[MacBook Pro] Discussietopic en Mini-FAQ Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 18 Laatste
Acties:
  • 7.355 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb mijn Macbook nu meer dan een paar uur kunnen gebruiken, en ook ik heb last van de hitte. Het zal allemaal wel blijven werken, maar ik twijfel toch aan de veiligheid en duurzaamheid van mijn laptop. Als hij zo belachelijk warm wordt, hoeveel risoco loop ik dan dat hij over, zeg, een aantal jaar de geest geeft?

Ik snap dat het relatief weinig kwaad kan als ik dat ding netjes op een iCurve zet zodat hij nog wat koeling krijgt, maar als hij na een college in mijn tas verdwijnt voor een paar uur wil ik toch dat hij zijn warmte kwijt kan. Als ik hem 's avonds op mijn bed neerzet, en hij kan lastig lucht aanzuigen, hoe kritiek is dit dan?

Daarbij heb ik ook nog eens last van een whining cpu. Soms wel, soms niet. Als hij aan het piepen is, stoor ik me er niet continu aan, maar als het uit gaat dan is dat wel prettiger werken.

Ik heb dus:
-Een 'week 13' Macbook Pro
-Extreme hitte, waarvan ik twijfel of het niet gevaarlijk is.
-Een Whining CPU.
-Ik heb de backlight 1 keer een beetje zien flikkeren toen hij in standje 2 stond. In stand 1 heb ik er nog nooit last van gehad.

Wat is nu aan te raden? Kan ik Apple om een nieuwe vragen? Zo ja, moet ik dan eerst mijn oude opsturen, of hoef ik die pas terug te sturen wanneer ik mijn replacement krijg? Ik wil namelijk niet weer een week zonder laptop hoeven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-09 07:26

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Kurkentrekker schreef op woensdag 19 april 2006 @ 00:47:
Ik heb mijn Macbook nu meer dan een paar uur kunnen gebruiken, en ook ik heb last van de hitte. Het zal allemaal wel blijven werken, maar ik twijfel toch aan de veiligheid en duurzaamheid van mijn laptop. Als hij zo belachelijk warm wordt, hoeveel risoco loop ik dan dat hij over, zeg, een aantal jaar de geest geeft?

Ik snap dat het relatief weinig kwaad kan als ik dat ding netjes op een iCurve zet zodat hij nog wat koeling krijgt, maar als hij na een college in mijn tas verdwijnt voor een paar uur wil ik toch dat hij zijn warmte kwijt kan. Als ik hem 's avonds op mijn bed neerzet, en hij kan lastig lucht aanzuigen, hoe kritiek is dit dan?

Daarbij heb ik ook nog eens last van een whining cpu. Soms wel, soms niet. Als hij aan het piepen is, stoor ik me er niet continu aan, maar als het uit gaat dan is dat wel prettiger werken.

Ik heb dus:
-Een 'week 13' Macbook Pro
-Extreme hitte, waarvan ik twijfel of het niet gevaarlijk is.
-Een Whining CPU.
-Ik heb de backlight 1 keer een beetje zien flikkeren toen hij in standje 2 stond. In stand 1 heb ik er nog nooit last van gehad.

Wat is nu aan te raden? Kan ik Apple om een nieuwe vragen? Zo ja, moet ik dan eerst mijn oude opsturen, of hoef ik die pas terug te sturen wanneer ik mijn replacement krijg? Ik wil namelijk niet weer een week zonder laptop hoeven zitten.
meteen terugsturen, met mijn nieuwe Logicboard wordt hij overigens nog steeds te warm en nog steeds problemen met scherm en zo :s

Cogito Ergo Credo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deniax
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-08 10:29
Terugsturen, en gooi het vooral op "het flikkeren van het beeld" , dat probleem is namelijk het enige probleem wat Apple daadwerkelijk erkent.

[ Voor 7% gewijzigd door Deniax op 19-04-2006 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-09 11:40
Zoals xained hierboven al vermelde zijn enkel de schermproblemen (flikkeren en inverter-whine) opgelost. Voor zover bekend is er voor de rest (nog?) geen oplossing. Ook het hele gerucht van week 13+ die geen whine of hitteproblemen zou hebben is totaal uit de lucht gegrepen.

Het is (helaas) wachten op een statement van Apple.

Voor de mensen die het nog willen weten: In mijn Apple Center hadden ze dus niets (buiten de whine en de hitte) gevonden, en ook het afgelopen weekend heb ik geen geloei of geratel meer gehoord. Twijfel dus nog een beetje of ik zou afwachten of gewoon AppleCare bellen om de problemen toch aan te geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• csteelooper
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-02-2022
Kiff schreef op woensdag 19 april 2006 @ 09:35:
Zoals xained hierboven al vermelde zijn enkel de schermproblemen (flikkeren en inverter-whine) opgelost. Voor zover bekend is er voor de rest (nog?) geen oplossing. Ook het hele gerucht van week 13+ die geen whine of hitteproblemen zou hebben is totaal uit de lucht gegrepen.

Het is (helaas) wachten op een statement van Apple.

Voor de mensen die het nog willen weten: In mijn Apple Center hadden ze dus niets (buiten de whine en de hitte) gevonden, en ook het afgelopen weekend heb ik geen geloei of geratel meer gehoord. Twijfel dus nog een beetje of ik zou afwachten of gewoon AppleCare bellen om de problemen toch aan te geven...
Misschien kan iemand mij eens uitleggen wat er nou eigenlijk bedoeld wordt met een 'cpu whine'... Is het een fan (de cpu cooler) of de CPU zelf? En heeft die whine, buiten dat-ie gruwelijk irritant is aan je oren, nog nadelige gevolgen voor de performance van de MBP? Ik loop er al heel lang aan te denken om een MBP te gaan aanschaffen, maar ik wil dan wel enigszins zekerheid dat ik niet met een whine zit. Overigens wordt er op veel meer sites dan alleen hier beweerd dat de 13+-MBP géén last meer zou hebben van de whine... Misschien maar beter nog effe wachten dan? Ik denk er aan m te gaan halen aan 't einde van het jaar ivm Mac OS X Leopard. Trouwens, volgens mij is het ook nog eens zo dat niet ELKE MBP last heeft van de whine, want een kennis van mij heeft een week 12 MBP die nergens last van heeft, en volgens hem ook nooit gehad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb al een vervanging voor mijn macbook pro (eerste was W812 en deze is W813). Ze werden allebei erg warm, ze hadden allebei last van de cpu whine. Ik heb de laatste gehouden en de beste batterij erin gestoken. Ik denk dat het wachten wordt tot Apple het probleem erkent. Ik heb wel Applecare dus in het Apple centre hier in de buurt zeiden ze me gewoon dat als er iets aan is, dat ik hem gewoon moest binnen doen en dat ze dan wel nieuw instaken wat ik wenste maar dat hij nu nog te nieuw is om open te doen. Bovendien dacht de technieker niet dat het opgelost zou zijn met een nieuw logic board en dat met een update de cpu whine wel zal verdwijnen. Het vreemde is dat ik dus geen last heb van de cpu whine wanneer hij windows xp draait. Voor mac os x gebruik ik momenteel het quiet macbook pro scriptje en dat werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaxje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-12-2024
Windows XP gaat anders met de powermanagement om, vandaar dat het niet whined. Dit is ook een reden waarom mensen blijven vasthouden aan het feit dat het om een softwarematige fout gaat (wat ik overigens niet uitsluit). Onder XP wordt de MBP wel een stuk warmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel ja, dat is dus ook wat de technieker zei in het Apple Center toen hij de geluiden uit mijn MBP onderzocht. Hij zei dat hij ook dacht dat het software matig is en dat het met een volgende update wel eens gefixt zou kunnen zijn. En inderdaad hij wordt erg erg warm. Maar onder OSX ook vind ik. Ik was eergisteren een filmpje aan het kijken in bed en had de MBP op de dekens gelegd op mijn schoot en ik moet zeggen toen ik hem even opzij wou zetten was het echt gloeiend heet. Zo heet zelfs dat ik dacht dat ik mij er aan zou verbranden... Ben toch blij dat ik Apple Care heb genomen ;). Voor die afloopt toch maar iets 'misdoen' waardoor ik een nieuw logicboard enzo vastkrijg ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Woei, mijn bestelling is net de deur uit.. nog een weekje of 2 wachten, en dan kan ik hier ook mijn bevindingen posten :D

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaxje
axis schreef op woensdag 19 april 2006 @ 16:15:
Woei, mijn bestelling is net de deur uit.. nog een weekje of 2 wachten, en dan kan ik hier ook mijn bevindingen posten :D
Met geluk eerder, ik dacht dat orders nu na 2 dagen worden verscheept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
xained schreef op woensdag 19 april 2006 @ 08:17:
Terugsturen, en gooi het vooral op "het flikkeren van het beeld" , dat probleem is namelijk het enige probleem wat Apple daadwerkelijk erkent.
Dat is dus een beetje mijn probleem, het flikkeren van het beeld komt slecht héél zelden voor, en het is niet dat het echt makkelijk reproduceerbaar is.

