[OC-939 Ervaringen] ASrock 939Dual-SATA2 Deel 4

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:
  • 4.612 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghilas
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
@Mad_Max: Weet jij of je voordat je met die asrflash de BIOS flasht ook eerst de default instellingen van de BIOS moet laden? Of gaat het gewoon goed als je hem direct erin flasht?

En kun je ook extra opties meegeven bij de flashregel, zoals /p/b/h etc. Of is dat niet nodig voor een volledige bios-flash? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Jazekerrrrr schreef op donderdag 27 april 2006 @ 18:26:
aangezien de goede reacties van de nieuwe bios ocwb7 dacht ik van laat ik die ook een proberen maar als ik nou asrflash in typ krijg ik een error namelijk error3<file name doesnt exist

heeft iemand die ook al gehad en weet iemand mischien een oplossing ik heb ook al gelezen op ocwbworkbench daar had ook 1 iemand het en die zei dat je de biosfile name moest veranderen in bios.bin maar dat werkte ook niet bij mij
hernoem de bios-file gewoon in widows al naar bios.rom (de originele naam is immers 939ocwb7.rom of iets dergelijks, dus liever geen .bin)
in DOS is het vervolgens een kwestie van dir-commando naar de juiste map en dan 'asrflash bios.rom', ik heb er zelf geen problemen mee gehad :P
AIW9800SE schreef op donderdag 27 april 2006 @ 19:01:
@Mad_Max: Weet jij of je voordat je met die asrflash de BIOS flasht ook eerst de default instellingen van de BIOS moet laden? Of gaat het gewoon goed als je hem direct erin flasht?

En kun je ook extra opties meegeven bij de flashregel, zoals /p/b/h etc. Of is dat niet nodig voor een volledige bios-flash? :)
je hoeft niet je settings te clearen en ook geen parameter mee te geven (dat kan zelfs gevaarlijk zijn is mijn ervaring, zij het met een MSI bord). mijn 939Dual-SATA2 wilde niet direct rebooten na het flashen naar de OCW B7 bios, maar even uitzetten en weer aan deed de truuk, hij bevalt me prima vooralsnog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Topicstarter
AIW9800SE schreef op donderdag 27 april 2006 @ 19:01:

Ik doe het nooit maar erzijn mensen die het als een regel zien.
en je kan opties mee geven maar ook dat doe ik nooit. :9 en het gaat altijd goed. maar waarom dat gevaarlijk zou zijn? :? je fash dan gewoon je volledige bios niks gevaarlijks aan.

[ Voor 11% gewijzigd door mad_max234 op 27-04-2006 19:31 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazekerrrrr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-08 10:22
het is me gelukt door de naam te veranderen naar bios.rom maar ik vind hem vies tegenvallen de 250htt doet die nog niet eens dus voor mij is het weer terug naar ocw1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik begrijp er geen ene f*ck meer van :> . Vanaf bios 1.7 doet allemaal super vaag, ik moet de memory flexibility option aanzetten om door te starten (als ik overclock) betekend dit dat die biossen men geheugen niet ondersteund ofzo? Het maakt niet uit welke geheugen banken ik gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazekerrrrr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-08 10:22
ik zie net trouwens dat ocwb8 uit is
dan zal ik maar is kijken of die wel wil overklokken

nou die nieuwe die is ook 10x niks mischien komt het omdat ik een opteron heb aangezien iemand op ocwworkbench ook iemand was met een opteron en die wou ook helemaal niet meer overklokken.

dus ik heb maar weer ocwb1 terug gezet en hij loop weer lekker op 2,9ghz @ standaard voltage

[ Voor 62% gewijzigd door Jazekerrrrr op 27-04-2006 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_a
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2023
Hmmm lastig moederbord dit, om te overklokken....

Van de week de overklokking introductie voor Athlon 64 gelezen en die procedure gevolgd. Uiteindelijk op een rock solid HTT van 235 uitgekomen, met het geheugen 1 stapje terug zodat die onder de 200 MHz blijft, HTT op 800 MHz ingesteld voor een effectieve 950 ofzo, en een VCore van 1.40 volt. Mijn X2 3800+ was volledig stabiel, uren achter elkaar CPUBurn -> K7 -> high prioriteit. Hier wordt hij dan 53-57 graden, veel heter dan met prime ofzo. Maar het systeem blijft stabiel.

Ik dus blij en wilde wel proberen verder te komen.
Vandaag heb ik 2 dingen gedaan: een Arctic Freezer 64 Pro gehaald en de VCore voltmod uitgevoerd. Beiden ben ik niet echt over te spreken.

Middels de betere koeling en een voltage van 1.50 volt kon ik zowaar HTT 250 aan de gang krijgen, heb hem een aantal uren laten draaien @ 1.50 volt terwijl hij CPUburn draaide. Hij werd hierbij 54 graden. Dus je ziet dat het een betere koeler is, maar ik had eigenlijk toch wel nog wat betere resultaten verwacht, maar goed.

Maar toen.... harde crash, en ik kreeg het systeem niet meer goed aan.
Heleboel settings geprobeerd, 245 250 255 steeds wilde hij weer even maar dan hing hij meteen weer enzo. Ik heb wel 5x het CMOS moeten clearen met het jumpertje omdat hij niet meer wou booten.
Die voltmod is ook zeer vreemd aangezien hij volledig hangt als ik 1.075 in het menu selecteer. Dit zou me effectief 1.475 volt moeten geven maar dat gebeurt niet, het systeem start gewoon niet op.
1.100 - 1.150 volt doen wel wat ze moeten doen.

Maar dat is nu de ellende het hele systeem lijkt van slag door mijn geoverklok en die hangs. Zelfs het CMOS was op een gegeven moment corrupt: foutmeldingen in het BIOS "WAIT" en een hang met vage tekens op het scherm, vreemd, CMOS maar weer gereset.

Maar goed, ik zit dus nu in de situatie dat alles wat ik met mijn VMod instellingen doe instabiel is.
Dus HTT 240 werkt niet meer, Windows crasht meteen, zowel op default vcore als op 1.5 volt bijvoorbeeld.

Ik draai nu op HTT 230 met 1.35 volt en dat is gelukkig nog wel stabiel, maar ik ben nu dus slechter af dan eerst?! :/ Dit suckt dus echt, is die Athlon 64 X2 nu beschadigd ofzo door het overclocken? Ben echt aan het eind van mijn opties...mijn vertrouwen in de overklok mogelijkheden van dit ASrock bordje is ook niet echt groot meer... jammer want verder is hij prima.

(Wat is dit bijvoorbeeld voor achterlijk bord dat je het CMOS met een jumpertje moet resetten iedere keer dat je OC settings te aggressief zijn? :( Er zit een boot failguard modus op, maar dat werkt dus echt voor geen meter. Dat rottige jumpertje zit ook nog eens op een compleet ontoegankelijke plek (als je een AGP kaart gebruikt en PATA kabels hebt....).

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Topicstarter
Wat is je vcore volgens cpu-z dan?
en boot failguard werk pas als je tweekeer opstart en dan de aanknop 10 sec. inhouden werk hier gewoon goed.(ook ff in de bios instellen)

Over de HTT hoef je je geen zorgen te maken die begint pas bij 1150+ raar te doen.

En welke bios draai je?

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_a
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2023
Die failguard heb ik aanstaan, procedure zal ik volgen de volgende keer dat ik in de penarie zit, ik wist niet dat je dubbel mislukt moest booten, thanks!

Ik draai volgens CPU-Z 1.344-1.360 V momenteel, op 230 HTT nu (2300 MHz).
Ben nu op 235 HTT aan het testen. (Ingesteld in BIOS: 1.4 volt)

Eerder vandaag kon ik als gezegd bijv. iets tussen de 1.5 en 1.55 volt instellen en zonder problemen naar Windows booten, eerder vanavond, voor ik die post plaatste, bleef hij bij die settings hangen op het moment dat hij de bootloader van Windows XP wilde laden. Erg frusty allemaal.

Mijn BIOS is 1.5. Ik vervang liever pas een bios als ik zeker weet dat de machine stabiel is en als ik weet dat een nieuwe BIOS versie me verder gaat helpen.

In de pagina van de BIOS settings waar je de chipset settings vastlegt en de HTT Frequency instelt, daar staat normaal alles op AUTO. Maar dat blijkt bij mijn moederbord uit te komen op 800 MHz volgens Everest. Ik heb zowel voor de northbridge als voor de southbridge nu "hard" 800 MHz ingesteld om zeker te weten dat die niet te hoog uitkomt, maar wellicht overbodig dus.

Maar dit BIOS heeft zoveel automatische instellingsmogelijkheden, de logica ontgaat het me soms allemaal wat en de automatische intelligentie van het bord vertrouw ik ook niet helemaal...

Overigens hangt de machine ook als je 1.050 volt instelt als VCORE spanning ongeacht welke multiplier en HTT je instelt. Heb een HTT van 150 geprobeerd met een multiplier van 4x en dan nog steeds start er niets op. Is dat normaal voor Athlon X2's dat ze met zulke lage spanningen niets doen?

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo mensen met dit goedkope boordje :P

Heb gister met succes een volt mod gedaan, kom nu tot 2900 mhz @ 1,55 Volt.
Ook heb ik net OCWBIOS 8 erop gegooit, waar ik met bios 7 toch nog tegen aan liep was het feit dat hij bij http://video.google.com toch reboote, dat is nu niet meer :*)
Zodra ik een keer een reboot krijg door de 1T zal ik het hier melden.

OCW 8 _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:30

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

mad_max234 schreef op donderdag 27 april 2006 @ 17:25:
Je hoeft nergen op te letten ,alleen kan je misschien ff uitzoeken of iemand jou geheugen draait en kijken hoe dat bevalt.
En er zijn 2 rev. van dit bordje maar die ondersteunen alle 939 cpu ik weet niet waar je dat vandaan heb maar klopt niet.
Het enige is dat bepaalde cpu niet worden onderseund door sommige bios maar als je een nieuw bordje koopt, zit er meestal de nieuwste bios in. ;)

En je kan alle onboard zooi uitzetten.
Dank je voor de tip, ik had die cpu-support lijst gezien op de asrock site zelf, ik ben toch niet van plan de meeste recente CPU te gaan kopen ;). Laatste vraagje mbt die cache, is het verschil 2x512 of 2x1mb cache echt merkbaar, qua prijzen verschillen ze nog flink?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-04 22:43
Ik vraag me af of ik de AMD processor driver wel of niet moet gebruiken i.c.m. overklokken. Cool n Quiet staat bij mij al in het bios uit (anders werkt overklokken uberhaupt niet goed), kan de windows driver dan ook weg?

Asus P5Q-E/E8500@4ghz/4GBPC6400/8800GT512/X-Fi Fatty Platinum/Sony DRU510A/Cooler master realpower450/Lian-Li PC65/Raptor74GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Topicstarter
Soepster schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 18:32:
Ik vraag me af of ik de AMD processor driver wel of niet moet gebruiken i.c.m. overklokken. Cool n Quiet staat bij mij al in het bios uit (anders werkt overklokken uberhaupt niet goed), kan de windows driver dan ook weg?
Je heb geen C&Q drivers nodig als je het toch niet gebruikt verder doen die drivers niks. :9

@SinergyX
Zijn genoeg reviews over amd te vinden dus zoek ze. :P (Hint ga voor de 512KB ;) )
Maar dat moet je toch zelf bepalen of je het geld waard vind of niet.
Verwijderd schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 09:21:
Hallo mensen met dit goedkope boordje :P

Heb gister met succes een volt mod gedaan, kom nu tot 2900 mhz @ 1,55 Volt.
Ook heb ik net OCWBIOS 8 erop gegooit, waar ik met bios 7 toch nog tegen aan liep was het feit dat hij bij http://video.google.com toch reboote, dat is nu niet meer :*)
Zodra ik een keer een reboot krijg door de 1T zal ik het hier melden.

OCW 8 _/-\o_
Heb je reepjes in bank 3 & 4 of 1 & 2, want ik heb geen reboots op die site met ocwb7.
Misschien dat je de reepje in de andere bankjes moet stoppen om van de 1T bug verlost te zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door mad_max234 op 28-04-2006 18:40 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 18:36:

Heb je reepjes in bank 3 & 4 of 1 & 2, want ik heb geen reboots op die site met ocwb7.
Misschien dat je de reepje in de andere bankjes moet stoppen om van de 1T bug verlost te zijn.
Had ze in 3 & 4 gedaan gelijk toen ik bios 8 erop zette. Dus weet neit of hij het nou op 7 ook goed deed.

Net deed ik de bankjes met bios 8 effe terug in 1 & 2 maar dan heb ik wel last van de 1T bug.

Dus mensen, stop je geheugen in 3 & 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 19:34:
[...]

Had ze in 3 & 4 gedaan gelijk toen ik bios 8 erop zette. Dus weet neit of hij het nou op 7 ook goed deed.

Net deed ik de bankjes met bios 8 effe terug in 1 & 2 maar dan heb ik wel last van de 1T bug.

Dus mensen, stop je geheugen in 3 & 4
Ik heb het geheugen ook al een tijd in 3&4 zitten, sommige reepjes liepen in slot 3&4 al stabiel op 1T maar niet alle reepjes.

Met ocwb7 loopt ook het geheugen wat ik voor dit systeem gekocht had ook op 1T heb de rest nog niet aan de test onderworpen.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is me eindelijk gelukt om mijn processor over de 2300Mhz te krijgen !! _/-\o_
Het lag waarschijnlijk aan de voeding, was eerst een Aopen 350W en heb er nu een Enermax 485W ingezet :)
Heb nu met bios v1.80 op 2400Mhz eindelijk 3Dmark05 kunnen runnen, zonder een crash. De Cpu score is verhoogd van 4850 naar 5131 >:) De overall score moet eigenlijk iets van 8700 zijn, dat ligt denk ik aan de drivers van mn Nvidia, of mijn redelijk vervuilde systeem.
Het gaat erom dat ik nu weet wat er aan de hand was, nu kan ik ook gaan kijken of er meer in zit })
Ik moet natuurlijk nog wel primen maar dat doe ik vannacht, heb er wel vertrouwen in.
Plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://img53.imageshack.us/img53/838/2400mhz0tl.th.jpg

Edit: Wou em net ff op 10x250 zetten, maar kwam windows niet in. Kreeg een melding dat er een fout was in de windows software en iets met "HAD bestanden" :?
Ach ja ik vind 2400Mhz perfect, dan loopt men geheugen ook mooi op 200Mhz mee. Helaas geen 1T, heb 4x512.

Edit2:
Na uurtje spelen NFS:MW crasht het zaakje weer, hoe kan dat nou ??

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2006 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Verwijderd schreef op donderdag 27 april 2006 @ 19:57:
Ik begrijp er geen ene f*ck meer van :> . Vanaf bios 1.7 doet allemaal super vaag, ik moet de memory flexibility option aanzetten om door te starten (als ik overclock) betekend dit dat die biossen men geheugen niet ondersteund ofzo? Het maakt niet uit welke geheugen banken ik gebruik.
dit 'probleem' heb ik ook met OCWB7, ik kreeg opeens BSOD's omdat mn mobo volgens Windows geen ACPI ondersteunt ofzo :+ met de flexibility option aan doet ie t echter prima, 266Mhz HTT met geheugen op de 133Mhz divider @ 177Mhz CAS2.5 :) (kingston valueram pc3200, 2x512MB + 2x256MB)
Verwijderd schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 23:08:
Het is me eindelijk gelukt om mijn processor over de 2300Mhz te krijgen !! _/-\o_
[...]
Edit: Wou em net ff op 10x250 zetten, maar kwam windows niet in. Kreeg een melding dat er een fout was in de windows software en iets met "HAD bestanden" :?
Ach ja ik vind 2400Mhz perfect, dan loopt men geheugen ook mooi op 200Mhz mee. Helaas geen 1T, heb 4x512.

