Flight Simulator - deel 76 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:
  • 11.697 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnB
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-03 20:11
Zo maar wat dromerige plaatjes van mijn aankomst te schiphol. Passagiers waren nog onderweg naar de gate en ik liep nog even buiten.

Afbeeldingslocatie: http://img344.imageshack.us/img344/5290/fs920060314220846372iq.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img522.imageshack.us/img522/1571/fs920060314222739150wv.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img522.imageshack.us/img522/8634/fs920060314222838424gw.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img393.imageshack.us/img393/4361/fs920060314222911355se.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img456.imageshack.us/img456/7696/fs920060314223026098vz.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img223.imageshack.us/img223/3673/fs920060314223234047pl.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img400.imageshack.us/img400/9703/fs920060314223411625fn.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img86.imageshack.us/img86/3079/fs920060314223552956ll.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img86.imageshack.us/img86/3418/fs920060314224121719os.th.jpg

[ Voor 47% gewijzigd door JohnB op 14-03-2006 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floppie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:31
Anoniem: 166975 schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 22:55:
[...]

Lang leve Google idd:

[...]

Dus een SID gebruik je voor het opstijgen ... om naar een Jet of een Victor airway te komen ..
Jet is voor grote vliegtuigen, dat is boven de 18000 feet, en Victor is voor kleinere vliegtuigen onder de 18000 feet. Bijv je stijg op bij Schiphol. Dan moet je naar een Jet airway.
Je zoekt op je flightplan naar de airway tussen je leg .. Een voorbeeld is bijv J112. Deze zet je dan tussen je vertrek, en je leg waar je heen wilt .. toch?
En dit doe je dan bij alle legs die je hebt .. want elke heeft een verschillende airway ..
De 1 is dan weer J46, de andere weer J80 enz.

Een STAR, gebruik je voor de Final Leg, die je gaat maken voordat je overeenkomt met het Instrumental Landing System.
Zo heb je dus tijd zat om te corrigeren, en zo kan je veilig landen!

Klopt dit allemaal .. of sta ik weer onzin uit te kramen?

Ga zo in bed nog ff een keer die Metzinger doorlezen .. zodat ik alles nog net ff wat beter begrijp!
Dat onderscheid tussen J en V wordt niet (of nauwelijks) gebruikt in Europa. Iets typisch Amerikaans. Kan wel voorkomen dat bepaalds SIDS alleen voor jets gebruikt mogen worden maar dat staat dan specifiek vermeldt op de chart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 166975

Mwoa .. ik doe het gewoon.
Beter wel doen .. leer je van.

Maar klopt het dan wat ik allemaal zeg?
Of begrijp ik het weer verkeerd?

Begin nu al steeds meer te snappen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floppie
Anoniem: 166975 schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 23:29:
Mwoa .. ik doe het gewoon.
Beter wel doen .. leer je van.
!
Zoek het maar uit dan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

rellehenk schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 23:26:
[...]

Dat onderscheid tussen J en V wordt niet (of nauwelijks) gebruikt in Europa. Iets typisch Amerikaans. Kan wel voorkomen dat bepaalds SIDS alleen voor jets gebruikt mogen worden maar dat staat dan specifiek vermeldt op de chart
Ik heb zelf nooit iets gehoord over J en V airways? Althans, het zit niet in het JAA ATPL programma, dat weet ik zo goed als zeker. Ik neem aan dat de Europese termen upper en lower airways zijn?

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedoel je dat in deze in van: donder maar op?

En volgens mij snap ik nu ook hoe een route in elkaar zit.
Heb gisteravond ff aandachtig die tutorial nog doorgelezen .. en toen drong het tot me door.
Een SID, is voor departure, waar ook een climb in zit.
(Pakt eventjes de Departure Procedure)
Bijv, LINDY2.MAW. (Lindy is naam van vliegveld .. toch?)
We gaan dan van LINDY, stijgend naar MAW.
Dan heb je je SID erop zitten.
Nu kan je direct, of via airways, naar je volgende.
Dit is bijv BNA.Deze kan je direct doen, want deze ligt bijv niet op een airway.
Dan kan je door naar VXV .. maar die ligt op een airway.
Dus ipv direct, zet je er neer, J46.
Zo doe je dat bij allemaal waar je maar heen wilt.

Een STAR is dan precies het tegenovergestelde van een SID ..
Dit klopt allemaal toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Klopt wel redelijk dat laatste stukkie.

Enne...Rellehenk kennende zegt hij echt niet dat je moet opdonderen hoor! Hij geeft alleen aan dat je zelf aangeeft te willen proberen en met zijn reactie geeft hij aan dat je dit dan dus ook zelf zal moeten doen.

Waar het om gaat bij SIDs en STARs is dat je, volgens de plans van bijv EHAM, op bepaalde tijden niet over een bepaald gebied mag vliegen. Je vertrekt dus vanuit EHAM en als je bijv richting het westen vliegt je een van de REFSO departures gebruikt (en welke dat is hangt dus van bepaalde omstandigheden af).
Een LEKKO2W departure is dus naar waypoint LEKKO, de 2W duidt hier op een vertrekkende vlucht tussen 06:00u en 23:00u. Zou je 's nachts vliegen dan is het niet eens mogelijk vanaf 36C te vertrekken (omdat dat dus niet mag) en zou je een andere baan moeten kiezen.

In je FMC kies je bij je APP/DEP dus voor EHAM (doet ie zelf als je je INIT hebt ingesteld). Je kiest de runway vanaf waar je moet vertrekken (bijv 24) en als je je SIDS en STARS ge-update hebt, kan je kiezen voor de diverse routes weg van rwy 24.
Afhankelijk van waar je heen gaat is het dus een bepaalde code. De FMC vult dan zelf de tussenliggende waypoints in om ervoor te zorgen dat je op het juiste waypoint uitkomt (bijv REFSO of RIVER of ARNEM).
Vanuit die punten/locaties kom je op de airways terecht.

Zie het als een soort van op- en afrit zoals je kent van de snelwegen.

Ik denk dat als je dit concept beter wilt begrijpen je eens naar de kaarten van Jeppesen moet kijken en dan in dit geval EHAM.
Daar zie je de routes van en naar EHAM en de banen afhankelijk van de richting waar je vandaan komt.
Vertrekkende vluchten gaan bijna altijd via o.a. BERGI, ARNEM, ANDIK, LOPIK, LEKKO of VALKO. Dit zijn dus de eindpunten van een vertrekprocedure waarbij vanaf dit punt de vlucht op een airway overgaat.

Als je wilt landen op EHAM, dan zijn daar weer andere waypoints voor die niet(!) gelijk zijn aan de SIDS (logisch). Voorbeelden daarvan zijn EELDE, REKKEN, NORKU, REKKEN/DENUT en REDFA.

En SID is dus de snelweg op....en een STAR is de snelweg af. Lekker simpel toch? :P

[ Voor 13% gewijzigd door Tallguy op 15-03-2006 15:08 ]

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Is het voor de TS nog handig om de streams te vermelden van EHAM:

http://audio.liveatc.net:8012/eham.m3u
of
http://audio.liveatc.net:8012/eham2.m3u

Stream1 is momenteel down trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tai-Pan schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 09:11:
Een groot verhaal dat ik volledig snap!
Eindelijk .. dit is pas duidelijk!
Je kan het idd met een snelweg vergelijken.

