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 22:33:
[...]

Livebox pagina openen, Geavanceerd -> Statistieken -> ADSL Statistieken

Ik heb nu al op dit moment ADSL van provider X en wil graag overstappen naar wanadoo, kost het veel moeite en downtime om over te stappen?
  • Nee, bij de meeste mensen die een zogenaamde "telco-telco" migratie hebben gedaan, ging het bijna geheel vlekkeloos. Let wel, dat je niet nog een X aantal maanden vast zit aan je contract met je huidige provider, dit zou zonde zijn en je onnodig op kosten jagen omdat je het contract moet afbetalen. Hier staat nog wat aanvullende informatie voor mensen die geïnteresseerd zijn in overstappen naar Wanadoo middels een Telco-Telco migratie. Let vooral op stap 4

Bellen via wanadoo ... betekent dat dat ik dan KPN EINDELIJK de deur kan wijzen?
  • Helaas nog niet. KPN is nog nodig om alarmnummers te kunnen bereiken. Wil je dus kunnen bellen tijdens een Wanadoo telefonie/internet storing, heb je nog steeds KPN nodig. Je kan in dit geval kiezen voor het "BelBudget" abonnement van KPN voor €9,67 per maand. Hoelang het nog zal duren voordat deze eis er niet meer is, is nog niet te zeggen.
Zie ook Wanadoo helpdesk
Ik heb nog steeds brandende vragen en krijg ze maar geen antwoord/tegenstrijdige antwoorden, waar kan ik nog meer terecht?Ze vragen om een klantnummer ... maar die heb ik nog helemaal niet :'(
Lizard schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 17:58:
[...]
Vul 4x geen klantnummer in en kies optie 4 voor de Family helpdesk. (Ook handig voor mensen die overstappen van Wanadoo dsl light/go/basic, waar het juiste abonnement nog niet is ingevuld.)
OF
Birdie schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 00:44:
...
Klonk me al als lang wachten in de oren, dus tikte ik '0000000' als klantnummer en vervolgens '1' voor juist. "Klantnummer niet bekend" en hup, ik ben in het keuzemenu waar je die 4 indrukt. :)
...

TafkaT schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 11:19:
1 vraagje: Is het mogelijk om nog gewoon via KPN te bellen (ivm met voicemail die ik nu niet rechtstreeks kan bereiken)
  • Antwoord
    Wanneer u Wanadoo Telefonie-abonnee bent en u wilt uw KPN voicemail beluisteren, dan werkt dit anders dan u voorheen gewend was. U kunt uw KPN voicemail namelijk alleen beluisteren als u belt via uw KPN telefoonlijn. Om met Wanadoo Telefonie toch via uw KPN telefoonlijn te kunnen bellen, toetst u *33* of 1331 vóór het voicemail telefoonnummer.

Voor het beluisteren van uw KPN voicemail toetst u dus: *33*0842333 of 13310842333.
Bron
TafkaT schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 18:31:
Even mijzelf quoten:

[...]

Hier mag nog wel een aanvulling bij. Je bent namelijk een stuk voordeliger uit, als je via je wanadoonummer naar je kpnnummer belt. Hij gaat dan namelijk gewoon over, en na X keer overgaan krijg je je eigen voicemail, die je dus weer kan afluisteren door *pincode te toetsen. Scheelt toch weer op je KPN-rekening.

Is het mogelijk om VPN te forwarden over de livebox?
  • Ja, maar wel gelimiteerd aan voorwaarden. Iedereen die eigenhandig policies aan heeft geprobeerd te maken, weet ook dat er voor het GRE protocol een optie staat, maar dat de website keihard terug komt met een error. Enige optie die dan over blijft is het op UDP of TCP basis te forwarden, zoals hier te zien is.
Ja, maar ik ben goed in consoles, kzal dat kr*ng eens uitpluizen op console commando's totdat hij het gre protocol WEL forward })
LinuX-TUX schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 15:01:
Om jullie maar uit de brand te helpen:
VPN over GRE protocol gaat niet werken. Telnet naar de livebox leidt tot de volgende conclusie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
[root @ home]$ ipqos
[root @ ipqos]$ policy set mer0 mer0 +2 allow dport 1500 proto gre nat 12
Invalid protocol
policy set     <RxIfName> <TxIfName> <Sequence> {Allow|Deny}
                       [srcip <a.b.c.d> [<e.f.g.h>]]
                       [dstip <a.b.c.d> [<e.f.g.h>]]
                       [sport <p1> [<p2>]]
                       [dport <p1> [<p2>]]
                       [proto <Protocol>]
                       [tc    <TC-Action-ID>]

[nat   <NAT-Action-ID>] {HET REFREIN}
[root @ ipqos]$ policy set mer0 mer0 +2 allow dport 1500 proto icmp nat 12
Policy protocol should be tcp/udp
{knip: en de rest van het refrein}

[root @ ipqos]$ policy set mer0 mer0 +2 allow dport 1500 proto ah nat 12
Invalid protocol

[root @ ipqos]$ policy set mer0 mer0 +2 allow dport 1500 proto esp nat 12
Invalid protocol

[root @ ipqos]$
Zou zeggen, doe je best be my guest :Y)
Let vooral op regel 14 ;)
Ik hoor vaak dat DHCP ingestelde systemen en Port Forwards niet samen gaan, maar vind het zo'n gedoe om alles handmatig te doen, kan het ook anders?
wilko2 schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 18:58:
Hoe kan ik de DHCP-server van de Livebox mijn PC's steeds hetzelfde IP laten toekennen a.d.h.v. MAC-adressen?

/me Dit lijkt niet meer te werken sinds de 278 firmware !

Als je meerdere PC's achter de Livebox hebt hangen en gebruik maakt van port forwarding, is het wenselijk om iedere PC zijn eigen interne IP toe te kennen. Helaas hanteert de ingebouwde DHCP-server normaal gesproken een lease-time van 7 dagen, wat kan betekenen dat een PC na die 7 dagen een ander intern IP krijgt, waardoor de port forwards dus niet meer werken (althans, ze zullen nog wel werken maar gaan naar de verkeerde machine...). Dus wat doen we? We laten de Livebox een IP toekennen aan de hand van het MAC-adres van je PC's. Die verandert niet (*), en dus kan je op die manier een statisch intern IP verkrijgen. Dat kan helaas niet in het webbased admin-panel, maar wel via telnet:

Open een telnetverbinding naar de Livebox (192.168.1.1), en log in met username root en password 1234. Typ nu dhcpserver, gevolgd door een return. Om veranderingen aan te brengen in de DHCP-server, moet je deze eerst stilleggen:
code:
1
2
[root @ dhcpserver]$ stop
DHCP Server stopped !!!

Vervolgens typ je het volgende commando:
code:
1
host add -o -macaddr 00:0a:95:a6:09:34 -ipaddr 192.168.1.10

Waarbij je uiteraard het MAC-adres en het IP-adres vervangt door je eigen waarden. Hierna kan je de DHCP-server weer starten:
code:
1
2
[root @ dhcpserver]$ start
DHCP Server started !!!

En om te checken of het geslaagd is:
code:
1
2
[root @ dhcpserver]$ lease list
Lease 192.168.1.10 start 2002/01/10 08:08:39 end 2002/01/17 08:08:39 stamp 2002/01/10 08:08:39 hardware addr = 00:0a:95:a6:09:34 host NA

(note: wel eerst de DHCP-lease verversen op de client (cq. je PC), anders staat er logischerwijs niets in de lease list)

* = deze opmerking is gemaakt met de mierenneukmode uitgeschakeld, natuurlijk is een MAC-adres te veranderen in het OS of door een nieuwe netwerkkaart, maar dat lijkt me hier te verwaarlozen.
Maar hoe weet ik dan wat mijn eigen "MAC" adres is, of wat het MAC adres is van IP 192.168.Y.Z :?
Als je het IP al weet, ga dan naar Manier 2 dan kan je daarna gelijk door de dhcpserver aanpassen.

Manier 1:
Onder windows:
Open een dosprompt (Windows toets + R -> cmd of command) en doe het volgende:
code:
1
C:\Documents and Settings\Administrator>ipconfig /all
"winipcfg" of "winipconfig" voor de oude win95 bakken onder ons en natuurlijk "ifconfig -a" voor de linux bakken ;)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Windows IP Configuration

Ethernet adapter Local Area Connection:

Connection-specific DNS Suffix  . :
        Description . . . . . . . . . . . : Realtek RTL8139/810x
    >>>>Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-B4-93-D0-10 <<<<
        Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : No
        IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.1.11
        Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
        Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.1.1
        DNS Servers . . . . . . . . . . . : 194.134.5.5
                                            194.134.5.55
        Primary WINS Server . . . . . . . : 192.168.1.3

C:\Documents and Settings\Administrator>
Je weet nu dat je eigen IP adres 192.168.1.11 is EN wat je MAC adres is 00-00-B4-93-D0-10. Manier 2 kan je nog even overkijken om het desnoods te bevestigen, maar op deze manier weet je zeker dat je het juiste MAC adres te pakken hebt.