Edit2:
Na uurtje spelen NFS:MW crasht het zaakje weer, hoe kan dat nou ??
probeer eens te spelen met wat instellingen van je geheugen of htt, zoals de bovengenoemde flexibility option, ik denk niet dat de cpu niet harder kan of wil, tenzij ie natuurlijk erg warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De temps zijn wel goed, 32@idle en 38@stress. MB is 25 Graden.
Ik heb zoals je zei nu die flexibility option enabled, ik heb de timings nu op 3-3-3-8 gezet.
.....dan nu maar NFS spelen met prime95 op de achtergrond......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb sinds een aantal weken ook dit mobo zodat ik wat mn videokaart nog eventjes kon houden.

maar als ik mn proc probeer te overklokken (ik weet zeker dat ie niet te warm wordt), en dan het systeem reboot na de veranderingen in het BIOS opgeslagen te hebben gaat het beeldscherm of niet aan of het BIOS reset zichzelf weer naar de fabroeks instelling.
Het zou kunnen dat ik iets over het hoofd zie ( ben niet echt een AMD expert)

Systeem
Processor: X2 3800 +
Moederbord: nou ja spreekt voor zich, met bios 1.50
Geheugen: 2 Gb dualchannel G.E.I.L ( tsja kan ook niks aan de naam doen :Y) )
Videokaart: X800 GTO AGP 256 MB Saphire

ohja en een el cheapo voeding van 400 watt :(

verder totaal geen stabiliteits problemen en ben dan ook, afgezien van et overclock gedeelte, erg tevreden met dit mobo.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2006 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 13:17:
Ik heb sinds een aantal weken ook dit mobo zodat ik wat mn videokaart nog eventjes kon houden.

maar als ik mn proc probeer te overklokken (ik weet zeker dat ie niet te warm wordt), en dan het systeem reboot na de veranderingen in het BIOS opgeslagen te hebben gaat het beeldscherm of niet aan of het BIOS reset zichzelf weer naar de fabroeks instelling.
Het zou kunnen dat ik iets over het hoofd zie ( ben niet echt een AMD expert)

Systeem
Processor: X2 3800 +
Moederbord: nou ja spreekt voor zich, met bios 1.50
Geheugen: 2 Gb dualchannel G.E.I.L ( tsja kan ook niks aan de naam doen :Y) )
Videokaart: X800 GTO AGP 256 MB Saphire

ohja en een el cheapo voeding van 400 watt :(

verder totaal geen stabiliteits problemen en ben dan ook, afgezien van et overclock gedeelte, erg tevreden met dit mobo.
Dit heb ik ook soms, als ik de cpu te hoog clock. Volgens mij is het die 'Boot up guard'. Deze zet automatisch het bios weer naar standaard instellingen, mocht je processor het niet trekken. Ik vind het juist handig, als ik mijn cpu te hoog clock zet hij de instellingen weer terug zodat hij weer kan booten. Scheelt mij weer een CMOS-jumpertje over te zetten.
Maw. als hij bovengenoemde 'kuren' geeft kan je systeem het gewoon niet trekken denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 15:10:
[...]

Dit heb ik ook soms, als ik de cpu te hoog clock. Volgens mij is het die 'Boot up guard'. Deze zet automatisch het bios weer naar standaard instellingen, mocht je processor het niet trekken. Ik vind het juist handig, als ik mijn cpu te hoog clock zet hij de instellingen weer terug zodat hij weer kan booten. Scheelt mij weer een CMOS-jumpertje over te zetten.
Maw. als hij bovengenoemde 'kuren' geeft kan je systeem het gewoon niet trekken denk ik :)
hmm ja zit wat in maar een 100 Mhz overclock (om even te testen) moet die toch in elk geval wel moeten kunnen trekken lijkt mij toch ? ook omdat ik deze zelfde voeding al eerder heb gebruikt i.c.m. een pentium 4 3.00 Ghz (s478) die toen draaide op 3,6 en ik weet wel zeker dat ik toen een hoger energie verbruik had. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jeroen__online schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 01:46:
probeer eens te spelen met wat instellingen van je geheugen of htt, zoals de bovengenoemde flexibility option, ik denk niet dat de cpu niet harder kan of wil, tenzij ie natuurlijk erg warm wordt.
Heb ondertussen ook met flexibility option aan en geheugen op die lossere timings weer een crash gehad na tijdje NFS:MW. Ik vind het heel vaag, eerst kwam ik met geen mogelijkheid 3dmark door op die snelheden, na die nieuwe voeding ineens wel, alleen crasht ie dan na een uur gamen. Ik vraag me af wat ik nog kan proberen, ik wil die 2400Mhz :P

@Hieronder: Als het aan de temps lag zou ik dat misschien ooit overwegen :P . Alleen heb ik zo'n gevoel dat het zelfs onder LN niet wil lukken, het probleem ligt ergens anders, maar waar?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2006 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmm mss eens dry ice proberen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Verwijderd schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 17:54:
[...]

Heb ondertussen ook met flexibility option aan en geheugen op die lossere timings weer een crash gehad na tijdje NFS:MW. Ik vind het heel vaag, eerst kwam ik met geen mogelijkheid 3dmark door op die snelheden, na die nieuwe voeding ineens wel, alleen crasht ie dan na een uur gamen. Ik vraag me af wat ik nog kan proberen, ik wil die 2400Mhz :P

@Hieronder: Als het aan de temps lag zou ik dat misschien ooit overwegen :P . Alleen heb ik zo'n gevoel dat het zelfs onder LN niet wil lukken, het probleem ligt ergens anders, maar waar?
Heb je de CPU en geheugen al eens meer dan een uur (volledig) gestressed, zonder dat ie crashte? Aangezien je videokaart volgens je sig is overgeklokt, lijkt het mij goed mogelijk dat je videokaart hier de oorzaak is van de crash, die is immers aan het niksen tijdens een cpu en geheugen stresstest en wordt wel redelijk op z'n staart getrapt door NFS:MW :P als de cpu en geheugen stresstest slaagt en je systeem tijdens 3d shizzle crasht, lijkt het me duidelijk.
kijk trouwens niet alleen naar NFS, maar probeer bijvoorbeeld ook een lange loop 3dmark-demo's (meer dan een uur, bijvoorbeeld). NFS staat bij mij niet bekend als de meest stabiele game, gaf regelmatig BSOD's bij afsluiten bij m'n vorige windows install (was een forceware issue geloof ik, maar toch :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zou ik normaal gesproken ook denken maar heb die game de hele week zonder een enkele crash kunnen spelen. Pas nadat ik mn CPU op 2400Mhz zet krijg ik die harde crashes. Ook urenlange artifact scans leveren geen fouten op, ik heb het gevoel dat ik ergens iets over het hoofd zie, maar kan in de bios niets vinden wat eventueel anders kan. Krijg de neiging een DFI aan te schaffen ofzo, misschien dat t daarmee wel lukt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

Verwijderd schreef op zaterdag 15 april 2006 @ 19:00:
Na bijna een hele dag uitproberen en testen dan toch maar besloten om mij te registreren en hier ook een bericht te plaatsen.

Dit zijn de specs

* Asrock Dual Sata 2
* AMD64 3200+
* 1Gb Dual Channel Ram
* gainward GF 6600 GT (GS)
* Enermax Noisetaker 425 watt
* dvd schrijver (nec 3540)
* dvd lezer (liteon)
* 2 HDD's

Niets overclocked.

Systeempje samengesteld werkt op het eerste zicht goed en stabiel. Memtest , wat superpi geen problemen. Beeld in 2D doet het perfect.

Maar vanaf dat ik iets wil doen van 3D krijg ik een flikkerend scherm waar er allerhande zwarte figuren te voorschijn komen. Verticale strepen, allerhande zwarte (!) figuren. Bij lichtere games krijg ik enorm lelijke (felle) textures net of ik het op ultra low aan het spelen ben.

De quircks hangen ook af van applicatie per applicatie

* Bij 3D Mark 06 en 05 krijg ik het flikkerend beeld met de zwarte strepen te zien
* Bij 3D Mark 03 en 01 krijg ik wel beelden te zien maar het gaat allemaal heel sloom net of er geen acceleratie is. De loadschermen tussen de scene's krijg ik niet te zien. In de 2de scene is er altijd een stukje waar de baan textures ontbreekt of beter gezegd vervangen wordt door een soep van kleuren en dat op altijd dezelfde plek.
* Bij Farcry (1.0) worden alle settings op low gezet (auto detect) wat toch raar is voor een GF 6600GT . Als ik dat wat naar boven duw (high) dan start het game wel op maar zijn alle textures ultra fel. Zet ik het op very high dan krijg ik het flikkerende, zwarte... .