Ik heb zojuist even met Applecare gebeld, en de meneer aan de telefoon wist mij, na erg lang te moeten wachten, te melden dat

1) aan het flikkeren van het scherm alleen iets gedaan kan worden bij een Apple Service Provider
2) het niet goed ontwaken uit lange slaapstand moet over zijn na een reset van de PMU. Aan de telefoon heeft hij mij meteen ook maar mijn PRAM laten resetten. Ik kan pas morgenochten, na een paar uur mijn laptop te hebben laten slapen, vertellen of het over is
3) de CPU Whine is iets waar meer over geklaagd wordt, het is nu 'geëscaleerd tot aan de engineers' (zijn woorden), en die gaan het proberen op te lossen. Ik moet echter wel zelf gaan bellen om te kijken of men al met een oplossing gekomen is.

Kortom, ik ben niet van mijn probleem af. Toen ik de medewerker erop wees dat ik dan maar gebruik wil maken van de wet kopen op afstand, en mijn macbook wil retourneren en wel gewoon ergens een nieuwe ga kopen, wilde hij mij melden dat ik hem misschein via Apple Aftersales kon laten omruilen. Deze mensen werken echter alleen tussen 9:00 en 17:00, dus ik ga morgen weer bellen.

Het enige wat ik mij nog afvraag is of ik, als ik gebruik maak van de wet 'kopen op afstand', nog een keer gebruik kan maken van de 20% korting die je krijgt bij een Apple Developer Connection membership, omdat deze in principe maar eenmalig verstrekt wordt.

Ik hoop morgen op meer resultaat... Tussendoor nog iemand met tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mmm vreemd, ik moest er niet eens om vragen, bij boden ze aan om een nieuwe te sturen (en die heb ik nu ook maar heeft eigenlijk nog steeds het whine probleem). Ik gebruik dus het Quiet Macbook Pro script wat werkt tegen de whine....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Ik gebruik dus het Quiet Macbook Pro script wat werkt tegen de whine....
Is het niet zo dat je daardoor ongeveer een half uur minder accu tijd hebt? Hij houdt je CPU immers continu voor 8% bezet.
mmm vreemd, ik moest er niet eens om vragen, bij boden ze aan om een nieuwe te sturen
Misschien omdat jij een Applecare pack erbij gekocht hebt? Of ik heb gewoon de verkeerde persoon gesproken. Misschien morgen ochtend nog een keer bellen, en kijken of de medewerkers dan iets gewilliger zijn.

Zijn er hier al mensen die een vervanger gekregen hebben, die geen last meer heeft van de whine bug? Ik lees hier wel twee mensen die een vervanger hebben die nog steeds hetzelfde probleem geeft, maar nog niemand wiens problemen echt verholpen zijn na een replacement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik mij afvraag...

De mac mini duo heeft in principe een gelijkaardige cpu op een in principe gelijkaardige chipset. (cpu is iets lager geklokt, ok)

Zou die ook last hebben van die cpu whine? Ik heb er nog niets over gelezen (denk ik) maar het zou kunnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het niet zo dat je daardoor ongeveer een half uur minder accu tijd hebt? Hij houdt je CPU immers continu voor 8% bezet.
Je kan het wat aanpassen, ik krijg toch nog altijd met lage brightness een geschatte batterij tijd van zo'n 3u.35 minuten. Maar mij maakt het niet zoveel uit. Hij staat hier toch bijna altijd op netstroom. Enkel als ik een filmpje wil kijken of nog heel eventjes wil surfen in bed komt hij van de netstroom af. En dan nog, 3u vind ik nog meer dan genoeg... Maar het is dus een keuze die je moet maken. Ik zie dit ook maar als een tijdelijke oplossing en verwacht dat Apple met iets komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 19 april 2006 @ 23:56: :7 Je kan het wat aanpassen, ik krijg toch nog altijd met lage brightness een geschatte batterij tijd van zo'n 3u.35 minuten. Maar mij maakt het niet zoveel uit. Hij staat hier toch bijna altijd op netstroom. Enkel als ik een filmpje wil kijken of nog heel eventjes wil surfen in bed komt hij van de netstroom af. En dan nog, 3u vind ik nog meer dan genoeg... Maar het is dus een keuze die je moet maken. Ik zie dit ook maar als een tijdelijke oplossing en verwacht dat Apple met iets komt.
Heb je dan ook geen last meer van het feit dat je laptop niet goed ontwaakt uit zijn slaap? Als die van mij een nacht lang op mijn kastje heeft gestaan, en ik klap hem weer open, dan wil hij maar neit wakker worden.
offtopic:
laptops beginnen steeds meer op hun eigenaar te lijken.

Ik ga wel kijken wat Apple morgen zegt, als ze hem omruilen en mijn probleem is voorbij: mooi meegenomen. Worst case is dat ik ermee moet leren leven, en dat ik iets minder accu tijd heb. Als ik de batterij dan écht nodig heb zal ik eraan denken dat ik maar met een whine moet leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• csteelooper
Misschien een beetje een domme vraag, maar heeft iemand misschien een geluidssample van de whine, en zo niet, zijn die ergens op internet te vinden? Dat laatste is mij nog niet gelukt na uren googlen en Yahoo'en... En ik zou graag voor mezelf willen ervaren hoe erg die CPU whine al dan niet is, en liefst vóór ik een MBP ga aanschaffen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-08 19:32

Bezulba

Formerly known as Eendje

Verwijderd schreef op woensdag 19 april 2006 @ 15:29:
Wel ja, dat is dus ook wat de technieker zei in het Apple Center toen hij de geluiden uit mijn MBP onderzocht. Hij zei dat hij ook dacht dat het software matig is en dat het met een volgende update wel eens gefixt zou kunnen zijn. En inderdaad hij wordt erg erg warm. Maar onder OSX ook vind ik. Ik was eergisteren een filmpje aan het kijken in bed en had de MBP op de dekens gelegd op mijn schoot en ik moet zeggen toen ik hem even opzij wou zetten was het echt gloeiend heet. Zo heet zelfs dat ik dacht dat ik mij er aan zou verbranden... Ben toch blij dat ik Apple Care heb genomen ;). Voor die afloopt toch maar iets 'misdoen' waardoor ik een nieuw logicboard enzo vastkrijg ;-).
tis ook een notebook geen laptop, daarom is het absoluut niet aan te raden om hem op je bed neer te zette.. je blokkeerd zo je fanin-uitgangen en hij word dan idd nog een stukje warmer dan deze warme broodjes al zijn.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12-2024

ken

Verwijderd schreef op woensdag 19 april 2006 @ 23:22:
Wat ik mij afvraag...

De mac mini duo heeft in principe een gelijkaardige cpu op een in principe gelijkaardige chipset. (cpu is iets lager geklokt, ok)

Zou die ook last hebben van die cpu whine? Ik heb er nog niets over gelezen (denk ik) maar het zou kunnen...
De MINI heeft dit ook. Ligt denk ik toch aan de CPU. Wel raar dat dit in WinXP niet zo is.

Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

csteelooper schreef op donderdag 20 april 2006 @ 08:50:
Misschien een beetje een domme vraag, maar heeft iemand misschien een geluidssample van de whine, en zo niet, zijn die ergens op internet te vinden? Dat laatste is mij nog niet gelukt na uren googlen en Yahoo'en... En ik zou graag voor mezelf willen ervaren hoe erg die CPU whine al dan niet is, en liefst vóór ik een MBP ga aanschaffen...
http://youtube.com/watch?v=oRp1W_bN4rA&search=macbook
maar ze hebben er helaas geen referentie geluid bij gedaan, dus weet je het nogsteeds niet helemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

ken schreef op donderdag 20 april 2006 @ 10:27:
[...]

De MINI heeft dit ook. Ligt denk ik toch aan de CPU. Wel raar dat dit in WinXP niet zo is.
Dat is helemaal niet raar, WinXP is een stukje minder efficient geprogrammeerd dan Mac OS. Die ene tool is er ook op gebaseerd om het zaakje 'bezig' te houden (vandaar extra energie verbruik). Ik merk bij mij dat het vooral in 'idle' herrie maakt. Maar ja heb wel nieuw logicboard en nog steeds het probleem. In WinXP zijn er ws. voldoende achtergrondprocessen om het systeem (processor?) bezig te houden.

Cogito Ergo Credo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
Blaxje schreef op woensdag 19 april 2006 @ 17:00:
[...]Met geluk eerder, ik dacht dat orders nu na 2 dagen worden verscheept.
Ik hoop zo snel mogelijk, ben nu even laptop-loos na verkoop vorige, in de Apple Order Status staat nu verwachte verzenddatum 'apr 28, 2006'..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Ik heb mijn exemplaar (Met Whine en backlioght flikkering, geen slaapproblemen meer na PMU en PRAM reset) om laten ruilen. TNT komt hem volgende week halen, en morgen wordt mijn vervanger opgestuurd. Ik moest er wel om zeuren bij de tech support guy die ik aan de telefoon had, maar hij vertelde mij om Aftersalaes te bellen, en die hebben zonder problemen met spoed een nieuwe in bestelling gezet, die morgen dus verscheept wordt. Als die ook de Whine maakt wacht ik wel op een structurele oplossing van Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Laatst online: 08-09 13:47
Mijn verwachte bezorgdatum is 28 april. Ik ben benieuwd :)

http://www.apecode.com/appletrack/ is trouwens een zeer handige site om je zending te volgen, op de Apple site staat bijna niets.

Dit komt overigens redelijk overeen met mijn ervaringen met Apple support tot nu toe:
http://matt.makalumedia.com/2006/04/18/appledontcare

;( Behoorlijk treurig allemaal, ze zou beter verwachten van een A-merk bedrijf :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OllieMongollie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 09:01
bartvb schreef op donderdag 20 april 2006 @ 23:01:
Dit komt overigens redelijk overeen met mijn ervaringen met Apple support tot nu toe:
http://matt.makalumedia.com/2006/04/18/appledontcare

;( Behoorlijk treurig allemaal, ze zou beter verwachten van een A-merk bedrijf :/
Mijn MBP is tot 2 maal toe vervangen. Van de ene kant vind ik dat jammer, maar van de andere kant heb ik 0,0 problemen gehad met after sales. Ze hebben mij telkens netjes te woord gestaan en mij de keuze voorgelegd of ik mijn geld terug wilde, of dat ze een nieuwe MBP moesten opsturen. Dus van mijn kant alleen maar lof over Apple Care / Store.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_E_O
  • Laatst online: 26-08 11:17
Vorige week heb ik een mooie MBP 1.83 GHz gehaald in Utrecht. Leuke machine, maar.. gloeiendheet. Niet comfortabel te gebruiken op schoot en voor de machine zelf zal het ook weinig positiefs opleveren dat je er zowat een ei op kan bakken. Ik heb het vergeleken met mijn Powerbook G4 1.5, die ik een paar uur lang DivXjes heb laten afspelen en die was lauw om aan te raken. Mijn MBP kon ik na een half uur surfen niet meer overal vastpakken door de hitte. Alleen boven de superdrive was de temperatuur heel gemoedelijk; de rest was zowat aan het koken.

In navolging van een thread op het apple forum heb ik ook even diep ademgehaald en m'n MBP voorzichtig uit elkaar gehaald. De thermal paste was echt een drama om te zien. De foto's op deze website laten nog een redelijk positief beeld zien in vergelijking met 't drama dat ik binnenin aantrof.

Na het verwijderen van de hele meuk heb ik zelf voorzichtig een dun laagje aangebracht op de 3 chips en het moederbord voorzichtig aangedrukt. Op de middelste heatsink werd geen mooie afdruk gemaakt van de pasta, dus daar heb ik nog ietsje bijgedaan, waarna het wel een mooie afdruk ter grootte van de chip maakte.

Alles weer in elkaar gezet en raad eens ? Ik kan m'n MBP nu op schoot gebruiken zonder me zorgen te maken over of ik later nog wel kinderen op de wereld kan zetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Laatst online: 12-09 23:31
Zoals iemand hier al opmerkte zou de cpu whine dus ook in de Mac Mini moeten zitten, wat bevestigd werd. Nou vraag ik me eigenlijk af hoe het met de iMac zit, heeft iets hogere snelheid, misschen dat dat scheelt, maar ik heb weinig of eigenlijk geen klachten over whinende iMacs gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
T_E_O schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 01:08:
Heel verhaal over thermal paste
Ik blijf me er over verbazen hoe slordig Apple geworden is. Zo'n a-merk. Niet goedkoop en dan toch zulke rommel afleveren. Asustek maakte de boel tegenwoordig he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_E_O
Dancing_Animal schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 10:14:
[...]

Ik blijf me er over verbazen hoe slordig Apple geworden is. Zo'n a-merk. Niet goedkoop en dan toch zulke rommel afleveren. Asustek maakte de boel tegenwoordig he?
't Is inderdaad schrikken. De rest van de MBP zit overigens echt mooi in elkaar, maar die koelpasta was echt rommel. Volgens mij zouden de nieuwe iBooks door Asustek in elkaar gezet gaan worden, maar wie verantwoordelijk is voor de productie van de MBP zou ik niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

jopiek schreef op donderdag 20 april 2006 @ 10:42:
Dat is helemaal niet raar, WinXP is een stukje minder efficient geprogrammeerd dan Mac OS. Die ene tool is er ook op gebaseerd om het zaakje 'bezig' te houden (vandaar extra energie verbruik). Ik merk bij mij dat het vooral in 'idle' herrie maakt. Maar ja heb wel nieuw logicboard en nog steeds het probleem. In WinXP zijn er ws. voldoende achtergrondprocessen om het systeem (processor?) bezig te houden.
Nieuwsfeitje van een paar weken terug: WinXP heeft een bug waardoor laptops met aangesloten USB apparatuur niet in C3 (een van de energiespaarniveaus) geraken. Dit zou dus idd kunnen verklaren waarom je het onder WinXP niet hoort: de CPU schakelt nooit naar C3.

Ik heb dit ook op mijn laptop (geen mbp). Doordat de Bluetooth-chip en vingerafdruklezer intern via USB zijn verbonden, is het alsof ik altijd USB apparaten aangesloten heb. Zou dit in de mbp ook zo kunnen werken? Misschien zitten de iSight cam en de Bluetooth-chip daar ook aan USB? (Nog een feitje over die bug: de drivers voor de apparatuur hoeven niet aanwezig te zijn, het gaat om de fysieke connectie - dus ook al werkt iSight niet in WinXP, het kan de proc nog wel wakker houden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_E_O
iSight, BT, muis, toetsenbord en de IR-ontvanger zitten op de MBP inderdaad ook allemaal via USB aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
[b][message=25617280,noline][knip]
Dus van mijn kant alleen maar lof over Apple Care / Store.
Dat hoor ik vaker maar dan voornamelijk van mensen die 300 euro neer hebben geteld voor AppleCare. Ik ben niet van plan om 300 euro te betalen voor service, kan dat geld beter gebruiken voor m'n studieschuld ofzo :)

Overigens snap ik niets van de tracker op www.apple.com, hoeveel detail hoor je daar te kunnen zien? Ik zie nu alleen:
Shipped to EINDHOVEN, NL 18 Apr 2006

Estimated Delivery Date 21 Apr 2006 (Subject to change)

Current Delivery Status In Transit to Customer - Shipment on Schedule 22 Apr 2006