Manier 2:
Je weet het IP adres, alleen het mac adres nog niet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
C:\Documents and Settings\Administrator>telnet 192.168.1.1
login: root
Password:
[root @ home]$ arp
[root @ arp]$ list
IP Address           MAC Address
85.147.44.1           0:12: 0:9e:d9:3f
85.147.44.80          0:60:4c:9d:3c:5c
192.168.1.1           0:60:4c:9d:3c:5c
192.168.1.3           0:4f:4e: 5:c5:bc
192.168.1.11          0: 0:b4:93:d0:10 <<<<
[root @ arp]$ ..
[root @ home]$
Zoals je ziet zie je in het "list" lijstje onder arp, ook het IP adres ertussen staan, met MAC adres erbij. Dit MAC adres wil je gebruiken!

Je kan nu weer verder gaan bij Wilko2 zijn "dhcpserver" tuning verhaal, en daar beginnen met "dhcpserver" in te tikken :Y)
Leuk, al die DHCP-server tweaks, zijn er nog meer?

[scenario]:
• Ik houd binnenkort een LAN-party, en er komen net iets meer dan 10 PC's aan het netwerk te hangen.• Ik word nu onderhand gek van de DNS server die ik via DHCP ontvang, ik wil helemaal geen DNS proxy, maar een ECHTE DNS server ontvangen via DHCP
LinuX-TUX schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 15:57:
Voor de mensen die wat willen tweaken aan hun DHCPserver.

Login via Telnet op je livebox als root met wachtwoord 1234 (of als je hem veranderd hebt, met je veranderde wachtwoord)
Tik in:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
dns <enter>
set -n1 194.134.5.5 <enter>
set -n2 194.134.5.55 <enter>
.. <enter>
dhcpserver <enter>
stop <enter>
subnet eth0 delete <enter>
subnet eth0 add -o -subnet 192.168.1.0 -netmask 255.255.255.0 -startip 192.168.1.10 -endip 192.168.1.240 -leasetime 7 -broadcast 192.168.1.255 -dns 194.134.5.5 -secondarydns 194.134.5.55 -gateway 192.168.1.1 <enter>
start <enter>
.. <enter>
save <enter>

Dit is de config voor de hele livebox, dus niet alleen de RODE poort eerst. Je krijgt hierna van de DHCP server een adres toegewezen en de DNS server van de Livebox wordt hierna achterwege gelaten. Je krijgt DIRECT het DNS adres van wanadoo zelf.

Dus uiteindelijk heb je dan het volgende beeld gehad:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
telnet 192.168.1.1
Trying 192.168.1.1...
Connected to 192.168.1.1.
Escape character is '^]'.
login: root
Password:
[root @ home]$ dhcpserver
[root @ dhcpserver]$ stop
DHCP Server stopped !!!
[root @ dhcpserver]$ subnet eth0 delete
[root @ dhcpserver]$ subnet eth0 add -o -subnet 192.168.1.0 -netmask 255.255.255.0 -startip 192.168.1.10 -endip 192.168.1.240 -leasetime 7 -broadcast 192.168.1.255 -dns 194.134.5.5 -secondarydns 194.134.5.55 -gateway 192.168.1.1
[root @ dhcpserver]$ subnet eth0 list
SUBNET   :      192.168.1.0      NETMASK    :    255.255.255.0
START IP :     192.168.1.10      END IP     :     192.168.1.240
GATEWAY  :      192.168.1.1      BROADCAST  :    192.168.1.255
DNS      :      194.134.5.5      SECOND DNS :     194.134.5.55
SERVER   :          0.0.0.0      FILENAME   : NA

LEASE TIME : 7
[root @ dhcpserver]$ start

DHCP Server started !!!
[root @ dhcpserver]$ ..
[root @ home]$ dns
[root @ dns]$ set -n1 194.134.5.5
[root @ dns]$ set -n2 194.134.5.55
[root @ dns]$ list

Name Server1:  194.134.5.5
Name Server2:  194.134.5.55
[root @ dns]$ ..
[root @ home]$ save

Configuration saved successfully

[root @ home]$ exit
Connection closed by foreign host.
Als je het bovenstaande een beetje zit te copy pasten in je console, houd dan wel in je achterhoofd, dat je daarna een DHCP-pool hebt van 230 adressen groot ;)

Aanpassen naar eigen wens/gebruik dus :Y)

Afbeeldingslocatie: http://gidelux.homelinux.org/~gideon/GOT/wanadoo/openvragen.gif
  • Welke merk/type PCMCIA kaarten worden er geleverd door Wanadoo? (Zie de 2e post voor een aantal werkende kaarten)
  • Wat is de oorzaak van de brakke verbindingen bij non-livebox modems?
  • Wat te doen bij nalatigheid van Wanadoo?
  • Welke services kunnen we op korte/lange termijn gaan verwachten?
Afbeeldingslocatie: http://gidelux.homelinux.org/~gideon/GOT/wanadoo/interessantelinks.gif
  • Wanadoo helpdesk Nederland.
  • Frans Wanadoo forumTIP voor tweakers/hackers/enthousiastelingen over van alles en nog wat!!!
  • Franse Wanadoo site zelf. Misschien een sneakpreview voor wat ons te wachten staat kwa mogelijke services ;) ? *hint hint*
  • Forum Wanadoo is een onafhankelijk forum waar mensen ook nuttige informatie kunnen vinden.
Afbeeldingslocatie: http://gidelux.homelinux.org/~gideon/GOT/wanadoo/vorigedelen.gif
Afbeeldingslocatie: http://gidelux.homelinux.org/~gideon/rood.gif

Toevoeging:
  • Lees deze startpost voordat je vragen stelt in het topic. De meeste Vaak-voorkomende-vragen worden in deze post al beantwoord.
  • Geen geflame
  • Geen spam
  • Geen opsomming van ping-tijden
  • Geen speedtesten als in: "Kijk eens hoe hard het nu gaat!!111one"
  • ...en de rest van de policy
Mis je hier iets? Wil je persee dat het erbij komt te staan? Vragen/opmerkingen, maakt niet uit, aarzel dan niet en mail naar Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/forum/user_email_gfx/7683/FFFFFF/5C5850
Dit omdat de topics met zo'n rap tempo zich vermenigvuldigen dat ik zo nu en dan opmerkingen en aanwijzingen over het hoofd zie.
:+ Spam Konijnen :+

Met dank aan:
bjckvr6-onlyn00bs
BirdieFicoF Aanleiding voor deel 2, 3 & 4Anoniem: 103367
nitpickerLinuX-TUX Aanleiding voor deel 5KBDE
Tekn0zstimeywilko2
& iedereen die ik door spontane amnesia vergeten ben voor de tips!

[ Voor 15% gewijzigd door Lizard op 21-05-2006 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
Reserved just in case :Y)
Gaat kennelijk erg hard, hier komt een aanvullende faq: (design moet ik nog voor gaan zitten, evenals een soort indexje)
Afbeeldingslocatie: http://gidelux.homelinux.org/~gideon/GOT/wanadoo/algemenevragen.gif

Kan ik de settings/configuratie van de livebox backuppen?
  • Nee, dit is (nog) niet mogelijk
Betekent dat dus dat ik na elke firmware upgrade en reset alles handmatig 1 voor 1 weer moet invoeren bij de livebox? mooi is dat :(
  • Nee, het is wel mogelijk een config bestand zelf aan te maken en bij te houden:
Anoniem: 158035 schreef op woensdag 02 november 2005 @ 15:00:
ik heb een test versie online, voor mij werkt het uit de kunst
heb hem een paar keer getest (livebox reset, script, test, livebox reset, etc..)
naar mijn weten doet ie het goed :7
test het script hier
Dank je wel stimey :Y)
Is er ook een overzicht van alle commando's die via telnet te gebruiken zijn?
  • Linux-TUX kan zijn kindje nog niet loslaten (Lees: heeft te veel vrije tijd ;)) en heeft HIER een begin gemaakt van een overzicht.
En als je liever een pdfje hebt, dan biedt stimey uitkomst:
Anoniem: 158035 schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 12:34:
[...]

had al een tijdje terug een pdfje gepost met alle telnet commando's, gemist? :9

Ik wil m'n livebox als bridge gebruiken omdat ik al een of andere router heb. Wat nu?

In een ander topic zijn ze daar al flink mee bezig geweest, daarom ga ik dat hier niet herhalen.

Wanadoo Livebox als bridge

Maar deze oplossing lijkt alleen te werken als je geen wanadoo telefonie hebt.
Ook worden niet alle instellingen opgeslagen zodat je na een reboot de livebox (gedeeltelijk) opnieuw moet configureren.
Upgrades

Er wordt geupgrade sinds 17 november, is mijn centrale al geupgrade?
  • Op deze site kan je kijken of je centrale al de upgrade al gehad heeft.
  • Is je centrale al geupgrade maar staat hij er nog niet tussen? Voeg hem dan hier toe.

Je mede-tweakers zullen je dankbaar zijn. :)
  • Als je een ruwe indicatie wilt hebben van je snelheid na de upgrade kan je hier en hier terecht.
Hiep hoi ik ben geupgrade maar ik haal de hogere snelheid nog niet?
n00bs schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 23:22:
Ik zou niet klakkeloos je MTU op 1500 zetten :? dat is dus niet voor iedereen de beste oplossing mijn advies voor optimalisatie:
http://www.telenet.be/nl/...windows/snelheid/mtu.page

http://www.speedguide.net/read_articles.php?id=157
Anoniem: 76345 schreef op donderdag 17 november 2005 @ 17:03:
[...]