Ik zal eens kijken voor die departure chart, en eventjes mijn SIDS en STARS updaten .. want ik heb nog geen SIDS en STARS voor EHAM zag ik vanmorgen.

Dus ik hoef niet die Jet Airways in te voeren, dus gewoon alles Direct!
Volgens mij snap ik het helemaal na het verhaal van jouw te hebben gelezen!
Ga nu eerst ff alles updaten .. en dan ga ik het eens proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Anoniem: 166975 schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 09:49:
[...]

Eindelijk .. dit is pas duidelijk!
Je kan het idd met een snelweg vergelijken.

Ik zal eens kijken voor die departure chart, en eventjes mijn SIDS en STARS updaten .. want ik heb nog geen SIDS en STARS voor EHAM zag ik vanmorgen.

Dus ik hoef niet die Jet Airways in te voeren, dus gewoon alles Direct!
Volgens mij snap ik het helemaal na het verhaal van jouw te hebben gelezen!
Ga nu eerst ff alles updaten .. en dan ga ik het eens proberen!
Nee, niet helemaal, je zal voor je FP wel zeker airways moeten gebruiken!! Zolang het GPS verhaal nog niet is ingevoerd (wat men wel zou willen omdat het meer mogelijkheden biedt om de superdrukke airways te ontlasten) vliegt men nog steeds via airways van DEP naar ARR.

Een FP van EHAM naar LFPG zou er bijv zo uit kunnen zien:
EHAM (0.0nm) -SID-> LEKKO (23.1nm) -UB31-> LARAS (29.1nm) -UB31->
WOODY (57.6nm) -UN872-> NIK (73.6nm) -UY131-> BARTU (83.3nm) -UY131->
LERVO (93.5nm) -UY131-> NILEM (125.8nm) -UY131-> MOPIL (134.7nm) -STAR->
LFPG (226.0nm)

- Je vertrekt dus vanuit EHAM en vliegt de SID naar LEKKO.
- Vanaf dat punt ga je de 'snelweg' op, zijnde de UB31 richting LARAS.
- Die blijf je volgen tot WOODY (je vult dus in je FMC in dat je vanaf je SID (=LEKKO) de UB31 volgt en je volgende punt in je FMC is WOODY (en niet LARAS, want de UB31 loopt via LARAS en hoef je dus niet in te vullen).
- Daarna 'sla je af' en ga je de UN872 op met als eindpunt van die airway NIK
- Dan 'sla je weer af' en ga je de UY131 op. Die blijf je volgen met als eindpunt MOPIL. De tussenliggene punten liggen op deze airway dus hoef je wederom niet in te vullen in je FMC.
- Laatste punt MOPIL blijkt heel toevallig (niet dus :) ) het punt te zijn waar je de airway verlaat en je de STAR procedure ingaat.

Snap je nu hoe het werkt? Je zal zien in je FMC bij de LEGS dat je de tussenliggende punten zoals bijv LERVO en NILEM zelf ziet verschijnen. Dat komt omdat, bij een ge-update AIRAC, de waypoints van een airway en SIDs & STARs bij de FMC bekend zijn.
DCT gebruik je meestal als je geen airways kent/hebt cq geen SID en STAR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 165161

Mja, mijn fijne FMC van de PMDG 737 laat dus mooi geen SID's en STAR's zien eh, heb de nieuwste airac erin gestouwd. Maar de FMC snap ik inmiddels, eigenlijk gewoon een eitje.

Jammer dat FSnav niet werkt in combinatie met PMDG, dat zou het een stuk makkelijker maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Anoniem: 165161 schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 10:10:
Mja, mijn fijne FMC van de PMDG 737 laat dus mooi geen SID's en STAR's zien eh, heb de nieuwste airac erin gestouwd. Maar de FMC snap ik inmiddels, eigenlijk gewoon een eitje.

Jammer dat FSnav niet werkt in combinatie met PMDG, dat zou het een stuk makkelijker maken..
Dan moet je bij PMDG kijken of ze SIDS en STARS hebben. Staan hiero:
http://www.precisionmanua...downloading.asp?iFile=440

EDIT:
Hier kan je ze ook vinden:
http://www.planepath.com/...?PMDG_Procedures_0602.exe

[ Voor 11% gewijzigd door Tallguy op 15-03-2006 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die Airways hebben die legs enzo allemaal al inbegrepen.
Dus je gaat van Lekko naar Woody. Dit is dezelfde ''snelweg''
Als je Woody voorbij bent, sla je af, naar de andere snelweg.
Die snelweg vul je in ipv Direct toch?

Tia-pan, je moet leraar worden man. Alles is opeens heel helder! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Anoniem: 166975 schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 10:15:
[...]

Die Airways hebben die legs enzo allemaal al inbegrepen.
Dus je gaat van Lekko naar Woody. Dit is dezelfde ''snelweg''
Als je Woody voorbij bent, sla je af, naar de andere snelweg.
Die snelweg vul je in ipv Direct toch?

Tia-pan, je moet leraar worden man. Alles is opeens heel helder! :P
Het is Tai-Pan, geen Tia-pan ;)

Je vult links de airway in, dus bijv. UB31 en rechts het eindpunt van die Airway waar je af wilt slaan.

Dus als je vanuit Arnhem naar Amsterdam wilt rijden met je auto zeg je DEP = Arnhem
Bij Velperbroek ga je de A12 op (dus Velperbroek is SID eindpunt)
Als je via Utrecht de A2 naar A'dam wilt hebben wordt het plan:

DEP: Arnhem
SID: Velperbroek rotonde
A12 naar Utrecht (en dus niet Den Haag aangezien dat het feitelijke/fysieke eindpunt is en dat niet van belang is)
A2 naar Amsterdam (wat in dit geval het eindpunt is van de A2 én(!) tevens het begin is van je STAR want vandaar kan je via één van de S afslagen de stad zelf in)

Ik hoop dat het nu duidelijk is. Airway is de 'snelweg' die je invult links in je FMC, het positie waar je via die Airwa naar toe wilt en wat tevens je afslag is om naar een andere airway (of STAR) te gaan is wat je rechts invult in je FMC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tai-Pan schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 10:22:
[...]

Het is Tai-Pan, geen Tia-pan ;)

Je vult links de airway in, dus bijv. UB31 en rechts het eindount van die Airway waar je af wilt slaan.

Dus als je vanuit Arnhem naar Amsterdam wilt rijden met je auto zeg je DEP = Arnhem
Bij Velperbroek ga je de A12 op (dus Velperbroek is SID eindpunt)
Als je via Utrecht de A2 naar A'dam wilt hebben wordt het plan:

DEP: Arnhem
SID: Velperbroek rotonde
A12 naar Utrecht (en dus niet Den Haag aangezien dat het feitelijke/fysieke eindpunt is en dat niet van belang is)
A2 naar Amsterdam (wat in dit geval het eindpunt is van de A2 én(!) tevens het begin is van je STAR want vandaar kan je via één van de S afslagen de stad zelf in)

Ik hoop dat het nu duidelijk is. Airway is de 'snelweg' die je invult links in je FMC, het positie waar je via die Airwa naar toe wilt en wat tevens je afslag is om naar een andere airway (of STAR) te gaan is wat je rechts invult in je FMC.
Sorry, Tai-Pan ;)
Het is me helemaal duidelijk!
Hartelijk dank man!
Als ik zometeen terug kom uit school .. dan zal ik eens een route gaan maken!