Signed By
Verder niets? Op http://www.apecode.com/appletrack/ staat dat het ding inmiddels in Amsterdam is (denk ik, heel duidelijk zijn die omschrijvingen niet):
21 apr 06 86 14 booking slot obtained Apple Shanghai 21 apr 06
21 apr 06 30 10 departed direct NLAMS07 24 apr 06
21 apr 06 40 69 accept scanned at EDC NLAMS07 26 apr 06
19 apr 06 32 55 flight departed Kuehne & Nagel Shanghai 26 apr 06
19 apr 06 32 05 Flight Booked Kuehne & Nagel Shanghai
18 apr 06 00 04 Picking confirmed, EDI received Apple Shanghai
18 apr 06 30 63 handover at supplier Apple Shanghai 26 apr 06
18 apr 06 30 61 Consignment Booking received from supplier Kuehne & Nagel Shanghai 26 apr 06
Hoe moeilijk is het om dat een beetje duidelijk in elkaar te zetten? :) Maar goed, ik hoop maar op een lieve, stille, koele MPB ergens komende week...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter Power
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Is het inmiddels al mensen gelukt dat ze Apple zo ver hebben gekregen om een US keyboard te leveren? Het zou me niets verbazen als de US keyboard ook gewoon uit Shanghai komen...

irc.tweakers.net #php - Het channel voor de echte PHP-ers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Die toetsenborden komen ook gewoon uit dezelfde fabriek alleen is het policy van Apple Europe (wat heel wat anders is dan Apple US) dat ze een stuk of 15 verschillende toetsenbord indelingen verkopen maar _geen_ US keyboards. Erg krom als je het mij vraagt en puur een beleidskwestie. Technisch en logistiek is het een eitje voor ze om een US keyboard te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaxje
Dancing_Animal schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 10:10:
Zoals iemand hier al opmerkte zou de cpu whine dus ook in de Mac Mini moeten zitten, wat bevestigd werd. Nou vraag ik me eigenlijk af hoe het met de iMac zit, heeft iets hogere snelheid, misschen dat dat scheelt, maar ik heb weinig of eigenlijk geen klachten over whinende iMacs gelezen.
De iMac whined ook, echter minder goed tot niet te horen door de wat dikkere en 'vollere' behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OllieMongollie
bartvb schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 12:20:
Dat hoor ik vaker maar dan voornamelijk van mensen die 300 euro neer hebben geteld voor AppleCare. Ik ben niet van plan om 300 euro te betalen voor service, kan dat geld beter gebruiken voor m'n studieschuld ofzo :)
Ik heb geen AppleCare :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Prozac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-08 23:16
Verwijderd schreef op donderdag 20 april 2006 @ 10:28:
[...]

http://youtube.com/watch?v=oRp1W_bN4rA&search=macbook
maar ze hebben er helaas geen referentie geluid bij gedaan, dus weet je het nogsteeds niet helemaal
Wauw, that whine takes me back... m'n Compaq Armada van zoveel jaar terug ontwikkelde na verloop van tijd precies zo'n whine. Overigens heb ik dezelfde whine in een refurbished WD harddisk. En een cpu die whined??? nee, een fan, harddisk, spoel ja maar een cpu???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Ik heb hetzelfde met mijn Shuttle mini PC. Er was een patch om de cpu bus in stroombesparende modus te zetten, maar dan ging iets op het moederbord dus ook heel irritant piepen. Of dat nou de cpu is, de chipset of het moederbord dat is me niet duidelijk. Irritant is het wel, dus dan maar geen extra stroombesparing...

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

DiGiSTORM_ schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 16:55:
Ik heb hetzelfde met mijn Shuttle mini PC. Er was een patch om de cpu bus in stroombesparende modus te zetten, maar dan ging iets op het moederbord dus ook heel irritant piepen. Of dat nou de cpu is, de chipset of het moederbord dat is me niet duidelijk. Irritant is het wel, dus dan maar geen extra stroombesparing...
Je moet gewoon zorgen dat je in een ruimte zit met andere apparaten die nog meer herrie maken of muziek aan zetten ;)

Cogito Ergo Credo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Geen optie dus tijdens college, of 's avonds als je niet wilt dat anderen last van je hebben. Morgen krijg ik mijn nieuwe, kijken of het opgelost is. Hopen dus dat die 10% die Apple zelf noemt een beetje klopt, want als ik zoveel geld uitgeef aan een nieuwe laptop moet hij wel voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semicolon
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Heb even 'snel' doorgebladerd en gezocht in het topic maar vond het nog niet, dus toch maar even vragen: Hoeveel % kans is er dat ik ook last krijg van een whine als ik nu een standaard 1.83Ghz MacBook Pro koop bij de AppleStore zelf (telefonisch dan wel). Want het feit dat er nog steeds klachten over zijn houdt me een beetje tegen (hij gaat m'n iBook vervangen en ik heb het voor zowel school als werk nodig, dus om dan om te ruilen kan ik hem niet echt missen...

:D/-<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

ik denk dat niemand je kan vertellen hoeveel procent kans je hebt of je een whined book krijgt? hoeveel procent kans heb ik dat ik de loterij win?

volgens mij is het nu gefixt in de laatste revisies...

Probleem van elk probleem wat dan ook, of het nou een stofzuiger met een kinderziekte is of een nieuwe laptop, op het internet staan vaak alleen de negatieve dingen al die andere 100.000 gebruikers die geen problemen hebben zoeken namelijk geen forum op om te vertellen dat die van hun wel goed is :P want die hebben er geen idee van dat er een paar producten zijn met wel een probleem.

ik heb een iMac intel en een Mac mini (intel) waar bij ik geen whine hoor, en ik hoor heb wel bij mijn PB12" en PM G5 ook de iMac g4 heeft een soort gelijk iets :P mijne dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brimme
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-12-2024
Ik heb precies het zelfde maar ik denk dat ik het er maar op ga wagen en er morgen eentje ga bestellen.Als ik een verkeerde krijg stuur ik hem metteen terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter Power
  • Niet online
Max v W schreef op zondag 23 april 2006 @ 22:03:
Heb even 'snel' doorgebladerd en gezocht in het topic maar vond het nog niet, dus toch maar even vragen: Hoeveel % kans is er dat ik ook last krijg van een whine als ik nu een standaard 1.83Ghz MacBook Pro koop bij de AppleStore zelf (telefonisch dan wel). Want het feit dat er nog steeds klachten over zijn houdt me een beetje tegen (hij gaat m'n iBook vervangen en ik heb het voor zowel school als werk nodig, dus om dan om te ruilen kan ik hem niet echt missen...
Naar mijn idee krijg je tijdelijk 2 MacBook Pro's (om alle data over te zetten etc), tenminste bij een vriend van mij die problemen had, maar dat lijkt mij dan de standaard procedure.

[ Voor 3% gewijzigd door Peter Power op 23-04-2006 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaxje
Bwehe, de store is down. :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaxje
En daar is de 17" !

http://store.apple.com/1-800-MY-APPLE/WebObjects/AppleStore/

Opvallend:

- One FireWire 400
- one FireWire 800
- and three USB 2.0 ports
- 8x SuperDrive DL

[ Voor 44% gewijzigd door Blaxje op 24-04-2006 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_DoubleU
  • Laatst online: 00:22

The_DoubleU

Tweaker in München

En de 17" is ook erg goedkoop vergeleken met de 15".
Sterker nog, die is goedkoper.
Als ik de 15" uitvoering dezelfde procesor neem. dus 2.16, dan kom ik uit op Eur 3.009,00.
De 17" standaard uitvoering is Eur 2.879,00 en dan krijg je een 17" scherm, grotere HD (120 ipv 100), 1 USB poort meer, 8x ipv 4x Superdrive en een 800 firewire.

Ze mogen wel in prijs gaan zaken met die 15"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Fijn dat daar wel fatsoenlijk poorten op zitten, hadden ze dat bij mijn MBP 15" niet ff ook kunnen doen? 15" Powerbook had dat ook nl.

Cogito Ergo Credo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu de 12" nog :)

En de prijzen zijn nu een beetje scheef idd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeaveXL
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-04 20:39
WTF?