Zorg dat je alles knipt na deze entry:

code:
1
2
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters\Interfaces]
"MTU"=dword:000005dc

Er zitten nog wat andere veranderingen in dat scriptje die niets met je netwerk verbinding te maken hebben, dus die heb ik ook weggelaten.
XXfrankieXX schreef op donderdag 17 november 2005 @ 17:38:
Of, voor de hele luie tweakers (nauwjah ;)) download dit bestand.
Verder is het handig om je netwerk kaart instellingen te controleren of die misschien niet op 10 mbit staat ingesteld.

Tenslotte kan ook de server waarvan je download de beperkende factor zijn. In dat geval zou een download accelerator een uitkomst kunnen bieden. Zodat je met meerdere threads kan downloaden.

Hoe kan ik andere draadloze apparaten behalve de meegeleverde usb-stick met de livebox laten verbinden? (PDA, PSP, ec)
Voor de PSP staat hier een uitleg op de site van Wanadoo.
(Waar wij tweakers natuurlijk ook mee overweg kunnen :Y) )
en anders probeer je onderstaande uitleg:
danda schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 17:28:
[...]
ik heb het inmiddels voor elkaar dankzij support wanadoo helpdesk (op privebasis, want officieel heb je geen support bij gebruik pocketpc), lees:

Het gebruik van niet door Wanadoo geleverde hardware wordt niet door ons ondersteund, zoals mijn collega u eerder al schreef. Om der Pocket PC op het draadloze netwerk te installeren zou u het volgende moeten doen:

- de draadloze netwerkkaart laten zoeken naar de beschikbare verbinding
- de Wanadoo verbinding uitkiezen (op het Wanadoo SSID nummer)
- de websleutel invullen
- voor u op 'toepassen' klikt moet u het 'REG' knopje van de Livebox indrukken om het draadloze netwerk opnieuw op te starten. (VOORAL DEZE STAP IS BELANGRIJK)

Met vriendelijke groet,
Wanadoo
Is er al duidelijk welke PCMCIA kaarten werken in de Livebox?
Een aantal mensen hebben wat lopen uitzoeken en hebben ontdekt dat de volgende 4 kaartjes werken:(Met dank aan xerxes3600, wsiev2, kfaessen, ranzige_pad en vr6-only)

[rml]xerxes3600 in "[ Wanadoo]ADSL Family+Telefonie ervaringe..."[/rml]
[rml]wsiev2 in "[ Wanadoo]ADSL Family+Telefonie ervaringe..."[/rml]
[rml]kfaessen in "[ Wanadoo]ADSL Family+Telefonie ervaringe..."[/rml]
[rml]ranzige_pad in "[ Wanadoo]ADSL Family+Telefonie ervaringe..."[/rml]
[rml]vr6-only in "[ Wanadoo]ADSL Family+Telefonie ervaringe..."[/rml]
[rml]vr6-only in "[ Wanadoo] ADSL Family+Telefonie ervaring..."[/rml]

Dit heb ik nog niet zelf kunnen testen maar de reacties spreken voor zich.

Bedankt voor je mooie topicstarts Linux-TUX. Veel plezier in Italie ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Lizard op 23-05-2006 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-03 22:15
Netjes, maar het is gewoon een 1 jarig contract die je stilzwijgend wordt verlengd weer met een jaar toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:18

n00bs

Het is weer Zomer!

DaannO schreef op maandag 20 maart 2006 @ 22:44:
Netjes, maar het is gewoon een 1 jarig contract die je stilzwijgend wordt verlengd weer met een jaar toch?
Correct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 171357

Ik heb net een telefoon gesprek gevoerd via Wanadoo telefonie.
De kwaliteit hier was wel goed, Maar bij de andere persoon toch iets minder.

Weet iemand trouwens wanneer ik die Dect telefoon kan ontvangen?
Heb me namelijk in die actie periode aangemeld maar heb nog geen telefoon binnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
funk-e schreef op maandag 20 maart 2006 @ 18:10:
weet iemand hoe ik de naam 'Wanadoo' uit de titelbalk van IE kan krijgen?
Het logotje heb ik verwijderd mbv TweakUI
Is een standaard iets, op de volgende pagina staat info hoe te verwijderen:

http://windowsxp.mvps.org/ie/ispunbrand.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-05 11:31

IEF

Why so serious?

misschien leuk om handleidinkje om je livebox in bridging modus te zetten ook in de TS te verwerken ?

[ Voor 55% gewijzigd door IEF op 20-03-2006 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
misschien kan je ook de link van wanadoo in de ts zetten om te kijken hoeveel mb je ongeveer kan downloaden aan de hand vna je locatie. Dus een soort afstand tool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RekZ
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Meer mensen omgeving Rotterdam last van slechte verbinding momenteel?
Verbinding heeft er aan begin van de avond uit gelegen, en snelheid ligt nu rond de 10kb/s :S

edit:
was plaatsnaam vergeten 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door RekZ op 20-03-2006 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fb_slim
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-12-2021
Misschien in de TS ook een stukje over de 816-2P? Hij blijkt nu namelijk goed te werken: IEFtm in "Copperjet 816-2P icm Wanadoo ADSL Family"

Ik zal ook even gaan testen als ik terug ben van...
←snowboarden

[ Voor 4% gewijzigd door fb_slim op 21-03-2006 01:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59888

RekZ schreef op maandag 20 maart 2006 @ 23:46:
Meer mensen omgeving Rotterdam last van slechte verbinding momenteel?
Verbinding heeft er aan begin van de avond uit gelegen, en snelheid ligt nu rond de 10kb/s :S

edit:
was plaatsnaam vergeten 8)7
Nope, nergens last van. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:16
Zo, net een lijnstoring op m'n alarm en nu heeft m'n 546 signaal; sync op 15818/999; is toch binnen eek week of drie.

Hij krijgt alleen geen IP adres...
In NAT-mode krijgt de 546 een ip-adres en in bridged-mode krijg m'n draytek 2300 ook een ip-adres, maar geen verkeer ?

Nou, ff verder zoeken.

Werkt nu als een zonnetje

[ Voor 62% gewijzigd door StevenK op 21-03-2006 10:57 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranzige pad
  • Laatst online: 26-05 10:11

ranzige pad

kwaaak kwaak

Type fout in de openings post:

Een aantal mensen hebben wat lopen uitzoeken en hebben ontdekt dat de volgende 2 kaartjes werken:

Het moeten er ondertussen 3 zijn. Is het niet tevens handig een link te maken in de volgende regel "1x PCMCIA Voor een 54Mbit wireless kaart merk X" ?

Oooh daarnaast heb ik vorige week nog een test uitgevoerd. via mijn gebruikte wifi kaart (de linksys) haal ik maar gemiddeld 350kb/s en maximaal 500kb/s (dit geld zowel voor mijn laptop als mijn workstation). Voor de verandering heb ik op mijn workstation een UTP kabel verbonden met de Livebox, nu haal ik wel 1,80 Mb/s. Ik weer niet dat wifi zo veel overhead had.

Nu ik er achter gekomen ben dat mijn Linksys wrt54g niet als wireless bridge(WDS) gaat werken, zou ikhem misschien als steun zender kunnen gebruiken en het vermogen wat opvoeren, misschien helpt dat ?????

[ Voor 46% gewijzigd door ranzige pad op 21-03-2006 10:42 ]

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RekZ
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Bij mij werkt het nu ook weer gewoon goed, maar toch raar dat ie het gisterenavond zo slecht deed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Ik meende trouwens in één van de oudere topics gelezen te hebben dat smtp geblokkeerd zou worden bij wanadoo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 23:15
StevenK schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 11:15:
Ik meende trouwens in één van de oudere topics gelezen te hebben dat smtp geblokkeerd zou worden bij wanadoo ?
Poort 25 staat dicht inderdaad, dus een andere SMTP server als wanadoo is niet mogelijk (tenminste niet op 25 8) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Martijn schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 11:43:
[...]

Poort 25 staat dicht inderdaad, dus een andere SMTP server als wanadoo is niet mogelijk (tenminste niet op 25 8) )
Maar waar staat 'ie dan dicht ? In de livebox ?

Want ik heb nu een 546 + draytek draaien en poort 25 werkt bij mij zowel in- als uitgaand. Niet dat ik 't nodig heb, omdat mijn e-mail via een andere server loopt, zodat ik 'm spam- en virusscanning off-site doe, maar het viel me gewoon op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
StevenK schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 11:52:
[...]

Maar waar staat 'ie dan dicht ? In de livebox ?

Want ik heb nu een 546 + draytek draaien en poort 25 werkt bij mij zowel in- als uitgaand. Niet dat ik 't nodig heb, omdat mijn e-mail via een andere server loopt, zodat ik 'm spam- en virusscanning off-site doe, maar het viel me gewoon op.
Waar ie dicht staat durf ik zo niet te zeggen. Ik weet iig dat ik icm de LB niet kan verzenden met een andere SMTP... Vanavond ga ik een ander modem proberen, dus dan weet ik meer hoop ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis van der Stelt
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-05 00:06
Kan ik op het modem twee computers aansluiten, zonder switch?