Kan je me ook vertellen hoe je aan die route kwam, die je net opgaf?

Ben nu ook ff Departure Charts aan het downloaden van Schiphol!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Anoniem: 166975 schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 10:24:
[...]
Kan je me ook vertellen hoe je aan die route kwam, die je net opgaf?
Zie startersposting :X

[edit]
Heb je eigenlijk wel de PMDG documentation gedownload voor de FMC? Daar staat ook hetzelfde met meer dan voldoende uitleg over de FMC.
Heb je dan niet gedaan, dan is dat een beetje erg |:( nietwaar?

[ Voor 34% gewijzigd door Tallguy op 15-03-2006 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die heb ik allemaal jah .. maar daar werd ik niet wijzer van.
De uitleg van jou is heel simpel!
Ik zal zo ff kijken voor die route!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Anoniem: 166975 schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 10:33:
Die heb ik allemaal jah .. maar daar werd ik niet wijzer van.
De uitleg van jou is heel simpel!
Ik zal zo ff kijken voor die route!
Toch nog maar eens lezen, tenzij je Engels beroerd is. Gewoon doen wat er staat dan snap je het vanzelf wel (dat heb ik al eerder gezegd).

Via A12 To Utrecht
Via A2 To Amsterdam
etc.
etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Misschien is het geen gek idee om even naar deze uitleg te linken in de startpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Bolk schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 11:02:
Misschien is het geen gek idee om even naar deze uitleg te linken in de startpost.
Neem dan meteen die LiveATC streams mee in de startpost.

Weet iemand trouwens of het mogelijk is vluchten realtime (3min. vertraging over het algemeen) te volgen of te kijken naar een soort radar op EHAM?
Ik heb wel de Flightview website gevonden, maar dat is niet wat ik eigenlijk zoek.
Ik wil dus eigenlijk zien wat de vluchtbewegingen rond/op EHAM zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Tai-Pan schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 11:05:
[...]

Neem dan meteen die LiveATC streams mee in de startpost.

Weet iemand trouwens of het mogelijk is vluchten realtime (3min. vertraging over het algemeen) te volgen of te kijken naar een soort radar op EHAM?
Ik heb wel de Flightview website gevonden, maar dat is niet wat ik eigenlijk zoek.
Ik wil dus eigenlijk zien wat de vluchtbewegingen rond/op EHAM zijn.
ATCbox heh :). Die hebben sinds kort 2 SBS radars opgesteld + de nodige livestreams. Ik weet niet of het nodig is een account te maken voor toegang, maar het is zeker de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Bolk schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 11:08:
[...]

ATCbox heh :). Die hebben sinds kort 2 SBS radars opgesteld + de nodige livestreams. Ik weet niet of het nodig is een account te maken voor toegang, maar het is zeker de moeite waard.
Account is niet nodig. Ik zit al een uurtje te luisteren. Wel lachen dat een Fransman aan de verkeerde kant van een startbaan wilde gaan staan 8)7

En ze vertrekken vanaf de Polderbaan en net klaagde een KLM dat het taxieën daarheen langer duurde dan de vlucht zelf :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Tai-Pan schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 11:10:
[...]

Account is niet nodig. Ik zit al een uurtje te luisteren. Wel lachen dat een Fransman aan de verkeerde kant van een startbaan wilde gaan staan 8)7

En ze vertrekken vanaf de Polderbaan en net klaagde een KLM dat het taxieën daarheen langer duurde dan de vlucht zelf :*)
Heb je de radar images ook gevonden? Die zijn realtime. Laatst een Air France met een fueldump boven de Noordzee, was een geinig patroontje dat-ie vloog via SPY. Trouwens zijn die radar + streams erg handig als je de R/T voor bijvoorbeeld VATSIM wil gaan beheersen. Niet dat de R/T op Schiphol ergens op lijkt, maar het gaat om het idee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Bolk schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 11:17:
[...]

Heb je de radar images ook gevonden? Die zijn realtime. Laatst een Air France met een fueldump boven de Noordzee, was een geinig patroontje dat-ie vloog via SPY. Trouwens zijn die radar + streams erg handig als je de R/T voor bijvoorbeeld VATSIM wil gaan beheersen. Niet dat de R/T op Schiphol ergens op lijkt, maar het gaat om het idee :P
Die radar images zoek ik dus. Heb je een link voor me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Tai-Pan schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 11:25:
[...]

Die radar images zoek ik dus. Heb je een link voor me?
http://www.atcbox.com/modules.php?name=html-sbs1-live-radar

Het zou kunnen dat je je moet registreren, maar weet het niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Bolk schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 11:26:
[...]

http://www.atcbox.com/modules.php?name=html-sbs1-live-radar

Het zou kunnen dat je je moet registreren, maar weet het niet zeker.
Hmmm....ik kom momenteel niet eens op de site van atcbox :(

[edit]
nu weer wel :)

[edit2]
Krijg connection refused. Zal wel door de FW hier komen :(
Jammer dan.

[ Voor 17% gewijzigd door Tallguy op 15-03-2006 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tai-Pan schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 10:36:
[...]

Toch nog maar eens lezen, tenzij je Engels beroerd is. Gewoon doen wat er staat dan snap je het vanzelf wel (dat heb ik al eerder gezegd).

Via A12 To Utrecht
Via A2 To Amsterdam
etc.
etc.
Me Engels is niet beroerd .. maar het word er zo moeilijk uitgelegd.
Maar nu snap ik et helemaal!
Thanks Tai-Pan!

Ik zat net bij RouteFinder te kijken, en ik keek altijd naar die tabel, en had die route daarboven niet zien staan ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Anoniem: 166975 schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 11:49:
[...]

Thanks Tai-Pan!

Ik zat net bij RouteFinder te kijken, en ik keek altijd naar die tabel, en had die route daarboven niet zien staan ..
Dan mag je blij zijn dat je (nog) niet met de PSS vliegt. Die FMC ziet er een stuk lastiger uit, maar de rode draad door de bediening is wel hetzelfde...gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51137

Anoniem: 166975 schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 11:49:
[...]

Thanks Tai-Pan!

Denk er wel even aan dat een route in kunnen voeren niet alles in he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Anoniem: 51137 schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 11:58:
[...]

Om in de woorden van de wijze Yoda te spreken: "Much to learn he has! " B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51137 schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 11:58:
[...]

Ik weet hoe ik verder alles in moet stellen ;)
Alleen die route wist ik niet.
Nog 1 vraagje.
Dit is de route van EHAM naar EGLL:
EHAM (0.0nm) -SID-> GORLO (63.1nm) -UL980-> REFSO (83.0nm) -UL980->
XAMAN (99.5nm) -UL980-> LOGAN (122.4nm) -STAR-> EGLL (201.4nm)

Welke STAR moet ik dan pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joni
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Tai-Pan schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 09:11:
Een LEKKO2W departure is dus naar waypoint LEKKO, de W geeft aan dat het een westelijke departure is dus baan 36C. De 2 duidt hier op een vertrekkende vlucht tussen 06:00u en 23:00u. Zou je 's nachts vliegen dan is het niet eens mogelijk vanaf 36C te vertrekken (omdat dat dus niet mag).
Volgens mij zit het zo: de "W" geeft inderdaad de baan aan maar heeft verder niks met westelijk te maken. Dat westelijk ook met een W begint is gewoon toeval. De "2" duidt op de versie van de SID. Als de LEKKO2W departure verandert krijg je een LEKKO3W departure. Het heeft verder dus niet te maken met de vertrektijd. Er zijn wel "nacht" SIDs, maar die worden aangeduid met een andere letter. Zo heb je vanaf 36L bijvoorbeeld de BERGIxV en BERGIxZ departures. :)

[ Voor 255% gewijzigd door Joni op 15-03-2006 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Joni schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 12:24:
[...]