Die prijzen nu ?

Macbookpro 17"

Eur 2,419.33 * Image

Verw. Levering: 7 - 10 dagen
Gratis geleverd

Macbookpro 17"

Eur 2,259.66 * Image

Verw. Levering: 24hrs
Gratis geleverd

Hebben ze de prijzen omlaagt gegooid ofzo?

EDIT:

Te vroeg gejuicht. BTW hebben ze los gedaan...

[ Voor 13% gewijzigd door KeaveXL op 24-04-2006 17:36 ]

PSN: KeaveXL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij de 15" zit de dvd drive iets te laag, bij de 17" iets te hoog 8)7 Toch jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Ik heb vandaag mijn vervangende MBP gekregen: nog steeds een Week 12 exemplaar, en nog steeds een Whine. Ben ook even in het lokale Applecentre geweest, en ook het demo exemplaar van de winkel had er last van. De verkopper claime niets te horen, maar een andere verkoper vertelde mij dat het probleem bekend was.

Heb even met Apple gebeld, en ze willen me weer een nieuwe sturen. Ik heb expliciet om een week 14 gevraagd, maar mij kon niets gegarandeerd worden. Ik krijg twee weken om erover na te denken of ik hem weer om wil laten ruilen.

De kans is groot dat ik deze gewoon hou, totdat Apple een goede oplossing heeft gevonden. Elke week een nieuwe laptop schiet ik ook niets mee op, want dan heb ik steeds het gevoel dat ik met een geleende laptop zit te spelen, waar ik niets op hoef te installeren, het moet er immers toch zo weer af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Even een vraag aan de mensen die een MBP in bestelling hebben staan. Ik zat net even te kijken op de apple site (op zoek naar meer lever info, TNT tracker is actief maar geeft geen activiteit weer :/). Ik zag daar:
MBPRO 15/256VRAM CTO
Z0DF
2.0GHz Intel Core Duo/256MB
1GB 667 DDR2- 1 SO-DIMM
100GB Serial ATA Drive@7200rpm
SuperDrive (DVD±RW/CD-RW)
BkLit Keyboard/Mac OS-ZH
Airport Extreme Card&BT-N
WTF moet ik met een Chinees toetsenbord? Of is 'ZH' iets anders dan ik denk dat het is? Probeerde net te bellen maar ze zijn natuurlijk maar open tot 5 uur...

Overigens hoop ik ergens dat het idd een Chinees toetsenbord is. Als ze Chinees kunnen leveren (eigenlijk voorbehouden aan Apple Asie) dan kunnen ze er ook wel US van maken vind ik :)

[ Voor 15% gewijzigd door bartvb op 24-04-2006 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Vrees niet, het stond er bij mij ook, en ik heb een normaal keyboard gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brimme
zo net mijn 15inch besteld met ADC korting :D maar 1711e nu maar hopen dat hij er snel is _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken
  • Laatst online: 17-12-2024

ken

bartvb schreef op maandag 24 april 2006 @ 18:12:
Even een vraag aan de mensen die een MBP in bestelling hebben staan. Ik zat net even te kijken op de apple site (op zoek naar meer lever info, TNT tracker is actief maar geeft geen activiteit weer :/). Ik zag daar:

[...]

WTF moet ik met een Chinees toetsenbord? Of is 'ZH' iets anders dan ik denk dat het is? Probeerde net te bellen maar ze zijn natuurlijk maar open tot 5 uur...

Overigens hoop ik ergens dat het idd een Chinees toetsenbord is. Als ze Chinees kunnen leveren (eigenlijk voorbehouden aan Apple Asie) dan kunnen ze er ook wel US van maken vind ik :)
ZH is int'l English toesten bord :)

Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaxje
Kurkentrekker schreef op maandag 24 april 2006 @ 17:52:
Ik heb vandaag mijn vervangende MBP gekregen: nog steeds een Week 12 exemplaar, en nog steeds een Whine. Ben ook even in het lokale Applecentre geweest, en ook het demo exemplaar van de winkel had er last van. De verkopper claime niets te horen, maar een andere verkoper vertelde mij dat het probleem bekend was.

Heb even met Apple gebeld, en ze willen me weer een nieuwe sturen. Ik heb expliciet om een week 14 gevraagd, maar mij kon niets gegarandeerd worden. Ik krijg twee weken om erover na te denken of ik hem weer om wil laten ruilen.

De kans is groot dat ik deze gewoon hou, totdat Apple een goede oplossing heeft gevonden. Elke week een nieuwe laptop schiet ik ook niets mee op, want dan heb ik steeds het gevoel dat ik met een geleende laptop zit te spelen, waar ik niets op hoef te installeren, het moet er immers toch zo weer af.
Op de Apple forums is iemand aan zijn 8ste MBP begonnen, uiteindelijk heeft 'ie 'm teruggestuurd en het geld teruggevraagd.

Apple stelt me enorm teleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottovds
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-08 14:20
eur0fighter schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 17:45:
[...]

Het enige spel dat dat ik speel is World of Warcraft en deze heeft toch een degelijke videokaart nodig (daarom dat ik die Acer in de eerste plaats gekocht heb), ik kan natuurlijk een iMac kopen, maar ik wil ook mobiel blijven.

En voor de rest zal de MacBook Pro dienen om dvd's te bekijken, internetten, muziek te luisteren, foto's op te slaan, en eventueel zelf een paar filpjes maken.
Velen zullen misschien zeggen 'overkill' maar dan was die Acer dat ook.
Probleem is dat als je een laptop met een goede GraKa wil, je al direct in de duurdere prijsklasses zit.
Ik merk bijvoorbeeld met m'n Acer dat als ik WoW speel, en er komen veel andere spelers samen zoals in de grote steden, dat ik enorm veel last heb van haperingen en dat m'n fps daalt van gemiddeld 30-40fps naar 1-10fps.
op een imac G5 (zonder iSight) draait WoW véél beter ik kan zelf zeggen dat het venster minimaliseren en dan vervolgens wat MSNen prima lukt, zonder haperingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter Power
  • Niet online
Kurkentrekker schreef op maandag 24 april 2006 @ 18:13:
Vrees niet, het stond er bij mij ook, en ik heb een normaal keyboard gekregen.
Zo normaal zijn die NL keyboards niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je gaat je bijna afvragen of er niet iemand verkeerd heeft zitten rekenen in de NL store.

Amerikaanse store
15,4" 1,83 GHz: 1999 dollar = 1625 euro
15,4" 2,00 GHz: 2499 dollar = 2032 euro
17,0" 2,16 GHz: 2799 dollar = 2276 euro

In de NL store
15,4" 1,83 GHz: 2139 euro (+32%)
15,4" 2,00 GHz: 2689 euro (+32%)
17,0" 2,16 GHz: 2879 euro (+26%)

D'r is al vaak genoeg geklaagd over de grote prijsverschillen, maar verhoudingsgewijs doet Apple NL er niet zo belachelijk veel bovenop bij het 17" model

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_DoubleU

The_DoubleU

Tweaker in München

@Broncode
Man dat is een koopje!
Kijk eens naar de prijzen in Ierland :(
15" 1.83Ghz: Eur 2,179.00
15" 2.00Ghz: Eur 2,729.00
17" 2.16Ghz: Eur 2,929.00

Wat nog gekker is zijn de upgrades.
Ierland
upgrade van cpu (2.00 -> 2.16) +330 euro
upgrade van memory (1Gb -> 2Gb) +329.99 euro
upgrade hd +120.01 euro
Nederland
upgrade van cpu (2.00 -> 2.16) +320 euro (10 euro goedkoper)
upgrade van memory (1Gb -> 2Gb) +330 euro (1 !!! eurocent duurder!!)
upgrade hd +120.01 euro (20.01 euro goedkoper)

3x raden waar * The_DoubleU woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The_DoubleU schreef op maandag 24 april 2006 @ 21:15:
@Broncode
Man dat is een koopje!
Kijk eens naar de prijzen in Ierland :(
15" 1.83Ghz: Eur 2,179.00
15" 2.00Ghz: Eur 2,729.00
17" 2.16Ghz: Eur 2,929.00

3x raden waar * The_DoubleU woont.
Ik wilde net mijn post aanpassen omdat ik de Belgische store had gecontroleerd. Ook flink duurder dan in Nederland. Helaas heb ik geen Duitse familie ( 2099/2599/2799).