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Martijn schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 11:54:
[...]

Waar ie dicht staat durf ik zo niet te zeggen. Ik weet iig dat ik icm de LB niet kan verzenden met een andere SMTP... Vanavond ga ik een ander modem proberen, dus dan weet ik meer hoop ik.
Het lijkt mij dat 'ie dan in de LB dicht staat; ik heb hier dus een ander modem (546, die had ik toch nog liggen) en daarmee heb ik geen smtp beperkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
ranzige_pad schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 10:37:
Type fout in de openings post:

Een aantal mensen hebben wat lopen uitzoeken en hebben ontdekt dat de volgende 2 kaartjes werken:

Het moeten er ondertussen 3 zijn. Is het niet tevens handig een link te maken in de volgende regel "1x PCMCIA Voor een 54Mbit wireless kaart merk X" ?
[...]
Aangepast en links toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-05 09:15
StevenK schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 12:00:
[...]

Het lijkt mij dat 'ie dan in de LB dicht staat; ik heb hier dus een ander modem (546, die had ik toch nog liggen) en daarmee heb ik geen smtp beperkingen.
Als dat zo is bestel ik vandaag nog een 546!!

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
bing69 schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 12:47:
Als dat zo is bestel ik vandaag nog een 546!!
Ik kan echt naar buiten met smtp (diverse smtp servers geprobeerd, o.a. van XS4All en NXS Internet en inkomend is ook geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
StevenK schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 13:27:
[...]

Ik kan echt naar buiten met smtp (diverse smtp servers geprobeerd, o.a. van XS4All en NXS Internet en inkomend is ook geen probleem.
Inkomend is ook geen SMTP he :P Naar buiten zal ik straks eens proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
[...]

Maar je draait geen eigen mailserver??

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Martijn schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 13:33:
[...]

Inkomend is ook geen SMTP he :P
Met 'inkomend SMTP' bedoel ik 'inkomend SMTP' en niet POP3, IMAP of wat je er ook wilt lezen.
bing69 schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 13:38:
[...]

Maar je draait geen eigen mailserver??
Jawel, maar m'n eigen ip heeft voor mijn domeinen een andere prio, omdat ik alles via een andere mailserver laat lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 171332

In het vorige topic had ik ook nog n vraagje die nu waarschijnlijk vergeten raakt, ik ben een beetje een n00b op dit gebied maar heb ik het goed begrepen dat ik op deze wijze meerdere computers aan kan sluiten?

Livebox > Straight UTP kabel > Switch > Straight UTP kabels naar elke PC

Ander vraagje: ik overweeg Wanadoo Family incl telefonie, maar nu heb ik thuis een homevox om ook boven in de slaapkamers te kunnen bellen (naar andere telefoons binnen en naar buiten). Geen ISDN hoor. Weten jullie of deze homevox zo aan te sluiten is op de Livebox?

Dus zo:
Livebox > Homevox > Vanuit daar naar de telefoons
En dan overal in huis via Wanadoo kan bellen?

Type nummer Homevox weet ik niet, zou ik op moeten zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis van der Stelt
Anoniem: 171332 schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 16:24:
In het vorige topic had ik ook nog n vraagje die nu waarschijnlijk vergeten raakt, ik ben een beetje een n00b op dit gebied maar heb ik het goed begrepen dat ik op deze wijze meerdere computers aan kan sluiten?
Ja, dat werkt... Ik zou alleen willen weten of ik alletwee de UTP poorten kan gebruiken om computers op aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
Op dit moment werkt dat nog wel. In de toekomst zou dat misschien kunnen gaan veranderen als er net zoals in Frankrijk IP TV wordt aangeboden. Staat geloof ik ook in de handleiding dat de gele ethernet poort voor iptv is gereserveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis van der Stelt
Lizard schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 16:32:
Op dit moment werkt dat nog wel. In de toekomst zou dat misschien kunnen gaan veranderen als er net zoals in Frankrijk IP TV wordt aangeboden. Staat geloof ik ook in de handleiding dat de gele ethernet poort voor iptv is gereserveerd.
Cool, thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Vandaag de Livebox ontvangen :D
Maandag wordt ik overgezet naar Wanadoo Family + Telefonie, ik heb de volste vertrouwen er in dat het allemaal vlekkeloos verloopt :)
Er zit dus toch een crossed cable bij de livebox, dus nu ga ik even een 15mtr lange crossed cable in elkaar proberen te flansen

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wingie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:54
He Luitjes,

Aangezien mijn org. post net aan einde vorige topic zat, nogmaals mijn verhaal en hopenlijk is there someone out there die mij meer inzicht kan verschaffen.

<Org bericht>
Ik heb al veel van de topics doorgeplozen en volg de diverse wanadoo verhalen al een aantal maanden dit ivm dat mijn zwager overgestapt is en daarna mijn pa en nu ik ook (bye bye planet)

Maar zit nog met een paar vragen:
- Zodra ik mijn switch aan livebox koppel werkt alles akkoord en kan ik via IE ook de livebox benaderen zonder enig probleem.

Zodra ik de livebox koppel aan mijn server met IPCOP 1.4.10 erop en deze instel op DHCP en via tweede ethernet kaart aan mijn switch hang kan ik ook internetten zonder probleem (alleen ietsjes langzamer aangezien ik de 10mb kaartjes nog eff moet vervangen was vroeger bij planet snel genoeg ;-)) Oh ja mijn IPCOP heeft ook DHCP en deelt ipadressen uit in de range 192.168.72.100 - 110.

Maar als ik nu de livebox probeer te benaderen via IE (telnet gaat zonder probs) dan bouwt ie de pagina half op en vervolgens loopt hij compleet vast (alle lampjes branden alsof er niks aan de hand is) en dan vindt mijn vrouw niet grappig ;-) is ze haar MSN ook kwijt.
======================================================================
1) Ken iemand mij uitleggen waarom dit gebeurd en wat nog belangrijker is hoe los ik het op?, wil namenlijk mijn 'oude' ipcop gewoon weer inzetten zoals het vroeger ook was met mijn speedtouch.

=====================================================================
2) Hoe kan ik (zonder hem in bridge mode te zetten) ervoor zorgen dat mijn livebox direct met mijn ipcop communidingest via een static ipadres. Of is de enige mogelijkheid het stuk wat in openingspost staat door met macadres te werken?

Btw heb nog een feature request voor Tweakers.net / Gathering het begint ondoendelijk te worden om alle topics door te struinen naar de diverse superinformatie, is er geen mogelijkheid om bijv. een WiKi hiervoor aan te bieden zodat een ieder hier zijn info in kan zetten, netjes rubriceren, een faq met een paar moderators die ervoor zorgen dat het geen zooitje wordt.

Groeten,
Wingie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francis
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-03 10:45

Francis

Kawa Versys 1000

dvdstelt schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 16:27:
[...]

Ja, dat werkt... Ik zou alleen willen weten of ik alletwee de UTP poorten kan gebruiken om computers op aan te sluiten.
Yup, beide poorten werken.

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-05 21:12
Ik probeer hier wat poorten door te sturen (met het scriptje van Tux), maar bij stap 2 gaat het fout.
Hij wil dan connecten naar 192.168.5.1 :) :) , maar mijn livebox zit op 192.168.1.1 dus dat gaat niet goed.

Doe ik nu iets fout of eh :?

[ Voor 3% gewijzigd door Kayz op 21-03-2006 21:03 . Reden: 5.1 dus ja ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 166003

Wingie schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 17:29:
Zodra ik de livebox koppel aan mijn server met IPCOP 1.4.10 erop en deze instel op DHCP en via tweede ethernet kaart aan mijn switch hang kan ik ook internetten zonder probleem (alleen ietsjes langzamer aangezien ik de 10mb kaartjes nog eff moet vervangen was vroeger bij planet snel genoeg ;-)) Oh ja mijn IPCOP heeft ook DHCP en deelt ipadressen uit in de range 192.168.72.100 - 110.

Maar als ik nu de livebox probeer te benaderen via IE (telnet gaat zonder probs) dan bouwt ie de pagina half op en vervolgens loopt hij compleet vast (alle lampjes branden alsof er niks aan de hand is) en dan vindt mijn vrouw niet grappig ;-) is ze haar MSN ook kwijt.
======================================================================
1) Ken iemand mij uitleggen waarom dit gebeurd en wat nog belangrijker is hoe los ik het op?, wil namenlijk mijn 'oude' ipcop gewoon weer inzetten zoals het vroeger ook was met mijn speedtouch.
Dit is een "dubbel NAT" probleem, zowel de livebox als je ipcop verhaal fungeert als router, dit geeft inderdaad problemen ;).

Als je perse ipcop wilt blijven gebruiken dan is toch de beste oplossing om de LB in bridge mode te zetten, de enige reden om dit niet te doen zou zijn als je telefonie via wanadoo hebt.