Wat heb ik dan zelf eerst geprobeerd

* bios geupdate naar 1.70
* windows reinstall (drivers geinstalleerd, AGP driver VOOR nvidia drivers geinstalleerd)
* diverse biosinstellingen geprobeerd (Fast Write uit/aan, 8x - 4 x , aparture size)
* Met een Aopen GF4 4200 getest (3DMark 03) en ook hier heb ik het gevoel dat er geen acceleratie is en alsook sommige textures (op identiek !) dezelfde plek in die scene ontbreken.
* GF6600 in 2 andere pc's gestopt en daar 3D Mark 05 zitten runnen en die doet het perfect.

(En natuurlijk een search gedaan en niet enkel op GOT :) )

Dus ik denk dat het safe is te stellen dat het waarschijnlijk aan mijn moederbord ligt. Nu voor ik mag gaan RMA'en vraag ik mij af of ik nog iets over het hoofd zie ? Kwestie van geen 25€ kosten mogen betalen moest later blijken dat het niet aan het MB ligt
heb je de oplossing al gevonden, ik namelijk wel. is 1 kleine registerwijziging :)
SYQ in "Asrock 939dual icm Antec Smartpower voed..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zat net te lezen in dit topic, in de hoop nog iets tegen te komen wat me misschien verder kan helpen. En kwam daar dit tegen:
Go for it!!! Set NB and SB speeds to 600
en
NB-CPU and NB-SB both set to 800MHz (which I am interpreting as 4xHTT, not actually 800MHz)
Dus dat je ook de SB speed moest verlagen, ik dacht dat dat niet hoefde? ik ga t een keer proberen, kijken of het helpt. Misschien haal ik dan wel 2400Mhz :P (vast niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de 939SLI32 en heb een vraagje. Ik kan de Vcore niet hoger dan 1.45 instellen, kan dit kloppen?
Heb BIOS versie 1.10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is ook de max van de 939DualSATA2, dus kan zeer goed kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Had ik toch wat beter onderzoek moeten doen voordat ik hem kocht, 1.45v is echt niks. :( Mijn 3200+ komt met 1.4v op 2400mhz, alleen als ik verder wil heb ik meer voltage nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt een Vcore-mod uitvoeren, hiermee kan je tot 1,55 volt komen. Zie OP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah ok want zit best een beetje te balen, heb volgens mij best een redelijk lekkere cpu te pakken. Heb hem nu op 2560mhz prime stabiel met 1.45v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 30 april 2006 @ 19:06:
Ah ok want zit best een beetje te balen, heb volgens mij best een redelijk lekkere cpu te pakken. Heb hem nu op 2560mhz prime stabiel met 1.45v.
Die van mijn deed 2550Mhz op 1.45v, ik denk dat die van jou +-2700Mhz haalt op 1.55v. ;)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar met een ander moederbord en 1.6v/1.7v zou die dan niet iets van 2900mhz kunnen redden?
Weet iemand trouwens een grote shop die zilververf of Bison Electro heeft, de Gamma bijvoorbeeld?

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2006 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 30 april 2006 @ 21:04:
Maar met een ander moederbord en 1.6v/1.7v zou die dan niet iets van 2900mhz kunnen redden?
Weet iemand trouwens een grote shop die zilververf of Bison Electro heeft, de Gamma bijvoorbeeld?
Er is ook een mod die 1.7v geeft op dit bordje maar die is bij mijn mislukt. :(
En bij de Gamma moet je Bison Elactro kunnen halen die gasten hebben echt alles van bison.

[ Voor 12% gewijzigd door mad_max234 op 01-05-2006 01:24 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke mods zijn er dan allemaal, ken alleen die voor 1.55v? En wat gebeurde er toen die mod mislukte, moederbord kapot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Topicstarter
Vcore mod 1.7v.
LINK

Hiet nog een paar mods die misschien wel handig zijn.

Vdroop - remove the circled resistor, and replace it with a 10k variable resistor set to 1k. Adjust until there is no droop.
Afbeeldingslocatie: http://tom.drunken-student.co.uk/Asrock/Vdroop.JPG

Vsb - Southbridge voltage supply
Afbeeldingslocatie: http://tom.drunken-student.co.uk/Asrock/SB.JPG

Vtt - The board can produce a very unstable Vtt supply under some conditions. It should be 50% of Vdimm. Offsetting it slightly high or low can help to correct for the unstable voltage, and could improve RAM clocks slightly.
Afbeeldingslocatie: http://tom.drunken-student.co.uk/Asrock/Vldt_Vdd_Vagp.JPG

Vldt - Htt voltage supply - should help with Htt and possibly CPU overclocking.
Vdd - Northbridge voltage supply - Increasing Vdd should help with Htt overclocks
Afbeeldingslocatie: http://tom.drunken-student.co.uk/Asrock/Vdd_Vldt%20reads.JPG

Vagp - Might help increase the speed that the AGP bus can run at and might increase the Htt overclock, as on some intel based boards. I don't think that it will have much effect on this board tho personally.
Afbeeldingslocatie: http://tom.drunken-student.co.uk/Asrock/Vagp%20read.JPG

Vpci-e - Same as Vagp.
Afbeeldingslocatie: http://tom.drunken-student.co.uk/Asrock/Vpci-e-Vtt_read.JPG

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedendag,

Ik heb een X2 3800+ op dit bordje draaien met Kingston ValueRAM CL3.0
heb m op 2400 MHz draaien. 2x Prime 2004 (1 op elke core) wordt ie 53-54 graden (Boxed koeler), 0 errors na 3 uur stresstest.

BIOS 1.80

Geheugen in bank 3&4 en 1T

Echter, vaak als ik pas zeer kort in Microsoft Word bezig ben krijg ik een instant reboot, geen blue screen ofzo, en in BIOS lijkt ook niets mis.

Meer settings:
http://home.student.utwente.nl/g.r.kok/settings.JPG

Heeft iemand anders ook dit probleem of een oplossing?
Ik dacht misschien aan het CL3.0 geheugen maar dat nu op 2.5 draait (CAS?), maar dat weet ik niet zeker.
Mvg,
Guido

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2006 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 01 mei 2006 @ 13:24:
Goedendag,

Ik heb een X2 3800+ op dit bordje draaien met Kingston ValueRAM CL3.0
heb m op 2400 MHz draaien. 2x Prime 2004 (1 op elke core) wordt ie 53-54 graden (Boxed koeler), 0 errors na 3 uur stresstest.

BIOS 1.80

Geheugen in bank 3&4 en 1T

Echter, vaak als ik pas zeer kort in Microsoft Word bezig ben krijg ik een instant reboot, geen blue screen ofzo, en in BIOS lijkt ook niets mis.

Meer settings:
http://home.student.utwente.nl/g.r.kok/settings.JPG

Heeft iemand anders ook dit probleem of een oplossing?
Ik dacht misschien aan het CL3.0 geheugen maar dat nu op 2.5 draait (CAS?), maar dat weet ik niet zeker.
Mvg,
Guido
Er zijn problemen bekent met 2.5 cl draai eens 3-4-4-8, de 133 divider wilt bij mijn ook welles moeilijk doen misschien de 166 proberen. en anders 2T. :+

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet dat het hier niet helemaal thuis hoort, maar omdat het toch een ervaringen topic is:

Weet ook iemand hoe je een sata2-HDD werkend kan krijgen samen met een IDE-schijf. Op de Sata2 staat windows, doet het goed, maar zodra ik de IDE er bij hang dan boot ie niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 11:39:
Ik weet dat het hier niet helemaal thuis hoort, maar omdat het toch een ervaringen topic is:

Weet ook iemand hoe je een sata2-HDD werkend kan krijgen samen met een IDE-schijf. Op de Sata2 staat windows, doet het goed, maar zodra ik de IDE er bij hang dan boot ie niet meer.
Staat er nog iets op die ide schijf (oude windows) ,want hij zou het gewoon moeten doen.
Ik hen een sata1-schijf op de sata2 op het mobo zitten met nog een ide-schijf en werkt prima.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 12:09:
[...]

Staat er nog iets op die ide schijf (oude windows) ,want hij zou het gewoon moeten doen.
Ik hen een sata1-schijf op de sata2 op het mobo zitten met nog een ide-schijf en werkt prima.
Ja daar staat ook windows op, maar dat moet niet uitmaken, hij komt niet voorbij het bios :?