Volgens mij zit het zo: de "W" geeft inderdaad de baan aan maar heeft verder niks met westelijk te maken. Dat westelijk ook met een W begint is gewoon toeval. De "2" duidt op de versie van de SID. Als de LEKKO2W departure verandert krijg je een LEKKO3W departure. Het heeft verder dus niet te maken met de vertrektijd. Er zijn wel "nacht" SIDs, maar die worden aangeduid met een andere letter. Zo heb je vanaf 36L bijvoorbeeld de BERGIxV en BERGIxZ departures. :)
Ik heb ten eerste niet gezegd dat er geen nachtdepartures zijn, maar alleen dat die er nie voor 36C zijn.

Het klopt wel dat de W niet direct voor west staat, maar alle SIDS van baan 36C (en daar had ik het over) zijn W departures. De 2 geeft aan versie 2 van de 36C LEKKO departure.`

Als je bijv kijkt op de site van Dutchvacc zie je staan dat de 2W alleen geldt tussen de tijden die ik ook noemde.
Een nachtdeparture kan alleen via een 36L 1Z en een 06 1R (of 1T) SID. Alle andere banen zijn 's nachts gewoon gesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floppie
Anoniem: 166975 schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 12:14:
[...]

Nog 1 vraagje.

Deze route is mogelijk.. Maar is eenvoudiger op te schrijven
GORLO UL980 LOGAN en je moet hem op minstens FL260 vliegen
De STAR die je moet kiezen KAN afhangen van de baan waar je moet landen (maar hoeft niet zoals op EHAM).
De STAR begin waar je airway eindigt. Meestal is hij ook naar dat punt vernoemt. LOGANxxx ofzo.
Beste is om op de kaart te kijken
http://www.ais.org.uk/aes/login.jsp (voor UK AIP, gratis reg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tai-Pan schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 12:44:
[...]

Ik heb ten eerste niet gezegd dat er geen nachtdepartures zijn, maar alleen dat die er nie voor 36C zijn.

Het klopt wel dat de W niet direct voor west staat, maar alle SIDS van baan 36C (en daar had ik het over) zijn W departures. De 2 geeft aan versie 2 van de 36C LEKKO departure.`

Als je bijv kijkt op de site van Dutchvacc zie je staan dat de 2W alleen geldt tussen de tijden die ik ook noemde.
Een nachtdeparture kan alleen via een 36L 1Z en een 06 1R (of 1T) SID. Alle andere banen zijn 's nachts gewoon gesloten.
http://www.ais-netherland...phics/eAIP/AM-SID-36C.pdf

Die gaan toch niet allemaal naar het Westen volgens mij ;)

edit:

Nevermind, nu snap ik zelf ook geen hol meer van waar ik op doelde :?

Een manier die ik vaak gebruik om de suffix van een SID te onthouden is dat ze gelijk zijn aan de taxiways/holding points bij een runway, bij 24 is het xxxxS departure, bij 36L een xxxxV departure etc.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 51137 op 15-03-2006 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

rellehenk schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 12:51:
[...]

Deze route is mogelijk.. Maar is eenvoudiger op te schrijven
GORLO UL980 LOGAN en je moet hem op minstens FL260 vliegen
De STAR die je moet kiezen KAN afhangen van de baan waar je moet landen (maar hoeft niet zoals op EHAM).
De STAR begin waar je airway eindigt. Meestal is hij ook naar dat punt vernoemt. LOGANxxx ofzo.
Beste is om op de kaart te kijken
http://www.ais.org.uk/aes/login.jsp (voor UK AIP, gratis reg)
Thanks .. dan zal ik ff die Approach Charts downloaden! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:27
Link naar FMC verhaal van Tai toegevoegd. De streams mogen mensen zelf vinden. ATCBOX heb ik een schijthekel aan. (Aanbid Daan of hij gaat huilen :'()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ye Greate'96
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-08-2021
DutchCommando schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 14:51:
Link naar FMC verhaal van Tai toegevoegd. De streams mogen mensen zelf vinden. ATCBOX heb ik een schijthekel aan. (Aanbid Daan of hij gaat huilen :'()
Ach zijn wel leuke filmpies in die goldmember page

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Deze route ga ik vliegen naar Finland:
EHAM (0.0nm) -SID-> ANDIK (31.8nm) -UR12-> GRONY (67.7nm) -UR12->
BEDUM (91.8nm) -UZ700-> LEKMO (104.6nm) -UZ700-> NIKIL (118.6nm) -UZ700->
MOVAX (188.3nm) -UZ700-> GITER (265.8nm) -UZ700-> CDA (318.1nm) -UM611->
ODARU (332.5nm) -UM611-> MALIV (342.7nm) -UP605-> ALM (366.0nm) -UP605->
PERRY (391.9nm) -UL990-> KOTAM (428.2nm) -UL990-> LAGIS (472.7nm) -UL990->
KAL (486.6nm) -UP606-> ALAMI (691.4nm) -UP606-> RAMIM (776.4nm) -UP606->
PEXEN (794.2nm) -STAR-> EFHK (836.0nm)
Beste vlucht .. dit is de weg naar Helsinki!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
Oftewel:

ANDIK UR12 BEDUM UZ700 CDA UM611 MALIV UP605 PERRY UL990 KAL UP606 PEXEN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 166975 schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 12:14:
[...]

Nog 1 vraagje.

Uit m'n hoofd de BIG1A, kan het mishebben. Maar als er ATC online is krijg je gewoon vectors :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DutchCommando schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 15:18:
Oftewel:

Edit .. ff de AIRAC geupdate .. en nu werkt ie wel! :D

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 166975 op 15-03-2006 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Oftewel:

Yup, en dat ziet er meteen een stuk minder moeilijk uit dan dat het lijkt voor iedereen :)

Ik zei toch al dat het simpel was? Niet dat ik dat DC hoef te vertellen, maar ExtremePro wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floppie
Of gewoon echt simpel en nog correct ook ;)
ANDIK UR12 BEDUM UN873 LAKUT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EasyJet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-06 10:04
Anoniem: 166975 schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 15:31:
[...]

Verdomme .. dit is de zoveelste trip die ik wil maken .. maar de FMC kent de STARS en de Runways niet ..
Hoe kan ik deze updaten?
En weer rustig op adem komen. Volgens mij lees je wat selectief, want het is in de vorige pagina's besproken hoe je dus die SID's en STAR's in je FMC krijgt.

www.navdata.at > sids&stars > PMDG 'all product's > EFHK en klaar is kees.

The sky is the limit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oftewel:

Damn .. ik dacht dat het nu wel ging.
Maar ik heb nog steeds geen STARS.
Terwijl ik deze ook al geupdate heb ..
Ik land het liefst wel met een STAR.
Dan gaan we andere route nemen!