Ook is het wellicht mogelijk om ipcop geen IP's uit te laten delen en ook niet aan NAT te laten doen, je gebruikt dan alleen het IDS en firewall gedeelte.
2) Hoe kan ik (zonder hem in bridge mode te zetten) ervoor zorgen dat mijn livebox direct met mijn ipcop communidingest via een static ipadres. Of is de enige mogelijkheid het stuk wat in openingspost staat door met macadres te werken?
Je kan proberen om alle poorten naar het "publieke" (door de LB uitgedeelde 192.168.1.x adres) te sturen, dit komt er op neer dat je je ipcop bakje in de "dmz" zet.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, van de livebox heb ik niet veel kaas gegeten, die is hier nog nooit de doos uit geweest ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:18

n00bs

Het is weer Zomer!

Kayz schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 19:12:
Ik probeer hier wat poorten door te sturen (met het scriptje van Tux), maar bij stap 2 gaat het fout.
Hij wil dan connecten naar 192.168.1.5, maar mijn livebox zit op 192.168.1.1 dus dat gaat niet goed.

Doe ik nu iets fout of eh :?
Je bedoelt waarschijnlijk 192.168.5.1
En dat is het oude IP adres van de Livebox, met de laatste firmware connect je via 192.168.1.1

Maar de mensen die net een nieuwe Livebox krijgen, connecten hoogstwaarschijnlijk via 192.168.5.1

Wat jij moet doen is het script aanpassen en daarbij elk gevonden adres "192.168.5.1" vervangen door "192.168.1.1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-05 21:12
n00bs schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 20:48:
[...]
En dat is het oude IP adres van de Livebox, met de laatste firmware connect je via 192.168.1.1

Maar de mensen die net een nieuwe Livebox krijgen, connecten hoogstwaarschijnlijk via 192.168.5.1

Wat jij moet doen is het script aanpassen en daarbij elk gevonden adres "192.168.5.1" vervangen door "192.168.1.1"
Dat vervangen had ik al aan gedacht idd, alleen niet bij alle pagina's gekeken :P . Maar nu werkt het script thnx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
Het script in de TS had ik zelf al aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floppie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:53
n00bs schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 20:48:
[...]

Livebox zoekt meteen naar nieuwe software als je hem voor het eerst aanzet dus je komt ook meteen op de nieuwe range te zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-03 13:20

basz

Professioneel prutser

Ik heb hier een livebox en had in eerste instantie ook geen inkomend smtp, stond dicht.
Maar ineens, op een mooie zonnige dag, werkte inkomende smtp weer. Zonder zelf iets te veranderen... Tot nu toe nog steeds probleemloos (voor zover de livebox zélf überhaupt probleemloos is, maar dat terzijde) :+

Uitgaand smtp zit alleen nog dicht, als die beperking in de livebox zit moeten we maar eens aan het slopen slaan denk ik.. ;)

[ Voor 23% gewijzigd door basz op 21-03-2006 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
  • Laatst online: 16-03 15:30
iBasz schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 23:42:
[...]
Ik heb hier een livebox en had in eerste instantie ook geen inkomend smtp, stond dicht.
Maar ineens, op een mooie zonnige dag, werkte inkomende smtp weer. Zonder zelf iets te veranderen... Tot nu toe nog steeds probleemloos (voor zover de livebox zélf überhaupt probleemloos is, maar dat terzijde) :+

Uitgaand smtp zit alleen nog dicht, als die beperking in de livebox zit moeten we maar eens aan het slopen slaan denk ik.. ;)
Ik had altijd begrepen dat Wanadoo die poort aan hun kant gewoon dicht had gezet en dat was lang voordat zelfs de term "Wanadoo Family" bestond. Ik heb het zelf nooit geprobeerd aangezien het net zo makkelijk is om de Wanadoo SMTP server gewoon als relay host in te stellen. Ik heb verder ook nog een SPF record aangemaakt voor mijn domein waarin de de uitgaande smtp servers van Wanadoo als legale uitgaande mailservers voor mijn domein opgeef. Nooit problemen mee.

Ik zou het eerlijk gezegd ook prima vinden van Wanadoo als ze de poort voor uitgaand verkeer dicht hebben gezet. Scheelt een hoop Spam versturen vanaf het Wanadoo netwerk door zombie computers waardoor de kans dat Wanadoo op blacklists komt ook meteen weer wat kleiner is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matjans
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-11-2024
Status ADSL-lijn 	 Verbonden
ADSL standaard 	G992_5_A
Upstream 	508 Kb
DownStream 	11884 Kb
Afname 	Dichtbij : 18.8 (dB)
Ver weg : 4.6 (dB)
SNR-marge 	Dichtbij : 8 (dB)
Ver weg :       9 (dB)
HEC-teller 	0
Firmware 	0xe200314
ES-teller van 15 min 	0
CRC-fouten 	0
ES-teller van 1 dag 	0

ik vind dit eerlijkgezegd een wat lage intrainwaarde, zeker gezien het feit dat ik volgens diverse sites ~700m van een centrale zit. Laat dit een kilometer wezen is het relatief nog laag. SNR is ook niet je van het... livebox hangt direct aan ISRA punt.
Reden om de wanadoo/kpn te bellen?

[ Voor 4% gewijzigd door matjans op 22-03-2006 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-05 12:16
matjans schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 10:51:
Status ADSL-lijn 	 Verbonden
ADSL standaard 	G992_5_A
Upstream 	508 Kb
DownStream 	11884 Kb
Afname 	Dichtbij : 18.8 (dB)
Ver weg : 4.6 (dB)
SNR-marge 	Dichtbij : 8 (dB)
Ver weg :       9 (dB)
HEC-teller 	0
Firmware 	0xe200314
ES-teller van 15 min 	0
CRC-fouten 	0
ES-teller van 1 dag 	0

ik vind dit eerlijkgezegd een wat lage intrainwaarde, zeker gezien het feit dat ik volgens diverse sites ~700m van een centrale zit. Laat dit een kilometer wezen is het relatief nog laag. SNR is ook niet je van het... livebox hangt direct aan ISRA punt.
Reden om de wanadoo/kpn te bellen?
Nou als je geld wilt verspillen ja, maar niet bellen mail ze maar via de site van wanadoo/helpdesk.

daar kan je zevragen maar ze zullen antwoorden dat het allemaal goed is en dat ze niks doen zolang boven de 4Mb zit. dus als je nu 18Mb heb en morgen nog maar 4Mb dan doen ze niks.

de enige reden waarom ze zeggen dat je een snelheid drop heb is dat ze capaciteits probleemen hebben.

dat je dat moet geloven weet ik nog niet. eerder heb ik het vermoeden dat ze de s/n verhouden een stukhoger hebben gelegd van 6 naar 8 db. zodat je livebox lager insteld.
dit om 2 redenen meer stabiliteit en dat ze meer bandbreete OVER hebben voor meer klanten.
dit laaste is natuurlijk maar een speculatie van mijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArieR
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:16
Deze vraag zal waarschijnlijk al wel 100x voorbij gekomen zijn.
De situatie is als volgt, ik wil als mijn abonnement bij Planet (Datum ingang huidig abonnement: 01/07/2002) is afgelopen overstappen naar Wanadoo. Ik moet mijn abonnement bij Planet dus opzeggen 01/07/2006, maar moet ik dan bij Wanadoo het abonnement per 01/07/2006 aanvragen als ik een Telco-Telco migratie wil doen? Of per 01/06/2006?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:02
Weet iemand hoe het met die DEC telefoon zit die je gratis bij wanadoo krijgt?
Moet je die aanvragen of krijg je die thuis gestuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61809

Lennart_1337 schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 13:44:
Weet iemand hoe het met die DEC telefoon zit die je gratis bij wanadoo krijgt?
Moet je die aanvragen of krijg je die thuis gestuurd?
Die moet je aanvragen. Als het goed is krijg je een brief van Wanadoo waarin staat dat je de DECT telefoon online kan aanvragen nadat de verbinding is opgeleverd. Levertijd was bij mij 3 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

-GuRu- schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 13:41:
Deze vraag zal waarschijnlijk al wel 100x voorbij gekomen zijn.
De situatie is als volgt, ik wil als mijn abonnement bij Planet (Datum ingang huidig abonnement: 01/07/2002) is afgelopen overstappen naar Wanadoo. Ik moet mijn abonnement bij Planet dus opzeggen 01/07/2006, maar moet ik dan bij Wanadoo het abonnement per 01/07/2006 aanvragen als ik een Telco-Telco migratie wil doen? Of per 01/06/2006?
Bij mij ging het zo:
- Reeds aangesloten op ADSL bij BBned
- 13-04-2006 liep contract af.
- Wanadoo gebeld over levertijd Family: ong. 3 weken
- Wanadoo aangevraagd
- Dag daarna direct Bbned opgezegd; per 13-04-2006; aangegeven dat ze lijn open moesten laten voor Wanadoo!
- Paar dagen geleden te horen gekregen dat de lijn door Wanadoo wordt overgenomen per 27/03.