Nou ik zal het nog wel eens proberen, heb nu ook een ander bios, misschien dat het help.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 12:29:
[...]

Ja daar staat ook windows op, maar dat moet niet uitmaken, hij komt niet voorbij het bios :?

Nou ik zal het nog wel eens proberen, heb nu ook een ander bios, misschien dat het help.
Dan moet je ff de MBR aanpassen (boot ini) en heeft niks met de bios te maken.
Gewoon een dualboot maken, kan je erniet door praten ik zit in linux en weet het niet uit mijn hoofd.

edit/
Kan je die tweede windows erniet afgooien door een format(of staat er iets belangrijks op), want met de cd kan je wel gewoon booten en de twee schijven benaderen.

[ Voor 32% gewijzigd door mad_max234 op 02-05-2006 13:44 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kwam er net achter dat CnQ ervoor zorgt dat je Vcore iets omlaag gaat. Heb dat nu dus uitgezet en mijn Vcore ging in speedfan omhoog van 1.41v/1.42v naar 1.46v/1.47v. Kan nu in ieder geval stabiel 2600mhz draaien. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 13:37:
[...]

Dan moet je ff de MBR aanpassen (boot ini) en heeft niks met de bios te maken.
Gewoon een dualboot maken, kan je erniet door praten ik zit in linux en weet het niet uit mijn hoofd.

edit/
Kan je die tweede windows erniet afgooien door een format(of staat er iets belangrijks op), want met de cd kan je wel gewoon booten en de twee schijven benaderen.
Ik kreeg geen eens beeld :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 15:17:
[...]

Ik kreeg geen eens beeld :?
Eerst booten met één schijf, dan ini aanpassen en de tweede schijf weer aankoppelen en je hebt een dualboot systeem. ;)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat moet niet nodig zijn, als je een schijf gewoon als slaaf laat werken dan heb je helemaal geen dualboot nodig.

Anywayz, het werkt nu. :) Blijkbaar toch door het nieuwe bios? :?
Ik kreeg nu wel beeld, en kon nu keurig in het bios kiezen welke schijf ik als 1ste schijf wilde hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 15:41:
Dat moet niet nodig zijn, als je een schijf gewoon als slaaf laat werken dan heb je helemaal geen dualboot nodig.

Anywayz, het werkt nu. :) Blijkbaar toch door het nieuwe bios? :?
Ik kreeg nu wel beeld, en kon nu keurig in het bios kiezen welke schijf ik als 1ste schijf wilde hebben. :)
Klopt met twee schijven hoe je dat niet perse. zat ff te slapen. O-)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Laatst online: 13-05-2021
Verwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 14:34:
Ik kwam er net achter dat CnQ ervoor zorgt dat je Vcore iets omlaag gaat. Heb dat nu dus uitgezet en mijn Vcore ging in speedfan omhoog van 1.41v/1.42v naar 1.46v/1.47v. Kan nu in ieder geval stabiel 2600mhz draaien. _/-\o_
CnQ altijd uitzetten bij OCen ;)
Maar ik kom helaas niet hoger dan 2350 Mhz, als ik hoger ga krijg ik problemen met prime. Hoe krijg jij het voor elkaar zeg...

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoi allemaal
ik heb pas een asrock 939dual-sata2 moederbord met een amd 64 3200+ vanice en pc 3200 kvr400x64c3a/ 1gb geheugen hoe kan ik het beste overklokken in de bios met de goede instellingen
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 00:02:
hoi allemaal
ik heb pas een asrock 939dual-sata2 moederbord met een amd 64 3200+ vanice en pc 3200 kvr400x64c3a/ 1gb geheugen hoe kan ik het beste overklokken in de bios met de goede instellingen
:)
Welkom in dit topic. :Y)

Kijk hier eerst maar eens en heb je nog vragen kom dan maar terug.

Tip!!
Zet in je bios "OC mode" aan en "cpu asyc" voor pci/agp lock, en verhoog je HTbus in stapjes van 5Mhz. suc6 ;)

[ Voor 15% gewijzigd door mad_max234 op 03-05-2006 00:25 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LiquidT_NL schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 19:37:
[...]

Maar ik kom helaas niet hoger dan 2350 Mhz, als ik hoger ga krijg ik problemen met prime. Hoe krijg jij het voor elkaar zeg...
Heb je alles wel goed ingesteld in de bios? Bijvoorbeeld gelet op een memdivider instellen(als het nodig is) Pci-Express A-Synchronisch klokken van de HTT etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 00:23:
[...]

Welkom in dit topic. :Y)

Kijk hier eerst maar eens en heb je nog vragen kom dan maar terug.

Tip!!
Zet in je bios "OC mode" aan en "cpu asyc" voor pci/agp lock, en verhoog je HTbus in stapjes van 5Mhz. suc6 ;)
ik heb nu de oc mode aan en ht bus op 235 gezet en loopt prima maar als ik hem hoger wil zetten gaat dat niet
en hoe kan ik ook het geheugen nog overklokken en moet ik verder nog iets verranderen
of geef een paar tips ik weet nog niet zo veel!!!!!!!!
wie kan mij daar bij helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJrDJ666
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-07 15:58
Als het goed is komt vandaag mn nieuwe computer binnen :)

is het mogelijk om ook vanaf een USB-stick te booten, of alleen van floppy / MO e.d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bajaking
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-09 20:36
ja je kan van een USB stick booten, link
Is wel een vage chinese site maar met dit progje kan het. (werkt met elke USB stick)

[ Voor 11% gewijzigd door bajaking op 03-05-2006 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 08:12:
[...]

ik heb nu de oc mode aan en ht bus op 235 gezet en loopt prima maar als ik hem hoger wil zetten gaat dat niet
en hoe kan ik ook het geheugen nog overklokken en moet ik verder nog iets verranderen
of geef een paar tips ik weet nog niet zo veel!!!!!!!!
wie kan mij daar bij helpen
Kijk eens met cpu-z op welke snelheid je ram loopt het kan zijn dat je geheugen nu ook op 235Mhz loopt en dat je daardoor niet verder komt.
Je moet ook ff je HTT verlagen naar 4x (800), nu is het 5x235Mhz = 1175Mhz, zorg dat hij niet boven de +- 1150 uit komt.
Q.Waar kan ik HTT multiepleir instellen? :?
A.Ga naar de bios dan naar “Advanced” menu >> “Chipset Configuration” Daar zie Je CPU-NB Link Speed.

1000MHz = 5X
800MHz = 4X
600MHz = 3X
400MHz = 2X
200MHz = 1X

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu dus een 120 silenx tegen mijn arctic freezer pro 64 aan blazen ipv de standaard fan. En er gaat een klein beetje lucht nu richting de southbridge en nortbridge, en ze zijn ijskoud :*)
Verder heb ik nu ook nog maar 1 casefan en het mobo blijft nu keurig op 28 graden en de processor zelfs onder full load 34 graden, met de stock fan was dat 38/39 graden :*)

Kan helaas geen picz0rs maken, ouders zijn op vakantie en hebben het fototoestel mee ;( .

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2006 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bajaking
Netjes! Dat ga ik denk ik volgende week maar eens doen want ik heb nu een 40 mm fan @5000rpm er tegenaan blazen maar die northbridge wordt nog steeds heel erg heet.

Maar eerst maar eens mijn X800GTO2 in ontvangst nemen die de postbode zo komt brengen }).

[ Voor 23% gewijzigd door bajaking op 03-05-2006 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een plaatje gepaind. :9~
Afbeeldingslocatie: http://i3.tinypic.com/x3edec.jpg
De ventilator hangt aan een beugel vlak voor de artic, maar niet er tegen aan, en een klein beetje schuin, hierdoor komt er een kleine luchtstroom richting north- south- bridge :? Bounce-t zeker af tegen de arctic, maar het werkt wel, het scheelt stukken.

Edit: ijskoud is natuurlijk wat overdreven. Na een uurtje primen wil de NB nog wel warm worden maar je kunt je vingers er nog makkelijk op leggen.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2006 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 17:22:
Even een plaatje gepaind. :9~
[afbeelding]
De ventilator hangt aan een beugel vlak voor de artic, maar niet er tegen aan, en een klein beetje schuin, hierdoor komt er een kleine luchtstroom richting north- south- bridge :? Bounce-t zeker af tegen de arctic, maar het werkt wel, het scheelt stukken.