Jij bent helemaal zuur, mijn nieuwe iMac kwam uit Ierland. Ik weet niet waar de Macbooks vandaan moeten komen, maar als dat ook uit Ierland is.....

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2006 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Blaxje schreef op maandag 24 april 2006 @ 19:11:
[...]

Op de Apple forums is iemand aan zijn 8ste MBP begonnen, uiteindelijk heeft 'ie 'm teruggestuurd en het geld teruggevraagd.

Apple stelt me enorm teleur.
Ik wil geen 8 macbooks, ik wil ook niet mijn geld terug, ik wil gewoon een laptop die doet wat hij hoort te doen, en niet doet wat hij niet hoort te doen. Ik ben alleen bang dat als ik een nieuwe vraag, ik weer gewoon een whiner krijg. Ik heb namelijk nog nooit een Macbookpro zonder whine gehoord.

Misschien klaagt maar een deel van de mensen omdat een hoop mensen het niet horen, of denken dat het normaal is dat er een piepje uit je laptop komt.

Ik baal er in ieder geval wel van, dit schaadt toch mijn vertrouwen in Apple een beetje. Ik zal in ieder geval goed nadenken voor ik weer een eerste generatie apple product aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:46

Maximus

There is no substitute

Verwijderd schreef op maandag 24 april 2006 @ 21:04:
Je gaat je bijna afvragen of er niet iemand verkeerd heeft zitten rekenen in de NL store.

Amerikaanse store
15,4" 1,83 GHz: 1999 dollar = 1625 euro
15,4" 2,00 GHz: 2499 dollar = 2032 euro
17,0" 2,16 GHz: 2799 dollar = 2276 euro

In de NL store
15,4" 1,83 GHz: 2139 euro (+32%)
15,4" 2,00 GHz: 2689 euro (+32%)
17,0" 2,16 GHz: 2879 euro (+26%)

D'r is al vaak genoeg geklaagd over de grote prijsverschillen, maar verhoudingsgewijs doet Apple NL er niet zo belachelijk veel bovenop bij het 17" model
Houd je er wel rekening mee dat in de amerikaanse store geen VAT mee wordt gerekend omdat dit per staat verschillend is? Dus de US prijzen zijn Exclusief BTW. Iets wat in europa wel is meegenomen.

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OllieMongollie
Kurkentrekker schreef op maandag 24 april 2006 @ 21:26:

Ik wil geen 8 macbooks, ik wil ook niet mijn geld terug, ik wil gewoon een laptop die doet wat hij hoort te doen, en niet doet wat hij niet hoort te doen. Ik ben alleen bang dat als ik een nieuwe vraag, ik weer gewoon een whiner krijg. Ik heb namelijk nog nooit een Macbookpro zonder whine gehoord.

[..]

Ik baal er in ieder geval wel van, dit schaadt toch mijn vertrouwen in Apple een beetje. Ik zal in ieder geval goed nadenken voor ik weer een eerste generatie apple product aanschaf.
Als je er last van hebt gewoon terug sturen, je geld terug vragen en wachten totdat er een volgende revisie uit komt. Zit denk ik niets anders op.

Als je 'm niet kwijt wilt, kan je ook vragen of ze je een nieuw exemplaar sturen, terwijl je de huidige tijdelijk houdt. Zodra de nieuwe er is kan je via die migration assistant alles 1:1 overzetten. Hiervoor moet je wel een formuliertje tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo te zien is de 17" Macbook Pro gereleased. Weten we ook gelijk waarom er geen DL-drive en FW800 op de 15.4" Macbook Pro zaten :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OllieMongollie
Waarom dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik krijg het gevoel dat er in de Macbook Pro 15.4" geen DL-drive en FW800 zitten, zodat mensen die dit hard nodig hebben "verplicht" zijn het 17" model te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-09 08:00
Verwijderd schreef op maandag 24 april 2006 @ 21:22:
[...]

Ik wilde net mijn post aanpassen omdat ik de Belgische store had gecontroleerd. Ook flink duurder dan in Nederland. Helaas heb ik geen Duitse familie ( 2099/2599/2799).

Jij bent helemaal zuur, mijn nieuwe iMac kwam uit Ierland. Ik weet niet waar de Macbooks vandaan moeten komen, maar als dat ook uit Ierland is.....
Kun je dan ook in Duitsland bestellen en tegelijk een Nl (of Be) tobo vragen? AFAIK gaat dat niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 24 april 2006 @ 22:29:
Ik krijg het gevoel dat er in de Macbook Pro 15.4" geen DL-drive en FW800 zitten, zodat mensen die dit hard nodig hebben "verplicht" zijn het 17" model te pakken.
Ik heb eerder het gevoel alsof er gewoon meer plek is in een 17" behuizing. Dat het daarnaast een mooie marketing truuc is om op deze manier nog meer argumenten te hebben voor een 17" notebook doet daar niet zoveel aan af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaxje
Yep, Apple is niet dom.

Wel jammer overigens. Hopelijk dat deze opties ooit als keuze beschikbaar komen voor de 15,4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_DoubleU

The_DoubleU

Tweaker in München

Verwijderd schreef op maandag 24 april 2006 @ 21:22:
[...]
Mijn iMac (ppc) kwam uit China.
Maar er is wel een Apple afdeling in Cork, Ierland. En volgens mij zetten die ook machines inelkaar, ik heb alleen geen idee wat. Het kan best zijn dat ze daar de servers bouwen.
IBM bouwt ook een bepaalde type servers in Ierland maar laptops/desktops deden ze (voor Lenovo) ook ergens in Azie.

Maar die prijs verschillen is dus allemaal btw.
In Nederland is het 18% (?) in Ierland 20% en Duitsland is volgens mij 16% of 17%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zo'n 17" model lijkt me wel wat, al lijkt het me voor het vervoer wel wat onhandig maar misschien valt het mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_DoubleU

The_DoubleU

Tweaker in München

Er is geen plek voor een DL brander in de 15". Doordat de 17" groter is kunnen ze nu wel een iets dikkere DL brander gebruiken.
En hoewel de 17" qua specs er heel goed uitziet, en zeker voor die prijs. Zal ik hem toch niet kopen, deze is voor mij veel te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
De iMac die ik uit Cork heb mogen ontvangen was duidelijk een refurbished. Ik had er daarvoor 1 uit China ofzo (ver weg in ieder geval), die werd geruild voor een ander uit China, ook niet goed, en die opvolger daarvan kwam uit Cork. Die uit Cork had een licht beschadigde verpakking en er stond een item in de prullenbak. Uiteindelijk bleek een aantal problemen opgelost toen er een paar weken later een softwareupdate kwam maar de geheugenconfiguratie van de laatste 2 was niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• csteelooper
Ik denk dat Apple er een 17"-MBP-klant bij gaat krijgen ... That's me! Damn, ik hoef m'n book niet erg vaak mee te nemen, en het ding is even zwaar als mijn huidige 15" Toshiba, dus dat boeit verder niet echt. En dan is er nog de ronduit SUPER configuratie van het 17" apparaat... Ja, ik denk dat Apple er een klantje bijheeft... Nu eerst nog even hier en elders de verhalen van mensen die em al hebben afwachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
MBP is binnen, idd geen chinees toetsenbord, wel zo'n irritant International keyboard (maar dat had ik ook besteld). Bevalt tot nu toe goed, had mijn powerbook al verkocht aan m'n vriendin, in tussentijd de desktop gebruikt (Athlon, 2GB, redelijk nieuw) ben dus niet heel erg onder de indruk van de snelheid omdat ik toch al verwend was door die windows machine. In vergelijking met de PB is het iig wel een flinke vooruitgang :)

Het is hier nu redelijk stil en het enige dat ik nu hoor is een constante ruis, mijn gok is dat het de harddisk is maar dat is wat moeilijk te checken. Heb nog nergens kunnen vinden hoe ik de harddisk in sleep mode forceer. Hoor nu ook eigenlijk hard aan het werk te zijn :)

Dus of ik heb geen CPU whine of ik heb m'n oren met concerten e.d. al zover verknald dat ik de whine niet hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt geluk (of inderdaad slechte oren ;)). Die ruis heb ook wel een beetje maar hoe langer ik mijn MBP heb hoe minder ik er mij aan erger, zelfs de cpu whine irriteert mij minder en minder (maar verwacht nog wel een oplossing van Apple). In het begin was die whine echt zeer irritant.