Dus, wat jij het beste kan doen vanuit mijn oogpunt:
- Nu of eind eind april je abonnement opzeggen bij Planet: wél aangeven dat Wanadoo de lijn overneemt!!!
- Begin mei Wanadoo ADSL Family aanvragen.
- Eind mei wordt je dan als het goed is overgesloten

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArieR
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:16
YellowNeck schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 14:23:
[...]

Bij mij ging het zo:
- Reeds aangesloten op ADSL bij BBned
- 13-04-2006 liep contract af.
- Wanadoo gebeld over levertijd Family: ong. 3 weken
- Wanadoo aangevraagd
- Dag daarna direct Bbned opgezegd; per 13-04-2006; aangegeven dat ze lijn open moesten laten voor Wanadoo!
- Paar dagen geleden te horen gekregen dat de lijn door Wanadoo wordt overgenomen per 27/03.

Dus, wat jij het beste kan doen vanuit mijn oogpunt:
- Nu of eind eind april je abonnement opzeggen bij Planet: wél aangeven dat Wanadoo de lijn overneemt!!!
- Begin mei Wanadoo ADSL Family aanvragen.
- Eind mei wordt je dan als het goed is overgesloten
Kan ik dan niet eind mei mijn abonnement opzeggen? Anders betaal ik de hele maand Juni dubbel? Als het niet anders kan, maakt het ook niet uit en dan doe ik het zoals jij het zei!
Iig bedankt voor de info! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjobiscity
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-05 11:36
heeft iemand enig idee wanneer die tv functionaliteit aan het wanadoo abonnement wordt toegevoegd? ik ben namelijk van plan over te stappen op wanadoo, en zie dat ze in de "nabije toekomst" ook tv gaan bieden via die gezellige livebox. ik wil namelijk eigenlijk digitale tv van kpn gaan nemen, maar daar moet ik 3 ontvangers voor aanschaffen, beetje zonde om nu 3 ontvangers aan te schaffen voor kpn als ik die over een paar maanden weer weg kan flikkeren omdat ik dan tv kan kijken via wanadoo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-05 22:40
Anoniem: 171332 schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 16:24:

Livebox > Straight UTP kabel > Switch > Straight UTP kabels naar elke PC
Dit gaat zo niet werken; je zult de meegeleverde cross cable tussen je Livebox en je switch moeten plaatsen. Van de switch naar je pc`s (en naar bijvoorbeeld een wireless AP zoals in mijn geval) werk je met straight kabels.

[ Voor 5% gewijzigd door Roy Batty op 22-03-2006 16:46 ]

"We're not computers, Sebastian. We're physical."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

-GuRu- schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 14:42:
[...]

Kan ik dan niet eind mei mijn abonnement opzeggen? Anders betaal ik de hele maand Juni dubbel? Als het niet anders kan, maakt het ook niet uit en dan doe ik het zoals jij het zei!
Iig bedankt voor de info! :)
Oeps..foutje. Bedoel dus eind mei en niet eind april. Anders betaal je dubbel inderdaad.
Maar je snapt het principe blijkbaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102650

Oke, het is me nog gelukt het Planet abonnement optijd optezeggen. Ik heb echter nog een aantal vragen die me niet duidelijk zijn:

Ik wil een Wanadoo 20MB ADSL pakket nemen, dit is dus zonder de telefonie voor 22.50 per maand. Hiernaast wil ik een Budgetbellen KPN abonnement nemen, gecombineerd met een Tele2 onbeperkt abonnement. Ik weet dat het Wanadoo Family (incl. telefonie) pakket goedkoper uit zal komen maar dat doet er even niet toe.

- Ik bel dus met Tele2, is dit wel mogelijk in samenwerking met Wanadoo 20MB (zonder telefonie)
- Ik wil geen gebruik maken van de Livebox, kan ik gewoon een andere modem gebruiken en de Livebox helemaal links laten liggen? (Ik weet dat ik hem verplicht moet huren, maar als ik alle verhalen hier hoor is het echt een onding)
- Is Wanadoo de laatste tijd stabiel? Dan bedoel ik niet persé dat ik de 20MB down wil halen maar wel dat de verbinding niet om de haverklap eruit ligt en dergelijke verhalen, dit heb ik namelijk weleens van kenissen vernomen.

Bij voorbaat dank voor het antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102650 schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 17:57:
Ik wil een Wanadoo 20MB ADSL pakket nemen, dit is dus zonder de telefonie voor 22.50 per maand. Hiernaast wil ik een Budgetbellen KPN abonnement nemen, gecombineerd met een Tele2 onbeperkt abonnement. Ik weet dat het Wanadoo Family (incl. telefonie) pakket goedkoper uit zal komen maar dat doet er even niet toe.
Ik begrijp hier uit dat je via tele2 preselect wilt bellen, dit kan niet met een belbudget abonnement van KPN, je hebt minimaal BelBasis nodig.
- Ik bel dus met Tele2, is dit wel mogelijk in samenwerking met Wanadoo 20MB (zonder telefonie)
Tele2 preselect: ja, als je minimaal een belbasis abonnement hebt.
- Ik wil geen gebruik maken van de Livebox, kan ik gewoon een andere modem gebruiken en de Livebox helemaal links laten liggen? (Ik weet dat ik hem verplicht moet huren, maar als ik alle verhalen hier hoor is het echt een onding)
Ja, doe ik ook bevalt prima!
- Is Wanadoo de laatste tijd stabiel? Dan bedoel ik niet persé dat ik de 20MB down wil halen maar wel dat de verbinding niet om de haverklap eruit ligt en dergelijke verhalen, dit heb ik namelijk weleens van kenissen vernomen.
Ik heb het nog maar kort maar tot nu toe is het stabieler dan mijn oude (@home) verbinding, heb vandaag nog boven de 2MByte/s gehaald op Eweka :P ( wireless met een speedtouch 716 :9 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 166003 schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 19:29:
[...]

Ik begrijp hier uit dat je via tele2 preselect wilt bellen, dit kan niet met een belbudget abonnement van KPN, je hebt minimaal BelBasis nodig.
Waarom heb je hiervoor een BasisBellen abonnement nodig dan? Ik kan het ook niet zo sneel op de site vinden en het lijkt me eigenlijk ook niet logisch :) (maar wellicht heb je een link?)

Om nog even ontopic te blijven:
Ik denk dat als de telefoon is aangesloten in het nieuwe huis ik meteen Wanadoo bestel _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:33

vr6-only

Blub Blub

Anoniem: 102650 schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 17:57:

heb het nu ruim 9 maanden en nog geen 1 uitval en zo hoort het ook (ff afkloppen)

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-12-2024

Kul

20MB/s is hier nog niet beschikbaar |:(

weet iemand waar ik kan bekijken of en wanneer het komt? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
  • Laatst online: 15:48
Kan het zijn dat er met de BELKIN PCMCIA adapter een type fout gemaakt is? Dat het niet de FSD maar de F5D is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102650 schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 20:11:
[...]
Waarom heb je hiervoor een BasisBellen abonnement nodig dan? Ik kan het ook niet zo sneel op de site vinden en het lijkt me eigenlijk ook niet logisch :) (maar wellicht heb je een link?)
KPN heeft de toegang tot CarrierPreSelect voor het BelBudget abonnement uitgeschakeld.
quote: KPN site
Beltarieven liggen hoger dan bij het BelBasisabonnement van KPN. Niet beschikbaar in combinatie met andere telecomaanbieders (CPS aanbieders) en in combinatie met VoordeelNummers en BelPlus.
http://www.kpn.com/kpn/show/id=1167932

Tele2 heeft ook bij de FAQ staan dat het niet met BelBudget kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only

vr6-only

Blub Blub

ArnieNFW schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 20:36:
Kan het zijn dat er met de BELKIN PCMCIA adapter een type fout gemaakt is? Dat het niet de FSD maar de F5D is?
daar liep ik ook tegen aan, is inderdaad een typ foutje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
Fixed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103367

Roy Batty schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 16:43:
[...]

Dit gaat zo niet werken; je zult de meegeleverde cross cable tussen je Livebox en je switch moeten plaatsen. Van de switch naar je pc`s (en naar bijvoorbeeld een wireless AP zoals in mijn geval) werk je met straight kabels.
De crosscable is niet verplicht. Ik heb hier ook een straight tussen mijn LB en mijn switch, werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only

vr6-only

Blub Blub

Anoniem: 103367 schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 21:45:
[...]

De crosscable is niet verplicht. Ik heb hier ook een straight tussen mijn LB en mijn switch, werkt prima.
router>switch moet je ook een straight cable gebruiken!

2 gelijkwaardige apparaten = cross
verschillend = straight

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

vr6-only schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 22:32:
[...]

router>switch moet je ook een straight cable gebruiken!