Edit: ijskoud is natuurlijk wat overdreven. Na een uurtje primen wil de NB nog wel warm worden maar je kunt je vingers er nog makkelijk op leggen.
Ik kan mijn vinger er nu ook makelijk 2 min erop houden en ik heb geen extra koeling, Ik snap ook niet waarom ze bij jou zo heet worden.Mijn HTT loop 24/7 op 4x 289=1156Mhz daar kan het ook niet aan liggen.En als ik niet aan het game ben is de SB gewoon lauw. Moet er wel bij zeggen dat mijn kast altijd openstaat.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 18:30:
[...]

Ik kan mijn vinger er nu ook makelijk 2 min erop houden en ik heb geen extra koeling, Ik snap ook niet waarom ze bij jou zo heet worden.Mijn HTT loop 24/7 op 4x 289=1156Mhz daar kan het ook niet aan liggen.En als ik niet aan het game ben is de SB gewoon lauw. Moet er wel bij zeggen dat mijn kast altijd openstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 18:30:
[...]

Je gebruikt dan zeker een andere processorkoeler? Het probleem was dat de arctic totaal geen airflow richting NB en SB gaf, nu wel. Misschien heb je ook meer casefans, ik weet het niet, maar ik kon me vingers er eerst niet ophouden, ook al stond de HTT op 200, nu kan het wel :)

En dat je kast open staat maakt inderdaad een verschil.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2006 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 21:23:
[...]

Je gebruikt dan zeker een andere processorkoeler? Het probleem was dat de arctic totaal geen airflow richting NB en SB gaf, nu wel. Misschien heb je ook meer casefans, ik weet het niet, maar ik kon me vingers er eerst niet ophouden, ook al stond de HTT op 200, nu kan het wel :)

En dat je kast open staat maakt inderdaad een verschil.
Ik heb een arctic pro, maar wat ik al zij mijn kast staat altijd open en verder heb ik alle casefans eruit gehaald op 3 na.( 1x80mm voor de HDD's en 2x80m voor mijn voeding op @5V)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Subz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik weet niet of het aan dit board ligt maar ik heb met een 3700+ en 512 ram bij avast dat avast constant 100% processor vreet, werkt niet fijn. Als ik daarentegen het programma kill is alles normaal... kan dit aan het board liggen ofzo? had het namelijk niet op mijn dfi nforce 2 met 2500+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Topicstarter
Subz schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 23:06:
Ik weet niet of het aan dit board ligt maar ik heb met een 3700+ en 512 ram bij avast dat avast constant 100% processor vreet, werkt niet fijn. Als ik daarentegen het programma kill is alles normaal... kan dit aan het board liggen ofzo? had het namelijk niet op mijn dfi nforce 2 met 2500+
Denk het niet, dat is meer een software probleem.
Welke drivers gebruik je?

edit/

Welke Avast versie gebruik je? vanaf Version 4.5.549 zit er een fix in voor een bugs.
Volgens mijn komt het wel vaker voor google vind aardig wat. :P
# fixed a bug in the scanning engine that could be, under certain circumstances, causing 100% CPU load

#fixed rare cases of steady 100% CPU load inside ashMaiSv.exe
link

[ Voor 47% gewijzigd door mad_max234 op 04-05-2006 00:40 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb weer (jaja) een probleem met dit bord. Bij een coldboot herkend hij in Windows men videokaart niet, hij zegt dat er nieuwe hardware gevonden is, Windows heeft alle updates, ik heb de nieuwste drivers van ULi, andere VGA drivers halen niks uit.

Het gaat om een Leadtek 6600GT PCI-express,

Toevallig iemand die het weet?

Edit: Overigens als ik Windows opnieuw start dan is alles wel normaal. :?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2006 02:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb hem nu op 2400MHz staan in cpu-z staat HTT 240.1MHz MULTIPLPLIER OP 10X .CORE SPEED 2400.7MHzEN MEMORY FSB OP CPU/12 .FREQUENCY 200.1MHz
cpu nb link speed staat nu op auto in de bios en die moet op 800 staan maar als ik dat doe zie ik niet in cpu-z of ik kijk verkeerd HELP
.

Kijk eens met cpu-z op welke snelheid je ram loopt het kan zijn dat je geheugen nu ook op 235Mhz loopt en dat je daardoor niet verder komt.
Je moet ook ff je HTT verlagen naar 4x (800), nu is het 5x235Mhz = 1175Mhz, zorg dat hij niet boven de +- 1150 uit komt.

[...][/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:06

KatirZan

Wandelende orgaanzak

LiquidT_NL schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 19:37:
[...]

Zit hier met een 3000+ die dus ook wel lekker wil op de SATA2, 1,45v vcore trekt deze 2600mhz met waterkoeling :) met boxed koeler trekt ie het niet.....

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 16:08:
ik heb hem nu op 2400MHz staan in cpu-z staat HTT 240.1MHz MULTIPLPLIER OP 10X .CORE SPEED 2400.7MHzEN MEMORY FSB OP CPU/12 .FREQUENCY 200.1MHz
cpu nb link speed staat nu op auto in de bios en die moet op 800 staan maar als ik dat doe zie ik niet in cpu-z of ik kijk verkeerd HELP
.

[...]
En je HT snelheid kan je niet zien in cpu-z, ik bedoelde ook je geheugen snelheid.

En quote voortaan het hele bericht dan is het wat duidelijker.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jongens hoe warm wordt jullie chipset met dit warme weer?:) de mijne komt tegen de 60 graden aan met de kast open :X , terwijl ik heb hep vervangen door een Zalman koeler+ AS5.

Ik kan me vingers maar een paar seconden erop houden :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Verwijderd schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 18:02:
Jongens hoe warm wordt jullie chipset met dit warme weer?:) de mijne komt tegen de 60 graden aan met de kast open :X , terwijl ik heb hep vervangen door een Zalman koeler+ AS5.

Ik kan me vingers maar een paar seconden erop houden :|
de hoogste, ongeidentificeerde temperatuur in speedfan die ik kan vinden is 32 graden, en hetzelfde geldt voor de temperatuursensor die ik 'chassis' heb genoemd (weet niet precies welke het is), deze idle temp lijkt me wel redelijk: ik heb een 12x12cm fan die 'koude' lucht van buitenaf direct in de 12x12cm fan op m'n xp-120 cpu-koeler blaast :) daarnaast wordt m'n southbridge ook gekoeld door een 12x12cm fan die lucht van buiten de kast aanzuigt (en ook m'n 6800le van koele lucht voorziet), dus aan koele luchtstromen in mijn kast geen gebrek :9
hoogst gemeten CPU temperatuur @ 2.66Ghz (1.45v) is tot nu toe 43 graden :)

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen__online op 04-05-2006 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jah, everest en al die andere progies zeggen 26 graden 8)7 , moet je die blokje maar eens aanraken piep je wel anders :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bajaking
Verwijderd schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 18:20:
Jah, everest en al die andere progies zeggen 26 graden 8)7 , moet je die blokje maar eens aanraken piep je wel anders :P
Die uitleestemperatuur klopt van geen kant, ding van mij wordt ook takkeheet.
Ik heb er nu een 40 mm fan opzitten maar dat helpt nauwelijks.
Ik weet niet of je je er heel druk moet maken, anders hadden ze bij asrock wel naar een andere oplossing gezocht. Ik ga er in ieder geval ook wat aan doen om hem frisser te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

ik heb zojuist even zelf de northbridge koeler gevoeld en de gemeten temperatuur klopt idd niet, ik schat dat ie bij mij zo'n 45 graden is (idle). das niet koel, gek dat Asrock er niet wat beters op heeft geprikt. De stabiliteit komt echter nog niet in het gedrang denk ik, dus ik laat 'm nog lekker ff zitten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eerst had ik mn X2 3800+ op 2400 draaien op 1.35V en crashte ie vaak

Na een adviesje om het voltage heb ik m nu op 1.40V (biosmax) draaien, geen crash meer te zien.