Ik ben dus meer en meer tevreden over mijn MBP. Ik had een iBook g3 dual usb en dit is dus een hele opstap voor mij en begin meer en meer het compacte formaat en de kracht van de MBP te apprecieren.

De problemen die ik nog heb (CPU whine, warmte en een nogal naar rechts hellend enterknopje) zullen mettertijd wel door AppleCare worden opgelost dus ik maak me geen zorgen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Hmm, net even moeten restarten (voor die (@#&*@*( logitech mousedriver zodat ik tenminste een knop in kan stellen voor back/forward) en nu hoor ik ook die 'koe'. Om de halve minuut ofzo (redelijk willekeurig) hoor je heel zacht een geluid dat een beetje op een koe lijkt. Of ja, ik vind het eigen meer lijken op iemand die verkouden is en ligt te slapen, krijg het er bijna benauwd van :\ Behoorlijk irritant en het lijkt er niet op dat dit al opgelost is. Ook wordt m'n MBP behoorlijk warm aan de onderkant en dan vooral rechts boven de functietoetsen. Het geruis lijkt sterk op dat van de disk van m'n PB maar dan harder, m'n PB hoorde ik eigenlijk alleen 's nachts als ik in bed nog wat lag te werken. Vanavond de MBP maar eens mee naar bed nemen O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semicolon
  • Niet online
Blijf levertijden van Apple goed vinden :) MacBook Pro heb ik maandag besteld, en als het goed is komt ie morgen aan (is nu in Eindhoven, Best, NL). Nu nog hopen dat het de laatste 'bug free' versie is natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
En hopen dat Apple de prijs van de 15" niet met 300 euro omlaag gooit volgende week :P

Maar voor zover ik weet zijn er nog geen bugvrije versies, maar ik help je hopen dat je geen problemen hebt...

Net even zitten spelen met Frontrow, is wel grappig maar geen ondersteuning voor externe software als VLC. Wat dat betreft is Apple nog erger dan MS lijkt het. Ook even zitten zoeken naar een demo versie van Aperture maar die is er schijnbaar niet :( Moet nog 'even' 700 RAW foto's uitzoeken van een bruiloft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
bartvb schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 22:34:
En hopen dat Apple de prijs van de 15" niet met 300 euro omlaag gooit volgende week :P
Inderdaad, haal er maar 400 af >:) . Of meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GUZA
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-03-2022
Ik hoop dat ze idd de prijs verlagen dan bestel ik er ook een :D of toch nog ff wachten op 13 inch MBP als die komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:15

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

bartvb schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 22:34:

Maar voor zover ik weet zijn er nog geen bugvrije versies, maar ik help je hopen dat je geen problemen hebt...

Net even zitten spelen met Frontrow, is wel grappig maar geen ondersteuning voor externe software als VLC. Wat dat betreft is Apple nog erger dan MS lijkt het. Ook even zitten zoeken naar een demo versie van Aperture maar die is er schijnbaar niet :( Moet nog 'even' 700 RAW foto's uitzoeken van een bruiloft...
Je kan ipv Aperture ook Adobe Lightroom gebruiken. Werkt erg relaxt!

Beta 2 is hier te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel ik zie niet in waarom ze iets van de prijs zouden afdoen, maar als ze dat doen dan hoop ik wel dat ze de early adaptors een coupon geven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The_DoubleU schreef op maandag 24 april 2006 @ 23:55:
[...]

Er is geen plek voor een DL brander in de 15". Doordat de 17" groter is kunnen ze nu wel een iets dikkere DL brander gebruiken.
En hoewel de 17" qua specs er heel goed uitziet, en zeker voor die prijs. Zal ik hem toch niet kopen, deze is voor mij veel te groot.
Kurkentrekker schreef op maandag 24 april 2006 @ 23:34:
[...]

Ik heb eerder het gevoel alsof er gewoon meer plek is in een 17" behuizing. Dat het daarnaast een mooie marketing truuc is om op deze manier nog meer argumenten te hebben voor een 17" notebook doet daar niet zoveel aan af.
En de FW800 chip dan? Ik dacht dat ze die weg hadden gelaten vanwege de vernieuwde intel chipset die het misschien niet aankon, maar schijnbaar is het gewoon prima mogelijk. Zo'n chipje heeft de grote van een eurocent munt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2006 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Laatst online: 09-09 08:00
Verwijderd schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 22:56:
[...]

[...]

En de FW800 chip dan? Ik dacht dat ze die weg hadden gelaten vanwege de vernieuwde intel chipset die het misschien niet aankon, maar schijnbaar is het gewoon prima mogelijk. Zo'n chipje heeft de grote van een eurocent munt.
Je moet ook de poort naar de buitenwereld in je toestel kwijt kunnen he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brimme
Max v W schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 22:22:
Blijf levertijden van Apple goed vinden :) MacBook Pro heb ik maandag besteld, en als het goed is komt ie morgen aan (is nu in Eindhoven, Best, NL). Nu nog hopen dat het de laatste 'bug free' versie is natuurlijk ;)
He wat cool, mijn macbook heb ik ook maandag besteld en is nu ook in best.
Wat gezellig. Waar komen ze eigenlijk vandaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 22:56:
Zo'n chipje heeft de grote van een eurocent munt.
En de dikte. En de warmte ontwikkeling. En de printbanen die er naartoe moeten. En de externe poort.

Ik blijf erbij dat het gewoon een ruimtebesparende maatregel is, zeker omdat ze ook al gekozen hebben voor een single layer brander. Dat heeft Apple echt geen fijne keuze gevonden, een 'downgrade' tov het vorige modet, maar als je daardoor wel een iets strakker ontwerp kunt leveren, dan komt het toch nog een beetje goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
Brimme schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 23:00:
[...]
He wat cool, mijn macbook heb ik ook maandag besteld en is nu ook in best.
Wat gezellig. Waar komen ze eigenlijk vandaan ?
Dat gaat snel bij jullie zeg! Is dat een standaard uitvoering? Ik heb voor de 7200RPM disk gekozen, daarom duurt het denk ik wat langer? Afgelopen vrijdag besteld, en verwachte leverdatum is 3 mei.

Zit natuurlijk 10x per dag die tracking te refreshen zonder nut, maar goed. Zie dat m'n lappie nog steeds in Shanghai is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semicolon
  • Niet online
axis schreef op woensdag 26 april 2006 @ 08:55:
[...]

Dat gaat snel bij jullie zeg! Is dat een standaard uitvoering? Ik heb voor de 7200RPM disk gekozen, daarom duurt het denk ik wat langer? Afgelopen vrijdag besteld, en verwachte leverdatum is 3 mei.

Zit natuurlijk 10x per dag die tracking te refreshen zonder nut, maar goed. Zie dat m'n lappie nog steeds in Shanghai is..
De mijne is inderdaad standaard, enige wat ik extra nodig heb is geheugen en dat kan ik wel voordeliger vinden dan bij de AppleStore zelf.

Nu hopen dat hij geleverd wordt op een tijdstip dat er ook iemand THUIS is. Anders baal ik pas gezien morgen ook inemand thuis is en hij dan zelf opgehaald zou moeten worden :P

Oja, ik heb ook de nieuwe Guaina SecondSkin erbij gedaan :)

[ Voor 32% gewijzigd door semicolon op 26-04-2006 09:03 . Reden: vergat mn eigne tekst na de quote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Geheugen is de afgelopen weken flink duurder geworden. Zit nu op iets van 130 euro (ofzo) voor 1GB, was iets van 80 of 90 een tijdje terug :(

Het kan trouwens goed zijn dat die FW800 chip nog niet klaar was bij de introductie van de MBP. Je weet het niet :)

Prijs gaat denk ik omlaag omdat je op dit moment voor de prijs van een 15" MBP 2.16 ook een 17" MBP kan kopen met een even snelle processor, grotere disk, groter scherm, FW800, DL DVD brander. Dat klopt gewoon niet.