2 gelijkwaardige apparaten = cross
verschillend = straight
Gedoe met crossed en straight.
Beide kan blijkbaar, alhoewel de meesten crossed zullen gebruiken omdat dit de type is die wanadoo standaard bij de livebox levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mili
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05-2024
hoe is het tegenwoordig met de lijn stabiliteit
ik heb namelijk die livebox niet meer in gebruik maar nu moet ik iedere keer dat modem dat ik heb gekocht reseten
maar de vraag is natuurlijk is het het modem of is het wanadoo

en hoe veel dagen ben je internet kwijt bij een overstap
want ik kan gezien mijn verleden ieder moment weg bij wanadoo
ze hebben zelf al een paar keer contract ontbinding voorgesteld
maar ik wil niet 3 weken zonder internet
ivm school(ik zelf), WoW(broer) en MSN (zus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hilco
  • Laatst online: 27-05 07:42
KuL schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 20:24:
20MB/s is hier nog niet beschikbaar |:(

weet iemand waar ik kan bekijken of en wanneer het komt? O-)
over een paar jaar mischien :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!
  • Laatst online: 07-05 21:15

Apie!

Newer, better & confusinger

Gisteren was voor het eerst sinds een paar maanden dat de LB weer was gecrashed :(

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
even een kort vraagje tussen door: als je de lijn zo stabiel mogelijk wilt behouden ten alle tijden. Zou je dan beter je livebox kunnen vervangen door een andere adsl 2 router, of maakt dat verder weinig uit en kan je net zo goed met de livebox werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• objectief2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:02
Apie! schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 09:41:
Gisteren was voor het eerst sinds een paar maanden dat de LB weer was gecrashed :(
De mijne crasht nooit in die zin dat ik alles kwijt ben. Maar na een tijdje (10 dagen ofzo) houdt de Wanadoo-telefonie-kiestoon er spontaan mee op. De Livebox uit en weer aan helpt dan. Hopelijk is dat met de 'aanstaande' nieuwe firmware opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91542

Ik heb ook het ADSL family pakket.

Kreeg hem binnen met wat vertraging!
Eindelijk geinstalleerd loop ik tegen het draad op en jahoor heel de modem naar de klote!
Alle draadjes weer trg en kastje op zijn plek deed het internet nog perfect!
Helaas was de splitter kapot en werkte de telefoon niet meer.
Ik heb meteen die wanadoo knakkers opgebeld.
Na nog geen 2 minuten aan de telfoon kon ik alweer ophangen en was het probleem alweer verholpen door een oplossing te vinden.
Na 1 dag kreeg ik al een brief door de deur omdat het pakketje bij de tpg post lag.
Ik de kapotte maar amper beschradigde livebox terug inpakken.
Ik had hem ingepakt en de bedrading en stekkers nog gehouden. Ik dacht met die man te hadden afgesproken hij me ALLEEN de livebox te sturen.
Las ik dus eenmaal dat onbreking van kabels etc. een rekening zou worden geint van wel 65 euro's.
Ik denk SHIT! meteen weer gebeld uitgelegd en het antwoord:
Meneer wij hebben staan wat u heeft afgesproken, wij willen graag een tevreden klant!
Niets zal in rekening worden gebracht! Geniet van uw internet, als de installatie niet lukt laat het ons weten zodat we een kostenloos een monteur sturen, prettige dag nog en tot ziens!

toen het nog wanadoo casloma was jesus wat een ellende toen!

Maar ben echt werkelijk dik tevreden!
Ik haal gemiddeld 400kb/s en das naar mijn mening een prima snelheid voor die 21 euro!

greets
shafty

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 91542 op 23-03-2006 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 150806

objectief2 schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 12:01:
[...]

De mijne crasht nooit in die zin dat ik alles kwijt ben. Maar na een tijdje (10 dagen ofzo) houdt de Wanadoo-telefonie-kiestoon er spontaan mee op. De Livebox uit en weer aan helpt dan. Hopelijk is dat met de 'aanstaande' nieuwe firmware opgelost.
Nee ik heb daar ook nooit last van. Idd weleens dat mijn Wanadoo-telefoon-kiestoon er spontaan mij ophoudt, maar met een reboot is dat snel opgelost.
Voor het overige ben ik heel tevreden over de livebox en kan ik me dus niet aansluiten bij de mensen die constant aan het klagen zijn over de livebox. Mail en internet gaan prefect, heb er zelfs nog een mail aanhangen van een andere provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!
  • Laatst online: 07-05 21:15

Apie!

Newer, better & confusinger

objectief2 schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 12:01:
[...]

Symptomen:
• wanadoo telefonisch niet bereikbaar
• bellen met wanadoo telefoon kan ook niet
• verbinding met internet is foetsie

En de oplossing is inderdaad de stekker er uit en er weer in. Wel rete irritant aangezien ik
• er pas achter kom als ik naar buiten probeer te bellen of
• er pas achter kom dat ik geen internetverbinding heb.
• zowiezo drie verdiepingen naar beneden moet omdat daar de livebox staat.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:25

IkWilbert

Het is mij!

Binnenkort ga ik ook wanadoo aanvragen maar ik lees nogal slechte verhalen hier over de LB. Wat voor modems zijn nog meer geschikt voor gebruik? Iemand hier een lijstje van??

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 171687

is er een mogelijkheid om de livebox op bridge-mode only te zetten,
zodat mijn pc/router een wan-ip krijgt... want ik wordt :r van die 'port-forwarding' die o zo geweldig niet werkt :(

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 171687 op 23-03-2006 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Anoniem: 171687 schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 14:29:
is er een mogelijkheid om de livebox op bridge-mode only te zetten,
zodat mijn pc/router een wan-ip krijgt... want ik wordt :r van die 'port-forwarding' die o zo geweldig niet werkt :(
Je zou eens eerst kunnen lezen voor je post ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mili
  • Laatst online: 27-05-2024
DaannO schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 10:45:
even een kort vraagje tussen door: als je de lijn zo stabiel mogelijk wilt behouden ten alle tijden. Zou je dan beter je livebox kunnen vervangen door een andere adsl 2 router, of maakt dat verder weinig uit en kan je net zo goed met de livebox werken?
maakt weinig verschil denk ik
ik heb ook een adsl 2 modem en die meot ik ook vaak reseten omdat de lijn weg is
althans ik denk dat dat het probleem is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElementriX
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Indien die tweakers behoefte hebben aan een gratis monteur; www.alleenvoorfamilies.nl
LET OP: alleen via die website

Wellicht ook een vermelding waard onder acties in de startpost.

[ Voor 23% gewijzigd door ElementriX op 23-03-2006 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 171687

StevenK schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 15:22:
[...]

Je zou eens eerst kunnen lezen voor je post ??
ben ik dan zo scheel? :(
heb afgelopen delen afgespeurd heel de dag maar kon niks vinden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
Anoniem: 171687 schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 16:07:
[...]

ben ik dan zo scheel? :(
heb afgelopen delen afgespeurd heel de dag maar kon niks vinden :(
[rml]vdherik in "[ Wanadoo]ADSL Family+Telefonie ervaringe..."[/rml]

Zal er nog wel een link in de SP aan toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Na de afgelopen reacties te hebben gelezen ben ik een beetje door de war?
Ik had het gevoel dat juist de LiveBox een stuk instabieler was dan een duurder modem van een ander merk, klopt dat of niet? En ik dacht ook dat dat bellen enz. voor de internetverbinding ook een stuk instabieler is, maar zoals ik al zei kan ik dit ook verkeerd begrijpen.

Misschien iemand die me kan inlichten?

BVD :)

EDIT: Ik vul mijn post nog wat aan:

Ik heb gezocht op de Wanadoo site maar ze hebben alleen een 0900 nummer welke ik niet kan bellen omdat ik geen abonnee ben. En je kan pas vragen stellen als je al een account hebt bij Wanadoo, dat vind ik een beetje vreemd maargoed.

De situatie is als volgt:
We gaan verhuizen, Planet is opgezegd en loopt tot 01-05-06 hier (op het oude adres) door en wordt daarna afgesloten. We zijn van plan rond 15-04-06 intetrekken in het nieuwe huis. We willen dan het liefst vanaf die dag Wanadoo Family.

Nu zijn er verschillende scenario's, maar ik weet niet welke het snelste is:
- Mijn telefoon abonnement verhuizen naar het nieuwe adres, dan laat ik mijn ADSL aansluiting dus hier maar dan zit ikzelf nog ruim 3 weken zonder vaste telefoon, dat is niet handig.

- ADSL van Planet meeverhuizen naar het nieuwe huis en ook mijn telefoon lijn, vanaf de 15de het abonnement omzetten in Wanadoo. Ik weet alleen niet hoesnel Wanadoo normaliter de omzetting doet, ik wil het liefst 0 dagen zonder internet komen te zitten.

De tweede oplossing lijkt mij zelf het makkelijkst (en ook de enige goede?) mits Wanadoo binnen twee weken die ADSL lijn van Planet naar Wanadoo overzet, hoelang duurde het bij jullie?

[ Voor 62% gewijzigd door Anoniem: 102650 op 23-03-2006 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 148805

Brengt de Installatie CD vd Live Box wijzigingen in programma's aan? Ik las iets over wanadoo logo's in Internet Explorer. Is het mogelijk om de boel te installeren zonder gebruik te maken van die CD? Ik zou dat graag weten voordat die CD vrolijk z'n gang gaat en zonder te vragen van alles wijzigt.