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 166975 op 15-03-2006 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwiknaapje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-02-2024
Lol zat naar die stream te luisteren. Die gozer ze Engelse uitspraak is echt grappig.

Leegte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EasyJet
Anoniem: 166975 schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 15:37:
[...]
http://www.ilmailulaitos.fi/ais/aipcharts/efhk.htm

Je kan'm ook gewoon handmatig vliegen

The sky is the limit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zoals ik al zei, ik had mijn SIDS en STARS al geupdate .. maar nog steeds geen STARS ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Anoniem: 166975 schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 15:37:
[...]

Damn .. ik dacht dat het nu wel ging.
Maar ik heb nog steeds geen STARS.
Terwijl ik deze ook al geupdate heb ..
Ik land het liefst wel met een STAR.
Kijk dan eerst eens op de sites die ik noemde en zoek de STAR (en SIDS) van EGLL op. Of ga Googlen. Ga nu niet afhaken als je een tegenvallertje hebt.

Dan downen en lezen(!) hoe je het in je PMDG folder kan zetten. Moet je wel doen terwijl FS uit staat.

[edit]
Ik ga het je niet al te makkelijk maken, maar op de site van Navdata kan je naar SIDs/STARs. Daar kies je de PMDG en kies je voor het All-in-One apkket
http://www.navdata.at/php/sidstar/aio.php?addon=PMDG

Daar zit EGLL in (heb ik net gechecked). Er zitten 600+ airports in, dus...dat moet lukken!

[ Voor 22% gewijzigd door Tallguy op 15-03-2006 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

EGLL heb ik . .maar ik moet die van EFHK hebben.
Ik had het bestandje ff geopend, en zat dat hij zo had:

STARS
endstars

Oftewel, hij heeft er geen STARS in verwerkt ..
Even andere route nemen ..
Ik zou god niet meer weten wat ik zou moeten nemen? .. weet iemand leuke beginners route?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floppie
DutchCommando schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 14:51:
De streams mogen mensen zelf vinden. ATCBOX heb ik een schijthekel aan. (Aanbid Daan of hij gaat huilen :'()
Hele volwassen motivatie om de link niet toe te voegen in jouw topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwiknaapje
Anoniem: 166975 schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 15:51:

STARS
endstars

Ik zou god niet meer weten wat ik zou moeten nemen? .. weet iemand leuke beginners route?
Even naar http://www.navdata.at/php/sidstar/aio.php.
Daar kiezen voor PMDG en dan kan je een SID/STAR pack downloaden met HELEBOEL SIDs en STARs

Leegte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Anoniem: 166975 schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 15:51:

STARS
endstars

Zie mijn laatste mail. Heb ik net ge-edit.
EFHK zit er ook in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kiwiknaapje schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 15:59:
[...]

Even naar http://www.navdata.at/php/sidstar/aio.php.
Daar kiezen voor PMDG en dan kan je een SID/STAR pack downloaden met HELEBOEL SIDs en STARs
Die heb ik er ook al inzitten! :D
Ik probeer op die ene website de approach chart te vinden voor EGLL .. maar ik kan ze niet vinden ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Anoniem: 166975 schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 16:01:
[...]

Die heb ik er ook al inzitten! :D
Ik probeer op die ene website de approach chart te vinden voor EGLL .. maar ik kan ze niet vinden ..
Huh? :?

De ene keer heb je het over EGLL en de andere keer over EFHK. Wat wil je nou? 8)7

En approach charts (zoals die van Jeppesen) zijn, voor zover ik weet, payware. Zou ik me ook nu niet druk over maken. Ga nou maar een keertje vliegen met de SIDs en STARs in je FMC. Die charts komen later wel als je het starten en landen onder de knie heb.
Wat jij nu wilt is alles meteen weten en kunnen, maar zo werkt het helaas niet. Stapje voor stapje opbouwen.

En het leuke van vliegen zonder charts (nu) is dat als je de FMC beheerst met je SID en STAR en daarna pas een keer de kaart bekijkt, dan ga je zeggen "ohhh....da's wel errug duidelijk nu! "

Maak maar eens een vluchtje naar EGLL vanaf EHAM (zoals het hier net gepost werd). Zet je SID en je STAR maar in je FMC en ga maar vliegen. Kost je een uurtje van EHAM naar EGLL, maar je hebt the time of your life als je ziet dat alles werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hmmz .. ik ben nu al aardig ver met het inprogrammeren van deze vlucht:
EHAM (0.0nm) -SID-> ARNEM (50.0nm) -UG9-> RKN (75.4nm) -UG9->
ETEBO (79.5nm) -UL980-> AMSAN (88.2nm) -UL980-> OSN (131.6nm) -STAR->
EDDV (185.3nm)
Nu hier mijn FMC:

Afbeeldingslocatie: http://www.techzine.nl/f/g/44189phpSylD1s.JPG

Gaat dit goed zo?
Maar hoe krijg ik die runway erin?
Ik gebruik deze chart:
http://www.edww-fir.de/airports/eddv/charts/EDDV_STAR09.pdf

Edit:
Onder OSN, zeker invoeren VISKI?
Onder VISKI invoeren EDDV
En daaronder staat dan RW09R.
Klopt hij dan zo?

[ Voor 96% gewijzigd door Anoniem: 166975 op 15-03-2006 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EasyJet
Met zo'n vraag maak je mij niet wijs dat je die tutorial überhaupt hebt doorgelezen!!!!! :X 8)7 :'(

The sky is the limit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb em er ff bijgepakt .. en check de edit ..
Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EasyJet
Anoniem: 166975 schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 16:57:
Heb em er ff bijgepakt .. en check de edit ..
Klopt dat?
Je voert gewoon in de LEGS pagina alles in totaan OSN. Want dat is het laatste punt van je vliegroute. Vervolgens druk je op EXE om de route te bevestigen.

Nu vul je de rest van de FMC in bij zoals bij elk deel van de vlucht.

Als je nou het punt OSN nadert, dan ga je naar de DEP/ARR pagina. Klik op EDDV en de juist runway (wordt bepaald door de wind). Kies de passende STAR a.d.v. je charts die je hebt.
Klik links de STAR aan en rechts eventueel de transitie (weet niet of EDDV die heeft).

Druk op EXE en klaar is het maar weer.

Uiteraard is dit alles terug te lezen in de tutorial............

The sky is the limit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-05 11:58
ghi, nu snap ik weer waarom ik meestal in kleinere props vlieg, i.p.v. in die bakbeesten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EasyJet
Bart_NL schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 17:07:
ghi, nu snap ik weer waarom ik meestal in kleinere props vlieg, i.p.v. in die bakbeesten...
Do'nt worry Bart.

Als je secuur leest, en rustig de tijd neemt voor alles. Dan is het prima te doen hoor. Laat je niet afschrikken door dit verhaal ;)

The sky is the limit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-05 11:58
Ach, ik vind het vliegen op zich gewoon leuk.. Ik heb echt geen zin om me in al die officiële dingen te verdiepen.. Da's dus ook mijn probleem, vanuit een 747 kan ik al landend de landingsbaan niet zien, dus kom ik altijd verkeerd terecht.. Nee, gewoon lekker relaxed in een propje, stunten en genieten van het uitzicht e.d. da's genoeg voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

EasyJet schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 17:04:
[...]

Je voert gewoon in de LEGS pagina alles in totaan OSN. Want dat is het laatste punt van je vliegroute. Vervolgens druk je op EXE om de route te bevestigen.

Nu vul je de rest van de FMC in bij zoals bij elk deel van de vlucht.

Als je nou het punt OSN nadert, dan ga je naar de DEP/ARR pagina. Klik op EDDV en de juist runway (wordt bepaald door de wind). Kies de passende STAR a.d.v. je charts die je hebt.
Klik links de STAR aan en rechts eventueel de transitie (weet niet of EDDV die heeft).

Druk op EXE en klaar is het maar weer.

Uiteraard is dit alles terug te lezen in de tutorial............
Hmmz .. ik zal dat eens proberen!
Edit: Heb ze erin zitten .. dit gaat veel makkelijker zonder al die airways ..
Heb alles getrimmed, en ben klaar om op te stijgen!
B800NA you are cleared for takeoff!
Whee .. here we go!

Edit, moet ik dan ook de ILS nemen, of gewoon RWxx?
En is het dan nog mogelijk om op automatische piloot te landen?
Of zal ik em zelf aan de grond moeten zetten?

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 166975 op 15-03-2006 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
rellehenk schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 15:57:
[...]

Hele volwassen motivatie om de link niet toe te voegen in jouw topic.
ATCBOX bied sinds de sluiting van het FS Forum geen content die Flightsim gerelateerd is. Voor luchtvaart gerelateerde zaken verwijs ik je naar het volgende topic: Het Luchtvaart Topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

DutchCommando schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 19:37:
[...]

ATCBOX bied sinds de sluiting van het FS Forum geen content die Flightsim gerelateerd is. Voor luchtvaart gerelateerde zaken verwijs ik je naar het volgende topic: Het Luchtvaart Topic.
Zo ook de "Overige handige links" in de startpost. Daarvan zijn een aantal ook niet flightsim gerelateerd. Dus dit slaat nergens op. ATCbox.com levert een aantal hele goede hulpmiddelen (denk aan streams + radar en charts) om onder andere een goede understanding te krijgen van het vliegen in Nederland. Dat je DDM niet mag, is niet het probleem van de mensen die hier dingen proberen te leren. De radiostreams zijn een perfect hulpmiddel, ook voor regionale velden die aangeboden worden op de box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 128210

Misschien leuk om voor het einde van dit topic even een aantal freeware scenerys te posten?

Dan bedoel ik alleen de gene die het waard zijn om te hebben.

Zou het echt heel erg fijn vinden als mensen dat willen doen, aangezien er toch wel veel zijn en de startpost daarin niet up to date is.

Project Canarias www.canarysim.com

FSFrance www.fsfrance.com

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 128210 op 15-03-2006 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ensinker
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:13
Anoniem: 128210 schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 20:07:
Misschien leuk om voor het einde van dit topic even een aantal freeware scenerys te posten?
Meer vind jij er niet; http://walhalla.mine.nu/fs2004.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Kijk Gilly....en dat(!) is nu een heel handig linkje (en dus een goede posting!) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-06 16:42

jelle.

Product Owner
Tai-Pan schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 22:08:
[...]

Kijk Gilly....en dat(!) is nu een heel handig linkje (en dus een goede posting!) _/-\o_
Stond ook al in de startpost hoor ;) Maar ben het met je eens dat het de afgelopen (tientallen!) pagina's werkelijk nergens meer over gaat... afgezien van die paar prachtige screenshot series, hulde _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 166975 schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 17:43:
[...]

Hmmz .. ik zal dat eens proberen!
Edit: Heb ze erin zitten .. dit gaat veel makkelijker zonder al die airways ..
Heb alles getrimmed, en ben klaar om op te stijgen!
B800NA you are cleared for takeoff!
Whee .. here we go!

Edit, moet ik dan ook de ILS nemen, of gewoon RWxx?
En is het dan nog mogelijk om op automatische piloot te landen?
Of zal ik em zelf aan de grond moeten zetten?
Je maakt mij niet wijs dat je de tutorial hebt gelezen. Heb je hem eigenlijk wel? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ensinker
Bl44t44p schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 22:35:
[...]

Stond ook al in de startpost hoor ;) Maar ben het met je eens dat het de afgelopen (tientallen!) pagina's werkelijk nergens meer over gaat... afgezien van die paar prachtige screenshot series, hulde _/-\o_
Mja, :X

http://www.flightsimclub.nl/ (hulde aan de maker)

En verder bemoei ik me er wijzelijk ook niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurenz
  • Laatst online: 19-06 12:25
[...]

Dat de laatste pagina's nergens meer over gaan ben ik met je eens. Ik post hier dan wel nauwelijks maar ik volg het draadje wel.. mooie screenshots enzo :)
Ik probeer gewoon rustig steeds iets bij te leren en ik begin me in deze thread nu dan ook een beetje te ergeren aan het vraag-gedrag van bijv. ExtremePro. No offense hoor, ik snap ook wel dat je hier een hoop hulp kunt krijgen maar doe in godsnaam eens rustig en probeer zelf eens het een en ander want ik vind dit echt heel irritant worden. Nofi dus, maar ik moest het ff kwijt :P

Ik zit al 1,5 jaar te klooien in flightsim maar ik heb net pas m'n ppl "gehaald", dus ik heb nog een lange weg te gaan (zit liever wat te kloten dan dat ik me aan alle procedures houd :P) :)
Ben dus nog niet zo'n ervaren simmer.. heb wel vorig jaar de selectie bij de KLS gedaan maar die vonden me niet lief :P Afgevallen bij de GVSS..
Plan is wel om het over een paar jaar nog een keer te proberen (EPST denk ik) :)

Leave only footprints, take only memories

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51137 schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 22:51:
[...]

Je maakt mij niet wijs dat je de tutorial hebt gelezen. Heb je hem eigenlijk wel? :X
Jah ik heb em hier .. uitgeprint en in het plastic gedaan!
Is het zo'n moeitje om te vertellen of ik de ILSRWxx moet pakken, of gewoon de RWxx?

Tenminste, als iemand dat zo zou vragen ... dan ga ik niet meteen blairen van lees de tut maar ofzo.
Ik kwak et hier gewoon neer ..
Maar jij bent precies het tegenovergestelde denk ik ..

Tai-Pan daar integen, die neemt de tijd om een hele begrijpelijk preek hier neer te gooien.
Amen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floppie
Anoniem: 166975 schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 23:24:
[...]

Is het zo'n moeitje om te vertellen of ik de ILSRWxx moet pakken, of gewoon de RWxx?

Tenminste, als iemand dat zo zou vragen ... dan ga ik niet meteen blairen van lees de tut maar ofzo.

Tai-Pan daar integen, die neemt de tijd om een hele begrijpelijk preek hier neer te gooien.
Amen!
Doe eens gek en druk op RNWxx en druk de volgende keer op ILS RNWxx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
  • Laatst online: 19-06 16:42

jelle.

Product Owner
[...]

