Hmmm lastig moederbord dit, om te overklokken....
Van de week de overklokking introductie voor Athlon 64 gelezen en die procedure gevolgd. Uiteindelijk op een rock solid HTT van 235 uitgekomen, met het geheugen 1 stapje terug zodat die onder de 200 MHz blijft, HTT op 800 MHz ingesteld voor een effectieve 950 ofzo, en een VCore van 1.40 volt. Mijn X2 3800+ was volledig stabiel, uren achter elkaar CPUBurn -> K7 -> high prioriteit. Hier wordt hij dan 53-57 graden, veel heter dan met prime ofzo. Maar het systeem blijft stabiel.
Ik dus blij en wilde wel proberen verder te komen.
Vandaag heb ik 2 dingen gedaan: een Arctic Freezer 64 Pro gehaald en de VCore voltmod uitgevoerd. Beiden ben ik niet echt over te spreken.
Middels de betere koeling en een voltage van 1.50 volt kon ik zowaar HTT 250 aan de gang krijgen, heb hem een aantal uren laten draaien @ 1.50 volt terwijl hij CPUburn draaide.
Hij werd hierbij 54 graden. Dus je ziet dat het een betere koeler is, maar ik had eigenlijk toch wel nog wat betere resultaten verwacht, maar goed.
Maar toen.... harde crash, en ik kreeg het systeem niet meer goed aan.
Heleboel settings geprobeerd, 245 250 255 steeds wilde hij weer even maar dan hing hij meteen weer enzo. Ik heb wel 5x het CMOS moeten clearen met het jumpertje omdat hij niet meer wou booten.
Die voltmod is ook zeer vreemd aangezien hij volledig hangt als ik 1.075 in het menu selecteer. Dit zou me effectief 1.475 volt moeten geven maar dat gebeurt niet, het systeem start gewoon niet op.
1.100 - 1.150 volt doen wel wat ze moeten doen.
Maar dat is nu de ellende het hele systeem lijkt van slag door mijn geoverklok en die hangs. Zelfs het CMOS was op een gegeven moment corrupt: foutmeldingen in het BIOS "WAIT" en een hang met vage tekens op het scherm, vreemd, CMOS maar weer gereset.
Maar goed, ik zit dus nu in de situatie dat alles wat ik met mijn VMod instellingen doe instabiel is.
Dus HTT 240 werkt niet meer, Windows crasht meteen, zowel op default vcore als op 1.5 volt bijvoorbeeld.
Ik draai nu op HTT 230 met 1.35 volt en dat is gelukkig nog wel stabiel, maar ik ben nu dus slechter af dan eerst?!

Dit suckt dus echt, is die Athlon 64 X2 nu beschadigd ofzo door het overclocken? Ben echt aan het eind van mijn opties...mijn vertrouwen in de overklok mogelijkheden van dit ASrock bordje is ook niet echt groot meer... jammer want verder is hij prima.
(Wat is dit bijvoorbeeld voor achterlijk bord dat je het CMOS met een jumpertje moet resetten iedere keer dat je OC settings te aggressief zijn?

Er zit een boot failguard modus op, maar dat werkt dus echt voor geen meter. Dat rottige jumpertje zit ook nog eens op een compleet ontoegankelijke plek (als je een AGP kaart gebruikt en PATA kabels hebt....).
"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs