Idd, game vond ik niet zoveel aan eigenlijk (behalve de open spelwereld en het begin met de mercenaries)
Maar de engine was blijkbaar 'enorm goed geprogrammeerd' (wat ik me daar ook bij moet voorstellen, want ik kan nog geen pagina html schrijven

)
Maar ik baseer mij op wat ik ervaar. Far cry was prima speelbaar op een mid end systeempje van toen. (neem 9800 pro en je kon het goed draaien op 1280*1024, wat nog altijd de meest gebruikte resolutie is, laat ons dat niet vergeten)
Het draaide gewoon lichter. Idem geldt voor half life. Aan wat ligt dat? Ik weet het niet, betere programmeer skills? Dunno, want ik ken er niets van, maar het valt toch op dat sommige games op dezelfde of mindere hardware heel smooth en vlot en gewoon speelbaar draaien, terwijl andere op mid settings hoekig draaien op droomhardware (zonder dat zich dat dan nog vertaalt in veel betere visuals.)
Denk aan fear. Toen het uitkwam was het voor iedereen een slideshow, of je moest het extreem laag zetten, wat dan alle beetje grafische eye candy overboord gooide. Denk nu aan Ghost recon,...
Om te vergelijken, waar half life 2 goed op draait, en visueel nog mooi is, moet fear helemaal gedowntuned worden, waardoor het lelijker draait als half life 2...
Dus ik heb er alle vertrouwen in dat het met crysis wel goed komt qua specs. Een high end pc van deze periode, of een mid end (degelijk game systeem) van dan zal het wel prima kunnen spelen. (wat heb je als uitgever ook aan een game dat niemand kan spelen)
Maar het schoolvoorbeeld blijft half life, toch al redelijk oud van technologie, en ziet er nog altijd echt goed uit. Het moet zeker niet onderdoen voor games die later verschenen in elk geval