Amen!
Ook hier nofi, maar je moet gewoon even begrijpen dat sinds jouw 'komst' (klinkt beetje cru) 75% van de posts hier vragen bevatten waarvan de antwoorden stuk voor stuk teruggevonden kunnen worden, ofwel in de manual, tutorials of gewoon Google. Het wordt een beetje vervelend om iedere dag door tal van posts te bladeren waarin jouw 'problemen' (waar je zelf niet of nauwelijks research naar doet) worden behandeld. Natuurlijk is het een goede zaak dat je hier wordt geholpen, maar dit is toch geen helpdesk :?

Just my 2 cents, nu ga ik slapen :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Amen!
'k Zou zeggen zet '@ Tai-Pan' voor je post?

Man je snapt toch zelf ook wel dat je héle simpele vragen stelt?
Wil je landen d.m.v. het ILS of niet? Zoja, doe ILSRWxx , zo niet doe je gewoon RWxx , is dat zó onlogisch? Heb je nog geen tutorial voor nodig zelfs :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ensinker
Bl44t44p schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 23:36:
[...]

Ook hier nofi, maar je moet gewoon even begrijpen dat sinds jouw 'komst' (klinkt beetje cru) 75% van de posts hier vragen bevatten waarvan de antwoorden stuk voor stuk teruggevonden kunnen worden, ofwel in de manual, tutorials of gewoon Google. Het wordt een beetje vervelend om iedere dag door tal van posts te bladeren waarin jouw 'problemen' (waar je zelf niet of nauwelijks research naar doet) worden behandeld. Natuurlijk is het een goede zaak dat je hier wordt geholpen, maar dit is toch geen helpdesk :?
En zo is het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Amen O-)

Kijk, ik vind het heus niet erg om zo af en toe iets te verduidelijken, maar het moet ook geen dagtaak zijn (tenzij je mijn salaris gaat betalen :P )

Maar ik heb al eerder aangegeven dat het geen forum is van "Hoe werkt knopje X en wat moet ik instellen bij knopje Y". Het is "Games en Discussies".
Het soort vragen wat je stelt hoort eigenlijk thuis in het "Problemen en Vragen" topic op GOT van Spielerij.

Gisteren had ik wel wat tijd om je op weg te helpen, maar dat kan niet altijd zo doorgaan.
Dus als je vragen stelt met @Tai-Pan, zal ik die ook echt niet zomaar gaan beantwoorden. Van een stuk zelfdiscipline is men hier niet vies.
Zelf eerst maar flink lezen en proberen. Lukt het niet, dan wéér lezen én proberen. Lukt het nog steeds niet, dan....(je raad het al)...wéér lezen en proberen.
Pas als dat niet lukt, dan zou je het een keertje kunnen vragen, maar dan wel een doel gerichte vraag (bugs of zoiets).

Jij stelt vragen die je eigenlijk niet behoort te vragen als je met een PMDG wilt vliegen. Schijnbaar ben je daar dan nog niet aan toe.

Dus..je gaat of eerst de hele tuturiol lezen en nadoen zat zij doen, of je gaat eerst maar eens met de deafult 737 vliegen om de AP te leren kennen (zonder!!) de FMC (want die heeft ie niet).
Dan zal je zelf wel gaan snappen wat je moet instellen voor een redelijke ILS approach.

En ik type dit echt niet om je af te katten, want zo zit het clubje hier niet in elkaar, maar het is wel een stukje 'opvoeden' om niet meteen het bijltje erbij neer te gooien en alles maar over de schutting te gooien aan vragen.
Zolang je (ons) niet kan aantonen dat je snapt hoe het een en ander in elkaar zit (en dus geen Copy & Paste zoals met de SIDs en STARs) hebben wij dat gevoel niet dat je daadwerkelijk weet wat je wilt en waar je het over hebt.
Het komt dus niet over alsof je het zelf al geprobeerd hebt.

Advies...kom meet gerichte vragen maar toon aan dat je in iedergeval zelf de moeite heb genomen iets te proberen en wat de uitkomst was.

MartinAir321 zegt het goed...probeer gewoon eens gek te doen en kies een keer voor RWYxx en de volgende keer voor ILSRWxx (en als je goed leest zie je zelf al het antwoord op je vraag in deze regel staan!).

Nou, mijn vingertoppen zijn weer 0,2mm geslten door dit stuk proza, dus...ik ga maar eens koffie drinken (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55387

Afbeeldingslocatie: http://vlieghoog.zeepost.nl/images/VHHHRCTP0.jpg

Afbeeldingslocatie: http://vlieghoog.zeepost.nl/images/VHHHRCTP1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://vlieghoog.zeepost.nl/images/VHHHRCTP3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://vlieghoog.zeepost.nl/images/VHHHRCTP4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://vlieghoog.zeepost.nl/images/VHHHRCTP5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://vlieghoog.zeepost.nl/images/VHHHRCTP6.jpg

Afbeeldingslocatie: http://vlieghoog.zeepost.nl/images/VHHHRCTP7.jpg

Afbeeldingslocatie: http://vlieghoog.zeepost.nl/images/VHHHRCTP9.jpg

Afbeeldingslocatie: http://vlieghoog.zeepost.nl/images/VHHHRCTP11.jpg

Afbeeldingslocatie: http://vlieghoog.zeepost.nl/images/VHHHRCTP14.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Afbeeldingslocatie: http://vlieghoog.zeepost.nl/images/VHHHRCTP15.jpg

Afbeeldingslocatie: http://vlieghoog.zeepost.nl/images/VHHHRCTP17.jpg

Afbeeldingslocatie: http://vlieghoog.zeepost.nl/images/VHHHRCTP18.jpg

Afbeeldingslocatie: http://vlieghoog.zeepost.nl/images/VHHHRCTP19.jpg

Afbeeldingslocatie: http://vlieghoog.zeepost.nl/images/VHHHRCTP20.jpg

Afbeeldingslocatie: http://vlieghoog.zeepost.nl/images/VHHHRCTP21.jpg

Afbeeldingslocatie: http://vlieghoog.zeepost.nl/images/VHHHRCTP22.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floppie
Mooie pics oudje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CNS
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-06 13:54

CNS

Ook hier iemand die dit topic vrijwel dagelijks bezoekt (maar nauwelijks post :P ) om steeds weer kleine dingetjes bij te leren en natuurlijk puur uit interesse.

Ook ik had in het begin het doel om zo snel mogelijk een 747 te vliegen, maar dat is toch flink tegengevallen (als je het een beetje serieus wilt doen he en ook ik had moeite met het niet zien van de runway tijdens het landen). Ik kwam de PMDG 737 tegen en de Metzinger tutorial (die volgens mij wel heel erg duidelijk is). Deze even geprobeert maar afgehaakt omdat ik te weinig tijd had om alles goed te leren, vooral het FMC. Ook online gevlogen bij Dutchvacc, maar ook daar afgehaakt door tijdgebrek (vind ik nog steeds heel jammer). Een uurtje 's avonds is te weinig om online te vliegen vind ik.

Ben daarna al snel blijven hangen bij de Fokker 100/70. Omdat het een heel leuk vliegtuig is, uitgebreider dan een default FS2004 panel en toch niet zo ingewikkeld om eerst uren alles uit te zoeken. En wel de mogelijkheden heeft om het voor jezelf steeds realistischer te maken.