Boxed koeler, prime2004 op elke core geeft een temp van 61 graden in mn kamer van 24-25 graden.

kan net :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:47
Hoe kan ik de CPU-fanspeed aanpassen bij dit mobo? Er zitten, voor zover ik weet, geen opties is de bios die betrekking hebben op de fanspeed op cool&quiet na. De fanspeed in Speedfan veranderen heeft geen effect. De koeler is een Arctic Freezer 64 Pro Alu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LuukNouwen schreef op zaterdag 06 mei 2006 @ 17:27:
Hoe kan ik de CPU-fanspeed aanpassen bij dit mobo? Er zitten, voor zover ik weet, geen opties is de bios die betrekking hebben op de fanspeed op cool&quiet na. De fanspeed in Speedfan veranderen heeft geen effect. De koeler is een Arctic Freezer 64 Pro Alu.
Wou net hetzelfde vragen. Gisteren een 64 3500+ Venice met 939Dual geinstalleerd. Dus als iemand een antwoord heeft.

offtopic:
Ga nu maar even mijn onderschrift veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Topicstarter
Kan niet, een optie is een fan met sensor.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

volgens mij is de cpu fan speed niet aan te passen, op cool'n'quiet na. bij cnq gaat ie volgens mij vanzelf al wat langzamer draaien, maar meer dan dat is niet in stellen. mijn oplossing gaat al een tijdje mee: fancontroller ;) en met een 12x12cm fan @ 1700rpm hoef ik 'm helemaal niet harder of zachter te zetten :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Topicstarter
Bij C&Q werkt alleen cool. :p (de fan gaat niet zachter draaien)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:47
Dat is balen dat de CPU-fan niet lager kan. Ik vind het wel vreemd dat bv speedfan niet werkt. Ik heb nog een Zalman Fanmate. Dan ga ik die maar inbouwen.

Bij de volgende pc die ik bouw, bestel ik dit mobo dan niet meer. Ik ga voor mijn oom een office- en gamepc bouwen (kantoor aan huis, pc staat minstens 10 uur per dag aan en mijn neefjes willen erop gamen). Maar ik geloof niet dat mijn oom blij wordt van de herrie. Een fancontroller is dan een optie, maar dan koop ik liever een iets duurder mobo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Topicstarter
LuukNouwen schreef op zaterdag 06 mei 2006 @ 19:58:
Dat is balen dat de CPU-fan niet lager kan. Ik vind het wel vreemd dat bv speedfan niet werkt. Ik heb nog een Zalman Fanmate. Dan ga ik die maar inbouwen.

Bij de volgende pc die ik bouw, bestel ik dit mobo dan niet meer. Ik ga voor mijn oom een office- en gamepc bouwen (kantoor aan huis, pc staat minstens 10 uur per dag aan en mijn neefjes willen erop gamen). Maar ik geloof niet dat mijn oom blij wordt van de herrie. Een fancontroller is dan een optie, maar dan koop ik liever een iets duurder mobo...
Of je vervangt de fan door een fan met een temperatuursensor. ;)
En als je toch nog alle spullen moet kopen, koop dan gelijk een cpukoeler die een temperatuursensor heeft.De amd koeler heeft al een sensor maar deze draait vaak op fullspeed en maakt ook een hoop herrie. Als je een beter koelblok haalt met een fan met temperatuursensor dan hoor je hem echt niet boven je HDD uitkomen.

[ Voor 21% gewijzigd door mad_max234 op 06-05-2006 20:21 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 13:55
Ik heb een vraagje over de harde schijf configuratie welke ik met dit moederbordje en een X2 3800 wil gaan gebruiken.

Mijn idee is om 2x Samsung SpinPoint P80, 160GB (7200rpm, SATA, 8MB) aan de onboard RAID controller te hangen voor een RAID-0 array
Dan twijfel ik of ik 2 partities op deze array maak; 1 voor het OS (WinXP Pro) en 1 voor games, data, etc. Of dat ik voor het OS een losse schijf neem.

Ik het geval van losse schijf twijfel ik weer of ik voor de Samsung SpinPoint P80 80GB (7200rpm, SATA II, 8MB, NCQ) moet gaan, en deze aan de SATA-II poort zal hangen, of een IDE-schijfje pakken.

Werken de RAIDen SATA-II controller ofafhankelijk van elkaar? Ofwel, stort mn RAID performance in als van de SATA-II schijf wordt gelezen?
Zou de losse SATA-II schijf met het OS (en pagefile, en programma's die mee opstarten) sneller zijn dan een partitie op de RAID-array?
Heb ik nog andere opties?

[ Voor 186% gewijzigd door frickY op 08-05-2006 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 00:25:
Eerst had ik mn X2 3800+ op 2400 draaien op 1.35V en crashte ie vaak

Na een adviesje om het voltage heb ik m nu op 1.40V (biosmax) draaien, geen crash meer te zien.

Boxed koeler, prime2004 op elke core geeft een temp van 61 graden in mn kamer van 24-25 graden.

kan net :)
Net gecrashed in Word, blue screen Service_exeption_error. Nadat ik terug in windows kwam en Word had opgestart, bevroor mn systeem. Gereset en maar teruggeklokt naar 2000 Mhz, totdat iemand een oplossing heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

frickY schreef op zondag 07 mei 2006 @ 13:39:
Ik heb een vraagje over de harde schijf configuratie welke ik met dit moederbordje en een X2 3800 wil gaan gebruiken.

Mijn idee is om 2x Samsung SpinPoint P80, 160GB (7200rpm, SATA, 8MB) aan de onboard RAID controller te hangen voor een RAID-0 array
Dan twijfel ik of ik 2 partities op deze array maak; 1 voor het OS (WinXP Pro) en 1 voor games, data, etc. Of dat ik voor het OS een losse schijf neem.

Ik het geval van losse schijf twijfel ik weer of ik voor de Samsung SpinPoint P80 80GB (7200rpm, SATA II, 8MB, NCQ) moet gaan, en deze aan de SATA-II poort zal hangen, of een IDE-schijfje pakken.

Werken de RAIDen SATA-II controller ofafhankelijk van elkaar? Ofwel, stort mn RAID performance in als van de SATA-II schijf wordt gelezen?
volgens mij staan deze geheel los van elkaar, er zijn zelfs verschillende drivers voor, dus ik neem aan dat ze elkaar niet beinvloeden (aparte chips).
Zou de losse SATA-II schijf met het OS (en pagefile, en programma's die mee opstarten) sneller zijn dan een partitie op de RAID-array?
de winst van een SATA-II schijf is niet heel groot tenzichte van een SATA-150 schijf, noch IDE. Mijn Maxtor 200GB ATA133 doet ~61MB/s volgens HDTune en m'n Seagate 250GB SATA-II (SATA-300 met NCQ, aan de SATA2 controller uiteraard) doet ~67MB/s. Dat moet een RAID-0 opstelling van SATA-150 schijfjes makkelijk kunnen halen, dan wel overtreffen :P
Heb ik nog andere opties?
WD Raptor (37GB bijvoorbeeld) voor je OS, als je echt meer snelheid wilt? Desnoods een RAID-array ervan maken, maar daar zal ongetwijfeld een budget-restrictie op van toepassing zijn :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-04 14:07
ik draaai ook raid 0 op dit board, heb 2 cheapo 80gbs (hitachi) sata300 (gecapped naar sata150 afcourze). werkt prima, zit zo rond de 90 MB/s

dus boven een single sata300 schijf, en net onder 2raptors in raid 0

[ Voor 21% gewijzigd door Mister_X op 09-05-2006 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
@jeroen__online
Thanks voor je uitgebreide reply.
Veel verstand van computer hardware heb ik niet, maar ik ging er van uit dat zowel de SATA-II controller als de RAID-controller via de sourthbridge met de rest van de wereld in verbinding staan, en of deze southbridge dus wel voldoende bandbreedte heeft om beide controllers vollop aan te kunnen.

Reden dat ik twijfel om een losse SATA-II schijf voor Windows te gebruiken, is dat NCQ en de beschikbare bandbreedte me wel gustig lijken voor oa. de pagefile? Die feature mis je met een RAID0-array, plus dat je die schijven natuurlijk liever de data laat lezen die je aan het laden bent, dan swappen. Of draaf ik nu door :?

@Mister_X
Het gaat mij echt om de combinatie van een RAID-array met een SATA-II schijf ernaast.