Bedankt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
Hangt er vanaf wat je hebt, als je alles via ethernet hebt aangesloten heb je geen install cd nodig.
voor usb en wifi staan er wel drivers op de cd.
Wat de install cd naast de browser branding doet is een shortcut aanmaken op je desktop voor de livebox modempagina's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59888

Bij de losse draadloze set zit een 8 cm cdtje met daarop de drivers, ik heb windows daar gewoon de drivers op laten zoeken en verder niets geïnstalleerd, mss dat dat met de gewone drivercd van de livebox ook kan? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emphyrio
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-05 20:23
Er is een mooi apparaat op de markt gekomen voor het streamen van audio over je stereo: de Squeezebox versie 3. Ziet er heel slick uit, analoge én digitale uitgangen, en het verbind ook met pandora.com (zo'n service die automatisch voor jou uitzoekt welke muziek nog meer in je straatje past) En dat ook nog eens draadloos met 802.11g. I'm impressed en wil 'm bijna wel zeker kopen! Zie ook www.slimdevices.com (dit lijkt bijna reclame :) maar het is gewoon een gaaf product).

Mijn vraag: denken jullie dat dit apparaat draadloos gaat verbinden met de Livebox? Hoe schatten jullie de kansen in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francis

Francis

Kawa Versys 1000

Sure, zet wel even je mac filter uit in je livebox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Francis schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 08:04:
Sure, zet wel even je mac filter uit in je livebox.
Da's ook handig voor de buren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranzige pad
  • Laatst online: 26-05 10:11

ranzige pad

kwaaak kwaak

StevenK schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 08:32:
[...]

Dan gebruik je toch WPA TKIP/AES

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 160829

heeft niks met voorgaande posts te maken maar goed,Tevreden wanadoo user.

Status internetverbinding
Status ADSL-lijn : verbonden
U bent momenteel : verbonden met het internet.
Uw IP-adres : 85.XXX.XX.XXX
U bent verbonden gedurende : 158:51 uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:43

FlyEragon

Alien Monkeys

Is het mogelijk om met wanadoo adsl(zonder telefonie) het volgende te doen:

_________________________|----> Livebox ----> PC
telefoonlijn__ kpn-adsl-splitter
_________________________----> Telefoon

[ Voor 34% gewijzigd door FlyEragon op 24-03-2006 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francis

Francis

Kawa Versys 1000

StevenK schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 08:32:
[...]

Livebox heeft default 128bits encriptie aanstaan.
Erkandude schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 09:52:
Is het mogelijk om met wanadoo adsl(zonder telefonie) het volgende te doen:

_________________________|----> Livebox ----> PC
telefoonlijn__ kpn-adsl-splitter
_________________________----> Telefoon
Livebox heeft een ingebouwde splitter, dus je kan gewoon je telefoon aan je livebox hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:43

FlyEragon

Alien Monkeys

@Francis

Ik weet dat de livebox een ingebouwde splitter heeft, maar ik wil mijn oude bedrading gebruiken anders moet ik de telefoonlijn gaan verlengen ed. De splitter zit nu in de meterkast, vanuit de meterkast wil ik een telefoonlijn naar de huiskamer en mijn adsl lijntje naar de werkkamer waar ik ook de livebox wil zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 404error
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:19

404error

Page Not Found

Erkandude schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 10:31:
@Francis

Ik weet dat de livebox een ingebouwde splitter heeft, maar ik wil mijn oude bedrading gebruiken anders moet ik de telefoonlijn gaan verlengen ed. De splitter zit nu in de meterkast, vanuit de meterkast wil ik een telefoonlijn naar de huiskamer en mijn adsl lijntje naar de werkkamer waar ik ook de livebox wil zetten.
Geen probleem, zolang je alleen internet en geen VOIP gebruikt! Ik had hetzelfde probleem en heb er ook een splitter voor liggen.

De mannelijke variant van vrouwelijke intuitie heet logica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Francis schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 10:05:
[...]

Livebox heeft default 128bits encriptie aanstaan.
Wist ik niet (mijn LB ligt hier in een dichte doos...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
  • Laatst online: 16-03 15:30
Ik heb problemen met mijn forwards en kom er aan de hand van de link in de Startpost helaas niet echt uit. In de gewone firewall interface kun je 8 forward rules kwijt. Het lijkt erop dat nummer 8 echter al niet meer werkt. Daarnaast heb ik er nog meer nodig. Hoe kan ik er nou meer dan 8 rules in krijgen? Kan het niet via Telnet ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francis

Francis

Kawa Versys 1000

Erkandude schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 10:31:
@Francis

Zorg er wel voor dat je bekabeling van goede kwaliteit is, geen flatcable rommel dus, livebox kan flink over zijn nek gaan van slechte kabels en dus ook zwak signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
Heb mijn eigen server draaien met een website, van binnenuit kom ik als ik de www.....oproep op de livebox uit en mijn andere pc's uiteraard ook. Met mijn draytek loste ik dat op door de webinterface van de draytek op poortje 8080 te zetten. Daar ik geen zin heb om overal de host file aan te passen de vraag is dit ook met de Livebox mogelijk??

Zoals ik al zei komen ook de andere pc's op de pagina van de livebox als ze willen is dit af te schermen???

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het is echt hopeloos hier.
Het is hier zooooooooo traag niet nornaal.
Sinds ik het heb heb ik eigenlijk alleen maar problemen, Heb van alles geprobeerd andere ethernet kabel enzo maar niks werkte.
Ik heb hier 2 pc's met wireless router.

1 PC verbind ik via de Livebox met de pc beneden, En dat gaat nu wel goed (Had eerst via de router, Of was dat verkeerd O-) ?)
En de PC op mijn kamer gaat dus via de wireless router.
Maar het is ontzettend traag op mijn pc (4kb's ofzo)
Terwijl ik eigenlijk eerder nooit problemen heb gehad met Planet internet
En ik lees hier zoveel dingen over de Livebox waar ik een beetje gek van wordt :+
Dus heb ik iets verkeerd ingesteld ofzo?

Ohja dit is vinden jullie volgens mij ook belangrijk
Status ADSL-lijn Verbonden
ADSL standaard G992_5_A
Upstream 1020 Kb
DownStream 14720 Kb
Afname Dichtbij : 23.3 (dB)
Ver weg : 7.3 (dB)
SNR-marge Dichtbij : 8 (dB)
Ver weg : 12 (dB)
HEC-teller 106361
Firmware 0xe200314
ES-teller van 15 min 0
CRC-fouten 6109
ES-teller van 1 dag 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilco
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:10
Ik wil ook overstappen op Family + Telefonie. Nu heb ik de handleiding van de instalatie van de Livebox bekeken en kwam tot de conclusie dat ik mijn KPN-nummer niet meer kan gebruiken. De splitter zit in de livebox ingebouwd en phone-aansluiting is voor VoIP. Echter word ik altijd op mijn kpn-nummer gebeld. Kan ik voor de livebox gewoon een extra splitter gebruiken om mijn daar mijn kpn-telefoon op aan te sluiten?

edit:

Ik heb het antwoord al gevonden in de manual van sagem. Kan er gewoon een splitter voor zetten.

Afbeeldingslocatie: http://img213.imageshack.us/img213/6527/sagem2ao.th.png

[ Voor 50% gewijzigd door Nilco op 25-03-2006 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Anoniem: 171357 schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 23:07:
1 PC verbind ik via de Livebox met de pc beneden, En dat gaat nu wel goed (Had eerst via de router, Of was dat verkeerd O-) ?)
En de PC op mijn kamer gaat dus via de wireless router.
[...]
Met je wanadoo is niks mis, ik denk, weet bijna zeker, dat je je wireless router niet als AP gebruikt ?

Sluit je livebox eens niet op de 'WAN' van je router aan, maar op één van de 'LAN' aansluitingen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

StevenK schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 08:03:
[...]

Met je wanadoo is niks mis, ik denk, weet bijna zeker, dat je je wireless router niet als AP gebruikt ?

Sluit je livebox eens niet op de 'WAN' van je router aan, maar op één van de 'LAN' aansluitingen,
Heb ik net gedaan maar nu blijft dat lampje van de LAN aansluiting oranje, Dus niet goed.
En heb op mijn pc nu helemaal geen internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfatmen
  • Laatst online: 20:50
MEGATRON schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 01:10:
Ik wil ook overstappen op Family + Telefonie. Nu heb ik de handleiding van de instalatie van de Livebox bekeken en kwam tot de conclusie dat ik mijn KPN-nummer niet meer kan gebruiken. De splitter zit in de livebox ingebouwd en phone-aansluiting is voor VoIP. Echter word ik altijd op mijn kpn-nummer gebeld. Kan ik voor de livebox gewoon een extra splitter gebruiken om mijn daar mijn kpn-telefoon op aan te sluiten?

edit:

Ik heb het antwoord al gevonden in de manual van sagem. Kan er gewoon een splitter voor zetten.

[afbeelding]

Ik meen dat de livebox dit zelf al regelt.
Word je op de kpn nummer gebelt gaat de telefoon die op de livebox zit aangesloten ook gewoon af.
Je kan zelf met een voorloop code bellen via kpn als je telefonie van wanadoo hebt.

Heeft uw auto pijn? Ga dan naar de onderdelenlijn
Het bedrijf waar ik met veel plezier werk - Mijn eigen vertrouwde domein

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.