Ben bang dat wij (de MBP 15" bezitters) bij die prijsverlaging gewoon pech hebben. Zo is dat tot nu toe iig nog altijd gegaan. Ik zit hier trouwens heel de tijd m'n neus om te halen, heb constant het idee dat ik een wheezing geluid zit te maken omdat ik een beetje verkouden ben. Stomme koe in die MBP :) Maar wat meer metal draaien dus :P

[ Voor 17% gewijzigd door bartvb op 26-04-2006 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ook zou kunnen gebeuren is dat de duurdere 15.4" het veld ruimt voor een 12" model, dan heb je weer een mooie prijstabel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbim
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-10-2020
bartvb schreef op woensdag 26 april 2006 @ 11:39:
Prijs gaat denk ik omlaag omdat je op dit moment voor de prijs van een 15" MBP 2.16 ook een 17" MBP kan kopen met een even snelle processor, grotere disk, groter scherm, FW800, DL DVD brander. Dat klopt gewoon niet.
Ik heb de prijsontwikkelingen de laatste tijd niet goed gevolgd. Heeft Apple een historie van prijzen verlagen of houden ze de prijs in de loop van de tijd gelijk en leveren ze steeds krachtigere Mac Books?

M'n handen jeuken om die bestelknop te drukken, maar m'n verstand zegt dat ik nog een tijdje moet wachten tot de warmte/whine problemen zijn opgelost....

[ Voor 3% gewijzigd door jimbim op 26-04-2006 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Laatst online: 14:27
meestal worden de specs opgehoogd en blijven de prijzen ongeveer gelijk. maar ik denk niet dat het uberhaupt een systeem is waar je op moet vertrouwen. heeft natuurlijk alles te maken met prijzen van de componenten en de concurrenten ;)

feit is dat de macbook pro altijd een van de duurste/luxste laptops zal zijn, dat is de image/doelgroep en zal altijd zo blijven.

de macbook (niet-pro) zal altijd net ff wat duurder zijn dan de goedkopi dells/acers/medions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste Maccers...het gaat nu toch gebeuren. Na jarenlang anti-mac geweest te zijn moet ik nu toch door de knieën voor de 17" Macbook pro. Wat een apparaat! Deze laptop heeft echt alles wat ik wil hebben in een laptop, en mijn laatste bezwaren worden nu ook de apple van tafel geveegd door het uitbrengen van boot camp. Maar omdat ik dus 0,0 ervaring heb met apple zit toch nog met een paar vraagjes...

1) Ik lees heel veel over verschillende toetsenborden. Welke kan ik nou het beste kiezen? De internationale of de locale? Ik wordt op de apple website niet echt veel wijzer mbt de verschillen.

2) De 15" heeft nogal wat probleempjes lees ik zo her en der. Vooral HD-whine en hitteproblemen komen veelvuldig op de fora voor. Weet iemand of dat met de 17" versie hetzelfde is, of dat apple dat probleem inmiddels getackeld heeft?

3) Als student kun je met het Apple Developer Connection (ADC) eenmalig een korting krijgen. In het draadje dat er op tweakers over loopt vond ik een kortingspercentage van 20%. Ik heb al op hun website gekeken maar daar vind ik dit percentage niet terug. Is er hier iemand die van deze actie gebruikgemaakt heeft, en zo ja; hoe gaat dit precies in zijn werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rox_NL
  • Niet online
markclausing schreef op woensdag 26 april 2006 @ 13:26:
meestal worden de specs opgehoogd en blijven de prijzen ongeveer gelijk. maar ik denk niet dat het uberhaupt een systeem is waar je op moet vertrouwen. heeft natuurlijk alles te maken met prijzen van de componenten en de concurrenten ;)

feit is dat de macbook pro altijd een van de duurste/luxste laptops zal zijn, dat is de image/doelgroep en zal altijd zo blijven.

de macbook (niet-pro) zal altijd net ff wat duurder zijn dan de goedkopi dells/acers/medions
De specs valt op dit moment weinig aan te verbeteren, maar het prijzensysteem is krom. Je moet wel erg graag 15.4" willen als je minstens een 2.0 ghz processor wilt. Snellere processor, groter en beter scherm, meer aansluitmogelijkheden (usb en firewire) voor 100 euro. Maar de prijsverlagingen zullen zeker niet makkelijk komen. Want dan voelen alle mensen die er nu 1 gekocht hebben zich een beetje bekocht.

En aan de onderkant moet het prijsbeeld natuurlijk ook nog gaan kloppen. Het verschil tussen een iBook/MacBook en de MacBook Pro moet ook niet te klein worden. Al met al hebben ze zichzelf in een lastig parket geplaatst.

Ik ben trouwens benieuwd of de 17" ook last heeft van de whine. Als het softwarematig is zou die het namelijk wel moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

frank12 schreef op woensdag 26 april 2006 @ 12:50:
[...]

Ik heb de prijsontwikkelingen de laatste tijd niet goed gevolgd. Heeft Apple een historie van prijzen verlagen of houden ze de prijs in de loop van de tijd gelijk en leveren ze steeds krachtigere Mac Books?
Dat is het fijne aan apple. Ze houden de prijsstellingen voor hun line-ups en computers als type gelijk en vullen elke zoveel maanden het harware pakket per computer aan met recentere en snellere hardware.

(daarbovenop kan je misschien nog een lange termijn globale tendens zien van lichtjes zakkende prijzen in overeenstemming met de dalende hardware prijzen.)

Daarom ook zijn apples veel prijsvaster en heb je meer het idee van een waardevol apparaat gekocht te hebben. Want potentiële kopers kunnen dan kiezen tussen het volle pond voor de nieuwe mac die ze willen (gelijk welke) of een eerlijke en normale tweedehandsprijs van een mac die misschien iets mindere specs heeft, maar dus wel goedkoper is (tweedehands). En ik hoop ten zeerste dat ze dat business model gaan aanhouden. Ondanks de iets hogere prijs hebben de consumenten toch een beter gevoel bij de aankoop van een mac. Mijn volgende computer wordt zeker een mac. Nu alleen nog mijn huidige pc zien te verkopen.

(ik vergelijk het steeds met consoles. Je koopt één ding, geen verzameling losse componenten. Plug and play. Garantie op het 'hele ding'. Mooi apparaat, en een console daalt ook niet de helft in prijs op het moment dat je er mee buiten wandelt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Bij de toetsenborden heb je in de praktijk eigenlijk niets te kiezen. International en NL toetsenbord zijn wat indeling betreft exact hetzelfde, alleen staat er bij het NL toetsenbord soms wat nederlandse tekst op de toetsen, bij International eigenlijk alleen tekentjes, 'fn', 'ctrl', 'alt', 'home', 'end', 'pgup', 'pgdown' en 'esc'. Bij NL heb je ook dingen als 'num vergr' en 'shift' e.d. Niet echt een heel spannend verschil dus.

Voor zover ik weet zijn er nog geen 17" MBPs uitgeleverd, het is dus nog onbekend of die machines dezelfde problemen hebben als de MBP. Je zou hopen dat Apple wat geleerd heeft van de 15" modellen maar voor hetzelfde geld (haha, letterlijk :P) hebben de 17" modellen weer andere problemen. Kwestie van wachten op de eerste gebruikers ervaringen.

ADC is idd interessant voor dure Pro hardware. Percentage is idd iets van 20% voor MBP e.d. maar die percentages staan nergens op de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbim
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-10-2020
bartvb schreef op woensdag 26 april 2006 @ 14:12:ADC is idd interessant voor dure Pro hardware. Percentage is idd iets van 20% voor MBP e.d. maar die percentages staan nergens op de site.
Is er een ADC member die het kortingspercentage op een 17" Mac Book Pro kan controleren? Ik ben geen student, maar een korting van 20% op 2879 levert 575 euro korting op. Dat weegt op tegen een ADC membership van 500 dollar.

had ik dat maar eerder bedacht voordat ik m'n iMac kocht...
Pagina: 1 ... 10 ... 18 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier berichten te plaatsen over de levertijd van de Book, hiervoor bestaat een apart topic in APL.