[ Voor 15% gewijzigd door frickY op 09-05-2006 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

frickY schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 18:59:
@jeroen__online
Thanks voor je uitgebreide reply.
Veel verstand van computer hardware heb ik niet, maar ik ging er van uit dat zowel de SATA-II controller als de RAID-controller via de sourthbridge met de rest van de wereld in verbinding staan, en of deze southbridge dus wel voldoende bandbreedte heeft om beide controllers vollop aan te kunnen.
de sb heeft genoeg bandbreedte daarvoor, anders zouden ze iets heel erg fout doen lijkt me :P
Reden dat ik twijfel om een losse SATA-II schijf voor Windows te gebruiken, is dat NCQ en de beschikbare bandbreedte me wel gustig lijken voor oa. de pagefile?
de snelheidswinst van NCQ en de sata-300 ipv sata-150 interface is niet heel groot kan ik je verzekeren, maar daarnaast moet ik ook zeggen dat ik wel heel erg te spreken ben over de performance van mn seagate schijfje met bovenstaande features :Y) de 90MB/s die Mister_X haalt is echter zeker weten gunstiger dan een 'normale' SATA-300 schijf met NCQ.
Die feature mis je met een RAID0-array, plus dat je die schijven natuurlijk liever de data laat lezen die je aan het laden bent, dan swappen. Of draaf ik nu door :?
het eerste gedeelte volg ik nog, door de SATA-150 controller mis je idd NCQ en de SATA-300 interface, het tweede gedeelte volg ik niet helemaal, wat versta je onder swappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn huidige systeem heeft het begeven. Op onverklaarbare wijze is mijn athlon xp 2500 overleden :'( . Aldus ga ik maar upgraden, want het heeft weinig zin om nu nog een een socket A proc te gaan kopen.

Nu is mijn oog gevallen op dit bord omdat het agp ondersteuning heeft.

Mijn oude config:

athlon xp 2500
2 x 256 mb pc3200 kingston valueram kvr400x64c25
1 x 512 mb pc 3200 kingston valueram kvr400x64c25
Radeon 9700pro
2 maal Seagate 160 gig sata (I en II)

Nu wil ik nog geen geld uitgeven aan een nieuwe gpu. Mijn 9700 pro moet nog maar even mee. Vandaar dit bord. Zo te zien kan mijn geheugen nog prima mee. Ik ga er de goedkoopste proc in zetten denk ik: de
AMD Athlon 64 3000+ Venice (S939. 1.8GHz. 512KB. Boxed)

Met cool n quiet zou de boxed koeler stil genoeg moeten zijn. Al dit alles wil ik in een Antec P150 gaan zetten die een goede 430 watt psu heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2006 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
@jeroen__online
Onder swappen versta ik het lezen en schrijven naar de pagefile.
Dus qua performance zit ik volgens jou wel goed door 2x die 160GB te pakken en in RAID0 te hangen, en die SATA-II poort lekker leeg laat?

@The_Ice
Ik meen dat de 3200+ prijs/presatie gewijs voordeliger is. Daarnaast is het misschien aan te raden je 2x 256 te verkopen, en daarvoor een extra 512 dimmetje te kopen om in dual channel te kunnen gaan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 19:42:
Mijn huidige systeem heeft het begeven. Op onverklaarbare wijze is mijn athlon xp 2500 overleden :'( . Aldus ga ik maar upgraden, want het heeft weinig zin om nu nog een een socket A proc te gaan kopen.

Nu is mijn oog gevallen op dit bord omdat het agp ondersteuning heeft.

Mijn oude config:

athlon xp 2500
2 x 256 mb pc3200 kingston valueram kvr400x64c25
1 x 512 mb pc 3200 kingston valueram kvr400x64c25
Radeon 9700pro
2 maal Seagate 160 gig sata (I en II)

Nu wil ik nog geen geld uitgeven aan een nieuwe gpu. Mijn 9700 pro moet nog maar even mee. Vandaar dit bord. Zo te zien kan mijn geheugen nog prima mee. Ik ga er de goedkoopste proc in zetten denk ik: de
AMD Athlon 64 3000+ (S754, 2,0GHz, 512KB, Boxed) met venice core.

Met cool n quiet zou de boxed koeler stil genoeg moeten zijn. Al dit alles wil ik in een Antec P150 gaan zetten die een goede 430 watt psu heeft.
Ik zou een S939 nemen ;), en drie reepjes kan ik niet echt aanraden, koop er 1x512MB erbij.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

frickY schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 19:57:
@jeroen__online
Onder swappen versta ik het lezen en schrijven naar de pagefile.
Dus qua performance zit ik volgens jou wel goed door 2x die 160GB te pakken en in RAID0 te hangen, en die SATA-II poort lekker leeg laat?
swappen kun je zoveel mogelijk voorkomen door een flinke hoeveelheid RAM te hebben, das een stuk leuker dan lezen en schrijven naar een harddisk (raid of niet). 2x160gb in raid-0 is zeker sneller dan 1 normale sata2 schijf, daar ben ik van overtuigd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Maar is het ook sneller dan 2x 160GB in RAID-0.. en een SATA-II bootdisk?
In de search zijn vrij weinig relevantie topics te vinden, maar volgens mij zijn er redelijk wat mensen die voor Windows een aparte schijf gebruiken. Booten hoeft natuurlijk ook niet supersonisch; je doet het maar 1 á 2x per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Topicstarter
frickY schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 20:33:
Maar is het ook sneller dan 2x 160GB in RAID-0.. en een SATA-II bootdisk?
In de search zijn vrij weinig relevantie topics te vinden, maar volgens mij zijn er redelijk wat mensen die voor Windows een aparte schijf gebruiken. Booten hoeft natuurlijk ook niet supersonisch; je doet het maar 1 á 2x per dag.
Ik zou juist windows en applicatie erop zetten, en net als hier boven ook al wordt gezegt meer ram en het swappen voorkomen is de juiste oplossing, het helpt niet veel op je swapfile op een ander schijf. Ik zelf heb dat ook maar kan niet zeggen dat ik er iets van merk als windws gaat swappen, het is net zo traag als alles op éé'n schijf.

En raid heeft toch één langzamer toegangstijd?

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 20:02:
[...]

Ik zou een S939 nemen ;), en drie reepjes kan ik niet echt aanraden, koop er 1x512MB erbij.
Ik ben een nforce 2 bord gewend dat met 3 reepjes uitstekend op dual channel liep. Ik heb de hele ontwikkeling daarna niet echt bijgehouden. Stabiliteit is voor mij het belangrijkste, snelheid maakt me niet zoveel uit, misschien later weer, wat met dit bord weer goed kan. Zou mijn configuratie met 3 reepjes problemen op kunnen leveren met dit bord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-09 09:29

Steffy

Ayreonaut

Helaas, tijdje hier actief geweest. Helaas voor mij is het mobo over gegaan op de volgende generatie dus ik ga het hier verlaten. Op een aantal jammer ontbrekende functies was het voor de prijs een topbordje. OCen was nog nooit zo moeilijk in de tijden de er Nforce chips zijn, na een voltmod die ongedaan gemaakt is, een kapot mobo in het begin toch ongeveer 7 maanden plezier van het bordje gehad maar een Gigabyte SLI bordje heeft de vrij gekomen ruimte ingenomen.

Veel plezier met het verder OCen allemaal en hopelijk krijgt iedereen er uit wat er in zit en mag iedereen maar top OCs halen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
@mad_max234
Volgens mij heeft een RAID0-array inderdaad iets hogere (langzamere) acces-times, maar haal je dat weer in met de hogere (snellere) transferrate vanaf een bepaalde bestandsgrootte.

Omdat Windows bij het booten toch voornamelijk kleine bestanden zijn..
En het swappen kun je toch niet voorkomen? Ik meen dat windows absoluut niet lekker draait als je virtueel geheugen uitschakeld, hoeveel ram je ook moge hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJkim
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-03-2024

DJkim

Tweak met mate!!! :)

Effe vraagje tussendoor. Ik heb Spoint Sata2 250GB en maakt het wat uit als ik het als IDE draait ipv Sata2?

Lucky Goldstar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:30
SATA300 (SATA2 is nou niet bepaald een goede benaming, dat wordt hier al veel vaker gezegd) is een onderdeel van IDE, net als PATA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Uhh.. ik ben je kwijt
Bedoel je dat het SATA-II op de huidige mobo's geen echte SATA-II is, maar meer een bridge op een IDE poort?
Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.