Ik ben een tijdje geleden FS Passengers tegengekomen en maak alleen hiermee nog vluchten. Gekozen voor carreer mode, dus dat je onderaan de ladder moet beginnen (Pilot ranking C0). Dan ga je weer een stuk terug naar de basis en als je dan alles gaat gebruiker VOR, NDB, ILS en noem maar op dan wordt alles ineens heel erg duidelijk. En natuurlijk ingesteld dat ik 5% kans heb op een failure en dat is wel heeeel erg leuk. Landingsgestel dat niet ingaat, birdstike gehad bij takeoff waarbij mijn rechtermotor was uitgevallen (en toch safely landed)

Ik ben inmiddels pilotrating C5 en lekker met de PMDG Beech 1900 aan het vliegen. Straks gaan we weer de Fokker 100 doen en zo klimmen we lekker omhoog. Zorgt er wel voor dat je niet te snel gaat en jezelf voorbij loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CNS schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 10:07:

Ben daarna al snel blijven hangen bij de Fokker 100/70. Omdat het een heel leuk vliegtuig is, uitgebreider dan een default FS2004 panel en toch niet zo ingewikkeld om eerst uren alles uit te zoeken. En wel de mogelijkheden heeft om het voor jezelf steeds realistischer te maken.
Dit vind ik een goede methode voor de beginnende FS-er.

Speel eerst met kisten die wat minder uitgebreid zijn en leer de basics, die je redelijk snel onder de knie kan hebben. Op een gegeven moment bereik je een punt dat de kist JOUW limiet heeft bereikt en dat je knoppen/functies wilt hebben die een freeware kist niet heeft. Dan is het tijd om over te stappen naar het meer geavanceerde werk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het gaat al lekker .... ben bijna bij OSN:

Afbeeldingslocatie: http://www.techzine.nl/f/g/44189phpL1FFdR.JPG

Het inprogrammeren is al helemaal niet zo moeilijk meer.
Nu weet ik alle knopjes een beetje te zitten ..
Alleen het landen .. dat moet nog ff onder de knie.

Als ik zometeen ongv 30nm voor mijn Top of Decent ben, gooi ik mijn hoogte meter in mijn MCP naar 0, dan kan hij gaan dalen wanneer dat moet ..
En dan die landingsbaan erin zetten ..
Straks de chart er ff bijpakken .. en dan horen jullie wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 166975 schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 12:50:

[afbeelding]

Als ik zometeen ongv 30nm voor mijn Top of Decent ben, gooi ik mijn hoogte meter in mijn MCP naar 0, dan kan hij gaan dalen wanneer dat moet ..
Druk nog ff op 'STD' op je MCP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ahh .. van verdwijnt dat gele.
Zo ff opzoeken wat dat precies betekend.

Ga ik zo goed Martinair?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Nu je barometer op STD en je gear lever op off (zie after take-off checklist). Persoonlijk zou ik niet terugdraaien naar 0, maarja, wie ben ik :+

/edit: hmmpf, doordat ik ff bij moest lezen ben ik 5 minuten te laat :X

[ Voor 21% gewijzigd door Bolk op 16-03-2006 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Quote uit de manual van de PMDG 747-400:
Pressing the Standard button (STD) will set
the barometric pressure to “Standard”
setting (29.92 inHG, for example.)
En ben idd vergeten de druk van de landing gear te halen.
Allemaal van die kleine dingetjes die je vergeet.
Ze zeggen het wel in de tutorials .. meerdere keren .. maar ik vergeet et iedere keer!

Maar nu ga ik nog ff 3 uur naar school .. en dan ga ik de landing inzitten!

@Bolk: Deze moet je terug draaien .. anders gaat hij niet dalen bij de T/D (Top of Decent!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Anoniem: 166975 schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 13:04:

[...]

Allemaal van die kleine dingetjes die je vergeet.
Ze zeggen het wel in de tutorials .. meerdere keren .. maar ik vergeet et iedere keer!

Maar nu ga ik nog ff 3 uur naar school .. en dan ga ik de landing inzitten!

@Bolk: Deze moet je terug draaien .. anders gaat hij niet dalen bij de T/D (Top of Decent!)
Daarvoor hebben ze nou checklists uit gevonden.

Tuurlijk moet je 'm terugdraaien, maar je gaat mij niet vertellen dat je de ILS gaat intercepten op 0 voet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bolk schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 13:06:
[...]

Daarvoor hebben ze nou checklists uit gevonden.

Tuurlijk moet je 'm terugdraaien, maar je gaat mij niet vertellen dat je de ILS gaat intercepten op 0 voet.
Ik dacht expres laat ik maar niks zeggen van de hoogte :P

@ExtremePro: Normaal gesproken krijg je ook nooit toestemming om in 1 keer van F200 naar de grond te dalen (om te dalen tot de grond krijg je nooit toestemming trouwens, behalve bij je landing clearance :P ;)), maar dat gaat stapsgewijs i.v.m. ander verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floppie
Anoniem: 166975 schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 12:50:

[afbeelding]

Brandstof kan ook wel wat minder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

rellehenk schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 13:22:
[...]

Brandstof kan ook wel wat minder
Scherp ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CNS
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-06 13:54

CNS

Anoniem: 166975 schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 13:04:

[...]

Ehh, dat heeft niets met je landinggear te maken.
Boven transitionaltitude zet je je altimeter op STD.
In FS is dat boven 18.000 ft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CNS schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 13:27:
[...]
Ehh, dat heeft niets met je landinggear te maken.
Boven transitionaltitude zet je je altimeter op STD.
In FS is dat boven 18.000 ft.
Is het zo? Is maar net waar je vliegt hoor, in de VS is het meestal 18.000' (of altijd, weet ik niet uit mijn hoofd, moet je op charts ff opzoeken), op Schiphol is het 3000' en op Heathrow geloof ik 6000'.

18.000' geldt dus niet overal in FS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Fly High

Mooie pics, maar hoe komt het dat je zo'n grote crosswind correctie moet geven? was er ATC online? moet je ze er even op attenderen, want volgensmij had je beter op een andere baan kunnen landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

http://vlieghoog.zeepost.nl/images/VHHHRCTP18.jpg

Zie jij daar nog banen die beter liggen t.o.v. de crosswind zoals die staat gezien zijn correctie? Ik niet. Enige wat mij opvalt is dat hij rugwind lijkt te hebben en beter van de andere kant had kunnen komen, maar ik weet niet hoe de surface wind was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
Anoniem: 51137 schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 13:31:
[...]
18.000' geldt dus niet overal in FS :)
Helaas ziet de FS ATC (die steeds minder mensen gebruiken) dat helaas toch anders. Heel de wereld baseert zich in FS op Amerikaanse regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DutchCommando schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 14:21:
[...]

Helaas ziet de FS ATC (die steeds minder mensen gebruiken) dat helaas toch anders. Heel de wereld baseert zich in FS op Amerikaanse regels.
Maar aangezien de meesten zo realistisch mogelijk willen vliegen, zullen zij de TA's gebruiken zoals die in het echt ook zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwiknaapje
[...]

geeft aan dat jij alleen maar screenshots wilt zien. Want het gaat wel degelijk ergens over, ExtremePro heeft vragen over een bepaald onderwerp en anderen beantwoorden die. Het oude topic heette ook nog: VRAGEN en de mooiste screenshots. Dat ie nu niet meer zo heet betekent niet dat er geen vragen gesteld en beantwoord mogen worden. Zo'n beetje alle posts hier zijn ontopic geweest dus waar jij vandaan haalt dat ze nergens meer over gaan..

Leegte

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.